Rukapul schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:40:
Vooral een voorbeeld dat het dom is mensen op die manier aan je te binden zonder de consequenties vooraf open en bloot te aanvaarden. Het kost bakken met politiek kapitaal, geld, negatieve impact op de maatschappij, zorglast, etc.
En dan vraag je je af waarom we na 20 jaar überhaupt nog (zoveel) lokale tolken nodig hebben. Hadden de nonnen in Vught geen tijd, waren beleidsmakers zo dom te denken dat telkens andere mensen invliegen handig zou zijn, ...?
En als je dan mensen lokaal inhuurt waarom dan niet optimaliseren voor ongebonden werknemers om familieherrenigingseffecten te minimaliseren? Etc.
En als je het wel doet, hoe verdisconteer je enigszins redelijk dat het in beginsel een opportunistische koehandel door beide partijen betreft?
Rukapul, dit zijn uitstekende vragen achteraf. Wellicht zijn er een dozijn Ministers van Defensie die daar een goed antwoord op hebben. Of, twee Ministers-President.
Ik wijs je er graag op dat Afghanen die zich nu in een benarde situatie vinden, daar weinig aan hebben. De Nederlandse Overheid heeft gebruik gemaakt van hun diensten. Nu zijn ze in levensgevaar. Nog boven de vraag hoe het zo ver heeft kunnen komen leeft nu vooral de vraag, denk ik, wat voor hen te doen.
Persoonlijk denk ik trouwens dat het Nederlandse leger altijd de samenwerking met de lokale bevolking heeft gezocht. En dat er met een scenario waarbij de Amerikanen feitelijk de stekker uit de Afghaanse "democratie" zouden trekken geen rekening is gehouden. En, dat daarbij in een oogwenk de oude verhoudingen zouden worden hersteld. Een situatie waaruit dan zou voortvloeien dat die mensen die samenwerkten met de Nederlanders gelijk ook collaborateurs zijn in de ogen van diens tegenstanders op het slagveld. Maar goed. Daar komt vast nog wel een staartje aan.
IJzerlijm schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:48:
Stel je voor dat er een week of twee een geheime, enorme airlift was georganiseerd die al die ambassadepersoneel, tolken en hun families het land uit had gevlogen. Dan zouden we nu een spoeddebat hebben gehad hoe 'we' Afghanistan aan de Taliban hadden overgeleverd, dat dit verraad was en dat het onze schuld is dat Kabul gevallen was, iets dat nooit was gebeurd als we gebleven waren.
Dit klinkt me een beetje als een
what if scenario. Persoonlijk denk ik dat de publieke - en daarmee politieke - opinie zou zijn dat niet
wij, maar juist
zij (de Amerikanen) de Afghanen in de steek zouden hebben gelaten. En, dat het Nederland, klein kikkerlandje dat we er zijn, het tij dat daar het gevolg van is niet hadden kunnen keren.
[
Voor 18% gewijzigd door
Helixes op 17-08-2021 14:00
]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000