Volgens mij was dat in de basis zorgen dat Al-Qaeda opgeruimd dan wel dus danig verzwakt zou worden dat het geen bedreiging meer was. Vervolgens wilde men nog proberen om te kijken of dat stabiel te krijgen was.
Met die krijgsheren is het ook niet stabiel en doorgaans ook niet fijn wonen voor de meeste Afghanen in dat gebied, dus ik begrijp de wil wel om te proberen er iets van te maken wat meer op ons zelf lijkt.
Daarnaast heb je het probleem van de buurlanden en met name Pakistan, die hebben nogal wat invloed gehad op de ontwikkeling van de Taliban (en altijd een tijdelijke uitvlucht waren waardoor je ze nooit zou kunnen opruimen), tegelijkertijd heb je Pakistan nodig om overheen te vliegen om in dat god vergeten Afghanistan te komen, vanaf de basis in het midden-oosten, Iran is wat dat betreft niet echt een succes en anders wordt het wel onmogelijk ver omvliegen.Dus ook militaire niet echt een luxe-positie voor de Amerikanen.
Ongetwijfeld maar dan denk ik dat "we" moeten aanvaarden dat "we" best nooit nog ons gaan moeien in andere instabiele landen want de outcome gaat gewoon hetzelfde zijn.
Iets met "doing the same thing over and over again and expecting different results"
Wellicht de verwachtingen wat minder hoog scheppen, ook lokaal en sneller wegwezen, het wordt toch wel weer vernacheld als je weg gaat. Maar goed dat past allemaal weer niet bij het steekspel onder tafel, tussen wereld en lokale mogendheden.
Zijn er dan alternatieven? Enige dat ik kan bedenken is een multi generatie bezetting zodat de originele actoren verdwenen zijn maar niet echt gewenst nog haalbaar denk ik.
Het lijkt mij allemaal een geringe kans van slagen hebben, dan krijg je vanzelf wel weer andere verwijten en gedoe.
Dat het hier inmiddels misschien vanzelf sprekend lijkt, maar het eigenlijk ook allemaal nog niet zolang geleden is dat de buurman op de deur klopte en de handel in puin lag. Ik vrees dat dit deels bij de "ontwikkeling" hoort en laat zien dat "beschaving" vaak maar flinter dun is.
Alleen hier in (west)-europa is de hulp wel aangegrepen om er in geringe tijd weer aardig boven op te komen, tussen 1945 en 1965 is er aanmerkelijk meer vooruitgang geweest dan in die 20 jaar Afghanistan en buiten het voetbal overleven we het doorgaans wel met de Duitsers en Italianen, maar ook daar zou zomaar de klad in kunnen komen.