Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:55
https://www.reuters.com/world/asia-pacific/no-flights-leaving-kabul-desperate-people-crowd-tarmac-germany-says-2021-08-16/
BERLIN, Aug 16 (Reuters) - No evacuation flights are leaving Kabul airport at the moment because desperate people trying to flee the country are blocking the tarmac, a spokesperson for the German foreign ministry said on Monday
.

Het loopt er ondertussen helemaal vast op kabul airport

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
psy schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:44:
[...]

Dus "wij" als Europese landen, hebben er vanaf 2024, precies 9 toestellen.

De US heeft er nu 398 actief inzetbare :X :w -O-

Jeetje we hebben nog wat in te halen zeg.
Precies, het is diep triest. En dat was 1 van de weinige punten waar ik het met Trump eens was. Iedere lidstaat zou gewoon zijn fair share moeten betalen aan NATO. Als je dat als land niet wilt, prima, maar stap er dan lekker uit.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:07
Ik zat net met huivering dat filmje te kijken van die Amerikaanse C130..
Je moet toch wel enorm wanhopig zijn als je denkt dat je jezelf kunt redden door aan de zijkant van zo'n vliegtuig te klimmen :'(

Benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.. Ik ben bang dat er nog wel wat bloed zal vloeien vandaag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dacuuu schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:05:
Die Nederlandse vluchten gaan met zweet onder de oksels opstijgen als je dit ziet..

https://twitter.com/sudhi...14711470082widget%3DTweet
Dat worden weer tranentrekkende debatten en organisaties die de staat gaan aanklagen omdat ze mensen in gevaar hebben gebracht O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:52
FicoF schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:45:
[...]

Het is niet zo dat de TB in een kazerne zit ofzo. Die lopen tussen de bevolking. Dus wat zou je dan willen bombarderen? Als ze dat doen is het echt een overwinning voor de TB, qua beeldvorming.
Dit vind ik dus altijd een hele raadselachtige situatie.

Hoe weet je daar nou of iemand Taliban is of dat het een gewone burger is? Wellicht los van het dragen van een wapen natuurlijk. Maar dragen zij onderscheidingstekend oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Skyaero schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

Kunnen ze echt met een slotoffensief komen? Turkije is best een eind weg voor de Amerikaanse luchtmacht. De Nimitz is eerder dit jaar uit de Golf vertrokken en het is mij nog niet duidelijk of de Roosevelt of Eisenhouwer deze positie al ingenomen hebben.

Goed, de VS beschikt nog altijd over B2 en B52 bommenwerpers die de wereld rond kunnen vliegen. Als het echt moet krijgen zij wel een paar ton aan bommen op de Taliban gedropt.
De Reagan ligt blijkbaar in de golf. Verder zal het voornamelijk symbolisch zijn om zoveel mogelijk schade aan te richten. Maar laten we hopen dat het niet nodig is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Ik zei het gisteren al..
Bensimpel|IA schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:37:
[...]

En dan moet daar nog een militair vliegtuig van NL gaan landen? Denk het niet.. :|
Ik denk dat ik maar ga solliciteren bij de overheid.

Ik hebh het echt te doen met de mensen die daar vastzitten.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-10 23:43
Apache4u schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:50:
[...]

Precies, het is diep triest. En dat was 1 van de weinige punten waar ik het met Trump eens was. Iedere lidstaat zou gewoon zijn fair share moeten betalen aan NATO. Als je dat als land niet wilt, prima, maar stap er dan lekker uit.
Ben ik het mee eens maar zou het wel op de juiste manier benoemen. Als je dit zo zegt ga je mee in de Trump propaganda, het is natuurlijk 'ieder lid van de NAVO dient het minimaal afgesproken percentage in haar defensie te investeren'. Ik vraag me überhaupt af hoeveel amerikanen beseffen dat een EU die zulke investeringen doet enkel wel even 'n maatje groter wordt op het wereldtoneel ten koste van de VS..

Wat mij ook opvalt is dat zoals hier al eerder werd genoemd er zoveel structuren zijn gesloopt binnen de VS dat ze geen flauw idee hadden dat dit kon gebeuren. Feit dat de EU (landen) dit ook niet zagen laat wel weer zien dat we veel en veelste afhankelijk zijn van de VS. Überhaupt lijkt er wel geen enkel gevoel voor het belang van veiligheid meer te zijn in het westen dat gaat ons een keer flink wat kosten. Wat een complete shit show waar we in real time bij meebogen kijken vanuit het comfort van onze veilige huiskamers :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:06
KaiseRRuby schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:52:
[...]

Hoe weet je daar nou of iemand Taliban is of dat het een gewone burger is? Wellicht los van het dragen van een wapen natuurlijk. Maar dragen zij onderscheidingstekend oid?
Dat kan je niet zien, en dat is natuurlijk onderdeel van het probleem. "Gewone" oorlogen waarbij beide kanten een goed te identificeren uniform dragen worden niet meer gevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
Feit is dat je als bevolking al 10+ jaar niet kon vertrouwen op de Amerikanen/Westerse aanwezigheid omdat er allang geen politieke zin meer is vanuit het Westen om iets in Afghanistan te veranderen en je dus niet heel fel tegen de Taliban kon zijn, al wil je graag dat je dochters naar school gaan, je wil vooral dat ze veilig zijn.
De situatie met olie is inmiddels ook heel anders dan in 2001, dus logisch.

Dan zit je met een overheid die zn leger al maanden niet betaald, een organisatie die vanuit de VS vrijwel nul aandacht krijgt (sterker nog: de terugtrekking aankondiging van zowel Trump als de bevestiging van Biden was niet aan hun gemeld of besproken en vernamen ze uit de media) en simpelweg met geld wordt gepapt om zo in politieke communicatie in de VS te kunnen afvinken dat je mensen hebt opgeleid etc. Maar net als in NL heb je niks aan een opleiding als je vervolgens door je werkgever gewoon helemaal niet wordt betaald, als je bases niet worden bevoorraad met eten etc.

Logisch dat dus het leger niet dom is en gewoon weggaat, waar zouden ze precies voor moeten vechten? Wij vanuit het Westen zien het heel zwart wit, Taliban slecht, overheid/VS goed. Mar de situatie daar is natuurlijk een heel andere zwart wit. Taliban nog steeds uiterst slecht, maar je zit er wel mee opgescheept en je ziet duidelijk dat er eigenlijk al jaren geen partij tegenover staat. De Taliban hoefde alleen maar te wachten, dat was hun al een poosje duidelijk.

Dan nog het feit van de gekozen timing van de VS: juist in het strijdersseizoen bevestigen dat je je in korte tijd gaat terugtrekken. Dus op het moment dat een piek in aantal beschikbare strijders kan ontstaan, besluit je je terug te trekken.

Dus nee, een verassing dit alles? Absoluut niet voor de betrokken (militaire) experts. Dat ze niet alle info die ze hadden (bijvoorbeeld niet 300.000 Afghaanse legereenheden maar slechts 50.000) niet publiek maakten, zal ook wel een reden hebben gehad.

Wat de reden is voor de timing van terugtrekking, de beschikbare niet-openbare informatie die nu heel correct lijkt etc, zullen we vast niet gauw achterkomen. Maar een verassing is dit alles alleen voor ons leken en natuurlijk de verschillende regeringen die maar wat graag ver van realiteit blijven, al moeten ze daarvoor blind vertrouwen op nonsens info en rapporten.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 16-08-2021 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Nouja, dit is niet alles van de NAVO.
Duitsland en Frankrijk hebben zelf ook nog 4 A400's en wat A310's.

Maargoed, naast de 396 KC135s, hebben ze ook nog 59 KC10's en 23 KC46's.

Helemaal eens met Trump op dit vlak. Er moet naar het afgesproken percentage toe worden gegaan.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 16-08-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
dieselb0y schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:57:
[...]

Ben ik het mee eens maar zou het wel op de juiste manier benoemen. Als je dit zo zegt ga je mee in de Trump propaganda, het is natuurlijk 'ieder lid van de NAVO dient het minimaal afgesproken percentage in haar defensie te investeren'. Ik vraag me überhaupt af hoeveel amerikanen beseffen dat een EU die zulke investeringen doet enkel wel even 'n maatje groter wordt op het wereldtoneel ten koste van de VS..
Nee geen propaganda van mijn kant. Ik vind dat overheden zich aan afspraken moeten houden. Of dat nu mbt het defensiebudget is of mbt tolken die je veiligheid belooft.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 19:38
psy schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:44:
[...]

Dus "wij" als Europese landen, hebben er vanaf 2024, precies 9 toestellen.

De US heeft er nu 398 actief inzetbare :X :w -O-

Jeetje we hebben nog wat in te halen zeg.
Dat zijn alleen de vliegtuigen die ingezet worden voor de Navo.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-10 20:57
Er kunnen nu geen vliegtuigen meer landen/opstijgen.

https://afghanistan.liveu...spended-air-operations-at

[ Voor 3% gewijzigd door BlazeMuis op 16-08-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:En maar even wat praktische regels geformuleerd. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-10 23:43
Apache4u schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:59:
[...]

Nee geen propaganda van mijn kant. Ik vind dat overheden zich aan afspraken moeten houden. Of dat nu mbt het defensiebudget is of mbt tolken die je veiligheid belooft.
Ik bedoelde het ook zeker niet als aanval op jou maar Trump heeft het zo geframed dat veel Amerikanen denken dat landen investeren in de NAVO, dat het de VS een kostenbesparing zou opleveren als andere landen die minimale percentages zouden halen en dat lijkt me onzin. De investeringen doe je in je eigen defensie als land dat is heel iets anders. Als je er geen US wapentuig voor koopt schiet de VS er überhaupt niets mee op.

En ja die afspraken dienen we gewoon na te komen ipv een vastpercentage van onze begroting te reserveren voor zorguitgaven zou dit voor de defensie uitgaven moeten zijn zeker in deze eeuw met alle verschuivingen. Laat staan je eigen mensen te kunnen ophalen en dan reken ik ook zeer zeker de tolken en hun familie en het andere personeel wat heeft ondersteund daartoe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

dieselb0y schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:04:
[...]

Ik bedoelde het ook zeker niet als aanval op jou maar Trump heeft het zo geframed dat veel Amerikanen denken dat landen investeren in de NAVO, dat het de VS een kostenbesparing zou opleveren als andere landen die minimale percentages zouden halen en dat lijkt me onzin. De investeringen doe je in je eigen defensie als land dat is heel iets anders. Als je er geen US wapentuig voor koopt schiet de VS er überhaupt niets mee op.

En ja die afspraken dienen we gewoon na te komen ipv een vastpercentage van onze begroting te reserveren voor zorguitgaven zou dit voor de defensie uitgaven moeten zijn zeker in deze eeuw met alle verschuivingen. Laat staan je eigen mensen te kunnen ophalen en dan reken ik ook zeer zeker de tolken en hun familie en het andere personeel wat heeft ondersteund daartoe.
Waarom zouden we de US achterna moeten qua militair-industrieel complex? Liever niet.

Laat ze maar lekker met tig duizend tanks en honderden vliegtuigen aanmodderen. Heeft in Afghanistan ook niets geholpen zien we nu. Dan heb ik liever dat we dat geld blijven investeren in zorg waar burgers nu iets aan hebben, dan dat we blijven aankloten om de rest van de wereld onze "verlichte democratie" op te leggen.

Als we nooit aan een dergelijke krankzinnige missie waren begonnen, hadden we niemand terug hoeven halen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

Daarmee vergeleken klinkt NL zelfs bijna nog "op tijd".
Inderdaad en het interview daarstraks met de woordvoerder van Buitenlandse Zaken op het 13u nieuws was ook tenenkrommend. Of de Belgen en aan België gelieerd personeel eventjes contact wilden nemen met de ambassade in Pakistan dan konden die alvast "je contact gegevens opnemen" om later te bekijken wat ze voor je konden betekenen.

Voorlopig werd er nagedacht over een missie en de woordvoerder durfde nog suggereren dat Belgen best naar de commerciële luchtvaart keken voor een oplossing ja hallo 8)7

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

"Surreal scenes" are playing out across the streets of Kabul as the capital wakes up a new reality
From Clarissa Ward and Brent Swails in Kabul

It’s a sight that many Kabul residents thought would never come: Taliban fighters, relaxed and jubilant, standing outside the US embassy and presidential palace.

Eerie, bizarre and surreal scenes are unfolding across the Afghan capital on Monday, which fell to the militant group in just a matter of hours the day before.

The Taliban are now omnipresent, walking the streets with ease – and with American weapons in tow. CNN spoke with a handful of self-assured Taliban fighters in Kabul on Monday morning, who said that their current focus is to ensure a smooth transition of power. They said they are there to provide security and to ensure there is no looting or criminality.

Yet outside the embassy, some were chanting death to America -- with smiles on their faces.
via CNN

Er zijn dus wel Taliban strijders die fel tegen de VS zijn maar nog niet de confrontatie aan willen gaan. Maar dit is een tikkende tijdbom? Zodra een groot deel van de VS weg zijn zullen ze het wel aandurven om ook het vliegveld in te nemen? Alles lijkt erg relaxed te zijn buiten het vliegveld. Taliban strijders die casual met wapens een beetje rondjes aan het lopen zijn.

https://www.hln.be/dossie...n-binnenblijven~acba1284/

Wat?
“Ze zeggen dat ik contact moet opnemen met de Belgische ambassade, maar die bestaat hier niet in Afghanistan. Daarvoor moet ik naar de ambassade in Pakistan, maar alle grenzen zijn dicht.”
Ik dacht dat NL al een gekke bureaucratie had, maar de Belgen slaan echt alles... Ze gaan pas donderdag kijken wat ze kunnen doen... Ben blij dat ik geen belg ben. Een overheid dat nog slechter te vertrouwen is...

[ Voor 18% gewijzigd door Bensimpel|IA op 16-08-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
Bensimpel|IA schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

via CNN

Er zijn dus wel Taliban strijders die fel tegen de VS zijn maar nog niet de confrontatie aan willen gaan. Maar dit is een tikkende tijdbom? Zodra een groot deel van de VS weg zijn zullen ze het wel aandurven om ook het vliegveld in te nemen? Alles lijkt erg relaxed te zijn buiten het vliegveld. Taliban strijders die casual met wapens een beetje rondjes aan het lopen zijn.
Daar winnen ze toch niks mee? Ik verwacht dat ze alle Amerikanen laten gaan. Als ik de interviews zo lees met TB gaat het hen vooral om de macht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:49
[...]

via CNN

Die "with smiles on their faces" is wel een belangrijke toevoeging in het bericht. Dat soort opzichtige Amerika-haat is veelal ook voor de (media-)bühne. Ze hebben niets van de Amerikanen te vrezen, dus dan is het makkelijk roepen. Het is ook een beetje een spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

FicoF schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:14:
[...]

Daar winnen ze toch niks mee? Ik verwacht dat ze alle Amerikanen laten gaan. Als ik de interviews zo lees met TB gaat het hen vooral om de macht.
PR is ook erg belangrijk voor ze, er zullen er vast nog wel met enorme wraakgevoelens zijn. Er hoeft er maar 1 beginnen met schieten en het wordt nog meer een gekkenhuis. Nu is de kans er nog om wat Amerikanen te pakken. Biden gaat echt niet nog een nieuwe invasie starten en dat weet de Taliban ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

autje schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:15:
[...]

Die "with smiles on their faces" is wel een belangrijke toevoeging in het bericht. Dat soort opzichtige Amerika-haat is veelal ook voor de (media-)bühne. Ze hebben niets van de Amerikanen te vrezen, dus dan is het makkelijk roepen. Het is ook een beetje een spel.
Ik hoop dat het ook een beetje een spel is, misschien dat ze nu denken dat tegen 6000 militairen vechten een best wel kansloos is, maar zodra het er minder worden er misschien nog wel wat uit te halen is? Er valt inderdaad niks te halen, maar we hebben het hier wel over de Taliban he. Je weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:46:
[...]

Yups, maar goed het voornaamste wat ik de amerikanen zou kunnen verwijten is het er op lijkt dat ze die Noordelijke Alliantie van Dostum en die ander knakker, met een militie structuur, ondergraven hebben ten faveure van een nationale regering en leger geënt op westerse ideeën daar over. Dat heeft niet gewerkt als concept, maar je kunt toch ook moeilijk stellen dat de Afghanen zelf er in grote getalen alles aan hebben gedaan om dit te voorkomen.
Massoud.

De moord op hem is overigens ook nog een heel verhaal.
Als journalisten vermomde Tunesiërs met een zelfmoordaanslag.
Pakistan heeft nog militair ingegrepen en samen met de taliban tegen de noordelijke alliantie gevochten.

Dat waren overigens ook despoten met erg weinig draagvlak onder de bevolking en een harde militaire hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Je bedoelt die Trump, zelf begonnen is met het terugtrekken, alle bondgenoten in de stront liet zakken een een 'deal' met de Taliban sloot en nu roept dat Biden af moet treden om wat er gebeurt (wel mooi dat hij dus eindelijk toegeeft dat Biden President is ;) )

Ja die had groot gelijk wat betreft NATO en het niet nakomen van de verplichtingen door veel landen, waaronder Nederland. Iets waar ik, met vrienden die gediend hebben, al veel eerder over klaagde. Maar dat is meer iets van een kapotte die ook twee keer per dag de juiste tijd aangeeft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:20
Schijnt nu ook een Afgaans militair vliegtuig te zijn neergestort tijdens een ongeoorloofde grenspassage.

https://direkte.vg.no/nyh...ZPND?utm_source=share-btn

edit: dit was blijkbaar vannacht volgens de twitter van AFP

[ Voor 20% gewijzigd door Rene op 16-08-2021 14:28 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Maatschappelijke problemen hier erbij halen.
Daaronder valt dus ook willekeurige tweets van domme politici met domme meningen erbij halen.

[ Voor 89% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-08-2021 14:43 ]

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 18:39
Rene schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:27:
Schijnt nu ook een Afgaans militair vliegtuig te zijn neergestort tijdens een ongeoorloofde grenspassage.

https://direkte.vg.no/nyh...ZPND?utm_source=share-btn

edit: dit was blijkbaar vannacht volgens de twitter van AFP
Ja dat was inderdaad vanacht.

Ik adviseer mensen ook vaak naar livemap afghanistan te kijken daar staat nogal snel info op van socials.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]

kijk tipje:

geeft 'mooi' inzicht hoe kansloos het daar is/was en voorlopig ook zal blijven

Docu uit 2013 - de major die hier aan het woord kwam, hoe hij worstelt met zijn woorden en moralen, is 4mnd na verschijnen van deze docu ontslagen. werkt nu als security officer in manhatten. Beste man zou een heldenstatus moeten krijgen.

Daarin wordt vrij snel duidelijk hoe 'hopeloos' de situatie is voor de 'achtergebleven' afganisans "leger/politie". Kindermisbruik, corruptie, diefstal, druggebruik etc. etc. De amerikaanse krijgtmacht staat daar hopeloos tussen en probeert er het beste van te maken. Uitleg over hygiene en hoe je 'moet schieten' wordt daar weg gelachen; scene later zie je gast opstaan en vanuit stand zijn LMG leegschieten "op niemand", waarna hij de amerikaan om meer kogels vraag. Die heeft het 4min. geleden gezet; niet schieten als je niet ziet waarop je schiet .... :F weer het toverwoord; kansloos

Maar hoe ga je iemand die niet kan lezen en schrijven uitleggen hoe een arregaat werkt en hoe je die kunt/moet aansluiten op een zonnepanneel? Voertuigen waarvan de brandstof gerooft wordt, verkocht; gevolg, dat je bij aanval jouw basis niet meer kunt ontvluchten omdat er geen brandstof in je voertuigen zit.

Vond m, nu 8jr later, nog redelijk relevan - niet de indruk dat er iets verbeterd is daar

[ Voor 42% gewijzigd door himlims_ op 16-08-2021 14:45 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Buiten het vliegveld wachten nog veel meer mensen op een kans het land te ontvluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:52
himlims_ schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:35:
[...]

kijk tipje:

[YouTube: This Is What Winning Looks Like (Full Length)] geeft 'mooi' inzicht hoe kansloos het daar is/was en voorlopig ook zal blijven

Docu uit 2013 - de major die hier aan het woord kwam, hoe hij worstelt met zijn woorden en moralen, is 4mnd na verschijnen van deze docu ontslagen. werkt nu als security officer in manhatten. Beste man zou een heldenstatus moeten krijgen.
Was van plan om die vanavond te gaan kijken maar een docu van anderhalf uur is wel lang als antwoord op mijn vraag.. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
[...]

https://www.hln.be/dossie...n-binnenblijven~acba1284/

Wat?

[...]

Ik dacht dat NL al een gekke bureaucratie had, maar de Belgen slaan echt alles... Ze gaan pas donderdag kijken wat ze kunnen doen... Ben blij dat ik geen belg ben. Een overheid dat nog slechter te vertrouwen is...
Een overheid heeft nul verplichtingen in deze. Tegen domme toeristen als Ahmad die uit eigen motieven naar een onrustig gebied reizen is geen kruid gewassen. Best effort repatriëren is een geste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:02
De Taliban is ook gewoon een bij elkaar geraapt zooitje van hobby-bobs, ze dragen ook allemaal verschillende kleding, als ze hun kogelvrij vest (als ze dat al hebben) uittrekken en het wapen aan de kant leggen dan zien ze eruit als burgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Schrijnende beelden van de luchthaven.
Had ik goed begrepen dat 'onze' vlucht aankomende vrijdag zal plaatsvinden?
De mensen die daarover gaan zijn volkomen gespeend van enig realisme.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

KaiseRRuby schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:38:
[...]

Was van plan om die vanavond te gaan kijken maar een docu van anderhalf uur is wel lang als antwoord op mijn vraag.. :+
Ik zou m toch op zetten, vond m wel verhelderend en vooral onderstrepen hoe kansloos het is. Je kunt niet zeggen dat 'we' het niet geprobeerd hebben; maar waar geen wil is .... en democratie (compleet denkbeeld en ideologie veranderen in 20jr tijd gaat niet lukken. heeft hier 100+ jaar gekost om de kerkelijke macht terug te brengen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Trump laat ook even van zich horen.. maakt er zo een campagne stunt van..

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E86Y_4eWQAAUMXH?format=jpg&name=large
Is dit een grap ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 11:59

polthemol

Moderator General Chat
FastFred schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:39:
[...]

De Taliban is ook gewoon een bij elkaar geraapt zooitje van hobby-bobs, ze dragen ook allemaal verschillende kleding, als ze hun kogelvrij vest (als ze dat al hebben) uittrekken en het wapen aan de kant leggen dan zien ze eruit als burgers.
scherfvest ;) Zolang je niet bent neergeschoten is elk vest standaard kogelvrij :+

Ik denk dat je de Taliban hier deels wel mee te kort doet: het zijn misschien geen reguliere militairen zoals wij hier militairen hebben, maar gezien waar ze staan nu en in het verleden, hebben ze wel aardig wat ervaring met 'fighting dirty' op hun manier. Het label 'hobby-bob' voelt dan toch wat aan als onderschatting.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bensimpel|IA schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:37:
[Twitter]
Buiten het vliegveld wachten nog veel meer mensen op een kans het land te ontvluchten.
Als de mogelijkheid er was stonden (bijna) alle inwoners van dat land wel bij het vliegveld, of ze nu wel of niet hebben meegewerkt met de Westerse landen.

Het begint nu ondoenlijk te worden om uit te vogelen wie wel en niet mee mag/kan als je geen Westers paspoort hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
-AzErTy- schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

Inderdaad en het interview daarstraks met de woordvoerder van Buitenlandse Zaken op het 13u nieuws was ook tenenkrommend. Of de Belgen en aan België gelieerd personeel eventjes contact wilden nemen met de ambassade in Pakistan dan konden die alvast "je contact gegevens opnemen" om later te bekijken wat ze voor je konden betekenen.

Voorlopig werd er nagedacht over een missie en de woordvoerder durfde nog suggereren dat Belgen best naar de commerciële luchtvaart keken voor een oplossing ja hallo 8)7
Bijleveld zat dan in ieder geval nog een oorlogsfilm te kijken, dat is op deze schaal van incompetentie dat toch al gauw 2x zo goed. :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Laatst online: 11:26
polthemol schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

scherfvest ;) Zolang je niet bent neergeschoten is elk vest standaard kogelvrij :+
Edit: nevermind.

[ Voor 39% gewijzigd door bazzemans op 16-08-2021 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

polthemol schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

Ik denk dat je de Taliban hier deels wel mee te kort doet: het zijn misschien geen reguliere militairen zoals wij hier militairen hebben, maar gezien waar ze staan nu en in het verleden, hebben ze wel aardig wat ervaring met 'fighting dirty' op hun manier. Het label 'hobby-bob' voelt dan toch wat aan als onderschatting.
De Taliban is zeker geen hobby leger, maar ook weer niet zo goed getrained als het Amerikaanse leger. Ze weten behoorlijk de weg te vinden tussen al het bergachtig terrein en weten dit ook goed te gebruiken. Tevens hebben ze nu een goed PR team. Op CNN spreekt men van Taliban 2.0, wat hetzelfde is als TB 1.0 maar met een veel beter PR team om mensen te werven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Britse defensie minister geeft al aan dat ze niet iedereen terug kunnen halen.
Realistisch en tragisch tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
-AzErTy- schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

Deze Belg heeft het geprobeerd met commerciële luchtvaart:

Belg getuigt: ‘Een vliegticket kost 3.000 dollar’

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
sambalbaj schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:22:
[...]

Massoud.

De moord op hem is overigens ook nog een heel verhaal.
Als journalisten vermomde Tunesiërs met een zelfmoordaanslag.
Pakistan heeft nog militair ingegrepen en samen met de taliban tegen de noordelijke alliantie gevochten.

Dat waren overigens ook despoten met erg weinig draagvlak onder de bevolking en een harde militaire hand.
Yups regen en drup, dus ik snap wel dat men de hoop had dat dit beter zou uitpakken en dat Afghanen op een gegeven moment wel te motiveren zouden zijn om gezamenlijk voor een gezamenlijk doel te strijden. Maar dat is dus niet gelukt, maar de alternatieven op het moment dat daar aan begonnen is, waren inderdaad ook niet bepaald aanlokkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Ga eens niet lopen trollen.

[ Voor 88% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-08-2021 14:49 ]

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:51
Bensimpel|IA schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:37:
[Twitter]
De situatie is een grote chaos daar momenteel, maar het verbaasd mij hoe "kalm" deze menigte lijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
Superkanjo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:48:
[...]

De situatie is een grote chaos daar momenteel, maar het verbaasd mij hoe "kalm" deze menigte lijkt te zijn.
Voor de afghanen is het inmiddels same shit different day / year.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
Zeer goed artikel, ook voor niet-abonnees te lezen op de desktop:

https://www.volkskrant.nl...-verrassing-kwam~v446357/

Kreeg m in eerste instantie door als screenshot via Telegram, mis je wel een gallery met fotos: Nee, we gaan geen artikelen achter een pay wall zo delen.

[ Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-08-2021 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:55

Roozzz

Plus ultra

Fascinerende beelden, we doen Vietnam nog een keer over geloof ik.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11

Mogelijk vluchtende Afgaans toestel neergeschoten.

[ Voor 25% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-08-2021 15:00 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:54

NMH

Moderator General Chat
Bensimpel|IA schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:43:
Trump laat ook even van zich horen.. maakt er zo een campagne stunt van..

[Afbeelding]
Is dit een grap ofzo?
Niet meer of minder dan wat er gemiddeld uit Trump komt. Het ergste is nog dat genoeg mensen er niet doorheen zullen prikken ook.

De realiteit is dat Bush de oorlog is begonnen en dat noch hij, nog een van zijn opvolgers (republiklein of democraat) de situatie daar tot een goed einde heeft weten te brengen. Als Trump de terugtrekking had doorgezet was het precies zo gelopen, alleen had hij dan een heel ander verhaal opgehangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NMH schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Niet meer of minder dan wat er gemiddeld uit Trump komt. Het ergste is nog dat genoeg mensen er niet doorheen zullen prikken ook.

De realiteit is dat Bush de oorlog is begonnen en dat noch hij, nog een van zijn opvolgers (republiklein of democraat) de situatie daar tot een goed einde heeft weten te brengen. Als Trump de terugtrekking had doorgezet was het precies zo gelopen, alleen had hij dan een heel ander verhaal opgehangen.
Al met al heeft Trump dit vanuit zijn oogpunt gewoon goed gedaan. Mijnenveld neergelegd voor Biden; volgende keer bij de verkiezingen met het vingertje wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Niet om het goed te praten, maar hoeveel mensen hadden verwacht dat Kabul in een dag zonder slag of stoot zou vallen? Ik tot dit weekend in ieder geval niet.
Vrijwel iedereen die enige achtergrond heeft in inlichtingen of defensie, maar ook oorlogscorrespondentie - en geen eigen belang heeft bij gebruik van het drama.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:09:
[...]

Al met al heeft Trump dit vanuit zijn oogpunt gewoon goed gedaan. Mijnenveld neergelegd voor Biden; volgende keer bij de verkiezingen met het vingertje wijzen.
Ja, dat werd hard duidelijk afgelopen december.

Om eerlijk te zijn, we onderschatten hoe zeer de VS in puin liggen na Trump.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Virtuozzo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:20:
weet niet of je zelf in de VS bent geweest; maar dat was al ruim voor Trump daar circus dirigent kwam spelen.

"Het geld is op" kregen we daar vaker te horen en te zien. (kan je wel bij blijven drukken) maar wordt gespendeerd aan de verkeerde zaken (zie laatste alinea)

Dat zag je praktisch overal terug;
mooi parkje voor de inwoners, maar dat hing letterlijk met triwraps aan elkaar omdat er geen geld beschikbaar was om dat fantsoenlijk te repareren. Veel voorzieningen en sociale hulp bestaat puur en alleen uit giften van lokale bedrijven/mensen met poen, niet gesteund door de overheid.

Infrastructuur, los van enkele uitzonderingen, is vergelijkbaar met wat wij 'belgie' noemen :+ zo slecht en bagger, dat je auto er eerder stuk van gaat dan wanneer je door de berm rijdt.

Medische voorzieningen soms zo slecht en voorradig, dat lokale huisarts dit zelf moest financieren.

Dan nog niet eens gehad over de werkloosheid, en uitzichtloze situatie waar velen in verkeren (bizare hypotheek en studie fanancieringen ...)

vervolgens heb je een Biden die met beste intenties "iedereen $1000 geeft onder armoede grens, en nog beetje extra per kind" gevolg;

(vriend van me werkt als taxi meneer lift/uber etc.); junkies die een lyft ritje (a $100) bestellen, naar de KFC, om vervolgens afgezet te worden bij lokale dealer voor shot, en daarna terug naar huis te rijden. Hij maakt de gekste dingen mee. Die $1000 wordt vooral binnen enkele dagen/uren verbrast; brengt de meeste alleen maar verder in de shit :O

nee USA is echt niet meer wat het ooit geweest is, natuur en omgevingen kunnen prachtig zijn, en ja er zijn mooie initatieven om de onkunde van overheid te compenseren; maar wat velen tegen ons zeiden "het geld is op"

//edit; zo las ik vanochtend een mooie trieste vergelijking; na schatting heeft dit afgaanse fiasco, $50.000 PER INWONER gekost. Voor die prijs had men -alle- beperkingen en problemen in de zorg en onderwijs kunnen oplossen, en met beetje creatief/selectief uitgeven ook nog de huizenmarkt (gedeeltelijk) kunnen redden

achteraf gezien hadden ze na al'quaida(?) / bin laden gewoon moeten vertrekken - onderaan de streep is er niets verbeterd, tegendeel misschien wel

[ Voor 12% gewijzigd door himlims_ op 16-08-2021 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Je bedoelt dat achter de façade de VS in de jaren 70 zijn blijven hangen? :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:54

NMH

Moderator General Chat
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:09:
Ja, goedbeschouwd had hij in elk scenario zich op de borst kunnen slaan. Was de terugtrekking geslaagd, dan was het Trumps initiatief geweest. Gaat het fout zoals nu -> Biden verprutst het. Had Biden de terugtrekking uitgesteld/afgesteld: Ik had de troepen wel weggehaald hoor!

Hoe dan ook, afgrijselijk voor de bevolking die nu weer terug bij af is. :/ Als je die wanhopige mensenmassa ziet doet dat wel wat met je. En diep beschamend (maar niet onverwacht) hoe terughoudend Nederland is geweest bij het weghalen van de Afghanen die ons daar geholpen hebben. Niet alleen de tolken, maar ook de beveiligers etc. "Bedankt voor de hulp, zoek het nu zelf maar uit."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

NMH schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:45:
[...]

Ja, goedbeschouwd had hij in elk scenario zich op de borst kunnen slaan. Was de terugtrekking geslaagd, dan was het Trumps initiatief geweest. Gaat het fout zoals nu -> Biden verprutst het. Had Biden de terugtrekking uitgesteld/afgesteld: Ik had de troepen wel weggehaald hoor!

Hoe dan ook, afgrijselijk voor de bevolking die nu weer terug bij af is. :/ Als je die wanhopige mensenmassa ziet doet dat wel wat met je. En diep beschamend (maar niet onverwacht) hoe terughoudend Nederland is geweest bij het weghalen van de Afghanen die ons daar geholpen hebben. Niet alleen de tolken, maar ook de beveiligers etc. "Bedankt voor de hulp, zoek het nu zelf maar uit."
*knip* er was een 'overeenkomst' dat US leger vliegveld onder controle zou houden, en de Taliban een 'veilige' uitweg niet zou dwarsbomen.

Wat hier verkeerd gegaan is, dat dit president *knip*, de militairen (en staff) als eerste weggehaald heeft; dan blijven de diplomaten en alle andere derden die hulp boden achter zonder enige vorm van bescherming en orde. Het gevolg daarvan hebben we allemaal op twitter/dit topic gezien :N :N Was dat in de logsiche volgorde gegaan; eerste diplomaten en support - had men nog enige controle hierover kunnen houden.

je ziet ook dat de Taliban zich die afspraak gehouden heeft; anders hadden ze dat vliegveld ook zo toegeëigend (zal denk ik later vandaag/morgen alsnog gaan gebeuren, wanneer dat bestand afloopt)

graag volwassen taalgebruik en geen grappig of kleinerend bedoelde verkleinwoorden.

[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 17-08-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

himlims_ schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:53:
[...]

[mbr]*knip]/mbr] er was een 'overeenkomst' dat US leger vliegveld onder controle zou houden, en de Taliban een 'veilige' uitweg niet zou dwarsbomen.

Wat hier verkeerd gegaan is, dat dit president[mbr]*knip]/mbr], de militairen (en staff) als eerste weggehaald heeft; dan blijven de diplomaten en alle andere derden die hulp boden achter zonder enige vorm van bescherming en orde. Het gevolg daarvan hebben we allemaal op twitter/dit topic gezien :N :N
Dat terugtrekken ging ook om de militairen. Niet om het sluiten van de ambasades.

Biden is een verbetering op Trump, maar ik denk dat hij een beetje te soft is geworden voor president. Hij is oud en heeft er al twee termijnen opzitten onder Obama. Ik heb Bush later nog wel eens op tv gezien, toen was het ook opeens een hele redelijke man, maar ook een softy geworden. Dat is een normaal verloop denk ik (als je geen complete narcist als Trump bent).

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 17-08-2021 08:34 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Deze pagina, op de website van de GOP laat sinds dit weekend iets anders zien. Blijkbaar willen de republikeinen er niet meer aan herinnerd worden dat Trump een historische deal met de Taliban gemaakt heeft over terugtrekking uit Afghanistan.
Gelukkig is er de way back machine:
https://web.archive.org/w...e-to-the-middle-east-rsr/

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Marzman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:55:
[...]

Dat terugtrekken ging ook om de militairen. Niet om het sluiten van de ambasades.

Biden is een verbetering op Trump, maar ik denk dat hij een beetje te soft is geworden voor president. Hij is oud en heeft er al twee termijnen opzitten onder Obama. Ik heb Bush later nog wel eens op tv gezien, toen was het ook opeens een hele redelijke man, maar ook een softy geworden. Dat is een normaal verloop denk ik (als je geen complete narcist als Trump bent).
had prima in andere volgorde uitgevoerd kunnen worden; usa zou immers de orde bewaken op vliegveld. Mjah, als de militairen weg zijn [..]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-10 19:01
Wat intens verdrietig allemaal, kreeg net een filmpje doorgestuurd van mensen probeerden vast te houden aan een C5 en die 300m naar hun dood vallen. Het is bizar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

himlims_ schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:58:
[...]

had prima in andere volgorde uitgevoerd kunnen worden; usa zou immers de orde bewaken op vliegveld. Mjah, als de militairen weg zijn [..]
Er zitten er nog 5000 en nog onlangs 1000 meer ingevlogen. Wel je aan de feiten houden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:02:
[...]

Er zitten er nog 5000 en nog onlangs 1000 meer ingevlogen. Wel je aan de feiten houden.
Afbeeldingslocatie: https://static.timesofisrael.com/www/uploads/2021/08/000_9L83P7-e1629104949861-640x400.jpg

Ook niet heel lafjes ofzo :9

[ Voor 4% gewijzigd door Mektheb op 16-08-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs de beelden in de normale media spreken al boekdelen. Dit gaat heel hard fout. Was echt een top plan om alles daar weg te halen. Dat heeft zeker bijgedragen aan.... wat eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Landingsbaan soort van vrij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

himlims_ schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:58:
[...]

Het kan, maar ik denk niet dat Biden deze afloop verwacht had of dat zijn adviseurs hem er op gewezen hebben dat het zo snel kon gaan. En dan was er een normale president, een Afghaans leger en waren de ambasades gewoon open gebleven.

En ze bewaakten het vliegveld ook. Het zijn vooral burgers in paniek daar die het nu lastig maken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

[...]

? dude je kan een hoop zeggen, maar dan zou ik het eerder bij Bush leggen.

En zoals ik al eerder schetste voor mensen die ertoe doen heeft het ook een hoop geld opgeleverd.

Las dat de president het land heeft verlaten met koffers cash. Zo betrokken.........

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

offtopic:
zo te zien liggen ze er met MK46's (M249 SAW variant).....genoeg firepower voor suppression/crowd control (het zijn niet echt precisie instrumenten), dus is dit om de TB tegen te houden, of om de vluchtelingen in toom te houden....?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

via CNN

Ik denk dat het in de best interest is van de Taliban om alle westerlingen e.d. op hun gemakje te laten vertrekken. Ze hebben geduld. Ze hebben gewonnen, de paniek op het vliegveld van met de staart tussen de benen vluchtende buitenlanders en in hun ogen collaborateurs is een prachtig PR-plaatje. Dit kunnen ze lekker rekken; ze hoeven geen poot uit te steken.

Op het moment dat ze mensen gaan tegenhouden, helemaal als het buitenlanders zijn, dan bestaat de kans dat er alsnog wat 'vergeldingsbombardementen' worden uitgevoerd en daar hebben ze niets bij te winnen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

dr.lowtune schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:08:
[...]

offtopic:
zo te zien liggen ze er met MK46's (M249 SAW variant).....genoeg firepower voor suppression/crowd control (het zijn niet echt precisie instrumenten), dus is dit om de TB tegen te houden, of om de vluchtelingen in toom te houden....?
Ik gok beide, er zijn al zat schoten gelost of vluchtelingen in toom te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25

FunkyTrip

Funky vidi vici!

himlims_ schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:53:
[...]

klein voutje van Biden in deze; er was een 'overeenkomst' dat US leger vliegveld onder controle zou houden, en de Taliban een 'veilige' uitweg niet zou dwarsbomen.
Volgens mij heeft de Taliban nog niets gedwarsboomd? De paniek is er vooral door de duizenden Afghaanse vluchtelingen.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
A400M heeft geen landingsbaan nodig 8)

[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 16-08-2021 16:12 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Sandor_Clegane schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:06:
[...]

? dude je kan een hoop zeggen, maar dan zou ik het eerder bij Bush leggen.

En zoals ik al eerder schetste voor mensen die ertoe doen heeft het ook een hoop geld opgeleverd.

Las dat de president het land heeft verlaten met koffers cash. Zo betrokken.........
De inval in Afghanistan wel, hoewel dat eerder bij actoren als Rumsveld/Caney lag als bij de Bush.

Waar @Virtuozzo op bedoeld is de systematisch afbraak van een van de weinige dingen die in de USA die nog redelijk functioneerden. De militaire en inlichtingenorganisaties. En aanpalende zaken zoals het diplomatieke corps en bijbehorende soft-power. Mensen die deals konden bewerkstelligen en afdwingen internationaal op basis van goede informatie, kennis, kunde en netwerken. Dat is totaal vernield onder Trump. Deskundige mensen die er al jaren zaten (onder Dem als GOP omdat ze kennis van zaken hadden) zijn weggejaagd of wegstuurt en vervangen door incompetente minkukels die nu niet weg te krijgen zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bensimpel|IA schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:10:
[...]

Ik gok beide, er zijn al zat schoten gelost of vluchtelingen in toom te houden.
Ik denk dat het weinig indruk maakt als iemand die je als bondgenoot ziet in de lucht schiet als er buiten het vliegveld de vijand staat.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

FunkyTrip schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:09:
[...]

Ik denk dat het in de best interest is van de Taliban om alle westerlingen e.d. op hun gemakje te laten vertrekken. Ze hebben geduld. Ze hebben gewonnen, de paniek op het vliegveld van met de staart tussen de benen vluchtende buitenlanders en in hun ogen collaborateurs is een prachtig PR-plaatje. Dit kunnen ze lekker rekken; ze hoeven geen poot uit te steken.

Op het moment dat ze mensen gaan tegenhouden, helemaal als het buitenlanders zijn, dan bestaat de kans dat er alsnog wat 'vergeldingsbombardementen' worden uitgevoerd en daar hebben ze niets bij te winnen.
Spijker, kop.
Ze hebben de internationale gemeenschap precies waar ze willen. Niet in staat om nogmaals het conflict aan te gaan, druk met gezichtsverlies, en zij kunnen nu laten zien een vreedzame machtsovername te hebben bewerkstelligd.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Marzman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:12:
[...]

Ik denk dat het weinig indruk maakt als iemand die je als bondgenoot ziet in de lucht schiet als er buiten het vliegveld de vijand staat.
12 min geleden via CNN
US forces killed 2 armed men at Kabul airport after they fired on troops
From CNN's Barbara Starr

US forces at the Kabul airport shot and killed two armed men Monday after they fired on US forces, according to a US defense official.

The official would only say the men were armed and the US has not verified they were Taliban members. The US for now believes it was an isolated incident.

Additionally, the military has a report that one US troop has been injured by a gunshot in another incident at the airport, but the circumstances have not been confirmed, the official said.
Daarom dus. De chaos daar is onwerkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:11:
[...]

De inval in Afghanistan wel, hoewel dat eerder bij actoren als Rumsveld/Caney lag als bij de Bush.

Waar @Virtuozzo op bedoeld is de systematisch afbraak van een van de weinige dingen die in de USA die nog redelijk functioneerden. De militaire en inlichtingenorganisaties. En aanpalende zaken zoals het diplomatieke corps en bijbehorende soft-power. Mensen die deals konden bewerkstelligen en afdwingen internationaal op basis van goede informatie, kennis, kunde en netwerken. Dat is totaal vernield onder Trump. Deskundige mensen die er al jaren zaten (onder Dem als GOP omdat ze kennis van zaken hadden) zijn weggejaagd of wegstuurt en vervangen door incompetente minkukels die nu niet weg te krijgen zijn.
Toen Trump aan de macht kwam was het al een verloren zaak. Dat was het tijdens Obama al. Dit zou altijd zo zijn afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Technisch niet, maar ik gok zomaar dat ze liever niet nog even anderhalve kilometer verderop aan de slag willen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En waar wil je dit gaan doen? Midden op de snelweg in Kabul? In een van de buitenvelden in handen van de Taliban? Ze hebben alsnog een enorme ruimte nodig om te landen en vervolgens weer op te stijgen, die ruimte lijkt er niet te zijn.

Zou me niks verbazen als dit, net als in Saigon, uiteindelijk met helikopters uitgevoerd moet worden waarbij het leger het vuur moet openen op vluchtelingen om ze bij de helikopters vandaan te houden.
Het is pure chaos en zeer kenmerkend voor de Amerikaanse manier van opereren. Verbaasd zijn dat deze ellende ontstaat terwijl je het zelf gecreëerd hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Sandor_Clegane schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:14:
[...]

Toen Trump aan de macht kwam was het al een verloren zaak. Dat was het tijdens Obama al. Dit zou altijd zo zijn afgelopen.
Afghanistan was een verloren zaak, maar dit had beter gekund als het nu gebeurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 15:09
Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:04:
Zelfs de beelden in de normale media spreken al boekdelen. Dit gaat heel hard fout. Was echt een top plan om alles daar weg te halen. Dat heeft zeker bijgedragen aan.... wat eigenlijk?
Was er een alternatief? De USA had er nog 10 jaar kunnen blijven, uiteindelijk was het resultaat hetzelfde geweest.

Er is totale onwil bij de Afghanen om de wapens op te pakken tegen de Taliban. Het getrainde leger wat in absolute aantallen meer troepen en beter materiaal heeft dan de Taliban heeft met de handen in de broekzakken langs de weg staan kijken hoe de Taliban stad na stad overneemt en bijna geen schot gelost.

De kritiek op Biden is daarom ook te makkelijk; voor hem was de eenvoudigste weg geweest om er nog 4 jaar te blijven en dit probleemdossier door te schuiven naar de volgende president. Hij heeft in ieder geval aangedurfd om deze pleister in een ruk weg te trekken, en het gezichtsverlies maar te accepteren.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:17:
[...]

Afghanistan was een verloren zaak, maar dit had beter gekund als het nu gebeurd.
Yep, maar dat is gewoon ietsje meer of ietsje minder slecht. Het blijft slecht. Je krijgt nu alweer te horen: "we moesten gewoon langer blijven".
XyritZz schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:18:
[...]

Was er een alternatief? De USA had er nog 10 jaar kunnen blijven, uiteindelijk was het resultaat hetzelfde geweest.

Er is totale onwil bij de Afghanen om de wapens op te pakken tegen de Taliban. Het getrainde leger wat in absolute aantallen meer troepen en beter materiaal heeft dan de Taliban heeft met de handen in de broekzakken langs de weg staan kijken hoe de Taliban stad na stad overneemt en bijna geen schot gelost.

De kritiek op Biden is daarom ook te makkelijk; voor hem was de eenvoudigste weg geweest om er nog 4 jaar te blijven en dit probleemdossier door te schuiven naar de volgende president. Hij heeft in ieder geval aangedurfd om deze pleister in een ruk weg te trekken, en het gezichtsverlies maar te accepteren.
Och ik weet niet, eerst je mensen weghalen en dan pas het leger? Zomaar een ideetje.

[ Voor 57% gewijzigd door Sandor_Clegane op 16-08-2021 16:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 23:14

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Tsurany schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:17:
[...]
Het is pure chaos en zeer kenmerkend voor de Amerikaanse manier van opereren. Verbaasd zijn dat deze ellende ontstaat terwijl je het zelf gecreëerd hebt.
Ik vind de Nederlandse handelswijze lekker gecoördineerd en daadkrachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:30

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Klopt. Je vergeet alleen wel er bij de vertellendat de politie all maanden niet betaald krijg en dat ze ook geen water kregen. Het land is zo corrupt als de pest.
[...]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sandor_Clegane schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:14:
[...]

Tja, wie zijn schuld is het. Bush is het gestart, Obama heeft het niet gestopt (onder hem is Obama gevonden), Trump is begonnen met terugtrekken en Biden heeft het afgemaakt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Om me te beperken tot de eerste vraag: ja, nog veel langer. Anders had je net zo goed niet kunnen gaan. Nu zijn we weer terug bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
[...]

Dit blijft hoe dan ook enorm aan het presidentschap van Biden kleven.

Alles ademt Amerikaanse nederlaag.
Afghanistan uitgeleverd aan de terroristen.
Chaotische vlucht met Saigon-vergelijking uit Kabul.

Nou heeft hij het natuurlijk ook niet bedacht en hebben z'n voorgangers het allemaal ook verprutst.
Maar Biden was wel degene die vorige week nog z'n kop in het zand stak hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Marzman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:24:
[...]

Tja, wie zijn schuld is het. Bush is het gestart, Obama heeft het niet gestopt (onder hem is Obama gevonden), Trump is begonnen met terugtrekken en Biden heeft het afgemaakt.
Het gaat me niet om schuld, maar om nu Trump het aan te rekenen gaat me ook wat ver. Dat is te gemakkelijk, helemaal als je kijkt wat voor hawks het in gang gezet hebben. (Rumsfeld etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2fastTG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 08:12
[...]

Het is echt een fabeltje dat Afghaanse soldaten niets hebben gedaan de afgelopen maanden. Helaas is het leger opgezet naar Amerikaans model, en de afgelopen weken is gebleken dat dat niet werkt als je niet langer kunt beschikken over Amerikaanse hulp/contractors die je basissen bevoorraden. Zie bijvoorbeeld:
https://www.google.nl/amp...lapse-taliban-11628958253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

2fastTG schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:29:
[...]

Het is echt een fabeltje dat Afghaanse soldaten niets hebben gedaan de afgelopen maanden. Helaas is het leger opgezet naar Amerikaans model, en de afgelopen weken is gebleken dat dat niet werkt als je niet langer kunt beschikken over Amerikaanse hulp/contractors die je basissen bevoorraden. Zie bijvoorbeeld:
Of Close Air Support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Sandor_Clegane schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:22:
[...]
Yep, maar dat is gewoon ietsje meer of ietsje minder slecht. Het blijft slecht. Je krijgt nu alweer te horen: "we moesten gewoon langer blijven".
Ik denk dat je je vergist hoe groot de impact van dit gebeuren gaat zijn. Hierdoor wordt nu Afghanistan een 2de vietnam. Ontrecht, maar wel in beeld. En beeld blijft hangen.

Dus een ordelijke aftocht waarbij de Taliban over 1 a 2 maanden "gewonnen" had was een wereld van verschil geweest met dit en dat gaat decennia doorwerken.

Dat is dus een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
[...]

Probleem van Biden was dat ie een beetje voor het blok werd gezet. Doorgaan met waar Trump begonnen was of niet. Als ie voor "niet" zou kiezen zou ie het verdrag met de Taliban schenden en konden er weer gevechten verwacht worden. Daarvoor was de mankracht niet meer aanwezig dus had ie troepen in moeten vliegen. Dat zou qua publieke opinie natuurlijk ook niet goed vallen. Dat is het bredere plaatje.

Aan de andere kant kun je stellen dat de specifieke terugtrekking desastreus verloopt. Die manier waarop dit wordt uitgevoerd is natuurlijk amateurisme ten top. Ik zou denken dat een "normale" terugtrekking een kwestie is van de secure parameter constant verkleinen en voordat je dat doet dat je zorgt dat de burgermensen die je over wil laten komen geëvacueerd worden. Hier lijkt gewoon het omgekeerde te gebeuren. We trekken eerst (bijna) al onze troepen terug en gaan dan eens kijken hoe we de overige mensen uit dit gebied kunnen krijgen.
Dat laatste kun je Biden denk ik wel verwijten. Dat eerste, de algemene terugtrekking, niet.
Als ie had gezegd vorige week, "we weten niet hoe het ANA zich gaat houden tegenover de Taliban, maar voor de zekerheid vliegen we tijdelijk troepen in om Kabul te beschermen zodat wij de mensen die ons deze 20 jaar geholpen hebben veilig uit dat gebied kunnen krijgen" had denk ik de meerderheid daar wel begrip voor gehad..Dan had je eigenlijk hetzelfde gehad als nu, alleen was de secure parameter dan niet alleen het vliegveld geweest maar hopelijk de hele stad, of een groot deel daarvan. Dan had heel veel chaos gescheeld.

Maar goed, misschien denk ik te simplistisch.

edit: ik denk trouwens dat dit proces onder Obama al in gang had moeten worden gezet, toen OBL gepakt was, maar goed, dat is een ander debat.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

Ik denk dat je je vergist hoe groot de impact van dit gebeuren gaat zijn. Hierdoor wordt nu Afghanistan een 2de vietnam. Ontrecht, maar wel in beeld. En beeld blijft hangen.

Dus een ordelijke aftocht waarbij de Taliban over 1 a 2 maanden "gewonnen" had was een wereld van verschil geweest met dit en dat gaat decennia doorwerken.

Biden heeft duidelijk gemaakt wat hij van plan was een aantal maanden geleden, ik neem aan dat ze tijd genoeg hadden. Nu heb ik ook gelezen dat ze dachten hem wel op andere gedachten te kunnen brengen maar dat hij voet bij stuk heeft gehouden en dat het mede daarom zo'n clusterfuck is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Sandor_Clegane schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Biden heeft duidelijk gemaakt wat hij van plan was een aantal maanden geleden, ik neem aan dat ze tijd genoeg hadden. Nu heb ik ook gelezen dat ze dachten hem wel op andere gedachten te brengen maar dat hij voet bij stuk heeft gehouden en dat het daarom mede zo'n clusterfuck is.
Verdiep je nu eens, Biden kon niet anders als de afspraken van Trump (gemaakt buiten alle reguliere kanalen en de Afghaanse overheid om) nakomen. Hij zat volledig in de fuik en kon niet anders. Hij heeft wel geprobeerd (nog recent een onderhandelingspoging op stel en sprong) maar Taliban had het door en heeft niet thuis gegeven. Die hadden liever de afspraken die ze met Trump hadden gemaakt.

En ze hebben handig gebruik gemaakt van de situatie die daarna ontstaan is. Ze zijn ook niet dom.

En nee, enkele maanden zijn niet genoeg om dat beleid anders te maken. Daarvoor was de schade al te groot. Ging het maar zo simpel. Terrein dat je prijs geeft en de ander niet zonder strijd wil teruggeven, kun je alleen terug veroveren. En dat was geen optie.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberpope op 16-08-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:24:
[...]

Om me te beperken tot de eerste vraag: ja, nog veel langer. Anders had je net zo goed niet kunnen gaan. Nu zijn we weer terug bij af.
Langer blijven helpt niet als je niet weet wat je moet doen. Dit is een interview dat een aardig goed punt heeft: https://www.npr.org/2021/...dnt-exist?t=1629124347664

En dit citaat is denk ik de kern van het probleem:
"Well, for one, all of this ties into the fundamental challenge, which is we built an Afghan National Army for a nation that simply doesn't exist. And so two elements kind of contributed to the speed with which everything collapsed this week. The main one - setting aside some questions of Afghan military competence - the main question is, who are they fighting for? And I think it became very clear very quickly that there was not going to be a coherent, unified response out of Kabul. And so if you're an Afghan out in the hinterlands and you've got little faith in your army to begin with, and it looks like the politicians are going to fold pretty quick, then it doesn't take long, you know, to kind of speak with your feet. So that's the unfortunate side of that part.

The other, obviously, being the Taliban proved how you fight in Afghanistan. And it's about the long term, really in-depth knowledge of local politics and the ability to understand which levers to put pressure on and how to isolate and work around in a very methodical manner local power structures. We never had any time for that. And we trained an Afghan military that was completely divorced from the realities of Afghanistan."

Het heeft geen zin langer te blijven als je hetzelfde blijft doen. Het is cruciaal om een land als Afghanistan te begrijpen, te weten te komen hoe je de bevolking kan verenigen en hoe je kan zorgen dat de locale leiders niet de kant van de taliban kiezen maar de centrale regering blijven steunen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
2fastTG schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:29:
[...]

Sorry hoor maar niet alleen Amerika heeft militaire hulp geboden, wel heel erg makkelijk om dit af te doen als de schuld van de Amerikanen. Zolang de wil er niet is vanuit de burger of de politici om ervoor te zorgen dat er een goede solide militaire basis is wat verwacht je dan?

Ze hadden natuurlijk beter het Nederlandse model kunnen handhaven dan hadden ze pang-pang naar de Taliban kunnen roepen. |:( Nee sorry landen als Nederland zal zich er al helemaal niet mee moeten bemoeien want die hebben zelf niet eens het materiaal om oefeningen te kunnen doen, laat staan om ook daadwerkelijk militairen veilig en wel te kunnen sturen.

Dit had op geen enkele manier voorkomen kunnen worden en was waarschijnlijk gewoon een kwestie van tijd. De mensen die andere progressievere denkwijzen hebben dan de taliban hebben die concentreren zich niet op vechten voor je doel en zullen zelf waarschijnlijk geen wapens oppakken om te vechten voor hun normen en waarden. Dan hou je een bepaald slag over die makkelijk beïnvloedbaar is en als daarbij er geen goede leiding is dan kun je het gewoon vergeten. Uiteindelijk is de overheid hier allemaal zelf verantwoordelijk voor, alleen de president is natuurlijk zelf zo snel mogelijk vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

"Bidens Vietnam"

De vraag is of dat beeld voor hem heel erg is. Een grote meerderheid van de Amerikaanse bevolking steunt de plannen om terug te trekken, dus de publieke opinie heeft hij in elk geval achter zich.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Ik denk niet dat 4 jaar langer blijven veel eenvoudiger zou geweest zijn, de Taliban had een akkoord met Trump de US gesloten en dat verbreken zou voor verdere oorlogsvoering gezorgd kunnen hebben.

En dan zou Biden de publieke opinie tegen zich gehad hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 16-08-2021 16:52 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:37:
[...]

Verdiep je nu eens, Biden kon niet anders als de afspraken van Trump (gemaakt buiten alle reguliere kanalen en de Afghaanse overheid om) nakomen. Hij zat volledig in de fuik en kon niet anders. Hij heeft wel geprobeerd (nog recent een onderhandelingspoging op stel en sprong) maar Taliban had het door en heeft niet thuis gegeven. Die hadden liever de afspraken die ze met Trump hadden gemaakt.
Inderdaad, de US moest en zou zich terugtrekken. Maar de manier waarop had misschien wel anders gekund, zoals tolken en hun families eerder evacueren. Of vliegtuigen eerder ingevlogen hebben.

Wat is dat toch altijd met mensen die wachten tot het allerlaatste moment :)

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 7 ... 22 Laatste

Let op:
We gaan hier niet:
-Beginnen over migranten.
-Maatschappelijke problemen hier erbij halen.
-Geen gruwelijke beelden zoals bijvoorbeeld doodgeschoten mensen of mensen die van een opstijgende vliegtuig vallen.