Ja, ze tanken in de lucht bij na het opstijgen vanaf Kabul. Brandstof op de grond zal wel schaars zijn. Zoek even terug, dit is ondertussen redelijk de standaard route van die vliegtuigen. Boven de zee gooien ze de transponder uit en vliegen ze naar Kabul.ehtweak schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:49:
Is dit normaal, dat er ook een Boeing B-52H Stratofortress onderweg is?
Van een onbekende plek in de Perzische Golf naar de Golf van Oman?
Met daar, vlak achteraan, een Boeing KC-135T, ook vertrokken vanuit de Perzische Golf.
Of zou de flightdata gescrambled zijn?
[Afbeelding]
Zo bedoelde ik mijn reactie ook nietBlackMonkey schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:52:
[...]
Ik bedoelde het niet ongepast. Probeerde meer aan te geven dat er tal van redenen zijn om daar op dat moment te zijn. Lijkt mij persoonlijk weinig uitmaken of het specifiek een gezin is. Te laat weg is te laat weg. Genoeg kinderen van diplomaten die de hele wereld zien, soms ook in minder prettige gebieden. Part of the job.
[ Voor 7% gewijzigd door D-Ed op 17-08-2021 22:58 ]
Het komt voor dat missies voor beide partners zijn. Zij diplomate, hij technische staf. Zij chef de mission, hij onderwijzer. Er wordt vaak ingezet op meervoudig invullen van bezetting voor projecten.sig69 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:20:
Waarom zou je sowieso je gezin mee naar Afghanistan nemen? Ik kan dat niet begrijpen. Maar ik hoop dat ze veilig terug kunnen komen.
En ja, sommige mensen hebben kinderen. Dat komt voor. Net zoals het voor komt dat wanneer een gezinslid op missie is, voor een ngo werkt of contractor is de ander op bezoek komt.
Meestal is dat ook prima geregeld. Maar ja, dit soort ontwikkelingen, het overvalt altijd.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
OP Twitter kwam ik nog iets veel 'weirders' tegen ... man man...:
"The State Department calls on the Taliban to form an “inclusive and representative government.”"
https://twitter.com/MattWalshBlog/status/1427389269170180109
Nou dat snap ik. Is integraal bij internationale betrekkingen en diplomatieke relaties - ook onderdeel van handelingen / positioneren politieke arena. Dat veel mensen daar geen inzicht in hebben, dat kan ik ook volgen - in mijn optiek zit daar wel een staartje bij voor media. Die horen dit soort zaken uit te leggen zodat mensen niet gebruikt kunnen worden voor opinie.D-Ed schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:56:
[...]
OP Twitter kwam ik nog iets veel 'weirders' tegen ... man man...:
"The State Department calls on the Taliban to form an “inclusive and representative government.”"
https://twitter.com/MattWalshBlog/status/1427389269170180109
Persoonlijk zie ik ook het nut hiervan, tevens andere handelingen en messaging. Die Taliban staan aan de deur, maar ze spelen ook een spel, met flink wat PR erbij. Dat wil dus ook zeggen dat ze moeten reageren op dit soort handelingen en messaging van anderen. Formeel, informeel, publiek, privaat, media.
En dat kost tijd. Dat levert dus iemand anders tijd en ruimte op.
Dit is een arena. En die bestaat niet zonder heel goede redenen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Dat tanken snap ik. Dat heb ik vandaag al meerdere malen gezien.BlackMonkey schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:55:
[...]
Ja, ze tanken in de lucht bij na het opstijgen vanaf Kabul. Brandstof op de grond zal wel schaars zijn. Zoek even terug, dit is ondertussen redelijk de standaard route van die vliegtuigen. Boven de zee gooien ze de transponder uit en vliegen ze naar Kabul.
En het is een gaan en komen van stratotankers.
Wat mij bevreemde is dat er een B52 tussenzit.
Deze: https://www.airport-data.com/aircraft/60-0037.html
Dat is toch geen transportvliegtuig?
Bijzonder; 2 vliegtuigen op vrijwel gelijke hoogte (28000ft) achter elkaar, een Stratotanker, met daarachter die B52.
En 10000ft hoger een commerciële vlucht.
:strip_exif()/f/image/IVpnMbjeFL6RrDkbbavVujsF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door ehtweak op 17-08-2021 23:08 ]
Maar deze arena is al veel vaker door andere grootmachten ingestapt en ze faalden keer op keer... De Taliban is de morele winnaar zo lijkt het en spleet het PR spel meesterlijk... (als ik het zo mag zeggen, want het is natuurlijk afschuwelijk).Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:01:
[...]
Nou dat snap ik. Is integraal bij internationale betrekkingen en diplomatieke relaties - ook onderdeel van handelingen / positioneren politieke arena. Dat veel mensen daar geen inzicht in hebben, dat kan ik ook volgen - in mijn optiek zit daar wel een staartje bij voor media. Die horen dit soort zaken uit te leggen zodat mensen niet gebruikt kunnen worden voor opinie.
Persoonlijk zie ik ook het nut hiervan, tevens andere handelingen en messaging. Die Taliban staan aan de deur, maar ze spelen ook een spel, met flink wat PR erbij. Dat wil dus ook zeggen dat ze moeten reageren op dit soort handelingen en messaging van anderen. Formeel, informeel, publiek, privaat, media.
En dat kost tijd. Dat levert dus iemand anders tijd en ruimte op.
Edit: En dank voor je (bijna altijd) onpoint reactie
[ Voor 3% gewijzigd door D-Ed op 17-08-2021 23:12 ]
Ongetwijfeld.Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:01:
[...]
Een triest politiek spel met, letterlijk in Verweggistan, talloze slachtoffers.
But who cares; als we er maar aan kunnen verdienen.
Vind het knap dat jullie hier zo lekker afstandelijk over kunnen discussiëren, terwijl duizenden mensen de ellende (wederom) ingejaagd worden.
Het lijkt relatief normaal. Dit is vermoedelijk namelijk een van de B-52s die sinds eind april zijn gestationeerd op een air base in Qatar, in het kader van force protection. Sinds mei kan je op websites als Flightradar24 en ADS-B Exchange deze B-52 vrijwel dagelijks datzelfde stukje zien vliegen, kennelijk zijn er alleen daar voldoende grondzenders om 'm "op te vangen".ehtweak schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:49:
Is dit normaal, dat er ook een Boeing B-52H Stratofortress onderweg is?
Be yourself, no matter what they say ...
@ehtweak ook b52s kun je in flight fuelen.
Ja, duh... dat heb ik net zien gebeuren.
Maar zover ik weet is een B52 een bommenwerper. En niet echt geschikt voor repatriëring? Of zijn die omgebouwd om mensen/materieel te evacueren?
Zoals @voske aangeeft vliegen die daar vrij geregeld. Stukje dreiging.ehtweak schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:15:
[...]
Ja, duh... dat heb ik net zien gebeuren.![]()
Maar zover ik weet is een B52 een bommenwerper. En niet echt geschikt voor repatriëring? Of zijn die omgebouwd om mensen/materieel te evacueren?
in een zekere zin zijn ze extreem goed in het evacueren van een bepaald gebied.ehtweak schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:15:
[...]
Ja, duh... dat heb ik net zien gebeuren.![]()
vrij rigoureus, maar ja.
nee die is voor dreiging, en als de wereld/Afghanistan pech heeft voor uitvoering
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Ik vind wel dat er op de (vooral social) media zeer ingegaan wordt over dat de us de verliezer is hier.D-Ed schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:04:
[...]
Maar deze arena is al veel vaker door andere grootmachten ingestapt en ze faalden keer op keer... De Taliban is de morele winnaar zo lijkt het en spleet het PR spel meesterlijk... (als ik het zo mag zeggen, want het is natuurlijk afschuwelijk).
Dat het niet soepel gaat is duidelijk, maar het is duidelijk dat er van alle kanten geprobeerd wordt om een bepaald beeld te creëren.
Alle trolls hebben nu de tijd van hun leven om Amerika als verliezer te presenteren...
Wel interessant, Dostum, voormalig vice-president en daarvoor krijgsheer en groot handlanger van de VS tijdens de eerste fase vd oorlog, is blijkbaar met een mannetje of 10.000 onderweg naar een knokpartij die die huidige vice-president, Saleh, aan het uitvechten is met de Taliban, ten noorden van Kabul. Dit volgens een Russische bron ria.ru.
Interesting:
— Ragıp Soylu (@ragipsoylu) 17 augustus 2021
Afghanistan’s Vice President Saleh's forces recaptured the Charikar district of Parwan province north of Kabul from the Taliban, a military source in the Afghan capital told RIA Novosti.
"The Fights are now in the Panjsher area,"
Charikar is just north of Kabul pic.twitter.com/R6XTBsijQi
Dat betekent, stam + t .
https://www.newsweek.com/ex-afghan-vp-amrullah-saleh-declares-resistance-taliban-i-am-caretaker-president-1620208
De vice president Saleh ziet zichzelf nu als legitiem president aangezien Ghani gevlucht is.
De vice president Saleh ziet zichzelf nu als legitiem president aangezien Ghani gevlucht is.
On Tuesday, Saleh tweeted that the constitution states that "in absence, escape, resignation or death of the President the FVP [first vice president] becomes the caretaker President. I am currently inside my country & am the legitimate caretaker President. Am reaching out to all leaders to secure their support & consensus."
De Saudis hebben een firma ingehuurd voor de Taliban die mensen met herinnering aan de Golfoorlog nog bekend voor zou mogen komen - tegenwoordig met de naam Hill+Knowlton Strategies.D-Ed schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:04:
[...]
Maar deze arena is al veel vaker door andere grootmachten ingestapt en ze faalden keer op keer... De Taliban is de morele winnaar zo lijkt het en spleet het PR spel meesterlijk... (als ik het zo mag zeggen, want het is natuurlijk afschuwelijk).
Ze hebben een bijzondere bondgenoot daarbij, het ecosysteem van Amerikaanse media zelf.
https://projects.iq.harvard.edu/futureofmedia/us-media-index
https://bit.ly/WhoOwnsNews
Visueel hier: https://cloud.addictiveti...s-the-news-in-the-USA.png
Lang verhaal kort, Vanguard en BlackRock zijn sturend bij eigendom & participatie structuren. En wie zijn de grote jongens achter die twee bedrijven? Dan kom je uit bij het volgende:
https://theintercept.com/...istan-war-defense-stocks/
Tja.
ehtweak schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:11:
[...]
Ongetwijfeld.![]()
Een triest politiek spel met, letterlijk in Verweggistan, talloze slachtoffers.
But who cares; als we er maar aan kunnen verdienen.![]()
Vind het knap dat jullie hier zo lekker afstandelijk over kunnen discussiëren, terwijl duizenden mensen de ellende (wederom) ingejaagd worden.
offtopic:
Welkom bij mijn werk. Heel serieus, de wereld zou een stuk eenvoudiger en prettiger zijn wanneer we complexiteit beter zouden verwerken zodat sociopathie minder vanzelfsprekend zich toegang kan verschaffen tot paden van en naar macht.
Afstand nemen is een vereiste. Maar zoals ieder die ooit ergens op de grond actief is geweest kan vertellen, in welke functie of in welk domein dan ook, die afstand is een illusie.
Welkom bij mijn werk. Heel serieus, de wereld zou een stuk eenvoudiger en prettiger zijn wanneer we complexiteit beter zouden verwerken zodat sociopathie minder vanzelfsprekend zich toegang kan verschaffen tot paden van en naar macht.
Afstand nemen is een vereiste. Maar zoals ieder die ooit ergens op de grond actief is geweest kan vertellen, in welke functie of in welk domein dan ook, die afstand is een illusie.
Ik denk dat ie vanuit het westen weinig steun hoeft te verwachten zolang er vanuit afghanistan nog duizenden westerlingen geëvacueerd moeten worden.earvaag schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:39:
https://www.newsweek.com/ex-afghan-vp-amrullah-saleh-declares-resistance-taliban-i-am-caretaker-president-1620208
[...]
Dat betekent, stam + t .
Ja, en de vraag daarbij is of hij weer zijn eigen weg gaat, welkom terug bij de burgeroorlog, of dat hij - zoals sommige journalisten en analisten denken - een stuk van de taart wil afdwingen van de lithium contracten, of dat het een stuk theater is. Waarbij dan weer de vraag komt wie aan de touwtjes trekt, zijn oude kornuiten van Vanguard en de Erik Prince club, of zijn nog oudere kornuit Semyon Mogilevich. Kort gezegd, Amerikaanse oligarchie of Russische.Apache4u schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:30:
Wel interessant, Dostum, voormalig vice-president en daarvoor krijgsheer en groot handlanger van de VS tijdens de eerste fase vd oorlog, is blijkbaar met een mannetje of 10.000 onderweg naar een knokpartij die die huidige vice-president, Saleh, aan het uitvechten is met de Taliban, ten noorden van Kabul. Dit volgens een Russische bron ria.ru.
[Embed]
Het is helaas geen speelveld van overheden, maar van belangen en belangenconcentraties. We zullen zien wie waar welk touwtje zoekt.Apache4u schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:45:
[...]
Ik denk dat ie vanuit het westen weinig steun hoeft te verwachten zolang er vanuit afghanistan nog duizenden westerlingen geëvacueerd moeten worden.
Maar je stipt wel een punt aan, een waar een gevoelig trauma bij zit voor zowel potentieel beeldvorming als historisch precedent.
Effectief is dat vliegveld gegijzeld. Nu zou een escalatie gestoord zijn, maar zelfs deniable incidents kunnen al heel veel schadelast scheppen. En bloed vergieten.
Het gros van het sociale media debat is niet menselijk omdat het een machine is 😎 Daar is het voor ontworpen.fm77 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:29:
[...]
Ik vind wel dat er op de (vooral social) media zeer ingegaan wordt over dat de us de verliezer is hier.
Dat het niet soepel gaat is duidelijk, maar het is duidelijk dat er van alle kanten geprobeerd wordt om een bepaald beeld te creëren.
Alle trolls hebben nu de tijd van hun leven om Amerika als verliezer te presenteren...
Even tussendoor, wat we nu zien in Amerikaans medialandschap en sociale media is precies het ontwerp: macht rust op drie pijlers, de sterkste is narratief.
Het is een lang verhaal, met heel wat papers & onderzoek, maar het komt er op neer dat beide een machine voor sturing zijn. Op basis van toegepaste verslavingsmodellen. Waar ieder mens kwetsbaar voor is (sterker nog, hoger opgeleiden meer) omdat de brandstof in het gat tussen zelfbeeld en sociale psychologie / gedragsbiologie komt.
We zien die machine nu gewoon even realtime in actie.
Voor wie wil, een wat meer hapklare verkenning van die onderzoeksbasis is te vinden in deze gedeeltelijke reconstructie van hoe wat werkt: https://www.patreon.com/posts/52459012
Geen paywall daar, even ter verduidelijking.
Maar je kan niet oneindig fantastischer en fantastischer verhalen opzetten om het zo te voeden. Je raakt gegarandeerd een plafond waar de boel ten einde komt zoals bij heavens gate of jonestown etc. Ik wil niet weten hoe de endgame eruit ziet op deze schaal.Virtuozzo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 00:04:
[...]
Het gros van het sociale media debat is niet menselijk omdat het een machine is 😎 Daar is het voor ontworpen.
Even tussendoor, wat we nu zien in Amerikaans medialandschap en sociale media is precies het ontwerp: macht rust op drie pijlers, de sterkste is narratief.
Het is een lang verhaal, met heel wat papers & onderzoek, maar het komt er op neer dat beide een machine voor sturing zijn. Op basis van toegepaste verslavingsmodellen. Waar ieder mens kwetsbaar voor is (sterker nog, hoger opgeleiden meer) omdat de brandstof in het gat tussen zelfbeeld en sociale psychologie / gedragsbiologie komt.
We zien die machine nu gewoon even realtime in actie.
Voor wie wil, een wat meer hapklare verkenning van die onderzoeksbasis is te vinden in deze gedeeltelijke reconstructie van hoe wat werkt: https://www.patreon.com/posts/52459012
Geen paywall daar, even ter verduidelijking.
Het blijft apart dat deze machine zo goed is geworden om iedereen van een standpunt te voorzien.Virtuozzo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 00:04:
[...]
Het gros van het sociale media debat is niet menselijk omdat het een machine is 😎 Daar is het voor ontworpen.
Voor, tegen... Zolang er maar conflict ontstaat.
Dit is weer een nieuwe mooie situatie om partijen tegen elkaar uit te werken.
Het begint eigenlijk een beetje saai te worden. We zien hetzelfde steeds weer terug met elke crisis die "hot" is.
We maken allemaal ruzie met elkaar, en iedereen is boos (ik zie hier ook al de reacties op onze ministers, en dat ze volgens sommigen nooit meer een publiek vak mogen uitoefenen).
Er is geen saturatie punt. Er is wel geconditioneerd gedrag.earvaag schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 00:23:
[...]
Maar je kan niet oneindig fantastischer en fantastischer verhalen opzetten om het zo te voeden. Je raakt gegarandeerd een plafond waar de boel ten einde komt zoals bij heavens gate of jonestown etc. Ik wil niet weten hoe de endgame eruit ziet op deze schaal.
Verdeel, en heers.fm77 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 00:33:
[...]
Het blijft apart dat deze machine zo goed is geworden om iedereen van een standpunt te voorzien.
Het begint eigenlijk een beetje saai te worden. We zien hetzelfde steeds weer terug met elke crisis die "hot" is.
We maken allemaal ruzie met elkaar, en iedereen is boos (ik zie hier ook al de reacties op onze ministers, en dat ze volgens sommigen nooit meer een publiek vak mogen uitoefenen).
Ongeacht of respons pad escalatie, polarisatie, conformerend of een van de andere categorieën is, het is een berekenbaar en dus stuurbaar pad.
Dreiging vanuit Amerikaans perspectief inderdaad...MikeyMan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:16:
[...]
Zoals @voske aangeeft vliegen die daar vrij geregeld. Stukje dreiging.
Maar het is wel tekenend over hoe de VS dit conflict zien (en niet alleen dit conflict), en hoe ze zich er telkens weer in vergissen.
Afghanistan is een tribaal land, met duizenden kleine clans in hun eigen relatief kleine gebied. Een deel daarvan is nu verenigd in de Taliban, momenteel hun enige vorm van eenheid.
Wat wil je daar in vredesnaam met een zware bommenwerper tegen uitrichten? Wie wil je daarmee treffen?
De B-52 is zoals de naam al zegt een ontwerp uit begin jaren '50, toen men nog dacht dat oorlogen all-out tegen hele landen en volkeren zou gaan. Dat hele concept is echter sinds de komst van wapens waarmee met name de burgerbevolking wordt getroffen al achterhaald.
Tot en met WO1 waren het met name militairen die vochten met militairen. Beginnend met Guernica begonnen landen een soort proxy oorlog te voeren met onschuldige burgers als doelwit. Met name WO2 is daar een triest en verwoestend voorbeeld van.
Sinds Guernica tellen oorlogen meer burger dan militaire slachtoffers, en de B-52 is bijna de personificatie daarvan. Je kunt er een gebied van zeg 200x400 meter mee platwalsen. Maar zijn makke is dat dan ook het enige is dat je ermee kunt... een gebied van 200x400 meter platwalsen *). Probleem is echter dat er geen vijand is die in z'n eentje en massaal in die 200x400 meter gaat zitten. Ergo je bulldozert een hele wijk plat in de hoop dat er misschien ook een paar vijandelijke strijders tussen zitten.
Maar dat is hoe Amerikanen (en niet alleen zij) oorlogsvoering graag zien. Een zwart versus wit verhaal met zowel geografisch als persoonlijk strak bepaalde grenzen. Wij zijn goed en ZIJ zijn fout.
Maar zo simpel is het al bijna een eeuw niet meer. Alleen de VS hebben die memo nog steeds niet gekregen.
*) De B-52 kan ook Tomahawks afvuren, maar dat is niet bepaald een unieke rol. Dat kan (bijna) elk vliegtuig of schip en is dus zeker niet uniek voor het toestel.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
De B-52s zijn aangepast zodat ze ook precisiemunitie (JDAM) mee kunnen nemen. Die dingen kunnen tegenwoordig gewoon 1 bommetje per keer laten vallen.alexbl69 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:01:
[...]
De B-52 is zoals de naam al zegt een ontwerp uit begin jaren '50, toen men nog dacht dat oorlogen all-out tegen hele landen en volkeren zou gaan. Dat hele concept is echter sinds de komst van wapens waarmee met name de burgerbevolking wordt getroffen al achterhaald.
*) De B-52 kan ook Tomahawks afvuren, maar dat is niet bepaald een unieke rol. Dat kan (bijna) elk vliegtuig of schip en is dus zeker niet uniek voor het toestel.
Met een gebrek aan lokale vliegbasissen en de best wel grote afstand naar de dichtsbijzijnde carrier group, heb je eigenlijk weinig aan F-16s en F-18s. Een B-52 kan veel langer in de lucht blijven.
De meeste vliegtuigen kunnen overigens geen kruisraketten afvuren, daar zijn die raketten veel te groot voor.
Ik vermoed dat die B-52 er is voor snelle interventie. Mocht de (onwaarschijnlijke) situatie voorkomen dat de Amerikaanse troepen op het vliegveld overlopen worden door de Taliban, dan kan er snel, met zwaar geschut, ingegrepen worden.
Chaos op Kaboel en bij Buitenlandse zaken
Non-American Lives Matter?
Nou, dit klinkt alsof de situatie aldaar snel uit de hand kan gaan lopen, met Amerikanen die dreigen op mensen (met niet Afghaanse nationaliteit maar met Afghaans uiterlijk, naar ik aanneem) te schieten of zelfs echt schieten als ze proberen het vliegveld op te komen...De groep ontving een oproep van het ministerie van Buitenlandse Zaken, die in het bezit is van NU.nl. De vlucht met een NAVO-vliegtuig zou om 21.15 uur (lokale tijd) vertrekken met als bestemming Eindhoven. Volgens de instructie zouden "de Amerikanen klaarstaan".
Ter plekke bleek echter het tegenovergestelde: de Amerikaanse militairen schoten in de lucht om de mensenmassa voor de ingang van het vliegveld op afstand te houden en richtten hun geweren zelfs op de Nederlanders.
NU.nl heeft ook contact met een ander gezin, dat met vier mensen naar het vliegveld was gekomen. Ook zij werden door de Amerikanen tegengehouden, waarbij ter afschrikking zelfs gericht werd geschoten; een kogel sloeg in op 4 meter van het gezin, dat rechtsomkeert maakte en terugkeerde naar het huis waarin ze eerder verbleven.

Tja dat is het probleem. De Amerikanen zijn duidelijk herkenbaar, maar de Taliban, Afghaanse burgers en toeristen (met Afghaans uiterlijk, op familiebezoek geweest) kunnen ze niet onderscheiden. Daar ging het in Vietnam ook op mis.Amphiebietje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:45:
[...]
Nou, dit klinkt alsof de situatie aldaar snel uit de hand kan gaan lopen, met Amerikanen die dreigen op mensen (met niet Afghaanse nationaliteit maar met Afghaans uiterlijk, naar ik aanneem) te schieten of zelfs echt schieten als ze proberen het vliegveld op te komen...
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 18-08-2021 08:57 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Er heerst daar een super gespannen situatie, die mensen werken onder extreme druk. Lijkt mij logisch dat de situatie snel uit de hand kan lopen. Het is geen ingang controle bij de Efteling.Amphiebietje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:45:
Nou, dit klinkt alsof de situatie aldaar snel uit de hand kan gaan lopen, met Amerikanen die dreigen op mensen (met niet Afghaanse nationaliteit maar met Afghaans uiterlijk, naar ik aanneem) te schieten of zelfs echt schieten als ze proberen het vliegveld op te komen...
Overigens is dit 1 kant van het verhaal. Misschien kregen die mensen wel opdrachten van de Amerikanen, maar wilde ze daar niet naar luisteren.
Als iedereen en in dit geval jij eens zo stoppen met Call of Duty-whisdom verspreiden op het internet... Ze kunnen allang meer dan carpetbombing of kruisraketten afgooien en de meeste inzetten worden gedaan met precision guided munitions.alexbl69 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:01:
[...]
Dreiging vanuit Amerikaans perspectief inderdaad...
Maar het is wel tekenend over hoe de VS dit conflict zien (en niet alleen dit conflict), en hoe ze zich er telkens weer in vergissen.
Afghanistan is een tribaal land, met duizenden kleine clans in hun eigen relatief kleine gebied. Een deel daarvan is nu verenigd in de Taliban, momenteel hun enige vorm van eenheid.
Wat wil je daar in vredesnaam met een zware bommenwerper tegen uitrichten? Wie wil je daarmee treffen?
Tot en met WO1 waren het met name militairen die vochten met militairen. Beginnend met Guernica begonnen landen een soort proxy oorlog te voeren met onschuldige burgers als doelwit. Met name WO2 is daar een triest en verwoestend voorbeeld van.
Sinds Guernica tellen oorlogen meer burger dan militaire slachtoffers, en de B-52 is bijna de personificatie daarvan. Je kunt er een gebied van zeg 200x400 meter mee platwalsen. Maar zijn makke is dat dan ook het enige is dat je ermee kunt... een gebied van 200x400 meter platwalsen *). Probleem is echter dat er geen vijand is die in z'n eentje en massaal in die 200x400 meter gaat zitten. Ergo je bulldozert een hele wijk plat in de hoop dat er misschien ook een paar vijandelijke strijders tussen zitten.
Maar dat is hoe Amerikanen (en niet alleen zij) oorlogsvoering graag zien. Een zwart versus wit verhaal met zowel geografisch als persoonlijk strak bepaalde grenzen. Wij zijn goed en ZIJ zijn fout.
Maar zo simpel is het al bijna een eeuw niet meer. Alleen de VS hebben die memo nog steeds niet gekregen.
De B52's vlogen tijdens mijn eerste uitzending Afganistan (2004, Baghlan) al CAS-missies met JDAMs. Weet je waarom? Ze kosten per vlieguur en ton aan bommen het minste, gevolgd door de B1b Lancer. Tevens kunnen ze het lang volhouden zonder bijtanken. De GRIMM en REAPER missies waren permanent met een overlappend schema boven Afghanistan aanwezig. In 2008 kreeg elk aanwezig land met een serieuze taak gewoon het weekschema met callsigns voor als het nodig was. Hier stonden ook de multiroles op.
Voor het idee: CNN Politics
Ik denk dat er gewoon zo veel Afghanen (of mensen met Afghaans uiterlijk zijn) dat ze de situatie onveilig vinden en inderdaad niet het onderscheid kunnen maken als er een gezin tussen staat dat daar op vakantie was. In de Belgische krant stond ook een verhaal over zo'n gezin, ze willen wel naar het vliegveld om opgehaald te worden door Belgie maar weten niet hoe. Overal Taliban en de Amerikanen houden je ook tegen.TheBrut3 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:58:
[...]
Er heerst daar een super gespannen situatie, die mensen werken onder extreme druk. Lijkt mij logisch dat de situatie snel uit de hand kan lopen. Het is geen ingang controle bij de Efteling.
Overigens is dit 1 kant van het verhaal. Misschien kregen die mensen wel opdrachten van de Amerikanen, maar wilde ze daar niet naar luisteren.
/▌
Wat verwacht je dan dat er gebeurt in zo'n situatie? Dat men rustig één voor één in een rij alle aanvragen kan afhandelen en dus met alle zekerheid kan vaststellen wie wie is en of ze er mogen zijn?Amphiebietje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:45:
[...]
Op basis van beelden die rondgaan is er moeite om de luchthaven bruikbaar te houden en is er gekozen voor een manier van crowd control. Niet optimaal en niet wenselijk maar wellicht wel nodig?
Nergens voor nodig zonder verdere onderbouwing.Non-American Lives Matter?
Naja, je weet dat de Taliban achter je staat, en weet dat jij een Tolk of whatever bent geweest. Dan zeg je echt niet, jongens - ik ga nog even een veilig onderkomen vinden, dan kunnen jullie mij morgen even bellen - dan bestel ik een taxi naar het vliegveld.TheBrut3 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:58:
[...]
Er heerst daar een super gespannen situatie, die mensen werken onder extreme druk. Lijkt mij logisch dat de situatie snel uit de hand kan lopen. Het is geen ingang controle bij de Efteling.
Ik hoop vooral dat de Taliban ook geleerd heeft en ze inzien dat onderdrukking ook alleen maar voor verdeeldheid blijft zorgen. Dat ze nu inderdaad vrouwen rechten geven en dat er ook een leven naast de Koran is. Moeten ze nu gewoon echt de kans krijgen een gedegen regeringsvorm op te laten zetten? De komende weken zal wel duidelijk worden of ze de achtergebleven tolken echt met rust zullen laten en of zullen laten vertrekken.
[ Voor 3% gewijzigd door Kenny_026 op 18-08-2021 09:04 ]
Ik ben ook wel benieuwd. Niemand van de Westerse landen vertrouwd het, Turkije, Rusland en China vinden het prima (tja). Maar tien jaar geleden was de leider van de Taliban ook al een stuk milder in een interview met Reuters over vrouwenrechten. Als het een act is houden ze het wel lang vol.Kenny_026 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:03:
Ik hoop vooral dat de Taliban ook geleerd heeft en ze inzien dat onderdrukking ook alleen maar voor verdeeldheid blijft zorgen. Dat ze nu inderdaad vrouwen rechten geven en dat er ook een leven naast de Koran is. Moeten ze nu gewoon echt de kans krijgen een gedegen regeringsvorm op te laten zetten? De komende weken zal wel duidelijk worden of ze de achtergebleven tolken echt met rust zullen laten en of zullen laten vertrekken.
/▌
ah kijk en daar ga je langzaam al mee: 'het begint eigenlijk een beetje saai te worden'. Dus men zal het wat spectaculairder moeten maken voor jefm77 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 00:33:
[...]
Het blijft apart dat deze machine zo goed is geworden om iedereen van een standpunt te voorzien.
Als ik even kijk naar wat er overal gebeurt:
- Bijleveld/Kaag waren gisteren heel druk bezig om na heel veel vragen en tijd vooral kort 'goh ja we hadden het mjisschien fout' te zeggen. Voor de rest verstoppen ze zich achter 'het is crisis!' en nemen wat acties, waarbij duidelijk is dat die niet bijster effectief zijn door totale chaos
- Heel veel beloftes over ruimhartige regelingen, maar die zijn natuurlijk helemaal niets waard als je mensen niet weg kunt krijgen van daar, stompzinnig politiek gedans
- De bekende partijen (niet alleen in NL) pakken de handschoen meteen op om de immigratiekaart te spelen en nog wat zieltjes te winnen
- Op het vliegveld is de VS zo goed in het afzekeren van het vliegveld dat de mensen die er legitiem moeten komen er ook niet komen.
- Vrij veel relatief lege vliegtuigen stijgen op, omdat er geen organisatie lijkt te lukken en men de mensen die geevacueerd moeten worden niet krijgt gegroepeerd
- De Taliban zijn ondertussen druk bezig met PR en het innemen van het ambtelijke systeem/ veiligheidssysteem. De eerste 'klachtenlijn' is opgezet ook en ondertussen regent het filmpjes in de stijl van IS met hun 'vakantieman'-serie over hun kalifaat. Ze hebben veel en snel geleerd van IS zo lijkt het
- In de VS is het GOP ondertussen druk bezig Biden aan te vallen voor hun eigen puinhopen. Niet/nauwelijks een woord over wat er nog gedaan moet worden of dat dit hun eigen wens was, maar goed. Politiek gewin ten koste van een paar duizenden doden, prima deal voor hun. Uitblinker was Ted Cruz met zijn tweet (https://twitter.com/tedcruz/status/1427291774855393281) waarin hij ook nog maar even een journaliste keihard onder de bus gooit.
Ik denk dat we over een jaartje de eerste video's en berichten gaan krijgen van mensen die zelfstandig hebben kunnen vluchten en dat zullen geen prettige berichten gaan worden. Handmaid's tale on steroids
-edit- bij heel wat beeldmateriaal van om en bij het vliegveld blijven ook geweerschoten klinken. Dit lijkt me ook iets wat een aardig risico op totale escalatie met zich mee draagt. Er hoeft maar een kogel een buitenlander / militair te raken.
@Marzman hun huidige leider staat te boek als een bijzonder geduldig strateeg. Doorheen hun gehele geschiedenis zijn ze trouwens vrij geduldig geweest met hun verzet tegen welke overheerser dan ook.
[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 18-08-2021 09:19 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dat begrijp ik. Maar die Amerikanen staan daar ook niet voor hun plezier, die zouden ook liever bij hun gezin en kinderen zijn. Niemand heeft om deze situatie gevraagd, maar iedereen wist dat die zou komen wanneer de buitenlandse troepen zouden vertrekken. Alleen weinigen hielden er rekening mee dat het zo snel zou komen en zo snel zou gaan.Crashhill schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:02:
Naja, je weet dat de Taliban achter je staat, en weet dat jij een Tolk of whatever bent geweest. Dan zeg je echt niet, jongens - ik ga nog even een veilig onderkomen vinden, dan kunnen jullie mij morgen even bellen - dan bestel ik een taxi naar het vliegveld.
Overigens haal ik uit die nieuwsartikelen niet dat het over tolken gaat, maar over Nederlandse Afghanen welke daar op vakantie of familiebezoek waren.
Yup. Ik Was Forward Air Controller in Baghlan in 2005 en in Uruzgan in 2006 en 2007. Can confirm.jgj82 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:00:
[...]
Als iedereen en in dit geval jij eens zo stoppen met Call of Duty-whisdom verspreiden op het internet... Ze kunnen allang meer dan carpetbombing of kruisraketten afgooien en de meeste inzetten worden gedaan met precision guided munitions.
De B52's vlogen tijdens mijn eerste uitzending Afganistan (2004, Baghlan) al CAS-missies met JDAMs. Weet je waarom? Ze kosten per vlieguur en ton aan bommen het minste, gevolgd door de B1b Lancer. Tevens kunnen ze het lang volhouden zonder bijtanken. De GRIMM en REAPER missies waren permanent met een overlappend schema boven Afghanistan aanwezig. In 2008 kreeg elk aanwezig land met een serieuze taak gewoon het weekschema met callsigns voor als het nodig was. Hier stonden ook de multiroles op.
Ik heb mij sowieso altijd verbaasd wie in Nederland minister van defensie mag worden.polthemol schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:16:
[...]
ah kijk en daar ga je langzaam al mee: 'het begint eigenlijk een beetje saai te worden'. Dus men zal het wat spectaculairder moeten maken voor je
- Bijleveld/Kaag waren gisteren heel druk bezig om na heel veel vragen en tijd vooral kort 'goh ja we hadden het mjisschien fout' te zeggen. Voor de rest verstoppen ze zich achter 'het is crisis!' en nemen wat acties, waarbij duidelijk is dat die niet bijster effectief zijn door totale chaos
Ank Bijleveld heeft geen enkele ervaring op het gebied van defensie, zelfs geen dienstplicht. Nu hoeft een minister van volksgezondheid ook geen chirurg te zijn. Een minister is ook maar eindverantwoordelijk voor wat haar staf aandraagt en uitvoert.
Maar juist op gebied van defensie, wil ik gewoon een minister die weet waar het over gaat, misschien gediend heeft en ervaring heeft met conflicten. Die geen weekend nodig heeft om tot een beslissing te komen.
Bijleveld is gewoon totaal ongeschikt voor de rol. Wat niet speciek tegen haar is, de voorgaande 12 hadden ook geen ervaring (Hennis-Plasschaert kreeg haar rank na haar ministerschap).
Nouja, CNN dropped the mic na hun replypolthemol schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:16:
- In de VS is het GOP ondertussen druk bezig Biden aan te vallen voor hun eigen puinhopen. Niet/nauwelijks een woord over wat er nog gedaan moet worden of dat dit hun eigen wens was, maar goed. Politiek gewin ten koste van een paar duizenden doden, prima deal voor hun. Uitblinker was Ted Cruz met zijn tweet (https://twitter.com/tedcruz/status/1427291774855393281) waarin hij ook nog maar even een journaliste keihard onder de bus gooit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kY3MCa1gUz0PkpMBMIMziDY4.jpg?f=user_large)
Vooral Cancun op die manier benoemen was erg lekker.
iemand een idee of de Amerikaanse militairen op Kabul Airport blijven totdat de (aller)laatste aangemelde evacuees weg zijn of gaan deze Amerikaanse militairen weg zodra Amerika klaar is met hun eigen evacuees?
In elk geval zou ik verwachten dat de VS een friendly fire incident met burgers van andere NAVO-landen zou willen voorkomen. Anders is het straks niet alleen het einde van de Westerse aanwezigheid in Afghanistan maar ook het einde van de NAVO...Napo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:01:
[...]
Wat verwacht je dan dat er gebeurt in zo'n situatie? Dat men rustig één voor één in een rij alle aanvragen kan afhandelen en dus met alle zekerheid kan vaststellen wie wie is en of ze er mogen zijn?
Op basis van beelden die rondgaan is er moeite om de luchthaven bruikbaar te houden en is er gekozen voor een manier van crowd control. Niet optimaal en niet wenselijk maar wellicht wel nodig?
Tuurlijk niet. Want Amerikanen hebben geen lange geschiedenis van eigen volk eerst als het om internationale problemen gaatNergens voor nodig zonder verdere onderbouwing.

*knip* offtopic
[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 18-08-2021 11:08 ]
/▌
Alle militaire activiteiten zijn met risico maar als het risico voor het personeel op de grond te groot wordt zul je toch enige veiligheidsmarges in moeten bouwen. Niet dat ik collateral damage & friendly fire acceptabel vind maar wat moet er anders gedaan worden.Amphiebietje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:12:
[...]
In elk geval zou ik verwachten dat de VS een friendly fire incident met burgers van andere NAVO-landen zou willen voorkomen. Anders is het straks niet alleen het einde van de Westerse aanwezigheid in Afghanistan maar ook het einde van de NAVO...
Ja graag, onderbouwingen helpen ontzettend ipv enkel roepen dat iets zo is als een voldrongen feit. Dat is het hele punt. En tsja, eigen mensen in internationale conflicten zullen altijd de eerste zorg zijn, zo ook voor Nederland en andere landen.[...]
Tuurlijk niet. Want Amerikanen hebben geen lange geschiedenis van eigen volk eerst als het om internationale problemen gaat. Of moet ik je herinneren aan het dreigement Special Forces naar Den Haag te sturen mocht er een Amerikaan voor het Internationaal Gerechtshof moeten verschijnen?
Het commentaar over de situatie op de grond in Afghanistan is anders spot-on, en commentaar dat je ook in de betere journalistieke artikelen over de situatie aldaar tegenkomt.jgj82 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:00:
[...]
Als iedereen en in dit geval jij eens zo stoppen met Call of Duty-whisdom verspreiden op het internet... Ze kunnen allang meer dan carpetbombing of kruisraketten afgooien en de meeste inzetten worden gedaan met precision guided munitions.
Het probleem is dat sommige mensen dat niet willen zien, denken het beter kte kunnen, en er dus herhaaldelijk over struikelen. Ezels weten beter.
De Taliban heeft 20 jaar kunnen leren van hun fouten van de vorige keer, door nu te doen alsof ze lief zijn, te zeggen geen oorlog te willen beginnen binnenlands en buitenlands krijgen ze nog goedgelovigen mensen mee ook. Het is een schaakspel waarbij Amerika en het westen het aan het verliezen is door schaakmat.polthemol schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:16:
[...]
ah kijk en daar ga je langzaam al mee: 'het begint eigenlijk een beetje saai te worden'. Dus men zal het wat spectaculairder moeten maken voor je
- Heel veel beloftes over ruimhartige regelingen, maar die zijn natuurlijk helemaal niets waard als je mensen niet weg kunt krijgen van daar, stompzinnig politiek gedans
- De bekende partijen (niet alleen in NL) pakken de handschoen meteen op om de immigratiekaart te spelen en nog wat zieltjes te winnen
- Op het vliegveld is de VS zo goed in het afzekeren van het vliegveld dat de mensen die er legitiem moeten komen er ook niet komen.
- Vrij veel relatief lege vliegtuigen stijgen op, omdat er geen organisatie lijkt te lukken en men de mensen die geevacueerd moeten worden niet krijgt gegroepeerd
- De Taliban zijn ondertussen druk bezig met PR en het innemen van het ambtelijke systeem/ veiligheidssysteem. De eerste 'klachtenlijn' is opgezet ook en ondertussen regent het filmpjes in de stijl van IS met hun 'vakantieman'-serie over hun kalifaat. Ze hebben veel en snel geleerd van IS zo lijkt het
Ik denk dat we over een jaartje de eerste video's en berichten gaan krijgen van mensen die zelfstandig hebben kunnen vluchten en dat zullen geen prettige berichten gaan worden. Handmaid's tale on steroids
-edit- bij heel wat beeldmateriaal van om en bij het vliegveld blijven ook geweerschoten klinken. Dit lijkt me ook iets wat een aardig risico op totale escalatie met zich mee draagt. Er hoeft maar een kogel een buitenlander / militair te raken.
@Marzman hun huidige leider staat te boek als een bijzonder geduldig strateeg. Doorheen hun gehele geschiedenis zijn ze trouwens vrij geduldig geweest met hun verzet tegen welke overheerser dan ook.
Als Amerika nu de Taliban aanvalt dan leiden ze al helemaal gezichtsverlies, ik steun de Taliban niet, maar wat ze hier nu doen is simpel geniaal te noemen.
Als je ergens zit met een internationale troepenmacht, evenals als het gaat om rechtszaken die internationaal van belang zijn, moet je jezelf over een "eigen natie eerst"-aanpak heen kunnen zetten.Napo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:22:
Ja graag, onderbouwingen helpen ontzettend ipv enkel roepen dat iets zo is als een voldrongen feit. Dat is het hele punt. En tsja, eigen mensen in internationale conflicten zullen altijd de eerste zorg zijn, zo ook voor Nederland en andere landen.
Als je dat niet kan, dan moeten andere landen jouw land beter links laten liggen. Want dan ben je een gevaar voor de vrede in de wereld.
Denk dat het al een hoop scheelt als er vandaag 60 NL Militairen gedropt worden, die hier de verantwoordelijkheid voor kunnen nemen.Napo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:01:
[...]
Wat verwacht je dan dat er gebeurt in zo'n situatie? Dat men rustig één voor één in een rij alle aanvragen kan afhandelen en dus met alle zekerheid kan vaststellen wie wie is en of ze er mogen zijn?
[...]
Nergens voor nodig zonder verdere onderbouwing.
60 tegen duizenden?MikeyMan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:29:
[...]
Denk dat het al een hoop scheelt als er vandaag 60 NL Militairen gedropt worden, die hier de verantwoordelijkheid voor kunnen nemen.
Zelfs met 3000 Amerikaanse militairen is het niet te doen. En die vegen de runway schoon met Apache helikopers. Je wilt niet het laatste land zijn dat nog weg moet zodra de Amerikanen weg gaan namelijk. Zodra die weg gaan zullen de Taliban gewoon het vliegveld gaan innemen. Ik zou het niet riskeren ook zal zegt de Taliban geen buitenlandse mensen aan te vallen. Zijn we nou echt zo dom om ze op hun blauwe ogen te geloven?
Om de mensen met een NL paspoort wel door de poort te laten bedoel ik.Bensimpel|IA schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:35:
[...]
60 tegen duizenden?
Zelfs met 3000 Amerikaanse militairen is het niet te doen. En die vegen de runway schoon met Apache helikopers. Je wilt niet het laatste land zijn dat nog weg moet zodra de Amerikanen weg gaan namelijk. Zodra die weg gaan zullen de Taliban gewoon het vliegveld gaan innemen. Ik zou het niet riskeren ook zal zegt de Taliban geen buitenlandse mensen aan te vallen. Zijn we nou echt zo dom om ze op hun blauwe ogen te geloven?
Het vliegveld zelf lijkt inmiddels redelijk afgezekerd.
Net een Nu.nl pushbericht:
Nederlandse Afghanen verlaten vliegveld kaboel na chaos en schietpartijen.
Poging om ze op te halen is mislukt.
Ah; nu ook op nu.nl:
https://www.nu.nl/strijd-...os-en-schietpartijen.html
Amerikanen houden het vliegveld afgesloten.
Buza lijkt niet in staat tot fatsoenlijke ondersteuning.
Wat een clusterfuck dit
Nederlandse Afghanen verlaten vliegveld kaboel na chaos en schietpartijen.
Poging om ze op te halen is mislukt.
Ah; nu ook op nu.nl:
https://www.nu.nl/strijd-...os-en-schietpartijen.html
Amerikanen houden het vliegveld afgesloten.
Buza lijkt niet in staat tot fatsoenlijke ondersteuning.
Wat een clusterfuck dit

[ Voor 51% gewijzigd door MikeyMan op 18-08-2021 10:48 ]
Lijkt me inderdaad dat als ze de juiste militairen hebben gestuurd, dit qua overleg met Amerikanen over hoe, wanneer en waar enop welke manier de NL belangen het vliegveld op kunnen wel eens een verbetering kan zijn. Gisteren had ik de indruk dat die mensen pas later op de dag richting vliegveld zijn gegaan toen er duidelijk was dat er een vliegtuig mocht landen.MikeyMan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:37:
[...]
Om de mensen met een NL paspoort wel door de poort te laten bedoel ik.
Het vliegveld zelf lijkt inmiddels redelijk afgezekerd.
Dat lijkt me betrekkelijk laat, ze zullen op dat vliegveld aanwezig moeten zijn en daar moeten bivakkeren tot dat ze weg kunnen met de eerst volgende vlucht waar ze op mee kunnen van wie dan ook (maar wel registreren wie waarmee is gegaan, zodat je nog weet wie waar is, ook bij het uitladen nog een keer laten registeren en melden richting NL), met steeds pogingen van huis een beperkte tijd van te voren zie ik het niet lukken.
En wellicht is dat niet genoeg en moet er misschien maar een zeer tijdelijke geheime toegang komen aan een andere kant van het vliegveld, one-shot, one oppertunity, al denk ik dat NL (en of die mensen zelf) dat ook wel zouden weten te verprutsen bijvb door het rond te gaan lopen toeteren in te brede kring, dat is het kutte van met burgers moeten werken.
Weer wat geleerdjgj82 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:00:
[...]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Uiteindelijk lijkt me dit wel een manier van oorlogvoeren die generaals en machthebbers wel fijn vinden. Ze blijven zelf immers buiten schot. Zodra er werkelijk op micro-niveau gerichte oorlogsvoering gaat plaatsvinden, dan komen zij ook in gevaar. Amerika heeft ongetwijfeld de expertise om gericht de Talibanmachthebbers kapot te dronen/snipen, maar als zij dat doen, dan gaat de taliban een paar mannetjes in de VS inhuren om een autobom te plaatsen onder hooggeplaatste bevelhebbers aldaar.alexbl69 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:01:
Dit dus.
Ow, daar ben ik wel van overtuigd. Ik heb ooit eens met een internationale eenheid (geprobeerd) voedsel, kleding en vaccinaties te verdelen in een vluchtelingenkamp vlakbij KAIA, het gaat er anders aan toe dan je je kan voorstellen. De kleine kinderen en vrouwen moesten achter ons cordon medisch geholpen en gevoerd worden, anders werden ze terplekke verscheurd door de jongens en mannen. Zo'n chaos is erg lastig te begrijpen voor iemand die in west-europa opgegroeid is.Amphiebietje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:22:
[...]
Het commentaar over de situatie op de grond in Afghanistan is anders spot-on, en commentaar dat je ook in de betere journalistieke artikelen over de situatie aldaar tegenkomt.
Het probleem is dat sommige mensen dat niet willen zien, denken het beter kte kunnen, en er dus herhaaldelijk over struikelen. Ezels weten beter.
@Virtuozzo post regelmatig, laten we het voorzichtig zeggen, taaie/lastig leesbare teksten.
Maar wel bomvol informatie. Je moet het alleen ff vertalen in 'normaal' Nederlands.
Dank voor je info @Virtuozzo !
Het ontzettende vuile spelletje wat zich hier in Afghanistan afspeelt draait uiteindelijk natuurlijk maar om één ding; pecunia! Wie gaat er daarvan de komende jaren zoveel mogelijk van binnenharken?
Hetzij aan de ene kant de verderfelijke wapenindustrie (dus koop aandelen van dat soort toko's
), die zowel linksom als rechtsom, altijd garen bij spinnen bij dit soort conflicten.
https://reliefweb.int/rep...ional-arms-transfers-2020
https://sipri.org/sites/d...21-03/fs_2103_at_2020.pdf
Bedenk b.v. hoe komen de Taliban aan al hun resources en wie betaalt dat? Ik bedoel maar...
Aan de andere kant aast menigeen op de enorme voorraden aan minerale bronnen:
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4272080
According to a U.S. Department of Defense memorandum, Afghanistan is the “Saudi Arabia for lithium” and is estimated to have reserves on par with Bolivia, the other world leader in lithium.
Despite Western governments warning other countries not to cooperate with the Taliban, China, Russia, and Pakistan are lining up to do business with the militant group, according to UDN. China, which is already the largest foreign investor in Afghanistan, is considered to be in a leading position to help the country establish an effective mining system.
https://www.cnbc.com/2021...-metals-analyst-says.html
https://www.fortuneindia....ghanistans-lithium/103069
https://businessam.be/de-...umafzettingen-ter-wereld/
Het gaat zometeen niet meer om aardolie, zoals de eerdere conflicten in het Midden-Oosten, maar om zaken als Lithium, Koper en andere zeldzame metalen.
En ach, al die zielige individuele mensen(rechten); da's alleen maar lastige collateral damage.
Al dan niet gemanipuleerd door on-demand digitale trollenlegers.
Eigenlijk is het wereldtoneel één trieste bedoening. Dan is menig Hollywood film nog zoetsappig.
Maar wel bomvol informatie. Je moet het alleen ff vertalen in 'normaal' Nederlands.
Dank voor je info @Virtuozzo !
Het ontzettende vuile spelletje wat zich hier in Afghanistan afspeelt draait uiteindelijk natuurlijk maar om één ding; pecunia! Wie gaat er daarvan de komende jaren zoveel mogelijk van binnenharken?
Hetzij aan de ene kant de verderfelijke wapenindustrie (dus koop aandelen van dat soort toko's
https://reliefweb.int/rep...ional-arms-transfers-2020
https://sipri.org/sites/d...21-03/fs_2103_at_2020.pdf
Bedenk b.v. hoe komen de Taliban aan al hun resources en wie betaalt dat? Ik bedoel maar...
Aan de andere kant aast menigeen op de enorme voorraden aan minerale bronnen:
https://www.taiwannews.com.tw/en/news/4272080
According to a U.S. Department of Defense memorandum, Afghanistan is the “Saudi Arabia for lithium” and is estimated to have reserves on par with Bolivia, the other world leader in lithium.
Despite Western governments warning other countries not to cooperate with the Taliban, China, Russia, and Pakistan are lining up to do business with the militant group, according to UDN. China, which is already the largest foreign investor in Afghanistan, is considered to be in a leading position to help the country establish an effective mining system.
https://www.cnbc.com/2021...-metals-analyst-says.html
https://www.fortuneindia....ghanistans-lithium/103069
https://businessam.be/de-...umafzettingen-ter-wereld/
Het gaat zometeen niet meer om aardolie, zoals de eerdere conflicten in het Midden-Oosten, maar om zaken als Lithium, Koper en andere zeldzame metalen.
En ach, al die zielige individuele mensen(rechten); da's alleen maar lastige collateral damage.

Al dan niet gemanipuleerd door on-demand digitale trollenlegers.
Eigenlijk is het wereldtoneel één trieste bedoening. Dan is menig Hollywood film nog zoetsappig.
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:37:
Heb je hier wat bronnen voor? Rusland heeft het niet echt op met de Taliban aangezien diezelfde lui ook stennis aan het schoppen waren in Tsjetsjenië.
offtopic:
Welke 'diezelfde lui'? Ja, twintig jaar geleden was er stennis in Tsjetsjenië, totdat Moskou ze in ging fluisteren dat in het Rusland van Poetin er niet gevochten hoeft te worden om macht, maar dat macht (zoals alles) gewoon te koop is. Fast-forward naar 2021, en hun leider is de ongekroonde onderkoning van Rusland.
Sla het Rusland-topic er maar even op na.
Welke 'diezelfde lui'? Ja, twintig jaar geleden was er stennis in Tsjetsjenië, totdat Moskou ze in ging fluisteren dat in het Rusland van Poetin er niet gevochten hoeft te worden om macht, maar dat macht (zoals alles) gewoon te koop is. Fast-forward naar 2021, en hun leider is de ongekroonde onderkoning van Rusland.
Dat hun hand aanwezig is in de communicatie&strategie&marketing voor extern gebruik was al duidelijk.Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:39:
De Saudis hebben een firma ingehuurd voor de Taliban die mensen met herinnering aan de Golfoorlog nog bekend voor zou mogen komen - tegenwoordig met de naam Hill+Knowlton Strategies.
Ik hoor langs mijn eigen grapevines ook geruchten dat er sprake is van deze externe inhuur voor íntern gebruik (denk aan het eerder opgesomde targeted messaging van ANA militairen). Dat zou, mijns inziens een zeer kwalijke ontwikkeling zijn.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Hoi Ed, meteen dan twee vragen.Edmin schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:24:
[...]
Yup. Ik Was Forward Air Controller in Baghlan in 2005 en in Uruzgan in 2006 en 2007. Can confirm.
Ten eerste hoe voel jij je hieronder?

Tweede is in hoeverre zijn die zware bommenwerpers nu echt afhankelijk van mensen op de grond die een airstrike naar doel begeleiden? Zeker een B-52 is immers niet bijzonder snel, heeft heel veel munitie aan boord met een serieuze danger zone rond de impact, waardoor je moet oppassen waar je zelfs een 500 ponder laat inslaan. Ik heb namelijk wat moeite om me voor te stellen hoe je dit effectief kan gebruiken op niet statische doelen zonder goede inlichtingen. Want willekeurig bommen rondgooien en hopen dat ze binnen 2km van het doel inslaan, is niet langer meer de standaard nee.

En ik zag net ook al de eerste beelden voorbij komen in iets dat ik allang verwachte.
Dit zijn vlaggen van de Noordelijke Alliantie. Voor de mensen die werkelijk geen idee hebben. Zij hebben in 2001 Afghanistan veroverd met Amerikaanse luchtsteun. Er waren zeker Amerikanen aanwezig, maar juist als Forward Air Controllers.
[Twitter: https://twitter.com/HillridgeOSINT/status/1427890862764273665]
We zijn echt nog niet klaar. Afghanistan is "gevallen", dus het gaat nu waarschijnlijk pas beginnen. Want er zijn heel wat getrainde soldaten naar huis gegaan of de grens over gevlucht, maar dat betekend niet dat ze geen wapens meer hebben of er helemaal geen strijd meer zal zijn.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
@DaniëlWW2 vraag me sowieso af in hoeverre 'afghanistan is gevallen' al een reële weergave van de werkelijkheid is. Wel het verhaal waar de taliban bij gebaat is uiteraard.
Afghanistan is helemaal niet gevallen.
Hooguit naar onze westerse maatstaven en denkbeelden!
En da's nou juist HET probleem; daar ter plekke denken ze (er) heel anders (over)...
En da's nou juist HET probleem; daar ter plekke denken ze (er) heel anders (over)...
Het is gewoon domme media hier met domme apocalyptische uitspraken die verkopen.MikeyMan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:26:
@DaniëlWW2 vraag me sowieso af in hoeverre 'afghanistan is gevallen' al een reële weergave van de werkelijkheid is. Wel het verhaal waar de taliban bij gebaat is uiteraard.

Want het is gewoon onzin en dat was mij meteen duidelijk. Er verdampt niet zomaar een leger van 200.000+ man in het niets of de grens over en dan is het voorbij. Die mensen en die wapens zijn gewoon nog in omloop. Veel zullen terug naar de thuisregio zijn gegaan en het is aan de Taliban om al die stammen ook tevreden te houden.
Verder zou ik niet verbaast zijn als een deel bewust naar Oezbekistan is gegaan om zich te hergroeperen voor
"Noordelijke Alliantie 2.0". Dat kon niet omdat de Afghaanse regering onder Ghani, van wat ik had begrepen, actief bezig was om dit soort groepen te ontmantelen ten gunste van de ANA. Dat was een groot succes omdat ze vervolgens de ANA ook niet ondersteund lijken te hebben. Dan maar weer terug naar de eigen strijdgroepen. Want niet iedereen gaat de Taliban daar zo accepteren. Dat de Taliban ook bezig is met mensen actief ontwapenen, zegt me ook al genoeg.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dit soort dingetjes:unclero schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:18:
[...]
offtopic:
[...]
Dat hun hand aanwezig is in de communicatie&strategie&marketing voor extern gebruik was al duidelijk.
Ik hoor langs mijn eigen grapevines ook geruchten dat er sprake is van deze externe inhuur voor íntern gebruik (denk aan het eerder opgesomde targeted messaging van ANA militairen). Dat zou, mijns inziens een zeer kwalijke ontwikkeling zijn.
This approach follows years of mutual contempt and distrust.
In 2000, when the movement controlled two-thirds of Afghanistan, it recognised the independence of Chechnya, allowed Chechen separatists to train on their territory and declared a “jihad” on Russia.
The Kremlin still bans the Taliban as a “terrorist organisation”; Russian courts have sentenced half a dozen of its adherents to jail.
Less alienation, more cooperation.
Maar goed, dat Afghaanse leger bestond voornamelijk op papier en zou in werkelijkheid maar 1/6 groot zijn geweest.DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:32:
[...]
Het is gewoon domme media hier met domme apocalyptische uitspraken die verkopen.![]()
Want het is gewoon onzin en dat was mij meteen duidelijk. Er verdampt niet zomaar een leger van 200.000+ man in het niets of de grens over en dan is het voorbij. Die mensen en die wapens zijn gewoon nog in omloop. Veel zullen terug naar de thuisregio zijn gegaan en het is aan de Taliban om al die stammen ook tevreden te houden.
Dat zijn alsnog een hoop wapens natuurlijk.
Vraag is of ze dat ook veilig hebben gesteld.XWB schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:38:
[...]
Maar goed, dat Afghaanse leger bestond voornamelijk op papier en zou in werkelijkheid maar 1/6 groot zijn geweest.
Er wordt inmiddels heel wat geroepen en telkens zijn de aantallen kleiner. In dit tempo bestond de ANA over twee weken uit vijf man met een Toyota pick up truck.XWB schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:38:
[...]
Maar goed, dat Afghaanse leger bestond voornamelijk op papier en zou in werkelijkheid maar 1/6 groot zijn geweest.

Realiteit is dat ze al jaren de meeste gevechten op de grond deden met westerse luchtsteun. Hebben we het nog niet gehad over het Afghan National Army Commando Corps dat het meeste vechten deed. Die hebben zichzelf waarschijnlijk ook niet overgegeven.
Hmm passagiers vliegtuig van Kam-air (afghaanse maatschappij) vanuit Iran heeft pech zo te zien en kan onverricht ter zake terug richting Iran zonder landing.
@gekkie Ja, die heb ik ook al geruime tijd rondjes zien draaien.
Wel bijzonder dat dat vliegtuig wel trackable was.
Een Airbus A400M-180 van de Turkse luchtmacht staat ook al een tijdje aan de grond aldaar.
[edit] die is inmiddels opgestegen en vliegt richting Pakistan.
Een vliegtuig vanuit Irkutsk naderde de noordgrens van Afghanistan en was toen ook ineens foetsie.
Er was ook een Spaans militair vliegtuig onderweg en de Italianen zijn bezig vanaf Kuwait.
Maar die verdwijnen allemaal van Flightradar zodra ze enigszins in de buurt komen van de zuidgrens van Afghanistan (boven Pakistaans grondgebied)
De US Stratotankers verschijnen en verdwijnen zowat continu van Flightradar. Zo halverwege Muscat/Golf van Oman zijn ze ineens, ploep, verdwenen.
Inmiddels heb ik ook al een McDonnell Douglas KC-10A Extender tanker langs zien komen.
Een Airbus A400M-180 van de Turkse luchtmacht staat ook al een tijdje aan de grond aldaar.
[edit] die is inmiddels opgestegen en vliegt richting Pakistan.
Een vliegtuig vanuit Irkutsk naderde de noordgrens van Afghanistan en was toen ook ineens foetsie.
Er was ook een Spaans militair vliegtuig onderweg en de Italianen zijn bezig vanaf Kuwait.
Maar die verdwijnen allemaal van Flightradar zodra ze enigszins in de buurt komen van de zuidgrens van Afghanistan (boven Pakistaans grondgebied)
De US Stratotankers verschijnen en verdwijnen zowat continu van Flightradar. Zo halverwege Muscat/Golf van Oman zijn ze ineens, ploep, verdwenen.
Inmiddels heb ik ook al een McDonnell Douglas KC-10A Extender tanker langs zien komen.
[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 18-08-2021 12:08 ]
Mjah burgervliegtuig, lijkt me dus niet zo gek.ehtweak schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:55:
@gekkie Ja, die heb ik ook al geruime tijd rondjes zien draaien.
In de drukte tussen de vele burgerluchtvaart om dat traject zijn ze inderdaad trackable, daarna meestal niet, tenzij het om een vliegend pamflet gaat zoals de B52.Een Airbus A400M-180 van de Turkse luchtmacht staat ook al een tijdje aan de grond aldaar.
@DaniëlWW2 Maar ook hier geldt, het Afghan National Army Commando Corps is (of was) 'slechts' ongeveer 20.000 man groot. En de westerse luchtsteun hebben ze nu niet meer, dus qua slagkracht zijn ze erop achteruit gegaan. Wellicht zal het leiden tot schermutselingen in diverse gebieden, maar de taliban uit het land verdrijven zie ik niet meer gebeuren.
ehtweak schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:55:
offtopic:
Op zich niet zo heel erg bijzonder. Dat toestel van Kam Air is net zoals de A400 van de Turkse luchtmacht voorzien van een ADS-B-transponder. Die kan Flightradar24 eenvoudig volgen als er een ontvanger in de buurt is. Veel militaire toestellen hebben een ouder type transponder en die worden door Flightradar24 gevolgd middels MLAT. Flightradar24 schrijft daarover: "For our purposes, MLAT requires four or more receivers in a region to receive a signal from the same aircraft." Er zijn kennelijk in die omgeving alleen rondom Dubai en Muscat voldoende zenders om vliegtuigen in die omgeving via MLAT te kunnen volgen.
Op zich niet zo heel erg bijzonder. Dat toestel van Kam Air is net zoals de A400 van de Turkse luchtmacht voorzien van een ADS-B-transponder. Die kan Flightradar24 eenvoudig volgen als er een ontvanger in de buurt is. Veel militaire toestellen hebben een ouder type transponder en die worden door Flightradar24 gevolgd middels MLAT. Flightradar24 schrijft daarover: "For our purposes, MLAT requires four or more receivers in a region to receive a signal from the same aircraft." Er zijn kennelijk in die omgeving alleen rondom Dubai en Muscat voldoende zenders om vliegtuigen in die omgeving via MLAT te kunnen volgen.
Be yourself, no matter what they say ...
Afghanistan is meer een tribale samenleving, lijkt mij inderdaad lastig om dan te spreken over een land dat gevallen is.ehtweak schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:32:
Afghanistan is helemaal niet gevallen.
Eerder dat president Ghani en de corruptie rond hem gevallen zijn
[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 18-08-2021 12:15 ]
voske schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:12:
[...]
offtopic:
Op zich niet zo heel erg bijzonder. Dat toestel van Kam Air is net zoals de A400 van de Turkse luchtmacht voorzien van een ADS-B-transponder. Die kan Flightradar24 eenvoudig volgen. Veel militaire toestellen hebben een ouder type transponder en die worden door Flightradar24 gevolgd middels MLAT. Flightradar24 schrijft daarover: "For our purposes, MLAT requires four or more receivers in a region to receive a signal from the same aircraft." Er zijn kennelijk in die omgeving alleen rondom Dubai en Muscat voldoende zenders om vliegtuigen in die omgeving via MLAT te kunnen volgen.
offtopic:
Daarnaast is het zo dat FR24 er voor kiest boven bepaalde gebieden sowieso geen militaire toestellen weer te geven, zoals boven Nederland bijvoorbeeld. Deze militaire activiteit kun je wel zien via een site zoals globe.adsbexchange.com
Daarnaast is het zo dat FR24 er voor kiest boven bepaalde gebieden sowieso geen militaire toestellen weer te geven, zoals boven Nederland bijvoorbeeld. Deze militaire activiteit kun je wel zien via een site zoals globe.adsbexchange.com
Dat betekent, stam + t .
De Nederlandse C130 is onderweg.. (blauw) (G-988) https://www.flightradar24.com/NAF30/28d2ae9c
In paars links de Nederlandse AIRBUS A-330-200 (T-055) https://www.flightradar24.com/MMF56/28d2b097
Geen idee wat we aan deze info hebben, maar wel leuk vliegtuigjes tracken.
In paars links de Nederlandse AIRBUS A-330-200 (T-055) https://www.flightradar24.com/MMF56/28d2b097
:strip_exif()/f/image/jX2PQl5PhqOvUmHQJnWVyfaU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door tony-stark op 18-08-2021 12:49 ]
Nu ben ik niet helemaal op de hoogte van de aantallen Taliban strijders, maar de afgelopen dagen heb ik getallen rond de 70.000 langs zien komen. Dan is een leger van 20.000 man niet niks. Ik vermoed dat een stabiel Afghanistan voorlopig nog ver weg is.XWB schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:12:
@DaniëlWW2 Maar ook hier geldt, het Afghan National Army Commando Corps is (of was) 'slechts' ongeveer 20.000 man groot. En de westerse luchtsteun hebben ze nu niet meer, dus qua slagkracht zijn ze erop achteruit gegaan. Wellicht zal het leiden tot schermutselingen in diverse gebieden, maar de taliban uit het land verdrijven zie ik niet meer gebeuren.
tony-stark schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:41:
And, as we speak...
Op dit moment is er een Boeing 767-224(ER) uit Moskou rondjes aan het draaien boven Kabul:
https://www.flightradar24.com/UTA9051/28d2cbfd
:strip_exif()/f/image/RkdcQgmOFwDfz23i4Nu6PcRi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 18-08-2021 13:29 ]
https://theintercept.com/2021/08/17/afghanistan-taliban-military-biometrics/
Dit benadrukt denk ik nog meer het belang om nu zoveel mogelijk te evacueren .
.THE TALIBAN HAVE seized U.S. military biometrics devices that could aid in the identification of Afghans who assisted coalition forces, current and former military officials have told The Intercept
Dat je een heli niet zomaar kunt meenemen begrijp ik maar dat je dit systeem niet even onklaar maakt of even de db wewrite is toch wel ernstige nalatigheid op zn minst. Nu ben ik er nog niet over uit of de Taliban er ook gelijk gebruik van zou maken om mensen op te gaan sporen en te straffen.earvaag schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:31:
https://theintercept.com/2021/08/17/afghanistan-taliban-military-biometrics/
[...]
.
Desalniettemin was het veel beter geweest als ze het niet in handen hadden gekregen natuurlijk...
Zojuist vermeld door minister Bijleveld tijdens het kamerdebat: Er is een C-17 uit de NATO pool vertrokken vanuit Kabul met o.a. 35 Nederlanders aan boord, op weg naar Tbilisi (Georgië). Wellicht deze vlucht: https://www.flightradar24.com/BARTK94/28d33e19
[ Voor 4% gewijzigd door Tourniquet op 18-08-2021 13:40 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Op Reddit zie je posts dat de Nothern Alliance zich verzamelt in de provincie Panjshir. Schijnt onder commando van de vroegere vice-president van Afghanistan te staan. Hier zie je een Twitter bericht:
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
Hier hebben ze het dan weer over Parwan:
Hier nog wat info:
Heb geen bevestiging van de authenticiteit van de berichten, enkel deze linkjes.
Hier hebben ze het dan weer over Parwan:
Hier nog wat info:
Heb geen bevestiging van de authenticiteit van de berichten, enkel deze linkjes.
Het toverwoord is GBU, CEP is bij de laatste modellen echt klein (<2 meter), geleiding door laser vanaf de grond (bv @Edmin) lucht, (Reaper, Predator, Apache, Tiger, Kiowa, jachtvliegtuigen met bv Lantirn pods) of zelfs vanuit de ruimte (experimenteel). De truc is om je payload tegen zo laag mogelijke kosten ter plaatse te krijgen. Dit is dezelfde methode als internationaal transport: hoe verder, hoe groter de voertuigen.DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:21:
[...]
Hoi Ed, meteen dan twee vragen.
....
Tweede is in hoeverre zijn die zware bommenwerpers nu echt afhankelijk van mensen op de grond die een airstrike naar doel begeleiden? Zeker een B-52 is immers niet bijzonder snel, heeft heel veel munitie aan boord met een serieuze danger zone rond de impact, waardoor je moet oppassen waar je zelfs een 500 ponder laat inslaan. Ik heb namelijk wat moeite om me voor te stellen hoe je dit effectief kan gebruiken op niet statische doelen zonder goede inlichtingen. Want willekeurig bommen rondgooien en hopen dat ze binnen 2km van het doel inslaan, is niet langer meer de standaard nee.
We got confirmation from several sources that the #Taliban are negotiating bounties for every Afghan that worked for @ResoluteSupport with the respective @NATO countries to be evacuated.
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 18 augustus 2021
No one will be allowed to enter #Kabul airport, before the price is fix ...#Afghanistan
Sjah, dat ze er een voordeel uit willen halen zat er wel aan te komen. Het maakt het er alleen niet makkelijker op.
Edit: wel toevallig dat er juist nu op de NOS voorbij komt dat de reserves van de Afghaanse Centrale Bank waarschijnlijk niet toegankelijk zijn voor de Taliban aangezien veruit het meeste in het buitenland ligt, o.a. de VS
[ Voor 37% gewijzigd door eric.1 op 18-08-2021 14:03 ]
Je ziet hem nu landen YouTube: LIVE: View of Kabul airport as evacuation flights continueehtweak schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:28:
[...]
![]()
And, as we speak...
Op dit moment is er een Boeing 767-224(ER) uit Moskou rondjes aan het draaien boven Kabul:
https://www.flightradar24.com/UTA9051/28d2cbfd
[Afbeelding]
Er lijken toch wel aardig wat (militaire) vliegtuigen te vertrekken
Geloof me, je hoeft mij niet uit te gaan leggen wat er tegenwoordig allemaal is. Net zoals dat ik me ook heel goed besef dat zelfs de kleinste bommen al voor heel wat schade kunnen zorgen en je dus niet zomaar iets kan gaan opblazen als je ook maar iets geeft om burgerslachtoffers.jgj82 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:42:
[...]
Het toverwoord is GBU, CEP is bij de laatste modellen echt klein (<2 meter), geleiding door laser vanaf de grond (bv @Edmin) lucht, (Reaper, Predator, Apache, Tiger, Kiowa, jachtvliegtuigen met bv Lantirn pods) of zelfs vanuit de ruimte (experimenteel). De truc is om je payload tegen zo laag mogelijke kosten ter plaatse te krijgen. Dit is dezelfde methode als internationaal transport: hoe verder, hoe groter de voertuigen.
Het punt is dat ook een B-52 of B-1, een duidelijk doel moet hebben en niet eindeloos kan rondvliegen en half willekeurig wat bommen kan afwerpen op vermoedde doelen. Je hebt inlichtingen nodig om een doel te identificeren. En mijn vraag is juist waar is iemand op de grond dus wel nodig om dit goed te doen.
Bijzonder!Sjurm schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:49:
[...]
Je ziet hem nu landen YouTube: LIVE: View of Kabul airport as evacuation flights continue
Een verse, gestarte livestream vanuit Kabul.
En blijkbaar zit daar iemand live in te zoomen en vliegtuigen te volgen. (Russen)
Dat alle (commerciële) communicatie nog niet gekapt is...
[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 18-08-2021 13:55 ]
Al die gezellige foto's van de taliban in kermisatracties heeft al 1 belangrijk persoon overgehaald.. precies wat de Taliban wilt.. Hoe kunnen mensen zo goedgelovig zijn?
Zodra ze uit het daglicht zijn, zullen ze wel hun ware aard laten zien. In andere steden en dorpen doen ze dit al namelijk.
Ruimte geven? nouja weinig keuze hier. Strak in de gaten houden en wel alvast assets bevriezen van wat we kunnen doen. Tegelijkertijd banden aanhalen met landen eromheen.Britain’s army chief says the Taliban could be different this time
From CNN’s Vasco Cotovio in Lisbon and Sarah Dean in London
The British Chief of Defence Staff Nick Carter says he thinks the Taliban have changed and says the West needs to give them space.
“I do think that they have changed,” Carter said in an interview with Sky News on Wednesday morning. “I think they recognize that over the course of the last 20 years, Afghanistan has evolved, they recognize the fundamental role that women have played in that evolution and yes, at the moment they will undoubtedly say they want to respect women’s rights under Islamic law.”
“That doesn’t necessarily mean they won’t allow them to be involved in government and in education and in medicine and those things they need them to be involved in,” he added.
Since reclaiming Kabul on Sunday, the Taliban have repeatedly said the gains of women over the last two decades will be protected as they take over. Despite the group's promises, it is clear that many Afghan women are fearful that they will once again be treated as "lower class" and forced to live under the Taliban's strict interpretation of Islamic law.
Previously under Taliban rule, women had to wear head-to-toe coverings, weren't allowed to study or work and were forbidden from traveling alone. TV, music and non-Islamic holidays were also banned.
CNN teams in Kabul have observed a significant drop in the number of women on the streets since the Taliban takeover, in comparison to a few days ago. Those who do venture out are dressing more conservatively, some with their faces covered with niqabs, or veils. Burqas had become a less common sight in Kabul over the past two decades, but the news that the Taliban is once again in charge has sparked an increase in sales, shopkeepers have told CNN.
In the interview, Gen. Carter went on to refer to the Taliban as a group of “country boys” who were bound by a “code of honor.”
“I think we have to be patient, we have to give them the space to show how they are going to step up to the plate,” he said. “Whether or not we can work with them will very much depend on how they treat all Afghans.”
“All I’m saying is, let’s see how this evolves because we may well be surprised by it,” he also said. “Yes, we should do it very carefully, yes we should be fundamentally suspicious because we know where they came from.”
His remarks were echoed by British Prime Minister Boris Johnson, who was debating the situation in Afghanistan in the UK House of Commons on Wednesday. Johnson told Parliament, “We must face the reality of a change of regime in Afghanistan.”
Johnson said it would be a mistake "to recognize any new regime in Kabul prematurely or bilaterally" before adding, “we will judge this regime based on the choices it makes and by its actions rather than by its words."
Zodra ze uit het daglicht zijn, zullen ze wel hun ware aard laten zien. In andere steden en dorpen doen ze dit al namelijk.
Een FAC (Forward Air Controller) praat de piloten letterlijk naar het door de lokale commandant aangewezen doel en kan dit zonodig aanstralen afhankelijk van het ingezette wapen. Zolang de USA daar personeel op de grond heeft zitten zullen ze zorgen voor CAS. Die FACcers zitten in de eenheden of worden toegevoegd afhankelijk van de missie. En gezien, KAIA, Baghram en Kandahar niet meer in gebruik zijn zullen ze deze grote jongens gebruiken omdat die nu eenmaal het goedkoopst en meest geschikt zijn voor deze lange missies.DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:50:
[...]
Geloof me, je hoeft mij niet uit te gaan leggen wat er tegenwoordig allemaal is. Net zoals dat ik me ook heel goed besef dat zelfs de kleinste bommen al voor heel wat schade kunnen zorgen en je dus niet zomaar iets kan gaan opblazen als je ook maar iets geeft om burgerslachtoffers.
Het punt is dat ook een B-52 of B-1, een duidelijk doel moet hebben en niet eindeloos kan rondvliegen en half willekeurig wat bommen kan afwerpen op vermoedde doelen. Je hebt inlichtingen nodig om een doel te identificeren. En mijn vraag is juist waar is iemand op de grond dus wel nodig om dit goed te doen.
[ Voor 8% gewijzigd door jgj82 op 18-08-2021 14:06 ]
Er zijn nu al foto's en filmpjes te vinden dat hun ware aard nu al getoond wordt.Bensimpel|IA schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:59:
Al die gezellige foto's van de taliban in kermisatracties heeft al 1 belangrijk persoon overgehaald.. precies wat de Taliban wilt.. Hoe kunnen mensen zo goedgelovig zijn?
[...]
Ruimte geven? nouja weinig keuze hier. Strak in de gaten houden en wel alvast assets bevriezen van wat we kunnen doen. Tegelijkertijd banden aanhalen met landen eromheen.
Images of bloodied Afghans contradict Taliban's claims of moderation
Dit was van eerder dit jaar, maar zegt denk ik genoeg over hoe ze er echt in staan. Staat filmpje in tweet
Taliban collapses with laughter as journalist asks if they would be willing to accept democratic governance that voted in female politicians - and then tells camera to stop filming. “It made me laugh” he says.pic.twitter.com/km0s1Lkzx5
— David Patrikarakos (@dpatrikarakos) 17 augustus 2021
Excuses als deze al gepost was, zit niet continue in het topic
[ Voor 4% gewijzigd door Pompi op 18-08-2021 14:07 ]
Ik weet ook wat een FAC is. Ik weet zelfs dat de Duitsers het concept als eerste hebben toegepast in WO2.jgj82 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:03:
[...]
Een FAC (Forward Air Controller) praat de piloten letterlijk naar het door de lokale commandant aangewezen doel en kan dit zonodig aanstralen afhankelijk van het ingezette wapen. Zolang de USA daar personeel op de grond heeft zitten zullen ze zorgen voor CAS. Die FACcers zitten in de eenheden of worden toegevoegd afhankelijk van de missie.
Mijn vraag is iets heel anders, namelijk wanneer is een FAC echt nodig in de moderne wereld met drones etc. Want ik probeer een stukje realiteit op de grond te achterhalen.
Drones zijn magisch noch onkwetsbaar. Elke additionele schakel in de keten is een vertraging en een interpretatie. De beslissing ligt daar waar de consequentie ligt, in het veld. Laat ik dit zeggen, er is geen effectieve inzet van drones zonder aanwezigheid op de grond.DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:09:
[...]
Ik weet ook wat een FAC is. Ik weet zelfs dat de Duitsers het concept als eerste hebben toegepast in WO2.
Mijn vraag is iets heel anders, namelijk wanneer is een FAC echt nodig in de moderne wereld met drones etc. Want ik probeer een stukje realiteit op de grond te achterhalen.
Hier ligt menige perverse prikkel voor perspectief naar reflexief gebruik van drones als blanket measure. En daar zijn ze niet geschikt voor.
Ah, got yah. Als je zoals NL tot voor kort geen assets hebt die voortzettingsvermogen hebben boven je TAOR. Dus grote (C)UAV's zoals Predator, Reaper of Global Hawk. Of als je teveel gevechten tegelijk voert om overal een eye in the sky te hebben. Of als het zo chaotisch is als rond KAIA op het moment.DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:09:
[...]
Ik weet ook wat een FAC is. Ik weet zelfs dat de Duitsers het concept als eerste hebben toegepast in WO2.
Ik vind het eigenlijk best raar dat militaire vliegtuigen op een missie (ook al is die missie personen ophalen) te tracken zijn. De taliban zullen zo gek niet zijn, maar ze hebben ook toegang tot het luchtafweergeschut van Afghanistan.tony-stark schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:41:
De Nederlandse C130 is onderweg.. (blauw) (G-988) https://www.flightradar24.com/NAF30/28d2ae9c
[Afbeelding]
/▌
Daar moet je je niet teveel van voorstellen, dat is op wat oude kanonnen en misschien manpads na niet bestaand. En de Taliban weet ook dat zodra ze op deze toestellen gaan schieten de reactie "Swift and forceful" gaat zijn.Marzman schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:15:
[...]
Ik vind het eigenlijk best raar dat militaire vliegtuigen op een missie (ook al is die missie personen ophalen) te tracken zijn. De taliban zullen zo gek niet zijn, maar ze hebben ook toegang tot het luchtafweergeschut van Afghanistan.
[ Voor 1% gewijzigd door jgj82 op 18-08-2021 14:31 . Reden: fout in qoute ]
Je ziet meestal dat ze de ADS-B transponder alleen aan hebben staan als ze op luchtroutes vliegen waar ook veel civiele toestellen vliegen. Eenmaal in de buurt van Afghanistan gaat de ADS-B vaak uit en verdwijnen ze van FR24.Marzman schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:15:
[...]
Ik vind het eigenlijk best raar dat militaire vliegtuigen op een missie (ook al is die missie personen ophalen) te tracken zijn. De taliban zullen zo gek niet zijn, maar ze hebben ook toegang tot het luchtafweergeschut van Afghanistan.
2e A330 MRTT nu onderweg vanuit Keulen:
https://www.flightradar24.com/MMF12/28d35a66
[ Voor 6% gewijzigd door Tourniquet op 18-08-2021 14:21 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Van wiki: Wikipedia: TalibanErikT738 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:54:
[...]
Nu ben ik niet helemaal op de hoogte van de aantallen Taliban strijders, maar de afgelopen dagen heb ik getallen rond de 70.000 langs zien komen. Dan is een leger van 20.000 man niet niks. Ik vermoed dat een stabiel Afghanistan voorlopig nog ver weg is.
200,000 (2017 est.)
75,000 (2021 est.)
Schijnbaar 125000 minder sinds 2017. Het lijkt me sterk. Of het waren er nooit 200000 of het zijn er nu geen 75000. Maar het het vrijlaten van alle gevangenen lijkt me dat ze de laatste dagen in elk geval weer iets gegroeid zijn.
[ Voor 1% gewijzigd door MrMonkE op 18-08-2021 14:24 . Reden: verwijzing index verwijderd ]
★ What does that mean? ★
Dit vind ik toch altijd het straatje 'gevaarlijk', niet de Taliban an sich, maar de manier hoe alles wordt neergezet. Je kan elk volk met 'selectieve interviews en fotos' wel op een specifieke manier wegzetten, logisch bij een grote bevolking heb je uiteenlopende meningen/manieren.Pompi schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:05:
[...]
Er zijn nu al foto's en filmpjes te vinden dat hun ware aard nu al getoond wordt.
Images of bloodied Afghans contradict Taliban's claims of moderation
Dit was van eerder dit jaar, maar zegt denk ik genoeg over hoe ze er echt in staan. Staat filmpje in tweet
[Twitter]
Excuses als deze al gepost was, zit niet continue in het topic
Natuurlijk zal er wel een 'brede visie van waarde en normen' zijn, maar het is maar net met welk doel zo'n nieuwsverslaggever dit wil wegzetten.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Het is iets wat op veel manieren ook buiten ons perspectief valt. Tegenwoordig.MrMonkE schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:23:
[...]
Van wiki: Wikipedia: Taliban
200,000 (2017 est.)[21]
75,000 (2021 est.)[22][23][24]
Schijnbaar 125000 minder sinds 2017. Het lijkt me sterk. Of het waren er nooit 200000 of het zijn er nu geen 75000. Maar het het vrijlaten van alle gevangenen lijkt me dat ze de laatste dagen in elk geval weer iets gegroeid zijn.
Een leger is een organisatorische structuur van eenheden en aantallen, toch? Nou, nee. Dat kan heel erg variëren. Afhankelijk van zelfs geografie en seizoen.
Dit soort discussie is jarenlang terzijde geschoven. Terwijl de waarschuwingen uit eigen geschiedenis er lagen. Er waren goede redenen waarom een Stadhouder huurlingen gebruikte, die waren tenminste betrouwbaar voor compositie en aanwezigheid, die kosten je niet hongersnood omdat het land niet bewerkt werd - en zo meer.
Zowel structuur als omvang van organisaties in het gebied varieert. Maar wij moesten een inzet goedpraten. Het vertalen naar onze definities. Tja.
En daar zit ook een valstrik waar ze nu zelf - even - mee moeten werken. Engageer je niet enkel op de grond, maar ook in IR, dan is tijd en handeling en reactie een zaak van meerdere domeinen. De Saudi hulp voor PR, de Kremlin assistentie voor IR, het helpt ze, maar het betekent ook dat ze niet op meer typische wijze dat soort acties in kunnen zetten en de respons negeren.jgj82 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:19:
[...]
Daar moet je je niet teveel van voorstellen, dat is op wat oude kanonnen en misschien manpads na niet bestaand. En de Taliban weet ook dat zodra ze op deze toestellen gaan schieten de reactie "Swift and decisive" gaat zijn.
Dat gezegd, ik begrijp de instinctieve reactie bij de Amerikanen die zich Teheran herinneren. Dat vliegveld is een, nu ja, het zal de meesten duidelijk zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Virtuozzo op 18-08-2021 14:32 ]
Ik vond hoe de interviewster het in het filmpje vroeg redelijk neutraal. Maar je moet inderdaad oppassen dat je het niet stelt op een manier waarmee het precies in jouw straatje past.SinergyX schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:25:
[...]
Dit vind ik toch altijd het straatje 'gevaarlijk', niet de Taliban an sich, maar de manier hoe alles wordt neergezet. Je kan elk volk met 'selectieve interviews en fotos' wel op een specifieke manier wegzetten, logisch bij een grote bevolking heb je uiteenlopende meningen/manieren.
Natuurlijk zal er wel een 'brede visie van waarde en normen' zijn, maar het is maar net met welk doel zo'n nieuwsverslaggever dit wil wegzetten.
Let op:
We gaan hier niet:
-Beginnen over migranten.
-Maatschappelijke problemen hier erbij halen.
-Geen gruwelijke beelden zoals bijvoorbeeld doodgeschoten mensen of mensen die van een opstijgende vliegtuig vallen.
We gaan hier niet:
-Beginnen over migranten.
-Maatschappelijke problemen hier erbij halen.
-Geen gruwelijke beelden zoals bijvoorbeeld doodgeschoten mensen of mensen die van een opstijgende vliegtuig vallen.