wiemelen schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:12:
[...]
Daar wrong vroeger (toen ik nog in detachering werkte) in mijn geval meestal het schoentje.
Ik had vaak hele andere doelen dan het management voor ogen had en voelde toch altijd dat mijn uiteindelijk ingediende doelen enkel dienden om het management tevreden te houden (groot verschil met mijn huidige werkgever).
Dat is herkenbaar, maar mijn ervaring is dat dit ook zo werkt bij veel bedrijven buiten de consultancy.
Het management wil een bepaalde kant op en heeft op basis daarvan doelen voor ogen.
Anderen waren dan weer expert in "lege dozen" als doelen stellen en behalen.
Ik had een aantal collega's die jaarlijks meerdere certificeringen haalden ... vaak in meerdere modules of software pakketten ... puur theorie, want ze werkten daar in praktijk nooit mee ... maar management blij want dan konden ze naar hun klanten toe claimen dat ze X aantal gecertificeerden hadden.
En zij ook blij en grote mond omdat ze een papiertje in handen hadden.
Met betrekking tot certificeringen weet ik het niet, certificaten zijn in mijn specifieke branche iets minder van belang.
Als ik bij een klant binnenkom mag ik toch niets voor ik hun interne opleidingstraject hebt afgerond.
Ik ken het principe echter wel, zelf heb ik HTS Chemische Technologie dus een Bachelor opleiding en 14 jaar ervaring in het vakgebied.
Dan komt een nieuwe collega, meestal op junior niveau, met een master of een PhD en die weten het allemaal veel beter.
Ik hoef ze echt niets meer uit te leggen.
Totdat ze bij je op project belandden ... en je helaas geconfronteerd werd met ondermaats werk (naar mijn maatstaven). Gelukkig ontging het collega's en projectleiders niet dat ervaring nog steeds belangrijker is dan welk certificaat ook.
Wanneer ik dan vervolgens met een zo'n collega op hetzelfde project mag werken, krijg ik de vraag van de projectmanager of ik hem wat beter wil uitleggen hoe het werk gedaan moet worden.
Er waren echter ook wel junioren met een betere opleiding die net iets te onzeker waren, die waren veel leuker om te begeleiden.
Ze wilden graag iets leren en vroegen vaak bevestiging van hun stappen.
Zeker als je daarnaast, binnen je project, ook nog meehelpt de krijtlijnen uit te zetten, verantwoording neemt en (helaas) de rotzooi van anderen rechttrekt.
Dit heb ik als gedetacheerde vaak genoeg mogen doen, zowel voor eigen collega's als voor concullega's of voor het eigen personeel van de inlener.
Vaak merkte je ook dat dit zulke "ambitieuze" collega's, "ondanks hun uitgebreide cv", toch vaak op de bank zaten en dat ze "dank zij hun uitgebreide cv", vaker van werkgever wisselden. Dus waar heb je dan als management uiteindelijk in geïnvesteerd?
Het wisselen van werkgever is een keuze, van beide partijen.
Ook op de bank zitten is niet altijd 100% aan één partij te wijten.
Wel is het zo dat te veel arrogantie niet bevorderlijk is voor je kansen.
Zelf heb ik bij één werkgever 2 keer op de bank gezeten, waarbij de "schuld" zeker niet 100% bij mij lag.
Luie business developer, die ondanks herhaaldelijk aangeven geen project zocht en het leuk vond om ruzie te zoeken met potentiële opdrachtgevers.
De 1e keer dat ik van de bank kwam was na lang aandringen, waardoor ik werd voorgesteld en het project binnensleepte.
Zoals ik ieder project waar ik ben voorgesteld heb binnengesleept, kan je niet zeggen dat bankzitten mijn schuld is.
De 2e keer heb ik keurig op de bank plaatsgenomen en ben rustig gaan zoeken naar een nieuw baan.
Het was trekken aan een dood paard, dus dan maar iets nieuws
Ter vergelijking, ik heb zelf 22+ jaren voor in totaal 2 detacheerders gewerkt (3 jaar en 19+ jaar) ... waarvan ik welgeteld 0 dagen op de bank heb gezeten.
Projecten binnenslepen is een stukje geluk en een stukje kunnen.
Zelf lees ik mij in bij nieuwe projecten en zoek ik op wat ik over mijn gesprekspartners kan vinden, wat zijn hun vaardigheden/vakgebieden.
Doorgaans weet ik meer dan de gesprekspartners, zelfs dan de technisch onderlegde gesprekspartners.
Zonder arrogant over te komen, laat ik hun weten dat ze eigenlijk enkel voor mij kunnen kiezen omdat ik het voor elkaar ga krijgen.
Ander aspect van de job waar ik weinig of niet aan meedeed was het socializen tijdens de vrijmibo of tijdens sessies in de avonduren. Niet dat dit niet interessant of waardevol kan zijn (integendeel zelfs) ... maar als je er telkens 400km retour voor moet rijden, plaats je dat toch in een ander perspectief. Helaas zagen managers dat toch niet zo. Slechts 1 manager was ooit zo "slim" om mijn jaargesprek bij mijn thuis te houden omdat dat toch op de weg lag naar een klant die hij later die dag moest bezoeken. Het 1ste wat hij zei toen hij hier meer dan een uur te laat aankwam was "ik wist niet dat het zooo ver was". Hij heeft daarna ook nooit meer opmerkingen gemaakt als ik weeral eens afzegde voor een avondmeeting van een uurtje op het hoofdkantoor.
Ja, wanneer ze zelf ervaren hoever je moet rijden, worden ze in een keer minder moeilijk.
Zelf heb ik regelmatig projecten ver van huis en dan heb ik na werktijd niet heel veel zin om nog iets met/voor werk te doen.
In het begin kreeg ik daar commentaar over, totdat de manager (die bij 1 van mijn projecten in de buurt woonde) voor een potentieel project bij mij om de hoek moest zijn.
Hij had geluk, de reistijd was maar 3 uur.
Toen snapte hij ook dat ik in de avond of na mijn werkweek niet echt de behoefte had om nog een uur om te rijden voor een borrel.
Op de momenten dat ik dus ver weg zit, ga ik 1 keer in de 3 maanden naar een borrel en anders vaker.
Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.