Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er vliegen nog genoeg maatschappijen over Afghanistan. KLM heeft aangegeven dit niet meer te doen, maar as we speak vliegt er bijvoorbeeld een Air France vlucht over. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJlnwP8Qy03_v13tzfdConQEtgE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5Rm9R8cU1HGpIzpYUE0H2qwN.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
MrMonkE schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:12:
[...]

Nou de manier waarop het Afghaanse leger over zich heen liet walsen was ook wel ontluisterend.
Het doet helemaal denken aan het einde van Zuid-Vietnam.

Er zijn wel meer parallellen, waarvan de voornaamste dat dit gewoon te zien valt als vooral (ja internationale coalitie) een Amerikaanse nederlaag.
Hij zegt nog wel van niet, maar dit straalt echt wel af op het presidentschap van Biden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:23

KrazyJay

GekkePrutser schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:22:
[...]

Nouja, wij als Nederland zeggen toch ook helemaal niks tegen Amerika? We zijn poeslief. Bestellen netjes onze F-35's wanneer gevraagd. We doen zelfs minder om onze mensen en ex-werknemers terug te halen. Ik gaf daar alleen mijn eigen mening O-)

Maar ik zie op termijn wel een Europese vervanger voor de NAVO opstaan. Die laatste is sowieso een beetje brokkelig geworden. De Sovjet dreiging is verdwenen en vervangen door een minder imperialistisch (maar wel geniepig) Rusland. Turkije die er niet meer goed in past. Het VK dat zich meer op Amerika richt en wij ons meer op de interne EU. Het fenomeen oorlog dat zich verplaatst van tanks naar precisie aanvallen en online activiteiten zoals beinvloeding door trollfarms. Ondertussen heb ik het gevoel *) dat de generaals van de NAVO nog steeds de koude oorlog lopen te spelen.

*) Niet gebaseerd op enige kennis moet ik zeggen. Maar ik heb het idee dat we het als NAVO enorm afleggen tegen met name de social media trolls van China en Rusland, alsof we van dat slagveld gewoon totaal geen kennis hebben.
Ik denk dat we op een plek op de wereld wonen waar een traditioneel leger nodig is als stok achter te deur, om deel te zijn en blijven van een Europese identiteit, maar waar we des te meer op moeten inzetten is het beschermen van onze identiteit online. Intelligentie tegen troll, fake news, maar ook eigen ruimte creëren online waar we nu nog afhankelijkheden hebben van de Verenigde Staten (Facebook, Twitter, Instragram, maar ook andere media zoals films, series, etc.). Ze zijn niet slecht, maar ze handelen in eigen belang (en dus niet in de onze). Een vergoeilijking van geweld op TV en degelijke, maar naaktheid wordt geweest alsof het de pest is. En dan zijn zij nog het minst van de kwaden, een China of Rusland trekt net zo hard aan de kar om deze te laten ontsporen. Ik denk dat de echte oorlog digitaal gespeeld wordt. Maar goed, off topic hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-06 15:10

psy

GekkePrutser schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:22:
[...]

Nouja, wij als Nederland zeggen toch ook helemaal niks tegen Amerika? We zijn poeslief. Bestellen netjes onze F-35's wanneer gevraagd. We doen zelfs minder om onze mensen en ex-werknemers terug te halen. Ik gaf daar alleen mijn eigen mening O-)

Maar ik zie op termijn wel een Europese vervanger voor de NAVO opstaan. Die laatste is sowieso een beetje brokkelig geworden. De Sovjet dreiging is verdwenen en vervangen door een minder imperialistisch (maar wel geniepig) Rusland. Turkije die er niet meer goed in past. Het VK dat zich meer op Amerika richt en wij ons meer op de interne EU. Het fenomeen oorlog dat zich verplaatst van tanks naar precisie aanvallen en online activiteiten zoals beinvloeding door trollfarms. Ondertussen heb ik het gevoel *) dat de generaals van de NAVO nog steeds de koude oorlog lopen te spelen.

*) Niet gebaseerd op enige kennis moet ik zeggen. Maar ik heb het idee dat we het als NAVO enorm afleggen tegen met name de social media trolls van China en Rusland, alsof we van dat slagveld gewoon totaal geen kennis hebben.
Minder afhankelijkheid van de US lijkt mij ook een erg goed idee. Ik had gisteren toevallig nog eens zitten lezen over de capaciteit van de "grootste" landen qua leger maar daar komt Europa maar magertjes uit. Overigens zal @DaniëlWW2 hier volgens mij veel meer van weten 😎

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 22:58
MrMonkE schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:12:
[...]

Nou de manier waarop het Afghaanse leger over zich heen liet walsen was ook wel ontluisterend.
Nu hebben ze bij de taliban een professioneel leger en het materiaal.

Helemaal als ze zich zo overgeven 🤮

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Mektheb schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:31:
[...]

Nu hebben ze bij de taliban een professioneel leger en het materiaal.

Helemaal als ze zich zo overgeven 🤮
Ik heb vandaag nog gelezen: De Taliban hebben het land 20 jaar geleased aan de Amerikanen. Geïnvesteerd in infrastructuur, de Indiërs in dammen, en nu krijgen ze het vrijwel gratis terug zonder schulden. Een goeie deal voor ze, oneindig veel minder voor de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Los van dat dit voor de bevolking natuurlijk weer een complete verslechtering van hun levensstandaard is, ben ik wel benieuwd of het zo erg zou worden als dat het 20 jaar geleden was.
Wat ik begreep heeft de Taliban dit alleen zo snel kunnen uitvoeren door de goedkeuring van de stamoudsten van de verschillen stammen in Afghanistan.
Die hebben wel bepaalde voorwaarden aan hun steun gesteld. Dus ben benieuwd of we daar wat van gaan zien.
Ook is de gemiddelde Taliban strijder ook niet dezelfde als die van 20 jaar geleden.
Die hebben nu veel meer van de rest van de wereld gezien via hun Samsung telefoontjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
downtime schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:34:
[...]

Afghanistan bood onderdak aan Bin Laden en zijn club en was ook na 9/11 niet bereid om daar iets aan te doen. Eerlijk gezegd vond (en vind) ik dat de Amerikanen zich redelijk ingehouden hebben na 9/11. Kabul had nu ook een parkeerterrein kunnen zijn.

Als dat land een terroristische groep openlijk onderdak en veiligheid biedt, ook na de dood van duizenden burgers, dan zal het alle consequenties moeten accepteren. Zeker als je toelaat dat die terroristische groep een supermacht aanvalt. Je kunt erover twisten of de inval in Afghanistan verstandig was maar ik beschouw het in alle opzichten als moreel en juridisch verdedigbaar.

Dat is een fantasie als de daders beschermd worden door het juridische systeem van het land wat hen zou moeten vervolgen.
De zaak ligt een stuk complexer dan jij het schetst. Ik heb zeker de waarheid niet pacht, maar Afghanistan is geografisch en klimatologisch zeer ontoegankelijk, wat niet alleen het vinden van Bin Laden (in Tora Bora) bemoeilijkte, maar ook de tribale organisatiestructuur versterkt. Je kunt 'Afghanistan' beter zien als een geografisch afgebakende groep stammen, waarvan een groot deel nog leeft volgens de principes van Pashtunwali. Die staan behoorlijk ver van onze democratische principes - en daar hebben zij totaal geen boodschap aan.

Ook ga je voorbij aan de door de VS (en China, Pakistan en Saudi-Arabie) gefinancierde strijd van de rebellen tegen de Soviet-Unie, die tussen de 1 tot 2 miljoen slachtoffers heeft gemaakt. De nasleep daarvan heeft tot twee burgeroorlogen geleid, van 1992 tot 2001. Daarbij kwamen nog eens 400.000 mensen om. De burgers van dat land hadden de ultieme prijs allang betaald, zogezegd.

Daarbij is het zeer aannemelijk dat in 2001 het gros van de inwoners van Kabul pro-Westers was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-06 15:10

psy

De meest recente berichten op Twitter (jaja, ik weet het @Virtuozzo ...) zijn niet geheel geruststellend wat betreft het vliegveld in Kabul.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
desmond schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:55:
[...]

De zaak ligt een stuk complexer dan jij het schetst. Ik heb zeker de waarheid niet pacht, maar Afghanistan is geografisch en klimatologisch zeer ontoegankelijk, wat niet alleen het vinden van Bin Laden (in Tora Bora) bemoeilijkte, maar ook de tribale organisatiestructuur versterkt. Je kunt 'Afghanistan' beter zien als een geografisch afgebakende groep stammen, waarvan een groot deel nog leeft volgens de principes van Pashtunwali. Die staan behoorlijk ver van onze democratische principes - en daar hebben zij totaal geen boodschap aan.

Ook ga je voorbij aan de door de VS (en China, Pakistan en Saudi-Arabie) gefinancierde strijd van de rebellen tegen de Soviet-Unie, die tussen de 1 tot 2 miljoen slachtoffers heeft gemaakt. De nasleep daarvan heeft tot twee burgeroorlogen geleid, van 1992 tot 2001. Daarbij kwamen nog eens 400.000 mensen om. De burgers van dat land hadden de ultieme prijs allang betaald, zogezegd.

Daarbij is het zeer aannemelijk dat in 2001 het gros van de inwoners van Kabul pro-Westers was.
Ik vond dit een prima documentairereeks om de complexiteit van Afghanistan te kunnen begrijpen.
Kan weer een hoofdstuk bij.

https://www.npostart.nl/a...ounded-land/VPWON_1323042

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
psy schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:58:
De meest recente berichten op Twitter (jaja, ik weet het @Virtuozzo ...) zijn niet geheel geruststellend wat betreft het vliegveld in Kabul.
Op zich zijn er nog US mariniers bij de luchthaven, die zullen ambassade personeel beschermen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

De Navo heeft verklaard dat het vliegveld van Kabul gesloten is voor niet-militaire vliegtuigen. Het zou daar ook een flinke chaos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik vrees dat als die NL vlucht daar aankomt en uberhaupt nog kan landen, het toestel overlopen wordt door mensen die weg willen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Las net:
IEA has its door open for all those who have previously worked and helped the invaders, or are now standing in the ranks of the corrupt Kabul Adm. and already announced amnesty. We once again invite them all to come and serve the nation and the country.
Echt, en wij ze gewoon de deur wijzen.....

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Apache4u schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:34:
Ik vrees dat als die NL vlucht daar aankomt en uberhaupt nog kan landen, het toestel overlopen wordt door mensen die weg willen.
Inderdaad, ik kan met mijn kop totaal niet begrijpen waarom er tot het allerlaatste moment is gewacht. Anke Bijleveld mag wat mij betreft nooit meer een minister post bekleden. Ze had gewoon even alles aan de kant moeten schuiven en gisteren nog een paar vliegtuigen die kant op moeten sturen. Zoek later maar uit wie hier heen mag en wie niet. En dan nog? Een groepje extra mensen uit de handen van de Taliban redden, alleen maar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Sandor_Clegane schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:40:
Las net:

[...]

Qua cultuur past dit misschien wel beter, ik zeer netjes dat ze dit doen. Maar had niet gehoeven als het westen gewoon eens zijn verantwoordelijk had genomen imho. Nederland, de VS, UK staan er weer lekker betrouwbaar bij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

[emded]https://twitter.com/obk/status/1426953280614240264[/embed] Klein halfuurtje geleden op het vliegveld in Kabul.

Hmm hoe embed ik tweets hier?

[ Voor 12% gewijzigd door Bensimpel|IA op 15-08-2021 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:28
Sandor_Clegane schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:40:
Las net:

[...]

Ik moest even naar de afkorting zoeken, maar blijkbaar is Islamic Emirate of Afghanistan al ingeburgerd :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

GENETX schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:44:
[...]

Ik moest even naar de afkorring zoeken, maar blijkbaar is Islamic Emirate of Afghanistan al ingeburgerd :r
Oh ik dacht aan de verenigde emiraten, oeps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:40
Bensimpel|IA schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:45:
[...]

Oh ik dacht aan de verenigde emiraten, oeps.
Haha dat is UAE ;-).

Ik zou die taliban toch echt niet op hun blauwe ogen geloven hoor. Maken dat je wegkomt daar bij die religekkies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 20:49

gws24

Thinking is hard!

Bensimpel|IA schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:44:
[emded]https://twitter.com/obk/status/1426953280614240264[/embed] Klein halfuurtje geleden op het vliegveld in Kabul.

Hmm hoe embed ik tweets hier?
Door embed te schrijven ipv emded :>

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:14
XWB schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:04:
[...]
Op zich zijn er nog US mariniers bij de luchthaven, die zullen ambassade personeel beschermen.
Ik verwacht dat er verder ook nog wel wat in de lucht zal hangen, om er nou op te gaan gokken dat die Amerikanen niet al te emotioneel zouden reageren en als nog de nodige afscheidscadeautjes uit de lucht laten vallen als ze als nog wat proberen.

Bovendien wat heeft de taliban er bij te winnen behalve een "lekker puhtje", hun overmacht binnenslands op dit moment is wel duidelijk toch ?

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 15-08-2021 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:22
Op de Grebbeberg hebben onze jongens met zwaar verouderd materieel langer stand gehouden dan dit met honderden miljarden gesteunde fopleger...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:11:
Op de Grebbeberg hebben onze jongens met zwaar verouderd materieel langer stand gehouden dan dit met honderden miljarden gesteunde fopleger...
Het zijn toch niet alleen de wapens die de man ([a-zA-Z]) maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

De_Bastaard schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:59:
[...]

Haha dat is UAE ;-).

Ik zou die taliban toch echt niet op hun blauwe ogen geloven hoor. Maken dat je wegkomt daar bij die religekkies.
Precies, de grote schoonmaak van "veraders" komt nog echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:10

dr.lowtune

Deugt niet

Ik ben vooral benieuwd hoe nu verder. Afghanistan terug veroveren? In isolement als Noord Korea? Of proberen om een goede verstandhouding te realiseren? (En daarmee accepteren dat het regime en hun overtuigingen heel anders zijn dan de onze).

Heeft iemand daar inzichten in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Bensimpel|IA schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:16:
[...]

Precies, de grote schoonmaak van "veraders" komt nog echt wel.
En die zijn allemaal te zien op het internet, 20jaar geleden niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
dr.lowtune schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:18:
Ik ben vooral benieuwd hoe nu verder. Afghanistan terug veroveren? In isolement als Noord Korea? Of proberen om een goede verstandhouding te realiseren? (En daarmee accepteren dat het regime en hun overtuigingen heel anders zijn dan de onze).

Accepteren, China was daar van de week al mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie

CIA verder laten proberen dat er een niet al te briljante deal met China komt.
Gok dat China duidelijk bedingt dat alle opium een andere kant op gaat, dus misschien daar wat van proberen toch China in te krijgen, zodat die hun tanden er eens op stuk kunnen gaan bijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017

Amphiebietje

In de blubber

In elk geval weer een groot succes van het koloniale Westen en World Cop Amerika. :/

Is er eigenlijk ooit wel een Amerikaanse invasie geweest va een land die wel goed is afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

desmond schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:55:
[...]

Je hebt geen ongelijk maar dat verandert weinig aan de situatie. Als een land door (of vanuit) een ander land wordt aangevallen, en dat andere land doet daar zelf niets aan, dan mag het aangevallen land zich verdedigen. En de Amerikanen hadden de wil en de middelen om dat te doen.
Waarschijnlijk. Had je liever dat ik Kandahar had genoemd? Ik meen me te herinneren dat veel Taliban leiders daar toen zaten en daar stond de bevolking wel achter de Taliban.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Amphiebietje schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:38:

Is er eigenlijk ooit wel een Amerikaanse invasie geweest va een land die wel goed is afgelopen?
Duitsland, Italie, Japan, Korea. Het valt nog best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
downtime schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:41:
[...]

Not sure if trolling.

Duitsland en Korea zijn gesplitst en er is nog geen dag vrede geweest in Korea sindsdien (ok, die oorlog is iets na de splitsing begonnen maar de splitsing was toch echt wel de aanleiding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:41

Niet echt nee. Maar na wat artikelen te hebben gelezen vraag ik me wel af hoe ze überhaupt het land gaan besturen (even los van het vraagstuk of dit gewenst is of niet). Allereerst is het gewoon een vrij groot land met vele verschillende groeperingen, dat brengt op zichzelf al uitdagingen met zich mee. Daarnaast schijnt de landelijke "steun" voor de jihadistische beweging laag te zijn, volgens een van de vele experts rond de 10%. Gooi hier overheen dat de Taliban veelal bestaat uit simpele strijders, de ervaren beleidsbepalers zijn maar een fractie van de beweging en veelal oudere Koran-geleerden. En tot slot is de westerse steun eigenlijk van de een op andere dag volledig verdwenen.

Zie dat land maar eens te besturen als Taliban zijnde. Ik zou bijna zeggen; dat implodeert vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

In elk geval weer een groot succes van het koloniale Westen en World Cop Amerika. :/

6 juni 1944 was redelijk succesvol zover ik weet.
eric.1 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:52:
[...]

Niet echt nee. Maar na wat artikelen te hebben gelezen vraag ik me wel af hoe ze überhaupt het land gaan besturen (even los van het vraagstuk of dit gewenst is of niet). Allereerst is het gewoon een vrij groot land met vele verschillende groeperingen, dat brengt op zichzelf al uitdagingen met zich mee. Daarnaast schijnt de landelijke "steun" voor de jihadistische beweging laag te zijn, volgens een van de vele experts rond de 10%. Gooi hier overheen dat de Taliban veelal bestaat uit simpele strijders, de ervaren beleidsbepalers zijn maar een fractie van de beweging en veelal oudere Koran-geleerden. En tot slot is de westerse steun eigenlijk van de een op andere dag volledig verdwenen.

Zie dat land maar eens te besturen als Taliban zijnde. Ik zou bijna zeggen; dat implodeert vanzelf wel.
Ze hebben geen ambitie om het te besturen. Slechts om te gebruiken.

[ Voor 57% gewijzigd door Cyberpope op 15-08-2021 20:53 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Dat waren alleen niet de US, maar vele bondgenoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
eric.1 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:52:
[...]

Het risico is dat als blijkt dat ze het niet kunnen besturen, ze het met hardere hand gaan proberen...

Het is duidelijk dat Afghanistan geen land is. Het is een lappendeken van verschillende stammen. Als land zal dat voorlopig niet klaar om de "moderne" wereld te omarmen.

Als "positieve" noot is dat het voorlopig geen consumerende maatschappij zal worden waar iedereen elk jaar een nieuwe iPhone wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Cyberpope schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:52:
6 juni 1944 was redelijk succesvol zover ik weet.
Hoezo succesvol? Zijn we de splitsing van Duitsland in Oost en West dan vergeten?
40 jaar communistische dictatuur noem ik niet echt een succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie

Ik zie er betrekkelijk weinig koloniaals in moet ik zeggen, dan had ik verwacht dat ze gebleven waren voor de grondstoffen.

En misschien is het ook niet te verwachten dat het per definitie direct goed afloopt bij vertrek, waarbij je dan wellicht ook nog eens onze maatstaven van "goed" hanteert. Uiteindelijk moeten alle verhoudingen in zo'n land weer z'n plaats vinden, dat gaat niet onder een bezetting, maar zal altijd erna nog komen.
Aan de andere kant heeft een deel van de bevolking wel weer een tijdje mogen snuiven aan enige stabiliteit en niet al te veel stammen geneuzel, wellicht dat dat nog iets plant voor de toekomst al denk ik dat ze hun inkomstenbron en ligging niet bepaald mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Kheos schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:58:
[...]
Hoezo succesvol? Zijn we de splitsing van Duitsland in Oost en West dan vergeten?
Ga je die helft dat de Amerikanen nou ook nog volledig aanrekenen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Cyberpope schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:52:
[...]

Ze hebben geen ambitie om het te besturen. Slechts om te gebruiken.
Hun doel (of een van de doelen) is vziw om de Sharia weer in te voeren. Dan lijkt me de term "slechts gebruiken" wel ietwat te simpel. Naja, wellicht gebruiken om hun ideologieën door te drammen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Pfoe, vreselijk zeg. Arme Afghanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

eric.1 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:04:
[...]

Hun doel (of een van de doelen) is vziw om de Sharia weer in te voeren. Dan lijkt me de term "slechts gebruiken" wel ietwat te simpel. Naja, wellicht gebruiken om hun ideologieën door te drammen.
Vraag je eens primair af waarom. Dat zit de sleutel.

En ook hier is geloof niet de bedoeling, maar slechts een middel.
Sponz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:54:
Dat waren alleen niet de US, maar vele bondgenoten.
Waren de invallen in Irak en Afghanistan ook.

En gok dat de mensen in Koeweit de inval van 1991 ook erg succesvol vinden.

Ergo, kwestie van perspectief.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kheos schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:58:
[...]

Zonder Amerikanen was het hele land een communistische dictatuur geweest. Of zaten de nazi's er nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Wat ik niet begrijp, zo lastig is het toch niet om een C5 of KDC-10 bij de landing neer te schieten. Dat is de ultieme vernedering voor de NAVO en het einde van de Kabul luchtburg, duizenden hooggeplaatste gijzelaars.

Zie vooral win-win (voor de Taliban)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:49
hoevenpe schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:09:
Wat ik niet begrijp, zo lastig is het toch niet om een C5 of KDC-10 bij de landing neer te schieten. Dat is de ultieme vernedering voor de NAVO en het einde van de Kabul luchtburg, duizenden hooggeplaatste gijzelaars.

Waarom win win? Ik denk meer verlies verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017

Amphiebietje

In de blubber

[...]

In het geval van Japan was er voor de Japanse invasie van China medio jaren '30 al een lange democratische traditie in Japan, dus de VS heeft voornamelijk dat lopen te herstellen.

Duitsland en Italië waren niet enkel de VS. Korea was een clusterfuck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online

Dat zal inhouden dat er weer een complete coalitie voor hun deur staat. Lijkt me totaal geen win voor hun...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb

Dat soort acties vragen om vergelding, nu Afghanistan innemen en kaboel zonder schieten te krijgen en een Islamitsche staat aan te kondigen.

Is een reactie van de wereld : We tried and failed en daarna GTFO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
fm77 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:12:
Dat zal inhouden dat er weer een complete coalitie voor hun deur staat. Lijkt me totaal geen win voor hun...
Welke coalitie?

Het mag duidelijk zijn dat het westen gefaald heeft, met deze overwinning de Taliban de vernedering die door Bin Laden begonnen is compleet kan maken. De Amerikanen zijn nog nooit zo zwak geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 23:19
Wat is de endgame van de Taliban? Een IS en deze opdringen aan het westen d.m.v. terreur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
hoevenpe schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:16:
[...]

Welke coalitie?

Het mag duidelijk zijn dat het westen gefaald heeft, met deze overwinning de Taliban de vernedering die door Bin Laden begonnen is compleet kan maken. De Amerikanen zijn nog nooit zo zwak geweest.
Als ze een Amerikaans toestel uit de lucht schieten regent het daarna bommen op hun shiny new gear. Dat spul wat ze nu ingenomen hebben willen ze nog niet kapot hebben. Ik verwacht niet dat ze iets gaan doen wat Amerika (of welk land met een militaire macht) boos maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wat ik niet begrijp, zo lastig is het toch niet om een C5 of KDC-10 bij de landing neer te schieten.
Best lastig nog. De Taliban beschikt, zover mij bekend, niet over SAM raketten en moet het dus met machinegeweren doen. En militaire piloten vliegen wat andere patronen dan de gemiddelde KLM-piloot. Militairen komen, in een gebied met veel dreiging, hoog aanvliegen en zetten pas laat de landing in om grondgeschut en manpads te ontwijken. Dus zolang de Taliban niet met zwaar materieel vlakbij het vliegveld zit, valt er weinig neer te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

xh3adshotx schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:17:
[...]

Als ze een Amerikaans toestel uit de lucht schieten regent het daarna bommen op hun shiny new gear. Dat spul wat ze nu ingenomen hebben willen ze nog niet kapot hebben. Ik verwacht niet dat ze iets gaan doen wat Amerika (of welk land met een militaire macht) boos maakt.
Generaal pardon. Dat heb ik al op een nieuwszender horen melden en het zou een briljante stap zijn. Hun manier van regeren is sowieso al vrij rigide dus iedereen die na het pardon nog uit de pas loopt kan zijn borst dan natmaken. En eenieder die wel bereid is in de pas te lopen zal nooit in opstand komen maar heeft ook niets te vrezen. De beste strategie.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Welke coalitie?

Ze worden dan helemaal een paria op het internationale toneel. Ze zijn slimmer als dat.
Er moeten doelen bereikt worden en die gaan verder als een land bezetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

boostie schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:17:
Wat is de endgame van de Taliban? Een IS en deze opdringen aan het westen d.m.v. terreur?
De Taliban en IS zijn geen matties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
boostie schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:17:
Pakistan misschien? Leuk man, atoomwapens! Ik ga er eigenlijk van uit dat Afghanistan wel genoeg is.

[ Voor 10% gewijzigd door Kalentum op 15-08-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
[...]

Welke coalitie?

Het is al door anderen gezegd. Maar hoe ze nu bezig zijn kunnen ze het land zonder teveel gedoe overnemen.
Gaan ze de confrontatie aan, dan houdt dat in dat ze er vanuit kunnen gaan dat er weer buitenlandse soldaten ze weer hun holen inschieten. Dat gevecht winnen ze niet.
Het probleem is dat het geen optie is om te hopen dat ze in die holen blijven. Uiteindelijk komen ze er weer uit en begint het spelletje weer opnieuw...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Sorry je positie als vertaler was te kort en niet in een high profile positie..dus uhm zoek het maar uit.
Bedankt he!

Om van te kotsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Welke coalitie?

Tot nu toe lijkt de aanwezigheid van het westen niet zo zeer op het volledig uitroken van de Taliban gericht te zijn geweest. Als ze een (vol) vliegtuig neerschieten met burgers dan zijn ze min of meer de nieuwe Osama geworden. Of de VS dan weer veel op de grond bezig gaat is de vraag, maar vanuit de lucht kan er genoeg landen. Sowieso om in eerste instantie met de rest op land als nog redelijk veilig te vertrekken.

Voor binnenlands gebruik lijkt me zoiets allemaal niet noodzakelijk gezien de snelheid waarmee ze het land in handen hebben gekregen en de hoeveelheid weerstand daarbij. Dus dan zou het voor buitenlands gebruik moeten zijn, maar ook daar zie ik niet echt wat ze er bij te winnen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
[...]

Japan was niet echt een invasie. En Korea is nou niet bepaald lekker afgelopen voor de Noordelijke helft ;)

Maar ik ben het wel eens met wat de OP zei. De laatste decennia lijkt er geen strategie meer in te zitten dan "shoot 'm up & leave". Wat heel duidelijk niet heeft gewerkt. Uit dat machtsvacuum is ook IS voortgekomen.

En laten we ook niet vergeten dat "de bevolking redden van de Taliban" nooit een officieel beoogd doel is geweest. De redenen lagen altijd meer in eigenbelang.

[ Voor 39% gewijzigd door GekkePrutser op 15-08-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
gekkie schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:38:
Dus dan zou het voor buitenlands gebruik moeten zijn, maar ook daar zie ik niet echt wat ze er bij te winnen hebben.
De bevolking van andere islamitische landen opzetten tegen hun machthebbers: Saoedi-Arabie, Irak en Pakistan, kijk jullie leiders durven het verdorven westen niet aan te pakken en wij wel...

Maar inderdaad, deze beelden van vandaag zijn waarschijnlijk al vernederend genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:57:
[...]

De bevolking van andere islamitische landen opzetten tegen hun machthebbers: Saoedi-Arabie, Irak en Pakistan, kijk jullie leiders durven het verdorven westen niet aan te pakken en wij wel...

Maar inderdaad, deze beelden van vandaag zijn waarschijnlijk al vernederend genoeg.
Ik heb tot nu toe niet echt de indruk dat de taliban op dit moment zich die broek wil aanmeten en op het internationale speelveld dingen wil gaan doen, zeker niet als het hun vrij eenvoudige verovering in het binnenland in gevaar kan brengen. Eerst maar eens consolideren, dat zal wellicht nog wel lastig genoeg worden in de toekomst, verwacht toch wel dat er uiteindelijk wel tegenstand zal komen in regio's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Mag het hier weer echt ontopic? WO2, leuke of bijdehante opmerkingen dragen hier namelijk niks bij.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

gekkie schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:11:
[...]

Ik heb tot nu toe niet echt de indruk dat de taliban op dit moment zich die broek wil aanmeten en op het internationale speelveld dingen wil gaan doen, zeker niet als het hun vrij eenvoudige verovering in het binnenland in gevaar kan brengen. Eerst maar eens consolideren, dat zal wellicht nog wel lastig genoeg worden in de toekomst, verwacht toch wel dat er uiteindelijk wel tegenstand zal komen in regio's.
Eerst inderdaad consolideren. Weet men wel überhaupt wie er aan het hoofd staat van de Taliban?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Ik zag net iets voorbij komen dat ze een persconferentie op Al Jazeera hebben gegeven waarin de leider te kennen gaf 8 jaar in Guantanamo te hebben gezeten.

Oef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Bensimpel|IA schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:15:
[...]
Eerst inderdaad consolideren. Weet men wel überhaupt wie er aan het hoofd staat van de Taliban?
Volgens mij is het ook vooral een "gelegenheidsclub", zal vast een leider hebben, maar die clubs willen ook nog wel eens instabiel worden als het gezamenlijke doel behaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Bensimpel|IA schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:35:
[Twitter]

Sorry je positie als vertaler was te kort en niet in een high profile positie..dus uhm zoek het maar uit.
Bedankt he!

Om van te kotsen..
Net of al die Afghanen die voor westerse landen / organisaties gingen werken niet wisten dat dit een duidelijk risico was.
Tuurlijk, je wilt geld verdienen en het betaalde ook beter dan ander werk
Maar de dreiging van de taliban is nooit (ver) weg geweest.

Die discussie in Nederland is uiteraard veel te laat, maar wel van hetzelfde niveau als de scoutingmissie met lichte bewapening toen Nederland er heen ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Sandor_Clegane schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:17:
Ik zag net iets voorbij komen dat ze een persconferentie op Al Jazeera hebben gegeven waarin de leider te kennen gaf 8 jaar in Guantanamo te hebben gezeten.

Oef.
Owh niet gezien, heb al yazeraa al sinds 1800 aan staan.

Dat is naar mijn idee de enige fatsoenlijke zender vanuit ons land wat het midden oosten normaal weergeeft, zonder dat het CNN ofzo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:28
gekkie schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:18:
[...]

Volgens mij is het ook vooral een "gelegenheidsclub", zal vast een leider hebben, maar die clubs willen ook nog wel eens instabiel worden als het gezamenlijke doel behaald is.
Vergeet niet dat ze van 1996-2001 de boel ook redelijk in handen hadden. Op zich is daar wel het een en ander van te leren
Regarding its relations with the rest of the world, the Islamic Emirate of Afghanistan held a policy of isolationism: "The Taliban believe in non-interference in the affairs of other countries and similarly desire no outside interference in their country's internal affairs".
Wikipedia: Islamic Emirate of Afghanistan (1996–2001)

Ik denk dat het redelijk vergelijkbaar is met Iran in dat opzicht, zeker als de boel, middels terreur, naar de hand van de Taliban wordt gezet en stabiliseert. Het buitenland zal zich ook niet zo snel mengen.

Niet dat ze direct vriendjes zullen zijn met de buurlanden...
Relations between the Islamic Emirate of Afghanistan and Iran deteriorated in 1998 after Taliban forces seized the Iranian consulate in Mazar-i-Sharif and executed Iranian diplomats. Following this incident, Iran threatened to invade Afghanistan by massing up military forces near the Afghan border but intervention by the United Nations Security Council and the United States prevented the war.

Laat je wel denk wat er was gebeurd als de VS Iran in '98 al wat vuil werkt had laten opknappen....

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 15-08-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Denk heel eerlijk Iran dat klusje niet heeft kunnen klaren.

De Sovjets niet
De Amerikanen niet

Iran dan zeker niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 15-08-2021 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En blijkbaar gaat er nog een bataljon van de 82st Airborne naar Kaboel. Ondertussen lijken er ook Britse militairen gearriveerd te zijn.

Verder zouden alle civiele vluchten van en naar Kaboel, stilgelegd zijn. Dan kunnen mensen ook niet meer wegkomen, zelfs met een ticket. Alleen nog militaire toestellen en dat betekend dus alleen mensen met de juiste paspoorten. Dat zal het drama op het vliegveld nog groter maken. Want inmiddels lijkt een groot deel van Kaboel ook al ingenomen te zijn en kunnen die mensen ook niet zomaar meer terug.

[ Voor 19% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-08-2021 22:29 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Damn:
https://twitter.com/bsarwary/status/1427002551858311173

Wat een clusterfuck. (ook het embedden van tweets blijkbaar.... ) Hoe werkt dat?
gekkie schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:18:
[...]

Ik denk dat je ze zwaar onderschat.

[ Voor 129% gewijzigd door Sandor_Clegane op 15-08-2021 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
DaniëlWW2 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:29:
En blijkbaar gaat er nog een bataljon van de 82st Airborne naar Kaboel. Ondertussen lijken er ook Britse militairen gearriveerd te zijn.

Verder zouden alle civiele vluchten van en naar Kaboel, stilgelegd zijn. Dan kunnen mensen ook niet meer wegkomen, zelfs met een ticket. Alleen nog militaire toestellen en dat betekend dus alleen mensen met de juiste paspoorten. Dat zal het drama op het vliegveld nog groter maken. Want inmiddels lijkt een groot deel van Kaboel ook al ingenomen te zijn en kunnen die mensen ook niet zomaar meer terug.
Alleen het vliegveld is nog vrij, rest is al ingenomen.

Nog niet veel berichten van vechten, en ik denk dat ook niet gaat gebeuren.
Taliban laat iedereen naar het vliegveld met helikopter gewoon toe en daarna op het vliegveld.
Moet nu echt gek lopen willen ze dat nog gaan doen, die nemen het straks gewoon in terwijl wij weer de hele bende achterlaten aan materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Sandor_Clegane schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:29:
Damn:

Wat een clusterfuck. (ook het embedden van tweets blijkbaar.... ) Hoe werkt dat?

[...]

Ik had niet anders verwacht, na 20 jaar ga je terug naar de middel eeuwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Damn:

[...]

En dan moet daar nog een militair vliegtuig van NL gaan landen? Denk het niet.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
GENETX schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:24:
[...]
Vergeet niet dat ze van 1996-2001 de boel ook redelijk in handen hadden. Op zich is daar wel het een en ander van te leren
[...]

Ik denk dat het redelijk vergelijkbaar is met Iran in dat opzicht, zeker als de boel, middels terreur, naar de hand van de Taliban wordt gezet en stabiliseert. Het buitenland zal zich ook niet zo snel mengen.
Bij Iran heb ik toch een ander beeld, die doen "onder de radar" (voor het gewone publiek) toch wel het nodige met financieren en ondersteunen met bijvb wapens van zaken die ze interessant vinden in het buitenland, dus daar mengt Iran zich wat mij betreft juist wel in.
Niet dat ze direct vriendjes zullen zijn met de buurlanden...
Ik weet niet of het ze in eerste instantie heel veel boeit het buitenland, behalve dan dat enige financiering handig is en route om aan wapens te blijven komen. En de opium zal ook het land uit moeten blijven gaan wil je niet direct een morrende bevolking krijgen.

Laat je wel denk wat er was gebeurd als de VS Iran in '98 al wat vuil werkt had laten opknappen....
Ik weet niet of dat heel veel veranderd had, zolang ze min of meer in en uit Pakistan kunnen blijven lopen.
En Iran had ook geen schokkend succes in bijvb Irak, dat verwacht ik ook hier niet, zeker niet als zo'n Taliban deels op kan gaan in de normale bevolking en deels tijdelijk kan verdwijnen naar Pakistan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Bensimpel|IA schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:37:
[...]

En dan moet daar nog een militair vliegtuig van NL gaan landen? Denk het niet.. :|
Nee, is ook lekker gemakkelijk natuurlijk: "Och? Kans verkeken? Nou ja, is er ook niets meer aan te doen. We wilden wel hoor!, Die sluwe Taliban ook, gaven ons zomaar geen tijd!"

Edit: ik zou willen dat ik het niet zo cynisch zou hoeven zien, maar ik ben bang dat ze mensen daar gewoon aan hun lot over laten. :(

[ Voor 15% gewijzigd door Sandor_Clegane op 15-08-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Damn:

[...]

Dus daar gaat het vliegtuig van Ank landen? Ik denk dat iedereen die je op die beelden ziet opeens als tolk voor de NL troepen gewerkt heeft. En terecht. Ik zou hetzelfde doen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Apache4u schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:40:
[...]

Dus daar gaat het vliegtuig van Ank landen? Ik denk dat iedereen die je op die beelden ziet opeens als tolk voor de NL troepen gewerkt heeft. En terecht. Ik zou hetzelfde doen.
Maar zonder de juiste papieren wordt je niet toegelaten op het vliegtuig.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 16:48
XWB schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:43:
[...]

Tsja, beetje een Catch 22 geworden nu
Met een visum, afgegeven door de Nederlandse ambassade in Kaboel, kunnen zij naar Nederland reizen. Dit klinkt op het eerste gezicht goed, alleen werkt de regeling niet in de praktijk. De procedure duurt onnodig lang. Zo worden er allerlei eisen aan documenten gesteld, waardoor tolken meerdere malen naar Kaboel moeten reizen. Dit kan levensgevaarlijk zijn.
https://www.vluchtelingen...rdat-de-taliban-hen-vindt

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

XWB schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:43:
[...]

Kwestie van jezelf opdringen zo het vliegtuig in, ze zullen niet te lang willen wachten met wegvliegen voordat het nog gevaarlijker wordt.. Het is daar al een chaos.. Hoe willen ze in godsnaam mensen gaan tegenhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 16:48
Bensimpel|IA schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:47:
[...]
Het is daar al een chaos.. Hoe willen ze in godsnaam mensen gaan tegenhouden?
Doet me jammer genoeg ergens ook wel denken aan Srebrenica.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
CurlyMo schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:52:
[...]

Doet me jammer genoeg ergens ook wel denken aan Srebrenica.
Yup

En Saigon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Damn:

Hmmm grootste gevaar lijkt nu vooral van al dat burgervolk, westers of afghaan, te zijn wat op dat vliegveld afkomt en de handel vol en vast laat lopen.
Ergens misschien een beetje dom dat NL niet al wat eerder vertrokken was met een lijnvlucht, maar goed we hadden nog het "tolkenprobleem" wat we vooruit aan het schuiven waren :/.
Kan, maar ik moet het nog zien met macht onder de vlag van geloof en een terugkeer naar de "tijden van Mo". Als dat een tijdje de status quo is, doel behaalt, eigenlijk ogenschijnlijk geen duidelijke vijand, dan is de kans dat er onenigheid komt toch vrij groot.
Daarbij zal de oude stammen structuur niet plots verdwenen zijn, niet onder het bewind van een min of meer door de VS geïnstigeerde regering, maar ook niet door een door de Taliban geïnstigeerde, dus dat kan op een moment van onenigheid een aanleiding zijn dat dat weer boven komt drijven. Wellicht weer eerst in een gezamenlijke coalitie die dan uiteindelijk ook weer uit een valt mocht de Taliban weer terug gedreven zijn.

Maar de buitenlandse inmenging zal denk ik wel groot blijven en daar zal uiteindelijk ook een hoop van afhangen. Maar ik verwacht weinig rust voor de "normale" afghaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:27

De nieuwe president was nog niet zo lang geleden vrijgelaten, blijkbaar op verzoek van de VS, in 2018.

Verder zijn de eerste (vrouwelijke) journalisten vandaag al opgejaagd door de Taliban.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Bensimpel|IA schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:37:
[...]

Ik snap deze opmerking niet helemaal. Er is er net ook een opgestegen, dan kan landen ook wel of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:27
eric.1 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:05:
[...]

Ik snap deze opmerking niet helemaal. Er is er net ook een opgestegen, dan kan landen ook wel of niet?
Het lijkt erop alsof er mensen at random de luchthaven opgerend zijn. Waar en hoe is niet duidelijk. Tis in ieder geval wat rommelig, maar vaststellen welke beelden en info je kunt geloven is net zo rommelig.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

eric.1 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:05:
[...]

Landen kan nog wel, maar random mensen rennen overal en nergens naar toe. Wie neem je dan mee? Ik vrees dat ze gewoon mensen achter moeten laten.. Hoe lang nog zal de taliban toestaan dat vliegtuigen mogen vertrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Bensimpel|IA schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:12:
[...]

Landen kan nog wel, maar random mensen rennen overal en nergens naar toe. Wie neem je dan mee? Ik vrees dat ze gewoon mensen achter moeten laten.. Hoe lang nog zal de taliban toestaan dat vliegtuigen mogen vertrekken?
Sjah, degenen met de juiste papieren gok ik. Er zijn niet voor niets duizenden militairen ingevlogen om dit process te ondersteunen.

Hoelang de Taliban dit toestaan? Dat weet niemand. Het lijkt me ook vanuit hun perspectief weinig zinvol om nu in een wespennest te prikken. Ze willen volgens mij ook dat de buitenlanders het land uit gaan, dan moet je niet de enige route blokkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:05:
[Embed]

De nieuwe president was nog niet zo lang geleden vrijgelaten, blijkbaar op verzoek van de VS, in 2018.

Verder zijn de eerste (vrouwelijke) journalisten vandaag al opgejaagd door de Taliban.

[Embed]
Hier mag wel even stil bij gestaan worden.

Alles wat je nu ziet, is herleidbaar tot een aantal sporen:

1. Bush. Begin een oorlog voor private doeleinden zonder plan en het wordt altijd een drama.
2. Trump.

Over dit laatste, het is begrijpelijk dat journalisten nu op dit moment niet in staat zijn om enig breder blikveld te behouden. Al helemaal niet wanneer je daar op de grond zit (ik heb er een aantal vrienden en kennissen).

Maar dat de Taliban zo'n overhand heeft is een resultaat van een aantal jaren van Amerikaans beleid onder Trump. Dat de Taliban zo'n snelheid ontwikkelen is een falen in beeldvorming, dit is al maanden en maanden aan de gang. Local deals. Gefaciliteerd door timed closed orders uit de laatste maand van Trump, om maar iets te noemen.

Puur het leiderschap binnen de Taliban is een direct resultaat van wie wanneer door wie is vrijgelaten. En in welke volgorde.

Daar spelen een aantal machtsfactoren.

1. De Saudis. Ik denk niet dat we die beerput hier in dit topic moeten opendoen, maar er is slechts één partij die bij dit alles baat heeft.
2. Een cluster van private belangenconcentraties in de VS en in Rusland, oligarchen heel simpel gezegd. Die hebben enorme invloed toegepast om het conflict gaande te houden.
3. De kringen rondom Trump waar 1 en 2 bij elkaar zijn gekomen.

It's never waste a crisis politics. Echt wel iets om bij stil te staan. Want het gaat over de rug van zowel de Amerikaanse strijdkrachten als de lokale bevolking heen - genadeloos. Up to and including cutting off one's nose to spite one's face - because as and when shit happens, you can be in position to do it all over again.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 15-08-2021 23:28 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-02 19:57
Virtuozzo schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:27:
[...]

Hier mag wel even stil bij gestaan worden.

Alles wat je nu ziet, is herleidbaar tot een aantal sporen:

1. Bush. Begin een oorlog voor private doeleinden zonder plan en het wordt altijd een drama.
2. Trump.

Over dit laatste, het is begrijpelijk dat journalisten nu op dit moment niet in staat zijn om enig breder blikveld te behouden. Al helemaal niet wanneer je daar op de grond zit (ik heb er een aantal vrienden en kennissen).

Maar dat de Taliban zo'n overhand heeft is een resultaat van een aantal jaren van Amerikaans beleid onder Trump. Dat de Taliban zo'n snelheid ontwikkelen is een falen in beeldvorming, dit is al maanden en maanden aan de gang. Local deals. Gefaciliteerd door timed closed orders uit de laatste maand van Trump, om maar iets te noemen.

Puur het leiderschap binnen de Taliban is een direct resultaat van wie wanneer door wie is vrijgelaten. En in welke volgorde.

Daar spelen een aantal machtsfactoren.

1. De Saudis. Ik denk niet dat we die beerput hier in dit topic moeten opendoen, maar er is slechts één partij die bij dit alles baat heeft.
2. Een cluster van private belangenconcentraties in de VS en in Rusland, oligarchen heel simpel gezegd. Die hebben enorme invloed toegepast om het conflict gaande te houden.
3. De kringen rondom Trump waar 1 en 2 bij elkaar zijn gekomen.

It's never waste a crisis politics. Echt wel iets om bij stil te staan. Want het gaat over de rug van zowel de Amerikaanse strijdkrachten als de lokale bevolking heen - genadeloos. Up to and including cutting off one's nose to spite one's face - because as and when shit happens, you can be in position to do it all over again.
Nou kom op, open de Saudi en Russische oligarch beerputten. Ik ben rete benieuwd wat voor invloeden maar vooral wat voor winsten er in een land als Afghanistan te boeken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
NiGeLaToR schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:05:

[Embed]
"Gezellig" robbertje twitter vechten vanaf de eerste reply tussen pakistanen en indieers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Hoelang hebben "wij" daar nu gezeten, 20 jaar? Dit is een regelrechte klap in het gezicht voor alle veteranen die daar hebben gezeten.

Dat de taliban de macht weer zouden grijpen nadat "we" weggingen uit Afghanistan was wel te verwachten. Het Afghaanse leger was daar nog niet klaar voor, dat was en is nu wel duidelijk.

De vraag is eigenlijk, en wat nu? Vol in de tegenaanval met veel bloedvergieten zal anno 2021 niet meer gebeuren (tenzij de taliban een fout maakt door een verkeerde persoon of groep om te leggen). Maar wat is het alternatief? Een bakje thee drinken is ook niet bepaald een oplossing.

Dit is een serieuze vraag, wat zou nu voor beide "partijen" de beste oplossing zijn?

Lekker hun gang laten gaan en hopen dat de taliban het beste voor heeft met de Afghaanse bevolking (mn vrouwen zullen een probleem krijgen ben ik bang) en hopen dat ze Afghanistan zullen opbouwen?

Of moeten we dit niet op zijn beloop laten gaan en EISEN dat ze de westelijke normen en waarden toepassen op het volk en bij een misstap er vol tegen in gaan om te laten zien wie de baas is?

Ik voorzie eigenlijk alleen maar narigheid en dan terugdenkt aan Al-Qaeda tijd - en Pakistan zal ze vast een handje helpen.

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dindr schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:32:
[...]

Nou kom op, open de Saudi en Russische oligarch beerputten. Ik ben rete benieuwd wat voor invloeden maar vooral wat voor winsten er in een land als Afghanistan te boeken zijn.
Flesh, Drugs, Weapons. In that order.

Voor de beerputten, in de topics over de VS staan een aantal leeslijsten met publicaties van onderzoeken (academisch, inlichtingen & veiligheid) en onderzoeksjournalistiek. Sleutelwoorden: Dark Money, Transnational Organised Crime.

Om dat in dit topic, wat primair actualiteit gedreven is voor grotendeels snel beeld en emotie, voert dat veel te ver door. Voor je het weet zit het weer helemaal vol met personen die alleen nog maar bezig zijn met hakken op gebruikers die op inhoud gaan.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
freestyler2 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:35:
Hoelang hebben "wij" daar nu gezeten, 20 jaar? Dit is een regelrechte klap in het gezicht voor alle veteranen die daar hebben gezeten.
Geen veteraan die in al die tijd niet wist dat dit onvermijdelijk was - en al is het zuur, het is het least-worst scenario.

Ik hoop dat men in strijdkrachten en gelieerde kringen eens goed nadenkt over de traditionele associaties met conservatieve politiek die er historisch liggen. Want men is gewoon gebruikt als gereedschap om af te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
freestyler2 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:35:

Dat de taliban de macht weer zouden grijpen nadat "we" weggingen uit Afghanistan was wel te verwachten. Het Afghaanse leger was daar nog niet klaar voor, dat was en is nu wel duidelijk.

De vraag is eigenlijk, en wat nu? Vol in de tegenaanval met veel bloedvergieten zal anno 2021 niet meer gebeuren (tenzij de taliban een fout maakt door een verkeerde persoon of groep om te leggen). Maar wat is het alternatief? Een bakje thee drinken is ook niet bepaald een oplossing.

Dit is een serieuze vraag, wat zou nu voor beide "partijen" de beste oplossing zijn?

Lekker hun gang laten gaan en hopen dat de taliban het beste voor heeft met de Afghaanse bevolking (mn vrouwen zullen een probleem krijgen ben ik bang) en hopen dat ze Afghanistan zullen opbouwen?

Of moeten we dit niet op zijn beloop laten gaan en EISEN dat ze de westelijke normen en waarden toepassen op het volk en bij een misstap er vol tegen in gaan om te laten zien wie de baas is?

Ik voorzie eigenlijk alleen maar narigheid en dan terugdenkt aan Al-Qaeda tijd - en Pakistan zal ze vast een handje helpen.
Dus we hebben 20 jaar oorlog gevoerd, en zijn geen stap verder gekomen. Wat een blamage.

Wat dachten ze dan dat er zou gebeuren als je daar vertrekt?

Beste oplossing, grote muur eromheen en zoek het zelf maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bouke-p schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:40:
[...]

Ik stoor me ontzettend aan alle "we hadden er niks te zoeken" figuren. Als alle WE roepers zich 1mm hadden ingezet dan was Afghanistan nu een vakantieparadijs geweest.

Dito voor de politiek. Vooral de Nederlandse, nu voor de buhne geschokt overkomen maar de afgelopen 30 jaar is het complete leger kapot bezuinigd en konden we met veeeel moeite 1 battlegroup inzetten.
En dan hebben we nog niet eens het fatsoen om tolken die voor ons gewerkt hebben naar Nederland te halen.
Isis bruid? prima! we komen he halen? Oorlogsmisdadiger? Geen probleem! terrorist? ach, kopje thee erbij en dan komt t wel goed.

Tolk? ai... nou... we gaan er eens over debatteren en dan zien we t volgende week wel eens.
Met respect voor je eigen inzet, maar wat is er dan daadwerkelijk bereikt? Wraak genomen vanwege de aanslagen?

Of wat de minister zegt?
Toch is volgens Bijleveld nu niet zeker alles te niet gedaan. "We hebben laten zien dat er perspectief is. Toen we er twintig jaar geleden heen gingen, was de gemiddelde levensverwachting in het land 40 jaar, nu is dat 60 jaar. Afghanen weten nu dat het ook anders kan."

"Maar militair is er geen oplossing. Je kunt een land nu eenmaal geen democratie geven. Dat moeten de mensen zelf doen. Laten we hopen dat de Afghanen nu een beeld hebben gekregen en dat ze denken: 'Oké, we moeten het anders doen'."
https://www.rtlnieuws.nl/...n-taliban-niet-voor-niets

We zijn daar gewoon 20 jaar lang melkkoe geweest voor de wapenhandel en corrupte politici. Wat iemand in dit topic zegt klopt wel, de Westerse landen hebben 20 jaar lang voor de Afghanen mogen werken en nu krijgen de eigenaren het weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Segafreak83 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:47:
[...]

Dus we hebben 20 jaar oorlog gevoerd, en zijn geen stap verder gekomen. Wat een blamage.

Wat dachten ze dan dat er zou gebeuren als je daar vertrekt?

Beste oplossing, grote muur eromheen en zoek het zelf maar uit.
Was het maar zo simpel, helaas kan je niet zomaar een land buiten sluiten (alhoewel dat misschien wel de beste oplossing zou zijn)

Ik vrees helaas dat we toch met deze boeven bende om tafel moeten of hopen dat binnen de Taliban de covid19 pleuris uitbreekt als ze het onderling niet eens kunnen worden wie nu de "baas" van de Taliban is.

Overigens ben ik nog nooit in Afghanistan geweest en ik heb zeker geen militaire ervaring maar hoe communiceren de taliban met elkaar als ze in zulke grote losse groepen van elkaar opereren. Hebben ze walkie talkies? of Gewoon mobiele/land lijnen communicatie? Email of hoe sturen ze zulke operaties aan? Iets zegt mij namelijk dat hier veel meer achter zit dan een uit de kluiten gewassen invasie.

Als het namelijk via bovenstaande communicatie wegen verloopt, waarom heeft dan niemand eraan gedacht om dit te verstoren? Moet in zo'n land niet al te ingewikkeld zijn, sterker nog geef mij de "munitie" en wat mankracht en ik heb binnen 1 dag in Nederland de mobiele en landlijn communicatie platgelegd.

Lijkt mij namelijk sterk dat er 1 klein groepje talibanen aan de thee van de 1 op andere dag heeft besloten om Afghanistan over te nemen. Dat de Taliban groeit naargelang de tijd en dat zaken steeds makkelijker gaan snap ik want tsja de keuze om dood te gaan of mee te doen en leven en goed betaald te krijgen is denk ik vrij makkelijk, (alhoewel ik persoonlijk liever als strijder ten onder zou gaan maar dat terzijde)

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Pagina: 1 ... 3 ... 22 Laatste

Let op:
We gaan hier niet:
-Beginnen over migranten.
-Maatschappelijke problemen hier erbij halen.
-Geen gruwelijke beelden zoals bijvoorbeeld doodgeschoten mensen of mensen die van een opstijgende vliegtuig vallen.