Het grote onbeschofte collega's en werkgevers topic

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:
  • 210.852 views

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In "Het grote opmerkelijke of onbeschofte klanten topic" kwam @dj.verhulst met het idee om een topic over onbeschofte collega's en werkgevers te openen als aanvulling op vervelende klanten. Bij dezen.

Het is absoluut niet de bedoeling om bedrijven of personen zwart te maken. Zorg er dus voor dat er geen (directe) link is in je verhaal. Dus geen bedrijfsnamen of namen van personen, ook niet wanneer het ex-collega's of werkgevers zijn.

Om maar meteen af te trappen met een aardig verhaal... (niet zozeer over een directe collega maar over de collega die ik vervangen heb)

Het was zomer 2006. Ik kwam ik bij een bedrijf te werken wat iets met automatische schuif- en draaideuren doet. Mijn functie was servicemonteur, hele dagen op de weg en tussendoor aan het sleutelen. Leuke functie, leuk bedrijf en leuke groep collega's. De bus kon ik bij mijn voorganger ophalen, die woonde in hetzelfde dorp als ik dus dat was makkelijk. De inhoud van de bus was een chaos, een voorbode voor het rayon waarin ik mijn werkzaamheden zou gaan uitvoeren.

In de maanden die volgden, waarbij ik sommige klanten slechts één keer per jaar zou bezoeken, werd ik regelmatig gevraagd of ik ook DVD's verkocht. Mijn voorganger had er een handeltje naast. Ehm, nee ik doe daar niet aan (althans niet voor de handel). Dit was een vreemde gewaarwording waar ik mijn collega's eens nar gevraagd heb destijds. Zij kenden de verhalen en ze bevestigden dat dit gaande was. Ok, nou ja. Als je gelukkig wordt van de Nederlandse Netflix uithangen in de baas z'n tijd...

Ook bij klanten kwam ik gekke dingen tegen. Zo kwam ik eens bij een bouwmarkt, voor een eerste onderhoudsbeurt aan een paar deuren. Na een kwartier klooien en prutsen had ik de bedrijfsleider eens opgesnord en gevraagd hoe mijn voorganger het onderhoud al die jaren gedaan had. Het verlaagde plafond van de entree zat tegen de kap van de schuifdeurautomaat geschroefd en er zat geen beweging in. Het plafond was niet van standaard plafondplaten maar van houten latten, alles geschroefd en vast etc. In het gesprek met de bedrijfsleider van de bouwmarkt heb ik 'm maar aangegeven dat hij dit eens met ons kantoor op zou nemen. Al de jaren was er betaald voor fatsoenlijk onderhoud maar er werd niks anders gedaan dan een doekje over de rail waar de deur op rijdt. Dat is geen onderhoud...

Een andere situatie die ik tegenkwam was op één van de eilanden. Daar was een deur van een supermarkt die een spoor trok door de stenen dorpel. Ook een bijbehoren schrapend geluid was duidelijk te horen. De supermarktmensen hadden de deur maar gewoon op de "open" stand gezet in plaats van op automatisch. Wat volgende voor mij was een enorm intensieve dag. De eerste boot heen, de laatste terug en daartussen moest alles gebeuren: uitgebreid onderhoud, deurvleugel uit de rail en uit elkaar halen én alles moest het weer perfect doen. Het onderhoud was al de tijd beroerd gedaan, dingen die vervangen hadden moeten worden waren niet vervangen en de technische staat was daardoor flink achteruitgegaan. Goed, alles gedaan was gedaan moest worden. Bij het uit elkaar halen van de deurvleugel, om de oorzaak van het gekras in de dorpel te achterhalen vond ik een rattenstaart, u weet wel, zo'n ronde vijl om gaten mee op te ruimen. Het was een cm of 20 lang, dus zo goed als een hele vijl. Hoe die in de deurstijl terecht kwam? Geen idee, het hoorde er in ieder geval niet in. Destijds foto's van gemaakt en naar mijn rayonmanager gestuurd, die kon er niet zo om lachen...

In het eerste jaar heb ik een shitload aan accu's vervangen. Veel schuifdeuren hebben een accupakket om de boel op slot te houden bij stroomuitval of om de deur open te zetten in plaats van de automatische stand. Die pakketjes met accu's dienen om de 3 jaar eigenlijk vervangen te worden. Deuren krijgen rare storingen wanneer de accu het niet meer (goed) doet, er wordt regelmatig een zelftest gedaan waar die niet doorheen komt. Ontzettend veel van deze accu's waren al jaren aan vervanging toe. Aangezien er bij iedere deur een onderhoudskaart voor de historie zit was dat makkelijk na te gaan... Van de mensen in het centrale magazijn kreeg ik na een aantal maanden te horen dat ze nog nooit iemand hadden gehad die zoveel accu's aan het vervangen was in zo'n korte tijd. Ook dat had mijn voorganger dus nagelaten...

Om een lang verhaal kort te maken: Bij dit bedrijf heb ik 3 jaar met plezier gewerkt. Het eerste jaar was vooral veel storingen met tussendoor onderhoudsbeurten. Na 2 jaar waren er dusdanig weinig storingen dat het onderhoud van een hele maand doorgaans al in de eerste week/2 weken klaar was. Daarna heb ik mijn collega's in naastgelegen rayons kunnen helpen. Aardig aan het puinruimen geweest in 3 jaar tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dj.verhulst
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-03 22:52
Ik heb jaren in de buitendienst gewerkt. en veel gezien , dat bedrijf waar ik werkte was geen droom werkgever.

Men had de neiging als je overwerkte en ze konden het niet factureren kreeg je de overuren niet betaald, en als je moeilijk deed werd je gezegd dat je hart voor de zaak moest hebben en niet ieder kwartiertje moest schrijven, zeker als je een los contract had en op de wip zat of je wel verlening kreeg.

Maar ze stuurde je wel in 3e rangs auto's overal heen en reden echt afstanden ,, van Twente naar Roermond, Rotterdam en van via Den Bosch weer terug en het eerste adres moet je er om 08:00 zijn en voor 20:00 ben je meestal niet terug .....

niet gehindert door enige vorm van inzicht

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:06

FreakNL

Well do ya punk?

Of het echt onbeschoft was weet ik niet maar het was voor mij wel een hele vreemde gewaarwording;

Ik kwam van een grote verzekeraar waar thuiswerken (toen al) de norm was. Ook heel flexibel qua uren en gestuurd op output.

Volgende werkgever was anders, ik kwam daar op een 2e lijns functie binnen met roosters. Van 7.30 tot 16.00 en van 9.30 tot 18:00. Let wel; ik had nooit iemand aan de lijn, daar was de SD voor. Zat op 45 minuten rijden en thuiswerken was verboden(alhoewel technisch wel mogelijk). Dus ik ging altijd 45 minuten vantevoren weg. Traject was weinig filegevoelig. Overigens kwam het weleens voor dat ik 5-10 minuten te laat was. Maar dan werkte ik wat langer door en ook in de avond thuis nog weleens als dat nodig was, zonder uren te schrijven. Zat er een goed half jaar toen de teamleider me in zijn kantoortje riep. Had hij een excelletje bijgehouden en ik was in 6 maanden tijd toch zeker wel 9 keer te laat geweest. Het ging elke keer overigens om 5 tot 10 minuten, enige uitschieter was een uur (verslapen). Ik zat met mijn bek vol tanden. Het thuis nog ff iets afmaken buiten uren was toen uiteraard ook klaar en ben gewoon op de minuut af gaan werken. Wat een gezever. Naar de tandarts gaan, bandenwissel lease-auto, dokter. Het was allemaal zwaar problematisch daar. Er werd enorm gestuurd op aanwezigheid, vooral vanuit die teamleider. Overigens waren mijn beoordelingen verder goed. Overigens was een kwartier eerder van huis best mogelijk hoor, maar dat zou effectief neerkomen op gratis werken want een kwartier eerder naar huis was er niet bij. Het was ook net een fabriek om 16.30 en 1800, complete Exodus….

Ik was er toen ook klaar mee. Iets anders gezocht. Ze hebben nog talloze pogingen gedaan om me binnen te houden maar ik was zo verschrikkelijk klaar met dat urengeneuk. Been there, Done that (toen al). Nu bij een WG waar ik vaak buiten kantooruren werk , (overuren bestaan niet qua beloning, dus doe dat niet voor geld) maar ook vaak genoeg de deur achter me dichttrek om 14:00.. Hier wordt gelukkig gestuurd op output, niet op aanwezigheid.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 05-09-2021 23:20 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik heb ook zo'n wergever gehad. Wat was ik daar gauw klaar mee zeg. Ik heb het idee dat managers zoals die van jou 8 uur op kantoor gelijk stellen met 8 uur produktief en je dus niet vertrouwen dat je thuis net zo produktief kan zijn.

Ik heb nu een werkgever die me wel vertrouwd en idd stuurt op output/resultaat, en niet op tijd aanwezig. Wat een verademing :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Een collega waar ik het behoorlijk goed mee kon vinden is er met mijn ex-vriendin vandoor gegaan toen het net een paar maanden uit was (en hij wist dat ik haar terug wilde) :') Da's voor mij toch wel het toppunt van onbeschoft...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:17

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Monkeybrains schreef op maandag 6 september 2021 @ 07:12:
Ik heb ook zo'n wergever gehad. Wat was ik daar gauw klaar mee zeg. Ik heb het idee dat managers zoals die van jou 8 uur op kantoor gelijk stellen met 8 uur produktief en je dus niet vertrouwen dat je thuis net zo produktief kan zijn.

Ik heb nu een werkgever die me wel vertrouwd en idd stuurt op output/resultaat, en niet op tijd aanwezig. Wat een verademing :-)
Vaak is dat ook iets wat van bovenaf wordt vereist. Komen vanzelf in de knoei met Agile/scrumprocessen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
FreakNL schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:18:
Overigens was een kwartier eerder van huis best mogelijk hoor, maar dat zou effectief neerkomen op gratis werken want een kwartier eerder naar huis was er niet bij. Het was ook net een fabriek om 16.30 en 1800, complete Exodus….
Eens hoor, maar er zijn gehele generaties die het normaal vinden om eerder te komen en een koffie of praat pauze te hebben in eigen tijd. Over het algemeen vaak wel de groep ouderen die hetzelfde salaris voor hetzelfde werk elders nooit meer zullen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 15:52
Bij mijn vorige werkgever werd ik ook op mijn tijden aangesproken en vooral dat ik altijd strak om 17:00 weg ging (moest nog 45 minuten in de auto naar huis en wil ook wel graag op tijd thuis zijn) terwijl andere collega's vaak nog wel een half uur doorwerkten om nog even iets af te maken. Toen ik de de teamleider er op wees toen mij dit bij het functioneringsgesprek meegedeeld werd dat ik juist in de ochtend altijd ruim op tijd was (altijd wel iets van 10 tot 15 minuten eerder) terwijl die andere collega's juist vaak een kwartiertje later kwamen om te compenseren voor het doorwerken van de dag er voor (waar ik geen probleem mee heb natuurlijk), was het antwoord dat ze nou eenmaal bij ieder functioneringsgesprek een verbeterpunt moesten opvoeren....

Gelukkig nu een werkgever die puur kijkt naar je daadwerkelijk gewerkte uren en wat nou daadwerkelijk je output is. En ook snapt dat het niet zo veel zin heeft een programmeur of engineer te laten overwerken omdat deze na een werkdag van 8 uur toch niet meer zo efficiënt is.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• dj.verhulst
Vreselijk als ze zo op die uren sturen. Had op mijn huidige werk een kantoor manager ( die nu al bijna 2 jaar ziek thuis zit ) die iedere 5 min verantwoord wilde zien in een Excel sheet.

Want ze wilde weten hoeveel tijd ik aan actief beheer doe en hoeveel tijd aan storingen oplossen , want ze wilde een prestatie indicator hebben hoe effectief ik als beheerder was , want als ik te veel storingen oplos , is het rendement als actief beheerder niet goed, en dat komt uit de koker van iemand die sociologie gestudeerd heeft.

Had een macro gemaakt die 90 % automatisch invulde, en de rest vulde ik aan met de hand.
en ze zetten een stagiaire in om al die excel sheets te controleren en rapporteren ...

Dan schreef ik op dat herhaalde storingen gevolg waren wegens het niet na volgen van instructies en user errors , en tijd verloren ging aan geleuter bij de koffie machine sociale interactie, en het voorbereiden van cadeaus en attentie voor als een collega ging trouwen, een kind kreeg of jarig was of een nieuw huis had gekocht.

Moest ik bij haar komen en hiërarchisch waren we gelijk, zij als kantoor management en ik als hoofd ICT.
waarom ik zoveel tijd aan een bruiloft had besteed, het was die van haar , heb zelden iemand zo ongemakkelijk zien kijken. daarna werd het systeem afgeschaft.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
dj.verhulst schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:34:
Moest ik bij haar komen en hiërarchisch waren we gelijk, zij als kantoor management en ik als hoofd ICT.
waarom ik zoveel tijd aan een bruiloft had besteed, het was die van haar , heb zelden iemand zo ongemakkelijk zien kijken. daarna werd het systeem afgeschaft.
"Invullen tijdsverantwoording: halve werkdag." :+ :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:09
Werkgever die jarenlang onder CAO betaald.

Heb jaren gewerkt bij een bedrijf als servicedeskmedewerker waar ik doorgegroeid was naar applicatiebeheerder. De salaris verhoging was elke keer lastig en naar mij ziens laag. Na een paar jaar gewerkt te hebben als applicatiebeheerder ben ik eens gaan spitten naar de CAO etc. ( was eerste werkgever buiten bijbaantjes )

Bleek dus dat ze jarenlang onder CAO betaald te hebben inclusief collega's binnen de ICT.
Dit zitten aankaarten, maar ze gaven aan nee dit is een advies bla bla bla. Met mijn Manager gezeten met hoofd P&O, maar ze bleven dit maar aankaarten.

Na een tijd was ik het zat en begon ik aan te kaarten dat ik verdere stappen ging bekijken.
Na maanden tijd hebben ze eindelijk een goed bod gedaan. Volgens CAO betaald met terugwerkende kracht tot 1 jaar. ook voor alle andere ICT collega's/ ( had meer kunnen eisen, maar paar maanden later was het bedrijf failliet )

Waardoor de werkgever waardeloos is/was? Is continu aan lijntje houden, terwijl ze donders goed wisten dat ze fout waren. ( ineens personeel boekjes met schalen weghalen en verwijderen e.t.c. Had dit gelukkig van een backup kunnen trekken via systeembeheer )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
SmurfLink schreef op maandag 6 september 2021 @ 07:39:
Een collega waar ik het behoorlijk goed mee kon vinden is er met mijn ex-vriendin vandoor gegaan toen het net een paar maanden uit was (en hij wist dat ik haar terug wilde) :') Da's voor mij toch wel het toppunt van onbeschoft...
Kan me voorstellen dat jij dat als onbeschoft ziet omdat je dat meer van de emotionele kant ziet... aan de andere kant (zonder de situatie verder te kennen ofzo) had je daar dan sneller mee moeten zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 06-09-2021 09:42 . Reden: omdat er wat moeilijk over gdaan wordt :O ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Mijn allereerste baan was bij een technische groothandel. Ik werkte in een magazijn waar in het magazijn zelf 3 computers waren zonder toegang tot internet een programma voor voorraadbeheer, af en bij boeken enz. In het kantoortje van de magazijnmeester was wel een computer met toegang tot internet. Afijn, de magazijnmeester moest een keer naar de directeur, dat gebeurde wel vaker. Hij kwam binnen een half uurtje terug, wij moesten ons verzamelen, hij keek vrij ernstig en vroeg 'wie heeft er op mijn pc natuurfilms gekeken?'
Wij allemaal om ons heen kijken, wij waren hard aan het werk dus geen tijd daarvoor. Een oudere collega die over 2 maanden met pensioen ging stak zijn hand op, 'ik meneer'. Magazijnmeester droog 'wil je dat voor thuis laten en dank je wel voor de site tip!'. :+

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:12
M'n eerste echte werkgever, erg leuk om te werken, veel vrijheid.
Totdat ze gedeeltelijk werden overgenomen, het werd een financiele warboel na enkele maanden.

Salaris werd niet meer betaald, vakantiegeld werd niet meer betaald. Als een van de weinigen had ik het voor elkaar dat ik slechts 1 maand achterstand had in salaris omdat ik dreigde weg te gaan, werk genoeg in de ICT destijds maar er waren collega's met 3 maanden en na een half jaar nog steeds geen vakantiegeld.
Overuren werden niet meer betaald. Bij een project wat toch echt in de avond moest gebeuren werden we contant betaald door de directeur omdat anders niemand het meer wilde doen.

We werden het pand uitgezet door de huurbaas, binnen 2 of 3 dagen een complete verhuizing georganiseerd naar een ander pand, ook gedeeltelijk in de avond gedaan met een groep collega's.

Tankpassen geblokkeerd, mobiele telefoons die het ineens niet meer deden, verzekering van de leaseauto die er mee stopte, pensioen wat een maand of wat niet meer betaald werd, bedriegen van leveranciers met screenshots van een betaling welke niet gedaan was om maar materiaal te krijgen, enzovoorts.

Totdat ze failliet gingen. Ik had de dag ervoor handmatig een backup gemaakt van de administratie en inderdaad werd er van alles weggesmokkeld aan materialen en geldstromen.

Alle uren aan het UWV doorgegeven, achterstand, overuren, ook van de verhuizing en gelukkig alles betaald gekregen.

De partij die het overnam wilde een standbeeld voor mij oprichten omdat ik die handmatige backup van de administratie had waardoor ze konden terugvorderen na de uitspraak van de rechter.

Het werk en collega's waren echt heel leuk, vandaar dat er ook veel mensen zijn blijven werken tijdens de problemen denk ik maar het management was echt meer dan ruk.

[ Voor 9% gewijzigd door Ora et Labora op 06-09-2021 08:48 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
RodeStabilo schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:44:
[...]

Kan me voorstellen dat jij dat als onbeschoft ziet omdat je dat meer van de emotionele kant ziet... aan de andere kant (zonder de situatie verder te kennen ofzo) had je daar dan sneller mee moeten zijn?

<knip>
Nee. De situatie was dat zij in een burnout zat en het niet meer kon combineren met de relatie, dus ze zegde mij de wacht aan. Ik wacht braaf. En opeens zijn ze er achter m'n rug met elkaar vandoor.

Het kan nog leuker, want de ex van die jongen was de beste vriendin van mijn ex, en die hield ook nog van hem. Dus dat was een fantastisch vierhoeks clusterfuck.... gezien we alle vier bij dezelfde werkgever zaten. :+

Ze hadden haar wel om toestemming gevraagd om 'vriendschappelijk' met elkaar te gaan praten. Maar wilden mij erbuiten laten want ik zou het waarschijnlijk niet leuk vinden... ik heb geen idee waarom ik dat niet leuk zou vinden als het ook echt vriendschappelijk was. :')

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 06-09-2021 09:56 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eschurma
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:09
Heel vroeger als vakantie baan bij een farmaceutisch inpak bedrijf gewerkt in de zomer. Ook meegemaakt dat er een 'inspectie' kwam en we de hele dag alleen maar hebben schoongemaakt. Maar wat mij daarvan altijd is bijgebleven dat er in een kelder met een doodlopende gang, gewoon alle troep werd neergezet en een muurtje voor gebouwd. Heb het overigens wel hartstikke naar mijn zin gehad.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Ik had een bijbaantje bij een voedselketen, vroeg om nieuwe werkkleding en nog voor ik kon uitleggen waarom ik het nodig had begon de manager mij uit te kafferen voor dom en onvoorzichtig terwijl er die nacht in mijn huis was ingebroken en ik letterlijk bijna geen bezittingen meer had en mijn werkkleding ook gestolen was. :|

[ Voor 41% gewijzigd door Outerspace op 06-09-2021 09:42 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 08:00

ResuCigam

BOFH

Ik heb in een ver verleden bij een 3e lijns servicedesk gewerkt waarbij ik op het matje geroepen werd omdat ik pas na 11 minuten op mijn werkplek zat na een 10 minuten koffie pauze... Ik ben binnen mijn proeftijd vertrokken.

We do what we must because we can.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:40
Het bizarste wat ik mee heb gemaakt was bij een van mijn bijbaantjes toen ik nog studeerde. Ik werkte in het restaurant van een warenhuis (die nu niet meer bestaat). Er werkte daar sowieso een vreemde mix van mensen. Fulltime personeel dat gewoon hard werkte, studenten die er als bijbaan werkte maar ook een hele hoop mensen die er echt alleen heen kwamen om geld te verdienen maar voor de rest geen enkele intentie hadden om daadwerkelijk hun best te doen.
In de tijd dat ik er werkte zijn er meerdere mensen ontslagen omdat ze geld uit de kassa's stalen. In het magazijn hingen camera's omdat anders de flessen met amaretto en andere likeurtjes werden leeggedronken.

Maar het raarste wat mij persoonlijk is overkomen daar was toen in de ochtend pauze om een uur of 10 een collega mij een XTC-pil aanbood. Uiteraard geweigerd, maar zij nam gewoon rustig een pilletje en ging daarna na een sigaretje gewoon weer verder werken.

Ik heb het daar ook niet lang uitgehouden, sowieso was het verloop extreem hoog.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-05 14:37

Ik had ook een werkgever waar thuiswerken ontmoedigd werd, en ook met een schuin oogje naar aanwezigheid gekeken werd.
We zaten als afdeling verspreid over het gebouw, dus constante aanwezigheidscontrole kon de manager niet doen. Maar de normale route naar buiten was langs het kantoor van de manager, dus iets eerder "ontsnappen" en thuis verder gaan was tricky. Gelukkig kon ik het gebouw binnenste-buiten, en was er een route via een andere verdieping naar een aanliggend gebouw, om daar naar buiten te gaan. Dan ging ik thuis verder waar ik gewoon rustig mijn werk kon doen.

Onderschat niet de creativiteit van mensen om om het systeem heen te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
in een ver verleden wat uurtjes per week inbound technisch laagdrempelig callcenterwerk gedaan.
bedrijf monitorde alles en iedereen, en elke 5-6 man hadden een aansturend medewerker die er dan lekker bovenop ging leunen en de 'juiste getallen' halen tot heilig doel maakte.
wc tijd werd bijgehouden (aparte afwezig code op telefoonset), en de 10% "langst" naar 't toilet had eind van de maand na werktijd nog een gesprekje waarom er zo lang naar de wc gegaan werd.
het argument dat met dit criterium deze gesprekken nooit beëindigd zullen worden (immers die 10% ga je altijd houden) werd niet gesnapt. verder was 't werk prima te doen voor die paar uren per week, maar de fulltimers die wel moeten/grote kans om te schijten op 't werk waren dus maandelijks de zak...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:33
ResuCigam schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:48:
Ik heb in een ver verleden bij een 3e lijns servicedesk gewerkt waarbij ik op het matje geroepen werd omdat ik pas na 11 minuten op mijn werkplek zat na een 10 minuten koffie pauze... Ik ben binnen mijn proeftijd vertrokken.
Herkenbaar. In het verleden eens op een inbound servicedesk van een zorgverzekeraar gewerkt. Na de pauze liep ik naar m'n werkplek, maar helaas riep de natuur (insert poop emoji). Dus ik 5 minuten later begonnen met werken, want toilet. Moest ik uitleg geven over waarom ik zoveel later begon. Ik uitgelegd dat ik nog even naar het toilet moest. Kreeg ik de vraag waarom ik dat niet in mijn pauze deed...
Wat moet je daar op antwoorden?

5 maanden uitgehouden, was blij toen ze het contract niet verlengde.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:29
Wat betreft "slechte ervaringen" bij werkgevers heb ik het gelukkig altijd een beetje getroffen.
Het meest opmerkelijke wat ik zelf heb meegemaakt was een aantal jaar geleden toen ik bij een farmaceutische bedrijf ging solliciteren. Ik had tijdens een 1ste interview eerst een gesprek met de IT manager en daarna met de HR manager.

Wat mij betrof kon het gesprek bij de IT manager al na 2 minuten afgebroken worden.
Hij kwam sowieso al over als een type dat zichzelf en zijn carrière enorm belangrijk vond.
Gesprek ging een beetje als volgt:
Hij: En heb je ook kinderen? Zijn ze goed gezond?
Ik: Ja hoor, 2 kleuters en buiten de normale kinderziekten alles in orde.
Hij: Prima zo, want we kunnen hier niets doen met iemand die om de haverklap afwezig is omdat zijn kinderen weeral ziek zijn.
Dat laatste antwoord was voor mij al gelijk een grote no-go.

Daarna kwam de HR manager. Zij was zo'n jonge ambitieuze nobody die dat bedrijf waarschijnlijk maar als tussenstap zag in haar "toekomstige fantastische carrière".
Ze maakte er absoluut een punt van dat iedereen tussen 9 uur en 16:00 absoluut op zijn werk moest zijn.
Maar ze haalde aan dat de werkgever echt wel flexibel was. Werknemers namen er vaker wel middagpauzes van 2 uur om tussendoor nog gaan te winkelen of iets te regelen. Ze moesten wel uitticken zodat ze op het einde van de dag hun 8 uurtjes gewerkt hadden.
Nu had en heb ik nog steeds een iets andere definitie van flexibiliteit :)
Zeker omdat dat bedrijf niet echt gunstig lag wat betreft rijtijden.
Gezien ik geen zin had om mijn kinderen vaak om 07:00 al op de kinderopvang af te zetten om zeker op tijd te zijn, vroeg ik of die 09:00 dan echt zo belangrijk was, gezien ik zelden of nooit een lange pauze neem. Nou de preek en het belerend vingertje dat daarna volgden zeiden voor mij ook al genoeg.
Zeker toen ze mij daarna ook nog begon te vragen hoeveel tijd ik zou nodig hebben om mij in te werken in hun functionaliteit als ik in dienst zou treden. Mijn antwoord daarop was dat de standaard functionaliteit geen probleem was en dat dit een beetje afhing van de hoeveelheid custom functionaliteit. Nu kon ze mij daar géén antwoord op geven, maar ik moest en zou haar wél een antwoord moeten geven over hoeveel tijd ik dan ging nodig hebben :s

Dus toen ik daar buiten kwam stond mijn besluit al vast dat dit géén goede match voor mij was.
Een week of 2 later hebben ze mij teruggebeld omdat ik samen met nog een andere kandidaat was overgebleven en dat ze een 2de gesprek wilden hebben.
Ik heb aan de (overigens wel vriendelijke) HR medewerkster maar aangegeven dat ik ná mijn gesprek met de IT en HR manager besloten had dat het géén goede match ging worden. Toen ze daarna vroeg achter de reden was mijn antwoord heel simpel : "de IT en HR manager en de werksfeer/cultuur die zij uitstraalden". Aan haar reactie te horen, was ze precies ook niet verrast door dat antwoord.

Grappig was wel dat een jaar of 2 later ik door datzelfde bedrijf opnieuw benaderd werd en in hun Linkedin mail gaven ze expliciet aan dat die betreffende IT en HR managers ondertussen niet meer werkzaam waren bij hun :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:10

LankHoar

Langharig tuig

dj.verhulst schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:34:
Vreselijk als ze zo op die uren sturen. Had op mijn huidige werk een kantoor manager ( die nu al bijna 2 jaar ziek thuis zit ) die iedere 5 min verantwoord wilde zien in een Excel sheet.
Dit doet me denken toen ik op de IT service desk van een groot bedrijf werkte. De team leader van mijn team was prima, maar er was een ander team (supporte een ander land) waarbij de assistent team leader letterlijk bijhield in een spreadsheet hoeveel minuten iedereen nodig had om bijvoorbeeld naar de WC te gaan. En als iemand te lang weg was konden ze daar ook wat van horen. Op een gegeven moment vernam ik van een collega zelfs het volgende: de inrichting van het kantoor was zo dat je op verschillende manieren naar meerdere toiletten kon lopen. Wanneer hij een keer een andere route nam werd hij erop geattendeerd dat route zus en zo zeker een minuut korter was bij het heen en weer lopen. Echt, hoe houd je het voor mogelijk 8)7

Vervolgens was er een herindeling van het kantoor, en toen suggereerde iedereen dat dit team dichter bij de WC's en keukens zou komen, omdat dit zeker meerdere minuten per dag zou schelen :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Micromanagende leidinggevenden zijn idd funest voor een bedrijf en de werksfeer. Tenzij je met zeer laaggeschoold personeel werkt etc.

Dat laatste maakt een mooi brugje naar mijn verhaal:
Werkte al jaren als consultant bij mijn werkgever. Was allemaal prima. Werden overgenomen door een grote Indiase BPO toko. Aangezien het "werkvolk" daarzo echt geen reet verdient en 10 euro al een incentive is om stoute dingen te doen, waren er hele strakke regels. Begrijpelijk, maar dat werkt in NL wat minder. Wat voorbeelden:

Regel: medewerkers mochten naast $werkgever geen andere werkgevers hebben. Ja leuk, maar met alle parttimers bij ons in de BPO was dat eerder regel dan uitzondering. Bovendien was het gewoon onwettelijk om dat te eisen. Daar is de OR dan ook voor gaan liggen en hebben ze er niet doorheen gekregen.

Regel: gebruik van internet, mobiele telefoon en andere vanzelfsprekende zaken waren verbonden aan je salarisband. Gevolg: behalve management had niemand meer recht op internet. Niet handig als je secretaresses administratie, social media etc moeten doen. En een aantal van de consultants hadden ineens geen recht meer op een mobiel van de zaak :X

Regel: mail naar buiten mocht alleen na aanvraag en goedkeuring. Er handig als je een detacheringstoko bent die ook koude acquisitie doet :X

Regel: Toegangspas vergeten? Melden receptie, een topmanager (wederom: salarisbanding) moest je ophalen en je mocht ook niet zonder die persoons aanwezigheid werken. We hadden er welgeteld 2 in het pand die zoveel verdienden. Gelukkig was het een van mijn directe collega's, maar jongens met en dergelijk salaris zijn vaker onderweg dan op de zaak. Heeft heel wat hoofdbrekens gekost :X

Regel (en dit was nog wel de ergste): ieder jaar moest er 10% gesneden worden, want men verwachtte dat mensen per jaar 10% productiever werden en je dus de minste 10% weg kon snijden. Dat werkt perfect als je een blik Indiers of andere lagelonenlanders open kunt trekken en geen arbeidswetten hebt. Bij ons kostte het ieder jaar simpelweg mensen hun baan, en klauwen met geld aan vaststellingsovereenkomsten. Ik ben er zo uiteindelijk ook uit gegaan (needless to say, ik was al aan het rondkijken). Kreeg een half jaarsalaris mee :D

TL;DR: mocht je werkgever ooit door een Indiase club overgenomen worden: Run. As fast as you can :X

Overigens is vrij snel na de overname een management buy-out geprobeerd. WIlde men niet aan. Paar jaar later is dat alsnog gelukt. Helaas (ik was er toen al weg) bleven de managers de zelfde, en werden er nog steeds beloftes gedaan die niet nagekomen werden. Die consultancyclub is nu nog een schim van wat het ooit was.

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 06-09-2021 12:01 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ooit, via een detacheerder, bij een bedrijf gewerkt dat voor allerlei zorginstellingen de IT regelde. En omdat er in de voorgaande jaren nogal wat overnames en fusies hadden plaatsgevonden, waren er (uiteraard) verschillende systemen in gebruik. Kort nadat ik was begonnen kwam men er achter dat ik 'ervaring' had met Novell (nou ja... ik had een kleine 7 jaar eerder gewerkt bij het uitfaseren van Novell bij een vorige klus). Ergo... ik mocht aanschuiven aan het eiland(je) dat de Novell-gebruikers ondersteunde.

Nu haalde ik met met mijn 43 de gemiddelde leeftijd van de groep toch aardig omlaag ;)
Het rotte was wel dat de drie collega's allemaal van eerdere beheerders-functie op een eerste-/tweedelijns supportfunctie waren terechtgekomen. Motivatie was dus niet heel hoog... en dat was te zien aan de cijfers (wachttijd, ophangers... you name it).

Op enig moment raakt collega 1 langdurig ziek. Collega 2 heeft een issue met de manager en meldt zich ziek terwijl collega 3 op diezelfde dag aan een 3-weekse vakantie begint. Dusch... Jester draait de afdeling Novell solo. En om het af te maken: insert <storing op semi-bedrijfskritisch proces>

Gelukkig kende ik behoorlijk wat truukjes binnen Topdesk, en was het ook niet mijn eerste keer dat het een beetje druk was aan de lijn. Dat hield in dat ik een standaard-antwoord had aangemaakt, en eigenlijk alleen mijn klant maar hoefde te identificeren om een oplossing te kunnen mailen (best fijn dat 80% gelijk begint met "X doet het niet!")
Hele IT-afdeling was aan het eind van de dag verbaast dat ik in mijn eentje betere scores haalde dan wanneer we daar met drie, vier man zaten... en dan waren er nog zat mailtjes die ik ook had weggewerkt... Waarbij verrassend veel van mijn manager (die dus niet aan mij, maar aan het supportadres mailde) om me te vragen of ik het wel redde... En die op alle mailtjes terugkreeg dat ik niet op zijn mails, maar wel op ondersteuning, koffie, lunch en een peuk wachtte... (Dat was bij zijn tweede vraag, gelijk weer een standaard-antwoord ;) )

Gelukkig heb ik die ondersteuning de volgende dag gekregen... meneer begreep dat de kans dat ik een tweede dag op die manier zou volhouden niet heel groot was. Zeker gezien het feit dat ik in de 11 maanden dat ik daar zat, mijn detacheerder (ten minste) 12 keer om een nieuwe, andere opdracht heb gevraagd...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:39
In het begin van de corona-crisis liep de orderportefeuille van mijn werkgever naar beneden. Aangezien ikzelf in een verbouwing zit had ik voorgesteld om tijdelijk 4 dagen te gaan werken. Na wat overleg met de directeuren kwam de vraag of het misschien ook 3 dagen kon zijn. Hiermee ingestemd en er is een contractje opgesteld waarin stond dat beide partijen de dagen weer konden opschroeven wanneer dat gewenst was. Verandering in werkdagen zou 2 maanden van tevoren gemeld moeten worden.

Tijdlang heerlijk 3 dagen gewerkt totdat het nieuws kwam dat ik gedetacheerd zou worden.
Ik had 3 dagen voor dat bedrijf gewerkt (kon grotendeels vanuit het gewone kantoor) en eind van de dag kreeg ik de vraag of ik de volgende dag op kantoor zou zitten of naar de klant zou gaan...
Mijn verontwaardigde reactie: ik ga lekker klussen morgen, wat dan?
Nou je bent voor 5 dagen gedetacheerd!

Lang verhaal kort.... Dat werd een knallende ruzie waarbij vooral 1 directeur het niet uit z'n strot kreeg dat hij een fout had gemaakt door het niet tijdig te melden terwijl hij zelf het contract had opgesteld...

Nu een paar maanden verder is er het nodige gebeurd zoals dat ik mocht geen vakantiedagen opnemen omdat, quote: we willen even geld verdienen.

Inmiddels is mijn geduld wel op en ben ik lekker aan het kijken voor wat anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tijdens mijn sollictatiegesprek bij Computerland Den Haag (mag de naam prima noemen, bestaat toch niet meer :+ ) beschuldigd worden van diefstal omdat je hardware voor lagere prijzen zou doorverkopen aan familie :') . Het is dat ik toen nog te jong was, maar achteraf had ik toen gewoon moeten opstaan en weglopen... Wat een achterlijk gesprek was dat zeg.

Daarna we bij Paradigit aangenomen, en 3x raden wie Computerland Den Haag daarna overnam, juist. De manager kwam toen vrolijk bij ons langs om zich voor te stellen. Eikel :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 10:03
Paar maanden via een hoge school als verhuizer gewerkt. Ging opzich wel prima, beetje rare eigenaar die ook al chagrijnig was.

Toen een grote verhuis klus voor een rijk gezin gedaan waarbij wij hun tussenhuis(blijkbaar een huis wat je huurt tijdens je verhuizing, nog nooit van gehoord toen) moest inpakken en verhuizen naar hun uiteindelijke huis. Kasten met lades die nog vol spullen lagen, tape maar dicht en pak maar in.

Week later word ik op kantoor geroepen aan het einde van mijn dienst. "Weet jij kastje x nog?" Ja die heb ik wel in mijn handen gehad evenals alle andere kasten daar in huis. "Daar lagen een aantal telefoons in en nu missen er 2 iphones. Ik heb de rest er al naar gevraagd maar zij zeiden er niets mee te maken te hebben dus ben jij het vast geweest." Ja dahaag zo kan je iedereen wel beschuldigen. Volgens mij mompelde ik toen iets over dat ik altijd Android gebruik en geen iphone hoef maar verder hoorde ik er niets meer van. Tot ik de week er na geen uren meer kreeg en niet meer nodig was.

Op dat moment niet meer over na gedacht want ik was weer druk op de opleiding maar achteraf toch een naar gevoel.

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 09:44

André

Analytics dude

Technisch gezien was het geen collega, want het was tijdens een sollicitatiegesprek waarin ik mogelijk iemand aan zou nemen. De knul was echt het beste wat we zochten, aldus hemzelf, hij hing onderuit gezakt in een bank (het moest op afstand) een beetje verwaand te doen, stelde hoge eisen, liep zomaar even weg en had geen enkele vraag voor ons als bedrijf. Onbeschoft en zonde van iedereen zijn tijd, van alle gesprekken die ik gevoerd heb is deze me erg bijgebleven.

[ Voor 7% gewijzigd door André op 06-09-2021 12:50 ]

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• GrimScythe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 11:51

GrimScythe

Game Addict

Een jaar of 15 geleden werkte ik in de buitendiesnt voor een bedrijf wat PIN terminals plaatste.
In die tijd had ik veel klachten door mijn prikkelbare darm (de poliepen waren nog niet ontdekt).
Op een ochtend dat ik naar Utrecht moest naar een klant had ik ontzettend veel last en gaf mijn huisarts aan dat hij me direct wou zien en wel in zijn lunchpauze tijd voor me vrij maakt (dan weet je dat het mis is).

Ik bel die ochtend mijn baas op om dit door te geven en hij zegt doodleuk nee je gaat gewoon naar die klant.
Aangegeven dat ik best naar de klant wil rijden maar gezien verkeer en files het niet haalbaar is.
Halverwege Den Bosch merkte ik dat het al erg laat was en ik het niet ging halen vooral niet als ik nog terug moest om op tijd bij de huisarts te zijn.
Mijn baas weer gebeld, uitgelegd wat de stand van zaken was en da tik omkeer ging maken.
De grootste ruzie met hem gehad hierover want ik deed aan werkweigering etc.

De maanden hierna verzaakte hij het om mijn salaris uit te betalen.
Mijn contract liep nog 6 maanden en hij had al 1 maand achterstand opgelopen.
Ondertussen werd door de stress mijn klachten erger en belande ik ziek thuis.
De arboarts heeft toen de situatie beoordeeld en aangegeven dat ik voorlopig niet in staat was te werken.
Dit zag mijn werkgever als reden om mijn loon helemala niet meer te betalen en na verloop van tijd was de achterstand 3 maanden.

Dit heeft ertoe geleid dat ik een advocaat in de arm heb moeten nemen om dit opgelost te krijgen.
De arboarts had ik geinformeerd van de nieuwe situatie en die gaf aan dat de werkgever een onwerkbare situatie had gecreërd en ik de rst van mijn contractduur in de ziektewet zou blijven.

Al met al heeft het 5 maanden geduurd voordat ik mijn salaris kreeg en hebben mijn ouders mij geholpen de rekening te betalen.
Dit heeft ertoe geleid dat ik een gesprek van mijn moeder naar mijn zus opving wat ik tot op vandaag de dag nog letter voor letter kan horen als ik er aan terug denk.
Mijn zus was namelijk zwanger van haar tweede kind en woont in Italië, mijn moeder zou daar naar toe gaan om haar te helpen in de eerste weken.
Dit ging niet meer omdat ze niet genoeg geld hadden voor de reis omdat ze mij geholpen hadden mijn rekeningen te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Invisible_man schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:26:
Bij mijn vorige werkgever werd ik ook op mijn tijden aangesproken en vooral dat ik altijd strak om 17:00 weg ging (moest nog 45 minuten in de auto naar huis en wil ook wel graag op tijd thuis zijn) terwijl andere collega's vaak nog wel een half uur doorwerkten om nog even iets af te maken. .....

..

Gelukkig nu een werkgever die puur kijkt naar je daadwerkelijk gewerkte uren en wat nou daadwerkelijk je output is. En ook snapt dat het niet zo veel zin heeft een programmeur of engineer te laten overwerken omdat deze na een werkdag van 8 uur toch niet meer zo efficiënt is.
Zelfs daadwerkelijk "gewerkte" uren zijn mij een doorn in het oog. Als er iets af-moet werk ik er 50 of 60, als het even wat stiller is werk ik er 30. Ik ga toch niet 2 uur zitten NU.nl-en als ik thuis nuttigere dingen kan doen. Momenteel zit ik overigens in een periode dat het structureel rond de 40 is, met af een toe een uitschieter naar boven.. Maar vorig jaar kwartaal 2 was het (mede vanwege Corona) soms maar 20... Het is geven en nemen..
- Heeft u een 9 tot 5 mentaliteit?
-- Nee, eerder 10 tot 4
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 15:52
FreakNL schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:01:
[...]

Zelfs daadwerkelijk "gewerkte" uren zijn mij een doorn in het oog. Als er iets af-moet werk ik er 50 of 60, als het even wat stiller is werk ik er 30. Ik ga toch niet 2 uur zitten NU.nl-en als ik thuis nuttigere dingen kan doen. Momenteel zit ik overigens in een periode dat het structureel rond de 40 is, met af een toe een uitschieter naar boven.. Maar vorig jaar kwartaal 2 was het (mede vanwege Corona) soms maar 20... Het is geven en nemen..

[...]

Oh zeker is het geven en nemen, ik zit altijd wel een paar keer per jaar in het buitenland voor een inbedrijfsstelling en dan maak je ook lange dagen om je planning te halen en als er in het weekeinde een storing is waar onze storingsmonteurs niet uitkomen, dan help ik ze ook gewoon (en die bellen ook niet om het minste of geringste en komt niet zo vaak voor). Maar daarbuiten is het gewoon een kwestie van planning en als er krapte in de planning zit omdat er te weinig personeel is, of wat vaker het geval is, men niet goed nadenkt wanneer ze projecten in plannen, voel ik mij niet zo heel snel schuldig als ik na het draaien van mijn uren naar huis ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
Mijn eerste job ging over development van een applicatie voor het inzichtelijk maken efficientiestatistieken van productie en ook arbeid.
Het grappige was dat de software zelf verre van efficient was, en voor iedere statistiek een hele bulk code ge-copy-paste was: dus voor het berekenen+view van een average waren ~1000 regels code ge-copy-paste van een berekening+view van een total, inclusief SQL queries, en inclusief fouten... een average berekenen kan toch geen rocket-science zijn, maar daar zaten dus fouten in.

Ik mocht van mijn baas (familiebedrijf, dus hij had alles zelf gemaakt, inclusief de software) de code dus niet opnieuw maken, want dat kostte veel te veel tijd volgens hem. In plaats daar van was ik dus dagen lang aan het wtf-en om de bugs uit die duizenden regels code te vissen. Daarbij vond hij het maar niks als ik de code te "anders" maakte, want dan begreep hij het niet meer.
Hij bemoeide zich niet meer met de code sinds ik daar werkte omdat hij het te druk had met zijn verkoper/klanten te micro-managen. Op een gegeven moment had ik er genoeg van om door de bagger code heen te werken, en heb ik onder de radar ~10.000+ regels code samen gevat in ~500 regels code, zonder bugs, en meer functionaliteit en flexibiliteit.

Heb meteen daarna (of tijdens mijn refactoring zelfs) mijn ontslag ingediend want ik trok het niet meer dat hij op kantoor, tegenover mij, bijna iedere dag aan het schelden en tieren was tegen zijn verkoper en zus. De sfeer was niet bevorderlijk voor mijn mentale gezondheid. Iets te aggressief.

Het fijne van micro-managers is dat ze zoooooo veeeeel te managen hebben dat ze het zelf ook niet meer overzien. Dat maakt onder de radar meer zinnige dingen doen wel mogelijk.
Ook pas ik daarom voor menig zaken tegenwoordig het DELLE-principe toe: Durch Einfach Legen Lassen Erledigen...

Door deze ervaringen ben ik wel meer gaan kijken naar wat de "waarde" is van mijn inspanning, en probeer ik die te maximaliseren voor het bedrijf, in plaats van maar door de hoepels te springen en processen te bevredigen.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:01:
[...]

[...]

Als ik "geen 9-tot-5 mentaliteit" zie staan in een advertentie is dat direct een afknapper. Dat komt op me over alsof er eigenlijk staat "je moet onbetaald gaan overwerken"

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 15:57

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Oef, zo heb ik er ook nog wel 1.

Afgelopen week ging een collega stoppen omdat die een betere baan gevonden had. Deze betreffende collega heeft in totaal 1,5 jaar bij ons gewerkt. Hij had een hart van goud maar zijn werk ethiek was gewoon klote. Je had er helaas weinig aan omdat er altijd fouten in waren of klanten gewoon verkeerd informeerde.

Dit hadden we altijd al aangegeven maar hij bleef die steevast fout doen. Helaas omdat we niemand anders vonden hebben we dit verder genegeerd en heeft hij gewoon zijn ding kunnen doen. Mijn andere collega's waren dit al knal zat en waren ook constant aan het klagen hierover.

Dus afgelopen week had hij op dinsdag zijn laatste dag. ik was zelf wat later aanwezig maar toen ik binnen kwam had hij speciaal voor mij een kleine kersenvlaai gekocht. Uiteraard waren we hem wat aan het plagen of er rattenvergif of iets inzat en hij deed vrolijk mee hierin.

Op het einde van de dag toen ik naar huis ging had ik zoiets van toch de eer aan mezelf houden en hem een hand geven en succes wensen. Dus ik loop naar hem toe en doe dat allemaal. Ik draai me om en loop naar de deur en ineens zegt die, weet je als ik me zo als jou had opgesteld de afgelopen tijd dan waren we nooit fatsoenlijk van dag 1 met elkaar om kunnen gaan. Je hebt een gigantische slechte houding en ik heb ervoor gekozen om me erboven te zetten.

Dus ik draai me om met wat vraagtekens en zegt die dat ik ook nog eens hem een gigantsche kut laatste dag heb bezorgd. Dus ik nog meer vraagtekens hierover. Uiteraard vroeg ik hoe dan maar daar wou die geen antwoord op geven. Mijn baas zat erbij en had ook zoiets van waar slaat dit nou weer op om dit op de laatste paar min te zeggen nog.

Dus ik probeerde de discussie aan te gaan waarom die dat dan niet eerder gezegd heeft maar daar had die verder geen boodschap aan. Toen ben ik maar naar huis gegaan. De dag erna had ik het nog met mijn baas erover maar die zei ook al dat die niet wist wat ik fout zou hebben gedaan die laatste dag. Hij vond het ook maar een idiote afsluiting aangezien wij de eer aan ons wilden houden en hem succes hebben gewenst.

Ofwel uit het oog en uit het hart daarmee. :+

-Te huur

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:15
Geinig topic.

Tijdje gewerkt bij een grote retailer, waar iemand op klantenservice werkte die niet bepaald functioneerde. Continu zeuren, onbeschoft naar klanten, etc. Kreeg na een jaar te horen dat haar contract niet werd verlengd. Hele afdeling opgelucht. Maar ze schopte drama in de winkel; beveiliging erbij en uiteindelijk gooit ze zichzelf op de grond. Ambulance erbij. Nna kort onderzoek zegt één van de broeders: "Mevrouw, u mag overeind komen, want er is niets met u aan de hand", gevolgd door: "Deze mevrouw imiteert", richting de leidinggevenden. Meteen gingen haar ogen open en kon ze door beveiliging naar buiten worden gebracht. Ambulancebroeders lieten weten dat ze persoonlijk een forse prent kon verwachten voor het fabriceren van een aandoening. Dat je daarvoor een ambulance laat rijden...

Acties:
  • +69 Henk 'm!

• XooL
Ooit meegemaakt bij grote retailer: Een behoorlijk forse dame van meerdere honderden(!) kilo's komt met twee krijsende koters de winkel binnen. Ze begint gruwelijk hard terug te krijsen en de hele winkel staat even op zijn kop. Geschokte klanten en collega's kijken toe hoe collega A er rustig op afloopt. Hij gaat het gesprek aan en binnen 20 seconden is moeders en zelfs kinderen stil. Terug op de afdeling wordt A als held ontvangen. Tot B vraagt: "Hoe heb je dat vette varken nou zo snel stil gekregen?". Waarop A antwoordde: "Dat vette varken is mijn vriendin, en dat zijn mijn kinderen." Een paar seconde stilte, ontzetting; maakt A een grap? Maar A bleek de waarheid te spreken. Collega B biedt direct verontschuldigingen aan, maar A kan er om lachen en voegt er aan toe: "Ik geef je eigenlijk nog groot gelijk ook". Ze hebben het nog een paar maanden samen volgehouden, maar toen was de pap wel op. Inmiddels zijn ze uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@Yagermeister , daar hebben wij een betere frase voor hier op het werk;
Niet getreurd, opgepleurd
Overigens mag je geen handen schudden he ;)

@XooL MEERDERE honderden kilo's???? Wow :+

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 06-09-2021 15:28 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:24

MeNTaL_TO

The future is not set

Collage die tijdens mijn 24x7 shift belt met de vraag wanneer hij moet werken. Opzich al een rare vraag, want het schema staat al maanden van de voren bekend, maar goed, ik kijk even in het schema. Ik heb goed nieuws voor hem, over 3 uur (dus om 6 uur 's morgens) staat dat hij weer een ochtend dienst heeft. Hij bedankt me en hangt op.

5 Minuten later belt hij weer en met een hele zielige stem krijg ik te horen dat ie de hele nacht niet heeft geslapen en zich ziek meld.

Ik zeg nog tegen hem, gast heb je net aan de lijn gehad en je moet je melden bij je manager. Heel verbaast krijg ik te horen dat ie teveel gedronken heeft en geen idee heeft wie hij aan het bellen was.

Zelfde collega was ook al een keer zoek na een shift en toen bleek ie onder een bureau te liggen slapen (en niets gedaan te hebben tijdens zijn shift)

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:28:
offtopic:
Nou ja mag niet, mag niet.... dat het een dringend advies is lijkt me beter. Heb jij afgelopen 1,5 jaar gehoord van iemand die daar een boete voor kreeg? Persoonlijk heb ik geen bezwaren om met mensen die ik goed ken de handen gewoon weer te schudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@MeNTaL_TO

De eerste 3 alinea's zijn inderdaad treurig.

Maar de laatste;
Wat een held! Daar heb ik ook weleens over nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

FreakNL schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:34:
@MeNTaL_TO

De eerste 3 alinea's zijn inderdaad treurig.

Maar de laatste;
Wat een held! Daar heb ik ook weleens over nagedacht.
We hebben ook al een keer 2 "sollicitanten" gehad, die mochten de hele dag naar een scherm kijken. Aan het einde van de dag zou dan een van de twee de baan krijgen.
Net op het moment dat de directeur kwam kijken hoe ze het deden, viel een van de twee in slaap. Dus die kon meteen door naar huis.

De andere kon trouwens een paar maanden later ook vertrekken vanwege diefstal (in de nachtdienst met alle telefoons naar een betaalnummer van een broer/neef bellen en dat een paar maanden lang iedere nachtdienst/weekenddienst).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XooL
FreakNL schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:28:
@Yagermeister , daar hebben wij een betere frase voor hier op het werk;

[...]

@XooL MEERDERE honderden kilo's???? Wow :+
Ok, ietwat overdreven zie ik. :+ Maar ik meen me te herinneren van de afval-verhalen rondom maagverkleining e.d. dat het startgewicht tegen de 250 kilo zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dj.verhulst
The Eagle schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:00:
Micromanagende leidinggevenden zijn idd funest voor een bedrijf en de werksfeer. Tenzij je met zeer laaggeschoold personeel werkt etc.

Regel (en dit was nog wel de ergste): ieder jaar moest er 10% gesneden worden, want men verwachtte dat mensen per jaar 10% productiever werden en je dus de minste 10% weg kon snijden. Dat werkt perfect als je een blik Indiers of andere lagelonenlanders open kunt trekken en geen arbeidswetten hebt. Bij ons kostte het ieder jaar simpelweg mensen hun baan, en klauwen met geld aan vaststellingsovereenkomsten. Ik ben er zo uiteindelijk ook uit gegaan (needless to say, ik was al aan het rondkijken). Kreeg een half jaarsalaris mee :D

TL;DR: mocht je werkgever ooit door een Indiase club overgenomen worden: Run. As fast as you can :X
Bij een oude werkgever hadden ze ontwikkelings werk aan de core applicatie geoutsourced aan Indiers
daar ook bepaalde dingen gezien , herken wel het nodige, die lui deinzen nergens voor terug.

Een vrouwelijke collega belt ze op over iets wat ze eerder toegezegd hadden en dan glashard liegen , vrouwelijke collega woest. Ik ga bellen binnen 5 min was het geregeld en uitgevoerd.
Sommige van die gasten hadden zelfs in oxford en cambridge gestudeerd , dus dat zijn mensen die de westerse cultuur echt wel kennen en zeker niet onderontwikkeld waren uit en niet van de straat kwamen.
Maar een afspraak met een vrouw was minder waard dan met een vent en als ie ook nog assertief is en scherp dan gaan ze wel ( aan de slag )

Later probeer ik wat beter contact te krijgen om ze beter te leren kennen, het is daar een compleet andere wereld in amper iets te vergelijken met ons hier in NL.

Is er een probleem in de interface wat aan gepast moet worden zodat men makkelijker iets kan doen in de productie omgeving word er super laconiek op gereageerd, zeggen ze daar voor hen 10 anderen.

Iemand die de contracten had opgesteld en onderhandeld vertelde allerlei verhalen over wat ie zoal had gezien in India , ondanks dat ze zich snel ontwikkelen en je een hele nieuwe middenklasse krijgt.
Hebben ze nog een lange weg te gaan hoe ze met vrouwen omgaan, met mensen die lager op de maatschappelijk sociale ladder staan, en corrupt tot op het bot |:(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• i_r_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-05 19:42

i_r_

Originele G

Haha mooi topic.

Zelf een tijd bij een MKB systeembeheer club gewerkt.
Het vreemde was al dat je 9 uur per dag moest werken maar 8 uur betaald werd daarbij werd je gewongen je broodje te eten achter de computer want er zou wel eens een klant kunnen bellen. (wat ook zeker wel gebeurd als je 100+ MKB's als klant hebt)

Ik moest zelf mijn uren bijhouden aan projecten en registeren in het systeem.

Regelmatig werd ik op klussen gestuurd 50KM+ verderop om kleine bedrijven te assisteren bij de migratie naar hun nieuwe werkplek. (desktops, servers, netwerk, telefonie)

Dit waren vaak dagen van 12-14 uur, wat niet van te voren werd aangekondigd, ook niet dat er een dergelijke klus aan kwam.

Ik was dan de hele dag op locatie alle uren werden ook gefactureerd naar de klant a 120,- per uur.

Dus ik vul netjes alle uren in in het systeem, komt op een gegeven moment de baas en zijn vrouw langs in de kantoortuin vragend met luide stem waar ik dacht dat ik wel helemaal mee bezig was. (in het bijzijn van alle collega's)

Dus ik uitleggen dat ik met dergelijke klussen bezig was geweest en ook echt tot 20:00-22:00 bij de klant zat. (ik schoot mijzelf ook nog in de voet omdat ik ook nog 50km terug mocht kachelen in mijn eigen tijd)

Toen zeiden ze ja eh wij doen niet aan overuren schrijven (terwijl dit wel was toegezegd tijdens de contract onderhandelingen). (ik heb hier ook echt niets geen vergoeding voor gekregen terwijl er na kantooruren 120,- + 15% toelage werd gefactureerd)

De grap is ook nog dat ik daar het minimumloon verdiende. 8)7
Het business model was dat ze klanten voor senior systeembeheerders lieten betalen terwijl ze junioren stuurden.

Ik heb mijn lering er wel uitgetrokken en ik kijk voortaan wel uit voor mooie praatjes. (er was ook van alles beloofd over trainingen en echte uitdagende klussen, ik heb in dat jaar nog niet eens een klant gezien die een VLAN of een redundant server draaide)

Nu zit ik bij een baas die naar output en het geluk van de medewerker kijkt, ik ben ook letterlijk het dubbele gaan verdienen (bruto) en heb veel betere voorwaarden. _/-\o_ :D

[ Voor 0% gewijzigd door i_r_ op 06-09-2021 18:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Bij een goedlopend bedrijf: Erg vaak mogen overwerken, zelfs een halve dag op 25 december. Niemand heeft een Kerstpakket gekregen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dj.verhulst
i_r_ schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:55:
Haha mooi topic.

Het business model was dat ze klanten voor senior systeembeheerders lieten betalen terwijl ze junioren stuurden.

Ik heb mijn lering er wel uitgetrokken en ik kijk voortaan wel uit voor mooie praatjes. (er was ook van alles beloofd over trainingen en echte uitdagende klussen, ik heb in dat jaar nog niet eens een klant gezien die een VLAN of een redundant server draaide)
ik heb dat leergeld ook wel betaald, wat lager loon geaccepteerd om een MSCE te kunnen doen, kreeg een boek , examens moest ik zelf voorschieten alleen als ik geslaagd was voor een moduul kreeg ik dat terug.

Die ene werkgever van die ongeschikte auto's en telefoon die door geschakeld werd.
Had wat bedacht de winststijging veel tegen er moest bezuinigd worden en dat wilde ze door arbeidsvoorwaarden gelijk te trekken binnen en buitendienst, dus men wilde de reistijd niet meer reken als gewerkte tijd. Je zat immers met gezellige muziek aan lekker op een stoel te niksen dan een beetje rijden.

Dus besloten wij van de buitendienst omdat er niet over te praten viel als we geen reistijd als overuren kunnen schrijven dan maken we die niet meer.

De kantoor en binnendienst mensen begonnen om 8:00 tot 17:00 dus wat deden wij? we ging de normale reistijd van huis naar kantoor eerder weg dan die 08:00 en maakte niet uit dat ik naar Rotterdam moest of Eindhoven of Goes vanuit Twente.

En we gingen rustig al om 15:00 aan de terug weg beginnen om rond 17:00 weer in Twente te zijn , en lieten dingen ook echt achter of begonnen niet aan nieuwe dingen.

De planning snapte het wel maar die moesten nieuwe afspraken inplannen en hadden boze klanten aan de telefoon. na een paar dagen was de baas wel om en kregen we de reistijd weer vergoed.

Ze betaalde stagiaires ook geen vergoeding uit, en sommige hadden banen om rond te kunnen komen en school deed niks , de zaak kon ook niks doen zeiden ze, terwijl ze echt wel productie konden draaien.En ook overwerkte. Een aantal betaalde zich maar uit in computer onderdelen. Ook niet goed en zeker niet normaal. Maar er waren collega's die de andere kant uitkeken. Heb het zelf nooit gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dyrc schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:57:
in een ver verleden wat uurtjes per week inbound technisch laagdrempelig callcenterwerk gedaan.
bedrijf monitorde alles en iedereen, en elke 5-6 man hadden een aansturend medewerker die er dan lekker bovenop ging leunen en de 'juiste getallen' halen tot heilig doel maakte.
wc tijd werd bijgehouden (aparte afwezig code op telefoonset), en de 10% "langst" naar 't toilet had eind van de maand na werktijd nog een gesprekje waarom er zo lang naar de wc gegaan werd.
het argument dat met dit criterium deze gesprekken nooit beëindigd zullen worden (immers die 10% ga je altijd houden) werd niet gesnapt. verder was 't werk prima te doen voor die paar uren per week, maar de fulltimers die wel moeten/grote kans om te schijten op 't werk waren dus maandelijks de zak...
Ja, dat ken ik. Ook inbound callcenter bij een (niet meer bestaande) telefoonprovider. Ik was af en toe nog wel eens een kwartiertje te vroeg aanwezig. Dus dan was het vaak nog even kletsen met collega's die dan pauze hadden en netjes op tijd aan het werk gaan.

Dat werd niet gewaardeerd. Ik was in het pand, dus moest ik ook aan het werk gaan. Ook al was ik altijd netjes op tijd ingelogd, als ik er was, moest ik aan het werk.
Dus vanaf toen ook stipt op tijd het pand ingelopen en exact op de minuut weer uitgelogd en wegwezen.

Die partij was ook lekker aan het micromanagen. Ieder gesprek werd zo'n beetje teruggeluisterd, om je beter te kunnen trainen. En dan te horen krijgen dat je te lang doet over een call. Tja, als ik 3 minuten aan het wachten ben tot er een keer een excelsheet geladen is waar dingen instaan, aan wie ligt dat dan?

Duurde niet heel lang voordat ik daar weer weg was, wat een kansloze werksfeer was dat zeg. Als de getalletjes maar goed waren, maar klanten helpen, dat was minder van belang.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:59

Vrijdag

De Zwarte

aljooge schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:48:
Bij een goedlopend bedrijf: Erg vaak mogen overwerken, zelfs een halve dag op 25 december. Niemand heeft een Kerstpakket gekregen.
Daarom loopt het bedrijf ook zo goed :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Nu online
i_r_ schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:55:
Haha mooi topic.

Zelf een tijd bij een MKB systeembeheer club gewerkt.
Het vreemde was al dat je 9 uur per dag moest werken maar 8 uur betaald werd daarbij werd je gewongen je broodje te eten achter de computer want er zou wel eens een klant kunnen bellen. (wat ook zeker wel gebeurd als je 100+ MKB's als klant hebt)

Ik moest zelf mijn uren bijhouden aan projecten en registeren in het systeem.

Regelmatig werd ik op klussen gestuurd 50KM+ verderop om kleine bedrijven te assisteren bij de migratie naar hun nieuwe werkplek. (desktops, servers, netwerk, telefonie)

Dit waren vaak dagen van 12-14 uur, wat niet van te voren werd aangekondigd, ook niet dat er een dergelijke klus aan kwam.

Ik was dan de hele dag op locatie alle uren werden ook gefactureerd naar de klant a 120,- per uur.

Dus ik vul netjes alle uren in in het systeem, komt op een gegeven moment de baas en zijn vrouw langs in de kantoortuin vragend met luide stem waar ik dacht dat ik wel helemaal mee bezig was. (in het bijzijn van alle collega's)

Dus ik uitleggen dat ik met dergelijke klussen bezig was geweest en ook echt tot 20:00-22:00 bij de klant zat. (ik schoot mijzelf ook nog in de voet omdat ik ook nog 50km terug mocht kachelen in mijn eigen tijd)

Toen zeiden ze ja eh wij doen niet aan overuren schrijven (terwijl dit wel was toegezegd tijdens de contract onderhandelingen). (ik heb hier ook echt niets geen vergoeding voor gekregen terwijl er na kantooruren 120,- + 15% toelage werd gefactureerd)

Nu zit ik bij een baas die naar output en het geluk van de medewerker kijkt, ik ben ook letterlijk het dubbele gaan verdienen (bruto) en heb veel betere voorwaarden. _/-\o_ :D
Mhhmmm, toevallig niet een club in het midden van het land? Precies bij zoiets gewerkt, inclusief baas met vrouw die de boekhouding deed en duidelijk de broek aan had... heb daar nog een depressie aan over gehouden. Later met een jobcoach besig geweest die me uiteindelijk mede geholpen heeft om mijn huidige werkgever te vinden die me wel waardeerd en idd op output stuurt. Heerlijk, wil echt niks anders meer :*)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Laatst online: 29-05 11:56
Mehn, wát een verhalen hier....dacht dat ik het ergste wel gezien had.

In 2006 had ik genoeg van mijn toenmalige baan en bijbehorend bedrijf, was iets teveel verloop in het management. Elke 3 maanden stond er wel een andere pief klaar die vol stoom alles ging omgooien, afbrandde door alle druk van bovenaf, en dan werd die manager door de zijdeur afgevoerd en kwam er een nieuwe. Zo erg dat een manager het zich zo aantrok en op vrij jonge leeftijd (43) overleed aan een hartstilstand. Zal ook wel iets anders meegespeeld hebben, maar werk was er zeker fors aandeel in.
Online vacature gezien bij een IT-achtig bedrijfje als servicemanager. Dat had ik al aan de hand gehad, drie jaar lang die functie gehad en ging mij goed af. Briefje geschreven, dag erna uitnodiging voor gesprek, tweede gesprek en in dienst gegaan. Ze gingen met alle wensen en eisen mee, dus ik in de wolken. Collega's waren oké, werk beviel goed, totdat ik ontdekte dat ik vergeten was om de mondelinge afspraken op papier te zetten 😩 ik had 1 taak gekregen die meer verkoop dan service of techniek was en tijdens de sollicitatieprocedure had ik dat al van me af proberen te schuiven. De directeur/eigenaar beloofde me daarin bij te staan "joh, ik help je. Samen lukt dat prima". Verder niet bij stilgestaan, totdat bleek dat de eigenaar de tent aan het verkopen was en wat volk had aangenomen om de zaak beetje op te leiden. Iedereen tuinde er met open ogen in, de werknemers én de overname partner.
Bedrijf werd verkocht, nieuwe eigenaar ontdekte dat de laatst ingevulde functies overbodig waren. De eigenaar (die in de nieuwe organisatie bedrijfsleider was) kreeg opdracht om uit te dunnen.
De slimmerik had ervoor gezorgd dat iedereen op tijdelijke contracten was aangenomen, dus het probleem loste zichzelf snel genoeg op, met uitzondering van 1 functie. Ik had een contract voor onbepaalde tijd afgedwongen, dus met mij zat hij in zijn maag. Dat moest opgelost worden, dus die (voor mij) onhaalbare taak werd ineens naar voren gehaald. Hoe het ermee stond? De sales van die onderhoudsdienst moesten toch échte omhoog, zoals was afgesproken. Terug herinnerd aan de belofte van samenwerking, maar daar kon de directie zich niets van herinneren. Dus ik moest er maar voor zorgen. Gelukkig had ik nog 1 mailtje dat precies dat uitdrukte dat ik die taak niet om mij zou nemen, en dat redde mij. Een dossier van disfunctioneren was al gestart hoorde ik later.
Toen werd het nóg lastiger, de directeur moest en zou van me af. Ik kreeg helpdesk taken erbij, de vaste helpdesker kreeg andere taken. Dat liet ik niet over mijn kant gaan, schriftelijke bevestiging gevraagd die uiteraard niet gegeven werd. Daarna een neerwaartse spiraal waarin mij diefstal en verkrachting ten laste werd gelegd. Ik was met de (mooie en leuke) vrouw van de directeur op zakenreis geweest, nuttig en erg leuk met een bloedmooie vrouw naast je. Zij wilde echter geen verklaring afleggen bleek later. De situatie verwerd tot een achterhoede gevecht waarin met advocaten gedreigd werd. Mijn rechtsbijstand maakte er gelukkig korte metten mee, nog nooit zó blij geweest met een verzekering. De directeur vond het vanaf toen wel gepast om me elke pauze de huid vol te schelden en te kleineren op elk moment van de dag. Tijdje volgehouden en bij heldere ingeving dat eens opgenomen ☠️ en dat ook verteld. Het werd iets rustiger gelukkig, tot groot plezier van diverse collega's. De uitspraak van een van hen denk ik nog regelmatig aan terug "Ramon, denk eraan, die directeur is een schurk in een net pak". Maar gelukkig was ik al druk met solliciteren en na twee maanden had ik een uitstekend passende baan bij een prettige werkgever.
Dat was een zwarte bladzijde in mijn arbeidshistorie, half jaar een hele zware tijd gehad waarin 8 uur wel 12 uur leek te duren. Me regelmatig ziek gemeld wat niet terecht was, zo min mogelijk mijn nek uitgestoken en bijna op het punt geweest om eigen ontslagbrief in te sturen. Gelukkig is het achteraf niet al te slecht afgelopen en heb ik er héél veel ervaring opgedaan met werkgevers, arbeidscontracten en conflicten. Tegenwoordig kan ik met mijn ogen dicht een leugen herkennen. Niet leuk, wel veel geleerd.

Bij mijn nieuwe werkgever kwam ik goed terecht, uitstekend passend werk, fijne collega's, goed salaris. Eind goed, al goed? Njah, de crisis van 2008 hakte erin en last in, first out gold nog dus stond ik met een vaststellingsovereenkomst op straat.
Beetje rondgezworven, er was geen werk, dus ww, baantje hier, baantje daar. In 2010 krabbelde de economie weer op en bij toeval meldde de werkgever die ik in 2006 verlaten had, was in 4 jaar tijd niet gelukt mijn oude functie in te vullen en of ik niet terug wilde. Nou, liever niet maar alles beter dan thuis zitten en het salaris was prima dus prima om even bij te komen van alle ervaringen. Bleek echter nog dezelfde b*llentent te zijn als voorheen (had niet anders verwacht) dus na een tijdje vertrokken naar mijn huidige baan als trainer/consultant in de techniek.

TL;DR vertrouw nooit op mondelinge afspraken tijdens sollicitaties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij hetzelfde bedrijf als waar ik de TS over geschreven heb kreeg ik na een jaar of 2-2,5 een nieuwe chef-monteur, oftewel een manager. Deze kwam uit een commerciële functie bij een ander bedrijf. Als jonge hond en als monteur, geen verkoper, vond ik het wel prima. Zo lang er gezorgd werd dat ik mijn gereedschap kreeg wat ik bestelde (zo af en toe een nieuwe tang of schroevendraaier, er sneuvelde wel eens wat) vond ik het wel prima. Mijn resultaten waren in orde, behalve de tijd die stond voor onderhoudjes: dat was ongeveer drie kwartier waarbij ik soms langer dan 2 uren bezig was. Tja, achterstallig onderhoud etc.

Die nieuwe chef-monteur presteerde het om een groot deel van zijn verkooptargets te verdelen over ons als onderhoudsmonteurs. Wij kwamen tenslotte bij de klant over de vloer en konden dingen mooi verkopen. Dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat. Niet alleen bij mij bleek achteraf, ook mijn collega's hadden er geen goed woord voor over. Dus, strijd.

In die tijd nam ik ook nog eens problemen van collega's met de zaak op mij waardoor ik het mijzelf erg lastig maakte (veel van geleerd!). Op een bepaald moment was ik zo spuugzat van de situatie dat ik contact had opgenomen met HR om te vragen hoeveel vrije dagen en vakantiedagen ik nog had etc. Kortom: als ik vandaag opzeg, hoe lang mag ik dan nog? Bleek dus dat een opzegtermijn van een maand had en dat ik nog 2 dagen moest werken en de rest in kon vullen met TVT en dagen die nog over waren. Het eerstvolgende telefoontje daarna was richting mijn vrouw: "Ik stop er mee bij deze werkgever, ik vind wel wat anders om te doen.". Het volgende telefoontje was naar mijn chef-monteur: "Overmorgen is mijn laatste dag, daarna lever ik de bus in." Wat de beste man allemaal uitkraamde weet ik niet meer, dat het niet aardig was weet ik wel. Interesseerde mij geen biet. Met HR was het allemaal geregeld. Fax was verstuurd, brief op de post etc. Alles in kannen en kruiken. Niks meer gehoord van de chef-monteur, geen afscheid van genomen. Een aantal andere collega's van kantoor nog wel even gedag gezegd. Geen idee of die pisbak nog bij die toko werkt of hoe lang die er nog gewerkt heeft...

Ga lekker zelf langs de klanten om je spullen te verkopen joh.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 00:32
Ik heb 2 van die schreeuw-bazen gehad, 15jaar terug ongeveer.

Bij de één kotste ik zijn bureau eronder op de laatste dag (semi expres) en bij de andere die mij wel eens voor pisvlek uitschold, heb ik tegen zijn bureau staan pissen net voor mijn TvT vakantie. post-it erbij met. hier een pisvlek, toedeledokie. Ik hoefde die laatste 4week loon ook niet meer toen hij mij daarover op kantoor wilde spreken, ik was allang met mijn nieuwe baan bezig. opgedonderd met dat zulk volk.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i_r_

i_r_

Originele G

Monkeybrains schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:53:
[...]

Mhhmmm, toevallig niet een club in het midden van het land?
Haha nee maar er zijn veel van dit soort toko’s denk ik.
Hoe dichter mensen bij het geld zitten hoe gekker ze gaan doen.

Ik heb hier ongeveer een jaar gewerkt en heb 3100 euro aan overuren + reiskosten niet uitbetaald gekregen uitgaand van minimumloon.

Dit was ook mijn 1e ervaring met het MKB ik heb altijd corporate gewerkt en nu ook weer.

Ook bij de klanten waar ik kwam viel ik van de de ene naar de andere verbazing hoe de chain of command in elkaar zat en hoe mensen elkaar behandelden en hoe beslissingen werden genomen.

Ik kan er wel een boek over schrijven met illustraties erbij.

Sinds ik bij deze baas gewerkt heb twijfel ik er niet meer aan of we verwant zijn aan chimpansees.

Geloof het of niet maar ik werkte gemiddeld 10 uur per week over waarbij de helft van de uren bij een klant op een project was. (Hier stond 0 vergoeding tegenover, geen tijd, geen geld, geen dank, alleen een grote mond / intimidatie van de baas)

Na 3 maanden gewerkt te hebben beweerde de baas dat ik geen vakantiedagen opgebouwd zou hebben en dat ik daarom de roostervrije dagen (waar het hele bedrijf verplicht vrij moest nemen) telefonist en on-call mocht gaan spelen.

Zo heb ik nog wel 100 verhalen.
Maar goed genoeg gal gespuwd voor nu al moet ik zeggen dat dit wel therapeutisch wekt.

[ Voor 25% gewijzigd door i_r_ op 06-09-2021 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Ook geen andere compensatie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:59

masauri

aka qwybyte

MeNTaL_TO schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:41:
[...]

Ook geen andere compensatie?
Op 2 januari mogen beginnen werken op t nieuwe jaar? Gelijk met overuren ofzo? ( Laten we vooral niemand op ideeën brengen )

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RainofDeath
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-05 22:02

RainofDeath

DYUVSDFJ

Zo'n werkgever heb ik ook gehad. Van beide walletjes eten als het uit kwam:

- 40 uur per week werken, maar als je 's avonds, 's nachts, 's ochtends onderhoud had: Dat moet je maar tijd voor tijd opnemen. Maar je krijgt wel toeslaguren!
- Tijd voor tijd opnemen ? Als je maar je 40 uur per week werkt.
- Kun je uren niet de volledige 40 uur schrijven? Eigen tijd.
- Overuren uitbetalen? Nee dat kan niet, want je hebt een uren afspraak per jaar van 1800 uur waarbij het gemiddelde telt in plaats van 40 uur per week. Daarnaast kost dat te veel.

Vooral dat laatste was een ding. Je had op een jaar 30 vrije dagen maar je moest daar je 2e kerstdag, 2e paasdag, etc (elke feestdag op een doordeweekse dag) van 'betalen'. Dat ik een maas in het personeelsboek had ontdekt dat deze betaalde dagen werden werd mij niet in dank ontnomen.

Gelukkig werk ik daar niet meer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dj.verhulst
wat een vreselijke werkgevers zijn er toch, dacht dat ik best wel een aantal vreselijke werkgevers had....
ook wel een paar goede, maar toch veel van die door gewinterde kruideniers mentaliteit micro management

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Laatst online: 29-05 11:56
Het verhaal dat ik eerder beschreef is niet helemaal compleet. Nu verder....
Recap: in 2006 verliet ik een redelijke werkgever (2/5 sterren) en kwam in een mallemolen van werkgevers terecht, door foute beslissingen én de crisis van 2007/8.
Na de crisis kwam ik weer terug bij mijn oude werkgever en een tijdlang ging dat prima. Startte met een functie die ik nooit genomen zou hebben als ik niet zonder werk zat, kon op gegeven moment intern doorgroeien naar iets beters. Paar jaar oké tot de koers wijzigde, afdelingshoofd nam afscheid, koers van het bedrijf veranderde. Nieuwe afdelingsleider was een stuk ongeluk, altijd vol lof en enthousiast over het verloop van de projecten. Kwam je op functioneringsgesprek en kreeg je onverwacht een superslechte beoordeling. Proto fase van een product dat nooit doorgezet was, niet goed geleid. Het was al heel snel duidelijk dat de marketing rond dat product niet klopte en had ook opdracht destijds gekregen om er weinig tijd in te steken. Maar dat gold ff niet tijdens het functioneringsgesprek.....
Op zekere dag werd ineens het bedrijf opgedeeld in diverse business units, zonder enig overleg met de OR. Pensioen verzekeringen liepen af en nieuwe polissen werden fors duurder. Dus de mensen werden in diverse BV's verdeeld, vallend in een branche met cao en dan moet tenminste de pensioenregeling van de cao (of beter) gevolgd worden. Uit onderzoek van de OR kwam dat tenminste aan het licht waarna dezen dat in de openheid brachten. Was wel de bedoeling maar door bedreiging vanuit HR werd dat achterwege gelaten. Ondertussen werd de directeur ontslagen met een dikke rechtzaak, mismanagement. Dat moest allemaal onder tafel blijven van de bedrijfsleiding, ze wisten echter niet dat uitspraken uit rechtzaken meestal geanonimiseerd openbaar gemaakt worden (rechtspraak.nl). Ken je de bedrijfsstructuur goed is zo'n verslag prima leesbaar. Ik dat gedownload, thuis tigtallen keren geprint, inclusief samenvatting en door het hele bedrijf verspreid. Stiekem uiteraard, zó ontzettend klaar met het hele gedoe. Nog enkele keren een aanvaring gehad met HR, daar zat de grootste rat die het bedrijf destijds rijk was. Toevallig werd ik door mijn huidige werkgever gevraagd om te komen werken (beste beslissing ooit). Opzefbrief persoonlijk naar de HR manager gebracht en die kon zijn geluk niet op "eindelijk hebben we geen last meer van je". Een nieuw MT lid kreeg de opmerking ter ore en kwam mij verontschuldigingen aanbieden, de beste man is nog in zijn proeftijd opgestapt.....
Ben er al 7 jaar weg maar nog goede contacten met sommige collega's, bedrijf is onderdeel geworden van een grotere toko. Die willen meer centraal in het land gaan zitten, productie blijft waar het is. Kantoren, equipment rental en repair en alle niet-productie gerelateerde diensten worden 150km verplaatst, richting Randstad. Alles om van de huidige personele bezetting af te komen. Velen hadden bedrijfsauto als secundaire arbeidsvoorwaarde, weg ermee voordat de verhuizing komt. Kleine salarisverhoging ervoor in de plaats. Verplicht 4 dagen per week op kantoor, thuis werken mag niet in plaats van kantoordagen. En zo pesten ze iedereen weg :( lopen diverse rechtzaken om mensen te ontslaan die de VSO niet wilden accepteren.
Slechts 2 waardevolle mensen hebben een uitzondering gekregen, of verhuizen op kosten van de baas of zoveel mogelijk thuis werken zoals werk het toelaat.
En ik dacht dat het in mijn tijd al een ballentent was, het kon dus nóg erger.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
FreakNL schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:18:
Of het echt onbeschoft was weet ik niet maar het was voor mij wel een hele vreemde gewaarwording;

Ik kwam van een grote verzekeraar waar thuiswerken (toen al) de norm was. Ook heel flexibel qua uren en gestuurd op output.

Volgende werkgever was anders, ik kwam daar op een 2e lijns functie binnen met roosters. Van 7.30 tot 16.00 en van 9.30 tot 18:00. Let wel; ik had nooit iemand aan de lijn, daar was de SD voor. Zat op 45 minuten rijden en thuiswerken was verboden(alhoewel technisch wel mogelijk). Dus ik ging altijd 45 minuten vantevoren weg. Traject was weinig filegevoelig. Overigens kwam het weleens voor dat ik 5-10 minuten te laat was. Maar dan werkte ik wat langer door en ook in de avond thuis nog weleens als dat nodig was, zonder uren te schrijven. Zat er een goed half jaar toen de teamleider me in zijn kantoortje riep. Had hij een excelletje bijgehouden en ik was in 6 maanden tijd toch zeker wel 9 keer te laat geweest. Het ging elke keer overigens om 5 tot 10 minuten, enige uitschieter was een uur (verslapen). Ik zat met mijn bek vol tanden. Het thuis nog ff iets afmaken buiten uren was toen uiteraard ook klaar en ben gewoon op de minuut af gaan werken. Wat een gezever. Naar de tandarts gaan, bandenwissel lease-auto, dokter. Het was allemaal zwaar problematisch daar. Er werd enorm gestuurd op aanwezigheid, vooral vanuit die teamleider. Overigens waren mijn beoordelingen verder goed. Overigens was een kwartier eerder van huis best mogelijk hoor, maar dat zou effectief neerkomen op gratis werken want een kwartier eerder naar huis was er niet bij. Het was ook net een fabriek om 16.30 en 1800, complete Exodus….

Ik was er toen ook klaar mee. Iets anders gezocht. Ze hebben nog talloze pogingen gedaan om me binnen te houden maar ik was zo verschrikkelijk klaar met dat urengeneuk. Been there, Done that (toen al). Nu bij een WG waar ik vaak buiten kantooruren werk , (overuren bestaan niet qua beloning, dus doe dat niet voor geld) maar ook vaak genoeg de deur achter me dichttrek om 14:00.. Hier wordt gelukkig gestuurd op output, niet op aanwezigheid.
Wellicht een gevalletje "je collega's zeuren bij de manager dat jij zo vaak te laat komt, en in plaats van dat ie dat managed kiest ie voor de makkelijke oplossing". Heb ik nl ook wel eens gehad. 'ik weet wat je allemaal extra doet maar kan het naar de afdeling niet verkopen dus...'

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 12:35
Mijn hemel, wat zijn er enorm slechte werkgevers! Wat heb ik het dan goed getroffen!

Wel wat ellende meegemaakt in het verleden. Als detacheerder bij een klant gezeten waar je de tijd-overzichten van het toegangssysteem bij de projectleider moest inleveren, samen met je gewerkte uren. Die overzichten kregen we per e-mail, een paar dagen nadat de gewerkte uren moesten zijn geboekt. Dus je kon niet je uren boeken aan de hand van de overzichten, dat was natuurlijk te makkelijk geweest. Ze hoopten dat je 'voor de zekerheid' elke dag wat langer werkte zodat je achteraf niet per ongeluk tekort kwam.

Dat deden we natuurlijk niet (haha, managers die een stel ICT'ers proberen te slim af te zijn, die uitdaging ga ik wel aan): iedereen hield zelf, handmatig in excel een spreadsheet bij met, op de minuut nauwkeurig, de gewerkte uren. Dat bijhouden deden we (uiteraard) in werktijd. Sowieso is het niet zo motiverend als er zo op de minuutjes gemiereneukt werd, uiteraard alleen als je tekort kwam. Tja, als de minuutjes aanwezigheid alles is wat telt voor de werkgever, dan is dat ook alles wat je krijgt. Het werd dus een sport om zoveel mogelijk handelingen, die je normaal thuis doet, in werktijd te verrichten. Ontbijten, tanden poetsen. Ik heb zelfs wel eens een collega zich zien scheren in de wc :)

Het toegangssysteem trok ook automatisch een halfuur van je gewerkte tijd af, omdat je geacht wordt een halfuur pauze te nemen. Hoewel dat een wettelijke regel is, heb ik het nooit begrepen: ik had thuis kleine kinderen en een werkende partner, vergeleken daarmee was het op kantoor gewoon rustig. Dus mijn enorm drukke dag thuis werd onderbroken door 8 uur op kantoor te 'pauzeren'. Geen enkele behoefte om dan ook nog pauze tijdens de pauze te nemen.

Dus op een gegeven moment ontdekte een (rokende) collega dat het systeem dat halfuur niet aftrekt, als je gedurende de werkdag even naar buiten liep. Ook al was dat maar 1 minuut. Vanaf dat moment liep ik elke werkdag even een rondje naar het fietsenhok en weer terug, kon ik een halfuur eerder naar huis :)

Bij een bijbaantje als schoonmaker heb ik wel meegemaakt dat de chef mij mededeelde dat ik een 'taak' van 1 uur en 3 kwartier had. Hij had echter maar anderhalf uur doorgegeven aan de administratie, dus ik heb maandenlang een kwartier per dag gratis gewerkt. Toen ik daar achter kwam beweerde de chef bij hoog en bij laag dat die taak altijd anderhalf uur is geweest en dat hij dat ook gezegd heeft. Jaja. Ik heb daar nog lang gewerkt, maar het zal duidelijk zijn dat ik heel wat kwartiertjes stiekum koffie heb gedronken in plaats van gewerkt. Ik denk dat ik mijn geroofde tijd meer dan goed heb gemaakt. Hadden we toen maar smartphones of iPads gehad, dan had ik die tijd nuttig kunnen besteden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Thuiswerken... daar heb ik ook wel wat ervaring mee.

Een jaar of acht geleden kreeg ik de kans om de detachering uit te stappen en volledig thuis te werken. Na (wat) gewenning in het begin ben ik daar nog steeds blij mee.
Op enig moment kreeg ik een nieuwe collega op mijn afdeling. Eentje die schijnbaar wat meer moeite had met de vrijheden die komen bij je werkplek op enkele meters van je bed. In alle tijd dat ik met hem gewerkt heb, is het hem nooit gelukt om op tijd te beginnen. Hij was standaard 5 tot 10 minuten te laat.
Nu had ik daar (in eerste instantie) geen moeite mee. Ik ben al jaren van het te vroeg aanwezig zijn, en de mails en tickets van de nacht zijn meestal ruim voor aanvang al weg.
Het wordt echter een beetje anders als je die anderhalve keer op kantoor moet zijn... en meneer vond dat de reistijd ""gewoon"" onderdeel van de werkdag was, op zo'n dag. En hij dus vrolijk anderhalf uur later binnenkwam dan ik, EN ook weer op tijd in de auto stapte, opdat hij om 5 uur bij zijn vrouw kon zijn.

Meneer had het ook een beetje achter de ellebogen. Op een gegeven moment hadden we een dag met het hele bedrijf, zo'n dag waarbij het vorig jaar besproken werd, en de toekomst... Hij komt vrolijk (te laat) met zijn zakje met boterhammetjes, en zonder zijn laptop. Resultaat: hij heeft de dag besteed aan stroop smeren bij het management, en ik kon allerlei klusjes opknappen, van klanten die alsnog support nodig hadden.

Uiteindelijk is een en ander tussen ons (en een micro-managende manager) redelijk ontploft. Ik zit al weer jaren (met veel plezier) bij een nieuwe werkgever, hij is een jaar of wat later ontslagen en (as far as I know) nog steeds zoekende. (Best rot als je bij meerdere werkgevers met soortgelijke situaties hebt moeten vertrekken :P ).

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 135360

werkgever(s) gehad waarbij je per 5 minuten je uren moest verantwoorden en het bedrijf vrolijk per 15 minuten aan de klant factureerde. Opzich geen punt, maar je moest wel 40 uur per week schrijven in een systeem. het gemiddelde aantal geschreven uren moest over de afgelopen 6 weken 40 uur per week zijn. reken maar uit dat je standaard te veel werkt.

Of die werkgever die vond dat alle reistijd eigentijd was. combineer dat met wat hier boven staat en BINGO. maar ja je bent jong en denkt dat het er bij hoort..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 10:52
Hej leuk topic zo ken ik ook een klasse IT bedrijf met de naam alsof het een Shoarma tent is. Ik ging daar werken als IT consultant, terwijl ik uit de techniek kom grootste fout ooit. Want je bent gewoon een verkoper, Het was verder een leuke tent en leuke collega's mijn manager was ook ok, alleen de eigenaar van de toko was een &*@((!&&!%. Die vond het een goed plan om mijn loon naar het minimum te zetten en de rest op commissie basis. Onder het mom "Jongen zo ga je veel geld verdienen" Echter was het zo opgezet dat je dit nooit ging halen. Ik was dus ook vrij snel weg lekker weer de techniek in. Ik was nog jong heb er van geleerd gewoon niet weer doen. IT techneut blijf bij je Bits en Bytes ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Skywalker27 op 07-09-2021 09:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• boxlessness
Anoniem: 135360 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:47:
werkgever(s) gehad waarbij je per 5 minuten je uren moest verantwoorden en het bedrijf vrolijk per 15 minuten aan de klant factureerde. Opzich geen punt, maar je moest wel 40 uur per week schrijven in een systeem. het gemiddelde aantal geschreven uren moest over de afgelopen 6 weken 40 uur per week zijn. reken maar uit dat je standaard te veel werkt.

Of die werkgever die vond dat alle reistijd eigentijd was. combineer dat met wat hier boven staat en BINGO. maar ja je bent jong en denkt dat het er bij hoort..
Ik heb er wel eens over nagedacht om een tool/app te maken die automatisch tijd schrijft, en werk faked. Waarbij je een aantal (word)documenten als input geeft, en die langzaam automagisch overtypt. Of delen van wikipedia in een word document zet... beetje random met de muis bewegen... variatie in het typ-ritme... fake plaspauzes...
Ik vraag me af hoe veel office-drones daar baat bij zouden hebben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 09:09

Hemingr

Gekke henkie

Mooi topic om even 15 minuten werkontwijkend gedrag te hebben. Mijn anecdotes gaan over vergoedingen tijdens reizen.

Werkgever 1: Op dienstreis naar ZO Azie. Compleet ruk geregeld door de miep die de dienstreizen boekte (of zoals zij het noemde "snoepreisjes"). In 5 dagen ongeveer 80 uur (overuren onbetaald) aan het werk geweest incl zeer slechte aansluitingen waardoor ik ook twee nachten door moest en een tussenreis moest maken in een overboekte Tupolev die bijna van ongeluk uit elkaar donderde, maar okay, kan gebeuren, hart voor de zaak. Policy voor dinner was $50 pp per avond. Mijn declaratie: $50.20. Resultaat? Bonnetje werd door een vertaalbureau vertaald en ik mocht aan de CFO uitleggen waarom ik over budget ging. Dat ik de rest van de week <$20 had gedeclareerd per maaltijd was irrelevant.

Werkgever 2: Reisvergoeding zonder "budget" , policy was "reasonable expected expense" dus voor London was meer dan voor Verweggiestanderdewereldland. Moest voor een longstay naar het buitenland en had voorgesteld een AirBNB te nemen ipv het standaard " 5 sterren 200 piek per nacht" hotel was gebruikelijk was.

Ik kreeg op mijn donder dat ik........wasmiddel... had gekocht om te wassen. En geen halve pallet. 1 doosje pods. $6. Daarna elke week een grote zak was bij een collega in die korter in het Hilton zat afgegeven, $100 per week aan was kosten. Ook prima!

Werkgever 3: Geen reisbeleid, maar een zinnetje in de "policy". Dagbudget: $20. Totaal. Voor 3 maaltijden. Dus we reizen niet meer zonder dat er van te voren dispensatie word gegeven. Door de CEO....

Nog eentje voor de liefhebber. Ik kreeg de keuze, Leaseauto of 35ct netto per kilometer. Aangezien ik net een nieuwe auto had aangeschaft heb ik gekozen voor de KM vergoeding.

Na een maand kreeg ik de kilometers netjes uitbetaald. E300 netto te weinig. De reden? De kilometers werden berekend met een routeplanner uit de tijd dat we nog met z'n allen op de 14k4 modem zaten en die had de kilometers berekend op "kortste route".

Dus ik een route opgevraagd.

De route ging over een militair terein (afgesloten), 50 en 80 wegen en een pondje. Totale tijd: 1:45 uur. Als ik al niet werd afgeschoten door chef kamp commandant. De gebruikelijke route was 20km per richting "langer" en duurde...45 minuten korter.

Onbespreekbaar. Dus toen maar voor de leaseauto. De duurste die ik kon krijgen, want ivm eigen auto toch alleen maar zakelijk. Hemingr braaf op weg voor E1100 per maand ex brandstof. Waarschijnlijk rij ik de rest van mijn leven niet meer zo luxe :P

Overigens alle echt goede werkgevers, maar je ziet gewoon vaak dat dingen als zakenreizen zeer slecht geregeld zijn, vaak policies die geschreven zijn door een halve bureaucraat die er zelf geen gebruik van hoeft te maken en denkt dat een zakenreis een leuk uittje is (terwijl het 99/100 keer dubbel zwaar is en een flinke aanslag op de medewerker).

En zo nog veel meer. Maar terug aan het werk.

[ Voor 28% gewijzigd door Hemingr op 07-09-2021 14:05 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999

Chakotay

Lick here to continue

Heh, zo heb ik eens een mooie discussie gehad bij mijn eerste detacheerder jaren geleden. Ik had een klus midden in Amsterdam gekregen, aan het museumplein. We hadden daar "leenauto's", gewoon een leasewagen uit de poole waar je verder niets over te kiezen had. Gezien midden in de spits van Amersfoort naar hartje Amsterdam niet opschiet en parkeren ruim €30 euro per dag was, had ik gevraagd of ik niet ook met de trein kon gaan. Minder reistijd voor mij, minder kosten voor hun.

Dat kon natuurlijk niet, "je hebt een auto, dan moet je die gebruiken ook". Parkeerkosten konden wel gedeclareerd worden, maar dat werd 1x per maand achteraf uitbetaald. €500 per maand aan parkeerkosten voorschieten op minimumloon werd ik niet vrolijk van, dus ik had gevraagd of ik dan op zijn minst een abonnement op de parkeergarage onder het Museumplein kon krijgen. Moeilijklastig allemaal, maar uiteindelijk wel gelukt.

Word ik na een paar maanden gebeld door een incassobureau, of ik even een paarduizend euro aan achterstallige rekeningen van Q-Park wil betalen met de nodige verhogingen erbij... Gelukkig begrepen ze dat het om een leaseauto ging, accepteerden het telefoonnummer van mijn manager, en heb ik er daarna nooit meer iets van gehoord.

Dat hele geintje heeft die detacheerder uiteindelijk duizenden euros meer gekocht dan wat het zou kosten als ik gewoon treinkaartjes had mogen declareren :X

Het volgende heeft niet direct met die werkgever te maken, maar was alsnog wel grappig:

Die leaseauto was overigens een Renault Clio'tje. Op diezelfde locatie vond ik een keer de auto met een lekke band terug in de parkeergarage. Jammer, kan gebeuren, ding heeft een reservewiel dus die eronder gehangen. Aangegeven bij de leasemaatschappij, ze zouden een nieuw reservewiel regelen.

Niet al te veel later, voordat dat reservewiel binnen was, had ik nog een lekke band gereden bij een rare manouvre bij een trambaan... Dat kon ik dus niet opnieuw zelf verhelpen, dus het pechnummer van de leasemaatschappij gebeld. Eind van de middag op Sinterklaasavond, allemaal druk en lastig, uiteindelijk kwam er een berger welke de auto in zijn geheel heeft meegenomen ipv een tijdelijk wiel eronder te hangen, en ik kreeg een leenauto in ruil. Dat was een Renault Laguna Estate, flinke upgrade vanaf mijn Cliotje :+

Ik zou gebeld worden wanneer ik de Clio weer op kon komen halen, allemaal prima. Een dag later aan het eind van de middag zelf maar eens gebeld of het ding al klaar was. "Ja, uhm, we zijn hem kwijt... De berger zegt hem bij $garage afgeleverd te hebben, maar die weten van niets! We komen er op terug"

Uiteindelijk heb ik 2 weken in die Laguna rondgereden voordat de Clio weer terug was, puur vanwege een lekke band 8)7 Dat was wel erg handig rond de feestdagen, mooi grote kerstboom mee kunnen halen en alles :+

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:22
ansichtkaart schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:38:
Ik had een bijbaantje bij een voedselketen, vroeg om nieuwe werkkleding en nog voor ik kon uitleggen waarom ik het nodig had begon de manager mij uit te kafferen voor dom en onvoorzichtig terwijl er die nacht in mijn huis was ingebroken en ik letterlijk bijna geen bezittingen meer had en mijn werkkleding ook gestolen was. :|
Deze doet me denken aan de dag dat ik 20 minuten later op mijn werk kwam en mijn collega's me begroette met 'goedemiddag' in plaats van goedemorgen te zeggen.
Was een soort van gewoonte voor ze als je 1 minuut na achten binnenliep.

Wisten zij veel dat ik een auto-ongeluk had gehad en mijn eerste autootje totaal afgeschreven had. Voelde wel heel kil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:45
Hemingr schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:52:
Ik kreeg op mijn donder dat ik........wasmiddel... had gekocht om te wassen. En geen halve pallet. 1 doosje pods. $6. Daarna elke week een grote zak was bij een collega in die korter in het Hilton zat afgegeven, $100 per week aan was kosten. Ook prima!
Zo herkenbaar ;(

Vorige werkgever kon je geen maaltijden/bonnetjes declareren als ze minder dan een grensbedrag (was het nu €5?) waren...

Ze drukten altijd op het hart om als een goede huisvader met je uitgaves om te springen, dus keek ik of ik de was kon doen in een lokale laundry shop (zelf)... Dat was omgerekend een euro of 3, dus niet vergoedbaar... Dan maar afgegeven in het hotel en de €50 gedeclareerd :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 09:09

Hemingr

Gekke henkie

azerty schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:10:
[...]

Zo herkenbaar ;(

Vorige werkgever kon je geen maaltijden/bonnetjes declareren als ze minder dan een grensbedrag (was het nu €5?) waren...

Ze drukten altijd op het hart om als een goede huisvader met je uitgaves om te springen, dus keek ik of ik de was kon doen in een lokale laundry shop (zelf)... Dat was omgerekend een euro of 3, dus niet vergoedbaar... Dan maar afgegeven in het hotel en de €50 gedeclareerd :+
We mochten ook geen drank declareren tenzij in een restaurant. Dus in plaats van dat ik braaf zelf kookte voor een tientje in mijn AirBNB met 1 biertje of een half flesje lokale wijn uit de supermarkt gingen we gewoon elke avond uiteten in een knap restaurant. In retrospect en 2 broekmaten groter was dat wellicht niet zo'n goed idee :P

Overigens is huidige werkgever top, geen gezeik, vaste riante dagvergoeding bij reizen. Meer nodig (bijna nooit)? Bonnetjes en klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Hemingr op 07-09-2021 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Bij mijn vorige werkgever hadden ze ook een kloksysteem. Dit was zodanig geconfigureerd dat er op halve uren werd afgerond (dus 8:31 inklokken werd geregistreerd als 9:00, 17:29 uitklokken als 17:00). Flexibele werktijden waren daar gelukkig wel heel goed bespreekbaar, zolang je maar voor 8:30 was ingeklokt en na 17:00 weer uitklokte (ik heb daar van HR op m'n flikker gehad omdat ik een keer om 6:00 begon voor wat netwerkonderhoud en rond 15:00 weer naar huis ging; het was toch echt wel de bedoeling dat ik tot 17:00 doorwerkte)

En nog een vrij schofterige kandidaat-werkgever 'n maandje geleden. Ik was daar op eerste gesprek geweest, had er op zich wel een goed gevoel bij en er waren maar 2 andere kandidaten (een intern en een extern). Paar dagen na dat gesprek word ik gebeld. Telefoon gaat amper lang genoeg over om m'm uit m'n broekzak te vissen (en uiteraard private number). Nog geen minuut later krijg ik een mailtje vanuit het sollicitatie systeem met een opmerking dat ze hadden geprobeerd te bellen maar geen gehoor kregen. En verder een heel bullshit verhaal dat ze niet met me verder gingen. En dit was dan de manager van de IT afdeling van 'n man of 70...

Waarschijnlijk (achteraf bedacht) was het helemaal niet de bedoeling die vacature extern in te vullen, maar hadden ze dit nodig om 'n checkbox af te vinken om de interne kandidaat te legitimeren.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:26
Mel33 schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:14:

Bij de één kotste ik zijn bureau eronder op de laatste dag (semi expres) en bij de andere die mij wel eens voor pisvlek uitschold, heb ik tegen zijn bureau staan pissen net voor mijn TvT vakantie. post-it erbij met. hier een pisvlek, toedeledokie. Ik hoefde die laatste 4week loon ook niet meer toen hij mij daarover op kantoor wilde spreken, ik was allang met mijn nieuwe baan bezig. opgedonderd met dat zulk volk.
Ow wauw zo een scheldende manager is ruk maar om nou te kotsen en te pissen op een bureau?

Dat lijkt me een extreem onhandige move want je kan er wel een naam door krijgen want in verschillende wereldjes is het ons kent ons.

Neem aan dat je er verder geen last mee hebt gehad maar toch ik zou altijd proberen de eer aan mij zelf te houden hoe moeilijk dat soms ook kan zijn. Je krijgt anders vanzelf een keer de deksel op je neus.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:49

Metalfreak

Hoije woh!

Mel33 schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:14:

Als je 3 bent, kun je toch helemaal nog geen werkgever hebben :?

Oftewel: met dat extreem kinderachtige gedrag ben je zelf echt geen haar beter dan degene waar je over klaagt, sterker nog, je verlaagt je zelfs tot een nog lager niveau.

[ Voor 11% gewijzigd door Metalfreak op 07-09-2021 11:46 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-03 13:45

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Dracula schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:37:
[...]
Ow wauw zo een scheldende manager is ruk maar om nou te kotsen en te piesen op een bureau?
Kotsen is mij ook wel eens gebeurd uit pure stress door een manager met kort lontje.
Hij was tot dat punt nog nooit "afgegaan" op mij maar dat leverde geen goeie sfeer op. En die keer dat hij wel op mij af ging sloeg die opgebouwde stress zo hard in dat ik ter plekke over de vloer (en zijn schoenen) heen projecteerde.

sudo apt-get rekt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wij gingen elk jaar minstens 1 keer op cursus en die cursussen werden vaak op Schiphol gegeven. Sommigen van ons gingen dan een paar nachten in een hotel zitten. Genoeg budgethotels rond Schiphol waar je comfortabel kunt verblijven.
Toen kwam HR met een nieuwe policy: Alleen hotels van ketens waar we een contract mee hadden mochten nog geboekt worden want daar kregen we korting. In de buurt van Schiphol stond er maar één hotel op de lijst: Hilton Schiphol. Als ze ons perse in het Hilton willen hebben dan vind ik dat geen probleem maar ik kan me niet voorstellen dat dat goedkoper uitpakte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij mijn eerste werkgever kreeg ik een nieuwe manager. Die ging in het kader van teambuilding met een aantal afdelingscoordinatoren geheel verzorgd een week naar een conferentie in Miami. Toen ik een paar maanden later vroeg om zelf een dag naar een conferentie te mogen in NL, was een treinkaartje (met korting!) al moeilijk mocht ik niet eens een taxi declareren maar moest ik maar een belbus nemen :X
Ik had toen geen auto dus needless to say, dat was de eerste en laatste conferentie waar ik voor die werkgever heen ging :P
Het was dat ik daar wat leuke uitdagingen had liggen dat ik er nog anderhalf jaar ben gebleven. Daarna baan opgezegd, kon de consultancy in, ging er bruto 900 plus auto op vooruit. ZIjn antwoord "zou je graag wilen houden, maar dat kan ik je niet geven". Nee lul, dat budget had je opgemaakt aan je snoepreisjes :(

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

anboni schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:32:

Waarschijnlijk (achteraf bedacht) was het helemaal niet de bedoeling die vacature extern in te vullen, maar hadden ze dit nodig om 'n checkbox af te vinken om de interne kandidaat te legitimeren.
Grote kans op. Maar het is soms ook omgekeerd. De werkgever waar ik zat had een policy dat mensen die overtollig waren geworden op de ene afdeling voorrang kregen bij vacatures op een andere afdeling.
Dan is een manager die een ervaren externe zoekt verplicht om een interne uit een ander vakgebied mee te nemen in de procedure. En die interne is dan bijna altijd kansloos en doet voor spek en bonen mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21

Dat is projectie van ze zelf, want ze zijn zelf namelijk totaal niet in staat ook maar enige zelfdiscipline te hebben en thuis productief te zijn. Daarom denken ze, omdat ze immers superieur zijn, dat andere mensen dat ook niet kunnen.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 11:31

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Als ik dit zo allemaal lees dan blijkt het hoofdzakelijk drama bij sommige werkgevers...

Voordat ik zelfstandig werd heb ik enkele werkgevers gehad...een aantal op een rij :

Frans internationaal bedrijf (geen idee wat zij nou precies leverde), werktijden van 08:30 tot 18:00, 3 keer pauze per dag van in totaal een uur en je diende er in te klokken / melden bij de receptie dat je aanwezig was.
Achteraf gezien een flexibele werkgever met een goed management team. Ik was daar tijdelijk aangenomen waarbij er werk voor een jaar beschikbaar was. Uiteindelijk heb ik dit in nog geen 6 maanden afgerond en ben met een aardige bonus naar huis gestuurd. Geen geklaag daar...

Verzekeringstussenpersoon ; flexibele werktijden tussen 08:00 en 18:30, waarbij gewenst werd dat je de 8 uur per dag haalde. Geen gezeur over (een beetje) te laat komen, zolang je de uren maar haalde. Goed salaris en een begripvolle werkgever. Uiteindelijk wel ontslagen uit de functie, waarom is een lang verhaal, maar achteraf gezien maar goed ook, gezien ik daar niet kon aarden.

Financiële dienstverlener ; vaste kantoortijden en niet thuiswerken, wel zeer flexibel in vrije dagen (zolang het werk maar af is). Kon het zeer goed vinden met de directeur, en vooral zijn vrouw :+ uiteindelijk 13 jaar gewerkt voor deze werkgever en daaropvolgend het kantoor overgenomen. De regels zijn bij ons wel wat vernieuwd, meer van deze tijd, met dezelfde flexibiliteit er in. Thuiswerken is nu eenmaal de norm momenteel, maar de meeste werknemers zitten toch het liefst op kantoor. Het is hier dan ook goed geregeld rondom de corona maatregelen.

Ik heb dus vrijwel niets te klagen gehad over deze greep in werkgevers, maar ik moet hierbij ook aangeven dat ik zelf zeer flexibel ben. Mocht iets niet, dan deed ik dat ook niet. Iedere werkgever is anders, elk bedrijf heeft andere regels. Het is nu eenmaal zo....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:19
Altijd een dingetje zo'n kerstpakket. Bij ons had ook een of andere manager besloten dat "De externe" (zzp developers) geen kerstpakket krijgen. ga je 4 op de 120 mensen met lege handen naar huis sturen 8)7. Doet meer slecht voor de sfeer dan dat je dat in je (bedrijfs)portemonnee voelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:14
Damm wat een reptielen van een werkgevers zitten hier nog bij man... als ik om 10:00 wil beginnen omdat het de vorige avond 23:00 is geworden met overwerken dan is dat geen probleem bij ons gelukkig. Zolang je aan het eind van de week gemiddeld maar je uren heb gehaald maakt het niet uit of ik dit overdag, savonds, of snachts doe :P

Ik heb lang geleden een keer een (manager / teamleider) gehad die totaal niet geschikt was maar dat zelf wel dacht. Die smeet letterlijk met PC's 8)7 Uiteindelijk knallende ruzie gehad. Druppel was dat die die wel even dacht dat ik mijn autotje vol met oude laptops ging laden op vrijdag middag en maandag mee nam naar een andere vestiging. Uhm nee ik heb geen lease bak dus je zoekt maar wat anders... einde project *O*

Of dat je 2 uur mocht reizen naar een vestiging... maar 2x de pech had dat de brug open stond en 15 minuten later was krijg je te horen je komt helemaal geen brug tegen op de route :X * HKLM_ laat google maps zien maar toch was het niet waar... :+

Andere werkgever had ik een micromanager die bang was voor vernieuwing.... iedere idee was afgeschoten.
1980 wil zijn manager terug heb ik wel eens geroepen maar dat was ook niet zo'n goed idee :+ Heb voor hem wel eens moeten overwerken en ik ben gewent om mijn eten dan gewoon te declareren nou niet hier hoor. Als ik savonds moet werken dan bestel ik een pizza, loop ik naar de appie en jij betaalt mijn bonnetje. :D

[ Voor 30% gewijzigd door HKLM_ op 07-09-2021 12:53 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
Ik zal dan ook maar een duit in het zakje gooien over een ex-werkgever.
Werd aangenomen zogenaamd als kartrekker voor een nieuw project.

Bij de eerste weken bleek het project nog niet zover te zijn dat ik ermee aan de slag kon en dus tijdelijk op iets anders neergezet werd (los project), naja prima. Het was een project om een soort armband te laten synchen en updaten via een computer over een usb-snoertje. Omdat ik Java op mijn CV had staan kreeg ik het project. Naja prima, al waarschuwde ik ze dat ik 0 ervaring had met low-level Java, maar goed er waren usb-libraries beschikbaar dus het zou wel goed komen.
Alleen bleek later dat ze de specs van de klant niet goed gelezen hadden. Het was wel een USB-aansluiting, maar niet het USB-protocol. Welkom in de wereld van buffers en seriële aansluitingen, iets waar Java absoluut niet geschikt voor is. Ik heb het uiteindelijk werkend gekregen, al ging de planning er wel aan.
Ik heb ook in het raport geschreven dat in hind-sight het niet in Java, maar C++ had gemoeten.
Werd me verweten dat ik het project verknalt had xD

Nu het project waar ik eigenlijk voor aangenomen was. Ondanks de toezeggingen kreeg ik alsnog een manager boven me die in de praktijk er bijna nooit was waardoor ik in de praktijk alsnog de leiding had over het kleine team, maar zonder de "macht" die erbij hoort.
Maar wat kwalijker was: Ik was de enige backender op dat project welke het aanpassen op opschonen van een wanna-be CMS van twijfelachtige kwaliteit in hield. Mijn vernietigende rapport over de code-kwaliteit werd finaal genegeerd en mijn vraag over meer ondersteuning uiteraard ook. En natuurlijk gebeurde uiteindelijk het onvermijdelijke: een zware bug in productie waar klanten last van hadden. Uiteindelijk verlengden ze mijn contact niet maar daar was ik absoluut niet rouwig om was. Ik was toch alleen maar nog het wachten tot het af liep om zelf weg te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Laatst online: 12:56

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

jessy100 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:45:
[...]

Altijd een dingetje zo'n kerstpakket. Bij ons had ook een of andere manager besloten dat "De externe" (zzp developers) geen kerstpakket krijgen. ga je 4 op de 120 mensen met lege handen naar huis sturen 8)7. Doet meer slecht voor de sfeer dan dat je dat in je (bedrijfs)portemonnee voelt.
Zoiets heb ik ook gehad. Aantal vaste krachten kregen wel een kerstpakket en de 'uitzendkrachten' niet. 1 uittzendkracht vroeg er zelf om 1 en kreeg die ook maar dat was mij mijn eer te na.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hackerhater
jessy100 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:45:
Als ZZP'er boeit me dat echt niet. Als ze me er ook een geven leuk, if not whatever. Ik ben geen vast personeel en verwacht dan ook niet anders dat ik niet op dezelfde manier behandeld wordt.
Bij uitzendkrachtigen oke, maar ZZP'ers die elke maand een hoge rekening sturen?

[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 07-09-2021 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:22

Kheos

FP ProMod
Jaren geleden kreeg ik twee archiveringsprojecten in de schoot geworpen. Het bedrijf waar ik als consultant voor werkte had een bepaalde applicatie met bedrijfskritische info en omdat dat bedrijf al eens geregeld andere bedrijven overnam moest er geregeld een applicatie naar die ene applicatie gemigreerd worden. Nadat dat was gelukt werd de data van dat andere bedrijg ook nog eens naar een archiveringsdatabank gestuurd. Daar kregen dan een handvol eindgebruikers een read-ony account met enkele reports en klaar.
Mijn taak was om dat proces wat te begeleiden: zorgen dat de vragen van de toekomstige gebruikers een antwoord kregen, zorgen dat IT de databank met read-only account klaar had op alle relevante omgevingen, zorgen dat de developer van die reports opleverde wat de eindgebruikers vroegen... dat soort zaken.
Het ene project draaide ergens in Brazilië; op zich allemaal leuke mensen, maar plots kreeg ik geen antwoord meer op mijn mails vanuit de site in Brazilië. Eerst dacht ik: achja, het is begin Januari, ze zullen nog in verlof zijn daar. Dus ff gewacht, wat meer tijd gegeven. Geen reactie. Geëscaleerd, geen reactie. Nog meer geëscaleerd, geen reactie...
En dan eindelijk ergens in Maart een mailtje vanuit Brazilië terug: "Sorry, het was carnaval". Blijkbaar wil carnaval daar zeggen: "we zijn er 10 a 12 weken niet". Op zich wel grappig en niet zo'n probleem omdat dat project toch op hun tempo moest worden uitgevoerd. Zij waren vragende partij, zij moesten er dan ook maar prioriteit aan geven. Deden ze dat niet... hun probleem, niet het onze.
Het andere project zat ergens aan de westkust van Amerika en op een bepaald moment kreeg ik de vraag van m'n overste of we de Indiër die de reports had gemaakt nu kon vertrekken of dat ze hem toch langer moesten inhuren. Ik check nog eens met die Amerikanen :"hey, kijk nog eens goed naar jullie reports. Zorg dat alles er perfect uitziet en laat dan iets weten". Hun reactie "ziet er allemaal goed uit, bedankt!".
Ok, de Indiër van dienst wordt bedankt voor z'n diensten, iedereen blij. Tot ik een paar weken later de vraag krijg van die Amerikanen wanneer er nu eindelijk iemand naar die reports kon kijken want ze werkten niet. Ik val compleet uit de lucht.
ik: "Hoezo die reports werken niet? Sinds wanneer dan?".
Amerika: "Ah, die hebben nooit gewerkt. Dus wanneer worden die gefixt?"
ik "Wat? ik vraag om alles na te kijken en het ziet er perfect uit. En nu zeg je dat ze nooit hebben gewerkt!"
Amerika: "klopt. Ik had niet zoveel tijd. Dus ik heb ze niet bekeken. Dus wanneer worden die gefixt?"
ik: "..."
Dus wie had de eer en het genoeg om naar het werk van die Indiër te kijken en te fixen in een tool waar hij nog nooit mee had gewerkt? Inderdaad, ikke.
Blijkbaar had die Indiër er nog minder kennis dan ik van, want echt alles wat hij had opgeleverd was zodanig verkeerd dat er geen enkele kans was dat er ook maar iets kon werken. Het enige wat die gedaan had was allemaal kopieën van tabellen ingeladen (sommige tabellen stonden er 5 keer in, met telkens een iets vreemdere naam, daar de meest bizarre links tussen gelegd en hier en daar een stukje comment toegevoegd met een foute interpretatie van de business logica van het report.
That's is. De logica zelf ontbrak compleet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:49

Metalfreak

Hoije woh!

Dwarlorf schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:10:
[...]

Zoiets heb ik ook gehad. Aantal vaste krachten kregen wel een kerstpakket en de 'uitzendkrachten' niet. 1 uittzendkracht vroeg er zelf om 1 en kreeg die ook maar dat was mij mijn eer te na.
Ik heb ook wel eens gezien dat uitzendkrachten een ander en veel kleiner kerstpakket kregen. Dat vond ik ook wel een beetje triest.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Anoniem: 135360 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:47:

Zo een heb ik er ook gehad, waar je voor standaard dingen een bepaalde afgesproken tijd moest schrijven, maar je mocht niet meer dan 8 uur per dag schrijven. Wat tot gevolg had dat je soms om 12 uur al 8 uur geschreven had en dus naar huis kon, dreigde overwerken, snel wat van die standaard uurschrijf taken en hoppa 8 uur geschreven en de laptop kon uit.

Daar zaten echt de verkeerde mensen op de verkeerde plekken (en ook nog een aantal die zoveel mogelijk macht wilden hebben, met strijd in de MT tot gevolg) en bedrijf is dan ook gruwelijk failliet gegaan na een overname van een ander failliet bedrijf omdat een eventuele overname partner dat graag wilde (volgt u het nog?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
hackerhater schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:11:
[...]

Als ZZP'er boeit me dat echt niet. Als ze me er ook een geven leuk, if not whatever. Ik ben geen vast personeel en verwacht dan ook niet anders dat ik niet op dezelfde manier behandeld wordt.
Bij uitzendkrachtigen oke, maar ZZP'ers die elke maand een hoge rekening sturen?
Tja, ik ben externe via een detacheerder maar werk al 4 jaar op dit project. En toch blijft het steken dat je niet als volwaardig teamlid gezien wordt. Geen kerstpakket (maar oke die krijg ik van m'n detacheerder gelukkig wel), maar ook de uitjes is altijd gezeik over uren schrijven, alles zelf betalen en dergelijke. Het is gewoon jammer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999

Chakotay

Lick here to continue

Verschilt ook nogal tussen het soort detachering lijkt me. Zit je ergens een paar maanden voor een specifiek project wat toevallig rond kerst valt, dan verwacht ik ook niets. Als je echter ergens zoals @SmurfLink al jaren op dezelfde plek zit en en volwaardig teamlid bent, dan is het wel zo netjes om ook gewoon meegenomen te worden met de extratjes als kerstpakketten / teamuitjes e.d.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
SmurfLink schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:24:
Tja, ik ben externe via een detacheerder maar werk al 4 jaar op dit project. En toch blijft het steken dat je niet als volwaardig teamlid gezien wordt. Geen kerstpakket (maar oke die krijg ik van m'n detacheerder gelukkig wel), maar ook de uitjes is altijd gezeik over uren schrijven, alles zelf betalen en dergelijke. Het is gewoon jammer.
Tjah een gedacheerde is iets anders dan een ZZP'er ;)
Jij bent een werknemer die in principe aan de klant verhuurd wordt. Ik ben een zelfstandige die haar eigen boontjes dopt en ik verwacht zelf niks van de klant op dat gebied buiten dat ie netjes de rekening betaald.

Ik zorg voor mijn eigen spullen, mijn eigen software licenties en heb veel meer vrijheden dan de mensen in loondienst. Downside is dat je wel altijd de externe bent :)
Bij team-uitjes verschilt het of de klant het betaald of niet. Als het een afscheidsfeestje is van een werknemer is het doorsnee voor iedereen betaald, anders vallen de ZZP'ers erbuiten. Ik heb iets van care, alsof ik het niet kan lijsten met de rekening van 10.000+ die ik elke maand stuur O-)

[ Voor 14% gewijzigd door hackerhater op 07-09-2021 14:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hemingr schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:52:

Na een maand kreeg ik de kilometers netjes uitbetaald. E300 netto te weinig. De reden? De kilometers werden berekend met een routeplanner uit de tijd dat we nog met z'n allen op de 14k4 modem zaten en die had de kilometers berekend op "kortste route".

Dus ik een route opgevraagd.

De route ging over een militair terein (afgesloten), 50 en 80 wegen en een pondje. Totale tijd: 1:45 uur. Als ik al niet werd afgeschoten door chef kamp commandant. De gebruikelijke route was 20km per richting "langer" en duurde...45 minuten korter.

Onbespreekbaar. Dus toen maar voor de leaseauto. De duurste die ik kon krijgen, want ivm eigen auto toch alleen maar zakelijk. Hemingr braaf op weg voor E1100 per maand ex brandstof. Waarschijnlijk rij ik de rest van mijn leven niet meer zo luxe :P

Overigens alle echt goede werkgevers, maar je ziet gewoon vaak dat dingen als zakenreizen zeer slecht geregeld zijn, vaak policies die geschreven zijn door een halve bureaucraat die er zelf geen gebruik van hoeft te maken en denkt dat een zakenreis een leuk uittje is (terwijl het 99/100 keer dubbel zwaar is en een flinke aanslag op de medewerker).

En zo nog veel meer. Maar terug aan het werk.
Heerlijk dit soort dingen. Main reason dat ik niet meer naar bedrijven met meer dan 50 medewerkers wil. Alle gezond verstand wordt na dat aantal terzijde geschoven voor procedures.

Computer says no. Terwijl je bij kleine bedrijven veel sneller bij de juiste persoon bent, of simpelweg een gesprek met de directeur plant, om hem voor te rekenen dat die leasebak veel duurder is dan netjes Maps gebruiken om de snelste route te plannen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jeroenneman schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:30:
[...]

Heerlijk dit soort dingen. Main reason dat ik niet meer naar bedrijven met meer dan 50 medewerkers wil. Alle gezond verstand wordt na dat aantal terzijde geschoven voor procedures.

Computer says no. Terwijl je bij kleine bedrijven veel sneller bij de juiste persoon bent, of simpelweg een gesprek met de directeur plant, om hem voor te rekenen dat die leasebak veel duurder is dan netjes Maps gebruiken om de snelste route te plannen.
Maar daar staat tegenover dat die directeur vaak ook het probleem is. En als de directeur niet deugt dan deugt meestal het voltallige management niet. Soort zoekt soort.

Om die reden wil ik juist nergens werken met minder dan 1000 medewerkers. Zaken worden gewoon makkelijker als niet elke kostenpost rechtstreeks uit de winst van de directeur komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Metalfreak schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:40:
[...]

Ik heb ook wel eens gezien dat uitzendkrachten een ander en veel kleiner kerstpakket kregen. Dat vond ik ook wel een beetje triest.
Ook meegemaakt bij een bedrijf waar ik toen stage liep. Was een klein bedrijfje, iets van 5 medewerkers, met daarbij 3 stagiairs, die stiekem dus best wat werk deden.
Maar met kerst ook maar iets van een kerstpakket krijgen zat er niet bij. Dat maakt de sfeer er echt niet beter op. Niet dat je recht hebt op een kerstpakket, maar hoeveel moeite is het om iets te doen voor de stagiairs die een groot deel van de werkzaamheden deden.
Collega's waren het er ook niet echt mee eens, dus we deelden de inhoud van het pakket onderling. Later nog een flesje wijn in de hand geduwd gekregen omdat de directeur blijkbaar toch inzag dat het vrij lullig was.

Dan ben ik toch blij dat ik nu bij een bedrijf werk waar stagiairs gewoon als volwaardig personeel gezien wordt, doet de sfeer echt wel heel veel goed.

Bovenstaande toko was sowieso een apart verhaal. Naar wat ik later hoorde heeft de directeur alles in een weekend verhuisd naar een andere locatie. En stonden de werknemers de maandag erop voor een leeg kantoor, zonder ook maar iets te horen van wat er aan de hand was. Maar blijkbaar bestaat het bedrijf nog steeds (maar gezien het totale wanbeleid vraag ik me af hoe 8)7 )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-05 12:34
hackerhater schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:29:
[...]

Tjah een gedacheerde is iets anders dan een ZZP'er ;)
Jij bent een werknemer die in principe aan de klant verhuurd wordt. Ik ben een zelfstandige die haar eigen boontjes dopt en ik verwacht zelf niks van de klant op dat gebied buiten dat ie netjes de rekening betaald.

Ik zorg voor mijn eigen spullen, mijn eigen software licenties en heb veel meer vrijheden dan de mensen in loondienst. Downside is dat je wel altijd de externe bent :)
Bij team-uitjes verschilt het of de klant het betaald of niet. Als het een afscheidsfeestje is van een werknemer is het doorsnee voor iedereen betaald, anders vallen de ZZP'ers erbuiten. Ik heb iets van care, alsof ik het niet kan lijsten met de rekening van 10.000+ die ik elke maand stuur O-)
Je hebt wel gelijk dat de situatie financieel anders is als ZZPer. Maar over het algemeen werkt iedereen hard mee om een project afgerond te krijgen en dan vindt ik bijvoorbeeld een kerstpakket (bij een langdurig project) een teken van waardering en niet van beloning.
Maar ik ben niet anders gewend dan dat je als inlener niks krijgt, zelfs team building activiteiten worden inleners vaak niet bij uitgenodigd. Dat ik dat vreemd vindt kan ook aan mijn vertaling van team building liggen...

Wie ik ook niet gauw zal vergeten was de HR manager die na de zomervakantie op de open kantoortuin langskwam om bij iedereen te vragen hoe de vakantie was geweest. Niet uit interesse maar omdat het "zo hoorde" en dan de inleners zonder te groeten voorbij liep want die telde niet mee :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:26
[...]

Ach ja zo ken ik er ook nog wel een.

Werkte voor een detacheerder (1) die mij weer gehuurd had van een andere detacheerder (2).

Elk jaar kreeg ik van detacheerder 1 ook een kerstpakket (naast die van mijn eigen detacheerder (2)).

Alleen toen ik de opdracht opzegde per 1 Februari oid waren ze minder blij dus ja dan toch maar ineens geen pakket meer. En de collega die op dezelfde manier er zat kreeg er nog wel een.

Over zure minkukels gesproken 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• i_r_

i_r_

Originele G

Jeroenneman schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:30:
[...]

Dat hangt maar net van het niveau van je collega’s en de baas af in een laboratorium of een advies bureau met mensen van niveau zal dit wellicht zo zijn.

Ik ben bij veel kleine bedrijven over de vloer geweest als systeembeheerder denk aan garages, werkplaatsen, kantoren, etc.
De leidinggevende / directeuren daar stonden er niet boven om agressie te tonen of om te brullen als een gorilla.
Dat heb ik in corporate omgevingen waar ik inmiddels 15+ jaar vertoef nog nooit meegemaakt.

Ook ken ik diverse verhalen van mensen die ziek werden bij kleine bedrijven die er uitgewerkt werden "want het kostte de baas teveel".

Nee ik heb het liefst een leidinggevende die ver van de geldstroom vandaan zit, ik heb genoeg goudzucht gezien, geef mijn portie maar aan fikkie.

Sommige directeuren van dit soort garage firma's waren ook echt fascinerende portretten.
Belast met het eeuwige gelijk en helemaal vol van zichzelf omdat hun onderdanen de discussie niet aandurfden met deze opperapen.

Mijn huidige manager in universitair geschoold, dat is iemand met niveau waar je ook op een normale manier de discussie mee aan kan gaan.

Bij die kleine bedrijven heb ik genoeg van die "directeuren" meegemaakt met LTS en een boekhoudcursus.
Niet dat daar iets mis mee is maar die mensen zijn wel eerder geneigd te intimideren en te gaan schreeuwen dan mijn manager.

[ Voor 17% gewijzigd door i_r_ op 07-09-2021 15:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:23

Aganim

I have a cunning plan..

[...]
Ach ja, verschil moet er zijn. Zo heb ik eens mee mogen maken dat het zaterdagochtendwerk bij een zuivelbedrijf afgeschaft werd. Dat was een vaste ploeg, waarin ik een goed jaar als uitzendkracht heb meegedraaid. Iedereen kreeg een leuke CD-bon, ik mocht naar huis met een bakje kaasfondue en de opmerking dat het snel op moest, want het was bijna over de datum.

Geef dan gewoon niets. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05 22:16
Ik kan hier denk ik wel een boek over gaan schrijven. Ik heb een jaar of 7 gewerkt als Eerste Autotechnicus en Technisch specialist in verschillende garages. Niet heel gebruikelijk voor iemand met een VWO/HBO achtergrond.

Om te beginnen: Mijn eerste drie jaar waren oprecht fantastisch bij Garage Zeeuw in Schiedam. De enige (te..?!) goede/eerlijke garage waar ik ooit gewerkt heb, voordat ik naar Eindhoven ging verhuizen en ergens anders ben gaan werken.

1.1 Bij een vestiging Universele “Franchise” van Brabantse merkendealer, van origine vw/audi/skoda/seat dealer in Brabant die nu ook universele toko’s hebben.

Hoofd van vestiging/manager die mij bejaarden en andere klanten (gratis) liet wegbrengen of ophalen. Niets rekenen voor het “tussendoor” vervangen lampjes. Mij iemand laten inwerken. Elke auto gratis wassen.

Vervolgens zeuren over weinig productieve uren van hem en personen boven hem.

Als voorbeeld kan ik het volgende geven om te laten zien wat er werd verwacht: kreeg eens een jaren 90/2000 Jeep 4x4 met flink wat roest en overal modder aan onderkant kwam binnen voor APK, grote onderhoudsbeurt incl. bougies, brandstoffilter en alle andere filters + het wassen; 1.5uur..

Uiteraard lagen er nooit spullen kwijt en ben je al veel tijd kwijt met uitzoeken wat allemaal “moet” volgend de (vaak: niet aanwezige) boekjes.

Om niet te vergeten: ik had alleen een bij elkaar geraapte zooi aan oud/kapot gereedschap. Greep altijd mis en moet bij collega’s dan iets lenen of veelal beunen zonder het juiste gereedschap..
1.2: Kom aan op het werk zegt de vestigingsmanager dat ik per direct naar andere vestiging moet vertrekken, met hele andere werkzaamheden. (Niet mee akkoord gegaan, toen uiteindelijk in de ziektewet beland) Boekje open gedaan over betreffende manager, die werd dan wel uiteindelijk ontslagen.

2.1 Dezelfde grote (merk)autodealer “naam” in Brabant, maar dan bij VW/Audi vestiging:

Doel was om zoveel mogelijk bij een beurt over te slaan, want anders kon je nooit goed presteren volgens het systeem (denk aan: alles gaat op de klok).
Nu was ik ook altijd geneigd weer collega’s te helpen én wilde ik gewoon echt niet belangrijke dingen overslaan, waar men wel voor heeft betaald.. (denk aan: remvloeistof, accu testen, banden inspecteren, handrem afstellen, koplampen afstellen..)
2.2 Micro manager achter de schermen die je nooit zag (die mij op het einde na een goed functioneringsgesprek heeft ontslagen) ooit een oude golf cabrio in zeer slechte staat even gratis wilde laten APK keuren.. Daar was zoveel mis mee dat ik de auto “kapot had geschreven” (paste niet op bestaande veld). Blijkbaar heeft hij jaren ervoor dit wel voor elkaar gekregen denk ik..

3.1 Ander universeel autobedrijf in Eindhoven: tegen klant A. “Banden moeten vervangen worden ivm APK” vervolgens verwijderingsbijdrage betalen en alles
Klant B “ik heb hier banden goedkoop 2e hands, die kunnen nog wel even mee, 50€ per stuk” dat waren dan die banden van klant A…
3.2 Zelfde bedrijf als met de banden: Had een WW en was druk solliciteren net voor de winterdrukte: of ik even met behoud van W.W. Twee maanden wilde werken (let wel: dus voor hem gratis). Dat is dus mogelijk als je een WW uitkering krijgt… Op dat moment zou dat dus fulltime werken zijn voor onder het minimumloon.

Heb nog meer verhalen over een groot NL technologie bedrijf. Daar heb ik ná alle garages gewerkt. De gemiddelde leeftijd was in het bedrijf toen ik begon 28jaar.. Terwijl het echt wel een groot bedrijf is/was met grote klanten zoals Philips en ASML. De hele cultuur daar was gebouwd op micro-managen (wc tijd bijhouden, elke minuut klokken) en een hoop vriendjespolitiek.

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 07-09-2021 17:41 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-03 13:45

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

KatirZan schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:37:
Ik heb dus vrijwel niets te klagen gehad over deze greep in werkgevers, maar ik moet hierbij ook aangeven dat ik zelf zeer flexibel ben.
Ik ben zo flexibel als de werkgever is. Als die niks toegeven krijgen ze ook niks meer dan EXACT wat er zwart op wit staat. Vaak genoeg gemerkt dat als werkgevers "flexibel" willen het vooral is dat ze de medewerkers volledig willen uitbuiten maar er andersom niks mogelijk is.

sudo apt-get rekt

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is geen Lieve Mona dagboek en blijf ontopic. Wanneer er teveel offtopic gereageerd wordt en dat het op dit moment niks mee bijdraagt aan Algemene Zaken wordt het topic gesloten.