Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-06 00:15
eric.1 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:32:
https://www.forbes.com/si...acuation/?sh=76c70c67bedb

Max belasten, zo min mogelijk brandstof aan boord om de lucht in te kunnen om vervolgens in de lucht bijgetankt te worden. Dat noem ik wel efficient.
Yups en waarschijnlijk inmiddels de enige manier, ik verwacht niet dat er nog heel veel peut op dat vliegveld beschikbaar is, vandaar dat het met burgervliegtuigen ook totaal niet meer op zou schieten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:04
Caayn schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:30:
[...]
Hoe willen ze straks de apaches meenemen? Lijkt mij niet dat ze tussendoor/straks rustig de tijd hebben om de tank vol te gooien om over de grens te vliegen. Laten ze die ook achter voor de Taliban?
Pakistan is toch wel haalbaar met zo'n ding?

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:21
Het moet toch haast wel dat de Amerikanen nog ergens een basis hebben in het land in een afgelegen gebied?

:/

Bagram hadden ze bijvoorbeeld eerst aan moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
autje schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:20:
[...]

Het betere alternatief was geweest om het land helemaal niet binnen te vallen, en al-Qaeda destijds meer gericht proberen een slag toe te brengen. Op het moment dat de Allied Forces het land in feite bezetten wist je dat deze dag ging komen.
Dat is ook geprobeerd met drone strikes, deed ook meer kwaad dan goed en bereikte bijzonder weinig doelen en kreeg veel weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]
Hoe willen ze straks de apaches meenemen? Lijkt mij niet dat ze tussendoor/straks rustig de tijd hebben om de tank vol te gooien om over de grens te vliegen. Laten ze die ook achter voor de Taliban?
Normaal gesproken gaan die in een C17, maar met de huidige chaos ben ik idd benieuwd hoe ze dat doen.
Refuelen in de lucht kunnen ze iig niet. Range is ongeveer 850km lees ik, dus misschien Pakistan weer eens lief aankijken?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Max belasten, zo min mogelijk brandstof aan boord om toch de lucht in te kunnen om vervolgens in de lucht bijgetankt te worden. Dat noem ik wel efficient.
800 mensen in een C-17 :')

En een flink aantal KC-135 tankers om te vloot bij te tanken:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E83ELiyXsAIOCQn?format=jpg&name=large

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Max belasten, zo min mogelijk brandstof aan boord om toch de lucht in te kunnen om vervolgens in de lucht bijgetankt te worden. Dat noem ik wel efficient.
En geeft de wanhoop aan. Een C-17 is enorm, maar een A-380 is bijvoorbeeld nog veel groter. Dat toestel zal helemaal volgepropt zitten.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
FicoF schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:26:
Ik vraag mij af hoe ze die laatste militairen willen evacueren. Met een heleboel militairen kunnen de vliegtuigen als nauwelijks opstijgen, hoe willen ze dat doen met de laatste paar vluchten?
Helaas is de enige optie dan om de landingsbanen volledig leeg te vegen. Daar zal geweld voor nodig zijn….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

stuffer schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:31:
[...]

Als het echt niet anders gaat zal die wel vernietigd worden.
Hoho.. Pakistan is maar 300km ver weg. Dat kunnen die dingen echt wel vliegen hoor.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

GAIAjohan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:17:
Hoe kun je dit tweeten als voorzitter van een regionale afdeling van een landelijke partij..

[Twitter]

Koekoek..

Het is alsof een bepaalde kleine groepering Nederland compleet oprolt en dan zeggen : ja blijkbaar willen de Nederlanders dit. Het is goed zo.. Op naar een machtsevenwicht.

Daarnaast zet je je partij eigenlijk met de mond vol tanden
Wat een onnozelheid. Pol Pot had waarschijnlijk ook “de steun van de bevolking” toen hij Cambodja overnam. Dat is geen garantie dat het daarna niet hopeloos fout kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:48
sambalbaj schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:35:
[...]

Dat is ook geprobeerd met drone strikes, deed ook meer kwaad dan goed en bereikte bijzonder weinig doelen en kreeg veel weerstand.
Het Amerikaanse leger (of dat van ons, om maar eens wat te noemen) is op geen enkele manier toegerust op het voeren van guerrilla oorlogen. Dat waren ze in Vietnam al niet, en nu ook niet. Je zult boots on the ground moeten hebben om dit soort acties uit te voeren, maar als je dan je slag hebt geslagen: snel weer wegwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:41
stuffer schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:31:
[...]

Als het echt niet anders gaat zal die wel vernietigd worden.
Die Apache heb je juist nodig om de startbaan leeg te vegen zodat er uberhaubt met een vliegtuig opgestegen kan worden.

Ik denk a'la GTA dat ze eerst met de Apache de startbaan leeg vegen zodat die C17 kan opstijgen en dan die C17 met de achterklep open laten vliegen zodat die Apache er zo achter in gevlogen kan worden :+

[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 16-08-2021 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XWB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:36:
[...]

800 mensen in een C-17 :')

En een flink aantal KC-135 tankers om te vloot bij te tanken:

[Afbeelding]
Sick ook... USAF heeft 550 KC-135's _O-

Edit; 398 in service.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 16-08-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 11:43

stuffer

Ondertietel

Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:39:
[...]

Hoho.. Pakistan is maar 300km ver weg. Dat kunnen die dingen echt wel vliegen hoor.
Ik typte toch: als het echt niet anders gaat.
Je materiaal weggeven gaat denk ik niet gebeuren.

[ Voor 9% gewijzigd door stuffer op 16-08-2021 12:42 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:34:
[...]
Dingen kunnen als het goed is in de lucht getankt worden toch?
Apaches niet bij mijn weten, andere helicopters wel, dus dat zullen ze inmiddels wel in elkaar aan het puzzelen zijn. Wellicht naar Pakistan of Turkmenistan, ipv bijvb ordentelijk de C17 in geschoven worden, maar het lijkt in ieder geval niet op de gewenste volgorde der dingen.
Denk dat er aardig wat militaire planners danig aan het vloeken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:42:
[...]
Sick ook... USAF heeft 550 KC-135's _O-

Edit; 398 in service.
Maar nog geen NL in het lijstje, alleen de Denen met een "DAF"je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:43:
[...]

Apaches niet bij mijn weten, andere helicopters wel, dus dat zullen ze inmiddels wel in elkaar aan het puzzelen zijn. Wellicht naar Pakistan of Turkmenistan, ipv bijvb ordentelijk de C17 in geschoven worden, maar het lijkt in ieder geval niet op de gewenste volgorde der dingen.
Dat denk ik ook. Rustig die dure machines inpakken en meenemen zit er niet meer in. Maar weggeven aan de taliban zal als nog duurder worden beschouwd.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Wat ik niet snap is dat ze niet overleggen met Taliban. Die hebben ook belang bij ordelijk vertrek. Laat die cordon om vliegveld leggen en dan kan de usa alles binnen het vliegveld in goede banen leiden.

Maar gok dat het belang van amerikaanse afgang nog groter is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
Die paar Apache's zijn echt het minste probleem als ik deze chaos zie.
Zo kan er toch niets meer landen of opstijgen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Dingen kunnen zo te zien 1900km max vliegen op cruise snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
sugarlevi01 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:28:
[...]
Ze zitten in grote delen van de wereld, al weken, zo niet maanden te soebatten, alleen al over de tolken.

Dit is niet naief. Dit is weer zoals alles gaat, geen actie ondernemen, geen keuzes durven te maken. Voort laten kabbelen tot het echt mis gaat.
Deels, deels zou ik het nog kunnen verklaren dat je niet vroegtijdig aan het Afghaanse leger wilt laten merken dat je denkt dat hun strijd hopeloos is door massaal te vertrekken. Echter ziet het er niet naar uit dat het veel verschil heeft gemaakt op dat aspect, wel op de puinzooi waar je je eigen mensen nu in hebt weten te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:45:
Wat ik niet snap is dat ze niet overleggen met Taliban. Die hebben ook belang bij ordelijk vertrek. Laat die cordon om vliegveld leggen en dan kan de usa alles binnen het vliegveld in goede banen leiden.

waarom zou de Taliban daar aan mee gaan werken? De VS heeft toch al met ze onderhandeld, Trump had toch al een geweldige deal gemaakt (en de complete Afghaanse regering buitenspel gezet). De enige reden dat ze niet het vliegveld opvegen is omdat de VS anders nog even terug gaat schieten. Die wachten netjes, alles wat niet mee gaat zitten veel mensen bij die tegen het Taliban-regime zijn en waarschijnlijk ook nog fiks wat tolken/Afghanen die de NATO-machten hebben geholpen. Daar zullen ze daarna wel mee gaan afrekenen nog.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Die Apache's zouden het moeten halen naar Pakistan. Desnoods halen ze de bewapening en munitie eraf. Bereik zal namelijk uitgedrukt zijn met een gevechtslading en die kan je eraf halen. ;)
Maar die Apache's gaan als laatste weg. Die moeten blijven voor het geval dat de Taliban toch besluit om het vliegveld aan te vallen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:21
Wie zegt dat dat niet het geval is. Als de informatie klopt zijn er checkpoints van de Taliban richting het vliegveld. Maar wat er zal zit, dat moet de NAVO zelf oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 17:16

Nox

Noxiuz

En anders kan je wel een apache optillen met een chinook of bijtanken. Zoek een stuk verlaten woestijn uit, vlieg daar heen met je chinook met tankinstallatie, vul ze bij en met een uurtje ben je weer pleite.

En anders hang je hem onder je chinook:
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

Schijnbaar kan dat (ze wegen 5 ton leeg, max 10 ton met kerosine en munitie. Beiden zijn evt. te 'dumpen')

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-06 07:16
[...]

Naast het feit dat Pakistan een bevriende natie is, vanuit VS oogpunt gezien, is één van de eenheden op de grond een Marine expeditionary unit en een andere manschappen zijn van de 82nd airborne.

Ik vermoed dus dat er naast de heli exit strategie naar Pakistan ook een ondersteuningsvaartuig in de buurt is, om die mariniers daar vandaan te airliften.

Voor een deel zal er natuurlijk nog sprake zijn van "denial" strategieën om bepaalde zaken niet in handen van de Taliban te laten vallen. Ik zag dat er ook nog wat Maxx Pro's en andere MRAP's rond en op het vliegveld reden.

[ Voor 12% gewijzigd door TIGER1125 op 16-08-2021 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nox schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:49:
En anders kan je wel een apache optillen met een chinook of bijtanken. Zoek een stuk verlaten woestijn uit, vlieg daar heen met je chinook met tankinstallatie, vul ze bij en met een uurtje ben je weer pleite.

En anders hang je hem onder je chinook:
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

Schijnbaar kan dat (ze wegen 5 ton leeg, max 10 ton met kerosine en munitie. Beiden zijn evt. te 'dumpen')
Een chinook komt niet veel verder dan een apache. Ferry range is 22xx vs 19xx km.
Met een apache eronder zal dit hard teruglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
stuffer schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:45:
[...]
Dat denk ik ook. Rustig die dure machines inpakken en meenemen zit er niet meer in. Maar weggeven aan de taliban zal als nog duurder worden beschouwd.
Zullen ze ook niet gauw doen. Desnoods vlieg je ze weg naar verlaten woestijngebied, hercules erheen voor het personeel en dan de handel opblazen. Maar goed er zijn nog wel alternatieven dus die zullen eerst wel geprobeerd worden.
En daarna sluit ik het niet uit dat er nog wat vuurwerk uit de lucht komt op de spulletjes die via het Afgaanse leger nog is buitgemaakt en waar ze een vermoeden hebben waar die zich bevinden, afhankelijk van hoe waardevol ze die technologie vinden en dat die niet in Chinese of Russische handen gaat vallen uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

FicoF schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:26:
Ik vraag mij af hoe ze die laatste militairen willen evacueren. Met een heleboel militairen kunnen de vliegtuigen als nauwelijks opstijgen, hoe willen ze dat doen met de laatste paar vluchten?
Helikopters naar Pakistan of Oezbekistan zal een reële mogelijkheid zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Onderschat het signaal niet wat naar de eigen bevolking uitgaat: kijk hoe westerlingen je behandelen, ze laten ons stikken en schieten op je. Dan ben je met ons een stuk beter af, kijk eens hoe vredelievend wij zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:21
GAIAjohan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:17:
Hoe kun je dit tweeten als voorzitter van een regionale afdeling van een landelijke partij..

[Twitter]

Koekoek..

Het is alsof een bepaalde kleine groepering Nederland compleet oprolt en dan zeggen : ja blijkbaar willen de Nederlanders dit. Het is goed zo.. Op naar een machtsevenwicht.

Daarnaast zet je je partij eigenlijk met de mond vol tanden
Uit haar "biografie":
Vrijheid, vernieuwing en solidariteit zijn de drijfveren van Saskia.
Kennelijk is vrijheid toch niet zo'n belangrijke drijfveer voor Saskia...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:59
hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

Onderschat het signaal niet wat naar de eigen bevolking uitgaat: kijk hoe westerlingen je behandelen, ze laten ons stikken en schieten op je. Dan ben je met ons een stuk beter af, kijk eens hoe vredelievend wij zijn...
Precies dit, Taliban vind dit helemaal prima en laat het gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

Beide landen zitten vol met support structures van / voor Taliban. Pakistan mag gekend zijn inmiddels, dat drama. Oezbekistan is waar depots / machining / unit repair stations van de Taliban zitten.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 17:16

Nox

Noxiuz

MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:50:
[...]

Een chinook komt niet veel verder dan een apache. Ferry range is 22xx vs 19xx km.
Met een apache eronder zal dit hard teruglopen.
Nouja, als die apache daar 'leeg' staat en ze hem toch terug willen... En die paar honderd km haal je natuurlijk wel naar Pakistan.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
ErikT738 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

Uit haar "biografie":

[...]

Kennelijk is vrijheid toch niet zo'n belangrijke drijfveer voor Saskia...
De vrijheid om weer onder de sharia te leven.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
TIGER1125 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:49:
[...]

Naast het feit dat Pakistan een bevriende natie is, vanuit VS oogpunt gezien, is één van de eenheden op de grond een Marine expeditionary unit en een andere manschappen zijn van de 82nd airborne.

Ik vermoed dus dat er naast de heli exit strategie naar Pakistan ook een ondersteuningsvaartuig in de buurt is, om die mariniers daar vandaan te airliften.

Voor een deel zal er natuurlijk nog sprake zijn van "denial" strategieën om bepaalde zaken niet in handen van de Taliban te laten vallen. Ik zag dat er ook nog wat Maxx Pro's en andere MRAP's rond en op het vliegveld reden.
Yups zijn nog meerdere mogelijkheden ondanks de chaos, maar ze zullen wel overuren draaien qua intel en plannen, "this is not a drill" zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

DaniëlWW2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

Is nog wel een eind over vijandelijk gebied. Ben blij dat ik daar niet ben.

been there, done that.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
There's no business like show business.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
België wil ook wat vliegtuigen inzetten:
Dat heeft de minister van Defensie Ludivine Dedonder aangekondigd. 'Na de zeer zorgwekkende ontwikkeling van de situatie in Afghanistan, stellen we voor om een reeks middelen te activeren', klinkt het. 'Concreet gaat het om een A400 M, twee C130 en een Falcon7X. Een deel van het NEO-detachement (non-combatant evacuation operations) staat ook klaar om te helpen bij het organiseren van een evacuatie vanaf de luchthaven van Kabul.'

'Wat betreft tolken en Afghaanse medewerkers die zich hebben ingezet voor Belgische belangen, hebben zij de mogelijkheid om zich bij onze autoriteiten kenbaar te maken. Deze mensen waren ook vaak in dienst van andere landen. Ze hebben dus ook de mogelijkheid om een ​​visum aan te vragen voor een ander land', zegt de minister.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Virtuozzo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:54:
[...]

Beide landen zitten vol met support structures van / voor Taliban. Pakistan mag gekend zijn inmiddels, dat drama. Oezbekistan is waar depots / machining / unit repair stations van de Taliban zitten.
Ja dat weet ik ook wel, maar als de Taliban gaat schieten, dan weet je dat de Amerikanen nog met een slotoffensief komen met hun luchtmacht. En daar heeft de Taliban niks bij te winnen. Dus je laat ze gaan. En om dat af te dwingen, hebben de Amerikanen zoveel man ingevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:48
[...]

Link voor die info over Oezbekistan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

En dat is helemaal terecht, we hebben 20 jaar lang daar rond gehangen en tegen de Taliban gevochten en nu vertrekt iedereen halsoverkop en krijgt de bevolking diezelfde wapens die ze beschermt hebben op hen gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

stuffer schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:55:
[...]

Is nog wel een eind over vijandelijk gebied. Ben blij dat ik daar niet ben.

been there, done that.
Het zal geen leuke vlucht zijn nee, maar het is dan ook echt vluchten. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:55:
There's no business like show business.
Ik voel een lichte discrepantie tussen de beelden uit Kabul en het waarnemingsvermogen van mevrouw Bijleveld. Die denkt echt dat ze met een opstandig CDA-congres te maken heeft... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:19
Ik zat hier ook al naar te kijken. Dat vliegtuig zou toch al zeker gisteren moeten zijn vertrokken?

Ik weet niet of een van jullie het een beetje heeft gevolgd (ik niet echt), maar op 3 juni is al gevraagd om tolken etc zo snel mogelijk weg te halen:

En dan duurt het weer zolang, tot het (bijna) te laat is. Alsof de mensen daar niks betekenen voor het kabinet.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Ja pcies, want je moet als je de luchthaven verlaat wel direct heel hoog vliegen. Er liggen allemaal bergen om Kabul.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
RobinNL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:59:
En dan duurt het weer zolang, tot het (bijna) te laat is. Alsof de mensen daar niks betekenen voor het kabinet.
dat betekenen ze ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
RobinNL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:59:
Ik zat hier ook al naar te kijken. Dat vliegtuig zou toch al zeker gisteren moeten zijn vertrokken?
Gisteren ging dat verhaal al rond, de gemiddelde lijnvlucht was al heen en terug geweest.
Sowieso heb ik ergens gelezen dat het om een Hercules zou gaan, zo klein dat heeft toch geen zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:02:
[...]

Gisteren ging dat verhaal al rond, de gemiddelde lijnvlucht was al heen en terug geweest.
Sowieso heb ik ergens gelezen dat het om een Hercules zou gaan, zo klein dat heeft toch geen zin?
En propeller aangedreven. Zo hard gaan die niet.

*** NIKS ***

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 306567

Ik raad trouwens iedereen aan om deze documentaire te kijken:

https://www.npostart.nl/a...ounded-land/VPWON_1323042

4 uur lange documentaire die het verhaal van Afghanistan verteld vanaf de jaren 60. Het mooie aan deze documentaire is dat mensen van alle kampen geïnterviewd zijn. Waardoor dit echt een onafhankelijke documentaire is. Erg interessant om te zien hoe dit conflict nu precies is ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 17:00
Die Nederlandse vluchten gaan met zweet onder de oksels opstijgen als je dit ziet..

https://twitter.com/sudhi...14711470082widget%3DTweet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:02:
[...]

We hebben niks groters. En deze hebben niet perse asfalt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Komt bij dat het maar de vraag is hoe de brandstofsituatie in Kaboel is. De militaire toestellen tanken al bij nadat ze zijn opgestegen, civiele toestellen kunnen dat niet. Je bent dus maximaal beladen en je hebt veel bereik nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:12
Dacuuu schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:05:
Die Nederlandse vluchten gaan met zweet onder de oksels opstijgen als je dit ziet..

Die gaan niet eens landen denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
We hebben toch nog KDC-10's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:06:
[...]

We hebben toch nog KDC-10's?
1 tankvliegtuig dacht ik?

edit:
De Jan Scheffer zal in 2021 Nederland gaan verlaten. De Prins Bernhard is op 4 november 2019 naar Amerika gevlogen, verkocht aan een Amerikaans bedrijf.[2] Dit alles in afwachting van hun opvolgers, de Airbus A330. Hiervan zijn er, samen met vijf andere landen, acht van besteld. Daarvan worden er dan vijf op Vliegbasis Eindhoven gestationeerd.
Tevens; wat minder heavy duty dan de echte militaire vliegtuigen.

[ Voor 56% gewijzigd door MikeyMan op 16-08-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Er staat die landen weinig in de weg om 2 heren te dienen (en 2x te verdienen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
TIGER1125 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:49:
[...]

Pakistan als reddingsboei, hoe wrang wil je het hebben.

Pakistan waar de taliban nou juist ontstond en de Pakistaanse geheime dienst de taliban al decennia faciliteert in Afghanistan.

Enorm bevriende natie met twee gezichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-06 15:10

psy

MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:05:
[...]

We hebben niks groters. En deze hebben niet perse asfalt nodig.
We hadden nu toch ook een A330 die de KDC-10 zou vervangen, of is die nog niet operationeel?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Die is inderdaad een paar weken terug uit Afghanistan en daarna uit dienst genomen.

Maar die A330's staan dus op Eindhoven, waarom die niet ingezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
psy schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:12:
[...]

We hadden nu toch ook een A330 die de KDC-10 zou vervangen, of is die nog niet operationeel?
Volgens mij is die A330 onderdeel van een NAVO venture met België en Luxemburg, geen idee of die zomaar ingezet kan worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Topic gaat hard zo 😎

Ah dat wist ik niet, thanks.

[ Voor 41% gewijzigd door psy op 16-08-2021 13:14 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]
Die halen Pakistan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:12:
[...]

Die is inderdaad een paar weken terug uit Afghanistan en daarna uit dienst genomen.

Maar die A330's staan dus op Eindhoven, waarom die niet ingezet?
ik denk dat het issue anders is geworden: te min landingsbanen. Meer vliegtuigen gaan nie thelpen dan, met wat pech vergroten ze de chaos alleen maar.

Maar goed, heel veel 'too little, too late'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:00
XWB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:13:
[...]

Volgens mij is die A330 onderdeel van een NAVO venture met België en Luxemburg, geen idee of die zomaar ingezet kan worden.
Eerst over vergaderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:44
Verschrikkelijk om te zien en te lezen....

Voor de Taliban is dit een gezwel wat leegloopt en dichtgroeid. Zodra de huid genezen is zal niemand meer weten wat er onderhuids gebeurt. Het is dan ook logisch dat de Taliban iedereen laat vluchten, dit zal de interne propagandamachine alleen maar sterken.

Ben benieuwd hoeveel waarnemers / Unicef medewerkers straks een objectief oordeel kunnen vellen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Nederland doet er alles aan om ambassadepersoneel, tolken en ‘anderen die onze bescherming verdienen’ zo snel mogelijk weg te krijgen uit Afghanistan, zei demissionair premier Rutte vanochtend op vragen hierover. ,,Maar het is ingewikkeld”.

Niels Klaassen 16 aug. 2021
Laatste update: 12:27
De situatie in het land is ‘onoverzichtelijk en zeer zorgwekkend’, aldus Rutte, die stelt dat ‘de hele wereld’ verrast is door de snelle opmars van de taliban. ,,Iedereen moet vaststellen dat het heel snel is gegaan, de hele wereld probeert mensen nu in veiligheid te brengen.” Op vragen of Nederland te laat in actie kwam om de tolken veilig te stellen - begin juni hamerde de Kamer hier al op - ging Rutte niet in.

Ik krijg hier toch echt lauwe p** van.
Nee Rutte, dit kon je zien aankomen, al wekenlang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

DaniëlWW2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:56:
[...]

Ja dat weet ik ook wel, maar als de Taliban gaat schieten, dan weet je dat de Amerikanen nog met een slotoffensief komen met hun luchtmacht. En daar heeft de Taliban niks bij te winnen. Dus je laat ze gaan. En om dat af te dwingen, hebben de Amerikanen zoveel man ingevlogen.
En de Taliban is niet gek genoeg om 5000 getrainde Amerikaanse militairen aan te vallen. Maar ja, de verwachting was ook dat ze voor de poorten van Kabul zouden wachten tot de Amerikanen opgerot waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

sambalbaj schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:12:
Enorm bevriende natie met twee gezichten.
Geldt dat niet voor alle landen daar? Inclusief SA.
Enige die echt helder is, is Iran geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

psy schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:21:
bewust beleid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
stuffer schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:00:
Ja pcies, want je moet als je de luchthaven verlaat wel direct heel hoog vliegen. Er liggen allemaal bergen om Kabul.
Dat zullen ze sowieso wel doen, ik vermoed dat zowat iedere takeoff daar een 'tactital takeoff' zal zijn, zo snel mogelijk de hoogte in om te voorkomen dat je geraakt wordt door (vreugde)vuur van wapens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dacuuu schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:05:

Ja dat wordt een mooie puinhoop met turboprops zoals de Herc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Niet om het goed te praten, maar hoeveel mensen hadden verwacht dat Kabul in een dag zonder slag of stoot zou vallen? Ik tot dit weekend in ieder geval niet.

Men had die tolken weken eerder moeten ophalen, aan de andere kant wil je de ambassade met het lokale personeel zo lang mogelijk normaal laten doordraaien. Door te ontruimen geeft je het signaal dat je ze al opgegeven hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Nederland doet er alles aan om ambassadepersoneel, tolken en ‘anderen die onze bescherming verdienen’ zo snel mogelijk weg te krijgen uit Afghanistan, zei demissionair premier Rutte vanochtend op vragen hierover. ,,Maar het is ingewikkeld”.

Niels Klaassen 16 aug. 2021
Laatste update: 12:27
De situatie in het land is ‘onoverzichtelijk en zeer zorgwekkend’, aldus Rutte, die stelt dat ‘de hele wereld’ verrast is door de snelle opmars van de taliban. ,,Iedereen moet vaststellen dat het heel snel is gegaan, de hele wereld probeert mensen nu in veiligheid te brengen.” Op vragen of Nederland te laat in actie kwam om de tolken veilig te stellen - begin juni hamerde de Kamer hier al op - ging Rutte niet in.

Gelukkig heeft Oekraïne Nederlanders het land uit kunnen helpen, Nederland, VK (Die gaan pas woensdag eens een debat voeren), VS, Duitsland en nog wat andere landen laten ze gewoon in de steek.

Nederland mag dus Oekraïne gaan bedanken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Niet om het goed te praten, maar hoeveel mensen hadden verwacht dat Kabul in een dag zonder slag of stoot zou vallen? Ik tot dit weekend in ieder geval niet.

Men had die tolken weken eerder moeten ophalen, aan de andere kant wil je de ambassade met het lokale personeel zo lang mogelijk normaal laten doordraaien. Door te ontruimen geeft je het signaal dat je ze al opgegeven hebt...
Als een land zoals Afghanistan zo snel ingenomen kan worden door de Taliban, dan betekend dit 1 ding.

Er is acceptatie onder het volk en de andere stammen dat dit kan en mag, het is ook weer niet alsof de Taliban een mega conflict doormoeten voor ze aan de macht komen.
Dit betekend dus dat ze MOGEN komen en aan de macht komen.

Hier zit een lange voorbereiding al aan vast en hier hebben diverse mensen al van geweten en het is gewoon niet te filmen dat wij in het westen hier geen signalen van hebben opgepikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 00:40
Komt hier straks nu eigenlijk nog een soort van onderzoekscommissie voor of iets op VN niveau?

Wat hier gebeurt is is natuurlijk wel echt waanzin. Ik kan me toch niet voorstellen dat men nu na 20jaar lang aanploeteren nu de schouders optrekt en "Zonde van de levens, geld, maar ok het is wat het is" zegt?

En ja, v.w.b de snelheid ben ik het wel eens met ^^. De Taliban moet toch wel een flink draagvlak hebben onder het volk anders gaat dit toch niet zo easy?

[ Voor 20% gewijzigd door De_Bastaard op 16-08-2021 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Wat denk ik goed is voor een aantal mensen om even naar te kijken is deze vice documentaire uit 2013(!)
Dan heb je denk ik al snel een beeld waarom dit zo gaat zoals het nu gaat. Agenten en afghaans leger wat zo currupt is als het maar kan, agenten die aan de heroine zijn etc etc. De titel is dan ook enigszins sarcastisch.

YouTube: This Is What Winning Looks Like (Full Length)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannetje19
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 19:27
De_Bastaard schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:31:
Komt hier straks nu eigenlijk nog een soort van onderzoekscommissie voor of iets op VN niveau?

Wat hier gebeurt is is natuurlijk wel echt waanzin. Ik kan me toch niet voorstellen dat men nu na 20jaar lang aanploeteren nu de schouders optrekt en "Zonde van de levens, geld, maar ok het is wat het is" zegt?
Ik hoop dat ze dat ook gaan doen rondom deze pandemie, maar dat is een ander topic :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Mektheb schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

Als een land zoals Afghanistan zo snel ingenomen kan worden door de Taliban, dan betekend dit 1 ding.

Er is acceptatie onder het volk en de andere stammen dat dit kan en mag, het is ook weer niet alsof de Taliban een mega conflict doormoeten voor ze aan de macht komen.

Hier zit een lange voorbereiding al aan vast en hier hebben diverse mensen al van geweten en het is gewoon niet te filmen dat wij in het westen hier geen signalen van hebben opgepikt.
Ja vooral vrouwen vinden het erg fijn om onderdrukt te worden.... Hou op man. Dit is absoluut niet wat de bevolking wil, anders hadden ze wel met Afghaanse vlaggetjes in de straten staan zwaaien en juichen en dansen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:47:
[...]

Deels, deels zou ik het nog kunnen verklaren dat je niet vroegtijdig aan het Afghaanse leger wilt laten merken dat je denkt dat hun strijd hopeloos is door massaal te vertrekken. Echter ziet het er niet naar uit dat het veel verschil heeft gemaakt op dat aspect, wel op de puinzooi waar je je eigen mensen nu in hebt weten te brengen.
Ik denk niet dat die gedachte enige invloed heeft gehad.

En sorry, ik zei maanden, ik bedoelde jaren, sinds 2014 zijn ze al bezig.
https://www.trouw.nl/nieu...fghaanse-tolken~baffbd3e/

Sinds 13 april 2019 iets meer. Gelukkig (?) leidde dat tot bovenstaande bericht.
https://www.nd.nl/nieuws/...anders-hielpen-onder-vuur

En een paar maanden geleden werd defensie toch ietwat boos, over het gebrek aan actie.
https://www.trouw.nl/buit...aliban-toeneemt~ba52e83c/

Maar wel fijn dat nu het hele land in chaos is, er eindelijk een vliegtuigje die kant op kan. Ik wens ze veel succes met landen, en de juiste mensen uit die mensenmassa ophalen. Hopelijk staan ze allemaal magisch klaar met hun visa's en papieren op de juiste plek verzameld, en wordt niemand onder de voet gelopen.

Sorry maar ik vind het echt schofterig. Als ik zo doe, dan noem ik dat bewuste incompetentie.
En nog even een goed voetje halen met actie faken.

Geldt niet alleen voor Nederland, maar ook de vele andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
XWB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:56:
Daarmee vergeleken klinkt NL zelfs bijna nog "op tijd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

De_Bastaard schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:31:

Oh zeker, hoop ook hier in Nederland tegen het d-kabinet en de traagheid waarmee is gereageerd.. Zo traag reageren lijkt wel haast bewust te zijn. Kan rutte wel zeggen dat het een grote verrassing was. Terwijl de Taliban afgelopen zaterdag 50 km van Kabul was. Men had toen al plannen moeten hebben om vliegtuigen te sturen.. 50km is zelfs in Nederland om de hoek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:56:
[...]

Kunnen ze echt met een slotoffensief komen? Turkije is best een eind weg voor de Amerikaanse luchtmacht. De Nimitz is eerder dit jaar uit de Golf vertrokken en het is mij nog niet duidelijk of de Roosevelt of Eisenhouwer deze positie al ingenomen hebben.

Goed, de VS beschikt nog altijd over B2 en B52 bommenwerpers die de wereld rond kunnen vliegen. Als het echt moet krijgen zij wel een paar ton aan bommen op de Taliban gedropt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:23:
[...]

En de Taliban is niet gek genoeg om 5000 getrainde Amerikaanse militairen aan te vallen. Maar ja, de verwachting was ook dat ze voor de poorten van Kabul zouden wachten tot de Amerikanen opgerot waren.
Ze zitten inmiddels toch allemaal op en rond het vliegveld ?
Heeft dan weinig zin om niet de stad verder "veilig te stellen" vanuit Taliban perspectief lijkt me, zet er ook nog wat druk op dat dat niet weken gaat duren dat vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 00:40
Skyaero schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

Kunnen ze echt met een slotoffensief komen? Turkije is best een eind weg voor de Amerikaanse luchtmacht. De Nimitz is eerder dit jaar uit de Golf vertrokken en het is mij nog niet duidelijk of de Roosevelt of Eisenhouwer deze positie al ingenomen hebben.

Goed, de VS beschikt nog altijd over B2 en B52 bommenwerpers die de wereld rond kunnen vliegen. Als het echt moet krijgen zij wel een paar ton aan bommen op de Taliban gedropt.
De VS gaat helemaal niets doen joh. Er was toch afgesproken dat als de overname vreedzaam zou gebeuren er geen interventie zou komen? Dat is precies wat er nu gebeurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
XWB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:13:
[...]

Zie hier info over die toestellen:
https://www.defensie.nl/o...--en-transportvliegtuigen

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

Ze zitten inmiddels toch allemaal op en rond het vliegveld ?
Heeft dan weinig zin om niet de stad verder "veilig te stellen" vanuit Taliban perspectief lijkt me, zet er ook nog wat druk op dat dat niet weken gaat duren dat vertrek.
Tban heeft inmiddels al checkpoints rond het vliegveld, iedereen die richting of vanaf het vliegveld komt weten ze precies wie het is. Als je het land wilde ontvluchten heb je volgens de Taliban al een bekentenis afgegeven dat je tegen hen bent. Het wordt wel erg makkelijk gemaakt zo voor ze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
XWB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:56:

[...]
Lol, die sturen waarschijnlijk 2 F16's ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
De_Bastaard schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:38:
[...]

De VS gaat helemaal niets doen joh. Er was toch afgesproken dat als de overname vreedzaam zou gebeuren er geen interventie zou komen? Dat is precies wat er nu gebeurt is.
Lees eens even de discussie terug. Het scenario was "wat als de Taliban toch de aanval in ging zetten op de laatste paar Amerikaanse troepen op het vliegveld"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mektheb schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

Je en de dictator in witrusland zit er nog en heeft dus ook steun. Hong-kong blijkbaar wil bij china horen (immers daar nemen alle protesten af en heffen vakbonden zich op) en verkrachtte vrouwen die zich niet verzetten willen gewoon graag sex.

En wij hebben het mogelijk gemaakt doordat Trump onderhandelingen is begonnen waarbij het de legitieme regering van Afghanistan volledig buiten spel gezet heeft. Dus we wisten er van, maar hebben iet gehandeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyberpope op 16-08-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
FastFred schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

Ja vooral vrouwen vinden het erg fijn om onderdrukt te worden.... Hou op man. Dit is absoluut niet wat de bevolking wil, anders hadden ze wel met Afghaanse vlaggetjes in de straten staan zwaaien en juichen en dansen...
Zijn ook over het algemeen niet de vrouwen die het beslissen bij de stammen.

Maar ja je hebt wel een punt, maar toch denk ik er meer mensen al van geweten hebben het is ook weer niet zo de Taliban met 500.000 man zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
De_Bastaard schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:38:
[...]
Geen slotoffensief, maar nog her en der nog wat eigen (buitgemaakt) wapentuig vernietigen zou ik me wel voor kunnen stellen. Zou wat gevoelig kunnen liggen bij Pakistan misschien, maar of dat ze er van zou weerhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Skyaero schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:40:
[...]

Lees eens even de discussie terug. Het scenario was "wat als de Taliban toch de aanval in ging zetten op de laatste paar Amerikaanse troepen op het vliegveld"
Misschien dat ze dan nog wat afscheidskadeautjes willen droppen, het is afwachten en onwijs spannend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:40:
[...]

Je en de dictator in witrusland zit er nog en heeft dus ook steun. Hong-kong blijkbaar wil bij china horen (immers daar nemen alle protesten af en heffen vakbonden zich op) en verkrachtte vrouwen die zich niet verzetten willen gewoon graag sex.
Ja zo bedoelde ik het niet, maar ik snap wel het zo overkomt.

Bedoel alleen wel dat er meer mensen wat geweten moeten hebben en er ook echt wel mensen zijn die ze niet hebben tegengehouden waar dat wel zou kunnen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 63072

FastFred schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

Nee, maar het kan die bevolking ook niet genoeg schelen om voor hun vrijheid te strijden.

We hebben daar 20 jaar gezeten en men vond het wel best. Afghaanse politie en leger waren corrupt en ongeorganiseerd als de pest, vrijwel geen afghaan die zich serieus voor de vrijheid in wil zetten.

Het is een ongeemancipeerd land dat de achterlijke ideeen van de traditionele islam over vrouwen hoog in het vaandel heeft. De vrouwen daar zijn het slachtoffer, de mannen hebben verzaakt en krijgen nu loon naar werken.

Heel cru, maar de beste suggestie die ik heb gezien is een grote muur om het midden oosten en niets meer met ze te maken hebben.

In kader van dat laatste moet men ook maar eens goed kijken naar de inkomsten van de taliban. Die worden net zo hard van het geld van onze drugsverslaafden gefinancieerd als door allerlei religieuze en liefdadigheids organisaties. Stop dezelfde moeite die je in een 20 jarige bezetting hebt gestoken maar eens in het aanpakken daarvan.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 16-08-2021 13:49 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mektheb schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:42:
[...]

Ja zo bedoelde ik het niet, maar ik snap wel het zo overkomt.

Bedoel alleen wel dat er meer mensen wat geweten moeten hebben en er ook echt wel mensen zijn die ze niet hebben tegengehouden waar dat wel zou kunnen.
Ik gok dat het niet tegengehouden had kunnen worden, daarvoor was het proces dat 4 jaar geleden is ingezet al te ver.

2 opties:
- Wat er nu gebeurd (alles nu wel heel snel)
- Heel vet opschalen

En dat laatste wil niemand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Dus "wij" als Europese landen, hebben er vanaf 2024, precies 9 toestellen.

De US heeft er nu 398 actief inzetbare :X :w -O-

Jeetje we hebben nog wat in te halen zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:36
Skyaero schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

Het is niet zo dat de TB in een kazerne zit ofzo. Die lopen tussen de bevolking. Dus wat zou je dan willen bombarderen? Als ze dat doen is het echt een overwinning voor de TB, qua beeldvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Bensimpel|IA schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:39:
[...]
Tban heeft inmiddels al checkpoints rond het vliegveld, iedereen die richting of vanaf het vliegveld komt weten ze precies wie het is. Als je het land wilde ontvluchten heb je volgens de Taliban al een bekentenis afgegeven dat je tegen hen bent. Het wordt wel erg makkelijk gemaakt zo voor ze..
Yups, maar goed het voornaamste wat ik de amerikanen zou kunnen verwijten is het er op lijkt dat ze die Noordelijke Alliantie van Dostum en die ander knakker, met een militie structuur, ondergraven hebben ten faveure van een nationale regering en leger geënt op westerse ideeën daar over. Dat heeft niet gewerkt als concept, maar je kunt toch ook moeilijk stellen dat de Afghanen zelf er in grote getalen alles aan hebben gedaan om dit te voorkomen.
Pagina: 1 ... 6 ... 22 Laatste

Let op:
We gaan hier niet:
-Beginnen over migranten.
-Maatschappelijke problemen hier erbij halen.
-Geen gruwelijke beelden zoals bijvoorbeeld doodgeschoten mensen of mensen die van een opstijgende vliegtuig vallen.