Glitch in the matrix… interessant, misschien dat jullie beiden eens kunnen kijken welke slimme meter jullie hebben?
Ik zou de slimme meter óf die dongle verdenken. Zo kort zo'n hoge piek kan een apparaat toch niet veroorzaken ?
Ik lees mijn slimme meter met de p1 poort uit, usb kabel in raspberry pi en dan in domoticz. Die update elke 10 seconde en zulke gekke/korte pieken heb ik nooit gezien.
Ik lees mijn slimme meter met de p1 poort uit, usb kabel in raspberry pi en dan in domoticz. Die update elke 10 seconde en zulke gekke/korte pieken heb ik nooit gezien.
Elektrische radiator in de badkamer met een klokthermostaat of een (losse) oliegevulde radiator?Edvries schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:15:
Er staat dan niks geks aan. Alles staat op stand by, geen jacuzzi’s, koffieapparaten, waterkokers, boilers of andere grootverbruikers.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Welk merk omvormer heb je?
Solaredge toevalling?
https://www.netbeheernede...en-door-elektronica--1475
Anders even de omvormer uitschakelen en kijken of de pieken weg zijn.
Solaredge toevalling?
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2021 20:02 ]
Hier hetzelfde.Gramser schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:03:
De pieken waren er al voor de zonnepanelen, @AUijtdehaag .
Overigens, hier ook SE. Geen pieken.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Nee ook niet. Niks geks.DeBolle schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:55:
[...]
Elektrische radiator in de badkamer met een klokthermostaat of een (losse) oliegevulde radiator?
Tijd om alles wat elektriciteit verbruikt er uit te trekken en zien of het weg is ? Dan alles 1 voor 1 weer aansluiten.
Ja kan bijna niet meer anders.PilatuS schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:51:
Tijd om alles wat elektriciteit verbruikt er uit te trekken en zien of het weg is ? Dan alles 1 voor 1 weer aansluiten.
Maar ik heb zoveel stekkers en twee kids in huis. 😜
Ik heb dit al weken, die omvormer hangt er 6 dagen. 🤔AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:58:
Welk merk omvormer heb je?
Solaredge toevalling?
Dongle kan het niet zijn. Die heb ik juist gestoken om het te monitoren.Plenkske schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:49:
Ik zou de slimme meter óf die dongle verdenken. Zo kort zo'n hoge piek kan een apparaat toch niet veroorzaken ?
Toevallig zag ik vandaag ook pieken in mijn eigen stroomverbruik. Bij mij was het alleen ongeveer iedere 80 min. Uiteindelijk was het de close in boiler onder de keuken kraan.
Kijk of je het probleem ook in de nacht hebt en loop dan eens door je huis wat er allemaal aan staat. Evt wat apparaten er uit trekken of tijdelijk een hele groep uit zetten om het beter te lokaliseren.
Kijk of je het probleem ook in de nacht hebt en loop dan eens door je huis wat er allemaal aan staat. Evt wat apparaten er uit trekken of tijdelijk een hele groep uit zetten om het beter te lokaliseren.
Dan trek je 10% van de spullen er uit en ga je zo 10 stappen verder of tot je er bent. De meest simpele manier is toch dingen uitsluiten, op die manier moet je er zeker kunnen komenEdvries schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:25:
[...]
Ja kan bijna niet meer anders.
Goeie tip. thanks.PTish schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:39:
Toevallig zag ik vandaag ook pieken in mijn eigen stroomverbruik. Bij mij was het alleen ongeveer iedere 80 min. Uiteindelijk was het de close in boiler onder de keuken kraan.
Nog even m'n eigen post onder de aandacht - in dit topic zijn er nu twee die dit ervaren. Welke slimme meter hebben respectievelijk @Edvries en @delpit ?Gramser schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:26:
Glitch in the matrix… interessant, misschien dat jullie beiden eens kunnen kijken welke slimme meter jullie hebben?
Begin eens in de meterkast automaten om te zetten/stoppen te trekken. Ben je een stuk sneller klaar.Edvries schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:25:
[...]
Ja kan bijna niet meer anders.
Zelfs zie ik ook wel pieken in mijn energie in Home Assistant Energy die zijn info van de P1 krijgt. meter is een Iskra AM550. Maar ik zie ze ook terug in de energy meting van mijn koelkast of wasmachine als deze aan slaat. Is dus hier dus ook wel te verklaren.
@Plenkske Denk dat jij ze niet ziet omdat je maar een meting elke 10 sec krijgt en er waarschijnlijk meer gemiddeld is. DSMR 4?
@Plenkske Denk dat jij ze niet ziet omdat je maar een meting elke 10 sec krijgt en er waarschijnlijk meer gemiddeld is. DSMR 4?
Ben je daar zeker van? Misschien is het sluipverbruik te klein om continu te meten en wordt dat af en toe weergegeven als piek van 12 wat?Edvries schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:27:
[...]
Dongle kan het niet zijn. Die heb ik juist gestoken om het te monitoren.
Ik weet niet hoe precies zo'n dongle in de meter is, maar losse meters die je tussen een apparaat kunt koppelen om te meten hebben altijd moeite om kleine verbruiken te meten.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Mijn slimme meter is een Iskra AM550-TD2 zo te zien.Gramser schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:37:
[...]
Nog even m'n eigen post onder de aandacht - in dit topic zijn er nu twee die dit ervaren. Welke slimme meter hebben respectievelijk @Edvries en @delpit ?
Ik ook. ISKRA AM550Gramser schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:37:
[...]
Nog even m'n eigen post onder de aandacht - in dit topic zijn er nu twee die dit ervaren. Welke slimme meter hebben respectievelijk @Edvries en @delpit ?
Volgens mij had @Edvries aangegeven dat de pieken hem opvielen bij het zelf aflezen van het schermpje van zijn slimme meter, dus nog vóór hij een P1-meter had. En die van HomeWizard is knap nauwkeurig. Dus ik ben geneigd mee te gaan in zijn bewering dat het niet aan de P1-meter ligt.Marzman schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:36:
[...]
Ben je daar zeker van? Misschien is het sluipverbruik te klein om continu te meten en wordt dat af en toe weergegeven als piek van 12 wat?
Ik weet niet hoe precies zo'n dongle in de meter is, maar losse meters die je tussen een apparaat kunt koppelen om te meten hebben altijd moeite om kleine verbruiken te meten.
EIgenlijk meet de dongle ook niet, maar leest die alleen uit toch? Dus dan kan dat best kloppen datj je het ook op het schermpje ziet en kan het nog steeds zijn dat het verbruik te klein is om te meten en af en toe als piekje weergegeven wordt. 12 Watt voor een paar seconde is ook heel weinig natuurlijk.Gramser schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:59:
[...]
Volgens mij had @Edvries aangegeven dat de pieken hem opvielen bij het zelf aflezen van het schermpje van zijn slimme meter, dus nog vóór hij een P1-meter had. En die van HomeWizard is knap nauwkeurig. Dus ik ben geneigd mee te gaan in zijn bewering dat het niet aan de P1-meter ligt.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Klopt, die leest alleen uit. Maar, het gaat hier niet om pieken van 12W, maar om pieken van 1000W. Die 12W die @Edvries laat zien in het screenshot, is de teruglevering aan het net, na aftrek van de verbruikers die op dat moment aanstaan. Van de opwek van de zonnepanelen blijft op dat moment blijkbaar 12W over. De piek van 1000W die ontstaat, wordt ook niet veroorzaakt door een 1000W terugval van opwek gedurende 1 seconde. Dat gaat veel geleidelijker.Marzman schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:05:
[...]
EIgenlijk meet de dongle ook niet, maar leest die alleen uit toch? Dus dan kan dat best kloppen datj je het ook op het schermpje ziet en kan het nog steeds zijn dat het verbruik te klein is om te meten en af en toe als piekje weergegeven wordt. 12 Watt voor een paar seconde is ook heel weinig natuurlijk.
Bovenstaande klopt als een bus.Gramser schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:09:
[...]
Klopt, die leest alleen uit. Maar, het gaat hier niet om pieken van 12W, maar om pieken van 1000W. Die 12W die @Edvries laat zien in het screenshot, is de teruglevering aan het net, na aftrek van de verbruikers die op dat moment aanstaan. Van de opwek van de zonnepanelen blijft op dat moment blijkbaar 12W over. De piek van 1000W die ontstaat, wordt ook niet veroorzaakt door een 1000W terugval van opwek gedurende 1 seconde. Dat gaat veel geleidelijker.
Dit verhaal herken ik wel.
Redelijk direct achter de slimme meter hier hangt er een SDM630 MID. Ik kan de verbruiksgrafiek van de P1 en SDM630 over elkaar heen leggen in Grafana.
Regelmatig zie ik een piek van 0,2-1,5kW voor enkele seconden op de P1 die niet op de SDM630 terug is te zien. Zelfs als de panelen beduidend meer leveren. Zie dit screenshot van vanmiddag 13:07:
/f/image/jfJ47DDNmFU7phJQf2iBehLS.png?f=fotoalbum_large)
Rood = SDM630
Geel = P1
Groen in grafiek eronder = opbrengst PV.
Je ziet daar een verbruik van 0W op de P1, met zo'n 140W verbruik op de SDM630 en een PV die zo'n 750Watt levert. Zonder een toename op de SDM630 te zien en een netto levering van zo'n 600Watt richting netwerk laat de P1 toch ineens een net-afname van ~300Watt zien.
Tussen de slimme meter en SDM630 zit alleen de volgende apparatuur:
Ubiquiti Unifi USG
Ubiquiti UniFi Switch US-8-150W
Lenovo ThinkCentre M720q
Ubee modem (Ziggo)
Actieve splitter/versterker voor coax
Dat zijn geen van allen apparaten die een verbruik of zelfs maar korte piek van 1 tot 1,5kW kunnen veroorzaken. Ik hou het maar op een quirk in de slimme meter (Landis&Gyr E350, DSMR4) en heb me erbij neergelegd omdat ik geen gekke dingen zie in periodiek verbruik.
Redelijk direct achter de slimme meter hier hangt er een SDM630 MID. Ik kan de verbruiksgrafiek van de P1 en SDM630 over elkaar heen leggen in Grafana.
Regelmatig zie ik een piek van 0,2-1,5kW voor enkele seconden op de P1 die niet op de SDM630 terug is te zien. Zelfs als de panelen beduidend meer leveren. Zie dit screenshot van vanmiddag 13:07:
/f/image/jfJ47DDNmFU7phJQf2iBehLS.png?f=fotoalbum_large)
Rood = SDM630
Geel = P1
Groen in grafiek eronder = opbrengst PV.
Je ziet daar een verbruik van 0W op de P1, met zo'n 140W verbruik op de SDM630 en een PV die zo'n 750Watt levert. Zonder een toename op de SDM630 te zien en een netto levering van zo'n 600Watt richting netwerk laat de P1 toch ineens een net-afname van ~300Watt zien.
Tussen de slimme meter en SDM630 zit alleen de volgende apparatuur:
Ubiquiti Unifi USG
Ubiquiti UniFi Switch US-8-150W
Lenovo ThinkCentre M720q
Ubee modem (Ziggo)
Actieve splitter/versterker voor coax
Dat zijn geen van allen apparaten die een verbruik of zelfs maar korte piek van 1 tot 1,5kW kunnen veroorzaken. Ik hou het maar op een quirk in de slimme meter (Landis&Gyr E350, DSMR4) en heb me erbij neergelegd omdat ik geen gekke dingen zie in periodiek verbruik.
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Zo, da's niet veel. Hier rond de 250.AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:29:
12 watt lijkt me ook niet te kloppen? (of heb je zonnepanelen?)
Mijn sluipverbruik zit al op 100 watt
@ts, koelkast/vriezer zou goed kunnen. Wat je kunt doen is elke nacht even een andere groep uitzetten om zo wat uit te sluiten.
Professioneel Heftruck Syndroom
Dit soort pieken heb ik zelf vaak gezien en bij mij was dit het aanspringen van de koelkast. Als je daarnaast ook nog ergens een losse diepvries of nog ergens een koelkast hebt staan, dan kan deze piek zich wel vaak laten zien verwacht ik.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Koelkast en vriezer is het zeker niet. Als eerste getest natuurlijk. En die zijn net nieuw aangeschaft en AAA+ ++++ superzuinig. 😀adjego schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:27:
Dit soort pieken heb ik zelf vaak gezien en bij mij was dit het aanspringen van de koelkast. Als je daarnaast ook nog ergens een losse diepvries of nog ergens een koelkast hebt staan, dan kan deze piek zich wel vaak laten zien verwacht ik.
Net als m’n nieuwe warmtepompdroger. Ook getest. Heb ook geen aparte boiler. Geen cooker. Geen jacuzzi. Geen espresso apparaat, geen wiet plantage. Niks geks.
Gek idee, maar dit is niet een manier van de slimme meter om te communiceren met de grid ofzo? Ik verdenk namelijk nog steeds die slimme meter. Een soort heartbeat?
Heb je een 1 fase of 3 fase aansluiting..?
Je zou ook eens kunnen kijken naar het Windows HW-Energy-programma dat @Daveth ontwikkeld heeft. Misschien kun je uit de metingen die dat programmaatje (HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma) nog wat info halen? Die laat bijvoorbeeld ook de spanning per fase zien.
Heb je een 1 fase of 3 fase aansluiting..?
Je zou ook eens kunnen kijken naar het Windows HW-Energy-programma dat @Daveth ontwikkeld heeft. Misschien kun je uit de metingen die dat programmaatje (HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma) nog wat info halen? Die laat bijvoorbeeld ook de spanning per fase zien.
Dat maakt natuurlijk geen drol uit, dat gaat alleen maar over het gemiddelde gebruik. Zeker dingen met motoren hebben altijd een piek bij het inschakelen. Ook mijn A+++ (of wat dat in het nieuwe systeem ook is) koelkast zie ik piekjes.Edvries schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:30:
[...]
Koelkast en vriezer is het zeker niet. Als eerste getest natuurlijk. En die zijn net nieuw aangeschaft en AAA+ ++++ superzuinig. 😀
Wat zou kunnen is dat je niet naar een enkel apparaat op zoek bent en daardoor dus ten onrechte de koelkast uitsluit. Dat maakt zoeken wat lastiger. Ik zie het bijvoorbeeld bij beide koelkasten, de wasmachine en de vaatwasser.
De vraag die bij mij dan meteen opkomt is hoe je dit getest hebt, dat het niet de vriezer en koelkast is?Edvries schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:30:
[...]
Koelkast en vriezer is het zeker niet. Als eerste getest natuurlijk. En die zijn net nieuw aangeschaft en AAA+ ++++ superzuinig. 😀
Net als m’n nieuwe warmtepompdroger. Ook getest. Heb ook geen aparte boiler. Geen cooker. Geen jacuzzi. Geen espresso apparaat, geen wiet plantage. Niks geks.
Is het niet misschien een inschakelende CV ketel?
[ Voor 4% gewijzigd door adjego op 07-10-2021 15:06 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
De pieken lijken niet echt op startstroompieken van koelkastcompressors.
Ook vreemd is de interval; één seconde piek en dan soms over circa vijf seconden weer....
(voor een startende TL duurt de piek wel wat lang)
Zie je over een hele dag die pieken, of is het een bepaalde periode?
Ook vreemd is de interval; één seconde piek en dan soms over circa vijf seconden weer....
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik had ook zoiets. Zie mijn topic van toentertijd: Slimme meter van t padje af?
Als ik het mij goed herinner was het uiteindelijk een inbouwdimmer die brak werd en later niet meer werkte. Sinds ik die vervangen heb door kaku en nu shelly dimmers geen problemen meer gehad.
Als ik het mij goed herinner was het uiteindelijk een inbouwdimmer die brak werd en later niet meer werkte. Sinds ik die vervangen heb door kaku en nu shelly dimmers geen problemen meer gehad.
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter
Leuke screenprintjes allemaal, maar ze de grafieken uit deze apps zijn alleen geschikt voor decoratie.
Ze tonen geen horizontale schaal. Zonder schaal heb je er niets aan. Als het ontbreken van de schaal een fout was, dan zou dat een erg domme fout zijn, dus het zou best wel eens met opzet zo gemaakt kunnen zijn.
Verder tonen de apps de metingen als een continue lijn, sommige zelfs mooi symmetrisch golvend, zonder scherpe bochten. Leuk gebouwd door de programmeur van de app, maar dat is natuurlijk niet hoe het elektriciteitsverbruik in het echt loopt. De app is afhankelijk van korte metingen op discrete momenten.
Mijn gedachte bij de getoonde pieken, is dat het te toevallig is dat deze steeds 1000 Watt of 300 Watt zijn en dat je er in het echt niets van merkt maar dat ze wel gemeten worden. Ik denk eerder dat je gewoon tegen de granulariteit van een onderdeel van je meetketen aan zit te kijken.
Nog niet zo lang geleden is bewezen dat moderne elektronische elektriciteitsmeters, zoals ze in Nederland door de netbeheerders toegepast worden, flinke meetfouten kunnen geven als gevolg van stoorsignalen die slecht werkende apparatuur op het elektriciteitsnet zet (bijvoorbeeld dimmers). Deze afwijking kan zowel in het voordeel als in het nadeel van de consument zijn, zie het artikel in Tweakers nieuws.
Ze tonen geen horizontale schaal. Zonder schaal heb je er niets aan. Als het ontbreken van de schaal een fout was, dan zou dat een erg domme fout zijn, dus het zou best wel eens met opzet zo gemaakt kunnen zijn.
Verder tonen de apps de metingen als een continue lijn, sommige zelfs mooi symmetrisch golvend, zonder scherpe bochten. Leuk gebouwd door de programmeur van de app, maar dat is natuurlijk niet hoe het elektriciteitsverbruik in het echt loopt. De app is afhankelijk van korte metingen op discrete momenten.
Mijn gedachte bij de getoonde pieken, is dat het te toevallig is dat deze steeds 1000 Watt of 300 Watt zijn en dat je er in het echt niets van merkt maar dat ze wel gemeten worden. Ik denk eerder dat je gewoon tegen de granulariteit van een onderdeel van je meetketen aan zit te kijken.
Nog niet zo lang geleden is bewezen dat moderne elektronische elektriciteitsmeters, zoals ze in Nederland door de netbeheerders toegepast worden, flinke meetfouten kunnen geven als gevolg van stoorsignalen die slecht werkende apparatuur op het elektriciteitsnet zet (bijvoorbeeld dimmers). Deze afwijking kan zowel in het voordeel als in het nadeel van de consument zijn, zie het artikel in Tweakers nieuws.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Ik zie ze regelmatig. Geen vaste tijden. Doet het ook als de stekker van de CV eruit is.Tens schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:10:
De pieken lijken niet echt op startstroompieken van koelkastcompressors.
Vloerverwarming pomp staat ook uit.
Ik zie wel duidelijk pieken als de vaatwasser aan gaat, maar dat lijkt me duidelijk.
De pieken met intervallen van een seconde of twee komen vaak voor. Net nog.
/f/image/cUO82XiGDC5QXz8FLoIKHsqi.png?f=fotoalbum_large)
Terecht dat je dat denkt. Maar zelfs met de cv ketel-stekker eruit zie ik de pieken. 😩siveiro schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:31:
Ik verdenk je cv ketel die warme water weer even verwarmd
Oké. Ik zal eens kijken heb 1 dimmer….wautah91 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:38:
Ik had ook zoiets. Zie mijn topic van toentertijd: Slimme meter van t padje af?
Rest draait op Philips Hue Led.
Thanks for The tip.
Oké. Bedankt voor je reactie. Zou goed kunnen wat je zegt. Alleen heb ik vorig jaar 6400 gebruikt ( tussenwoning 4 personen) waarbij een gemiddeld en vergelijkend huis rond de 4000 zou moeten zitten. Maar als ie elke dag 20 pieken geeft, of meer ja dan snap ik wel dat mijn jaarrekening tegenvalt.aawe mwan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:34:
Leuke screenprintjes allemaal, maar ze de grafieken uit deze apps zijn alleen geschikt voor decoratie.
Voorheen kreeg ik altijd geld terug. Nu moest ik bij betalen.
Maar hoelang duurt die piek van 1000 W nou precies per keer ? Is dat 1 seconde ? Of 1 minuut ?Edvries schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:06:
[...]
Oké. Bedankt voor je reactie. Zou goed kunnen wat je zegt. Alleen heb ik vorig jaar 6400 gebruikt ( tussenwoning 4 personen) waarbij een gemiddeld en vergelijkend huis rond de 4000 zou moeten zitten. Maar als ie elke dag 20 pieken geeft, of meer ja dan snap ik wel dat mijn jaarrekening tegenvalt.
Voorheen kreeg ik altijd geld terug. Nu moest ik bij betalen.
Dat verschil in jaarverbruik is niet te verklaren met korte piekjes.
Hier kan je waardes omrekenen: https://www.eenheden-omre...nmachine.php?type=energie
1000 Watt seconde (Ws)
is
0,000277 kWh
Als je 2000 kWh moet verklaren met deze pieken dan moet die in een jaar 7.220.216 pieken geven (7,2 miljoen). Dat zijn er bijna 20.000 per dag. Maw 20.000 secondes per dag met een piek van 1000W
Los van die piekjes: is die 2000kWh niet gewoon te verklaren doordat je het afgelopen 1,5 jaar veel meer thuis bent geweest door covid (thuis werken, kinderen niet naar school, 's avonds / in het weekend minder vaak van huis etc.)?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Die piek is echt een halve seconde zichtbaar in dat scherm. Maar je hebt een punt inderdaad als het zo werkt zoals je zegt. Toch is het raar dat ik het vaak zie , en soms helemaal niet.Plenkske schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:01:
[...]
Maar hoelang duurt die piek van 1000 W nou precies per keer ? Is dat 1 seconde ? Of 1 minuut ?
Dat verschil in jaarverbruik is niet te verklaren met korte piekjes.
Hier kan je waardes omrekenen: https://www.eenheden-omre...nmachine.php?type=energie
1000 Watt seconde (Ws)
is
0,000277 kWh
Als je 2000 kWh moet verklaren met deze pieken dan moet die in een jaar 7.220.216 pieken geven (7,2 miljoen). Dat zijn er bijna 20.000 per dag. Maw 20.000 secondes per dag met een piek van 1000W
Misschien moet ik me erbij neerleggen … het is zo zoals het is. Het is natuurlijk ook een goedkoop uitlezertje puur om de pieken die ik ook fysiek zie in de meter te verklaren. Het is dus niet alleen via dat uitlezertje, het is ook echt te zien in de meter. Dus hij telt ze wel mee denk ik op het totale verbruik….
Kan ook. Maar dan nog blijft het een raadsel…Orion84 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:09:
Los van die piekjes: is die 2000kWh niet gewoon te verklaren doordat je het afgelopen 1,5 jaar veel meer thuis bent geweest door covid (thuis werken, kinderen niet naar school, 's avonds / in het weekend minder vaak van huis etc.)?
Tot nu toe zie ik nog steeds alleen dit fenomeen bij een bepaald soort slimme meter. Bij twee gebruikers. Bij de rest niet.
Is het dan vreemd om te denken dat het aan de meter ligt? Niet dat je nou zo even die meter kunt vervangen om het te testen, maar interessant blijft het wel.
Is het dan vreemd om te denken dat het aan de meter ligt? Niet dat je nou zo even die meter kunt vervangen om het te testen, maar interessant blijft het wel.
Zie je deze piek ook als je met een stroomtang om een van de fasen meet?
[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 13-10-2021 14:43 ]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
busscherski schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:42:
... want die heeft iedereen liggen, natuurlijkbusscherski schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:42:
@Gramser mag ik daar niet vanuit gaan in het DEI gedeelte?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik meen van niet, eigenlijk. Alle respect voor de Tweakers, maar… some are more Tweaker than others.
Misschien eens alle groepen uitzetten en dan op de meter kijken of de pieken nog steeds komen.
Daarna groepen 1 voor 1 weer aan met geruime tijd ertussen.
Enigste optie om erachter te komen zonder verder gereedschap.jobr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:55:
Misschien eens alle groepen uitzetten en dan op de meter kijken of de pieken nog steeds komen.
Kan dit niet dan moet je je erbij neerleggen.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ja oké. Maar dan moet ik precies weten welk apparaat op welke groep zit… en dat weet ik nietJim423 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:32:
[...]
Enigste optie om erachter te komen zonder verder gereedschap.
Kan dit niet dan moet je je erbij neerleggen.
🙂
Dat is dan meteen een mooie gelegenheid om dat in kaart te brengen. Wel zo handig om een overzicht te hebben hangen in de meterkast. Heb ik echt al veel profijt van gehad dat ik daar ooit eens de tijd voor heb genomen. Scheelt een hoop klokken opnieuwe instellen als je weet welke groep je moet hebben in welke situatie.
*sowieso
True true….🙂DonJunior schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:23:
Dat is dan meteen een mooie gelegenheid om dat in kaart te brengen. Wel zo handig om een overzicht te hebben hangen in de meterkast. Heb ik echt al veel profijt van gehad dat ik daar ooit eens de tijd voor heb genomen. Scheelt een hoop klokken opnieuwe instellen als je weet welke groep je moet hebben in welke situatie.
Nee zeker geen desinteresse. Maar je zoekt het niet “even snel” uit.raymondw schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:43:
Hi @Edvries,
Ik volg het topic uit interesse, maar ik bespeur enige desinteresse.
Is het beter om het te vergeten of ga je toch een actie ondernemen om het uit te zoeken?
Ik heb last van exact hetzelfde euvel en heb ook dezelfde meter.Gramser schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:39:
Tot nu toe zie ik nog steeds alleen dit fenomeen bij een bepaald soort slimme meter. Bij twee gebruikers. Bij de rest niet.
Bestaat toeval?
Intressant topic
Hier thuis hetzelfde euvel. Periodiek pieken boven de 2kW.
Meter (de AM550) wordt uitgelezen middels P1 en Home Assistant.
Vandaag een paar dingen getest:
- hoofdzekering van betreffende fase uitgezet (geen effect)
- onderliggende groepen één voor één uitgezet (geen effect)
- Enphase (3 fasen) uitgezet (geen effect)
Toch nog steed een piek elke +/-25 minuten
/f/image/EZtPz4n8o35bb27AM6TzXxgx.png?f=fotoalbum_large)
Is iemand uit dit topic reeds wijzer?
Toch nog steed een piek elke +/-25 minuten

/f/image/EZtPz4n8o35bb27AM6TzXxgx.png?f=fotoalbum_large)
Dus we hebben 4 man met specifiek een AM550 welke het probleem hebben?
Een piek van een seconde is gewoon raar, als je een seconde lang een boiler aanzet, warmt je water effectief niets op.
En een koelkast/vloerverwarming gaat echt niet de pomp voor 1sec aanzetten, die wacht totdat het een paar graden afwijkt (deadband) en gaat daarna een langere tijd aan/uit om juist net over het setpoint heen te gaan.
Een piek van een seconde is gewoon raar, als je een seconde lang een boiler aanzet, warmt je water effectief niets op.
En een koelkast/vloerverwarming gaat echt niet de pomp voor 1sec aanzetten, die wacht totdat het een paar graden afwijkt (deadband) en gaat daarna een langere tijd aan/uit om juist net over het setpoint heen te gaan.
Heeft een (oude) koelkast niet een hele hoge, korte aanloopstroom?
Mijn elektrameter (ook een AM550, wat denk ik gewoon de standaard is in veel regio's) geeft op een van de fasen ook elke zoveel minuten een hele korte piek van 1000-1500W, maar dat is dan ook precies de fase waar mijn oude inbouwkoelkast uit 1996 op aangesloten zit.
Mijn elektrameter (ook een AM550, wat denk ik gewoon de standaard is in veel regio's) geeft op een van de fasen ook elke zoveel minuten een hele korte piek van 1000-1500W, maar dat is dan ook precies de fase waar mijn oude inbouwkoelkast uit 1996 op aangesloten zit.
Ik heb ook te maken met pieken in het stroomverbruik, Deze doen zich globaal iedere 2,5 uur voor gedurende zo'n 5 tot 10 minuten. Zelfs op dagen dat wij er niet zijn.
Om te testen of het zich ook voordoet heb ik een dag van afwezigheid de hoofdgroepen uitgezet, daar kwam ook niets uit, netjes 0 Kwh.
Tot nu toe heb ik alle mogelijke piekveroorzakers op een Hombli slim stopcontact gezet, daar is niets uitgekomen. Lastig is wel dat deze alleen een totaalverbruik in de app terug geven, waarmee een exacte duiding niet mogelijk is.
Niet op koelkasten, close in boiler, cv ketel of andere grote stroomverbruikers. Ook TV hoek en aansluiting voor KPN gemeten met het verlengsnoer in de slimme stopcontacten, ook geen resultaten terug te lezen helaas die de pieken veroorzaken.
Ik blijf deze draad volgen, misschien dat wij er met zijn allen toch achter gaan komen.
Om te testen of het zich ook voordoet heb ik een dag van afwezigheid de hoofdgroepen uitgezet, daar kwam ook niets uit, netjes 0 Kwh.
Tot nu toe heb ik alle mogelijke piekveroorzakers op een Hombli slim stopcontact gezet, daar is niets uitgekomen. Lastig is wel dat deze alleen een totaalverbruik in de app terug geven, waarmee een exacte duiding niet mogelijk is.
Niet op koelkasten, close in boiler, cv ketel of andere grote stroomverbruikers. Ook TV hoek en aansluiting voor KPN gemeten met het verlengsnoer in de slimme stopcontacten, ook geen resultaten terug te lezen helaas die de pieken veroorzaken.
Ik blijf deze draad volgen, misschien dat wij er met zijn allen toch achter gaan komen.
Heb jij niet toevallig een Quooker?Martijn18 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:23:
Intressant topic
Toch nog steed een piek elke +/-25 minuten![]()
[Afbeelding]
Quookers zijn een duidelijke piek-veroorzakers in het algemeen inderdaad:
:fill(white):strip_exif()/f/image/tWK61FcsGQ3806uqXDTN7u7N.png?f=user_large)
☻/
/▌
/ \
Wat betreft de zeer kortstondige pieken van 1 seconde. Tekortkoming in de meter misschien? Net als toen met die dimmers?
Tegenwoordig wordt bijna alles met een (kleine) schakelende voeding van stroom voorzien. De implementatie daarvan is niet altijd even netjes (zeker als het goedkoop spul is). Gevolg kan zijn dat het aandeel harmonischen (THD) in het stroomverbruik zo hoog wordt dat de meter zich er geen raad meer mee weet. Met meetfouten tot gevolg, al dan niet in joouw voordeel.
Daar passen twee mogelijke verklaringen bij:
Tegenwoordig wordt bijna alles met een (kleine) schakelende voeding van stroom voorzien. De implementatie daarvan is niet altijd even netjes (zeker als het goedkoop spul is). Gevolg kan zijn dat het aandeel harmonischen (THD) in het stroomverbruik zo hoog wordt dat de meter zich er geen raad meer mee weet. Met meetfouten tot gevolg, al dan niet in joouw voordeel.
Daar passen twee mogelijke verklaringen bij:
- De meter meet met een bepaalde sampling rate de stroom, en de spanning, en met wat rekenwerk volgt daar een energieverbruik uit. Alles digitaal. Ideaal gezien worden de samples voor stroom en spanning op exact hetzelfde moment genomen maar door de implementatie in de meter is dat niet exact zo. Goed genoeg in de meeste gevallen. Als de verstoring de juiste frequentiecomponenten heeft zullen de samples van stroom en spannning niet meer goed bij elkaar passen door dat kleine tijdsverschil en zou je een negatief verbruik kunnen meten waar dit eigenlijk niet zo is.
- Of als die kleine schakelende voeding op precies de juiste momenten "piekt", zodat het misschien kortstondig in fase loopt met de sample rate van de meter, dan heb je een onverwacht groot vermogen te pakken. En de rest van de tijd een te laag vermogen omdat je dan de samples net mist.
De piek duurt waarschijnlijk niet 1 seconde, maar korter en is hoger.
Door de langzame integratietijd van het systeem (logging) ziet dat er enkel uit als een piek die 1 seconden duurt.
@Triggy Boven de 75W is PFC (Power Factor Correction) tegenwoordig verplicht, juist vanwege zulke enorme harmonischen. Bij goedkoop Chinese apparatuur wordt dat idd niet altijd netjes gedaan (en is technisch gezien ook niet legaal)
Door de langzame integratietijd van het systeem (logging) ziet dat er enkel uit als een piek die 1 seconden duurt.
@Triggy Boven de 75W is PFC (Power Factor Correction) tegenwoordig verplicht, juist vanwege zulke enorme harmonischen. Bij goedkoop Chinese apparatuur wordt dat idd niet altijd netjes gedaan (en is technisch gezien ook niet legaal)
Iemand al eens gedacht aan afrondingsverschillen? Urenlang is het verbruik afgerond 0W en eens in de zoveel tijd wordt dat recht getrokken/gesynchroniseerd en dan heb je een kortstondige piek van 1000W.
Dat is al een hele stap de goede kant op inderdaad. Helaas ijn zeker bij ons tweakers talloze "sluipverbruikers" terug te vinden. Al die mooie home automation spulletjes gooien zo misschien hun eigen glazen in. Daar gaat je metingB_FORCE schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:54:
Boven de 75W is PFC (Power Factor Correction) tegenwoordig verplicht
En wat te denken van een fijne rij inbouwspotjes in het plafond. Allemaal zeker geen 75W. Ik ben ook begonnen met goedkope spotjes als vervanging van de halogeen. Dat was geen gehoor. Gehoor? Ja... die maakten toch een naar piepgeluid. Kwaliteitje.
Zou best kunnen maar rond dan af op 1 watt in plaats van 1000jadjong schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:10:
Iemand al eens gedacht aan afrondingsverschillen? Urenlang is het verbruik afgerond 0W en eens in de zoveel tijd wordt dat recht getrokken/gesynchroniseerd en dan heb je een kortstondige piek van 1000W.

Dat hangt er maar net van af hoe lang je wacht totdat je de boel recht trekt. Ooit eens gezien bij het online dashboard van een energieleverancier. Ene maand gebruikte de klant 0MW en de volgende maand 2MW, blijkbaar werd 0,9MW afgerond naar 0. In werkelijkheid gebruikte de klant drie maanden lang 0,9MW en pas in de derde maand werd die 3x 0,9 bij elkaar opgeteld en afgerond naar 2MW. Ging uiteindelijk wel goed in de facturatie, alleen de grafiek in het online dashboard was totaal nutteloos.Triggy schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:16:
Zou best kunnen maar rond dan af op 1 watt in plaats van 1000Ach je weet maar nooit of de programmeur van genoeg koffie was voorzien die dag.
Hier ook een ISKRA AM550 en sinds eergisteren een p1 lezer die via wifi zijn data naar home-assistant brengt.
Dus ik ben ook even gaan kijken. Hier heb ik geen rare pieken. Althans, ik heb rare pieken, maar die komen van de Quooker en een clos-in boiler. Die duren dan ook een seconde of twintig of een paar minuten.
Dus mijn idee is als volgt:
- Volgens mij gebruikt home-assistant alleen de totale kWh consumptie (de stand op de meter). Het verbruik op het moment zelf is dan het verschil in kWh tussen twee meetmomenten.
- De ISKRA is een SMR 5.0 meter, dus er wordt elke seconde data naar de P1 poort gestuurd.
- Het aantal geconsumeerde kWh wordt doorgegeven met 3 decimalen, dus per 1 Wh (gok ik, Home assistant lijkt af te ronden op 0,01 kWh).
- Stel dat de "afronding" dus net verspringt van naar beneden afgerond naar naar boven afgerond, dan maakt de afgelezen stand dus een sprong van 0,01 kWh.
- Vergelken met de vorige uitgelezen periode (meestal 1 seconde eerder) is heb je dan 1 seconden lang een virtueel veel hoger gebruik.
Toevallig heb ik gisteravond een tijdje lang de netwerkkabel uit de home-assistant pc gehad.
Dan zie je ook een vreemd hoog gebruik voor de hele periode tussen het laast ontvangen datapakket en het eerst ontvangen datapakket nadat de kabel er weer in zat.
/f/image/uTAivibStgCcenuUMK2KYUb6.png?f=fotoalbum_large)
Dat verbruik (tussen 20:00 en 21:24 klopt natuurlijk niet, want in werkelijkheid is er "maar" een kWh verstookt...
/f/image/B5NEG1jEa0M7LBcijSQnFB2T.png?f=fotoalbum_large)
ik gok dat ik zelf die rare afrondingspieken niet zie, omdat het af-en-toe aanslaan van de Quooker zorgt voor genoeg "verbruik" waar die afronding dan in wegvalt (of, in andere woorden, tussen alle pieken van de Quooker vallen ze hier niet op).
--edit--
Bovenstaande klopt denk ik niet, Home-Assitant pakt denk ik gewoon het actuele verbruik en past dat toe op de hele periode sinds het laatste ontvangen pakket.
Neemt niet weg dat het me aannemelijk lijkt dat het cumulatieve verbruik leidend is, want daar betaal je voor, en dat wellicht dan de meter zelf af en toe het actuele verbruik opplust om daar bij aan te sluiten?
Dus ik ben ook even gaan kijken. Hier heb ik geen rare pieken. Althans, ik heb rare pieken, maar die komen van de Quooker en een clos-in boiler. Die duren dan ook een seconde of twintig of een paar minuten.
Dus mijn idee is als volgt:
- Volgens mij gebruikt home-assistant alleen de totale kWh consumptie (de stand op de meter). Het verbruik op het moment zelf is dan het verschil in kWh tussen twee meetmomenten.
- De ISKRA is een SMR 5.0 meter, dus er wordt elke seconde data naar de P1 poort gestuurd.
- Het aantal geconsumeerde kWh wordt doorgegeven met 3 decimalen, dus per 1 Wh (gok ik, Home assistant lijkt af te ronden op 0,01 kWh).
- Stel dat de "afronding" dus net verspringt van naar beneden afgerond naar naar boven afgerond, dan maakt de afgelezen stand dus een sprong van 0,01 kWh.
- Vergelken met de vorige uitgelezen periode (meestal 1 seconde eerder) is heb je dan 1 seconden lang een virtueel veel hoger gebruik.
Toevallig heb ik gisteravond een tijdje lang de netwerkkabel uit de home-assistant pc gehad.
Dan zie je ook een vreemd hoog gebruik voor de hele periode tussen het laast ontvangen datapakket en het eerst ontvangen datapakket nadat de kabel er weer in zat.
/f/image/uTAivibStgCcenuUMK2KYUb6.png?f=fotoalbum_large)
Dat verbruik (tussen 20:00 en 21:24 klopt natuurlijk niet, want in werkelijkheid is er "maar" een kWh verstookt...
/f/image/B5NEG1jEa0M7LBcijSQnFB2T.png?f=fotoalbum_large)
ik gok dat ik zelf die rare afrondingspieken niet zie, omdat het af-en-toe aanslaan van de Quooker zorgt voor genoeg "verbruik" waar die afronding dan in wegvalt (of, in andere woorden, tussen alle pieken van de Quooker vallen ze hier niet op).
--edit--
Bovenstaande klopt denk ik niet, Home-Assitant pakt denk ik gewoon het actuele verbruik en past dat toe op de hele periode sinds het laatste ontvangen pakket.
Neemt niet weg dat het me aannemelijk lijkt dat het cumulatieve verbruik leidend is, want daar betaal je voor, en dat wellicht dan de meter zelf af en toe het actuele verbruik opplust om daar bij aan te sluiten?
[ Voor 12% gewijzigd door dj1981 op 23-05-2022 19:25 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door loox op 20-10-2022 11:51 . Reden: Non-issue in mijn post :-) ]
In BE heeft de slimme meter ook een S1 poort, die veel sneller data geeft; wellicht zou dat wel een beter inzicht kunnen geven op die pieken. Mijn P1 poort is helaas al bezet en heb geen S1 uitleesapparaat.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Zonder enige info over wat je aan apparatuur hebt is het puur gissen:banaliteit schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:53:
Ik heb ook pieken. Een a twee per dag.
[Afbeelding]
-Rond etenstijd een kookplaat/oven?
-Wasmachine/droger?
-Quooker die weer op moet warmen
-Warmtepomp
-Tosti-ijzer
etc.
Er is niemand in de woning tijdens deze meting.pagani schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:55:
[...]
Zonder enige info over wat je aan apparatuur hebt is het puur gissen:
-Rond etenstijd een kookplaat/oven?
-Wasmachine/droger?
-Quooker die weer op moet warmen
-Warmtepomp
-Tosti-ijzer
etc.
Ik heb geen Quooker.
Wat zou t kunnen zijn? Op deze fase vind je een
koelkast, vriezer, airco, afzuigkap als "grootverbruikers".
Wat we kunnen uitsluiten op basis van fase oven, mechanische ventilatie, wasmachine, kookplaat,vaatwasser.
Met dit Windows tooltje van een mede tweaker krijg je meer inzicht dan de mobiele Homewizard app, onder andere op welke fase het verbruik zit. Misschien geeft dat nog extra inzichten.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2050924
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2050924
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
@banaliteit bij jou is het duidelijk een sample-artefact van de meter.
De pieken zie je precies bij het starten van een koelkast (klein laag blokje in je grafiek). Die duren maar kort (afhankelijk van de koelkast een paar millliseconden tot een seconde) dus die pak je met één meting per tien seconden maar soms mee.
Dit is het resultaat van een TP115 smartplug voor mijn keukenkoelkast, 1 sample per minuut:
De pieken zie je precies bij het starten van een koelkast (klein laag blokje in je grafiek). Die duren maar kort (afhankelijk van de koelkast een paar millliseconden tot een seconde) dus die pak je met één meting per tien seconden maar soms mee.
Dit is het resultaat van een TP115 smartplug voor mijn keukenkoelkast, 1 sample per minuut:
/f/image/rERFMmApsfjZAtDMvkt08Ttb.png?f=fotoalbum_large)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hier ook een ISKRA AM550. Ook hier kortstondige (ca. 5 seconden lang) pieken op mij GEO-verbruiksmeter, die ik sinds enkele maanden in gebruik heb. De keukenboiler (rode led) is het niet: ik kon beide in het oog houden, wachtend op zo'n piek. Ik heb zonnepanelen maar het viel me eerder ook wel bij avond (geen opbrengst) op. Ik zal vanavond nog eens goed kijken.
Wat me wél opvalt: als ik de uitleesknop van de AM550 vasthoudt op 'Actueel vermogen' dan zie ik nu 'Terugleveren' ca. 800 W (want nu wat zonnig) MAAR OOK elke ca. 3 seconden een halve seconde 'Leveren', ca. 1200 W. Dat zou zomaar het moment kunnen zijn waarop mijn verbruiksmeter elke 5 seconden wordt gevoed.
Wat me wél opvalt: als ik de uitleesknop van de AM550 vasthoudt op 'Actueel vermogen' dan zie ik nu 'Terugleveren' ca. 800 W (want nu wat zonnig) MAAR OOK elke ca. 3 seconden een halve seconde 'Leveren', ca. 1200 W. Dat zou zomaar het moment kunnen zijn waarop mijn verbruiksmeter elke 5 seconden wordt gevoed.
Op verschillende momenten heb ik dit bovenstaand fenomeen maar eens nader onderzocht. Wat viel me op: als ik 's nachts de zekeringgroep elektrische 'Vloerverwarming' uitschakelde verdwenen de pieken. Maar eens de leverancier gebeld. Deze gaf het antwoord: de vloersensor/schakelmodule schakelt mijn vloerverwarming steeds periodiek en kortstondig in wanneer deze < 15 graden (minimale fabrieksinstelling) Celsius komt. Dat gebeurt los van mijn thermostaat, die dat inschakelen niet laat zien, noch de schakelmodule zelf. Oorzaak gevonden
Ik heb ook dit probleem van 10 tot 15 pieken per dag. Ik denk echter dat deze wel 5 minuten duren...
Grote kans dat het de koel-vriescombinatie is. Dit was bij mij het geval want de koelkast staat in principe niet constant te verbruiken. Eens in de zoveel tijd wordt de temperatuur in de koelkast te hoog en gaat de pomp aan om te koelen. Dit zorgt voor een piek in het verbruik een aantal minuten lang. Even een meter plaatsen bij de koelkast en binnen een dag weet je zeker of dit de veroorzaker is van de pieken.
Ik heb hier al eerder een tussenmeter geplaatst, geen resultaat.
:strip_exif()/f/image/fnKRtr6zfUrxfJgPUTQ68ZpB.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een screenshot van een dag dat we niet thuis waren. Alles in stand-by stand en geen boilers of andere energie slurpers. Elke dag 10 tot 15 pieken van >1000 watt gedurende enkele minuten. Elektrische vloerverwarming badkamer op vakantie stand gezet maar geen resultaat.
Wie heeft er nog suggesties?
Al doormiddel van het uitzetten van groepen bepaald achter welke groep het zit? Daarna stekkers trekken.Willemsieb schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:11:
[Afbeelding]
Dit is een screenshot van een dag dat we niet thuis waren. Alles in stand-by stand en geen boilers of andere energie slurpers. Elke dag 10 tot 15 pieken van >1000 watt gedurende enkele minuten. Elektrische vloerverwarming badkamer op vakantie stand gezet maar geen resultaat.
Wie heeft er nog suggesties?
@Willemsieb ziet er uit als HomeWizard met zo'n waardeloze grafiek zonder verticale streepjes 
Lijkt vrij nauwkeurig elke twee uur. Misschien stiekem toch de vakantiestand?
Omdat je goed kan voorspellen wanneer de piek optreedt moet het vrij eenvoudig met groepen/stekkers uitsluiten te vinden zijn.
Lijkt vrij nauwkeurig elke twee uur. Misschien stiekem toch de vakantiestand?
Omdat je goed kan voorspellen wanneer de piek optreedt moet het vrij eenvoudig met groepen/stekkers uitsluiten te vinden zijn.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb dit topic vanop een afstand gevolgd met dezelfde problematiek.
Initieel dacht ik dat het een meetfout was, maar na er nóg eens achteraan te gaan, gevonden dat het de regenwaterpomp is die af en toe aanslaat omdat er drukverlies was in het regenwater circuit vanwege een klein lekkage aan het toilet. Dat zag ik precies nog niet als suggestie in die topic, dus bij deze misschien iets om te controleren voor degene die hier last van hebben
Initieel dacht ik dat het een meetfout was, maar na er nóg eens achteraan te gaan, gevonden dat het de regenwaterpomp is die af en toe aanslaat omdat er drukverlies was in het regenwater circuit vanwege een klein lekkage aan het toilet. Dat zag ik precies nog niet als suggestie in die topic, dus bij deze misschien iets om te controleren voor degene die hier last van hebben
Ik begrijp het niet goed met dat regenwaterpomp. Spoel je de wc soms door met regenwater?SoulShot schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:36:
Ik heb dit topic vanop een afstand gevolgd met dezelfde problematiek.
Ik heb trouwens ook vreemde pieken, niet elke dag, maar toch 1 keer in de week.
Doet niet iedereen dat dan? Ik drink nooit uit het toilet dus heb geen enkele reden om met drinkwater het toilet te spoelen.twix121 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:46:
[...]Ik begrijp het niet goed met dat regenwaterpomp. Spoel je de wc soms door met regenwater?
...
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Geen gemeengoed in Nederland.naftebakje schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:02:
[...]
Doet niet iedereen dat dan? Ik drink nooit uit het toilet dus heb geen enkele reden om met drinkwater het toilet te spoelen.
België hoor en zie ik het vaker.
Als je dan kijkt wat het kost - 150m3 per jaar voor 3 personen, zit je aan nét geen 30 euro per maand. (Gemeente Amsterdam btw)
/f/image/LNNWZVxJVS56HKFopEoZJ1xw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Vorkie op 28-07-2023 19:17 ]
Klopt, toilet staat op regenwater waar er dus een klein lek was, wat leidde tot drukverlies, waardoor de pomp om de x tijd aansloeg. Gezien de pomp in de put steekt, hoorden we hem van uit het huis ook niet aanslaan. Daarom was het even zoeken voor dat we dit als oorzaak konden aanwijzen.twix121 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:46:
[...]
Ik begrijp het niet goed met dat regenwaterpomp. Spoel je de wc soms door met regenwater?
Ik heb trouwens ook vreemde pieken, niet elke dag, maar toch 1 keer in de week.
Is in België inderdaad. In nieuwe woningen wordt dit altijd zo aangesloten.
[ Voor 6% gewijzigd door SoulShot op 28-07-2023 22:18 ]
Ik heb ter voorbereiding van het plaatsen van een warmtepomp de aansluiting laten aanpassen naar een 3 fase aansluiting Er zit nu nog niets op de derde fase, verbruik dus netjes 0. Toch zie ik onregelmatig een piek van 2000 wat, ook te zien op display meter zelf. Meter is een E360.
@PWS-Megane
Kan je per fase apart, het vermogen zien op die meter?
Of bedoel je het actuele vermogen van de 3-fases tesamen (puntje 6)?
Ik zie die mogelijkheid er niet bij staan?
Of bedoel je het actuele vermogen van de 3-fases tesamen (puntje 6)?
:strip_exif()/f/image/HP3XWgYGnehB2DudHZkAs2jR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2023 13:10 ]
Op de meter het totaal (dus plotseling hoog wattage). Op de p1 meter per fase, dan is er op fase 3 een piek te zien.AUijtdehaag schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:55:
@PWS-Megane
Of bedoel je het actuele vermogen van de 3-fases tesamen?
[Afbeelding]
@PWS-Megane
Kan je via de p1 meter ook het hele telegram binnen halen?
Wellicht klopt de software niet?
Wat voor p1 meter is het en welke software gebruik je om per fase te zien?
Kan je via de p1 meter ook het hele telegram binnen halen?
Wellicht klopt de software niet?
Wat voor p1 meter is het en welke software gebruik je om per fase te zien?
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2023 13:13 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2A8ixFxumGnVqx9REzNmLDY1.jpg?f=user_large)
Ik heb een homewizzard gekoppeld in homeassist.
Bovenstaand de fase 3 in een aparte grafiek gezet
@PWS-Megane
Met deze nodered flow zou je eventueel het telegram kunnen zien via de debug
Met deze nodered flow zou je eventueel het telegram kunnen zien via de debug
code:
1
| [{"id":"809d03f5.6564","type":"tab","label":"P1 Homewizard energy","disabled":false,"info":""},{"id":"bc712104.b8f81","type":"http request","z":"809d03f5.6564","name":"","method":"GET","ret":"txt","paytoqs":"ignore","url":"http://192.168.0.194/api/v1/telegram","tls":"","persist":false,"proxy":"","insecureHTTPParser":false,"authType":"","senderr":false,"headers":[],"x":290,"y":160,"wires":[["8d3f28e4.d9b9b8","4a09e1c7.395c2"]]},{"id":"8ec3e146.f6514","type":"inject","z":"809d03f5.6564","name":"Inject","props":[{"p":"payload","v":"","vt":"date"},{"p":"topic","v":"","vt":"string"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":90,"y":120,"wires":[["bc712104.b8f81"]]},{"id":"9e4ad400.468af","type":"debug","z":"809d03f5.6564","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":710,"y":140,"wires":[]},{"id":"8b924a2b.0db6a8","type":"comment","z":"809d03f5.6564","name":"Smart meter Out","info":"","x":520,"y":100,"wires":[]},{"id":"8d3f28e4.d9b9b8","type":"function","z":"809d03f5.6564","name":"countersGlobal","func":"var ts = new Date().getTime();\nvar energy = {\n ts: ts, \n total_power_import_t1_kwh:0,\n total_power_import_t2_kwh:0,\n total_power_export_t1_kwh:0,\n total_power_export_t2_kwh:0,\n active_power_w:0,\n voltage_l1_v:0,\n voltage_l2_v:0,\n voltage_l3_v:0,\n active_power_l1_w:0,\n active_power_l2_w:0,\n active_power_l3_w:0\n };\nvar gas = {ts:ts, total_gas_m3:0};\nvar arr=msg.payload.split('\\r\\n');\n\nfor (i=0;i<arr.length;i++){\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:1.8.1\")) energy.total_power_import_t1_kwh += parseFloat(arr[i].substring(10,20))*1;\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:1.8.2\")) energy.total_power_import_t2_kwh += parseFloat(arr[i].substring(10,20))*1;\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:2.8.1\")) energy.total_power_export_t1_kwh += parseFloat(arr[i].substring(10,20))*1;\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:2.8.2\")) energy.total_power_export_t2_kwh += parseFloat(arr[i].substring(10,20))*1;\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:1.7.0\")) energy.active_power_w += parseFloat(arr[i].substring(10,20))*1000;\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:2.7.0\")) energy.active_power_w -= parseFloat(arr[i].substring(10,20))*1000;\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:32.7.0\")) energy.voltage_l1_v += parseFloat(arr[i].substring(11,16))*1;\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:52.7.0\")) energy.voltage_l2_v += parseFloat(arr[i].substring(11,16))*1;\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:72.7.0\")) energy.voltage_l3_v += parseFloat(arr[i].substring(11,16))*1;\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:22.7.0\")) energy.active_power_l1_w += parseFloat(arr[i].substring(11,17))*1000;\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:21.7.0\")) energy.active_power_l1_w -= parseFloat(arr[i].substring(11,17))*1000;\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:42.7.0\")) energy.active_power_l2_w += parseFloat(arr[i].substring(11,17))*1000;\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:41.7.0\")) energy.active_power_l2_w -= parseFloat(arr[i].substring(11,17))*1000;\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:62.7.0\")) energy.active_power_l3_w += parseFloat(arr[i].substring(11,17))*1000;\n if(arr[i].startsWith(\"1-0:61.7.0\")) energy.active_power_l3_w -= parseFloat(arr[i].substring(11,17))*1000;\n \n if(arr[i].startsWith(\"0-1:24.2.1\")) {\n gasData = arr[i].split('(');\n gas.total_gas_m3 = parseFloat(gasData[2].substring(0, gasData[2].length - 4))*1000;\n dateString = gasData[1].substring(0, gasData[1].length - 2);\n d = new Date();\n d.setFullYear(parseInt(dateString.substring(0,2))+2000);\n d.setMonth(parseInt(dateString.substring(2,4))-1);\n d.setDate(parseInt(dateString.substring(4,6)));\n d.setHours(parseInt(dateString.substring(6,8)));\n d.setMinutes(parseInt(dateString.substring(8,10)));\n d.setSeconds(parseInt(dateString.substring(10,12)));\n d.setMilliseconds(0);\n gas.ts = d.valueOf();\n }\n}\n\nglobal.set(\"energy\", energy);\nglobal.set(\"gas\", gas);\n\nreturn [{payload:{energy, gas}}];\n","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":520,"y":140,"wires":[["9e4ad400.468af","e052d.71ecaad38"]]},{"id":"aade1dbb.0bf92","type":"mqtt out","z":"809d03f5.6564","name":"","topic":"","qos":"","retain":"","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"f935c11c.41462","x":1030,"y":200,"wires":[]},{"id":"3ce8aedf.6655b2","type":"join","z":"809d03f5.6564","name":"","mode":"custom","build":"merged","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":".1","count":"","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"","reduceFixup":"","x":910,"y":200,"wires":[["aade1dbb.0bf92"]]},{"id":"e052d.71ecaad38","type":"change","z":"809d03f5.6564","name":"move to msg","rules":[{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"p1","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":730,"y":200,"wires":[["3ce8aedf.6655b2"]]},{"id":"b01c3b99.6eb9b8","type":"mqtt in","z":"809d03f5.6564","name":"","topic":"p1","qos":"2","datatype":"json","broker":"f935c11c.41462","nl":false,"rap":false,"inputs":0,"x":890,"y":60,"wires":[["88f9ad67.bb31c"]]},{"id":"88f9ad67.bb31c","type":"debug","z":"809d03f5.6564","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":1050,"y":60,"wires":[]},{"id":"4a09e1c7.395c2","type":"debug","z":"809d03f5.6564","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":510,"y":200,"wires":[]},{"id":"db62c2c7.0dfc6","type":"interval","z":"809d03f5.6564","name":"interval","interval":"60","onstart":false,"msg":"ping","showstatus":true,"unit":"seconds","statusformat":"YYYY-MM-D HH:mm:ss","x":90,"y":180,"wires":[["bc712104.b8f81"]]},{"id":"51b47240.a94cec","type":"http request","z":"809d03f5.6564","name":"","method":"GET","ret":"txt","paytoqs":"ignore","url":"http://192.168.0.194/api/v1/data","tls":"","persist":false,"proxy":"","insecureHTTPParser":false,"authType":"","senderr":false,"headers":[],"x":310,"y":300,"wires":[["3be7058a.d1199a"]]},{"id":"dbb5e5ee.b16078","type":"inject","z":"809d03f5.6564","name":"Inject","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"60","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":120,"y":300,"wires":[["51b47240.a94cec"]]},{"id":"3be7058a.d1199a","type":"json","z":"809d03f5.6564","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":470,"y":300,"wires":[["64b2a0d7.1366"]]},{"id":"918e6105.bdf9c","type":"join","z":"809d03f5.6564","name":"","mode":"custom","build":"object","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"2","count":"10","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"","reduceFixup":"","x":730,"y":460,"wires":[["5fe0e73c.32d6c8"]]},{"id":"a85f4022.f0597","type":"change","z":"809d03f5.6564","name":"V4","rules":[{"t":"move","p":"payload.active_power_W_pos","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v4","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string($number(payload))","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":550,"y":500,"wires":[["918e6105.bdf9c"]]},{"id":"46263500.a7ebfc","type":"change","z":"809d03f5.6564","name":"V3","rules":[{"t":"move","p":"payload.total_import","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v3","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string($number(payload)*1000)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":550,"y":460,"wires":[["918e6105.bdf9c"]]},{"id":"f4a36c35.c03c1","type":"change","z":"809d03f5.6564","name":"V5","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.temperature","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v5","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":550,"y":540,"wires":[[]]},{"id":"a3338529.e7e918","type":"change","z":"809d03f5.6564","name":"V6","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.ac_voltage1","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v6","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":550,"y":580,"wires":[[]]},{"id":"5fe0e73c.32d6c8","type":"function","z":"809d03f5.6564","name":"Set API key here 1","func":"msg.action = msg.payload;\nmsg.headers = { \n 'X-Pvoutput-Apikey': '64a44b0de43749b2a3b78cdcd89fad4b946083cd',\n 'X-Pvoutput-SystemId': '17156',\n 'Content-Type': 'application/x-www-form-urlencoded'\n};\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":810,"y":520,"wires":[["f0834e18.b0219"]]},{"id":"f0834e18.b0219","type":"function","z":"809d03f5.6564","name":"Set up data","func":"msg.action = msg.payload;\n\nmsg.url = \"http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp\";\n\n\n\nreturn msg;\n\n","outputs":1,"noerr":0,"x":810,"y":580,"wires":[["1382757a.af952b"]]},{"id":"1382757a.af952b","type":"http request","z":"809d03f5.6564","name":"Post","method":"POST","ret":"txt","paytoqs":false,"url":"","tls":"","persist":false,"proxy":"","authType":"","x":810,"y":640,"wires":[["b33524a0.b5a758"]]},{"id":"b33524a0.b5a758","type":"debug","z":"809d03f5.6564","name":"headercheck","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","x":810,"y":700,"wires":[]},{"id":"28382b11.f61d44","type":"moment","z":"809d03f5.6564","name":"Date","topic":"d","input":"","inputType":"date","inTz":"Europe/Amsterdam","adjAmount":0,"adjType":"days","adjDir":"add","format":"YYYYMMDD","locale":"C","output":"payload","outputType":"msg","outTz":"Europe/Amsterdam","x":550,"y":380,"wires":[["918e6105.bdf9c"]]},{"id":"f2988cd3.39054","type":"moment","z":"809d03f5.6564","name":"Time","topic":"t","input":"","inputType":"date","inTz":"Europe/Amsterdam","adjAmount":0,"adjType":"days","adjDir":"add","format":"HH:mm","locale":"C","output":"payload","outputType":"msg","outTz":"Europe/Amsterdam","x":550,"y":420,"wires":[["918e6105.bdf9c"]]},{"id":"b6bb94d8.800148","type":"change","z":"809d03f5.6564","name":"C1","rules":[{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"c1","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":550,"y":780,"wires":[["918e6105.bdf9c"]]},{"id":"bbf5d5ff.f1e9b8","type":"change","z":"809d03f5.6564","name":"Set Cumulative Flag","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"1","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":360,"y":780,"wires":[["b6bb94d8.800148"]]},{"id":"920fe73e.f13138","type":"change","z":"809d03f5.6564","name":"V7","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.dc_voltage1","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v7","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":550,"y":620,"wires":[[]]},{"id":"eda29388.c3c89","type":"change","z":"809d03f5.6564","name":"V8","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.dc_voltage2","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v8","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":550,"y":660,"wires":[[]]},{"id":"15595ad6.d2c9b5","type":"change","z":"809d03f5.6564","name":"V9","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.dc_power1","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v9","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":550,"y":700,"wires":[[]]},{"id":"72f27314.a099ec","type":"change","z":"809d03f5.6564","name":"V10","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.dc_power2","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v10","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":550,"y":740,"wires":[[]]},{"id":"942141e7.80969","type":"delay","z":"809d03f5.6564","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"minute","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":true,"outputs":1,"x":250,"y":380,"wires":[["28382b11.f61d44","f2988cd3.39054","a85f4022.f0597","46263500.a7ebfc","bbf5d5ff.f1e9b8"]]},{"id":"3d8f1bb7.7b24f4","type":"comment","z":"809d03f5.6564","name":"change api key and system","info":"","x":1070,"y":520,"wires":[]},{"id":"11eb4046.c77e5","type":"function","z":"809d03f5.6564","name":"Filter","func":"let total_import = msg.payload.total_power_import_t1_kwh + msg.payload.total_power_import_t2_kwh;\nlet active_power_W_pos = 0;\n\nmsg.payload.total_import = total_import;\nmsg.payload.active_power_W_pos = active_power_W_pos;\n\nreturn msg;\n\n","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":790,"y":320,"wires":[["d191bb1.7a9d648","942141e7.80969"]]},{"id":"64b2a0d7.1366","type":"switch","z":"809d03f5.6564","name":"","property":"payload.active_power_w","propertyType":"msg","rules":[{"t":"gte","v":"0","vt":"num"},{"t":"lt","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":610,"y":300,"wires":[["6069a5fe.7b621c"],["11eb4046.c77e5"]]},{"id":"d191bb1.7a9d648","type":"debug","z":"809d03f5.6564","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":1010,"y":300,"wires":[]},{"id":"6069a5fe.7b621c","type":"function","z":"809d03f5.6564","name":"Filter","func":"\nlet total_import = msg.payload.total_power_import_t1_kwh + msg.payload.total_power_import_t2_kwh;\nlet active_power_W_pos = msg.payload.active_power_w;\n\nmsg.payload.total_import = total_import;\nmsg.payload.active_power_W_pos = active_power_W_pos;\n\nreturn msg;\n\n","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":790,"y":280,"wires":[["d191bb1.7a9d648","942141e7.80969"]]},{"id":"f935c11c.41462","type":"mqtt-broker","name":"MQTT","broker":"core-mosquitto","port":"1883","clientid":"","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"4","keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"userProps":"","sessionExpiry":""}] |
Hallo,
De pieken in verbruik heb ik ook. Komen inderdaad van de regenwaterpomp die aanslaat bij het doorspoelen van de toiletten.
De pieken in verbruik heb ik ook. Komen inderdaad van de regenwaterpomp die aanslaat bij het doorspoelen van de toiletten.