Microsoft Intune ervaringentopic

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:23

Quad

Doof

HKLM_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:54:
[...]

Hoezo zou dit voor een MSP niet gelden dan? Juist bij de MSP's welke ik zie wordt er te makkelijk gedaan over least-privilaged werken. #DoeMaarGlobalAdmin
Hangt misschien af qua grootte denk ik.
Support heeft bijvoorbeeld geen toegang tot global admin accounts van klanten, die kunnen enkel en alleen via CIPP /Lighthouse werken voor een klant.
Dan blijft beheer/M365 over natuurlijk. En er valt verder wat te zeggen, maar momenteel zijn we wel bezig met het instellen van beheeraccounts met fysieke FIDO keys.
K heb gemerkt dat het kan tegenwoordig met gedeelde passkeys, maar dat is juist wat ik niet wil.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:26

FREAKJAM

"MAXIMUM"

[...]

Hoezo zou dit voor een MSP niet gelden dan? Juist bij de MSP's welke ik zie wordt er te makkelijk gedaan over least-privilaged werken. #DoeMaarGlobalAdmin
Herkenbaar helaas. Ik ben meer dan een jaar bezig geweest om awareness te creeeren op het gebied van least-privilege. Medewerkers van een MSP willen vooral productief zijn en dat is geen gekke gedachte. Ze hebben een service-verlenende mindset en willen het probleem van bijv. een gebruiker zsm oplossen.

Bij sommige MSP's durf ik te stellen (bij ons gelukkig niet) dat je wordt afgerekend op de hoeveelheid tickets die je oplost. Als er dan een proces zoals PIM bij komt kijken is dat niet fijn. Liever inderdaad GA en meteen overal toegang tot hebben ipv stapsgewijs de juiste rol pimmen om het probleen te pinpointen en op te lossen, wat alleen maar vertragend werkt.

Binnen een jaar tijd hebben we bij al onze klanten eligible pim-rollen op basis van het kennisniveau en ervaring van de medewerker, breakglass accounts die we periodiek testen en zijn we nu ook overal fido2 aan het uitrollen. Ons SOC werkt vrijwel alleen maar via GDAP en rollen die we gedeployed hebben met Microsoft Lighthouse. Kost even wat tijd, maar dan heb je ook wat.

Een volgende stap bij ons is wel dat we de rol Intune Administrator zoveel mogelijk willen gaan beperken. De security groepen kun je koppelen aan RBAC rollen in Microsoft Intune en weer beveiligen met PIM for Groups. Andere processen in Intune (direct of via integratie) worden steeds meer geautomatiseerd (Windows Updates via Autopatch en applicatie's worden gepatched via PatchMyPC), dus er zijn ook steeds minder redenen om gebruikers Intune Administrator te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door FREAKJAM op 17-03-2026 13:51 ]

is everything cool?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:35
[...]

Het is voor mij 1 van de redenen geweest om CIPP uit te rollen bij mijn eigen MSP. Hoewel ik geen personeel of collega's heb ben ik erg voorstander van least privileges.

Dat is ook hoe ik al meer dan 20 jaar gewend ben te werken in alle situaties waar dat kan, ik heb simpel gezegd altijd mijn Drardollan user account en mijn Drardollan-Admin account.

En zo benader ik mijn eigen klanten ook. Ondanks dat ik voor elke klant een admin én breakglass account heb probeer ik zo min mogelijk in te loggen daarmee. In principe zou het opzetten van de juiste GDAP koppeling de enige inlog moeten zijn (en dat is het vaak dus ook). Daarna regel ik alles vanuit CIPP waar ik op inlog met mijn user account uit mijn eigen tenant. Voor mijn eigen tenant heb ik natuurlijk ook een Global Admin account, maar ook die gebruik ik zelden tot nooit. Eigenlijk alleen om mijn user account een bepaalde rol te geven of af te nemen.

Bij mijn werkgever is het ook zo ingericht. Mijn Drardollan user account kan alles wat een reguliere user kan (met natuurlijk de IT gerelateerde toegangen zoals wat Sharepoint sites en Teams). Aangevuld met admin rollen binnen M365 die ik nodig heb voor dagelijks beheer. De Intune Administrator rol is dan het meest concreet, daar werk ik dagelijks in.

Het multi-admin stuk vind ik wel interessant omdat ik denk dat er genoeg situaties zijn waarbij een 4-ogen principe nuttig is, om meerdere redenen. Voor mij heeft het 0 waarde. Zowel bij mijn eigen bedrijf als werkgever ben ik de enige admin 8)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
FREAKJAM schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:45:
[...]
Bij sommige MSP's durf ik te stellen (bij ons gelukkig niet) dat je wordt afgerekend op de hoeveelheid tickets die je oplost. Als er dan een proces zoals PIM bij komt kijken is dat niet fijn. Liever inderdaad GA en meteen overal toegang tot hebben ipv stapsgewijs de juiste rol pimmen om het probleen te pinpointen en op te lossen, wat alleen maar vertragend werkt.
Ik zou dat iets pragmatischer bekijken denk ik. Er is absoluut niks mis met het beperken van de rechten en via PIM opschakelen indien nodig. Zelf zou ik dat vooral inzetten bij personeel met minder skills, kennis en ervaring. Een servicedesk medewerker hoeft bijvoorbeeld niet al te diep te kunnen kijken, maar ik kan mij goed voorstellen dat er situaties zijn waarbij de beperkingen van dergelijke opschalingen via PIM de oplostijd dermate negatief beïnvloeden dat dit onwenselijk wordt. In dat geval zou een ervaren beheerder met de juiste skills, kennis en ervaring wat mij betreft juist wel direct naar een GA rol moeten kunnen springen (via PIM).

Maar dan kom je op een snijvlak waar we als IT'ers altijd tegenaan lopen. Het snijvlak van werkbaarheid en veiligheid. In principe zijn die 2 onverenigbaar en is het altijd een kwestie van 1 of meerdere concessies doen. Belangrijker is denk ik de procedures goed ingericht hebben zodat je, als je dan toch die GA rechten moet uitdelen, dit op een dermate manier gebeurd dat dit traceerbaar en tijdelijk is. Een goed werkende procedure die ervoor zorgt dat er ook weer snel afgeschaald wordt als het probleem opgelost is, is denk ik een heel belangrijke in zo'n situatie.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:26
Drardollan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:25:
[...]
Het multi-admin stuk vind ik wel interessant omdat ik denk dat er genoeg situaties zijn waarbij een 4-ogen principe nuttig is, om meerdere redenen. Voor mij heeft het 0 waarde. Zowel bij mijn eigen bedrijf als werkgever ben ik de enige admin 8)
Dat is wel een leuke, als je de enige bent is het vaak al helemaal onmogelijk, wat je dan nog aanvullend kan doen is via conditional access met authentication context zorgen dat je als admin wel de dingen mag doen maar alleen onder bepaalde voorwaarde. Zo mag ik bijvoorbeeld alleen conditional access policies aanpassen of uitzetten vanaf onze eigen locatie i.c.m een compliant device.

Cloud ☁️

• Drardollan
HKLM_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:41:
[...]

Dat is wel een leuke, als je de enige bent is het vaak al helemaal onmogelijk, wat je dan nog aanvullend kan doen is via conditional access met authentication context zorgen dat je als admin wel de dingen mag doen maar alleen onder bepaalde voorwaarde. Zo mag ik bijvoorbeeld alleen conditional access policies aanpassen of uitzetten vanaf onze eigen locatie i.c.m een compliant device.
Het is heel leuk om alleen te zijn. Jje hoeft namelijk geen rekening te houden met de hersenkronkels van een andere admin waar je het natuurlijk, als echte autistische IT'er die alles beter weet, toch niet mee eens bent :+
spoiler:
Bovenstaande is natuurlijk een grapje lieve collega's :*
Conditional Access is op dit moment nog een ver van mijn bed show helaas. Het staat hoog op de lijst van uit de zoeken dingen, maar het is er simpelweg nog niet van gekomen. Het is een vraagstuk waar je in mijn ogen echt voor 200% in moet duiken, bij voorkeur zonder afleiding.

Die voorwaarden is inderdaad iets wat mijn aandacht ook heeft. Ik zou echter in mijn geval eerder inzetten op phising resistant MFA afdwingen bij admin acties, simpelweg omdat ik lang niet altijd op de kantoorlocatie ben. Ik ben liever wat flexibeler, als ik op de camping met een te gare verbinding iets móet instellen dan moet dat wel werkbaar blijven.

Ongetwijfeld een vraag waar je over nagedacht hebt, maar heb je wel een escape voor als je eigen locatie niet beschikbaar is? Want een extra locatie aan de CA toevoegen in een noodsituatie wordt anders nogal een dingetje 8)

• HKLM_
Drardollan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:48:
[...]

Het is heel leuk om alleen te zijn. Jje hoeft namelijk geen rekening te houden met de hersenkronkels van een andere admin waar je het natuurlijk, als echte autistische IT'er die alles beter weet, toch niet mee eens bent :+
spoiler:
Bovenstaande is natuurlijk een grapje lieve collega's :*
Conditional Access is op dit moment nog een ver van mijn bed show helaas. Het staat hoog op de lijst van uit de zoeken dingen, maar het is er simpelweg nog niet van gekomen. Het is een vraagstuk waar je in mijn ogen echt voor 200% in moet duiken, bij voorkeur zonder afleiding.

Die voorwaarden is inderdaad iets wat mijn aandacht ook heeft. Ik zou echter in mijn geval eerder inzetten op phising resistant MFA afdwingen bij admin acties, simpelweg omdat ik lang niet altijd op de kantoorlocatie ben. Ik ben liever wat flexibeler, als ik op de camping met een te gare verbinding iets móet instellen dan moet dat wel werkbaar blijven.

Ongetwijfeld een vraag waar je over nagedacht hebt, maar heb je wel een escape voor als je eigen locatie niet beschikbaar is? Want een extra locatie aan de CA toevoegen in een noodsituatie wordt anders nogal een dingetje 8)
Ja ook dit is weer case specifiek en Phishing-resisten MFA zou de standaard moeten zijn inderdaad. Mijn escape in dit geval is het Break-glass account wat in exclude van de conditional access policy staat.

Cloud ☁️

• TarikG
  • Laatst online: 23:00
Hey allemaal,

Ik ben zelf Intune-consultant en liep er in de praktijk tegenaan dat er weinig goede tooling is voor MSPs en IT-beheerders om meerdere tenants centraal te beheren. Daarom ben ik TenantBeheer gaan bouwen.
Het is een multi-tenant platform voor Microsoft Intune en Microsoft 365 beheer. Wat je er o.a. mee kunt:

Windows, macOS, iOS, Android en Linux devices beheren vanuit één dashboard
Intune Settings Catalog configuraties beheren
Automatische backups van je tenant configuraties
Script Library voor herbruikbare scripts
App Deployment
Microsoft 365 inzichten
Eigen RMM Agent voor real-time device monitoring, eenvoudig uit te rollen via Intune

Het platform wordt inmiddels al door een aantal klanten in productie gebruikt. Nu wil ik het breder openstellen en ben ik op zoek naar IT-beheerders en MSPs die het willen uitproberen en feedback willen geven, zodat ik het verder kan verbeteren op basis van echte input uit de praktijk.

*knip* pluggen van je eigen dienst lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Vragen of feedback? Graag hier of via de e-mail.

[ Voor 4% gewijzigd door TheVMaster op 17-03-2026 16:12 ]

• Drardollan
TarikG schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:07:
Hey allemaal,

Ik ben zelf Intune-consultant en liep er in de praktijk tegenaan dat er weinig goede tooling is voor MSPs en IT-beheerders om meerdere tenants centraal te beheren. Daarom ben ik TenantBeheer gaan bouwen.
Het is een multi-tenant platform voor Microsoft Intune en Microsoft 365 beheer. Wat je er o.a. mee kunt:

Windows, macOS, iOS, Android en Linux devices beheren vanuit één dashboard
Intune Settings Catalog configuraties beheren
Automatische backups van je tenant configuraties
Script Library voor herbruikbare scripts
App Deployment
Microsoft 365 inzichten
Eigen RMM Agent voor real-time device monitoring, eenvoudig uit te rollen via Intune

Het platform wordt inmiddels al door een aantal klanten in productie gebruikt. Nu wil ik het breder openstellen en ben ik op zoek naar IT-beheerders en MSPs die het willen uitproberen en feedback willen geven, zodat ik het verder kan verbeteren op basis van echte input uit de praktijk.

Te vinden op: **redacted**

Vragen of feedback? Graag hier of via de e-mail.
GoT is niet de plek om zieltjes te winnen en ik vermoed zo maar eens dat het ook nog eens tegen de regels is.

Maar het is wel interessant, hoewel de markt al behoorlijk verzadigd lijkt te zijn. Misschien met de mods overleggen over een eigen topic? Want ik zou wel meer willen weten, al is het maar omdat ik graag weet wat er in de markt beschikbaar is.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:48
Drardollan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:14:
[...]

GoT is niet de plek om zieltjes te winnen en ik vermoed zo maar eens dat het ook nog eens tegen de regels is.

Maar het is wel interessant, hoewel de markt al behoorlijk verzadigd lijkt te zijn. Misschien met de mods overleggen over een eigen topic? Want ik zou wel meer willen weten, al is het maar omdat ik graag weet wat er in de markt beschikbaar is.
Thanks voor de snelle (maar ik was sneller >:) ) reactie.

• Drardollan
HKLM_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:50:
[...]

Ja ook dit is weer case specifiek en Phishing-resisten MFA zou de standaard moeten zijn inderdaad. Mijn escape in dit geval is het Break-glass account wat in exclude van de conditional access policy staat.
Een zinloze vraag zoals ik al verwachte ;-)

Phising resistant moet ik ook nodig naar kijken, maar daarmee en met CA policies zitten we eigenlijk niet in het juist topic.

• Drardollan
TheVMaster schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:14:
[...]

Thanks voor de snelle (maar ik was sneller >:) ) reactie.
Ik werd afgeleid in het echte leven -O-

Hoef ik tenminste geen rapportje meer in te dienen :*)

• TarikG
  • Laatst online: 23:00
Drardollan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:14:
[...]

Zeker niet de bedoeling om zieltjes te winnen hoor, het is een community tool en ik dacht dat dit topic een geschikte plek was om het te delen. Maar geen enkel probleem, ik zal even met de mods overleggen wat de mogelijkheden zijn. Bedankt voor de interesse in ieder geval!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Drardollan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:15:
[...]

Phising resistant moet ik ook nodig naar kijken, maar daarmee en met CA policies zitten we eigenlijk niet in het juist topic.
Tijd voor een Entra ID topic O+ Spuit 11, die bestaat al.

[ Voor 8% gewijzigd door FREAKJAM op 17-03-2026 16:27 ]

is everything cool?

• Drardollan
FREAKJAM schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Tijd voor een Entra ID topic O+
Eigenlijk zouden we een topic moeten maken voor elke MS Portal, kunnen we er gelijk 179* openen _/-\o_

(* bron chatgpt heeft https://msportals.io/ voor mij geteld)

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Drardollan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Eigenlijk zouden we een topic moeten maken voor elke MS Portal, kunnen we er gelijk 179* openen _/-\o_

(* bron chatgpt heeft https://msportals.io/ voor mij geteld)
Ik gebruik heel veel cmd.ms. Ook handig voor Intune!

is everything cool?

• Drardollan
FREAKJAM schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:29:
[...]

Ik gebruik heel veel cmd.ms. Ook handig voor Intune!
Zelfs voor de portal overviews van MS zijn dus meerdere overview portals. Wat een genot om in 2026 te leven als beheerder O+

• HKLM_
Drardollan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:15:
[...]

Nee dan kunnen we beter het Entra ID topic weer leven inblazen :)

Cloud ☁️

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:32

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pstalman schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:56:
[...]

<v5:StartPins><![CDATA[{
"pinnedList":[

{"desktopAppLink":"%AllusersProfile%\\Microsoft\\Windows\\Start Menu\\Programs\\<browser.lnk>"},

}]]>
</v5:StartPins>
Iets dumpen zonder uitleg is niet echt zinvol en imo beledigend.
Beide allang gevonden. En als je m'n post fatsoenlijk had gelezen, had je ook gezien dat ik verschillende config opties heb geprobeerd en dat dit voor de lokale kiosk gebruiker niks doet. Wel m'n Entra gebruiker, maar die worden niet voor de kiosk gebruikt. Heb zelfs via een OMA-URI een XML geladen voor pinned startmenu. In de XML had het ik het GUID gebruikt dat ik als winning policy zag, maar dat geeft uiteraard direct een conflict.

Er zit dus iets dat een leeg start menu geeft, de optie voor pinning aan start en taakbalk voorkomt en je er niks mee kan. Vandaag dus nog wat verder op gezocht en kom berichten tegen van gebruikers die het perfect hadden werken met 23H2, maar op het moment dat 24H2 werd toegepast, was het stuk. Dus geweldig weer MS, meer dan een jaar later is het nog steeds naar de klote. En de enige potentiële oplossing die ik tegen kom is een OMA-URI XML te maken met je config. Lekker ruk dus weer, klinkt namelijk enorm als de enorme login scripts die je vroeger had om drive mappings en printers te configuren. Good old kixtart.

Het gaat toch alleen op kantoor staan, voor productie waar bezoekers op werken is al volledig afgeschermd en single app kiosk. Ben al te veel tijd kwijt aan dit gezeik van MS.

M'n tweede puntje heb ik met een OMA-URI item ook opgelost, skip user step oid om niet de ESP te zien als een ongelicenseerde cloud gebruiker inlogt (zoals m'n admin).

Commandline FTW

• HKLM_
Hero of Time schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:58:
[...]

Iets dumpen zonder uitleg is niet echt zinvol en imo beledigend.

[...]

Beide allang gevonden. En als je m'n post fatsoenlijk had gelezen, had je ook gezien dat ik verschillende config opties heb geprobeerd en dat dit voor de lokale kiosk gebruiker niks doet.
Doe eens ff rustig joh, probeer gewoon wat te helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 17-03-2026 19:06 ]

Cloud ☁️

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ach, we zijn toch inmiddels allemaal toch al gewend dat Hero gewoon altijd elke dag wel een keer wil ranten op MS? 😋

is everything cool?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:32

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HKLM_ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:05:
[...]

Doe eens ff rustig joh, probeer gewoon wat te helpen.
Sorry, maar het is gewoon zo frustrerend als je documentatie volgt en dan gewoon niet het resultaat krijgt wat je hoort te krijgen omdat de fabrikant (MS in dit geval) de boel al lange tijd heeft gesloopt zonder oplossing.

Commandline FTW

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste