ik heb gisteren ook maar weer eens gebeld met de dealer. Zou deze week naar NL komen, maar staat nog op banking. Al sinds 8 maart..laforte schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:36:
Volgens Skoda zou mijn auto deze week naar Nederland komen. Bij navraag van de dealer is de auto nog niet onderweg dus dat zou niet kunnen kloppen. Ik hoop dat de auto dan alsnog wel binnenkort echt op transport gaat richting Nederland
Zijn er intussen al weer wat meer zekerheden qua levertijd? Of zitten we nog altijd in een situatie waarbij alles een inschatting is, maar dus evengoed er maanden naast kan zitten?
Mijn levertijd in die netwerk communicatie die te vinden is bij 'my skoda' is nog steeds niets veranderd.
Maar ik weet niet of dit van enige betekenis is.
Mijn levertijd in die netwerk communicatie die te vinden is bij 'my skoda' is nog steeds niets veranderd.
Maar ik weet niet of dit van enige betekenis is.
[ Voor 30% gewijzigd door this op 06-04-2022 11:18 ]
Is er een manier om achteraf de productieweek te achterhalen?
Memento mori
De mijne staat sinds begin februari op backing. Hij zou afgelopen of deze week naar NL komen, maar dealer hoorde gisteren van importeur (PON) dat hij vrijdag 8 april op transport zal gaan, maar dealer zal vrijdag/maandag nog eens navragen. Volgens importeur duurt het dan nog eens ~2 weken tot dat hij "binnen" is. Blijft erg spannend of ik hem voor mei nog kan ophalen ...8y-one schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:37:
[...]
ik heb gisteren ook maar weer eens gebeld met de dealer. Zou deze week naar NL komen, maar staat nog op banking. Al sinds 8 maart..
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Het lastige is dat niemand kan vertellen op welk onderdeel ze wachten. Of hoeveel onderdelen. Daardoor moeilijk in te schatten hoever de auto klaar is. Heb mijn privé-auto al verkocht en moet ik uiterlijk half mei bij de dealer inleveren. Hoop voor die tijd de Enyaq te hebben.p.d.s.mane schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:47:
[...]
De mijne staat sinds begin februari op backing. Hij zou afgelopen of deze week naar NL komen, maar dealer hoorde gisteren van importeur (PON) dat hij vrijdag 8 april op transport zal gaan, maar dealer zal vrijdag/maandag nog eens navragen. Volgens importeur duurt het dan nog eens ~2 weken tot dat hij "binnen" is. Blijft erg spannend of ik hem voor mei nog kan ophalen ...
Ja, achteraf krijg je een overzicht van de productie met daarop de datum en alle voor de auto van toepassing zijnde waardes.Bob-B190 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:06:
Is er een manier om achteraf de productieweek te achterhalen?
Er blijkt een sprankje licht aan het einde van de tunnel te verschijnen:p.d.s.mane schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:47:
De mijne staat sinds begin februari op backing. Hij zou afgelopen of deze week naar NL komen, maar dealer hoorde gisteren van importeur (PON) dat hij vrijdag 8 april op transport zal gaan, maar dealer zal vrijdag/maandag nog eens navragen. Volgens importeur duurt het dan nog eens ~2 weken tot dat hij "binnen" is. Blijft erg spannend of ik hem voor mei nog kan ophalen ...
Ik heb net een email van "Mijn ŠKODA" (dan wel HoneyMoonNet.nl) ontvangen:
Uw nieuwe Enyaq iV heeft de fabriek van ŠKODA verlaten en is onderweg naar Nederland!
Op 'Mijn ŠKODA’ leest u de laatste details:
Uw ŠKODA Enyaq iV is onderweg!
Mooi nieuws: uw ŠKODA Enyaq iV met chassisnummer XXXXXXXXXXXXXXXXX is vanaf Mladá Boleslav onderweg naar Nederland. Zodra uw Enyaq iV bij ons is geleverd, nemen wij contact met u op om de afleverdatum met u af te spreken.
🤞
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Zojuist nogmaals contact opgenomen met mijn dealer m.b.t. de levering van de Enyaq. En warempel: waar eerst de auto in augustus/september werd verwacht, is deze opeens opgeschoven in de planning en komt die eind mei al naar Nederland. (als alles goed gaat....)
Goed nieuws. Tijdens het bestellen van mijn Enyaq (black magic met klimaat pakket en electrische trekhaak) in de private lease actie stond de levertijd ook op wk 39. Toen zeiden ze al dat het kwartaal 2 zou worden. Ben benieuwd.Martinez- schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:44:
Zojuist nogmaals contact opgenomen met mijn dealer m.b.t. de levering van de Enyaq. En warempel: waar eerst de auto in augustus/september werd verwacht, is deze opeens opgeschoven in de planning en komt die eind mei al naar Nederland. (als alles goed gaat....)
... en nu springt op eens de "Verwachte afleverweek" in stap 1 op HoneyMoonNet.nl van week 21-2022 (28 mei) naar week 23-2022 (11 juni) ... !???p.d.s.mane schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:11:
[...]
Er blijkt een sprankje licht aan het einde van de tunnel te verschijnen:
Ik heb net een email van "Mijn ŠKODA" (dan wel HoneyMoonNet.nl) ontvangen:
[...]
🤞

Ik zou me daar niet te druk om maken. Die van mij sprong ook naar 23-2022.p.d.s.mane schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:11:
[...]
... en nu springt op eens de "Verwachte afleverweek" in stap 1 op HoneyMoonNet.nl van week 21-2022 (28 mei) naar week 23-2022 (11 juni) ... !???![]()
![]()
Zelf nog geen mail gekregen dat de auto onderweg is. Maar in de API call naar honeymoonnet kan ik al wel het VIN nummer lezen. Hoop dat mijn Enyaq samen met die van jouw onderweg is.
...and remember: gravity doesn't exist.... Earth just sucks!!!
Amai dat is heel goed nieuwsMartinez- schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:44:
Zou je dealer toevallig weten waarom de jouwe zo hard vervroegd is?
Aan mijn dealer heb ik niet veel jammer genoeg, ze blijft altijd heel vaag.
Nee, geen idee en ook niet nagevraagd. Ik was allang blij dat die zoveel vervroegd was.this schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:26:
[...]
Amai dat is heel goed nieuws, hopelijk gaat mijne ook van augustus vervroegd worden.
Zou je dealer toevallig weten waarom de jouwe zo hard vervroegd is?
Aan mijn dealer heb ik niet veel jammer genoeg, ze blijft altijd heel vaag.
Het lijkt erop dat onze auto's tegelijk gaan komen? 28 mei kreeg ik ook te horen, ik vermoed dat er dan een grote levering komt?p.d.s.mane schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:11:
[...]
... en nu springt op eens de "Verwachte afleverweek" in stap 1 op HoneyMoonNet.nl van week 21-2022 (28 mei) naar week 23-2022 (11 juni) ... !???![]()
![]()
Waar ik eerst zo blij was beginnen nu de baal momentjes wel te komen.
De knopjes om achterdeuren van kinderslot te voorzien ontbreken.
Verwarmbare voorruit is nu zonder spiralen?
Camera is achteraf niet ingebouwd..
Gaat lekker..
Gaat lekker..
Wat vervelend!Tristan_87 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:09:
Waar ik eerst zo blij was beginnen nu de baal momentjes wel te komen.
Gaat lekker..
Moest je dat zelf uitvinden, of had de dealer dat genoemd en uitgelegd waarom ("chiptekort"
Zit dan wel de Side Assist (Blind Spot Sensor) erop, of heb je anders de EUR 350 korting voor het ontbreken ervan retour gekregen?
[ Voor 10% gewijzigd door p.d.s.mane op 08-04-2022 06:18 ]
Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik moet geloven:Martinez- schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:06:
[...]
Het lijkt erop dat onze auto's tegelijk gaan komen? 28 mei kreeg ik ook te horen, ik vermoed dat er dan een grote levering komt?
Mijn ŠKODA / HoneyMoonNet zegt dat mijn ENYAQ sinds gisteren (07 april (week 14) 2022) onderweg is,
maar ook dat de verwachte leverweek nu week 23/2022 (11 juni) is --- 9 weken van fabriek tot klant???
Importeur PON zegt dat de transport van fabriek naar PON 2 weken zal duren (=> week 16/2022 (21 april) in NL).
Dealer verwacht dat ik mijn ENYAQ uiterlijk eind april (week 17/2022) bij hen kan ophalen ...
... medio mei zal het 9 maanden / 40 weken sinds mijn bestelling zijn ...
De blind spot sensor zit er dan weer wel op. Echt heel apart allemaal..p.d.s.mane schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 06:15:
[...]
Wat vervelend!
Moest je dat zelf uitvinden, of had de dealer dat genoemd en uitgelegd waarom ("chiptekort") bij de oplevering?
Zit dan wel de Side Assist (Blind Spot Sensor) erop, of heb je anders de EUR 350 korting voor het ontbreken ervan retour gekregen?
Ik heb de auto ontvangen als zijnde compleet. Geen bericht van er ontbreken dingen.
Ik ga de auto maar even terug geven om de auto door te laten lichten.
Nou de aap is uit de mouw gekomen. Door een chiptekort heeft Skoda in Oktober vorig jaar besloten dat de Electronische vergrendeling van de achterportieren is komen te vervallen wanneer je het family pakket kiest. Ze hebben het mij alleen niet door gegeven.
Wat betreft de voorruit verwarming, dit is een infrarood verwarming geworden met flinterdun transparant zilverfolie.
Ik kan trouwens ook nergens mijn bandenreparatieset vinden, iemand ideeën?
Wat betreft de voorruit verwarming, dit is een infrarood verwarming geworden met flinterdun transparant zilverfolie.
Is het normaal dat je een extra, wit, kentekenplaat krijgt bij de trekhaak? Bij mijn Seat Ateca kreeg ik dat wel, bij de Enyaq lijkt ik deze te missen??
Dat en het elektronische kinderstoel en de side assist gingen vervallen (assistentie plus werd daardoor €350,- goedkoper) werd bekend eind vorig jaar, lang nadat ik de mijne in augustus had besteld, en mijn dealer beweert nog steeds dat de mijne "zo als besteld" geleverd wordt. Ik zal het eind april / (begin) mei wel zien ...Tristan_87 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:49:
Nou de aap is uit de mouw gekomen. Door een chiptekort heeft Skoda in Oktober vorig jaar besloten dat de Electronische vergrendeling van de achterportieren is komen te vervallen wanneer je het family pakket kiest. Ze hebben het mij alleen niet door gegeven.
Wanneer had jij besteld?
23 oktober is de mijne besteld.p.d.s.mane schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:05:
[...]
Dat en het elektronische kinderstoel en de side assist gingen vervallen (assistentie plus werd daardoor €350,- goedkoper) werd bekend eind vorig jaar, lang nadat ik de mijne in augustus had besteld, en mijn dealer beweert nog steeds dat de mijne "zo als besteld" geleverd wordt. Ik zal het eind april / (begin) mei wel zien ...
Wanneer had jij besteld?
Met side assist bedoel je iets anders dan dode hoek assistent?
Side Assist is blijkbaar bij Škoda de naam voor dode hoek assistent.Tristan_87 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 08:46:
[...]
23 oktober is de mijne besteld.
Met side assist bedoel je iets anders dan dode hoek assistent?
Zit er bij mij gewoon op.p.d.s.mane schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:52:
[...]
Side Assist is blijkbaar bij Škoda de naam voor dode hoek assistent.
Side Assist zorgt er ook voor dat als een fietser langs rijdt dat je niet je deur ineens open kan gooien.
Heeft dus meerdere functies.
Om een uitgebreide (kinder-)stoel-storm te voorkomen:Tristan_87 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:06:
[...]
Als je kinderen huilen worden ze getaserd 🤣
Excuus! De automatische spelcorrectie wist niet dat het "de elektronische kinderslot" had moeten zijn ...
Kun deze optie laten nog inbouwen? 😉Tristan_87 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:06:
[...]
Als je kinderen huilen worden ze getaserd 🤣
Zou dan een dealer-service zijn of iets wat je er uitonderhandeld moet hebben, standaard is het in ieder geval niet.crimby schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:27:
Is het normaal dat je een extra, wit, kentekenplaat krijgt bij de trekhaak? Bij mijn Seat Ateca kreeg ik dat wel, bij de Enyaq lijkt ik deze te missen??
Tips waar die aan te schaffen? En is zo’n NL of EU NL sticker echt nodig erop voor het buitenland?Eddos schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:13:
[...]
Zou dan een dealer-service zijn of iets wat je er uitonderhandeld moet hebben, standaard is het in ieder geval niet.
Gaat voor ons om een fietsendrager
https://www.google.nl/search?hl=nl&q=is+een+sticker+nodig+op+fietsendragercrimby schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:22:
[...]
Tips waar die aan te schaffen? En is zo’n NL of EU NL sticker echt nodig erop voor het buitenland?
Gaat voor ons om een fietsendrager
https://www.google.nl/search?hl=nl&q=Waar+NL+sticker+kopen
https://www.google.nl/search?hl=nl&q=witte+kentekenplaat+kopen
[ Voor 11% gewijzigd door laforte op 10-04-2022 19:16 ]
Nuttig… zo kan je elke vraag op dit forum beantwoorden he.
Anyway, ik zie dat ik in de levertijden topic zit dus last sowieso maar.
Zijn er al mensen die de auto uit de private lease actie geleverd hebben gekregen of een verwachte leverdatum hebben van voor juli?
Ik heb mijn Private Lease Enyaq op 10 maart besteld bij TB in Breda. De verwachte leverdatum was toen eind april, staat inmiddels op 13 mei. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden...Mastehose schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:48:
Zijn er al mensen die de auto uit de private lease actie geleverd hebben gekregen of een verwachte leverdatum hebben van voor juli?
In GB is de iV60 na vandaag niet meer te bestellen.
De focus gaat op de 80 batterij ivm onderdelen schaarste en de verwachting dat dat voor de 60 nog een tijd langer zal duren.
bron.
De focus gaat op de 80 batterij ivm onderdelen schaarste en de verwachting dat dat voor de 60 nog een tijd langer zal duren.
bron.
Op 14 februari een Enyaq 'voorraadmodel' besteld uit de private lease actie (dus met subsidie). De verwachting was dat deze juni/juli geleverd zou worden. Dit weekend een mailtje gestuurd naar de dealer en hij vertelde me dat door de situatie in Oekraïne er vertraging is opgelopen in de productie, maar dat hij deze week een lijst heeft gestuurd naar de Skodafabriek met alle bestelde Enyaqs die onder de subsidiegrens vallen, zodat deze met voorrang gebouwd gaan worden. Dit om ervoor te zorgen dat ze niet boven de subsidiegrens vallen door de prijsverhoging vanaf 01-10-2022. Een indicatie voor een leveringsdatum kon hij me echter niet geven. Even afwachten dus!Mastehose schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:48:
Ik hoop het oprecht voor je, maar tijdens de 2021-2022 jaarwisseling zijn veel zakelijke rijders ook teleurgesteld en dientengevolge een hoger leasetarief gekregen.yannickho schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:11:
[...]
Op 14 februari een Enyaq 'voorraadmodel' besteld uit de private lease actie (dus met subsidie). De verwachting was dat deze juni/juli geleverd zou worden. Dit weekend een mailtje gestuurd naar de dealer en hij vertelde me dat door de situatie in Oekraïne er vertraging is opgelopen in de productie, maar dat hij deze week een lijst heeft gestuurd naar de Skodafabriek met alle bestelde Enyaqs die onder de subsidiegrens vallen, zodat deze met voorrang gebouwd gaan worden. Dit om ervoor te zorgen dat ze niet boven de subsidiegrens vallen door de prijsverhoging vanaf 01-10-2022. Een indicatie voor een leveringsdatum kon hij me echter niet geven. Even afwachten dus!
Zou niet TE veel hopen dat die mail zin heeft.
The best is yet to come
Begin feb is mijn Enyaq 80X besteld in Racing Blue.
Geplande levering is voorlopig nog week 40 maar ben benieuwd. Dit gezien collega met “gewone’ Enyaq 80 levertijd is verschoven van week 37 naar week 4 in 2023…
Meer mensen die een 80X hebben besteld?
Geplande levering is voorlopig nog week 40 maar ben benieuwd. Dit gezien collega met “gewone’ Enyaq 80 levertijd is verschoven van week 37 naar week 4 in 2023…
Wanneer is deze dan besteld?Peter X schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:28:
Dit gezien collega met “gewone’ Enyaq 80 levertijd is verschoven van week 37 naar week 4 in 2023…
Ik zou zou mijn bestelling zeker aanpassen naar een 80X als die dan sneller komt, maar ik betwijfel het.
Ja, begin feb ook een 80x besteld. Levering staat nog op WK39 van 2022Peter X schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:28:
Begin feb is mijn Enyaq 80X besteld in Racing Blue.
Het blijft wel bijzonder dat verschillende dealers verschillende verhalen hebben.yannickho schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:11:
[...]
Op 14 februari een Enyaq 'voorraadmodel' besteld uit de private lease actie (dus met subsidie). De verwachting was dat deze juni/juli geleverd zou worden. Dit weekend een mailtje gestuurd naar de dealer en hij vertelde me dat door de situatie in Oekraïne er vertraging is opgelopen in de productie, maar dat hij deze week een lijst heeft gestuurd naar de Skodafabriek met alle bestelde Enyaqs die onder de subsidiegrens vallen, zodat deze met voorrang gebouwd gaan worden. Dit om ervoor te zorgen dat ze niet boven de subsidiegrens vallen door de prijsverhoging vanaf 01-10-2022. Een indicatie voor een leveringsdatum kon hij me echter niet geven. Even afwachten dus!
Volgens mijn dealer is er door de situatie in Oekraine niets vertraagd en is de levertijd nog steeds hetzelfde.
Zoals ik het hier lees roept elke dealer wel iets, en ik krijg het gevoel dat 80% giswerk is van de dealers.
We can only wait and see
Afgelopen donderdag nogmaals met mijn dealer gebeld. Hij gaf aan dat afgelopen week de levering van mijn auto maar liefst 3x verplaatst is - van augustus naar mei, van mei naar juli en toen weer terug naar mei. Ik heb oprecht met ze te doen - zij moeten ook zien te dealen met de chaos van Skoda zelf.Mastehose schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:29:
[...]
Het blijft wel bijzonder dat verschillende dealers verschillende verhalen hebben.
Volgens mijn dealer is er door de situatie in Oekraine niets vertraagd en is de levertijd nog steeds hetzelfde.
Zoals ik het hier lees roept elke dealer wel iets, en ik krijg het gevoel dat 80% giswerk is van de dealers.
We can only wait and see
Inderdaad. Helaas.Martinez- schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:10:
[...]
Afgelopen donderdag nogmaals met mijn dealer gebeld. Hij gaf aan dat afgelopen week de levering van mijn auto maar liefst 3x verplaatst is - van augustus naar mei, van mei naar juli en toen weer terug naar mei. Ik heb oprecht met ze te doen - zij moeten ook zien te dealen met de chaos van Skoda zelf.
Wel Jammer dat de meesten dealer dat niet gewoon toegeven, maar liever gewoon iets willekeurigs roepen en beweren.
En over de invloed van de Oekraïne crisis/oorlog op de ENYAQ productie vinden jullie (en jullie dealers) hier (en elders) wat pointers naar publiek beschikbare officiële informatie rechtstreeks vanuit de SKODA fabriek/centrale:
p.d.s.mane in "Het grote Enyaq levertijden topic"
Op het skodaforum wordt aangegeven dat de tracking (Honeymoon/Myskoda) is uitgeschakeld. Mijn dealer kon ook niet meer informatie geven.
Gezien de uitzonderlijke omstandigheden waarmee wij geconfronteerd worden, is de mogelijkheid om via het MyBRAND-platform de bestelling van uw voertuig op te volgen, tijdelijk uitgeschakeld. We hebben op dit moment geen zicht op wanneer deze functie opnieuw zal worden geactiveerd. Ik bied u mijn excuses aan voor enig ongemak dat hiermee voor u gepaard zou kunnen gaan. Ik kan u enkel aanraden om in contact te blijven met uw concessiehouder, die u zeker op de hoogte zal brengen wanneer hij u concrete informatie kan bezorgen over de status van uw voertuig
Gezien de uitzonderlijke omstandigheden waarmee wij geconfronteerd worden, is de mogelijkheid om via het MyBRAND-platform de bestelling van uw voertuig op te volgen, tijdelijk uitgeschakeld. We hebben op dit moment geen zicht op wanneer deze functie opnieuw zal worden geactiveerd. Ik bied u mijn excuses aan voor enig ongemak dat hiermee voor u gepaard zou kunnen gaan. Ik kan u enkel aanraden om in contact te blijven met uw concessiehouder, die u zeker op de hoogte zal brengen wanneer hij u concrete informatie kan bezorgen over de status van uw voertuig
ojee. dat biedt niet veel perspectief..markweb4871 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:45:
Op het skodaforum wordt aangegeven dat de tracking (Honeymoon/Myskoda) is uitgeschakeld. Mijn dealer kon ook niet meer informatie geven.
Is dat eigenlijk zo moeilijk om gewoon eens te communiceren van hoe het zit?
Of zijn ze bang dat te veel mensen naar andere merken gaan, of dat andere merken daardoor beetje te veel informatie zouden krijgen over Skoda?
Of zijn ze bang dat te veel mensen naar andere merken gaan, of dat andere merken daardoor beetje te veel informatie zouden krijgen over Skoda?
Eind januari 2022 een Skoda Enyaq iv60 besteld uit de private lease actie. Kon niets kiezen qua opties, waren standaard configuraties. Auto's die deel uitmaken van deze actie zouden met voorrang geleverd worden (begin april). Mede door snelle levertijd gekozen voor deze optie.
Nu kreeg ik anderhalve week geleden het bericht dat de auto geproduceerd is, maar door het ontbreken van onderdelen in banking is geplaatst.
Wat zijn de ervaringen hier qua wachttijd als je auto in banking is geplaatst?
Nu kreeg ik anderhalve week geleden het bericht dat de auto geproduceerd is, maar door het ontbreken van onderdelen in banking is geplaatst.
Mijn levertijd ook weer opgeschoven... besteld juni 2021. Nu levertermijn augustus 2022...
Dat er bij zijn met levertermijn van enkele maanden kan er bij mij niet in. Private lease of niet.
Dat er bij zijn met levertermijn van enkele maanden kan er bij mij niet in. Private lease of niet.
Bij de mijne 7 a 10 weken; zie mijn signatuur hieronder.Indewarre schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:45:
Eind januari 2022 een Skoda Enyaq iv60 besteld uit de private lease actie. Kon niets kiezen qua opties, waren standaard configuraties. Auto's die deel uitmaken van deze actie zouden met voorrang geleverd worden (begin april). Mede door snelle levertijd gekozen voor deze optie.
Bij mij hetzelfde: besteld in Juni 2021 => verwachte levertermijn eind maart 2022. Laatste bericht van 2 maand geleden was nog augustus 2022, maar dat was voor Oekraïne plat gebombardeerd werd.Dierer schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:57:
Mijn levertijd ook weer opgeschoven... besteld juni 2021. Nu levertermijn augustus 2022...
Ik ga niet van Augustus 2022 uit, maar allemaal heel bedroevend die Skoda-VW-Audi groep... Ze verkopen wagens (+/- 150.000) in 2021, die ze niet kunnen bouwen en laten latere bestellingen voorrang krijgen op eerdere.
Weer een update: op 6 april is de verwachte transportdatum naar NL verplaatst van week 14 naar week 20. Dus leverdatum week 22.
Auto heeft al wel een chassisnummer, dus is grotendeels afgebouwd gaf de dealer aan.
Auto heeft al wel een chassisnummer, dus is grotendeels afgebouwd gaf de dealer aan.
Idem hier, zou ook week 14 zijn maar misschien is die van mij inmiddels ook verplaatst naar week 20 ofzo. Ik bel over 2 weken de dealer wel weer kijken of hij een update kan geven.8y-one schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:34:
Weer een update: op 6 april is de verwachte transportdatum naar NL verplaatst van week 14 naar week 20. Dus leverdatum week 22.
Hier heb ik ook bericht (na vraag) van de dealer dat ze een lijst hebben gestuurd om de subsidieauto’s voor 1 oktober op kenteken te hebben. Hij noemde ook 10 weken extra levertijd. Geen idee ten opzichte van welke levertijd. Bij aangaan contract werd verteld april/maart. Later uiterlijk eind juni. Dus ik ga maar uit van eind juni plus 10 weken. Dan kom je ergens begin september uit. We gaan het zien.yannickho schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:11:
[...]
Die van mij staat ook in week 20 met uitlevering bij de dealer in week 22. Misschien toch echt een groter transport deze kant oplaforte schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:36:
[...]
Idem hier, zou ook week 14 zijn maar misschien is die van mij inmiddels ook verplaatst naar week 20 ofzo. Ik bel over 2 weken de dealer wel weer kijken of hij een update kan geven.
Verwachte levering is inmiddels verplaatst naar week 23Bartholo1985 schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:23:
[...]
Ik heb mijn Private Lease Enyaq op 10 maart besteld bij TB in Breda. De verwachte leverdatum was toen eind april, staat inmiddels op 13 mei. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden...
Goed nieuws voor particuliere kopers die aanspraak maken op de SEPP subsidie!
Wij verwachten ons Enyaq over een week of twee. Door de prijsverhoging van 1 april en de verlate levering komt de catalogusprijs boven de 45.000. Dit hebben we opgebracht bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) waar nu een coulance regeling is ingesteld. Onderstaande wordt aan de FAQ toegevoegd.
Wat gebeurt er als de catalogusprijs na het afsluiten van de overeenkomst verhoogd wordt door de importeur en in het kentekenregister (RDW) boven de € 45.000 komt.
Om voor subsidie in aanmerking te komen mag de catalogusprijs, inclusief af-fabriek-opties, niet hoger zijn dan €45.000. Deze catalogusprijs wordt geregistreerd in het kentekenregister bij de RDW. Een aanvrager van subsidie moet er bij het sluiten van de koopovereenkomst dus op bedacht zijn dat de door hem gekochte auto beneden deze prijs blijft. Vanwege de relatief lange levertijden van elektrische auto’s kan het voorkomen dat, na het sluiten van de koopovereenkomst en vóór de registratie in het kentekenregister, door de fabrikant of importeur een verhoging van de catalogusprijs wordt doorgevoerd, waardoor de catalogusprijs in het kentekenregister boven de €45.000 uitkomt. In die gevallen past RVO coulance toe indien blijkt dat de prijsverhoging niet al was voorzien bij het sluiten van de overeenkomst door koper en dealer.
Wij verwachten ons Enyaq over een week of twee. Door de prijsverhoging van 1 april en de verlate levering komt de catalogusprijs boven de 45.000. Dit hebben we opgebracht bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) waar nu een coulance regeling is ingesteld. Onderstaande wordt aan de FAQ toegevoegd.
Wat gebeurt er als de catalogusprijs na het afsluiten van de overeenkomst verhoogd wordt door de importeur en in het kentekenregister (RDW) boven de € 45.000 komt.
Om voor subsidie in aanmerking te komen mag de catalogusprijs, inclusief af-fabriek-opties, niet hoger zijn dan €45.000. Deze catalogusprijs wordt geregistreerd in het kentekenregister bij de RDW. Een aanvrager van subsidie moet er bij het sluiten van de koopovereenkomst dus op bedacht zijn dat de door hem gekochte auto beneden deze prijs blijft. Vanwege de relatief lange levertijden van elektrische auto’s kan het voorkomen dat, na het sluiten van de koopovereenkomst en vóór de registratie in het kentekenregister, door de fabrikant of importeur een verhoging van de catalogusprijs wordt doorgevoerd, waardoor de catalogusprijs in het kentekenregister boven de €45.000 uitkomt. In die gevallen past RVO coulance toe indien blijkt dat de prijsverhoging niet al was voorzien bij het sluiten van de overeenkomst door koper en dealer.
Mooizo kunnen ze nu gewoon weer achteraan de rij gaan wachten net zoals iedereen.Pegasus18 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:10:
Goed nieuws voor particuliere kopers die aanspraak maken op de SEPP subsidie!
Daar ben ik het absoluut mee oneens!laforte schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:52:
[...]
Mooizo kunnen ze nu gewoon weer achteraan de rij gaan wachten net zoals iedereen.

Overigens gister bij de dealer geweest, zijn alle schermen van de levering doorlopen. Nog geen chassisnummer, maar wel vorige week in productie gegaan. Voor de rest geen nieuwe info tov mijn eerdere post.
Vreemd; mijn honeymoon link werkt nog steeds. Kenmerk 134244, aanvankelijk week 51 2021 gepland, op 7 feb gestart met productie, maandenlang geplande aflevering eind mei, week geleden naar half mei (week 19), en nu weer naar begin juni (week 22). Was gisteren bij een dealer die beweerde 134209 te hebben staan, maar dat bleek een leugentje om mij binnen te krijgen ...markweb4871 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:45:
Mijn leveringstermijn is zopas aangepast naar "geen idee wanneer ze zal aankomen". Bestelling begin juni 2021 voor een 80 (BE), oorspronkelijk leveringstermijn: periode jan-maart 2022. Later bijgesteld naar midden maart 2022. Tot eind februari in productie, daarna verplaatst naar de parking.
Weet iemand wat de stappen zijn die je in Honeymoon net ziet?
Die van mij staat helaas nog op stap 1, maar gewoon uit nieuwsgierigheid zou ik graag de volgende stappen willen weten
Die van mij staat helaas nog op stap 1, maar gewoon uit nieuwsgierigheid zou ik graag de volgende stappen willen weten
Na stap 1 zien we vaak dat honeymoon overgaat naar stap 2.matthijscamp schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:49:
Stap 2 = Productieweek bekendmatthijscamp schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:49:
Stap 3 = Bouw gestart
Stap 4 = Onderweg
Stap 5 = Bij dealer
Stap 6 = Afleverafspraak
Stap 7 = Kenteken bekend
Stap 8 = Gaan met die banaan!
Hier goed nieuws, ik heb de auto besteld vorig jaar juni, en na verschillende datums te horen gekregen te hebben. Nu de afleverdatum op 11 mei staan.
Het gaat nu wel heel hard...achteruit.. Gisteren te horen gekregen van de leasemij dat de verwachte leverdatum is verschoven naar vrijdag 17 juni, week 24.8y-one schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:34:
Dat is balen! Zakelijk of private?8y-one schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:35:
[...]
Het gaat nu wel heel hard...achteruit.. Gisteren te horen gekregen van de leasemij dat de verwachte leverdatum is verschoven naar vrijdag 17 juni, week 24.
Ik heb mijn Skoda Enyaq definitief besteld op 12 april 2022, verwachte leverdatum is nu in de week van 28 april 2023... hopelijk dat het verwachte deel in de bovenste zin nog iets naar voren verschuift
Mooie levertijd, een jaar en een week... Oef, laten we hopen dat je het alleen naar voren verschuift inderdaadturbosniffy schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:08:
Ik heb mijn Skoda Enyaq definitief besteld op 12 april 2022, verwachte leverdatum is nu in de week van 28 april 2023... hopelijk dat het verwachte deel in de bovenste zin nog iets naar voren verschuift
Volgens heeft Skoda het gevonden als ik deze levertijd zie. De levertijd van mijn auto is nog steeds 58 weken.turbosniffy schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:08:
Van wat ik heb begrepen stonden de lijnen voor nieuwe auto's stil. Alleen auto's in "banking" werden afgemaakt.
Productie van mijn Enyaq op 01-02-2022 daarna banking en 09-04-2022 op transport. Maandag ophalen bij de dealer.
Productie van mijn Enyaq op 01-02-2022 daarna banking en 09-04-2022 op transport. Maandag ophalen bij de dealer.

...and remember: gravity doesn't exist.... Earth just sucks!!!
Ik vind het straf dat jullie al die datums weten. Ik krijg van mijn dealer gewoonweg geen informatie. Enyaq 80 besteld in Juni 2021. Laatste leverdatum op de bon is 17 april 2022. Dealer heeft zelfs geen contact opgenomen toen die datum verstreek. Heb dan zelf gebeld maar een richtdatum is onmogelijk om te geven.
Idem bij mij: besteld medio Juni 2021. Half Februari 2022 na lang vragen, plots verschuiving naar een datum in Augustus 2022.MaartenDw schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:02:
Ik vind het straf dat jullie al die datums weten. Ik krijg van mijn dealer gewoonweg geen informatie. Enyaq 80 besteld in Juni 2021. Laatste leverdatum op de bon is 17 april 2022. Dealer heeft zelfs geen contact opgenomen toen die datum verstreek. Heb dan zelf gebeld maar een richtdatum is onmogelijk om te geven.
Fingers crossed dat ze die 1000 eenheden per week kunnen produceren nu. Die 150.000 verkochte wagens van 2021, da's dan 150 weken... Dit jaar nog zeker ?

Een fabriek op snelheid zou er ook zomaar 1000 per dag kunnen uitpoepen, dus ja, dat kan... Bij Ford Genk werd dat in de jaren 2000 al gehaald.Mister V schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:18:
[...]
Idem bij mij: besteld medio Juni 2021. Half Februari 2022 na lang vragen, plots verschuiving naar een datum in Augustus 2022.
Fingers crossed dat ze die 1000 eenheden per week kunnen produceren nu. Die 150.000 verkochte wagens van 2021, da's dan 150 weken... Dit jaar nog zeker ?
Bij mij is het voor augustus 2022 en tot nu toe nog niets gehoord van de dealer dat er enige verschuiving zou zijn, het enige dat ze zeggen 'we weten het niet' en 'veel kans dat het later wordt'.Mister V schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:18:
[...]
Idem bij mij: besteld medio Juni 2021. Half Februari 2022 na lang vragen, plots verschuiving naar een datum in Augustus 2022.
Ik ga er wel echt zuur om zijn als ze het opeens maanden later wordt, ik heb al een paar maand dringende nood aan een grotere wagen
Trouwens dat is 1000 per week om te starten, wie weet hoeveel ze er produceren eenmaal op snelheid.
Begin februrari, dus voordat Vladimir los ging, was ŠKODA van plan hun ENYAQ iV productie van 350 per dag naar 500 per dag en uiteindelijk naar 800 per dag op te schroeven:this schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:45:
[...]
Bij mij is het voor augustus 2022 en tot nu toe nog niets gehoord van de dealer dat er enige verschuiving zou zijn, het enige dat ze zeggen 'we weten het niet' en 'veel kans dat het later wordt'.
Ik ga er wel echt zuur om zijn als ze het opeens maanden later wordt, ik heb al een paar maand dringende nood aan een grotere wagen![]()
Trouwens dat is 1000 per week om te starten, wie weet hoeveel ze er produceren eenmaal op snelheid.
https://twitter.com/Stepa...sa2FCeUELQGWgDEcstVA&s=19
Ik neem aan dat is en productie tot af en productie tot banking (dus "net(?) niet af omdat chips ontbreken) ...
1000 per week is inderdaad slechts een fractie ervan, maar "keep in mind" dat een groot deel van de kabelbomen nu in Oekraïne in een oorlog situatie alleen 's nachts gemaakt (kunnen) worden (over dag te gevaarlijk) en de productie van kabelbomen elders pas net begonnen is en eerst nog op stoom moet komen.
De chip crisis - dan wel de impact ervan op de autoindustrie - is door deze deels zelfs gemaakt. De oorlog in de Oekraïne zeker niet (hooguit de afhankelijkheid van VAG van een enkele leverancier voor kabelbomen voor al hun MEB voertuigen ...).
Zie ook
https://twitter.com/Stepa...8Cc2goUBNye2aJrc2asQ&s=19
... dat alles neem natuurlijk niet weg dat de gehele "communicatie" ŠKODA -> importeur -> dealer -> klant op alle onderdelen gewoon waardeloos is ...

Vandaag nog eens een bezoekje gedaan bij de dealer, was toch in de buurt. Auto staat op banking, maar wel met leverdatum in week 21. Het lijkt erop dat er 1 onderdeel mist. Auto is besteld in januari.
Januari 2021 of 2022? Private lease?Martinez- schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:13:
Vandaag nog eens een bezoekje gedaan bij de dealer, was toch in de buurt. Auto staat op banking, maar wel met leverdatum in week 21. Het lijkt erop dat er 1 onderdeel mist. Auto is besteld in januari.
Als het een ander jaar dan dit jaar was, dan had ik het er wel bij gezet
Welke auto? Een Coupé?Martinez- schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:09:
[...]
Als het een ander jaar dan dit jaar was, dan had ik het er wel bij gezet. Het is inderdaad een private lease.
En jaartal er bij zetten is toch wel relevant aangezien we tegenwoordig over meer dan een jaar levertermijn spreken.
[ Voor 18% gewijzigd door this op 29-04-2022 09:47 ]
Interessant. Ik gok namelijk dat de meeste (voorraad) private lease wagens zo’n beetje op hetzelfde moment besteld zijnMartinez- schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:09:
[...]
Als het een ander jaar dan dit jaar was, dan had ik het er wel bij gezet. Het is inderdaad een private lease.
Mijn aanname zat er natuurlijk in dat jullie ook wel wisten dat ik anders het jaartal erbij had gezet. Mijn foutthis schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:46:
[...]
Welke auto? Een Coupé?
En jaartal er bij zetten is toch wel relevant aangezien we tegenwoordig over meer dan een jaar levertermijn spreken.
Mijn Enyaq is als volgt:
- Black Magic IV 60
- Regulus 19 inch
- Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
Jij hebt andere informatie gekregen terwijl je ook een private lease hebt? Zo ja, wat is richting jou de communicatie geweest?Mastehose schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:11:
[...]
Interessant. Ik gok namelijk dat de meeste (voorraad) private lease wagens zo’n beetje op hetzelfde moment besteld zijn
Ik heb week 30 te horen gekregen. Met risico op uitloop ivm situatie Oekraïne.Martinez- schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:54:
[...]
Jij hebt andere informatie gekregen terwijl je ook een private lease hebt? Zo ja, wat is richting jou de communicatie geweest?
Dat was in eerste instantie ook de indicatie voor mij. Het begon met week 31, toen naar week 39 en uiteindelijk nu uitgekomen op week 21 zoals het er nu uitziet. Waarom het 10 weken eerder is dan überhaupt de oorspronkelijke datum blijft voor mij een raadsel, maar ik klaag nietMastehose schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:38:
[...]
Ik heb week 30 te horen gekregen. Met risico op uitloop ivm situatie Oekraïne.
Zal eens bellen deze week. Al begreep ik uit dit forum dat er mensen al 12+ maanden zitten te wachten, dus mag niet klagenMartinez- schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:50:
[...]
Dat was in eerste instantie ook de indicatie voor mij. Het begon met week 31, toen naar week 39 en uiteindelijk nu uitgekomen op week 21 zoals het er nu uitziet. Waarom het 10 weken eerder is dan überhaupt de oorspronkelijke datum blijft voor mij een raadsel, maar ik klaag niet.
Afgelopen week heeft mijn dealer een mail gestuurd dat er druk overleg is hoe ze de productie problemen gaan oplossen. Met name kijken ze nu naar de IV60 omdat dit de private lease auto’s zijn welke ik ook besteld heb. Deze auto’s zijn al een tijdje geleden besteld en deze zou in aug. 2022 geleverd worden. Datum nu is onbekend doordat er veel onderdelen uit Oekraïne komen zoals de kabelbomen.. ik heb mijn dealer vandaag om een update gevraagd of er al meer bekend is.
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V153 CT003 V117 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels
Bijzonder - ik val ook in die deal (oorspronkelijke levering augustus 2022), maar de auto wordt wel komende maand geleverd (claimen ze). Vraag me serieus af wat het verschil kan zijn.sdh1981 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:50:
Afgelopen week heeft mijn dealer een mail gestuurd dat er druk overleg is hoe ze de productie problemen gaan oplossen. Met name kijken ze nu naar de IV60 omdat dit de private lease auto’s zijn welke ik ook besteld heb. Deze auto’s zijn al een tijdje geleden besteld en deze zou in aug. 2022 geleverd worden. Datum nu is onbekend doordat er veel onderdelen uit Oekraïne komen zoals de kabelbomen.. ik heb mijn dealer vandaag om een update gevraagd of er al meer bekend is.
Ik heb hem besteld bij van Udenhout in Veldhoven.Martinez- schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:52:
[...]
Bijzonder - ik val ook in die deal (oorspronkelijke levering augustus 2022), maar de auto wordt wel komende maand geleverd (claimen ze). Vraag me serieus af wat het verschil kan zijn.
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V153 CT003 V117 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels
Ik heb mijn Enyaq 60 in Februari besteld en kreeg ook week 33 te horen. Laatst verstuurde update van dealer was ook dat ik blij mocht zijn als hij eind Q3 geleverd gaat worden. Dat is ongeveer 2 weken geleden.
Mijn Enyaq is als volgt:
- Graphite Grey Metallic IV 60
- Regulus 19 inch
Besteld bij van Mossel Tilburg
Mijn Enyaq is als volgt:
- Graphite Grey Metallic IV 60
- Regulus 19 inch
Besteld bij van Mossel Tilburg
[ Voor 4% gewijzigd door GoolseKruik op 30-04-2022 11:35 ]
Hetzelfde hier, actie Enyaq IV60 private lease, tijdens het gesprek werd week 30 aangegeven mogelijk eerder omdat het een voorraadmodel zou zijn. My honeymoonnet geeft nog steeds stap 1 aan en verwachte leverweek 35.
Besteld bij TB Breda.
Besteld bij TB Breda.
De mijne is besteld bij Wealer Heerlen.sdh1981 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:56:
[...]
Ik heb hem besteld bij van Udenhout in Veldhoven.
Heb mijn Enyaq 80 Sportline net besteld in Geel (België). Heb geen leverdatum meegekregen, enkel een "schat ongeveer anderhalf jaar". Zal blij zijn als ik hem volgend jaar ergens heb
[ Voor 3% gewijzigd door 4Trees op 02-05-2022 16:25 ]
Ik heb mijn Enyaq 80 in Juni besteld bij Verellen Geel. Toen was de communicatie April 2022 maar waarschijnlijk vroeger. Heb hem nog niet en nu geven ze me ook geen datums meer (Zowel dealer als de importeur). Wel mailtje gestuurd naar customer care in Tjechië en daar hebben ze me gezegd dat ze het gaan nakijken en me iets gingen laten weten.4Trees schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:25:
Heb mijn Enyaq 80 Sportline net besteld in Geel (België). Heb geen leverdatum meegekregen, enkel een "schat ongeveer anderhalf jaar". Zal blij zijn als ik hem volgend jaar ergens heb
Jaloers... Jij krijgt communicatie van die Tsjechische customer care afdeling of jij hebt de betere dealer uitgekozen?MaartenDw schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:05:
[...]
Ik heb mijn Enyaq 80 in Juni besteld bij Verellen Geel. Toen was de communicatie April 2022 maar waarschijnlijk vroeger.
Enyaq 80 in Juni 2021 besteld bij Delorge-groep. Toen was er geen probleem, buiten een lange levertermijn dan. Maar nu staat de datum op Augustus ergens, maar eigenlijk weten ze het niet.
Mijn collega heeft de Q4 etron met minder opties dan de Enyaq in September 2021 besteld bij Verellen en wonderwel eind Februari 2022 geleverd gekregen.
Een andere dealer gaf ook al mee dat er eigenlijk geen staat op te maken valt, noch qua opties, noch qua besteldatum.
Enfin... Laat dus zeker weten of je brief verschil gaat maken 😉!
Vandaag maar weer even contact gehad met de dealer ivm mijn privatelease (actie) auto.
Hij zou in mei geleverd worden was mij eerder verteld dus vandaar
Hij wordt nu in week 21 bij PON verwacht en dan rond week 25 kan hij geleverd worden bij de dealer, als alles mee zit wel te verstaan...
Hij zou in mei geleverd worden was mij eerder verteld dus vandaar

Hij wordt nu in week 21 bij PON verwacht en dan rond week 25 kan hij geleverd worden bij de dealer, als alles mee zit wel te verstaan...