Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:05
pingkiller schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:53:
Ik heb ernstig te doen met de het deel van de Afghanen dat een progressieve samenleving voor staat, zeker de vrouwen. Die gaan nu de islamitische versie van de handmaid's tale in.

Ik ben benieuwd welk percentage van de bevolking wel graag met de taliban/sharia verder wil. Zijn daar cijfers over?
Is het alleen de hoofdstad waar de progressieven zich bevinden? Ik heb echt geen idee.
Dat schijnt wel mee te vallen. Ik las gisteren een artikel/opiniestuk van een Zweedse Afghanistan-kenner en die schatte dat het om een percentage of 10 gaat. Maarja, dergelijke schattingen zullen vast niet heel nauwkeurig of betrouwbaar zijn.

Er zijn wel surveys gedaan waar je adhv stellingen zelf een beeld kan schetsen over het draagvlak voor Sharia. Ik weet alleen niet hoe nauwkeurig en betrouwbaar deze cijfers zijn. https://asiafoundation.or...rvey-of-the-afghan-people

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:40
Marzman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:12:
[...]

Schijnbaar is Taliban in hun taal het woord voor studenten. Dus dat moeten ze dan wel kunnen leren ;) Wel bizar dat het dan nog steeds die naam heeft, het zal wel ooit als studentenopstand begonnen zijn.
Laten we 'student van theologie' (vrij vertaald) maar niet verwarren met de gemiddelde student op een Nederlandse uni :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-06 14:04
Marzman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

Waarom moeten de amerikanen het loon van Afghanen betalen? Ze hebben een relatief rustige periode gehad waarin ze iets op konden zetten. Het enige wat je Biden kwalijk kan nemen is het versnellen van het vertrek. Al de rest is het werk van zijn voorgangers.
Ik beweer nergens dat de Amerikanen dit moeten doen. Wat ze wel moesten doen was een werkende burger administratie achterlaten die dingen als loon betalingen deed, met controle, justitie etc.

Je kan toch niet verwachten in een land als Afghanistan dat enkel jouw militaire aanwezigheid opeens de burgers zal inspireren om een werkende administratie op te zetten? Ook dit deel is mijn inziens een verantwoordelijkheid maar ik betwijfel in welke mater hier oog voor is geweest en ja dan krijg ge heel snel dit.
Zeker als de militairen op de grond al jaren aangeven geen vertrouwen te hebben in de "mensen" zelf daar.
Omdat ze geconfronteerd worden met corruptie etc.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
In mijn ogen had de NAVO nog jaren een bezetting moeten handhaven van +/- 10.000 man + uitgebreide luchtsteun om Afghanistan de kans te bieden langzamerhand op eigen benen te gaan staan. We kunnen doen alsof 20 jaar een eeuwigheid is. Maar dat is het niet als je ziet van hoe ver het land komt en hoe lang het er al onrustig is.

En dan praat ik vanuit het idee dat we er nou eenmaal al waren. Bij dat verhaal kun je sowieso je vraagtekens plaatsen. Je had de 'Noordelijke Alliantie' destijds ook lekker verder kunnen laten knoeien met de Taliban. Het is niet alsof Islamitisch terrorisme niet meer bestaat nu Al Qaeda geen kampen meer heeft in Afghanistan. Daar is hele andere ellende voor in de plaats gekomen. Met name in Europa welliswaar. Wat dat betreft heeft de VS de boel gewoon veel beter afgeschermd. En het land zit niet vol met talloze moslim-extremisten in tegenstelling tot Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-06 08:38
Waarom is de waarheid vinden zo moeilijk? Zijn de troepen weggegaan omdat de gasleiding niet door ging?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OugtheDlQtnlvXdznJO076gBDg0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yrs6X6eNRoMdomRXgLv3MnzT.png?f=user_large

Gestationeerd op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YV-uiQuicqrPPebPCgDhG1k3nDQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/oOU5JnogyLN5jXfiVKj6ah4m.gif?f=user_large

Je zit daar toch niet om het land op te bouwen. Al die berichten van "x is ingenomen" zijn zinloos zonder het grote plaatje: waarom zitten er zoveel strijders bij de Taliban & waarom gingen de troepen weg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0FkVIpcWNp_xR0tDUxj3a_gpi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTieqCZ3s3oxtsds0ixKF6Ww.jpg?f=fotoalbum_large

Wegen de waarschijnlijke baten niet meer op tegen de lasten?
https://energy.economicti...s-in-afghanistan/84223218
(ik krijg een beter beeld van wat er speelt vanuit de Indiase media dan de Nederlandse)

[ Voor 36% gewijzigd door Harm_H op 16-08-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

-AzErTy- schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Ik beweer nergens dat de Amerikanen dit moeten doen. Wat ze wel moesten doen was een werkende burger administratie achterlaten die dingen als loon betalingen deed, met controle, justitie etc.

Je kan toch niet verwachten in een land als Afghanistan dat enkel jouw militaire aanwezigheid opeens de burgers zal inspireren om een werkende administratie op te zetten? Ook dit deel is mijn inziens een verantwoordelijkheid maar ik betwijfel in welke mater hier oog voor is geweest en ja dan krijg ge heel snel dit.
Zeker als de militairen op de grond al jaren aangeven geen vertrouwen te hebben in de "mensen" zelf daar.
Vind je echt dat je dit niet kan verwachten in 20 jaar tijd?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-06 16:57
-AzErTy- schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Maar is dit niet juist de verantwoordelijkheid van de Afghanen zelf? Twintig jaar is misschien geen eeuwigheid maar je zou verwachten dat je in die tijd toch wel een imperfect maar functionerend systeem op moet kunnen zetten. Corruptie is van alle tijden en komt wereldwijd overal voor.

Overigens wel schokkend die beelden van het vliegveld. Niet dat er zo veel mensen weg proberen te komen maar dat het ALLEEN MAAR MANNEN zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Marzman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Vind je echt dat je dit niet kan verwachten in 20 jaar tijd?
Nee, niet in een land dat niet volledig gepacificeerd is en feitelijk in een stand van burgeroorlog staat.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-06 07:16
loekf2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:04:
[...]

De Taliban had in Juli een ontmoeting met de Chinese regering.

Tuurlijk ideaal om Afghanistan in je vriendenkring te hebben, ook al vervolg je de moslim broeders in West China.

US schaalt wel op, nog meer C17s:

[Embed]
Tijdens de persbriefing van het Pentagon afgelopen vrijdag is meerdere malen duidelijk gemaakt dat het aantal vliegtuigen geen belemmerende factor zou zijn bij een evacuatie. Dit pas op zich dus wel in die strategie om voldoende vliegtuigen beschikbaar te hebben. Vraag me eerlijk gezegd alleen af hoeveel er al rond vliegen op het moment, en of de capaciteit van het vliegveld dan op een gegeven moment geen issue wordt.
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

Vraag me sowieso af hoe het zit met de kennis en kunde binnen de Taliban. Zie wat filmpjes langs komen van Taliban bij achtergelaten wapentuig, en daar lijken ze niet echt mee uit de voeten te kunnen. Vraag me af of ze wel om kunnen gaan met infrastructuur.
Vraag me eerder af wat er met het operationele spul is gebeurd, want ik zie in een hoop filmpjes echt heel veel niet direct inzetbaar spul staan (MaxxPro's, een Hind, wat heli's) Maar de Talibal zal in mijn ogen, zeker op de korte termijn, eerder zullen kiezen voor laaghangend fruit wat minimale inspanning en middelen kost op operationeel te krijgen en te houden. Want de belemmerende factor in deze zullen die middelen blijven: onderdelen, betrouwbaar personeel.

Ben vooral benieuwd waar de Mi-24 Hind's heen zijn, en dan niet de ene die daar niet inzetbaar in die hangar stond te zijn, maar de andere die ze nog hadden. Geldt overigens ook voor die luchtsteun vliegtuigen waar de VS vol trots piloten voor aan het opleiden is geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 16-08-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 28-06 00:15
-AzErTy- schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:06:
[...]

Inderdaad, maar dit vind ik toch echt wel iets dat je rechtstreeks de Amerikanen moet aanwrijven.
Je bezet doodleuk 20 jaar een land en dan slaag je er nog niet in om een fatsoenlijk burgersysteem op te zetten?
Ik bedoel lonen betalen, zorgen dat er in de basis van je soldaten op vaste momenten proviand geleverd wordt etc allemaal hartstikke noodzakelijk maar niet echt rocket science hé? En als je ziet dat er corruptie is pak die dan aan!
Erhmm leuk, maar uiteindelijk moeten ze het zelf aan gaan pakken, anders kun je nooit weg.
En ik denk eigenlijk dat deze uitkomst vrij onontkoombaar was (althans het deel voor de Afghanen, van de rest van westerse burgers had zich een deel de afgelopen weken al uit de voeten kunnen maken).
Ik vraag me trouwens af of je niet veel beter resultaten zou halen om niet te willen proberen om een samenleving/regio als Afghanistan vanuit de Middeleeuwen onmiddellijk naar een pseudo westerse democratie om te vormen. Uiteindelijk zijn we in Europa ook eerst een paar eeuwen geregeerd door verlichte despotisme een véél nuttigere staatsvorm die wel degelijk resultaten boekt. Kijk naar Libië onder Qadhafi of Egypte onder Moebarak.
Dat is haalbaarder daar, al verwacht ik nog steeds dat na een vertrek oude fracties hernieuwd gaan zoeken naar een balans en dus met elkaar gaan knikken. Maar zoiets zit niet in ons systeem en ook daar zou gelijk kritiek op komen in westerse landen zelf, de humanitaire NL toyota's in Syrie bijvb.
Zolang die in wezen vooruitgang bewerkstelligen en voor stabiliteit zorgen en je ze min of meer in de hand kan houden en sturen als het Westen boek je veel betere resultaten denk ik.
Ik geloof er maar matig in, omdat tijdens de bezetting de lokale verhoudingen verstoort zijn en blijven tot vertrek en daarna zal dat "gecorrigeerd" gaan worden, en dat gaat zelden met (alleen) woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:55
ErikT738 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:30:
[...]

Maar is dit niet juist de verantwoordelijkheid van de Afghanen zelf? Twintig jaar is misschien geen eeuwigheid maar je zou verwachten dat je in die tijd toch wel een imperfect maar functionerend systeem op moet kunnen zetten. Corruptie is van alle tijden en komt wereldwijd overal voor.

Overigens wel schokkend die beelden van het vliegveld. Niet dat er zo veel mensen weg proberen te komen maar dat het ALLEEN MAAR MANNEN zijn...
Tja het is Afghanistan, hoe hard wij ook roepen dat 'vrijheid' voor vrouwen belangrijk is. Denk je echt dat er voor de gemiddelde vrouw in Afghanistan ook maar iets veranderd? Mannen bepalen daar gewoon alles. Dat verander je niet in 20 jaar oorlog.
Er zullen vast individuele vrouwen geweest zijn die konden floreren de afgelopen tijd, maar een groot deel van de bevolking leeft gewoon volgens de (strenge) islam met of zonder Taliban.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
TIGER1125 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:30:
[...]
Tijdens de persbriefing van het Pentagon afgelopen vrijdag is meerdere malen duidelijk gemaakt dat het aantal vliegtuigen geen belemmerende factor zou zijn bij een evacuatie. Dit pas op zich dus wel in die strategie om voldoende vliegtuigen beschikbaar te hebben. Vraag me eerlijk gezegd alleen af hoeveel er al rond vliegen op het moment, en of de capaciteit van het vliegveld dan op een gegeven moment geen issue wordt.
Ze moeten wel een eind vliegen, meeste lijkt dubai, quatar of saudi arabië te zijn als bestemming, dus je hebt er wel een paar nodig, plus een hele vloot tankers.
Vraag me eerder af wat er met het operationele spul is gebeurd. Al kan ik me ook voorstellen dat ze eerder zullen kiezen voor laaghangend fruit wat minimale inspanning en middelen kost op operationeel te krijgen en te houden. Want de belemmerende factor in deze zullen die middelen blijven: onderdelen, betrouwbaar personeel.

Ben vooral benieuwd waar de Mi-24 Hind's heen zijn, en dan niet de ene die daar niet inzetbaar in die hangar stond te zijn, maar de andere die ze nog hadden. Geldt overigens ook voor die luchtsteun vliegtuigen waar de VS vol trots piloten voor aan het opleiden is geweest.
Kan me voorstellen dat het plan was om die nog te vernietigen, maar dat dat nu deels spaakloopt doordat die evacuatie wat trager loopt qua tempo dan verwacht. En ik kan me voorstellen dat er een belletje van de chinezen dan wel russen, dan wel iran, is met interesse voor bijvb die achtergelaten drones of een blackhawk om eens uit elkaar te gaan schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Ze hebben het erover dat mensen uit vliegtuigen vallen nadat ze zich aan het landingsgestel hebben vastgeklampt.

Jezus.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:30:
Het blijft opmerkelijk hoe wij dit alles langs onze eigen post-koloniale morele meetlat blijven leggen. Op de radio gaat het er vooral over hoe verschikkelijk het voor de Afghaanse bevolking is maar diezelfde bevolking heeft geen enkele weerstand geboden. De Taliban is nog net niet als bevrijders toegejuicht, gênant om te lezen dat volgens Blinken en Bijleveld het allemaal niet voor niets is geweest.
Ik weet dat het niet passelijk is om met WW2 te vergelijken maar het gaat hier toch wel op vind ik: Wat hebben onze burgers destijds tegen de Duitsers gedaan? Ook niet veel. Als gewone burger kan je gewoon niks. Je kan je nek uitsteken en neergemaaid worden, dat is het wel zo'n beetje.

Als ik zie hoe veel moeite mensen nu doen om het land te ontvluchten lijkt het toch niet bepaald gewild allemaal bij veel mensen.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 16-08-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

Waarom moeten de amerikanen het loon van Afghanen betalen? Ze hebben een relatief rustige periode gehad waarin ze iets op konden zetten. Het enige wat je Biden kwalijk kan nemen is het versnellen van het vertrek. Al de rest is het werk van zijn voorgangers.
Ik dacht juist dat Biden dit vertrek vertraagd had? De deal van Trump en Co. met de Taliban was volgens mij een wapenstilstand in ruil voor wat Talib gevangenen en terugtrekking van Amerika per 1 mei 2021 maar ik kan het verkeerd begrepen hebben. Neemt niet weg dat ik het een grove fout vind van de huidige regering (de VS en ook de onze) dat dit allemaal zo chaotisch en traag geregeld is. Een tip voor de toekomstige tolk in oorlogsgebied is dan ook, eis een verblijfsvergunning onbepaalde tijd voordat je aan t werk gaat en doe het anders niet.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-06 09:37

Jebus4life

BE User

Ik lees veel commentaren, die alle kanten opgaan (bij sommigen sluit ik me aan, anderen wat minder).
Maar laten we eerlijk zijn: er was geen goede oplossing meer...

De VS is begonnen aan hun invasie van Afghanistan in hun War on Terror: Het primaire (eigenlijk het enige) doel was de uitschakeling van Al-Qaeda. En de heren van Al-Qaeda gebruikten Afghanistan in se als uitvalsbasis. De Taliban werkten niet echt mee bij het uitschakelen van Al-Qaeda dus die werden gewoon aan de kant gezet (eerlijk is eerlijk, dat was toen ook makkelijk te verkopen in de VS/EU: zeker in de VS waren alle moslims plots vijanden geworden dus Taliban, Al Qaeda, Saddam, allemaal 1 pot nat).
*Ik wil niet zeggen dat de Taliban & Al-Qaeda géén (goede) banden hadden. Maar de Taliban was veel meer naar binnen gericht dan Al-Qaeda.

Afghanistan militair onder de voet lopen was eigenlijk een piece of cake voor de Amerikanen. Al Qaeda uitschakelen was wat moeilijker... Dus ze moesten wat langer blijven dan verwacht/voorzien. Dan is er een wat humanitair sausje overheen gegoten (laten we van Irak/Afghanistan een functionele democratie maken (dat verkocht ook weer goed op het thuisfront), maar basically was het probleem: Ons échte doel bereiken is wat moeilijk dus laten we er een draai aan proberen geven.
*Van deze paragraaf ben ik niet zeker, maar zo interpreteer ik het: na de initiele invasie is het nieuws over Afghanistan wat naar de achtergrond verdwenen

Inmiddels was er al 5 (of zelfs 10 jaar) een situatie: Zonder gigantische hoeveelheden geld/aanwezigheid van de VS stort het kaartenhuisje in. Hoelang gaan we dat volhouden. Trump besloot te vertrekken, Biden dacht het goed te verpakken (ik geef deze oorlog niet door aan een vijfde president) en het vertrek te accelereren.

Wat we nu zien had "iedereen" verwacht, enkel niet zó snel. Maar hoe je het ook draait of keert: De VS had nog 5,10,20... jaar langer geld en soldaten kunnen spenderen. Het eindresultaat zou altijd hetzelfde geweest zijn. Dit scenario (achteraf bekeken, altijd makkelijk) was onvermijdelijk vanaf het moment dat de VS niet in het eerste jaar Al-Qaeda konden opvegen (en ook dan zou de Taliban gewoon terugkeren, maar dan had je het kunnen verkopen als overwinning).

Je kan weigeren de Taliban als legitieme regering te erkennen (daar is iets voor te zeggen, maar de kans is groot dat voor de afzienbare tijd de Taliban gewoon de plak zwaaien). Het argument "het zijn religeuze fundamentalisten waarmee niet te praten valt" is zeker correct; maar dan kunnen we diplomatische banden met de halve wereld verbreken...

De trend lijkt al een tijdje gezet om (op diplomatisch vlak) om ieder land zijn eigen ding te laten doen en ons daar niet/zo weinig mogelijk mee te bemoeien zolang ze geen agressie naar buiten (lees: naar de Westerse economische belangen) toe vertonen. Via onze economische macht proberen we dan daar héél geleidelijk veranderingen door te laten sijpelen.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-06 14:04
gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

Erhmm leuk, maar uiteindelijk moeten ze het zelf aan gaan pakken, anders kun je nooit weg.
En ik denk eigenlijk dat deze uitkomst vrij onontkoombaar was (althans het deel voor de Afghanen, van de rest van westerse burgers had zich een deel de afgelopen weken al uit de voeten kunnen maken).
Volledig mee eens maar dan moet je ook aanvaarden wat dat effectief wil zeggen.

Zoals meerdere posters in dit topic aanhaalden is Afghanistan eigenlijk enkel op papier een land met landsgrenzen maar in wezen een tribale samenleving.

Dus parameter 1 hoe smeed je een land en overstijg je het tribale? En dat in 20 jaar tijd zoals Marzman hierboven vroeg. Dat is wat mij betreft in de hele historie nog nooit gelukt. Niet dat het volledig onhaalbaar is maar ik denk dat je hier een topic op zichzelf aan zou kunnen wijden.

En dat is wat ik de Amerikanen wel een deel aanwrijf, vanaf dag 1 dat je naar Afghanistan gegaan bent was dit nooit een mission parameter en als het dat wel was dan mag je zeggen dat het een epic fail was.
[...]

Dat is haalbaarder daar, al verwacht ik nog steeds dat na een vertrek oude fracties hernieuwd gaan zoeken naar een balans en dus met elkaar gaan knikken. Maar zoiets zit niet in ons systeem en ook daar zou gelijk kritiek op komen in westerse landen zelf, de humanitaire NL toyota's in Syrie bijvb.
Ongetwijfeld maar dan denk ik dat "we" moeten aanvaarden dat "we" best nooit nog ons gaan moeien in andere instabiele landen want de outcome gaat gewoon hetzelfde zijn.
Iets met "doing the same thing over and over again and expecting different results"
Ik geloof er maar matig in, omdat tijdens de bezetting de lokale verhoudingen verstoort zijn en blijven tot vertrek en daarna zal dat "gecorrigeerd" gaan worden, en dat gaat zelden met (alleen) woorden.
Zijn er dan alternatieven? Enige dat ik kan bedenken is een multi generatie bezetting zodat de originele actoren verdwenen zijn maar niet echt gewenst nog haalbaar denk ik.

God does not play dice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
loekf2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:04:
[...]

US schaalt wel op, nog meer C17s:

[Embed]
Tja, niet zo gek. Uit de US ambassade alleen zijn zo'n 10.000 mensen geëvacueerd, en ik las ergens dat met alle Afghaanse gezinnen erbij de US zo'n 20.000 mensen moet evacueren. Dan heb je wel een paar vliegtuigen nodig :D

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sandor_Clegane schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:44:
Ze hebben het erover dat mensen uit vliegtuigen vallen nadat ze zich aan het landingsgestel hebben vastgeklampt.

Jezus.
Ik heb al een filmpje gezien dat het gebeurde.
Nee, die ga ik niet linken en die gaan we hier ook niet collectief delen...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

DaniëlWW2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:03:
[...]

Ik heb al een filmpje gezien dat het gebeurde.
Nee, die ga ik niet linken en die gaan we hier ook niet collectief delen...
Ja, niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:12:
[...]

Schijnbaar is Taliban in hun taal het woord voor studenten. Dus dat moeten ze dan wel kunnen leren ;) Wel bizar dat het dan nog steeds die naam heeft, het zal wel ooit als studentenopstand begonnen zijn.
Wahabitische madrassas in Pakistan, vaak gefinancierd vanuit Saoedi-Arabië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40
eric.1 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:16:
[...]

Dat schijnt wel mee te vallen. Ik las gisteren een artikel/opiniestuk van een Zweedse Afghanistan-kenner en die schatte dat het om een percentage of 10 gaat. Maarja, dergelijke schattingen zullen vast niet heel nauwkeurig of betrouwbaar zijn.

Er zijn wel surveys gedaan waar je adhv stellingen zelf een beeld kan schetsen over het draagvlak voor Sharia. Ik weet alleen niet hoe nauwkeurig en betrouwbaar deze cijfers zijn. https://asiafoundation.or...rvey-of-the-afghan-people
Interessante survey! Inderdaad de vraag hoe betrouwbaar het is.
Als de cijfers kloppen dan is de situatie rondom extreem islamitisch gedachtengoed nogal divers. Enerzijds is vrijwel iedereen voor gelijkheid in onderwijs voor mannen en vrouwen maar vindt ruim meer dan de helft dat vrouwen alleen naar buiten mogen met een niqaab of burka, om maar een voorbeeld te noemen.

Met de komst van de taliban gaat het er voor een groot deel van de bevolking het er in ieder geval dus niet beter op worden. Maar niet zoveel slechter dat er massaal weerstand ontstaat.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
-AzErTy- schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:53:
[...]
Zoals meerdere posters in dit topic aanhaalden is Afghanistan eigenlijk enkel op papier een land met landsgrenzen maar in wezen een tribale samenleving.

Dus parameter 1 hoe smeed je een land en overstijg je het tribale? En dat in 20 jaar tijd zoals Marzman hierboven vroeg. Dat is wat mij betreft in de hele historie nog nooit gelukt. Niet dat het volledig onhaalbaar is maar ik denk dat je hier een topic op zichzelf aan zou kunnen wijden.
Je mag het ook omdraaien toch. Waarom zou je dat proberen. Je had er ook een soort modern Bosnie en Herzegovina van kunnen maken. edit: - daarop kunnen mikken - Niet dat dat extreem geslaagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Denk dat we het unconfirmed moeten noemen; maar lijkt erop dat er nieteens meer geland kan worden omdat de runway vol staat.

[Twitter: https://twitter.com/CSM_INT/status/1427195421118566404?s=20]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Er zijn ook al berichten dat Amerikaanse troepen op de menigte hebben moeten schieten. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:12:
Denk dat we het unconfirmed moeten noemen; maar lijkt erop dat er nieteens meer geland kan worden omdat de runway vol staat.

[Twitter]
En hoever is het Nederlandse vliegtuig inmiddels, iemand een idee?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-06 19:35
XWB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

Die hoeven het denk ik niet meer te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-06 15:03
DaniëlWW2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:13:
Er zijn ook al berichten dat Amerikaanse troepen op de menigte hebben moeten schieten. :/
Ik ben bang dat ze geen keuze hebben áls ze alle Amerikanen nog willen terughalen. Een grote droevige ellende daar.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
"China says willing to develop 'friendly relations' with Afghanistan's Taliban"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
-AzErTy- schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:53:
En dat is wat ik de Amerikanen wel een deel aanwrijf, vanaf dag 1 dat je naar Afghanistan gegaan bent was dit nooit een mission parameter en als het dat wel was dan mag je zeggen dat het een epic fail was.
Volgens mij was dat in de basis zorgen dat Al-Qaeda opgeruimd dan wel dus danig verzwakt zou worden dat het geen bedreiging meer was. Vervolgens wilde men nog proberen om te kijken of dat stabiel te krijgen was.

Met die krijgsheren is het ook niet stabiel en doorgaans ook niet fijn wonen voor de meeste Afghanen in dat gebied, dus ik begrijp de wil wel om te proberen er iets van te maken wat meer op ons zelf lijkt.

Daarnaast heb je het probleem van de buurlanden en met name Pakistan, die hebben nogal wat invloed gehad op de ontwikkeling van de Taliban (en altijd een tijdelijke uitvlucht waren waardoor je ze nooit zou kunnen opruimen), tegelijkertijd heb je Pakistan nodig om overheen te vliegen om in dat god vergeten Afghanistan te komen, vanaf de basis in het midden-oosten, Iran is wat dat betreft niet echt een succes en anders wordt het wel onmogelijk ver omvliegen.Dus ook militaire niet echt een luxe-positie voor de Amerikanen.
Ongetwijfeld maar dan denk ik dat "we" moeten aanvaarden dat "we" best nooit nog ons gaan moeien in andere instabiele landen want de outcome gaat gewoon hetzelfde zijn.
Iets met "doing the same thing over and over again and expecting different results"
Wellicht de verwachtingen wat minder hoog scheppen, ook lokaal en sneller wegwezen, het wordt toch wel weer vernacheld als je weg gaat. Maar goed dat past allemaal weer niet bij het steekspel onder tafel, tussen wereld en lokale mogendheden.
Zijn er dan alternatieven? Enige dat ik kan bedenken is een multi generatie bezetting zodat de originele actoren verdwenen zijn maar niet echt gewenst nog haalbaar denk ik.
Het lijkt mij allemaal een geringe kans van slagen hebben, dan krijg je vanzelf wel weer andere verwijten en gedoe.
Dat het hier inmiddels misschien vanzelf sprekend lijkt, maar het eigenlijk ook allemaal nog niet zolang geleden is dat de buurman op de deur klopte en de handel in puin lag. Ik vrees dat dit deels bij de "ontwikkeling" hoort en laat zien dat "beschaving" vaak maar flinter dun is.
Alleen hier in (west)-europa is de hulp wel aangegrepen om er in geringe tijd weer aardig boven op te komen, tussen 1945 en 1965 is er aanmerkelijk meer vooruitgang geweest dan in die 20 jaar Afghanistan en buiten het voetbal overleven we het doorgaans wel met de Duitsers en Italianen, maar ook daar zou zomaar de klad in kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Mektheb schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:21:
"China says willing to develop 'friendly relations' with Afghanistan's Taliban"
Ja nogal wiedes. Ze zijn de grote winnaar daar. Dat het moslims zijn interesseert ze geen zak, die slachten ze wel af in hun eigen land.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DaniëlWW2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:13:
Nu raak dan ?
Tot nu toe was het vooral over de hoofden, al maakte dat geloof ik ook maar matige indruk tov het vlucht instinct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
pingkiller schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:53:
Ik heb ernstig te doen met de het deel van de Afghanen dat een progressieve samenleving voor staat, zeker de vrouwen. Die gaan nu de islamitische versie van de handmaid's tale in.

Ik ben benieuwd welk percentage van de bevolking wel graag met de taliban/sharia verder wil. Zijn daar cijfers over?
Is het alleen de hoofdstad waar de progressieven zich bevinden? Ik heb echt geen idee.
https://www.pewforum.org/...ety-beliefs-about-sharia/
in April 30, 2013 volgens onderzoek van Pew was het 73% Edit: Dit gaat dan over Sharia uiteraard. Niet over Taliban.

[ Voor 4% gewijzigd door hexta op 16-08-2021 11:26 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
[...]

Was er ooit een fysiek Nederlands vliegtuig dan?

Volgens mij zijn ze vooral druk aan het bellen om plaatsen te regelen op vliegtuigen van anderen, zoals dat Oekraïense vliegtuig. Dat Nederland zelf daadwerkelijk een vliegtuig daarheen krijgt, lijkt mij een illusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Ziet er naar uit dat we mogen hopen dat we nog ergens een lift kunnen krijgen.

Hmm een burger turkish airlines 777 heeft nog wel weten te vertrekken uit kabul.

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 16-08-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
sambalbaj schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

Was er ooit een fysiek Nederlands vliegtuig dan?

Volgens mij zijn ze vooral druk aan het bellen om plaatsen te regelen op vliegtuigen van anderen, zoals dat Oekraïense vliegtuig. Dat Nederland zelf daadwerkelijk een vliegtuig daarheen krijgt, lijkt mij een illusie.
Volgens het nieuws op de radio, dat zich weer baseert op de uitspraken van een CDA-kamerlid, is er zelfs een ware luchtbrug. Hoe dat verder in elkaar zit weet ik niet, wilde het kamerlid ook geen toelichting op geven. (Joint Airlift ofzoiets?) alleen onze luchtmacht (10-15 transportvliegtuigen deels gedeeld) maakt het eerder een lijndienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 00:37

polthemol

Moderator General Chat
hexta schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

https://www.pewforum.org/...ety-beliefs-about-sharia/
in April 30, 2013 volgens onderzoek van Pew was het 73% Edit: Dit gaat dan over Sharia uiteraard. Niet over Taliban.
Die 73% gaat over hoe ze de Sharia zien (gemaakt door de mens of afkomstig van God). Dat is een beetje zoals in de Bible belt gaan vragen hoe het nu zit met de 10 geboden.

Als je wat door gaat zou er in specifiek Afghanistan 99% steun zijn voor de sharia als officiële wet. Dan moeten we terug naar de inleiding scrollen weer om erbij te lezen dat er niet echt duidelijkheid is wat/hoe je de sharia moet interpreteren. Letterlijk, als guidelines, voor specifieke situaties, enz. Als ik de 99% lees die 'pro' is, heb ik ook mijn bedenkingen bij de onderzoekspopulatie. Er zijn zelfs in Nederland weinig onderwerpen waar je 99% 'voor' mee gaat krijgen, dus mogelijk dat veel mensen nooit hebben kunnen deelnemen aan het onderzoek of dat alle interpretaties op een hoop zijn geveegd.

@Sandor_Clegane dank voor leestip, gaat op de lijst.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
TIGER1125 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:30:
[...]

Volgens het nieuws op de radio, dat zich weer baseert op de uitspraken van een CDA-kamerlid, is er zelfs een ware luchtbrug. Hoe dat verder in elkaar zit weet ik niet, wilde het kamerlid ook geen toelichting op geven. (Joint Airlift ofzoiets?) alleen onze luchtmacht (10-15 transportvliegtuigen deels gedeeld) maakt het eerder een lijndienst.
Joint? Misschien wat stoelen gereserveerd op die Amerikaanse Globemasters?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-06 10:16
Deels is dit te danken aan de totale onwil van het Afghaanse leger. Promotie binnen het leger vind plaats op basis van geld en connecties. En niet op basis van talent en discipline.

Hier een kijkje in de dagelijkse gang van zaken:

YouTube: The Hashish Army Afghanistan

TLDR:
  • Veel drugsgebruik onder de soldaten
  • Geen discipline;verkeerde of geen uitrusting aan, liggen de slapen tijdens missies etc.
  • Veel deserteurs
Waarom het Amerikaanse leger hier 20 jaar op heeft ingezet is mij een raadsel. Het had in ieder geval niets te maken met echte veiligheid bieden voor het Afghaanse volk.

Edit. Hier nog zo'n pijnlijk filmpje

https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

[ Voor 12% gewijzigd door DiscoNootje op 16-08-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Nu raak dan ?
Tot nu toe was het vooral over de hoofden, al maakte dat geloof ik ook maar matige indruk tov het vlucht instinct.
Daar lijkt het wel op. Die foto's van mensen zijn er ook. En nee, die ga ik ook niet linken. :/

https://www.reuters.com/w...s-afghanistan-2021-08-10/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Apache4u schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

Ja, in NAVO verband vliegtuigen leveren inderdaad, en daarmee iedereen evacueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Apache4u schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

Wat wij hebben waren die KDC-10's en nu dan die Airbus ik geloof 330's en wat herculessen.
Maar op een enkele hercules na zijn er op flightradar vooral C17's (ook een paar gisteren komen aanvliegen vanuit Duitsland zweibruecken) en stratotankers te zien en een semi-business prop van het amerikaanse state department die op en neer lijkt te blijven vliegen. En de britten eveneens met C17's.

Maar goed niet alles zal zichtbaar zijn op flightradar, maar echt iets Nederlands heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:26
Wat mij opvalt aan verschillende beelden, waar zijn de vrouwen/kinderen?

Ik zie voornamelijk mannen op de beelden, zij die vliegentuigen beklimmen of klimmen op de vliegtuigslurfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
DaniëlWW2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:39:
[...]

Daar lijkt het wel op. Die foto's van mensen zijn er ook. En nee, die ga ik ook niet linken. :/

[Embed]
Om niet te linken naar de foto's en video's waar jij het over hebt zijn er op Twitter ook al beelden te zien, van mensen die op de wielkasten van een C-17 meeliften... ...en zoals verwacht na/tijdens take-off het vliegveld alsnog niet verlaten. :/

Bizar, hoe kun je nou denken dat je op die manier kunt meeliften... maar goed blijkbaar is de angst voor de Taliban zo groot, dat ze er voor kiezen om mee te liften aan de buitenzijde van een vliegtuig en de bijbehorende risico's voor lief nemen...

[ Voor 17% gewijzigd door TIGER1125 op 16-08-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DaniëlWW2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:39:
[...]

[Embed]
Valt me nog mee, die Amerikanen gaan en willen hoe dan ook zo snel mogelijk weg en die afghanen op het vliegveld willen niet dat ze weg zijn voordat zij ook weg zijn en zullen daar alles voor doen, desnoods maar voor het vliegtuig gaan staan. Zeker omdat ze niet weten wat het laatste vliegtuig zal zijn.
Kan tot weinig anders leiden dan tot conflict vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-06 00:04
TIGER1125 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:45:
[...]

Om niet te linken naar de foto's en video's waar jij het over hebt zijn er op Twitter ook al beelden te zien, van mensen die op de wielkasten van een C-17 meeliften... ...en zoals verwacht na/tijdens take-off het vliegveld alsnog niet verlaten. :/

Bizar, hoe kun je nou denken dat je op die manier kunt meeliften... maar goed blijkbaar is de angst voor de Taliban zo groot, dat ze er voor kiezen om mee te liften aan de buitenzijde van een vliegtuig en de bijbehorende risico's voor lief nemen...
Ik zag de filmpjes inderdaad, je zou de piloot maar zijn ;(

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Verderf schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:48:
[...]

De piloot? Je zou die mensen maar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
[...]

Piloot merkt dit niet eens, in principe geen zicht op, voor de vliegers is het vooral meer angst dat ze allemaal voor dat vliegtuig op de baan lopen. Tijdens take-off even een paar van die mensen opzuigen in je motor is natuurlijk ook gewoon klaar.

Het is een beetje dubbel aan de andere kant snap je die mensen heel goed, ze willen/moeten weg maar aan de andere kant als dit fout gaat en er crashed een C-17 daar op de baan is het eigenlijk ook meteen klaar.

[ Voor 19% gewijzigd door TIGER1125 op 16-08-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-06 09:46
gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

Wat wij hebben waren die KDC-10's en nu dan die Airbus ik geloof 330's en wat herculessen.
Maar op een enkele hercules na zijn er op flightradar vooral C17's (ook een paar gisteren komen aanvliegen vanuit Duitsland zweibruecken) en stratotankers te zien en een semi-business prop van het amerikaanse state department die op en neer lijkt te blijven vliegen. En de britten eveneens met C17's.

Maar goed niet alles zal zichtbaar zijn op flightradar, maar echt iets Nederlands heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Dacht ergens in een artikel op Trouw gelezen te hebben dat er vanmiddag een NL vliegtuig zou moeten landen op Kabul.

Hoe je het ook wendt of keert, het gaat te laat zijn. Mensen die toestemming hadden om mee te vliegen en zich op het vliegveld moesten melden zijn rechtsomkeer terug naar huis gegaan omdat de situatie op het vliegveld te onveilig is.

Wat een drama, de ministers zitten dit weekend lekker een film te kijken terwijl de situatie in Afghanistan compleet ontspoort. Dagen geleden waren er al duidelijke signalen dat het Afghaanse leger geen weerstand biedt, en dat de opmars van de Taliban veel sneller gaat dan iedereen had verwacht. Die evacuatie had topprioriteit moeten zijn.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
headhunter1985 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:44:

Ik zie voornamelijk mannen op de beelden, zij die vliegentuigen beklimmen of klimmen op de vliegtuigslurfen.
Kan zelfs nog slim zijn ook, denk dat iedere asieladvocaat hier in NL het je zou adviseren, de rest zou na kunnen reizen met een stuk minder risico. Al kun je je afvragen of dat in dit geval gaat gelden en de taliban ze zou laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
TIGER1125 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:50:
[...]

Piloot merkt dit niet eens, in principe geen zicht op, voor de vliegers is het vooral meer angst dat ze allemaal voor dat vliegtuig op de baan lopen. Tijdens take-off even een paar van die mensen opzuigen in je motor is natuurlijk ook gewoon klaar.

Het is een beetje dubbel aan de andere kant snap je die mensen heel goed, ze willen/moeten weg maar aan de andere kant als dit fout gaat en er crashed een C-17 daar op de baan is het eigenlijk ook meteen klaar.
Hmm ik had toch ergens wat radio verkeer gezien dat er toch enige bezorgdheid was of bijvb landingsgestel dan nog fatsoenlijk zou functioneren, wat toch een tikkie vervelend is als je 800 man achterin hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-06 13:11
Je anti migranten reacties mag je lekker achterwegen laten.

[ Voor 86% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-08-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:26
gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Kan zelfs nog slim zijn ook, denk dat iedere asieladvocaat hier in NL het je zou adviseren, de rest zou na kunnen reizen met een stuk minder risico. Al kun je je afvragen of dat in dit geval gaat gelden en de taliban ze zou laten gaan.
Precies het laatste, ik denk dat je een behoorlijke onderneming (nagenoeg kansloos) moet doen om het land uit te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
XyritZz schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Dacht ergens in een artikel op Trouw gelezen te hebben dat er vanmiddag een NL vliegtuig zou moeten landen op Kabul.

Hoe je het ook wendt of keert, het gaat te laat zijn. Mensen die toestemming hadden om mee te vliegen en zich op het vliegveld moesten melden zijn rechtsomkeer terug naar huis gegaan omdat de situatie op het vliegveld te onveilig is.

Wat een drama, de ministers zitten dit weekend lekker een film te kijken terwijl de situatie in Afghanistan compleet ontspoort. Dagen geleden waren er al duidelijke signalen dat het Afghaanse leger geen weerstand biedt, en dat de opmars van de Taliban veel sneller gaat dan iedereen had verwacht. Die evacuatie had topprioriteit moeten zijn.
Het was verstandiger geweest om het merendeel al lang en breed stilletjes op een lijnvlucht te hebben gehad. Kennelijk was men toch nog wat naïef om niet te bedenken dat dit nog wel eens in chaos zou kunnen ontaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:57

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Hoe kan Nederland nu nog een vliegtuig sturen? Als ik de beelden zie, is het complete chaos. Duizenden mensen lopen op de landingsbaan. Ik verwacht dat het sowieso nog een uitdaging gaat worden om alle Amerikaanse militairen daar weg te krijgen.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26
Bijleveld tweette net ook dat ze mensen op gaan halen in Kabul.

Ik vraag mij serieus af, afgaande op de filmpjes die iedereen gezien heeft, hoe je daar fatsoenlijk wilt landen/opstijgen :?

Hoe lokaliseer je de mensen die je in dat vliegtuig wilt krijgen? En hoe gaan ze in het vliegtuig komen zonder dat andere mensen mee willen / naar binnen gaan :?

[ Voor 30% gewijzigd door RedHat op 16-08-2021 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024

Als je kijkt naar beelden voor het vliegveld dan zijn er wel meerdere vrouwen en kinderen die ook daar naar toe vluchten. Ik neem aan dat die alleen niet zo gek zijn om ongevraagd op vliegtuigen te klimmen of om aan een onderstel te gaan hangen.

https://www.reddit.com/r/...ess_at_kabul_airport_its/

Moet je voorstellen dat je niet je eigen land helpt verdedigen, maar wel zo gek bent dat je aan een onderstel gaat hangen. Dan weet je dat er al jaren toch iets compleet mis is in dat land, zowel bij politici als bij de militairen. Het ergste is dat de hoge functionarissen wel het land uitgelucht zijn, juist verantwoordelijk zijn voor alles, maar zo gaat dat altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Twitter: https://twitter.com/hdevreij/status/1427207156445687812?s=20]

Weinig NL activiteit nog. Als de VS het vliegveld niet ontruimen gaat dit niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-06 13:17
Het is interessant om te zien wat er nu met de opiumproductie in Afghanistan gaat gebeuren. Vrijwel alle opium (en dus ook heroïne) in de wereld komt uit Afghanistan. De opiumopbrengst is ongeveer de helft van het BNP (dan moet je denken aan een paar miljard per jaar). Officieel wordt het allemaal tegengegaan, maar in de praktijk komt daar natuurlijk niks van terecht.

Nu verklaarden de Taliban in hun eerste regeerperiode het telen van opium als iets on-Islamitisch. Benieuwd of ze bij die mening blijven of iets verder hebben 'gestudeerd' en toch een hadith zijn tegengekomen waarin staat dat het wel mag. Het gaat om nogal veel geld namelijk, en bovendien schijnen ze in de gebieden die ze al een aantal jaar weer onder controle hebben het wel weer oogluikend te hebben toegestaan om hun opstand te financieren.

Ook belangrijk voor Iran, want vrijwel alles wordt via Iran gesmokkeld (lange woestijngrens die moeilijk te controleren is, en met good old-fashioned kamelenkaravanen wel over te steken is), en dat is ook de reden dat de verslavingsgraad in Iran hoog is. Een groot bestaand probleem voor dat land dus.

Men moet overigens ook niet vergeten dat in een land als Afghanistan (en ook wat andere 'stans' in de buurt) de invloed van het centrale bestuur op gebieden buiten de grote steden nihil is. Vandaar dat Afghanistan ook zoveel warlords heeft, die ook weer in de opiumhandel zitten, maar bijvoorbeeld ook in de regering Karzai op hoge posities kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

polthemol schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:31:
[...]

@Sandor_Clegane dank voor leestip, gaat op de lijst.
NP, ben je meer van de lezingen: YouTube: YouTube

Is wel een aanrader, voor iedereen eigenlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
RedHat schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:56:

Ik vraag mij serieus af, afgaande op de filmpjes die iedereen gezien heeft, hoe je daar fatsoenlijk wilt landen/opstijgen :?
Zoals de vorige beelden al lieten zien.
  • Schieten in de lucht.
  • Doelgericht Schieten.
  • Apaches inzetten om de baan vrij te vegen / mensen weg te jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Hoe lokaliseer je de mensen die je in dat vliegtuig wilt krijgen? En hoe gaan ze in het vliegtuig komen zonder dat andere mensen mee willen / naar binnen gaan :?
Zo te zien wordt de runway vrijgemaakt met een Apache, waarna een vliegtuig even snel kan opstijgen.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:03

Laten we het positief bekijken. Bijleveld had ook Tjibbe Joustra kunnen vragen een onderzoek in te stellen naar de veiligheidssituatie in Afghanistan en welke mensen dan het beste geëvacueerd hadden kunnen worden ;w

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
men had al moeite om mensen terug te vinden/te controleren waar ze zaten/waren in het land. Dus verwacht maar dat dit weer tzt een onderzoek gaat opleveren en over 20 jaar een regering die gaat zeggen 'nou ja, wij kunnen hier niets aan doen! Dus we tekenen beroep aan tegen de schadevergoeding'. Een beetje zoals Srebrenica is afgelopen in the end.

https://www.theguardian.c...tary-concedes-afghanistan
de britten geven al aan dat ze niet iedereen weg kunnen gaan krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 16-08-2021 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:34
*knip* conform de regels willen we geen links hier naar dit soort beeldmateriaal

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 16-08-2021 14:45 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-06 09:16
polthemol schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:02:
[...]

men had al moeite om mensen terug te vinden/te controleren waar ze zaten/waren in het land. Dus verwacht maar dat dit weer tzt een onderzoek gaat opleveren en over 20 jaar een regering die gaat zeggen 'nou ja, wij kunnen hier niets aan doen! Dus we tekenen beroep aan tegen de schadevergoeding'. Een beetje zoals Srebrenica is afgelopen in the end.
Ik voorzie een 'Daar heb ik geen actieve herinnering aan' aankomen, wanneer er over een paar jaar wordt gelekt dat de overheid op tijd informatie had gekregen om mensen een week eerder te evacueren.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:11
[...]

De soldaten die mensen bij de vliegtuigen moeten verjagen omdat dat hun orders zijn, terwijl die mensen gewoon een veilig leven zonder geweld willen :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Marzman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:25:
[...]

Biden schijnt letterlijk gezegd te hebben dat de Taliban geen Noord Vietnamezen zijn en dat er geen Amerikanen van daken gered hoeven te worden.
Klopt ja, begin juli geleden nog:
‘Geen enkel. Zero.’ Dat antwoordde de Amerikaanse president Joe ­Biden begin juli tijdens een persconferentie op de vraag of hij parallellen zag tussen de Amerikaanse terugtrekking uit Afghanistan en wat er 46 jaar geleden gebeurde in Vietnam. ‘Er zal geen situatie zijn waarbij je ziet dat mensen van het dak van de Amerikaanse ambassade weggehaald worden uit Afghanistan’, zei Biden. Generaal Mark Milley, voorzitter van Amerikaanse chefs van staven, verklaarde: ‘Ik kan verkeerd zijn, maar ik zie geen Saigon 1975 in Afghanistan. De taliban zijn het Noord-Vietnamese leger niet.’

Iets meer dan een maand later blijkt dat die historische beelden uit Saigon toch niet meer zo veraf zijn. Verrast door de opmars van de taliban, stuurde Biden 5.000 soldaten naar de regio Kaboel om Amerikanen en hun Afghaanse medewerkers het land uit te krijgen.
En kort geleden had het Pentagon nog gewaarschuwd dat het Afghaanse leger het slechts 18 maanden zou uithouden tegen de Taliban, dat zijn dus 4 dagen geworden :D

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
DiscoNootje schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:37:
Waarom het Amerikaanse leger hier 20 jaar op heeft ingezet is mij een raadsel. Het had in ieder geval niets te maken met echte veiligheid bieden voor het Afghaanse volk.
Mjah de enige alternatieven die ik zie zijn:
  • Gelijk de handdoek in de ring gooien en vertrekken
  • Er tot in de oneindigheid blijven, want met die zooitje ongeregeld wordt het nooit wat in ieder geval niet op een georganiseerde en gestructureerde manier van een leger.
  • Het houden bij milities en hoe die een manier hebben gevonden om semi te functioneren.
Achja zie alle wonderen van ruim drugsgebruik, wat niet alleen invloed zal hebben op hun militaire vaardigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

FastFred schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

De soldaten die mensen bij de vliegtuigen moeten verjagen omdat dat hun orders zijn, terwijl die mensen gewoon een veilig leven zonder geweld willen :'(
Ja die kunnen zomaar getraumatiseerd terugkomen.
En het is nogal een missie. Ingevlogen worden terwijl je weet dat je er een paar dagen bent. Meteen in complete chaos belangden en doodsbange mensen desnoods met geweld moeten tegenhouden terwijl diplomaten en anderen militairen al vertrekken. Apache's die de landingsbaan moeten "schoonvegen" zodat er weer een toestel kan opstijgen. En maar hopen dat je op de laatste vluchten nog weg kan komen terwijl je al ziet dat ze nu nog nauwelijks kunnen opstijgen. En dan ben je weg en dan zal de klap pas komen wat er gebeurd is. :/

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-08-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
XWB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:05:
[...]
Klopt ja, begin juli geleden nog:
[...]
En kort geleden had het Pentagon nog gewaarschuwd dat het Afghaanse leger het slechts 18 maanden zou uithouden tegen de Taliban, dat zijn dus 4 dagen geworden :D
Kan het Biden moeilijk aanrekenen als de militaire staf er zelf ook zo erg naast zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:29
https://twitter.com/trbrtc/status/1427179915166748673
An Apache appears to be doing crowd control to clear the runway for a C-17 military transport aircraft at Hamid Karzai International Airport in Kabul, as hundreds of people are trying to get on flights out of Afghanistan.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:10:
[...]

• Er tot in de oneindigheid blijven, want met die zooitje ongeregeld wordt het nooit wat in ieder geval niet op een georganiseerde en gestructureerde manier van een leger.
  • Het houden bij milities en hoe die een manier hebben gevonden om semi te functioneren.
Achja zie alle wonderen van ruim drugsgebruik, wat niet alleen invloed zal hebben op hun militaire vaardigheden.
Er was nog een alternatief, namelijk Afghanistan verlaten hebben toen Bin Laden 10 jaar geleden gevonden was in Pakistan. Dat zou een betere afsluiter geweest zijn dan wat we vandaag zien.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
DaniëlWW2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:10:
[...]

Ja die kunnen zomaar getraumatiseerd terugkomen.
En het is nogal een missie. Ingevlogen worden terwijl je weet dat je er een paar dagen bent. Meteen in complete chaos belangden en doodsbange mensen desnoods met geweld moeten tegenhouden terwijl diplomaten en anderen militairen al vertrekken. Apache's die de landingsbaan moeten "schoonvegen" zodat er weer een toestel kan opstijgen. En maar hopen dat je op de laatste vluchten nog weg kan komen terwijl je al ziet dat ze nu nog nauwelijks kunnen opstijgen. En dan ben je weg en dan zal de klap pas komen wat er gebeurd is. :/
Gezien de totale wanhoop van de mensen die proberen weg te komen daar, dat zal een slachtveld worden zodra de Taliban het vliegveld op marcheren. Ik vrees dat daar weinig vragen gesteld gaan worden en men ze als voorbeelden gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-06 09:46
gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:11:
[...]

Kan het Biden moeilijk aanrekenen als de militaire staf er zelf ook zo erg naast zat.
Ik denk dat ze er vanuit gingen dat het Afghaanse leger weerstand zou bieden. Dat lijkt totaal niet te zijn gebeurd.

Afgelopen dagen kwamen er nog berichten dat de opmars van de Taliban snel ging omdat het Afghaanse leger zich zou focussen op de verdediging van Kabul. In de praktijk heeft het Afghaanse leger nauwelijks een schot gelost en hebben ze zich gewoon overgegeven aan de Taliban.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 22:56

tuinïnen

Eventus stultorum magister

FastFred schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Ergens ook allemaal vooral heel erg primitief. Lachen en zwaaien naar de camera. Vastklampen aan vliegtuigen die naar 15km hoogte gaan. Hadden ze beter het leger in kunnen gaan om wat verzet te bieden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
XWB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:12:
[...]
Er was nog een alternatief, namelijk Afghanistan verlaten hebben toen Bin Laden 10 jaar geleden gevonden was in Pakistan. Dat zou een betere afsluiter geweest zijn dan wat we vandaag zien.
Of het dan veel beter was gegaan weet ik niet, hooguit dat het vanuit het militaire apparaat wat beter gepland zou zijn qua operatie, wat nu minder lijkt door de vergissing in hoelang het Afghaanse leger stand zou houden.
En misschien had het gescheeld dat minder mensen zouden willen vluchten, omdat ze iets minder gewend waren geraakt aan relatieve vrijheid en veiligheid en het contrast met een Taliban regime wat minder groot was geweest en de macht van lokale krijgsheren anders dan de Taliban nog wat groter was (maar ook geen pretje om onder te leven).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:10
Hoe kun je dit tweeten als voorzitter van een regionale afdeling van een landelijke partij..

Koekoek..

Het is alsof een bepaalde kleine groepering Nederland compleet oprolt en dan zeggen : ja blijkbaar willen de Nederlanders dit. Het is goed zo.. Op naar een machtsevenwicht.

Daarnaast zet je je partij eigenlijk met de mond vol tanden

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 16-08-2021 12:19 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
XyritZz schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:13:
[...]
Ik denk dat ze er vanuit gingen dat het Afghaanse leger weerstand zou bieden. Dat lijkt totaal niet te zijn gebeurd.

Afgelopen dagen kwamen er nog berichten dat de opmars van de Taliban snel ging omdat het Afghaanse leger zich zou focussen op de verdediging van Kabul. In de praktijk heeft het Afghaanse leger nauwelijks een schot gelost en hebben ze zich gewoon overgegeven aan de Taliban.
Daar lijkt het inderdaad wel op, waardoor de operatie militair gezien ook verkeerd gepland lijkt (dat ze nu nog vliegtuigen uit VS en Duitsland moeten laten overkomen lijkt daar wel op te wijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Op flightradar is trouwens een Britse C17 (NAG62XT) te zien die richting Kabul lijkt te gaan. Opgestegen vanuit Dubai. Eens kijken hoe dat gaat aflopen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 22:57

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:10:
[...]

Het land opknippen en met behulp van internationale samenwerking de individuele stukken proberen te controleren. Ja, dit vraagt samenwerking met landen zoals Rusland, China, etc. maar is wel de enige manier.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Apache4u schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:19:
Op flightradar is trouwens een Britse C17 (NAG62XT) te zien die richting Kabul lijkt te gaan. Opgestegen vanuit Dubai. Eens kijken hoe dat gaat aflopen.
Die britten pendelen ook al een tijdje op en neer met hun C17's, waren gisteren ook al diverse te zien.
Aangezien vanochtend een turkish airlines 777 het ook gelukt is om weg te komen uit kaboel zal het met wat inspanningen nog wel mogelijk zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door gekkie op 16-08-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
[...]

Het betere alternatief was geweest om het land helemaal niet binnen te vallen, en al-Qaeda destijds meer gericht proberen een slag toe te brengen. Op het moment dat de Allied Forces het land in feite bezetten wist je dat deze dag ging komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:11

De mannen nemen het risico en als ze het voor elkaar krijgen in een ander land terecht te komen dan laten ze hun gezin overkomen. Dat is de tactiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
GAIAjohan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:17:
Hoe kun je dit tweeten als voorzitter van een regionale afdeling van een landelijke partij..

[Twitter]

Koekoek..

Het is alsof een bepaalde kleine groepering Nederland compleet oprolt en dan zeggen : ja blijkbaar willen de Nederlanders dit. Het is goed zo.. Op naar een machtsevenwicht.

Daarnaast zet je je partij eigenlijk met de mond vol tanden
Naja ze "tweet op persoonlijke titel". Maar je kan het natuurlijk ook op de ontbrekende nuance gooien wat ze later doet.

Achja...lekker laten Tweeten en vooral geen aandacht geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
autje schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:20:
[...]

Het betere alternatief was geweest om het land helemaal niet binnen te vallen, en al-Qaeda destijds meer gericht proberen een slag toe te brengen. Op het moment dat de Allied Forces het land in feite bezetten wist je dat deze dag ging komen.
Maar de terugtrekking uit Irak ging wel vlot, dus het kan ook anders.

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:11:
[...]

Biden was ook een onmogelijke situatie gegeven.
Trump heeft immers de leider van de Taliban vrij laten gaan en heeft de Taliban zelf legitimiteit gegeven door buiten de Afghaanse regering met ze te gaan onderhandelen. Daarna begonnen andere landen ook met openlijke gesprekken. Ondertussen had Trump ook al aangekondigd dat de Amerikanen zo zouden vertrekken en was de Taliban even rustig, uiteraard in voorbereiding op dit offensief.

Als Biden had gezegd dat ze door zouden gaan, dan zou de Taliban natuurlijk helemaal losgegaan zijn op de Amerikanen en dan had Biden onder maatschappelijke druk, meer troepen moeten sturen. En zo ben je ook terug bij af, behalve dat er niet eens meer te onderhandelen valt.

En de Amerikaanse legerleiding en inlichtingendiensten hebben hier ook gefaald, alweer. Ze hebben de capaciteiten van de Taliban zwaar onderschat en de situatie op de grond helemaal niet begrepen. Dan heb je nu wel mensen die roepen dat Biden iets moet zeggen, maar waarom? De man zal druk bezig zijn met zorgen dat alle Amerikanen + tolken nog weg kunnen komen. En totdat voltooid is, ga je denk ik niks horen van hem. Hij heeft wel wat beters te doen dan hypocriete media te woord te staan. Want hij kon hier toch niet winnen en zal altijd de schuld krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:55
Ik vraag mij af hoe ze die laatste militairen willen evacueren. Met een heleboel militairen kunnen de vliegtuigen als nauwelijks opstijgen, hoe willen ze dat doen met de laatste paar vluchten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
XWB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:22:
[...]

Ander land, qua infrastructuur, qua natuurlijk terrein (beide hebben grote invloed op de bestuurbaarheid van een land), en qua regime wat omver geworpen moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

Het was verstandiger geweest om het merendeel al lang en breed stilletjes op een lijnvlucht te hebben gehad. Kennelijk was men toch nog wat naïef om niet te bedenken dat dit nog wel eens in chaos zou kunnen ontaarden.
Ze zitten in grote delen van de wereld, al weken, zo niet maanden te soebatten, alleen al over de tolken.

Dit is niet naief. Dit is weer zoals alles gaat, geen actie ondernemen, geen keuzes durven te maken. Voort laten kabbelen tot het echt mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
FicoF schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:26:
Ik vraag mij af hoe ze die laatste militairen willen evacueren. Met een heleboel militairen kunnen de vliegtuigen als nauwelijks opstijgen, hoe willen ze dat doen met de laatste paar vluchten?
Per helicopter lijkt me. En dan wel eentje die kan bijtanken in de lucht.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:23
[...]

Het terugtrekken wel, maar had als gevolg dat ISIS opkwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Maar daar had je ook wel groepen die wel een belang voelen om te vechten, de koerden bijvb., dat is toch van een wat andere orde dan wat er van het Afghaanse leger is geworden, ondanks dat in dat laatste veel meer in geïnvesteerd lijkt (van buitenaf dan). Dat is wat ze hier ook hadden kunnen proberen met wat vroeger die Noordelijke Alliantie was tussen die twee lokale krijgsheren die een gelegenheidscoalitie hadden tegen de Taliban. Maar ook dat zijn geen vriendelijke lui, ook niet voor de lokale bevolking, dat stimuleren van dat soort groepen is in het verleden ook niet bepaald lekker afgelopen, dus ik snap wel dat ze een poging hebben gedaan om het anders te doen. Maar je kunt wel stellen dat dit ook niet bepaald een succes is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hoe willen ze straks de apaches meenemen? Lijkt mij niet dat ze tussendoor/straks rustig de tijd hebben om de tank vol te gooien om over de grens te vliegen. Laten ze die ook achter voor de Taliban?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 306567

[...]

Beste alternatief was het het niet steunen van de moedjahedien om de soviet unie te verslaan. Uit die moedjahedien is de taliban en IS ontstaan. De usa heeft dit zelf gecreëerd. Ik zeg niet dat de soviet unie goed was op dat moment, maar die zorgde wel voor gelijke vrouwen rechten toen. De usa steunde een groepering die geen vrouwen rechten wilde... De usa en saoedi arabie hebben de taliban gefinancierd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 11:43

stuffer

Ondertietel

Caayn schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:30:
[...]
Hoe willen ze straks de apaches meenemen? Lijkt mij niet dat ze tussendoor/straks rustig de tijd hebben om de tank vol te gooien om over de grens te vliegen. Laten ze die ook achter voor de Taliban?
Als het echt niet anders gaat zal die wel vernietigd worden.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Erhnam schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:20:
[...]
Het land opknippen en met behulp van internationale samenwerking de individuele stukken proberen te controleren. Ja, dit vraagt samenwerking met landen zoals Rusland, China, etc. maar is wel de enige manier.
Mjah, voor dat je dat van de grond en verdeeld hebt .. en vervolgens kom je dan toch weer uit op:
Tot wanneer ?
En ziet een bevolking dat wel zitten (of zijn ze te verleiden door groepen om te denken dat ze het niet meer zien zitten) ?

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 16-08-2021 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
https://www.forbes.com/si...acuation/?sh=76c70c67bedb

Max belasten, zo min mogelijk brandstof aan boord om toch de lucht in te kunnen om vervolgens in de lucht bijgetankt te worden. Dat noem ik wel efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]
Zulk spul wordt vaak gewoon opgeblazen. Beetje vuurwerk bij het afscheid is nooit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]
Dingen kunnen als het goed is in de lucht getankt worden toch?
Pagina: 1 ... 5 ... 22 Laatste

Let op:
We gaan hier niet:
-Beginnen over migranten.
-Maatschappelijke problemen hier erbij halen.
-Geen gruwelijke beelden zoals bijvoorbeeld doodgeschoten mensen of mensen die van een opstijgende vliegtuig vallen.