Kansloos. Ik had een sev A aangemeld bij MS maar ze kwamen niet verder dan wat logs bekijken, het was volgens hun in ieder geval geen wijdverspreid probleem.Quad schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:39:
[...]
Ik vandaag 1x zonder issue, een 2e tablet ging met veel 'retry's'...
En sev A hiervoor? Ligt je organisatie plat door dit issue?YaYo86 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:32:
[...]
Kansloos. Ik had een sev A aangemeld bij MS maar ze kwamen niet verder dan wat logs bekijken, het was volgens hun in ieder geval geen wijdverspreid probleem.
Cloud ☁️
Hier kunnen we inmiddels al een volle week geen android telefoons uitgeven, heb alles meerdere malen nagelopen. Begint nu wel problematisch te worden.HKLM_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:08:
[...]
En sev A hiervoor? Ligt je organisatie plat door dit issue?
Wat je kan doen is Intunesupport op X een berichtje sturen DM en gewoon taggen. Die reageren daar echt super goed en proactief op om intune issues te verhelpen.Nopheros schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:07:
[...]
Hier kunnen we inmiddels al een volle week geen android telefoons uitgeven, heb alles meerdere malen nagelopen. Begint nu wel problematisch te worden.
Cloud ☁️
Alle unsupported drivers al vervangen 🤓?
Conclusie: lijkt mij tijd om als de wiedeweerga legacy drivers te vervangen. Zoals technisch (spontaan stuk na maandelijkse cu) als compliance (out of support) een rede dus.
Tevens ‘most customers’ … al gekeken bij de meeste smb bedrijfjes zonder knap IT beheer? 😇
Maar dit artikel lijkt weer niets hierover te zeggen, een harde unsupported melding zoals bovenstaand. Ik lees wel op Reddit meldingen met betrekking tot legacy drivers na installatie jaja de januari cu update.Starting in January 2026, Windows will no longer support V3 and V4 printer drivers. These older driver models were announced as deprecated in September 2023. Most customers use newer printer drivers or modern printing solutions, which continue to work and are recommended. If your printer depends on a V3 or V4 driver it may stop installing or working after support ends. To avoid interruptions, contact your printer manufacturer and update to a supported printer driver or another current printing solution.
Conclusie: lijkt mij tijd om als de wiedeweerga legacy drivers te vervangen. Zoals technisch (spontaan stuk na maandelijkse cu) als compliance (out of support) een rede dus.
Tevens ‘most customers’ … al gekeken bij de meeste smb bedrijfjes zonder knap IT beheer? 😇
[ Voor 34% gewijzigd door grimson op 07-02-2026 08:28 ]
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Zeker, wij serveren 50k collega's, je wil niet weten hoeveel telefoons er doorheen gaan per dag en hoe hoog het wordt gespeeld als een telefoon niet kan worden geínstalleerd. We zijn ook met Lifecycle bezig momenteel, dus er gaan er echt een stuk of 500 doorheen per dagHKLM_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:08:
[...]
En sev A hiervoor? Ligt je organisatie plat door dit issue?
Mwa, niet erg professioneel. Je wil je case kunnen tracken, dat doe je niet via X.HKLM_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:26:
[...]
Wat je kan doen is Intunesupport op X een berichtje sturen DM en gewoon taggen. Die reageren daar echt super goed en proactief op om intune issues te verhelpen.
Same, onze case loopt ook gewoon nog. Bizar dat een oplossing zo lang moet duren.Nopheros schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:07:
[...]
Hier kunnen we inmiddels al een volle week geen android telefoons uitgeven, heb alles meerdere malen nagelopen. Begint nu wel problematisch te worden.
[ Voor 54% gewijzigd door YaYo86 op 07-02-2026 13:11 ]
Laat graag even weten als je meer info hebt vanuit je support ticketYaYo86 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:07:
[...]
Zeker, wij serveren 50k collega's, je wil niet weten hoeveel telefoons er doorheen gaan per dag en hoe hoog het wordt gespeeld als een telefoon niet kan worden geínstalleerd.
[...]
Mwa, niet erg professioneel. Je wil je case kunnen tracken, dat doe je niet via X.
[...]
Same, onze case loopt ook gewoon nog. Bizar dat een oplossing zo lang moet duren.
Ik snap dat intune support niet professioneel is inderdaad maar het werkt wel, het stikt op hun account van intune gerelateerde zaken die ze snel oppakken. Waarbij je met support weken bezig bentYaYo86 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:07:
[...]
Zeker, wij serveren 50k collega's, je wil niet weten hoeveel telefoons er doorheen gaan per dag en hoe hoog het wordt gespeeld als een telefoon niet kan worden geínstalleerd. We zijn ook met Lifecycle bezig momenteel, dus er gaan er echt een stuk of 500 doorheen per dag
[...]
Mwa, niet erg professioneel. Je wil je case kunnen tracken, dat doe je niet via X.
[...]
Same, onze case loopt ook gewoon nog. Bizar dat een oplossing zo lang moet duren.
Cloud ☁️
Maar hebben jullie geen partner of account manager bij MS dan die voor jullie kan uitvogelen hoe het staat met jullie ticket?YaYo86 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:07:
[...]
Zeker, wij serveren 50k collega's, je wil niet weten hoeveel telefoons er doorheen gaan per dag en hoe hoog het wordt gespeeld als een telefoon niet kan worden geínstalleerd. We zijn ook met Lifecycle bezig momenteel, dus er gaan er echt een stuk of 500 doorheen per dag
[...]
[...]
Jawel, meerdere, maar ook die kunnen niks, ze doen hetzelfde als wat ik zelf kan doen: mailen met de status of de druk proberen op te voeren.TheVMaster schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:27:
[...]
Maar hebben jullie geen partner of account manager bij MS dan die voor jullie kan uitvogelen hoe het staat met jullie ticket?
Wel grappig, in het berichtencentrum staat er nu ook een bericht over, vermoedelijk ook datgene wat de redactie getipt heeft, en als je de links daarin volgt, dan kom je weer bij documentatie uit die onder andere verwijst naar het nu verdwenen Intune rapport.
Al vind ik deze ook wel interessant, want daarin wordt de 65000 fout besproken: Microsoft Intune method of Secure Boot for Windows devices with IT-managed up...
al lijkt dat niet van toepassing bij ons want onze E3/E5 geeft onze Windows een enterprise licentie.
Al vind ik deze ook wel interessant, want daarin wordt de 65000 fout besproken: Microsoft Intune method of Secure Boot for Windows devices with IT-managed up...
al lijkt dat niet van toepassing bij ons want onze E3/E5 geeft onze Windows een enterprise licentie.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Iemand die eens kan testen of hij wel een .msi package in Intune kan schieten om uit te rollen?
Ik blijf maar de volgende error krijgen. Maakt niet uit wat voor .msi ik ook pak....
:
The RPC call 'IntuneApp.getLobAppContentFile' returned an error. No error message could be found. Check whether the error was signaled with an Error object. Try adding this app again.
Ik blijf maar de volgende error krijgen. Maakt niet uit wat voor .msi ik ook pak....
The RPC call 'IntuneApp.getLobAppContentFile' returned an error. No error message could be found. Check whether the error was signaled with an Error object. Try adding this app again.
'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport (stage 1 320pk) | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie
Wij zijn toevallig deze ochtend bezig om het twee packages via MSI uit te rollen maar die worden zonder problemen uitgerold.Csotranme schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:03:
Iemand die eens kan testen of hij wel een .msi package in Intune kan schieten om uit te rollen?
Ik blijf maar de volgende error krijgen. Maakt niet uit wat voor .msi ik ook pak....:
Ook in West EU of andere region?nextware schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:19:
[...]
Wij zijn toevallig deze ochtend bezig om het twee packages via MSI uit te rollen maar die worden zonder problemen uitgerold.
'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport (stage 1 320pk) | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie
Waarom wil je 'm als LOB uitvoeren en niet simpelweg in een .intunewin gieten dat ook gewoon direct herkend wordt als .msi? Bij een LOB kan je geen detectie doen en ik weet ook niet of supersedence werkt.Csotranme schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:03:
Ik blijf maar de volgende error krijgen. Maakt niet uit wat voor .msi ik ook pak....:
Wij hadden 1 programma dat als LOB was toegevoegd, maar die heb ik ondertussen vervangen voor .intunewin omdat het niet altijd lekker werkte.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Tenant draair inderdaad in W-EU.
En ik repackage bijna alle apps naar een intunewin file. Dat werkt vaak toch het beste.
Al gaan we binnenkort ook PDQ bekijken om apps te deployen na een Autopilot deployment. Iemand hier toevallig ervaring mee ?
[ Voor 35% gewijzigd door nextware op 19-02-2026 20:40 ]
Al een paar dagen bezig met AutoPatch. Een mooi systeem hoor, maar wel lastig om 1-2-3 te doorgronden dankzij de groepen en vertragingen bij uitrol.
Had ik gistermorgen alles, zo nu blijkt, goed geconfigureerd. Maar geen device registration niks. Had gelezen dat de discovery elk uur loopt en het soms tot 24 uur kan duren voor een device zichtbaar is. Laptop dus bewust aan laten staan voor 24 uur, maar vanmorgen nog niks te zien. Grrrrr.
Uiteindelijk bij Autopatch group membership maar eens op Discover Devices geramd een uurtje terug en tot mijn verbazing staan de devices er enkele minuten later al in en zitten ze ook ineens netjes in de Windows Autopatch - Devices All groep.
Ik snap er geen barst van en hoop dat nieuwe devices wel vanzelf gevonden worden, want als ik elke keer op de knop moet drukken wordt je daar ook een beetje beroerd van natuurlijk.
Nu sowieso wachten op de eerste updates om te zien wat er gebeurd
Had ik gistermorgen alles, zo nu blijkt, goed geconfigureerd. Maar geen device registration niks. Had gelezen dat de discovery elk uur loopt en het soms tot 24 uur kan duren voor een device zichtbaar is. Laptop dus bewust aan laten staan voor 24 uur, maar vanmorgen nog niks te zien. Grrrrr.
Uiteindelijk bij Autopatch group membership maar eens op Discover Devices geramd een uurtje terug en tot mijn verbazing staan de devices er enkele minuten later al in en zitten ze ook ineens netjes in de Windows Autopatch - Devices All groep.
Ik snap er geen barst van en hoop dat nieuwe devices wel vanzelf gevonden worden, want als ik elke keer op de knop moet drukken wordt je daar ook een beetje beroerd van natuurlijk.
Nu sowieso wachten op de eerste updates om te zien wat er gebeurd
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Nieuwe devices komen hier zonder problemen in 1 van de groepen terecht. Enkel de test en last groep zijn handmatige groepen. First, fast en broad vullen automagisch. Mocht je zekerheid wensen kan je natuurlijk ook altijd een eigen, dynamische device groep toevoegen aan heel de configuratie. Ga hiervoor naar Devices > Windows > Windows Updates > Update rings en klik op de enige entry die er zou moeten staan genaamd "Windows Autopatch". Daar heb je een sectie genaamd "Deployment rings and distribution" waarin je de groepen kunt opgeven. Ga ze niet zelf over de ringen verdelen, tenzij dat dat noodzakelijk is, maar voeg ze erboven toe.
Zo te zien kan het allemaal alweer over boord. Mijn test machine deed net zonder enige notificatie een reboot 
Dat is natuurlijk niet werkbaar en ik kan zover ik het kan vinden ook niet uitzetten of beïnvloeden. Kan het niet hebben dat computers van gebruikers maar gewoon willekeurig herstarten zonder melding, zit je net uren te werken op iets en dan gaat ie even rebooten
Dat is natuurlijk niet werkbaar en ik kan zover ik het kan vinden ook niet uitzetten of beïnvloeden. Kan het niet hebben dat computers van gebruikers maar gewoon willekeurig herstarten zonder melding, zit je net uren te werken op iets en dan gaat ie even rebooten
Deel je config anders eens wat je kan prima instellen binen Autopatch / Autopatch groeps dat devices notificaties moeten geven en niet zomaar mogen rebootenDrardollan schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:10:
Zo te zien kan het allemaal alweer over boord. Mijn test machine deed net zonder enige notificatie een reboot
Heb je onder de release settings het Install and restart wel geconfigureerd? Deze staat standaard op Automatically install en restart...(helaas)
[ Voor 20% gewijzigd door HKLM_ op 20-02-2026 14:33 ]
Cloud ☁️
@HKLM_ , kan me niet herinneren van dat ooit gezien te hebben
. Dit is de view die ik zie als ik ga naar Devices > Windows > Windows updates > Update rings > Windows Autopatch > Update Policy - Default - Ring 3
Laat het maar weer aan MS om eenzelfde setting op verschillende plaatsen te configureren op verschillende manieren. Want hier is het "Automatic update behavior" dat bepaald wat er gebeurt:
:strip_exif()/f/image/thFCxOJ52jvfjOU5uawwjPfs.png?f=user_large)
Ring 3 komt met onze instellingen ten vroegste 9 dagen na patch tuesday binnen bij de gebruikers. Ik voorkom dat gebruikers zelf updates kunnen pauseren, laat de notificaties op hun standaard staan. Gebruikers kunnen de update tot 5 dagen uitstellen en na die 5 dagen zal de installatie automatisch gebeuren en krijgen ze nog 2 dagen uitstel tot reboot. Daarna volgt ook een automatische reboot.
En om eerlijk te zijn, geen klachten van gebruikers met deze instellingen. Toch niet over de Windows updates. Drivers daarentegen, dat is een heel ander probleem.
Laat het maar weer aan MS om eenzelfde setting op verschillende plaatsen te configureren op verschillende manieren. Want hier is het "Automatic update behavior" dat bepaald wat er gebeurt:
:strip_exif()/f/image/thFCxOJ52jvfjOU5uawwjPfs.png?f=user_large)
Ring 3 komt met onze instellingen ten vroegste 9 dagen na patch tuesday binnen bij de gebruikers. Ik voorkom dat gebruikers zelf updates kunnen pauseren, laat de notificaties op hun standaard staan. Gebruikers kunnen de update tot 5 dagen uitstellen en na die 5 dagen zal de installatie automatisch gebeuren en krijgen ze nog 2 dagen uitstel tot reboot. Daarna volgt ook een automatische reboot.
En om eerlijk te zijn, geen klachten van gebruikers met deze instellingen. Toch niet over de Windows updates. Drivers daarentegen, dat is een heel ander probleem.
Dit is de Windows update for business policy, geen Autopatch.Blokker_1999 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:53:
@HKLM_ , kan me niet herinneren van dat ooit gezien te hebben. Dit is de view die ik zie als ik ga naar Devices > Windows > Windows updates > Update rings > Windows Autopatch > Update Policy - Default - Ring 3
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Dit is Windows Client Update policies mijn PS komt uit de Autopatch Groups selectie: Tenant Administration -> Windows Autopatch -> Autopatch Groups -> (En dan je profielen en de ringen die je hebt aangemaakt)Blokker_1999 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:53:
@HKLM_ , kan me niet herinneren van dat ooit gezien te hebben. Dit is de view die ik zie als ik ga naar Devices > Windows > Windows updates > Update rings > Windows Autopatch > Update Policy - Default - Ring 3
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Cloud ☁️
Had ik niet ergens gelezen dat WufB opging in AutoPatch? Sowieso blijf ik bij mijn statement dat MS te veel overlap op te veel verschillende plaatsen heeft
Windows Update for Business heeft inderdaad nu Windows Update Client policies en is onderdeel van de Windows Autopatch met de policies welke je zelf kan aanmaken of de Autopatch groups als je een automatic ring based model wilt.Blokker_1999 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:56:
Had ik niet ergens gelezen dat WufB opging in AutoPatch? Sowieso blijf ik bij mijn statement dat MS te veel overlap op te veel verschillende plaatsen heeft
Ja het is verwarrend ben ik met je eens
Cloud ☁️
Heb de instellingen die je toont voor mijn tenant gevonden. En bij mij staat die ook op "Automatically install and restart". Ik vermoed dat het gedrag van @Drardollan's update dan ook komt uit het ontbreken van een deadline en grace period.
En bij notifications is geen van de 3 bolletjes gekleurd bij mij, maar onze gebruikers krijgen gewoon de standaard notificaties van Windows.
En bij notifications is geen van de 3 bolletjes gekleurd bij mij, maar onze gebruikers krijgen gewoon de standaard notificaties van Windows.
Dat is inderdaad hoe het ingesteld staat. En daar kan je geen opties aanzetten die voorkomen dat hij direct gaat rebooten als hij het nodig vind. Hooguit kan je de werkuren bepalen bij Scheduled Install and Restart. Maar aangezien hier net als bijna overal 24/7 gewerkt kan worden is dat geen optie.HKLM_ schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:25:
[...]
Deel je config anders eens wat je kan prima instellen binen Autopatch / Autopatch groeps dat devices notificaties moeten geven en niet zomaar mogen rebooten
Heb je onder de release settings het Install and restart wel geconfigureerd? Deze staat standaard op Automatically install en restart...(helaas)
[Afbeelding]
Dit zijn de enige instellingen daar:
:strip_exif()/f/image/tiqDpWjCheqtTldQgkwwBBjj.png?f=user_large)
In de Windows Update policies heb je die instellingen wel (grace period na deadline). Maar aangezien Autopatch die policies aanmaakt bij gebruik van Autopatch lijkt het mij beter om niet in de policies te gaan zitten aanpassen. Ik verwacht dat die klakkeloos overschreven worden door Microsoft als ze dat nodig achten of als je de Autopatch instellingen opslaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 20-02-2026 15:09 ]
Die policies worden, als je Autopatch gebruikt, aangemaakt en beheerd door Autopatch. Je kan daar wijzigingen aanbrengen, maar ik denk dat als je iets in je Autopatch veranderd deze gewoon overschreven worden.Blokker_1999 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Update: heel snel en kort getest, de setting lijkt bewaard te worden op dit moment.
Maar los daarvan, ik zie nog weinig voordelen aan Autopatch? Het is allemaal precies hetzelfde als de reguliere Windows Updates instellingen binnen Intune volgens mij. De enige verschillen die ik zie is dat je het via een wizard kan configureren en er een stuk dynamische verdeling bij zit die bij grotere bedrijven ongetwijfeld erg handig is. Maar als je het hebt over 50 devices is het in de juiste groep plaatsen van de devices natuurlijk een peulenschil.
Niettemin was het een interessante test en les, het is goed om er eens mee gestoeid te hebben. Wie weet wanneer je het nodig hebt tenslotte.
Niettemin was het een interessante test en les, het is goed om er eens mee gestoeid te hebben. Wie weet wanneer je het nodig hebt tenslotte.
Voor 50 devices kan je inderdaad ook Windows Client policies handmatig configureren, Voor je 24/7 issue is WIndows Hotpatch mogelijk wel een mooie toevoeging dan hoef je niet te rebooten met updates (3x per jaar wel) maar dat kan je met een policy denk wel fixen of regkey o.i.dDrardollan schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:14:
Maar los daarvan, ik zie nog weinig voordelen aan Autopatch? Het is allemaal precies hetzelfde als de reguliere Windows Updates instellingen binnen Intune volgens mij. De enige verschillen die ik zie is dat je het via een wizard kan configureren en er een stuk dynamische verdeling bij zit die bij grotere bedrijven ongetwijfeld erg handig is. Maar als je het hebt over 50 devices is het in de juiste groep plaatsen van de devices natuurlijk een peulenschil.
Ik zet Windows Autopatch groups in binnen grotere oranisaties waar we soms profielen aanmaken voor afdelingen met hun eigen ringen enzo en dan is het wel echt heel ideaal en overzichtelijk hoor. Maar ik snap je punt en ervaring goed.
Cloud ☁️
Dat hoeft niet eens, dat zit standaard in de WU (Quality Updates) policies in Intune tegenwoordig:HKLM_ schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:17:
[...]
Voor 50 devices kan je inderdaad ook Windows Client policies handmatig configureren, Voor je 24/7 issue is WIndows Hotpatch mogelijk wel een mooie toevoeging dan hoef je niet te rebooten met updates (3x per jaar wel) maar dat kan je met een policy denk wel fixen of regkey o.i.d
:strip_exif()/f/image/mlFuCCqVjGyq9LzunF5TFF5U.png?f=user_large)
Klinkt heel logisch, dat is ook wat ik zou doen. Het is duidelijk een onderdeel wat beter past bij grotere bedrijven met andere eisen. Maar doe je dan ook nog los de policy aanpassen om die spontane reboot voor aflopen van de deadline te voorkomen?Ik zet Windows Autopatch groups in binnen grotere oranisaties waar we soms profielen aanmaken voor afdelingen met hun eigen ringen enzo en dan is het wel echt heel ideaal en overzichtelijk hoor. Maar ik snap je punt en ervaring goed.
Hier werkte het paar uur later weernextware schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:37:
[...]
Tenant draair inderdaad in W-EU.
En ik repackage bijna alle apps naar een intunewin file. Dat werkt vaak toch het beste.
Al gaan we binnenkort ook PDQ bekijken om apps te deployen na een Autopilot deployment. Iemand hier toevallig ervaring mee ?
In dit geval was het een agent die zichzelf update dus vond het niet zo boeiend om hem te repackagen.
PDQ ken ik en jaren mee gewerkt.
Ik vond het echt een fantastische tool en al helemaal voor het geld destijds.
Ik gebruikte ook PDQ Inventory erbij voor rapportages op outdated software etc.
Is wel al paar jaar geleden. Probleem wat ze destijds hadden is dat de server on-prem moest draaien. PDQ zag je devices dus niet als ze niet op kantoor waren of niet met VPN verbonden.
Resultaat: altijd devices die outdated waren...
Toen waren ze wel met een agent aan het klooien voor de standaard packages die ze zelf aanboden maar dat project is toen gecanceld omdat het niet werkte.
Geen idee hoe dat nu werkt bij hun.
De controle, flexibiliteit, mogelijkheden en uitgebreide rapportages waren wat mij betreft de beste in de markt paar jaar geleden.
Gebruik nu hier voornamelijk scappman (PatchMyPC) via de MSP. Daar klik je de package gewoon aan en importeert hij hem in Intune.
Werkt prima voor de standaard meuk maar lang niet zo flexibel als PDQ.
:strip_exif()/f/image/dSJxgud65TKQlPQFiJzSgBKq.jpg?f=fotoalbum_large)