N.a.v. de hele discussie over iDeal vs betalen met MC/VISA (debit of credit), de tarieven en de wetgeving:
Deze ontstond omdat gesteld werd dat er geen voordelen zitten aan een MC/VISA debetkaart.
Volgens mij heeft nog niemand benoemd dat betalen via MC/VISA in ieder geval mogelijkheden biedt voor een chargeback. iDeal is feitelijk niet meer dan een interface die je helpt via je eigen bankomgeving een overboeking te doen. Die is dus niet terug te draaien. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, want zolang het goed gaat, gaat het goed

maar als de webshop/merchant niet levert hoef je bij iDeal of je bank niet aan te kloppen.
Bij betalen met creditcard komen daar vaak aanvullende verzekeringen bij (waar je uiteraard in je kaartbijdrage voor betaald).
xileS schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:19:
[...]
Dus maw zijn ze alsnog illegaal bezig, want geen "werkelijke kosten". Alleen zal dit vast minder gehandhaafd worden en lijkt mij de echte werkelijke kosten niet altijd even duidelijk, dit kan bv prima variabel zijn als je bv de ene maand meer transacties hebt dan de andere.
Woorden als 'illegaal' en 'handhaven' suggereert dat er wetten overtreden worden. Ik kan me niet bedenken welke. Het is geen online betaling met een betaalkaart en valt dus niet onder de PSD2.
PSD2 is er vooral om concurrentie te bevorderen en de macht/monopolie van de kaartschema's (MC en VISA) in te perken. Vandaar dat bijvoorbeeld American Express uitgesloten is, zij zijn namelijk zowel het kaartschema als de kaartuitgevende instantie.
Binnen iDeal is die concurrentie er al, namelijk tussen de verschillende banken, dus een parallel daarmee valt lastig te trekken.
Persoonlijk denk ik dat die 25 cent voor Thuisbezorgd vooral een verdienmodel is, het is de sweet spot waarbij het nog goedkoop genoeg is dat er nog voldoende met iDeal betaald wordt. En ze weten dat niet iedereen alternatieven heeft.
Mocht het zover komen dat iemand wel een rechtszaak over die bijdrage gaat voeren, zullen ze ongetwijfeld met een onderbouwing komen dat dat hun kosten zijn. Het gaat niet alleen om de fee die ze kwijt zijn aan hun betaalprovider, maar ook uren voor medewerkers die zich bezig houden met problemen met ideal-betalingen etc.