Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

CurlyMo schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:52:
[...]

Doet me jammer genoeg ergens ook wel denken aan Srebrenica.
Hier krijg ik de rillingen van. Ik hoop oprecht, tegen beter weten in ,dat we geleerd hebben van het verleden. Wat kan ons die 10k vluchtelingen nou schelen. Eerst levens redden, dan zien we de bureaucratische shit later wel.

Het is niet dat ik nu het idee heb dat we een a-la duinerken situatie hebben dat alles wat maar kan vliegen wordt gebruikt om onschuldige burgers in veiligheid te brengen.

[ Voor 17% gewijzigd door Michael_OsGroot op 16-08-2021 00:06 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Biden stuurt nog eens 1000 militairen om de evacuatie te ondersteunen:
De Amerikaanse president Joe Biden heeft zondag besloten 1.000 extra troepen naar Kaboel te sturen om de evacuatie van duizenden Amerikaanse en Afghaanse burgers in goede banen te leiden, nu de taliban de controle over Afghanistan hebben verworven. Dat heeft een verantwoordelijke van het Pentagon gezegd. Daarmee zijn er 6.000 manschappen in Afghanistan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 00:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

XWB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:08:
Biden stuurt nog eens 1000 militairen om de evacuatie te ondersteunen:

[...]
Beetje humor tussen de narigheid
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3kHcsQP/They-better-be-wearing-masks.jpg

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

1 voordeel de handleiding is in het Amerikaans en niet beschikbaar in het Afghaans. Ook communicatie met de Amerikaanse luchtverkeersleiding is een uitdaging. Kortom vliegen zullen ze er niet mee. Technologie stelen lijkt me meer iets voor de Russen dus ook daar hoeven we niet bang voor te zijn.

Hooguit de wapens kunnen ze ombouwen tot luchtafweer geschut maar ik vermoed niet dat ze daar de tijd voor hebben

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr thee
freestyler2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:16:
[...]

1 voordeel de handleiding is in het Amerikaans en niet beschikbaar in het Afghaans. Ook communicatie met de Amerikaanse luchtverkeersleiding is een uitdaging. Kortom vliegen zullen ze er niet mee. Technologie stelen lijkt me meer iets voor de Russen dus ook daar hoeven we niet bang voor te zijn.

Hooguit de wapens kunnen ze ombouwen tot luchtafweer geschut maar ik vermoed niet dat ze daar de tijd voor hebben
Hopelijk weten ze inderdaad niet hoe die machines werken. :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 14:34
freestyler2 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:04:
[...]

Lijkt mij namelijk sterk dat er 1 klein groepje talibanen aan de thee van de 1 op andere dag heeft besloten om Afghanistan over te nemen. Dat de Taliban groeit naargelang de tijd en dat zaken steeds makkelijker gaan snap ik want tsja de keuze om dood te gaan of mee te doen en leven en goed betaald te krijgen is denk ik vrij makkelijk, (alhoewel ik persoonlijk liever als strijder ten onder zou gaan maar dat terzijde)
In februari 2020 is er een overeenkomst gekomen dat rond mei 2021 de VS zich volledig teruggetrokken zou hebben. Dus de Taliban heeft tijd genoeg gehad om een plan te bedenken om aan de macht te komen.

De Taliban heeft gewoon rustig de VS het land laten “moderniseren” met de wetenschap dat ze toch niet zouden blijven en plukken nu de vruchten. Uitmuntend staaltje van geduld.

PSN: bollsie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:58

Grvy

Bot

mr thee schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:18:
[...]

Hopelijk weten ze inderdaad niet hoe die machines werken. :X
Volgens mij zijn er al foto's dat ze ermee vliegen etc.

Daarnaast jij denkt echt dat ze niet 1 of 2 Afghanen kunnen vinden die getraind zijn door de Amerikanen om het even te leren? Dat is toch wat er ook gebeurd is de afgelopen jaren? De Afghanen getrained etc etc. ;)

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Grvy schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:21:
[...]

De Afghanen getrained etc etc. ;)
Ongeveer 300.000 manschappen :p

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008

Grvy

Bot

sjufke schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:20:
[...]

In februari 2020 is er een overeenkomst gekomen dat rond mei 2021 de VS zich volledig teruggetrokken zou hebben. Dus de Taliban heeft tijd genoeg gehad om een plan te bedenken om aan de macht te komen.

De Taliban heeft gewoon rustig de VS het land laten “moderniseren” met de wetenschap dat ze toch niet zouden blijven en plukken nu de vruchten. Uitmuntend staaltje van geduld.
Dit inderdaad; de leider van de Taliban heeft gewoon heel geduldig gewacht en heeft nu heel veel voordelen.
Gezien de snelle overgave van het leger lijkt het mij ook dat daar wat "Taliban Supporters" inzaten die gewoon geplaatst waren op goede posities.

Het kan haast niet dat dit zo snel gaat als het "opeens" was. Dit is al maanden in de planning. :)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 14:34
XWB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:22:
[...]

Ongeveer 300.000 manschappen :p
Nog niet de helft. Spooksoldaten. Papiertjes om zo geld binnen te harken. Het ware aantal manschappen ligt vele malen lager.

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:15
[...]

Zo niet uitsluiten dat als de luchtbrug afgelopen is, men deze nog wel probeert te vernietigen vanuit de lucht.

Heb de hollanders nog niet kunnen ontdekken op flightradar, Britten en US vanuit Duitsland wel, kennelijk is wat ze hadden staan in het midden-oosten nog niet genoeg aan capaciteit.

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 16-08-2021 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr thee
Ik zal vast te makkelijk denken.

Zorg dat er NIETS naar binnen/buiten kan. En laat ze het zelf uitzoeken, net zoals met noord Korea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:02
Ik vind het echt heel interessant om eerlijk te zijn wat er daar nu gebeurt. Neemt niet weg dat ik het, zoals anderen hier ook al zeggen, een klap in het gezicht vind van alle veteranen die zich daar met man en macht hebben ingezet en vaak ook collega's verloren zijn.

Maar de Taliban weten ook wel dat ze direct weggejaagd worden als ze nu wraak gaan nemen. Hopelijk hebben ze twintig jaar lang nagedacht over hoe ze nu eens een land stabiel moet besturen en vooral: hoe ze álle Afghanen verenigen en het land verder helpen.

En nee, dat zal geen parlementaire democratie worden en nee, de Islam wordt natuurlijk dominant. Maar dat hoeft niet per se te betekenen dat alles slecht is. Dus samengevat: interessante ontwikkeling. Tot nu toe lijken de nieuwe Taliban redelijk vredelievend naar de bevolking. Hun reputatie werkt in dat opzicht niet mee maar ik ben benieuwd of ze het waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dennis schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:42:
En nee, dat zal geen parlementaire democratie worden en nee, de Islam wordt natuurlijk dominant. Maar dat hoeft niet per se te betekenen dat alles slecht is. Dus samengevat: interessante ontwikkeling. Tot nu toe lijken de nieuwe Taliban redelijk vredelievend naar de bevolking. Hun reputatie werkt in dat opzicht niet mee maar ik ben benieuwd of ze het waarmaken.
Zo te lezen wordt het voor vrouwen in dat land minder leuk:
Het hoogste leiderschap van de Taliban belooft dat ze niet meer de middeleeuwse beulen van de jaren negentig zijn, dat niks in de islamitische wet het onderwijs van meisjes in de weg staat, maar de realiteit lijkt anders. In de universiteitsstad Herat werden alle vrouwelijke studenten - meer dan 60 procent van het totaal - naar huis gestuurd. Vrouwelijke medewerkers kregen te horen dat hun baan kan worden overgeheveld naar een mannelijk familielid.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
XWB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:45:
Ja, dat geloof ik meteen. Maar een groot deel van de bevolking, buiten de hoofdstad om, vindt dat geen probleem waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Waarom moet het westen altijd deze problemen oplossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:52

SomerenV

It's something!

CyberMania schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 01:06:
Waarom moet het westen altijd deze problemen oplossen
Afghanistan is door de VS nooit binnengevallen om problemen op te lossen. Ofja, ze wilden de Taliban bestrijden na de terreur op 11 september 2001. Daarna was alles een combinatie van 'terreur bestrijden' en stabiliseren. Het gevolg is na 20 jaar tien- tot honderdduizenden doden voor helemaal niks. Naast de doden ook nog enorm veel mensen die met PTSS zitten of er andere trauma's aan over hebben gehouden.

Ik denk oprecht dat men in sommige landen (om wat voor reden ook) niet op grote schaal om kan gaan met vrijheid. Dat ga je ook niet oplossen met een bezetting door westerse troepen. Overigens was Afghanistan een vrij modern land tot de jaren 70. Gelijke rechten voor man en vrouw, geen onderscheid tussen verschillende gelovigen, stemrecht voor iedereen. Na de jaren 70 ging het mis door diverse coups en burgeroorlogen. Sindsdien is het eigenlijk een puinhoop daar. Eerst door de communisten, later door extremistische islamieten.

Saillant feit is overigens dat de Taliban mede door de VS is ontstaan in de jaren 90 (in samenwerking met Pakistan en Saoedi-Arabië).

De situatie daar ga je gewoon niet ombuigen naar wat wij 'goed' vinden. Dan kun je beter accepteren dat het daar is zoals het is en door middel van diplomatiek en sancties er het beste van maken. Verandering moet in sommige culturen van binnenuit komen. Dat ga je niet van buitenaf forceren. Lukt je gewoon niet.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
SomerenV schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 01:39:
Ik denk oprecht dat men in sommige landen (om wat voor reden ook) niet op grote schaal om kan gaan met vrijheid. Dat ga je ook niet oplossen met een bezetting door westerse troepen. Overigens was Afghanistan Kabul een vrij modern land stad tot de jaren 70. Gelijke rechten voor man en vrouw, geen onderscheid tussen verschillende gelovigen, stemrecht voor iedereen. Na de jaren 70 ging het mis door diverse coups en burgeroorlogen. Sindsdien is het eigenlijk een puinhoop daar. Eerst door de communisten, later door extremistische islamieten.
Fixed that ;). Verder heb je helemaal gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:24

ManiacsHouse

Scheisse!

Zucht...

"De voormalige Amerikaanse president Donald Trump vindt dat zijn opvolger moet opstappen wegens de snelle verovering van Afghanistan door de Taliban. In een verklaring zei Trump zondag dat "het tijd is dat Joe Biden in schande aftreedt voor wat hij heeft laten gebeuren"." ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
XWB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:45:
[...]

[...]
Minder leuk?

Vleesmarkten worden nu al gehouden in de provincies waar de Taliban onder de vorige Amerikaanse administratie overgave van lokale autoriteiten onderhandeld hebben. Scholen gesloten, lijfstraffen zijn weer standaard. En executies zijn niet van de lucht.

Vleesmarkt is trouwens een term. Slavernij. Uitermate lucratief met toegang tot de Saudi en Russische markten.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 02:42:
Zucht...

"De voormalige Amerikaanse president Donald Trump vindt dat zijn opvolger moet opstappen wegens de snelle verovering van Afghanistan door de Taliban. In een verklaring zei Trump zondag dat "het tijd is dat Joe Biden in schande aftreedt voor wat hij heeft laten gebeuren"." ;w
Ondertussen zijn de Republikeinen vlijtig narratief aan het aanpassen, met wat geschiedvervalsing erbij. https://web.archive.org/w...e-to-the-middle-east-rsr/

[ Voor 46% gewijzigd door Virtuozzo op 16-08-2021 03:11 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Dennis schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:58:
[...]

Ja, dat geloof ik meteen. Maar een groot deel van de bevolking, buiten de hoofdstad om, vindt dat geen probleem waarschijnlijk.
Dat zou je nog verbazen. Verplaats je eens in andermans schoenen. Je hebt een zoon, en een dochter. Je dochter wordt verkracht door de plaatselijke zetbaas, en dan verkocht voor slavernij. Nou ja, je hebt een zoon. Maar die wordt gegeseld wanneer hij geen wraak neemt. Dus voila, ook geen zoon meer.

Ander scenario, je hebt kinderen, maar je dochter mag niet naar school. Mag enkel verkocht worden. Je zoon wordt geronseld voor tribe wars. Die ben je dus kwijt. Je dochter kun je niet inzetten in zijn plaats, want zelfs in Afghanistan heeft de wereld niet stil gestaan en is opleiding vereist voor de meeste werkzaamheden dankzij toegenomen complexiteit. Dus breek je je eigen rug maar. Vervolgens moet je degene die je dochter wil als legbatterij in jouw bedrijf nemen zodat hij het over kan nemen.

Er wordt heel veel heel makkelijk gezegd hier. Zonder inzicht. Pur sang, maakt niet uit waar je komt, mensen willen hetzelfde. Religie, geen religie, we staren ons blind op de uitzonderingen in beeld, ondertussen willen mensen gewoon hetzelfde. Toekomst, kinderen, toekomst voor de kids, wat ruimte, goed werk, veiligheid, identiteit, beschaafdheid. De tribal conflicts in het land tussen de bezettingen door gaan precies daarover: groepen die gewoon dat voor zich zelf willen, echter in de tang genomen worden door machtsdynamiek.

Maar ja, wij hier zouden ons moeten kunnen herinneren wat volgt wanneer dat allemaal wegvalt en een samenleving terecht komt in een rauwe machtsdynamiek. Want dat is gewoon wat een Taliban is. Het is geen homogene groep, het is gewoon warlords en drug lords. Die kunnen heersen dankzij rauw geweld en gericht gebruik van wat in essentie een marginale minderheid is van gelovigen die óf volledig van het pad gerukt zijn, of zo sociopathisch dat ze de mantel omarmen om er beter van te worden.

Al de rest krijgt het juk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
SomerenV schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 01:39:
[...]

Afghanistan is door de VS nooit binnengevallen om problemen op te lossen.
En dat is precies waarom het altijd zo zou eindigen zoals dit.
Ik denk oprecht dat men in sommige landen (om wat voor reden ook) niet op grote schaal om kan gaan met vrijheid.
Dat is een gevaarlijke gedachte. Ik begrijp hem, maar hij is echt niet zonder risico.

Klopt, een deel van mensen heeft een predispositie voor autoritarisme, vanuit kwetsbaarheid voor geloofsgedrag en hiërarchie. Maar dit is op individueel niveau, het is geen fenomeen van groepsdynamica. Er is geen land wat niet wel met vrijheid om kan gaan, puur omdat alles van sociale weefsels zich op een lijn beweegt tussen varianten van structuren daarvan.

Het is enkel proces van stimuli en condities. Als het je interesseert, zie Selectorate Theory.

Bij Afghanistan ontbreken de condities ten gevolge van externe invloeden. De stimuli zijn er intern wel, echter ten gevolge van dat eerste ontbreekt de vereiste cohesie om stimuli te internaliseren op hogere niveaus dan lokaal. Het is een gebied, geen volk, geen land. Maar goed, dat gaat voor veel plekken op waar geschiedenis en het caesar syndroom lijnen getrokken hebben op de kaarten.
Saillant feit is overigens dat de Taliban mede door de VS is ontstaan in de jaren 90 (in samenwerking met Pakistan en Saoedi-Arabië).
En dat is iets waarom de hele zooi zo integraal verbonden is met de huidige conflicten in de VS zelf. Het is inderdaad eigen constructie. Van een Bin Laden tot de Drug lords, van Taliban onder Reagan tot de zooi van proxy wars. Daarom is het zo laagdrempelig voor bijvoorbeeld Republikeinse facties om zich te mengen in drama en aan touwtjes te trekken. Het is ook waarom Democraten zo naïef zijn bij wat een rauwe machtsdynamiek is die verbonden is binnen eigen land.
De situatie daar ga je gewoon niet ombuigen naar wat wij 'goed' vinden. Dan kun je beter accepteren dat het daar is zoals het is en door middel van diplomatiek en sancties er het beste van maken. Verandering moet in sommige culturen van binnenuit komen. Dat ga je niet van buitenaf forceren. Lukt je gewoon niet.
Forceren kan best. Misschien hard om op te merken, maar Japan en Duitsland zijn snelle voorbeelden. Er is een hele lijst daarvan. Maar hoe je er in gaat, wat de doelstellingen zijn, of je belangen wenst te delen - dat zijn kritieke vraagstukken die haalbaarheid bepalen.

Probleem nu is dat er geen cordon mogelijk is. De as van autoritarisme blijft lekker zitten, Pakistan is super happy. Saudis zijn nog meer happy. Iran is wat zuur, maar het idee dat Iran met een VS mee zou werken aan een cordon, tja. Rusland is happy. China is happy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Afghanistan lijkt inmiddels op een potje risk. China had een tijdje terug gesprekken met de Taliban en ik ben bang dat ze voor een smak geld toegang krijgen tot het land. Als ze een trade-route naar Iran en Pakistan op kunnen bouwen heb je kans dat ze op termijn daar een deapsea port opbouwen (op de route bestaat er al 1 in Cambodja en 1 in Sri Lanka + vliegvelden). Hierdoor verkrijgt China verdere controle over de zeeroute naar Europa/Azie. Net zoals men al lang in de Chinese zee bezig is en rond Australie met een route naar de Zuidpool en Zuid Amerika.

Chinese ASBM Anti-Ship Ballistic Missile systemen in Afghanistan zouden in theorie de belangrijke vaarroutes kunnen bereiken:
ASBM DF-21D (1,500 km)
ASBM DF-26 (4,000 km)

Afghanistan to Gulf of Oman: 1,343 km
Afghanistan to Persian Gulf: 1,729 km
Afghanistan to Gulf of Aden: 3,108 km

Een ander strategisch voordeel is dat ze India beginnen te omsingelen. Daar zijn af en toe gevechten in de noordelijke regio tussen India en China. Een aanwezigheid van het Chinese leger in Afghanistan zal India dwingen om ook meer troepen en installaties aan de grens met Pakistan op te bouwen.
Afghanistan to New Delhi: 1,078 km

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:32:
[...]

Zo niet uitsluiten dat als de luchtbrug afgelopen is, men deze nog wel probeert te vernietigen vanuit de lucht.

Heb de hollanders nog niet kunnen ontdekken op flightradar, Britten en US vanuit Duitsland wel, kennelijk is wat ze hadden staan in het midden-oosten nog niet genoeg aan capaciteit.
Hercules G-988 @Kon_Luchtmacht is gisteren als NAF30 naar Midden-Oosten gevlogen. Laatst gespot boven Jordanië 🇯🇴 Niet bekend of dit het toestel is dat @MinBZ @defensie sturen om ambassade-personeel en tolken op te halen #Afghanistan Via @EHEH_Spotter (archief-foto)
https://twitter.com/MennoSwart/status/1426915767388413955

Wat ik op GeenStijl (link zag, dringende oproep aan Kaag van een Nederlandse(?) medewerker die graag mee wil met de luchtbrug. Antwoord? Neen.

Afbeeldingslocatie: https://image.gscdn.nl/image/412079316d_1niloufar.jpg?w=600&s=8f067e93a313fd76ef3ba788c8dce372
Ondertussen in Kabul: ‘ja, je hebt wel voor ons gewerkt maar je was een onderknuppel dus zoek het lekker uit’ (via @de_Jong_Sara )
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E82f0x7WYAEalZq?format=jpg
https://twitter.com/obk/status/1426972393285750784

edit:
Een Boeing C-17A Globemaster III vanuit de USA lijkt ook onderweg:
https://www.flightradar24.com/RCH895/28cc017e

Edit 2:
Ziek om te zien, dag is begonnen en iedereen rent/vlucht naar het vliegveld:
https://twitter.com/Jawad...tatus/1427087901511278592

En: Emirates airline suspends flights to Kabul - website http://reut.rs/3g7YOZf

[ Voor 13% gewijzigd door Kecin op 16-08-2021 05:33 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:35
Zijn al een aantal Nederlanders meegegaan met Oekraïne, Amerika heeft nu de leiding voor het verkeer en veiligheid op het vliegveld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:29

Lordy79

Vastberaden

Mensen die zeggen dat de taliban "tot nu toe wel vredelievend zijn" zou ik aanraden het boek De Vliegeraar eens te lezen van Khaled Hosseini. Ik heb het niet uit kunnen lezen zonder een traan te laten en dat hebben niet veel boeken kunnen bewerkstelligen.
Ik denk dat de taliban geen ambities hebben om meer dan alleen Afghanistan te veroveren maar voor de bevolking wordt t geen prettige staat om in te wonen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 27-06 09:57
[...]

Ga er maar gerust van uit dan Rusland en China even komen shoppen in Afghanistan en van alles er minimaal 1 meenemen.

Verder zal de Taliban niet de middelen hebben om de rest lang werkend te houden. Amerikaans materieel is nou niet bepaald low maintenance.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:57
Het blijft opmerkelijk hoe wij dit alles langs onze eigen post-koloniale morele meetlat blijven leggen. Op de radio gaat het er vooral over hoe verschikkelijk het voor de Afghaanse bevolking is maar diezelfde bevolking heeft geen enkele weerstand geboden. De Taliban is nog net niet als bevrijders toegejuicht, gênant om te lezen dat volgens Blinken en Bijleveld het allemaal niet voor niets is geweest.

Een deel van de wereld zit blijkbaar niet te wachten op onze 'universele waarden', laat staan dat we die waarden met regels en geweld aan anderen kunnen opleggen. China zal daar steeds meer de regels bepalen, aan de vooravond van de 20e herdenking van 9/11 een harde les.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

GekkePrutser schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:40:
[...]
Het gebied waar de taliban zat was niet onder de controle van Kabul. Die konden er helemaal niks aan doen. Maar de interventie heeft zich absoluut niet beperkt tot het betreffende gebied.
Het is er niet beter op geworden nee. Voor de oorlog tegen het terrorisme zaten ze in de bergen nu hebben ze zo veel draagvlak dat ze in een paar dagen het hele land overnemen. Ook IS was een direct gevolg van de oorlog tegen het terrorisme (letterlijke woorden van Bush destijds).

Het is net zo'n groot succes als de oorlog tegen de drugs.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:35

drooger

Falen is ook een kunst.

sh4d0wman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 05:06:
Afghanistan lijkt inmiddels op een potje risk. China had een tijdje terug gesprekken met de Taliban en ik ben bang dat ze voor een smak geld toegang krijgen tot het land. Als ze een trade-route naar Iran en Pakistan op kunnen bouwen heb je kans dat ze op termijn daar een deapsea port opbouwen (op de route bestaat er al 1 in Cambodja en 1 in Sri Lanka + vliegvelden). Hierdoor verkrijgt China verdere controle over de zeeroute naar Europa/Azie. Net zoals men al lang in de Chinese zee bezig is en rond Australie met een route naar de Zuidpool en Zuid Amerika.
Dat hoeft niet eens voor een trade-route, kijk naar de hoeveelheid grondstoffen in Afghanistan:
Afghanistan has large untapped energy and mineral resources, which have great potential to contribute to the country's economic development and growth. The major mineral resources include chromium, copper, gold, iron ore, lead and zinc, lithium, marble, precious and semiprecious stones, sulfur and talc among many other minerals. The energy resources consist of natural gas and petroleum.
Als het China wel gaat lukken om die grondstoffen te delven, dan kan het een lucratieve investering zijn.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Omdat natuurlijk er geen piloten etc. zijn die overlopen.

Verder zijn er die veelbesproken tolken die hier ook goed van pas zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
drooger schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:45:
Als het China wel gaat lukken om die grondstoffen te delven, dan kan het een lucratieve investering zijn.
Kobalt en lithium van de Taliban, gedolven door China en daar verwerkt in onze IPhones en andere gadgets...

Wie heeft wie nou nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017

Amphiebietje

In de blubber

@Kecin De zelfmoordterroristen van morgen.

Verder is het natuurlijk hopen op geen ongelukken op de landingsbanen van het vliegveld. Een binnenkomend militair vliegtuig dat tegen de baan smakt, blokkeert zo alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 22:49

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

drooger schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:45:
[...]
Dat hoeft niet eens voor een trade-route, kijk naar de hoeveelheid grondstoffen in Afghanistan:
[...]
Dat dacht ik eerst ook maar het overgrote deel haalt men makkelijker en goedkoper uit Afrika uit de grond schijnt. Zal eens kijken of ik die bron kan vinden. Ik ben er van overtuigd dat er een strategisch belang voor China aan ten grondslag ligt. Grondstoffen is dan altijd leuk meegenomen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

sh4d0wman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 05:06:
De Amerikanen hebben ook een smak geld betaald en er niks voor terug gezien. Waarom de Taliban opeens wel zou buigen voor het geld van de Chinezen, die net over de grens in Xinjiang hun geloofsgenoten keihard onderdrukken, snap ik niet. En China weet ook heel goed dat een weg en spoorlijn twee kanten op gaat, veel verkeer via Afghanistan betekent ook veel verkeer Xinjiang in dat ze problemen op kan leveren.

https://www.reuters.com/w...s-was-suicide-2021-08-12/

In Pakistan zijn er ook aanslagen op Chinezen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:30:
Het blijft opmerkelijk hoe wij dit alles langs onze eigen post-koloniale morele meetlat blijven leggen. Op de radio gaat het er vooral over hoe verschikkelijk het voor de Afghaanse bevolking is maar diezelfde bevolking heeft geen enkele weerstand geboden. De Taliban is nog net niet als bevrijders toegejuicht, gênant om te lezen dat volgens Blinken en Bijleveld het allemaal niet voor niets is geweest.

Een deel van de wereld zit blijkbaar niet te wachten op onze 'universele waarden', laat staan dat we die waarden met regels en geweld aan anderen kunnen opleggen. China zal daar steeds meer de regels bepalen, aan de vooravond van de 20e herdenking van 9/11 een harde les.
Verwar doodsangst niet met acceptatie.
Zou jij de straat opgaan als je publieke executies hebt gezien, weet dat deze strijders met oorlogsmisdaden geen moeite hebben en dat ze je dochter/vrouw zullen verkopen aan de hoogste bieder?

Geen enkele weerstand van het leger vind ik bijzonder, aan de andere kant hebben die waarschijnlijk altijd zwaar op de Amerikaanse troepen en coördinatie gesteund.

Zie ook de lege straten in Kabul, niemand heeft behoefte om zich voorlopig buiten te vertonen, en iedereen wacht af wat er nu gaat komen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Geloof er geen reet van en vind dit jij heel neo-koloniaal doet: "de zwartjes willen onze beschaving niet, dan niet" en zo kunnen wij onze handen er vanaf trekken en wassen in onschuld.

Ik geloof er niets van de vrouwen zich daar niet willen ontwikkelen. Ik geloof er niets van dan zelfs de mannen daar blij zijn als hun dochters op slavenmarkten verkocht worden. Ik geloof er ook niets van de mannen daar geen muziek meer willen horen of allemaal vinden dat ze een baard moeten laten staan. En ga zo nog maar even door.

95% van de mensen daar zijn het slachtoffer van een gulzig systeem en worden gereduceerd tot een productiemiddel. Het is niet dat ze daarmee bewust kiezen om ons systeem niet over te nemen en hun eigen systeem maar te handteren omdat ze het beter vinden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:15:
[...]

Geloof er geen reet van en vind dit jij heel neo-koloniaal.. "de zwartjes willen onze beschaving niet, dan niet" en zo kunnen wij onze handen er vanaf trekken en wassen in onschuld.

Ik geloof er niets van de vrouwen zich daar niet willen ontwikkelen. Ik geloof er niets van dan zelfs de mannen daar blij zijn als hun dochters op slavenmarkten verkocht worden. Ik geloof er ook niets van de mannen daar geen muziek meer willen horen of allemaal vinden dat ze een baard moeten laten staan. En ga zo nog maar even door.

95% van de mensen daar zijn het slachtoffer van een gulzig systeem en worden gereduceerd tot een productiemiddel. Het is niet dat ze daarmee bewust kiezen om ons systeem niet over te nemen en hun eigen systeem maar te handteren omdat ze het beter vinden.
Helemaal mee eens maar ik denk ook niet dat ze "te gast" willen zijn in hun eigen land. Vergeet ook niet dat de Taliban voor een groot deel gewoon gecreëerd zijn. Dat hele extreme komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Voor een WTF momentje:
After the United States helped chase out the Taliban government in Afghanistan in 2001, it came across a legacy of its earlier intervention in the region. As The Washington Post reported in 2002, the United States had spent millions of dollars beginning in the 1980s to produce and disseminate anti-Soviet textbooks for Afghan schoolchildren. The books encouraged a jihadist outlook, which was useful propaganda at the time for a Washington driven by the imperatives of the Cold War.

"The primers, which were filled with talk of jihad and featured drawings of guns, bullets, soldiers and mines, have served since then as the Afghan school system's core curriculum," The Post reported. "Even the Taliban used the American-produced books, though the radical movement scratched out human faces in keeping with its strict fundamentalist code."
https://www.washingtonpos...ooks-paid-for-by-the-u-s/

[ Voor 36% gewijzigd door Sandor_Clegane op 16-08-2021 08:24 ]

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Ik blijf het toch ergens gek vinden dat de Taliban dat geavanceerde wapentuig gebruikt, de rest van hun overtuigingen zijn de middeleeuwen nog niet voorbij, hoe kan dit dan niet tegen hun 'geloof' in zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

mark-k schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:21:
Ik blijf het toch ergens gek vinden dat de Taliban dat geavanceerde wapentuig gebruikt, de rest van hun overtuigingen zijn de middeleeuwen nog niet voorbij, hoe kan dit dan niet tegen hun 'geloof' in zijn?
Omdat geloof slechts gebruikt wordt als "middel" zoals dat al sinds de oudheid gebeurd.
Dus leg je het gewoon uit naar je eigen voordeel. Daar is goddienst voor geschapen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:57
[...]
Tja, kennelijk is het allemaal niet genoeg om voor te vechten. Niet elke Afghaan zal de mogelijkheid hebben gehad om zich tegen de Taliban te verzetten maar degenen die dat wel hadden hebben zich zonder slag of stoot overgegeven of zijn gevlucht. Ik kan de burgers weinig kwalijk nemen, maar het gedrag van het Afghaanse leger vind ik toch wel triest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Geloof er geen reet van en vind dit jij heel neo-koloniaal.. "de zwartjes willen onze beschaving niet, dan niet" en zo kunnen wij onze handen er vanaf trekken en wassen in onschuld.

Ze hebben toch 20 jaar lang een redelijk veilige omgeving gehad om een systeem op te zetten om zich te beschermen? Er was een president, een getraind leger.

Ik heb toch het idee dat wij de situatie daar verkeerd ingeschat hebben, dat veel mensen daar wel de Taliban willen. Dat gebeurd wel eens, dan wordt er een Trump president terwijl niemand dat verwacht had en er eerst nog heel lang grapjes over gemaakt worden (tot de waarheid de grap inhaald), maar veel mensen tot het eind geloven dat hij toch niet kan winnen. Volgens mij leefde hier in Afghanistan ook wat anders, de Afghanen die wij spreken zijn verwesterde Afghanen of Afghanen die met ons willen spreken. De Taliban hadden zich teruggetrokken, maar waren er gewoon in grote getallen.

Waarom heeft anders het leger niet gevochten? Zat de Taliban niet geinfiltreerd in het leger? Waarom is die president meteen weg?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:09

polthemol

Moderator General Chat
Ik denk dat je hiermee vreselijk en intens naiëf bent. Afghanistan is onder Talibanbewind quasi gelijk aan Pol Pot zijn bewind. Het land is onherbergzaam, als de grensovergangen onder Talibanbewind zijn kom je het land quasi niet uit. Hoe verder je richting de grens komt, hoe zwaarder het gaat worden, waarbij er overal wel spionnen of opportunistische mensen zijn die je zo kunnen verlinken. Als vrouw zijnde is het al helemaal quasi ondoenlijk omdat je instant verdacht bent.

Het Afghaanse leger was veelal niet uitgerust, had te kampen met munitietekorten, geen intel en dan ook nog een Amerikaans leger wat de facto de vijand gewoon voorzag van ladingen nieuw en modern wapengerei. Van de bevoking hoef je weinig te verwachten: je gaat in je eentje niet even ene goed geoefende, ervaren groep militanten tegenhouden mte een verroeste AK en de buurman met zijn riek als bondgenoot. Vooral niet als je weet dat het Taliban-beleid bijzonder repressief is: als 'ik' over de schreef ga, dan wordt niet alleen ik bestraft, maar ook mijn vrouw, mijn kinderen en met wat pech nog een aardig deel van mijn familie/omgeving. Onder die omstandigheden ga je geen opstand krijgen, vooral niet als de hele internationale gemeenschap je maar in de steek laat halsoverkop (met dank aan Trump zijn waanzin en ego).

Dat oa. Bijleveld (naja, haar voorganders kunnen we net zo goed meningen over hebben, Hennis was zo mogelijk nog slechter) beschamend zijn, agree, maar goed. De VS stond eergisteren ook te verkondigen dat ze niet bezig waren met een evacuatie maar met een 'herplaatsing van mensen'. De Afghaanse diplomaat voor Nederland dacht ik, verkondigde dat het verdedigen van Kabul en daar alle troepen op zetten, deel van het plan was. Welkom bij de oorlogspropaganda.
De harde les is dat er plannen nodig zijn en niet kortzichtig politiek 'geneuzel'.
Gezien er meisjes en vrouwen naar scholen gingen zaten ze trouwens wel te wachten op sommige van die universele waarden. Je conclusie is ononderbouwd, kort door de bocht en geeft me niet het idee dat je moeite hebt gedaan om te zien wat de casus was aldaar. Het voelt zelfs aan als victim blaming.

En overall naar nog wat van die reacties van de inhoud 'maar was niet erg genoeg voor ze om te vechten': ik hoop niet dat we ooit voor die keuze komen te staan, maar er gaan er ook hier weinig zijn die bereid zijn dan iets te doen. Simpelweg vanwege zelfbehoud of het niet hebben van middelen. Je kunt wel dapper een inkomende Taliban divisie met hun zojuist buitgemaakte .50 te lijf gaan met je riek of een pre-woI jachtgeweer, maar daar ga je helemala niets mee winnen. Het is ook een land wat straatarm is, dus in opstand komen betekend dat je zo goed als zeker echt alles kwijt gaat raken. Het is niet voor niets dat de Taliban aankondigde dat iedereen zijn spullen mocht houden, voor ze Kabul binnen trokken.

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 16-08-2021 08:41 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Marzman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:31:
[...]

Ze hebben toch 20 jaar lang een redelijk veilige omgeving gehad om een systeem op te zetten om zich te beschermen? Er was een president, een getraind leger.

Ik heb toch het idee dat wij de situatie daar verkeerd ingeschat hebben, dat veel mensen daar wel de Taliban willen. Dat gebeurd wel eens, dan wordt er een Trump president terwijl niemand dat verwacht had en er eerst nog heel lang grapjes over gemaakt worden (tot de waarheid de grap inhaald), maar veel mensen tot het eind geloven dat hij toch niet kan winnen. Volgens mij leefde hier in Afghanistan ook wat anders, de Afghanen die wij spreken zijn verwesterde Afghanen of Afghanen die met ons willen spreken. De Taliban hadden zich teruggetrokken, maar waren er gewoon in grote getallen.

Waarom heeft anders het leger niet gevochten? Zat de Taliban niet geinfiltreerd in het leger? Waarom is die president meteen weg?
Omdat dezelfde burgers daar ook slachtoffers waren van een ander gulzig systeem. Die mensen zaten daar ook allemaal voor hun eigen belang met dikke corruptie. Het westen heeft daar nooit iets aan willen doen, zoals het dat ook niet wil doen bij andere regimes. Zolang het hun belangen maar dient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:26
Ik vraag me momenteel af hoe we de Afghaanse situatie moeten zien. De manier waarop de taliban de zaak overnam, dat ging wel heel snel en schijnbaar gemakkelijk. Dat is iets wat me helemaal niet lekker zit.

Het lijkt of die organisatie een behoorlijk brede steun geniet in het land. Hoe breed is die? Want dat gegeven is essentieel voor onze beeldvorming. Zijn de Afghaanse inwoners grotendeels slachtoffers van een terreurnetwerk, of zitten ze overwegend aan de kant van de daders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Virtuozzo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 03:01:
[...]

Dat zou je nog verbazen. Verplaats je eens in andermans schoenen. Je hebt een zoon, en een dochter. Je dochter wordt verkracht door de plaatselijke zetbaas, en dan verkocht voor slavernij. Nou ja, je hebt een zoon. Maar die wordt gegeseld wanneer hij geen wraak neemt. Dus voila, ook geen zoon meer.

Ander scenario, je hebt kinderen, maar je dochter mag niet naar school. Mag enkel verkocht worden. Je zoon wordt geronseld voor tribe wars. Die ben je dus kwijt. Je dochter kun je niet inzetten in zijn plaats, want zelfs in Afghanistan heeft de wereld niet stil gestaan en is opleiding vereist voor de meeste werkzaamheden dankzij toegenomen complexiteit. Dus breek je je eigen rug maar. Vervolgens moet je degene die je dochter wil als legbatterij in jouw bedrijf nemen zodat hij het over kan nemen.

Er wordt heel veel heel makkelijk gezegd hier. Zonder inzicht. Pur sang, maakt niet uit waar je komt, mensen willen hetzelfde. Religie, geen religie, we staren ons blind op de uitzonderingen in beeld, ondertussen willen mensen gewoon hetzelfde. Toekomst, kinderen, toekomst voor de kids, wat ruimte, goed werk, veiligheid, identiteit, beschaafdheid. De tribal conflicts in het land tussen de bezettingen door gaan precies daarover: groepen die gewoon dat voor zich zelf willen, echter in de tang genomen worden door machtsdynamiek.

Maar ja, wij hier zouden ons moeten kunnen herinneren wat volgt wanneer dat allemaal wegvalt en een samenleving terecht komt in een rauwe machtsdynamiek. Want dat is gewoon wat een Taliban is. Het is geen homogene groep, het is gewoon warlords en drug lords. Die kunnen heersen dankzij rauw geweld en gericht gebruik van wat in essentie een marginale minderheid is van gelovigen die óf volledig van het pad gerukt zijn, of zo sociopathisch dat ze de mantel omarmen om er beter van te worden.

Al de rest krijgt het juk.
Maar; dit wetende; waarom blijkt het dan zo moeilijk om enige weerstand te bieden?
Waarom is dat leger niet groter, fanatieker, standvastiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 21:41

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

[...]
Je zal zoals in alle andere landen wel verschillende stromingen hebben, van super conservatief tot super progressief. Afghanistan is groot en je kan daar vermoedelijk wel een redelijk veilig leven leiden onder een conservatief islamitisch regime. In Iran heb je ook regio's waar de mensen een stuk minder radicaal zijn en vrouwen zelfs geen hoofdoek dragen.

Het is een opportuniteit tot vrede, alleen vrees ik dat die maar van korte duur zal zijn en het niet al te lang zal duren.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

polthemol schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:36:
[...]

Ik denk dat je hiermee vreselijk en intens naiëf bent. Afghanistan is onder Talibanbewind quasi gelijk aan Pol Pot zijn bewind. Het land is onherbergzaam, als de grensovergangen onder Talibanbewind zijn kom je het land quasi niet uit. Hoe verder je richting de grens komt, hoe zwaarder het gaat worden, waarbij er overal wel spionnen of opportunistische mensen zijn die je zo kunnen verlinken. Als vrouw zijnde is het al helemaal quasi ondoenlijk omdat je instant verdacht bent.

Het Afghaanse leger was veelal niet uitgerust, had te kampen met munitietekorten, geen intel en dan ook nog een Amerikaans leger wat de facto de vijand gewoon voorzag van ladingen nieuw en modern wapengerei. Van de bevoking hoef je weinig te verwachten: je gaat in je eentje niet even ene goed geoefende, ervaren groep militanten tegenhouden mte een verroeste AK en de buurman met zijn riek als bondgenoot. Vooral niet als je weet dat het Taliban-beleid bijzonder repressief is: als 'ik' over de schreef ga, dan wordt niet alleen ik bestraft, maar ook mijn vrouw, mijn kinderen en met wat pech nog een aardig deel van mijn familie/omgeving. Onder die omstandigheden ga je geen opstand krijgen, vooral niet als de hele internationale gemeenschap je maar in de steek laat halsoverkop (met dank aan Trump zijn waanzin en ego).

Dat oa. Bijleveld (naja, haar voorganders kunnen we net zo goed meningen over hebben, Hennis was zo mogelijk nog slechter) beschamend zijn, agree, maar goed. De VS stond eergisteren ook te verkondigen dat ze niet bezig waren met een evacuatie maar met een 'herplaatsing van mensen'. De Afghaanse diplomaat voor Nederland dacht ik, verkondigde dat het verdedigen van Kabul en daar alle troepen op zetten, deel van het plan was. Welkom bij de oorlogspropaganda.

[...]

De harde les is dat er plannen nodig zijn en niet kortzichtig politiek 'geneuzel'.
Gezien er meisjes en vrouwen naar scholen gingen zaten ze trouwens wel te wachten op sommige van die universele waarden. Je conclusie is ononderbouwd, kort door de bocht en geeft me niet het idee dat je moeite hebt gedaan om te zien wat de casus was aldaar. Het voelt zelfs aan als victim blaming.
Mwoah, je hele stelling is gebouwd op het feit "dat we het beter wilden maken" (wat dan daadwerkelijk beter is, kunnen we het nog over hebben).

Ik deel die stelling gewoon niet. 20 jaar.... je gaat me niet vertellen als er serieus het idee leefde om dingen "beter te maken" dit niet in 20 jaar heeft kunnen lukken of in ieder meer heeft kunnen opleveren dan we nu zien.

Wat we zien is verregaande corruptie onder het nieuwe bewind (en iedereen wist dat) en de meest verschrikkelijke verhalen over drone strikes, death squads en andere verschrikkingen.

Ik gok dat het lekker zakkenvullen is geweest voor een aantal en veel mensen die het nu hebben over vrouwenrechten en dergelijke doen dat niet omdat ze daadwerkelijk zo begaan zijn met de situatie van vrouwen in Afghanistan maar meer dat ze bang zijn dat de "gravy train" stopt en dit mooi kunnen gebruiken als cynisch "virtue signalling".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:44:
[...]

Maar; dit wetende; waarom blijkt het dan zo moeilijk om enige weerstand te bieden?
Omdat die rot in het hele systeem zit. En het zetbaasje dat je dochter verkracht of bij het leger of bij de taliban zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 21:41

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

t_captain schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:41:
Ik vraag me momenteel af hoe we de Afghaanse situatie moeten zien. De manier waarop de taliban de zaak overnam, dat ging wel heel snel en schijnbaar gemakkelijk. Dat is iets wat me helemaal niet lekker zit.

Het lijkt of die organisatie een behoorlijk brede steun geniet in het land. Hoe breed is die? Want dat gegeven is essentieel voor onze beeldvorming. Zijn de Afghaanse inwoners grotendeels slachtoffers van een terreurnetwerk, of zitten ze overwegend aan de kant van de daders?
Hoe erg zou jij voor je land willen vechten en hoe lang? Dat is een individuele keuze, maar de dag dat er in België een oorlog uitbreekt, vlucht ik meteen naar het buitenland. :p

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
polthemol schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:36:
En overall naar nog wat van die reacties van de inhoud 'maar was niet erg genoeg voor ze om te vechten': ik hoop niet dat we ooit voor die keuze komen te staan, maar er gaan er ook hier weinig zijn die bereid zijn dan iets te doen. Simpelweg vanwege zelfbehoud of het niet hebben van middelen. Je kunt wel dapper een inkomende Taliban divisie met hun zojuist buitgemaakte .50 te lijf gaan met je riek of een pre-woI jachtgeweer, maar daar ga je helemala niets mee winnen. Het is ook een land wat straatarm is, dus in opstand komen betekend dat je zo goed als zeker echt alles kwijt gaat raken. Het is niet voor niets dat de Taliban aankondigde dat iedereen zijn spullen mocht houden, voor ze Kabul binnen trokken.
Mijn reactie was gericht op het leger. Het materieel wat de Taliban gebruikt is voor een groot deel buitgemaakt op het Afghaanse leger. Wat wapens betreft staan ze dus op de zelfde voet en qua training zou het leger in het voordeel moeten zijn. Ik kan prima begrijpen dat de burgers zicht gedeisd houden maar het gedrag van het leger is echt niet goed te praten. In een land als Afghanistan zou je moeten weten dat je in een oorlog terecht kan komen als je bij het leger gaat.

Verder gaat de Taliban niet overal zo zachtzinnig met de bevolking om zoals jij claimt. Ik heb al artikelen gelezen over dorpen waar alle mannen en jongens worden vermoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hebben we die mensen daar ooit gevraagd wat ze werkelijk willen? Jij gebruikt drie keer het woord 'geloof' en precies dat is iets wat 'wij' in het atheïstische westen maar niet lijken te willen zien. Dat mensen omwille van hun geloof andere wensen, normen en prioriteiten hebben die wij vanuit ons perspectief onwenselijk of zelfs verwerpelijk vinden.

Als 95% van de bevolking niets met de denkbeelden van de Taliban heeft is het opmerkelijk dat na 20 jaar constante oorlog tegen een zoveel machtiger vijand er zoveel jonge gemotiveerde mannen klaarstaan. Recrutering van sympathisanten onverminderd door kon gaan ondanks al het buitenlandse geld en de soldaten op de grond, dat was ze als marginale splinter zonder significante steun onder de bevolking nooit gelukt.

Wat opvalt is dat het woord 'VN-veiligheidsraad' geen enkele keer gevallen is, mogen we concluderen dat dit koude-oorlog relikwie officieel dood is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
IStealYourGun schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:48:
[...]

Hoe erg zou jij voor je land willen vechten en hoe lang? Dat is een individuele keuze, maar de dag dat er in België een oorlog uitbreekt, vlucht ik meteen naar het buitenland. :p
De reaktie van de mensen is 100% begrijpelijk. Maar we moeten nu vlot met een beeldvorming komen hoe we Afghanistan en de Afghaanse bevolking diplomatiek zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Sandor_Clegane schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:46:
[...]

Mwoah, je hele stelling is gebouwd op het feit "dat we het beter wilden maken" (wat dan daadwerkelijk beter is, kunnen we het nog over hebben).
basale rechten, kunnen stemmen, basale vorm van onderwijs kunnen krijgen, als vrouw zijn enige rechtne hebben, bij voorkeur geen willekeurige executies op straat omdat je een of andere bs religieuze regel zou hebben overtreden. Niet zo heel moeilijk om beter een definitie te geven met waar de lat aldaar ligt. Maar dat was voor de rest ook niet de basis waarop ik mijn vorige reactie baseerde.
Ik deel die stelling gewoon niet. 20 jaar.... je gaat me niet vertellen als er serieus het idee leefde om dingen "beter te maken" dit niet in 20 jaar heeft kunnen lukken of in ieder meer heeft kunnen opleveren dan we nu zien.
20 jaar geen enkel plan. De VS leert niet met hun militaire trots: Vietnam of Korea waren soortgelijke faals. Geen plan, geen enkel idee in wat de tegenstander doet of hoe het land functioneert.
Wat we zien is verregaande corruptie onder het nieuwe bewind (en iedereen wist dat) en de meest verschrikkelijke verhalen over drone strikes, death squads en andere verschrikkingen.
Je hebt gemist hoe het leven onder de Taliban was ten eerste, ten tweede: 'er was geen plan'.
Ik gok dat het lekker zakkenvullen is geweest voor een aantal en veel mensen die het nu hebben over vrouwenrechten en dergelijke doen dat niet omdat ze daadwerkelijk zo begaan zijn met de situatie van vrouwen in Afghanistan maar meer dat ze bang dat de "gravy train" stopt en dit mooi kunnen gebruiken als cynisch "virtue signalling".
dit mag je toch stevig gaan onderbouwen, want nu is het maar aan de kant zetten van alles met 'zal wel een complot zijn, doei!'.

Er zullen ongetwijfeld mensen hun zakken gevuld hebben. Maar goed, is dat een reden om maar niets te doen?

Het is voor de rest naiëf om te geloven dat je met wat geld en een militaire macht even een heel land veranderd. Men had geen enkel plan en dus blijft het 'all to hell' gaan daarna. Al helemaal doordat door de vrije plotse en snelle terugtrekking van de VS, met dank aan Trump en het GOP, de ANA weinig meer konden. Je zet niet zomaar even een inlichtingenstructuur op in je uppie. En dan gaat de VS ook nog even (door wederom: geen plan) je tegenstander ook steviger bewapenen dan hun eigen bondgenoten door simpelweg alles achter te laten.

Dus een of ander complot? Mwah. Totale incompetentie vanuit de VS en gewoon geen idee hebben dat de wereld anders werkt buiten de VS? Plausibeler.

@ErikT738 ik verwacht geen enkel humaan beleid vanuit de Taliban, het is een religieus, extremistisch en ronduit brutal regime. Dus leg me geen woorden in de mond over hoe het gaat worden aldaar. Ik verwacht dat het gros van de 'arme kloten' aldaar simpelweg gokt dat ze in leven blijven als ze zich gedeisd houden. Dit is shortterm overleven.

Met het legerpunt dat is al vaker uitgelegd, oa in het begin door @DaniëlWW2. Met betrekking tot de wapens: Amerikaanse wapens, Amerikaanse humvee's, ladingen video's waar Amerikaanse, verlaten bases, na het wegrijden van de laatste humvee met Amerikaanse vlag, meteen wordt ingenomen door Talibanmilities, die vreugdevol rondjes gaan dansen in overvolle wapenkamers. Die wapesn gaan alleen maar meer worden door ANA-militairen die zich overgeven, maar dan zit je al bij een instortend kaartenhuis en een leger zonder enige moraal over.

@hoevenpe de NATO kon meer dan een VN kan. Daarbij was het gros van wat zo met een VN mee zou komen al aanwezig. Nu de NATO weg is, kan die Afghaanse president overwegen (of kon in feite, hij is afgetreden zoals het nu lijkt) om een verzoek in te dien en voor peace enforcing, maar de kans dat landen daar nog trek in hebben is quasi nihil en dan overschat je nog mogelijk wat de VN kan bereiken (lang niet alle lidstaten kunnen effectief iets bijdragen, Mali is daar wel een aardig voorbeeld van).

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 16-08-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Sandor_Clegane schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:46:
[...]

Ik zou zeggen verdiep je. En dan vind je rapportages van een clubje vrouwen dat de "gender" training deed bij de NL-missie, de canadeese missie & de US-missie, zodat alle drie hun vinkje konden zetten.

Het "prestatie" denken met afvinklijsten (ipv kijken wat goed is) zat er daarin ook tot op het bot. En daarmee was onze feitelijke inzet totaal inefficiënt.

En snel? Onder Trump was alles al afgebouwd. De meeste scholen door het westen opbouwt waren al gesloten. Het lijkt nu snel omdat de militaire structuur instort. Maar de overige structuren waren al verdwenen de afgelopen 8 jaar onder Trump.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:46:
Omdat die rot in het hele systeem zit. En het zetbaasje dat je dochter verkracht of bij het leger of bij de taliban zit?
Zelfs als dat zo is, dan nog is het opvallend dat zowel burgers als leger geen enkele poging hebben gedaan om maar iets terug te doen.

Zelfs in de laatste weken van Berlijn in 1945 is er door grote groepen burgers en soldaten gestreden, meestal tot de laatste kogel en de dood die daarop volgde. Als Afghanen echt zo bang zouden zijn voor de Taliban, waarom dan geen laatste heroïsche strijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-06 07:16
hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:52:
[...]
Wat opvalt is dat het woord 'VN-veiligheidsraad' geen enkele keer gevallen is, mogen we concluderen dat dit koude-oorlog relikwie officieel dood is?
Gisteren en zaterdag veelvuldig gehoord hoor, er is vanochtend geloof ik een vergadering om een strenge brief te schrijven. :+

Aan de andere kant wat heeft de VN daar te zoeken, dit was toch een VS / NAVO feestje, laat die het lekker oplossen zal de VN gedacht hebben, iets roepend vanaf de zijlijn over de burgers en vluchtelingen.
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:44:
[...]

Ik hoorde zaterdag meen ik een Amerikaans militair analist vertellen op CNN dat dat leger alleen op papier zo groot was. Een deel van het leger bestond al lang niet meer maar er waren wel officieren die daar doodleuk het salaris voor opstreken. (volgens die beste man) Hij schatte overigens dat het daadwerkelijke aantal effectieve gevechtseenheden op 1 á 2 handen te tellen waren.

Maar ja als je aan alle kanten overlopen wordt en er ook nog eens ongemotiveerde troepen hebt die je moeten ondersteunen is er weinig tegen een vijand te beginnen. Daarbij heeft de VS haar luchtsteun in zoverre afgeschaald dat "effectieve" luchtsteun min of meer werd vervangen door de inzet van B-52 bommenwerpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:58
Ik vraag mij echt af hoe het allerlaatste vliegtuig ooit moet gaan vertrekken als je nu de beelden ziet van de situatie op het vliegveld. Nu wordt met de grootst mogelijke moeite de startbaan vrijgehouden, maar de laatste militairen zullen toch ook een keer in moeten stappen?

Als het laatste vliegtuig weg is kan de Taliban iedereen die is achtergebleven op1 hoopje vegen en arresteren of erger. Eenvoudiger kan het ze niet gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

polthemol schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:55:
[...]

basale rechten, kunnen stemmen, basale vorm van onderwijs kunnen krijgen, als vrouw zijn enige rechtne hebben, bij voorkeur geen willekeurige executies op straat omdat je een of andere bs religieuze regel zou hebben overtreden. Niet zo heel moeilijk om beter een definitie te geven met waar de lat aldaar ligt. Maar dat was voor de rest ook niet de basis waarop ik mijn vorige reactie baseerde.

[...]

20 jaar geen enkel plan. De VS leert niet met hun militaire trots: Vietnam of Korea waren soortgelijke faals. Geen plan, geen enkel idee in wat de tegenstander doet of hoe het land functioneert.

[...]

Je hebt gemist hoe het leven onder de Taliban was ten eerste, ten tweede: 'er was geen plan'.

[...]

dit mag je toch stevig gaan onderbouwen, want nu is het maar aan de kant zetten van alles met 'zal wel een complot zijn, doei!'.

Er zullen ongetwijfeld mensen hun zakken gevuld hebben. Maar goed, is dat een reden om maar niets te doen?

Het is voor de rest naiëf om te geloven dat je met wat geld en een militaire macht even een heel land veranderd. Men had geen enkel plan en dus blijft het 'all to hell' gaan daarna. Al helemaal doordat door de vrije plotse en snelle terugtrekking van de VS, met dank aan Trump en het GOP, de ANA weinig meer konden. Je zet niet zomaar even een inlichtingenstructuur op in je uppie. En dan gaat de VS ook nog even (door wederom: geen plan) je tegenstander ook steviger bewapenen dan hun eigen bondgenoten door simpelweg alles achter te laten.

Dus een of ander complot? Mwah. Totale incompetentie vanuit de VS en gewoon geen idee hebben dat de wereld anders werkt buiten de VS? Plausibeler.
Waarom is het een complot? We zien toch wie er garen bij spinnen? Iedereen die toeleverancier is van het leger. Lijkt me niet zo heel moeilijk. Het is gewoon slim zakendoen. Als je denkt dat er werkelijk geen mensen zijn die een conflict in stand willen houden omdat ze er geld aan verdienen, tja dan weet ik het ook niet meer.

En de rest van je post staaft toch alleen maar mijn onderbouwing? Met zulke slimme mensen en iemand die letterlijk dit boek heeft geschreven: https://www.amazon.com/Fi...-Rebuilding/dp/0195398610

Kun je toch haast niet anders concluderen dat het wel moedwillige incompetentie is geweest. Die totale incompetentie van het "aw shucks" idee geloof ik niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Dersan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:01:
Ik vraag mij echt af hoe het allerlaatste vliegtuig ooit moet gaan vertrekken als je nu de beelden ziet van de situatie op het vliegveld. Nu wordt met de grootst mogelijke moeite de startbaan vrijgehouden, maar de laatste militairen zullen toch ook een keer in moeten stappen?

Als het laatste vliegtuig weg is kan de Taliban iedereen die is achtergebleven op1 hoopje vegen en arresteren of erger. Eenvoudiger kan het ze niet gemaakt worden.
Het militaire gedeelte schijnt gewoon operationeel te zijn door de inzet van zo'n 6000 Amerikaanse mariniers en manschappen van de 82nd Airborne. Ik kan me voorstellen dat die mariniers gewoon met heli's vertrekken terug naar de schepen waar ze vandaan kwamen.

Maar dat is allemaal van wat ik een beetje uit verschillende bronnen bij elkaar heb kunnen puzzelen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 16-08-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:59:
[...]

Zelfs als dat zo is, dan nog is het opvallend dat zowel burgers als leger geen enkele poging hebben gedaan om maar iets terug te doen.

Zelfs in de laatste weken van Berlijn in 1945 is er door grote groepen burgers en soldaten gestreden, meestal tot de laatste kogel en de dood die daarop volgde. Als Afghanen echt zo bang zouden zijn voor de Taliban, waarom dan geen laatste heroïsche strijd?
Ik denk zelf dat dit ook komt omdat de Amerikaanse aanpak eerst schieten en dan pas vragen totaal niet de juiste was. De Amerikanen hebben ook flink veel burgerslachtoffers gemaakt. De Taliban hoeft het vertrek van de Amerikanen alleen maar uit te leggen als een overwinning en dat hun God dit heeft gedaan. Karzai was zelf ook erg corrupt en vriendjes met de Amerikanen. Tja en als de Taliban dan opeens zo snel oprukt, (de soldaten van ANA kregen geen voorraden meer). Dan is het niet eens zo erg raar. Het volk (op diegene die hun leven niet meer zeker zijn na) vind dit dan een betere toekomst.

Voor de vrouwen natuurlijk een ander verhaal, die gaan terug naar slavernij en mogen niks meer. Daar heb ik het meeste mee te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:57:
Onder Trump was alles al afgebouwd. De meeste scholen door het westen opbouwt waren al gesloten. Het lijkt nu snel omdat de militaire structuur instort. Maar de overige structuren waren al verdwenen de afgelopen 8 jaar onder Trump.
Deze implosie is echt niet het gevolg van 4 (niet 8 ) jaar Trump, als je schuldigen aan moet wijzen dan vooral Bush en Obama.

Trump had weinig aandacht voor Afghanistan en andere potentiële brandhaarden, die zag het vooral als electoraal risico. Veel kosten, veel dode Amerikanen, weinig ruimte voor casino's. De man heeft onnoemelijk veel verkeerd gedaan maar op dit vlak is hij zijn verkiezingsbelofte nagekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TIGER1125 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:01:
[...]

Ik hoorde zaterdag meen ik een Amerikaans militair analist vertellen op CNN dat dat leger alleen op papier zo groot was. Een deel van het leger bestond al lang niet meer maar er waren wel officieren die daar doodleuk het salaris voor opstreken. (volgens die beste man) Hij schatte overigens dat het daadwerkelijke aantal effectieve gevechtseenheden op 1 á 2 handen te tellen waren.

Maar ja als je aan alle kanten overlopen wordt en er ook nog eens ongemotiveerde troepen hebt die je moeten ondersteunen is er weinig tegen een vijand te beginnen. Daarbij heeft de VS haar luchtsteun in zoverre afgeschaald dat "effectieve" luchtsteun min of meer werd vervangen door de inzet van B-52 bommenwerpers.
Nou, dat was eigenlijk meer het punt. Als je weet wat je kunt verwachten van een taliban, waarom is dat leger dan niet groter in de praktijk? Je wilt toch een goede toekomst voor jezelf en je kinderen. Dat krijg je niet door maar af te wachten of de VS en Taliban er samen een beslissing over vellen?

@hoevenpe was me net voor, maar ik had op zijn minst wat burgerlijk verzet verwacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:59:
[...]

Je redenatie is "een vrouw die zich niet verzet tegen verkrachting, heeft het eigenlijk gewild". Anders zou ze zich wel wel verzetten toch?

Ik neem dat je weet dat dit onzin is omdat er een heel complex geheel van psychologie, socialisatie, omstandigheden en ga zo nog maar even door of dat een vrouw zich uberhaupt kan verzetten.

Gaat hier onverkort op. Weten dat je hele dorp wordt uitgemoord op de meest gruwelijke wijze als je je verzet, breek je verzet wel.

Verder weet je niet of er geen groepen zijn die zich wel verzet hebben (maar net zoals in Berlijn volslagen nutteloos).

Maar je oordeel heb je al snel klaar, puur alleen om je eigen verantwoordelijk af te wenden "ze willen dit nu eenmaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Sandor_Clegane schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:03:
[...]

Waarom is het een complot? We zien toch wie er garen bij spinnen? Iedereen die toeleverancier is van het leger. Lijkt me niet zo heel moeilijk. Het is gewoon slim zakendoen. Als je denkt dat er werkelijk geen mensen zijn die een conflict in stand willen houden omdat ze er geld aan verdienen, tja dan weet ik het ook niet meer.

En de rest van je post staaft toch alleen maar mijn onderbouwing? Met zulke slimme mensen en iemand die letterlijk dit boek heeft geschreven: https://www.amazon.com/Fi...-Rebuilding/dp/0195398610

Kun je toch haast niet anders concluderen dat het wel moedwillige incompetentie is geweest. Die totale incompetentie van het "aw shucks" idee geloof ik niet in.
jij insinueert een vorm van een complot. Dat voor de rest een speler in dat geheel een boek heeft geschreven zegt weinig over deze of gene persoon zijn competenties. Ik ken nog wel wat mensen die een boek schreven over een odnerwerp en keihard faalden de seconde dat ze het moesten uitvoeren in de praktijk.

Ik zeg niet dat er geen mensen zijn die een conflict in stand willen houden, ik zeg dat dit een interventie is geweest zonder enig plan, wat leefruimte geeft voor mensen die er graag en royaal aan willen verdienen. Waar je wel of niet in gelooft voor de rest maakt weinig uit, dit is de standaard Amerikaanse manier van doen sinds ze democratie gingen brengen en het is steeds weer dezelfde manier waaorp het mis gaat: geen plan, gene idee dat ergens anders het anders werkt en na zoveel jaar ontdekken dat het geen zin meer heeft. (Korea, Vietnam, Irak, nu Afghanistan erbij, same same same).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:07:
[...]

Nou, dat was eigenlijk meer het punt. Als je weet wat je kunt verwachten van een taliban, waarom is dat leger dan niet groter in de praktijk? Je wilt toch een goede toekomst voor jezelf en je kinderen. Dat krijg je niet door maar af te wachten of de VS en Taliban er samen een beslissing over vellen?

@hoevenpe was me net voor, maar ik had op zijn minst wat burgerlijk verzet verwacht.
Tja, corruptie... Op papier was er een leger van 300k man, een gemiddeld getraind leger van die omvang zou een vijand die ongeveer 1/5e van die omvang minstens een paar weken bezig kunnen houden zo niet in een status-quo terecht komen.

Zo lang niemand gaat checken of er daadwerkelijk 300k man zijn en iedereen op z'n "blauw ogen" gelooft wordt ziet niemand dat je dus te maken hebt met een leger dat veel kleiner was en totaal ongemotiveerd is dus.

Misschien had de coalitie meer moeten inzetten op die krijgsheren, ondersteund door ANA, iets wat in Irak natuurlijk ook fout gegaan is door de officieren met banden aan het oude regime de deur te wijzen en richting het verzet/IS de duwen. Maar goed dit is natuurlijk wel een erfenis uit die tijd, bepaalde keuzes zijn jaren geleden al gemaakt zonder de kennis van nu.

Maar goed wat jij ook zegt, je wilt het beste maar als je moet kiezen tussen twee kwaden: "Mogelijk vergeven" worden en leven onder de Taliban of vechten, gedood worden en daarmee ook je familie vogelvrij verklaren. Dan begrijp ik sommige keuzes wel.

[ Voor 8% gewijzigd door TIGER1125 op 16-08-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

polthemol schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:11:
[...]

jij insinueert een vorm van een complot. Dat voor de rest een speler in dat geheel een boek heeft geschreven zegt weinig over deze of gene persoon zijn competenties. Ik ken nog wel wat mensen die een boek schreven over een odnerwerp en keihard faalden de seconde dat ze het moesten uitvoeren in de praktijk.

Ik zeg niet dat er geen mensen zijn die een conflict in stand willen houden, ik zeg dat dit een interventie is geweest zonder enig plan, wat leefruimte geeft voor mensen die er graag en royaal aan willen verdienen. Waar je wel of niet in gelooft voor de rest maakt weinig uit, dit is de standaard Amerikaanse manier van doen sinds ze democratie gingen brengen en het is steeds weer dezelfde manier waaorp het mis gaat: geen plan, gene idee dat ergens anders het anders werkt en na zoveel jaar ontdekken dat het geen zin meer heeft. (Korea, Vietnam, Irak, nu Afghanistan erbij, same same same).
Ik insinueer helemaal niets, dat maak jij ervan. Ik zeg dat er mensen een hoop geld aan verdienen en dit graag zo willen houden. Ik ben het met je eens dat er vast mensen zijn die het echt "beter willen maken" maar ik geloof niet dat dat idee bij iedereen hetzelfde was.

En jouw verhaal over dat "het gewoon incompetentie is" dat geloof ik ook niet. Met alle voorbeelden die je gaf (Vietnam en dergelijke) allemaal incompetentie?

Ik sluit me meer hierbij aan: http://www.michaelparenti.org/the_face_of_imperialism.html

Je mag dat boek wel lezen. Heb je het niet van mij.
In the last half-century we have witnessed a dramatic expansion of American corporate power into every corner of the world, accompanied by an equally awesome growth in U.S. military power. These phenomena are often treated as independent developments. Here, Michael Parenti brings them together in a sharp critique aimed as much at errant liberals and certain Marxists as at the dominant political actors who have perpetrated the imperial lie.

Parenti adds shocking new evidence to the litany of injustices visited upon victims of U.S. imperialism: expropriation of their communal wealth and natural resources, complete privatization and deregulation of their economies, loss of local markets, deterioration of their living standards, a growing debt burden, and the bloodstained suppression of their democratic movements.
En als klap op de vuurpijl (incompetentie):
U.S. foreign policy is neither inept nor misguided. Rather, it is largely successful in serving the interests of transnational corporate America. This process of global expropriation by the superrich —often involving the use of force and violence— is what is known as imperialism.
Edit: Als je vindt dat bovenstaande een complot is, tja dan weet ik ook niet wat ik moet zeggen. Dezelfde dynamiek zie je terug in Engeland, Rome en dergelijke waarin de "staat" wordt uitgehold om de expansiedrift te bekostigen waarvan de inkomsten terugvloeien naar een paar.

Wil je dat op Amerika betrekken dan kun je de vergelijking maken dat de belastingbetaler de rekening betaald voor dit "avontuur" waar private ondernemingen een hoop geld aan verdienen en tegelijkertijd is er geen geld voor een 15 dollar minimumloon of Medicare for all en alle sociale voorzieningen moeten op de schop want daar is geen geld voor.

[ Voor 36% gewijzigd door Sandor_Clegane op 16-08-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:56

Pierre

Van nature lui!

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Biden schijnt letterlijk gezegd te hebben dat de Taliban geen Noord Vietnamezen zijn en dat er geen Amerikanen van daken gered hoeven te worden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

Deze implosie is echt niet het gevolg van 4 (niet 8 ) jaar Trump, als je schuldigen aan moet wijzen dan vooral Bush en Obama.

Trump had weinig aandacht voor Afghanistan en andere potentiële brandhaarden, die zag het vooral als electoraal risico. Veel kosten, veel dode Amerikanen, weinig ruimte voor casino's. De man heeft onnoemelijk veel verkeerd gedaan maar op dit vlak is hij zijn verkiezingsbelofte nagekomen.
Welke implosie bedoel je.

Ik heb het over de snelle implosie van de ANA. En die zit echt voor een groot deel in wat je als tweede zegt.
Maar zoals elke werkelijkheid tegenwoordig, maken we er liever een ideologische discussie van als iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:41:

Het scheelt om de lijn door te trekken naar de moedjahedeen die eerst de koning verjaagd hebben en vervolgens de Sovjets. Daar komen de taliban grotendeels uit voort, ideologisch getraind in Pakistan en militair ondersteund door de Pakistaanse inlichtingendienst. Die hebben eerst al die warlords, ook despoten, met name uit Noord Afghanistan verslagen. Vooral buiten de steden, maar ook bij het armere deel in de steden worden de taliban nog steeds gezien als bevrijders en de afgelopen 20 jaar gezien als een bezetting.

Leuk al die westerse normen en waarden, maar dat heeft daar nooit gewerkt. Enkel bij een kleine groep die er vaak ook zelf van profiteerde. En dan is de cirkel naar het koninkrijk Afghanistan weer rond.

Blijf me wel verbazen over dat de rol van Pakistan erg onderbelicht blijft nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 22:56

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Marzman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:25:
[...]

Biden schijnt letterlijk gezegd te hebben dat de Taliban geen Noord Vietnamezen zijn en dat er geen Amerikanen van daken gered hoeven te worden.
Biden kan beter niet meer die persco’s doen. Hij kan dat echt niet aan en lijkt maar wat te zeggen. Je ziet vooral een oude man die het niet meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
.

[ Voor 105% gewijzigd door sambalbaj op 16-08-2021 09:37 . Reden: Dubbel, ging mezelf quoten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-06 12:59

FunkyTrip

Funky vidi vici!

TIGER1125 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:01:

WaPo rapporteerde dat veel Afghaanse soldaten en politieagenten al maanden niet meer betaald waren en zwaar gedemoraliseerd.

Aan de andere kant, die Taliban waren met enkele tienduizenden. Er zijn miljoenen Afghanen. Als ze allemaal een mes uit hun keukenkastje pakken en massaal die 5 Talibanstrijders in hun jeep per dorpje aanvallen....

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Marzman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:25:
[...]

Klopt de Taliban laat iedereen gewoon rustig vertrekken.

Ze nemen alles in behalve het vliegveld en als wij van het westen klaar zijn dan komen ze rustig binnen, dat zie je aan alles.
Deze manier van de Taliban is veel sluwer dan 20 jaar geleden.

Daarna gaat Afghanistan gewoon weer opslot en onder de Sharia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:14
En terwijl het Westen vlucht, blijven China en Rusland ondertussen lekker bivakkeren in hun ambassade...
https://www.theguardian.c...-611a174c8f08d30d15502e26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 23:01
Ik heb ernstig te doen met de het deel van de Afghanen dat een progressieve samenleving voor staat, zeker de vrouwen. Die gaan nu de islamitische versie van de handmaid's tale in.

Ik ben benieuwd welk percentage van de bevolking wel graag met de taliban/sharia verder wil. Zijn daar cijfers over?
Is het alleen de hoofdstad waar de progressieven zich bevinden? Ik heb echt geen idee.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik zie hier tal van reacties voorbij komen die de schuld geven aan allerlei instanties of overheden, ja misschien had Amerika daar al die jaren geleden niets te zoeken net als in al die andere Oosterse landen, maar uiteindelijk was het land ook een broedplaats voor terroristen die over de hele wereld aanslagen pleegden.

Uiteindelijk zijn de overheidsinstanties en burgers zelf verantwoordelijk voor de stand van zaken. Je kunt een land of bevolking wel een bepaalde richting opsturen, maar als er gebrek is van kennis en kunde en voornamelijk wil dan kun je dit soort zaken niet forceren.
De huidige westerse samenleving is ook niet zo maar zonder allerlei conflicten uit de grond gestampt. De tweede wereldoorlog is ook maar 75 jaar ten einde. Ook al is dat voor vele een lange tijd, maar dat is nog iet eens een gemiddeld mensenleven. Maar ook bepaalde rechten van vrouwen zijn nog helemaal niet zo oud, ja tegenwoordig is dit anders maar zo lang is dit ook allemaal nog niet geleden.

Ik vind het vreselijk wat er gebeurd, maar blijkbaar is het land zo verdeeld dat het nog heel lang gaat duren voordat de conflicten daar ophouden, als ze überhaupt ooit ophouden. Er zijn genoeg andere landen die hetzelfde ondergaan, kijk eens naar Jemen, Syrië of Somalië. De problemen zijn daar zo diep dat dit de komende tientallen jaren nooit opgelost gaat worden, ook niet met hulp. Zelfs in landen als Israël blijven de conflicten telkens maar weer oplaaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36
freestyler2 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:35:
Hoelang hebben "wij" daar nu gezeten, 20 jaar? Dit is een regelrechte klap in het gezicht voor alle veteranen die daar hebben gezeten.

Dat de taliban de macht weer zouden grijpen nadat "we" weggingen uit Afghanistan was wel te verwachten. Het Afghaanse leger was daar nog niet klaar voor, dat was en is nu wel duidelijk.

De vraag is eigenlijk, en wat nu? Vol in de tegenaanval met veel bloedvergieten zal anno 2021 niet meer gebeuren (tenzij de taliban een fout maakt door een verkeerde persoon of groep om te leggen). Maar wat is het alternatief? Een bakje thee drinken is ook niet bepaald een oplossing.

Dit is een serieuze vraag, wat zou nu voor beide "partijen" de beste oplossing zijn?

Lekker hun gang laten gaan en hopen dat de taliban het beste voor heeft met de Afghaanse bevolking (mn vrouwen zullen een probleem krijgen ben ik bang) en hopen dat ze Afghanistan zullen opbouwen?

Of moeten we dit niet op zijn beloop laten gaan en EISEN dat ze de westelijke normen en waarden toepassen op het volk en bij een misstap er vol tegen in gaan om te laten zien wie de baas is?

Ik voorzie eigenlijk alleen maar narigheid en dan terugdenkt aan Al-Qaeda tijd - en Pakistan zal ze vast een handje helpen.
Had niet veel anders verwacht.

Als de dames en heren politici bij geschiedenis iets beter hadden opgelet was dit allemaal niet nodig geweest. Het is volslagen idioot om te denken dat je met een bezettingsmacht de hele cultuur van een land maar 'even' verandert.

Maar goed, dat is natuurlijk nooit het doel van deze hele exercitie geweest. Net zoals dat gold voor Vietnam, de Sovjets in Afghanistan of alle andere tig keren dat dit de afgelopen eeuwen waar ook ter wereld is gebeurd. In naam komt men om 'het volk' te helpen, maar de ware redenen zijn altijd anders en 'het volk' komt er ook consequent slechter uit dan voor de interventie.

Heb ook geen enkele hoop dat hier ook maar iets van geleerd wordt, dat het vanaf nu gedaan is met dit soort 'vredesmissies'. Alle spelers likken nu even hun wonden, maar hetzelfde spel gaat over een paar jaar gewoon weer door.

En de Afghanen zullen nog heel wat te verduren krijgen. Eerst de Britten, toen de Sovjets, toen de Amerikanen... voor het komende decennium gok ik op de Chinezen. Die willen ook met de grote jongens meedoen en blijkbaar hoort een invasie van Afghanistan (alsmede een smadelijke aftocht na tig jaar) daar bij.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
GENETX schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:53:
En terwijl het Westen vlucht, blijven China en Rusland ondertussen lekker bivakkeren in hun ambassade...
De complexiteit is voor "het westen" natuurlijk ook iets anders dan voor zowel Rusland als China vanuit geografiesch oogpunt maar er zal ook een andere situatie zijn tussen de Taliban en Rusland & China dan de VS/het westen(?) en de Taliban.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Mektheb schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:49:
[...]

Ze nemen alles in behalve het vliegveld en als wij van het westen klaar zijn dan komen ze rustig binnen, dat zie je aan alles.

Hoe staat de Taliban tegenover internetgebruik? Gaat gewoon alles dicht en zullen we niet meer te horen krijgen wat er zich afspeelt? Of gebruiken ze het internet als een PR machine?

De taliban wilt de bevolking (met name de vrouwen) onderdrukken, dan lijkt me ook dat je het internet gewoon dichtzet, je wilt de vrouwen natuurlijk niet de mogelijkheid bieden om zich via online scholen een diploma te laten halen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

alexbl69 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:54:
En de Afghanen zullen nog heel wat te verduren krijgen. Eerst de Britten, toen de Sovjets, toen de Amerikanen... voor het komende decennium gok ik op de Chinezen. Die willen ook met de grote jongens meedoen en blijkbaar hoort een invasie van Afghanistan (alsmede een smadelijke aftocht na tig jaar) daar bij.
China is veel verstandiger en gaat niet over tot bezetten. Die laten de Taliban daar gewoon zitten, want zij malen niet om de individuele belangen van de burger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 20:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bensimpel|IA schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

Hoe staat de Taliban tegenover internetgebruik? Gaat gewoon alles dicht en zullen we niet meer te horen krijgen wat er zich afspeelt? Of gebruiken ze het internet als een PR machine?

De taliban wilt de bevolking (met name de vrouwen) onderdrukken, dan lijkt me ook dat je het internet gewoon dichtzet, je wilt de vrouwen natuurlijk niet de mogelijkheid bieden om zich via online scholen een diploma te laten halen natuurlijk.
Als zoiets enkel kon voorkomen worden door een jarenlange bezetten/ondersteuning van een groot leger, dan kom je toch ergens tot het punt.. hoe anders wil je het hebben dan? Geloof speelt zoals ik heel Afghanistan door de jaren zie, nog steeds de grootste factor in de toekomst van dit land. Het zijn namelijk niet simpel principes of doorgedraaide dictator, maar nog steeds de basis van bepaald geloof.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
sambalbaj schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:33:
[...]

Het scheelt om de lijn door te trekken naar de moedjahedeen die eerst de koning verjaagd hebben en vervolgens de Sovjets. Daar komen de taliban grotendeels uit voort, ideologisch getraind in Pakistan en militair ondersteund door de Pakistaanse inlichtingendienst. Die hebben eerst al die warlords, ook despoten, met name uit Noord Afghanistan verslagen. Vooral buiten de steden, maar ook bij het armere deel in de steden worden de taliban nog steeds gezien als bevrijders en de afgelopen 20 jaar gezien als een bezetting.

Leuk al die westerse normen en waarden, maar dat heeft daar nooit gewerkt. Enkel bij een kleine groep die er vaak ook zelf van profiteerde. En dan is de cirkel naar het koninkrijk Afghanistan weer rond.

Blijf me wel verbazen over dat de rol van Pakistan erg onderbelicht blijft nu.
De historische context die je schetst is nuttig.

De vraag blijft naar de verhoudingen tussen de taliban-supporters, de tegenstanders en het zwijgende midden.

De meest heftige uitkomst zou zijn dat het land overwegend bevolkt wordt door supporters van iets dat wij als terreurorganisatie zien. In dat geval resteert ons helaas geen keuze van het land markeren als "vijandig". Dan kunnen we militaire interventie overwegen, maar het heeft ook weerslag op hoe we een vluchtelingenstroom zien. Als we Afghanen generaliserend als vijanden zien, dan kunnen slechts afgebakende minderheden in aanmerking komen voor asiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:06
GENETX schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:53:
De Taliban had in Juli een ontmoeting met de Chinese regering.

Tuurlijk ideaal om Afghanistan in je vriendenkring te hebben, ook al vervolg je de moslim broeders in West China.

US schaalt wel op, nog meer C17s:

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Napo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

De complexiteit is voor "het westen" natuurlijk ook iets anders dan voor zowel Rusland als China vanuit geografiesch oogpunt maar er zal ook een andere situatie zijn tussen de Taliban en Rusland & China dan de VS/het westen(?) en de Taliban.
Voorheen was de Taliban volgens mij niet echt een voorstander van buitenlandse inmenging. Ons land, onze zaken. Dus ik ben erg benieuwd hoe dat nu loopt... Hoe zit het met de pijn van de Sovjets van weleer? Gaat men de Chinezen gewoon dogen? In 1998 werden Iraanse diplomaten in Herat vermoord door de Taliban, en Iran was ook nu alweer bezorgd over hun veiligheid in die regio...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:59

Apache vliegt door mensenmassa, om plaats te maken voor een landende C-17 terwijl mensen er heen rennen in de hoop elders heen te kunnen.

Ja dit is wel een puinhoop van ongekende omvang. Triest en onwerkelijk.

Tegelijkertijd kan ik mij ook niet aan de indruk onttrekken dat de TB langzaam de grip opvoert en er dus ook langzaam berichten komen van mensen die bezoekjes krijgen en vooralsnog verdwijnen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-06 14:04
FunkyTrip schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

WaPo rapporteerde dat veel Afghaanse soldaten en politieagenten al maanden niet meer betaald waren en zwaar gedemoraliseerd.

Aan de andere kant, die Taliban waren met enkele tienduizenden. Er zijn miljoenen Afghanen. Als ze allemaal een mes uit hun keukenkastje pakken en massaal die 5 Talibanstrijders in hun jeep per dorpje aanvallen....
Inderdaad, maar dit vind ik toch echt wel iets dat je rechtstreeks de Amerikanen moet aanwrijven.
Je bezet doodleuk 20 jaar een land en dan slaag je er nog niet in om een fatsoenlijk burgersysteem op te zetten?
Ik bedoel lonen betalen, zorgen dat er in de basis van je soldaten op vaste momenten proviand geleverd wordt etc allemaal hartstikke noodzakelijk maar niet echt rocket science hé? En als je ziet dat er corruptie is pak die dan aan!

Ik vraag me trouwens af of je niet veel beter resultaten zou halen om niet te willen proberen om een samenleving/regio als Afghanistan vanuit de Middeleeuwen onmiddellijk naar een pseudo westerse democratie om te vormen. Uiteindelijk zijn we in Europa ook eerst een paar eeuwen geregeerd door verlichte despotisme een véél nuttigere staatsvorm die wel degelijk resultaten boekt. Kijk naar Libië onder Qadhafi of Egypte onder Moebarak.

Zolang die in wezen vooruitgang bewerkstelligen en voor stabiliteit zorgen en je ze min of meer in de hand kan houden en sturen als het Westen boek je veel betere resultaten denk ik.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mektheb schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:49:
[...]

De VS heeft ook hier Amerikanen op moeten halen bij de ambasade met helicopters. En andere landen zijn hier ook mee bezig. Alleen Rusland durft het aan te blijven en heeft genoeg vertrouwen in de beloftes van de Taliban.

Het vliegveld is niet overgenomen omdat de militairen hier nog zijn en dit bezetten. Het is denk ik wel in het belang van de Taliban om ze gewoon te laten vertrekken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

-AzErTy- schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:06:
[...]

Inderdaad, maar dit vind ik toch echt wel iets dat je rechtstreeks de Amerikanen moet aanwrijven.
Je bezet doodleuk 20 jaar een land en dan slaag je er nog niet in om een fatsoenlijk burgersysteem op te zetten?
Ik bedoel lonen betalen, zorgen dat er in de basis van je soldaten op vaste momenten proviand geleverd wordt etc allemaal hartstikke noodzakelijk maar niet echt rockt science hé? En als je ziet dat er corruptie is pak die dan aan!

Ik vraag me trouwens af of je niet veel beter resultaten zou halen om niet te willen proberen om een samenleving/regio als Afghanistan vanuit de Middeleeuwen onmiddellijk naar een pseudo westerse democratie om te vormen. Uiteindelijk zijn we in Europa ook eerst een paar eeuwen geregeerd door verlichte despotisme een véél nuttigere staatsvorm die wel degelijk resultaten boekt. Kijk naar Libië onder Qadhafi of Egypte onder Moebarak.

Zolang die in wezen vooruitgang bewerkstelligen en voor stabiliteit zorgen en je ze min of meer in de hand kan houden en sturen als het Westen boek je veel betere resultaten denk ik.
Je kunt die mensen proviand leveren, maar zodra je weggaat stort het systeem weer in. Je kunt wapens leveren, maar die worden gelijk weer doorverkocht. Je kunt ze opleiden, en vervolgens wordt die kennis ingezet voor andere doeleinden.

Enige hoop is dat de Taliban het sprookje ontgroeit qua geloof, en dat ze daadwerkelijk een solide regering neer weten te zetten, die langzamerhand steeds gematigder wordt. Of een N-Korea status.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Bensimpel|IA schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:56:
[...]

Ik verwacht dat internet gewoon verboden wordt, net als alle andere nieuwerwetse zaken zoals muziek en tv in de periode 1996-2001.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Ik bedoel lonen betalen, zorgen dat er in de basis van je soldaten op vaste momenten proviand geleverd wordt etc allemaal hartstikke noodzakelijk maar niet echt rocket science hé? En als je ziet dat er corruptie is pak die dan aan!

Waarom moeten de amerikanen het loon van Afghanen betalen? Ze hebben een relatief rustige periode gehad waarin ze iets op konden zetten. Het enige wat je Biden kwalijk kan nemen is het versnellen van het vertrek. Al de rest is het werk van zijn voorgangers.

[ Voor 29% gewijzigd door Marzman op 16-08-2021 10:11 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GENETX schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:09:
[...]

Ik verwacht dat internet gewoon verboden wordt, net als alle andere nieuwerwetse zaken zoals muziek en tv in de periode 1996-2001.
Vraag me sowieso af hoe het zit met de kennis en kunde binnen de Taliban. Zie wat filmpjes langs komen van Taliban bij achtergelaten wapentuig, en daar lijken ze niet echt mee uit de voeten te kunnen. Vraag me af of ze wel om kunnen gaan met infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

Vraag me sowieso af hoe het zit met de kennis en kunde binnen de Taliban. Zie wat filmpjes langs komen van Taliban bij achtergelaten wapentuig, en daar lijken ze niet echt mee uit de voeten te kunnen. Vraag me af of ze wel om kunnen gaan met infrastructuur.
Schijnbaar is Taliban in hun taal het woord voor studenten. Dus dat moeten ze dan wel kunnen leren ;) Wel bizar dat het dan nog steeds die naam heeft, het zal wel ooit als studentenopstand begonnen zijn.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Marzman schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:08:
[...]

De VS heeft ook hier Amerikanen op moeten halen bij de ambasade met helicopters. En andere landen zijn hier ook mee bezig. Alleen Rusland durft het aan te blijven en heeft genoeg vertrouwen in de beloftes van de Taliban.

Het vliegveld is niet overgenomen omdat de militairen hier nog zijn en dit bezetten. Het is denk ik wel in het belang van de Taliban om ze gewoon te laten vertrekken.
Klopt, landen als Turkije overigens ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 27-06 12:59

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:58:
[...]

China is veel verstandiger en gaat niet over tot bezetten. Die laten de Taliban daar gewoon zitten, want zij malen niet om de individuele belangen van de burger.
Wij uiteindelijk ook niet. Het wordt wellicht zo uitgelegd, maar achter de schermen gaat het natuurlijk gewoon om geld en macht en boeit een meisje op de Talibanslavenmarkt niet.

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
FunkyTrip schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

Als je naar de tweede wereldoorlog kijkt zie je dat burgers hier ongeveer hetzelfde reageerden. Ik heb genoeg foto's gezien waar hele mensenmassa's naar hun dood werden geleid door een handjevol soldaten.

@polthemol Ah, dan las ik je tekst verkeerd.
[...]

Kan je dat echt de Amerikanen aanrekenen? Volgens mij werd het land geleid door een Afghaanse regering (wel door Amerika gesteund uiteraard). Ze hebben de afgelopen twintig jaar echt wel de kans gehad om een functionerend leger op te bouwen. Ik sta er niet van te kijken dat het ze niet lukt om het hele land in handen te houden, maar dat ze het hele land in een paar dagen verliezen zonder enige noemenswaardige weerstand is toch wel triest.

Volgens mij moeten we als "Westen" inderdaad wel leren om dictators met rust te laten. Stabiliteit is voor de bevolking vaak veel belangrijker dan democratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:54
GENETX schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:05:
[...]
In 1998 werden Iraanse diplomaten in Herat vermoord door de Taliban, en Iran was ook nu alweer bezorgd over hun veiligheid in die regio...
Iran heeft sowieso al decennia problemen in het zuidoosten van het land. Een zeer onveilige regio.
Pagina: 1 ... 4 ... 22 Laatste

Let op:
We gaan hier niet:
-Beginnen over migranten.
-Maatschappelijke problemen hier erbij halen.
-Geen gruwelijke beelden zoals bijvoorbeeld doodgeschoten mensen of mensen die van een opstijgende vliegtuig vallen.