Ik zou als manager van de IT-afdeling een dikke vette kerstbuffet regelen en de rekening naar de baas sturen. Kom nou zeg..iedereen gezellig borrelen en jij maar doorwerken.Agent47 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:24:
Bij één van mijn projecten (via mijn detacheerder toentertijd) werd de IT afdeling ( 8 man) uitgenodigd voor de BBQ van het bedrijf. Allemaal leuke mails en iedereen had er zin in, zonnetje scheen, graadje of 22, dikke prima. IT werkte iedereen standaard tot 17:30, het was echt een team, samen beginnen en samen eindigen.
Die BBQ begon dus om 16:00 want HR was toen al klaar met werken en de part-timers ook. Alleen IT viel buiten de boot. Mijn leidinggevende had nog aangegeven: Is er dan nog wel wat voor ons? Jazeker, keus zat!
Kwamen we daar aan, wat denk je? Iedereen had lopen bunkeren. Mensen hadden serieus 4 hamburgers op hun bord, allemaal half afgevreten. Echt zo'n all-inn vakantie diner. Alsof ze thuis nooit te eten kregen. Er was alleen nog maar salade over-.- . Mijn manager was woedend.
Met kerst zelfde verhaal. Iedereen mocht naar de borrel, maar IT moest bereikbaar blijven.
Het allerergste van die situaties vind ik altijd dat de part-timers ( alle respect) wel op tijd waren voor de BBQ en vooraan stonden. Als ze op werk aankwam waren ze vaak te laat of hadden ze de jas om 15:55 al aan. En dan ook gewoon 4?! hamburgers voor jezelf pakken, want straks is het op en heb ik niks meer.
Man man man.
Nou inderdaad, k*t vega's altijd.Joris748 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:35:
[...]
Goh, je zou eens rekening moeten houden met anderen
Ik vind dingen niet lekker
Ik wil geen vega
Ik wil gewoon mijn schema volgen, zorgen dat ik een half uurtje eerder klaar ben kan niet. Even hulp vragen is ook geen optie.
En collega’s die met een uur dronken zijn, hebben een ander probleemDie weten gewoon geen maat te houden. Dat is hetzelfde als mensen die zich helemaal volvreten bij een BBQ.
Gaat er juist omdat je rekening houd met anderen door niet zo gierig precies in te kopen en mensen keuze te geven. Meestal lost het zich onderling toch wel op met "Ik lust geen speklapje, jij vind de saté niet zo boeiend, dan ruilen we toch" maar het blijft gewoon knullig en gierig door zó precies in te willen slaan.
Over vega, het maakt weinig uit of iemand vega, halal of kosjer of whatever wil eten zolang je het aangeeft word er rekening mee gehouden. Gaan lopen pushen dat andere vega moeten eten terwijl je van ter voren wel kan inschatten of ze dat wel of niet doen is gewoon kansloos. In dit geval ging het om bouwvakker ed. die willen gewoon vlees en bier en omdat dan 2 mensen van kantoor vega willen moet er voor 6 man extra vega gehaald worden wat je daarna kan weggooien

En over die borrel. Nee schema aanpassen of hulp vragen kon niet/lastig. Mensen die er werken hebben een verstandelijke beperking/autisme. Opjagen, sneller werken werkt juist averechts want dat hebben ze feilloos door. Schema aanpassen betekend dat je de andere dagen in de knoop komt met werkzaamheden en autisme met dwanghandelingen even een ander werkschema geven dat kan maar vergt nogal wat voorbereiding en planning en dat voor 1 middag is meer werk dan dat het oplevert

Het feit alleen al dat ze wisten dat die dag anders was leverde al genoeg spanning op waardoor het alle hens aan dek was om de dag überhaupt enig sinds productief te zijn.
Daarnaast hadden we al een bak extra werk omdat alles voor die borrel netjes moest zijn, een boerderij waar gewerkt word en dieren rondlopen feestnetjes maken is een flinke klus kan ik je vertellen. Plus dat we allerlei voorzieningen moesten treffen voor de elektra van DJ/entertainment.
En hulp vragen; zeer beperkt mogelijk omdat de cliënten zich niet door zomaar iedereen laten begeleiden, niet iedereen ze kan/durft te begeleiden ivm 'grensoverschrijdend' gedrag. En specifieke kennis; denk je dat het goed komt als ie een aantal willekeurige mensen vraagt om een paar paarden uit de wei te halen en in de stal te zetten, of een kudde schapen bij elkaar te drijven het hok in, of een paar koeien binnen te zetten.
Spreek uit ervaring, zonder kennis/ervaring gaat het makkelijk mist en zit een ongeluk in een klein hoekje. Duwtje van een paard van 500KG die even narrig tegen je doet is niet heel fijn
Mwa hier meerdere keren dingen geregeld voor grote groepen en nooit klachten gehoord dat er te weinig of overdreven veel was.hoi1234 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:26:
[...]
Of van te voren opgeven wat je gaat etenSowieso vind ik het een beter model dat grote eters te weinig krijgen ipv mensen die later aansluiten niks krijgen.
Grote eters kunnen nog anticiperen door zelf wat mee te brengen, door alles maar op te vreten, heeft de groep die noodgedwongen later aansluit helemaal niks en kunnen met honger naar huis.
Maar eten met grote groepen is altijd lastig. Mensen willen toch opeens iets anders/meer/minder dan vooraf aangegeven, komen op het laatste moment toch niet of komen juist op het laatste moment toch wel.
Ik vind het overigens knap als je van ter voren kunt aangeven hoeveel je gaat eten
En zelf meenemen, vind ik extreem ongastvrij overkomen + dat je van ter voren niet weet hoe men het heeft ingeschat.
Zo zat ik voor corona op een bruiloft en daar was de bruid uitgegaan van haar eigen familie wat er op neerkwam dat er amper te eten was die dag, de porties zeer klein waren en er alcohol in overvloed was.
Beetje jammer alleen dat wij dus met een groep zaten die amper alcohol drinkt en relatief grote eters zijn. Effectief kwam het er dus op neer dat we in 6 uur 1 bitterbal gegeten hadden en en het diner dusdanig klein was dat mijn oma van 86 vroeg of 'dit alles was'.
Betekend overigens niet dat we dus allemaal tonnetje rond zijn maar die kant van de familie is gewoon fysiek een stuk groter (lengte en breedte), sporten en hebben blijkbaar een snellere stofwisseling

Die kant van de familie heeft dus ook wel eens met een BBQ gehad dat ze met 12 'man' waren en dus voor 9 'man' vlees besteld hadden want dat zou wel genoeg zijn

[ Voor 23% gewijzigd door sapphire op 18-11-2021 10:24 ]
Dit doet mij denken aan een politiebureau ergens in het land waar 300 mensen werken waarvan drie Islamitisch zijn. Wat had de directie besloten? Dat alles halal moest.sapphire schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:14:
[...]
Om daar dan op door te gaan; die 2 vegetarische collega's die uiteraard ook mee willen doen met de BBQ en dan zo lopen te lobby'en dat er meer vega op de BBQ moet zijn want dat is beter, ect. en dan eind van de BBQ je bijna alles daarvan weg kan knikkeren omdat niemand het gegeten heeft behalve die paar dingen die ze zelf op hebben.
Of nog erger dat ze dan zelf niet komen opdagen
De drie Islamitische agenten werden daar heel erg ongemakkelijk van en hadden daar zelf niet om gevraagd.
Dat doet me denken aan een oude werkgever van mij. Die besloot meatless monday te introduceren in de kantine. Zelfs geen plakje worst te krijgen. Voor het klimaat bla bla bla. Een collega besloot vervolgens een pizza met salami te halen en die te eten in de kantine. Kon er wel om lachen.
Ik verbaas me over de hoeveelheid tweakers die zich druk maakt over eten bij allerlei werkgerelateerde gelegenheden...
Ja, leuk als een borrel of etentje goed geslaagd is, maar soms lukt dat ff niet, jammer dan.
Het lijkt erop als een deel van de bovenstaande tweakers al weken op rantsoen waren omdat er een etentje aan zat te komen
!
Ja, leuk als een borrel of etentje goed geslaagd is, maar soms lukt dat ff niet, jammer dan.
Het lijkt erop als een deel van de bovenstaande tweakers al weken op rantsoen waren omdat er een etentje aan zat te komen
Zodra mensen denken dat er te weinig is gaan ze extra veel nemen in de eerste beurt...Joris748 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:29:
[...]
Dus eigenlijk vind je dat je rekening moet houden met wangedrag van anderen? Hier heb ik al diverse BBQ meegemaakt dat er van te voren werd gezegd met hoeveel stuks vlees pp gerekend is. Dan kun je achteraf niet zeggen dat je het niet wist.
Werkgever had gewoon wat vlees voor IT achter moeten houden, zodat die ook nog keus en voldoende te eten hadden.
Maar met dergelijk wangedrag zou ik als werkgever wel 2 keer nadenken of ik het nog eens zou organiseren.
Trouwens, waarom de hele zaak niet uitstellen tot iedereen vrij is.
Bij mijn vroege werkgever werd er jaarlijks nog een feestje gedaan voor de gepensioneerden. Die kregen dan een buffet en drank. Ook daar waren er die total loss naar huis reden.
Mijn baas kreeg toen na afloop een paar klachten van de "echtgenotes" dat er te veel drank was.
Dat was gewoon het laatste feestje.
Je doet zoiets toch voor de sfeer, en als dergelijke feestjes de sfeer bederven kan je ze beter af schaffen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Een vriend van een vriend van mij doet dat dus wel. Best een bijzonder kerel, niet alleen hierom. Die eet heel de dag niks als er eens een gourmet of BBQ is.Smobbo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:19:
Ik verbaas me over de hoeveelheid tweakers die zich druk maakt over eten bij allerlei werkgerelateerde gelegenheden...
Het lijkt erop als een deel van de bovenstaande tweakers al weken op rantsoen waren omdat er een etentje aan zat te komen!
Nou ja, helemaal netjes is het niet natuurlijk. Maar op het moment dat je in de avond moet werken en er gecommuniceerd is dat er eten is, vind ik het een actie die nog verdedigbaar is. Je moet toch wat eten... Heel de avond met honger een cursus moeten volgen is ook niks.Wylana schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:58:
Ik heb ooit eens bij een oude werkgever ongeveer hetzelfde meegemaakt wat betreft eten.
Dit betrof een meeting+presentatie van een Microsoft medewerker. Inloop begon om 17:00 uur en was in centrum van Utrecht.
Op verzoek van mijn werk moest ik bij een klant in zuid holland tot 17:30 blijven omdat mijn collega die er ook zou werken niet kon die dag.
Enfin uit goede wil maar akkoord gegaan.
Ik begreep van collega's dat het eten op de meeting super was. Heerlijke soepen (4 soorten), luxe afgebakken brood, heerlijk vlees en de toetjes waren nog veel lekkerder.
Nou toen ik aankwam was dus letterlijk ALLES al op. Ik heb toen gevraagd of er nog wat over was.
Mijn manager gaf toen aan dat hij wel wat zou regelen. Komt ie serieus met 1 bolletje met kaas aan!
SORRY hoor maar dat accepteerde ik niet.
Ik heb toen op eigen initiatief een groot bord met eten besteld (Patat, met salade, biefstuk met pepersaus) en gezegd dat het op de rekening mag.
Later ben ik hier nog wel op aangesproken, maar uiteindelijk begrepen ze het ook wel dat 1 broodje kaas nou niet helemaal in verhouding stond.
Helemaal eerlijk is het niet, maar als ze gezegd hadden dat er niks meer zou zijn, had je nog zelf wat kunnen regelen. Nu word je gedwongen om op locatie wat te bestellen.
Werkte een tijd geleden voor een bedrijf en een andere afdeling had een server waar hun applicatie op draaide. Natuurlijk moest daar ook een SQL server opdraaien en die moesten wij ondersteunen. In de eerste 3 jaar dat ik er zat hadden we regelmatig dat we de melding kregen vanuit ons monitoring systeem dat die SQL Server niet te bereiken was. Wij controleren, server herstart. Contact met de technisch applicatie beheerder (C) opgenomen:
C: "Ja, er is vijf minuten geleden een update/nieuwe versie van .net/whatever applicatie uitgekomen dus die heb ik maar geinstalleerd en de server herstart."
Wij: "C, je zou ons informeren dat je dat ging doen!"
C: "Ja maar het is maar even downtime."
Wij: "Kan wel, maar wij weten van niets en jou baas fakkelt ons af dat de SQL Server niet de 99,9% uptime heeft!"
C: "Ja maar het is een reboot van 10 minuten."
Wij: "C, ligt ons in, zodat wij de server in maintenance kunnen zetten."
1 maand later, hey de server is niet bereikbaar.....
"Grappige" was dan weer als wij de SQL Server update wilden draaien, de changes op punten en kommas werden bekeken, omdat de kans bestond dat zijn omgeving 2 minuten niet beschikbaar was.
Uiteindelijk is zijn mogelijkheid om zomaar de server te herstarten hem ontnomen.... Was meteen een stuk rustiger.
Wat een hork was dat.
C: "Ja, er is vijf minuten geleden een update/nieuwe versie van .net/whatever applicatie uitgekomen dus die heb ik maar geinstalleerd en de server herstart."
Wij: "C, je zou ons informeren dat je dat ging doen!"
C: "Ja maar het is maar even downtime."
Wij: "Kan wel, maar wij weten van niets en jou baas fakkelt ons af dat de SQL Server niet de 99,9% uptime heeft!"
C: "Ja maar het is een reboot van 10 minuten."
Wij: "C, ligt ons in, zodat wij de server in maintenance kunnen zetten."
1 maand later, hey de server is niet bereikbaar.....
"Grappige" was dan weer als wij de SQL Server update wilden draaien, de changes op punten en kommas werden bekeken, omdat de kans bestond dat zijn omgeving 2 minuten niet beschikbaar was.
Uiteindelijk is zijn mogelijkheid om zomaar de server te herstarten hem ontnomen.... Was meteen een stuk rustiger.
Wat een hork was dat.
Als data nerd verzorg ik (en 2 van mijn collegas) de data engineering en -analyse van een bedrijf. De software van dat bedrijf, waar wij de data uit moeten halen, wordt door een ander bedrijf onderhouden.
Met grote regelmaat wordt de datastructuur van deze software aangepast. En over het algemeen worden wij goed geïnformeerd. Althans.... Op Maandag krijgen we dan een mailtje met "Afgelopen Vrijdag is de nieuwe versie in productie gegaan. Maar er zijn geen gevolgen voor jullie." Waarom is het ETL proces er dan weer uit geklapt?
Uiteraard heeft de klant geen onderhoudscontract. We proberen ze al 2 jaar uit te leggen dat dat wellicht wel handig is maar ze huren ons liever 1 dag in de week in. Dus op Woensdag kan ik dan kijken naar die aanpassingen. Regelmatig liggen de rapporten er dus een kleine week uit. Iedere keer weer tegen die partij gezegd dat ze ons van te voren moeten vragen óf er impact is zodat wij kunnen zorgen dat de ETL tooling mee kan met hun upgrade proces.
Dat is één keer goed gegaan. Nou ja... goed.... op Vrijdag ochtend kregen we een mailtje binnen "Deze aanpassingen gaan we doen. Laat ons binnen een uur weten of dit kan anders gaat het vanmiddag live." Dat mailtje zagen we uiteraard de Woensdag daarna inclusief weer een paar dagen ETL down....
*zucht*.....
Het contract met deze klant loopt in December af en wij zijn alle drie al ingezet op andere opdrachten. Soms moet je een klant gewoon laten gaan.
Met grote regelmaat wordt de datastructuur van deze software aangepast. En over het algemeen worden wij goed geïnformeerd. Althans.... Op Maandag krijgen we dan een mailtje met "Afgelopen Vrijdag is de nieuwe versie in productie gegaan. Maar er zijn geen gevolgen voor jullie." Waarom is het ETL proces er dan weer uit geklapt?
Uiteraard heeft de klant geen onderhoudscontract. We proberen ze al 2 jaar uit te leggen dat dat wellicht wel handig is maar ze huren ons liever 1 dag in de week in. Dus op Woensdag kan ik dan kijken naar die aanpassingen. Regelmatig liggen de rapporten er dus een kleine week uit. Iedere keer weer tegen die partij gezegd dat ze ons van te voren moeten vragen óf er impact is zodat wij kunnen zorgen dat de ETL tooling mee kan met hun upgrade proces.
Dat is één keer goed gegaan. Nou ja... goed.... op Vrijdag ochtend kregen we een mailtje binnen "Deze aanpassingen gaan we doen. Laat ons binnen een uur weten of dit kan anders gaat het vanmiddag live." Dat mailtje zagen we uiteraard de Woensdag daarna inclusief weer een paar dagen ETL down....
*zucht*.....
Het contract met deze klant loopt in December af en wij zijn alle drie al ingezet op andere opdrachten. Soms moet je een klant gewoon laten gaan.
Ik heb ook zo'n collega. Neemt geen brood mee als hij weet dat iemand jarig is omdat er dan gebak.hoi1234 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:40:
[...]
Een vriend van een vriend van mij doet dat dus wel. Best een bijzonder kerel, niet alleen hierom. Die eet heel de dag niks als er eens een gourmet of BBQ is.
Heb een keer expres pas twee dagen ná mijn verjaardag gebak meegenomen. Hij was pislink de stumperd
Wauw, in plaats van de verantwoordelijkheid bij de partner neer te leggen en diegene daarop aan te spreken, leggen die echtgenotes dus liever de verantwoordelijkheid bij de werkgever terecht?Tommie12 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:30:
[...]
Bij mijn vroege werkgever werd er jaarlijks nog een feestje gedaan voor de gepensioneerden. Die kregen dan een buffet en drank. Ook daar waren er die total loss naar huis reden.
Mijn baas kreeg toen na afloop een paar klachten van de "echtgenotes" dat er te veel drank was.
Dat was gewoon het laatste feestje.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Eet hij dan ook 3 gebakjes? Een gebakje vervangt toch geen lunch? Kun je beter even om een uurtje of 3 een gebakje nemen. Dan gaat z'n gebakje ook wel en heb je direct even een ontspanmomentSpasm schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:14:
[...]
Ik heb ook zo'n collega. Neemt geen brood mee als hij weet dat iemand jarig is omdat er dan gebak.
Heb een keer expres pas twee dagen ná mijn verjaardag gebak meegenomen. Hij was pislink de stumperd
Doet me denken aan de lunch die bij mijn vorige werkgever altijd op donderdag verzorgd werd. Er kwamen een paar grote schalen met kadetjes op tafel in de kantine.
Ik had een stuk of 4-5 van die kadetjes achter de kiezen totdat ik weggeroepen werd naar de directeur toe. Het was de bedoeling dat je 2 kadetjes at en niet meer. Ik suggereerde nog dat hij meer eten kon bestellen zodat het een volwaardige lunch was. Maar dat was niet wat hij wilde horen.
Sindsdien die lunch maar integraal overgeslagen. Twee kadetjes is voor mij geen lunch maar een snack. En ook een bijzondere vorm van zuinigheid. Uiteraard kreeg ik wel vragen van collega's nadien waarom ik steeds lunch meenam op donderdag.
Ik had een stuk of 4-5 van die kadetjes achter de kiezen totdat ik weggeroepen werd naar de directeur toe. Het was de bedoeling dat je 2 kadetjes at en niet meer. Ik suggereerde nog dat hij meer eten kon bestellen zodat het een volwaardige lunch was. Maar dat was niet wat hij wilde horen.
Sindsdien die lunch maar integraal overgeslagen. Twee kadetjes is voor mij geen lunch maar een snack. En ook een bijzondere vorm van zuinigheid. Uiteraard kreeg ik wel vragen van collega's nadien waarom ik steeds lunch meenam op donderdag.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Kerstpakketten vind ik nooit zo’n ding maar vind het wel vervelend dat je als je jarenlang bij een klant zit je als tweederangsburger wordt behandeld.
Een van mijn klanten waar ik enkele jaren heb gezeten liet externen betalen om mee te doen aan afdelingsuitjes. Zo hadden we een keer een strategie sessie gecombineerd met een etentje en daar moesten we dan onze eigen kosten voor betalen en de uren van de sessie waren niet declarabel.
Het meest vervelende vond ik nog het parkeerbeleid. De externen kwamen vanuit het hele land en er was niet genoeg parkeerruimte onder het kantoor. Veel internen woonden binnen de betreffende stad. Omdat er geklaagd werd kregen de internen een gegarandeerde plaats. Hierdoor was er voor externen nauwelijks meer plek en ging men in de omliggende wijk parkeren. Toen daar klachten over kwamen besloot het management team dat externen maar op een transferium een paar kilometer verderop moest parkeren en konden lopen naar kantoor.
MT was verontwaardigd dat enkele externen dat niet pikten. Men betaalde toch flink voor de externen? Hun eigen medewerkers verdienden echter zeker zo goed als de meeste externen en men hield bewust een flexibele schil van externen aan waardoor de meeste externen niet intern konden worden maar er wel vele jaren werkten.
Resultaat was dat enkele externen die cruciaal waren een gegarandeerde parkeerplaats eisten & nieuwe externen dit als voorwaarde lieten opnemen in hun contract. Kortom chaos.
Een van mijn klanten waar ik enkele jaren heb gezeten liet externen betalen om mee te doen aan afdelingsuitjes. Zo hadden we een keer een strategie sessie gecombineerd met een etentje en daar moesten we dan onze eigen kosten voor betalen en de uren van de sessie waren niet declarabel.
Het meest vervelende vond ik nog het parkeerbeleid. De externen kwamen vanuit het hele land en er was niet genoeg parkeerruimte onder het kantoor. Veel internen woonden binnen de betreffende stad. Omdat er geklaagd werd kregen de internen een gegarandeerde plaats. Hierdoor was er voor externen nauwelijks meer plek en ging men in de omliggende wijk parkeren. Toen daar klachten over kwamen besloot het management team dat externen maar op een transferium een paar kilometer verderop moest parkeren en konden lopen naar kantoor.
MT was verontwaardigd dat enkele externen dat niet pikten. Men betaalde toch flink voor de externen? Hun eigen medewerkers verdienden echter zeker zo goed als de meeste externen en men hield bewust een flexibele schil van externen aan waardoor de meeste externen niet intern konden worden maar er wel vele jaren werkten.
Resultaat was dat enkele externen die cruciaal waren een gegarandeerde parkeerplaats eisten & nieuwe externen dit als voorwaarde lieten opnemen in hun contract. Kortom chaos.
Zullen we weer on-topic verder gaan?
Een jaar of wat geleden werd roken verboden op alle kantoren in Nederland, zo ook de onze.
Paar mensen vonden het vervolgens een goed idee om dan maar op de WC te roken.
Daar werd een paar keer iets van gezegd tijdens een vergadering.
Maar de rooklucht op de WC werd nou niet bepaald minder, totdat 1 van de rokers op heterdaad werd betrapt door de directeur. De beste man is er op staande voet uitgevlogen. Was wel een beetje rigoureus naar mijn idee, maar daarna was de boodschap wel duidelijk. Geen rooklucht meer op de toiletten.
Een jaar of wat geleden werd roken verboden op alle kantoren in Nederland, zo ook de onze.
Maar de rooklucht op de WC werd nou niet bepaald minder, totdat 1 van de rokers op heterdaad werd betrapt door de directeur. De beste man is er op staande voet uitgevlogen. Was wel een beetje rigoureus naar mijn idee, maar daarna was de boodschap wel duidelijk. Geen rooklucht meer op de toiletten.
Eerder een decennium of wat. Zat toen in mijn eerste job. Zal ondertussen bijna 20 jaar geleden zijnloonatick78 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:03:
Was een verademing. Sommige kantoren stonden letterlijk blauw van de rook. “Roken, dat lossen we samen op” werkte niet. De roker wilde roken op de werkplek, de niet-roker wilde dat er niet gerookt werd. In tegenstelling tot een barbecue was het daar niet mogelijk om een gulden middenweg te vinden.
Ik heb nog wel meegemaakt dat er steeds twee uur wel en twee uur niet gerookt mocht worden, bij wijze van compromis... Hoefde ook nooit op de klok te kijken of het al 12 uur was want precies op de seconde hoorde je dan overal aanstekers aan gaanJoris748 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:09:
[...]
Eerder een decennium of wat. Zat toen in mijn eerste job. Zal ondertussen bijna 20 jaar geleden zijn
Was een verademing. Sommige kantoren stonden letterlijk blauw van de rook. “Roken, dat lossen we samen op” werkte niet. De roker wilde roken op de werkplek, de niet-roker wilde dat er niet gerookt werd. In tegenstelling tot een barbecue was het daar niet mogelijk om een gulden middenweg te vinden.
Was wel een callcenter en roken is goed voor je telefoonstem

Kan me ooit nog eens een bedrijfsfeestje herinneren. Zouden die dag een tap in de opslag zetten, bbq doen en van te voren allemaal op de segway een uurtje (half uurtje) touren. Iedereen zorgde netjes dat alles op tijd af was, en dan konden we aan de festiviteiten beginnen.
We waren een klein bedrijf, iedereen (op een paar na) hield wel van een koud pilske dus voordat we op de segway zouden stappen werd de tap geprobeerd, lang leve de lol, eigen verantwoordelijkheid. Nou was er een collega die hem heel graag lustte en binnen no time 7 a 8 glazen op had. Iedereen stond wankel op de segway's maar diezelfde meneer die was op en neer aan het raggen alsof ie het dagelijks deed.
Tot we bij de eerste rotonde aankwamen, hij daar overheen vloog en aan de andere kant zo hard omviel dat ik 4 rijbanen verder de klap op het asfalt hoorde. Twee collega's met hem terug naar kantoor, op de bank gelegd en hem wakker moeten houden, waardoor hun de segway rit door de neus geboord werd.
We waren een klein bedrijf, iedereen (op een paar na) hield wel van een koud pilske dus voordat we op de segway zouden stappen werd de tap geprobeerd, lang leve de lol, eigen verantwoordelijkheid. Nou was er een collega die hem heel graag lustte en binnen no time 7 a 8 glazen op had. Iedereen stond wankel op de segway's maar diezelfde meneer die was op en neer aan het raggen alsof ie het dagelijks deed.
Tot we bij de eerste rotonde aankwamen, hij daar overheen vloog en aan de andere kant zo hard omviel dat ik 4 rijbanen verder de klap op het asfalt hoorde. Twee collega's met hem terug naar kantoor, op de bank gelegd en hem wakker moeten houden, waardoor hun de segway rit door de neus geboord werd.
Kan me ook nog herinneren dat de regel hier was, 'als je maar met twee personen op de afdeling zit, kun je de asbak op je bureau zetten'. Volgens mij was de denkwijze dat er dan altijd backup was, als een van je collega's naar de rokersverdieping, of buiten ging.migchiell schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:19:
[...]
Ik heb nog wel meegemaakt dat er steeds twee uur wel en twee uur niet gerookt mocht worden, bij wijze van compromis... Hoefde ook nooit op de klok te kijken of het al 12 uur was want precies op de seconde hoorde je dan overal aanstekers aan gaan![]()
Was wel een callcenter en roken is goed voor je telefoonstem
En dan heb ik het over +/- 2015, dus niet eens zoo lang geleden. Ongehoord als je je bedenkt hoe het huidige rookbeleid is.
HKLM_ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:52:
[...]
Zeer triest inderdaad… ik ken een bedrijf wat geen kerstpakketten doet voor hun uitzendkrachten. Zo kinderachtig vindt ik dat.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het zal ondertussen 15 jaar geleden zijn dat ik met wat collega’s een MTB-ritje organiseerde in Groesbeek. Natuurlijk was er 1tje bij die geen helm op had, omdat hij “nooit viel”. Enfin hij toch gevallen, door pure onkunde, en zijn hoofd goed gestoten. Dat was dus het einde van het ritje voor een paar collega’s inclusief mijzelf. Dat was meteen het laatste jaar dat we nog mensen zonder helm tolereerden. Het jaar daarop hebben we een collega terug naar huis gestuurd, ondanks dat hij er 1,5 uur voor in de auto had gezeten (en niemand een reservehelm bij zich had).Quicksilver schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:22:
Kan me ooit nog eens een bedrijfsfeestje herinneren. Zouden die dag een tap in de opslag zetten, bbq doen en van te voren allemaal op de segway een uurtje (half uurtje) touren. Iedereen zorgde netjes dat alles op tijd af was, en dan konden we aan de festiviteiten beginnen.
Ik kan me goed voorstellen dat veel van deze verhalen ongeloofwaardig overkomen voor mensen die nooit bij een klein bedrijf of familie bedrijf gewerkt hebben.armageddon_2k1 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:30:
[...]
/thathappened. "And everybody stood up and clapped".
Sorry dat ik het zeg, maar je verhalen begin wel erg ongeloofwaardig te worden.
Maar geloof me je ziet daar bijna dagelijks bizarre situaties.
Zo heb ik ook een BBQ meegemaakt bij zon klein/familie bedrijf wat ook direct het bedrijfsuitje van dat jaar was.
Met 10 man 1 sparerib, wat kip drumsticks en frikandellen.
Dat is nog armzaliger dan de BBQ's bij het jeugd team van voetbal.
Dit was bij een goed lopend bedrijf de baas had voor 500K aan autos, villa met manege erbij, bootje.
Als bonus werd ik halverwege ook nog weg gestuurd om 60 KM verderop een server terug te plaatsen.
Als ik zelf deze onzin niet aan der lijve had ondervonden kon ik het ook niet geloven.
Nu heb ik een semi kantoor baan en er gebeurd eigenlijk nooit wat haha.
Maar hoe bedenk je het eigenlijk om te gaan MTB zonder helm op…. Fietst die collega alleen over de weg ofzo met zijn MTB?Joris748 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:47:
[...]
Het zal ondertussen 15 jaar geleden zijn dat ik met wat collega’s een MTB-ritje organiseerde in Groesbeek. Natuurlijk was er 1tje bij die geen helm op had, omdat hij “nooit viel”. Enfin hij toch gevallen, door pure onkunde, en zijn hoofd goed gestoten. Dat was dus het einde van het ritje voor een paar collega’s inclusief mijzelf. Dat was meteen het laatste jaar dat we nog mensen zonder helm tolereerden. Het jaar daarop hebben we een collega terug naar huis gestuurd, ondanks dat hij er 1,5 uur voor in de auto had gezeten (en niemand een reservehelm bij zich had).
Ik ben een aantal keren onder werktijd wezen MTB en zou er niet aan denken dat zonder helm te doen..
Cloud ☁️
Ik heb in kleine en grote bedrijven gewerkt, maar het zal wel de branche zijn ofzo... het zal wel.i_r_ schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:49:
[...]
Ik kan me goed voorstellen dat veel van deze verhalen ongeloofwaardig overkomen voor mensen die nooit bij een klein bedrijf of familie bedrijf gewerkt hebben.
Een kleine 1% van de Nederlands is veganist. En blijkbaar werken er bij sommige mensen in het familiebedrijf er een hele groep.
Man, ik begeef mezelf precies in de groep met mensen waar veganisme en vegetarisch ver boven gemiddeld moet liggen. En je moet ze zoeken... Dus nee, ik geloof er geen ene reet van dat er een kluwen veganisten mega-millitant gaat zitten doen op een BBQ van een familiebedrijf. Het verhaal is gewoon veel te convenient.
[ Voor 36% gewijzigd door armageddon_2k1 op 18-11-2021 14:24 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Op staande voet? Was ie extern? Want op geen enkele manier in Nederland kom je hier als werkgever mee weg.loonatick78 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:03:
Hij zal ook wel een paar maanden loon mee gekregen hebben, dat werd niet gecommuniceerd.armageddon_2k1 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:24:
[...]
Op staande voet? Was ie extern? Want op geen enkele manier in Nederland kom je hier als werkgever mee weg.
Dat mag nog steeds niet, maar enfin. Niet het topic om hierover te discussieren.loonatick78 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:40:
[...]
Hij zal ook wel een paar maanden loon mee gekregen hebben, dat werd niet gecommuniceerd.
Ik heb ook wel eens iemand "op staande voet" zien gaan. Werd door de bewaking naar buiten begeleid. Stiekem zat ie gewoon in de laatste maand van z'n jaarcontract en werd ie tot het eind van de maand doorbetaald.armageddon_2k1 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:24:
[...]
Op staande voet? Was ie extern? Want op geen enkele manier in Nederland kom je hier als werkgever mee weg.
Heeft de verhuurder geen helmen dan? Ik heb geen fietshelm, en om nu mijn motorhelm mee te nemen...Joris748 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:47:
Het jaar daarop hebben we een collega terug naar huis gestuurd, ondanks dat hij er 1,5 uur voor in de auto had gezeten (en niemand een reservehelm bij zich had).
Als iemand een uitje organiseert dan hoort de PPE daar gewoon bij lijkt me?
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Iedereen kwam met een eigen of geleende fiets.Paul schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:29:
[...]
Heeft de verhuurder geen helmen dan? Ik heb geen fietshelm, en om nu mijn motorhelm mee te nemen...
Als iemand een uitje organiseert dan hoort de PPE daar gewoon bij lijkt me?
Bij verhuur is het inderdaad heel gebruikelijk om helmen mee te verhuren.
Nee met een klein Aziatisch autootje die net het format brom mobiel was ontgroeid. als of ie net uit Parijs kwam (parkeer en aanrijd schades)hoi1234 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:21:
[...]
Zij kwam zeker met de scooter of brommert?
Als je tegen de regels rook is ontslag op staande voet te zwaar, maar de arbeidsverhouding is dan dusdanig verziekt dat een kantonrechter wel tot de conclusie komt dat men niet verder komt en kent dan vaak een ruimere vergoeding toe. en dan een foei tegen de werkgever de volgende keer ben ik niet zo makkelijk.
Denk wel als je zo verslaaft ben aan roken dat je het op de wc gaat doen heb je echt een probleem..
Toen ik ging werken werd er nog volop gerookt, kwam je soms op een afdeling op en dreef er een blauwe walm de gang in als er een deur open ging op bepaalde kamers, later werd het samen overleggen over roken we komen er samen uit. dat was meestal ik rook wel en jij niet prima toch ? en dan gewoon door gaan, of afspreken dat jij een andere werkkamer gaat zoeken. of al je wel een afspraak kon maken de ene dag wel en de andere dag niet extra vroeg beginnen en dan vergissen zodat de kamer als nog blauw staat. nou was niet iedere roker zo, maar het duurde wel even eer gelijkwaardige afspraken kwamen ,, tenminste waar ik werkte. en de dag dat men naar een rook ruimte moest heb alle asbakken verzameld , alle ramen open flink door laten luchten , de asbakken naar de rookruimte gebracht.
En dan meerdere keren per dag geen idee hebben waar je collega(s) waren en als het de baas opvalt en die dan vragen gaat stellen waar iemand is of waarom iets niet gedaan was. heb ik het weer gedaan. blij dat ik er weg kon.
niet gehindert door enige vorm van inzicht
'Vroegah' rookten leerkrachten op de lagere school gewoon in de klas. Tijden veranderen inderdaad.Joris748 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:09:
[...]
Eerder een decennium of wat. Zat toen in mijn eerste job. Zal ondertussen bijna 20 jaar geleden zijn
Alleen heb je nu dus wel te maken met rookpauzes. Daar heb ik ook wel gedoe om gezien met het geklaag van niet rokers dat zij dat niet hebben. Dan denk ik: je kunt toch ook zonder sigaret een ommetje maken?
Dat laatste vooral. Een bouwbedrijf is nu eenmaal anders dan een webshop. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat hij verhalen net even wat dikker aanzet of verschillende ervaringen bij elkaar voegt. Het werken voor veel verschillende werkgevers maakt ook dat je veel meer verhalen hebt. Ten slotte speelt jaren werkervaring ook erg mee. Maar goed, als je zijn verhalen met een korreltje zout neemt dan zijn het best onderhoudende anecdotes.sapphire schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:35:
...Over de verhalen van @dj.verhulst Ligt er ook aan hoelang, en waar je werkt. Als hij een stuk langer in de arbeidsmarkt actief is dan de meeste hier en op veel verschillende plekken maak je nog wel eens wat mee. En de werkplek/sector maakt veel uit...
Familiebedrijf weet ik niet, maar onder mijn meer dan 60 directe collega's zijn er bovengemiddeld veel vegetariërs en veganisten. In totaal is 23% van de collega's vegetariër (dus niet vegetarisch, want dat is niemandarmageddon_2k1 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:18:
[...]...Een kleine 1% van de Nederlands is veganist. En blijkbaar werken er bij sommige mensen in het familiebedrijf er een hele groep...

Maar goed, dat vegetarische beleid vind ik dus niet netjes (onbeschoft is een te groot woord) van de werkgever naar de vleesetende medewerkers toe. De organisatie zegt diversiteit te promoten en inclusief te zijn, maar dat werkt duidelijk maar één kant op.
Ik ga thee drinken met de rokers, en sinds het buiten is, kwestie van wind even "lezen" en op de juiste plek staan.Roenie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:25:
[...]
'Vroegah' rookten leerkrachten op de lagere school gewoon in de klas. Tijden veranderen inderdaad.
Alleen heb je nu dus wel te maken met rookpauzes. Daar heb ik ook wel gedoe om gezien met het geklaag van niet rokers dat zij dat niet hebben. Dan denk ik: je kunt toch ook zonder sigaret een ommetje maken?
[...]
Regelmatig een appje of ik ook even naar beneden kom om even lekker te babbelen.
En vaak ook dat ik even vast zit in mijn gedachte. Thee halen, even naar buiten, en met een idee weer terug naar de werkplek
En over BBQ's. 1x gehad dat men moest opgeven vlees of vis of vega. Bijna iedereen vis gekozen, maar eet dan niet eerst al het vlees op. Wacht altijd tot de rij weg is, maar toen ik aankwam was er vrij weinig over. Op de terug weg ook gestopt bij de Mac, want ik lust echt geen vis.
Vis tafel was aan het einde van de avond verre van op

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel
Ik heb wel eens een gesprek gehad dat zo goed ging dat ik werd afgewezen. Reden: Ze konden niet door me heen prikkenThe Eagle schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:45:
IQ test geslaagd toch? Je was slim genoeg om te realiseren dat je daar weg moest wezen
Overigens ook eens iemand gesproken die bij een sollicitatie een IQ test met glans doorstond, maar vervolgens afgewezen werd juist daarom. Zijn directe collega's zaten qua IQ allemaal een stuk onder hem, waardoor men verwachtte dat ie daar niet goed mee samen zou kunnen werken. Fair enough, maar die zie je ook niet aankomen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Herkenbaar: "je had op al onze vragen een antwoord."Agent47 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:42:
[...]
Ik heb wel eens een gesprek gehad dat zo goed ging dat ik werd afgewezen. Reden: Ze konden niet door me heen prikken

Maar goed, dat is meer iets voor een sollicitatietopic.
In mijn tijd bij Defensie kwam je echt alles tegen, maar later bij gewone bedrijven had je meer die typische sectoren kenmerken , bij een bouw onderneming kom je amper vegans tegen dan bij GGZ instelling en hielden LGHBT mensen hun mond en bij die social/ geestelijke gezondheid struikel je er bijna spreekwoordelijk over.
Op mijn huidige werk zouden twee dames die nu niet meer voor ons werken die hard core vegan waren een workshop organiseren over een onderwerp alle werk begeleiders en jobcoaches en zorg specialisten moesten daar heen ,, er zou ook eten zijn, kregen we uitsluitend een stamppot buffet peen & ui en boeren kool en zuurkool, omdat er geen spekjes in zaten was het zo flauw en papperig ,, niet echt lekker ,, er is amper wat gegeten door de meesten . wel stond ik en wat technische en handarbeid collega's aan onze tafel wat geintjes te maken wat zouden ze zeggen als we pizza laten komen en ander eten ? ( niet gedaan natuurlijk )
Toen ik later met één van die dames er over sprak van Goh ik weet dat jij geen vlees wil eten maar waarom moeten wij dan zonder ? geen enkel overleg geen enkele vraag ,, Gewoon omdat ik vind dat je het moet proberen , op mijn vraag kan je voorstellen dat dit best heel vervelend binnen komt bij bepaalde collega's jij die wel ff bepaald dat mensen op de vegan toer moeten , anders om gebeurt dit toch ook niet ? als we als collega's ergens gaan eten word er altijd gekeken of er goed vegan is, we vragen aan jou en aan XX of een zaak goed bekent staat ? en dan word dat mee genomen in de keuze. vond ze niet nodig ,, mijn andere vraag vond je het buffet wel goed smaken dan ? ja het was niet geweldig maar acceptabel....
Ze zijn nooit meer gevraagd om zoiets te regelen,
Ik werkte op een helpdesk & systeem beheer afdeling als beheerder en 3 lijns helpdesk , daar was een aparte rook ruimte 5 min roken per 2 uur ,, wat doen ze gaan in een blok en 30 min weg , maar er moest altijd iemand aan de 1 en 2 lijn helpdesk zitten ,, maar ik had afspraken om ergens wat te komen doen , een reparatie of implementatie of een overleg maar dan kon ik niet weg tot ze terug waren ,, vonden ze niet echt een probleem ,, tot ik problemen begon te krijgen dat ik vaak te laat kwam , ik langs assistent hoofd ict om het uit te leggen , ik moest bellen als ik weg moest dan ging hij er zitten als ze weg waren en deed de helpdesk ,, die lui opkijken dat hij er zat , zegt ie,, jullie blijven te lang weg te veel te gelijk , afspraak was per 2 , en anderen moeten het maar opvangen ,, gaat niet gebeuren ,,
later werd de bedrijfs policy zolang je in het pand bent word er nergens gerookt en ook niet buiten ,, tot een straal van 500 m van af het pand ,, vonden ze niet leuk konden ze alleen in de middag pauze ..
Op mijn huidige werk zouden twee dames die nu niet meer voor ons werken die hard core vegan waren een workshop organiseren over een onderwerp alle werk begeleiders en jobcoaches en zorg specialisten moesten daar heen ,, er zou ook eten zijn, kregen we uitsluitend een stamppot buffet peen & ui en boeren kool en zuurkool, omdat er geen spekjes in zaten was het zo flauw en papperig ,, niet echt lekker ,, er is amper wat gegeten door de meesten . wel stond ik en wat technische en handarbeid collega's aan onze tafel wat geintjes te maken wat zouden ze zeggen als we pizza laten komen en ander eten ? ( niet gedaan natuurlijk )
Toen ik later met één van die dames er over sprak van Goh ik weet dat jij geen vlees wil eten maar waarom moeten wij dan zonder ? geen enkel overleg geen enkele vraag ,, Gewoon omdat ik vind dat je het moet proberen , op mijn vraag kan je voorstellen dat dit best heel vervelend binnen komt bij bepaalde collega's jij die wel ff bepaald dat mensen op de vegan toer moeten , anders om gebeurt dit toch ook niet ? als we als collega's ergens gaan eten word er altijd gekeken of er goed vegan is, we vragen aan jou en aan XX of een zaak goed bekent staat ? en dan word dat mee genomen in de keuze. vond ze niet nodig ,, mijn andere vraag vond je het buffet wel goed smaken dan ? ja het was niet geweldig maar acceptabel....
Ze zijn nooit meer gevraagd om zoiets te regelen,
Ik werkte op een helpdesk & systeem beheer afdeling als beheerder en 3 lijns helpdesk , daar was een aparte rook ruimte 5 min roken per 2 uur ,, wat doen ze gaan in een blok en 30 min weg , maar er moest altijd iemand aan de 1 en 2 lijn helpdesk zitten ,, maar ik had afspraken om ergens wat te komen doen , een reparatie of implementatie of een overleg maar dan kon ik niet weg tot ze terug waren ,, vonden ze niet echt een probleem ,, tot ik problemen begon te krijgen dat ik vaak te laat kwam , ik langs assistent hoofd ict om het uit te leggen , ik moest bellen als ik weg moest dan ging hij er zitten als ze weg waren en deed de helpdesk ,, die lui opkijken dat hij er zat , zegt ie,, jullie blijven te lang weg te veel te gelijk , afspraak was per 2 , en anderen moeten het maar opvangen ,, gaat niet gebeuren ,,
later werd de bedrijfs policy zolang je in het pand bent word er nergens gerookt en ook niet buiten ,, tot een straal van 500 m van af het pand ,, vonden ze niet leuk konden ze alleen in de middag pauze ..
Wij vinden het leuk om mee te denken met anderen ..
Zo hebben we een wortel(cup) cake zonder noten met Kokos slagroom gemaakt toen het nog kon voor 1 van de kids traktatie op school. (lactose intolerantie/pinda allergie en nog iets)
Normaliter krijg deze kids van de juf een traktatie die door de ouders is verzorgt (via de leerkracht) dit keer werden we bestookt voor het recept de volgende dag want dit is zelden een positieve ervaring voor de kids als er uitgedeelt word .. worden ze altijd ontzien tot hun teleurstelling.
Anderzijds werd een collega die "stilte vroeg" vriendelijk verzocht door ondergetekende dat even op de gang te doen en als hij klaar was de 10 geboden nog eens te bezichtigen .. volgens mij is 1 er van heb u naasten lief oid .. en niet vraag u naasten respect voor jou te hebben
Respect krijg je toch? .... dat verwachten (lees opeisen) is voor mij absuurd
@dj.verhulst moet je doen, kan je uit ervaring vertellen dat ze erg verbaast staan als je die pizza oppeuzeld.. nadeel was dat groot gedeelte v.d collega's de volgende dag ziek was vanwege het eten.. dus een discussie over het bonnetje was er helaas niet..
ik hoorde pas achteraf dat de manager eerst boos was en niet van plan was het te gaan accorderen
Voor een groep mensen geld besparen in bulk en administratie kosten valt wat van te vinden maar doe dan wel van elk wat wils en beetje respectabel restaurant oid ..
ik kan echt genieten van eten .. een internationaal team is echt gaaf als je "pot luck" (lees iedereen neemt zelf gekookt gerecht mee)
Of als je een "kok" (lees kantine dame met enorm plezier in koken) hebt .. die elke keer wat nieuws verzint ..
btw als roker ..mijn pauze gaat in als ik ergens ontspannen sta met mijn bak koffie en peuk, niet zodra ik v.d werkplek wegloop of zodra ik de kantine betreed voor de lunch ..
lees Reddit r/mallicous compliance/ of r/entitled people/ eens, of de luister variant(en) op Youtube .. geweldige voorbeelden ..
Zo hebben we een wortel(cup) cake zonder noten met Kokos slagroom gemaakt toen het nog kon voor 1 van de kids traktatie op school. (lactose intolerantie/pinda allergie en nog iets)
Normaliter krijg deze kids van de juf een traktatie die door de ouders is verzorgt (via de leerkracht) dit keer werden we bestookt voor het recept de volgende dag want dit is zelden een positieve ervaring voor de kids als er uitgedeelt word .. worden ze altijd ontzien tot hun teleurstelling.
Anderzijds werd een collega die "stilte vroeg" vriendelijk verzocht door ondergetekende dat even op de gang te doen en als hij klaar was de 10 geboden nog eens te bezichtigen .. volgens mij is 1 er van heb u naasten lief oid .. en niet vraag u naasten respect voor jou te hebben
@dj.verhulst moet je doen, kan je uit ervaring vertellen dat ze erg verbaast staan als je die pizza oppeuzeld.. nadeel was dat groot gedeelte v.d collega's de volgende dag ziek was vanwege het eten.. dus een discussie over het bonnetje was er helaas niet..
ik hoorde pas achteraf dat de manager eerst boos was en niet van plan was het te gaan accorderen
Voor een groep mensen geld besparen in bulk en administratie kosten valt wat van te vinden maar doe dan wel van elk wat wils en beetje respectabel restaurant oid ..
ik kan echt genieten van eten .. een internationaal team is echt gaaf als je "pot luck" (lees iedereen neemt zelf gekookt gerecht mee)
Of als je een "kok" (lees kantine dame met enorm plezier in koken) hebt .. die elke keer wat nieuws verzint ..
btw als roker ..mijn pauze gaat in als ik ergens ontspannen sta met mijn bak koffie en peuk, niet zodra ik v.d werkplek wegloop of zodra ik de kantine betreed voor de lunch ..
lees Reddit r/mallicous compliance/ of r/entitled people/ eens, of de luister variant(en) op Youtube .. geweldige voorbeelden ..
Tja vanalles
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
.
[ Voor 99% gewijzigd door dj.verhulst op 18-11-2021 21:42 ]
Modbreak gemist?
[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 19-11-2021 08:15 ]
Quote en reactie verwijderd.
[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 19-11-2021 08:17 ]
Tja vanalles
Heel bekend, ben ook wel eens door hogerhand gevraagd waarom ik als verstokt niet-roker toch mee naar buiten liep.... Toen ik aangaf wat ik allemaal alleen wist dankzij het "informeel werkoverleg buiten" en ik daar als systeembeheerder goed op kon anticiperen was het ineens geen probleem meer maar "geweldig" en "een goed voorbeeld van out of the box denken"-PassY- schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:33:
[...]
Ik ga thee drinken met de rokers, en sinds het buiten is, kwestie van wind even "lezen" en op de juiste plek staan.
Regelmatig een appje of ik ook even naar beneden kom om even lekker te babbelen.
En vaak ook dat ik even vast zit in mijn gedachte. Thee halen, even naar buiten, en met een idee weer terug naar de werkplek

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Tja rokers.. Ik heb er op zich geen probleem mee maar het moet ook niet zo zijn dat 'hunnie' een uur tot anderhalf uur minder hoeven te werken vanwege hun verslaving imo.
Ik had bij ons in het magazijn een rokende chef die om de haverklap alle rokende collega's, inclusief rokende uitzendkrachten meenam naar de werkplaats om 'stiekem' een sigaretje te roken. Dit ging soms wel om een man of 10. Van de niet rokers werd dan verwacht gewoon achter hun bureau te blijven zitten.
Nou mooi niet. Echt élke keer als ik ze weer richting werkplaats zag schuivelen stond ik bij de koffieautomaat en hervatte het werk totdat ze terug waren.
Dat soort dingen krijg je als de directie in een andere vestiging zit. Kijk met een rookpauze van 5 minuten per twee uur of zo hoor je mij niet maar dit was echt bij de wilde beesten af.
Die uitzendkrachten werden ingehuurd omdat we superdruk was, dus als daarvan 6 een uur extra pauze staan te nemen dan schiet dat niet echt op natuurlijk.
Ik had bij ons in het magazijn een rokende chef die om de haverklap alle rokende collega's, inclusief rokende uitzendkrachten meenam naar de werkplaats om 'stiekem' een sigaretje te roken. Dit ging soms wel om een man of 10. Van de niet rokers werd dan verwacht gewoon achter hun bureau te blijven zitten.
Nou mooi niet. Echt élke keer als ik ze weer richting werkplaats zag schuivelen stond ik bij de koffieautomaat en hervatte het werk totdat ze terug waren.
Dat soort dingen krijg je als de directie in een andere vestiging zit. Kijk met een rookpauze van 5 minuten per twee uur of zo hoor je mij niet maar dit was echt bij de wilde beesten af.
Die uitzendkrachten werden ingehuurd omdat we superdruk was, dus als daarvan 6 een uur extra pauze staan te nemen dan schiet dat niet echt op natuurlijk.
[quote]
Tomahawk_nr1 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:16:
Dat doet me denken aan een oude werkgever van mij. Die besloot meatless monday te introduceren in de kantine. Zelfs geen plakje worst te krijgen. Voor het klimaat bla bla bla. Een collega besloot vervolgens een pizza met salami te halen en die te eten in de kantine. Kon er wel om lachen.
[/quote]
Dat is gewoon kleuterdachtig gedrag van je collega. Heb ik ook een keer meegemaakt bij een opdrachtgever. 1x per jaar (één keer!) werd tijdens dierendag geen vlees/vis in de kantine geserveerd. Nou, wat een drama was dat. "dat kan je niet maken" "wij hebben recht op vlees" "mij wordt dit onthouden". En dan zelf naar een snackbar gaan om extra grote hoeveelheden vlees te halen en op te eten.
Serieus, hoe onvolwassen/kinderachtig kan je je gedragen als je frecking 1x per jaar iets anders voorgeschoteld krijgt. En maar zeiken op vega(n)s die een keertje vragen om een vleesvervanger. Grow up zou ik zeggen.
On-topic weer
Aantal jaar geleden heb ik 13 jaar gewerkt voor een MKB-er als hoofd-IT. Op een moment moest de server ruimte opnieuw worden ingedeeld. Nieuwe patch kasten, andere servers, etc. De IT afdeling bestond naast mij uit een paar stagiaires en een part-timer. We hadden dat helemaal voorbereid, een planning gemaakt om op vrijdagavond te beginnen en door te gaan totdat we klaar waren. Een paar waren doorgegaan tot 5u in de nacht. Ik was om 2u gestopt voor wat slaap, zodat ik volgende dag weer present was om alles te testen. De hele operatie was een succes en maandag kon iedereen gewoon inloggen en werken.
Het was gebruikelijk dat als je overwerkte in de avond of weekend je daar extra voor betaald wordt (150% en 200%. En recht op avondeten). Dus ik maandag naar de directeur met onze urenlijst en alle uren die we dat weekend hadden overgewerkt.
Zegt 'ie: "oowww, maar die overuren ga ik niet uitbetalen hoor. Dat wordt gewoon 100% tijd-voor-tijd. En ik zie dat men ook gegeten heeft, dus daar gaat ook 1 uur vanaf. En per 4 uur gaat er ook 15 min pauze af van de uren".
Ik was zo perplexed dat ik niet wist wat ik moest zeggen. Stagiaires en een part-timer die tijdens hun vrije uren vrijwillig komen overwerken, een half uurtje pauze hebben gehad in totaal voor avondeten en verder gewoon doorgegaan zijn tot 5u in de nacht. (vanaf vrijdagochtend half 9) En een paar de volgende ochtend ook nog eens om 9u weer present waren. En gewoon proberen om zoveel mogelijk daarop te beknibbelen.

[ Voor 43% gewijzigd door segil op 26-11-2021 17:44 ]
Daarom zou ik dat soort zaken ook van te voren afstemmen (zelfs als er al een gebruikelijke regeling was), om dat soort negatieve verrassingen te voorkomen. Zegt de baas dan nee, dat ga ik niet betalen, dan kan je dan meteen terug geven dat je het dan tijdens werktijd uit gaat voeren, inclusief gevolgen die daarbij komen.segil schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:55:
On-topic weer
Aantal jaar geleden heb ik 13 jaar gewerkt voor een MKB-er als hoofd-IT. Op een moment moest de server ruimte opnieuw worden ingedeeld. Nieuwe patch kasten, andere servers, etc. De IT afdeling bestond naast mij uit een paar stagiaires en een part-timer. We hadden dat helemaal voorbereid, een planning gemaakt om op vrijdagavond te beginnen en door te gaan totdat we klaar waren. Een paar waren doorgegaan tot 5u in de nacht. Ik was om 2u gestopt voor wat slaap, zodat ik volgende dag weer present was om alles te testen. De hele operatie was een succes en maandag kon iedereen gewoon inloggen en werken.
Het was gebruikelijk dat als je overwerkte in de avond of weekend je daar extra voor betaald wordt (150% en 200%. En recht op avondeten). Dus ik maandag naar de directeur met onze urenlijst en alle uren die we dat weekend hadden overgewerkt.
Zegt 'ie: "oowww, maar die overuren ga ik niet uitbetalen hoor. Dat wordt gewoon 100% tijd-voor-tijd. En ik zie dat men ook gegeten heeft, dus daar gaat ook 1 uur vanaf. En per 4 uur gaat er ook 15 min pauze af van de uren".
Ik was zo perplexed dat ik niet wist wat ik moest zeggen. Stagiaires en een part-timer die tijdens hun vrije uren vrijwillig komen overwerken, een half uurtje pauze hebben gehad in totaal voor avondeten en verder gewoon doorgegaan zijn tot 5u in de nacht. (vanaf vrijdagochtend half 9) En een paar de volgende ochtend ook nog eens om 9u weer present waren. En gewoon proberen om zoveel mogelijk daarop te beknibbelen.Je kunt je voorstellen dat ze not amused waren toen ik dat vertelde.
Schokkend, had je wel vooraf verteld dat er veel overgewerkt moet worden ?segil schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:55:
[quote]Tomahawk_nr1 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:16:
[/quote]
Dat is gewoon kleuterdachtig gedrag van je collega. Heb ik ook een keer meegemaakt bij een opdrachtgever. 1x per jaar (één keer!) werd tijdens dierendag geen vlees/vis in de kantine geserveerd. Nou, wat een drama was dat. "dat kan je niet maken" "wij hebben recht op vlees" "mij wordt dit onthouden". En dan zelf naar een snackbar gaan om extra grote hoeveelheden vlees te halen en op te eten.
Serieus, hoe onvolwassen/kinderachtig kan je je gedragen als je frecking 1x per jaar iets anders voorgeschoteld krijgt. En maar zeiken op vega(n)s die een keertje vragen om een vleesvervanger. Grow up zou ik zeggen.
On-topic weer
Ik was zo perplexed dat ik niet wist wat ik moest zeggen. Stagiaires en een part-timer die tijdens hun vrije uren vrijwillig komen overwerken, een half uurtje pauze hebben gehad in totaal voor avondeten en verder gewoon doorgegaan zijn tot 5u in de nacht. (vanaf vrijdagochtend half 9) En een paar de volgende ochtend ook nog eens om 9u weer present waren. En gewoon proberen om zoveel mogelijk daarop te beknibbelen.Je kunt je voorstellen dat ze not amused waren toen ik dat vertelde.
zeker in het geval van mensen die geen salaris krijgen , als je zoveel hart voor de zaak heb mag er best wat t.o.v. staan ,, een maaltijd is dan wel het minste ,
in geval van die wel op de loonlijst staan moet die werkgever wel overwerk toeslag betalen ,, ff de vakbond opbellen ook al is er geen echte ICT cao
Op de werkvloer of speelde dat op school af? Moest iedereen stil zijn omdat 1 persoon wilde bidden?vso schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:47:
werkvloer en jup dat verzocht deze persoon wel.HSG schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:47:
[...]
Op de werkvloer of speelde dat op school af? Moest iedereen stil zijn omdat 1 persoon wilde bidden?
dat vind ik onbeschoft, het eerdere voorbeeld wat ik gaf (op school) is dat respect word gegeven zonder te vragen maar niet opge-eist dient te worden.
Tja vanalles
Zo'n geintje hebben ze mijn vader geflikt: die werkt parttime i.v.m. aankomend pensioen, moest een dag vrijnemen en een andere dag komen opdraven, hebben ze verschoven dienst van gemaakt i.p.v. vrije dag en overwerk. Sindsdien werkt hij niet meer op andere dagen. Al een paar keer iemand die naar hem toe kwam of ie iets kan doen, standaard antwoord: eerst mijn 150% toeslag over het overwerk van x en y. Geloof dat ie dat nu al anderhalf jaar vol houdt. En het mooie is: Ze kunnen hem niet dwingen doordat het zo'n pensioen afbouwregeling is.dj.verhulst schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:21:
[...]
Schokkend, had je wel vooraf verteld dat er veel overgewerkt moet worden ?
zeker in het geval van mensen die geen salaris krijgen , als je zoveel hart voor de zaak heb mag er best wat t.o.v. staan ,, een maaltijd is dan wel het minste ,
in geval van die wel op de loonlijst staan moet die werkgever wel overwerk toeslag betalen ,, ff de vakbond opbellen ook al is er geen echte ICT cao
Met nachtdiensten hebben ze dat ook al geflikt, dus die werden ook al niet meer gedraaid.
Over het eten en bedrijfsfeestjes: Waar ik persoonlijk de schurft aan had waren parttimers die 1 dag een fulltime dag hadden en dat dan schoven... En stel, inloop vanaf 16:00 uur, normale eindtijd 17:00 uur. 1x raden wie er om 15:45 bij de borreltafel staat? Juist, die parttimer die eigenlijk gister tot 17:00 zou werken en vandaag tot 14:00, maar dat heeft omgedraaid. Dat je gewoon met de rest ergens tussen 16:00 en 17:00 gaat, a la, maar 15:45 al klaarstaan bij de borrel (dus tot 15:30 werken) is profiteursgedrag.
Al weer wat jaren geleden bij een klein bedrijf gewerkt dat software ontwikkelde voor ziekenhuizen. Wat ik daar allemaal heb meegemaakt kun je een boek over volschrijven. Hoe we daar naar klanten werden gestuurd, was echt van zoek het daar maar uit. Mijn leidinggevende was samen met de sales manager eigenaar van het bedrijf. Die leidinggevende was een echte narcist. Die wist altijd alles zo te verdraaien dat het nooit aan hem lag. Zo was er ooit een Teambuilding georganiseerd. Deze was op een vrijdagmiddag. In die tijd werkte ik parttime en was er nooit op vrijdag. Via een algemene mail werd de dag aangekondigd. Zelf had ik er verder niet naar gekeken, omdat ik er vrijdagen nooit was. Ook niemand die vroeg of ik een dag wilde ruilen of overwerken. Dat zou ook niet gaan trouwens omdat ik die vrijdagen thuis mijn verplichtingen had. Staat de maandag erna mijn leidinggevende naast mijn bureau met de vraag waar ik vrijdag was en dat ik echt niet zo maar weg kan blijven. Ik geef aan dat hij toch weet dat ik er vrijdagen nooit ben. Kijkt hij me aan op zo'n manier van dit ga ik onthouden. Blij dat ik daar al weer jaren weg ben. Dat is trouwens ook nog een heel verhaal.
Ik heb de hele dag…user121 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:36:
Dat is trouwens ook nog een heel verhaal.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
In dat inmiddels beruchte bedrijf waar ik al vaak over geschreven had werd de hele buitendienst en binnendienst en planning en logistiek naar een training gestuurd voor communicatie en organisatie, met dingen als conflict beheersing en duidelijk communiceren en zelf reflectie .user121 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:36:
Al weer wat jaren geleden bij een klein bedrijf gewerkt dat software ontwikkelde voor ziekenhuizen. Wat ik daar allemaal heb meegemaakt kun je een boek over volschrijven. Hoe we daar naar klanten werden gestuurd, was echt van zoek het daar maar uit. Mijn leidinggevende was samen met de sales manager eigenaar van het bedrijf. Die leidinggevende was een echte narcist. Die wist altijd alles zo te verdraaien dat het nooit aan hem lag. Zo was er ooit een Teambuilding georganiseerd. Deze was op een vrijdagmiddag. In die tijd werkte ik parttime en was er nooit op vrijdag. Via een algemene mail werd de dag aangekondigd. Zelf had ik er verder niet naar gekeken, omdat ik er vrijdagen nooit was. Ook niemand die vroeg of ik een dag wilde ruilen of overwerken. Dat zou ook niet gaan trouwens omdat ik die vrijdagen thuis mijn verplichtingen had. Staat de maandag erna mijn leidinggevende naast mijn bureau met de vraag waar ik vrijdag was en dat ik echt niet zo maar weg kan blijven. Ik geef aan dat hij toch weet dat ik er vrijdagen nooit ben. Kijkt hij me aan op zo'n manier van dit ga ik onthouden. Blij dat ik daar al weer jaren weg ben. Dat is trouwens ook nog een heel verhaal.
We moesten na een avond theorie eens alledaagse situaties naspelen wat er zoal verkeerd ging.
Dan moest iemand die o.a. onredelijke chef planning nadoen en iemand deed zich als medewerker.
Die man die de cursus gaf dacht eerst dat we hem in de maling namen, zo absurd waren de situaties , die chef met de bijnaam Adolf of de grote boze wolf, wat figuren van sales.
Na een aantal avonden training ,, kregen we beoordelingen maar schreef ie ook aanbevelingen.
Die waren toch kritisch van aard richting die chef en het hogere kader.
Had wel het idee dat ik en de meeste er wel iets aan hadden , al was het maar het inzicht dat er veel slachtoffers waren van het wan beleid, je hoorde wel eens van vervelende situaties maar bepaalde dingen wist ik niet.
Maar ook verschrikkelijk gelachen.
Maar een dag of wat later zag ik wel bij die chef het verscheurde rapport aanbevelingen in de papier bak liggen. en andere afdeling hoofden meten het juist uitgebreid uit in hun afdeling en probeerde er wat mee te doen.
Tijdens het functions gesprek werd er vooraf rond gemaild dat het niet toegestaan was om te refereren aan de aanbevelingen , natuurlijk deden we dat wel
Dit is niet zo zeer een onbeschoft verhaal, eerder grappig maar het is werkgerelateerd en een beter topic kan ik niet vinden.
Voordat ik bij mijn huidige werkgever kwam heb ik diverse sollicitatiegesprekken gehad. 1 van die gesprekken was bij een groot ingenieursbureau. Je ging de eerste ronde in gesprek met een recruiter, als dat van beide kanten beviel mocht je op een vestiging naar keuze op 'echt' sollicitatiegesprek. Zo geschiedde en naast mij was er nog 1 kandidaat die ook op die vestiging solliciteerde. De keuze viel op haar dus ik werd afgewezen. Daarna aangenomen bij mijn huidige werkgever.
Fast forward 3 jaar later... een opgetogen afdelingshoofd want hij kwam een nieuwe collega aan het team voorstellen. Toen ik haar zag ging er direct een lampje branden, maar ik wist niet waarvan. Bleek dat ik de persoon die mij had afgewezen voor een baan nu mocht feliciteren met haar nieuwe baan
Uiteindelijk allebei om moeten lachen. Zij wist nog precies wie ik was omdat ze toen als leidinggevende voor de allereerste keer een sollicitatiegesprek voerde. Ze wist zelfs nog wat ik in het gesprek had gezegd, dat was ik allang kwijt
Voordat ik bij mijn huidige werkgever kwam heb ik diverse sollicitatiegesprekken gehad. 1 van die gesprekken was bij een groot ingenieursbureau. Je ging de eerste ronde in gesprek met een recruiter, als dat van beide kanten beviel mocht je op een vestiging naar keuze op 'echt' sollicitatiegesprek. Zo geschiedde en naast mij was er nog 1 kandidaat die ook op die vestiging solliciteerde. De keuze viel op haar dus ik werd afgewezen. Daarna aangenomen bij mijn huidige werkgever.
Fast forward 3 jaar later... een opgetogen afdelingshoofd want hij kwam een nieuwe collega aan het team voorstellen. Toen ik haar zag ging er direct een lampje branden, maar ik wist niet waarvan. Bleek dat ik de persoon die mij had afgewezen voor een baan nu mocht feliciteren met haar nieuwe baan
Uiteindelijk allebei om moeten lachen. Zij wist nog precies wie ik was omdat ze toen als leidinggevende voor de allereerste keer een sollicitatiegesprek voerde. Ze wist zelfs nog wat ik in het gesprek had gezegd, dat was ik allang kwijt

Met dat soort collega's moet je oppassen. Wat je vandaag zegt kan over 3 jaar tegen je gebruikt worden. Lopende cassetterecorders zijn het met een onmetelijke harde schijf, ze vergeten niks, nooit.
Uh wacht ff, jullie hadden jullie sollicitatie tegelijk? Anders snap ik niet waarom ze weet wat jij gezegd hebt.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
De leidinggevende die hem had 'afgewezen' werd zijn collega.MeNTaL_TO schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:41:
Uh wacht ff, jullie hadden jullie sollicitatie tegelijk? Anders snap ik niet waarom ze weet wat jij gezegd hebt.
Nee - hij had dezelfde dag een gesprek als mevrouw en ze hebben een babbeltje gemaakt. Paar jaar later mocht hij haar vertellen bij zijn huidige werkgever (waar zij kwam solliciteren) dat ze aangenomen was.Roenie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:43:
[...]
De leidinggevende die hem had 'afgewezen' werd zijn collega.
per aspera ad astra
@LAD93
@Thijskoman: Help ons! Wie was het? De manager van het ingenieursbureau, of de andere kandidaat?
Klinkt alsof die dame degene was die tegen Thijs zei: "Sorry, je bent het niet geworden".Thijskoman schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 00:51:
Bleek dat ik de persoon die mij had afgewezen voor een baan nu mocht feliciteren met haar nieuwe baan
@Thijskoman: Help ons! Wie was het? De manager van het ingenieursbureau, of de andere kandidaat?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Pfft, dat zinnetje had ik over het hoofd gezienPaul schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:20:
@LAD93
[...]
Klinkt alsof die dame degene was die tegen Thijs zei: "Sorry, je bent het niet geworden".

per aspera ad astra
Je bent niet de enige die dat gemist hadLAD93 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:21:
[...]
Pfft, dat zinnetje had ik over het hoofd gezien

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
@LAD93 Ik moest het ook 3x lezen, ook omdat het over twee regels staat
Rhàshan - Aditu Sunlock
Oh blijkbaar is m'n post niet helemaal duidelijk, maar inderdaad de leidinggevende van het ingenieursbureau die mij had afgewezen werd mijn nieuwe collega. Zij had nog nooit eerder een sollicitatiegesprek gevoerd. Er gingen bij mij inderdaad alarmbellen af @sypie.Paul schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:20:
@LAD93
[...]
Klinkt alsof die dame degene was die tegen Thijs zei: "Sorry, je bent het niet geworden".
Ik onthoud ook bijna alles, ik wilde dat ik dat kon, als iemand je dan confronteert met iets uit het verleden:'Daar weet ik niks meer van' en dat je dat dan ook meent...sypie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 06:41:
Met dat soort collega's moet je oppassen. Wat je vandaag zegt kan over 3 jaar tegen je gebruikt worden. Lopende cassetterecorders zijn het met een onmetelijke harde schijf, ze vergeten niks, nooit.

Mijn werkgever(van een onbetaalde stage, nota bene) was sigaretten vergeten, rookte met mij mee en kijkt nog altijd geirriteerd op als ik een van hem vraag 
Wel zo netjes om te vermelden dat ik bijna een half pakje kwijt was ook, dus niet 4 of 5 sigaretten, nee, 9. Omgerekend zo'n 3 euro.
Wel zo netjes om te vermelden dat ik bijna een half pakje kwijt was ook, dus niet 4 of 5 sigaretten, nee, 9. Omgerekend zo'n 3 euro.
[ Voor 30% gewijzigd door JairSterre op 26-11-2021 14:53 . Reden: Aanvulling informatie. ]
Kan best ongemakkelijk zijn als je iemand tegen komt die de hand heeft gehad in jou ontslag heeft of niet aangenomen heeft of een promotie geweigerd of iets vergelijkbaars,, en dan later als je elders werkt kom je die persoon tegen.
Daar zijn ook leuke verhalen over te vertellen.
Daar zijn ook leuke verhalen over te vertellen.
In mijn functie als manager ooit eens met mijn team bij één van de directeuren van het bedrijf gezeten.
We waren het niet eens met de directeur en hij zei:
"Jullie mogen mijn kantoor pas verlaten als jullie het met me eens zijn!"
Dus jullie hebben de directeur maar op andere gedachten gezet, om zo toch 'met hem eens te zijn'?
Nee, we zitten er nog steeds!tagican schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:50:
Dus jullie hebben de directeur maar op andere gedachten gezet, om zo toch 'met hem eens te zijn'?
Zo'n figuur als Mark Gillis van "massa is kassa"... kan ik me voorstellen.mark_vs schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:37:
In mijn functie als manager ooit eens met mijn team bij één van de directeuren van het bedrijf gezeten.
Je moet je maar eens voorstellen dat je voor zo'n figuur werkt.
Eerst de klusjesmannen of poetsvrouwen te kakken zetten en klagen dat het allemaal te duur is, en dan de dag nadien je nieuwe Rolls komen showen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dan mag hij ook per direct alle problemen oplossen die spelen met de IT vind ik dan. Als hij het zo goed weet, laat hem dan maar een weekje meedraaienmark_vs schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:37:
"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel
Bij mijn vorige baan was ik head-of IT en heb meerdere stagiaires begeleid (mbo/hbo). Eentje daarvan heette John. John was een aardige knul, deed mbo, maar had niet echt het gevoel voor IT. Hij deed z'n best, maar het kwartje wilde niet helemaal vallen. Ik had hem wat eenvoudige uitzoektaken gegeven en bij normaal gedrag en inzet slaag je al gauw bij mij als stage begeleider.
In die periode was ik ook bezig met een externe partner om onze Exchange omgeving van 2000 te upgraden naar 2010. Ik had een Exchange workshop gevolgd en een plan geschreven om in een weekend tijd de Exchange omgeving te upgraden. Eén server, 80 man personeel, niet al te complex.
Komt John een paar dagen voor de migratie naar mij toe:
John: hey, ik hoorde dat jullie dit weekend de Exchange server gaan upgraden?
Ik: Ja, dat klopt... en ik leg een beetje uit wat het plan is.
John: mag ik dat doen?
Ik: Ik vind het een uitstekend idee dat je dit weekend erbij bent. Zo kan je ervaring op doen wat komt kijken bij zo'n migratie en ervan leren hoe ik en die externe dit doen. Dat zal positief uitpakken voor je stage!
John: nou, mij lijkt het juist wel een goede uitdaging om zelf de migratie te doen, want daar leer ik alleen maar van. Dus kan ik zelf de migratie doen?
Ik: uhm, je hebt toch geen enkele ervaring met Exchange?
John: dat klopt, en dit een prima kans om dat te leren.
Ik: nou, laten we dat maar niet doen. Ik bedoel, ik huur een externe speciaal hiervoor in omdat ik dit ook niet eerder gedaan heb en hulp nodig heb. Sorry, maar ik kan dit niet zomaar laten doen door iemand die geen enkele ervaring hierin heeft. Daarvoor is onze mailserver te belangrijk. Maar je kunt prima mee kijken dit weekend als we bezig zijn.
John: nou nee, laat maar zitten dan.
Zo gezegd, zo gedaan. Migratie verloopt succesvol dat weekend. Paar weken later komt de secretaresse van mijn manager naar mij toe op een ochtend dat ik snel moet komen wat er is een incident geweest dat weekend met John. Dus ik naar mijn manager. Die vertelt me dat hij juist bericht had gekregen van de school van John dat hij een lange klachtbrief naar school had gestuurd over dat hij helemaal geen enkele kans kreeg om iets te doen, dat hij zich niet kon bewijzen, dat zijn stage werd tegengewerkt en dat ging nog wel ff zo door. Onder andere ik kreeg van langs en dit gesprek over de Exchange migratie werd uitvoerig genoemd als voorbeeld dat ik hem tegenwerkte.
Ik was perplexed kon ik je zeggen. Vooral omdat hij dit niet eerder had aangekaart bij ons. Mijn manager stond gelukkig aan mijn kant en we wisten dat we dit aan de directeur moesten voorleggen en wat zijn reactie ging worden. Nadat hij de brief had gelezen was zijn reactie helder: per direct ontslag.
John was helemaal verbaasd, snapte niet wat hij fout had gedaan en ging half gebroken naar huis. Ik had nog wel soort van medelijden met hem. Man, man, man, wat een actie toch.
Paar jaar later kwam ik 'm nog tegen in de stad en toen vertelde 'ie "vol trots" dat hij een andere stage had gekregen en afgerond had. Daar werd hij wel serieus genomen. Met een houding van dat íe erboven stond.
Vele jaren later toevallig nog eens in zakelijk verband indirect met hem gewerkt, maar ook toen had ik nog steeds het gevoel dat IT gewoon niet zijn ding was. Hij wilt wel, maar heeft niet de feeling ervoor.
In die periode was ik ook bezig met een externe partner om onze Exchange omgeving van 2000 te upgraden naar 2010. Ik had een Exchange workshop gevolgd en een plan geschreven om in een weekend tijd de Exchange omgeving te upgraden. Eén server, 80 man personeel, niet al te complex.
Komt John een paar dagen voor de migratie naar mij toe:
John: hey, ik hoorde dat jullie dit weekend de Exchange server gaan upgraden?
Ik: Ja, dat klopt... en ik leg een beetje uit wat het plan is.
John: mag ik dat doen?
Ik: Ik vind het een uitstekend idee dat je dit weekend erbij bent. Zo kan je ervaring op doen wat komt kijken bij zo'n migratie en ervan leren hoe ik en die externe dit doen. Dat zal positief uitpakken voor je stage!
John: nou, mij lijkt het juist wel een goede uitdaging om zelf de migratie te doen, want daar leer ik alleen maar van. Dus kan ik zelf de migratie doen?
Ik: uhm, je hebt toch geen enkele ervaring met Exchange?
John: dat klopt, en dit een prima kans om dat te leren.
Ik: nou, laten we dat maar niet doen. Ik bedoel, ik huur een externe speciaal hiervoor in omdat ik dit ook niet eerder gedaan heb en hulp nodig heb. Sorry, maar ik kan dit niet zomaar laten doen door iemand die geen enkele ervaring hierin heeft. Daarvoor is onze mailserver te belangrijk. Maar je kunt prima mee kijken dit weekend als we bezig zijn.
John: nou nee, laat maar zitten dan.
Zo gezegd, zo gedaan. Migratie verloopt succesvol dat weekend. Paar weken later komt de secretaresse van mijn manager naar mij toe op een ochtend dat ik snel moet komen wat er is een incident geweest dat weekend met John. Dus ik naar mijn manager. Die vertelt me dat hij juist bericht had gekregen van de school van John dat hij een lange klachtbrief naar school had gestuurd over dat hij helemaal geen enkele kans kreeg om iets te doen, dat hij zich niet kon bewijzen, dat zijn stage werd tegengewerkt en dat ging nog wel ff zo door. Onder andere ik kreeg van langs en dit gesprek over de Exchange migratie werd uitvoerig genoemd als voorbeeld dat ik hem tegenwerkte.
Ik was perplexed kon ik je zeggen. Vooral omdat hij dit niet eerder had aangekaart bij ons. Mijn manager stond gelukkig aan mijn kant en we wisten dat we dit aan de directeur moesten voorleggen en wat zijn reactie ging worden. Nadat hij de brief had gelezen was zijn reactie helder: per direct ontslag.
John was helemaal verbaasd, snapte niet wat hij fout had gedaan en ging half gebroken naar huis. Ik had nog wel soort van medelijden met hem. Man, man, man, wat een actie toch.
Paar jaar later kwam ik 'm nog tegen in de stad en toen vertelde 'ie "vol trots" dat hij een andere stage had gekregen en afgerond had. Daar werd hij wel serieus genomen. Met een houding van dat íe erboven stond.
Vele jaren later toevallig nog eens in zakelijk verband indirect met hem gewerkt, maar ook toen had ik nog steeds het gevoel dat IT gewoon niet zijn ding was. Hij wilt wel, maar heeft niet de feeling ervoor.
Helaas zijn er van "John" te veel.
Ik zit dit in mijn ICT klas (MBO1) ook. Omdat gamen (zowel op telefoon als PC of console) hun "dingetje" is en ze daar soms helemaal in op gaan, ook tijdens gesprekken met klasgenoten, denken ze dat ze ICT leuk vinden. Totdat ik ze met netwerken, (basis IP-instellingen, beetje binaire getallen/bits en bytes en kabeltjes knijpen, Office programma's en verschillende hardware aan het werk zet. Soms ook nog een laptop uit elkaar halen, repareren en weer in elkaar zetten. Op dat soort momenten zijn deze John's nergens te vinden. Ze zijn verslagen en pakken niks op. Gaan er niet mee bezig en zoeken vooral niks op. Je zoekt het maar uit met je defecte laptop.
Per definitie zoekt "John" zo weinig mogelijk op. YouTube is alleen voor gameplay van streamers die dezelfde games spelen als "John", maar niet voor leerzame instructiefilmpjes.
Arme "John", die denkt dat ICT écht leuk is... (is het stiekem wel maar je moet zélf heel veel ontdekken...)
Ik zit dit in mijn ICT klas (MBO1) ook. Omdat gamen (zowel op telefoon als PC of console) hun "dingetje" is en ze daar soms helemaal in op gaan, ook tijdens gesprekken met klasgenoten, denken ze dat ze ICT leuk vinden. Totdat ik ze met netwerken, (basis IP-instellingen, beetje binaire getallen/bits en bytes en kabeltjes knijpen, Office programma's en verschillende hardware aan het werk zet. Soms ook nog een laptop uit elkaar halen, repareren en weer in elkaar zetten. Op dat soort momenten zijn deze John's nergens te vinden. Ze zijn verslagen en pakken niks op. Gaan er niet mee bezig en zoeken vooral niks op. Je zoekt het maar uit met je defecte laptop.
Per definitie zoekt "John" zo weinig mogelijk op. YouTube is alleen voor gameplay van streamers die dezelfde games spelen als "John", maar niet voor leerzame instructiefilmpjes.
Arme "John", die denkt dat ICT écht leuk is... (is het stiekem wel maar je moet zélf heel veel ontdekken...)
Ik loop al vanaf '95 mee in de IT (de C was er toen nog nietsypie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:30:
Helaas zijn er van "John" te veel.
Dus ik vraag oprecht wat zijn vorige klant was, waarop hij doodleuk antwoord "automonteur, maar IT lijkt me wel wat"
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
<Insert stem Paul Jambers>Koffie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:29:
[...]
Ik loop al vanaf '95 mee in de IT (de C was er toen nog niet). Zat ik bij een klant op de beheer/supportafdeling kreeg ik er van de ene op de andere dag iemand bij. Een soort John.
Dus ik vraag oprecht wat zijn vorige klant was, waarop hij doodleuk antwoord "automonteur, maar IT lijkt me wel wat"
15 jaar later zat John nog steeds aan het oplossen van zijn eerste ticket. Dat dat niet met een steeksleutel kan, zal hij waarschijnlijk nooit doorhebben.
Overigens heb ik mijn eerste ticket ook nooit opgelost, en is daar bij mijn weten ook geen oplossing voor. Maar dat terzijde
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@sypie ja die gasten heb je zeker. Denken dat gamen of met mobieltjes pielen hetzelfde is als IT.
"Mijn John" wilde in principe wel. En deed echt z'n best. Die mbo opleiding heeft ie voltooid en daarna ook een hbo opleiding in de IT richting. Dan moet je wel wat kunnen zou je zeggen. Echter is ie daarna alleen nog als inhuurder beland bij diverse servicedesks als 1e/2e lijns medewerker. Zo omtmoette ik 'm ook opnieuw na die vele jaren. En zelfs toen had ie uitgewerkte oplossingen nodig en bezitte niet de feeling voor IT om een nieuw probleem te tackelen. Zo zonde.
"Mijn John" wilde in principe wel. En deed echt z'n best. Die mbo opleiding heeft ie voltooid en daarna ook een hbo opleiding in de IT richting. Dan moet je wel wat kunnen zou je zeggen. Echter is ie daarna alleen nog als inhuurder beland bij diverse servicedesks als 1e/2e lijns medewerker. Zo omtmoette ik 'm ook opnieuw na die vele jaren. En zelfs toen had ie uitgewerkte oplossingen nodig en bezitte niet de feeling voor IT om een nieuw probleem te tackelen. Zo zonde.
Het lastigste vind ik als die John een Johanna is. en er word gezegd we gaan met haar verder want we moeten meer diversiteit op de afdeling dit mannen bolwerk moet ook om. en jij gaat maar zorgen dat ze slaagt en mee kan komen.
En die dame toch het geheel niet overziet, uiteindelijk een aantal werkzaamheden haar kunnen bij brengen.
dingen waar je standaard oplossingen voor kan gebruiken , maar zodra je een puzzel moet oplossen met dingen die je niet op een cursus oppikt of in een forum was een brug te ver.
Krijg ik een schouderklopje een jaar later zie je wel dat ze het kan, de backup tapes wisselen en logs nakijken en als er wat staat door schuiven naar één van de anderen , de quarantaine map mails door werken, de inkomende mails verdelen voor aanvragen wijzigbeheer , en topdesk de bezem er door halende open staande calls .
En die dame toch het geheel niet overziet, uiteindelijk een aantal werkzaamheden haar kunnen bij brengen.
dingen waar je standaard oplossingen voor kan gebruiken , maar zodra je een puzzel moet oplossen met dingen die je niet op een cursus oppikt of in een forum was een brug te ver.
Krijg ik een schouderklopje een jaar later zie je wel dat ze het kan, de backup tapes wisselen en logs nakijken en als er wat staat door schuiven naar één van de anderen , de quarantaine map mails door werken, de inkomende mails verdelen voor aanvragen wijzigbeheer , en topdesk de bezem er door halende open staande calls .
Als haar loon ook naar werken is geweest en ze doet al die klusjes die anders relatief duur betaald zouden zijn is dat heel begrijpelijk. Maar geen zicht op natuurlijk.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ze verdiende ook minder dan de rest,, en natuurlijk daar over klagen ,, en toen ze zwanger was , en haar werk overgenomen was door een stageloper die na een ochtend alles kon overnemen.The Eagle schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:52:
Als haar loon ook naar werken is geweest en ze doet al die klusjes die anders relatief duur betaald zouden zijn is dat heel begrijpelijk. Maar geen zicht op natuurlijk.
Heb wel tegen die HRM dame verteld , oh je wil dit mannenbolwerk aanpakken voor meer diversiteit ? wanneer begin je op je eigen afdeling alleen de chef is technisch een vent..
Vond ze niet leuk toen ik dat zei.
Later is er een andere dame bij gekomen ,, die was wel goed, en kon alles wat de rest ook kon ,verdiende ongeveer het zelfde, deed het lekker in het team.
Na de modbreak in Outerspace in "Het grote onbeschofte collega's en werkgevers topic" is het niet verbeterd. Dit topic heeft geen waarde hier meer en gaat daarom bij deze op slot.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is geen Lieve Mona dagboek en blijf ontopic. Wanneer er teveel offtopic gereageerd wordt en dat het op dit moment niks mee bijdraagt aan Algemene Zaken wordt het topic gesloten.
Dit is geen Lieve Mona dagboek en blijf ontopic. Wanneer er teveel offtopic gereageerd wordt en dat het op dit moment niks mee bijdraagt aan Algemene Zaken wordt het topic gesloten.