Jeu90 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:21:
[...]
Nouja, dat lijkt me dus niet. De dealer vertelde mij dat zij ook zagen dat het dus niet FIFO is. Als dit wel zo zou zijn, hoe kan het dan dat er 80x-en eerder geleverd worden dan Enyaqs die zelfs al in 2020 besteld waren?
Ook is ons bedrijf echt geen kleine jongen. Wij hadden 70 Enyaqs in bestelling staan toen vorig jaar mijn eerste leverweek naar achteren geplaatst werd. Sowieso is ons leasebedrijf ook geen kleine klant. Maar de praktijk bewijst dat Skoda zich daar dus ook echt helemaal niets van aan trekt.
Het is best goed uit te leggen waar het "fout" gaat met de FIFO gedachte.
Wanneer je in een productiebedrijf voor bijvoorbeeld week 4 niet voldoende materialen (lees chips/accu's/overige materialen) hebt zetten ze de fabriek niet stil totdat alle materialen er zijn.
Dat zou betekenen dat je bijvoorbeeld vanaf week 4 al scheef loopt met je planning voor heel 2022 en alle andere weken in het jaar ook moet doorschuiven/herbevestigen omdat je in week 4 scheef liep.. Deze vertraging moet je doorgeven aan alle toeleveranciers omdat dit inpact heeft op de materialen die zij moeten aanleveren.
Dus ja, het kan zijn dat in week 4 auto's niet gebouwd worden maar dat deze half worden gebouwd en bijvoorbeeld in week 10(bufferweek) worden afgebouwd omdat net dat ene onderdeel wel voldoende op voorraad gekomen is.
Ondertussen komt in week 6 wel alles op tijd binnen en kunnen ze in week 6 wel auto's afbouwen en versturen naar de dealers. Dit terwijl de auto's in week 6 wellicht later besteld zijn dan die auto's van productieweek 4.
Zeker in deze mondiale chaos met tig toeleveranciers, materiaaltekorten en het opdrogen van tussenvoorraden en een enorme vraag naar nieuwe auto's ben je aan de goden overgeleverd. Zowel PON, dealer en consument.