Vandaag hebben we land/regio van aankoop, zodat we weten waar de factuur en garantie zitten, gevolgd door 2 cijfers van het jaar van aankoop. En dan gewoon de rest opgevuld met random. Toen ik bijna 3 jaar terug begon met het ontwerp evenwel, en er van hybride helemaal geen sprake was, was het doel inderdaad gewoon regio en serienummer van het toestel.
Dus vandaag heb je iets als EU23-aZ7pL9xQ3t
En de naamgeving moet in de basis met assetmgmt matchen. Je moet je toestel uiteraard eenvoudig kunnen terug vinden. Maar de reden waarom we deze naamgeving hanteren is net om de naam als asset mgmt te gaan gebruiken, in de zin van: om te bepalen hoeveel laptops we in 2026 moeten vervangen nemen we een lijst van alle actieve laptops die geen reserve zijn en niet zijn toegewezen aan externen en dan kijken we naar waar er 22 staat als derde en vierde karakter. En met behulp van de eerste 2 karakters kunnen we daarna de lijst uitsplitsen ove de verschilende regios zodat we weten hoe we dat in onze budgetering moeten opnemen. Want we vertrouwen de data in onze asset mgmt tool niet.
Pas op, en vroeger, voordat we AP deden was het nog erger, want toen hadden we ook in de EU voor elk land een aparte prefix, ook al werden ze voor Europa allemaal via HQ aangekocht, en was de naamgeving simpelweg land-YYMM## met ## een volgnummer, en als er in 1 maand in 1 regio meer dan honderd laptops werdena aangekocht dan begonnen we met A0, A1, ... . Leuke tijden. En toen we naar AutoPilot gingen vroegen ze of we jaar en maand konden behouden

. Ik dacht het niet.
Daar komt die naamgeving vandaan, en daarom heb ik vandaag een 50-tal

configuratie policies in mijn Intune zitten enkel en alleen voor de domain join uit elkaar te houden want elke prefix heeft zijn eigen configuratie uiteraard. En ja, dan durft je bij het aanmaken al wel eens de verkeerde groep linken aan de verkeerde policie. En ja, dat betekend ook dat voor elk van die policies er ook een unieke dynamische device groep moet zijn.
Ondertussen hebben ze hun asset mgmt gelukkig een stuk beter op orde

en zou ik het eigenlijk nu al kunnen forceren naar een eenvoudigere naamgeving, maar aangezien het doel is om in 2026 werk te maken van non-hybrid joined apparaten, ga ik de nieuwe, vereenvoudige naamgeving koppelen aan die omschakeling en heb ik vandaag de prefixen met 26 maar toegevoegd.
No keyboard detected. Press F1 to continue.