Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 16:33
Tourniquet schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:34:
Vraag me wel af hoe (o.a.) Nederland nu de Afghaanse medewerkers naar het vliegveld gaat krijgen, als de toegangswegen inmiddels onder controle zijn van de Taliban. Je zou dan extracties (bijv. per heli) moeten gaan organiseren vanaf omliggend gebied waar ze nog wel veilig heen kunnen gaan.
Als ik het zo hoor en zie naar verwachting niet, "buiten" is in handen van de Taliban.

We hebben geen troepen daar anders dan wat force protection "straks", om ambassade personeel en vliegtuigen te beschermen/bewaken. Uiteindelijk sterk afhankelijk van de Amerikanen en die gaan in mijn ogen geen mensen riskeren om Afghanen op te pikken.
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:35:
[...]

Maar de ambassadeur zelf was dus niet in het land en gaat nu terug met een handvol militairen ?
De zaakgelastigde schijnt toevallig aan het einde van z'n rotatie zitten en werd vervangen. Daarnaast zijn ook personeel van andere landen vertrokken uit Afghanistan op advies van de Amerikaanse troepen, die niet konden garanderen dat de luchthaven open kon blijven. (exacte tijdspad moet ik je even schuldig blijven want dat debat is wat rommelig telkens)

[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 17-08-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

C17 geprobeerd te boeken, niet gelukt. KDC10 Onderweg nu volgens Bijleveld.
Tevens twee C130s onderweg.

Vliegveld nu open, maar bereiken daarvan is problematisch.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 17-08-2021 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
MikeyMan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:05:
Wel mooi dat we dan morgen van start gaan... met de luchtbrug en het ambassade personeel aan de slag gaat :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 19:38
TIGER1125 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:05:
De zaakgelastigde schijnt toevallig aan het einde van z'n rotatie zitten en werd vervangen. Daarnaast zijn ook personeel van andere landen vertrokken uit Afghanistan op advies van de Amerikaanse troepen, die niet konden garanderen dat de luchthaven open kon blijven. (exacte tijdspad moet ik je even schuldig blijven want dat debat is wat rommelig telkens)
Ok helder, geen idee wat er dan nog wel zat, maar kan wel wat van invloed zijn geweest op leiding / aansturing, maar goed verder weinig aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Apache4u schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

Ja precies, mijn punt is ook niet dat de VS daar niet weg zou moeten gaan (want in mijn optiek moesten ze dat wel, liefst nadat Bin Laden gedood was), maar dat het "land" zelf blijkbaar zo corrupt en ongeorganiseerd is dat je het het ANA niet eens voor de volle 100% kwalijk kan nemen dat er nu niet gevochten is.
Toen trump enkel met de taliban onderhandelde en de afghaanse regering negeerde was het pleit beslist: iedereen die macht heeft in het land wist toen al dat de vorige regering geen kans maakte.

Tuurlijk dat die dan massaal overlopen van zodra de VS weg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:13
YakuzA schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:02:
En voor de afwisseling komt Wilders zodrekt aan het woord die elke Afghaan naar Nederland 1 teveel vind?
Wilders zit er niet bij, maar dat is een standpunt vanuit zijn partij. Dat is iets heel anders dan 100x hetzelfde vragen terwijl dat niet kan omdat dat tegen de regels van een ander land is en/of tegen de wens van mensen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

PolarBear schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:56:
[...]

Je had ook niet al het personeel weg hoeven halen, wel al het niet essentiële personeel. Sterker dat was begin van de maand al het advies van de Nederlandse overheid
+ dat men alvast had kunnen beginnen met het voorbereiden met visum aanvragen, nu moet men het allemaal in Nederland gaan uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:41
Andyk125 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:23:
[...]

Ik denk dat je hier veel te ingewikkeld over nadenkt en dat de grootste reden is dat men niet de VS of andere landen een reden wil geven om vergeldingsacties uit te voeren. Stel je voor dat er een buitenlandse burger omkomt, laat staan iemand uit de VS, dan ziet de VS en de bevolking dat al snel een daad tegen het hele land en kan het zo maar zijn dat men graag wil dat er ingegrepen wordt.

In dat opzicht doet de Taliban dit allemaal wel slim. Zo veel mogelijk buitenstaanders het land uitsturen zodat men later ongecontroleerd hun gang kan gaan.
Precies. De vijand is nu bezig om zo snel mogelijk te vluchten, waarom zou de Taliban ze daarbij willen storen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

migchiell schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Precies. De vijand is nu bezig om zo snel mogelijk te vluchten, waarom zou de Taliban ze daarbij willen storen?
Ik zag een filmpje voorbij komen waarbij een taliban letterlijk iemand over de muur schiet die terug wou vanaf het vliegveld. De Taliban is volgens mij de vluchtelingen liever kwijt dan rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 16:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

TIGER1125 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:05:
[...]

Als ik het zo hoor en zie naar verwachting niet, "buiten" is in handen van de Taliban.

We hebben geen troepen daar anders dan wat force protection "straks", om ambassade personeel en vliegtuigen te beschermen/bewaken. Uiteindelijk sterk afhankelijk van de Amerikanen en die gaan in mijn ogen geen mensen riskeren om Afghanen op te pikken.
Daarom vraag ik me af wat het plan nu is, want de mogelijkheden lijken me beperkt. Voor extracties kun je inderdaad bijna niet buiten de Amerikanen.
MikeyMan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:05:

Vliegveld nu open, maar bereiken daarvan is problematisch.
Die KDC10 gaat zo te zien eerst ook naar Jordanië, waar zaterdag en vanmorgen al 2 C130's heen zijn gevlogen. Dat wordt dan blijkbaar de basis "in de regio" waarvandaan ze naar Kaboel gaan zodra dat kan.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Tourniquet schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:18:
[...]

Daarom vraag ik me af wat het plan nu is, want de mogelijkheden lijken me beperkt. Voor extracties kun je inderdaad bijna niet buiten de Amerikanen.

[...]

Die KDC10 gaat zo te zien eerst ook naar Jordanië, waar zaterdag en vanmorgen al 2 C130's heen zijn gevlogen. Dat wordt dan blijkbaar de basis "in de regio" waarvandaan ze naar Kaboel gaan zodra dat kan.
Die DC-10 schiet tenminste een beetje op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat ik tot nu toe opmerkelijk vond...

Ik hoorde dat er 1000 tolken zijn geweest. Verder is het ambassadepersoneel die avond direct het land
uitgevlogen en was de tijdelijke ambassade op het vliegveld bemand door het lokale personeel. Er is nu een consulair noodteam onderweg van 5 man met 60 beveiligers.

Mensen die kunnen aantonen dat ze tolk zijn geweest mogen mee. Het lokale ambassadepersoneel mag ook mee.

Mensen met overige baantjes voor NL worden momenteel niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:13
Wolly schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:30:
Wat ik tot nu toe opmerkelijk vond...

Ik hoorde dat er 1000 tolken zijn geweest. Verder is het ambassadepersoneel die avond direct het land
uitgevlogen en was de tijdelijke ambassade op het vliegveld bemand door het lokale personeel. Er is nu een consulair noodteam onderweg van 5 man met 60 beveiligers.

Mensen die kunnen aantonen dat ze tolk zijn geweest mogen mee. Het lokale ambassadepersoneel mag ook mee.

Mensen met overige baantjes voor NL worden momenteel niet meegenomen.
1000 is incl. gezinsleden waarvan er nu al zo'n 500 (dus incl. gezinsleden) in Nederland zijn. Zo begrijp ik dat stuk.

Ambassadepersoneel kreeg in de nacht te horen dat ze, hun gezinnen, spullen moesten inpakken en op het vliegveld de tijdelijke ambassade moesten runnen. Sommige zijn toen al op vluchten gezet. Zo begrijp ik dat stuk.

En ik begrijp dat iedereen die voor Nederland heeft gewerkt mee mag. Dus ook de 'eitjesbakker', zoals iemand in het debat werd genoemd. Maar de tolken mochten daarvoor zichzelf al aanmelden, die anderen niet. Zo begrijp ik dat stuk.

Er lopen 2 situaties door elkaar. De situatie voordat de regering van Afghanistan is afgezet en de situatie daarna. Tijdens het debat merk je ook duidelijk dat sommigen (links in dit geval) dat echt zwaar door elkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:38:
[...]

1000 is incl. gezinsleden waarvan er nu al zo'n 500 (dus incl. gezinsleden) in Nederland zijn. Zo begrijp ik dat stuk.
Zou kunnen, maar Broekers Knol zei duidelijk 1000 tolken.
Ambassadepersoneel kreeg in de nacht te horen dat ze, hun gezinnen, spullen moesten inpakken en op het vliegveld de tijdelijke ambassade moesten runnen. Sommige zijn toen al op vluchten gezet. Zo begrijp ik dat stuk.
Er werd duidelijk gezegd dat het NL personeel is weggevlogen vanwege de Last Call. Renske Leijten heeft daarop nog gevraagd of het lokale personeel de lokatie op het vliegveld bemande en het antwoord daarop was ontwijkend op zijn Kaags.
En ik begrijp dat iedereen die voor Nederland heeft gewerkt mee mag. Dus ook de 'eitjesbakker', zoals iemand in het debat werd genoemd. Maar de tolken mochten daarvoor zichzelf al aanmelden, die anderen niet. Zo begrijp ik dat stuk.
Iedereen die niet in de rol ambassadepersoneel of tolk fungeerde mag zich melden en men gaat dan kijken wat men kan doen. Het is zeker niet zo dat die automatisch mee mogen.
Er lopen 2 situaties door elkaar. De situatie voordat de regering van Afghanistan is afgezet en de situatie daarna. Tijdens het debat merk je ook duidelijk dat sommigen (links in dit geval) dat echt zwaar door elkaar halen.
Er is maar 1 situatie, die van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 14:54

stuffer

Ondertietel

gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:25:
[...]
Die DC-10 schiet tenminste een beetje op :)
Die gaat sneller dan de c130 kan ik je uit ervaring vertellen :)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
stuffer schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:49:
[...]

Die gaat sneller dan de c130 kan ik je uit ervaring vertellen :)
Wellicht die 2 C-130s er al vast heen gevlogen, onderwijl de rest qua personeel en spullen vertrek gereedmaken, die KDC-10 haalt ze toch wel in. En dan hebben ze nu keuze of ze met die KDC-10 op kabul kunnen landen, of dat dat met de herculessen moet en dan ergens in de buurt weer overladen op de KDC-10 en terug naar huis.
Hmm voor als nog lijken ze niet in jordanie te gaan stoppen, kan ook nog dat ze die militairen eerst met een vliegtuig van een andere natie naar kaboel gaan brengen om daar de handel op de rit en klaar te hebben zodat ze de handel snel kunnen oppikken.

[ Voor 19% gewijzigd door gekkie op 17-08-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

Wellicht die 2 C-130s er al vast heen gevlogen, onderwijl de rest qua personeel en spullen vertrek gereedmaken, die KDC-10 haalt ze toch wel in. En dan hebben ze nu keuze of ze met die KDC-10 op kabul kunnen landen, of dat dat met de herculessen moet en dan ergens in de buurt weer overladen op de KDC-10 en terug naar huis.
De KDC-10 (NAF40) vlieg nu nochtans wel over Amman heen en is nog niet aan het dalen. Gaat denk ik door naar Qatar of de VAE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

Wellicht die 2 C-130s er al vast heen gevlogen, onderwijl de rest qua personeel en spullen vertrek gereedmaken, die KDC-10 haalt ze toch wel in. En dan hebben ze nu keuze of ze met die KDC-10 op kabul kunnen landen, of dat dat met de herculessen moet en dan ergens in de buurt weer overladen op de KDC-10 en terug naar huis. Hmm voor als nog lijken ze niet in jordanie te gaan stoppen.
Mijn eerste vlucht die kant op was ook in de kdc10 naar Oezbekistan en vanaf daar met een (geloof ik) Duitse C130 naar kabul. Is al weer lang geleden.

Zag btw dat Camp Warehouse nog op Google maps staat en van de ANA was tot voor kort. Dat was m'n plek toen (lang geleden, begin nu grijs te worden :X )

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
stuffer schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:01:
[...]
Mijn eerste vlucht die kant op was ook in de kdc10 naar Oezbekistan en vanaf daar met een (geloof ik) Duitse C130 naar kabul. Is al weer lang geleden.

Zag btw dat Camp Warehouse nog op Google maps staat en van de ANA was tot voor kort. Dat was m'n plek toen (lang geleden, begin nu grijs te worden :X )
Ah daar in het begin gediend dan ?
Zag zonet de italianen en australiers ook met een C130 op de zuidelijke route, dus dat zal het voor ons dan ook wel gaan worden uiteindelijk. Lijkt deze keer niet heel veel via oezbekistan te gaan, keertje de duitsers geloof ik en dat was het wel. Maar goed de meeste basissen liggen ook op het arabisch schiereiland.

Zal daar inmiddels ook wel druk zijn met wat ze allemaal al terug gevlogen hebben, heb je toch ook wel lijnvluchten voor nodig om dat verder over de plas heen te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door gekkie op 17-08-2021 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die c130's gaan vanuit Amman een retourtje Kabul niet redden. Zelfs vanuit de VAE wordt dat krap.
Google vertelt me dat de range van zo'n toestel +/- 3800 km is. Bijtanken zit er volgens mij ook niet in voor dat type en ik neem aan dat Iran's luchtruim een no-go area is? Iemand enig idee hoe die route loopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVO5rMdyi8NoYhDNJB0AfsN4G9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YaTR9VjDoPTI108A9r4Fa03S.png?f=fotoalbum_large

Edit: Een behulpzame tweaker wees me op een bron, dichter bij huis, defensie, waar de range op 5500km wordt gezet:
https://www.defensie.nl/o...rcules-transportvliegtuig

[ Voor 11% gewijzigd door Apache4u op 17-08-2021 17:01 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:14:
[...]

Ah daar in het begin gediend dan ?
Zag zonet de italianen en australiers ook met een C130 op de zuidelijke route, dus dat zal het voor ons dan ook wel gaan worden uiteindelijk. Lijkt deze keer niet heel veel via oezbekistan te gaan, keertje de duitsers geloof ik en dat was het wel. Maar goed de meeste basissen liggen ook op het arabisch schiereiland.

Zal daar inmiddels ook wel druk zijn met wat ze allemaal al terug gevlogen hebben, heb je toch ook wel lijnvluchten voor nodig om dat verder over de plas heen te krijgen.
Ja in 2002/2003 in Kabul en 2005 in Kandahar.

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Apache4u schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:40:
Die c130's gaan vanuit Amman een retourtje Kabul niet redden. Zelfs vanuit de VAE wordt dat krap.
Google vertelt me dat de range van zo'n toestel +/- 3800 km is. Bijtanken zit er volgens mij ook niet in voor dat type en ik neem aan dat Iran's luchtruim een no-go area is? Iemand enig idee hoe die route loopt?

[Afbeelding]
Tja, ben benieuwd. Ik weet niet wat het plan is met de Herculessen, maar 1 ervan is nu Zuidoostwaarts vertrokken uit Amman:
https://www.flightradar24.com/NAF31/28d0f34c

edit, die Herculessen gaan pendelen blijkbaar:
Het is de bedoeling dat er de komende dagen twee Nederlandse Hercules-transportvliegtuigen worden gebruikt. "Vanuit een nabij land zullen die een luchtbrug opzetten. Die kunnen elke dag een paar keer op en neer vliegen", zei minister Bijleveld in de Tweede Kamer.

[ Voor 21% gewijzigd door Tourniquet op 17-08-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Zojuist even de persco van de Taliban teruggekeken, opvallend genoeg geen bordjes met betrekking tot corona wel een dispenser handdesinfectiemiddel. :+

Terugkomend op de persco, wanneer de Taliban doet wat ze verklaren zijn buitenlanders gewoon veilig, en kunnen de ambassades weer open. Is alles vergeten en vergeven, evenals het feit dat Afghanistan geen broeinest zal worden voor terroristen om het westen aan te vallen, mogen vrouwen gewoon hun ding doen en blijft de media gewoon vrij.

Dat gezegd hebbende voeren ze waarschijnlijk wel de Sharia in, maar dat is een interne zaak van het land waar anderen zich niet mee hoeven te bemoeien.

[ Voor 7% gewijzigd door TIGER1125 op 17-08-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vrijwel het enige vliegtuig boven Afghanistan wat op dit moment publiekelijk zichtbaar is:

https://www.flightradar24.com/PYTHN52/28d01860

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fh3d2Hxoon-UYV4pgHd4bpAfz2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeSIK8fVbWvTO0Q4ngmjyZXh.jpg?f=fotoalbum_large

Om de boel in de gaten te houden... 8)

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 17-08-2021 17:31 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:35
Het bevreemd mij dat de Taliban zo, nou ja, vreedzaam te werk gaat. Ook de filmpjes die je online ziet van de Taliban in Kabul zijn redelijk gemoedelijk. Zelfs al is het alleen maar propaganda, zo ken ik de islamitische extremisten niet. Ik vermoed dat ik echt geen snars snap van de politieke situatie in Afghanistan.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-10 20:23
ehtweak schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:30:
Vrijwel het enige vliegtuig boven Afghanistan wat op dit moment publiekelijk zichtbaar is:

https://www.flightradar24.com/PYTHN52/28d01860

[Afbeelding]

Om de boel in de gaten te houden... 8)
Circa 20 minuten geleden was er nog een geland. Verder waren er vijf zichtbaar in de Golf van Oman welke later rond Pakistan verdwenen. Dus er is activiteit buiten dat ene zichtbare vliegtuig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
stuffer schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:47:
[...]
Ja in 2002/2003 in Kabul en 2005 in Kandahar.
Tweemaal zelfs, zul je er wellicht met wat andere ogen naar kijken dan de rest van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Apache4u schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:40:

[Afbeelding]

Edit: Een behulpzame tweaker wees me op een bron, dichter bij huis, defensie, waar de range op 5500km wordt gezet:
https://www.defensie.nl/o...rcules-transportvliegtuig
Vanmiddag ik denk vanuit dubai 2 c130 door de golf van oman zien gaan, buiten iran om, een italiaanse en een australische. Wellicht dat die dan wel deels bijgetankt worden op de grond in kabul.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
TIGER1125 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:06:

Dat gezegd hebbende voeren ze waarschijnlijk wel de Sharia in, maar dat is een interne zaak van het land waar anderen zich niet mee hoeven te bemoeien.
Doen we bij Saudi Arabië ook niet al te moeilijk over.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
pingkiller schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:31:
Het bevreemd mij dat de Taliban zo, nou ja, vreedzaam te werk gaat. Ook de filmpjes die je online ziet van de Taliban in Kabul zijn redelijk gemoedelijk. Zelfs al is het alleen maar propaganda, zo ken ik de islamitische extremisten niet. Ik vermoed dat ik echt geen snars snap van de politieke situatie in Afghanistan.
Ik ga er vanuit dat PR momenteel één van de hoogste prioriteiten heeft.
Deze video van CNN-oorlogsverslaggeefster Clarissa Ward op Reddit waarin ze de gelegenheid heeft om vragen te stellen laat dat denk ik ook wel zien.
Natuurlijk is het totaal niet in lijn met het beeld wat we hier hebben: van barbaren zonder enige vorm van respect voor vrouwen / menselijk leven.

Ik kan mij voorstellen dat het heel wat waard is om de publieke opinie in het westen flink te laten twijfelen over wat we daar de afgelopen 20 jaar gedaan hebben, misschien zijn het wel die mensen die gewoon gekke dingen vanuit wanhoop deden om hun vrijheid terug te krijgen.

Zo zijn er natuurlijk ook de video's van Taliban die in botsautootjes in een speelpark rijden, en de video van Taliban die lol hebben in de sportschool. Ik ga er vanuit dat het propaganda is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:37

DropjesLover

Dit dus ->

Zodra de ogen van de westerse wereld weg zijn zullen ze direct naar business-as-usual gaan zoals ook in de districten die ze al in handen hadden.

Als ze nu massaal iedereen gaan vervolgen komen de Amerikanen weer ff democratie en vrijheid brengen, plus dat het land bureaucratisch in elkaar stort, aangezien alle ambtenaren (bureau en bijv. agenten) feitelijk tegenstanders waren.

Nee, dit hebben ze als een echte roversbende slim gespeeld. Lang onderhandelen, vrede beloven en in een week het land overnemen. Ze weten dat over 2 weken de media er geen aandacht meer aan geeft, dan zetten ze alles weer naar hun hand.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:41:
[...]

Vanmiddag ik denk vanuit dubai 2 c130 door de golf van oman zien gaan, buiten iran om, een italiaanse en een australische. Wellicht dat die dan wel deels bijgetankt worden op de grond in kabul.
Schijnt volgens twitter berichten een probleem te zijn v.w.b. brandstof op de grond vandaar, denk ik, de grote hoeveelheid tankvliegtuigen ook af en toe in de lucht. (nu zo snel 2 te zien rond de golf van oman (eentje nu boven Oman en één op weg terug vanuit Afghanistan.)

Tijdens de Pentagon briefing eerder vanmiddag hebben de Amerikanen naar verwachting een evacuatie capaciteit van 8000-9000 personen. (belemmerende factor niet de vliegtuigen, maar het vliegveld)

@ehtweak Weet niet of het hetzelfde toestel is, maar PYTHN52 is echt al de hele dag aan het rondcirkelen daar, nu net verdwenen overigens. :9 (denk dat ze meelezen :+ )

[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 17-08-2021 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wel grappig om te zien:

https://www.flightradar24.com/SHELL25/28d11ab3

en ineens is er een Stratotanker die het land verlaat...

Zeker op weg naar Oman.
Of ergens daar in de buurt:
https://www.americansecur...acilities-Middle-East.pdf
genoeg US steunpunten.

[ Voor 43% gewijzigd door ehtweak op 17-08-2021 17:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Op die filmpjes zie ze wel echt lol hebben. Het is 20 jaar later. Deze Taliban zijn een andere generatie. Kan best dat het regime wat minder strikt zal zijn dan het vorige Talibanregime. Zal ook wel van de regio afhangen lijkt me. In Kabul wat meer mogelijk dan in een of ander achterlijk gat. (Net als hier...)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 20:42

InFamous

excommunicado

IThom schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:44:
[...]

Deze video van CNN-oorlogsverslaggeefster Clarissa Ward op Reddit waarin ze de gelegenheid heeft om vragen te stellen laat dat denk ik ook wel zien.
Natuurlijk is het totaal niet in lijn met het beeld wat we hier hebben: van barbaren zonder enige vorm van respect voor vrouwen / menselijk leven.

Ik kan mij voorstellen dat het heel wat waard is om de publieke opinie in het westen flink te laten twijfelen over wat we daar de afgelopen 20 jaar gedaan hebben, misschien zijn het wel die mensen die gewoon gekke dingen vanuit wanhoop deden om hun vrijheid terug te krijgen.

Zo zijn er natuurlijk ook de video's van Taliban die in botsautootjes in een speelpark rijden, en de video van Taliban die lol hebben in de sportschool. Ik ga er vanuit dat het propaganda is.
Daarentegen zijn er ook filmpjes in omloop waarbij de Taliban gewonde tegenstanders levend onthoofd. Ik heb daarbij ook sterk het gevoel dat er momenteel veel propaganda wordt gemaakt.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08
‘Als iedereen zich aan de sharia houdt is iedereen veilig.’

Dat zegt genoeg, dus ik deel de mening wel dat zodra we weg zijn uit Afganistan het onthoofden en stenigen lekker doorgang kan vinden. Vrouwen weer thuis en bedekt en iedereen leefde weer relatief kort en ongelukkig.

Waarom zou het nu anders zijn?

Dit dus:

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-08-2021 17:58 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:28

Liberteh

All your base belong to me

De Taliban heeft vorig jaar een deal gesloten met het land dat niet met terroristen onderhandeld. Hier in is opgenomen dat wat zich nu afspeelt in Afghanistan. Daarom gebeurt dit zo "vriendelijk" vanuit de Taliban. Ik snap niet wat er zo mysterieus aan is. Wat het gesprek van de dag moet zijn is dat Biden op nationale TV heeft gezegd dat ze daar nooit voor de democratie en vrijheid waren. Dit was voor ons de enige reden om mee te doen. Hiervoor hebben heel veel Nederlanders nu PTSD of zijn nu dood. Vanwege een leugen.

https://www.state.gov/wp-...-Afghanistan-02.29.20.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Liberteh op 17-08-2021 18:04 ]

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

't Is verslavend, die Flightradar. ;)

Rond Dubai een hoop militaire vliegtuigen. Het ene moment zijn ze zichtbaar, ff later zijn ze weer 'stealth'

Ik spot op dit moment:

USAF Lockheed MC-130W Combat Spear
RAF Airbus A400M
USAF Lockheed MC-130W Combat Spear
USAF Boeing KC-135T Stratotanker
USAF Boeing KC-135F Stratotanker
USAF Boeing C-17A Globemaster III
RNAF McDonnell-Douglas KDC10

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
TIGER1125 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:47:
[...]
Schijnt volgens twitter berichten een probleem te zijn v.w.b. brandstof op de grond vandaar, denk ik, de grote hoeveelheid tankvliegtuigen ook af en toe in de lucht. (nu zo snel 2 te zien rond de golf van oman (eentje nu boven Oman en één op weg terug vanuit Afghanistan.)
Yups dat was al wel bekend, maar die amerikanen doen bijna alles in de lucht omdat die hele vloot aan C17's dat kan, dus misschien dat er zo wat over blijft voor de mindere goden.
Tijdens de Pentagon briefing eerder vanmiddag hebben de Amerikanen naar verwachting een evacuatie capaciteit van 8000-9000 personen. (belemmerende factor niet de vliegtuigen, maar het vliegveld)

@ehtweak Weet niet of het hetzelfde toestel is, maar PYTHN52 is echt al de hele dag aan het rondcirkelen daar, nu net verdwenen overigens. :9 (denk dat ze meelezen :+ )
Je vraagt je bijna of je het die Amerikanen niet gewoon moet laten doen qua efficiëntie en pik de handel maar op op een van de basis in het midden-oosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:19
Tourniquet schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:00:
[...]

Tja, ben benieuwd. Ik weet niet wat het plan is met de Herculessen, maar 1 ervan is nu Zuidoostwaarts vertrokken uit Amman:
(...)
edit, die Herculessen gaan pendelen blijkbaar:
[...]
De DC-10 is inmiddels ook de Verenigde Arabische Emiraten voorbij. Het lijkt erop dat Nederland net als België naar Islamabad gaat. De Belgische luchtmacht gaat namelijk ook pendelen vanaf Islamabad.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Liberteh schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:03:
De Taliban heeft vorig jaar een deal gesloten met het land dat niet met terroristen onderhandeld. Hier in is opgenomen dat wat zich nu afspeelt in Afghanistan. Daarom gebeurt dit zo "vriendelijk" vanuit de Taliban. Ik snap niet wat er zo mysterieus aan is. Wat het gesprek van de dag moet zijn is dat Biden op nationale TV heeft gezegd dat ze daar nooit voor de democratie en vrijheid waren. Dit was voor ons de enige reden om mee te doen. Hiervoor hebben heel veel Nederlanders nu PTSD of zijn nu dood. Vanwege een leugen.

Is dat zo? De NAVO is toch naar Afghanistan gegaan als direct gevolg van nine eleven? Artikel 5 situatie:
On September 12, 2001, the day after the terrorist attacks at the World Trade Center and Pentagon, NATO invoked Article 5 for the first time in its history, committing its members to stand by the United States in its response to the attacks. In a four-paragraph resolution that passed unanimously, the organization reflected its understanding that the threats to global security had changed radically in the 52 years since the alliance was founded.
https://www.history.com/n...aning-history-world-war-2
Dat er daarna een wederopbouwmissie van gemaakt is (vooral op papier / in naam?) kun je de Amerikanen niet aanrekenen. Daar zijn we zelf bij geweest en daar hadden we ook terug kunnen trekken (want ons commitment is beperkt tot artikel 5 yada yada). Voor een achtergrond rond de Nederlandse narratieven, zie bijvoorbeeld dit artikel, open access via de UU: Fighting the War at Home: Strategic Narratives, Elite Responsiveness, and the Dutch Mission in Afghanistan, 2006–2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:11:
[...]
Je vraagt je bijna of je het die Amerikanen niet gewoon moet laten doen qua efficiëntie en pik de handel maar op op een van de basis in het midden-oosten.
Hmm, misschien theoretisch gezien wel.
Tegelijkertijd zou het natuurlijk een PR-drama zijn als Nederland niet in de buurt van Kabul was, de VS de kastanjes uit het vuur zou laten halen en er uiteindelijk een aantal mensen niet tijdig geëvacueerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
..
Wat het gesprek van de dag moet zijn is dat Biden op nationale TV heeft gezegd dat ze daar nooit voor de democratie en vrijheid waren. Dit was voor ons de enige reden om mee te doen. Hiervoor hebben heel veel Nederlanders nu PTSD of zijn nu dood. Vanwege een leugen.
Wie bedoel je met 'ze daar'? Afghanistan? Ik vind (en vond) het vrij naïef om te denken dat de stammenleden in Afghanistan voor democratie en vrijheid zijn. Dat zijn ze in meerderheid nooit geweest, denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voske
  • Laatst online: 23:19
Verwijderd1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:22:
[...]

Is dat zo? De NAVO is toch naar Afghanistan gegaan als direct gevolg van nine eleven? Artikel 5 situatie:
Los van de vraag of de deelname van NAVO-lidstaten aan operatie Enduring Freedom plaatsvond op basis van artikel 5, heeft de deelname van de NAVO aan ISAF in ieder geval niet op basis van artikel 5 plaatsgevonden. ISAF was een door de VN gemandateerde vredesmacht. Het mandaat van ISAF was aanvankelijk "to assist the Afghan Interim Authority in the maintenance of security in Kabul and its surrounding areas, so that the Afghan Interim Authority as well as the personnel of the United Nations can operate in a secure environment".
In 2003 werd het mandaat van ISAF uitgebreid "to allow it, as resources permit, to support the Afghan Transitional Authority and its successors in the maintenance of security in areas of Afghanistan outside of Kabul and its environs, so that the Afghan Authorities as well as the personnel of the United Nations and other international civilian personnel engaged, in particular, in reconstruction and humanitarian efforts, can operate in a secure environment, and to provide security assistance for the performance of other tasks in support of the Bonn Agreement".
De autorisatie van ISAF is vervolgens door de Veiligheidsraad telkens verlengd tot 31 december 2014.

De NAVO-missie Resolute Support (die aanving in 2015) vond evenmin plaats op grond van artikel 5.

[ Voor 3% gewijzigd door voske op 17-08-2021 19:20 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
TIGER1125 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:06:
Zojuist even de persco van de Taliban teruggekeken, opvallend genoeg geen bordjes met betrekking tot corona wel een dispenser handdesinfectiemiddel. :+

Terugkomend op de persco, wanneer de Taliban doet wat ze verklaren zijn buitenlanders gewoon veilig, en kunnen de ambassades weer open. Is alles vergeten en vergeven, evenals het feit dat Afghanistan geen broeinest zal worden voor terroristen om het westen aan te vallen, mogen vrouwen gewoon hun ding doen en blijft de media gewoon vrij.

De PR agentschappen betaald door de Saudis zijn hun geld waard.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online

Kijk uit.

De missie had nooit mandaat voor nation building, dat is het bepalende criterium. Wij hier zijn gewoon in de propaganda meegegaan elke keer wanneer daar over gesproken werd in het kader van afbouw van de missie.

Als er thuis één leergang is, dan is het wel dat we heel gewoon meegedaan hebben. Ongeacht PR, omstandigheden of wat dan ook. En dat wisten we vanaf het begin. We moeten nu niet gaan doen alsof we verontwaardigd zijn.

Ik zal een hint geven waarom elke keer weer het niet lukte om de missie af te bouwen: https://theintercept.com/...istan-war-defense-stocks/

En dat heeft ook nu weer een staartje. Immers, alles wat zo leuk opgeklopt wordt in media die niet de moeite doen om volledig te zijn maar enkel op opinie te bankieren zijn dezelfde media die elke keer opnieuw met diezelfde conglomeraten handjes gehouden hebben. Logisch ook, ze hebben meerderheidsbelangen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
desmond schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:26:
[...]

Wie bedoel je met 'ze daar'? Afghanistan? Ik vind (en vond) het vrij naïef om te denken dat de stammenleden in Afghanistan voor democratie en vrijheid zijn. Dat zijn ze in meerderheid nooit geweest, denk ik.
Tot aan de komst van de Britten wel, beetje saillant. Daarna is het er met verdeel & heers uitgehaald.

Dat is echter wel waarom het nu zuur is voor de delen van bevolking in gebieden waar lokale missies ongeacht afwezig mandaat wel aan nation building gedaan hebben. Daar zat het er weer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:56:
[...]

‘Als iedereen zich aan de sharia houdt is iedereen veilig.’

Dat zegt genoeg, dus ik deel de mening wel dat zodra we weg zijn uit Afganistan het onthoofden en stenigen lekker doorgang kan vinden. Vrouwen weer thuis en bedekt en iedereen leefde weer relatief kort en ongelukkig.

Waarom zou het nu anders zijn?

Dit dus:

[Embed]
De vleesmarkten zijn al maanden weer actief in de gebieden door de Taliban overgenomen. Maar het moet gezegd worden, ze zijn dit keer voorzien van flink wat PR. Het valt wat buiten beeld omdat de primaire focus daarvan op de VS gericht is, maar heel serieus, dit is agentschappen, lobbyisten, ga zo door. Een kennis werkt bij een NY Times, die heeft serieus moeite moeten doen - redactioneel - om de brief voor assistentie collega journalisten op de grond voor het Witte Huis schoon te houden van PR voor de Taliban.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
voske schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:17:
[...]

Los van de vraag of de deelname van NAVO-lidstaten aan operatie Enduring Freedom plaatsvond op basis van artikel 5, heeft de deelname van de NAVO aan ISAF in ieder geval niet op basis van artikel 5 plaatsgevonden. ISAF was een door de VN gemandateerde vredesmacht. Het mandaat van ISAF was aanvankelijk "to assist the Afghan Interim Authority in the maintenance of security in Kabul and its surrounding areas, so that the Afghan Interim Authority as well as the personnel of the United Nations can operate in a secure environment".
In 2003 werd het mandaat van ISAF uitgebreid "to allow it, as resources permit, to support the Afghan Transitional Authority and its successors in the maintenance of security in areas of Afghanistan outside of Kabul and its environs, so that the Afghan Authorities as well as the personnel of the United Nations and other international civilian personnel engaged, in particular, in reconstruction and humanitarian efforts, can operate in a secure environment, and to provide security assistance for the performance of other tasks in support of the Bonn Agreement".
De autorisatie van ISAF is vervolgens door de Veiligheidsraad telkens verlengd tot 31 december 2014.

De NAVO-missie Resolute Support (die aanving in 2015) vond evenmin plaats op grond van artikel 5.
Fair enough, maar die vervolgmissies buiten artikel 5 waren dan geen verplichte koek? Als in, de Tweede Kamer had ook niet akkoord kunnen gaan zonder dat ze daarmee de NAVO belofte van collectieve verdediging breken.

Houdbare regime change is ingewikkeld, als je dat moet hedgen met termen als 'as resources permit' dan komt het mij over als een halve commitment die gedoemd was om te falen. Of zoals Rob de Wijk schreef (in z'n recente column in Trouw, maar zoals hij zegt ook in 2007):
Als het kabinet er tien jaar voor uittrekt om van achterstandswijken prachtwijken te maken, moet je er honderd jaar voor uittrekken om van het vroegmiddeleeuwse Uruzgan een prachtprovincie te maken, schreef ik in mei 2007. Toch was ik destijds voorstander van de gang naar Afghanistan. Ik vond het ondenkbaar dat het Taliban-regime onderdak bood aan terroristen die de aanslagen van 11 september 2001 op het Wereldhandelscentrum in New York en op het Pentagon in Washington op hun geweten hadden.

[...]

Maar in de verbouw van Afghanistan tot een gezellige en welvarende democratie naar Nederlands voorbeeld heb ik nooit geloofd. Toch wilden de Westerse landen, Nederland incluis, per se een wederopbouwmissie. De wens om meisjes weer naar school te sturen werd een belangrijk argument om aan de wederopbouwmissie deel te nemen.

https://www.trouw.nl/opin...k-nooit-geloofd~b45a6e0d/
En ik heb ook @Virtuozzo 's eerdere vergelijking met Duitsland en Japan post-WW2 gezien. Ik vraag me toch af of dat opgaat, in die gevallen was de oude structuur (Hitler en het Japanse leiderschap in WW2) helemaal afgebroken. Daarnaast was er handel om die landen in westerse gemeenschap op te nemen. Dat is in Afghanistan volgens mij niet gebeurd en dan vind er ook geen houdbare regime change plaats. Met de VN resolutie erbij zou ik concluderen dat die resources er niet waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
IThom schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:44:
[...]

Heel serieus, die PR is een professionele organisatie. De invloed van de Saudis is bitter merkbaar. Daar werken ook Amerikaanse maatschappijen aan mee, kwestie van geld. Een klein legioen lobbyisten loopt rond in medialand. Maar ook op de grond daar ter plekke. Journalisten worden aan de hand genomen, dat zou normaliter tot vragen leiden, maar het zijn wel bijzondere omstandigheden. Er is reden tot angst, navigeren in begeleiding is dan echt niet vreemd.

Maar ja, zoiets heeft dus wel effect in beeldvorming. Want het is niet de journalist die deze kan bepalen. Vaak ook dat niet eens zoekt te bepalen. Maar redactie, eigenaar, lobbyist.

CNN is op het moment echt een prachtig punt van studie voor mensen in communicatiewetenschappen en organisatiekunde. Enfin, prachtig, het is wel pijnlijk.

Maar dat is dan ook meteen de bredere context. Heel hard om te zeggen: wat daar op de grond aan de hand is, dat is helemaal niet relevant behoudens voor gebruik in de arena van narratief in de VS zelf.

En ja, dat zegt veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:30:

[...]

En ik heb ook @Virtuozzo 's eerdere vergelijking met Duitsland en Japan post-WW2 gezien. Ik vraag me toch af of dat opgaat, in die gevallen was de oude structuur (Hitler en het Japanse leiderschap in WW2) helemaal afgebroken. Daarnaast was er handel om die landen in westerse gemeenschap op te nemen. Dat is in Afghanistan volgens mij niet gebeurd en dan vind er ook geen houdbare regime change plaats. Met de VN resolutie erbij zou ik concluderen dat die resources er niet waren.
Wat daar gedaan is, dat is in Afghanistan nooit geprobeerd.

Je kan een pad naar democratie en zelfs open samenleving forceren, compleet met schoonmaak van reactionaire componenten en weerstanden binnen sociale geografie.

Maar dan moet je wel dat draaiboek nemen. En de prijs willen betalen, want die is hoog - extra hoog daar waar de historische precedent buiten herinnering van lokale cultuur valt.

Maar niemand wilde dat. Dit is geopolitiek.

De Saudis wilden een basis voor extremisme, een toolbox van macht voor OPEC, en een pressiemiddel in de rug van Iran.
Pakistan, Oezbekistan, regionale geopolitiek, extremisme als voedingsbodem / reservoir. Verdienmodel.
Rusland, oud trauma, maar ook een enorme component van georganiseerde misdaad. Drugs.

Een paar Europese landen en - saillant genoeg - in die periode China zochten naar wegen voor stabilisatie. China dacht toen nog de Silk Roads via de route van Alexander de Grote te kunnen laten lopen. Nu ja, daar zijn wel achter gekomen. En toen hun Oeigoeren "problematiek" bekend werd, zagen ze het nu van een reservoir van chaos elders.

Enfin, we kunnen zo het lijstje af blijven lopen. Links- of rechtsom, we wilden het gewoon niet.

Het forceren was trouwens niet gelukt. Niet omdat het draaiboek niet zou werken daar, maar omdat het thuis niet werkt / toegestaan werd. Heel cru, we verdienden er gewoon teveel aan. Dus als we een mandaat geregeld zouden hebben gekregen, gegarandeerd dat die zakelijke clusters de boel gesaboteerd hadden.

Dat doen ze wel vaker. Ik herinner me nog de pogingen tot stabilisatie van wat wij aan de Afrikaanse oostkust aangericht hebben. Binnen de kortste keren kwamen de PMC's voorbij, en stond alles weer in brand.

Misschien moeten we even nuchter zijn. We zijn thuis vergeten dat democratie afhankelijkheden heeft en kwetsbaar is. Daar zit meer dan een les bij. Wil je elders zaken in orde krijgen met mensen daar dan moet je thuis je zaken op orde hebben en het voortouw nemen van het leidende voorbeeld.

Er is geen enkel voorbeeld te vinden waar we zijn gaan klooien waar het goed gegaan is. Daar waar we wel het leidend voorbeeld waren, daar wel. Zelfs met insurgencies.

Dit is wel een breekpunt in onze tegenwoordige tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:44:
[...]

Wat daar gedaan is, dat is in Afghanistan nooit geprobeerd.
Ik denk dat China het nu gaat proberen. Niet het forceren naar democratie maar wel het vormen van een goede samenwerking met de Talibanregering die komen gaat. Samen houden ze de VS buiten de deur, China kan ze wat wapens leveren, de Taliban belooft zich niet te mengen in Xinjiang, etc. En China bemoeit zich verder niet met de interne zaken in Afghanistan, puur zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:49:
[...]

Ik denk dat China het nu gaat proberen. Niet het forceren naar democratie maar wel het vormen van een goede samenwerking met de Talibanregering die komen gaat. Samen houden ze de VS buiten de deur, China kan ze wat wapens leveren, de Taliban belooft zich niet te mengen in Xinjiang, etc. En China bemoeit zich verder niet met de interne zaken in Afghanistan, puur zakelijk.
Die zijn wel gek 8)

Nee, Afghanistan is nu een proxy van Rusland, en een cliënt van Saudi-Arabië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:52:
[...]

Die zijn wel gek 8)

Een proxy van Rusland? Die moet je eens uitleggen.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:52:
[...]

Die zijn wel gek 8)

Tijd zal het leren, maar ik zie niet waarom China het niet zou doen. Laat ze lekker meedoen met het BRI, een bufferzone als Lukashenko voor de Russen. Dat de Russen en SA er ook nog wat spelen maakt daarvoor niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:01

NMH

Moderator General Chat
Verwijderd1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:30:
Fair enough, maar die vervolgmissies buiten artikel 5 waren dan geen verplichte koek? Als in, de Tweede Kamer had ook niet akkoord kunnen gaan zonder dat ze daarmee de NAVO belofte van collectieve verdediging breken.
Verplicht wellicht niet (maar goed, wat is verplicht in deze context, we halen onze 2% eis ook niet), maar helemaal vrijblijvend ook niet:
Maar al die uitnodigingen dankt ons land niet aan zijn financiële rol op het wereldtoneel, zoals Balkenende en Bos aanvankelijk denken, maar uitsluitend aan zijn bereidheid om met bijna 2000 man gedurende vier jaar een leidende rol in Uruzgan te spelen. Dat blijkt uit verschillende Wikileaks-documenten. Zodra merkbaar wordt dat Nederland mogelijk een einde gaat maken aan de Uruzgan-missie, verdwijnt bij de Amerikanen langzaamaan de noodzaak om Nederland een rol te laten spelen op het wereldtoneel. Ze worden zelfs door Nederlandse ambtenaren uitgenodigd om Bos hiermee onder druk te zetten. Op 3 september 2009 vindt een lunch plaats in de Haagse sociëteit De Witte. Daar spreken de Amerikaanse ambassadeur in Den Haag, Fay Levin, en de Amerikaanse ambassadeur bij de NAVO, Ivo Daalder, met een aantal Nederlandse topambtenaren. Levin schrijft daarover in een geheim telegram: "In a private discussion after lunch, mr. De Gooijer encouraged Daalder to ask Secretary Geithner (de Amerikaanse minister van Financiën red.) to tell Finance Minister Bos that the Netherlands would not have a seat in G20 discussions but for its contributions in Afghanistan."
Doe je leuk mee, dan krijg je een beloning in de vorm van een stoeltje bij de G20. Doe je niet meer mee, dan is de stoel weg. Quid pro quo in de internationale betrekkingen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Het debat was ook weer een gekontdraai van hier tot ginder. Het is ook geen wonder dat er niets geregeld kan worden onder zulks bezielend leiderschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
NMH schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:03:
[...]

Verplicht wellicht niet (maar goed, wat is verplicht in deze context, we halen onze 2% eis ook niet), maar helemaal vrijblijvend ook niet:

[...]

Doe je leuk mee, dan krijg je een beloning in de vorm van een stoeltje bij de G20. Doe je niet meer mee, dan is de stoel weg. Quid pro quo in de internationale betrekkingen. :)
Tuurlijk, maar wat stelt dat stoeltje bij de G20 uiteindelijk voor? Maar goed, Nederland hoeft in zo'n situatie ook de Amerikanen niet te vertellen waar ze hun stoeltje kunnen steken. Daarvoor hebben we de EU. Als Nederland niet wil (om goede redenen, bijvoorbeeld omdat er geen Europees belang is bij de missie in de vorm destijds) en de andere andere EU landen sluiten zich daarbij aan (vanwege de argumenten) dan vangen de Amerikanen alsnog bot. Vergeet ook niet dat wij met twee keer zoveel zijn en de Amerikanen verdienen door toegang op onze markt. In andere woorden, we hoeven ons echt niet uit te laten spelen door een Amerikaanse divide en conquer (wat jouw quote beschrijft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:56
Zou het wellicht kunnen dat het allemaal wel meevalt? En dat ONZE media gekleurd zijn? Zou het kunnen dat de zwijgende meerderheid van die bevolking liever een traditioneel gerund land wil? Een waarin ze gewoon met rust gelaten worden, hun EIGEN normen en waarden kunnen praktiseren?

Je zou een praktiserend moslim zijn in die regio en continu geconfronteerd worden met idealen en normen die niet de jouwe zijn, de afgelopen 20 jaar. Het zou zomaar eens kunnen dat het gros van dat land de taliban met open armen verwelkomd. (dat zou ook de makkelijkste verklaring voor waarom het zo makkelijk ging).

[ Voor 3% gewijzigd door MagniArtistique op 17-08-2021 20:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:54:
[...]

Een proxy van Rusland? Die moet je eens uitleggen.
Nog nooit afgevraagd wie al die logistieke steun in Uzbekistan voor de Taliban verzorgd heeft, wie de drugshandel overgenomen heeft, wie Pompeo adviseerde voorafgaand aan de verdragsonderhandelingen, wie de Taliban adviseerde bij de verdragsonderhandelingen?

Er lopen twee lijnen van invloed door het hele verhaal. De Saudis, en het Kremlin. Regionale en mondiale geopolitieke dynamica ontmoeten elkaar in Afghanistan. Het Kremlin heeft Iran zover gekregen om de ambassade open te houden via IRCG relaties, heeft de Saudis zover gekregen om daar geen stennis over te maken (voor nu, daar komt dat regionale speelveld weer), heeft de Pakistanis zover gekregen dat ze India weer aan het opstoken zijn (nauwelijks berichtgeving over, maar Indische contractors zijn door de Taliban prioritair aangepakt) - er is een flinke lijst.

Afghanistan als land is irrelevant. Als gebied van machtsdynamiek is het een toolbox met verschillende toepassingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:00
Vreedzaam? Het is gewoon een show die ze opstellen, niets anders dan propaganda. Ondertussen slachten ze journalisten af, executeren ze ongewapende soldaten, en zal er vermoedelijk nog het nodige andere te boven komen qua oorlogsmisdaden.

Jammer is natuurlijk met name voor de lokale bevolking dat met een aantal weken de kans groot is dat het allemaal weer oud nieuws is, de gewone burger redelijk in onderdrukking zit en vrijwel niemand zich er nog om bekommert, internationaal gezien dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:09:
Het debat was ook weer een gekontdraai van hier tot ginder. Het is ook geen wonder dat er niets geregeld kan worden onder zulks bezielend leiderschap.
Laissez faire, laissez passer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:27:
[...]

Nog nooit afgevraagd wie al die logistieke steun in Uzbekistan voor de Taliban verzorgd heeft, wie de drugshandel overgenomen heeft, wie Pompeo adviseerde voorafgaand aan de verdragsonderhandelingen, wie de Taliban adviseerde bij de verdragsonderhandelingen?

Er lopen twee lijnen van invloed door het hele verhaal. De Saudis, en het Kremlin. Regionale en mondiale geopolitieke dynamica ontmoeten elkaar in Afghanistan. Het Kremlin heeft Iran zover gekregen om de ambassade open te houden via IRCG relaties, heeft de Saudis zover gekregen om daar geen stennis over te maken (voor nu, daar komt dat regionale speelveld weer), heeft de Pakistanis zover gekregen dat ze India weer aan het opstoken zijn (nauwelijks berichtgeving over, maar Indische contractors zijn door de Taliban prioritair aangepakt) - er is een flinke lijst.

Afghanistan als land is irrelevant. Als gebied van machtsdynamiek is het een toolbox met verschillende toepassingen.
Heb je hier wat bronnen voor? Rusland heeft het niet echt op met de Taliban aangezien diezelfde lui ook stennis aan het schoppen waren in Tsjetsjenië.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Seth brengt de volgorde van zaken inzichtelijk en plausibel:

[Twitter: https://twitter.com/sethabramson/status/1427701122551136270?s=21]

Rest van het draadje voor uitleg. Mogelijk hebben de Afganen eieren voor hun geld gekozen nadat de VS zelf een deal met de TB sloten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 23:16
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:37:
Heb je hier wat bronnen voor? Rusland heeft het niet echt op met de Taliban aangezien diezelfde lui ook stennis aan het schoppen waren in Tsjetsjenië.
Ik denk niet dat we kunnen spreken over "de VS" of "Rusland". Dat doen we uit gemak/gebrek aan beter woord. Het is inderdaad eerder de gevestigde orde en diens belangen en hoe het midden-oosten schaakbord erbij staat op dat moment/toolbox. Het is dus eerder de belangen van de wapenindustrie, de US politici om de opinie/het volk te controleren zodat dit door (heeft kunnen) gaan, en bijv. de club van Poetin en diens belangen in die regionen. Net zoals wij 'doorsnee' burgers waarschijnlijk andere keuzes hadden gemaakt dan "Nederland".

EDIT: Feit is ook dat uit recente posts hier dus blijkt dat inmenging door Rusland/Poetin ons vrijwel onbekend is (@Virtuozzo weet het uiteraard wel): het schaakbord is niet compleet verlicht voor ons. Op eenzelfde manier als de Taliban nu de macht weet te grijpen vanuit de schaduwen. Dezelfde tactieken, dus misschien zelfs met hulp/advies vanuit 'Rusland'. ?. EDIT 2: Ah, goeie handel dus...

[ Voor 21% gewijzigd door KleineJoop op 17-08-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-10 08:04
Zojuist een pushmelding op mijn telefoon gehad (nu.nl) met de mededeling dat er slechts 40 mensen waaronder 0 (!) Nederlanders met het evacuatievliegtuig zijn vertrokken. Snap niet hoe zoiets mis kan gaan, is er dan helemaal geen communicatie mogelijk met de grond?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:37:
[...]

Bij DNI maar ook Clingendael zijn analysis beschikbaar, kunnen gewoon aangevraagd worden, zit brononderzoek bij.

De Russen zijn geen Soviets. Het is een Soprano State. Georganiseerde misdaad heerst. De focus is sinds Jeltsin altijd al geweest op het terugkrijgen van de poppy trade. Daar krijgen ze flink wat mooie mineralen bij. En de Taliban verdienen goed want slaven doen het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:59
Lejavh schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:14:
Zojuist een pushmelding op mijn telefoon gehad (nu.nl) met de mededeling dat er slechts 40 mensen waaronder 0 (!) Nederlanders met het evacuatievliegtuig zijn vertrokken. Snap niet hoe zoiets mis kan gaan, is er dan helemaal geen communicatie mogelijk met de grond?!
Heel apart inderdaad. hierbij het NOS artikel

https://nos.nl/artikel/23...okken-zonder-nederlanders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dalijk zijn er 50 landen die allemaal (onder druk van hun parlement) een vliegtuigje hebben laten landen, en zijn er uiteindelijk 500 man opgepikt. Erg efficiënt dit :X

Overigens was dit dus een C17. Geen eigen C130 of KDC10 waar we het al dagen over hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 17-08-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Klopt. Het is een zooi. Competentie en keten is foets. Mensen hebben flink moeite om zich te verplaatsen. En drama over “ja maar laat dan anderen aan boord? Nee!” Perikelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
KleineJoop schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:02:
[...]

Ik denk niet dat we kunnen spreken over "de VS" of "Rusland". Dat doen we uit gemak/gebrek aan beter woord. Het is inderdaad eerder de gevestigde orde en diens belangen en hoe het midden-oosten schaakbord erbij staat op dat moment/toolbox. Het is dus eerder de belangen van de wapenindustrie, de US politici om de opinie/het volk te controleren zodat dit door (heeft kunnen) gaan, en bijv. de club van Poetin en diens belangen in die regionen. Net zoals wij 'doorsnee' burgers waarschijnlijk andere keuzes hadden gemaakt dan "Nederland".

EDIT: Feit is ook dat uit recente posts hier dus blijkt dat inmenging door Rusland/Poetin ons vrijwel onbekend is (@Virtuozzo weet het uiteraard wel): het schaakbord is niet compleet verlicht voor ons. Op eenzelfde manier als de Taliban nu de macht weet te grijpen vanuit de schaduwen. Dezelfde tactieken, dus misschien zelfs met hulp/advies vanuit 'Rusland'. ?.
offtopic:
Dit gaat te ver voor dit topic, maar het is gewoon simpel. We zitten in een oorlog, ongeacht we nu willen of niet. Die wordt in nieuwe arena’s en vaak met nieuwe middelen gevoerd, maar het is een mondiaal conflict waar ook wij gewoon niet aan ontsnappen. En dat conflict is niet traditioneel, is geen kwestie van grenzen of militairen, welkom in de 21e eeuw. We zijn gewoon bezig met een iteratie op het vroege begin van de vorige eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:16:
[...]

Dalijk zijn er 50 landen die allemaal (onder druk van hun parlement) een vliegtuigje hebben laten landen, en zijn er uiteindelijk 500 man opgepikt. Erg efficiënt dit :X

Overigens was dit dus een C17. Geen eigen C130 of KDC10 waar we het al dagen over hebben.
Als ik het goed gezien heb vanmiddag ging het om die kist in Hongarije, maar ik kan me vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:23
MikeyMan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:16:
Dat klopt, deze is namelijk ook pas vandaag opgestegen vanuit zijn standplaats. Er zijn ook nog andere vliegtuigen onderweg:

Er was gisteren toch ook een ander vliegtuig dan die C17 die namens Nederland wou landen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 23:16
Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:20:
offtopic:
Dit gaat te ver voor dit topic, maar het is gewoon simpel. We zitten in een oorlog, ongeacht we nu willen of niet. Die wordt in nieuwe arena’s en vaak met nieuwe middelen gevoerd, maar het is een mondiaal conflict waar ook wij gewoon niet aan ontsnappen. En dat conflict is niet traditioneel, is geen kwestie van grenzen of militairen, welkom in de 21e eeuw. We zijn gewoon bezig met een iteratie op het vroege begin van de vorige eeuw.
offtopic:
Ah ja, helaas. Die sombere analyse ken ik al, ook uit andere topics en bronnen, en die analyse deel ik, maar goed dat we het hier weer even kunnen bevestigen. Niet heel ver off-topic denk ik. En dit conflict is zo breed in het nieuws dat de burger wel een ingang geeft tot die kern. Al is dat misschien te hoopvol/fantast-isch, en zie ik te veel ingangen, bijv. zeer recente sociaal-economische/politieke ontwikkelingen in de VS mbt socialisme. Enfin. Ik hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
KleineJoop schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:26:
[...]

offtopic:
Ah ja, helaas. Die sombere analyse ken ik al, ook uit andere topics en bronnen, en die analyse deel ik, maar goed dat we het hier weer even kunnen bevestigen. Niet heel ver off-topic denk ik. En dit conflict is zo breed in het nieuws dat de burger wel een ingang geeft tot die kern. Al is dat misschien te hoopvol/fantast-isch, en zie ik te veel ingangen, bijv. zeer recente sociaal-economische/politieke ontwikkelingen in de VS mbt socialisme. Enfin. Ik hoop.
offtopic:
autoritarisme, niet socialisme 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Er staan Nederlanders aan de poort, maar niemand laat ze er door. Het is daar druk en chaotisch en er is nog geen toegangsprocedure.

Lees deze draad:

Zie ook de foto’s. Maar ze komen er niet in komende nacht. Veel checkpoint van TB:

[ Voor 26% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-08-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@NiGeLaToR compleet conform verwachting dunkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:20:
[...]

offtopic:
En over wat in het vroege begin van de vorige eeuw hebben we het dan precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:33:
Er staan Nederlanders aan de poort, maar niemand laat ze er door. Het is daar druk en chaotisch en er is nog geen toegangsprocedure.

Lees deze draad:

[Embed]

Zie ook de foto’s. Maar ze komen er niet in komende nacht. Veel checkpoint van TB:

[Embed]
Is hier ook niet een beetje eigen verantwoordelijkheid verwacht?
Los van dat iedereen er vanuit ging dat het nog wel even zou duren, was het ook duidelijk dat het hard ging met het einde van het "normale" leven in Afghanistan.
Als gezin had het niet heel onverstandig geweest om vorige week al weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:37:
[...]

En over wat in het vroege begin van de vorige eeuw hebben we het dan precies?
offtopic:
Iteratief: pandemie / WOI - “vroege begin vorige eeuw” …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
fm77 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:39:
[...]

Is hier ook niet een beetje eigen verantwoordelijkheid verwacht?
Los van dat iedereen er vanuit ging dat het nog wel even zou duren, was het ook duidelijk dat het hard ging met het einde van het "normale" leven in Afghanistan.
Als gezin had het niet heel onverstandig geweest om vorige week al weg te gaan.
Ja, maar daar zit de factor lokale communicatie én de keten met structuur / organisatie.

Je zit op dat soort missies altijd in een heel apart soort bubbel. Zelfs met de beste intenties en middelen sta je los van lokale info sphere, en maar al te makkelijk ook los van die thuis.

Heel cru, maar je wordt altijd door ontwikkelingen overvallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 17-08-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik heb geen oordeel over dat gezin - ik zie een verband tussen vliegtuigen die leeg vliegen en mensen die mee hadden gewild maar niet kunnen.

Of ze eerder hadden moeten gaan? Wie heeft nou werkelijk de Afghaanse capitulatie in 1 week voorspeld? Elke dag kregen we te horen: nou hier houden ze de TB wel tegen.

Nu lijkt het erop dat dit nooit het plan was, dat tegenhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:33:

Lees deze draad:

[Embed]

[Embed]
Het is niet bedoeld om van de zijlijn te roeptoeteren, maar dat daar is volstrekt verklaarbaar. Onder die condities is de poort altijd dicht, en is beweging om op tijd te zijn altijd te laat.

Hier zijn mechanismen van escorte / konvooi voor. Waarom die ontbreken, dat is een vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:52
Als Kaag zegt dat ze dit niet zag aankomen, dan heeft ze slechte adviseurs en kennelijk zelf niet de moeite genomen de geschiedenis van Afghanistan eens wat nader te bestuderen.

Dit is een aardige samenvatting van the late, great, Robert Fisk. Hij schreef dit op de vooravond van de invasie van George Bush & NATO.

https://www.independent.c...robert-fisk-b1719637.html

"On the heights of the Kabul Gorge, they still find ancient belt buckles and corroded sword hilts. You can no longer read the insignia of the British regiments of the old East India Company, but their bones – those of all 16,000 of them – still lie somewhere amid the dark earth and scree of the most forbidding mountains in Afghanistan. Like the British who came later, and the Russians who were to arrive more than a century afterwards, General William Elphinstone’s campaign was surrounded with rhetoric and high principles and ended in disaster. George Bush Junior and Nato, please note."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:39:
[...]

offtopic:
Iteratief: pandemie / WOI - “vroege begin vorige eeuw” …
Daar kun je nog een vrachtwagen doorheen rijden, wees eens wat specifieker. Hoe zie je dit? Dat hoeft niet in 10000 woorden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Sandor_Clegane schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:46:
[...]

Daar kun je nog een vrachtwagen doorheen rijden, wees eens wat specifieker. Hoe zie je dit? Dat hoeft niet in 10000 woorden. ;)
Het zal wel iets met Britten en Amerikanen zijn. Afghanistan was blijkbaar een vredig land voorat de Britten daar kwamen.

https://www.amazon.com/Af...der-against/dp/0306818264

En dat terwijl hierin toch een hoop zich voor de komst van de Britten afspeelt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:44:
[...]

Het is niet bedoeld om van de zijlijn te roeptoeteren, maar dat daar is volstrekt verklaarbaar. Onder die condities is de poort altijd dicht, en is beweging om op tijd te zijn altijd te laat.

Hier zijn mechanismen van escorte / konvooi voor. Waarom die ontbreken, dat is een vraag.
Eens! Daarom begrijp ik niet dat ze blijkbaar in een whatsapp groep met kamerladen, BuZa en ambassade medewerkers zitten - daar heen gaan, beloofd wordt dat iemand de deur open doet en verrassing oh nee toch niet.

Wellicht hebben de behulpzame mensen op afstand ook al geen idee wat er ter plekke gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

IJzerlijm schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:49:
[...]

Het zal wel iets met Britten en Amerikanen zijn. Afghanistan was blijkbaar een vredig land voorat de Britten daar kwamen.
Geen idee, daar ben ik wel even benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:44:
Ik heb geen oordeel over dat gezin - ik zie een verband tussen vliegtuigen die leeg vliegen en mensen die mee hadden gewild maar niet kunnen.

Of ze eerder hadden moeten gaan? Wie heeft nou werkelijk de Afghaanse capitulatie in 1 week voorspeld? Elke dag kregen we te horen: nou hier houden ze de TB wel tegen.

Nu lijkt het erop dat dit nooit het plan was, dat tegenhouden.
Het was ook zeker geen specifiek oordeel over dat gezin. Er kunnen duizenden redenen zijn dat ze een dag later nog steeds niet bij het vliegveld kunnen zijn.

Maar toch vind ik in het algemeen dat het al een tijdje (een paar dagen bijvoorbeeld) duidelijk was dat de boel aan het instorten was. Als je dan wacht tot het allerlaatste moment... Sja... Dan moet de reden dat je zo lang blijft hangen best belangrijk zijn (en misschien is die dat ook). Maar vanuit ouderlijk perspectief was ik al vertrokken toen de eerste berichten naar buiten kwamen dat de Taliban het land over zouden nemen. En dat was niet pas gisteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:32
Waarom zou je sowieso je gezin mee naar Afghanistan nemen? Ik kan dat niet begrijpen. Maar ik hoop dat ze veilig terug kunnen komen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
sig69 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:20:
Waarom zou je sowieso je gezin mee naar Afghanistan nemen? Ik kan dat niet begrijpen. Maar ik hoop dat ze veilig terug kunnen komen.
Sommigen Afghaanse Nederlanders lijken er bijvb om familiebezoek (ziekte) of een begrafenis te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:32
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:24:
[...]

Sommigen Afghaanse Nederlanders lijken er bijvb om familiebezoek (ziekte) of een begrafenis te zitten.
Dat zou kunnen. Maar dan nog.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:24:
[...]

Ach, je zal zo veel redenen kunnen verzinnen. Deze persoon zocht het juist expres op: https://twitter.com/Rimmy...tatus/1426838276703330310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Op 6 augustus werd door de ambassade opgeroepen om direct te vertrekken.

Op 8 augustus kwam de Taliban Kabul binnen.

Dat is natuurlijk wel heel kort dag om tickets te boeken en op tijd weg te wezen. Afgezien van het feit dat je er niets te zoeken hebt als toerist trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Hoe komt Biden er eigenlijk bij om het te hebben over een burgeroorlog in Afghanistan?

Het is machtswisseling waarbij nauwelijks tot geen strijd geleverd wordt.
Wie tegen wie zouden er dan strijden?
De taliban tegen een zeer kleine elite die door het westen in stand gehouden werd?
Veel te weinig voor een oorlog.

Biden had beter kunnen spreken over de Afghaanse vrijheidsstrijd.
Maar dat juist de Amerikanen de bezetter waren, is natuurlijk niet de juiste spin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
BlackMonkey schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:36:
[...]

Ach, je zal zo veel redenen kunnen verzinnen. Deze persoon zocht het juist expres op: https://twitter.com/Rimmy...tatus/1426838276703330310
Dat zijn vreemde sensatiezoekers die tegenwoordig likes en views nodig hebben om het gevoel te krijgen op avontuur te zijgen. Hier werd de vraag gesteld wat je daar met je gezin te zoeken hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Is dit normaal, dat er ook een Boeing B-52H Stratofortress onderweg is?
Van een onbekende plek in de Perzische Golf naar de Golf van Oman?

Met daar, vlak achteraan, een Boeing KC-135T, ook vertrokken vanuit de Perzische Golf.
Of zou de flightdata gescrambled zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUngtSCS1Oky6Fr1tqzfHnXUjKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJF8B2j2uua2K5Ugxlvc5jH5.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
D-Ed schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:46:
[...]

Dat zijn vreemde sensatiezoekers die tegenwoordig likes en views nodig hebben om het gevoel te krijgen op avontuur te zijgen. Hier werd de vraag gesteld wat je daar met je gezin te zoeken hebt...
Ik bedoelde het niet ongepast. Probeerde meer aan te geven dat er tal van redenen zijn om daar op dat moment te zijn. Lijkt mij persoonlijk weinig uitmaken of het specifiek een gezin is. Te laat weg is te laat weg. Genoeg kinderen van diplomaten die de hele wereld zien, soms ook in minder prettige gebieden. Part of the job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
sambalbaj schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:45:
Hoe komt Biden er eigenlijk bij om het te hebben over een burgeroorlog in Afghanistan?

Het is machtswisseling waarbij nauwelijks tot geen strijd geleverd wordt.
Wie tegen wie zouden er dan strijden?
De taliban tegen een zeer kleine elite die door het westen in stand gehouden werd?
Veel te weinig voor een oorlog.

Biden had beter kunnen spreken over de Afghaanse vrijheidsstrijd.
Maar dat juist de Amerikanen de bezetter waren, is natuurlijk niet de juiste spin.
Owk … dat was wel heel weird …

Pagina: 1 ... 13 ... 22 Laatste

Let op:
We gaan hier niet:
-Beginnen over migranten.
-Maatschappelijke problemen hier erbij halen.
-Geen gruwelijke beelden zoals bijvoorbeeld doodgeschoten mensen of mensen die van een opstijgende vliegtuig vallen.