Ja dat vraag ik me dus wel af. Wordt de auto in 2024 echt (fiscaal) duurder? De dealer kon dat niet met zekerheid bevestigen.
Ik denk dat ze gewoon een realistische inschatting willen maken, ook rekening houdend met de feestdagen.cryptapix schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:25:
[...]
De leasemaatschappij heeft op het “mijn”-portaal als verwachte leverdatum eerste helft januari 2024 staan. Ik hoop toch niet dat de LM het over het jaar gaat tillen zodat ze een auto van het jaar 2024 ipv 2023 hebben…
Voor mij is het nog 6 lange dagen wachten
De Waal Autogroep heeft mij al laten weten dat de Enyaq per 1 januari weer €2.000 duurder wordt ja...cryptapix schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:43:
[...]
Ja dat vraag ik me dus wel af. Wordt de auto in 2024 echt (fiscaal) duurder? De dealer kon dat niet met zekerheid bevestigen.
Zojuist een 85 sportsline besteld via Athlon, zou heel mooi zijn als die nog dit jaar geleverd kan worden maar moet eerlijk zeggen dat ik daar niet meer op reken. Zou het wel erg zuur vinden als hij in januari 2000 euro duurder is en je daar dan nog 22% extra bijtelling over moet afdragen.
Zojuist besteld bij Athlon of heeft Athlon hem bij de dealer besteld? Bij mij zat er 1,5 week tussen mijn opdracht aan de LM (Arval) en de bevestiging van de dealer dat de auto door hen besteld is bij Skoda. Die bevestiging kreeg ik 19 okt jl. De dealer hoopt op levering eind december; LM gaat uit van 1e helft januari. Kan ook eraan liggen dat LM schijnbaar niet graag een auto op kenteken zet in december. Kortom: als je nu bestelt lijkt het mij heel krap worden.BertP schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:26:
Zojuist een 85 sportsline besteld via Athlon, zou heel mooi zijn als die nog dit jaar geleverd kan worden maar moet eerlijk zeggen dat ik daar niet meer op reken. Zou het wel erg zuur vinden als hij in januari 2000 euro duurder is en je daar dan nog 22% extra bijtelling over moet afdragen.
Mijn dealer gaf overigens aan dat het qua levertijd niet echt uitmaakt welke versie je bestelt. Het beste kun je zelf navraag doen bij de dealer waar er besteld is. Die krijgt een indicatie van Skoda zelf.
Ik hoop ook niet dat de mijne pas in januari komt. Scheelt toch weer 18e pm (2000*0,22*0,49)/12)) aan bijtelling (en ik vraag me af of mijn eigen bijdrage dan ook nog wordt verhoogd).
Besteld bij Athlon, daarna wel door hen gebeld en ze gaven aan dat ze de auto begin volgende week gaan bestellen. Ga er daarom ook vanuit dat het eerder begin februari ‘24 dan eind dec ‘23 zal worden met leveren.cryptapix schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
Zojuist besteld bij Athlon of heeft Athlon hem bij de dealer besteld? Bij mij zat er 1,5 week tussen mijn opdracht aan de LM (Arval) en de bevestiging van de dealer dat de auto door hen besteld is bij Skoda. Die bevestiging kreeg ik 19 okt jl. De dealer hoopt op levering eind december; LM gaat uit van 1e helft januari. Kan ook eraan liggen dat LM schijnbaar niet graag een auto op kenteken zet in december. Kortom: als je nu bestelt lijkt het mij heel krap worden.
Mijn dealer gaf overigens aan dat het qua levertijd niet echt uitmaakt welke versie je bestelt. Het beste kun je zelf navraag doen bij de dealer waar er besteld is. Die krijgt een indicatie van Skoda zelf.
Ik hoop ook niet dat de mijne pas in januari komt. Scheelt toch weer 18e pm (2000*0,22*0,49)/12)) aan bijtelling (en ik vraag me af of mijn eigen bijdrage dan ook nog wordt verhoogd).
Een andere offerte van de skoda dealer had de €2000 al opgenomen per 1-1-2024 overigens. Zou wel zonde zijn van de extra kosten, had ik liever de 21” velgen en/of de warmtepomp van gekozen.
Vandaag kreeg ik bericht van Athlon dat ‘mijn’ Enyaq Coupe 85 Business Edition besteld is.
Verwachte leverdatum is week 7 2024.
Specificaties:
• Kleur: Race Blue Metallic[8X8X]
• Bekleding: Stof/Kunstleder Loft[N2U-EO]
• Metallic lak
• Elektrisch inklapbare trekhaak
• Lichtmetalen velgen Neptune 20" 235/50/R20 voor, 255/45/R20 achter
• Laadkabel 230V inclusief kabelreiniger
Specificaties:
• Metallic lak
Nice, we zitten ongeveer in het zelfde tijdschema (vermoed ik). Vorige week de bestelling geplaatst via de portal van Athlon, gister bevestiging gehad van eigen bijdrage en akkoord leaseovereenkomst. Vermoed dat Athlon daarmee naar Skoda (of importeur) gaat om te bestellen. Heb dus ook nog geen levertijd gekregen, maar gezien onze bestelling veel op elkaar lijkt zal de levertijd ook vergelijkbaar zijn vermoed ik.beekc1 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:57:
Vandaag kreeg ik bericht van Athlon dat ‘mijn’ Enyaq Coupe 85 Business Edition besteld is.
Specificaties:
• Metallic lak
Ik heb een rooie Enyaq 85 Sportline besteld begin oktober. Staat nu ingepland voor productie 20-11. Ik denk dat hij datum deel 1a in 2023 (zonder de prijsverhoging) krijgt en uitlevering 2-1-2024 zal zijn.
Ik denk dat de Auto inmiddels bij de dealer is aangekomen.
Hoewel niet zo uitgebreid als de Myskoda.be apex is er met de Honeymoon van Pondealer wel iets te herleiden.
date delivery ging vrolijk elke dag mee met welke dag het dan ook was.
Maar waar bij date_unload_dealer eerst null stond is nu een vaste datum (in het verleden) zichtbaar
Ook heb ik day_count_delivery in de gaten die keurig elke dag een cijfertje lager wordt.
* Rubman beging ongeduldig te worden
Oké en dan wordt je gewoon 5 min later gebeld dat de auto er is om een afspraak te maken
Hoewel niet zo uitgebreid als de Myskoda.be apex is er met de Honeymoon van Pondealer wel iets te herleiden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| "week_production_est": "41", "week_production_def": "41", "prodnum": "2023-10-10 15:59:00", "prodnum_org": "4129704", "prodnum_year": "202341", "date_unload_dealer": "2023-10-30", "date_delivery": "31 oktober 2023", "time_delivery": null, "has_honeymoon_trader": null, "delivery_on_monday": "", "day_count_delivery": "011", |
date delivery ging vrolijk elke dag mee met welke dag het dan ook was.
Maar waar bij date_unload_dealer eerst null stond is nu een vaste datum (in het verleden) zichtbaar
Ook heb ik day_count_delivery in de gaten die keurig elke dag een cijfertje lager wordt.
* Rubman beging ongeduldig te worden

Oké en dan wordt je gewoon 5 min later gebeld dat de auto er is om een afspraak te maken

[ Voor 5% gewijzigd door Rubman op 31-10-2023 12:13 ]
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Heb zojuist de honeymoon link gekregen vanuit de dealer, als ik dan de developers tool open klik en ga naar network met fetch/xhr aangevinkt zie ik nog geen apexremote bestand. Ben ik te ongeduldig of moet ik wellicht nog andere stappen ondernemen?
Als je in de Dev tool zit heb ik hierin gekeken onder de network tab.BertP schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:12:
Heb zojuist de honeymoon link gekregen vanuit de dealer, als ik dan de developers tool open klik en ga naar network met fetch/xhr aangevinkt zie ik nog geen apexremote bestand. Ben ik te ongeduldig of moet ik wellicht nog andere stappen ondernemen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/r0Oy2Dt4ZG4LU9UTT64iQLSO.png?f=user_large)
Daarin vind je alle info over de stappen van 1 tot 9 geloof ik en ook in welke stap je nu bent en wat info op Null die gedurende de productietijd wordt ingevuld.
Zo heb ik de exacte productiedata etc allemaal ingevuld gekregen ipv enkel een week kenbaar via de tekst.
Ik heb de mijne begin januari besteld. Moet ik mij zorgen maken over de levertijd?
Er zijn wel auto’s later besteld en eerder geleverd. De auto van @Rubman is een week later geproduceerd en inmiddels kan hij hem ophalen. Maar je moet je wellicht ook zorgen maken over je geheugenDennis__ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:53:
Ik heb de mijne begin januari besteld. Moet ik mij zorgen maken over de levertijd?
Je zou je dealer eens kunnen bellen? Lijkt er immers op dat je auto daar is of zou moeten zijn.Dennis__ schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:17:
Besteld in begin februari. We zijn er bijna, hopelijk deze maand nog
"Production week" Week 40
"Importer Transport" 12/10/2023
"Importer Arrival" 14/10/2023
"Dealer Transport" 18/10/2023
[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 02-11-2023 21:08 ]
Een kleine update van mijn bestelling. Geplande productiedatum (vanaf) 5 december 2023. De dealer denkt dat levering dit jaar daarmee niet heel realistisch lijkt (maar hij sluit het ook niet uit). Kenteken deel 1a nog in 2023 zou wel mogelijk moeten zijn. Scheelt toch weer in de bijtelling!
Voor de volledigheid: bevestiging van bestelling door dealer dateert van 19 oktober.
Voor de volledigheid: bevestiging van bestelling door dealer dateert van 19 oktober.
Bij mij is ook eindelijk de Enyaq besteld! Zie eerdere post, koste maar 3 maanden om te bestellen. De dealer had in aanloop al een productieplek gereserveerd waardoor hij waarschijnlijk in 2023 nog op kenteken kan worden gezet.
Je wagen was toch al onderweg naar de dealer? Nog steeds niet geleverd??Dennis__ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:53:
Staat al bijna een maand op "dealer transport".st3rn schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:56:
[...]
Je wagen was toch al onderweg naar de dealer? Nog steeds niet geleverd??
Hier in Belgie duurt alles langer
Toen dat bij mij de Status op Dealer Transport kwam, was die de dag nadien al geleverd. Bij mij ging het ook om een Belgische bestellingDennis__ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:15:
[...]
Staat al bijna een maand op "dealer transport".
Ik zou toch eens contact opnemen met je dealer om na te gaan of je wagen nog niet geleverd is. Het kan zijn dat je dealer veel nieuwe wagens te verwerken heeft.
Dealer Transport betekent dat de wagen dus reeds aangekomen is bij de importeur.
Ik bewonder je relaxte houding wel. Ik zou al na een halve dag mijn dealer bellen: “heeft u heeeel toevallig al iets gehoord?”Dennis__ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:15:
[...]
Staat al bijna een maand op "dealer transport".
[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 08-11-2023 20:25 ]
Vandaag opgehaald, was nog wat vertraagd door 2e keer aanpassing van velgen (nu GMP Mentor Black Diamond). Dealer was bij eerder gedeelde opties vergeten dat ze rekening moesten houden met een grotere breedte maat achter. Is het geen plaatjePizr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:26:
[...]
Gisteren via LM bericht gekregen dat de afleverdatum opnieuw is verplaatst naar 31-12-2023. Nu is het genoeg, ik ga bellen. Na eerst een verhaal dat de reden nooit wordt gedeeld door de fabriek besluit de verkoper toch wat verder te kijken. Blijkt de auto gisteren te zijn aangekomen in Nederland en verwachten later vandaag een aflever afspraak te kunnen maken
![]()
:strip_exif()/f/image/xfPebrUe6ZzP8TpB9vNBFK7I.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kreeg dit antwoord donderdag dus misschien weet ik volgende week meer.cryptapix schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:25:
[...]
Ik bewonder je relaxte houding wel. Ik zou al na een halve dag mijn dealer bellen: “heeft u heeeel toevallig al iets gehoord?”
Dag Dennis,
Vreemd, ik zie in het systeem ook nog steeds staan dat de wagen op dealer transport staat.
Ik vraag meer informatie op bij het bestelbureau en laat u iets weten.
Groetjes,
Ben weer een stapje verder :-)
maart 2023 - Bestelling geplaatst in België
15-11-2023 - Frozen Period
"Status__c": "Frozen Period",
Bouwen ze nog steeds model 2023? Volgende wordt nog steeds bij mij aangegeven:
"Model_Extension_Code__c": "E15",
"Model_Year_Text__c": "2023",
maart 2023 - Bestelling geplaatst in België
15-11-2023 - Frozen Period
"Status__c": "Frozen Period",
Bouwen ze nog steeds model 2023? Volgende wordt nog steeds bij mij aangegeven:
"Model_Extension_Code__c": "E15",
"Model_Year_Text__c": "2023",
Hier afgelopen vrijdag de auto opgehaald bij de dealer.
Moet zeggen vanaf moment bestellen tot afhalen erg vlot en keurig verlopen allemaal. 29 augustus contract getekend en 10 november opgehaald.
Het enige wat ik nog niet heb is de laadpas van de lease maatschappij dus het is even behelpen met een eigen pas en maar zaken declareren. Gelukkig is mijn werkgever daar heel relaxt in en kan ik het tijdelijk wel even voorschieten.
:strip_exif()/f/image/Xj4BGFhnb0F2ECssbYZR7ao5.jpg?f=fotoalbum_large)
De kleur ben ik echt instant verliefd op geworden, prachtige groen zilver
Moet zeggen vanaf moment bestellen tot afhalen erg vlot en keurig verlopen allemaal. 29 augustus contract getekend en 10 november opgehaald.
Het enige wat ik nog niet heb is de laadpas van de lease maatschappij dus het is even behelpen met een eigen pas en maar zaken declareren. Gelukkig is mijn werkgever daar heel relaxt in en kan ik het tijdelijk wel even voorschieten.
:strip_exif()/f/image/Xj4BGFhnb0F2ECssbYZR7ao5.jpg?f=fotoalbum_large)
De kleur ben ik echt instant verliefd op geworden, prachtige groen zilver
Het onmogelijke is gebeurd 
Status__c: "Dealer Arrived"
Dag Dennis,
Vandaag antwoord verkregen !
Wagen is aangekomen op onze externe parking maar Import had het systeem nog niet aangepast wegens een IT fout.
Ik ga informeren bij onze administratieve dienst of ze deze kunnen opstarten aangezien zij normaal gezien ook niet op de hoogte geweest gaan zijn wegens deze fout.
Groetjes,
Edit: nog 2 a 3 weken hebben ze nodig om alles in orde te brengen.
Status__c: "Dealer Arrived"
Dag Dennis,
Vandaag antwoord verkregen !
Wagen is aangekomen op onze externe parking maar Import had het systeem nog niet aangepast wegens een IT fout.
Ik ga informeren bij onze administratieve dienst of ze deze kunnen opstarten aangezien zij normaal gezien ook niet op de hoogte geweest gaan zijn wegens deze fout.
Groetjes,
Edit: nog 2 a 3 weken hebben ze nodig om alles in orde te brengen.
[ Voor 7% gewijzigd door Dennis__ op 17-11-2023 17:08 ]
Hoi,
Ben al sinds eind april met ongeduld aan het wachten op mijn Enyaq IV 60. Besteld via KBC-Lease.
Leverdatum was gezet op 30 november 2023, dus ik fijn opvolgen via myskoda.be en apexremote (merci voor de info).
Ik heel blij toen ik vorige week het volgende zag:
"Production_date__c": 1700092800000, (16/11/2023)
"Production_Week_SEN__c": "2023 47",
"Status__c": "In Production",
En dan deze ochtend bericht van de leasing dat de garage heeft laten weten dat de verwachte leverdatum is verzet naar 15 februari 2024.
De reden hiervoor is volgens de garage en leveringsprobleem van microchips.
Hopelijk is dit vlug opgelost.
grtz
Ben al sinds eind april met ongeduld aan het wachten op mijn Enyaq IV 60. Besteld via KBC-Lease.
Leverdatum was gezet op 30 november 2023, dus ik fijn opvolgen via myskoda.be en apexremote (merci voor de info).
En dan deze ochtend bericht van de leasing dat de garage heeft laten weten dat de verwachte leverdatum is verzet naar 15 februari 2024.
De reden hiervoor is volgens de garage en leveringsprobleem van microchips.

grtz
Dat is zuur…badger2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:30:
Hoi,
En dan deze ochtend bericht van de leasing dat de garage heeft laten weten dat de verwachte leverdatum is verzet naar 15 februari 2024.![]()
De reden hiervoor is volgens de garage en leveringsprobleem van microchips.![]()
grtz
Wat geeft de status nu aan? Nog steeds in production?
't ja, niet zo leuk, maar er zijn ergere dingen in de wereld.st3rn schreef op woensdag 22 november 2023 @ 06:37:
[...]
Dat is zuur…
Wat geeft de status nu aan? Nog steeds in production?
De status staat nog steeds "In Production"
Het productie probleem heeft waarschijnlijk te maken met de problemen bij VW:
https://www.elektroauto-n...da-enyaq-vw-motorenmangel
https://www.elektroauto-n...da-enyaq-vw-motorenmangel
Wel raar, mijn 85 staat staat gewoon nog gepland voor aflevering dit jaar. Wellicht dat in Belgie D'Ieteren niet genoeg productieplekken heeft gereserveerd.
Hij is al geproduceerd (volgens apexremote al op 16/11) dus dat is niet het probleem. Ik zie trouwens ook al het VIN nummer staan. Volgens de dealer het heeft met een tekort aan microchips te maken, maar ik lees op verschillende sites dat de productie problemen die VW heeft met de electromotoren ook impact heeft op de Enyaq.dangerousp schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:47:
.....Wellicht dat in Belgie D'Ieteren niet genoeg productieplekken heeft gereserveerd.
Misschien dat ze gewoon voorrang geven aan de IV 85? 'k Heb geen idee of the IV 60 ook de nieuwe APP550 motoren krijgt of op de oudere motoren blijft.
Inmiddels wel 2 keer uitgesteld.. einde jaar komt toch nog in gedrang.
Blijkbaar is die van mij nu toch al bij de importeur:
"Status__c": "Importer Arrival",
"Status__c": "Importer Arrival",
Hopelijk is die van jou er ook nog dit jaar.dangerousp schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:01:
[ Voor 28% gewijzigd door badger2 op 28-11-2023 13:30 ]
Wanneer heb je hem besteld als ik vragen mag? ik 30-9 en vooralsnog staat er in honeymoon week 51 afleveren. Zou vorige week (47) gebouwd worden maar nu staat er week 48. Ik denk dat week 51 afleveren niet haalbaar is.dangerousp schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:01:
Definitieve bestelling ik meen 5 oktober. Productie stond op 20 toen 26 november en nu dus 2 december.AlexTol schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:12:
[...]
Wanneer heb je hem besteld als ik vragen mag? ik 30-9 en vooralsnog staat er in honeymoon week 51 afleveren. Zou vorige week (47) gebouwd worden maar nu staat er week 48. Ik denk dat week 51 afleveren niet haalbaar is.
ok, dank je. Ik heb vanmorgen even contact gehad met dealer. zou geen vertraging oplopen, week 51 binnen bij dealer volgens de planning. Begin januari zou ik kunnen rijden zonder tegenbericht.dangerousp schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:58:
[...]
Definitieve bestelling ik meen 5 oktober. Productie stond op 20 toen 26 november en nu dus 2 december.
de prijsverhoging 2024 zou niet doorgaan begreep ik ook. Dus de bijtelling wordt niet anders.
Ik zal dit eens tegen mijn dealer aanhouden. Kijken wat die zegt over de prijs in 2024.AlexTol schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:43:
[...]
ok, dank je. Ik heb vanmorgen even contact gehad met dealer. zou geen vertraging oplopen, week 51 binnen bij dealer volgens de planning. Begin januari zou ik kunnen rijden zonder tegenbericht.
de prijsverhoging 2024 zou niet doorgaan begreep ik ook. Dus de bijtelling wordt niet anders.
Inderdaad geen prijsverhoging meer!DutchJackal schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:54:
[...]
Ik zal dit eens tegen mijn dealer aanhouden. Kijken wat die zegt over de prijs in 2024.
Ben benieuwd of jouw wagen morgen (zaterdag?) 2 december gebouwd wordt. De mijne zou ook deze week gebouwd worden, maar helaas nog niets vernomen via Honeymoon.dangerousp schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:58:
[...]
Definitieve bestelling ik meen 5 oktober. Productie stond op 20 toen 26 november en nu dus 2 december.
De motor is wel echt een groot issue.. auto's worden half afgebouwd, orderintake is op een laag pitje gezet en ID.4 wordt langer met oude motor geproduceerd. Dat kan nog weleens een hoofdpijn dossier worden.AlexTol schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:50:
[...]
Ben benieuwd of jouw wagen morgen (zaterdag?) 2 december gebouwd wordt. De mijne zou ook deze week gebouwd worden, maar helaas nog niets vernomen via Honeymoon.
Er werd hier geroepen “geen prijsverhogingen meer”, maar de prijslijst van de coupe laat toch wat anders zien. En laat ik nou net een 60 coupe sportline hebben besteld.
:strip_exif()/f/image/byJb1V8wAw0P0XiSEFCJHSyc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GghVuCmHnJHYZk6U32adc3mR.jpg?f=fotoalbum_large)
De consumenten adviesprijs en de fiscale waarde dalen(!) in 2024 met EUR 2.000.
Maar wat betekent dit nu voor mijn auto die net wel of net niet in 2023 geleverd gaat worden… Zou mijn dealer ervoor kunnen zorgen dat ik de 2024 bijtelling krijg?
Edit: kleine correctie, de lak is in 2024 wel EUR 190 duurder
:strip_exif()/f/image/byJb1V8wAw0P0XiSEFCJHSyc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GghVuCmHnJHYZk6U32adc3mR.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar wat betekent dit nu voor mijn auto die net wel of net niet in 2023 geleverd gaat worden… Zou mijn dealer ervoor kunnen zorgen dat ik de 2024 bijtelling krijg?
[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 02-12-2023 20:44 ]
Kwestie van wachten met op kenteken zetten lijkt me?cryptapix schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:17:
...
Ik ben hier wel blij mee! Heb ontzettend moeten pushen om de auto besteld te krijgen en nu was het hopen dat hij nog voor oud&nieuw op kenteken kon worden gezet. Daar hoef ik nu gelukkig niet meer wakker van te liggen.

Ik zal maandag eens contact opnemen met de dealer dan; zij bepalen neem ik aan of ze de auto direct op kenteken zetten of wachten.DutchJackal schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:58:
[...]
Kwestie van wachten met op kenteken zetten lijkt me?
Ik ben hier wel blij mee! Heb ontzettend moeten pushen om de auto besteld te krijgen en nu was het hopen dat hij nog voor oud&nieuw op kenteken kon worden gezet. Daar hoef ik nu gelukkig niet meer wakker van te liggen.
Ik heb ook moeten pushen en het gaat er nu om spannen, maar als ik had geweten dat de auto goedkoper werd had ik misschien wel even gewacht. 2k goedkoper is ongeveer 40e pm minder eigen bijdrage + 18e pm minder bijtelling. Dat scheelt best wel wat! In het gunstigste geval zal ik nu 18e pm kunnen besparen want de leasemij zal waarschijnlijk die 2k niet terugkrijgen (en al helemaal niet aan mij geven…).
Helaas, voor de tweede keer een week uitgesteld.AlexTol schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:50:
[...]
Ben benieuwd of jouw wagen morgen (zaterdag?) 2 december gebouwd wordt. De mijne zou ook deze week gebouwd worden, maar helaas nog niets vernomen via Honeymoon.
Update:cryptapix schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:07:
[...]
Ik zal maandag eens contact opnemen met de dealer dan; zij bepalen neem ik aan of ze de auto direct op kenteken zetten of wachten.
Ik heb ook moeten pushen en het gaat er nu om spannen, maar als ik had geweten dat de auto goedkoper werd had ik misschien wel even gewacht. 2k goedkoper is ongeveer 40e pm minder eigen bijdrage + 18e pm minder bijtelling. Dat scheelt best wel wat! In het gunstigste geval zal ik nu 18e pm kunnen besparen want de leasemij zal waarschijnlijk die 2k niet terugkrijgen (en al helemaal niet aan mij geven…).
Productiedatum is verzet van 5 naar 10 december. Welke koopsom en fiscale waarde gaat gelden is totaal onduidelijk. De leasemaatschappij krijgt gewoon een factuur van de dealer en heeft geen invloed. De dealer zegt ook geen invloed te hebben omdat de importeur (Pon) dit bepaalt. En Pon, tja die heeft er geen belang bij om te wachten op een prijsverlaging per 1 januari 2024. Dus, afwachten en maar zien wat er gaat gebeuren… Vervelendste is dat Pon ervoor zou kunnen kiezen om de eerste toelating (deel 1a) in 2023 te laten plaatsvinden en de leasemaatschappij sowieso pas in januari 2024 overgaat tot eerste tenaamstelling (deel 1b). In het slechtste geval houd ik dus de 2023 prijs en bijtelling maar krijg ik de auto pas in 2024.
De mijne staat al bijna een maand op de parking bij de Dealer. Nog altijd geen nieuws gehad, besteld begin februari. Zal ze morgen nog is bellen of mailen.
Gisteren mail ontvangen dat de Enyaq niet op 12 januari maar 31 januari komt.
@DutchJackal heb jij toevallig een productiedatum gekregen? Mijn auto is volgens mij 2 weken voor die van jou besteld. Ik weet geen leverdatum (enkel: we gaan uit van eerste helft januari), maar mij is wel gezegd dat de productiedatum morgen is (was eerder 5 december, maar werd uitgesteld). Overigens weet ik ook niet zeker of de auto daadwerkelijk morgen geproduceerd wordt natuurlijk.
Reden dat ik het vraag is dat ik probeer in te schatten hoeveel tijd er zit tussen productie en levering.
Reden dat ik het vraag is dat ik probeer in te schatten hoeveel tijd er zit tussen productie en levering.
[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 09-12-2023 12:31 ]
Nee. Zal binnenkort eens navraag doen bij de dealer.cryptapix schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:30:
@DutchJackal heb jij toevallig een productiedatum gekregen? Mijn auto is volgens mij 2 weken voor die van jou besteld. Ik weet geen leverdatum (enkel: we gaan uit van eerste helft januari), maar mij is wel gezegd dat de productiedatum morgen is (was eerder 5 december, maar werd uitgesteld). Overigens weet ik ook niet zeker of de auto daadwerkelijk morgen geproduceerd wordt natuurlijk.
Mijn auto is 7 november besteld. Wel zei de dealer dat ze in afwachting van de LM alvast een productieslot hadden gereserveerd. Geen idee wanneer ze dat precies gedaan hebben en wat dat in de praktijk inhoudt.
[ Voor 6% gewijzigd door DutchJackal op 09-12-2023 13:46 ]
Mijne is 18 oktober (of iets eerder) besteld en had destijds een productiedatum van 5 dec en verwachte levering in 2023. Ik verwacht niet dat dealers slots reserveren. Alle Skoda’s in NL worden namelijk geïmporteerd door PON. Als je op de PON importeur website staat, staat daar een telefoonnummer. Als je dat belt, krijg je iemand van PON aan de lijn die je vraagt te mailen naar info@skoda.nl en zegt dat PON die mailbox beheertDutchJackal schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:45:
[...]
Nee. Zal binnenkort eens navraag doen bij de dealer.
Mijn auto is 7 november besteld. Wel zei de dealer dat ze in afwachting van de LM alvast een productieslot hadden gereserveerd. Geen idee wanneer ze dat precies gedaan hebben en wat dat in de praktijk inhoudt.
Wat is een LM versie? Ik zie die niet op de Skoda site als optie?
Edit: oh je bedoelt denk ik L&K. Maar die versie heb je toch niet besteld?
[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 09-12-2023 16:50 ]
Lease Maatschappijcryptapix schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:16:
[...]
Mijne is 18 oktober (of iets eerder) besteld en had destijds een productiedatum van 5 dec en verwachte levering in 2023. Ik verwacht niet dat dealers slots reserveren. Alle Skoda’s in NL worden namelijk geïmporteerd door PON. Als je op de PON importeur website staat, staat daar een telefoonnummer. Als je dat belt, krijg je iemand van PON aan de lijn die je vraagt te mailen naar info@skoda.nl en zegt dat PON die mailbox beheertDat mailadres staat overigens ook op de PON website. Wellicht claimt PON wel slots.
Wat is een LM versie? Ik zie die niet op de Skoda site als optie?
Edit: oh je bedoelt denk ik L&K. Maar die versie heb je toch niet besteld?
Weer uitgesteld naar vandaag.. Denk dat hij weer wordt uitgesteld.
IK heb ook nog niets vernomen ( was wk 47 bouwen, toen week 48 bouwen, tot nu toe staat hij op week 49 bouwen) 30-9 besteld met de kanttekening niet voor 1-11 te bouwen om de zekerheid van een 85 te garanderen. Wordt toch een ander Kerstcadeau kopen
Eind oktober is door de LM (Athlon) onze Enyaq besteld bij Pouw (locatie Zwolle voor aflevering). Daar is in het begin wat mis gegaan qua communicatie tussen LM en dealer, er stond een leverrestrictie op voor einde lease contract maar die moest er af.
Op de honeymoon link zie ik die nog steeds staan, dealer is summier in de communicatie. Gaf eerst aan dat sales support dat er uit zou halen, tot op heden niet gebeurd. Nu geeft de dealer aan dat de honeymoon link altijd actueel is en zij niet meer informatie hebben dan daar beschikbaar.
Als er meer bekend zou zijn komt dat dan hier tevoorschijn?
Op de honeymoon link zie ik die nog steeds staan, dealer is summier in de communicatie. Gaf eerst aan dat sales support dat er uit zou halen, tot op heden niet gebeurd. Nu geeft de dealer aan dat de honeymoon link altijd actueel is en zij niet meer informatie hebben dan daar beschikbaar.
Als er meer bekend zou zijn komt dat dan hier tevoorschijn?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| "week_production_est": "50", "week_production_def": null, "prodnum": null, "prodnum_org": null, "prodnum_year": "202350", "date_unload_dealer": null, "date_delivery": "11 december 2023", "start_date_production_def": null, "end_date_production_def": null, "day_count_delivery": "173", "week_delivery": "22-2024", |
[ Voor 3% gewijzigd door BertP op 11-12-2023 12:40 ]
Dit snap ik niet? (maar dat kan aan mij liggenAlexTol schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:34:
IK heb ook nog niets vernomen ( was wk 47 bouwen, toen week 48 bouwen, tot nu toe staat hij op week 49 bouwen) 30-9 besteld met de kanttekening niet voor 1-11 te bouwen om de zekerheid van een 85 te garanderen. Wordt toch een ander Kerstcadeau kopen
Je hebt dus een iv80 besteld, met de kanttekening deze pas vanaf 1-11 te bouwen (toen ze niet meer gebouwd werden) om te garanderen dat je een 85 (andere configuratie) geleverd krijgt?
Ik had een iv80 configuratie ingediend bij de LM, maar toen de LM mijn configuratie bij de dealer inleverde had Skoda net de configuraties bijgewerkt en kon de iv80 überhaupt niet meer geconfigureerd/besteld/verkocht worden. De dealer kon deze configuratie simpelweg niet meer bestellen.
Maar ik moest toen weer helemaal vooraan beginnen door een 85 te configureren en die configuratie in te leveren bij de LM zodat zij hem konden calculeren en ermee naar de dealer konden.
Bij de RDW staan ook nog maar 13 kentekens van de Enyaq 85, waarvan slechts 1 is tenaamgesteld. Ik kan geen nieuwe nieuwsberichten over de motorproblemen vinden.
Nee, dat ligt aan mij sorry.DutchJackal schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:12:
[...]
Dit snap ik niet? (maar dat kan aan mij liggen)
Je hebt dus een iv80 besteld, met de kanttekening deze pas vanaf 1-11 te bouwen (toen ze niet meer gebouwd werden) om te garanderen dat je een 85 (andere configuratie) geleverd krijgt?
Ik had een iv80 configuratie ingediend bij de LM, maar toen de LM mijn configuratie bij de dealer inleverde had Skoda net de configuraties bijgewerkt en kon de iv80 überhaupt niet meer geconfigureerd/besteld/verkocht worden. De dealer kon deze configuratie simpelweg niet meer bestellen.
Maar ik moest toen weer helemaal vooraan beginnen door een 85 te configureren en die configuratie in te leveren bij de LM zodat zij hem konden calculeren en ermee naar de dealer konden.
Ik wilde de 80 sportline bestellen maar de dealer gaf mij aan twee weken te wachten omdat voor 1.000 meer de 85 te bestellen kwam. Dus de order van de 85 wel geplaast maar gevraagd niet voor 1-11 te bouwen. Dit omdat ze nog wel eens met bestellingen en in bouwvolgorde wisselen. Niet dat ik alsnog een 80 zou krijgen.
( was een tip van de dealer)
Hoe zie je dat?dangerousp schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:51:
Bij de RDW staan ook nog maar 13 kentekens van de Enyaq 85, waarvan slechts 1 is tenaamgesteld. Ik kan geen nieuwe nieuwsberichten over de motorproblemen vinden.
Al gevonden!
https://opendata.rdw.nl/Voertuigen/Open-Data-RDW-Gekentekende_voertuigen/m9d7-ebf2/data_preview
[ Voor 28% gewijzigd door DutchJackal op 11-12-2023 14:41 ]
Dit las ik in een bericht van 2 dagen geleden. Nu dat de id4 en 5 weer gebouwd worden zou de 85 ook wel van de band gaan rollen. (toch?) waarbij 2017 wel een typo zou zijn :-) )
(bron: https://cleantechnica.com...orn-for-the-rest-of-2023/ )
/f/image/hrp3CHGROL6bF0YUzg4E6tWg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door AlexTol op 11-12-2023 14:46 ]
Eind 2017?AlexTol schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:42:
Dit las ik in een bericht van 2 dagen geleden. Nu dat de id4 en 5 weer gebouwd worden zou de 85 ook wel van de band gaan rollen. (toch?)
[Afbeelding]
Nice! Dat is wat? 10 weken na bestellen?AlexTol schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:12:
Dit is toch wel lekker wakker worden.
[Afbeelding]
7-11 besteld. 10 weken later zou 16-01 zijn. Levering staat nu op 31-01. Kan wel eens kloppen dan.
Hier 18 okt besteld, dan zou 27 dec de productiedatum zijn (was 5, werd 10 en zou dan dus 27 worden). Strookt wel met verwachte levering in eerste helft januari 2024.
Ik begin een beetje gek te worden van PON. Ze blijven maar om mijn vraag heendraaien. Telkens geen concreet antwoordt en moet ik zelf maar weer conclusies trekken en die bij PON verifiëren.
Tot nu toe is mijn conclusie dat de cataloguswaarde bepaald wordt op het moment dat PON het kenteken krijgt. Zij bepalen wanneer ze het aanvragen, dus hebben de controle. Ze weten dat de coupe in januari 2k goedkoper is. Ze weten ook dat de LM de auto pas in 2024 op haar naam zet en uitleveren. Ze weten dus ook dat ze mij naaien met een hogere bijtelling als ze het kentekenen toch in 2023 aanvragen. Maar ze blijven de vraag wat ze gaan doen om dit te voorkomen maar ontwijken.
Tot nu toe is mijn conclusie dat de cataloguswaarde bepaald wordt op het moment dat PON het kenteken krijgt. Zij bepalen wanneer ze het aanvragen, dus hebben de controle. Ze weten dat de coupe in januari 2k goedkoper is. Ze weten ook dat de LM de auto pas in 2024 op haar naam zet en uitleveren. Ze weten dus ook dat ze mij naaien met een hogere bijtelling als ze het kentekenen toch in 2023 aanvragen. Maar ze blijven de vraag wat ze gaan doen om dit te voorkomen maar ontwijken.
Ik ben bang dat je hier geen invloed op hebt.
Het zou mij niet verbazen als er al een hoop kentekens aangevraagd zijn om dit jaar nog wat targets te halen.( overigens puur speculeren want weet niet of dit wel kan zoder vin)
Alles draait om de kpi's
Het zou mij niet verbazen als er al een hoop kentekens aangevraagd zijn om dit jaar nog wat targets te halen.( overigens puur speculeren want weet niet of dit wel kan zoder vin)
Alles draait om de kpi's
Ik ben er ook bang voor, maar dat zou in ieder geval wel een antwoord zijn. Mijn auto wordt (waarschijnlijk) dit jaar nog gebouwd, en ik weet dat ze het kenteken kunnen aanvragen voordat de auto daadwerkelijk in NL is. Normaal is dat fijn, want dan loopt het proces geen vertraging op, maar in dit geval word ik hierdoor gewoon enkele tientjes per maand genaaid. Dus het zou fijn zijn als ze het kenteken gewoon wat later aanvragen. Maarja, het zal wel geautomatiseerd zijn.AlexTol schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:29:
Ik ben bang dat je hier geen invloed op hebt.
Alles draait om de kpi's
[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 13-12-2023 14:26 ]
Niet dat ik ongeduldig ben ofzo, maar weet iemand hoe lang het duurt vanaf het moment dat Honeymoon aangeeft ''vandaag zijn wij gestart met de bouw van jouw nieuwe auto'' tot het moment dat de wagen op transport gaat?
Normaal wordt een auto binnen een aantal uur gebouwd. Echter staat mijn auto al een aantal dagen op 'in productie'. Mogelijk dat de auto dus zonder motor wordt gebouwd..AlexTol schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:49:
Niet dat ik ongeduldig ben ofzo, maar weet iemand hoe lang het duurt vanaf het moment dat Honeymoon aangeeft ''vandaag zijn wij gestart met de bouw van jouw nieuwe auto'' tot het moment dat de wagen op transport gaat?
Eindelijk na een jaar wachten kan ik hem vrijdag ophalen!
Zo, een jaar... en dan denk ik dat de paar weken die ik wacht al lang zijn. Ik hoop dat het wachten je beloont wordt.
Inmiddels 19 85's in NL, druppelt heel langzaam..AlexTol schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:42:
Dit las ik in een bericht van 2 dagen geleden. Nu dat de id4 en 5 weer gebouwd worden zou de 85 ook wel van de band gaan rollen. (toch?) waarbij 2017 wel een typo zou zijn :-) )
[Afbeelding]
Update van de dealer: productie is gestart. Een dezer dagen zal hij op transport gaan naar NL.cryptapix schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:58:
Hier 18 okt besteld, dan zou 27 dec de productiedatum zijn (was 5, werd 10 en zou dan dus 27 worden). Strookt wel met verwachte levering in eerste helft januari 2024.

De "normale" versie gaat dan weer niet omlaag met de prijs. En de lak is ook 190 duurdercryptapix schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:17:
Er werd hier geroepen “geen prijsverhogingen meer”, maar de prijslijst van de coupe laat toch wat anders zien. En laat ik nou net een 60 coupe sportline hebben besteld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dacht te lezen dat de verhoging van de baan was.cryptapix schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:02:
[...]
Update van de dealer: productie is gestart. Een dezer dagen zal hij op transport gaan naar NL.
auto komt eraan.
kans op de hogere 2023 bijtelling wordt zo wel erg groot.
De normale Enyaq krijgt inderdaad niet de gevreesde verhoging. Ik heb echter een coupe besteld en die krijgt per 1 januari een prijsverlaging.Mimi89 schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:09:
[...]
Dacht te lezen dat de verhoging van de baan was.
Is dat ergens bevestigd vanuit Skoda? Op de offerte van begin november stond deze prijsverhoging (2000 euro) namelijk nog wel vermeld.
Overigens 2 november besteld, aflevering verwacht op 15 februari.
De prijslijsten staan op de Skoda website.BertP schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:35:
Is dat ergens bevestigd vanuit Skoda? Op de offerte van begin november stond deze prijsverhoging (2000 euro) namelijk nog wel vermeld.
Weet je zeker dat ze niet op je staan te wachten tot je hem komt halen?AlexTol schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:51:
[...]
Iemand een idee hoe lang zo'n ritje uit Mladá Boleslav duurt?
Ja, ik ben ongeduldig :-)
Inmiddels 46dangerousp schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:21:
[...]
Inmiddels 19 85's in NL, druppelt heel langzaam..
Vandaag bericht gehad dat de Enyaq vandaag ‘geboren’ wordt. Dat met een dikke disclaimer, maar ik ga er maar vanuit dat het klopt.
Aflevering staat gepland voor week 7. Aangezien ik de 60 heb besteld, heb ik toch navraag gedaan bij de LM of het mogelijk was om mijn 60 bestelling om te zetten naar de 85. Aangezien ‘mijn’ auto al de status ‘in productie’ had, bleek dit niet mogelijk.. Ik moet me dan ook maar neerleggen bij het feit dat ik geen (toekomstige) updates krijg.. of toch wel?
Mijn vraag had inmiddels via de LM ook de dealer bereikt (Pouw Zwolle) hier werd medegedeeld dat de 60 een update krijgt naar 170kWh laden. Overige (software) updates zijn niet uitgesloten, doelend op ME4.0.
Mijn hoop is dat de hardware van de 60 afdoende is om ME 4.0 te kunnen draaien. Iets zegt me dat het niet zo is …
Aflevering staat gepland voor week 7. Aangezien ik de 60 heb besteld, heb ik toch navraag gedaan bij de LM of het mogelijk was om mijn 60 bestelling om te zetten naar de 85. Aangezien ‘mijn’ auto al de status ‘in productie’ had, bleek dit niet mogelijk.. Ik moet me dan ook maar neerleggen bij het feit dat ik geen (toekomstige) updates krijg.. of toch wel?
Mijn vraag had inmiddels via de LM ook de dealer bereikt (Pouw Zwolle) hier werd medegedeeld dat de 60 een update krijgt naar 170kWh laden. Overige (software) updates zijn niet uitgesloten, doelend op ME4.0.
Mijn hoop is dat de hardware van de 60 afdoende is om ME 4.0 te kunnen draaien. Iets zegt me dat het niet zo is …
Ik heb al wel in de gaten dat dealers het vaak ook niet weten. De 85 zou volgens de prijslijst eerst ook 170kW kunnen laden, dat is op de nieuwe prijslijst weer 135kW.[Deva] schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 01:30:
Vandaag bericht gehad dat de Enyaq vandaag ‘geboren’ wordt. Dat met een dikke disclaimer, maar ik ga er maar vanuit dat het klopt.
(kleine tip: kW is vermogen, kWh is een hoeveelheid. 170 kWh kun je alleen in een hele grote accu laden)
Het viel me daarnaast op dat de 10-80 procent tijd tussen een ID.7 (met 175kW piek) niet veel sneller is dan de Enyaq met 135kW.
Uiteraard heb je gelijk, bedoelde 170kW. Het was al laatdangerousp schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:35:
[...]
Ik heb al wel in de gaten dat dealers het vaak ook niet weten. De 85 zou volgens de prijslijst eerst ook 170kW kunnen laden, dat is op de nieuwe prijslijst weer 135kW.
(kleine tip: kW is vermogen, kWh is een hoeveelheid. 170 kWh kun je alleen in een hele grote accu laden)
Het viel me daarnaast op dat de 10-80 procent tijd tussen een ID.7 (met 175kW piek) niet veel sneller is dan de Enyaq met 135kW.
Hmmmm.... Mijn auto zou ook deze week geproduceert worden, ook een 60. Maar heb geen bericht dat ie in productie is. Mischien duurt het langer ivm de trekhaak.[Deva] schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 01:30:
Trouwens staat bij mij de lever datum op week 2.
Ook bij Pauw Zwolle.
Ik heb hem ook besteld incl. o.a trekhaak, zou niet uit mogen maken verwacht ik. Tot heden nog geen vervolg mail gehad van de volgende stap.Mimi89 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:19:
[...]
Hmmmm.... Mijn auto zou ook deze week geproduceert worden, ook een 60. Maar heb geen bericht dat ie in productie is. Mischien duurt het langer ivm de trekhaak.
Trouwens staat bij mij de lever datum op week 2.
Ook bij Pauw Zwolle.
Ik weet niet welke stap dat is (stap 4) en hoelang dit doorgaans duurt, maar kan me ergens voorstellen dat de ‘band’ stil staat en de mensen met de familie om de kerstboom zitten
4 is ''jouw Skoda is onderweg''
5 is de wagen is binnen
6 is bevestiging afspraak
7 is kenteken
8 is '' wij zijn er klaar voor, jij ook?''
9 is wij wensen jou plezierige en veilige kilometers.
al wachtende leert men :-)
5 is de wagen is binnen
6 is bevestiging afspraak
7 is kenteken
8 is '' wij zijn er klaar voor, jij ook?''
9 is wij wensen jou plezierige en veilige kilometers.
al wachtende leert men :-)
[ Voor 87% gewijzigd door AlexTol op 24-12-2023 12:22 ]
Heb je al een kenteken? Ik ben benieuwd of jouw auto een 2023 of 2024 cataloguswaarde krijgt. Dat zegt dan ook wat over die van mijAlexTol schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:07:
Het is zover,
17-1 wagen ophalen. (30-9 def besteld)
Ik heb 2-2,5 week later besteld. Jouw datum doet vermoeden dat ik mijn auto eind januari krijg.
Weet je, of kun je eens kijken op ovi.rdw.nl, van welke datum het kenteken is?AlexTol schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:07:
Ja heb een kenteken.
Mijn auto staat inmiddels bij de dealer. Alleen nog een 0-beurt.. Maar dat laat nog even op zich wachten. Ik heb hem al wel gezien. Wat me opviel was dat Skoda achterop nog in het oude lettertype was.
Weekje later maar mijn Enyaq is in productie.
Uit ervaringg hoeveel tijd zit er tussen producite en aflevering? Bij mij staat de geplande lever datum nog op week 2, dat lijkt me nu niet meer haalbaar.
Mijn lage instap auto begint lastig te worden met mijn zwangere toet 🙈 wie zal er eerder zijn de baby of de auto?
Uit ervaringg hoeveel tijd zit er tussen producite en aflevering? Bij mij staat de geplande lever datum nog op week 2, dat lijkt me nu niet meer haalbaar.
Mijn lage instap auto begint lastig te worden met mijn zwangere toet 🙈 wie zal er eerder zijn de baby of de auto?