Microsoft Intune ervaringentopic

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:09
TheVMaster schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:25:
[...]

Geeftn iets, daarom post je hier ook. Ik ben zelf al 10+ jaar met Intune bezig onderhand eigenlijk elke dag. En idd, er blijven altijd verbeterpunten en het wordt ook elke release (dus elke maand) iets beter.
Maar ergens is dat toch eigenlijk zorgwekkend? Al 10+ jaar missen er essentiële tools. Nu is dat deels te verklaren met hoe MS begonnen is met de cloud en het is zeker zo dat er elke X tijd echt wel goede stappen worden gemaakt, maar het zou fijn zijn als er ook wat tijd naar de basis ging.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
TheVMaster schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Ohw, ik heb geen enkel idee wat er allemaal in je agenda staat natuurlijk. Maar het inrichten van AP is echt niet zo heel ingewikkeld of veel werk. Als ik tijd zou hebben, zou je ik je met alle plezier komen helpen. :+
Hangt van je definitie van AP af natuurlijk :+ . Ook hier moet ik nog regelmatig uitleggen dat AP enkel de fase helemaal aan het begin van de OOBE is die er voor zorgt dat de laptop geforceerd wordt zich aan te melden aan je tenant en enkel met een gebruiker uit je omgeving kan verdergaan. Van zodra je je credentials ingeeft is het geen AP meer, maar zuiver Intune. En ja, in dat opzicht is AP inderdaad heel snel in te regelen.

@Drardollan, morgen geen tijd, is Donderdag ook goed? 8)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Blokker_1999 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Hangt van je definitie van AP af natuurlijk :+ . Ook hier moet ik nog regelmatig uitleggen dat AP enkel de fase helemaal aan het begin van de OOBE is die er voor zorgt dat de laptop geforceerd wordt zich aan te melden aan je tenant en enkel met een gebruiker uit je omgeving kan verdergaan. Van zodra je je credentials ingeeft is het geen AP meer, maar zuiver Intune. En ja, in dat opzicht is AP inderdaad heel snel in te regelen.
Met zo'n 5 nieuwe laptops per jaar (gemiddeld) is het stukje AP voor mij al snel teveel werk. Weegt niet op tegen een standaard stick erin en installeren. Maar in verwacht in de toekomst dat het mij wél profijt kan brengen, zeker als je het al direct bij Dell laat inregelen voor levering.
Als jij het tegen mijn vrouw durft te zeggen, ga ik werken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
Wij doen er honderden per jaar, dan brengt het al iets meer op en krijg je er iets meet tijd voor van de baas ;)

Maar vergis je niet, het enige wat een Dell, of elke andere OEM, doet is je apparaat alvast registreren als AP apparaat in je Intune en je kan bij sommige leveranciers ook reeds de preprovisioning (officieel noemt het white glove tegenwoordig) laten uitvoeren waardoor alle policies en apps die aan het apparaat zijn toegekend reeds worden uitgevoerd, maar dat vereist vaak al een minimale hoeveelheid laptops per jaar of komt met een prijskaartje waarvan je zegt dat je het beter zelf kunt doen.

Preprovisioning wordt ook afgeraden door velen trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Grote kans hoor dat we er niet groot genoeg voor zijn hier. Maar als ik honderden apparaten per jaar had dan was ik niet degene geweest die dat werk gedaan had :P

Ontopic:
Nagenoeg klaar met mijn Intune policies. Alles wat over moet (én meer) vanuit de on-prem omgeving is klaar ondertussen. Weer een vinkje achter een taak in het project. En ook genoeg ideeën voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:26

Sjod

Ik ben goed luisterend

HKLM_ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:13:
[...]

True, Mensen blijven te lang hangen in de on-prem gedachte waarbij een GPO bijna instant op een device land. Als je met die gedachte de cloud in gaat dan komt je van een koude kermis thuis... Gelukkig werkt Microsoft aan de backend hard aan het verbeteren met o.a. Declarative Device Management en ook Connected Cache krijgt wat leuke updates komende tijd waardoor het voor Intune beter gaat werken.

Voor iedereen die eens wilt weten hoe Microsoft dat hele "Sync" proces heeft ingericht en waarom het "traag"is kijk deze video van de laatste Technical Take off waarbij ze je in 18 minuten uitleggen hoe de syncs etc ontworpen zijn door microsoft en waarom het werk zoals het werkt. Er zijn namelijk nogal wat misvattingen over traagheid en sync tijden bij Intune :X

YouTube: Intune 'fast lane' - Let's talk about all things latency – Microsoft...
Men ervaart GPO als sneller, omdat vooral de reporting mechanismes sneller zijn, en makkelijker te benaderen zijn. Als ze de reporting beter krijgen ben ik tevreden, want die loopt vaak achter.

Ik ben nu voor het eerst met macbooks bezig in Intune. En ik verbaas me wel hoe snel dat is. Alles is bijna instant, en ook de reporting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Probeer eens een wipe/reset te doen, ben je soms dag aan het wachten.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 22:37
Blokker_1999 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Dat is ook precies wat ik bedoel, de rest is Intune. Maar goed, ook dat is niet heister complex en ingewikkeld. Klanten moeten alleen begrijpen dat je niet al je GPO’s moet willen overzetten. Dat is wat ik klanten ook altijd vertel en eigenlijk nemen klanten dat gelukkig altijd van me aan op de een of andere manier en heb ik hier weinig tot geen discussie over. Tuurlijk zul je wel goed moeten kijken wat je allemaal wilt inrichten met Intune policies, maar het feit dat je niet al oude rommel mee wilt nemen scheelt al erg veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Drardollan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:34:
[...]

Met zo'n 5 nieuwe laptops per jaar (gemiddeld) is het stukje AP voor mij al snel teveel werk. Weegt niet op tegen een standaard stick erin en installeren. Maar in verwacht in de toekomst dat het mij wél profijt kan brengen, zeker als je het al direct bij Dell laat inregelen voor levering.

[...]

Als jij het tegen mijn vrouw durft te zeggen, ga ik werken 8)
Tja, ik snap niet waarom je nog met een stick wilt werken. Maar als je bij een kleine club werkt zou dat idd misschien wel minder werk kosten dan alles met AP en intune te doen. Klanten waar ik projecten doe willen vaak paar 100 laptops per week uitrollen, dan gaan we niet met stickies aan de slag. 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
Drardollan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:08:
Grote kans hoor dat we er niet groot genoeg voor zijn hier. Maar als ik honderden apparaten per jaar had dan was ik niet degene geweest die dat werk gedaan had :P

Ontopic:
Nagenoeg klaar met mijn Intune policies. Alles wat over moet (én meer) vanuit de on-prem omgeving is klaar ondertussen. Weer een vinkje achter een taak in het project. En ook genoeg ideeën voor de toekomst.
100en per jaar ook maar weer 10-20 per week. Dat kan nog steeds met een usb stick 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Blokker_1999 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:22:
[..]
Ik ben er ook geen fan van, maar ik kom vaak genoeg klanten tegen die vanuit security overwegingen toch voor pre-provisioning (moeten) kiezen. Maar in mijn geval zijn dat vaak wel globale bedrijven of klanten met 50.000 of meer werkplekken die zulke eisen hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door TheVMaster op 27-05-2025 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
Drardollan schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:05:
[...]

Maar ergens is dat toch eigenlijk zorgwekkend? Al 10+ jaar missen er essentiële tools. Nu is dat deels te verklaren met hoe MS begonnen is met de cloud en het is zeker zo dat er elke X tijd echt wel goede stappen worden gemaakt, maar het zou fijn zijn als er ook wat tijd naar de basis ging.
Tja, dat zou ik ook zeggen. Maar de beste stuurlui staan altijd aan wal. Ze werken bij MS vast aan de features die bovenaan de backlogs staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:50

ralpje

Deugpopje

TheVMaster schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:18:
[...]

Ik ben er ook geen fan van, maar ik kom vaak genoeg klanten tegen die vanuit security overwegingen toch voor pre-provisioning (moeten) kiezen. Maar in mijn geval zijn dat vaak wel globale bedrijven of klanten met 50.000 of meer werkplekken die zulke eisen hebben.
In mijn huidige klus sorteer ik in ieder geval alvast voor op het gebruik van pre-provisioning door waar mogelijk zaken op device te targetten in plaats van op users en de AP policy hiervoor in te rechten.
Ik weet niet of we het gaan gebruiken, maar als iemand belt met een defecte laptop en we kunnen alvast iets voorbereiden waardoor hij sneller weer aan de slag kan zodra hij binnen is om het ding te wisselen is dat mooi meegenomen.
Gaan we alle devices die we nu (want van AD / SCCM naar Entra/Intune) gaan wipen en re-provisionen met pre provisioning doen? Dat denk ik echt niet.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
ralpje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:59:
[...]

In mijn huidige klus sorteer ik in ieder geval alvast voor op het gebruik van pre-provisioning door waar mogelijk zaken op device te targetten in plaats van op users en de AP policy hiervoor in te rechten.
Ik weet niet of we het gaan gebruiken, maar als iemand belt met een defecte laptop en we kunnen alvast iets voorbereiden waardoor hij sneller weer aan de slag kan zodra hij binnen is om het ding te wisselen is dat mooi meegenomen.
Gaan we alle devices die we nu (want van AD / SCCM naar Entra/Intune) gaan wipen en re-provisionen met pre provisioning doen? Dat denk ik echt niet.
Tja, ik verwacht ook (als je al pre-provisioning gaat gebruiken) dat dat alleen het geval gaat zijn bij de initiele installatie, maar als een gebruiker z’n device wil laten resetten ga je toch nooit meer een pre-provisioning proces door?
Tenzij er weer security eisen zijn die dan verlangen dat een gebruiker z’n pc naar kantoor komt brengen en dan een nieuw device meekrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

TheVMaster schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 02:13:
[...]

Tenzij er weer security eisen zijn die dan verlangen dat een gebruiker z’n pc naar kantoor komt brengen en dan een nieuw device meekrijgt.
Niet eens zozeer security eisen, als wel 'gemak'.
Als zo'n ding echt fysiek stuk is (en geloof me, dat gebeurt hier regelmatig, zeker bij de TD) dan zal er een ander device uitgegeven moeten worden. Hem dan alvast kunnen pre-provisionen is toch wel handig.
Hetzelfde bij een hardware-swap vanwege lifecyclemanagement. Nieuwe laptop? Ding voorbereiden, kom naar kantoor, lever je oude in en je kunt een stuk sneller weer aan de slag met je nieuwe.

[ Voor 15% gewijzigd door ralpje op 28-05-2025 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
TheVMaster schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:17:
[...]

100en per jaar ook maar weer 10-20 per week. Dat kan nog steeds met een usb stick 😎
Laat ik het zo zeggen, ik kom nog uit de tijd dat we 50+ machines per keer inspoelden door ze op te starten met een CD-ROM met Ghost.exe om vervolgens via het seperate 100 mbit netwerk de image te verspreiden.

Een USB stick of welke moderne tool dan ook is alsof ik ruimtereiziger ben geworden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
Drardollan schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:28:
[...]

Laat ik het zo zeggen, ik kom nog uit de tijd dat we 50+ machines per keer inspoelden door ze op te starten met een CD-ROM met Ghost.exe om vervolgens via het seperate 100 mbit netwerk de image te verspreiden.

Een USB stick of welke moderne tool dan ook is alsof ik ruimtereiziger ben geworden :D
Ohw, been there done that. Bij jou ging het al over 100Mbit, bij mij ging het in het begin over 16Mbit Tokenring :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:22:
Wij overwegen juist voor ons <300 personen org dit als standaard te gaan nemen, toestellen niet moeten aanraken voordat ze naar de users gaan is wel mooi. Waarom wordt het afgeraden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
Bij preprovisioning raak je de toestellen net wel aan. Je gaat als IT (of bij grotere organisaties kan je leverancier het doen) reeds de eerste 2 stappen uitvoeren van het deployment process zodat apps en policies die aan de computer zijn toegewezen reeds toegepast zijn op de computer.

Het voordeel is dat dit sneller gaat, het nadeel is dat dit regelmatig mis gaat en de mensen die de preprovisioning uitvoeren weer een device reset moeten gaan uitvoeren waardoor je veel tijd verliest. Van wat ik vernomen heb, en heb zelf geen data om het te bevestigen of ontkennen, zouden er veel minder failures zijn die een device reset vereisen als je geen pre provisioning doet. Al kan dat ook zijn omdat vele organisaties toestaan dat gebruikers gewoon doorgaan ipv heel het process af te moeten wachten. Want dat is wel het mooie aan heel het systeem. Intune werkt in essentie op eventual consistency, na enkele uren is je systeem in lijn met alle policies.

Zonder preprovisioning kan de eindgebruiker de doos zelf openmaken, de laptop zelf uitpakken en in gebruik nemen. Het duurt iets langer omdat ook de computer policies en applicaties moeten gedownload worden, maar zolang je geen 100GB aan apps wenst te installeren, mag dat ook geen showstopper zijn. De enige app die bij ons veel tijd in beslag neemt is Office, en ik lobby al lange tijd om die net als user installed app te aanschouwen. Maar je zit daar met het verschil tussen nieuwe gebruikers en bestaande gebruikers die een nieuwe laptop krijgen. Die eerste groep kan perfect een half uur wachten totdat Office erop staat als ze eenmaal op hun desktop zijn, die moeten sowieso eerst nog wat training volgen in de browser en daarna de security quiz afleggen. Maar die andere kan mogelijks wel eens sneller nood hebben aan het office pakket zonder dat ze met 2 laptops moeten weglopen om verder te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
TheVMaster schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:18:
[...]

Vraag me af welke overwegingen dat zijn. Ja, in principe zou iemand de laptop kunnen onderscheppen en er malware op installeren, maar dan denk ik toch dat dat een zeer onwaarschijnlijke aanvalsvector is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:00:
Zonder preprovisioning kan de eindgebruiker de doos zelf openmaken, de laptop zelf uitpakken en in gebruik nemen.
OK ik had het fout begrepen, ik bedoelde de zero-touch implementation en verwarde het met preprovisioning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:27
Blokker_1999 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:00:
Zonder preprovisioning kan de eindgebruiker de doos zelf openmaken, de laptop zelf uitpakken en in gebruik nemen. Het duurt iets langer omdat ook de computer policies en applicaties moeten gedownload worden, maar zolang je geen 100GB aan apps wenst te installeren, mag dat ook geen showstopper zijn. De enige app die bij ons veel tijd in beslag neemt is Office, en ik lobby al lange tijd om die net als user installed app te aanschouwen. Maar je zit daar met het verschil tussen nieuwe gebruikers en bestaande gebruikers die een nieuwe laptop krijgen. Die eerste groep kan perfect een half uur wachten totdat Office erop staat als ze eenmaal op hun desktop zijn, die moeten sowieso eerst nog wat training volgen in de browser en daarna de security quiz afleggen. Maar die andere kan mogelijks wel eens sneller nood hebben aan het office pakket zonder dat ze met 2 laptops moeten weglopen om verder te kunnen werken.
Mijn insteek was altijd het verspreiden van de overtuiging dat een gebruiker zelf in staat is om een apparaat in te richten. Daar hoort ook het installeren van software bij. Het signaal wat je afgeeft naar eindgebruikers is dat je ze serieus neemt, maar vanuit technisch perspectief verkort je ook de wachttijd voor ze.

Microsoft 365-apps lever je dan nog mee en de rest zoekt met maar uit via de Company Portal, hoor.

Ervaren jouw gebruikers het als vervelend om op zo’n uitrol te wachten? Een halfuurtje is toch niet bijzonder veel?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
We installeren ook effectief enkel de basics. Onze virusscanner, onze VPN software, wat config die we sowieso noodzakelijk hebben (zo moeten we de schijf partitioneren want we hebben software die een folder op E:\ verwacht) en op verzoek van mgmt en client side zit er dus ook Office bij omdat iedereen in het bedrijf toch Office nodig heeft. Al ben ik persoonlijk vna mening dat die vereiste stilaan komt te vervallen vlak na de ingebruikname. Als je echt snel aan je mail moet of een document moet bewerken dan kan dat vandaag ook perfect in de browser.

Het is uiteindelijk vooral ons client side team, de mensen die helpen bij het opzetten van de systemen, dat wachten vervelend vindt. Zowel bij de onboarding als bij vervangingen gebeurt zoveel mogelijk in groep. En als iedereen daar dan een half uur naar een wachtscherm zit te staren, is dat niet leuk natuurlijk. Daarom dat wij wel de preprovisioining doen bij ons op dit moment, wanneer het mogelijk is. Voor sommige remote offices waar we geen IT staffing hebben alsook voor sommige gebruikers die nooit op kantoor komen is het sowieso niet mogelijk.

Sommige gebruikers vinden het vreemd dat ze van een laptop gaan waarop alles voorgeinstalleerd is wat je maar kunt nodig hebben (en waar ze nog admin zijn!) naar een laptop waar we die admin afnemen en waar ze bijna alles zelf moeten installeren via de Company Portal, maar die transitie ronden we dit jaar ook af en is eigenlijk heel pijnloos verlopen in deze organsiatie, veel vlotter dan ik zelf verwacht had.

Er zijn ook niet veel gebruikers die het wachten vervelend vinden, ze worden toch betaald voor die tijd, maar vanuit managementsperspectief wil men daarom net de kosten laag houden uiteraard. Als je 20 man hebt die een half uur met hun vingers zitten te draaien zijn dat 10 verloren manuren. Maar met preprovisioning en met het overslaan van de user setup fase in de OOBE valt er eigenlijk niet veel meer te wachten voor de meeste mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Grrr. Had een perfect werkende Bitlocker policy. Gooi ik hem per ongeluk weg en nu weet ik natuurlijk niet meer exact wat ik had ingesteld _O-

Voelt als vrijdagmiddag...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 16:43
Drardollan schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:36:
Grrr. Had een perfect werkende Bitlocker policy. Gooi ik hem per ongeluk weg en nu weet ik natuurlijk niet meer exact wat ik had ingesteld _O-

Voelt als vrijdagmiddag...
Daarom eerst documenteren, controleren en dan uitvoeren B)

Mosterd en maaltijd :+

Ik ben nu begonnen om bij mijn huidige opdrachtgever over te gaan naar modern workplace. 70 FTE.

Blijft dit leuke projecten vinden om te doen. Moet ook wel zeggen dat ik behoorlijk MS minded ben en de tooling ed goed vind werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Unknown Alien schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:07:
[...]

Ja haha. Ik maakte de fout door niet op te letten of ik in mijn test of productie tenant zat. Mijn Powershell scripts documenteer ik wel consequent, maar daar heb je niks aan als het om policies gaat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
Blokker_1999 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Vraag me af welke overwegingen dat zijn. Ja, in principe zou iemand de laptop kunnen onderscheppen en er malware op installeren, maar dan denk ik toch dat dat een zeer onwaarschijnlijke aanvalsvector is.
Ligt beetje aan de klant natuurlijk, maar klanten zoals bepaalde ministeries met locaties all over de world zijn wel een voorbeeld waarbij pre-provisioning een optie kan zijn. Device worden dan versleuteld en voorzien van alle beveiligingen geshipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:38
Unknown Alien schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:07:
[...]

Ik ben nu begonnen om bij mijn huidige opdrachtgever over te gaan naar modern workplace. 70 FTE.

Blijft dit leuke projecten vinden om te doen. Moet ook wel zeggen dat ik behoorlijk MS minded ben en de tooling ed goed vind werken.
Of even een backupje trekken zo nu en dan met de IntuneManagement tool :) Heb dat zelf geautomatiseerd in Azure Automation zodat ik altijd een mooie policy backup heb)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
Gaan we weer, vandaag wat tijd gevonden, en gekregen, om die hybrid join connector te bekijken, en waarom deploys falen met de nieuwe connectors. Ga je in de event viewer kijken en kom je een foutmelding tegen die zegt:
RequestOfflineDomainJoinBlob_Failure: Failed to generate ODJ blob
InstanceId: <id>
RequestId: <id>
DeviceId: <id>
DomainName: <domain name>
RetryCount: 0
WinErrorCode: 5
ErrorDescription: Failed to call NetProvisionComputerAccount machineName=<ComputerName>
DiagnosticCode: 2048
DiagnosticText:"Failed to get the ODJ Blob. The ODJ connector does not have sufficient privileges to complete the operation [Exception Message: "DiagnosticException: 0x00000800. Failed to get the ODJ Blob. The ODJ connector does not have sufficient privileges to complete the operation"] [Exception Message: "Failed to call NetProvisionComputerAccount machineName=<ComputerName>"]"
En je vindt exact dezelfde foutmelding op de site van Microsoft. Het enige wat MS daar zegt is dat de permissies op de OU verkeerd staan als je die foutmelding ziet. Ik kijk de permissies na en ... die staan gewoon goed. De MSA mag computer objecten aanmaken in die OU.

Is het nu echt te veel gevraagd om wat meer detail in de foutmeldingen te steken zodat je op zijn minst weet op welke OU het misloopt? Want het kan niet de OU zijn waar ik de computerobjecten in wil laten terechtkomen, daar staan de rechten gewoon goed.

Dus kiezen we maar even voor de nucleaire optie en geef ik die MSA full control op de OU, en dat maakt ook geen verschil. Verder zoeken dus. Uit nieuwsgierigheid start ik ook even mijn tweede connector op en sluit ik de eerste af. En verhip. Nummer twee werkt wel gewoon. Waar zit dan het verschil? (buiten dat 1 op 2025 draait en 2 op 2022).

Wat verder zoeken, en dan kom ik er achter dat op de eerste server, de service onder het system account draait ipv de MSA, terwijl op server 2 deze wel netjes onder de MSA draait. En daar heb je dus het verschil. Ik probeer om nogmaals de MSA op te zetten op server 1 en loop weer tegen exact dezelfde problemen aan als enkele weken terug. Problemen die ik dacht opgelost te hebben. Ik blijf een access denied krijgen, en na wat zoekwerk ga ik kijken naar de OU waarop ik vermoed dat ik vast loop en .. mijn account heeft er full control, toch faalt deze op het "verwijderen" van de MSA, ondanks dat deze niet eens rechten heeft op die OU.

Op dus naar een andere oplossing. Even de computeraccount rechten geven om computers aan te maken in die OU. Als de MSA niet werkt, werkt dat misschien wel, ook al is het niet de bedoeling. En ja hoor. Nu werkt alles. 8)7

Nu maar hopen dat wanneer MS eind deze maand de stekker eruit trekt, dat ze dat gewoon doen aan de hand van de versie van de connector. En in de toekomst verder kijken hoe we dit toch correct kunnen opzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Blokker_1999 op 04-06-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@Blokker_1999
wat config die we sowieso noodzakelijk hebben (zo moeten we de schijf partitioneren want we hebben software die een folder op E:\ verwacht)
Ik kan niet zeggen of het voor jullie usecase een oplossing is, maar ipv partitioneren zou je ook nog een extra driveletter naar een map in je systeemvolume kunnen toekennen met een registerinstelling als in onderstaand voorbeeld:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\DOS Devices
REG_SZ=X:
VALUE=\??\D:\Downloads\Work\MyFiles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrvCQown-WGm23h_XMSfMprvyHQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sIXCCq89c3dKNN4CYssumOGH.png?f=user_large

Deze driveletter is permanent en ook zichtbaar/vindbaar voor applicaties die in system context draaien (wat niet het geval is met SUBST).

Daarmee vermijd je dan eventuele perikelen met partities, bitlocker, heb je je data in 1 volume en kun je toch een driveletter gebruiken voor die specifieke (legacy) software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
Het is halvelings nog een concept uit het verleden. Zet alle userdata op een aparte partitie zodat wanneer je moet herinstalleren, die data blijft staan. Zelf ben ik tegen dit concept. Data die belangrijk genoeg is dat ze niet verloren moet gaan, moet niet op de harde schijf van een laptop staan. Als die defect is, ben je alsnog alles verloren, en ja, dat gebeurd af en toe. Nu lopen we soms weer tegen het probleem aan dat de ene partitie vol zit terwijl er op de andere plaats genoeg is. 1 van de redenen waarom ik net tegen het partitioneren ben. Maar Rome was ook niet op 1 dag gebouwd ;)

We hebben vroeger trouwens ook al zoiets gedaan, waarbij we een drive mapten naar een folder op die E: partitie. Nooit goed begrepen wat daar dan weer de achterliggende gedachte was, want of een gebruiker nu naar X: gaat of naar E:\Folder gaat, mag nooit veel uitmaken. Die hebben we sinds Win11 dan ook laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
Een nieuwe dag, een nieuw probleem. We merken tegenwoordig dat tijdens de onboarding van computers, deze de stap om apps te installeren over lijkten te slaan. Dit zowel bij preprovisioning alsook wanneer je direct de gebruiker het apparaat laat opzetten. Bij preprovisioning merk je dan wel dat wanneer je deze start an de reseal, de app fase alsnog wordt doorgevoerd, maar zit je net weer een tijd te wachten op die computerfase die je graag doorloopt voordat de laptop naar de gebruiker gaat.

Iemand dit al tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Iemand hier al tegenaan gelopen in zijn omgeving?

Intune PowerShell Scripts Failing?
https://patchmypc.com/blo...-executing-maxjsonlength/
Existing devices had no problem processing existing PowerShell scripts. But new devices, especially freshly enrolled ones, weren’t running any PowerShell scripts delivered via the Intune Management Extension. The Intune Management Extension (IME) would install as usual, Win32 apps and their detection scripts executed successfully, and remediation scripts (triggered via get-scripts) also worked. But PowerShell platform scripts were completely skipped… which felt weird.

[ Voor 60% gewijzigd door HKLM_ op 06-06-2025 08:27 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
HKLM_ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:26:

[...]
Was hier niet laatst iemand die problemen had met een PowerShell script dat uninstall strings van software uit het register wilde vissen? Ik ben onzeker of dat wellicht gerelateerd is aan deze melding. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:37:
[...]

Was hier niet laatst iemand die problemen had met een PowerShell script dat uninstall strings van software uit het register wilde vissen? Ik ben onzeker of dat wellicht gerelateerd is aan deze melding. O-)
Dit lijkt pas van toepassing sinds de 2505 release van Intune van vorige week i.i.g

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReZpie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:03
HKLM_ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:26:

[...]
Hier wordt er meer over uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Dat is letterlijk mijn link :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:37:
[...]

Hey, vandaag eindelijk voor het eerst die verdomde Dell tool uninstalled via mijn script. Die msi installer doet niets voor een uninstall, moest ik terug grijpen naar het verwijderen van de appx provisioned package ... Wie verzint het? Maar dat was geen script, dat zit dan weer netjes verpakt in een win32 app :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReZpie
HKLM_ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Dat is letterlijk mijn link :P
Sorry overheen gelezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
Deze is ook nieuw, krijg net een screenshot doorgestuurd van een collega die het Win11 start menu toont met in de recommend een shortcut om Whatsapp te installeren. We blokkeren nota bene heel de MS Store net om dit soort van crapware van onze systemen te houden, en dan gaat MS het er alsnog in adverteren. Iemand enig idee of dit tegen te houden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Blokker_1999 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:01:
Deze is ook nieuw, krijg net een screenshot doorgestuurd van een collega die het Win11 start menu toont met in de recommend een shortcut om Whatsapp te installeren. We blokkeren nota bene heel de MS Store net om dit soort van crapware van onze systemen te houden, en dan gaat MS het er alsnog in adverteren. Iemand enig idee of dit tegen te houden is?
Welke versie van Windows 11 betreft dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:05

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Blokker_1999 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:01:
Je blokkeert de MS Store, maar ik neem aan dat je built-in apps wel laat updaten?

Kun je dat btw niet met policies dicht zetten, volgens mij kan dat met deze setting: Show recommendations for tips, shortcuts, new apps, and more.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWZ-sgiywaoAKl0WjJTCHT4qM6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s6D1GW0t9AjuV0VjxHKpWwgd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xven0mxz

xven0mxz

Gr4mpyC3t schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:07:
[...]

Bedankt, maar wat wil je hiermee zeggen? :P
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:04:
[...]

Dat gebeurt in Preview Build 26200.5641. Vanuit het artikel.

Edit: Aaah ik zie dat het om de huidige gaat niet het nieuwe. Foutjeee

[ Voor 8% gewijzigd door xven0mxz op 12-06-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:04:
[...]

Dat zullen 24H2s zijn met de update van vorige maand.
TheVMaster schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:07:
[...]

Je blokkeert de MS Store, maar ik neem aan dat je built-in apps wel laat updaten?

Kun je dat btw niet met policies dicht zetten, volgens mij kan dat met deze setting: Show recommendations for tips, shortcuts, new apps, and more.

[Afbeelding]
Daar is dan weer geen Intune setting voor, ook geen GPO. Dat is weer enkel registry en zit natuurlijk weer in de HKU :(

Elke dag weer een nieuwe uitdaging met Microsoft :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Blokker_1999 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:22:
[...]

[...]

Daar is dan weer geen Intune setting voor, ook geen GPO. Dat is weer enkel registry en zit natuurlijk weer in de HKU :(

Het zou zo fijn zijn als je vanuit Intune gewoon fatsoenlijk regkeys kan aanmaken zoals dat ook met een GPO kan.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:19
HKLM_ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:41:
[...]

Het zou zo fijn zijn als je vanuit Intune gewoon fatsoenlijk regkeys kan aanmaken zoals dat ook met een GPO kan.
https://www.envoycontrol.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:20

Quad

Doof

[...]

Ja dat zou net wat chiller zijn. Maar in de tussentijd eventueel scriptje in een IntuneWinApp pakken en met een detectie runnen onder user?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Quad schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:00:
[...]

Ja dat zou net wat chiller zijn. Maar in de tussentijd eventueel scriptje in een IntuneWinApp pakken en met een detectie runnen onder user?
Dat kan inderdaad, als de licentie het toelaat gebruik ik meestal remediation scripts.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
[...]

Maar zijn er niet gewoon custom policies waarmee dit kan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Ik snap dat mensen 'custom oplossingen' willen hoor, maar volgens mij kan het in dit geval ook gewoon met native Intune oplossingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:14:
[...]

Maar zijn er niet gewoon custom policies waarmee dit kan dan?
Ik heb nog een policy gevonden waarmee ik regkeys kan deployen jij wel? Als het niet in de setting catalog zit wijk ik uit naar de OMA-URI of de ADMX. Als het daar ook niet mee lukt dan een scripje.

Hoeft niet persee windows gerelateerd te zijn he, de meeste regkeys die ik heb gezet zijn op custom applicatie niveau bijvoorbeeld.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:23:
[...]

Ik heb nog een policy gevonden waarmee ik regkeys kan deployen jij wel? Als het niet in de setting catalog zit wijk ik uit naar de OMA-URI of de ADMX. Als het daar ook niet mee lukt dan een scripje.

Hoeft niet persee windows gerelateerd te zijn he, de meeste regkeys die ik heb gezet zijn op custom applicatie niveau bijvoorbeeld.
Eh, nee je zou het idd 'gewoon' met een custom policy moeten kunnen doen. Ik ben hem ff aan het testen en deel hem daarna wel ff :-)

Als ik regkeys zou willen zetten, zou ik dat denk ik met een script doen, of een (script verpakt in een) Win32 app. Maar goed, ik zet het liefst geen custom-regkeys, maar soms ontkom je er niet aan.

[ Voor 14% gewijzigd door TheVMaster op 12-06-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Iets anders, herkennen jullie dit? Ik probeer te PIM-en, maar ik kan dus pas na een paar minuten in het Reason veld klikken dus iets intypen en dan doorgaan. Zo frustrerend, heb dat sinds een paar weken...geen idee waardoor het komt. Irritant is het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_IB89tRlg8LHrrXlku2PRazHUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TsdISWOcpBSt8MYaWcuqZ2o8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:46:
Iets anders, herkennen jullie dit? Ik probeer te PIM-en, maar ik kan dus pas na een paar minuten in het Reason veld klikken dus iets intypen en dan doorgaan. Zo frustrerend, heb dat sinds een paar weken...geen idee waardoor het komt. Irritant is het wel.

[Afbeelding]
Welkom bij PIM :+

Wat voor netwerk apparatuur gebruik je? Ik heb een niet hard geverifieerd gevoel dat het bij bepaalde netwerk vendors zoals unifi met IPS/DPI langzamer is. Merk thuis bijvoorbeeld dat PIM langzamer is dan wanneer ik 5G gebruik.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
TheVMaster schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:43:
[...]

Eh, nee je zou het idd 'gewoon' met een custom policy moeten kunnen doen. Ik ben hem ff aan het testen en deel hem daarna wel ff :-)

Als ik regkeys zou willen zetten, zou ik dat denk ik met een script doen, of een (script verpakt in een) Win32 app. Maar goed, ik zet het liefst geen custom-regkeys, maar soms ontkom je er niet aan.
Het grootste probleem met regkeys is nog als deze in HKU gezet moet worden, dat is niet 1 enkele key, maar krijg je ook nog eens met rechten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReZpie

[Afbeelding]
Edit: ander probleem

[ Voor 16% gewijzigd door ReZpie op 12-06-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:01:
[...]

Welkom bij PIM :+

Wat voor netwerk apparatuur gebruik je? Ik heb een niet hard geverifieerd gevoel dat het bij bepaalde netwerk vendors zoals unifi met IPS/DPI langzamer is. Merk thuis bijvoorbeeld dat PIM langzamer is dan wanneer ik 5G gebruik.
Ik heb idd Unifi met IPS/DPI aan staan. Zal eens ff een uitzondering maken voor PIM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Blokker_1999 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:02:
[...]

Het grootste probleem met regkeys is nog als deze in HKU gezet moet worden, dat is niet 1 enkele key, maar krijg je ook nog eens met rechten te maken.
Eh.....maar een custom Intune policy is gewoon een policy voor iets wat niet via de UI kan he. Dus dan heb ik weinig te maken met HKCU etc. Ik ben sowieso niet zo'n groot fan van dat registry gehack :+

Ben het ff voor je aan het testen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
[...]

[...]

Haha oke dit is mijn schuld, ben meer benieuwd naar de SKU. Is 't een Pro of Enterprise? Met Enterprise zou je dit geneuzel niet moeten hebben.

In ieder geval zit je wel goed met HKCU, dat lijkt de enige optie te zijn. Dat wordt weer een scriptje maken, dat gaat de laatste goed bij jou in de tenant of niet? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
Uiteraard op Enterprise, krijgen ze via hun E3 licentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:14

[Afbeelding]
Had ik vanochtend ook. Even een devver naar laten kijken.
Die heeft in inspection view in de HTML iets in de richting van "Disabled: $Disabled" verwijderd in dat vak. Toen werkte het gelijk ;)

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZQangymhYET5NIARHk0nsU5TaM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AdOvBl34iR8aN4UfkyrJPaLD.png?f=user_large
Komt een extra vereiste optie aan in Intune bij het uploaden van Win32Apps. Onder requirements moet/kan je naast de minimum OS versie ook een architectuur straks opgeven.
Standaard staat deze optie op Nee, toestaan op alle systemen.

De vorige optie om te kiezen tussen 32/64 bit vervalt hier dan mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Quad op 13-06-2025 16:11 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Quad schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:10:
[Afbeelding]
Komt een extra vereiste optie aan in Intune bij het uploaden van Win32Apps. Onder requirements moet/kan je naast de minimum OS versie ook een architectuur straks opgeven.

Hij zit er al in bij mij :) Nu mogen ze nog fixen dat ik 24H2 kan selecteren in de build list maar dat schijnt nogal moeilijk te zijn gezien de tijd dat ze er telkens over doen..

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
Quad schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:10:
[Afbeelding]

EIN-DE-LIJK

Mijn Surface Laptop 7 zal hen dankbaar zijn. Nu de packagers nog aanleren dat ze dit zeker voor browsers goed moeten doen want spijtig genoeg is er niet veel software dat een universele installer heeft, zoals bij Office trouwens wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:29
Zijn hier al mensen die veel met supersedence doen voor Win32 apps?

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06 21:36

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Davidas schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:51:
Heb een paar packages (7-zip, Notepad++) waar ik het voor gebruik en zoals we gewend zijn van MS marketing werkt de de 'auto-update' functie geweldig. NIET! Het blijft doodleuk als update staan, maar automatisch toepassen? Heb eens een uurtje besteed om wat te vinden in de logs. Niks. En online ook niks over te vinden, alleen de leugens van MS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz

xven0mxz

Ja, maar wel middels Robopack werkt voor alsnog helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
xven0mxz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:21:
[...]

Ja, maar wel middels Robopack werkt voor alsnog helemaal prima.
Tevreden van Robopack? Zou zelf ook eens op zoek moeten naar een tool die ons kan helpen bij het up-to-date houden van vele pakketten. Hebben hun bibliotheek van software spijtig genoeg niet openbaar staan. Vind het aantal applicaties wel hoog als het er effectief 30k zijn, herinner me nog een ander product dat ik eens bekeken had, maar daar telden ze letterlijk elke versie van een applicatie die ze ooit gereleased hadden als een applicatie om zo toch boven de 1000 uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Check! Werkt als een zonnetje. Doe elke maand even een rondje langs de meest belangrijke applicaties (stuk of 5) in Intune en wanneer er een nieuwe versie is dan package ik die en stel ik supersedence in. En zo nu en dan eens de oudste versies opruimen natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheVMaster
Hero of Time schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:50:
[...]

Heb een paar packages (7-zip, Notepad++) waar ik het voor gebruik en zoals we gewend zijn van MS marketing werkt de de 'auto-update' functie geweldig. NIET! Het blijft doodleuk als update staan, maar automatisch toepassen? Heb eens een uurtje besteed om wat te vinden in de logs. Niks. En online ook niks over te vinden, alleen de leugens van MS.
Is dit nu echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zolang ze onwaarheden blijven verkondigen wel. "Klik hier, zet deze optie aan en het werkt". Bij hun in een zeer specifieke omgeving, maar een relatief nieuwe en standaard omgeving werkt het niet zoals ze zeggen. Terwijl ik alles doe wat er in hun documentatie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Hero of Time schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:42:
[...]

Zolang ze onwaarheden blijven verkondigen wel. "Klik hier, zet deze optie aan en het werkt". Bij hun in een zeer specifieke omgeving, maar een relatief nieuwe en standaard omgeving werkt het niet zoals ze zeggen. Terwijl ik alles doe wat er in hun documentatie staat.
Maar het werkt gewoon zoals beschreven staat, wil je die auto update waar je eerder over klaagde dat werkt alleen als de user ZELF de app vanuit de Company portal heeft geinstalleerd en de app als beschikbaar staat aangemerkt in intune.

Wil je zelf meer controlle dan is er o.a Enterprise App management waarmee je echt kan forceren.

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 14-06-2025 20:17 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-06 20:08
[...]

[...]

Volgens mij kan je die reclames tegen gaan met Allow third party suggestions in windows spotlight -> block

https://learn.microsoft.c...estionsinwindowsspotlight

[ Voor 12% gewijzigd door Gerwinnn op 14-06-2025 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HKLM_ schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:16:
[...]

Maar het werkt gewoon zoals beschreven staat, wil je die auto update waar je eerder over klaagde dat werkt alleen als de user ZELF de app vanuit de Company portal heeft geinstalleerd en de app als beschikbaar staat aangemerkt in intune.
Gebruiker HEEFT ook N++ vanuit de company portal geïnstalleerd. Ik doe zelfs de detectie op string in de .exe met de exacte versie. Dat werkt prima. Maar alsnog wordt de update niet automatisch geïnstalleerd. Iedereen en hun moeder beweert dat het werkt, maar de waarheid is toch echt anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
Hero of Time schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:19:
[...]

Gebruiker HEEFT ook N++ vanuit de company portal geïnstalleerd. Ik doe zelfs de detectie op string in de .exe met de exacte versie. Dat werkt prima. Maar alsnog wordt de update niet automatisch geïnstalleerd. Iedereen en hun moeder beweert dat het werkt, maar de waarheid is toch echt anders.
Zelfde ervaring hier. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Waarom de app niet vervangen door een nieuwe te uploaden? Zo te lezen maken jullie een nieuwe app aan en zetten dan supersedence erop? Ik gebruik die functie helemaal niet eigenlijk.

Ik bewerk meestal de app, upload de nieuwe Intunewin bestand en zet dan een versiedetectie aan ofzo.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Quad schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:22:
Waarom de app niet vervangen door een nieuwe te uploaden? Zo te lezen maken jullie een nieuwe app aan en zetten dan supersedence erop? Ik gebruik die functie helemaal niet eigenlijk.

Ik bewerk meestal de app, upload de nieuwe Intunewin bestand en zet dan een versiedetectie aan ofzo.
Dat doet het dus niet. De app is geïnstalleerd en dat blijft zo, het gaat geen nieuwe detectie doen of wat dan ook. CP zal doodleuk blijven aangeven dat het programma geïnstalleerd is zelfs als je de uninstaller buiten CP draait. Het vervangen van het package had ik eerst gedaan, maar dan blijf je alsnog met oude versie zitten.

Stel je packaged N++ versie 8.7.0. Gebruiker installeert die. Later is 8.8.0 uit, je vervangt de vorige met deze. Andere gebruiker installeert N++ en krijgt de nieuwe versie. Maar de eerste gebruiker blijft op 8.7.0 zitten. Kan 'm niet eens updaten zonder te verwijderen en opnieuw installeren, als je een uninstall optie geeft in CP.

MS zegt ook dat je met supersedence moet werken, bij het assignen van de app kan je auto-update aanvinken. Al heb ik dat pas gezien nadat ik het package al heb gemaakt en de assignment bewerk. Maar die hele auto-update functie werkt dus niet. Je ziet het als update staan bij je overzicht van apps (waar je dus ook de verplichte apps ziet) maar dat is 't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
In principe zou dat wel moeten werken als je maar op de juiste manier gaat controleren of een app geinstalleerd is. Maar ook ik vertrouw daar niet op. Heb al meermaals meegemaakt tijdens testen dat ik de package vervang, in de CP netjes de nieuwe versie zie staan, op installeren klik en alsnog het oude pakket gedownload wordt. Dat vind ik een nog slechtere situatie.

Maar er is nog een probleem. Zoals eerder aangehaald werkt de auto update enkel en alleen voor wanneer mensen het superseded pakket handmatig hebben geinstalleerd. Maar dat is dus net grote BS. Want voordat we deze optie hadden moesten we wel 2 pakketten packagen, en dat moet dus nog altijd. Want je kan niet zomaar zeggen: verplicht dit pakket te installeren op systemen waar de vorige versie opstaat maar maak het beschikbaar voor systemen waar het nog niet op staat, want de detectie voor systemen waar het op staat kan je niet doen op de assignments tab, omdat je het daar enkel aan gebruikers of computers kunt toewijzen. Het is dus idioot wanneer de auto update niet zou werken omdat het pakket automatisch geinstalleerd is geweest ondanks dat vroeger die automatische installatie de enige manier was om een pakket up to date te houden wanneer gebruikers niet zelf even hun geinstalleerde software onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Het gaat dus specifiek om het aanbieden van apps via de company portal? Dat gebruiken wij dus nagenoeg niet voor onze klanten. Dan heb ik niets gezegd. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
Hero of Time schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:42:
[...]

Ze verkondigen natuurlijk geen onwaarheden, maar ze kunnen ook onmogelijk alle 1.000.000.000 verschillende combinaties van instellingen testen. En als iets in jouw situatie niet werkt, dan log je natuurlijk een support case zodat jouw issue kan worden opgelost.

Heb je dat nog niet gedaan? Doe dat dan gewoon even…

Overigens kan de documentatie ook best een keer iets gemist hebben. Zijn er geen blogs van MVP’s waar deze issues naar voren zijn gekomen of waar een uitleg staat hoe je dit moet fixen? Ow en anders gewoon een support case aanmaken, of had ik dat al genoemd? :P

[ Voor 15% gewijzigd door TheVMaster op 15-06-2025 17:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:58:
[...]

Ze verkondigen natuurlijk geen onwaarheden, maar ze kunnen ook onmogelijk alle 1.000.000.000 verschillende combinaties van instellingen testen. En als iets in jouw situatie niet werkt, dan log je natuurlijk een support case zodat jouw issue kan worden opgelost.

Heb je dat nog niet gedaan? Doe dat dan gewoon even…

Overigens kan de documentatie ook best een keer iets gemist hebben. Zijn er geen blogs van MVP’s waar deze issues naar voren zijn gekomen of waar een uitleg staat hoe je dit moet fixen? Ow en anders gewoon een support case aanmaken, of had ik dat al genoemd? :P
Een support case bij Microsoft is wel eens soort doos van pandora waar je eigenlijk niet aan wilt beginnen…. 9/10 keer duurt het een half jaar, moet je 12x dezelfde logs en printscreens aanleveren omdat hun rententie policies de oude hebben verwijderd of ze niet overgedragen zijn aan een ander team… en dan als eind conclusie we kunnen je niet helpen.

Heb dit jaar alleen succes gehad met het Intune premium support team welke er 4 maanden over deed om mijn cloud pki issue te verhelpen… (nadat ik door bovenstaande molen was gegaan) en vorige week het Data Protection Team wat na 48 uur mijn issue had verholpen dat dan weer wel.

Mijn exchange ticket van vorige jaar staat nog open omdat ze niet snappen wat DKIM is en dat powershell een andere output geeft voor verwijderde domeinen. (Die ik kan managen via powershell)

[ Voor 17% gewijzigd door HKLM_ op 15-06-2025 17:24 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
Zelfs al meegemaakt na enkele maanden heen en weer over een issue dat ze ineens terugkomen met: je ticket moet naar een ander team, maar wij kunnen dat niet doorsturen. Gelieve dus een nieuw ticket aan te maken.

Alleen kan ik uit die lange lijst die ik heb nergens dat specifieke team vinden :?

Een support ticket is inderdaad meestal waardeloos. Enkel wanneer je ver genoed doorgeescalleerd krijgt, tot iemand die het product tenminste kent waar je een probleem mee hebt, dan gaat het ineens snel en heb je soms zelfs op enkele uren ineens wel de oplossing.

En ik kan zeer goed begrijpen dat er ook vele eenvoudige vragen binnen komen en dat je die door een 1st line wenst te laten afhandellen. Maar wanneer ik na weken expliciet vraag om te escaleren nadat de support tech eerder zelf al had aangegeven dat te zullen gaan doen, en dan ga je ineens weigeren om in te zien dat je zelf geen idee hebt wat er mis loopt en ga je weigeren van te escaleren, ... dan vraag ik me af waarom wij miljoenen per jaar aan software en support afnemen en hoeveel je dan wel moet afnemen om op zijn minst een beetje respect terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz

xven0mxz

Blokker_1999 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Tevreden van Robopack? Zou zelf ook eens op zoek moeten naar een tool die ons kan helpen bij het up-to-date houden van vele pakketten. Hebben hun bibliotheek van software spijtig genoeg niet openbaar staan. Vind het aantal applicaties wel hoog als het er effectief 30k zijn, herinner me nog een ander product dat ik eens bekeken had, maar daar telden ze letterlijk elke versie van een applicatie die ze ooit gereleased hadden als een applicatie om zo toch boven de 1000 uit te komen.
Tot nu toe zeker tevreden. Je kan gratis een demo starten. En koppelen aan je dev tenant om wat zaken te testen bijv.

Zo hebben wij het ook gedaan. Zit rond de €2,70 ~ 3. per device per jaar. Tenzij je hele grote aantallen hebt dan gaat het al snel richting de 2 euro.

https://forms.zohopublic....k0abKehgCs0pePP1POyqVbzXg

[ Voor 6% gewijzigd door xven0mxz op 16-06-2025 10:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Zelf heb ik nu een redelijke keten van wat tools die beschikbaar zijn in winget om deze met powershell scripts te deployen via Intune

Basically: 3 powershell scripts en 1 custom app (winget-autoupdate) + configuration profile met een custom ADMX die winget-autoupdate configureert

Workflow: 3 scripts: check.ps1, install.ps1, uninstall.ps1
  • Maak een working folder aan voor je app (ik gebruik meestal de winget ID ook als naam van de map)
  • Plaats daarin de scripts
  • Bewerk de scripts en in elk script zet je de value voor variable $programname naar de winget package ID
  • Gebruik IntuneWinAppUtil.exe en maak een intunewin file aan met daarin de install.ps1 en uninstall.ps1 die je net bewerkt hebt
  • Maak een win32 app aan
  • Gebruik als Install command: %SystemRoot%\sysnative\WindowsPowerShell\v1.0\powershell.exe -executionpolicy bypass -command .\install.ps1
  • Gebruik als Uninstall command: %SystemRoot%\sysnative\WindowsPowerShell\v1.0\powershell.exe -executionpolicy bypass -command .\uninstall.ps1
  • Voor detection rules maak je gebruik van het custom detection script check.ps1
Rest is wat je normaliter ook doet voor apps die je installeert in de system context.
Assign naar behoefte

Hiermee heb je de deployment van je app maar nog niet je versiebeheer op orde.

In principe zou je de detection script nu verder kunnen gaan uitbouwen naar 1 of meer remediation scripts die kijken of een upgrade beschikbaar is en deze dan installeren.
Daarvoor maak ik echter gebruik van Romanitho.Winget-AutoUpdate
Deze app deploy ik ook (met bovenstaande optie)
De tool maakt standaard een geplande taak aan die bij logon alle geïnstalleerde apps, die een update beschikbaar hebben via winget bijwerkt.

Daarnaast is er een ADMX template: https://github.com/Romani...ain/Sources/Policies/ADMX
Welke ik importeer en via een Configuration profile gebruik ik dan een blacklist om apps waarvan ik weet dat ze niet lekker bijwerken via winget, of waarvan ik tijdelijk een update/versie wil blokkeren, uit te zonderen.

En op deze manier werkt het nu vrij aardig

Nieuwe installaties van apps krijgen direct de recentste versie
Bestaande installaties worden bijgewerkt "at logon"

Voorbeeld Romanitho.Winget-AutoUpdate:

check.ps1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
$ProgramName = "Romanitho.Winget-AutoUpdate"

# resolve winget_exe
$winget_exe = Resolve-Path "C:\Program Files\WindowsApps\Microsoft.DesktopAppInstaller_*_*__8wekyb3d8bbwe\winget.exe"
if ($winget_exe.count -gt 1){
        $winget_exe = $winget_exe[-1].Path
}

if (!$winget_exe){
    Write-Error "Winget not installed"
}else{
    $wingetPrg_Existing = & $winget_exe list --id $ProgramName --exact --accept-source-agreements
        if ($wingetPrg_Existing -like "*$ProgramName*"){
        Write-Host "Found it!"
    }
}

install.ps1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Param
  (
    [parameter(Mandatory=$false)]
    [String[]]
    $param
  )

$Path_local = "$Env:Programdata\Microsoft\IntuneManagementExtension"
Start-Transcript -Path "$Path_local\Logs\$ProgramName-install.log" -Force -Append

# resolve winget_exe
$winget_exe = Resolve-Path "C:\Program Files\WindowsApps\Microsoft.DesktopAppInstaller_*_*__8wekyb3d8bbwe\winget.exe"
}

if (!$winget_exe){Write-Error "Winget not installed"}

& $winget_exe install --exact --id $ProgramName --silent --accept-package-agreements --accept-source-agreements --scope=machine $param

Stop-Transcript

Uninstall.ps1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Start-Transcript -Path "$Path_local\Logs\$ProgramName-uninstall.log" -Force -Append

# resolve winget_exe
}

& $winget_exe uninstall --exact --id $ProgramName --silent --accept-source-agreements

Stop-Transcript

Win32 app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LT52NfszEzs4kezDAQMG77Vdcow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2knkpuSrCJda4K19eyE7hEZp.png?f=fotoalbum_large

ADMX
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgBQU84BFsV1MSsfLPEnqQNBCuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NzglXr6wLi7xC6geI7BrIRFM.png?f=fotoalbum_large

Device config policy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34KIK7Hce4DwxXbb9FQ7H8kvsTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yI0Q3ik3EHxqkIaKYQf3oETA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
En ondanks dit ben ik toch wel op zoek naar een SaaS dienst die dit nog makkelijker maakt.

In een notedop wil ik eigenlijk:
  • Een app kunnen selecteren, deze wordt beschikbaar in Intune Company Portal (of automatisch deployed) waarbij ik daarna geen omkijken meer heb naar updates/patches etc.
  • Als er een bekend probleem is met een bepaalde app of app versie, deze (tijdelijk) blokkeren.
  • Apps moeten geïnstalleerd maar ook verwijderd kunnen worden
Ik heb gekeken (geen trials of iets gestart) naar deze 2 tools:

PatchMyPC met Enterprise Plus subscripton
https://robopack.com/pricing/
Gaat om iets meer dan 1000 devices.

Ze lijken me vergelijkbaar in functionaliteit en pricing. Iemand ervaring met beide tools en eventueel mening pro's en cons tussen deze 2 tools?

Uiteindelijk zou ik wel een trial of proof of concept starten, maar ik mis wel voor mezelf een developers tenant.

Daarnaast heb ik enige tijd geleden contact gehad met Ivanti in verband met hun workspace management solution, waarbij ze ook wat informatie hadden omtrent enkele Neurons addons waarmee je ook app/patch management kunt doen.
Daarbij ben ik wel wat terughoudend, maar mischien zijn er mensen met ervaring met hun UWM Hybrid product in combinatie met Workplace management/Intune/app management?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
akimosan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:10:
Zelf heb ik nu een redelijke keten van wat tools die beschikbaar zijn in winget om deze met powershell scripts te deployen via Intune

Basically: 3 powershell scripts en 1 custom app (winget-autoupdate) + configuration profile met een custom ADMX die winget-autoupdate configureert

Workflow: 3 scripts: check.ps1, install.ps1, uninstall.ps1
  • Maak een working folder aan voor je app (ik gebruik meestal de winget ID ook als naam van de map)
  • Plaats daarin de scripts
  • Bewerk de scripts en in elk script zet je de value voor variable $programname naar de winget package ID
  • Gebruik IntuneWinAppUtil.exe en maak een intunewin file aan met daarin de install.ps1 en uninstall.ps1 die je net bewerkt hebt
  • Maak een win32 app aan
  • Gebruik als Install command: %SystemRoot%\sysnative\WindowsPowerShell\v1.0\powershell.exe -executionpolicy bypass -command .\install.ps1
  • Gebruik als Uninstall command: %SystemRoot%\sysnative\WindowsPowerShell\v1.0\powershell.exe -executionpolicy bypass -command .\uninstall.ps1
  • Voor detection rules maak je gebruik van het custom detection script check.ps1
Rest is wat je normaliter ook doet voor apps die je installeert in de system context.
Assign naar behoefte

Hiermee heb je de deployment van je app maar nog niet je versiebeheer op orde.

In principe zou je de detection script nu verder kunnen gaan uitbouwen naar 1 of meer remediation scripts die kijken of een upgrade beschikbaar is en deze dan installeren.
Daarvoor maak ik echter gebruik van Romanitho.Winget-AutoUpdate
Deze app deploy ik ook (met bovenstaande optie)
De tool maakt standaard een geplande taak aan die bij logon alle geïnstalleerde apps, die een update beschikbaar hebben via winget bijwerkt.

Daarnaast is er een ADMX template: https://github.com/Romani...ain/Sources/Policies/ADMX
Welke ik importeer en via een Configuration profile gebruik ik dan een blacklist om apps waarvan ik weet dat ze niet lekker bijwerken via winget, of waarvan ik tijdelijk een update/versie wil blokkeren, uit te zonderen.

En op deze manier werkt het nu vrij aardig

Nieuwe installaties van apps krijgen direct de recentste versie
Bestaande installaties worden bijgewerkt "at logon"

Voorbeeld Romanitho.Winget-AutoUpdate:

check.ps1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

# resolve winget_exe
}

if (!$winget_exe){
    Write-Error "Winget not installed"
}else{
    $wingetPrg_Existing = & $winget_exe list --id $ProgramName --exact --accept-source-agreements
        if ($wingetPrg_Existing -like "*$ProgramName*"){
        Write-Host "Found it!"
    }
}

install.ps1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Param
  (
    [parameter(Mandatory=$false)]
    [String[]]
    $param
  )

Start-Transcript -Path "$Path_local\Logs\$ProgramName-install.log" -Force -Append

# resolve winget_exe
}

& $winget_exe install --exact --id $ProgramName --silent --accept-package-agreements --accept-source-agreements --scope=machine $param

Stop-Transcript

Uninstall.ps1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Start-Transcript -Path "$Path_local\Logs\$ProgramName-uninstall.log" -Force -Append

# resolve winget_exe
}

& $winget_exe uninstall --exact --id $ProgramName --silent --accept-source-agreements

Stop-Transcript

Win32 app
[Afbeelding]

ADMX
[Afbeelding]

Device config policy
[Afbeelding]
Deze manier gebruikte ik ook bij mijn vorige werkgever. Werkt prima, mits software ook beschikbaar blijft via winget. Al eens lang gezocht waarom iets niet meer wou deployen, bleek men het hele product niet meer aan te bieden via winget. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
@pjlgt Dat is dan in dit geval makkelijker te vinden.

In Intune de logs ophalen/downloaden van het device.
Open <ProgramName>-install.log
In de output zou je daarover informatie moeten vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
akimosan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:03:
En ondanks dit ben ik toch wel op zoek naar een SaaS dienst die dit nog makkelijker maakt.

In een notedop wil ik eigenlijk:
  • Een app kunnen selecteren, deze wordt beschikbaar in Intune Company Portal (of automatisch deployed) waarbij ik daarna geen omkijken meer heb naar updates/patches etc.
  • Als er een bekend probleem is met een bepaalde app of app versie, deze (tijdelijk) blokkeren.
  • Apps moeten geïnstalleerd maar ook verwijderd kunnen worden
Ik heb gekeken (geen trials of iets gestart) naar deze 2 tools:

PatchMyPC met Enterprise Plus subscripton
https://robopack.com/pricing/
Gaat om iets meer dan 1000 devices.

Ze lijken me vergelijkbaar in functionaliteit en pricing. Iemand ervaring met beide tools en eventueel mening pro's en cons tussen deze 2 tools?

Uiteindelijk zou ik wel een trial of proof of concept starten, maar ik mis wel voor mezelf een developers tenant.

Daarnaast heb ik enige tijd geleden contact gehad met Ivanti in verband met hun workspace management solution, waarbij ze ook wat informatie hadden omtrent enkele Neurons addons waarmee je ook app/patch management kunt doen.
Daarbij ben ik wel wat terughoudend, maar mischien zijn er mensen met ervaring met hun UWM Hybrid product in combinatie met Workplace management/Intune/app management?
Zelf heb ik vandaag een evaluatie van robopack aan onze backlog laten toevoegen waarbij we mogelijks ook naar de concurentie gaan kijken. PMPC en Scappman (ondertussen overgenomen door PMPC) heb ik 2 jaar terug naar gekeken (wat vliegt de tijd) en destijds te licht bevonden, al kan een herevaluatie vandaag wel een ander resultaat opleveren. Bij PMPC had je toen geen optie om eigen pakketten toe te voegen terwijl Scappman een veel te kleine bibliotheek aan apps had destijds. Nog geen 25% van onze applicaties zat in hun bibliotheek waardoor we er alsnog veel tijd zelf zouden insteken.

Het mooie aan robopack is dat je een gratis licentie kunt krijgen als je een test tenant zou hebben met minder dan 100 devices. En die hebben we O-) . Al ben ik voor een ander project ook aan het kijken of ik tijdelijk een developer tenant kan aanmaken, die blijft in de basis 90 dagen bestaan en kan verlengd worden. Dan heb je ook direct een speeltuin om zoiets eens uit te testen. Geen idee wat de test mogelijkheden bij de andere 2 vandaag zijn.

En iets wat voor onze onderneming ook een plus is, is dat Robopack blijkbaar recent ook ondersteuning heeft toegevoegd voor Macbooks, wat ons gaat helpen wanneer we daar met Jamf stoppen en die gaan beheren in Intune.

[ Voor 4% gewijzigd door Blokker_1999 op 16-06-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Wat is er gebeurd met Hello ID? Of snijd ik dan een veel te groot pakket aan voor waar jullie naar op zoek zijn? Nooit meer gewerkt overigens, maar ik hoorde her en der verhalen dat het applicatiemanagement gedeelte erg prettig was om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:26

Sjod

Ik ben goed luisterend

Gr4mpyC3t schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:18:
Wat is er gebeurd met Hello ID? Of snijd ik dan een veel te groot pakket aan voor waar jullie naar op zoek zijn? Nooit meer gewerkt overigens, maar ik hoorde her en der verhalen dat het applicatiemanagement gedeelte erg prettig was om mee te werken.
Hello ID is toch een IAM tool en niet application management (package)

Het applicatie management wat er inzit is toegang of provisiong van oauth apps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Blokker_1999 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:47:
[...]

Bij PMPC had je toen geen optie om eigen pakketten toe te voegen terwijl Scappman een veel te kleine bibliotheek aan apps had destijds. Nog geen 25% van onze applicaties zat in hun bibliotheek waardoor we er alsnog veel tijd zelf zouden insteken.
Bij Scappman (en ik vermoed ook bij PMPC) zitten alleen apps in de database die 'vrij' te downloaden zijn. Dat wil zeggen: je moet zonder inlog / abbo de installers kunnen downloaden.
De dichtheid in die categorie is bij Scappman in ieder geval wel dusdanig dat ik bij meerdere projecten (ik werk als freelancer) al gekozen heb voor het gebruik van Scappman, omdat dat onder de streep goedkoper was dan min inzet voor het packagen van die apps.
Je kunt je eigen tijd dan mooi besteden aan het packagen van die apps die niet in die catalogus zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Blokker_1999 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:47:
[...]
En iets wat voor onze onderneming ook een plus is, is dat Robopack blijkbaar recent ook ondersteuning heeft toegevoegd voor Macbooks, wat ons gaat helpen wanneer we daar met Jamf stoppen en die gaan beheren in Intune.
Kan hier eigenlijk niets over vinden, of kijk ik verkeerd ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
DDX schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Kan hier eigenlijk niets over vinden, of kijk ik verkeerd ?
https://robopack.com/#roadmap en dan onder H1/2025 al zie ik nu dat er nog geen vinkjes staan bij die functionaliteiten.

[ Voor 13% gewijzigd door Blokker_1999 op 17-06-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Sjod schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:50:
[...]

Hello ID is toch een IAM tool en niet application management (package)

Het applicatie management wat er inzit is toegang of provisiong van oauth apps
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik zat in de verkeerde hoek. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz

xven0mxz

Blokker_1999 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:26:
[...]

https://robopack.com/#roadmap en dan onder H1/2025 al zie ik nu dat er nog geen vinkjes staan bij die functionaliteiten.
Zit er nog niet in helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:29
Hoe gaan jullie met het publiceren van een nieuwe app om waarvan al een oudere versie beschikbaar is gemaakt. Het liefst zou ik de oude app loskoppelen zodat deze verdwijnt uit de Company Portal maar dan kunnen de eindgebruikers die de app hebben geinstalleerd deze niet meer verwijderen vanuit daar.

En welke detectie methode stellen jullie in, mij lijkt een detectie in het register op versie het meest aannemelijke.

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:52
Davidas schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:33:
Hoe gaan jullie met het publiceren van een nieuwe app om waarvan al een oudere versie beschikbaar is gemaakt. Het liefst zou ik de oude app loskoppelen zodat deze verdwijnt uit de Company Portal maar dan kunnen de eindgebruikers die de app hebben geinstalleerd deze niet meer verwijderen vanuit daar.

En welke detectie methode stellen jullie in, mij lijkt een detectie in het register op versie het meest aannemelijke.
Een uninstall van de oude versie koppelen aan de nieuwe versie geen optie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Nu online
Davidas schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:33:

Sowieso zijn end-user uninstalls zeldzaam voor applicaties. De meeste gebruikers geven daar niet om. Als een uninstall noodzakelijk is voor de installatie van de nieuwe versie, dan moet je met supersedence werken, maar blijf je alsnog met het probleem zitten dat je supersedence keten niet oneindig lang kan zijn. De beste oplossing is dus om te zorgen dat de nieuwe versie automagisch geinstalleerd wordt bij die gebruikers waar de app reeds geinstalleerd is.

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste