Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:04
de stilte voor de storm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:39
Zag gisteren in de Rabo app dat een nieuwe pas "onderweg" is (vervaldatum huidige is 8/23). Maar vrees het ergste en dat het nog "gewoon" een Maestro zal zijn. Maar ik zal tzt wel posten als er nog geen duidelijkheid over Rabo is. En vervangingsproces gestart voor 1-7 zal vast weer een kleinere kans op Debit geven aangezien ze hem dan nog voor 1-7 hebben kunnen registreren bij MasterCard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05:30
RobertMe schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:26:
Zag gisteren in de Rabo app dat een nieuwe pas "onderweg" is (vervaldatum huidige is 8/23). Maar vrees het ergste en dat het nog "gewoon" een Maestro zal zijn. Maar ik zal tzt wel posten als er nog geen duidelijkheid over Rabo is. En vervangingsproces gestart voor 1-7 zal vast weer een kleinere kans op Debit geven aangezien ze hem dan nog voor 1-7 hebben kunnen registreren bij MasterCard.
Er is begin deze maand door mij gepost wanneer de grootbanken (verwachten) om te zullen gaan naar de nieuwe MasterCard/Visa debit kaarten. Daar is tussen mijn post en vandaag niks veranderd wat betreft de startdatum, zie ook geen andere post met andere data dan ik eerder noemde.

Begrijp de ‘valse’ hoop van menig gebruiker ook niet, bij de banken die al om zijn gegaan zoals OpenBank staat het duidelijk op de site al. En als je bij een van de banken staat die pas in augustus 2023 of later begint met overstap naar MasterCard/Visa dan heb je helaas pech nu en moet je later opnieuw je pas laten vervangen wat vaak gratis kan of voor en paar euro. Het is niet gebruikelijk dat ze je even verassen en nu al andere kaarten gaan geven dan Maestro/VPay.

[ Voor 7% gewijzigd door Youtl op 30-06-2023 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-04 21:12
Youtl schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:29:
[...]

Er is begin deze maand door mij gepost wanneer de grootbanken (verwachten) om te zullen gaan naar de nieuwe MasterCard/Visa debit kaarten. Daar is tussen mijn post en vandaag niks veranderd wat betreft de startdatum, zie ook geen andere post met andere data dan ik eerder noemde.

Begrijp de ‘valse’ hoop van menig gebruiker ook niet, bij de banken die al om zijn gegaan zoals OpenBank staat het duidelijk op de site al. En als je bij een van de banken staat die pas in augustus 2023 of later begint met overstap naar MasterCard/Visa dan heb je helaas pech nu en moet je later opnieuw je pas laten vervangen wat vaak gratis kan of voor en paar euro. Het is niet gebruikelijk dat ze je even verassen en nu al andere kaarten gaan geven dan Maestro/VPay.
Precies, het heeft er voornamelijk mee te maken dat de banken nog voorraden hebben die ze op maken. Daar komt ook bij dat de acceptatie van debit Visa/MC gewoonweg niet 100% is. De banken zullen geen zin hebben in klachten van klanten die met hun bankpas dan niet meer kunnen betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Youtl
Soundwork schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:34:
[...]

Precies, het heeft er voornamelijk mee te maken dat de banken nog voorraden hebben die ze op maken. Daar komt ook bij dat de acceptatie van debit Visa/MC gewoonweg niet 100% is. De banken zullen geen zin hebben in klachten van klanten die met hun bankpas dan niet meer kunnen betalen.
Nee inderdaad, het verbaast mij daarom dat sommige Tweakers dan nog melden dat ze een Maestro of VPay kaart ontvangen (of al hopen op een andere kaart). Zolang er geen ander nieuws is vanuit de banken hoef je niks te verwachten lijkt me, en inderdaad de dekking is niet 100% nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Soundwork schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:34:
[...]

Dat laatste is natuurlijk ook een kip-ei situatie. Want een verkoper met een pinautomaat die alleen Maestro/VPay doet heeft natuurlijk geen enkele incentive om deze te vervangen zolang 99,9% van de klanten met Maestro/VPay betalen. Sterker nog: hoeveel winkel/... eigenaren zouden uberhaupt af weten van MasterCard/Visa Debit en daadwerkelijk weten of (/er op letten dat) hun pinautomaat geschikt is daarvoor?,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:23
De eerste bank die gaat overstappen, zal de wind van voren krijgen.
Consumentenprogrammas als kassa of radar staan vast en zeker al paraat om een kritisch item over een grootbank te kunnen maken, en dus weer lekker financials te kunnen bashen en de consument in de slachtoffer rol zetten.

zelfde gebeurde met de eerste bank in België die overstapte.
De bank werd door een consumentenprogramma voor de camera getrokken, terwijl het feitelijk ging om de winkeliers die hun acceptatie niet op orde hadden. (samen met hun acquirers, zoals CCV).
https://www.hln.be/video/...rgt-voor-problemen-242652

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:33
RobertMe schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:53:
Sterker nog: hoeveel winkel/... eigenaren zouden uberhaupt af weten van MasterCard/Visa Debit en daadwerkelijk weten of (/er op letten dat) hun pinautomaat geschikt is daarvoor?,
Geen idee hoeveel, maar als je core business het verkopen van spullen is zijn kaartbetalingen daar integraal onderdeel van. Dat behoor je dus gewoon te weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-04 22:59
Wally2002 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:22:
[...]

Geen idee hoeveel, maar als je core business het verkopen van spullen is zijn kaartbetalingen daar integraal onderdeel van. Dat behoor je dus gewoon te weten.
Ik heb een Revolut Visa Debitcard en als ik in de winkel niet kan betalen geeft de terminal ‘kaart geweigerd’. Mijn ervaring is dat de winkelier er vanuit gaat dat je kaart niet goed is, die hebben geen idee dat de fout eigenlijk bij hun zelf ligt.

Discussie kan je aangaan maar kost energie en levert weinig op. Pak over het algemeen mijn ING kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Aalard99 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:57:
[...]

Ik heb een Revolut Visa Debitcard en als ik in de winkel niet kan betalen geeft de terminal ‘kaart geweigerd’. Mijn ervaring is dat de winkelier er vanuit gaat dat je kaart niet goed is, die hebben geen idee dat de fout eigenlijk bij hun zelf ligt.

Discussie kan je aangaan maar kost energie en levert weinig op. Pak over het algemeen mijn ING kaart.
Als het over een kassa medewerker gaat kan ik me voorstellen dat die niet goed op de hoogte is, maar het ging hier om eigenaren, daarvan mag je toch echt wel meer verwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Wally2002 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:10:
[...]

Als het over een kassa medewerker gaat kan ik me voorstellen dat die niet goed op de hoogte is, maar het ging hier om eigenaren, daarvan mag je toch echt wel meer verwachten.
En hoe groot is de kans dat de eigenaar van die falende transacties weet?
Dat zal voornamelijk bij kleine (/eenmans) zaken zijn. En in een eenmanszaak zal de eigenaar toch echt meer te doen hebben dan zich bezig houden met pinautomaten en pinpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:54
Trouwens nu is niet mogelijk bij revolut een meastro pas bestellen.
Zoals is mastercard op afgesproken datum nagekomen maar ik weet niet of bij Bunq ook zo ?
Verwacht dat knab op 8 juli een mastercard debit card gaat uitgifte doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
RobertMe schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:16:
[...]

En hoe groot is de kans dat de eigenaar van die falende transacties weet?
Dat zal voornamelijk bij kleine (/eenmans) zaken zijn. En in een eenmanszaak zal de eigenaar toch echt meer te doen hebben dan zich bezig houden met pinautomaten en pinpassen.
Een eigenaar in het geval van kleine eenmanszaken zal ongetwijfeld genoeg te doen hebben, maar als je als core business producten of diensten verkoopt moeten je klanten ook kunnen betalen. Doornemen van informatie van de betaalprovider lijkt me dan toch echt een kleine moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 17:26
Ik kreeg hem vandaag binnen, gewoon Maestro.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-04 15:50

djiwie

Wie?

Als winkeleigenaar sluit je een contract met je bank of een PSP om pinbetalingen te accepteren, die hebben echt wel communicatie gestuurd over de nieuwe debit cards. Maar als je daarvoor een nieuw apparaat moet kopen/huren (en het ding nog een half jaar goedgekeurd is) kan ik me voorstellen dat sommige eigenaren niet zo'n haast hebben gemaakt afgelopen maanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:47
.NCK schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:12:
[...]

Ik kreeg hem vandaag binnen, gewoon Maestro.
Dan ben je een van de laatste in Nederland die nog een Maestro betaling kan doen in juni 2028.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:36
LongBowNL schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:51:
[...]

Dan ben je een van de laatste in Nederland die nog een Maestro betaling kan doen in juni 2028.
Als je in 2028 dat ding nog kan vinden :P, Rabobank stuurde mij afgelopen week ook een nieuwe pas op. Prima maar ik gebruik dat ding nooit… Apple Pay en de Rabo app zijn voldoende.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-04 22:52
Ultrafast schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:25:
Trouwens nu is niet mogelijk bij revolut een meastro pas bestellen.
Zoals is mastercard op afgesproken datum nagekomen maar ik weet niet of bij Bunq ook zo ?
Verwacht dat knab op 8 juli een mastercard debit card gaat uitgifte doen.
Ik had het ook gezien, zou een nieuwe Maestro pas nu gewoon niet meer te "genereren" zijn?

Ben benieuwd wat je krijgt als je bij SNS Mobiel Betalen een nieuwe pas genereert, of zou je er dan wel eentje krijgen die ze nog op de plank hebben "liggen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
Wil dit zeggen dat ik voortaan wel bij de appie terecht kan met een mastercard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:59

HUW

TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:06:
Mastercard Debit zou eigenlijk wel moeten, volgensmij zouden ze MC Credit alsnog kunnen weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
HUW schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:19:
[...]

Mastercard Debit zou eigenlijk wel moeten, volgensmij zouden ze MC Credit alsnog kunnen weigeren.
Ohja, andere codering van de kaart, makes sense.. :/

Maargoed mastercard debit gaat NU nog niet.. althans, vanaf nu zou dat dus wel moeten anders ontstaat er een probleem. (ging me vooral om mijn revolut kaart die gecodeerd is als master debit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
Hugo__Boss schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:02:
[...]

Ik had het ook gezien, zou een nieuwe Maestro pas nu gewoon niet meer te "genereren" zijn?

Ben benieuwd wat je krijgt als je bij SNS Mobiel Betalen een nieuwe pas genereert, of zou je er dan wel eentje krijgen die ze nog op de plank hebben "liggen".
Nee het is echt niet meer te krijgen .... Alleen hebt een grootbanken een voorraad meastro batch nummers ingeslagen.

Alleen expire datum blijft gewoon tot juni 2028.

Klanten kunnen gewoon blijven een nieuw pas met meastro met maximaal expire datum juni 2028 krijgen maar het is echt aan banken een bal liggen. Zover weet ik alleen Knab allereerst een mastercard Debit uitbrengt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Ja dat klopt maar moet je wel ff bij een zelfscan kassa langs gaan.
Maar ik verwacht ook bemand kassa eraan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-04 22:52
Ultrafast schreef op zondag 2 juli 2023 @ 00:30:
[...]

Nee het is echt niet meer te krijgen .... Alleen hebt een grootbanken een voorraad meastro batch nummers ingeslagen.

Alleen expire datum blijft gewoon tot juni 2028.

Klanten kunnen gewoon blijven een nieuw pas met meastro met maximaal expire datum juni 2028 krijgen maar het is echt aan banken een bal liggen. Zover weet ik alleen Knab allereerst een mastercard Debit uitbrengt...
Net mobiel betalen eens verwijderd en opnieuw aangemaakt bij SNS. Het resultaat is dat ik ben overgestapt van Vpay naar Maestro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ultrafast schreef op zondag 2 juli 2023 @ 00:33:
[...]
Ja dat klopt maar moet je wel ff bij een zelfscan kassa langs gaan.
Maar ik verwacht ook bemand kassa eraan komen...
Ik kan bij de lokale AH's al sinds maart/april zowel bij zelfscan als reguliere kassa terecht met de Curve Mastercard, alsook de Bunq en Wise Mastercards. Wellicht dat sommige filialen nog een oud pinapparaat hebben staan, maar de afgelopen 2 maanden vrijwel in alle winkels probleemloos met Mastercard kunnen betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
ouweklimgeit schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:32:
[...]
Ik kan bij de lokale AH's al sinds maart/april zowel bij zelfscan als reguliere kassa terecht met de Curve Mastercard, alsook de Bunq en Wise Mastercards. Wellicht dat sommige filialen nog een oud pinapparaat hebben staan, maar de afgelopen 2 maanden vrijwel in alle winkels probleemloos met Mastercard kunnen betalen.
Het is wel handig om erbij blijven te vermelden dat het specifiek om DEBET Mastercard gaat. De verwarring zal nog bij veel mensen blijven bestaan bij het horen van Mastercard en gaan er dan vanuit dat een Mastercard CREDITcard hetzelfde is. Creditcards zullen waarschijnlijk bij AH (en veel andere bedrijven) nog steeds niet geaccepteerd worden, AH kennende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 16:01

Midas.e

Is handig met dinges

HKLM_ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:19:
[...]

Als je in 2028 dat ding nog kan vinden :P, Rabobank stuurde mij afgelopen week ook een nieuwe pas op. Prima maar ik gebruik dat ding nooit… Apple Pay en de Rabo app zijn voldoende.
Applepay kaart, hoewel virtueel is gewoon een maestro kaart. Hoewel de infra op mastercard leunt is Maestro gewoon een onderdeel van het betaalschema van Mastercard.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
xileS schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:46:
[...]

[...]

Het is wel handig om erbij blijven te vermelden dat het specifiek om DEBET Mastercard gaat. De verwarring zal nog bij veel mensen blijven bestaan bij het horen van Mastercard en gaan er dan vanuit dat een Mastercard CREDITcard hetzelfde is. Creditcards zullen waarschijnlijk bij AH (en veel andere bedrijven) nog steeds niet geaccepteerd worden, AH kennende.
Volgens mij is het netwerk het zelfde? Alleen Credit geeft bijvoorbeeld een auto verhuur bedrijf de mogelijkheid om een bedrag te reserveren… iets op die fiets.

In iedergeval heb ik nog nooit met een (niet EU) master debit ergens niet kunnen betalen waar "MasterCard" geaccepteerd werd. Ik woon weer in Nederland dus die rekening heb ik niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Chef schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Volgens mij is het netwerk het zelfde? Alleen Credit geeft bijvoorbeeld een auto verhuur bedrijf de mogelijkheid om een bedrag te reserveren… iets op die fiets.

In iedergeval heb ik nog nooit met een (niet EU) master debit ergens niet kunnen betalen waar "MasterCard" geaccepteerd werd. Ik woon weer in Nederland dus die rekening heb ik niet meer.
Er is toch echt onderscheid tussen debit of credit cards. In buitenland is MasterCard idd al jaren een standaard. De nieuwe MasterCard debit is gewoon vervanger van de oude pin/Maestro, met dezelfde kosten voor de ondernemer. Acceptatie van Creditcards is veel duurder en kiezen bewust veel ondernemers in NL ervoor om deze niet te accepteren. Dit is ook tot nu nog nooit echt nodig geweest, want overgrote deel van de NL'ers heeft ook geen CC, maar wel allemaal een pin pas.

Waar Mastercard Creditcard geaccepteerd wordt, kan je idd vaak ook met een Mastercard Debitcard betalen (behalve autoverhuurbedrijven waar ze met een borg werken bv), andersom is helemaal niet vanzelfsprekend. Dit is eigenlijk al best vaak gemeld, maar zo te zien blijft de verwarring bij veel mensen bestaan, want die denkt nog steeds MasterCard = MasterCard. Zonder onderscheiding te maken in debit/credit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
xileS schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:27:
[...]

Er is toch echt onderscheid tussen debit of credit cards. In buitenland is MasterCard idd al jaren een standaard. De nieuwe MasterCard debit is gewoon vervanger van de oude pin/Maestro, met dezelfde kosten voor de ondernemer. Acceptatie van Creditcards is veel duurder en kiezen bewust veel ondernemers in NL ervoor om deze niet te accepteren. Dit is ook tot nu nog nooit echt nodig geweest, want overgrote deel van de NL'ers heeft ook geen CC, maar wel allemaal een pin pas.

Waar Mastercard Creditcard geaccepteerd wordt, kan je idd vaak ook met een Mastercard Debitcard betalen (behalve autoverhuurbedrijven waar ze met een borg werken bv), andersom is helemaal niet vanzelfsprekend. Dit is eigenlijk al best vaak gemeld, maar zo te zien blijft de verwarring bij veel mensen bestaan, want die denkt nog steeds MasterCard = MasterCard. Zonder onderscheiding te maken in debit/credit.
Dat heeft te maken met MasterCard vs EU. MasterCard wil (/eist?) dat als je MasterCard accepteert dat je beiden accepteert. Alleen zit je dan dus als ondernemer met afwijkende kosten (CC veel duurder). Maar vanuit de EU is er een verplichting of iets dergelijks dat de tarieven van Debit gelijk moeten zijn (aan Maestro/VPay) en legt de keuze voor CC acceptatie bij de ondernemer. Waarbij er IIRC ook onderscheid gemaakt mag worden tussen passen van binnen de EU of buiten de EU. IIRC mag een ondernemer er dan ook voor kiezen om alleen CCs van buiten de EU te accepteren, maar niet van binnen de EU (en daarnaast dan alle Debit kaarten).
En uiteraard overruled de EU daarbij MasterCard die eist dat beide kaarten geaccepteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-04 15:50

djiwie

Wie?

Op een debitcard kan toch ook een reservering gezet worden? Doen bijv. onbemande tankstations nu ook op Maestro passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
djiwie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:21:
Op een debitcard kan toch ook een reservering gezet worden? Doen bijv. onbemande tankstations nu ook op Maestro passen.
Een tankstation valt dan natuurlijk weer niet te vergelijken met een borg voor hotelboeking voor X dagen/weken. Kan zomaar zijn dat een Debit reservering maar voor een X aantal minuten is terwijl dat bij CC wel langer is. Daarnaast heb ik (in het OpenBank topic in ieder geval) een aantal keren gelezen dat als een borg met MasterCard Debit wel lukte dat het twee boekingen werden. Dus eerst een volledige afschrijving en paar weken later een afschrijving. Inclusief "uiteraard" verlies aan rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Midas.e schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Applepay kaart, hoewel virtueel is gewoon een maestro kaart. Hoewel de infra op mastercard leunt is Maestro gewoon een onderdeel van het betaalschema van Mastercard.
Ben wel benieuwd wanneer er een pop-up gaat komen in mijn betaal app om de Apple Pay kaart te updaten zodat die geen maestro meer is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
YakuzA schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:12:
[...]

Ben wel benieuwd wanneer er een pop-up gaat komen in mijn betaal app om de Apple Pay kaart te updaten zodat die geen maestro meer is.
Een Apple Pay kaart kan de bank gewoon naar je telefoon pushen/updaten, daar hoef je verder geen actie voor te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vinnienerd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:17:
[...]
Een Apple Pay kaart kan de bank gewoon naar je telefoon pushen/updaten, daar hoef je verder geen actie voor te ondernemen.
Vermoed dat ze dat niet zomaar doen.

Stel je voor dat je net een parkeergarage in bent gereden met die kaart, kun je niet meer naar buiten ;)

/edit: tenzij ze kaartnr etc gelijk houden, maar dat lijkt me raar als je van schema wisselt.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 03-07-2023 18:28 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:26:
[...]

Vermoed dat ze dat niet zomaar doen.

Stel je voor dat je net een parkeergarage in bent gereden met die kaart, kun je niet meer naar buiten ;)

/edit: tenzij ze kaartnr etc gelijk houden, maar dat lijkt me raar als je van schema wisselt.
Bij parkeergarages stel ik mij altijd de vraag of Apple pay (en/of Garmin pay) daar geen problemen opleveren. Genereren die geen kaartnummer per betaling? En geeft dat dan geen problemen bij het in- en uitrijden met verschillende gegenereerde nummers?

Hier in België (Belfius) bij de vervanging van mijn kaart in juni trouwens een Bancontact+Mastercard debit toegestuurd gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vverbeke schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:58:
[...]

Bij parkeergarages stel ik mij altijd de vraag of Apple pay (en/of Garmin pay) daar geen problemen opleveren. Genereren die geen kaartnummer per betaling? En geeft dat dan geen problemen bij het in- en uitrijden met verschillende gegenereerde nummers?

Hier in België (Belfius) bij de vervanging van mijn kaart in juni trouwens een Bancontact+Mastercard debit toegestuurd gekregen.
Nope is geen issue, applepay heeft een fixed kaartnummer.

Maar ik vermoed dat als het achterliggende card schema veranderd, je ook een ander kaartnummer krijgt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1839988

Ik ervaar veel problemen met de Maestro pas in het buitenland. Met Revolut of Wise nog nooit problemen gehad.

Zijn de grootbanken nu inmiddels begonnen met het uitgeven van Mastercard passen, fysiek als virtueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Anoniem: 1839988 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:39:
Zijn de grootbanken nu inmiddels begonnen met het uitgeven van Mastercard passen, fysiek als virtueel?
Nee, die hebben grote voorraden Maestro kaarten aangelegd en geven die voorlopig uit totdat ze hun systemen eindelijk klaar hebben voor MasterCard en Visa debit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Plofkotje schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Nee, die hebben grote voorraden Maestro kaarten aangelegd en geven die voorlopig uit totdat ze hun systemen eindelijk klaar hebben voor MasterCard en Visa debit.
Maar dit hadden ze toch al lang zien aankomen? Omringende landen zijn allang over. Ze hadden kunnen kijken hoe zij het hebben gedaan en beter daarop kunnen voorbereiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Plofkotje schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Bron? Kans is veel groter dat de systemen er wel klaar voor zijn maar ze allemaal naar elkaar zitten te kijken. De eerste die over stapt zal een (media)shitstorm over zich heen krijgen v.w.b. "nieuwe passen die niet werken". Omdat er nog steeds geen 100% acceptatie is.
Zeker de grootbanken zullen dus de kat uit de boom kijken hoe alles verloopt. IIRC ging Knab wel per 1-7 over? En ook OpenBank communiceert er over dat ze nu een MasterCard Debit kaart opsturen als vervanging van Maestro (maar die wat vorige week een nieuwe pas hebben aangevraagd kregen alsnog een Maestro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Anoniem: 1839988 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:52:
[...]
Maar dit hadden ze toch al lang zien aankomen? Omringende landen zijn allang over. Ze hadden kunnen kijken hoe zij het hebben gedaan en beter daarop kunnen voorbereiden.
Opereren die Nederlandse grootbanken niet uberhaupt al net zo goed in het buitenland, waar MasterCard gangbaarder is. Rabo is een internationale speler, net zoals ING. Bieden ze in het buitenland dan geen betaalrekening aan? Of zouden ze daar ook nog lekker Maestro uitgeven? Anders zouden ze die kennis toch al moeten hebben.

Sterker nog: Rabo schreef in 2022 al over een samenwerking met Visa voor uitgifte van Debit passen en succesvolle proeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

RobertMe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:58:
[...]

Opereren die Nederlandse grootbanken niet uberhaupt al net zo goed in het buitenland, waar MasterCard gangbaarder is. Rabo is een internationale speler, net zoals ING. Bieden ze in het buitenland dan geen betaalrekening aan? Of zouden ze daar ook nog lekker Maestro uitgeven? Anders zouden ze die kennis toch al moeten hebben.

Sterker nog: Rabo schreef in 2022 al over een samenwerking met Visa voor uitgifte van Debit passen en succesvolle proeven.
Zover ik weet geeft ING in het buitenland al jaren Mastercard Debit icm met Google Pay uit. Iets waar wij in Nederland op achter lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Omdat ze in het buitenland de transactiekosten die 'buitensporig' waren tov Maestro accepteerden ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
RobertMe schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:55:
[...]

Bron? Kans is veel groter dat de systemen er wel klaar voor zijn maar ze allemaal naar elkaar zitten te kijken. De eerste die over stapt zal een (media)shitstorm over zich heen krijgen v.w.b. "nieuwe passen die niet werken". Omdat er nog steeds geen 100% acceptatie is.
Ik denk dat het een combo van beide is, hun backend die om moet kunnen gaan met hoe de transacties gaan met MC/Visa, wat de meeste banken outsourcen of in een aparte portal hebben zitten, en de kat uit de boom kijken wat de acceptatie is.

Bron heb ik niet, maar van mijn ervaring bij binnen zitten bij banken duurt het implementeren van dit soort dingen vaak 9x langer dan geplanned ivm ingewikkelde interne procedures en ander intern gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 16:01

Midas.e

Is handig met dinges

YakuzA schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:12:
[...]

Ik verwacht pas als je kaart verloopt.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ultrafast
Nu is wel wat iets duidelijk op ING website https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/betaalpas

Maar vermoedelijk dat ze eerste een meastro wilt opmaken. Maar er is geen datum zover bekend...

Want een algemeen voorwaarden dient dat 2 maanden tevoren bekend met nieuwe betaalpas.
Hou rekening dat mogelijk zelf bij eind 2023 december verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gh1B8xFebTcXcItnBt3gXY2WkUs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DNfyygiTYwLmFytNmnI32jbd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]
Ze hebben zich toch erop voorbereid, ze hebben meer passen ingeslagen.

Laten we wel wezen, op een gedeelte van de mensen in dit topic na, maakt het 99.9% van de mensen geen ene drol uit of ze een Maestro of Mastercard kaart krijgen. Mij zelf trouwens ook niet. Ja op vakantie verder weg kan het een dingetje zijn, maar dan is een creditcard vaak toch zo goed als verplicht om te hebben, en gebruik ik die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sissors schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:20:
[...]
Ze hebben zich toch erop voorbereid, ze hebben meer passen ingeslagen.
Wel weer typisch.
Expres extra veel maestro inslaan en dan claimen dat je die eerst op moet maken om ‘verspilling’ tegen te gaan. :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Waar haalt men vandaan dat ING een extra voorraad heeft ingeslagen?

[ Voor 4% gewijzigd door Vinnienerd op 05-07-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-04 10:44
Vreemd: bij twee plaatsen waar ik met mijn digitale (Google Pay) Revolut VISA Debet kaart niet kan betalen (foutmelding "onbekende kaart"), kan dit wél met de fysieke kaart. Blijkbaar kunnen sommige pinautomaten digitale debet kaarten niet herkennen ofzo? Op andere plaatsen kan ik wel probleemloos met de digitale pas betalen, dus lijkt me niet aan de digitale pas / app te liggen.
Geen wonder dat ik aan een acceptatie van maar 50% kwam..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Raymon89 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:54:
Vreemd: bij twee plaatsen waar ik met mijn digitale (Google Pay) Revolut VISA Debet kaart niet kan betalen (foutmelding "onbekende kaart"), kan dit wél met de fysieke kaart. Blijkbaar kunnen sommige pinautomaten digitale debet kaarten niet herkennen ofzo? Op andere plaatsen kan ik wel probleemloos met de digitale pas betalen, dus lijkt me niet aan de digitale pas / app te liggen.
Geen wonder dat ik aan een acceptatie van maar 50% kwam..
De vraag is dan of je digitale revolut card stiekem een prepaid creditcard variant is? :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:02
Vinnienerd schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:51:
Waar haalt men vandaan dat ING een extra voorraad heeft ingeslagen?
Omdat er na 1 juli geen nieuwe Maestro passen door Mastercard worden uitgegeven. Dus moet je als bank wel een voorraad hebben wil je na deze datum nog nieuwe Maestro passen uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-04 10:44
YakuzA schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:49:
[...]

De vraag is dan of je digitale revolut card stiekem een prepaid creditcard variant is? :)
Nee, het is "gewoon" mijn VISA Debet card die ik ook fysiek heb. Geen prepaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Raymon89 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:19:
[...]

Nee, het is "gewoon" mijn VISA Debet card die ik ook fysiek heb. Geen prepaid.
Je digitale card heeft geen directe relatie tot je fysieke card. :)
(kan ander card schema zijn etc)

Ik heb ook geen idee hoe je van een apple pay card kan zien wat het nu is, het is blijkbaar aan providers vrij om er wel of niet 'credit' of 'debit' etc op het plaatje te zetten?
(maar op de 2 credit cards die ik erin heb zitten, zie ik wel in een hoekje verstopt 'credit' staan iig)

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 05-07-2023 13:36 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:34:
[...]

Wel weer typisch.
Expres extra veel maestro inslaan en dan claimen dat je die eerst op moet maken om ‘verspilling’ tegen te gaan. :P
Ik vraag me dan wel af wat er gebeurt als je nu een nieuwe betaalpas voor Google Pay aanmaakt bij de grote banken. Ik neem aan dat ze geen digitale kaartnummers meer kunnen uitgeven met Maestro. Een digitale debit Mastercard kán ook geen verspilling zijn lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
Wasrek schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:21:
[...]

Ik vraag me dan wel af wat er gebeurt als je nu een nieuwe betaalpas voor Google Pay aanmaakt bij de grote banken. Ik neem aan dat ze geen digitale kaartnummers meer kunnen uitgeven met Maestro. Een digitale debit Mastercard kán ook geen verspilling zijn lijkt me.
Als banken grote voorraden inslaan wat betreft Maestro kaarten zullen ze vast wel een deal hebben bij MasterCard dat al die fysieke passen die ze nog uitgeven ook een eigen digitaal nummer krijgen voor Apple Pay en Google Pay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
Hoe zit dat dan met het inslaan van voorraden? Het nummer van mijn Maestro kaart bevat mijn bankrekening nummer. Dus deze kunnen ze dan toch niet op voorraad leggen? Of kunnen ze blanco kaarten op voorraad leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
LongBowNL schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:00:
Hoe zit dat dan met het inslaan van voorraden? Het nummer van mijn Maestro kaart bevat mijn bankrekening nummer. Dus deze kunnen ze dan toch niet op voorraad leggen? Of kunnen ze blanco kaarten op voorraad leggen?
Dat heeft het nooit bevat. Kaartnummers komen gewoon uit een reeks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Youtl
Jouw Maestro kaart bevat niet jouw bankrekeningnummer maar een 16 cijferreeks als kaartnummer, deze is per kaart uniek. Het enige wat de bank hoeft te doen is elke Maestro kaart koppelen aan de rekening van de klant en dan het IBAN, naam en pasnummer(afhankelijk van de bank) erop plakken en te versturen.

Zover ik weet is dit de reden dat de banken ook voorraden kunnen inslaan en vervolgens achteraf dit koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het rekeningnummer dat op je Maestrokaart gedrukt staat, heeft geen relatie met het kaartnummer (dat niet op de kaart zichtbaar is).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
Het gaat dan ook niet om het nummer dat op de kaart gedrukt staat. Als ik de Rabobank app open en daar mijn kaart nummer opzoek krijg ik het volgende:

67336*laatste 10 cijfers bankrekening*3 checksum cijfers*

De BIN check geeft mij de uitleg over de eerste 6 cijfers. Maestro en Rabobank: https://bincheck.io/nl/details/673336

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ok, interessant, altijd gedacht dat die kaartnummers "random" waren. Maar daar kunnen ze natuurlijk ook prima voorraad van aanleggen, want die rekeningnummers beheren ze volgens mij zelf.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vinnienerd
https://bieb.knab.nl/inko...en-wat-zijn-de-voordelen:
Knab begint – naar verwachting – vanaf augustus 2023 met het verstrekken van de nieuwe betaalpas. Nieuwe klanten, klanten die hun betaalpas verloren zijn en klanten waarvan de betaalpas verloopt, krijgen vanaf dan een pas met het Debit Mastercard-logo (in plaats van Maestro). Alle andere Knab-klanten ontvangen later bericht wanneer ze hun betaalpas kunnen inwisselen voor een Debit Mastercard. Dit proces verloopt geleidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:11
Krijg de melding, oeps dit is niet de pagina die je zoekt.

[ Voor 5% gewijzigd door dutchnltweaker op 08-07-2023 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
@dutchnltweaker Er staat een : achter de link die er niet thuis hoort.
https://bieb.knab.nl/inko...-en-wat-zijn-de-voordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 09:40
YakuzA schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:33:
[...]

Je digitale card heeft geen directe relatie tot je fysieke card. :)
(kan ander card schema zijn etc)

Ik heb ook geen idee hoe je van een apple pay card kan zien wat het nu is, het is blijkbaar aan providers vrij om er wel of niet 'credit' of 'debit' etc op het plaatje te zetten?
(maar op de 2 credit cards die ik erin heb zitten, zie ik wel in een hoekje verstopt 'credit' staan iig)
Voor alle (digitale) passen in de EU is het sinds 2016 verplicht om een bepaalde EMV tag toe te voegen, om aan te geven of het een debit, credit, prepaid of commercial kaart is (9F0A). Maar, als je gaat kijken, dan blijkt dat niet altijd netjes te gebeuren (debit op een credit, of vice versa bijv) wat kan leiden tot onverwacht gedrag.

Wellicht kun je de Apple Pay uitlezen via een andere telefoon, waarop je een NFC EMV app hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
Verwaxht dat Augustus September gaat worden en zo zal je zien dat Knab net als de grootbanken gaat wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Ik denk het niet, ik maak uit de tekst (en die van ING) op dat ze nu hun voorraad Maestro-pasjes ergens in augustus op hebben gemaakt. Op een gegeven moment is het gewoon klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
Vinnienerd schreef op zondag 9 juli 2023 @ 01:51:
Ik denk het niet, ik maak uit de tekst (en die van ING) op dat ze nu hun voorraad Maestro-pasjes ergens in augustus op hebben gemaakt. Op een gegeven moment is het gewoon klaar.
Dank kunnen ze toch nog gewoon passen met VPay uitdelen? Denk dat het nog wel even gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Aalard99 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:27:
[...]

Dank kunnen ze toch nog gewoon passen met VPay uitdelen? Denk dat het nog wel even gaat duren.
MasterCard en visa zullen ongetwijfeld onder 1 hoedje spelen.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:33:
[...]

MasterCard en visa zullen ongetwijfeld onder 1 hoedje spelen.
Vis heeft AFAIK nooit een einddatum gecommuniceerd. Dus VPay nog een tijd blijven aanbieden kan wel leuk zijn voor de verkoop aan banken die nog niet willen over stappen. Als in: Visa kan lekker cashen op het feit dat bv een ING nog niet kan/wil overstappen op MasterCard / Visa Debit. Dadelijk is ING "verplicht" om 100% van hun betaalpassen bij Visa af te nemen (in de vorm van VPay). Stopt Visa met VPay op hetzelfde moment dat Maestro stopt dan zal ING in dezelfde verhouding passen bij Visa blijven kopen.

Zie het een beetje als Microsoft die na jaren stopte met de ondersteuning van XP maar bedrijven voor veel geld toch nog support konden kopen. Nu is Visa met VPay de lifeline voor banken die nog niet naar MasterCard Debit willen waar Visa op kan cashen.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
RobertMe schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Vis heeft AFAIK nooit een einddatum gecommuniceerd. Dus VPay nog een tijd blijven aanbieden kan wel leuk zijn voor de verkoop aan banken die nog niet willen over stappen. Als in: Visa kan lekker cashen op het feit dat bv een ING nog niet kan/wil overstappen op MasterCard / Visa Debit. Dadelijk is ING "verplicht" om 100% van hun betaalpassen bij Visa af te nemen (in de vorm van VPay). Stopt Visa met VPay op hetzelfde moment dat Maestro stopt dan zal ING in dezelfde verhouding passen bij Visa blijven kopen.

Zie het een beetje als Microsoft die na jaren stopte met de ondersteuning van XP maar bedrijven voor veel geld toch nog support konden kopen. Nu is Visa met VPay de lifeline voor banken die nog niet naar MasterCard Debit willen waar Visa op kan cashen.,
Kleine kanttekening is wel dat de dekking van VPay buiten Europa heel slecht is tov. Maestro wat bij die banken de nodige problemen kan opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aalard99
Youtl schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:18:
[...]

Kleine kanttekening is wel dat de dekking van VPay buiten Europa heel slecht is tov. Maestro wat bij die banken de nodige problemen kan opleveren.
De andere kant van het verhaal is dat de adoptie van Visa en Mastercard debitscards in Nederland nog niet 100% is. Zoals ik het heb opgelost is gewoon de ING aanhouden (heb nu een VPay) en daarnaast heb ik nog een rekening van Revolut met zowel een virtuele debitcard van Mastercard en Visa.

Persoonlijk denk ik dat het nog wel even gaat duren voordat ING echt overschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
Aalard99 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:16:
[...]

De andere kant van het verhaal is dat de adoptie van Visa en Mastercard debitscards in Nederland nog niet 100% is. Zoals ik het heb opgelost is gewoon de ING aanhouden (heb nu een VPay) en daarnaast heb ik nog een rekening van Revolut met zowel een virtuele debitcard van Mastercard en Visa.

Persoonlijk denk ik dat het nog wel even gaat duren voordat ING echt overschakelt.
Denk persoonlijk dat 95% al om is en ook de debit MC/Visa accepteert, maar inderdaad banken gaan pas echt om als het 100% is om klachten te voorkomen etc.

Dat is wss ook de reden dat Knab het nu toch uitstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Vpay acceptatie wereldwijd lijkt nog slechter dan Maestro. Dus denk dat je daar ook geen blije (reizende) klanten mee maakt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
[...]

Zo doe ik het idd ook al jaren (alleen heb een Maestro ipv VPay en een N26 debit Mastercard). In NL zal 100% acceptatie nog even duren en is het denk ik het meest praktisch om een Maestro/Vpay aan te houden (kans is nog steeds aanwezig dat de nieuwe debetpas geweigerd word). Voor het geval dat je in het buitenland ben dan je Mastercard/Visa debitpas mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
xileS schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:58:
[...]

Zo doe ik het idd ook al jaren (alleen heb een Maestro ipv VPay en een N26 debit Mastercard). In NL zal 100% acceptatie nog even duren en is het denk ik het meest praktisch om een Maestro/Vpay aan te houden (kans is nog steeds aanwezig dat de nieuwe debetpas geweigerd word). Voor het geval dat je in het buitenland ben dan je Mastercard/Visa debitpas mee.
Inderdaad maakt niet zoveel uit maar ik merk ook idd V-Pay slecht maar 10% geaccepteerd in Duitsland ofzo.

Daarnaast heb ik ook abn amro pas een meastro liggen en Argenta meastro en zowel creditcard maar als goed is Argenta brengt vanaf september een mastercard debit dan ga ik omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-04 13:02
[...]

Ik heb het zelf opgelost door begin juni de Maestro pas van Openbank nog even te vervangen voor een nieuwe. Dan heb ik t/m 2028 een Maestro pas achter de hand. In de praktijk heb ik slechts 1 keer moeten terugvallen op Maestro: bij de kapper in het dorp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aalard99
balken07 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:00:
[...]

Ik heb het zelf opgelost door begin juni de Maestro pas van Openbank nog even te vervangen voor een nieuwe. Dan heb ik t/m 2028 een Maestro pas achter de hand. In de praktijk heb ik slechts 1 keer moeten terugvallen op Maestro: bij de kapper in het dorp.
Ik heb een iets mindere ervaring met de Mastercard debitcard, denk dat ik de afgelopen maanden 3 a 4 keer moest terugvallen op de VPay kaart van ING. Twee keer in een parkeergarage in Amsterdam en Hilversum en bij de kleine winkel om de hoek. Met name de parkeergarages verbaasde mij dat het daar niet werkte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Aalard99 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:11:
[...]

Ik heb een iets mindere ervaring met de Mastercard debitcard, denk dat ik de afgelopen maanden 3 a 4 keer moest terugvallen op de VPay kaart van ING. Twee keer in een parkeergarage in Amsterdam en Hilversum en bij de kleine winkel om de hoek. Met name de parkeergarages verbaasde mij dat het daar niet werkte.
Precies daarom, snap ik niet waarom ik vaak berichten hier zie dat men graag snel een nieuwe Mastercard/Visa debitcard als een vervanging van hun Maestro/Vpay willen. Fijn dat je met een nieuwe pas in Canada kan betalen, maar je gaat zo nu en dan tegen deze problemen lopen in NL.

Van Maestro/Vpay weet je dat je 100% acceptatie hebt in NL, maar voor buitenland kan je beter idd een (gratis) Mastercard/Visa regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
xileS schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:53:
[...]

Precies daarom, snap ik niet waarom ik vaak berichten hier zie dat men graag snel een nieuwe Mastercard/Visa debitcard als een vervanging van hun Maestro/Vpay willen. Fijn dat je met een nieuwe pas in Canada kan betalen, maar je gaat zo nu en dan tegen deze problemen lopen in NL.

Van Maestro/Vpay weet je dat je 100% acceptatie hebt in NL, maar voor buitenland kan je beter idd een (gratis) Mastercard/Visa regelen.
Exact dat, wil je graag een Visa/Masterkaart debit dan zou ik echt aanraden om een bank te nemen zoals Revolut/N26,etc die dit aanbieden. Als ik nu moest kiezen blijf ik vanwege de betalingen in Nederland nog wel even op mijn V-Pay kaart.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Aalard99 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:14:
[...]

Exact dat, wil je graag een Visa/Masterkaart debit dan zou ik echt aanraden om een bank te nemen zoals Revolut/N26,etc die dit aanbieden. Als ik nu moest kiezen blijf ik vanwege de betalingen in Nederland nog wel even op mijn V-Pay kaart.....
Yes en een handjevol cash, kan ook altijd handig zijn. Mocht een pinautomaat helemaal niet werken. Ook dit zie ik wel een keer per jaar gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelV76
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:17
Triodos Bank begint in de laatste week van juli met de uitrol van Visa Debit. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-04 18:16
MichaelV76 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:25:
Triodos Bank begint in de laatste week van juli met de uitrol van Visa Debit. Ben benieuwd.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard1074
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 12:47
Was vandaag in een ijswinkel en daar was een sticker geplakt bij het pinapparaat: No Credit Card.
Dat wijst erop dat deze problemen kan geven met een Visa/Mastercard Debitcard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:01
richard1074 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:11:
Was vandaag in een ijswinkel en daar was een sticker geplakt bij het pinapparaat: No Credit Card.
Hoe actueel is dat sticker? Als het er al jaren hangt, dan heeft die winkel misschien geen benul of er nog steeds geen creditcards op werken of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard1074
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 12:47
Tartarus schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:17:
[...]

Hoe actueel is dat sticker? Als het er al jaren hangt, dan heeft die winkel misschien geen benul of er nog steeds geen creditcards op werken of niet?
SInds 2 weken zijn ze daar van een SumUp naar een Verifone gegaan. DIe SumUp zijn leuk prive maar voor een winkel niet echt toereikend. Dus die sticker was nieuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnienerd
Nee want Visa/MC Debit is geen Credit Card ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Vinnienerd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:26:
[...]

Nee want Visa/MC Debit is geen Credit Card ?
Theoretisch heb je gelijk, echter zodra mensen MasterCard of Visa zien staan, denken ze gelijk dat het een creditcard is.
Ik vraag me af in hoeverre winkeliers kunnen kiezen in het wel of niet toestaan van debit vs. creditcards.
Voorheen was het simpel, je accepteerde wel vPay en Maestro en al het overige niet.
Nu ga je alleen maar meer verwarring krijgen in het begin van MC/Visa debit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-02 02:03
Tartarus schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:38:
Ik vraag me af in hoeverre winkeliers kunnen kiezen in het wel of niet toestaan van debit vs. creditcards.
Voorheen was het simpel, je accepteerde wel vPay en Maestro en al het overige niet.
Ja, dat kunnen ze kiezen. Veel winkels die vroeger alleen Maestro/VPay accepteerden, accepteren nu Mastercard debit en Visa debit, maar geen Mastercard credit of Visa credit. Die debit kaarten gaan namelijk tegen hetzelfde tarief als de Maestro kaarten, maar de credit kaarten blijven hetzelfde dure tarief.

Er zijn ook stickers met daarop mastercard debit. Lees het topic eens terug, dat is hier allemaal al uitgebreid besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
alson schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:41:
[...]

Ja, dat kunnen ze kiezen. Veel winkels die vroeger alleen Maestro/VPay accepteerden, accepteren nu Mastercard debit en Visa debit, maar geen Mastercard credit of Visa credit. Die debit kaarten gaan namelijk tegen hetzelfde tarief als de Maestro kaarten, maar de credit kaarten blijven hetzelfde dure tarief.

Er zijn ook stickers met daarop mastercard debit. Lees het topic eens terug, dat is hier allemaal al uitgebreid besproken.
Mijn vraag is in hoeverre winkeliers die onderscheid tussen credit vs debit kennen.
Laatst ook in een sigarenwinkel waar ik vaak kom, die zei dat MasterCard voor hem financieel ongunstig was.
De manier waarop hij dat zei deed me vermoeden dat hij niet eens over het bestaan van MC / Visa Debit weet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het is toch ook helemaal niet relevant of een winkelier wéét wat het verschil is? Als het werkt, werkt het.

Als het niet werkt, hebben ze verouderde apparatuur en komen ze er na een tijdje vanzelf achter dat een steeds groter percentage klanten niet kan betalen.

Daarom vind ik dat afwachten van banken op die laatste 5% ook zo'n onzin. Als niemand ooit tegen het probleem aanloopt, worden ze er ook niet op gewezen. Die 5% volgt vanzelf als ze omzet mis gaan lopen.

Zelf hoop ik dat Knab toch snel overstag gaat, want ik kijk vooral uit naar online betalen met Debit. Pinbetalingen doe ik toch vrijwel nooit met die rekening..

[ Voor 19% gewijzigd door Tralapo op 12-07-2023 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-02 02:03
Tartarus schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:48:
Laatst ook in een sigarenwinkel waar ik vaak kom, die zei dat MasterCard voor hem financieel ongunstig was.
De manier waarop hij dat zei deed me vermoeden dat hij niet eens over het bestaan van MC / Visa Debit weet.
Laatst was ik in een strandtentje waar Mastercard debit via Google Pay niet werkte. De serveerster zei dat alleen Nederlandse telefoons werken, waarna ik haar verzekerd heb dat mijn telefoon toch echt Nederlands was, en m'n Duitse N26 Maestro pas erbij pakte :+. Zolang het apparaat een groen vinkje geeft vinden ze alles best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Zoek de verschillen. Je noemt zelf al een Debitcard. Maestro/vpay is ook een debitcard, maar wordt alleen vervangen door Mastercard /Visa debet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Tartarus schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:38:
[...]

Theoretisch heb je gelijk, echter zodra mensen MasterCard of Visa zien staan, denken ze gelijk dat het een creditcard is.
Jup, maar dat is dus onterecht. Jouw maestro/vpay pas wordt op termijn vervangen door een Mastercard/Visa debitcard, je krijgt niet ineens zonder kosten een creditcard.
Dat blijft (voorlopig) hetzelfde, alleen maestro/vpay wordt dus vervangen. Alleen probleem is nog dat niet alle toestellen deze nieuwe passen ondersteund. Men moet dus hun oude apparaten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Tartarus schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:48:
[...]

Mijn vraag is in hoeverre winkeliers die onderscheid tussen credit vs debit kennen.
Bij bedoelde waarschijnlijk Mastercard creditcards en wellicht heeft hij ook ervoor gekozen om (liever) geen creditcards te accepteren. Bestaan van de Mastercard debit hoeft hij opzich niet te weten als hij geen brief heeft gehad dat hij zijn oude automaat moet vervangen. Hij zal gewoon de nieuwe passen kunnen accepteren en zal dan niks van merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
Zoals is verwacht dat gewoon op schema ziet eruit volgt

ABN AMRO: Begin 2024
ASN/SNS: Eind 2023 (verwachting)
ING: Mogelijk eind 2023 geen idee hoe groot voorraad meastro ... (ING is helemaal gereed voor mastercard debit en visa debit)
Rabobank: Augustus 2023
Knab: Verwacht augutus 2023

Knab is toegevoegd lijst.

Als ik kijk naar datum dan klopt meeste datum bij eind 2023 want het is niet raar want een betaalterminal Certificering loopt af 31 december dus pin maar iedereen daar op...

Wat zijn de veiligheidsrisico’s als je een pinautomaat heb zonder certificering?
Na het stopzetten van de certificering zullen diverse partijen binnen de betaalindustrie de systemen uitzetten waardoor er geen pinbetalingen meer kunnen plaatsvinden.

[ Voor 29% gewijzigd door Ultrafast op 13-07-2023 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mooi! Ik kan nog 5 jaar met Maestro betalen *O*

/s

En daarnaast ook in januari klant bij OpenBank geworden, dus heb nu 2 Maestro passen die tot 2028 te gebruiken zijn.
En de MasterCard Debit van OpenBank heeft een Spaanse BIN wat leuke regio blokkades oplevert (werkt dus niet bij F1TV, omdat land van BIN niet matcht met opgegeven adres / F1TV niet beschikbaar is in Spanje).
Pagina: 1 ... 15 ... 39 Laatste