Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 21:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Pompi schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:35:
[...]

Ik vond hoe de interviewster het in het filmpje vroeg redelijk neutraal. Maar je moet inderdaad oppassen dat je het niet stelt op een manier waarmee het precies in jouw straatje past.
Deze was ook zeker het voorbeeld niet, meer het idee 'algemeen' rond natuurlijk de komende nieuwsberichten wat daar nu allemaal gaat afspelen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:02

polthemol

Moderator General Chat
SinergyX schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:25:
[...]

Dit vind ik toch altijd het straatje 'gevaarlijk', niet de Taliban an sich, maar de manier hoe alles wordt neergezet. Je kan elk volk met 'selectieve interviews en fotos' wel op een specifieke manier wegzetten, logisch bij een grote bevolking heb je uiteenlopende meningen/manieren.

Natuurlijk zal er wel een 'brede visie van waarde en normen' zijn, maar het is maar net met welk doel zo'n nieuwsverslaggever dit wil wegzetten.
er is meer reden om de Taliban hun lezingen in twijfel te trekken dan het beeld wat bij deze beelden hoort. In de laatste 20 jaar onder NATO-bezetting, zijn de Taliban niet gestopt met aanslagen. Ze hebben ook weinig anders gedaan of verminderde liefde getoond voor Wahibisme / waardering voor IS en noem maar op.

In een normalere context snap ik je punt, in deze context wijs ik je nuancering heel sterk af.

Bijkomen punt: als je ziet hoe wanhopig mensen proberen op een vlcht te komen, dat men zelfs mensen uit opstijgende vliegtuigen ziet vallen, dat onderstreept wel dat er weinig geloof is in het beeld wat men probeert neer te zetten door wat mensen op een carrousel te filmen met hun AK vreedzaam op de rug.

Als ze daadwerkelijk zo waren veranderd en verlicht als ze zelf claimden, dan was deze hele oorlog toch al niet nodig geweest :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 21:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

polthemol schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:39:
[...]

er is meer reden om de Taliban hun lezingen in twijfel te trekken dan het beeld wat bij deze beelden hoort. In de laatste 20 jaar onder NATO-bezetting, zijn de Taliban niet gestopt met aanslagen. Ze hebben ook weinig anders gedaan of verminderde liefde getoond voor Wahibisme / waardering voor IS en noem maar op.

In een normalere context snap ik je punt, in deze context wijs ik je nuancering heel sterk af.

Bijkomen punt: als je ziet hoe wanhopig mensen proberen op een vlcht te komen, dat men zelfs mensen uit opstijgende vliegtuigen ziet vallen, dat onderstreept wel dat er weinig geloof is in het beeld wat men probeert neer te zetten door wat mensen op een carrousel te filmen met hun AK vreedzaam op de rug.

Als ze daadwerkelijk zo waren veranderd en verlicht als ze zelf claimden, dan was deze hele oorlog toch al niet nodig geweest :)
Ooh begrijp me niet verkeerd hierin, ik bedoel meer voor de wat 'gevoeligere mensen' die elk stukje nieuws met volle waarheid omarmen :P Dit is natuurlijk best een explosie van 'wereldnieuws' waar ongetwijfeld niet iedereen met de beste bedoelingen in wil deelnemen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

SinergyX schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:37:
[...]

Deze was ook zeker het voorbeeld niet, meer het idee 'algemeen' rond natuurlijk de komende nieuwsberichten wat daar nu allemaal gaat afspelen.
Dat ik hoorde over de Taliban die van deur naar deur zou gaan om alle huwbare meisjes (18+ geloof ik) verplicht te laten huwen met een Talibanstrijder was het eerste waar ik aan dacht de baby's die in Koeweit zogenaamd door Iraakse soldaten uit de couveuses werden getrokken om ze te laten sterven op de koude vloer. (Wikipedia: Golfoorlog van 1990-1991)

Dat is een gevolg van propaganda. Als ik sommige van die dingen hoor dan denk ik ontzet 'Mijn God.. da's toch niet te geloven." en dan wat secondes later "misschien is het wel verzonnen net als toen .."
Ik zeg niet dat het verzonnen is, ik weet het niet. Maar dit soort gedachtes heb ik wel soms als ik dit soort zaken hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door MrMonkE op 18-08-2021 15:04 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:49:
[...]
Ik denk dat China het nu gaat proberen. Niet het forceren naar democratie maar wel het vormen van een goede samenwerking met de Talibanregering die komen gaat. Samen houden ze de VS buiten de deur, China kan ze wat wapens leveren, de Taliban belooft zich niet te mengen in Xinjiang, etc. En China bemoeit zich verder niet met de interne zaken in Afghanistan, puur zakelijk.
En zoals verwacht springt China direct op de grondstoffen:
Het Chinese consortium MCC wil in Afghanistan koper gaan winnen nu de Taliban de macht hebben gegrepen. Dat meldt het Chinese staatsmedium Global Times dinsdag. MCC verkreeg in 2007 het recht om koper uit de mijn Mes Aynak, de op een na grootste kopermijn ter wereld, te halen. Het bedrijf is daar vanwege de sociale instabiliteit en gebrekkige infrastructuur tot op heden nooit aan begonnen.
https://www.nu.nl/economi...-machtsgreep-taliban.html

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:55
polthemol schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:39:
[...]

Als ze daadwerkelijk zo waren veranderd en verlicht als ze zelf claimden
Ook al is het propaganda, het feit dat ze zich niet profileren met bruut geweld is al een verandering.
Waarom kiezen ze nu voor deze aanpak? Waarom kiezen ze deze keer niet voor onthoofdingsvideo's? Waarom claimen dat vrouwen wel iets mogen onder taliban bewind?

Ik kan zelf alleen maar speculeren. Wellicht dat de meeste talibanners in Afghanistan helemaal niet zoveel ophebben met het extremisme maar gewoon meewaaien met wie zij denken dat de grootste kans hebben de macht te pakken. De stuwende kracht zullen vast de fanatici zijn hoor, daar niet van.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
pingkiller schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:59:
[...]

Ook al is het propaganda, het feit dat ze zich niet profileren met bruut geweld is al een verandering.
Waarom kiezen ze nu voor deze aanpak? Waarom kiezen ze deze keer niet voor onthoofdingsvideo's? Waarom claimen dat vrouwen wel iets mogen onder taliban bewind?

Ik kan zelf alleen maar speculeren. Wellicht dat de meeste talibanners in Afghanistan helemaal niet zoveel ophebben met het extremisme maar gewoon meewaaien met wie zij denken dat de grootste kans hebben de macht te pakken. De stuwende kracht zullen vast de fanatici zijn hoor, daar niet van.
men pleegt 20 jaar lang aanslagen op oa. meisjesscholen. De dag dat je de macht overneemt ben je out of the blue pro 'diversiteit'? Hun claim was trouwens 'vrouwen zijn gelijkwaardig en vrij BINNEN de sharia'. Ik zie een hele grote loophole daarin: 'binnen alle onvrijheden die we hanteren zijn ze vrij om te doen en laten wat ze willen, als het maar matched binnen wat wij opleggen'.

De meest logische keuze waarop ik kan komen is dat ze nu eindelijk van de NATO af zijn, dus dat ze vooralsnog geen enkele reden willen geven dat die nog een dag langer blijven. Daarbij zijn er / zullen er sancties gaan komen internationaal. Handelsbeperkingen oa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:43
polthemol schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:08:
[...]

men pleegt 20 jaar lang aanslagen op oa. meisjesscholen. De dag dat je de macht overneemt ben je out of the blue pro 'diversiteit'? Hun claim was trouwens 'vrouwen zijn gelijkwaardig en vrij BINNEN de sharia'. Ik zie een hele grote loophole daarin: 'binnen alle onvrijheden die we hanteren zijn ze vrij om te doen en laten wat ze willen, als het maar matched binnen wat wij opleggen'.

De meest logische keuze waarop ik kan komen is dat ze nu eindelijk van de NATO af zijn, dus dat ze vooralsnog geen enkele reden willen geven dat die nog een dag langer blijven. Daarbij zijn er / zullen er sancties gaan komen internationaal. Handelsbeperkingen oa.
China has got their back toch. Denk niet dat ze wakker liggen van handelsbeperkingen. Daarnaast, waar wilen wij een beperking op leggen?
In Afghanistan, exports account for around 20 percent of GDP. Afghanistan main exports are: carpets and rugs (45 percent of total exports); dried fruits (31 percent) and medicinal plants (12 percent). Main export partners are: Pakistan (48 percent of total exports), India (19 percent) and Russia (9 percent). Others include: Iran, Iraq and Turkey. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
De_Bastaard schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

China has got their back toch. Denk niet dat ze wakker liggen van handelsbeperkingen. Daarnaast, waar wilen wij een beperking op leggen?

[...]
dat kan maar dat wil niet zeggen dat je niets moet doen/proberen. Daarbij zijn er oko nog valuta die vast liggen, zie oa. de reserves van de nationale bank die in het buitenland vastliggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
De_Bastaard schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

[...]
Heroine?

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

polthemol schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:08:
[...]

Dus in de praktijk, thuis blijven, alleen naar buiten met de man (of schriftelijke toestemming van de man) (en dan natuurlijk in niqab). Niet mogen autorijden/stemmen en niet naar school/werk mogen.

Is dat vrijheid te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
polthemol schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:18:
[...]

dat kan maar dat wil niet zeggen dat je niets moet doen/proberen. Daarbij zijn er oko nog valuta die vast liggen, zie oa. de reserves van de nationale bank die in het buitenland vastliggen.
Ja ... de tekst en de clausules van het Pompeo verdrag zijn daar wel een beetje interessant bij ...

Al snel gevoelig, nog sneller een non-topic van PR, maar de addenda van dat verdrag zijn voor dat onderwerp bijzonder pijnlijk. De Biden administratie gaat echt heel veel moeten puzzelen en menige berg verzetten wil het niet allemaal naar de Taliban gaan.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
slavernij, misbruik. It's that simple. Er is geen vrijheid in deze. Er zijn niet eens rechten.

Maar goed, dat wisten we twintig jaar geleden ook al. En nog veel eerder, bij de Reagan summits met dezelfde personen die nu de dienst uitmaken was dit net zo'n non-issue als bij Bush. En aangezien DoD altijd er in geslaagd is om een mandaat voor nation building af te houden (ironie, middels gesponsorde PR van "hearts and minds) is het nooit een topic kunnen worden.

Ik heb berichten van mensen die op het terrein zijn en niet meer weten hoe ze zich moeten houden bij het aanzicht van jonge meisjes tegen de spijlen van de hekken die weten wat hen te wachten staat. Die mensen wisten dat dit de realiteit altijd zou zijn. Maar nu staat die realiteit voor hun neus. En ook dat weten ze.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

De taliban heeft zich al van zijn beste kant laten zien...

https://www.reddit.com/r/...unishing_journalists_for/
(Kijken op eigen risico).

Iedereen die nog gelooft dat de Taliban lief en veranderd is en voor vrede is, spoort niet.

Dit soort filmpjes zullen we de komende tijd nog veel meer gaan zien vrees ik. Ik sluit zelfs live onthoofdingen niet uit :/ Het is helaas een kwestie van tijd voordat men ook buitenlanders en afghanen gaan martelen in Kabul.. Kunnen ze niet tenten gaan opzetten op het vliegveld zodat mensen steeds niet heen en weer met alle risico's moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Die link is alweer dood.
Blijkbaar alleen door de Russen live gezet om te laten zien hoe een van hun eigen vliegtuigen daar landde...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Bensimpel|IA schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:12:

Iedereen die nog gelooft dat de Taliban lief en veranderd is en voor vrede is, spoort niet.

Dit soort filmpjes zullen we de komende tijd nog veel meer gaan zien vrees ik. Ik sluit zelfs live onthoofdingen niet uit :/ Het is helaas een kwestie van tijd voordat men ook buitenlanders en afghanen gaan martelen in Kabul.. Kunnen ze niet tenten gaan opzetten op het vliegveld zodat mensen steeds niet heen en weer met alle risico's moeten gaan?
Het waren schijnbaar alleen geen journalisten, maar "looters" als je de oorspronkelijke Twitter post moet geloven. Dat maakt het niet minder erg, maar het is nog steeds mogelijk misbruikt om ... ja ... onze beeldvorming te beïnvloeden - journalisten in elkaar timmeren geeft toch een ander beeld dan looters. Kijk wel uit (kunnen nog steeds journalisten zijn geweest, maar goed).

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 18-08-2021 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

eric.1 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:51:
[...]

Het waren schijnbaar alleen geen journalisten, maar "looters" als je de oorspronkelijke Twitter post moet geloven. Dat maakt het niet minder erg, maar het is nog steeds mogelijk misbruikt om ... ja ... onze beeldvorming te beïnvloeden - journalisten in elkaar timmeren geeft toch een ander beeld dan looters. Kijk wel uit (kunnen nog steeds journalisten zijn geweest, maar goed).
Je ziet alleen de vrouw echt hard aangepakt worden. Looters of niet, alles wat de taliban zegt over vrouwen geloof ik echt niet. (En niet alleen dat).

De taliban doet net zo goed aan beeldvorming natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 22:31

Grvy

Bot

eric.1 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:51:
[...]

Ik vind daar helemaal geen verschil inzitten. Ook qua beeld niet.

Zo gaan we niet met elkaar om ongeacht wat je gedaan hebt. De barbaren tijd zijn we al een tijdje voorbij. :X

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Grvy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:01:
[...]

Ik vind daar helemaal geen verschil inzitten. Ook qua beeld niet.

Zo gaan we niet met elkaar om ongeacht wat je gedaan hebt. De barbaren tijd zijn we al een tijdje voorbij. :X
Soms moet je dingen gewoon accepteren zoals ze zijn.
Of niet. Maar dat houdt in dat je er weer een buitenlands leger naartoe gaat sturen...
Dan jaag je ze weer even de bergen in. En 20 jaar later heeft iedereen er weer genoeg van en begint het weer opnieuw...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 22:31

Grvy

Bot

fm77 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:04:
[...]

Soms moet je dingen gewoon accepteren zoals ze zijn.
Sorry, maar nee. Zo krijgen we nooit vooruitgang op -zowat- alle vlakken.
Zodra we alles maar accepteren gaat het fout.

Daarnaast is iets niet accepteren = meteen oorlog, natuurlijk ook niet waar. :P

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 19:38
Grvy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:01:
Bedoel je niet "in sommige plekken op de wereld hebben we het ergste barbarisme tijdelijk weten te parkeren" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grvy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:09:
[...]

'vooruitgang' is een rekbaar begrip. En dat forceren tegen wil en dank is nog nooit succesvol geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:09:
[...]

Bedoel je niet "in sommige plekken op de wereld hebben we het ergste barbarisme tijdelijk weten te parkeren" ?
“Eigen barbarisme eerst …”

Het Amerikaanse publieke debat, enfin het sponsored pundit debat, is een gestoord drama.

[ Voor 15% gewijzigd door Virtuozzo op 18-08-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 15:44
YouTube: American stranded in Afghanistan pleads for help

Geef de volgende keer aub een korte toelichting waar de video over gaat en wat het bijdraagt aan de discussie. Zie ook Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

[ Voor 48% gewijzigd door tweakduke op 18-08-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Zo te zien een aardig ingeburgerde afghaanse amerikaan, toch gaan filmen als je kan raden dat mensen niet gefilmd willen worden en vervolgens je telefoon sneuvelt. Blijft toch wonderlijk hoe mensen hun gedrag toch maar beperkt aanpassen aan de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 15:44
gekkie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:16:
[...]

Zo te zien een aardig ingeburgerde afghaanse amerikaan, toch gaan filmen als je kan raden dat mensen niet gefilmd willen worden en vervolgens je telefoon sneuvelt. Blijft toch wonderlijk hoe mensen hun gedrag toch maar beperkt aanpassen aan de situatie.
Wonderlijk hoe snel jij conclusies trekt. Ik zie het meer als heldendaad in deze situatie om dingen op video vast te leggen, ondanks de mogelijk consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
tony-stark schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:39:
[...]
Wonderlijk hoe snel jij conclusies trekt. Ik zie het meer als heldendaad in deze situatie om dingen op video vast te leggen, ondanks de mogelijk consequenties.
Prima dan ga je de held uit hangen door mensen van dichtbij te filmen die dat niet willen en laat je communicatie middelen een voor een sneuvelen voor zoiets.
Mij best, ik hoef het land niet uit door langs diezelfde mensen te komen

[ Voor 20% gewijzigd door gekkie op 18-08-2021 19:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:06
Saoedi-Arabië doet sinds mensenheugenis niet anders en toch vinden 'we' dat niet problematisch, hoe geloofwaardig en consequent is onze harde lijn jegens de Taliban dan nog.

Hoe anders is het opportunistische gedrag van Chinezen in Kabul dan ons eigen gedrag in Riaad?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Grvy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:09:
[...]

Als je iets niet wilt accepteren houdt dat in dat er iets tegen gaat doen.
Met de Taliban aan de macht zie ik weinig opties om dat zonder geweld te doen.
Ik denk niet dat ze heel erg gevoelig zijn voor handelsbarrières.

En daarnaast is vooruitgang idd iets relatiefs.... Willen we ze op hetzelfde niveau hebben als dat wij hebben? Iets dat pas een paar decennia bestaat?
Ze leven op een manier dat ze al eeuwen doen. Geef het nog even... Uiteindelijk komt er wel een moment voor ze om deze manier van leven achter zich te laten.

Hopelijk wordt dat niet een leven als brave hypotheekbetaler en vaste Amazon klant....
Onze standaard is niet in alle opzichten iets wat we zouden moeten opdringen aan anderen... :P

[ Voor 9% gewijzigd door fm77 op 18-08-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Tja. https://www.reuters.com/w...-cites-source-2021-07-08/

Geen uitzondering. Wel opmerkelijk dat het de feeds haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 12:55
Ook wel weer interessant dat de taliban met China samen lijkt te willen gaan werken. Bij iedereen is nu wel bekend wat China doet met moslims doet, tot zover de islamitische broederliefde.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:33
pingkiller schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:26:
Ook wel weer interessant dat de taliban met China samen lijkt te willen gaan werken. Bij iedereen is nu wel bekend wat China doet met moslims doet, tot zover de islamitische broederliefde.
Dat maakt voor je resources niet uit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Oud nieuws toch? Oxford Analytica heeft een uitgebreider stuk (gaat op een geven moment ook in op de meeting in Moskou op 9 juli):
Russia and allies seek damage limitation with Taliban

Tuesday, July 13, 2021

Russia and three south-facing Central Asian states are making plans as the Taliban advance through northern Afghanistan

Russia and Central Asian governments are watching with concern as conflict unfolds swiftly along the frontier with Afghanistan. Since May the Taliban have taken control of almost all areas adjoining Central Asian borders. A remaining stretch between Turkmenistan and north-western Afghanistan is likely to follow soon. Disrupted trade and a possible refugee influx are not the only worries for regional governments; the presence of Central Asian jihadists in areas captured by the Taliban is cause for concern.

https://dailybrief.oxan.com/Analysis/DB262756

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:35

Amphiebietje

In de blubber

Britten bang dat VS binnen enkele dagen vertrekt van vliegveld
Britain fears US forces may pull out of Kabul international airport within days, putting it at risk of closure and raising concerns over the emergency airlift of thousands of people from Afghanistan.

Whitehall and security sources said they could not guarantee how long the US would keep its contingent of 6,000 troops on the ground and cautioned that the UK could not continue the rescue without their presence. They also indicated Britain was not engaging with the Taliban directly over security or other issues after the militant group seized the Afghan capital.

The Guardian has learned that some in government, however, believe there is a shift by UK ministers and the military towards dealing directly with the Taliban and legitimising their role – a position that would anger those who believe they have not changed.

Gen Sir Nick Carter, the head of the British armed forces, said on Wednesday he thought the Taliban wanted an “inclusive Afghanistan” and described them as “country boys” who had “honour at the heart of what they do”. Asked on Sky News about the Taliban’s repression of women, Carter said: “I do think they have changed and recognise Afghanistan has evolved and the fundamental role women have played in that evolution.”

Boris Johnson also hinted at the possibility of recognising the Taliban, potentially in conjunction with other countries, telling MPs: “We will judge this regime based on the choices it makes and by its actions rather than by its words.”

A Whitehall source said uncertainty over the Taliban’s actions, however, and the US position, meant the UK wanted to complete its evacuation as rapidly as it could, saying: “There’s a realistic view that we want to just go as quickly as possible.”

The airport in Kabul was the scene of chaos this week but has since been secured by the US ahead of a planned evacuation deadline of 31 August. British attempts to seek reassurances from the US over that timeline have not proved successful, a source said, although on Tuesday the US national security adviser, Jake Sullivan, tweeted that the country would hold the airport “to get all Americans out of Afghanistan”.
(meer in artikel zelf, hoewel dat voornamelijk betrekking heeft op de Britten zelf...)

Dat zou wat zijn, de VS die een dolk in de rug van de burgers en militairen van hun eigen bondgenoten steken. Nou ja, niet geheel onverwacht natuurlijk, maar dat belooft later mogelijk een heel vervelende NAVO-top.

En verder de Britten die draaien richting Talibaan erkennen, natuurlijk. Maar ja, dat is Boris Johnson, die en principes zijn geen dingen die je in dezelfde zin kan noemen. Het is dat hij nog niet loopt te roepen dat Brittainia zo snel mogelijk een handelsdeal met de Talibaan moet sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor China is alles een resource.
Of het nou organisch of anorganisch is.

ehtweak in "De Taliban en de situatie in Afghanistan"
Wat dat betreft azen de Chinezen al jarenlang op wat er in de grond zit in Afghanistan. En wat er boven de grond zit, zit hooguit in de weg... :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:48
Relevante historische achtergrond:

Bitter Lake (BBC, Adam Curtis)
Bitter Lake attempts to explain several complex and interconnected narratives. One of the narratives is how past governments, including Russia and the West, with their continued, largely failing, interventions in Afghanistan, keep repeating such failures, without properly understanding the country's cultural background or its past political history and societal structure.
The film also outlines the US's alliance with Saudi Arabia, especially the US's agreement to buy Saudi oil, for control of a key energy supplier during the cold-war era, with Saudi Arabia gaining wealth and security in return. Part of the agreement provided that Saudi Arabia was allowed to continue its violent and fundamentalist interpretation of Islam, Wahhabism, free from external influence. Saudi support for Wahhabism fed many of the militant Islamic forces from the 1970s to the present, including the Mujahideen, Taliban, Al-Qaeda, and the Islamic State. ...
The title is taken from the 1945 meeting of US president Franklin D. Roosevelt and King Abdulaziz of Saudi Arabia, on a ship on the Great Bitter Lake in the Suez Canal. Curtis portrays the meeting as leading to many of the events to follow. Wikipedia: Bitter Lake (film)

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Amphiebietje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:32:
Britten bang dat VS binnen enkele dagen vertrekt van vliegveld

[...]

(meer in artikel zelf, hoewel dat voornamelijk betrekking heeft op de Britten zelf...)

Dat zou wat zijn, de VS die een dolk in de rug van de burgers en militairen van hun eigen bondgenoten steken. Nou ja, niet geheel onverwacht natuurlijk, maar dat belooft later mogelijk een heel vervelende NAVO-top.

En verder de Britten die draaien richting Talibaan erkennen, natuurlijk. Maar ja, dat is Boris Johnson, die en principes zijn geen dingen die je in dezelfde zin kan noemen. Het is dat hij nog niet loopt te roepen dat Brittainia zo snel mogelijk een handelsdeal met de Talibaan moet sluiten...
NAVO top? Bestaan die nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ach de christenbroeders kunnen onderling ook niet altijd door één deur.
Er is niet alleen maar één geloof, maar ook maar één uitleg van het geloof mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-10 21:02
BadRespawn schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:36:
Relevante historische achtergrond:

Bitter Lake (BBC, Adam Curtis)

[...]

[YouTube: Bitter Lake, Adam Curtis 2015 720p]
En maar raar opkijken vanuit het westen dat Rusland en China opportunistisch op Afghanistan duiken. Dit terwijl we in het westen het spelletje zo goed als hebben uitgevonden maar wel mooi ingepakt en goed weggestopt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
BARTK94 is geland op de polderbaan volgens flightradar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
dindr schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:18:
[...]

En maar raar opkijken vanuit het westen dat Rusland en China opportunistisch op Afghanistan duiken.
Rusland is één van de historische oorzaken waarom Afghanistan een puinhoop is. Wikipedia: Soviet–Afghan War (1979~1989)
offtopic:
China begaat alle fouten die het Westen maakt, maar dan 100 keer groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Ook wel weer interessant dat de taliban met China samen lijkt te willen gaan werken.
Genoeg redenen: Kobalt, lithium, koper, etc.

Wat ik vooral mis is de westerse lijn ten opzichte van de nieuwe Afghaanse regering: hoe gaan we ervoor zorgen dat we ze niet niet meer in de armen van Rusland en China drijven.

Wordt het voor 'ons' een tweede Noord-Korea of proberen we pragmatisch handelsbelangen en grondstoffen veilig te stellen? Diplomatieke betrekkingen en met het vooruitzicht op handel ze iets bijsturen of ze totaal negeren, wat is het plan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
BadRespawn schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:09:
offtopic:
China begaat alle fouten die het Westen maakt, maar dan 100 keer groter.
Voorlopig is China met het belt-and-road-initiative hard aan de weg aan het timmeren.

Economische in plaats van militaire onderwerping, waarom zou dat 100x slechter aflopen dan onze 20 jaar durende clusterf*ck?

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 02:07
:X

[ Voor 99% gewijzigd door polli_ op 19-08-2021 01:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
polli_ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 00:34:
Interne politiek van China is ruk maar de externe politiek is veel vredelievend dan die van de cowboys.
Vredelievender zou ik de zeker niet willen noemen, wel een stuk slimmer.

Het westen heeft 1000 miljard in Afghanistan gestopt met dit als resultaat, voor datzelfde bedrag had je kort door de bocht zonder een schot te lossen heel Afrika kunnen (om)kopen. Dat is de Chinese stategie en tot nu toe werkt die...

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
xPhantom schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:56:
BARTK94 is geland op de polderbaan volgens flightradar!
Zul je net zien, ben je eindelijk geëvacueerd, land je op de polderbaan. Dan zit het dus echt niet mee.

Maar goed dat er een begin is gemaakt. Hopelijk gaat het soepeler lopen maar houd mn hart vast wanneer de Amerikanen (opeens?) besluiten te vertrekken.

Dat betekent, stam + t .

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 02:07
:X

[ Voor 99% gewijzigd door polli_ op 19-08-2021 01:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
polli_ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 00:34:
[...]

Interne politiek van China is ruk maar de externe politiek is veel vredelievend dan die van de cowboys.
Eheh. Totdat je gaat kijken in de resource camps en de regio's waar ze die hebben in Afrika ....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:21:
[...]

Hoi Ed, meteen dan twee vragen.

Ten eerste hoe voel jij je hieronder? :/
Het is niet niks om de provincies waar we met vlagen hard hebben geknokt zomaar te zien vallen voor je oude vijand. Sommige collega's hebben het daar best zwaar mee. Zelf ben ik er gelaten onder. Ik heb nooit het idee gehad dat wat we daar op de mat legden een permanente oplossing was, omdat ik niet geloofde in de wil van de wereld om dit echt voor de lange termijn vol te houden en ook de nodige steun te bieden aan de ruggengraat van de Afghaanse samenleving. Iets dat je niet met een militair apparaat kunt doen. Wij konden gebieden redelijk goed vrij houden van Taliban en daarmee de lokale veiligheidsdiensten ondersteunen, maar een redelijk geisoleerde provincie bestaande uit ongeletterde en straatarme boeren even in een paar jaar omzetten naar een zelfstandige, robuuste en coherente gemeenschap is nooit in het vizier geweest.

Dus ja... spijtig, maar ik heb het kleine beetje gedaan wat ik kon.
Tweede is in hoeverre zijn die zware bommenwerpers nu echt afhankelijk van mensen op de grond die een airstrike naar doel begeleiden? Zeker een B-52 is immers niet bijzonder snel, heeft heel veel munitie aan boord met een serieuze danger zone rond de impact, waardoor je moet oppassen waar je zelfs een 500 ponder laat inslaan. Ik heb namelijk wat moeite om me voor te stellen hoe je dit effectief kan gebruiken op niet statische doelen zonder goede inlichtingen. Want willekeurig bommen rondgooien en hopen dat ze binnen 2km van het doel inslaan, is niet langer meer de standaard nee. :z
Het mooie van 'slimme' munitie is dat het behoorlijk platformonafhankelijk werkt. een GBU-31 (wat populair JDAM genoemd wordt) van een B52 heeft dezelfde impact als die van een F16. En met ieder wapen dat je afschiet of -werpt van een vliegtuig geldt dat de Situational Awareness van de vlieger (zeer) beperkt is. Daarom heb je traditioneel controllers op de grond die letterlijk door om zich heen te kijken en de situatie te vertalen naar letterlijke instructies voor de vlieger: de FAC of JTAC. Of je die nodig hebt hangt van een aantal factoren af, maar o.h.a. geldt: zijn eigen troepen ergens in de omgeving, dan moet de aanval vanaf de grond geleid worden door een getrainde specialist. Dat is de theorie. In de praktijk heb ik in 2006 een ANP post 'ontzet' door een F16 op doelen in te zetten die ik aanwees van achter het beeldscherm van een Sperwer, terwjil ik met de politiecommandant aan de telefoon hing (nou ja, mijn tolk dan). En targeting equipment is behoorlijk goed in staat om flight crews die niet zelf hoeven te vliegen, maar zich alleen met de bewapening bezig houden een goed beeld van de situatie op de grond te geven. Een rij voertuigen met strijders die Taliban vlaggen voeren is er nogal makkelijk uit te pikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Geloof is slechts een vehicle van de machthebbers en hun belangen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 00:22:
[...]

Genoeg redenen: Kobalt, lithium, koper, etc.

Wat ik vooral mis is de westerse lijn ten opzichte van de nieuwe Afghaanse regering: hoe gaan we ervoor zorgen dat we ze niet niet meer in de armen van Rusland en China drijven.

Wordt het voor 'ons' een tweede Noord-Korea of proberen we pragmatisch handelsbelangen en grondstoffen veilig te stellen? Diplomatieke betrekkingen en met het vooruitzicht op handel ze iets bijsturen of ze totaal negeren, wat is het plan...
Dus ze erkennen als een legitieme regering en serieus nemen? Beetje de boel de boel laten en zien of er vooral grondstoffen te scoren zijn. Als je hier handel mee gaat drijven is de kans op bijsturen zo ergens 0. Ik wijs ook even naar de VAE op dat punt (heel extreem in hun geloof en hoe ze dat toepassen).

Ik zou blij zijn als we het neoliberale gedachtegoed en onze handelsgeest laten zijn voor wat het is met deze casus. Belangrijk is wat er gaat gebeuren: wat klopt van de heropstanding van de Noordelijke Alliantie, hoe zit het met de Afghaanse regering (Bestaat die nog? Is die in ballingschap?), wat gaan we doen met de mensen die vluchten straks (reken er maar op dat er veel pogingen gana plaats vinden vanaf dat de stof is neergedwarreld en de Taliban mogelijk gaan beginnen met het zuiveren van hun maatschappij), gaan we actief mensen helpen met vluchten?

Dit zijn vele malen belangrijkere vragen dan 'kunnen we nog wat kobalt scoren voor een goeie prijs?'. Als we ons zorgen maken om China: dan moeten we stoppen met alle meuk daar te laten maken / daar te kopen.

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

polthemol schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:46:
[...]

Dus ze erkennen als een legitieme regering en serieus nemen? Beetje de boel de boel laten en zien of er vooral grondstoffen te scoren zijn. Als je hier handel mee gaat drijven is de kans op bijsturen zo ergens 0. Ik wijs ook even naar de VAE op dat punt (heel extreem in hun geloof en hoe ze dat toepassen).

Ik zou blij zijn als we het neoliberale gedachtegoed en onze handelsgeest laten zijn voor wat het is met deze casus. Belangrijk is wat er gaat gebeuren: wat klopt van de heropstanding van de Noordelijke Alliantie, hoe zit het met de Afghaanse regering (Bestaat die nog? Is die in ballingschap?), wat gaan we doen met de mensen die vluchten straks (reken er maar op dat er veel pogingen gana plaats vinden vanaf dat de stof is neergedwarreld en de Taliban mogelijk gaan beginnen met het zuiveren van hun maatschappij), gaan we actief mensen helpen met vluchten?

Dit zijn vele malen belangrijkere vragen dan 'kunnen we nog wat kobalt scoren voor een goeie prijs?'. Als we ons zorgen maken om China: dan moeten we stoppen met alle meuk daar te laten maken / daar te kopen.
Het westen doet prima zaken met Saudi Arabië of Qatar (lekker voetballen!) dus ik heb er een hard hoofd in dat er ook maar iemand stil staat bij zaken doen met de Taliban. Als de orders op tijd worden geleverd en ze hebben er niet teveel geneuzel van is het prima.

Less alienation, more cooperation.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Sandor_Clegane schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:54:
[...]

Het westen doet prima zaken met Saudi Arabië of Qatar (lekker voetballen!) dus ik heb er een hard hoofd in dat er ook maar iemand stil staat bij zaken doen met de Taliban. Als de orders op tijd worden geleverd en ze hebben er niet teveel geneuzel van is het prima.
Oh zonder meer dat we zaken doen. Het is ook ironisch, want we doen doodleuk zaken met de financiële en ideologische voedingsbodem voor oa. Taliban en IS. Maar goed, long term commitment for good of short term profits. We kunnen toch de neiging niet onderdrukken om te kwispelen vanaf dat er mogelijk een koekje te scoren is lijkt het.

Ik hoop dus dat er wat voortschrijdend inzicht is en we Afghanistan onder Talibanbewind gewoon Noord-Korea stijl isoleren. Als de Taliban willen praten: prima, altijd praten. Willen ze meer dan dat? Dan moeten er controleerbare en meetbare acties gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

En met Rusland en Turkije waarschijnlijk (aangezien die in hun ambasades blijven). Iran zal ook geen probleem zijn.
Sandor_Clegane schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:54:
[...]
Tja, dat is ook zo. De hele operatie van 20 jaar tegen de Taliban was al dicutabel (aanslagen waren gepleegd door Al Qaida en niet de Taliban en de meeste kapers waren Saudi's).

[ Voor 40% gewijzigd door Marzman op 19-08-2021 10:00 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

polthemol schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:57:
[...]

Oh zonder meer dat we zaken doen. Het is ook ironisch, want we doen doodleuk zaken met de financiële en ideologische voedingsbodem voor oa. Taliban en IS. Maar goed, long term commitment for good of short term profits. We kunnen toch de neiging niet onderdrukken om te kwispelen vanaf dat er mogelijk een koekje te scoren is lijkt het.

Ik hoop dus dat er wat voortschrijdend inzicht is en we Afghanistan onder Talibanbewind gewoon Noord-Korea stijl isoleren. Als de Taliban willen praten: prima, altijd praten. Willen ze meer dan dat? Dan moeten er controleerbare en meetbare acties gebeuren.
Als we ze isoleren straffen we ze nog meer, vooral de bevolking. Zie Irak of Iran.
Er zijn geen gemakkelijke uitwegen in deze situaties.

Ik ben wel benieuwd welk Zuid Amerikaans landje het weer moet ontgelden na deze farce.

[ Voor 4% gewijzigd door Sandor_Clegane op 19-08-2021 10:06 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sandor_Clegane schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:01:
[...]

Als we ze isoleren straffen we ze nog meer, vooral de bevolking. Zie Irak of Iran.

Ik ben wel benieuwd welk Zuid Amerikaans landje het weer moet ontgelden na deze farce.
Het heeft ook niet zo veel zin, ze verdienen superveel met mijnbouw en opium zonder ons.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Marzman schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:08:
[...]

Het heeft ook niet zo veel zin, ze verdienen superveel met mijnbouw en opium zonder ons.
Mijnbouw export is nog geen 20 miljoen dollar per jaar, minder dan een dollar per Afghaan.

https://wits.worldbank.or...tner/all/Product/OresMtls

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Vond dit wel een mooie:
"They were careless people, Tom and Daisy- they smashed up things and creatures and then retreated back into their money or their vast carelessness or whatever it was that kept them together, and let other people clean up the mess they had made.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
polthemol schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:46:
Dus ze erkennen als een legitieme regering en serieus nemen?
Wat is het alternatief?

Op een paar valleien in het noorden na is er geen noemenswaardige tegenstand, de Taliban zit de komende tijd stevig in het zadel. Ze behandelen als Noord-Korea drijft het land alleen maar verder in de armen van China en Rusland, uiteindelijk zal je ze moeten erkennen want er is geen andere regering meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 16:03

MicroWhale

The problem is choice

Even een heel andere vraag wellicht, maar wel eentje die me de afgelopen dagen heeft beziggehouden:

1. Waarom springen vooral westerse landen op de bres voor wat zich voltrekt in Afghanistan?
2. Waarom zie je landen als India, Rusland en China totaal niks aan hulp bijdragen aan het hulpverlening of het oplossen van deze problematiek?
3. Waarom verwachten wij, een landje van slechts 17 miljoen inwoners, dat we een significante bijdrage moeten leveren?

Ik kom er niet zo goed uit. Natuurlijk willen we dat deze situatie zich niet voordoet, maar ik vraag me bovenstaande af. Eerst dacht ik aan een enorm belang. Olie of zo, maar de olie die we hier gebruiken komt daar niet vandaan (wel uit Rusland, Noorwegen, Nigeria, UK en Koeweit). Die van China ook niet, maar die kunnen daar dan toch (met >1 miljard mensen en een gigantisch leger) ook wel helpen? (Toevallig zijn er 3 dagen geleden berichten verschenen, maar die lijken meer op handelsrelaties te duiden dan dat ze 'een probleem' willen oplossen. Rusland precies hetzeflde, die duiken er volgens mij meer in voor de winst.

Enige wat imo overblijft is dat we een of andere afspraak hebben met grotere landen (Amerika, EU) om een bijdrage te leveren, maar gezien de staat van ons leger zie ik alleen maar mogelijkheden voor hulp bij opbouw zoals we ook de vorige keer gedaan hebben.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Wat is het alternatief?

Op een paar valleien in het noorden na is er geen noemenswaardige tegenstand, de Taliban zit de komende tijd stevig in het zadel. Ze behandelen als Noord-Korea drijft het land alleen maar verder in de armen van China en Rusland, uiteindelijk zal je ze moeten erkennen want er is geen andere regering meer.
Ze gaan toch in de armen van China en Rusland drijven. Het is een illusie te denken dat dat niet gebeurt: China en Rusland geven weinig tot niets om mensenrechten, we zouden hooguit mee gaan doen in een 'race to the bottom'.

Je kunt ze erkennen als gesprekspartner, maar niet als officiële regering (geen ambassades dus, alleen informele contacten, enz.).

De kaart van 'noemenswaardige tegenstand' wordt hier vaker gespeeld, alsof er zeker een kans zou zijn geweest daarop. Van de dienende Nederlandse militairen die ik ken/zijn geweest aldaar, waren ze niet heel positief over de ANA hun mogelijkheden. Dan krijg je de vraag: als het erop aan komt en je staat daar als ANA-militair en je kansen zijn heel klein: ga je voor overleven of offer je je eigne leven voor niets op. Ik zou voor optie 1 gaan, wapens neerleggen en maken dat ik weg kwam. Survive to fight another day.

@MicroWhale omdat we vluchtelingen verwachten en wat hier gebeurt rechtstreeks in gaat tegen onze ethische waarden. We voelen (of we doen alsof we die voelen) een morele plicht om iets te doen. Daarbij is het voor een klein land zoals Nederland een manier om te scoren binnen de internationale gemeenschap, wat goed is voor onze soft power. Zie ook de inzet in Mali.

@IJzerlijm nu zal de opbrengst van mijnbouw nog wel stijgen als Rusland en China er wat logistiek en middelen tegenaan smijten. Al betwijfel ik of de gemiddelde Afghaan daar enig profijt van gaat hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 19-08-2021 10:28 ]

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

polthemol schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:21:
[...]

Ze gaan toch in de armen van China en Rusland drijven. Het is een illusie te denken dat dat niet gebeurt: China en Rusland geven weinig tot niets om mensenrechten, we zouden hooguit mee gaan doen in een 'race to the bottom'.

Je kunt ze erkennen als gesprekspartner, maar niet als officiële regering (geen ambassades dus, alleen informele contacten, enz.).

De kaart van 'noemenswaardige tegenstand' wordt hier vaker gespeeld, alsof er zeker een kans zou zijn geweest daarop. Van de dienende Nederlandse militairen die ik ken/zijn geweest aldaar, waren ze niet heel positief over de ANA hun mogelijkheden. Dan krijg je de vraag: als het erop aan komt en je staat daar als ANA-militair en je kansen zijn heel klein: ga je voor overleven of offer je je eigne leven voor niets op. Ik zou voor optie 1 gaan, wapens neerleggen en maken dat ik weg kwam. Survive to fight another day.
Kan het uit dan worden er gewoon zaken gedaan en anders lezen we over een paar jaar wel in de krant hoe er toch heimelijk zaken is gedaan tussen partijen en regeringen.

Alles wat oud is is weer nieuw. :)

Zoals ik al eerder zei: het puppet regime had geen basis en iedereen wist dat ze er maar tijdelijk zaten. Hetzelfde gold voor de militairen daar. Deze uitkomst was bijna onvermijdelijk.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:42
Wie kan het me uitleggen? Ik vraag me werkelijk af waar die vrouwenhaat vandaan komt? Ik heb een (ik denk iets ouder) filmpje van de Taliban gezien waar een jonge vrouw gestenigd wordt. Er staan 20-30 mannen omheen. Een groep is bezig haar met grote keien dood te gooien. Ze smeekt en probeert het af te weren. De rest maakt een leuk filmpje met hun smartphone waarschijnlijk voor later om het nog eens te bekijken.

Zeer heftig om te zien en had het ook liever niet willen zien. (En ik ben als arts wel wat gewend)

Wat me verbaast is dat er geen enkel medeleven is met het slachtoffer. Het fanatisme waarmee ze een kwetsbare vrouw belagen. Alsof een vrouw minder is dan een dier.
Hoe kun je met jezelf vrede hebben als je die middag weer thuis komt als je daaraan meegewerkt hebt?

Het zou toch normaal moeten zijn om vrouwen en kinderen te beschermen, lief te hebben en zorgen dat ze een mooi en gelukkig leven hebben? Ik snap religie niet en Islamitische religies het minst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Mag hopen dat niemand het hier je kan uitleggen...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bensimpel|IA schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:12:

Niet dat ik nou pro Taliban ben, maar dit soort filmpjes zeggen toch helemaal niets? Wie zegt dat ze recent zijn, wie zegt dat de context klopt, wie heeft het naar buiten gebracht?

Dezelfde taferelen (excl. onthoofdingen) spelen zich af door militairen die namens ons het land weer hoop moesten geven, alleen worden die filmpjes minder gedeeld.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Wolly schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:45:
[...]

Niet dat ik nou pro Taliban ben, maar dit soort filmpjes zeggen toch helemaal niets? Wie zegt dat ze recent zijn, wie zegt dat de context klopt, wie heeft het naar buiten gebracht?

Dezelfde taferelen (excl. onthoofdingen) spelen zich af door militairen die namens ons het land weer hoop moesten geven, alleen worden die filmpjes minder gedeeld.
Het filmpje kan nietszeggend zijn over waarom en wanneer en waar weten toch dondersgoed dat dit niets speciaals is….

*knip* en we gaan dus niet linken naar dergelijk materiaal. Dit heeft geen enkele meerwaarde voor de discussie alhier.

[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 19-08-2021 11:28 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En deel zoveel van deze clusterfuck:

https://nos.nl/artikel/23...landse-ambassade-te-halen

De paspoorten van tolken moesten bij de ambassade ingeleverd worden om in aanmerking te komen voor een vlucht. Je weet wel, die vluchten die na het weekend waren gepland. Dat weekend waarin het ambassadepersoneel halsoverkop is vertrokken.

Met de paspoorten nog in het pand. :X

Overigens; hoe is normaal gesproken de beveiliging van ambassades geregeld? Gebeurt dat niet door defensie? Zou als 'eigen grondgebied' toch moeten kunnen?
Zeker in gevaarlijke landen geen overbodige luxe.

@honey Ik weet niet of haat de juiste term is. Meer een verhevenheid boven anderen. Daar wordt niemand beter van. Overigens niet heel veel anders dan zeg 300 jaar geleden in het westen.

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 19-08-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

honey schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:42:
Het zou toch normaal moeten zijn om vrouwen en kinderen te beschermen, lief te hebben en zorgen dat ze een mooi en gelukkig leven hebben? Ik snap religie niet en Islamitische religies het minst.
Ja, maar zo snap ik zo veel niet. Maar "vrouwenhaat" is in religie ingebakken. Islam is een voorzetting van joodse / christelijke religie en in alle 3 zit het in. Overigens in de meeste wereldreligies is de positie van de vrouw op zijn zacht gezegd zwak.

Nu moet je wel bedenken dat religie lang gebruikt is als maatschappij ordering. Huidige religies weerspiegelen de machtsverhoudingen van millennia geleden.

Maar de religie is slechts ook weer een excuus dat gebruikt wordt met een sterke culturele component. En daarbij zijn de minder machtigen vaak de zondebok (maar Girard moet jou dan als arts niet onbekend zijn).

Er zijn ook theorieën die ingaat op de nutteloosheid van de man. Deze is tamelijk nutteloos aan het worden, zelfs in de voortplanting is de mannelijke rol na paar seconden voorbij en is daarna in de biologie de mannelijke nut klaar. Waar in het verleden deze rol nog evolutionair nodig was ter bescherming, voedselverwerving en dergelijk, is dat nu natuurlijk niet meer nodig. Dat heeft invloed op de rol en positie van de man, die daarmee bedreigd wordt wat deze agressie naar vrouwen opwekt. Maar als ik eerlijk ben heb ik hier nog geen overtuigende argumentatie voor gezien.

Dat gezegd hebben snap ik er nog steeds geen reet van. Zo kan ik me ook totaal niet voorstellen dat verkrachting fijn is de man die het pleegt. Maar blijkbaar is dat toch anders.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:21:
En deel zoveel van deze clusterfuck:

https://nos.nl/artikel/23...landse-ambassade-te-halen

De paspoorten van tolken moesten bij de ambassade ingeleverd worden om in aanmerking te komen voor een vlucht. Je weet wel, die vluchten die na het weekend waren gepland. Dat weekend waarin het ambassadepersoneel halsoverkop is vertrokken.

Met de paspoorten nog in het pand. :X
Geeft wel te denken over 'het noodprotocol' dat zogenaamd gevolgd werd tijdens de ontruiming. Aan een volle kluis met paspoorten en documenten achterlaten voor de vijand waarvoor je wegvlucht was blijkbaar niet gedacht 8)7

Al zal Kaag er wel een spin aan geven dat dit de enige manier was om de paspoorten terug te bezorgen bij de rechtmatige eigenaar >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

polthemol schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:21:
[...]

@IJzerlijm nu zal de opbrengst van mijnbouw nog wel stijgen als Rusland en China er wat logistiek en middelen tegenaan smijten. Al betwijfel ik of de gemiddelde Afghaan daar enig profijt van gaat hebben.
De afgelopen 20 jaar is dat al geprobeerd zonder veel resultaat. Ook is geografisch het noorden van Afghanistan, waar eventuele lijnen naar Rusland en China door moeten gaan lopen, het deel waar de Taliban de meeste weerstand heeft gehad van etnische Tajiks en Oezbeken tegenover de TB Pashtun.

Op papier heeft Afghanistan enorme reserves. Dat is ook logisch omdat er vrijwel niets van is gewonnen door de enorme problemen die er zijn in het winnen van miljarden tonnen erts. De term 'het Saudi Arabie van lithium' die in een Pentagon memo kwam is denk ik net zo realistisch als hun analyse over de strijdbaarheid van het Afghaanse leger. Lithium komt uit droge zoutmeren en Afghanistan heeft droge zoutmeren. Heel veel andere landen hebben ook droge zoutmeren, landen die niet de problemen van Afghanistan hebben in het winnen van dat lithium. Landen met infrastructuur, havens, betrouwbare electriciteit, geen burgeroorlog en een politiek leiderschap dat buitenlanders wel tolereert.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Wie kan het me uitleggen? Ik vraag me werkelijk af waar die vrouwenhaat vandaan komt? Ik heb een (ik denk iets ouder) filmpje van de Taliban gezien waar een jonge vrouw gestenigd wordt. Er staan 20-30 mannen omheen. Een groep is bezig haar met grote keien dood te gooien. Ze smeekt en probeert het af te weren. De rest maakt een leuk filmpje met hun smartphone waarschijnlijk voor later om het nog eens te bekijken.

Zeer heftig om te zien en had het ook liever niet willen zien. (En ik ben als arts wel wat gewend)

Wat me verbaast is dat er geen enkel medeleven is met het slachtoffer. Het fanatisme waarmee ze een kwetsbare vrouw belagen. Alsof een vrouw minder is dan een dier.
Hoe kun je met jezelf vrede hebben als je die middag weer thuis komt als je daaraan meegewerkt hebt?

Het is vast wel uit te leggen, het begrijpen is een tweede. Er zijn legio voorbeelden waarin ontmenselijking genormaliseerd is. Stanford Prison experiment is wel een goede om te zien hoe dat in zijn werk gaat.
Cyberpope schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Nu moet je wel bedenken dat religie lang gebruikt is als maatschappij ordering. Huidige religies weerspiegelen de machtsverhoudingen van millennia geleden.
Als je met een kritisch oog kijkt is het hier niet veel anders. Het lijkt er haast wel op dat er constant een strijd is tussen diegenen die hoger in de boom zitten, dit vooral zo willen houden en dit willen uitleggen aan de hand van boekjes of andere praatjes.

[ Voor 17% gewijzigd door Sandor_Clegane op 19-08-2021 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Sandor_Clegane schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:57:
[...]

Het is vast wel uit te leggen, het begrijpen is een tweede. Er zijn legio voorbeelden waarin ontmenselijking genormaliseerd is. Stanford Prison experiment is wel een goede om te zien hoe dat in zijn werk gaat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stanford-gevangenisexperiment
Stanford zou ik dan niet als bewijs gebruiken. Zwaar omstreden met hoe onderzoekswaardig het te noemen is.

Maar ik denk dat in elke oorlog dit gedrag terug te zien is: zolang je maar ervoor zorgt dat je vijand niet menselijk over komt, zijn mensen tot heel veel gruwelijkheden in staat. Als je dan ook nog gelooft dat zaken als steniging gerechtvaardigd zijn conform je religie en er ook nog een hele sterk druk op je ligt om daarnaar te handelen en dat te geloven, dan zullen veel mensen er gewoon aan toe gaan geven.

• BadRespawn
hoevenpe schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 00:24:
[...]

Voorlopig is China met het belt-and-road-initiative hard aan de weg aan het timmeren.

Economische in plaats van militaire onderwerping, waarom zou dat 100x slechter aflopen dan onze 20 jaar durende clusterf*ck?
offtopic:
Onze dominantie in ontwikkelingslanden is ook voornamelijk economisch (het gaat over meer dan alleen Afghanistan). Maar China is 10 keer zo groot en is 10 keer zo intolerant mbt kritiek (incl van eigen bevolking). Derhalve zijn bvb hun explosies in opslagplaatsen 100 keer zo krachtig en is hun vastgoedbubble 100 keer zo groot en is er 100 keer zo veel instortende infrastructuur.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

polthemol schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:03:
[...]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stanford-gevangenisexperiment
Stanford zou ik dan niet als bewijs gebruiken. Zwaar omstreden met hoe onderzoekswaardig het te noemen is.

Maar ik denk dat in elke oorlog dit gedrag terug te zien is: zolang je maar ervoor zorgt dat je vijand niet menselijk over komt, zijn mensen tot heel veel gruwelijkheden in staat. Als je dan ook nog gelooft dat zaken als steniging gerechtvaardigd zijn conform je religie en er ook nog een hele sterk druk op je ligt om daarnaar te handelen en dat te geloven, dan zullen veel mensen er gewoon aan toe gaan geven.
Het is een mooi voorbeeld van hoe het in zijn werk gaat en hoe snel dat gaat. The Wave is zelfs een goed voorbeeld. Het "otherizen" van mensen.

Waar het vandaan komt maakt niet zoveel uit: religie, ideologie het is allemaal hetzelfde: "Wij hebben het gelijk aan onze kant."

Wikipedia: The Wave

Edit: Het ging me niet om dat specifieke experiment, wil je een actueler voorbeeld: Eerdmans die het heeft over "baardmannen".

[ Voor 8% gewijzigd door Sandor_Clegane op 19-08-2021 12:14 ]

• gekkie
Cyberpope schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:23:
Er zijn ook theorieën die ingaat op de nutteloosheid van de man. Deze is tamelijk nutteloos aan het worden, zelfs in de voortplanting is de mannelijke rol na paar seconden voorbij en is daarna in de biologie de mannelijke nut klaar.
Ach er zijn genoeg diersoorten waar op dit punt wat verder geëvolueerd is en de man daadwerkelijk tot de snack na de daad is verworden, pas maar op ;)

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

J2S

Ik denk dat er ook veel angst bij komt kijken in dit soort repressieve regimes. Als je niet oppast en meedoet, ben jij de volgende die gestenigd wordt.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:58
Marzman schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:58:

Tja, dat is ook zo. De hele operatie van 20 jaar tegen de Taliban was al dicutabel (aanslagen waren gepleegd door Al Qaida en niet de Taliban en de meeste kapers waren Saudi's).
Zo discutabel vind ik het niet. Al Qaida eiste die aanslagen op en de headhoncho van AQ zat in Afghanistan en genoot de bescherming van de Taliban die op dat moment de macht hadden in Afghanistan. De Taliban weigerden om OBL uit te leveren aan de US, dus toen kwam de US een stevig potje freedom uit delen.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 19-08-2021 12:46 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:58
Overigens, ik lees op Al Jazeera dat scholen voor vrouwen weer gewoon open zijn en dat de Taliban er niks tegen doet.

Bron: https://www.aljazeera.com...at-after-taliban-takeover

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 19-08-2021 12:55 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:01:
[...]

Biden legt primaire focus op domestic terrorism, ICCT heeft een zeer zorgvuldige publicatie daarover. https://icct.nl/publicati...trategy-domestic-threats/

Want tipje van de sluier, topje van de ijsberg https://icct.nl/publicati...-nazi-terrorist-doctrine/

En zo langzamerhand beginnen specifieke landen nerveus te worden.

https://www.justice.gov/u...-count-federal-indictment

https://www.reuters.com/a...s-sales-int-idUSKBN27Y2YO

It’s an active global conflict being waged. Afghanistan zit in die context. Klimaatverandering idem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
AD nu met het eerste artikel vanuit de media die ik zover ben tegengekomen die de PR campagne van de Taliban benoemd: https://www.ad.nl/dossier...atigde-taliban~a8909680c/

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[quote]MikeyMan schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:21:
Overigens; hoe is normaal gesproken de beveiliging van ambassades geregeld? Gebeurt dat niet door defensie? Zou als 'eigen grondgebied' toch moeten kunnen?
Zeker in gevaarlijke landen geen overbodige luxe.
Ambassades zijn geen eigen grondgebied. Ambassades zijn onder artikel 22 van het verdrag van Wenen wél onschendbaar. De autoriteiten van het gastland mogen de ambassade pas binnen als de ambassadeur toestemming geeft. De Nederlandse ambassadeur was overigens in roulatie met zijn plaatsvervanger en niet in Afghanistan aanwezig. Nu is het in een situatie als in Afghanistan natuurlijk een beetje wensdenken dat het verdrag van Wenen nageleefd wordt. Het gastland is verantwoordelijk voor de beveiliging van de ambassade. Nederland stuurt manschappen van de BSB (Koninklijke Marechaussee) voor het beveiligen van de compound en het personeel in extra gevaarlijke landen als Afghanistan. Het is ook vrij gebruikelijk dat de ambassadeur en zijn plaatsvervanger per een aantal weken rouleren tussen verblijf in het land en Nederland in die gevallen. Voor de VS doen eenheden van de mariniers de bewaking van de ambassade. Voor zover ik weet moet het gastland voor die beveiliging ook toestemming geven, maar dat zal in Afghanistan niet zo een issue zijn, zeker niet nu op het vliegveld.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Volgens mij was er toestemming van de voormalige regering. Het is aan de taliban of zij die nog willen naleven of niet. Maar gezien zij geen erkende partij zijn, is dat lastig afspraken maken.

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 08:22

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Triest is het wel, verbazingwekkend minder. Sinds ik heb gezien dat er in Nederland mensen blij zijn dat er boten met vluchtelingen verongelukken kijk ik nergens meer van op.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:31
MicroWhale schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:20:
Even een heel andere vraag wellicht, maar wel eentje die me de afgelopen dagen heeft beziggehouden:

1. Waarom springen vooral westerse landen op de bres voor wat zich voltrekt in Afghanistan?
2. Waarom zie je landen als India, Rusland en China totaal niks aan hulp bijdragen aan het hulpverlening of het oplossen van deze problematiek?
3. Waarom verwachten wij, een landje van slechts 17 miljoen inwoners, dat we een significante bijdrage moeten leveren?

Ik kom er niet zo goed uit. Natuurlijk willen we dat deze situatie zich niet voordoet, maar ik vraag me bovenstaande af. Eerst dacht ik aan een enorm belang. Olie of zo, maar de olie die we hier gebruiken komt daar niet vandaan (wel uit Rusland, Noorwegen, Nigeria, UK en Koeweit). Die van China ook niet, maar die kunnen daar dan toch (met >1 miljard mensen en een gigantisch leger) ook wel helpen? (Toevallig zijn er 3 dagen geleden berichten verschenen, maar die lijken meer op handelsrelaties te duiden dan dat ze 'een probleem' willen oplossen. Rusland precies hetzeflde, die duiken er volgens mij meer in voor de winst.

Enige wat imo overblijft is dat we een of andere afspraak hebben met grotere landen (Amerika, EU) om een bijdrage te leveren, maar gezien de staat van ons leger zie ik alleen maar mogelijkheden voor hulp bij opbouw zoals we ook de vorige keer gedaan hebben.
1 Omdat het Cru gezegd de rest van de wereld totaal niet interesseert.
Waar we in het westen boos over zijn is de verslechtering van rechten van oa vrouwen waar we ons hard voor maken en democratie.
Maar wat we niet kunnen accepteren en begrijpen is dat andere samenlevingen andere waarden en normen hebben en dat een verandering daarvan een kwestie is van eeuwen en geen jaren.
men zegt wel eens dat de prijs van vrede bloed is. En dat klopt.

2 Rusland heeft zoals je weet een flinke oorlog gevoerd in Afghanistan met hetzelfde resultaat als nu. Waarom dan dezelfde fout nogmaals begaan. Beter om goede betrekkingen te houden en je deel van de buit van de natuurlijke hulpbronnen binnenkrijgen. China ziet dit als een voorbeeld van dat je landen zelf moet laten beslissen wat ze willen. Met hun eigen kwestie van de Oeigoeren in het achterhoofd zien ze dit als binnenlands binnenleid waar een ander land niets van mag vinden. Daarnaast net als Rusland de natuurlijke hulpbronnen waar ze hun deel van willen binnenkrijgen.
India. Die heeft al genoeg te stellen met Pakistan om het zich te kunnen permitteren om in Afghanistan in te grijpen.

3 Als klein landje hebben we invloed nodig om ons huidige leven in stand te houden. Dat betekend militair gezien deelnemen aan Navo missies en bovengemiddelde bijdrages levereren. Alleen zijn we niet bereid om daar de prijs van te betalen. Je wordt afgerekend op wat je doet en niet wat je beloofd te doen.
Dan hebben we nog Kandahar en elke veteraan die daar gediend heeft of gewond is geraakt vraagt zich af was het het waard.

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 16:03
Ik lees net dat de regio Pansjhir als enigste nog standhoud tegen de Taliban, alleen zijn ze wel ingesloten door hun.
Zouden de westerse landen het aandurven om de mensen in die regio via airdrops van voorraden te voorzien, als alle mensen uit Kabul geëvacueerd zijn? Want blijkbaar zitten daar nog aantal eenheden van het ANA en de Vice President en Minister van Defensie. Je zou dus kunnen stellen dat je dan vanuit humanitaire oogpunt de rechtmatige overheid steunt.

[ Voor 8% gewijzigd door Pompi op 19-08-2021 13:54 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Pompi schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:51:
Ik lees net dat de regio Pansjhir als enigste nog standhoud tegen de Taliban, alleen zijn ze wel ingesloten door hun.
Zouden de westerse landen het aandurven om de mensen in die regio via airdrops van voorraden te voorzien, als alle mensen uit Kabul geëvacueerd zijn? Want blijkbaar zitten daar nog aantal eenheden van het ANA en de Vice President en Minister van Defensie. Je zou dus kunnen stellen dat je dan vanuit humanitaire oogpunt de rechtmatige overheid steunt.
Ik betwijfel het. Hun enige kans in die vallei is onderhandelen. Als Taliban zijnde kun je hun positie nu nog wat verslechteren door de vluchtelingenstroom naar daar gewoon door te laten gaan. Hoe meer vluchtelingen daar, hoe minder voorraden over blijven en hoe korter/dramatischer het instorten van dat verzet gaat worden.

Ik denk dat de enige kans op succesvol,langdurig verzet, in feite een front, kan als je een grens in je rug hebt met een land wat meer sympathie voor jou dan voor de Taliban heeft, zodat je aan voorraden kunt komen.

Deze vallei is afgesloten zowat, dus dit lijkt meer op een Alamo uit te draaien zo.

• PolarBear
  • Niet online
polthemol schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:11:
[...]
Deze vallei is afgesloten zowat, dus dit lijkt meer op een Alamo uit te draaien zo.
Panjshir was een bastion van verzet tegen de Sovjets, die het land eind jaren zeventig binnenvielen, en tegen het Talibanbewind in de jaren negentig.
Als dit klopt valt het ook wel weer mee met dat Alamo.
De situatie is anders dan in de jaren negentig. Toen fungeerde Panjshir als voorpost van een groter oppositiegebied in het noorden. Nu hebben de Taliban vrijwel het hele noorden in handen, mede door deals te sluiten met lokale Oezbeekse en Tadzjiekse leiders, die het corrupte bewind van Ghani zat waren. Bovendien zijn veel Afghanen moe van al het geweld en de onveiligheid. Ze lijken de hardvochtige vrede van de Taliban te verkiezen boven nieuwe oorlog.
Vraag mij af of die deals standhouden en zo hard zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door PolarBear op 19-08-2021 14:22 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
PolarBear schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:20:
[...]

[...]

Als dit klopt valt het ook wel weer mee met dat Alamo.
Nee, want eerder kon men van daaruit verzet plegen omdat er een achterland was waardoor je jezelf kunt bevoorraden. Nu hebben ze alleen die vallei. Als je een kaart erbij neemt van Afghanistan zie je dat ze compleet omgeven zijn door Talibanland.

Als je daar voor nu veilig bent doordat er een bergketen om je heen ligt, betekend het dat de Taliban niet zomaar die vallei binnen kan marcheren. Het betekend echte rook dat jij niet zomaar die vallei uit kunt komen. Het enige wat men dan hoeft te doen is jou te laten zitten waar je zit en je hongert wel uit of je munitie raakt op.

• PolarBear
  • Niet online
Het noorden heeft deals gemaakt met de Taliban. In een land waar loyaliteit tussen bevolkingsgroepen/stammen al eeuwenlang de enige constante zijn vraag ik mij af hoe hard dat is. Daarbij leent het gebied zich uitermate voor smokkel. De werkelijkheid zal ongetwijfeld veel genuanceerder zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door PolarBear op 19-08-2021 14:27 ]

• deregtx
  • Laatst online: 01-08 17:57
Ik vindt de pers tegenwoordig erg slecht. Alleen maar Taliban dit Taliban dat.

Ik kan op de NOS en andere nieuws sites niks ontdekken dat Amrullah Saleh nu President is. En dat hij nu een Rebellen Leger opgetuigd.

20 jaar geleden had Amerika de Northern Alliance van Wapens moeten voorzien en Luchtsteun. En geen troepen moeten sturen en zwakke corrupte presidenten installeren..

Dan had de Northern Alliance vanzelf de Taliban verslagen en zat er nu Sterk Leiderschap... En Geen Taliban meer..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
deregtx schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:47:
De pers doet wat ze tegenwoordig altijd doet: Sensatie.

Er zijn geen reporters ter plekke (CNN uitgezonderd) dus nu moeten ze het nieuws vergaren met whatsappjes naar mensen die willen vluchten. Nogal wiedes dat die mensen niet gaan vertellen dat de Taliban rozen uitdelen op de markt (fictief voorbeeld) :+

Verder het gebruikelijke propagenda verhaal wat de regering natuurlijk ook mooi uitkomt, het eerste wat sneuvelt is de waarheid.

• Apache4u
  • Niet online

Ik kan op de NOS en andere nieuws sites niks ontdekken dat Amrullah Saleh nu President is. En dat hij nu een Rebellen Leger opgetuigd.

20 jaar geleden had Amerika de Northern Alliance van Wapens moeten voorzien en Luchtsteun. En geen troepen moeten sturen en zwakke corrupte presidenten installeren..

Dan had de Northern Alliance vanzelf de Taliban verslagen en zat er nu Sterk Leiderschap... En Geen Taliban meer..
Wat ik me herinner, maar goed, is dus al 20 jaar geleden, is dat juist de Noordelijke Alliantie heel veel steun van the VS kreeg. CIA/Special Forces en luchtsteun oa. Sterk leiderschap? Er zijn toen veel kopstukken van deze Noordelijke alliantie in de Afghaanse regering terecht gekomen. Tenminste, dat is hoe ik het me herinner..(nu aan t werk, dus geen tijd om uit te zoeken wie/wat/waar).

[ Voor 12% gewijzigd door Apache4u op 19-08-2021 15:10 ]

Dat betekent, stam + t .

• gekkie

Daar heeft men denk ik onderhand ook wel een kater van, we hebben in diverse landen (waaronder Afghanistan, maar bijvb ook Irak) groeperingen gesteund, ondanks dat dat zelf meestal ook niet echt frisse lui waren met een goed gevoel voor rechtsbescherming. De Taliban is daar min of meer een voortvloeisel van in Afghanistan.Dus ik denk dat dat min of meer afgezworen is tov het zelf doen en vervolgens proberen ons maatschappelijke model te kopiëren. Maar daarvan kun je denk ik ook wel vaststellen dat dat ook niet fantastisch werkt en dat meestal de originele partijen als jij wil vertrekken als nog pogen hun vete te beslechten en ben je weer terug bij af, of nog verder van huis.

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:24
Apache4u schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:05:
[...]

Wat ik me herinner, maar goed, is dus al 20 jaar geleden, is dat juist de Noordelijke Alliantie heel veel steun van the VS kreeg. CIA/Special Forces en luchtsteun oa.
Een belangrijk kopstuk was 2 dagen voor 9/11 daarom geliquideerd door al qaida. Ze wisten dat de amerikanen zouden samenwerken en hebben op voorhand al toegeslagen voor de aanval in de vs. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ahmad_Shah_Massoud.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:42
Is dit echt waar? Zag het er zo welvarend en vrij uit?

https://twitter.com/bbouch1a/status/1428320328887963648

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 11:58
Vind ik wel choquerend zeg… als dat zo was..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Kijk ook eens naar Iran bijvoorbeeld pre-revolutie, zul je hetzelfde beeld zien.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kabul.

De rest van het land zag er niet zo uit.

In ander nieuws, er is weer iets stuk 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 19-08-2021 15:29 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:23
Goofyduck384 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:22:
Vind ik wel choquerend zeg… als dat zo was..
Ach, zo verschillend van de Nederlandse situatie is het nog niet... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbXCS-NVv2mbhZrcaLHFtVLQaKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cIVpsYa6WCXbzYsZL7l5L7rZ.png?f=fotoalbum_large

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:46
Een interessante docu die ik dinsdag voorgesteld kreeg: YouTube: Afghanistan - Land of endless war | DW Documentary over hoe Kabul er rond de 60er jaren uitzag.
Pagina: 1 ... 15 ... 22 Laatste

Let op:
We gaan hier niet:
-Beginnen over migranten.
-Maatschappelijke problemen hier erbij halen.
-Geen gruwelijke beelden zoals bijvoorbeeld doodgeschoten mensen of mensen die van een opstijgende vliegtuig vallen.