Blokker_1999 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:38:
We zijn bezig met te kijken of we de enkele macbooks die we hebben kunnen migreren van Jamf naar Intune, maar in de laatste rechte lijn zijn we aan het struikelen over de wifi. Voor onze wifi gebruiken we NPS als radius server en de test macbooks zijn met geen stokken op onze wifi te verbinden. Zowel user als device channel falen en het feit dat er geen goede logging is op Apple devices is ook ergerlijk, tesamen met het feit dat een aanpassing aan een policy niet onmiddelijk te syncen is.
Ik had device certificaten, maar sinds strong mapping vereist is, werkt dit niet voor Macbooks. Schier onmogelijk! Wat ik ook deed, het SID kwam er maar niet bij van het computer object, maar die van de gebruiker, want de Intune processen draaien niet onder het systeem context.
Toen ik de gebruikerscertificaten toewees en het wifi profiel hier naar verwees, werkte het eigenlijk wel direct. Zorg wel dat de strong mapping register key aanwezig is op de Intune Certificate Proxy server en dat het template voor je user certificaten ook de juiste informatie meegeeft. Het standaard template voor 'User' heeft net als die voor 'Computer' niet genoeg mogelijkheden.
Vast ten overvloede, want het is zo gevonden, maar
https://learn.microsoft.c...ttings-apple?pivots=macos geeft je iig een paar punten om naar te kijken. Het gaat helaas niet in op de exacte configuratie voor het certificaat zelf.
Voordat de strong mapping op enforcing werd gezet, had ik het prima werkend met device certificaten. Het was daarna eigenlijk wel eenvoudig om het om te zetten naar user certs. Let ook op de keychain locatie, die moet logischerwijs op user ipv device staan.
Want dat is iets wat Jamf echt wel goed doet. Je past een policy aan, en onmiddelijk kan die naar je device gepushed worden. In Intune kan je op die sync knop klikken zoveel je wenst, je kan je device status blijven checken in de company portal zoveel je wenst, maar de policy komt erdoor wanneer Intune zin heeft.
Je zou wel in je CA moeten zien of er een certificaat aangevraagd is door je apparaat. Ik zag het daar bijvoorbeeld eerder dan bij het policy in Intune. Maar uiteindelijk zat er ook maar een paar minuten verschil tussen, het ging eigenlijk vrij vlot bij mij. Al is het al weer eventjes geleden dat er een verandering in de config is gemaakt.
Ik heb nog wel een side note voor je. Weet je echt zeker dat je van Jamf af wilt stappen? Want ik vind de mogelijkheden in Intune erg karig en toen MacOS met wifi privacy kwam (waarbij het MAC adres van de adapter wordt aangepast), was dit zelfs een half jaar later nog niet te configureren in Intune. Heb er sindsdien niet meer naar gekeken, maar zou mij niet verbazen als het nog steeds niet mogelijk is.
Heb je dus al bekeken of al je configuratie nog mogelijk is en minstens net zo uitgebreid kan?