Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
renegrunn schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:47:
Nog even de speech van Biden nagelezen, paar hoofdpunten:

[list]
• De missie was nooit bedoeld om een land op te bouwen en democratie in te voeren. Het enige doel was terrorisme op Amerikaanse bodem voorkomen.
Klopt. Hard, maar klopt. Er is nooit beleid of mandaat gemaakt voor nation building. Enkel als er in de VS discussie kwam over "bring them home" dan werd ineens een blik "bring democracy" opengetrokken. Door wie, nu ja dat is leuk teruglezen. Maar er zit enorm verschil tussen doctrine toegepast bij mandaat en een lading marketing.
• Er was nooit een goed moment voor de US om zich terug te trekken.
Ook hard. En zelfs al is de steun onder de Amerikaanse bevolking zo groot, dit is voor velen een flinke confrontatie. Amerikaans exceptionalisme zit diep. Het zit al diep in bijvoorbeeld een Nederlandse cultuur, maar hier is het een cultureel fenomeen van groepsdynamica, in de VS is het een culturele component van ordening en gedrag op zowel individueel als groepsniveau.

Het is een moeten toegeven dat men kan falen. Dit is iets onbewust complex daar. It's about winning! Nee. Het is niet eens zero sum.
• Afghaanse leiders hebben opgegeven en het leger is ineengestort, soms zonder te vechten.
Klopt. Maar meestal zonder vechten. Wat leiderschap aangaat, daar zit nog wel enig staartje. Inmiddels zijn de signalen niet van de lucht dat er sprake was van coördinatie tussen degenen die ineens weg waren, en de Taliban zelf. Verklaarbaar, men wil weg met een zak geld want het alternatief is een positie innemen. Maar daar zit echt nog een flinke reconstructie.
• Amerikaanse troepen moeten niet vechten in een land waarin het lokale leger niet voor haar eigen land wil vechten. Het gaat om een burgeroorlog.
Ja dat was wel zuur. Ook in zekere zin ironie. Zuur in de zin van dat het klopt, maar daar een conflict ligt met doctrines van nog uit de tijd van de Koude Oorlog. En dat wordt best wel een intern debat.

Ironie, in de zin van dat het ook gewoon klopt voor condities daar. Terwijl ondertussen in pijnlijk veel opzichten de VS zelf ook in zo'n situatie zitten.
• Hij is de 4e president die dit conflict op zijn agenda heeft staan: met de huidige beslissing stopt de Amerikaanse aanwezigheid en zal niet aan nr. 5 worden overgedragen.
[/list]
Nou, we moeten dat nog zien. Ja, hij is nummer vier. Maar zodra er een Republikeinse president is beginnen de avonturen opnieuw. Geen mens die daar eigenlijk aan twijfelt. De vraag hier is eigenlijk of de volgende president een Democraat is, of een Republikein. Zoals het er nu voor staat, dat laatste.
Wat wel opvalt is dat hij vrijwel niet specifiek op de enorme chaos van afgelopen dagen is ingegaan.
Maar dat is hij wel. Het probleem wat we hier hebben is er een van bias. We horen het niet omdat de redenen die hij geeft precies degenen zijn waar we eigenlijk liever verbaasd over zijn dan dat we er over moeten nadenken en toegeven dat we het eigenlijk altijd al wisten. En zoals hij zei, het komt er gewoon keihard op neer dat de Afghaanse regering én de regionale én lokale machten zich overgegeven hebben. En dat afgezien van een paar eenheden, het "leger" geen leger was.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:06:
[...]

Volgens mij heeft @Virtuozzo dit al eerder uitgelegd, namelijk dat er behoorlijk wat incompetente mensen bij Intelligence rondlopen die destijds door Trump geplaatst zijn. Trump is misschien wel weg maar Biden zit met de erfenis.
Maar goed, dat verklaart niet waarom andere landen niet zelf hebben nagedacht. Als je weet dat legers terug naar huis gaan terwijl er nog mensen zijn die ook mee terug moeten (personeel op de ambassade als die mee terug mogen, Nederlanders die voor NGOs werken) dan moet je die toch eerst op de hoogte brengen en ze de mogelijkheid bieden om mee terug te gaan. Nou ja, moeten misschien niet, maar je staat er wel incompetent bij als je later terug moet omdat je burgers vergeten bent, toch?

Ik snap ook dat het geen schoolreisje is waarbij de ambassadeur een lijstje heeft van alle Nederlanders die nog in Kabul rondlopen maar een beetje meer initiatief vanuit eigen land (al weet ik niet of en in hoeverre dergelijk initiatief er was) mag je toch wel verwachten. Nu komt het toch een beetje over als de Foreign Secretary in YPM die op het nieuws moest horen dat er een conflict was. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:06:
[...]

Volgens mij heeft @Virtuozzo dit al eerder uitgelegd, namelijk dat er behoorlijk wat incompetente mensen bij Intelligence rondlopen die destijds door Trump geplaatst zijn. Trump is misschien wel weg maar Biden zit met de erfenis.
Excuses, IC = Intelligence Community. De term was misschien voor sommigen eerder niet evident. En inderdaad, puin.

Idem bij Defensie / DoD. En als we helemaal compleet willen zijn, een State Department / Buitenlandse Zaken net zo.

In politieke zin is het conform traditionele conservatieve duale focus zo verlopen als gewenst - bruikbaar voor "never waste a crisis" doctrine. Het maakt niets uit wat mis gaat, of wanneer, zolang je het maar kan gebruiken.

En ja, zoals eerder gezegd, dat kost ze even wat moeite om te masseren (zie de berichten hier over verwijderen van eigen publicaties, interviews, speeches en zo meer), maar ze zijn er gewoon goed in.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:09:
[...]

Het zou wellicht kunnen als je de Amerikanen buiten beschouwing zou laten, die hadden echt te veel mensen en troep aldaar om te versjouwen.
Maar dan moeten alle ambassades in een sweep in 2 of 3 klaarstaande vliegtuigen en wegwezen ergens in de nacht, geen gemits en gemaar of een of andere hippie die toch gaat twitteren dat ze het er niet mee eens is. En de volgende ochtend komt het dus al uit, dus al die tolken etc. die hebben in zo'n scenario al min of meer pech want die ga je niet inlichten. en de Amerikanen zie ik met hun wat omvangrijkere presentie niet in een nachtje het vliegtuig pakken. Een operatie met militaire preciezie en in stilte uitvoeren terwijl het voor het merendeel burgers zijn, in deze digitale tijden met expressie op twitter als een soort moderne opium meh.
Daar speelt ook nog veel. Dat issue van die timed / closed orders, het (ver)breken van logistieke overeenkomsten, breuken in communicatie. Drama. Maar ook hier zit eigenaardigheid. Zoals het vluchten van Afghaanse ambtenaren, maar de bezetting van air traffic control bleef gewoon doorgaan, en toen begon het geklooi met civiele vluchten. Pas nadat de Amerikanen dat overnamen is dat - na vereiste initiële militaire landingen - gestabiliseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:14:
[...]

Maar goed, dat verklaart niet waarom andere landen niet zelf hebben nagedacht. Als je weet dat legers terug naar huis gaan terwijl er nog mensen zijn die ook mee terug moeten (personeel op de ambassade als die mee terug mogen, Nederlanders die voor NGOs werken) dan moet je die toch eerst op de hoogte brengen en ze de mogelijkheid bieden om mee terug te gaan. Nou ja, moeten misschien niet, maar je staat er wel incompetent bij als je later terug moet omdat je burgers vergeten bent, toch?

Ik snap ook dat het geen schoolreisje is waarbij de ambassadeur een lijstje heeft van alle Nederlanders die nog in Kabul rondlopen maar een beetje meer initiatief vanuit eigen land (al weet ik niet of en in hoeverre dergelijk initiatief er was) mag je toch wel verwachten. Nu komt het toch een beetje over als de Foreign Secretary in YPM die op het nieuws moest horen dat er een conflict was. :/
Overschat nooit mensen. Echt.

Een kennis is ooit geparkeerd op de ABC eilanden, kreeg een moeilijke opdracht mee, maar het was gewoon parkeren. Hield zich zelf nergens mee bezig. Want er "werd aan gewerkt, elders".

Binnen structuren van verdragsorganisaties is dat nog meer complex. En vaak pijnlijk. Zeker wanneer iets al tig jaren duurt en het business as usual is. Dan wordt niet zelfstandig nagedacht. Het loopt zoals het loopt.

Er zijn landen die daar absoluut niet in meegaan, maar er zijn ook landen die het prachtig vinden. En ja, na al die tijd is het nog steeds geen snoepreisje nee, maar daar zit ook een volgend aspect bij: competentie stuurt je naar plekken waar je eigen belangen hebt. Niet naar elders waar je anderen volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:37
Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:13:
[...]

Maar zodra er een Republikeinse president is beginnen de avonturen opnieuw. Geen mens die daar eigenlijk aan twijfelt.
[...]
Laten we proberen het niet een politieke kleur te geven. We zijn met dit conflict toe aan de 4e administratie, onmogelijk om dit aan een enkele president of partij toe te kennen. Ze hebben allen op hun eigen manier er een potje van gemaakt naar mijn idee.

Dit artikel geeft wel aardig mijn gevoel weer:

https://www.motherjones.c...cle-this-land-sneak-peek/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 19:38
Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:21:
Binnen structuren van verdragsorganisaties is dat nog meer complex. En vaak pijnlijk. Zeker wanneer iets al tig jaren duurt en het business as usual is. Dan wordt niet zelfstandig nagedacht. Het loopt zoals het loopt.
Eigenlijk best een aardige fit, past wel bij het voortdurende "inshallah" en de lamlendigheid die dat geeft omdat je nooit ergens voor verantwoordelijk bent. En iets waarvan ik me kan voorstellen dat het voor een al niet echt gemotiveerde soldaat aardig tegen kan werken en voor een tegenstander als de Taliban juist voor hun door dat semi-puritijnse gedoe.
Wat is de kans dat die God voor mij zal kiezen aangezien we zeggen hetzelfde geloof aan te hangen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:21:
[...]

Overschat nooit mensen. Echt.

Een kennis is ooit geparkeerd op de ABC eilanden, kreeg een moeilijke opdracht mee, maar het was gewoon parkeren. Hield zich zelf nergens mee bezig. Want er "werd aan gewerkt, elders".

Er zijn landen die daar absoluut niet in meegaan, maar er zijn ook landen die het prachtig vinden. En ja, na al die tijd is het nog steeds geen snoepreisje nee, maar daar zit ook een volgend aspect bij: competentie stuurt je naar plekken waar je eigen belangen hebt. Niet naar elders waar je anderen volgt.
Fair enough, maar je kunt het dus niet allemaal Trump in de schoenen schuiven. De les is dat je niet volledig kunt vertrouwen op Amerikaans leiderschap. Ik neem aan dat dat ook de les is die in grotere mate in Europa doordringt, 'Biden heeft de politiepet afgezet'. Om van die hoofdpunten nog eens te quoten:
• Amerikaanse troepen moeten niet vechten in een land waarin het lokale leger niet voor haar eigen land wil vechten. Het gaat om een burgeroorlog.
renegrunn in "De Taliban en de situatie in Afghanistan"
Daarmee wil ik niet zeggen dat er overal een Nederlander mee moet denken, maar misschien dat het wel handig is om bij dit soort missies wat Europese accountability te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
renegrunn schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:22:
[...]

Laten we proberen het niet een politieke kleur te geven. We zijn met dit conflict toe aan de 4e administratie, onmogelijk om dit aan een enkele president of partij toe te kennen. Ze hebben allen op hun eigen manier er een potje van gemaakt naar mijn idee.

ik denk dat het er vooral om ging wie de meeste avonturen initieert in het buitenland, niet zo zeer wie er ook nog mee te maken heeft in z'n ambtstermijn omdat hij het overgedragen heeft gekregen. En als je dan turft dan kom je toch voornamelijk op republikeinen uit de afgelopen decennia.

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 17-08-2021 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
renegrunn schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:22:
[...]

Het is niet wat wij willen of menen. Het is rauwe politiek daar. Links- of rechtsom, hun debat is puur dat: een politieke zero sum confrontatie.

Wat mij opvalt is dat op niveau van bevolking dat veel minder is. Het valt minder op omdat we ons meer op disproportionele signalen concentreren, maar als je in de podcasts en local journalism duikt dan is het beeld een stuk minder politiek. Men was al klaar.

Pur sang is de Amerikaanse buitenlandse politiek voor conflictdynamiek sinds Bush een puinhoop. En dat is een ecosysteem geworden waar elke politieke kant aan getrokken heeft. Met alle gekende perikelen van syndromen in bestuur- en organisatiekunde daarbij.

Wat dat aangaat moet ik zeggen dat het mij ook opvalt dat Biden doorzet ook tegen lobby binnen eigen kring in. Ik vraag me af hoe dat gaat resoneren bij bevolking zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:33:
[...]

ik denk dat het er vooral om ging wie de meeste avonturen initieert in het buitenland, niet zo zeer wie er ook nog mee te maken heeft in z'n ambtstermijn omdat hij het overgedragen heeft gekregen.
Ja, en daar ligt een lijn. Van haviken. En dat zijn Republikeinen. Democraten zijn lang binnen condities gevolgd, geschapen daardoor. Nu zit daar ook een enorme component van Koude Oorlog dynamiek bij, niet te onderschatten.

Maar de War on Terror was een breuk. Democraten hebben geprobeerd een andere draai te geven aan wat toen al bijna "empire" was, maar goed, de SCOTUS beslissing inzake Bush vs. Gore heeft dat de kop ingedrukt. Vanaf dat moment stuiterde iedereen. En met de katalysator van 9/11 helemaal.

Dat is toch wel iets wat wij misschien onderschatten. Zelfs Democraten die tegen haviken en militair-industrieel complex zijn gebruiken de term "righteous war". Het zit diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:33:
Wat dat aangaat moet ik zeggen dat het mij ook opvalt dat Biden doorzet ook tegen lobby binnen eigen kring in. Ik vraag me af hoe dat gaat resoneren bij bevolking zelf.
Het is te hopen dat hij niet vanuit de eigen zijde neergesabeld gaat worden. Begreep dat CNN al aardig "kritisch" was ? Hij heeft nog wel wat belangrijkere zaken te slechten en weinig tijd tot mid-terms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:33:
[...]

Fair enough, maar je kunt het dus niet allemaal Trump in de schoenen schuiven. De les is dat je niet volledig kunt vertrouwen op Amerikaans leiderschap. Ik neem aan dat dat ook de les is die in grotere mate in Europa doordringt, 'Biden heeft de politiepet afgezet'. Om van die hoofdpunten nog eens te quoten:
Oh, dat doe ik ook niet. Ik merk het enkel op omdat we in ons consumeren van informatie een ingebouwde reflex tot reductionisme hebben. Gewoon menselijk. En omdat de impact van Trump / Pompeo (ik noem hem specifiek erbij omdat zijn rol van kritiek en ook vaak eigen belang geweest is) de omstandigheden van het verloop van deze exit hier en nu geschapen hebben.

Dat elke exit puin zou zijn, dat wisten we. Dat een optimale exit onmogelijk zou zijn, dat wisten we. Maar voor context van conflict daar en dat in de VS is beleid en wanbeleid van de vorige administratie een kritiek element voor hoe "snel" in beeld het nu gaat. In bredere context moeten we terug naar de Bush administratie. Want hoe het begon, bepaalde hoe het zou eindigen.
[...]

Daarmee wil ik niet zeggen dat er overal een Nederlander mee moet denken, maar misschien dat het wel handig is om bij dit soort missies wat Europese accountability te hebben.
Ik zou er dan absoluut geen Nederlander bij halen 8) Echt, vraag het dan degene die bij geboorte oude lessen ingepeperd krijgt, de Duitser.

Maar inderdaad, het was mooi geweest. Helaas zat dat er gewoon niet in. Dat kon eigenlijk ook niet. Het is allemaal begonnen in rauwe emotie. Het voortduren dreef op emotie. Dan is er te weinig ruimte voor andere invalshoeken. Tegen de tijd dat die ruimte er kwam, was duidelijk dat rauw zakelijk belang dominant was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:36:
Dat is toch wel iets wat wij misschien onderschatten. Zelfs Democraten die tegen haviken en militair-industrieel complex zijn gebruiken de term "righteous war". Het zit diep.
Mjah wat is er niet righteous in hun eigen ogen, dat gedweep met de beste natie onder godshoede en wat ze er al niet meer bij kunnen verzinnen. Weet jij waar dat zo onstaan is, dat superioriteits gevoel en gedweep met dat er maar één de beste kan zijn en dat zijn zij, voor nu en voor altijd ?
Heeft dat er altijd al echt in gezeten of is dat toch wel aan een specifiek moment toe te wijzen ?

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 17-08-2021 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:33:
Ha een deel van de VOC mentaliteit van Balkenende, we kunnen het weer ! ;)
Zo erg accountable dat die boekwerken die we hebben aangelegd ons nog nagedragen worden (maar onder andere wel het gene wat ons alle wereldzeeën heeft doen bevaren. Goede en effectieve administratie).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:37:
[...]

Het is te hopen dat hij niet vanuit de eigen zijde neergesabeld gaat worden. Begreep dat CNN al aardig "kritisch" was ? Hij heeft nog wel wat belangrijkere zaken te slechten en weinig tijd tot mid-terms.
Er zijn geen "Democratisch media".

Wij denken dat vrij snel, maar er is gewoon geen sprake van. Dit is zoiets als de mythos in Nederland van een linkse NPO. Als je er in duikt is het al snel zo grappig dat het pijnlijk is, die mythe.

Op lokale en regionale niveaus is het er wel, maar, geweest. Daar is niet veel van over. Voornamelijk onder druk van Facebook en Google, maar ook heel gewoon omdat het over de decennia heen opgekocht is.

Er zijn stukken journalistiek in de VS, maar die zijn beperkt. En altijd ondergeschikt. Een BlackRock bijvoorbeeld, er is geen media bedrijf in de VS waar dat bedrijf geen mede eigenaar van is. Er zijn twee oude families met zo'n zelfde invloed. Het is één ecosysteem, primair gelieerd aan structuren van oligarchie.

Men ziet daar Biden echt niet zo zitten. Ook niet in de meer liberale / progressieve kringen. Daar is men veel en veel te gefixeerd op de heilige graal van stock exchange en zo meer. Biden is voor dat establishment iemand die zaken laat schudden. En dat is rauwe ironie, want ja, zie Trump. Maar Trump snappen ze, zo denken ze. Men vergist zich hard, zou wel eens een geschiedenisboek mogen lezen, en wat beter kijken naar wat gedachtegoed is van de oligarchen achter die club (en hoe dat gedachtegoed uitwerkt). Maar goed.

Er zijn nog meer factoren van invloed in dat medialandschap, er is een onderzoekster, Jackie Calmes die heeft er een prachtige studie van gemaakt, bij Pew Research is er ook heel veel te vinden. Maar het komt er gewoon op neer: er is één ecosysteem, dat is een systeem van elite, en binnen dat ecosysteem is de conservatieve kern dominant.

Meer basaal is het een cultureel issue. Amerikaanse politiek en media drijven op brandstof van opinie en controverse. Dat is een grote valstrik, maar goed. Het zit er in algemene zin diep en breed in. It sells. And everybody has to be a brand.

Je kan er een socioloog op loslaten. Enfin, is ook gedaan. Als je er eens dieper in wil duiken (en meteen zien hoe we hier gedragslijnen overnemen), dan is het werk van zo'n socioloog een aanrader: https://www.goodreads.com...71430-sociopathic-society

Die publicatie werkt ook in detail uit waarom conflictvoering zo'n drama van blinde vlekken geworden is in de VS.

Even heel simpel, er zijn zes CEO's die bepalen wat de media doen in de VS. Zij beheren focus van 25 verdere CEO's, die bepalen invulling. Elk daarvan zit op een stoel bij zes policy institutes.

Het is een machtsdynamiek. Geloof nooit iemand die het heeft over vrije markt, vrijhandel, vrije media en zo meer - het is altijd een geklets ontworpen voor misleiding 8) Leuk leesvoer over hoe dat soort machtsdynamiek werkt is te vinden in de Selectorate Theory Framework van Bruce Bueno de Mesquita.

[ Voor 8% gewijzigd door Virtuozzo op 17-08-2021 00:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:43:
[...]

Mjah wat is er niet righteous in hun eigen ogen, dat gedweep met de beste natie onder godshoede en wat ze er al niet meer bij kunnen verzinnen. Weet jij waar dat zo onstaan is, dat superioriteits gevoel en gedweep met dat er maar één de beste kan zijn en dat zijn zij, voor nu en voor altijd ?
Heeft dat er altijd al echt in gezeten of is dat toch wel aan een specifiek moment toe te wijzen ?
Eh, dit gaat wel wat ver voor dit topic ... maar het Amerikaans exceptionalisme is een constructie ontwikkeld door een denk tank in de periode van Lindbergh, die financierde het. Het bouwde voort op een aantal culturele drivers, voegde een aantal prikkels toe ter versterking van het richting kunnen geven aan een ander cultureel narratief, meritocratie. Het idee was om dat een andere lading te geven.

Er is een historicus in de VS die een prachtig archief heeft van hoe dat allemaal zo gegaan is, Cotlar, fantastische reconstructie maar het blijft een schoolvoorbeeld - pijnlijk - van wat we tegenwoordig Cultural Engineering noemen.

Helemaal pijnlijk wordt het wanneer je gaat kijken naar het gedachtegoed van Lindbergh, die denk tank, en de kring financiers (het waren nazis, in die exacte zin van het woord). Enfin, dat is echt iets voor een heel ander topic 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:49:
[...]

Ha een deel van de VOC mentaliteit van Balkenende, we kunnen het weer ! ;)
Zo erg accountable dat die boekwerken die we hebben aangelegd ons nog nagedragen worden (maar onder andere wel het gene wat ons alle wereldzeeën heeft doen bevaren. Goede en effectieve administratie).
Ach joh, we hebben maar twee eeuwen hun schulden af moeten betalen totdat we daar klaar mee waren. Gouden Eeuwen! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Virtuozzo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:51:
Meer basaal is het een cultureel issue. Amerikaanse politiek en media drijven op brandstof van opinie en controverse. Dat is een grote valstrik, maar goed. Het zit er in algemene zin diep en breed in. It sells. And everybody has to be a brand.
Mjah draait waar de beurs tot verworden is daar uiteindelijk ook niet op. Aan stabiele stijging is weinig te verdienen, aan volatiliteit des te meer, mits je de juiste kennis en kennissen hebt en voldoende vermogen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 01:00:
[...]

Mjah draait waar de beurs tot verworden is daar uiteindelijk ook niet op. Aan stabiele stijging is weinig te verdienen, aan volatiliteit des te meer, mits je de juiste kennis en kennissen hebt en voldoende vermogen uiteraard.
Boom and Bust, is een economisch raamwerk ontwikkeld vanuit Never Waste A Crisis doctrine.

Who is the best Early Adopter? The one who creates the crisis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Naja denk dat we te veel off-topic aan het gaan zijn, dus ik ga daar maar eens volledig voor en een tukje doen, het nieuws van morgen zal wel niet veel beter worden dan dat van vandaag.

Hmm en toch nog op de valreep een C130 vertrokken uit Muscat, zonder registratie, maar ik heb van de Britten en Amerikanen daar nog niks van en naar toe zien gaan, hadden wij qua royalty niet een aardige verstandhouding met die lui in Oman en zou het de Bijleveld-express-boemel zijn ?

[ Voor 44% gewijzigd door gekkie op 17-08-2021 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 02:07
Sandor_Clegane schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:46:
[...]

Mwoah, je hele stelling is gebouwd op het feit "dat we het beter wilden maken" (wat dan daadwerkelijk beter is, kunnen we het nog over hebben).

Ik deel die stelling gewoon niet. 20 jaar.... je gaat me niet vertellen als er serieus het idee leefde om dingen "beter te maken" dit niet in 20 jaar heeft kunnen lukken of in ieder meer heeft kunnen opleveren dan we nu zien.

Wat we zien is verregaande corruptie onder het nieuwe bewind (en iedereen wist dat) en de meest verschrikkelijke verhalen over drone strikes, death squads en andere verschrikkingen.

Ik gok dat het lekker zakkenvullen is geweest voor een aantal en veel mensen die het nu hebben over vrouwenrechten en dergelijke doen dat niet omdat ze daadwerkelijk zo begaan zijn met de situatie van vrouwen in Afghanistan maar meer dat ze bang zijn dat de "gravy train" stopt en dit mooi kunnen gebruiken als cynisch "virtue signalling".
Meer dan 1000 miljard uitgeven in een andere land om je te bekommeren om vrouwen rechten. Welke weldenkend mens geloof dat? Het draait natuurlijk allemaal om de grondstoffen en de centen.

https://qz.com/2047785/un...to-afghanistans-minerals/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:48
Mijn voorspelling: de Taliban hebben gewonnen, en nu gaan de tribal leaders onderling weer knokken wie "de echte" leider is. Dit is nog lang niet afgelopen ben ik bang.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:51:
[...]

En daarna sluit ik het niet uit dat er nog wat vuurwerk uit de lucht komt op de spulletjes die via het Afgaanse leger nog is buitgemaakt en waar ze een vermoeden hebben waar die zich bevinden, afhankelijk van hoe waardevol ze die technologie vinden en dat die niet in Chinese of Russische handen gaat vallen uiteindelijk.
Dat valt wel mee. Die drones die zijn buitgemaakt zijn ongewapende Boeing ScanEagles, een variant van een commerciele drone die al jaren aan veel landen verkocht is en waar Iran al kopieen van produceert. De tanks die zijn buitgemaakt zijn dezelfde die de Taliban ooit op het post-Sovjet Afghaanse leger veroverde. Zelfs het modernste materieel, de Blackhawk helikopters, is voor China niet erg boeiend, die hebben ze zelf al lang geleden (1984) gewoon gekocht van de Amerikanen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:11
Nou, we gaan eerst debatteren over hoe het zo mis heeft kunnen gaan. Kunnen we dat moddergooien niet bewaren voor over een week of 2? Laten we nu eerst kijken samen met onze legerleiding hoe we de huidige situatie kunnen redden en onze mensen daar weg krijgen...

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 17-08-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:37:
[...]

Mijjn beeld is wel een beetje veranderd na gisteren. Biden heeft wel gelijk denk ik, net zijn speech gehoord. Als de bevolking zelf niet meer wil vechten moet je daar ook niet (als vreemd land en compleet andere cultuur) een democratie afdwingen. De bevolking is de oorlog beu en heeft dan nog liever de Taliban. Misschien brengt de Taliban hun ook wel meer rust. Het is alleen spannend voor de Afghanen die hebben gekozen voor het westen. Biden kon ook niet zo veel doen omdat Trump al een deal met de Taliban had gemaakt. Het was of weggaan (ze zouden 1 mei eigenlijk al weg gaan volgens de deal) of meer militairen sturen.

Het is alleen hopen dat onze Europese Jihadisten niet die kant op trekken omdat ze zich verbonden voelen met de Taliban want dan begint alles weer opnieuw.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Marzman schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:20:
[...]

Mijjn beeld is wel een beetje veranderd na gisteren. Biden heeft wel gelijk denk ik, net zijn speech gehoord. Als de bevolking zelf niet meer wil vechten moet je daar ook niet (als vreemd land en compleet andere cultuur) een democratie afdwingen. De bevolking is de oorlog beu en heeft dan nog liever de Taliban. Misschien brengt de Taliban hun ook wel meer rust.
Met hun totale overwinning is nu inderdaad er even rust. Maar wat dan ? Ik las een interview van oorlogscorrespondent Christina Lamb uit 2001 met een Taliban beul die vertelde hoe net nadat de Taliban aan de macht kwam hij eerst gehate warlords, moordenaars en plunderaars moest executeren. Iets waar hij zich niet voor schaamde en waar de bevolking blij mee was.

Maar het duurde niet lang voordat er mensen met een te korte baard, in het bezit van een vlieger of luisterend naar muziek ook bij hem en z'n kompanen werden afgeleverd om met stokken tot pulp te worden geslagen. De Taliban willen niet alleen rust, ze willen ook dat iedereen precies leeft zoals zij willen en voor degenen die dat niet doen en het woord van God niet respecteren is er maar een straf mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:29

Amphiebietje

In de blubber

mvrhrln schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:36:
[...]

ja, maar daar waar wij YOLO als een "grapje" zien, zien die idioten het als bittere ernst.
Het zal altijd een ongelijke strijd zijn in de hersenpan, een gebrainwashte idioor tegen een normaal denkende soldaat. De idioot heeft niks te verliezen, die wint er alleen bij als hij sterft (volgens zijn denkwijze dan).

Snap gewoon niet waarom wij als westerse troepen, niet door hadden kunnen gaan met bijvoorbeeld eerst een paar jaar alleen nog luchtsteun, naast de "training".
Training tussen quotes omdat er natuurlijk veel "trainers" waren die wat meer deden dan trainen.
Omdat "alleen luchtsteun" niet werkt in een uitgestrekt land met moeilijk terrein. Een grondoorlog kan je niet vanuit de lucht winnen, behalve als je alles compleet platbombardeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:29

Amphiebietje

In de blubber

hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:46:
Toch is er iets wat ik niet begrijp: als zoals @Virtuozzo stelt iedereen en z'n moeder wist dat Kabul in een oogwenk zou vallen waarom niet de afgelopen weken/maanden preventief al het niet-essentiële personeel geleidelijk geëvacueerd? Goede coördinatie tussen westerse mogendheden en genoeg C17's on standby op Kabul Airport, als de onvermijdelijke pleuris uitbreekt de laatste paar duizend mensen binnen een paar uur naar het vliegveld en wegwezen.

We hebben hier terechte kritiek op Rutte en de tolken, maar alle westerse landen inclusief de VS hebben er een potje van gemaakt. Waarom heeft niemand tijdig geëvacueerd als het vooraf zo duidelijk was?
De Westerse arrogantie zal een rol hebben gespeeld.

De reden dat ik in een eerder bericht de boel "koloniaal" heb genoemd is omdat er een grote factor "Wij weten het beter en zijn beter. Ons systeem is beter." een rol heeft gespeeld in de invasie van Afghanistan, weliswaar niet bewust. Zoiets is altijd een goede oorzaak van gaten in strategiën.

Dus tja, geruchten over een makkelijke val? Dat kan het Westen wel even matsen... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Amphiebietje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:31:
[...]

Omdat "alleen luchtsteun" niet werkt in een uitgestrekt land met moeilijk terrein. Een grondoorlog kan je niet vanuit de lucht winnen, behalve als je alles compleet platbombardeert.
En dat is ook de voornaamste verdediging van de Taliban: Hiding in plain sight. Als ze zich zo veel mogelijk tussen burgers verschuilen, dan kun je als USA de boel niet platbombarderen omdat je dan veel te veel onschuldige slachtoffers maakt. En van 10 kilometer hoogte kun je niet zien welke personen je precies wél en wie je niet te pakken moet hebben. De verschroeide-aarde tactiek werkt dan uiteindelijk alleen maar tegen je.

Als Afghanistan in zijn geheel de "bad guy" was geweest, dan was het snel klaar want dan was het land gewoon een parkeerplaats geworden. Maar zo makkelijk is het dus niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 17-08-2021 08:38 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

IJzerlijm schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:30:
[...]

Met hun totale overwinning is nu inderdaad er even rust. Maar wat dan ? Ik las een interview van oorlogscorrespondent Christina Lamb uit 2001 met een Taliban beul die vertelde hoe net nadat de Taliban aan de macht kwam hij eerst gehate warlords, moordenaars en plunderaars moest executeren. Iets waar hij zich niet voor schaamde en waar de bevolking blij mee was.

Maar het duurde niet lang voordat er mensen met een te korte baard, in het bezit van een vlieger of luisterend naar muziek ook bij hem en z'n kompanen werden afgeleverd om met stokken tot pulp te worden geslagen. De Taliban willen niet alleen rust, ze willen ook dat iedereen precies leeft zoals zij willen en voor degenen die dat niet doen en het woord van God niet respecteren is er maar een straf mogelijk.
De Afghanen weten dat toch? Als ze zelf niet willen vechten dan hebben ze liever dat dan oorlog. Het leger en de politie en alles stapt op zonder strijdt en de president is er vandoor (met de hele staatskas? )

De beelden wat we op het journaal hebben gezien op het vliegveld waren verschrikkelijk; Maar het waren ook steeds dezelfde beelden, en later hadden ze de orde hersteld met prikkeldraad. Dus het is ook zeker niet zo dat iedereen daar op de vlucht is.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Dubbelpost in het Afghanistan topic en de 'De politieke kroeg'.

Vanaf 11:00 vanochtend is er een spoeddebat in de Tweede Kamer over de situatie in Afghanistan. Misschien dat we gelijk ook een recensie krijgen te horen van een Nederlandse film. Je weet maar nooit.

Het debat is o.a. hier te volgen:
https://debatdirect.tweedekamer.nl/

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 00:33:
[...]

ik denk dat het er vooral om ging wie de meeste avonturen initieert in het buitenland, niet zo zeer wie er ook nog mee te maken heeft in z'n ambtstermijn omdat hij het overgedragen heeft gekregen. En als je dan turft dan kom je toch voornamelijk op republikeinen uit de afgelopen decennia.
Sinds ‘45 zijn er 4 US presidents geweest, die een nieuwe oorlog zijn gestart, dus niet hebben overgedragen gekregen van hun voorganger; 2x republikein, 2x democraat.

Laten we nou niet doen alsof de republikeinen de enigen zijn. Obama heeft 10x zoveel airstrikes laten uitvoeren i.v.m. Bush jr. (563 vs 57). Trump heeft die trend inderdaad doorgezet, en ook Biden lijkt niet die trend te doorbreken. Overigens heeft Trump een verbod ingesteld om airstrikes casualties te rapporteren, welke Biden tot op heden ook niet heeft teruggedraaid.

Democraat of republikein: allebei Amerikaans, dit is hun ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Error

[ Voor 98% gewijzigd door renegrunn op 17-08-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
renegrunn schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:53:
[...]

Overigens heeft Trump een verbod ingesteld om airstrikes casualties niet meer te rapporteren, welke Biden tot op heden ook niet heeft teruggedraaid.
Is er een verbod om airstrike casualties te rapporteren of is er een verbod om ze niet meer te rapporteren?

Indien er een verbod is om ze niet meer te rapporteren is het toch logisch dat het niet teruggedraaid wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Napo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:58:
[...]

Is er een verbod om airstrike casualties te rapporteren of is er een verbod om ze niet meer te rapporteren?

Indien er een verbod is om ze niet meer te rapporteren is het toch logisch dat het niet teruggedraaid wordt?
Dat eerste :) aangepast…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Als het waar is dat die Duitsers maar 7 man in die A400 meegenomen hebben is dat toch ook wel het failliet van de europese airlift samenwerking ?

Van het nu.nl liveblog:
Duitsland hervat evacuatiemissie in Afghanistan
Duitsland heeft zijn evacuatiemissie op het vliegveld van Kaboel in de nacht van maandag op dinsdag hervat. Een militair toestel zette militairen af om de reddingsoperatie te begeleiden. Volgens Bild gingen echter slechts zeven passagiers aan boord, die op een officiële lijst met te evacueren personen stonden. Daarna steeg het vliegtuig snel weer op.

Het vliegveld van Kaboel was maandag urenlang gesloten, doordat een grote mensenmassa zich had verzameld op de start- en landingsbaan. Het militaire vliegtuig cirkelde al vijf uur boven de luchthaven, voordat het wist te landen. Nog langer wachten was onmogelijk, doordat de brandstof van het vliegtuig opraakte.

Het Duitse toestel zette na zijn vertrek koers richting de stad Tasjkent in Oezbekistan, meldt het Duitse ministerie van Defensie op Twitter. Op de evacuatielijst stonden eigenlijk 57 ambassadewerkers en 88 andere Duitsers. Veruit de meesten van hen zouden het vliegveld niet hebben weten te bereiken, doordat er na 21.00 uur een avondklok van kracht is in Kaboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:45

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Sinds ‘45 zijn er 4 US presidents geweest, die een nieuwe oorlog zijn gestart, dus niet hebben overgedragen gekregen van hun voorganger; 2x republikein, 2x democraat.

Laten we nou niet doen alsof de republikeinen de enigen zijn. Obama heeft 10x zoveel airstrikes laten uitvoeren i.v.m. Bush jr. (563 vs 57). Trump heeft die trend inderdaad doorgezet, en ook Biden lijkt niet die trend te doorbreken. Overigens heeft Trump een verbod ingesteld om airstrikes casualties niet meer te rapporteren, welke Biden tot op heden ook niet heeft teruggedraaid.

Welke oorlogen tel jij dan?

Als ik even snel kijk:

Korea: democrats
Vietnam: republicans
Gulf: republicans
Afghanistan: republicans
Iraq: republicans

Dan kom ik op 1-4.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

drooger schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:00:
[...]

Als ik even snel kijk:

Dan kom ik op 1-4.
Je vergeet: Panama, Grenada, Somalië, Syria, Libië en nog zo veel meer.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:34

polthemol

Moderator General Chat
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:00:
Als het waar is dat die Duitsers maar 7 man in die A400 meegenomen hebben is dat toch ook wel het failliet van de europese airlift samenwerking ?

Van het nu.nl liveblog:

[...]
hangt af van de omstandigheden: kon men nog mensen bereiken die mee moesten, waren ze vindbaar, konden de laadkleppen (of deuren) wel open zonder dat je 5000 man had die naar binnen stormden en nog meer van die overwegingen.

Het laat vooral de totale chaos zien van wat er gebeurt als politici problemen maar blijven door schuiven, zoals met tolken/Afghaans personeel in dienst bij de bezetter. Twee weken eerder hadden die mensen netjes zich kunnen melden, easy in rijen naar vliegtuig kunnen gaan en hun bezittingen zelfs netjes ingeladen worden. Nu? Rennen en bidden dat je aan boord kunt komen, als je het vliegveld al kunt bereiken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:45

drooger

Falen is ook een kunst.

Sandor_Clegane schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:03:
[...]

Ik heb het bij de grote oorlogen gehouden, anders krijg je nog de vraag of het een interventie, hulp of oorlog is.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
IJzerlijm schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:06:
[...]
Dat valt wel mee. Die drones die zijn buitgemaakt zijn ongewapende Boeing ScanEagles, een variant van een commerciele drone die al jaren aan veel landen verkocht is en waar Iran al kopieen van produceert. De tanks die zijn buitgemaakt zijn dezelfde die de Taliban ooit op het post-Sovjet Afghaanse leger veroverde. Zelfs het modernste materieel, de Blackhawk helikopters, is voor China niet erg boeiend, die hebben ze zelf al lang geleden (1984) gewoon gekocht van de Amerikanen.
Ah ok, mjah dan kunnen ze het net zo goed laten voor wat het is, zonder onderdelen zal een hoop toch een korte inzetbaarheid kennen en als de kennis niet uitmaakt is er weinig reden om er nog erg achter aan te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
drooger schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:00:
[...]

Als ik even snel kijk:

Dan kom ik op 1-4.
Truman - Dem - Korea
Johnson - Dem - Vietnam
Bush sr - Rep - Gulf
Bush jr - Rep - Afghanistan & Irak

Qua presidenten 2-2, qua oorlogen 2-3 in het ‘voordeel’ van de republikeinen.

https://www.reuters.com/a...ents-new-wa-idUSKBN2A22SN
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:03:
[...]

Die worden als militaire conflicten / interventies aangemerkt.

[ Voor 18% gewijzigd door renegrunn op 17-08-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

drooger schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:08:
[...]

Ik heb het bij de grote oorlogen gehouden, anders krijg je nog de vraag of het een interventie, hulp of oorlog is.
Afghanistan was officieel ook een vredesmissie (alleen ging daar maar 5 procent van het budget heen).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
polthemol schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:07:
[...]

hangt af van de omstandigheden: kon men nog mensen bereiken die mee moesten, waren ze vindbaar, konden de laadkleppen (of deuren) wel open zonder dat je 5000 man had die naar binnen stormden en nog meer van die overwegingen.

Het laat vooral de totale chaos zien van wat er gebeurt als politici problemen maar blijven door schuiven, zoals met tolken/Afghaans personeel in dienst bij de bezetter. Twee weken eerder hadden die mensen netjes zich kunnen melden, easy in rijen naar vliegtuig kunnen gaan en hun bezittingen zelfs netjes ingeladen worden. Nu? Rennen en bidden dat je aan boord kunt komen, als je het vliegveld al kunt bereiken.
Nouja als er nog wel mensen klaar stonden van andere landen, zou je verwachten dat er daar nog wel wat van mee zouden kunnen. Dan kan ik me nog wel voorstellen dat die alleen maar met z'n allen willen of niet, in het kader van nog enig "overzicht" bewaren. Maar het lijkt me sterk dat er geen europese groep was geweest die mee had gekund.
Maar daar zal wellicht dan ook wel politieke afstemming voor nodig zijn en die gaat dan traag, ipv dat het lokaal en militair wordt opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 17-08-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

drooger schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:08:
[...]

Semantics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Marzman schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

Afghanistan was officieel ook een vredesmissie (alleen ging daar maar 5 procent van het budget heen).
zeker van? Afghanistan is men binnen gevallen onder artikel 5 van de NATO. Daar staat geen woord in over vrede: 9/11 zag men als aanval op 1 van de lidstaten van de NATO, dus een aanval op alle lidstaten (daar was heel wat van de te vinden van die uitleg).

bron: https://www.nato.int/docu...bijstaan%20door%20direct.

@gekkie ook dat kost tijd en organisatie. Je gaat er al van uit dat er mensen klaar staan, dat die mee mogen en dat het duidelijk is dat die mee mogen. Ik betwijfel dat allemaal wel een beetje. Daarbij zijn Duitse militairen vrij strikt in het volgen van de orders die ze krijgen van wat ik begrijp van Nederlanders die met hun samen werken.

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 17-08-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

Nouja als er nog wel mensen klaar stonden van andere landen, zou je verwachten dat er daar nog wel wat van mee zouden kunnen. Dan kan ik me nog wel voorstellen dat die alleen maar met z'n allen willen of niet, in het kader van nog enig "overzicht" bewaren. Maar het lijkt me sterk dat er geen europese groep was geweest die mee had gekund.
Hangt compleet van de situatie af. Als de landingsbaan dreigt vol te lopen en het is nu of nooit dan kan je beter maken dat je wegkomt. Mensen van andere landen inladen kost ook tijd (uitzoeken, checken, boarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
xh3adshotx schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:12:
[...]
Hangt compleet van de situatie af. Als de landingsbaan dreigt vol te lopen en het is nu of nooit dan kan je beter maken dat je wegkomt. Mensen van andere landen inladen kost ook tijd (uitzoeken, checken, boarden).
Nouja het lijkt me verre van een geheim dat die Duitse kist aankomt, zeker niet als je hebt besloten om samen te werken met je airlift capaciteit. Maar wellicht hadden ze totaal geen militairen meer ter plekke om iets voor te bereiden en was het ambassadepersoneel daar ook niet geschikt voor om dat te doen. Maar dat geeft toch ook wel deels te denken wat voor personeel met welke competenties je in welk land hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

polthemol schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:12:
[...]

zeker van? Afghanistan is men binnen gevallen onder artikel 5 van de NATO. Daar staat geen woord in over vrede: 9/11 zag men als aanval op 1 van de lidstaten van de NATO, dus een aanval op alle lidstaten (daar was heel wat van de te vinden van die uitleg).

bron: https://www.nato.int/docu...bijstaan%20door%20direct.
Dat klopt en dat is ook wat Biden zei, maar Nederland noemt het toch een vredesmissie

'De missie had als doel het veiligheidsapparaat, leger en politie in Afghanistan verder op te bouwen." https://www.defensie.nl/onderwerpen/missie-in-afghanistan

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 17-08-2021 09:17 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
gekkie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:16:
[...]

Nouja het lijkt me verre van een geheim dat die Duitse kist aankomt, zeker niet als je hebt besloten om samen te werken met je airlift capaciteit. Maar wellicht hadden ze totaal geen militairen meer ter plekke om iets voor te bereiden en was het ambassadepersoneel daar ook niet geschikt voor om dat te doen. Maar dat geeft toch ook wel deels te denken wat voor personeel met welke competenties je in welk land hebt zitten.
Het hoeft niet in de voorbereiding te zitten. Ze kunnen het plan hebben en gereed zijn om 100den mensen mee te nemen. Als de situatie ter plekken echter snel verslechterd of verandert kan binnen een paar seconde besloten worden om te vertrekken. Je weet simpelweg niet wat de reden was, ik denk dat de militairen ter plekken ook liever meer dan 7 mensen in het vliegtuig hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Marzman schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:17:
[...]

Dat klopt en dat is ook wat Biden zei, maar Nederland noemt het toch een vredesmissie

'De missie had als doel het veiligheidsapparaat, leger en politie in Afghanistan verder op te bouwen." https://www.defensie.nl/onderwerpen/missie-in-afghanistan
Niet met die woorden. Nederland ging daarbij ook geweld niet uit de weg tijdens de missie (contact patrouilles oa. of het markeren van doelwitten met een .50). Ik zou die teksten daar met doelen vooral als wat PR lezen. Het was in ieder geval niet onder de naam 'vredesmissie' dat landen daar zaten, ongeacht wat men zelf zegt op sites/blogs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bouke-p schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:29:
[...]

En wie gaat dat betalen? de meeste europese landen willen al niet eens voldoen aan de 2% eis van de navo.
Ik denk dat alleen het oostfront hier aan voldoet, gedeeltelijk vanwege Rusland en gedeeltelijk omdat hun economie kleiner is en ze eerder op 2 % zitten.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

polthemol schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:19:
[...]

Niet met die woorden. Nederland ging daarbij ook geweld niet uit de weg tijdens de missie (contact patrouilles oa. of het markeren van doelwitten met een .50). Ik zou die teksten daar met doelen vooral als wat PR lezen. Het was in ieder geval niet onder de naam 'vredesmissie' dat landen daar zaten, ongeacht wat men zelf zegt op sites/blogs.
Dat schreef ik ook in mijn eerdere post, dat 5 procent van het budget hier naartoe gaat, maar dat het toch een vredesmissie genoemd wordt. Als die teksten PR zijn kunnen ze het beter snel weghalen want dat is nu wel hele slechte PR. Het veiligheidsapparaat, leger en politie zijn letterlijk 0 (niet bestaand).

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 17-08-2021 09:24 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
xh3adshotx schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:18:
[...]
Het hoeft niet in de voorbereiding te zitten. Ze kunnen het plan hebben en gereed zijn om 100den mensen mee te nemen. Als de situatie ter plekken echter snel verslechterd of verandert kan binnen een paar seconde besloten worden om te vertrekken. Je weet simpelweg niet wat de reden was, ik denk dat de militairen ter plekken ook liever meer dan 7 mensen in het vliegtuig hadden.
Zou ook kunnen, maar goed met het volgende vliegtuig zal het vermoedelijk niet beter worden.
En mocht de Taliban het als nog op de heupen krijgen en de druk wat gaat opvoeren qua eindtijd, dan zal men zich wel voor het hoofd slaan dat ze de beschikbare capaciteit slechts voor een paar procent benut hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 16:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

[...]

OEF en ISAF waren eigenlijk 2 verschillende missies toch? Ligt er dus een beetje aan wie naar welke missie refereert.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
polthemol schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:12:
@gekkie ook dat kost tijd en organisatie. Je gaat er al van uit dat er mensen klaar staan, dat die mee mogen en dat het duidelijk is dat die mee mogen. Ik betwijfel dat allemaal wel een beetje. Daarbij zijn Duitse militairen vrij strikt in het volgen van de orders die ze krijgen van wat ik begrijp van Nederlanders die met hun samen werken.
Vandaar dat het mij niet zou verbazen als het komt doordat men hoger op niet snel genoeg schakelt en die orders wellicht niet op tijd zijn aangepast aan de situatie. Als die Duitsers het vliegveld niet kunnen bereiken, vul dan aan met wat er Europees beschikbaar is. Maar het kan dat die lui elkaar daar in Kaboel ook niet weten te vinden en er geen militair geschoolden meer waren van geen enkel land. Die echt dachten dat ze nog weken hadden om een lijnvlucht te boeken voor een goede deal.
En ik zou toch echt wel pushen om voor de Amerikanen klaar te zijn en niet nog een keer overvallen worden door Amerikanen die je uitzwaaien.

Maar het geeft mij tot nu toe weinig hoop voor europese samenwerking mocht er hier toch ooit weer oorlog komen, militair op de grond wellicht wel, maar hoger op in de toren en vooral qua politieke component heb ik er erg de twijfels over.

[ Voor 16% gewijzigd door gekkie op 17-08-2021 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

"We have to destroy the village to save it".

Waar zo gemakkelijk overheen gestapt wordt, hier ook, is dat woorden als "interventies" en dergelijke natuurlijk zo mooi de schijn ophouden. Het zet diegene die het doet neer als iemand die "geeft" om de andere om verdere zelfbeschadiging van diegene te voorkomen. Het is voor je eigen bestwil.

Het zijn gewoon eufemismen voor wat het daadwerkelijk is.

Misschien moet je eens verdiepen in wat die interventies daadwerkelijk inhouden en hoe mensen dat ervaren.

Gisteren werd er ook een post gemaakt over de westerse waarden en dergelijke. Dat is allemaal goed en wel maar wat mensen blijkbaar vergeten is dat voor een groot deel van de rest van de wereld de aanraking met "westerse waarden" bestaat uit uitbuiting van je land en je medemensen; als het al niet met een loop van een geweer is.

Ik ben het helemaal eens met humanitaire hulp maar een groot aantal van deze operaties hebben daar niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
[...]

...in een land dat ook na 2001 gewoon een shariawet als leidraad had, doodstraf stond en staat op het niet moslim belijden en homo zijn, waar eerwraak vrijwel niet vervolgd wordt etc. etc. Vredesmissie? Waan-zin. In effect hebben 'we' geholpen die shariawet nog beter af te dwingen door dat 'veiligheidsapparaat, leger en politie verder op te bouwen'. Het is zoals Virtuozzo al stelde niet echt een land maar een groep tribes. Een enorm wespennest. De politici die achter deze 'vredesmissie'' stonden en dat mogelijk maakten moeten m.i. nog maar eens goed in de spiegel kijken. Schandalig dekt de lading niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom wordt er eigenlijk vastgehouden aan het huidige Afghanistan als één land? Lijkt een onverenigbare groep volken te zijn.

Zijn ze niet beter af met een opdeling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rene44 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:30:
[...]

...in een land dat ook na 2001 gewoon een shariawet als leidraad had, doodstraf stond en staat op het niet moslim belijden en homo zijn, waar eerwraak vrijwel niet vervolgd wordt etc. etc. Vredesmissie? Waan-zin. In effect hebben 'we' geholpen die shariawet nog beter af te dwingen door dat 'veiligheidsapparaat, leger en politie verder op te bouwen'. Het is zoals Virtuozzo al stelde niet echt een land maar een groep tribes. Een enorm wespennest. De politici die achter deze 'vredesmissie'' stonden en dat mogelijk maakten moeten m.i. nog maar eens goed in de spiegel kijken. Schandalig dekt de lading niet.
Dat vinden wij. En daarom gaan we met bewapende militairen daar vertellen hoe ze het land in moeten richten.

Wat denk je dat wij er van vinden als China dat hier kwam doen, of Noord Korea omdat ze vinden dat we het fout doen?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Marzman schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:36:
[...]

Dat vinden wij. En daarom gaan we met bewapende militairen daar vertellen hoe ze het land in moeten richten.

Wat denk je dat wij er van vinden als China dat hier kwam doen, of Noord Korea omdat ze vinden dat we het fout doen?
Of de Spanjaarden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:36

Agent47

I always close my contracts.

XWB schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:28:
Personeel van de Amerikaanse ambassade zou op het dak van het gebouw bezig zijn met het verbranden van allerlei documenten. Er hangt ook een helikopter rond het gebouw om het laatste personeel te evacueren.

Dit had zomaar een aflevering van Homeland kunnen zijn :P
Je profielfoto is dan ook wel bindend :> ( Beste serie die ik ooit gezien heb btw 8) )

[ Voor 5% gewijzigd door Agent47 op 17-08-2021 09:37 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
MikeyMan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:35:
Waarom wordt er eigenlijk vastgehouden aan het huidige Afghanistan als één land? Lijkt een onverenigbare groep volken te zijn.

Het gras is altijd groener aan de andere kant van de heuvelberg met rivierdal (jouw water of mijn water) ?
En de kans dat je door een ander z'n gebied met met je handelswaar op weg naar het buitenland lijtk me ook vrij groot.

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 17-08-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dat was het idee ook met Joegoslavie maar je hebt dan weer conflicten tussen die volken over wie de beste gebieden krijgt en wat je met die 10% van een ander volk moet die nog in het gebied van een ander volk woont. Je komt dan uit bij slepende conflicten of gedwongen etnische zuiveringen, beide niet goed.

[ Voor 8% gewijzigd door IJzerlijm op 17-08-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56
Er waren enkele goed functionerende elite-eenheden in het Afghaanse leger. Wat ik mij afvraag: zetten zij de strijd (in een uithoek oid) voort? Zij vochten wel degelijk. Of zijn zij ook naar huis gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PLAE schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:39:
Er waren enkele goed functionerende elite-eenheden in het Afghaanse leger. Wat ik mij afvraag: zetten zij de strijd (in een uithoek oid) voort? Zij vochten wel degelijk. Of zijn zij ook naar huis gegaan?
Zag dit artikel langs komen:
https://www.lexpress.fr/a...t-pas-battue_2156654.html

Zoon van een oude strijder die de strijd weer wil oppakken.

Too little too late lijkt me. Maar er is wel enig verzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Voor zover die niet gesneuveld zijn zullen die zich wel teruggetrokken hebben strijden lijkt me nu betrekkelijk zinloos en zullen ze of wel opgepikt worden, of wellicht later de strijd wel weer oppakken voor een of andere groepering op het moment dat alles wat bestendigd is of gaan klussen voor intelligence iets als de CIA lijkt me ook wel mogelijk, die zullen ook nog wel ogen en oren op de grond willen houden her en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:11

Dat hebben we al eens geprobeerd en dat is ook hopeloos mislukt. Dan krijg je het zelfde geruzie als in Israel/Gazastrook. "nee dat stukje land was voor de verdeling van ons hoor" en bombardeer elkaar maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:39:
[...]

Dat was het idee ook met Joegoslavie maar je hebt dan weer conflicten tussen die volken over wie de beste gebieden krijgt en wat je met die 10% van een ander volk moet die nog in het gebied van een ander volk woont. Je komt dan uit bij slepende conflicten of gedwongen etnische zuiveringen, beide niet goed.
Anders gesteld; waarom houden de afghanen zo vast aan één land als de verschillende stammen hier geen baat bij hebben...?

Lijkt me inderdaad een slecht plan als het westen die verdeling regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

FastFred schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:43:
[...]

Dat hebben we al eens geprobeerd en dat is ook hopeloos mislukt. Dan krijg je het zelfde geruzie als in Israel/Gazastrook. "nee dat stukje land was voor de verdeling van ons hoor" en bombardeer elkaar maar.
"We".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De Taliban komt toch oorspronkelijk uit Pakistan? Ik snap ook niet waarom ze het hele land innemen als ze hun propaganda menen. Ze hadden dan gewoon een deel in kunnen nemen en daar volgens de Sharia leven en de Afghanen die dat niet willen kunnen dan in de rest van Afghanistan blijven wonen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
[...]

Laten we nou niet doen alsof de republikeinen de enigen zijn. Obama heeft 10x zoveel airstrikes laten uitvoeren i.v.m. Bush jr. (563 vs 57). Trump heeft die trend inderdaad doorgezet, en ook Biden lijkt niet die trend te doorbreken. Overigens heeft Trump een verbod ingesteld om airstrikes casualties te rapporteren, welke Biden tot op heden ook niet heeft teruggedraaid.

Zijn ze daadwerkelijk een oorlog gestart of was er al een conflict waarbij de Verenigde staten, maar ook andere landen een partij hebben gekozen en daarvoor gevochten hebben. Het zijn met uitzondering van de Afghaanse en Irak oorlog, oorlogen die ook gewoon zonder de Verenigde Staten plaats hadden gevonden. Vandaar dat vele Amerikanen veel van de oorlogen ook gewoon niet noodzakelijk vonden en wilde dat de VS zich terugtrok. Waarbij je je ook nog kunt afvragen of de VS deze oorlog echt begonnen is, je kunt moeilijk een land zijn gang laten gaan als daar een groepering zit die terroristische aanslagen pleegt.

De Afghaanse en Irak oorlog is de VS begonnen voor de strijdt tegen terrorisme, tenminste zo heeft men dat naar buiten gebracht. Maar ook in deze oorlogen was de VS absoluut niet alleen en stond er een grote coalitie achter en werd het door veel landen gesteund.

Ik zie hier veel reacties die alleen gaan over de VS en de presidenten. Maar afgezien van de VS hebben heel veel landen meegedaan of mee gevochten. De VS is met Rusland en China nu eenmaal een grote strijdmacht en neemt daardoor ook veelal het voortouw. De exacte redenen waarom de VS zich mengt of oorlogen begint daargelaten, zijn er veel landen die mee doen en net zo verantwoordelijk zijn. Als land kun je niet militairen, goederen en materiaal blijven leveren aan een land waar mensen zelf niet willen strijden. Als die wil er niet is dan blijft het een onbegonnen zaak.
Nederland heeft niet eens het geld om zijn eigen strijdmachten goed materiaal te geven laat staan dat we als land de mogelijkheid hebben om landen op deze manier goed te ondersteunen en dan ook nog 20 jaar lang. Ik snap de hele discussie dan ook niet waarom de VS hier verantwoordelijk voor zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
ik denk dat die zich op tijd gespaard hebben en reorganiseren om dan te zien of je nog een kans maakt. Je zult dan wel verzet gaan krijgen vanuit hun of pogingen om een klein hoekje vrij te krijgen en van daaruit verder te gaan, maar ik geef het voor nu weinig kans van slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Marzman schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

De Taliban komt toch oorspronkelijk uit Pakistan? Ik snap ook niet waarom ze het hele land innemen als ze hun propaganda menen. Ze hadden dan gewoon een deel in kunnen nemen en daar volgens de Sharia leven en de Afghanen die dat niet willen kunnen dan in de rest van Afghanistan blijven wonen.
Nee, zijn gewoon Afghanen. Wel getraind door Pakistan en Amerika en onderwezen door Saudi Arabië.

De wiki is wel uitgebreid.
British professor Carole Hillenbrand concluded that the Taliban have arisen from those US-Saudi-Pakistan-supported mujahideen: "The West helped the Taliban to fight the Soviet takeover of Afghanistan".[119] Nearly all of the Taliban's original leadership previously fought in the Soviet-Afghan War for either the Hezb-i Islami Khalis or Harakat-i Inqilab-e Islami factions of the Mujahideen.[120]

[ Voor 30% gewijzigd door Sandor_Clegane op 17-08-2021 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
  • Nu online
Marzman schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:36:
[...]

Sterker, ''Wij'' gingen daar met militairen ''helpen'' met het versterken van de Opiumproductie van Afghanistan, en maakten het de nummer 1 producent van heroine.

https://en.wikipedia.org/...production_in_Afghanistan

Dat is waar die warlords en Karzai's corrupte henchmen hun geld en macht vandaan haalden. Tot zover het 'veiligheidsapparaat en politie'' onderbouwen en verbeteren. Het is natuurlijk ook niet te verkopen aan het westerse electoraat dat onze soldaten die opiumboeren in Kunduz aan het beschermen waren.

Het is ironisch te moeten opmerken dat juist de Taliban die opiumproductie had verboden, en dat ruziënde stelletje ongeregeld een beetje in het gareel hield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gisterennacht op CNN werd verteld door een republikeinse politicus en veteraan, ben de naam kwijt, e dat het eigenlijke grondvechten al 1,5 tot 2 jaar alleen door afghaanse troepen werd gedaan dus dat ging op zich wel. Echter, dat toen de Amerikanen zich definitief terug trokken, de bevoorrading stokte, alsmede de uitbetaling van soldij. Daarmee werd volgens hem, de motivatie volledig weggenomen. Ook hoe de Amerikanen als dieven in de nacht Bagram hebben verlaten spreekt natuurlijk boekdelen. Dat zagen de Afghanen ook.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Apache4u schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:59:
[...]

Gisterennacht op CNN werd verteld door een republikeinse politicus en veteraan, ben de naam kwijt, e dat het eigenlijke grondvechten al 1,5 tot 2 jaar alleen door afghaanse troepen werd gedaan dus dat ging op zich wel. Echter, dat toen de Amerikanen zich definitief terug trokken, de bevoorrading stokte, alsmede de uitbetaling van soldij. Daarmee werd volgens hem, de motivatie volledig weggenomen. Ook hoe de Amerikanen als dieven in de nacht Bagram hebben verlaten spreekt natuurlijk boekdelen. Dat zagen de Afghanen ook.
Dat van Bagram is echt ongelooflijk; in de nacht: "Nou; mazzel he!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Rene44 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:52:
[...]

Sterker, ''Wij'' gingen daar met militairen ''helpen'' met het versterken van de Opiumproductie van Afghanistan, en maakten het de nummer 1 producent van heroine.

https://en.wikipedia.org/...production_in_Afghanistan

Dat is waar die warlords en Karzai's corrupte henchmen hun geld en macht vandaan haalden. Tot zover het 'veiligheidsapparaat en politie'' onderbouwen en verbeteren. Het is natuurlijk ook niet te verkopen aan het westerse electoraat dat onze soldaten die opiumboeren in Kunduz aan het beschermen waren.

Het is ironisch te moeten opmerken dat juist de Taliban die opiumproductie had verboden, en dat ruziënde stelletje ongeregeld een beetje in het gareel hield.
Ik heb nooit zo geloofd in dat de Taliban eventjes de drugs produktie had uitgeroeid. Dat zou dan betekenen dat ze de War On Drugs hadden gewonnen, iets dat wereldwijd onmogelijk is gebleken maar zij deden dat wel even. En dus ook dat we overal ter wereld de drugshandel kunnen uitroeien als we maar de Taliban methodes toepassen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MB0EOdX.jpg

Als inderdaad 75% van de wereld opium produktie was weggevallen in 2000 dan zou er wel iets van terug te moeten zien zijn geweest in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

IJzerlijm schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:12:
[...]

Ik heb nooit zo geloofd in dat de Taliban eventjes de drugs produktie had uitgeroeid. Dat zou dan betekenen dat ze de War On Drugs hadden gewonnen, iets dat wereldwijd onmogelijk is gebleken maar zij deden dat wel even. En dus ook dat we overal ter wereld de drugshandel kunnen uitroeien als we maar de Taliban methodes toepassen.

[Afbeelding]

Als inderdaad 75% van de wereld opium produktie was weggevallen in 2000 dan zou er wel iets van terug te moeten zien zijn geweest in de prijs.
Dat klopt ook niet. De horinehandel is een van de belangrijkste vormen van inkomen voor de Taliban.

https://www.reuters.com/w...-boon-taliban-2021-08-16/

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:02
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:01:
[...]

Dat van Bagram is echt ongelooflijk; in de nacht: "Nou; mazzel he!"
De NL ambassade heeft dat trucje helaas van ze afgekeken.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

[...]

[Afbeelding]

Deels wel. Maar je vergeet dat drugs een goede manier zijn om fondsen te werven voor allerlei dingen (voor allerlei organisaties), het is helemaal niet de bedoeling dat ze weggaan. :)

Over je diagram: dat valt ook wel toevallig samen met de opkomst van over the counter heroïne in de vorm van Oxycontin en dergelijke. Zou me niks verbazen dat het met elkaar te maken heeft.

Voor wie interesse heeft in de geschiedenis van Afghanistan: https://www.usip.org/sites/default/files/SR314.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door Sandor_Clegane op 17-08-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Oh, dat zou ik ook erg wonderlijk gevonden hebben. :) Het punt is wel dat ze het hebben geprobeerd maar 30% van de boeren zou omkomen van de honger en dus is het uiteindelijk weer ongedaan gemaakt.

Het artikel gelinkt door @Marzman geeft een mooie inkijk, hoewel er wel erg met de vinger naar de Taliban gewezen wordt, en niet of niet genoeg naar de tot gisteren zittende (door ons gesteunde) macht sinds 2001. Ook wij, ook de 'vredesmissie', heeft niets, nul, nul gedaan aan die heroinehandel. We hebben het gedoogd, en die boeren zelfs beschermd.

edit: hoe meer ik erover lees, hoe treuriger ik het vind. Het zijn verschrikkelijke nummers. 1/3 van Afghaanse GDP is van Opium afkomstig. 600.000 mensen zijn er full time mee bezig. De eerste echte narco-staat.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-47861444

https://www.theguardian.c...uk-failure-in-afghanistan

Dit maakt die term 'vredesmissie, politie opleiden' nog belachelijker. Natuurlijk komt hierover niets terug in het debat van zo dadelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Rene44 op 17-08-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vanmorgen wat filmpjes bekeken van de Taliban die in een attractiepark in de botsauto's spelen en op een draaimolen zitten.

Het is moeilijk voor te stellen dat ze voorheen vliegeren verboden en muziek maken was ook not done als het niet islamitisch was.

Is dit een slimme PR strategie, domme (uitgelaten) strijders of de stilte voor de storm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:27:
Vanmorgen wat filmpjes bekeken van de Taliban die in een attractiepark in de botsauto's spelen en op een draaimolen zitten.

Het is moeilijk voor te stellen dat ze voorheen vliegeren verboden en muziek maken was ook not done als het niet islamitisch was.

Is dit een slimme PR strategie, domme (uitgelaten) strijders of de stilte voor de storm?
Alle 3. Dus "en" in plaats van "of".
- PR, ja, het feit dat deze beelden uberhaupt naar buiten zijn gekomen bewijst dat denk ik wel.
- uitgelaten, ja, die lui hebben dit waarschijnlijk nog nooit gezien. Gisteren zag ik er 1tje op een crosstrainer in de gym aan de gang. In zn achteruit. Erg komisch allemaal op het eerste gezicht. Triest op het tweede.
- Stilte voor de storm denk ik ook. Dat zal wel met de PR samenhangen. Zo van, kijk ons eens grappig zijn, praten met vrouwelijke journalisten, etc. Je kunt met ons dealen in de toekomst. Ondertussen zal het wel een keer bijltjesdag worden, maar aangezien die lui engelengeduld hebben, zal dit wel allemaal langzaam en gefaseerd verlopen zodat het minder opvalt.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Debat in de Tweede Kamer is begonnen

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Number10 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:01:
Op welke zender is het te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Number10 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:01:
De schriftelijke vragen vanuit de Kamer zijn niet beantwoord en Kaag moet vandaag nog naar Brussel dus het debat moet nu gevoerd worden |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Apache4u schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:58:
[...]

Alle 3. Dus "en" in plaats van "of".
- PR, ja, het feit dat deze beelden uberhaupt naar buiten zijn gekomen bewijst dat denk ik wel.
- uitgelaten, ja, die lui hebben dit waarschijnlijk nog nooit gezien. Gisteren zag ik er 1tje op een crosstrainer in de gym aan de gang. In zn achteruit. Erg komisch allemaal op het eerste gezicht. Triest op het tweede.
- Stilte voor de storm denk ik ook. Dat zal wel met de PR samenhangen. Zo van, kijk ons eens grappig zijn, praten met vrouwelijke journalisten, etc. Je kunt met ons dealen in de toekomst. Ondertussen zal het wel een keer bijltjesdag worden, maar aangezien die lui engelengeduld hebben, zal dit wel allemaal langzaam en gefaseerd verlopen zodat het minder opvalt.
Bovendien hebben we nu geen echt beeld van wat er gebeurt. Volgens mij zijn er geen westerse journalisten meer actief in Afghanistan, behalve misschien in Kaboel.
We krijgen dus alleen het beeld van wat de Taliban ons voorschotelt. NRC schrijft dat er geregeld geruchten zijn over meiden die niet meer naar school mogen of executies van 'landverraders' (mensen die de westerse troepen ondersteuden). Maar ja, geruchten. Zijn ze waar? Mijn gevoel zegt ja, maar wie ben ik om er iets van te vinden hier vanaf mn luie stoel 5000 kilometer verderop.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Begint al lekker: schijnbaar liggen er nog Kamervragen hierover die nog niet beantwoord zijn n.a.v. een eerder (naar ik begrijp) niet uitgevoerde motie en de SP verzoekt om die vragen vanochtend nog beantwoord te krijgen. Diverse partijen vallen de SP bij.

De minister van defensie stelt dat de antwoorden er nog niet zijn omdat ze de crisis aan het managen zijn. Het kabinet is 'overvallen' volgens de minister van BuZa.

Voor wie het nog niet wist: dit is een patroon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:29
In de tussentijd maakt de Taliban kennis met Amerikaanse fitness apparatuur en botsauto's _O-.

https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:08:
[...]

Bovendien hebben we nu geen echt beeld van wat er gebeurt. Volgens mij zijn er geen westerse journalisten meer actief in Afghanistan, behalve misschien in Kaboel.
We krijgen dus alleen het beeld van wat de Taliban ons voorschotelt. NRC schrijft dat er geregeld geruchten zijn over meiden die niet meer naar school mogen of executies van 'landverraders' (mensen die de westerse troepen ondersteuden). Maar ja, geruchten. Zijn ze waar? Mijn gevoel zegt ja, maar wie ben ik om er iets van te vinden hier vanaf mn luie stoel 5000 kilometer verderop.
Inderdaad, vooral in Kabul volgens mij.
@clarissaward (twitter) van CNN is als westerse (vrouwelijke) journalist nog actief in Kabul.
Die is nu het volgen wel waard. De rapportages die ze gisteren bracht waren erg surrealistisch.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Michael_OsGroot schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:08:
[...]

Hoe georganiseerd is zo'n organisatie? Kan natuurlijk best dat ze roepen dat vrouwen naar school mogen, maar dat andere strijders die een of ander dorp bezetten daar anders over denken en vrouwen wegsturen uit scholen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Number10 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:11:
Begint al lekker: schijnbaar liggen er nog Kamervragen hierover die nog niet beantwoord zijn n.a.v. een eerder (naar ik begrijp) niet uitgevoerde motie en de SP verzoekt om die vragen vanochtend nog beantwoord te krijgen. Diverse partijen vallen de SP bij.

De minister van defensie stelt dat de antwoorden er nog niet zijn omdat ze de crisis aan het managen zijn. Het kabinet is 'overvallen' volgens de minister van BuZa.

Voor wie het nog niet wist: dit is een patroon.
Het is weer een klassieker in wording dit... Mijn god wat een schandalig reacties weer met dat 'nieuwe leiderschap' :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
D-Ed schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:13:
[...]

Het is weer een klassieker in wording dit... Mijn god wat een schandalig reacties weer met dat 'nieuwe leiderschap' :r
Het nieuwe leiderschap uit zich vooral in veel Engelse termen er doorheen gooien en schijt hebben aan voetvolk wat je nu niet meer nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wat verwacht de kamer dat de overheid nu gaat doen om Nederlandse evacuees voor te trekken ? Er zijn een dozijn andere regeringen, veel met meer invloed en middelen, ook bezig om hun mensen als eerste in een vliegtuig te krijgen.

Misschien kunnen we 100 miljoen aan de Taliban overmaken om vrije aftocht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:19:
Wat verwacht de kamer dat de overheid nu gaat doen om Nederlandse evacuees voor te trekken ? Er zijn een dozijn andere regeringen, veel met meer invloed en middelen, ook bezig om hun mensen als eerste in een vliegtuig te krijgen.

Misschien kunnen we 100 miljoen aan de Taliban overmaken om vrije aftocht te krijgen.
We laten gewoon even zien wie de baas is en gaan als Nederlandse militairen heel hard "PANG!" roepen als er iemand in de weg van onze Hercules loopt? :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Edit. Excuses voor de rant..

[ Voor 93% gewijzigd door D-Ed op 17-08-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:19:

Enige optie zou m.i. zijn om dit samen met de Strategic Airlift Capability of MMF te doen. Maar dan moet je dus niet weer land voor land allerlei vliegtuigen gaan sturen.
Pagina: 1 ... 11 ... 22 Laatste

Let op:
We gaan hier niet:
-Beginnen over migranten.
-Maatschappelijke problemen hier erbij halen.
-Geen gruwelijke beelden zoals bijvoorbeeld doodgeschoten mensen of mensen die van een opstijgende vliegtuig vallen.