Als je alles in huis hebt om de completere auto te bouwen kan je die het beste eerst afbouwen en daarna pas de kale auto. Dan heb je minder onderdelen op de plank liggen stof te happen en je krijgt ook nog meer geld voor die wagens.Jeu90 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:24:
[...]
Wat is dan de 'logische' verklaring op het niet vervaardigen van normale Enyaqs, maar wel van Enyaq sportlines, die een uitgebreider pakket heeft dan meeste gewone Enyaqs, waar dus waarschijnlijker ook meer chips en andere onderdelen in zitten?
Daar krijg ik geen antwoord op en ook hier kan daar niemand een logisch antwoord op geven, omdat dat antwoord gewoonweg niet bestaat. En dat geldt dadelijk al helemaal voor de coupé's waar dus 1/3 van de totale Enyaq productie uit gaat bestaan. Koekoek!
Doel je dan op de private lease actie van 549 pm exclusief subsidie? Ik heb namelijk mijn Enyaq wel met die actie aangeschaft en momenteel staat uitlevering op eind augustus.Skodaweek29 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:47:
Hallo allemaal wij hebben een skoda enyaq iv 60 besteld via private lease actie dealer. Omdat wij geen kleur etc meer konden kiezen ga ik er vanuit dat de auto al besteld is voor de actie. Ik heb week 29 als levertijd opgekregen maar gezien de berichten hier heb ik daar niet echt vertrouwen in. Zijn er meer mensen die deze actie ook gedaan hebben zodat we elkaar een beetje op de hoogte kunnen houden?
Iemand ervaring mee dat je wel bent ingeschreven voor honeymoon maar sinds bestelling halverwege juli 2021 geen enkele mail ervan heeft gehad?
Ook al paar keer nagevraagd bij dealer, alles zou goed moeten staan. Vorige week gevraagd om mailadres aan te passen, nog geen reactie gehad
Ook al paar keer nagevraagd bij dealer, alles zou goed moeten staan. Vorige week gevraagd om mailadres aan te passen, nog geen reactie gehad
Mail van honeymoonnet komt er volgens mij alleen voor elke volgende stap en dan update ook de website.Goegol schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:51:
Iemand ervaring mee dat je wel bent ingeschreven voor honeymoon maar sinds bestelling halverwege juli 2021 geen enkele mail ervan heeft gehad?
Dus, kijk gewoon op de website of je nog op stap een staat, dan heb geen e-mails gemist.
Je moet wel "?step_num=1" aan het einde van de url (link), die in de eerste email van honeymoonnet stond, weghalen.
Maar honeymoonnet is alles behalve betrouwbaar; je dealer zal meer weten / kunnen zien --- maar helaas ook niets alles ...
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Ja daar doel ik op 🤣 kijk eind augustus is weer iets anders dan week 29 ( 18 juli). Ben benieuwd dus 🙈Martinez- schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:45:
[...]
Doel je dan op de private lease actie van 549 pm exclusief subsidie? Ik heb namelijk mijn Enyaq wel met die actie aangeschaft en momenteel staat uitlevering op eind augustus.
Helaas zelfs de eerste mail met URL nooit gehad...en dealer zegt dat alles goed staat.p.d.s.mane schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:36:
[...]
Mail van honeymoonnet komt er volgens mij alleen voor elke volgende stap en dan update ook de website.
Dus, kijk gewoon op de website of je nog op stap een staat, dan heb geen e-mails gemist.
Je moet wel "?step_num=1" aan het einde van de url (link), die in de eerste email van honeymoonnet stond, weghalen.
Maar honeymoonnet is alles behalve betrouwbaar; je dealer zal meer weten / kunnen zien --- maar helaas ook niets alles ...
Dat baseer je dan op je eigen ervaring? Mijn ervaring is dat mijn Skoda Enyaq Sportline die oorsponkelijk op week 40-2021 stond ook niet uit de fabriek komt, ik zie helaas wel normale enyaqs bij de dealer afgeleverd worden..Jeu90 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:24:
[...]
Wat is dan de 'logische' verklaring op het niet vervaardigen van normale Enyaqs, maar wel van Enyaq sportlines, die een uitgebreider pakket heeft dan meeste gewone Enyaqs, waar dus waarschijnlijker ook meer chips en andere onderdelen in zitten?
Daar krijg ik geen antwoord op en ook hier kan daar niemand een logisch antwoord op geven, omdat dat antwoord gewoonweg niet bestaat. En dat geldt dadelijk al helemaal voor de coupé's waar dus 1/3 van de totale Enyaq productie uit gaat bestaan. Koekoek!
Achter het productieplan zit geen emotie he. Planning kijkt alleen of de benodige onderdelen op tijd op de juiste plek beschikbaar zijn. Vandaar dat je nu ook last-minute wijzigingen ziet, bijvoorbeeld geen elektronisch kinderslot of geen panoramadak. Dan kan de productie door met geringe wijzigingen.
Om jullie nog een idee te geven hoe wazig Skoda werkt.
Mijn werkgever heeft een order geplaatst voor twee identieke Enyaq's. Inmiddels zijn we in honeymoon van stap 1 naar naar 3 gegaan. Bij alle stappen ligt de auto van mijn collega 2 dagen voor op mijn auto. Ze staan wel met een gelijke aflever week. Je zou verwachten dat omdat het om één order gaat ze gelijk worden gemaakt.
Mijn werkgever heeft een order geplaatst voor twee identieke Enyaq's. Inmiddels zijn we in honeymoon van stap 1 naar naar 3 gegaan. Bij alle stappen ligt de auto van mijn collega 2 dagen voor op mijn auto. Ze staan wel met een gelijke aflever week. Je zou verwachten dat omdat het om één order gaat ze gelijk worden gemaakt.
Dat kan, maar dan is de reden dus niet het 'chiptekort' wat zij al de hele tijd beweren. Als dat namelijk wel zo was, dan zouden er geen recentere modellen compleer van de band af rollen, dat is wel zo klaar als een klontje lijkt me.Gert-Jan H schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:56:
[...]
Dat baseer je dan op je eigen ervaring? Mijn ervaring is dat mijn Skoda Enyaq Sportline die oorsponkelijk op week 40-2021 stond ook niet uit de fabriek komt, ik zie helaas wel normale enyaqs bij de dealer afgeleverd worden..
Achter het productieplan zit geen emotie he. Planning kijkt alleen of de benodige onderdelen op tijd op de juiste plek beschikbaar zijn. Vandaar dat je nu ook last-minute wijzigingen ziet, bijvoorbeeld geen elektronisch kinderslot of geen panoramadak. Dan kan de productie door met geringe wijzigingen.
Ik merk ook hier op het forum dat er zeker nog mensen zijn die Skoda een soort van proberen te beschermen, maar het feit is wel dat ze niet duidelijk zijn in hun communicatie (zeg maar gewoon ronduit slecht) en dat ze vreemde keuzes maken wat betreft prioriteiten in productievolgorde!
Probleem is ook niet alleen het chiptekort. Probleem zit erin dat niet de juiste aantallen materialen op de juiste tijd op de juiste plek zijn. De ene keer zijn dit chips, dan weer autostoelen, dan weer dashboard. Afijn, ik heb het hierboven al beschreven.Jeu90 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:40:
[...]
Dat kan, maar dan is de reden dus niet het 'chiptekort' wat zij al de hele tijd beweren. Als dat namelijk wel zo was, dan zouden er geen recentere modellen compleer van de band af rollen, dat is wel zo klaar als een klontje lijkt me.
Ik merk ook hier op het forum dat er zeker nog mensen zijn die Skoda een soort van proberen te beschermen, maar het feit is wel dat ze niet duidelijk zijn in hun communicatie (zeg maar gewoon ronduit slecht) en dat ze vreemde keuzes maken wat betreft prioriteiten in productievolgorde!
Mocht je het niet geloven, lees dan dit artikel even; https://www.ad.nl/auto/we...en-voor-je-auto~ada13ea8/
Eens dat dit natuurlijk speelt en niet alleen de chips betreft, maar onder andere mijn auto staat al sinds week 43 op banking. Oude berichtgeving liet zien dat toen een grote bulk auto's door ruimtegebrek naar elders buiten de fabriek zijn verplaatst. Het lijkt me sterk dat onderdelen na zo'n tijd nog steeds niet beschikbaar zijn, maar dat gekozen wordt voor het direct efficiënt afmaken van de nieuwe auto's op de band.Gert-Jan H schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:39:
[...]
Probleem is ook niet alleen het chiptekort. Probleem zit erin dat niet de juiste aantallen materialen op de juiste tijd op de juiste plek zijn. De ene keer zijn dit chips, dan weer autostoelen, dan weer dashboard. Afijn, ik heb het hierboven al beschreven.
Mocht je het niet geloven, lees dan dit artikel even; https://www.ad.nl/auto/we...en-voor-je-auto~ada13ea8/
De waarheid zal dus ergens in het midden liggen tussen aanlevering materiaal en efficiëntie (eigen belang) in de productie ten koste van lang wachtende klanten die niet hierover worden geïnformeerd. Dat laatste maakt het wachten er niet leuker op kan ik uit eigen ervaring delen...
Je moet er wel even rekening mee houden dat er verschillende virtuele productielijnen kunnen bestaan.Jeu90 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:24:
[...]
Die dan elk FIFO hebben.
Dus een productielijn voor de IV80, IV60, 80x, coupé,... Dat kan allemaal en dan kan het zijn dat je bij de ene model veel eerdere productie hebt dan bij de ander.
Het is allemaal een beetje speculatie zonder een planner van Skoda hierover aan te spreken, of andere betrouwbare bronnen.
Het kan zijn dat er net genoeg onderdelen waren op die ene dag voor 1tje te produceren en pas 2 dagen later de rest.Teus.espresso schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:37:
Om jullie nog een idee te geven hoe wazig Skoda werkt.
Je slaat hier de spijker op zijn kop!!! Het zou ze dan ook sieren wat transparanter te communiceren met dealers of zelfs rechtstreeks met klanten. Maar schitteren in afwezigheid is marketingtechnisch gezien ook niet de beste oplossing.this schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:31:
[...]
Het is allemaal een beetje speculatie zonder een planner van Skoda hierover aan te spreken, of andere betrouwbare bronnen.
Ik deel jouw gevoel. Zelf moet ik, als ik de leverperiode van de dealer aanhoud, 56 weken wachten op mijn bestelde auto. I heb afgelopen week nogmaals contact opgenomen met de dealer omdat het van uit hun kant wel erg stil blijft. Maar zij kwamen met het antwoord dat ze heel misschien eind juli/ begin augustus meer duidelijkheid kunnen geven. Maw hier heb je een lolly en ga maar wee in de hoek zitten.Jeu90 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:10:
Ik volg dit topic al een tijdje, maar ik was eigenlijk niet van plan te reageren. Echter ga ik dat nu toch doen!
Ik heb namelijk via een leasebedrijf een Skoda Enyaq besteld rond midden Mei 2021. De verwachte leverweek die nu genoemd wordt is week 17, dan heb ik dus bijna een jaar gewacht...
Vooralsnog lijkt niemand te weten wanneer de auto geleverd of überhaupt geproduceerd gaat worden. Inmiddels staat de auto al een aantal weken in de status 'start productie', maar dat maakt het schijnbaar voor de dealer zelfs onduidelijk wanneer de auto verwacht wordt.
Toch lees ik hier op dit forum dat er dus wel Enyaqs geleverd worden die later besteld zijn. Dit is natuurlijk hartstikke fijn voor die mensen, maar mij stoort het enorm. De term FIFO kent Skoda niet en de volgorde van productie is blijkbaar zo willekeurig als de pest. Dealers kunnen er niks mee en eigenlijk is de communicatie vanuit de fabriek ronduit slecht. Ik vind dit allemaal erg jammer, aangezien ik ook uitkijk naar het rijden in deze prachtige auto.
Ik heb ook het idee dat rijders van een leasemaatschappij een veel lagere prioriteit krijgen omdat de dealer meer aan eigen private of zakelijke lease kunnen verdienen.
Ik ben al jaren een VW rijder (VW en Skoda) maar begin nu toch aan hun service te twijfelen. Komende weekend ga ik enkele anderen EV (non VW) testen omdat zij mij aangeven wel binnen een normale levertijd te kunnen leveren. Hierbij vind ik tussen 12 en 20 weken normaal.
Vorige week dinsdag 8 feb (week 6) een Sportline 80 besteld, Full Option behalve de trekhaak.
Ik heb gezocht in het forum en de meeste meldingen gaan over de 1e batch Enyaq's eind 2020 waar de opties wel nog te bestellen waren maar niet geleverd zijn i.v.m. chiptekort. Maar over de toekomstverwachting voor specifiek 2022 blijft het vooralsnog stil... wellicht is er dan ook helemaal niks te melden...
dan wachten we gewoon af wat komende maanden gaat brengen.
Is jullie hier verder iets over bekend of ter ore gekomen?
- Productie in week 35 (laatste week augustus)
- Gewenste afleverdatum in week 42 (20 oktober)
![]() | ![]() |
Ik heb gezocht in het forum en de meeste meldingen gaan over de 1e batch Enyaq's eind 2020 waar de opties wel nog te bestellen waren maar niet geleverd zijn i.v.m. chiptekort. Maar over de toekomstverwachting voor specifiek 2022 blijft het vooralsnog stil... wellicht is er dan ook helemaal niks te melden...
Is jullie hier verder iets over bekend of ter ore gekomen?
Ik heb de vraag naar ontbreken van side-assist nagevraagd bij de dealer bij mij in de buurt (Belgie) en ze weten dat dit in het buitenland voorkomt, maar ze garanderen dat het in België niet zo is...
Want op een bepaald moment werden er Enyaq's geleverd oorspronkelijk besteld met, maar geleverd zonder side-assist. Dit wilde ik dus niet. En dus gegarandeerd dat je het kan bestellen en dat het niet geschrapt wordt...
Misschien daarom dat het uitleveren in België langer duurt dan in Nederland?
Want op een bepaald moment werden er Enyaq's geleverd oorspronkelijk besteld met, maar geleverd zonder side-assist. Dit wilde ik dus niet. En dus gegarandeerd dat je het kan bestellen en dat het niet geschrapt wordt...
Misschien daarom dat het uitleveren in België langer duurt dan in Nederland?
Het is gewoon onvoorstelbaar slecht geregeld allemaal. Geen communicatie, maar vervolgens zien klanten wel nieuwere modellen rondrijden. Dus gaat de leugen van 'chiptekort' natuurlijk niet meer geloofd worden. Net als dat Skoda dus 1/3 van alle Enyaqs die ze gaan produceren, sportlines worden. Dan denk ik alleen maar: heel slim om dat te doen, terwijl ontevredenheid wel stijgt bij veel van de klanten die een 'gewone' Enyaq hebben besteld. Ook mijn collega's hebben er inmiddels wel zwaar de P over in.PGro3772 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:13:
[...]
Ik ben al jaren een VW rijder (VW en Skoda) maar begin nu toch aan hun service te twijfelen. Komende weekend ga ik enkele anderen EV (non VW) testen omdat zij mij aangeven wel binnen een normale levertijd te kunnen leveren. Hierbij vind ik tussen 12 en 20 weken normaal.
Als ik dit geweten had, had ik ook wellicht voor een andere auto gekeken. Sowieso is VW groep en specifiek Skoda niet een fabrikant/merk wat ik aan zou raden aan wie dan ook in de toekomst.
Verwijderd
Familielid heeft een Sportline 80x particulier vandaag in order geplaatst met nog wat opties, week 14/23.

Volg dit forum al een aantal maanden.
Via Leaseplan België in Juni 2021 een Enyaq 80 in bestelling gezet. Vrijwel meteen stond die op einde Maart 2022...
Tot vandaag: Skoda België vond het van enig fatsoen te getuigen, na mijn aandringen, me mee te delen dat het pas ten vroegste Augustus 2022 wordt.
Dat je na 7 maand er moet achter komen, dat je de klant nog eens 7 maand moet laten wachten. Blij te horen, dat ik niet de enige ben, maar bij Skoda is dit blijkbaar normaal?
Heb al een aantal wagens nieuw mogen aanschaffen, maar die werden op 12 tot 16 weken netjes geleverd... mooi niet normaal dus.
Ach, ik kar nog wel eventjes in die lekker strakke Ford Mondeo ... 😎
Via Leaseplan België in Juni 2021 een Enyaq 80 in bestelling gezet. Vrijwel meteen stond die op einde Maart 2022...
Tot vandaag: Skoda België vond het van enig fatsoen te getuigen, na mijn aandringen, me mee te delen dat het pas ten vroegste Augustus 2022 wordt.
Dat je na 7 maand er moet achter komen, dat je de klant nog eens 7 maand moet laten wachten. Blij te horen, dat ik niet de enige ben, maar bij Skoda is dit blijkbaar normaal?
Heb al een aantal wagens nieuw mogen aanschaffen, maar die werden op 12 tot 16 weken netjes geleverd... mooi niet normaal dus.
Ah damn.... Besteld in België in augustus levering voor mei voorzien, wat gaat dat zijn...Mister V schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:47:
Volg dit forum al een aantal maanden.
Da's toch totaal niet meer te volgen... Garage wist te melden dat de meeste auto's 3 maanden vervroegd worden uitgeleverd dus was al aan het hopen...
Ik snap chiptekort, maar volgens mij moeten ze supply chain manager ontslaan....
Waar ik ook bang voor ben is dat er ook minder 'normale' ENYAQ's gebouwd en afgeleverd zullen gaan worden door de introductie van de ENYAQ Coupé.Jeu90 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:08:
[...]
Het is gewoon onvoorstelbaar slecht geregeld allemaal. Geen communicatie, maar vervolgens zien klanten wel nieuwere modellen rondrijden. Dus gaat de leugen van 'chiptekort' natuurlijk niet meer geloofd worden. Net als dat Skoda dus 1/3 van alle Enyaqs die ze gaan produceren, sportlines worden. Dan denk ik alleen maar: heel slim om dat te doen, terwijl ontevredenheid wel stijgt bij veel van de klanten die een 'gewone' Enyaq hebben besteld. Ook mijn collega's hebben er inmiddels wel zwaar de P over in.
Als ik dit geweten had, had ik ook wellicht voor een andere auto gekeken. Sowieso is VW groep en specifiek Skoda niet een fabrikant/merk wat ik aan zou raden aan wie dan ook in de toekomst.
Alles lijkt precies ook een beetje afhankelijk van wat je aan opties hebt, wat er productieproblemen geeft en wat er nu juist van stukken aanwezig is.
Als je bestelde wagen naar productie gaat, lijkt het alsof ze dan pas alles picken en routen naar de lijn.
Bij tekorten van iets of problemen, gaat je bestelde auto niet in productie, maar kom je in een digitale wachtrij/ballenbak te staan tot de Skoda planning zegt dat ie in productie kan gaan.
Bij bestelling kon de cristal lichting niet, dus ook niet genomen. Wist ik veel dat er daarna zoveel andere problemen qua trekhaken, chips, side assist, HUD, enz. voor gingen komen.
Het lijkt een lotje uit de loterij of je wagen gemaakt kan worden of niet...
Als je bestelde wagen naar productie gaat, lijkt het alsof ze dan pas alles picken en routen naar de lijn.
Bij tekorten van iets of problemen, gaat je bestelde auto niet in productie, maar kom je in een digitale wachtrij/ballenbak te staan tot de Skoda planning zegt dat ie in productie kan gaan.
Bij bestelling kon de cristal lichting niet, dus ook niet genomen. Wist ik veel dat er daarna zoveel andere problemen qua trekhaken, chips, side assist, HUD, enz. voor gingen komen.
Ik vind dit zooo vreemd... en het is ook niet iets kleins wat je van Alieexpress besteld.Mister V schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:09:
Alles lijkt precies ook een beetje afhankelijk van wat je aan opties hebt, wat er productieproblemen geeft en wat er nu juist van stukken aanwezig is.
In mijn geval heb ik speciaal een auto besteld die direct in productie ging. Ik heb nog niks gehoord maar het zou dus kunnen zijn dat ik zometeen alsnog een half jaar moet wachten. Dat zou ik echt niet acceptabel vinden... en als ik dan hier lees dat mensen eerst 7 maanden moeten wachten om vervolgens nog eens 7 maanden extra te moeten wachten... dan voldoet Skoda toch gewoon niet aan de verkoopvoorwaarden?
Een normale planner kijkt toch voor iets in productie gaat of alle materialen er zijn en als die er niet zijn, dan worden deze geregeld. Mocht het dan echt niet geregeld kunnen worden op tijd, dan kan ie even opnieuw gepland worden voor een week later en kan er een auto van een week later eerder opgepakt worden...
Of is dat voor Skoda écht te moeilijk?
Boooh, dit is gewoon absoluut niet goed te praten. Wat een stel beunhazen daarachter in Tsjechië (of bij de dealer), want eigenlijk is het niemand duidelijk waar het precies mis gaat.Mister V schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:47:
Sportline's worden blijkbaar ook niet eerder/sneller gebouwd.
Na drie weken hangen in productie staat de mijn (volgens de dealer) sinds gisteren op "banking": wachten op onderdelen van eea leverancier ...
Na drie weken hangen in productie staat de mijn (volgens de dealer) sinds gisteren op "banking": wachten op onderdelen van eea leverancier ...
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Welke merken dan?PGro3772 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:13:
[...]Komende weekend ga ik enkele anderen EV (non VW) testen omdat zij mij aangeven wel binnen een normale levertijd te kunnen leveren. Hierbij vind ik tussen 12 en 20 weken normaal.
Audi, BMW, Mercedes en Volvo hebben even lange levertijden.
Polestar valt nog nipt binnen die 20 weken, tenzij het recent erger zou geworden zijn.
Bij Tesla hangt het af van wanneer je bestelt, aangezien ze meestal per kwartaal werken en het type van wagen is ook van belang, want ze geven voorrang aan de wagens met hogere winstmarges.
Hyundai Ioniq 5 zou ook rond het half jaar hangen.
Ik ben echt benieuwd welke merken er tussen 12 en 20 weken kan leveren.
Goedemiddag,
Om jullie toch even wat hoop te geven.
Mijn Enyaq staat nu op transport richting de dealer vanuit de fabriek.
Mijn Enyaq is via LM op 21 Oktober besteld in de volgende Configuratie:
Merk/type: SKODA ENYAQ IV 62KWH IV 60
Kleur: Race Blue Metallic
Interieur: Stof/Kunstleder Loft
Verwachte afleverdatum: * 21/03/2022
Opties en accessoires:
• Sport Plus
• Licht
• Klimaat
• Klimaat Plus
• Metallic lak
• Family
• Sport
• Warmtepomp
• Comfort Plus
• Chromen dakrailing, raamomlijsting en grille
• Race Blue Metallic
• Zij-airbags achter
• 120 kW oplaadmogelijkheid
• Comfort
• Laadkabel type 2 230v, Mode 2
• Stof/Kunstleder Loft
• Assistentie plus
• 21: Betria Velgen
Opties en accessoires:
• Sport Plus
• Licht
• Klimaat
• Klimaat Plus
• Metallic lak
• Family
• Sport
• Warmtepomp
• Comfort Plus
• Race Blue Metallic
• Zij-airbags achter
• Comfort
• Stof/Kunstleder Loft
• Assistentie plus
Transparantie is het minste wat we avn SKODA (-dealers) verwachten. Wees eerlijk en duidelijk naar je afnemers.p.d.s.mane schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:47:
Sportline's worden blijkbaar ook niet eerder/sneller gebouwd.
Ik ga een ronde maken, waar Polestar en Mustang ook aangedaan worden.this schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:15:
[...]
Welke merken dan?
Audi, BMW, Mercedes en Volvo hebben even lange levertijden.
Polestar valt nog nipt binnen die 20 weken, tenzij het recent erger zou geworden zijn.
Bij Tesla hangt het af van wanneer je bestelt, aangezien ze meestal per kwartaal werken en het type van wagen is ook van belang, want ze geven voorrang aan de wagens met hogere winstmarges.
Hyundai Ioniq 5 zou ook rond het half jaar hangen.
Ik ben echt benieuwd welke merken er tussen 12 en 20 weken kan leveren.
Als een snellere en acceptabeler levertijd te vinden is zal ik het doorgeven.
Polestar werd mij verteld binnen 2 maanden levertijd. Eind januari besteld, april geleverd (met alle opties).PGro3772 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:07:
[...]
Ik ga een ronde maken, waar Polestar en Mustang ook aangedaan worden.
Als een snellere en acceptabeler levertijd te vinden is zal ik het doorgeven.
En had je keuze uit de opties of was dit een bestaande configuratie?Tristan_87 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:17:
Goedemiddag,
Opties en accessoires:
• Sport Plus
• Licht
• Klimaat
• Klimaat Plus
• Metallic lak
• Family
• Sport
• Warmtepomp
• Comfort Plus
• Race Blue Metallic
• Zij-airbags achter
• Comfort
• Stof/Kunstleder Loft
• Assistentie plus
Volledig vanaf scratch samengesteld.Korntrae schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:56:
[...]
En had je keuze uit de opties of was dit een bestaande configuratie?
Dat geeft de burger weer moed. Een positief bericht over levering.Tristan_87 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:17:
Goedemiddag,
Opties en accessoires:
• Sport Plus
• Licht
• Klimaat
• Klimaat Plus
• Metallic lak
• Family
• Sport
• Warmtepomp
• Comfort Plus
• Race Blue Metallic
• Zij-airbags achter
• Comfort
• Stof/Kunstleder Loft
• Assistentie plus
Ondertussen al bericht gekregen dat het september wordt. Ik begin al huiverig te worden over het jaartal waarin de auto geleverd gaat worden...Skodaweek29 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:06:
[...]
Ja daar doel ik op 🤣 kijk eind augustus is weer iets anders dan week 29 ( 18 juli). Ben benieuwd dus 🙈
Ik sta nog op week 29. Maar goed geen mededeling van de dealer zegt ook niks als ik alle berichten zo lees. Eerst maar eens zien richting week 29 hoe de zaken dan staan 🙈Martinez- schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:43:
[...]
Ondertussen al bericht gekregen dat het september wordt. Ik begin al huiverig te worden over het jaartal waarin de auto geleverd gaat worden...
Laten we hoop houden! Als het goed is heb jij ook een redelijk kale Enyaq (i.v.m. de actie + subsidie), dus van chiptekorten zouden wij een stuk minder last moeten hebben.Skodaweek29 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:46:
[...]
Ik sta nog op week 29. Maar goed geen mededeling van de dealer zegt ook niks als ik alle berichten zo lees. Eerst maar eens zien richting week 29 hoe de zaken dan staan 🙈
Wij hebben ook via deze actie besteld, wij hebben ook een al bestaande configuratie gekozen. Bij de proefrit vertelde de dealer dat hij verwachtte dat de auto er in maart/april zou kunnen zijn. Later werd dat vager. Vandaag nog eens nagevraagd, voor deze actie verwachten ze dat de auto’s in 2e kwartaal geproduceerd worden en uiterlijk eind juni geleverd.. uiteraard onder groot voorbehoud! We gaan t zien.Skodaweek29 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:47:
Hallo allemaal wij hebben een skoda enyaq iv 60 besteld via private lease actie dealer. Omdat wij geen kleur etc meer konden kiezen ga ik er vanuit dat de auto al besteld is voor de actie. Ik heb week 29 als levertijd opgekregen maar gezien de berichten hier heb ik daar niet echt vertrouwen in. Zijn er meer mensen die deze actie ook gedaan hebben zodat we elkaar een beetje op de hoogte kunnen houden?
Nou juni teken ik voor 🥳🥳 mag ik vragen via welke dealer?Jw80 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:04:
[...]
Wij hebben ook via deze actie besteld, wij hebben ook een al bestaande configuratie gekozen. Bij de proefrit vertelde de dealer dat hij verwachtte dat de auto er in maart/april zou kunnen zijn. Later werd dat vager. Vandaag nog eens nagevraagd, voor deze actie verwachten ze dat de auto’s in 2e kwartaal geproduceerd worden en uiterlijk eind juni geleverd.. uiteraard onder groot voorbehoud! We gaan t zien.
Ik denk dat de dealer niet veel uit maakt ik denk dat het vooral gaat om een grote gemene deler wat betreft onderdelen.Skodaweek29 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:54:
[...]
Nou juni teken ik voor 🥳🥳 mag ik vragen via welke dealer?
Ik kan me zoiets bedenken als velgen, accupakket, standaard lanpen, etc.
Ik heb bijv. de 60 KW en daarop heel veel pakketten. Ik vermoed dus dat het om een standaard onderdeel gaat wat erg moeilijk te leveren is.
Ja!!!! Ik heb ook me leverdatum 24-02-2022 besteld 17-08-2021
IV 60 sportline
Zwart
20 inch
Panorama dak
Klimaat plus
Familie
Comfort plus
Trekhaak voorbereiding en trekhaak achteraf gemonteerd.
Transport pakket
Assistent
Elektrische bestuurdersstoel
Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
Zijairbags achterin.
120 kw laden
Besteld bij broekhuis via j&t Autolease
IV 60 sportline
Zwart
20 inch
Panorama dak
Klimaat plus
Familie
Comfort plus
Transport pakket
Assistent
Zijairbags achterin.
120 kw laden
Nice! Dat is volgende week al!!Pdro schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:43:
IV 60 sportline
Zwart
20 inch
Panorama dak
Klimaat plus
Familie
Comfort plus
Transport pakket
Assistent
Zijairbags achterin.
120 kw laden
Wanneer was de auto in productie gegaan?
Zoals ik begreep 28-01 klaar voor transport op 04-02crimby schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:47:
[...]
Nice! Dat is volgende week al!!
Wanneer was de auto in productie gegaan?
Nice! Mijne zou ook ongeveer die week geproduceerd worden dacht ik…. Of vorige week. Nog niks gehoord verder.Pdro schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:10:
[...]
Zoals ik begreep 28-01 klaar voor transport op 04-02
Bij Zijm in Nijmegen.Skodaweek29 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:54:
[...]
Nou juni teken ik voor 🥳🥳 mag ik vragen via welke dealer?
Zo intriest om dit te lezen . Maar jij krijgt nog ten minste enige info . Mijn belgische dealer communiceert niet . Heb zakelijk een 80 besteld , eerste en laatste keer . Privé koop ik alvast nooit Skoda , gezien deze manier van werken ...p.d.s.mane schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 00:27:
De eersten 6 maanden van mijn Enyaq bestelling --- nog (een kleine) 3 maanden te gaan (wachten) ...
[Afbeelding]
Amai, mijne is een maand later besteld en zou pas in augustus toekomen nuPdro schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:43:
IV 60 sportline
Zwart
20 inch
Panorama dak
Klimaat plus
Familie
Comfort plus
Transport pakket
Assistent
Zijairbags achterin.
120 kw laden
Begin augustus hadden ze me wel al gezegd dat de levertijd in mei zou liggen.
Heb jij dan geluk met je productieslot?
Daar valt echt geen ene logica in te vinden bij Skoda, zelfs geen Tsjechische 🤣.
Je zou denken ze doen FIFO, maar hoe verklaar je dan dat mensen, die de auto besteld hebben in Juni 2021, momenteel tot 14 maand moet wachten tot levering (als dat er al van komt), zoals ik.
Ik zie hoopvolle berichten van auto's besteld in oktober 2021 met gelijkaardige afwerkingen op kortere termijn geleverd. Goed voor de gelukkige, uiteraard!
Maar als je de lijdensweg kan volgen, dan kan je toch niet anders dan gillend weglopen van Skoda? Wil je die wagens nog wel? Gaat het daar in de productie-lijn ook zo chaotisch aan toe?
Je zou denken ze doen FIFO, maar hoe verklaar je dan dat mensen, die de auto besteld hebben in Juni 2021, momenteel tot 14 maand moet wachten tot levering (als dat er al van komt), zoals ik.
Ik zie hoopvolle berichten van auto's besteld in oktober 2021 met gelijkaardige afwerkingen op kortere termijn geleverd. Goed voor de gelukkige, uiteraard!
Maar als je de lijdensweg kan volgen, dan kan je toch niet anders dan gillend weglopen van Skoda? Wil je die wagens nog wel? Gaat het daar in de productie-lijn ook zo chaotisch aan toe?
Vraagje... stel mijn Enyaq zou wonder boven wonder netjes in week 29 geleverd gaan worden ( wonderen bestaan soms
) wanneer zou deze dan ongeveer in productie moeten gaan? dan weet ik een beetje vanaf welke datum ik mijn dealer kan gaan stalken hahaha
alvast bedankt voor het delen van de kennis
alvast bedankt voor het delen van de kennis
Productie 1 week, transport naar Pon 1 week, dikke week later afleverafspraak. Zo ging het bij mij in ieder geval.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Zo ongeduldig dat ik ben en alle nare verhalen die ik hier lees voor de 100e keer de dealer gestalked... Auto zou eind januari in productie gaan en verwachte leverdatum is 9 maart.
De dealer geeft net aan dat er géén wijizigingen doorgegeven zijn en dat ik van uit mag gaan dat het goed komt. Ik ben erg benieuwd, maar door de verhalen hier toch wel een slag om de arm...
De dealer geeft net aan dat er géén wijizigingen doorgegeven zijn en dat ik van uit mag gaan dat het goed komt. Ik ben erg benieuwd, maar door de verhalen hier toch wel een slag om de arm...
Snap ik helemaal. Hopelijk komt het helemaal goed en komt de auto gewoon 9 maart💪💪crimby schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:23:
Zo ongeduldig dat ik ben en alle nare verhalen die ik hier lees voor de 100e keer de dealer gestalked... Auto zou eind januari in productie gaan en verwachte leverdatum is 9 maart.
Ik merk net dat ik over het hoofd heb gezien dat ze 360 graden area view vergeten zijn te bestellen. Die is momenteel niet leverbaar. Misschien ook de reden dat ie nu al geleverd kan worden..
Maar eens vragen of ze sensoren voor en achteruitrijcamera nog toe kunnen voegen en achteraf in kunnen bouwen. Ben benieuwd wat de kosten worden.
Maar eens vragen of ze sensoren voor en achteruitrijcamera nog toe kunnen voegen en achteraf in kunnen bouwen. Ben benieuwd wat de kosten worden.
Waar heb je de informatie over de "momenteel" niet leverbare 360 graden area view vandaan?Tristan_87 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:11:
Ik merk net dat ik over het hoofd heb gezien dat ze 360 graden area view vergeten zijn te bestellen. Die is momenteel niet leverbaar. Misschien ook de reden dat ie nu al geleverd kan worden..
Gewoon omdat deze niet meer in de online configurator staat, of van elders?
Misschien is dat de reden dat mijn Enyaq iV 80 Sportline, hoewel "bijna af", nu op "banking" staat?
Ik had er begin/medio augustus 2021 (wk.32) alle toen beschikbare opties besteld,
behalve 21" Betria velgen, Crystal Face, warmtepomp, elektr. verstelbare bestuurdersstoel
(nu "spijt" alleen van de laatste omdat daarmee ook de rechter buitenspiegel niet naar beneden kantelt bij het achteruit rijden).
Ik heb het bij Skoda na gevraagd. En zij meldde mij dat wanneer het niet op de website staat dat dit bewust is gedaan gezien deze momenteel dan niet leverbaar is.p.d.s.mane schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:48:
[...]
Waar heb je de informatie over de "momenteel" niet leverbare 360 graden area view vandaan?
Gewoon omdat deze niet meer in de online configurator staat, of van elders?
Moet die hele configurator voor de Enyaq dan niet gewoon uit staan?Tristan_87 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:53:
[...]
Ik heb het bij Skoda na gevraagd. En zij meldde mij dat wanneer het niet op de website staat dat dit bewust is gedaan gezien deze momenteel dan niet leverbaar is.

... de prijslijsten zijn al niet meer te downloaden: https://www.skoda.nl/brochure-prijslijst/enyaq-iv ...crimby schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:54:
[...]
Moet die hele configurator voor de Enyaq dan niet gewoon uit staan?
Gelukkig heb ik geen Porsche of Bentley besteld..😭
Vrachtschip met 1100 Porsches aan boord in brand en stuurloos
https://www.gelderlander....nd-en-stuurloos~a2ed30bf/
Er staan 4000 voertuigen op, ik ga er niet van uit maar hoop toch niet dat de mijne daar tussen zit 🤣Jw80 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:52:
Gelukkig heb ik geen Porsche of Bentley besteld..😭
... op weg van Emden (DE) naar Davisville (VS)Tristan_87 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:14:
[...]
Er staan 4000 voertuigen op, ik ga er niet van uit maar hoop toch niet dat de mijne daar tussen zit 🤣
Ja dat las ik later ook, dat stond niet in het eerste bericht dat ik las.p.d.s.mane schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:22:
[...]
... op weg van Emden (DE) naar Davisville (VS)
In april 2021 de Skoda Enyaq 80 moonwhite besteld, helaas nog geen auto.. volgens de laatste info zou hij volgende week in NL aankomen. Echter lees ik iets over een compensatie voor de verhoging van de bijtelling, kan iemand mij hier meer info over geven? Oorspronkelijke leverdatum zou week 48 2021 zijn.
Afgelopen weekend in een polestar2 (single motor/Long range) gereden. Technisch zit deze auto goed in elkaar. Echter is één probleem, de ruimte. Met mijn1.97m lengte is de auto wel erg krap voorin en achter mij kan bijna niet zitten. De vloer voorin (zowel bij de bestuurder en bijrijder) loopt af. Dit houd in dat je knie richting je kin gaan als je je benen wil optrekken. Dus niets voor lange mensen.crimby schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:16:
[...]
Polestar werd mij verteld binnen 2 maanden levertijd. Eind januari besteld, april geleverd (met alle opties).
Over de levertijd kreeg ik wel een zeer positief antwoord. Op dit moment is de Polestar2 binnen enkele weken al te leveren.
Volgens mij moet de Skoda Supply Chain director eens met Polestar (Geely/Volvo) praten!
Precies hetzelfde hier, niet voor lange mensen maar wel met een kleintje op komst en een vrouw met een slechte rug. Vandaar dat de Skoda een nobrainer was.PGro3772 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:56:
[...]
Afgelopen weekend in een polestar2 (single motor/Long range) gereden. Technisch zit deze auto goed in elkaar. Echter is één probleem, de ruimte. Met mijn1.97m lengte is de auto wel erg krap voorin en achter mij kan bijna niet zitten. De vloer voorin (zowel bij de bestuurder en bijrijder) loopt af. Dit houd in dat je knie richting je kin gaan als je je benen wil optrekken. Dus niets voor lange mensen.
Over de levertijd kreeg ik wel een zeer positief antwoord. Op dit moment is de Polestar2 binnen enkele weken al te leveren.
Volgens mij moet de Skoda Supply Chain director eens met Polestar (Geely/Volvo) praten!
Hier ben ik ook nieuwsgierig naar. hoorde er meer mensen over!rvh98 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:03:
In april 2021 de Skoda Enyaq 80 moonwhite besteld, helaas nog geen auto.. volgens de laatste info zou hij volgende week in NL aankomen. Echter lees ik iets over een compensatie voor de verhoging van de bijtelling, kan iemand mij hier meer info over geven? Oorspronkelijke leverdatum zou week 48 2021 zijn.
een paar dagen later, net mail van de dealer:crimby schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:23:
Zojuist heb ik het bericht gekregen dat de SKODA ENYAQ helaas vertraging oploopt.
Zoals het er nu uitziet zou het midden Mei worden voordat uw ENYAQ geleverd kan worden.
Echter is het wel zo dat ook hierin weer veranderingen kunnen optreden zowel positief als negatief.
Klinkt helaas een beetje als bij mij (zie verder boven)crimby schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:01:
[...]
een paar dagen later, net mail van de dealer:
Zojuist heb ik het bericht gekregen dat de SKODA ENYAQ helaas vertraging oploopt.
Zoals het er nu uitziet zou het midden Mei worden voordat uw ENYAQ geleverd kan worden.
Echter is het wel zo dat ook hierin weer veranderingen kunnen optreden zowel positief als negatief.
Zou het met de hier genoemde brand (van eind januari) te maken hebben:
https://twitter.com/StepanRehak/status/1493982135019089928
zie ook
https://www.google.com/se...b-d&q=fire+skoda+supplier
Dan kan inderdaad gebeuren, maar waarom is Skoda (naar hun dealers en klanten) niet gewoon eerlijk en zegt wat het probleem is dat tot "vertraging voor onbepaalde tijd" leidt ???
Ik ben benieuwd... ik heb speciaal voor een "voorraad" auto gekozen vanwege de bizarre lever verhalen, maar lijk alsnog dikke pech te hebben. Mei zou overigens nog best prima zijn...p.d.s.mane schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:29:
[...]
Klinkt helaas een beetje als bij mij (zie verder boven)![]()
Zou het met de hier genoemde brand (van eind januari) te maken hebben:
https://twitter.com/StepanRehak/status/1493982135019089928
zie ook
https://www.google.com/se...b-d&q=fire+skoda+supplier
Dan kan inderdaad gebeuren, maar waarom is Skoda (naar hun dealers en klanten) niet gewoon eerlijk en zegt wat het probleem is dat tot "vertraging voor onbepaalde tijd" leidt ???
De auto is inmiddels geleverd en in 2022 op kenteken gezet. Kosten zijn meer dan verwacht en dat heb ik geaccepteerd. Auto rijden is gewoon een dure noodzakelijke hobby voor mij.
lubbertkramer schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:19:
[...]
[...]
Ben benieuwd hoe het met jullie leveringen gaat, hier uiteindelijk de stekker eruit getrokken toen duidelijk werd dat ze 2021 op kenteken niet meer gingen halen. Weten jullie of hij in 2021 op kenteken is gegaan?
Gaat voor mij extra pijn doen als ze toch in 2021 op kenteken zijn gegaan, ik heb zelf de gok niet gewaagd en heb de Enyaq actie laten schieten via Leaseplan als vervanger voor mijn Superb. Hier nu overgestapt op een Polestar 2 (ook actie) via Leaseplan en die is 29-12-21 op kenteken gegaan en mag die 15-2-22 ophalen. Op een auto van 60k tikt de verandering in bijtelling toch aan voor de komende vier jaar.
1 groot drama met de leveringen. Die van mij staat nu nog op 11 maart (juni 2021 besteld) maar het blijft alweer te lang stil vanuit de dealer. Een collega van mij heeft in juni 2021 de Audi Q4 besteld…..daar zeggen ze nu al eerlijk dat ze in juni 2022 wel weer een nieuwe update geven over de verwachte levering……andere collega heeft zijn Ipace al 2 maanden bij de garage staan omdat ze wachten op een onderdeel (voorzien van chips)…..het is kommer en kwel.crimby schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:01:
[...]
een paar dagen later, net mail van de dealer:
Mijn auto is nog steeds onderweg naar de importeur. Daarna naar de dealer. Vraag me af via welke route te rijden, via Rusland heb ik het idee haha.
Parkeer sensoren aan de voorzijde kunnen blijkbaar niet achteraf gemonteerd worden maar de camera wel, dus dat maar gedaan.
Gelukkig wel heel netjes gecompenseerd door de LM.
Parkeer sensoren aan de voorzijde kunnen blijkbaar niet achteraf gemonteerd worden maar de camera wel, dus dat maar gedaan.
Gelukkig wel heel netjes gecompenseerd door de LM.
Gaat lekker zo met die prijsverhogingen. 1 april al €1000,-
Via de dealer begrepen dat per 1 oktober er weer €1300,- bovenop komt

8/2 werd mijn Enyaq bij Belgische leasemaatschappij besteld.
Config: Enyaq 80, black
Pack Convenience Plus
Pack Assisted Drive Plus
Pack Comfort Seat Basic
Pack Transport
Inklapbare trekhaak
Vandaag bericht van garage dat vermoedelijke leverdatum 15/4/2023 is. Dat is 14 maanden...
Config: Enyaq 80, black
Pack Convenience Plus
Pack Assisted Drive Plus
Pack Comfort Seat Basic
Pack Transport
Inklapbare trekhaak
Vandaag bericht van garage dat vermoedelijke leverdatum 15/4/2023 is. Dat is 14 maanden...
Van onze in 20-2021 bestelde auto's is er nu één naar voren gehaald (verwacht week 11 ipv week 14).
De andere identieke configuratie is juist naar achteren geduwd naar week 22.
De andere identieke configuratie is juist naar achteren geduwd naar week 22.
Dan kan ik dikke doei zeggen tegen de EV-subsidie, mocht mijn Enyaq niet in september geleverd worden. Lekker dan.Captor schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:51:
Gaat lekker zo met die prijsverhogingen. 1 april al €1000,-
Ik snap dit echt niet. Je gaat een overeenkomst aan met een bedrijf waarbij jij betaalt en zij leveren. Vervolgens leveren zij niet, maar moet jij wel meer gaan betalen.Martinez- schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:08:
[...]
Dan kan ik dikke doei zeggen tegen de EV-subsidie, mocht mijn Enyaq niet in september geleverd worden. Lekker dan.
Probleem zit 'm ook in de subsidieregeling - die kijkt pas naar de cataloguswaarde van het moment van kentekeninschrijving. Ik ga waarschijnlijk op 100 euro 3350 euro mislopen...crimby schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:59:
[...]
Ik snap dit echt niet. Je gaat een overeenkomst aan met een bedrijf waarbij jij betaalt en zij leveren. Vervolgens leveren zij niet, maar moet jij wel meer gaan betalen.
Morgen maar eens bellen naar de dealer.
Ja maar dat komt doordat skoda lekker prijsstijgingen doorvoert zonder uberhaupt iets te leveren.Martinez- schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:15:
[...]
Probleem zit 'm ook in de subsidieregeling - die kijkt pas naar de cataloguswaarde van het moment van kentekeninschrijving. Ik ga waarschijnlijk op 100 euro 3350 euro mislopen...
Is voor de bijtelling idd ook zo... maar wellicht is de stijging voor een iV60 minder...Martinez- schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:15:
[...]
Probleem zit 'm ook in de subsidieregeling - die kijkt pas naar de cataloguswaarde van het moment van kentekeninschrijving. Ik ga waarschijnlijk op 100 euro 3350 euro mislopen...
Goedemorgen, ik lees ook al een tijdje mee en omdat ik ongeveer in hetzelfde schuitje zit ben ik wel erg benieuwd naar het antwoord van jouw dealer..Martinez- schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:15:
[...]
Eigenlijk ben ik na het nieuws van gisteren helemaal vergeten contact op te nemen met mijn dealer. Realistisch gezien; ik vermoed dat een levering uberhaupt dit jaar een uitdaging gaat worden.Pegasus18 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:47:
[...]
Goedemorgen, ik lees ook al een tijdje mee en omdat ik ongeveer in hetzelfde schuitje zit ben ik wel erg benieuwd naar het antwoord van jouw dealer..
Voor wat het waard is: van mijn dealer kreeg ik net deze bericht vanuit de importeur:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VMV37hlNprcF8Su55RLbtSo8.png?f=user_large)
[Edit: tekst uit image even overgetypt voor de zoekfunctie:]
:fill(white):strip_exif()/f/image/VMV37hlNprcF8Su55RLbtSo8.png?f=user_large)
Momenteel zijn er nog 2.300 ENYAQ's met een geplande productieweek in 2021 maar in werkelijkheid zijn deze nog niet geproduceerd of staan op banking. Volgens de laatste informatie vanuit de fabriek start de productie van al deze auto's uiterlijk eind maart. In verband met de aanhoudende schaarste van semi-conductors worden deze auto geproduceerd en vervolgens op banking gezet.
SKODA AUTO stuurt op een periode van maximaal 90 dagen waarop een ENYAQ op banking mag staan. Met inachtneming van deze 90-dagen regeling betekend dat alle auto's met een verwachte levering in 2021 uiterlijk eind juni in Nederland worden verwacht.
[ Voor 55% gewijzigd door p.d.s.mane op 25-02-2022 22:36 ]
Dit geeft tenminste wel wat inzicht, maar stemt me wel somber over de auto's die in 2022 geproduceerd (zouden) worden. Alhoewel ik de mensen in dit topic, die in 2021 al een leverdatum hadden, natuurlijk maar al te graag hun auto gunp.d.s.mane schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:43:
Voor wat het waard is: van mijn dealer kreeg ik net deze bericht vanuit de importeur:
[Afbeelding]
Interessante en bruikbare info . Alleen vraag ik me af wat ze dan nu aan het maken zijn op de Enyaq-lijn ...p.d.s.mane schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:43:
[Afbeelding]
Begrijpelijk.. ja dat het lang gaat duren is me inmiddels wel duidelijk. Het ging mij vooral ook even om de conclusie dat je bij genoemde prijsverhoging zou kunnen fluiten naar de ev subsidie, dat lijkt mij eigenlijk niet. Ik heb deze vraag even neergelegd bij RVO en krijg binnenkort antwoord per mail als het goed is.Martinez- schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:25:
[...]
Eigenlijk ben ik na het nieuws van gisteren helemaal vergeten contact op te nemen met mijn dealer. Realistisch gezien; ik vermoed dat een levering uberhaupt dit jaar een uitdaging gaat worden.
Net gehoord van dealer dat mijn Enyaq(IV80 Sportline) gisteren / vandaag gelost is bij Pon in Leusden.
Ben benieuwd wanneer hij naar de dealer wordt gebracht.
Is dit 'out of the blue' of wist je al dat ie geproduceerd was en ready voor transport was?Janbackx schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:12:
Net gehoord van dealer dat mijn Enyaq(IV80 Sportline) gisteren / vandaag gelost is bij Pon in Leusden.
Had al info gehad van dealer dat hij op transport stond naar Leusden, heeft 2 weken geduurd van fabriek naar Leusden
Oh, dat is niet eens im frage - dat is gewoon zo: op het moment van kentekenregistratie wordt er gekeken naar de cataloguswaarde. Als die door prijsverhogingen hoger uitkomt, verlies je je EV-subsidie.Pegasus18 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:10:
[...]
Begrijpelijk.. ja dat het lang gaat duren is me inmiddels wel duidelijk. Het ging mij vooral ook even om de conclusie dat je bij genoemde prijsverhoging zou kunnen fluiten naar de ev subsidie, dat lijkt mij eigenlijk niet. Ik heb deze vraag even neergelegd bij RVO en krijg binnenkort antwoord per mail als het goed is.
Ik wilde eerder bellen of ze garanties kunnen geven m.b.t. de levertijden en/of compensatie. Voor de subsidie zou ik niet naar mijn dealer bellen - die heeft daar geen verstand van.
Edit: zie ook hieronder - staat bij de voorwaarden van de subsidie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/nh3JCuqnSmXotljdVdYh5QeE.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Martinez- op 25-02-2022 15:32 ]
Wij hebben een enyaq iv 60 besteld, met bijna alle opties, incl trekhaak. Besteld begin maart 2021, er is nog steeds geen productiedatum bekend.
Ooit was de productiedatum 1 aug 2021, maar die verdween en er kwam geen andere....
Ooit was de productiedatum 1 aug 2021, maar die verdween en er kwam geen andere....
Vandaag dealer gesproken en zij gaven aan dat zij niks weten van een compensatieregeling.Goegol schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:30:
[...]
Hier ben ik ook nieuwsgierig naar. hoorde er meer mensen over!
Helaas is onze wederom naar achter geschoven, blijkt als sinds week 48 in banking te staan. Overigens kunnen ze ons niks vertellen, zeer teleurgesteld in Skoda. Order is midden maart geplaatst, van levering week 36 verschoven naar week 48, naar week 52 toen week 8 en nu onbekend maar voor eind juli is de belofte…
Totaal wachten we dan ruim 1 jaar 4 maanden; echt te belachelijk voor woorden terwijl auto’s welke na ons zijn besteld al geleverd zijn. Zelfs identieke auto’s…
Ik heb geen worden hiervoorrvh98 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:30:
[...]
Vandaag dealer gesproken en zij gaven aan dat zij niks weten van een compensatieregeling.
Helaas is onze wederom naar achter geschoven, blijkt als sinds week 48 in banking te staan. Overigens kunnen ze ons niks vertellen, zeer teleurgesteld in Skoda. Order is midden maart geplaatst, van levering week 36 verschoven naar week 48, naar week 52 toen week 8 en nu onbekend maar voor eind juli is de belofte…
Totaal wachten we dan ruim 1 jaar 4 maanden; echt te belachelijk voor woorden terwijl auto’s welke na ons zijn besteld al geleverd zijn. Zelfs identieke auto’s…

Het lijkt alsof bij Škoda de "banking" geen wachtrij/queue/fifo(/lilo) is maar een stapel/stack/filo/lifo ... of gewoon geheel ongeorganiseerd chaos? Dat is niet met "chiptekort" (chip as in integrated circuit or "IC") te verklaren - wel met "IQ"-tekort.
Echter, 90 dagen vanaf 29.11.2021/05.12.2021 (begin/eind week 48) is 27.02.2022/05.03.2022; dus het zou niet meer zo lange voor je moeten duren ...
p.d.s.mane schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:43:
[Afbeelding]
[...]
"SKODA AUTO stuurt op een periode van maximaal 90 dagen waarop een ENYAQ op banking mag staan."
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door p.d.s.mane op 25-02-2022 22:43 ]
Wij hopen het, echter gaf de dealer aan dat het een streven is ze in sommige gevallen dit niet halen. Collega met identieke auto heeft bestelling staan sinds december 2020 en helaas ook nog niet geleverd wegens banking, overigens is dit wel een unieke situatie al laat het wel de chaos zien Skoda.p.d.s.mane schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:42:
Echter, 90 dagen vanaf 29.11.2021/05.12.2021 (begin/eind week 48) is 27.02.2022/05.03.2022; dus het zou niet meer zo lange voor je moeten duren ...
[...]
Van een compensatie is geen sprake zover ik weet. Ik heb er dakdragers en granny lader bij kunnen regelen als compensatie….maar dat is peanuts natuurlijk. Auto moet nog steeds geleverd worden……juni 2021 besteld. Ben wel klaar met Skoda. Als ze fifo hanteren dan weet je waar je aan toe bent….dit is gewoon amateurisme.Goegol schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:30:
[...]
Hier ben ik ook nieuwsgierig naar. hoorde er meer mensen over!
De ellende in Oekraïne treft ook Skoda qua levertijden:
https://www.autoweek.nl/a...iv-terug-wegens-oekraine/
Ben benieuwd wat dit voor de NL markt betekent. Als er besloten wordt niet meer te leveren aan Rusland, zou dat positief kunnen uit pakken voor de Westerse markt. Maar ben er bang voor....Tsja83 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:52:
De gehele situatie is natuurlijk met name en bijzonder vreeslijk en ernstig voor alle mensen (Škoda medewerkers en anderen) in Oekraïne!Tsja83 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:52:
Mijn gedachten zijn bij hen en ik wens hen alles beste!
Wel zie ik een kans voor Škoda om de backlog op de "banking" te verkleinen --- mits de schaarse halfgeleiders inderdaad uit Azië komen en niet uit Oekraïne ...
Ik snap je frustratie helemaal. Ik kreeg te horen dat collega's die hem een maand later besteld hebben, hem nu net uitgeleverd hebben gekregen. Het gaat om precies dezelfde auto. Skoda is een puinhoop en de VW groep, vooral Skoda zet zichzelf zo aardig te kakken als merk.rvh98 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:30:
[...]
Vandaag dealer gesproken en zij gaven aan dat zij niks weten van een compensatieregeling.