Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-10-2021
Mijn vraag

Ik heb een home wizzard uitlees dongle.
Nu zie ik door de dag heen dat er pieken van 1000 watt omhoog schieten.
Er staat dan niks geks aan. Alles staat op stand by, geen jacuzzi’s, koffieapparaten, waterkokers, boilers of andere grootverbruikers.
M’n verlichting staat overal uit en ik heb 95% LED verlichting in huis. (Hue)

Iemand enig idee. Er is geen pijl op te trekken wanneer die pieken komen. Soms zijn het er twee. Soms zijn het er 7 achter elkaar of meer. Steeds tot 1000 wat. (Zie fotos)
Ik heb een slimme meter.

Wie weet wat dit is? Hoe het kan? En wat ik eraan kan doen?
Ik hoor het graag.

Groet

Eric.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL4AAoMKE3hsy57ZJOjtlQBfkms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e9Z5ywPwXBSNzFi2JEbE3dwx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmiS9_4YUR7J9YwKjiADe6tyI_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zS37rkRJm4e40gLvPYVxXgjV.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoe lang duurt zo`n piek?

404 Signature not found

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Koelkast/vriezer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 22:29

M2M

medicijnman

Zit er geen boiler in je ketel bijvoorbeeld?

-_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
12 watt lijkt me ook niet te kloppen? (of heb je zonnepanelen?)

Mijn sluipverbruik zit al op 100 watt

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2021 17:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als het periodiek aangaat en 1000W is, dan is het iets met een motor (of compressor) of iets wat warmte genereert. Een boiler die de voorraad tapwater periodiek verwarmt bijvoorbeeld. Een ventilatiesysteem dat kortstondig aangaat als het CO2 niveau te hoog wordt, etc.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 23:36
Een vriezer of koelkast doet meestal over langere perioden een lagere waarde.
Hier een A++ en die piekt 600, maar daar zie je dan een langere waarde van bv 300 achteraan.

De echte stroom pieken die ik terugzie is de waterkoker, vermoed een soortgelijk iets met een boiler oid.
1000w om iets net even op temp te houden.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:49
Quooker in de keuken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Staat er nou echt helemaal geen horizontale schaal bij die grafiekjes?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
1 sec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edvries
Heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
ari3 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:30:
Als het periodiek aangaat en 1000W is, dan is het iets met een motor (of compressor) of iets wat warmte genereert. Een boiler die de voorraad tapwater periodiek verwarmt bijvoorbeeld. Een ventilatiesysteem dat kortstondig aangaat als het CO2 niveau te hoog wordt, etc.
Klinkt logisch zal eens kijken. 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edvries
AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:29:

Ja zonnepanelen. Als je groen ziet in dat lijntje is dat zonnepanelen stroom. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
Nee heb ik al gechecked.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-05 17:21
Edvries schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:15:
[...]

Ja zonnepanelen. Als je groen ziet in dat lijntje is dat zonnepanelen stroom. 👍🏻
is het niet gewoon een wolk waardoor je opbrengst >1000W vermindert? (zou wel betekenen dat je minimaal 1000W baseload hebt, dat zou je denk ik wel door moeten hebben dan)

Edit: komt deze data uit je slimme energiemeter trouwens? Heb je wellicht een manier om die meting te verifiëren? Misschien is het gewoon een fout in de uitlezing.

[ Voor 17% gewijzigd door mcDavid op 05-10-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
mcDavid schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:20:
[...]

is het niet gewoon een wolk waardoor je opbrengst >1000W vermindert? (zou wel betekenen dat je minimaal 1000W baseload hebt, dat zou je denk ik wel door moeten hebben dan)

Edit: komt deze data uit je slimme energiemeter trouwens? Heb je wellicht een manier om die meting te verifiëren? Misschien is het gewoon een fout in de uitlezing.
Ik had dit ook al voor de zonnepanelen. Die heb ik pas sinds afgelopen woensdag.
Ik zag het eerst fysiek op de meter. Aan de hand daarvan die dongle gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Zie je dit ook op de dagweergave terug?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:26
Even de helft van de groepen uit, en een paar uur wachten. Zo weet je in welke 'helft' van de installatie het zit. Vervolgens per groep afschakelen tot het weg gaat.

Als je weet uit welke groep het komt, kijken wat er niet meer functioneert met de groep uit.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
ron321 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:26:
Zie je dit ook op de dagweergave terug?
Die kans is miniem. Daarvoor moet de duur van de piek een stuk langer zijn. Dit is 1 seconde, en de daggrafiek kent niet zo’n fijne schaal.

Dat weet ik, want ik hebbum zelluf ook, die P1 WiFi meter van HomeWizard. Hartstikke geinig ding.

Oh, en een zonnepanelendip ziet er echt anders uit in zo’n grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
Gramser schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:07:
[...]

Die kans is miniem. Daarvoor moet de duur van de piek een stuk langer zijn. Dit is 1 seconde, en de daggrafiek kent niet zo’n fijne schaal.

Dat weet ik, want ik hebbum zelluf ook, die P1 WiFi meter van HomeWizard. Hartstikke geinig ding.

Oh, en een zonnepanelendip ziet er echt anders uit in zo’n grafiek.
Klopt als een bus. Niet te zien door de fijne schaal.
Die dippen had ik al voor de zonnepanelen. 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:46
Grappig, ik heb dat soort pieken ook. Bij mij zo’n 2kw per keer en zo ongeveer 1 per uur 24 uur per dag en ultrakort. Best benieuwd wat het kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
delpit schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:14:
Grappig, ik heb dat soort pieken ook. Bij mij zo’n 2kw per keer en zo ongeveer 1 per uur 24 uur per dag en ultrakort. Best benieuwd wat het kan zijn.
1 per 24 uur? Hoe weet je dat het er niet meer zijn? Je hebt neem ik aan nooit 24/7 naar de live-grafiek zitten kijken..?

Edit, verkeerd gelezen, excuus. 1 per uur, dus 24x per dag… geen warmtepomp toevallig?

[ Voor 10% gewijzigd door Gramser op 05-10-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
Ik heb er echt veel meer dan 1 per dag. En zonder vaste tijden. Als ik toevallig kijk zie ik er altijd wel een paar die uitschieten naar de 1000 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Gramser schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:17:
[...]

1 per 24 uur? Hoe weet je dat het er niet meer zijn? Je hebt neem ik aan nooit 24/7 naar de live-grafiek zitten kijken..?

Edit, verkeerd gelezen, excuus. 1 per uur, dus 24x per dag… geen warmtepomp toevallig?
Nee, geen warmtepomp. wat ik vooral vreemd vind is dat er na de piek geen hoger wattage wordt gevraagd. Vooral snachts valt dat op. Het is echt 250watt, bam 2 kw en weer 250watt.

Bij de close-in boiler zou ik een piek niet vreemd vinden, maar dan wel daarna een poosje een hogere vraag om water te verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Glitch in the matrix… interessant, misschien dat jullie beiden eens kunnen kijken welke slimme meter jullie hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:50
Ik zou de slimme meter óf die dongle verdenken. Zo kort zo'n hoge piek kan een apparaat toch niet veroorzaken ?

Ik lees mijn slimme meter met de p1 poort uit, usb kabel in raspberry pi en dan in domoticz. Die update elke 10 seconde en zulke gekke/korte pieken heb ik nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Edvries schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:15:
Er staat dan niks geks aan. Alles staat op stand by, geen jacuzzi’s, koffieapparaten, waterkokers, boilers of andere grootverbruikers.
Elektrische radiator in de badkamer met een klokthermostaat of een (losse) oliegevulde radiator?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welk merk omvormer heb je?
Solaredge toevalling?
https://www.netbeheernede...en-door-elektronica--1475

Anders even de omvormer uitschakelen en kijken of de pieken weg zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2021 20:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
De pieken waren er al voor de zonnepanelen, @AUijtdehaag .

Overigens, hier ook SE. Geen pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:03:
De pieken waren er al voor de zonnepanelen, @AUijtdehaag .

Overigens, hier ook SE. Geen pieken.
Hier hetzelfde.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
DeBolle schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:55:
[...]

Elektrische radiator in de badkamer met een klokthermostaat of een (losse) oliegevulde radiator?
Nee ook niet. Niks geks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Tijd om alles wat elektriciteit verbruikt er uit te trekken en zien of het weg is ? Dan alles 1 voor 1 weer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
PilatuS schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:51:
Tijd om alles wat elektriciteit verbruikt er uit te trekken en zien of het weg is ? Dan alles 1 voor 1 weer aansluiten.
Ja kan bijna niet meer anders.
Maar ik heb zoveel stekkers en twee kids in huis. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:58:
Welk merk omvormer heb je?
Solaredge toevalling?
https://www.netbeheernede...en-door-elektronica--1475

Anders even de omvormer uitschakelen en kijken of de pieken weg zijn.
Ik heb dit al weken, die omvormer hangt er 6 dagen. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
Plenkske schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:49:
Ik zou de slimme meter óf die dongle verdenken. Zo kort zo'n hoge piek kan een apparaat toch niet veroorzaken ?

Ik lees mijn slimme meter met de p1 poort uit, usb kabel in raspberry pi en dan in domoticz. Die update elke 10 seconde en zulke gekke/korte pieken heb ik nooit gezien.
Dongle kan het niet zijn. Die heb ik juist gestoken om het te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:23
Toevallig zag ik vandaag ook pieken in mijn eigen stroomverbruik. Bij mij was het alleen ongeveer iedere 80 min. Uiteindelijk was het de close in boiler onder de keuken kraan.

Kijk of je het probleem ook in de nacht hebt en loop dan eens door je huis wat er allemaal aan staat. Evt wat apparaten er uit trekken of tijdelijk een hele groep uit zetten om het beter te lokaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Edvries schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:25:
[...]

Dan trek je 10% van de spullen er uit en ga je zo 10 stappen verder of tot je er bent. De meest simpele manier is toch dingen uitsluiten, op die manier moet je er zeker kunnen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
PTish schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:39:
Toevallig zag ik vandaag ook pieken in mijn eigen stroomverbruik. Bij mij was het alleen ongeveer iedere 80 min. Uiteindelijk was het de close in boiler onder de keuken kraan.

Kijk of je het probleem ook in de nacht hebt en loop dan eens door je huis wat er allemaal aan staat. Evt wat apparaten er uit trekken of tijdelijk een hele groep uit zetten om het beter te lokaliseren.
Goeie tip. thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Gramser schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:26:
Glitch in the matrix… interessant, misschien dat jullie beiden eens kunnen kijken welke slimme meter jullie hebben?
Nog even m'n eigen post onder de aandacht - in dit topic zijn er nu twee die dit ervaren. Welke slimme meter hebben respectievelijk @Edvries en @delpit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-05 17:21
Edvries schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:25:
[...]

Begin eens in de meterkast automaten om te zetten/stoppen te trekken. Ben je een stuk sneller klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelfs zie ik ook wel pieken in mijn energie in Home Assistant Energy die zijn info van de P1 krijgt. meter is een Iskra AM550. Maar ik zie ze ook terug in de energy meting van mijn koelkast of wasmachine als deze aan slaat. Is dus hier dus ook wel te verklaren.

@Plenkske Denk dat jij ze niet ziet omdat je maar een meting elke 10 sec krijgt en er waarschijnlijk meer gemiddeld is. DSMR 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Edvries schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:27:
[...]

Dongle kan het niet zijn. Die heb ik juist gestoken om het te monitoren.
Ben je daar zeker van? Misschien is het sluipverbruik te klein om continu te meten en wordt dat af en toe weergegeven als piek van 12 wat?

Ik weet niet hoe precies zo'n dongle in de meter is, maar losse meters die je tussen een apparaat kunt koppelen om te meten hebben altijd moeite om kleine verbruiken te meten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Gramser schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:37:
[...]

Nog even m'n eigen post onder de aandacht - in dit topic zijn er nu twee die dit ervaren. Welke slimme meter hebben respectievelijk @Edvries en @delpit ?
Mijn slimme meter is een Iskra AM550-TD2 zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
Gramser schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:37:
[...]

Ik ook. ISKRA AM550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heee... hebben we daar iets te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Marzman schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:36:
[...]

Ben je daar zeker van? Misschien is het sluipverbruik te klein om continu te meten en wordt dat af en toe weergegeven als piek van 12 wat?

Ik weet niet hoe precies zo'n dongle in de meter is, maar losse meters die je tussen een apparaat kunt koppelen om te meten hebben altijd moeite om kleine verbruiken te meten.
Volgens mij had @Edvries aangegeven dat de pieken hem opvielen bij het zelf aflezen van het schermpje van zijn slimme meter, dus nog vóór hij een P1-meter had. En die van HomeWizard is knap nauwkeurig. Dus ik ben geneigd mee te gaan in zijn bewering dat het niet aan de P1-meter ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gramser schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:59:
[...]

Volgens mij had @Edvries aangegeven dat de pieken hem opvielen bij het zelf aflezen van het schermpje van zijn slimme meter, dus nog vóór hij een P1-meter had. En die van HomeWizard is knap nauwkeurig. Dus ik ben geneigd mee te gaan in zijn bewering dat het niet aan de P1-meter ligt.
EIgenlijk meet de dongle ook niet, maar leest die alleen uit toch? Dus dan kan dat best kloppen datj je het ook op het schermpje ziet en kan het nog steeds zijn dat het verbruik te klein is om te meten en af en toe als piekje weergegeven wordt. 12 Watt voor een paar seconde is ook heel weinig natuurlijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Marzman schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:05:
[...]

EIgenlijk meet de dongle ook niet, maar leest die alleen uit toch? Dus dan kan dat best kloppen datj je het ook op het schermpje ziet en kan het nog steeds zijn dat het verbruik te klein is om te meten en af en toe als piekje weergegeven wordt. 12 Watt voor een paar seconde is ook heel weinig natuurlijk.
Klopt, die leest alleen uit. Maar, het gaat hier niet om pieken van 12W, maar om pieken van 1000W. Die 12W die @Edvries laat zien in het screenshot, is de teruglevering aan het net, na aftrek van de verbruikers die op dat moment aanstaan. Van de opwek van de zonnepanelen blijft op dat moment blijkbaar 12W over. De piek van 1000W die ontstaat, wordt ook niet veroorzaakt door een 1000W terugval van opwek gedurende 1 seconde. Dat gaat veel geleidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
Gramser schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

Klopt, die leest alleen uit. Maar, het gaat hier niet om pieken van 12W, maar om pieken van 1000W. Die 12W die @Edvries laat zien in het screenshot, is de teruglevering aan het net, na aftrek van de verbruikers die op dat moment aanstaan. Van de opwek van de zonnepanelen blijft op dat moment blijkbaar 12W over. De piek van 1000W die ontstaat, wordt ook niet veroorzaakt door een 1000W terugval van opwek gedurende 1 seconde. Dat gaat veel geleidelijker.
Bovenstaande klopt als een bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRxSdStkJcErLpm4-n3-eQAXgdw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Apo54tmllzwRPAWijbYczJID.png?f=fotoalbum_large

Foto van 11:17

[ Voor 24% gewijzigd door Edvries op 06-10-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
Hier zie je 1 piek. En zo geleidelijk neemt het af als er een wolk voor de zon komt. Dus geleidelijk en geen piek van een halve seconde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDjDTuNSEmYRju1CwQ3PynC36Yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGHjquDo8V8SE9EGu6qPDlAw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:49

Maestro

It's just completely whack!

Dit verhaal herken ik wel.
Redelijk direct achter de slimme meter hier hangt er een SDM630 MID. Ik kan de verbruiksgrafiek van de P1 en SDM630 over elkaar heen leggen in Grafana.
Regelmatig zie ik een piek van 0,2-1,5kW voor enkele seconden op de P1 die niet op de SDM630 terug is te zien. Zelfs als de panelen beduidend meer leveren. Zie dit screenshot van vanmiddag 13:07:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C228w5Hz1pbYkjrgYs2rCyFCoZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jfJ47DDNmFU7phJQf2iBehLS.png?f=fotoalbum_large

Rood = SDM630
Geel = P1
Groen in grafiek eronder = opbrengst PV.

Je ziet daar een verbruik van 0W op de P1, met zo'n 140W verbruik op de SDM630 en een PV die zo'n 750Watt levert. Zonder een toename op de SDM630 te zien en een netto levering van zo'n 600Watt richting netwerk laat de P1 toch ineens een net-afname van ~300Watt zien.

Tussen de slimme meter en SDM630 zit alleen de volgende apparatuur:
Ubiquiti Unifi USG
Ubiquiti UniFi Switch US-8-150W
Lenovo ThinkCentre M720q
Ubee modem (Ziggo)
Actieve splitter/versterker voor coax

Dat zijn geen van allen apparaten die een verbruik of zelfs maar korte piek van 1 tot 1,5kW kunnen veroorzaken. Ik hou het maar op een quirk in de slimme meter (Landis&Gyr E350, DSMR4) en heb me erbij neergelegd omdat ik geen gekke dingen zie in periodiek verbruik.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 20:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:29:

Zo, da's niet veel. Hier rond de 250.

@ts, koelkast/vriezer zou goed kunnen. Wat je kunt doen is elke nacht even een andere groep uitzetten om zo wat uit te sluiten.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:25
Dit soort pieken heb ik zelf vaak gezien en bij mij was dit het aanspringen van de koelkast. Als je daarnaast ook nog ergens een losse diepvries of nog ergens een koelkast hebt staan, dan kan deze piek zich wel vaak laten zien verwacht ik.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
adjego schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:27:
Dit soort pieken heb ik zelf vaak gezien en bij mij was dit het aanspringen van de koelkast. Als je daarnaast ook nog ergens een losse diepvries of nog ergens een koelkast hebt staan, dan kan deze piek zich wel vaak laten zien verwacht ik.
Koelkast en vriezer is het zeker niet. Als eerste getest natuurlijk. En die zijn net nieuw aangeschaft en AAA+ ++++ superzuinig. 😀
Net als m’n nieuwe warmtepompdroger. Ook getest. Heb ook geen aparte boiler. Geen cooker. Geen jacuzzi. Geen espresso apparaat, geen wiet plantage. Niks geks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Gek idee, maar dit is niet een manier van de slimme meter om te communiceren met de grid ofzo? Ik verdenk namelijk nog steeds die slimme meter. Een soort heartbeat?

Heb je een 1 fase of 3 fase aansluiting..?

Je zou ook eens kunnen kijken naar het Windows HW-Energy-programma dat @Daveth ontwikkeld heeft. Misschien kun je uit de metingen die dat programmaatje (HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma) nog wat info halen? Die laat bijvoorbeeld ook de spanning per fase zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Edvries schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:30:
[...]

Koelkast en vriezer is het zeker niet. Als eerste getest natuurlijk. En die zijn net nieuw aangeschaft en AAA+ ++++ superzuinig. 😀
Dat maakt natuurlijk geen drol uit, dat gaat alleen maar over het gemiddelde gebruik. Zeker dingen met motoren hebben altijd een piek bij het inschakelen. Ook mijn A+++ (of wat dat in het nieuwe systeem ook is) koelkast zie ik piekjes.

Wat zou kunnen is dat je niet naar een enkel apparaat op zoek bent en daardoor dus ten onrechte de koelkast uitsluit. Dat maakt zoeken wat lastiger. Ik zie het bijvoorbeeld bij beide koelkasten, de wasmachine en de vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:25
Edvries schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:30:
[...]

Net als m’n nieuwe warmtepompdroger. Ook getest. Heb ook geen aparte boiler. Geen cooker. Geen jacuzzi. Geen espresso apparaat, geen wiet plantage. Niks geks.
De vraag die bij mij dan meteen opkomt is hoe je dit getest hebt, dat het niet de vriezer en koelkast is?

Is het niet misschien een inschakelende CV ketel?

[ Voor 4% gewijzigd door adjego op 07-10-2021 15:06 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:40

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

De pieken lijken niet echt op startstroompieken van koelkastcompressors.
Ook vreemd is de interval; één seconde piek en dan soms over circa vijf seconden weer....
(voor een startende TL duurt de piek wel wat lang)

Zie je over een hele dag die pieken, of is het een bepaalde periode?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 08:52
Ik had ook zoiets. Zie mijn topic van toentertijd: Slimme meter van t padje af?

Als ik het mij goed herinner was het uiteindelijk een inbouwdimmer die brak werd en later niet meer werkte. Sinds ik die vervangen heb door kaku en nu shelly dimmers geen problemen meer gehad.

Mijn blog over mijn Home Assistant smarthome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-05 23:37
Ik verdenk je cv ketel die warme water weer even verwarmd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Leuke screenprintjes allemaal, maar ze de grafieken uit deze apps zijn alleen geschikt voor decoratie.

Ze tonen geen horizontale schaal. Zonder schaal heb je er niets aan. Als het ontbreken van de schaal een fout was, dan zou dat een erg domme fout zijn, dus het zou best wel eens met opzet zo gemaakt kunnen zijn.

Verder tonen de apps de metingen als een continue lijn, sommige zelfs mooi symmetrisch golvend, zonder scherpe bochten. Leuk gebouwd door de programmeur van de app, maar dat is natuurlijk niet hoe het elektriciteitsverbruik in het echt loopt. De app is afhankelijk van korte metingen op discrete momenten.

Mijn gedachte bij de getoonde pieken, is dat het te toevallig is dat deze steeds 1000 Watt of 300 Watt zijn en dat je er in het echt niets van merkt maar dat ze wel gemeten worden. Ik denk eerder dat je gewoon tegen de granulariteit van een onderdeel van je meetketen aan zit te kijken.

Nog niet zo lang geleden is bewezen dat moderne elektronische elektriciteitsmeters, zoals ze in Nederland door de netbeheerders toegepast worden, flinke meetfouten kunnen geven als gevolg van stoorsignalen die slecht werkende apparatuur op het elektriciteitsnet zet (bijvoorbeeld dimmers). Deze afwijking kan zowel in het voordeel als in het nadeel van de consument zijn, zie het artikel in Tweakers nieuws.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
Tens schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:10:
De pieken lijken niet echt op startstroompieken van koelkastcompressors.
Ook vreemd is de interval; één seconde piek en dan soms over circa vijf seconden weer....
(voor een startende TL duurt de piek wel wat lang)

Zie je over een hele dag die pieken, of is het een bepaalde periode?
Ik zie ze regelmatig. Geen vaste tijden. Doet het ook als de stekker van de CV eruit is.
Vloerverwarming pomp staat ook uit.
Ik zie wel duidelijk pieken als de vaatwasser aan gaat, maar dat lijkt me duidelijk.
De pieken met intervallen van een seconde of twee komen vaak voor. Net nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaCZmdWkQebWMhb-Gkb6NGS-vxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cUO82XiGDC5QXz8FLoIKHsqi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
siveiro schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:31:
Ik verdenk je cv ketel die warme water weer even verwarmd
Terecht dat je dat denkt. Maar zelfs met de cv ketel-stekker eruit zie ik de pieken. 😩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
wautah91 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:38:
Ik had ook zoiets. Zie mijn topic van toentertijd: Slimme meter van t padje af?

Als ik het mij goed herinner was het uiteindelijk een inbouwdimmer die brak werd en later niet meer werkte. Sinds ik die vervangen heb door kaku en nu shelly dimmers geen problemen meer gehad.
Oké. Ik zal eens kijken heb 1 dimmer….
Rest draait op Philips Hue Led.

Thanks for The tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
aawe mwan schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:34:
Leuke screenprintjes allemaal, maar ze de grafieken uit deze apps zijn alleen geschikt voor decoratie.

Ze tonen geen horizontale schaal. Zonder schaal heb je er niets aan. Als het ontbreken van de schaal een fout was, dan zou dat een erg domme fout zijn, dus het zou best wel eens met opzet zo gemaakt kunnen zijn.

Verder tonen de apps de metingen als een continue lijn, sommige zelfs mooi symmetrisch golvend, zonder scherpe bochten. Leuk gebouwd door de programmeur van de app, maar dat is natuurlijk niet hoe het elektriciteitsverbruik in het echt loopt. De app is afhankelijk van korte metingen op discrete momenten.

Mijn gedachte bij de getoonde pieken, is dat het te toevallig is dat deze steeds 1000 Watt of 300 Watt zijn en dat je er in het echt niets van merkt maar dat ze wel gemeten worden. Ik denk eerder dat je gewoon tegen de granulariteit van een onderdeel van je meetketen aan zit te kijken.

Nog niet zo lang geleden is bewezen dat moderne elektronische elektriciteitsmeters, zoals ze in Nederland door de netbeheerders toegepast worden, flinke meetfouten kunnen geven als gevolg van stoorsignalen die slecht werkende apparatuur op het elektriciteitsnet zet (bijvoorbeeld dimmers). Deze afwijking kan zowel in het voordeel als in het nadeel van de consument zijn, zie het artikel in Tweakers nieuws.
toon volledige bericht
Oké. Bedankt voor je reactie. Zou goed kunnen wat je zegt. Alleen heb ik vorig jaar 6400 gebruikt ( tussenwoning 4 personen) waarbij een gemiddeld en vergelijkend huis rond de 4000 zou moeten zitten. Maar als ie elke dag 20 pieken geeft, of meer ja dan snap ik wel dat mijn jaarrekening tegenvalt.
Voorheen kreeg ik altijd geld terug. Nu moest ik bij betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
Dit is mijn stroom de afgelopen 5 jaar…..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Pn39E8IATuZZrLmNrcCwMkWOf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlIYJ7FzVlHYtMFfuoNodDpc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:50
Edvries schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:06:
[...]

Oké. Bedankt voor je reactie. Zou goed kunnen wat je zegt. Alleen heb ik vorig jaar 6400 gebruikt ( tussenwoning 4 personen) waarbij een gemiddeld en vergelijkend huis rond de 4000 zou moeten zitten. Maar als ie elke dag 20 pieken geeft, of meer ja dan snap ik wel dat mijn jaarrekening tegenvalt.
Voorheen kreeg ik altijd geld terug. Nu moest ik bij betalen.
Maar hoelang duurt die piek van 1000 W nou precies per keer ? Is dat 1 seconde ? Of 1 minuut ?
Dat verschil in jaarverbruik is niet te verklaren met korte piekjes.

Hier kan je waardes omrekenen: https://www.eenheden-omre...nmachine.php?type=energie

1000 Watt seconde (Ws)
is
0,000277 kWh

Als je 2000 kWh moet verklaren met deze pieken dan moet die in een jaar 7.220.216 pieken geven (7,2 miljoen). Dat zijn er bijna 20.000 per dag. Maw 20.000 secondes per dag met een piek van 1000W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Los van die piekjes: is die 2000kWh niet gewoon te verklaren doordat je het afgelopen 1,5 jaar veel meer thuis bent geweest door covid (thuis werken, kinderen niet naar school, 's avonds / in het weekend minder vaak van huis etc.)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
Plenkske schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:01:
[...]

Maar hoelang duurt die piek van 1000 W nou precies per keer ? Is dat 1 seconde ? Of 1 minuut ?
Dat verschil in jaarverbruik is niet te verklaren met korte piekjes.

Hier kan je waardes omrekenen: https://www.eenheden-omre...nmachine.php?type=energie

1000 Watt seconde (Ws)
is
0,000277 kWh

Als je 2000 kWh moet verklaren met deze pieken dan moet die in een jaar 7.220.216 pieken geven (7,2 miljoen). Dat zijn er bijna 20.000 per dag. Maw 20.000 secondes per dag met een piek van 1000W
Die piek is echt een halve seconde zichtbaar in dat scherm. Maar je hebt een punt inderdaad als het zo werkt zoals je zegt. Toch is het raar dat ik het vaak zie , en soms helemaal niet.
Misschien moet ik me erbij neerleggen … het is zo zoals het is. Het is natuurlijk ook een goedkoop uitlezertje puur om de pieken die ik ook fysiek zie in de meter te verklaren. Het is dus niet alleen via dat uitlezertje, het is ook echt te zien in de meter. Dus hij telt ze wel mee denk ik op het totale verbruik….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
Orion84 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:09:
Los van die piekjes: is die 2000kWh niet gewoon te verklaren doordat je het afgelopen 1,5 jaar veel meer thuis bent geweest door covid (thuis werken, kinderen niet naar school, 's avonds / in het weekend minder vaak van huis etc.)?
Kan ook. Maar dan nog blijft het een raadsel…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
Tot nu toe zie ik nog steeds alleen dit fenomeen bij een bepaald soort slimme meter. Bij twee gebruikers. Bij de rest niet.

Is het dan vreemd om te denken dat het aan de meter ligt? Niet dat je nou zo even die meter kunt vervangen om het te testen, maar interessant blijft het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:41
Zie je deze piek ook als je met een stroomtang om een van de fasen meet?

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 13-10-2021 14:43 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
busscherski schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:42:
busscherski schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:42:
... want die heeft iedereen liggen, natuurlijk :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:41
@Gramser mag ik daar niet vanuit gaan in het DEI gedeelte?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik meen van niet, eigenlijk. Alle respect voor de Tweakers, maar… some are more Tweaker than others.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 05-05 17:01
Misschien eens alle groepen uitzetten en dan op de meter kijken of de pieken nog steeds komen.
Daarna groepen 1 voor 1 weer aan met geruime tijd ertussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
jobr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:55:
Misschien eens alle groepen uitzetten en dan op de meter kijken of de pieken nog steeds komen.
Daarna groepen 1 voor 1 weer aan met geruime tijd ertussen.
Enigste optie om erachter te komen zonder verder gereedschap.
Kan dit niet dan moet je je erbij neerleggen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
Jim423 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:32:
[...]

Enigste optie om erachter te komen zonder verder gereedschap.
Kan dit niet dan moet je je erbij neerleggen.
Ja oké. Maar dan moet ik precies weten welk apparaat op welke groep zit… en dat weet ik niet

🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:24
Dat is dan meteen een mooie gelegenheid om dat in kaart te brengen. Wel zo handig om een overzicht te hebben hangen in de meterkast. Heb ik echt al veel profijt van gehad dat ik daar ooit eens de tijd voor heb genomen. Scheelt een hoop klokken opnieuwe instellen als je weet welke groep je moet hebben in welke situatie. ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
DonJunior schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:23:
Dat is dan meteen een mooie gelegenheid om dat in kaart te brengen. Wel zo handig om een overzicht te hebben hangen in de meterkast. Heb ik echt al veel profijt van gehad dat ik daar ooit eens de tijd voor heb genomen. Scheelt een hoop klokken opnieuwe instellen als je weet welke groep je moet hebben in welke situatie. ;)
True true….🙂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 05-05 23:36
Hi @Edvries,
Ik volg het topic uit interesse, maar ik bespeur enige desinteresse.
Is het beter om het te vergeten of ga je toch een actie ondernemen om het uit te zoeken?
B-)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edvries
raymondw schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:43:
Hi @Edvries,
Ik volg het topic uit interesse, maar ik bespeur enige desinteresse.
Is het beter om het te vergeten of ga je toch een actie ondernemen om het uit te zoeken?
B-)
Nee zeker geen desinteresse. Maar je zoekt het niet “even snel” uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond M
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-04-2022
Gramser schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:39:
Tot nu toe zie ik nog steeds alleen dit fenomeen bij een bepaald soort slimme meter. Bij twee gebruikers. Bij de rest niet.

Is het dan vreemd om te denken dat het aan de meter ligt? Niet dat je nou zo even die meter kunt vervangen om het te testen, maar interessant blijft het wel.
Ik heb last van exact hetzelfde euvel en heb ook dezelfde meter.
Bestaat toeval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn18
  • Niet online

Martijn18

nu 40...

Intressant topic

Hier thuis hetzelfde euvel. Periodiek pieken boven de 2kW.
Meter (de AM550) wordt uitgelezen middels P1 en Home Assistant.

Vandaag een paar dingen getest:
- hoofdzekering van betreffende fase uitgezet (geen effect)
- onderliggende groepen één voor één uitgezet (geen effect)
- Enphase (3 fasen) uitgezet (geen effect)

Toch nog steed een piek elke +/-25 minuten 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEWLxUOvfPVidwGKJ_8G_DsI3Qc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EZtPz4n8o35bb27AM6TzXxgx.png?f=fotoalbum_large

Is iemand uit dit topic reeds wijzer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:39

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dus we hebben 4 man met specifiek een AM550 welke het probleem hebben?

Een piek van een seconde is gewoon raar, als je een seconde lang een boiler aanzet, warmt je water effectief niets op.

En een koelkast/vloerverwarming gaat echt niet de pomp voor 1sec aanzetten, die wacht totdat het een paar graden afwijkt (deadband) en gaat daarna een langere tijd aan/uit om juist net over het setpoint heen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heeft een (oude) koelkast niet een hele hoge, korte aanloopstroom?

Mijn elektrameter (ook een AM550, wat denk ik gewoon de standaard is in veel regio's) geeft op een van de fasen ook elke zoveel minuten een hele korte piek van 1000-1500W, maar dat is dan ook precies de fase waar mijn oude inbouwkoelkast uit 1996 op aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvharmelen
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-05-2022
Ik heb ook te maken met pieken in het stroomverbruik, Deze doen zich globaal iedere 2,5 uur voor gedurende zo'n 5 tot 10 minuten. Zelfs op dagen dat wij er niet zijn.

Om te testen of het zich ook voordoet heb ik een dag van afwezigheid de hoofdgroepen uitgezet, daar kwam ook niets uit, netjes 0 Kwh.

Tot nu toe heb ik alle mogelijke piekveroorzakers op een Hombli slim stopcontact gezet, daar is niets uitgekomen. Lastig is wel dat deze alleen een totaalverbruik in de app terug geven, waarmee een exacte duiding niet mogelijk is.

Niet op koelkasten, close in boiler, cv ketel of andere grote stroomverbruikers. Ook TV hoek en aansluiting voor KPN gemeten met het verlengsnoer in de slimme stopcontacten, ook geen resultaten terug te lezen helaas die de pieken veroorzaken.

Ik blijf deze draad volgen, misschien dat wij er met zijn allen toch achter gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:04
Martijn18 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:23:
Intressant topic

Hier thuis hetzelfde euvel. Periodiek pieken boven de 2kW.
Meter (de AM550) wordt uitgelezen middels P1 en Home Assistant.

Vandaag een paar dingen getest:
- hoofdzekering van betreffende fase uitgezet (geen effect)
- onderliggende groepen één voor één uitgezet (geen effect)
- Enphase (3 fasen) uitgezet (geen effect)

Toch nog steed een piek elke +/-25 minuten 8)7

[Afbeelding]

Is iemand uit dit topic reeds wijzer?
toon volledige bericht
Heb jij niet toevallig een Quooker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Quookers zijn een duidelijke piek-veroorzakers in het algemeen inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJGT27MmsWBOp_qokAhlOnLZQNo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tWK61FcsGQ3806uqXDTN7u7N.png?f=user_large

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:05
Wat betreft de zeer kortstondige pieken van 1 seconde. Tekortkoming in de meter misschien? Net als toen met die dimmers?

Tegenwoordig wordt bijna alles met een (kleine) schakelende voeding van stroom voorzien. De implementatie daarvan is niet altijd even netjes (zeker als het goedkoop spul is). Gevolg kan zijn dat het aandeel harmonischen (THD) in het stroomverbruik zo hoog wordt dat de meter zich er geen raad meer mee weet. Met meetfouten tot gevolg, al dan niet in joouw voordeel.

Daar passen twee mogelijke verklaringen bij:
  1. De meter meet met een bepaalde sampling rate de stroom, en de spanning, en met wat rekenwerk volgt daar een energieverbruik uit. Alles digitaal. Ideaal gezien worden de samples voor stroom en spanning op exact hetzelfde moment genomen maar door de implementatie in de meter is dat niet exact zo. Goed genoeg in de meeste gevallen. Als de verstoring de juiste frequentiecomponenten heeft zullen de samples van stroom en spannning niet meer goed bij elkaar passen door dat kleine tijdsverschil en zou je een negatief verbruik kunnen meten waar dit eigenlijk niet zo is.
  2. Of als die kleine schakelende voeding op precies de juiste momenten "piekt", zodat het misschien kortstondig in fase loopt met de sample rate van de meter, dan heb je een onverwacht groot vermogen te pakken. En de rest van de tijd een te laag vermogen omdat je dan de samples net mist.
Gek genoeg zou je met een oude draaischijfmeter dat probleem waarschijnlijk niet hebben. Werkt op natuurkundige principes zonder samplerate die van harmonischen geen last hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
De piek duurt waarschijnlijk niet 1 seconde, maar korter en is hoger.
Door de langzame integratietijd van het systeem (logging) ziet dat er enkel uit als een piek die 1 seconden duurt.

@Triggy Boven de 75W is PFC (Power Factor Correction) tegenwoordig verplicht, juist vanwege zulke enorme harmonischen. Bij goedkoop Chinese apparatuur wordt dat idd niet altijd netjes gedaan (en is technisch gezien ook niet legaal)

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:52
Iemand al eens gedacht aan afrondingsverschillen? Urenlang is het verbruik afgerond 0W en eens in de zoveel tijd wordt dat recht getrokken/gesynchroniseerd en dan heb je een kortstondige piek van 1000W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:05
B_FORCE schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:54:
Boven de 75W is PFC (Power Factor Correction) tegenwoordig verplicht
Dat is al een hele stap de goede kant op inderdaad. Helaas ijn zeker bij ons tweakers talloze "sluipverbruikers" terug te vinden. Al die mooie home automation spulletjes gooien zo misschien hun eigen glazen in. Daar gaat je meting :D

En wat te denken van een fijne rij inbouwspotjes in het plafond. Allemaal zeker geen 75W. Ik ben ook begonnen met goedkope spotjes als vervanging van de halogeen. Dat was geen gehoor. Gehoor? Ja... die maakten toch een naar piepgeluid. Kwaliteitje.
jadjong schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:10:
Iemand al eens gedacht aan afrondingsverschillen? Urenlang is het verbruik afgerond 0W en eens in de zoveel tijd wordt dat recht getrokken/gesynchroniseerd en dan heb je een kortstondige piek van 1000W.
Zou best kunnen maar rond dan af op 1 watt in plaats van 1000 8)7 Ach je weet maar nooit of de programmeur van genoeg koffie was voorzien die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:52
Triggy schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:16:

Zou best kunnen maar rond dan af op 1 watt in plaats van 1000 8)7 Ach je weet maar nooit of de programmeur van genoeg koffie was voorzien die dag.
Dat hangt er maar net van af hoe lang je wacht totdat je de boel recht trekt. Ooit eens gezien bij het online dashboard van een energieleverancier. Ene maand gebruikte de klant 0MW en de volgende maand 2MW, blijkbaar werd 0,9MW afgerond naar 0. In werkelijkheid gebruikte de klant drie maanden lang 0,9MW en pas in de derde maand werd die 3x 0,9 bij elkaar opgeteld en afgerond naar 2MW. Ging uiteindelijk wel goed in de facturatie, alleen de grafiek in het online dashboard was totaal nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:32
Hier ook een ISKRA AM550 en sinds eergisteren een p1 lezer die via wifi zijn data naar home-assistant brengt.

Dus ik ben ook even gaan kijken. Hier heb ik geen rare pieken. Althans, ik heb rare pieken, maar die komen van de Quooker en een clos-in boiler. Die duren dan ook een seconde of twintig of een paar minuten.

Dus mijn idee is als volgt:
- Volgens mij gebruikt home-assistant alleen de totale kWh consumptie (de stand op de meter). Het verbruik op het moment zelf is dan het verschil in kWh tussen twee meetmomenten.
- De ISKRA is een SMR 5.0 meter, dus er wordt elke seconde data naar de P1 poort gestuurd.
- Het aantal geconsumeerde kWh wordt doorgegeven met 3 decimalen, dus per 1 Wh (gok ik, Home assistant lijkt af te ronden op 0,01 kWh).
- Stel dat de "afronding" dus net verspringt van naar beneden afgerond naar naar boven afgerond, dan maakt de afgelezen stand dus een sprong van 0,01 kWh.
- Vergelken met de vorige uitgelezen periode (meestal 1 seconde eerder) is heb je dan 1 seconden lang een virtueel veel hoger gebruik.

Toevallig heb ik gisteravond een tijdje lang de netwerkkabel uit de home-assistant pc gehad.
Dan zie je ook een vreemd hoog gebruik voor de hele periode tussen het laast ontvangen datapakket en het eerst ontvangen datapakket nadat de kabel er weer in zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKc7kz1SLy5BGN5i4oEShBW_77E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uTAivibStgCcenuUMK2KYUb6.png?f=fotoalbum_large

Dat verbruik (tussen 20:00 en 21:24 klopt natuurlijk niet, want in werkelijkheid is er "maar" een kWh verstookt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wkg35PZYzpdpy-O_sIWscyDrit4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B5NEG1jEa0M7LBcijSQnFB2T.png?f=fotoalbum_large

ik gok dat ik zelf die rare afrondingspieken niet zie, omdat het af-en-toe aanslaan van de Quooker zorgt voor genoeg "verbruik" waar die afronding dan in wegvalt (of, in andere woorden, tussen alle pieken van de Quooker vallen ze hier niet op).

--edit--

Bovenstaande klopt denk ik niet, Home-Assitant pakt denk ik gewoon het actuele verbruik en past dat toe op de hele periode sinds het laatste ontvangen pakket.
Neemt niet weg dat het me aannemelijk lijkt dat het cumulatieve verbruik leidend is, want daar betaal je voor, en dat wellicht dan de meter zelf af en toe het actuele verbruik opplust om daar bij aan te sluiten?

[ Voor 12% gewijzigd door dj1981 op 23-05-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-10-2022
.

[ Voor 99% gewijzigd door loox op 20-10-2022 11:51 . Reden: Non-issue in mijn post :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
In BE heeft de slimme meter ook een S1 poort, die veel sneller data geeft; wellicht zou dat wel een beter inzicht kunnen geven op die pieken. Mijn P1 poort is helaas al bezet en heb geen S1 uitleesapparaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:41
Ik heb ook pieken. Een a twee per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0eFQKocFC0S8TFdoZ1rIrDI3XE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pxIbZgrk0CG3XWXahwBVMm7k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zonder enige info over wat je aan apparatuur hebt is het puur gissen:
-Rond etenstijd een kookplaat/oven?
-Wasmachine/droger?
-Quooker die weer op moet warmen
-Warmtepomp
-Tosti-ijzer
etc.