With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Het ging mis toen de Arabieren de baas werden en het opeens streng religieus werd.
Iran in de seventies:

Alsof een regering vanuit het noorden wel de support van de hele bevolking zou krijgen. Het is tot op het bot versnipperd daar.deregtx schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:47:
Ik vindt de pers tegenwoordig erg slecht. Alleen maar Taliban dit Taliban dat.
Ik kan op de NOS en andere nieuws sites niks ontdekken dat Amrullah Saleh nu President is. En dat hij nu een Rebellen Leger opgetuigd.
20 jaar geleden had Amerika de Northern Alliance van Wapens moeten voorzien en Luchtsteun. En geen troepen moeten sturen en zwakke corrupte presidenten installeren..
Dan had de Northern Alliance vanzelf de Taliban verslagen en zat er nu Sterk Leiderschap... En Geen Taliban meer..
Overigens was buiten Kabul wel minder vrij, maar een stuk vrijer dan het daarna geweest is. Bron: Afghaans gezin dat ik ken. Gevlucht dmv mensensmokkelaars om hun vier dochters te redden. Die nu overigens alle vier netjes afgestudeerd zijn en een goede baan hebben.
De vertrutting en het steeds preutser worden van de Nederlandse en Europese maatschappij verdient wellicht een eigen topic.alexbl69 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:30:
[...]
Ach, zo verschillend van de Nederlandse situatie is het nog niet...![]()
[Afbeelding]
Ook met dank aan de VS...De_Bastaard schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:42:
De Perzen waren best wel relaxed hoor, Iran zag er vroeger toch ook zo in die tijden.
Het ging mis toen de Arabieren de baas werden en het opeens streng religieus werd.
Iran in de seventies:
[Afbeelding]
Blijkbaar wil niet iedereen dat anders was er geen kritiek.Cyberpope schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:40:
[...]
Omdat wij dat ook willen en dat de meeste kliks oplevert.
De NOS doet net zo hard mee, die is bijna trendsettend qua sensatienieuws. Zodra de NOS quotes (") gebruikt in een artikel dan kan je bijna al raden wat er aankomt.En als we dan de media volledig overleveren aan "de markt", is de uitkomst erg voorspelbaar.
In de steden bij de elite. Daarbuiten was men oerconservatief en als het er op aan kwam werden de zaken weer recht getrokken.Apache4u schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:22:
[...]
Kijk ook eens naar Iran bijvoorbeeld pre-revolutie, zul je hetzelfde beeld zien.
Artikel uit 1929, op Delpher kan je op 'Afghanistan' zoeken en komen dit soort verhalen steeds terug.

And to think they once said that computers would take away jobs.
Zo zie je dat extern leed zich altijd inwaarts keert op een gegeven moment. Ben benieuwd of ze nu wel rechts-extremisten meenemen of dat het weer de "linksen" zijn die de sjaak zijn.Virtuozzo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:01:
[...]
Biden legt primaire focus op domestic terrorism, ICCT heeft een zeer zorgvuldige publicatie daarover. https://icct.nl/publicati...trategy-domestic-threats/
Want tipje van de sluier, topje van de ijsberg https://icct.nl/publicati...-nazi-terrorist-doctrine/
En zo langzamerhand beginnen specifieke landen nerveus te worden.
https://www.justice.gov/u...-count-federal-indictment
https://www.reuters.com/a...s-sales-int-idUSKBN27Y2YO
It’s an active global conflict being waged. Afghanistan zit in die context. Klimaatverandering idem.
Less alienation, more cooperation.
Nee, niet iedereen. Maar wel te weinig mensen om daar een boterham in te verdienen.Wolly schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:46:
[...]
Blijkbaar wil niet iedereen dat anders was er geen kritiek.
[...]
De NOS doet net zo hard mee, die is bijna trendsettend qua sensatienieuws. Zodra de NOS quotes (") gebruikt in een artikel dan kan je bijna al raden wat er aankomt.
En de NOS is net zo goed afhankelijk van de kliks. Zeker met partijen (VVD, PVV, Ja21, FvD) die voortdurend hun bestaan in twijfel trekken en actief kabinetsbeleid die voortdurend in wil grijpen want "de makrt doen het beter." Dan ben je in naam nog onafhankelijk, maar feitelijk volledig afhankelijk want als je niet goed doet, wordt je wegbezuinigd.
Of ben je vergeten dat programma's als tegenlicht, zembla en anderen onder druk staan omdat ze te weinig kijkers hadden? Daar telt "de klik" net zo goed.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Mooi stukje, als je nu zegt dat ze onderontwikkeld zijn dan word je met pek en veren op social media uitgejouwdIJzerlijm schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:01:
[...]
In de steden bij de elite. Daarbuiten was men oerconservatief en als het er op aan kwam werden de zaken weer recht getrokken.
Artikel uit 1929, op Delpher kan je op 'Afghanistan' zoeken en komen dit soort verhalen steeds terug.
[Afbeelding]
Bedoel je dit in relatie tot de Afghanen die nu meekomen? Dit is geen nazis importeren zoals tijdens en na de tweede Wereldoorlog.Sandor_Clegane schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:02:
[...]
Zo zie je dat extern leed zich altijd inwaarts keert op een gegeven moment. Ben benieuwd of ze nu wel rechts-extremisten meenemen of dat het weer de "linksen" zijn die de sjaak zijn.
De poppies & guns club, dat *zijn* de Taliban. All the way back to Reagan. Weer een voorbeeld van een toolbox waar Vanguard Group de controle over verloren is. Net zoals met de historische import.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Dit. En dat laatste, ze hadden niet te weinig kliks. Ze kregen er teveel. Daarom eerst de rondes van politieke benoemingen, et voila, wijzigingen zendschema’s, wijzigingen budgettering.Cyberpope schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:04:
[...]
Nee, niet iedereen. Maar wel te weinig mensen om daar een boterham in te verdienen.
En de NOS is net zo goed afhankelijk van de kliks. Zeker met partijen (VVD, PVV, Ja21, FvD) die voortdurend hun bestaan in twijfel trekken en actief kabinetsbeleid die voortdurend in wil grijpen want "de makrt doen het beter." Dan ben je in naam nog onafhankelijk, maar feitelijk volledig afhankelijk want als je niet goed doet, wordt je wegbezuinigd.
Of ben je vergeten dat programma's als tegenlicht, zembla en anderen onder druk staan omdat ze te weinig kijkers hadden? Daar telt "de klik" net zo goed.
It’s a created problem. Ja, maar van twee kanten uit.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Bedoel je dat die programma's de mensen iets teveel met de neus op de ongemakkelijke feiten duwden?Virtuozzo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:20:
[...]
Dit. En dat laatste, ze hadden niet te weinig kliks. Ze kregen er teveel. Daarom eerst de rondes van politieke benoemingen, et voila, wijzigingen zendschema’s, wijzigingen budgettering.
Nee ik bedoel dat de mechanieken om "empire" te bewerkstelligen op een gegeven moment ook tegen de eigen bevolking worden gebruikt. Dit is er weer een mooi voorbeeld van.Virtuozzo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:18:
[...]
Bedoel je dit in relatie tot de Afghanen die nu meekomen? Dit is geen nazis importeren zoals tijdens en na de tweede Wereldoorlog.
De poppies & guns club, dat *zijn* de Taliban. All the way back to Reagan. Weer een voorbeeld van een toolbox waar Vanguard Group de controle over verloren is. Net zoals met de historische import.
Veel Nazi's hebben ze ook lekker laten zitten. Zo efficiënt, daar kunnen we wel wat mee.
Hamid Karzai was niet van de Northern Alliance en zijn opvolger Ashraf Ghani ook niet. Het waren Corrupte en zwakke leiders.Apache4u schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:05:
[...]
Wat ik me herinner, maar goed, is dus al 20 jaar geleden, is dat juist de Noordelijke Alliantie heel veel steun van the VS kreeg. CIA/Special Forces en luchtsteun oa. Sterk leiderschap? Er zijn toen veel kopstukken van deze Noordelijke alliantie in de Afghaanse regering terecht gekomen. Tenminste, dat is hoe ik het me herinner..(nu aan t werk, dus geen tijd om uit te zoeken wie/wat/waar).
Ja de Northern Alliance kreeg veel steun.
Maar ze hadden geen soldaten moeten sturen en zwak leiderschap moeten installeren.
Dat is de grote Fout geweest.
Precies. Het zijn ook altijd net diegenen waar de bevolking niets mee heeft. Raar hoe dat altijd werkt.deregtx schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:41:
[...]
Hamid Karzai was niet van de Northern Alliance en zijn opvolger Ashraf Ghani ook niet. Het waren Corrupte en zwakke leiders.
Ja de Northern Alliance kreeg veel steun.
Maar ze hadden geen soldaten moeten sturen en zwak leiderschap moeten installeren.
Dat is de grote Fout geweest.
Meer support dan de Taliban waarschijnlijk.MikeyMan schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:43:
[...]
Alsof een regering vanuit het noorden wel de support van de hele bevolking zou krijgen. Het is tot op het bot versnipperd daar.
Overigens was buiten Kabul wel minder vrij, maar een stuk vrijer dan het daarna geweest is. Bron: Afghaans gezin dat ik ken. Gevlucht dmv mensensmokkelaars om hun vier dochters te redden. Die nu overigens alle vier netjes afgestudeerd zijn en een goede baan hebben.
Maar door het installeren van Zwak en Corrupt Leiderschap heeft het volk nooit achter de Regering gestaan.
Ja, maar als je sterk leiderschap installeert, heb je er zelf wellicht ook last van.deregtx schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:41:
Yep, die konden nog wel eens rare gedachten krijgen over zelfbeschikking en wat ze met hun economie willen.Cyberpope schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:44:
[...]
Ja, maar als je sterk leiderschap installeert, heb je er zelf wellicht ook last van.
Oh ja.Wolly schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:22:
[...]
Bedoel je dat die programma's de mensen iets teveel met de neus op de ongemakkelijke feiten duwden?
Maar toch, ik vind deze mevrouw wel dapper:

https://edition.cnn.com/v...iban-gunfire-lead-vpx.cnn
En het is wel duidelijk dat zij (Clarissa Ward) nog enigszins 'safe' daar kan rondlopen, dankzij de CNN cameraploeg 'status'.
Ik zou me niet veilig voelen aldaar...

Ze is al een paar keer bijna in elkaar geslagenehtweak schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:05:
CNN is ook niet altijd heilig.![]()
Maar toch, ik vind deze mevrouw wel dapper:![]()
En het is wel duidelijk dat zij (Clarissa Ward) nog enigszins 'safe' daar kan rondlopen, dankzij de CNN cameraploeg 'status'.

Je 'correspondent'vanuit India laten berichten is om te janken.
Risico van het vak?PLAE schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:15:
Risico van het vak.
Je 'correspondent'vanuit India laten berichten is om te janken.

Risico van het vak om mogelijk vermoord/gestenigd/what not te worden, Ik hoop dat je een grapje maakt.
En ja bij het vak van (oorlogs)journalistiek komen risico's kijken. Jaarlijks vinden heel wat journalisten de dood bij/door het uitoefenen van hun vak.
Kwestie van tijd voordat ze dus een verkeerde Talibanstrijder tegenkomen zonder dat iemand anders hem tegenhoudt.ehtweak schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:05:
CNN is ook niet altijd heilig.![]()
Maar toch, ik vind deze mevrouw wel dapper:![]()
Je brengt het alsof 'risico van het vak' maar heel normaal is en ze dat vak dan maar niet moet kiezen.. Komt nogal bot en totaal ongeïnteresseerd over.. Ben blij dat er nog journalisten zijn die wél het risico willen lopen..PLAE schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:23:
Je gaat in zes minuten van 'in elkaar geslagen' naar 'gestenigd worden'.
En ja bij het vak van (oorlogs)journalistiek komen risico's kijken. Jaarlijks vinden heel wat journalisten de dood bij/door het uitoefenen van hun vak.
Je eerste reactie doet anders vermoeden, daarom krijg je er denk ik een reactie opPLAE schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:38:
Dat ben ik ook en ik heb er ook respect voor. Maar doen alsof het bizar is dat er misschien een paar klappen vallen en bedreigende situaties ontstaan in een oorlogsgebied is in mijn perspectief een beetje wereldvreemd.
Ik ben overigens van mening dat we daar never nooit niet naartoe hadden moeten gaan (of tenminste al lang weer weg hadden moeten zijn als 'het westen zijnde').
Het was onvermijdelijk om er naar toe te gaan. Maar hoe, wel mandaat, welke toolbox - daar is nooit over nagedacht.D-Ed schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:40:
[...]
Je eerste reactie doet anders vermoeden, daarom krijg je er denk ik een reactie op
Ik ben overigens van mening dat we daar never nooit niet naartoe hadden moeten gaan (of tenminste al lang weer weg hadden moeten zijn als 'het westen zijnde').
Volgens mij zat ik toen een beetje in het kamp van ‘als het schoothondje van de USA moet het wel’… Nu nog overigens alleen de politiek heeft gefaald om het gewoon eerlijk te vermeldenVirtuozzo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:46:
[...]
Het was onvermijdelijk om er naar toe te gaan. Maar hoe, wel mandaat, welke toolbox - daar is nooit over nagedacht.
Als we dan eerlijk willen zijnD-Ed schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:50:
[...]
Volgens mij zat ik toen een beetje in het kamp van ‘als het schoothondje van de USA moet het wel’… Nu nog overigens alleen de politiek heeft gefaald om het gewoon eerlijk te vermelden
Voor de Nederlandse politiek is inlichtingen & veiligheid & defensie altijd enkel een smeermiddel geweest voor soft power instrumentatie en private selectieve belangen.
Van aanschaf materieel tot uitverkoop van assets tot operationeel beleid - het is altijd smeermiddel.
Risico van het vak is dat je per ongeluk op de verkeerde plaats zijn. Per ongeluk tegen een kogel oplopen. Per ongeluk op een mijn stappen.. etc.PLAE schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:38:
Dat ben ik ook en ik heb er ook respect voor. Maar doen alsof het bizar is dat er misschien een paar klappen vallen en bedreigende situaties ontstaan in een oorlogsgebied is in mijn perspectief een beetje wereldvreemd.
Gericht geweld tegen journalisten is van een andere orde en geen onderdeel van het vak.
Nou, dat is het lang niet geweest. Maar het begin van journalistiek was een begin vanuit aanwezigheid van geweld.Cyberpope schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:25:
[...]
Risico van het vak is dat je per ongeluk op de verkeerde plaats zijn. Per ongeluk tegen een kogel oplopen. Per ongeluk op een mijn stappen.. etc.
Gericht geweld tegen journalisten is van een andere orde en geen onderdeel van het vak.
Ja, de waarheid is natuurlijk het eerste slachtoffer in een oorlog. En journalisten zijn daarmee tegenwoordig opgejaagd wild, maar dat maakt het nog steeds niet oke.Virtuozzo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:27:
Nou, dat is het lang niet geweest. Maar het begin van journalistiek was een begin vanuit aanwezigheid van geweld.
https://twitter.com/ItsSh.../1428277133802045447?s=19
Kiezen ze nu partij voor de Taliban in de Burgeroorlog? Zeer Kwalijke zaak...
En de Nederlandse pers gaat inderdaad alleen maar voor Clicks.
Pers uit Israël India en Rusland berichten wel over de Rebellen. De Rest van de wereld doet hun uiterste best ze te negeren..
[ Voor 17% gewijzigd door deregtx op 19-08-2021 19:53 ]
Zijn Twitter werkt gewoon nog?deregtx schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:30:
Twitter heeft blijkbaar het Account van de Huidige President Amrullah Saleh gesloten.
https://twitter.com/ItsSh.../1428277133802045447?s=19
https://mobile.twitter.co...tatus/1427631191545589772
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Een ongeverifieerd account met een 2 erachter?YakuzA schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:11:
[...]
Zijn Twitter werkt gewoon nog?
https://mobile.twitter.co...tatus/1427631191545589772
https://www.militarytimes...itizens-in-kabul-reports/
[ Voor 11% gewijzigd door tony-stark op 19-08-2021 21:32 ]
Oh, werkelijk?deregtx schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:30:
Pers uit Israël India en Rusland berichten wel over de Rebellen. De Rest van de wereld doet hun uiterste best ze te negeren..
https://www.theguardian.c...crowds-waving-afghan-flag
https://www.theguardian.c...ldout-against-the-taliban
https://www.theguardian.c...tegy-comes-with-new-risks
Goed, die laatste gaat niet over het soort rebellen dat in het Westen als "rebellen" zouden worden gezien, maar het is echt niet zo dat de Westerse media als geheel er niet over bericht.
Ja ze worden Grotendeels genegeerd ja.Amphiebietje schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:38:
[...]
Oh, werkelijk?
https://www.theguardian.c...crowds-waving-afghan-flag
https://www.theguardian.c...ldout-against-the-taliban
https://www.theguardian.c...tegy-comes-with-new-risks
Goed, die laatste gaat niet over het soort rebellen dat in het Westen als "rebellen" zouden worden gezien, maar het is echt niet zo dat de Westerse media als geheel er niet over bericht.
Kun jij iets op de NOS vinden over de Rebellen tegen de Taliban? Of wie de Huidige President is?
Maar Bild is eindelijk wakker geworden en Schrijft:
Since Ghani's flight, Ghani's deputy is now formally Afghanistan's head of state. Only the so-called international community is not particularly interested in this Amrullah Saleh.
The former head of the secret service and bitter Taliban opponent Saleh is currently holed up with his followers in the Punjjir province, 100 kilometers northeast of Kabul. A region famous for its resistance to both the Red Army and the Taliban.
Will the West help him?
Ja dat is de Vraag. Het lijkt er niet op jammer genoeg.
Nou ja, mandaat en toolbox zijn uitvloeisel van wat je daar wil bereiken. Een sluitend plan was al heel wat geweest...Virtuozzo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:46:
[...]
Het was onvermijdelijk om er naar toe te gaan. Maar hoe, wel mandaat, welke toolbox - daar is nooit over nagedacht.
Precies. Zover ik begrijp hebben "wij" ook zeer capabele special forces.. Zet ze dan in zoals FR en UK.tony-stark schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:34:
De NL politiek keutelt lekker verder over welke afgaan in NL mag blijven, de NL luchtmacht praat over een "luchtbrug" als het nieuwe wonder met een 2 toestellen, waarvan er 1 technische defecten heeft. Terwijl er maar een klein percentage door geluk, doorzettingsvermogen en groot risico lopen het airport weet bereiken. Politiek versus de realiteit in Kabul. Het voelt zo oneerlijk, machteloos en dat de mensen in de steek zijn gelaten en dat we het nu nog enigszins willen managen.
Dat betekent, stam + t .
Voor zover dat al niet gebeurt.Apache4u schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:07:
[...]
Precies. Zover ik begrijp hebben "wij" ook zeer capabele special forces.. Zet ze dan in zoals FR en UK.
En dan wordt het meteen gevoelig, bij die vraag.Edmin schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:29:
[...]
Nou ja, mandaat en toolbox zijn uitvloeisel van wat je daar wil bereiken. Een sluitend plan was al heel wat geweest...
Na 9/11 werd geen ruimte gelaten voor debat. It was lashing out.
En die ruimte, die werd genomen.
Iran in de seventies was mogelijk omdat de sjah van Perzië een stroman was van de VS — hij regeerde met een ijzeren vuist. Het volk werd onderdrukt zodat hij en zijn familie in weelde konden leven — dissidenten werden gevangen gezet of vermoord zoals een dictator zich betaamt. Zijn familie kreeg asiel in de VS na de islamitische revolutie.De_Bastaard schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:42:
De Perzen waren best wel relaxed hoor, Iran zag er vroeger toch ook zo in die tijden.
Iran in de seventies:
[Afbeelding]
https://en.wikipedia.org/...he_Imperial_State_of_Iran
[ Voor 4% gewijzigd door R3M1 op 20-08-2021 00:17 ]
Volgens mijn Iraanse collega's was die revolutie gekaapt door de geestelijken en daardoor veel islamitischer dan bedoeld. Als ik het goed begrepen heb waren die geestelijken door de revolutionairen erbij betrokken zodat het een grotere kans van slagen had, maar die hebben meteen de macht overgenomen.R3M1 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:16:
[...]
Iran in de seventies was mogelijk omdat de sjah van Perzië een stroman was van de VS — hij regeerde met een ijzeren vuist. Het volk werd onderdrukt zodat hij en zijn familie in weelde konden leven — dissidenten werden gevangen gezet of vermoord zoals een dictator zich betaamt. Zijn familie kreeg asiel in de VS na de islamitische revolutie.
https://en.wikipedia.org/...he_Imperial_State_of_Iran
Geeft goed weer wat de huidige situatie is om het vliegveld te bereiken. En dat de chaos bij het vliegveld mede komt omdat de afganen denken dat als ze op wat voor manier dan ook de het vliegveld op komen dat ze automatisch naar de USA gaan en een visum krijgen.
Het heeft een paar jaar geduurd, aanvankelijk deden de mullahs, net als de Taliban nu, alsof ze een gematigde politiek gingen voeren met ruimte voor alternatieve partijen. En daar werd gretig in geloofd, dat na die vreselijke Westers gesteunde tiran er nu een regime kwam van en voor het volk.durian schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:27:
[...]
Volgens mijn Iraanse collega's was die revolutie gekaapt door de geestelijken en daardoor veel islamitischer dan bedoeld. Als ik het goed begrepen heb waren die geestelijken door de revolutionairen erbij betrokken zodat het een grotere kans van slagen had, maar die hebben meteen de macht overgenomen.

Toen eenmaal de macht solide was gegrepen werd er bruut afgerekend met de bondgenoten van de revolutie. Met de executie van duizenden politieke gevangenen in 1988 was dat proces compleet. De opperrechter van deze massamoord, Ebrahim Raisi, is net deze maand president van Iran geworden.
https://www.nu.nl/media/6...tocht-naar-redacteur.html
https://www.dw.com/en/rel...by-the-taliban/a-58912975
DW is not revealing the name of the journalist or the location of his family as their lives are still at risk.
[ Voor 33% gewijzigd door ehtweak op 20-08-2021 11:33 ]
Wat zeg je nu? Houdt de Taliban zich niet aan hun woord?FastFred schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:09:
Inmiddels is de Taliban opzoek geweest naar een journalist van de Deutsche Welle en hebben daarbij een familielid gedood en een ander ernstig verwond. Terwijl de betreffende journalist in Duitsland zit
https://www.nu.nl/media/6...tocht-naar-redacteur.html
Quelle surprise, hoop dat er niet te lang in getrapt wordt.

Een Boeing 777-240(ER) AP-BGJ.
En we zien ook niet alles, natuurlijk, live gebeuren. Er schijnen inmiddels al duizenden mensen per dag uitgevlogen te worden.
https://edition.cnn.com/w...39a904ab84d766a8f77176b1f

Achteraf horen we pas wat er daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. En dat is waarschijnlijk ook veiliger.
Germany’s 11th military evacuation flight departed Kabul Friday morning with 181 people on board, bringing the total number of evacuees to 1,640, said the country's Defense Ministry.
The Airbus A400M military transport aircraft, belonging to the German Armed Forces, landed in the Uzbekistan capital of Tashkent with the 181 on board, said the ministry.
Germany has been operating a shuttle service between Tashkent and Kabul several times a day as part of its evacuation efforts.

Het is nog te vroeg om daar wat van te zeggen. De leiders hebben aangegeven dat ze geen wraak willen. Meer niet. Het zijn geen bloemenkinderen dus wees niet te naïef.MikeyMan schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:23:
[...]
Wat zeg je nu? Houdt de Taliban zich niet aan hun woord?
Quelle surprise, hoop dat er niet te lang in getrapt wordt.
Het is sowieso maar de vraag of de strijders doen wat de politieke leiders willen. De Taliban zijn geen uniforme club waar iedereen netjes doet wat de leiders willen zien. Ook westerse militairen maken zich soms schuldig aan zaken die hun politieke leiders liever niet zien gebeuren.
Ook is er een verschil tussen wraak en het opruimen van tegenstand. Als de Taliban echt de macht in handen willen houden dan moeten ze nu de gevaarlijkste mensen van het oude bewind uitschakelen om te voorkomen dat die straks een rol in het verzet tegen de Taliban krijgen.
Maar wraak is een heel ander verhaal. Dat gaat meer over de vraag wat er gebeurt met die honderdduizenden gewone militairen, politieagenten en ambtenaren (en hun verwanten) die gewoon een boterham verdienden onder het oude bewind. Kunnen die straks weer heelhuids naar huis of worden die massaal vermoord om geen andere reden dan omdat ze voor de verkeerde kant gewerkt hebben?
Ik denk dat je jouw antwoord hebt: Taliban houden klopjacht op Afghaanse medewerkers van de NAVOdowntime schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:21:
[...]
Het is nog te vroeg om daar wat van te zeggen. De leiders hebben aangegeven dat ze geen wraak willen. Meer niet. Het zijn geen bloemenkinderen dus wees niet te naïef.
Het is sowieso maar de vraag of de strijders doen wat de politieke leiders willen. De Taliban zijn geen uniforme club waar iedereen netjes doet wat de leiders willen zien. Ook westerse militairen maken zich soms schuldig aan zaken die hun politieke leiders liever niet zien gebeuren.
Ook is er een verschil tussen wraak en het opruimen van tegenstand. Als de Taliban echt de macht in handen willen houden dan moeten ze nu de gevaarlijkste mensen van het oude bewind uitschakelen om te voorkomen dat die straks een rol in het verzet tegen de Taliban krijgen.
Maar wraak is een heel ander verhaal. Dat gaat meer over de vraag wat er gebeurt met die honderdduizenden gewone militairen, politieagenten en ambtenaren (en hun verwanten) die gewoon een boterham verdienden onder het oude bewind. Kunnen die straks weer heelhuids naar huis of worden die massaal vermoord om geen andere reden dan omdat ze voor de verkeerde kant gewerkt hebben?
Toegevoegd: VN-rapport: ‘Taliban jagen wel op tegenstanders’
[ Voor 4% gewijzigd door edeboeck op 20-08-2021 12:31 . Reden: Extra artikel ]
Vind je?edeboeck schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:29:
[...]
Ik denk dat je jouw antwoord hebt: Taliban houden klopjacht op Afghaanse medewerkers van de NAVO
Toegevoegd: VN-rapport: ‘Taliban jagen wel op tegenstanders’
Dat zijn nu niet direct de onschuldigen die gewoon een boterham wilden verdienen. Dat zijn de mensen die je (op z'n minst) zo snel mogelijk oppakt en ondervraagt. Denk je ook niet dat de geallieerden in Duitsland heel snel de voormalige Gestapo, SD en SS-ers en een heleboel anderen oppakten? Dat heeft niet zoveel met "wraak" te maken.Ze zoeken naar regeringsmedewerkers, en dan vooral naar mensen van de staatsveiligheid en de speciale eenheden.
We zullen zien wie er over een jaar nog in leven zijn. Mijn verwachtingen zijn niet zo hooggespannen (na 20 jaar strijd zal de Taliban wel niet in een menslievend stelletje wereldverbeteraars veranderd zijn) maar ik vind het te makkelijk om alles nu al te framen als "wraak" terwijl ik het zie als acties die iedere nieuwe regering moet doen om orde op zaken te stellen.
Nochtans vermeldt mijn eerste link ook:downtime schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:42:
[...]
Vind je?
[...]
Dat zijn nu niet direct de onschuldigen die gewoon een boterham wilden verdienen. Dat zijn de mensen die je (op z'n minst) zo snel mogelijk oppakt en ondervraagt. Denk je ook niet dat de geallieerden in Duitsland heel snel de voormalige Gestapo, SD en SS-ers en een heleboel anderen oppakten? Dat heeft niet zoveel met "wraak" te maken.
We zullen zien wie er over een jaar nog in leven zijn. Mijn verwachtingen zijn niet zo hooggespannen (na 20 jaar strijd zal de Taliban wel niet in een menslievend stelletje wereldverbeteraars veranderd zijn) maar ik vind het te makkelijk om alles nu al te framen als "wraak" terwijl ik het zie als acties die iedere nieuwe regering moet doen om orde op zaken te stellen.
Uit eerdere getuigenissen blijkt ook dat wanneer je als tolk gewerkt hebt, dat voldoende is voor de Taliban.Volgens de website van DW hebben de taliban invallen gedaan in de huizen van ten minste drie van hun journalisten. Ook zou Nematullah Hemat, van de particuliere televisiezender Ghargasht TV, door de taliban ontvoerd zijn en volgens regeringsbronnen zou de baas van het radiostation Paktia Ghag zijn doodgeschoten.
Off-topic: wat de geallieerden na de oorlog gedaan hebben, had wel degelijk heel wat met wraak te maken, hoor.
Alles en iedereen gaat op eigen houtje aan de slag. Waarbij Amerika de kar weer eens moet/mag/wil trekken.
Wanneer gaan we als Europese landen eens samen optrekken?
Frankrijk is al maanden bezig met evacuëren. Duitsland haalt iedereen met special forces op. USA beveiligt het vliegveld nu dan wel, maar wat als ze weer de kuierlatten trekken?
https://www.ad.nl/buitenland/gewaagde-franse-evacuatie-werd-vanaf-april-al-voorbereid-hele-operatie-van-tevoren-uitgedacht~a745661e/
Fransen waren al maanden bezig met evacuatie plannen en uitvoeren.
Op de dag dat Sigrid Kaag deze week in de Tweede Kamer zei ‘verrast’ te zijn over de opmars van de taliban, landde in Parijs een eerste vliegtuig met 41 mensen die door de Fransen waren geëvacueerd uit Afghanistan. Een reconstructie van een gedurfde ontsnapping.
Momenteel zitten er nog meer dan zevenhonderd mensen met een Nederlands paspoort in Afghanistan. Dat zei demissionair minister van Buitenlandse Zaken Sigrid Kaag vrijdag voorafgaand aan de ministerraad. Gepoogd wordt hen te evacueren. Eerder meldde het kabinet dat er zeker nog negen Nederlanders in Afghanistan zijn, waarvan ‘de meesten’ in Kaboel.
https://www.ad.nl/buitenl...-in-afghanistan~abf44305/Het gaat volgens Kaag om ‘veel mensen die op familiebezoek blijken te zijn gegaan’, ondanks het ‘duidelijke reisadvies’ dat gold voor Afghanistan. ,,Die moeten we terughalen”, zei Kaag. Dit staat nog los van Afghanen die voor Nederland hebben gewerkt en die Nederland ook probeert te evacueren. Zij lopen gevaar nu de Taliban de dienst uitmaakt in het land.
Nooit. Dit werkt namelijk als een manier om gezamenlijk optrekken noodzaak te maken. We hebben het zo ingericht dat we niets zonder de VS kunnen en weten daardoor zeker dat we nooit zonder de VS in een groot conflict belanden.MikeyMan schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:20:
Maar serieus; waar is de NAVO in deze? Waar is de EU?
Alles en iedereen gaat op eigen houtje aan de slag. Waarbij Amerika de kar weer eens moet/mag/wil trekken.
Ik verwijs naar:Wolly schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:48:
Handig die mensen die 'op familiebezoek' gaan in een land waarvan al bekend was dat het op springen stond...
[...]
[...]
https://www.ad.nl/buitenl...-in-afghanistan~abf44305/
NLers worden opgeroepen om Afghanistan zo spoedig mogelijk te verlaten. Maak gebruik van de nog beschikbare internationale vluchten om nu uit Afghanistan te vertrekken. De NLse ambassade in Kaboel kan NLers niet ondersteunen of evacueren. Zie reisadvies:https://t.co/VKTdrKE4kl
— Netherlands Embassy 🇦🇫 (@NLinAfghanistan) 6 augustus 2021
@downtime gezamenlijk optreden tussen wie? Als een stel laffe schoothondjes Amerika volgen lijkt me niet de bedoeling.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 20-08-2021 13:53 ]
Exact. Die mensen zijn willens en wetens in deze situatie beland en dat betreft heel iets anders als tolken en ambassadepersoneel welke wellicht als verraders worden gezien.MikeyMan schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:52:
[...]
Ik verwijs naar:
[Twitter]
@downtime gezamenlijk optreden tussen wie? Als een stel laffe schoothondjes Amerika volgen lijkt me niet de bedoeling.
Welke risico's lopen de Afghanen op familiebezoek met een Nederlands paspoort? Wellicht hebben ze ook nog een Afghaans paspoort? De Taliban loopt natuurlijk al een flinke poos te spoken in dat land, ik kan mij geen voorstelling maken wel gevaar er nu daadwerkelijk is voor die mensen.
Dat wil nog niet zeggen dat ze dan op tijd een vlucht hadden kunnen nemen. Daar moet dan ook ruimte op zijn.MikeyMan schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:52:
[...]
Ik verwijs naar:
[Twitter]
Dat je commando, coördinatie & communicatie van organisatie en inzet niet ziet in media wil niet zeggen dat het er niet is. Dat verschillende partijen daarbinnen zowel gezamenlijk als zelfstandig focus toepassen wil niet zeggen dat het er niet is.MikeyMan schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:20:
Maar serieus; waar is de NAVO in deze? Waar is de EU?
Frankrijk is al maanden bezig met evacuëren. Duitsland haalt iedereen met special forces op. USA beveiligt het vliegveld nu dan wel, maar wat als ze weer de kuierlatten trekken?
Dit is heel serieus een probleem van het media landschap. Van beperkte middelen en selectieve allocatie, van lobby, van eigendom, van blikveld net zo als van de realiteit van condities waarbinnen men commercieel actief is.
Ja, Nederland is wel een eigen onderwerp in dit alles. Maar het is de uitzondering op de regel en de wel aanwezige complexiteit van initiatief en uitvoering.
We kunnen beter nadenken over vormen van signaal naar media toe, om eens een keer wat discussie en post mortem te krijgen over hun steeds meer gebrekkig functioneren als Fourth Estate in tijden waarin dat steeds meer kritiek is - maar waar derivate sociopathie het landschap net zo beheerst als valstrikken van krampachtig vasthouden aan wat valstrikken zijn geworden van verslag en verkoop.
Het is hard om het te zeggen, derivate sociopathie, maar als je dit even wat breder zou maken voor een verkenning & evaluatie vanuit wetenschappelijk perspectief dat is het een conclusie die gewoon niet te vermijden is. Het is een realiteit geworden.
Laat ik een voorbeeld geven, denk eens aan hoe in het Nederlandse populisme genormaliseerd is geworden. Zelfs sadopopulisme. Gebruik van media, ongeacht hun eigen intentie of perspectief, is daarbij het leidende mechanisme. It's always about behaviour, your behaviour. Dat gaat hier ook op. We opereren allemaal binnen geschapen condities, wanneer we die niet toetsen is het niet vreemd dat we gebruikt worden. Ongeacht eigen cognitieve bias, het is een realiteit.
It pays to break the Overton Window.
It pays to feed off engaging on those for whom it pays to break the Overton Window.
Media als vierde macht opereren gebrekkig. Steeds meer. Effecten van internet, sociale media, platforms, toegepaste sociale psychologie en psychografie - er is een hele lijst van variabelen en invloeden. Maar ik zal je dit zeggen: binnen media heeft men gewoon volstrekt geen idee daarvan.
Voor zoiets is altijd extern signaal nodig. Dit is niet anders dan bij een procedurele arena van overheid of bedrijfsprocessen in onderneming. Extern signaal in participatie.
Die mensen op familiebezoek gaan naar een land wat bekend staat als onveilig, wat al geruime tijd op kleurcode Rood staat:Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:18:
[...]
Dat wil nog niet zeggen dat ze dan op tijd een vlucht hadden kunnen nemen. Daar moet dan ook ruimte op zijn.
Als je dan daar op die bewuste vrijdag 6 augustus nog steeds zit dan ben je gewoon bewust daar gebleven ondanks alle adviezen.Rood: niet reizen
Reis niet naar dit land of gebied. Reist u toch? Bereid u zich dan zeer goed voor. Als een land of gebied rood is kan dat 2 dingen betekenen:
Door zeer ernstige veiligheidsrisico’s is het er levensgevaarlijk.
Door vergaande coronamaatregelen kunt u het land of gebied niet in of uit reizen. De Nederlandse overheid kan u ook niet terughalen naar Nederland.
Bron
Het werkt maar op twee manieren. Als klein land ben je een schoothondje, of het nu van Washington, Berlijn of Parijs is, of je zit meteen met 26 landen om tafel die allemaal verschillende belangen hebben en ook allemaal iets verschillend denken over de beste oplossing van een probleem wat misschien niet eens alle 26 landen raakt.MikeyMan schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:52:
[...]
Probeer maar eens een compromis te vinden tussen "wij zijn nooit naar Afghanistan gegaan dus wij hebben geen probleem wat niet met een kop thee en een goed gesprek opgelost kan worden" en "wij moeten er honderden mensen evacueren met wie het anders slecht afloopt omdat we jaren tegen de Taliban gevochten hebben".
Ik zou dit met een korreltje zout nemen. Ja, er zijn mensen die er toch naar toe zijn gegaan, maar het is een uiterst marginaal fenomeen. Het functioneert echter goed als afleiding én als subtiel breekijzer om ons perspectief een andere lading te geven.Wolly schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:48:
Handig die mensen die 'op familiebezoek' gaan in een land waarvan al bekend was dat het op springen stond...
[...]
[...]
https://www.ad.nl/buitenl...-in-afghanistan~abf44305/
Het is wat graven, maar bij perikelen rondom de missie in Mali inmiddels al weer enige tijd geleden werd exact hetzelfde recept gebruikt. It's a playbook.
Een beetje herhaling, en het is "moeilijk moeilijk", "roeien met de riemen die we hebben" en "mensen en hun eigen verantwoordelijkheid" -> narratief -> perceptie.
Veel mensen daar aanwezig zijn secondair of tertiar, maar binnen relaties van organisaties en missies. Het zijn er behoorlijk wat ja. Maar dat is niet vreemd. We weten hoe dit gaat. We werpen geen blokkades op, het wordt zelfs gefaciliteerd. Leuk verpakt, maar hier zit echt wel een leergang die altijd weer genegeerd wordt: hou de deur dicht. Dan huur je maar iemand zonder familie in. Dan laat je maar niet de ondernemer toe die aan het lobbyen is.
Wat is er gebeurd met de gebieden die in handen waren van IS? Ik zag een tijdje geleden toch kaarten waarop behoorlijke delen van de grensstreek met Iran door IS gecontroleerd werden. En dat waren geen vrienden van de Taliban. Is IS opgerold of wordt het op die kaart maar gemakshalve als Taliban gebied aangeduid?
Media is het mechanisme wat perspectief hier vorm geeft. Nadruk: vorm.MikeyMan schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:29:
@Virtuozzo de media als enige aanwijzen in deze lijkt me te makkelijk. De lokale politiek doet ook geen enkele moeite om hierin het idee te geven samen op te trekken.
Het is absoluut niet het enige mechanisme. Maar het is wel het enige mechanisme wat de burger heeft.
Ik geloof je direct dat het mediateam van Kaag goed heeft nagedacht om dit aantal van 700 familiebezoekende Nederlanders zo nadrukkelijk te benoemen. Het is vieze politiek en met haar geveinsde nieuwe aanpak heeft het niets meer te maken.Virtuozzo schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:29:
[...]
Ik zou dit met een korreltje zout nemen. Ja, er zijn mensen die er toch naar toe zijn gegaan, maar het is een uiterst marginaal fenomeen. Het functioneert echter goed als afleiding én als subtiel breekijzer om ons perspectief een andere lading te geven.
Het is wat graven, maar bij perikelen rondom de missie in Mali inmiddels al weer enige tijd geleden werd exact hetzelfde recept gebruikt. It's a playbook.
Een beetje herhaling, en het is "moeilijk moeilijk", "roeien met de riemen die we hebben" en "mensen en hun eigen verantwoordelijkheid" -> narratief -> perceptie.
Veel mensen daar aanwezig zijn secondair of tertiar, maar binnen relaties van organisaties en missies. Het zijn er behoorlijk wat ja. Maar dat is niet vreemd. We weten hoe dit gaat. We werpen geen blokkades op, het wordt zelfs gefaciliteerd. Leuk verpakt, maar hier zit echt wel een leergang die altijd weer genegeerd wordt: hou de deur dicht. Dan huur je maar iemand zonder familie in. Dan laat je maar niet de ondernemer toe die aan het lobbyen is.
Blijft staan dat er natuurlijk een eigen verantwoordelijkheid is als je naar zo'n gebied afreist en dat je niet kan zeggen dat je geen idee had van mogelijke consequenties. Zeker als ex-Afghaan ben je bekend met de taal en de dynamiek van het land, onbekendheid of verrast worden is geen excuus.
Aan de andere kant, wetende dat het wellicht de laatste keer in je leven is dat je je familie kunt bezoeken.Wolly schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:25:
[...]
Die mensen op familiebezoek gaan naar een land wat bekend staat als onveilig, wat al geruime tijd op kleurcode Rood staat:
Again. Zelfs als je op dat moment op stel en spong had besloten om weg te gaan, was de kans op een vlucht zo goed als nul. Kansloos dus. Tenzij er toen al militaire evacuatievluchten waren (die waren er dus zo goed als niet.).Als je dan daar op die bewuste vrijdag 6 augustus nog steeds zit dan ben je gewoon bewust daar gebleven ondanks alle adviezen.
[Afbeelding]
Bron
Het is makkelijk oordelen vanuit een leunstoel.
Jazeker..Virtuozzo schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:29:
[...]
Ik zou dit met een korreltje zout nemen. Ja, er zijn mensen die er toch naar toe zijn gegaan, maar het is een uiterst marginaal fenomeen. Het functioneert echter goed als afleiding én als subtiel breekijzer om ons perspectief een andere lading te geven.
Net zoals ze verbaasd is over de vluchten die Frankrijk als had uitgevoerd, want dan hadden we samen kunnen werken. Pardon? Tot paar weken geleden wilde dit kabinet geen mensen uit Afghanistan terughalen. Dus wie had dan mee moeten vliegen met de Fransen? Pure afleiding.
https://www.nu.nl/strijd-...en-maar-zij-weigeren.html
<rant>
Wederom laat de overheid zien hoe ze over haar onderdanen denkt. Of je nu in een weiland in Oost-Oekraine ligt weg te rotten, je door de belastingdienst onterecht je hele hebben en houden bent verloren, je in april 2020 een simpel coronatestje wilde laten doen of je vast zit in Afghanistan. Ze geven dus geen ene reet om je. Ja, na een week, maand of jaar. Als de risico’s weg zijn en jij er hopelijk nog wel bent, dan opeens wel. Triest.
</rant>
Dat betekent, stam + t .
En de andere dan? Tja. Gok dat de PVV / JA21 het kabinetsbeleid wel kan steunen gok ik zo.
Edit: Of is dit weer te kwetsend door de PVV stemmer?
[ Voor 7% gewijzigd door Cyberpope op 20-08-2021 14:48 ]
Jawel. Heb je gehoord van veel doden onder die Amerikaanse, Franse of Britse troepen?CyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:44:
@Apache4u wat stel jij dan voor als alternatief? Een lading commando’s hun leven laten wagen om die mensen uit handen van de taliban te plukken? Dat gaat toch nooit werken?
Of lijkt er een evenwicht te zijn dat de Taliban dit accepteert (voor nu zo lijkt het).
Daar denken ze in oa de UK en Frankrijk anders over.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:44:
@Apache4u wat stel jij dan voor als alternatief? Een lading commando’s hun leven laten wagen om die mensen uit handen van de taliban te plukken? Dat gaat toch nooit werken?
Dat betekent, stam + t .
Wetende dat je een levensgevaarlijk gebied ingaat waat de boel elk moment kan ontploffen.Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:37:
[...]
Aan de andere kant, wetende dat het wellicht de laatste keer in je leven is dat je je familie kunt bezoeken.
Het is zeker makkelijk oordelen, maar als je al ziet dat het al sinds april mis gaat qua taliban-bezet gebied dan had die toerist uberhaupt niet moeten afwachten tot de ambassade een tweet uitstuurt. Dat is pas kansloos, wachten tot het laatste moment en dan jammeren dat Nederland je niet met een taxi ophaalt.Again. Zelfs als je op dat moment op stel en spong had besloten om weg te gaan, was de kans op een vlucht zo goed als nul. Kansloos dus. Tenzij er toen al militaire evacuatievluchten waren (die waren er dus zo goed als niet.).
Het is makkelijk oordelen vanuit een leunstoel.
Makkelijk praten en oordelen vanuit de luie stoel in NL. Je weet niet wat voor situatie er is waardoor mensen toch de noodzaak voelen die kant op te gaan.Wolly schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:25:
[...]
Die mensen op familiebezoek gaan naar een land wat bekend staat als onveilig, wat al geruime tijd op kleurcode Rood staat:
[...]
Als je dan daar op die bewuste vrijdag 6 augustus nog steeds zit dan ben je gewoon bewust daar gebleven ondanks alle adviezen.
[Afbeelding]
Bron
Toerist is geen familiebezoek. Lekker framing van je.Wolly schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:52:
[...]
Wetende dat je een levensgevaarlijk gebied ingaat waat de boel elk moment kan ontploffen.
[...]
Het is zeker makkelijk oordelen, maar als je al ziet dat het al sinds april mis gaat qua taliban-bezet gebied dan had die toerist uberhaupt niet moeten afwachten tot de ambassade een tweet uitstuurt. Dat is pas kansloos, wachten tot het laatste moment en dan jammeren dat Nederland je niet met een taxi ophaalt.
Ook in coronatijd werd er (door de overheid!) een verschil gemaakt tussen vakantiereizen (toerist) en noodzakelijk reizen waaronder familieaangelegenheden.
Het zou me niet verbazen als Frankrijk, de Britten en zo dat al gedaan hebben.gekkie schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:57:
Wij wachten net zo lang tot we een afkoopsom per ziel mogen gaan afboeken aan de Taliban?
Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:59:
[...]
Toerist is geen familiebezoek. Lekker framing van je.
Wikipedia: ToerismeToerisme is reizen met recreatieve of zakelijke doeleinden. Toeristen zijn mensen "die reizen naar plaatsen buiten hun gebruikelijk milieu, die niet meer dan één jaar voor vrije tijd, zaken en andere doeleinden blijven en die niet beloond worden voor hun activiteit ter plaatse." Dit is de definitie van "toerist" door de World Tourism Organization (WTO), de VN-organisatie voor toerisme en de bevordering ervan. Volgens deze organisatie doet ook de afstand tussen de eigen omgeving en die van reisdoel er niet toe.
Wat heeft corona hiermee te maken? De kleurcode (rood) voor Afghanistan maakt geen onderscheid qua reisdoel.Ook in coronatijd werd er (door de overheid!) een verschil gemaakt tussen vakantiereizen (toerist) en noodzakelijk reizen waaronder familieaangelegenheden.
Alles! Jij het probeert te framen dat ze daar voor "hun lol naar toe gingen en beter hadden moeten weten". Kun je leuk gaan staan strooien met definities, maar het was helder wat je met het woord toerist bedoelde.Wolly schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:02:
[...]
[...]
Wikipedia: Toerisme
[...]
Wat heeft corona hiermee te maken? De kleurcode (rood) voor Afghanistan maakt geen onderscheid qua reisdoel.
Als jij morgen naar Duitsland gaat om bij de begrafenis van je moeder te zijn, gaat niemand je een toerist noemen en dat weet jij ook.
Mij ook niet, maar ik vraag me af of er een grote kans is dat de prijs gaat dalen ..Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:00:
Het zou me niet verbazen als Frankrijk, de Britten en zo dat al gedaan hebben.
En dan zullen we wel eerst principieel doen en dan onder de druk van de publieke opinie en de eer en glorie van de 3 dames, de hoofdprijs gaan betalen. In feite wat we in de kinderopslagtoestand ook aan het doen zijn, de absoluut duurste oplossing verkiezen ipv er op tijd werk van maken.
Inderdaad, maar hier in Nederland moet alles eerst meerdere keren onderzocht en besproken worden. Snel handelen kunnen ze in Den Haag niet meer. Ze hadden van de chaos gebruik kunnen maken om de stad door te komen. Hoe langer je wacht hoe moeilijker dat gaat worden.Apache4u schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:48:
[...]
Daar denken ze in oa de UK en Frankrijk anders over.
Wij hebben goed opgeleide Commandos en andere teams die in urban gebied kunnen opereren. Trainen wie dan alleen maar om pang pang te roepen en andere landen veilig te maken/houden? Wat is een NL paspoort dan nog waard?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
De gemiddelde Taliban strijder staat waarschijnlijk ook niet meer te springen om na de overwinning nog te sneuvelen in een vuurgevecht met westerse commando's die mensen komen halen die hij toch liever ziet vertrekken.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:44:
Ik noem het toerist omdat het duidelijk een geheel andere situatie betreft dan medewerkers en tolken. Die mensen komen daar waarschijnlijk zelfs nog op een toeristenvisum binnen.Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:06:
[...]
Alles! Jij het probeert te framen dat ze daar voor "hun lol naar toe gingen en beter hadden moeten weten". Kun je leuk gaan staan strooien met definities, maar het was helder wat je met het woord toerist bedoelde.
Als jij morgen naar Duitsland gaat om bij de begrafenis van je moeder te zijn, gaat niemand je een toerist noemen en dat weet jij ook.
Nergens zeg ik dat ze voor hun lol gingen, over framing gesproken. Die mensen gingen volgens Kaag op familiebezoek ondanks negatieve reisadviezen.
In Nederland is alles goed geregeld, zodra we buiten Nederland gaan doet de overheid echt niks meer voor haar onderdanen. Beleid van Rutte en companen helaas geworden..Apache4u schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:42:
Wat een verrassing. De NL overheid zegt tegen de Nederlanders daar: zoek maar uit hoe je naar het vliegveld komt, wij komen je niet halen.
https://www.nu.nl/strijd-...en-maar-zij-weigeren.html
<rant>
Wederom laat de overheid zien hoe ze over haar onderdanen denkt. Of je nu in een weiland in Oost-Oekraine ligt weg te rotten, je door de belastingdienst onterecht je hele hebben en houden bent verloren, je in april 2020 een simpel coronatestje wilde laten doen of je vast zit in Afghanistan. Ze geven dus geen ene reet om je. Ja, na een week, maand of jaar. Als de risico’s weg zijn en jij er hopelijk nog wel bent, dan opeens wel. Triest.
</rant>
En hoe weet Kaag dat? Of maakt die ook (een voor haar handige) inschatting? Zodat ze verantwoordelijkheid kan afschuiven? Terwijl nederland tot voor kort (eind juli) Afghanistan nog steeds veilig genoeg vond om naar terug te keren als vluchteling?Wolly schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:12:
Nergens zeg ik dat ze voor hun lol gingen, over framing gesproken. Die mensen gingen volgens Kaag op familiebezoek ondanks negatieve reisadviezen.
Het volledig afserveren van deze mensen vanuit de leunstoel en ze afserveren als toerist is in mijn optiek abject.
Zullen er mensen tussen zitten die roekeloos zijn geweest? Vast en zeker. Maar het merendeel zal ten goede trouwe gehandeld hebben en zijn vast komen te zitten. Nu maar even blame de victim doen is ongelofelijk goedkoop. Maar ja, wel beter voor de zittende macht als te erkennen dat ze volledig falen. Nu ook de Britten als maanden bezig zijn om mensen uit alle hoeken van Afghanistan naar GB te halen.
[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 20-08-2021 15:41 ]
Beter voor welke zittende macht? Ze zijn al demissionair en de verkiezingen zijn al geweest.Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:40:
[...]
Maar ja, wel beter voor de zittende macht als te erkennen dat ze volledig falen. Nu ook de Britten als maanden bezig zijn om mensen uit alle hoeken van Afghanistan naar GB te halen.
En sjah, zij noemen het luchtbrug, wij noemen het "we hebben in Juni en Juli 200 mensen uit Afghanistan teruggehaald" waar het bij de Fransen om 600 ging. Kan best prima in verhouding staan, niet?
Dan is het nog steeds de zittende macht hoor. Rutte handtekening telt nog steeds. Militairen luisteren nog steeds naar de min. van defensie en voor het buitenland is Kaag nog steeds het aanspreekpunt als minister. De stem van Rutte telt nog steeds in de EU en ga zo maar door. Ergo het is de zittende macht op dit moment.eric.1 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:46:
[...]
Beter voor welke zittende macht? Ze zijn al demissionair en de verkiezingen zijn al geweest.
(en sta nog steeds achter mijn weddenschapje dat dit kabinet na al het theater ook gewoon doorgaat).
En nee. Wij hebben tot op heden geen moeite gedaan om mensen naar NL te halen. Sterker de 2de kamer heeft ze in de actiestand moeten zetten en af moeten dwingen om een ruimer beleid te hanteren. Vergelijk dat met Frankrijk die hulporganisaties actief heeft uitgenodigd om mensen aan te melden (dus niet alleen militaire tolken) of GB die met behulp van IOM uit alle uithoeken van Afghanistan lokaal personeel heeft teruggehaald.
Ik zou die 200 personen versus 600 dan wel eens uitgesplitst willen zien. Ik heb een vermoeden dat NL spreekt over totaal aantal personen (inclusief eigen ambtenaren en geboren nederlanders) versus andere landen die het hebben over lokaal personeel.
En dan Eerdmans die het heeft over "iedereen die een eitje gebakken heeft..... "Nederland heeft de afgelopen maanden zeker 40 tolken en familieleden uit Afghanistan gehaald. De Britten en Fransen hebben daarnaast ook andere Afghanen naar hun land gehaald, zoals koks en chauffeurs. In Nederland is dat nog tot deze week punt van discussie geweest tussen Kamer en kabinet.
Als dat eitje betekent dat iemand nu daardoor in levensgevaar verkeerd, dan hebben ze het recht op onze hulp. Dat is het criterium, niet wat iemand gedaan heeft.
Toch vraag ik mij af hoe ik het moet voorstellen als ik het bericht lees omtrent de ruim 700 NLers die daar nog zitten. Kaag spreekt over Nederlanders die veelal voor familie bezoek naar Afghanistan zijn afgereisd. Dit zijn mensen die in het verleden uit Afghanistan zijn gevlucht, asiel hebben verkregen en inmiddels de NL nationaliteit hebben? Ik snap de verontwaardiging daar over, zeker als ik daar een schreeuw om het sturen van commando’s over hoor.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
ehtweak in "De Taliban en de situatie in Afghanistan"
weer opgestegen.
https://www.flightradar24.com/PIA6254/28d975e6
:strip_exif()/f/image/KJD8MwYmP665oLqDoQFKV5v2.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet iemand trouwens of de Turken ook zoveel mensen aan het terughalen zijn?
Want ik zie nu 2 x Lockheed C-130B/E Hercules van de Turkish Air Force naar Kabul vliegen (en gisteren ook al).
We gaan hier niet:
-Beginnen over migranten.
-Maatschappelijke problemen hier erbij halen.
-Geen gruwelijke beelden zoals bijvoorbeeld doodgeschoten mensen of mensen die van een opstijgende vliegtuig vallen.