Autopilot, Locale settings, Timezone, en-us installatie media ('ISO') met autounattended.xml en Nederland

.
Situatie:
Als voorstander van een kale windows installatie pak ik altijd de laatste maandelijkse (nl-nl) ISO en plaats deze op een USB stick en gebruik daarbij een autounattend.xml om de gehele installatie geautomatiseerd door te lopen. Incl. drivers en partitioneringen tot OOBE waarna Autopilot de rest oppakt maar nu de en-us ISO.
Daarbij staat in deze autounattend.xml o.a. bij OOBE (nu voor en-us):
<InputLocale>0409:00020409</InputLocale>
<SystemLocale>nl-NL</SystemLocale>
<UserLocale>nl-NL</UserLocale>
<UILanguage>en-US</UILanguage>
Dit geeft bij een installatie buiten autopilot om een mooie vernederlandste en-us installatie met de juiste locale settings als datumnotatie etc. en de juiste timezone én alleen maar één keyboardlayout; US Internationaal.
Maar ik heb gemerkt dat een deployment profile deze OOBE keuze overschrijft met de daarin gestelde instellingen met als standaard 'operating system default'. Dit betekend dat de locale settings dus eigenlijk terugvallen naar en-us en je moet klooijen om dit weer goed te zetten inclusief de timezone.
Nu kan je in een deployment profile ook 'Dutch' opgeven maar zover ik heb getest krijg je dan wel de NL locale settings maar weer het dubbele keyboard. 'US en US Internationaal oid.'
Tevens dacht ik alsnog de verkeerde timezone. Tevens zet je dan de locale 'vast' wat minder flexibel is lijkt mij.
Maar als je in het deployment profile bij OOBE opgeeft 'user select' dan betekend dit dat de vraag bij de gebruiker komt tijdens de OOBE fase. Alleen het mooie is dat deze vraag dus al is afgevangen door die autounattended.xml met de opgegeven locale settings. Nog steeds volledig silent dus

. Omdat je dus dit bij de installatie neerlegt dus ook weer een pré dan het vast in te stellen in de deployment profile.
De locale settings in de autounattended niet overruled maar gehonoreerd! profit!
Resteert alleen nog de juiste timezone;
Mijn oplossing is om dit ook toe te voegen in de autounattend bij OOBE stap:
<TimeZone>W. Europe Standard Time</TimeZone>
Alhoewel dit ook mogelijk is met een CSP instelling is deze optie een voorkeursoptie, je zet het dus niet hard vast als een gebruiker alsnog de timezone wilt aanpassen. Ook het freubelen met de privacy en locatiesensor is dan niet nodig wat standaard uit staat.
Concreet om een beetje netjes zonder al te veel te hobbyen met regkeys en correctie scripts lijkt mij dit een prima oplossing?!?!
Copilot TL-DR:
TL;DR voor techneuten — Autopilot + Autounattend + Locale/Timezone gedrag
-
Autopilot Deployment Profile OVERRULET Autounattend OOBE‑taalinstellingen, behalve wanneer je
User Select kiest.
-
User Select + Autounattend werkt wél samen → Autounattend bepaalt locale/keyboard, Autopilot stelt geen taal meer in.
-
Autopilot “Dutch (Netherlands)” injecteert altijd NL‑keyboard → dubbele layouts (US + NL) maar past niet de juiste timezone toe.
-
Autounattend + <TimeZone>W. Europe Standard Time</TimeZone> fixeert timezone zonder CSP, zonder privacy‑sensor gedoe.
- Resultaat:
- UI = en‑US
- Locale = nl‑NL
- Keyboard = US‑International
- Timezone = NL
- Geen dubbele layouts, geen scripts, geen reg‑hacks.
-
Conclusie: User Select in Autopilot + correcte Autounattend.xml + TimeZone in OOBE = de cleanste, stabielste enterprise‑oplossing?
[
Voor 3% gewijzigd door
grimson op 20-06-2026 08:21
]