Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:48
ehtweak schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:06:
En inmiddels is dit vliegtuig:
ehtweak in "De Taliban en de situatie in Afghanistan"

weer opgestegen.
https://www.flightradar24.com/PIA6254/28d975e6

[Afbeelding]

Weet iemand trouwens of de Turken ook zoveel mensen aan het terughalen zijn?
Want ik zie nu 2 x Lockheed C-130B/E Hercules van de Turkish Air Force naar Kabul vliegen (en gisteren ook al).
Volgens mij hebben die als 1 van de weinigen hun transponders aanstaan dus het lijkt veel in vergelijking met de rest. Ik zat gisteren live te kijken op Ruptly en er stijgt en land véél meer dan dat je op flightradar ziet.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bijleveld bij BNR, geen land doet dat, mensen ophalen uit Kabul, buiten het vliegveld. Ondertussen laden onze oosterburen daar wat spulletjes uit:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kaag is nu 'samen met de NAVO' aan het proberen Uncle Sam langer te laten blijven om meer mensen te kunnen evacueren..

Man man man, wat een faal op faal op faal regering hebben wij toch.. Vooral géén verantwoordelijkheid nemen, géén plannen maken en vooral ANDEREN de schuld geven van je eigen falen..

Laat ik maar niet het filmpje delen van haar waar ze zo nadrukkelijk aangeeft 'een andere pet op te zetten' en het heeft over de FORMATIE ipv de EVACUATIE (moest ze zelfs nog over nadenken toen ze haar fout bemerkte...)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

D-Ed schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:13:
Kaag is nu 'samen met de NAVO' aan het proberen Uncle Sam langer te laten blijven om meer mensen te kunnen evacueren..

Man man man, wat een faal op faal op faal regering hebben wij toch.. Vooral géén verantwoordelijkheid nemen, géén plannen maken en vooral ANDEREN de schuld geven van je eigen falen..

Laat ik maar niet het filmpje delen van haar waar ze zo nadrukkelijk aangeeft 'een andere pet op te zetten' en het heeft over de FORMATIE ipv de EVACUATIE (moest ze zelfs nog over nadenken toen ze haar fout bemerkte...)...
En toch.. gok ik als je dit moment verkiezingen houdt, je weer vast zit aan een VVD/D66/CDA combo.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Apache4u schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:13:
Bijleveld bij BNR, geen land doet dat, mensen ophalen uit Kabul, buiten het vliegveld. Ondertussen laden onze oosterburen daar wat spulletjes uit:
[Embed]
Zo'n beetje alle landen binnen de EU zijn al maanden met noodplannen bezig behalve Nederland.. Fijn zo'n sterk EU :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:15:
[...]

En toch.. gok ik als je dit moment verkiezingen houdt, je weer vast zit aan een VVD/D66/CDA combo.
Sja.. Tranentrekkende conclusie inderdaad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

D-Ed schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:15:
[...]

Zo'n beetje alle landen binnen de EU zijn al maanden met noodplannen bezig behalve Nederland.. Fijn zo'n sterk EU :F
Ik weet alleen niet of je dit de EU moet verwijten of NL-leiderschap. Want je weet niet of NL het heeft afgewimpeld, wat mij niet zou verbazen als je ziet hoeveel weerstand er was tegen mensen naar hier halen of zelfs maar de uitzettingen op te schorten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
D-Ed schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:15:
[...]

Even serieus.

Met één EU heeft dit niets te maken. En als terzijde, binnen de EU is dit het domein van de lidstaten zelf.

Binnen NAVO verband, dat is waar de focus wel ligt. En daar is Nederland gewoon zoals altijd zijn eigen ding aan het doen.

Binnen missie verband, dat is waar de focus nog meer ligt. En daar, nu ja, idem.

Dit soort zaken zijn voor de regeringspartijen van de afgelopen kabinetten gewoon oninteressant. Niet relevant. Dat soort zaken zijn er om te melken. Voor aanbestedingen, PR, that’s it.

En dat is echt niet beperkt tot defensie extern. Algemeen patroon.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 20-08-2021 17:26 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:17:
[...]

Ik weet alleen niet of je dit de EU moet verwijten of NL-leiderschap. Want je weet niet of NL het heeft afgewimpeld, wat mij niet zou verbazen als je ziet hoeveel weerstand er was tegen mensen naar hier halen of zelfs maar de uitzettingen op te schorten.
Het gaat allemaal terug naar de grote doctrine van laissez-faire, laissez-passer. Laat maar gaan, babbel wat, lost zich wel op, mensen vergeten het wel & er zijn er altijd wel een paar die happen en die kun je dan alles aanrekenen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 07:59

Amphiebietje

In de blubber

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:44:
@Apache4u wat stel jij dan voor als alternatief? Een lading commando’s hun leven laten wagen om die mensen uit handen van de taliban te plukken? Dat gaat toch nooit werken?
Dat is precies wat landen als Frankrijk nu aan het doen zijn, hun onderdanen zelf ophalen met Special Forces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 07:59

Amphiebietje

In de blubber

Bensimpel|IA schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:29:
[...]

In Nederland is alles goed geregeld, zodra we buiten Nederland gaan doet de overheid echt niks meer voor haar onderdanen. Beleid van Rutte en companen helaas geworden..
In Nederland gedragen ze zich precies hetzelfde hoor, zeker als je arm/gehandicapt/niet winstgevend genoeg bent. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Kid Buu schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:39:
Laat ik voorop stellen dat ik voorstander ben van het terughalen van iedereen die werkzaam is geweest t.b.v. de NL overheid en nu daar door gevaar loopt. Ook als het om koks en schoonmakers zou gaan.

Toch vraag ik mij af hoe ik het moet voorstellen als ik het bericht lees omtrent de ruim 700 NLers die daar nog zitten. Kaag spreekt over Nederlanders die veelal voor familie bezoek naar Afghanistan zijn afgereisd. Dit zijn mensen die in het verleden uit Afghanistan zijn gevlucht, asiel hebben verkregen en inmiddels de NL nationaliteit hebben? Ik snap de verontwaardiging daar over, zeker als ik daar een schreeuw om het sturen van commando’s over hoor.
Al die familiebezoeken snap ik ook niet. Zeker niet ruim uit de buurt van Kabul.
Het laatste deel ging misschien erg snel, maar die opmars van de taliban in de regio's is echt al maanden duidelijk zichtbaar.
Maar wel verwachten dat reisbureau NL iedereen weer thuis brengt.

Al die mensen die gewerkt hebben vind ik een ander verhaal. Dat had best sneller gemogen en vooral minder procedureel (eerst weghalen, dan details uitzoeken bij wel indicatie dat het kan kloppen). Die focus op alleen vertalers is mij ook onduidelijk. Veel meer hand en spandiensten en dat de taliban bezig waren met lijsten was allang bekend.

Maar dat veel Afghanen ook maar wat graag voor westerse overheden/ diensten wilden werken omdat het een stuk beter betaalde, is wel een punt. De dreiging van de taliban is nooit weggeweest dus dat was ook vaak een duidelijke economische keuze boven risico. De Afghaan die bewust niet voor het westen ging werken vanwege het risico en dus ook minder inkomsten had, maar het net zo moeilijk heeft met de taliban, die kan nergens op rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:17:
[...]

Het feit dat Kaag nu tracht de USA te laten blijven ivm evacuatie van EU burgers geef te denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:46
D-Ed schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:26:
[...]

Het feit dat Kaag nu tracht de USA te laten blijven ivm evacuatie van EU burgers geef te denken..
Maar de USA zit toch met hetzelfde probleem als ons dat de evacuees niet bij het vliegveld kunnen komen? Terwijl ze wel beloven er te blijven tot iedereen weg is. Of de is verwachting dat ze gaan vertrekken zodra de staatsburgers veilig zijn? Gezien zij net zo stellig zeggen geen mensen te gaan ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik word een beetje simpel van alle media die menen dat er met de Taliban te onderhandelen valt en ze zich wel ‘redelijk’ opstellen. Uiterst conservatieve religieuze fanaten die al 20 jaar met drone-strikes worden lastiggevallen zullen zich momenteel misschien best netjes gedragen, maar dat is meer dat ze momenteel de deur openhouden opdat wij kunnen vertrekken. Indien we niet vertrokken was het minder vriendelijk en indien we weg zijn is wel duidelijk dat de Taliban niet netjes zijn voor de bevolking (en vrouwen).

Dus indien de snelle val van Kabul en de overmacht van de Taliban echt als een verrassing komt, verwacht dan nog meer verrassingen met openlijke lynchpartijen en vrouwen met wat zuuraanvallen. Het is niet mooi en wordt aanzienlijk minder mooi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
Bijzonder dat mensen discussiëren over de terminologie van toerist. Afghanistan stond afgelopen maanden nou niet bepaald bekend als populaire vakantiebestemming. Ook niet voor familiebezoek. Als je dan willens en wetens toch gaat en de vlam in de pan slaat heb je alleen jezelf te danken. Kun je wel roepen dat het een positief reisadvies had, dat heeft een nigeria ook nog steeds.

Op de rand van een poreuze afgrond gaan zitten en dan moord en brand schreeuwen als de rand onverhoopt afbrokkelt.

Kaag probeert ondertussen ook lekker haar eigen falen in de schoot van de NAVO te werpen zeg. Tot zover uw nieuwe leiderschap.

[ Voor 12% gewijzigd door MagniArtistique op 20-08-2021 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 10:50
Ook Britten werken al maanden aan luchtbrug uit Afghanistan

Joah, wij hebben toch wel flink liggen slapen, geloof ik. Of de Fransen en Britten hadden info die wij niet hadden?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

MagniArtistique schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:31:
Bijzonder dat mensen discussiëren over de terminologie van toerist. Afghanistan stond afgelopen maanden nou niet bepaald bekend als populaire vakantiebestemming. Ook niet voor familiebezoek.
Je kunt dan ook denken dat de nood wel erg hoog was dat ze dan toch gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deregtx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-08 17:57
Als we Twitter mogen geloven:
De verzetstroepen/Northern Alliance van Amrullah Saleh en Ahmad Massoud hebben drie districten van Bano, Pule Hesar en Deh Bala in Andarab ingenomen. Panjshir staat sterk tegen de terreur van de Taliban.

Er is dus nog hoop voor Afghanistan.
Hoop dat ze worden geholpen door Amerika. Maar denk dat Biden klaar is met Afghanistan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:01:
[...]

Je kunt dan ook denken dat de nood wel erg hoog was dat ze dan toch gaan.
Dat kan. Maar alle 700 lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Dat aannemen staat wat dat betreft gelijk aan aannemen dat niemand er om zwaarwegende redenen naartoe ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
iamerwin schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:42:

Joah, wij hebben toch wel flink liggen slapen, geloof ik. Of de Fransen en Britten hadden info die wij niet hadden?
Betwijfel ik, de inschatting van de situatie over Afghanistan was zorgwekkend. Begin juli had de Taliban al een groot stuk heroverd. Frankrijk en Brittannië hebben dus proactief in stilte de luchtbrug opgezet waar wij reactief nu proberen te redden wat er te redden valt.

Dat kun je liggen te slapen noemen, maar helaas is het meeste reactief hoe het kabinet regeert. Altijd na tijd pas actie ondernemen en nooit op signalen voorhand actie ondernemen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
iamerwin schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:42:

Neah... voor de grap eens googlen, op wat er allemaal voor 13 augustus geschreven is in de verschillende media over Afghaanse tolken. Is nergens echt heel soepeltjes gegaan.

Sommige landen doen nu alleen toch wel ietsjes meer alsof ze verantwoordelijke leiders zijn dan dat andere landen dat doen. En sommige zijn ietsjes eerder begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:31

NMH

Moderator General Chat
Apache4u schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:13:
[Embed]
Het verbaast me totaal niet. Ik weet nog hoe het vorig jaar ging toen het coronavirus uitbrak in Wuhan. Nederland: poeh poeh, moeilijk, en als u geevacueerd wordt zijn de kosten voor eigen rekening:
De kosten van deze evacuatie, reis + huisvesting tijdens quarantaine, zullen voor eigen rekening zijn. U zult gevraagd worden een schuldverklaring te ondertekenen voor aanvang van de evacuatie.
Duitsland en Frankrijk tegen hun burgers: Wir schaffen das, er komt een vliegtuig jullie kant op. Los van of het al dan niet redelijk is om (mee) te betalen, het verschil in aanpak is zo tekenend. (Geloof trouwens dat er uiteindelijk niet betaald hoefde te worden en de EU de coordinatie op zich nam.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
MagniArtistique schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:07:
[...]

Dat kan. Maar alle 700 lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Dat aannemen staat wat dat betreft gelijk aan aannemen dat niemand er om zwaarwegende redenen naartoe ging.
Het is wel zomervakantie, en voor sommige zal het aanvoelen als misschien een van de laatste kansen om familie en vrienden nog één keer te zien, voordat de situatie echt onhoudbaar wordt.

En er rekening mee houdend dat vorig jaar niet echt een geweldig jaar was om op reis te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

MagniArtistique schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:07:
[...]

Correct, we weten het dus niet. Beoordeling kan alleen op individuele basis en dat is onmogelijk in een situatie zoals dit. Dus wat is de meerwaarde van dit benadrukken als minister? Anders dan het volledig wegzetten van een groep met het doel om je eigen verantwoordelijkheid af te schuiven.

Maar je ziet hier.. iedereen gaat lekker mee het in het narratief "eigen schuld dikke bult"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:05:
[...]

Correct, we weten het dus niet. Beoordeling kan alleen op individuele basis en dat is onmogelijk in een situatie zoals dit. Dus wat is de meerwaarde van dit benadrukken als minister? Anders dan het volledig wegzetten van een groep met het doel om je eigen verantwoordelijkheid af te schuiven.

Maar je ziet hier.. iedereen gaat lekker mee het in het narratief "eigen schuld dikke bult"
Is niet mutually exclusive toch? Ik vind het eigen schuld dikke bult dat je in die situatie zit. Voor geen goud zou ik naar zo’n land gaan. Al kreeg ik een miljoen toe en lag mijn hele familie er opgebaard.

Betekent niet dat Kaag de faalhaas uit mag hangen en dat die mensen niet opgehaald dienen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:05:
[...]

Hoe schuift zij dan haar eigen verantwoordelijkheid af? Kaag benadrukt in dezelfde zin dat ze die terug moet halen.
Die moeten we terughalen”, zei Kaag.
Die mensen die daar naar zieke oma of een leuk huwelijksfeest zijn gegaan zouden eens te rade moeten gaan bij hun reisverzekering over hun repatriering. Oh wacht, die geldt natuurlijk niet in zo'n land :X .

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
Ik ben gewoon een Nederlander die in Duitsland woont. Normaliter wel trots op NL maar wat buitenlandse aangelegenheden betreft zijn we in Nederland echt een stelletje klootviolen.

Je kunt zeggen over Duitsland wat je wilt maar bepaalde zaken worden hier wel echt gewoon goed geregeld. Beschikbare bedden voor Corona en bijv evacueren van mensen uit lijpe gebieden.

Man man, ik vraag me af of Bijleveld en kaag enige schaamte kennen wat dit betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

MagniArtistique schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:21:
[...]

Is niet mutually exclusive toch? Ik vind het eigen schuld dikke bult dat je in die situatie zit. Voor geen goud zou ik naar zo’n land gaan. Al kreeg ik een miljoen toe en lag mijn hele familie er opgebaard.
Dat zeg ik ook... maar weet niet of dat hetzelfde is als over 10 jaar het Nederland en e SGP betreft en ik naar het buitenland had moeten vluchten. Dat zou het verhaal wel anders maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Wolly schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:31:
[...]

Hoe schuift zij dan haar eigen verantwoordelijkheid af? Kaag benadrukt in dezelfde zin dat ze die terug moet halen.
Maar wat wil ze er mee bereiken dan? Ze is een toppoliticus en jarenlang ervaring als diplomaat. Die zegt niets "per ongeluk". Dus waarom zegt ze het dan? Ligt ons dat eens toe.
Die mensen die daar naar zieke oma of een leuk huwelijksfeest zijn gegaan zouden eens te rade moeten gaan bij hun reisverzekering over hun repatriering. Oh wacht, die geldt natuurlijk niet in zo'n land :X .
Doe je weer even tussen neus en lippen door, bij Kaag in de leer geweest?. Oma heeft daar misschien ondersteuning nodig, anders gaat ze dood. Erg genoeg dat ze dan de gok moesten nemen door zonder reisverzekering en zo op reist te gaan. Maar ja, het was veilig genoeg om mensen terug te sturen volgens de overheid. Het was ook veilig genoeg om er commerciële vluchten naar toe te laten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bijzonder om te zien, hoe een Bombardier E-11A al een poosje rondjes aan het draaien is, in het gebied ten noorden van Kabul:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGlapjA-XvkLK7OWi3C5NnEwHYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ja9tMDmyYjbnM0V1ZykhuLKL.jpg?f=fotoalbum_large
cirkeltjes draaien op een constante hoogte van 40,500 ft.

Schijnt onderdeel van dit:
Wikipedia: Battlefield Airborne Communications Node
te zijn.
'WiFi in the sky'
https://www.airforcemag.c...-for-e-11a-bacn-aircraft/

"Battlefield Airborne Communications Node (BACN) aircraft"

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 20-08-2021 21:53 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 10:50
De_Bastaard schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:35:
Ik ben gewoon een Nederlander die in Duitsland woont. Normaliter wel trots op NL maar wat buitenlandse aangelegenheden betreft zijn we in Nederland echt een stelletje klootviolen.
Dito.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

D'r gaan toch flink wat mensen iedere dag het land uit, via Kabul:

Nearly 6,000 passengers have departed Kabul in the last 24 hours on 17 US flights, Pentagon says

https://edition.cnn.com/w...-news-08-20-21/index.html

Taylor said in the last 24 hours, 16 C-17s and one C-130 had departed Kabul, carrying the nearly 6,000 passengers that included "a couple of hundred" American citizens.

Since August 14, 13,000 total evacuees have been airlifted out of Kabul and 18,000 had departed since early July, he said.

[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 20-08-2021 21:50 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
Ik snap het probleem nu sowieso niet. We zijn jarenlang als coalitie de baas geweest. Kan er niet gewoon gezegd worden “wij willen al deze mensen kunnen ophalen zonder gezeik, en anders…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:47:
[...]

Maar wat wil ze er mee bereiken dan? Ze is een toppoliticus en jarenlang ervaring als diplomaat. Die zegt niets "per ongeluk". Dus waarom zegt ze het dan? Ligt ons dat eens toe.
Een "toppoliticus" als Kaag kan ik niet toelichten, ik zie haar meer als een over het paard getild figuur die niet waarmaakt wat ze zei te gaan doen.
Doe je weer even tussen neus en lippen door, bij Kaag in de leer geweest?. Oma heeft daar misschien ondersteuning nodig, anders gaat ze dood. Erg genoeg dat ze dan de gok moesten nemen door zonder reisverzekering en zo op reist te gaan.
Verschrikkelijk. Alle 700 mensen die daar zitten zullen een motief hebben om er te zijn, alle 700 zijn in principe ook verantwoordelijk voor hun eigen daden zoals ingaan tegen een code rood voor reizen naar Afghanistan en het negeren van belangrijke signalen. Of inderdaad zoals het niet tijdig regelen van mogelijkheden om terug te kunnen.
Maar ja, het was veilig genoeg om mensen terug te sturen volgens de overheid. Het was ook veilig genoeg om er commerciële vluchten naar toe te laten gaan.
Wat hebben die twee zaken nu te maken met uitgaande reizigers die zich prima hadden kunnen informeren over de risico's die zij liepen :?
Niet dat ik denk dat het verstandig was om geweigerde asielzoekers op dat moment terug te willen sturen overigens, met de Taliban in aantocht kon hun situatie ook wel eens bijzonder schrijnend worden.

Commerciele vluchten waren er volgens mij niet vanuit NL, anders had Kaag die wat mij betreft mogen laten verbieden.

Samengevat: Kaag is een faalhaas en die mensen op familiebezoek mogen ook wel eens een cursus Zelfstandig Leven volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 15:13
De_Bastaard schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:58:
Ik snap het probleem nu sowieso niet. We zijn jarenlang als coalitie de baas geweest. Kan er niet gewoon gezegd worden “wij willen al deze mensen kunnen ophalen zonder gezeik, en anders…”
en anders wat? Daar zit het probleem denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:28

Grvy

Bot

Dat "en anders" is compleet zijn geloofwaardigheid kwijt natuurlijk.

De Taliban snapt zelf ook wel dat de landen nogal verdeeld zijn op dit moment. :P

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Anders wat, een nieuwe invasie ?

Het Westen heeft gewoon verloren, dat ontkennen is de realiteit ontkennen. Twintig jaar aanwezigheid heeft de Westerse legers meer schade berokkend dan de Taliban.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
En anders zetten we de levens van onze militairen weer in de waagschaal? Iets waarvan nu juist eindelijk is afgesproken dat we dat niet meer doen?

En aan wie ligt het nu denk je? De Taliban laten iedereen door die met een US paspoort komt, dus wellicht kan onze topdiplomate ook even bellen met een Taliban leider?
[Twitter: https://twitter.com/evanhill/status/1428072680947867660]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt twee opties, een invasie of het hele land platgooien. Natuurlijk kunnen we in een klap Afghanistan van de kaart vegen maar dan heb je tientallen miljoenen burgerslachtoffers en die mensen die je achterlaat zijn alsnog niet gered. Dus een invasie is de enige realistische optie. Dan vallen we het land binnen, drijven we de Taliban terug en gaan we 20 jaar lang het land opbouwen om daarna...

Dit krijg je als een land binnen valt, ver van huis, waarvan je de cultuur niet kent. Je kan het land niet zomaar annexeren, het is geen strategy game waarbij je na een oorlog en wat cultural conversion een land hebt ingelijfd.

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 20-08-2021 22:24 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
Laatste toespraak van Biden voor wie hem nog niet heeft gezien:

Opvallend is wel dat het wat "afwijkingen" vertoont met de EU media. Verder schijnt de US nu toch tegen wat Biden in zijn speech zegt toch Kabul in te gaan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Er cirkelt ook al een tijdje een battlefield airborne communications node rond Bagram. Zo’n ding voorziet gebruikelijkerwijs communicatie tussen troepen op de grond. Apart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZxT2gDkNQoouNTjzHnAyTKMvGE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vsOnjlJVYRACfp7iLdVXvBqh.png?f=fotoalbum_large

The Battlefield Airborne Communications Node, or BACN, translates and distributes imagery, video, voice and data, often from disparate elements, improving situational awareness by allowing ground troops to reach back for needed support over mountainous terrain.

Edit: note to self: in t vervolg even het topic goed bijlezen. Was al gemeld door @ehtweak . Excuses.

[ Voor 6% gewijzigd door Apache4u op 20-08-2021 22:58 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 17:03
Op NPO een interessante documentaire over Afghanistan: https://www.npostart.nl/a...ounded-land/VPWON_1323042

Vooral interessant omdat er veel verschillende groepen aan bod komen:
  • Afghaanse strijders uit de jaren 70/80
  • Russische militairen die er gezeten hebben
  • Taliban leiders
  • Twee Afghaans vrouwen die uiteindelijk in het parlement hebben gezeten
  • Amerikaanse militairen
  • Amerikaanse CIA man die vanaf de jaren 70 betrokken is geweest
Wat erg opviel was de beschrijving van de Russische militair over waarom hun missie faalde, komt bijna 1 op 1 overeen met waarom het westen nu faalt. De Russische en Amerikaanse militair zeggen bijna woord voor woord hetzelfde.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
Apache4u schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:51:
Er cirkelt ook al een tijdje een battlefield airborne communications node rond Bagram. Zo’n ding voorziet gebruikelijkerwijs communicatie tussen troepen op de grond. Apart.
[Afbeelding]

The Battlefield Airborne Communications Node, or BACN, translates and distributes imagery, video, voice and data, often from disparate elements, improving situational awareness by allowing ground troops to reach back for needed support over mountainous terrain.
Die viel niet alleen jou op ;) ehtweak in "De Taliban en de situatie in Afghanistan"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Je kunt zeggen over Duitsland wat je wilt maar bepaalde zaken worden hier wel echt gewoon goed geregeld. Beschikbare bedden voor Corona en bijv evacueren van mensen uit lijpe gebieden.

Man man, ik vraag me af of Bijleveld en kaag enige schaamte kennen wat dit betreft.
Ach, er zijn iig 2 zekerheden als Nederlander. De belastingdienst en het feit dat je niet op hulp hoeft te rekenen bij problemen in het buitenland als Nederlandse onderdaan :P
Wat een schijnvertoning weer. Helemaal als je leest dat zowel Duitsland als Frankrijk al maanden bezig zijn.
En dan nu de verantwoordelijkheid semi afschuiven op 'ja, maar we willen het samen doen' ;w |:(

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vraag me af hoe lang 'ie dat volhoudt, dat rondjes draaien...
Geen idee of ze dit type vliegtuig ook in de lucht kunnen bijtanken.

Volgens de wiki:
The BD-700 was selected due to its high service ceiling (up to 51,000 ft) and long flight duration (up to 12 hours).

[ Voor 25% gewijzigd door ehtweak op 20-08-2021 23:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
ehtweak schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 23:02:

Vraag me af hoe lang 'ie dat volhoudt, dat rondjes draaien...
Geen idee of ze dit type vliegtuig ook in de lucht kunnen bijtanken.

Volgens de wiki:
The BD-700 was selected due to its high service ceiling (up to 51,000 ft) and long flight duration (up to 12 hours).
Waarschijnlijk zijn troepen op de grond mensen aan het oppikken en vliegt het toestel daarom daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
@ehtweak als je deze tweet ziet vliegt er genoeg rond:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:31:
Wat zou een reisverzekering voor je kunnen doen in zo'n geval dan? Die hebben over het algemeen geen special forces in dienst om je even op te halen en naar het vliegveld te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als ik lees wat er nu aan Amerikaans materieel rondvliegt daar (Wat @BlackMonkey zegt), denk ik dat de discussie achter de schermen nu die kant op aan het gaan is ja. Er vliegt genoeg die die 'of anders' kracht bij kan zetten.

Ik vind het wel jammer dat er niet aangestuurd is op een compromis zoals een splitsing zoals in India/Pakistan destijds. Uiteraard met internationale bescherming. Als het zuiden streng fundamentalistisch is, en het noorden een stuk vrijer, hadden in elk geval de mensen daar wat vrijheid kunnen behouden, en de mensen in het zuiden de maatschappij die zij overwegend zelf willen. En de mensen die anders willen zouden technisch gezien kunnen verhuizen (ik weet dat dat in de praktijk niet zo makkelijk is).

Niet dat dat echt super succesvol is geweest daar, want India en Pakistan zijn zo'n beetje aartsvijanden. Maar het voelt echt alsof die mensen nu hard in de steek gelaten worden :'(

Maar 'we hoepelen maar zo snel mogelijk op en we zien wel wat er gebeurt' is duidelijk niet de beste aanpak geweest. En daar gaan we zelf ook weer gevolgen van ondervinden uiteindelijk. Het machtsvacuum in Irak waar IS vandaan kwam en daar vanuit weer de hele vluchtelingencrisis bijvoorbeeld.

[ Voor 48% gewijzigd door GekkePrutser op 20-08-2021 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Laatst online: 16:48
GekkePrutser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 23:42:
Als ik lees wat er nu aan Amerikaans materieel rondvliegt daar (Wat @BlackMonkey zegt), denk ik dat de discussie achter de schermen nu die kant op aan het gaan is ja. Er vliegt genoeg die die 'of anders' kracht bij kan zetten.
Kan ook haast niet anders denk ik, ik geloof echter nu wel dat het grootste probleem gewoon het aantal mensen bij het vliegveld is, ze kunnen zeker niet allemaal tegelijk naar binnen en er zullen zeker mensen tussen zitten die géén recht hebben op evac. Nu zullen vast niet alle taliban strijders zich helemaal aan de regels houden waardoor er incidenten zijn maar ook zij moeten de toestroom van mensen naar het vliegveld verminderen omdat de situatie daar onhoudbaar is, vandaar waarschijnlijk moeilijkheden bij de checkpoints.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

De Nederlandse Marine/korpscommando troepen komen je alleen ophalen als je speciaal genoeg bent. Blijkbaar zijn die nederlandse afghanen niet speciaal genoeg want die mogen het lekker zelf gaan uitzoeken. Onbegrijpelijk. Als een diplomaat of iemand hoog genoeg opgehaald moet worden was dat gisteren nog gedaan (bij wijze van spreken).

Weetje wat? Er zullen over een jaartje wel kamervragen gesteld worden in een urenlang debat waarom er een x aantal nederlandse afghanen/tolken/gezinsleden om zijn gekomen. Een of andere minister neemt dan verantwoordelijk en we schieten alsnog niks op. Schandalig. Kaag zal er wel mee weg komen.

De Fransen hadden dus al maanden een onderbuik gevoel en hebben dus ook alles zover mogelijk voorbereid. Nederland had waarschijnlijk ook een onderbuik gevoel maar tja, niks doen is natuurlijk makkelijker. Kaag zit daar echt alleen maar voor haarzelf. Haar boeit het de Nederlanders en de hele situatie in Afganistan echt niks. Kun je ook duidelijk zien aan haar. Blijkbaar heeft ze in haar tijd als diplomaat niks geleerd over de situatie waarin Nederlands/Afghanen zich in bevinden en dat dit uitermatend stressvol is. Dat je niet mensen kan vragen om hun leven te wagen om naar het vliegveld te gaan als letterlijk de kogels om je oren vliegen. Dat mensen zelf de Taliban moeten omkopen om verder komen. Kaag is ongeschikt.

“Wie idealen heeft, moet er staan op het moment dat het ertoe doet.” - Sigrid Kaag
Nou Kaag.. Je had toch idealen? Laat het eens zien dan..

[ Voor 5% gewijzigd door Bensimpel|IA op 20-08-2021 23:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Wolly schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:01:

Een "toppoliticus" als Kaag kan ik niet toelichten, ik zie haar meer als een over het paard getild figuur die niet waarmaakt wat ze zei te gaan doen.
Je kunt vanalles vinden, maar linksom of rechtsom is ze een succesvolle diplomaat geweest (zie haar CV) en ook vice-premier van nederland. Dat laatste is toch echt een topfunctie in de politiek, wat jij er ook van vind. Dat wordt je niet door onzin voor de camera uit te krijgen, maar elke stap en welk woord zorgvuldig te wegen. Ik heb al aangegeven waarom ze het volgens mij doet (verantwoording proberen af te schuiven naar mensen in de shit). Jij geeft aan dat dit niet haar bedoeling kan zijn gezien haar andere uitspraken. Dus wat zou dan wel de reden zijn dat ze het zegt. Ze zal het toch met een reden zeggen mogen we aannemen.
Verschrikkelijk. Alle 700 mensen die daar zitten zullen een motief hebben om er te zijn, alle 700 zijn in principe ook verantwoordelijk voor hun eigen daden zoals ingaan tegen een code rood voor reizen naar Afghanistan en het negeren van belangrijke signalen. Of inderdaad zoals het niet tijdig regelen van mogelijkheden om terug te kunnen.
Dus elke keer als jij iets dom doet, zijn daarmee alle gevolgen ook voor jou? Want dat zeg je feitelijk.
Gaat gezellig worden in nederland dan.
Wat hebben die twee zaken nu te maken met uitgaande reizigers die zich prima hadden kunnen informeren over de risico's die zij liepen :?
Niet dat ik denk dat het verstandig was om geweigerde asielzoekers op dat moment terug te willen sturen overigens, met de Taliban in aantocht kon hun situatie ook wel eens bijzonder schrijnend worden.

Commerciele vluchten waren er volgens mij niet vanuit NL, anders had Kaag die wat mij betreft mogen laten verbieden.
Die laatst zijn zelfs nu nog te boeken al denk ik dat ze niet worden uitgevoerd: https://vliegen.idealo.nl.../Kabul-KBL/Amsterdam-AMS/

En het eerste heeft er veel mee te maken. Hoe kun je als overheid zeggen dat het land onveilig is, maar wel dat mensen zonder risico kunnen terugkeren. Geeft je dan niet een gemengde boodschap af? En ja, dat heeft de NL overheid tot begin augustus volgehouden.
Samengevat: Kaag is een faalhaas en die mensen op familiebezoek mogen ook wel eens een cursus Zelfstandig Leven volgen.
Die simplistische opvatting laat ik volledig bij jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 17:35

Tourniquet

Hiya, fellas!

pingkiller schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:51:
Op NPO een interessante documentaire over Afghanistan: https://www.npostart.nl/a...ounded-land/VPWON_1323042

Vooral interessant omdat er veel verschillende groepen aan bod komen:
  • Afghaanse strijders uit de jaren 70/80
  • Russische militaire die er gezeten hebben
  • Taliban leiders
  • Twee Afghaans vrouwen die uiteindelijk in het parlement hebben gezeten
  • Amerikaanse militairen
  • Amerikaanse CIA man die vanaf de jaren 70 betrokken is geweest
Wat erg opviel was de beschrijving van de Russische militair over waarom hun missie faalde, komt bijna 1 op 1 met waarom het westen nu faalt. De Russische en Amerikaanse militair zeggen bijna woord voor woord hetzelfde.
Heb net het tweede deel gezien op NPO Plus (eerste deel was gisteren op tv, komende delen steeds op donderdagavond op NPO2) en inderdaad een hele goede serie. Heb het blijkbaar vorig jaar gemist toen het ook op tv is geweest.

En dan te bedenken dat het inhaakt vanaf de jaren ‘70 en dat daarvoor er ook al veel is gebeurd. Je zou de parallel van het falen van de Russische en Amerikaanse missies zelfs ook door kunnen trekken naar de Britten in de 19e eeuw.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

De Nederlandse overheid is heel goed in burgers pesten, maar grote problemen kunnen ze niet aanpakken: van klimaat tot aan woningmarkt tot aan defensie. Kwestie van prioriteiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 23:59:
[...]

Je kunt vanalles vinden, maar linksom of rechtsom is ze een succesvolle diplomaat geweest (zie haar CV) en ook vice-premier van nederland. Dat laatste is toch echt een topfunctie in de politiek, wat jij er ook van vind. Dat wordt je niet door onzin voor de camera uit te krijgen, maar elke stap en welk woord zorgvuldig te wegen. Ik heb al aangegeven waarom ze het volgens mij doet (verantwoording proberen af te schuiven naar mensen in de shit). Jij geeft aan dat dit niet haar bedoeling kan zijn gezien haar andere uitspraken. Dus wat zou dan wel de reden zijn dat ze het zegt. Ze zal het toch met een reden zeggen mogen we aannemen.
Hier scheiden onze wegen...? https://www.rtlnieuws.nl/...-hier-scheiden-onze-wegen

Edit: Ze weet precies haar woorden te wegen om te komen op de plek waar ze nu zit.. Maar daden, gewoon echt politiek bedrijven in het belang van je KIEZERS.... Daar schort het aan (en jammer genoeg niet alleen bij haar maar op dit moment is zei wel de meest opvallende van het stel dat doet alsof ze er voor 'het volk' is...)

Elitair gelul voor de bühne/camera, niets meer en niets minder.. :r

[ Voor 17% gewijzigd door D-Ed op 21-08-2021 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

D-Ed schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 00:21:
[...]

Hier scheiden onze wegen...? https://www.rtlnieuws.nl/...-hier-scheiden-onze-wegen

Edit: Ze weet precies haar woorden te wegen om te komen op de plek waar ze nu zit.. Maar daden, gewoon echt politiek bedrijven in het belang van je KIEZERS.... Daar schort het aan (en jammer genoeg niet alleen bij haar maar op dit moment is zei wel de meest opvallende van het stel dat doet alsof ze er voor 'het volk' is...)

Elitair gelul voor de bühne/camera, niets meer en niets minder.. :r
Maar dat is bij (bijna) elke topambtenaar wel zo. Politiek gedraai is helaas normaal geworden en nu kunnen ze niet meer zonder. Want echte verantwoordelijkheid willen ze niet pakken. (Terwijl de politicus die nu wel laat zien wat zijn/haar idealen zijn en hier naar handelt gewoon flink veel punten bij de Nederlanders kan halen).

Ook is mij nu wel duidelijk geworden dat de samenwerking tussen verschillende ministeries gewoon bijna niet bestaat. Ieder ministerie is gewoon een eilandje. Defensie praat amper met BUZA en andersom, luisteren naar elkaar is er niet bij. De overheid zou toch 1 geheel moeten zijn? Ik hoor trouwens erg weinig van Rutte. Als baas van Kaag en Bijleveld zou hij toch eigenlijk moeten ingrijpen en de echte knopen gewoon door moeten hakken. Ik heb hem maar 1 maal gehoord dat alles erg complex is enzo. Erg lastig allemaal hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Bensimpel|IA schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 00:43:
[...]

Maar dat is bij (bijna) elke topambtenaar wel zo. Politiek gedraai is helaas normaal geworden en nu kunnen ze niet meer zonder. Want echte verantwoordelijkheid willen ze niet pakken. (Terwijl de politicus die nu wel laat zien wat zijn/haar idealen zijn en hier naar handelt gewoon flink veel punten bij de Nederlanders kan halen).

Ook is mij nu wel duidelijk geworden dat de samenwerking tussen verschillende ministeries gewoon bijna niet bestaat. Ieder ministerie is gewoon een eilandje. Defensie praat amper met BUZA en andersom, luisteren naar elkaar is er niet bij. De overheid zou toch 1 geheel moeten zijn? Ik hoor trouwens erg weinig van Rutte. Als baas van Kaag en Bijleveld zou hij toch eigenlijk moeten ingrijpen en de echte knopen gewoon door moeten hakken. Ik heb hem maar 1 maal gehoord dat alles erg complex is enzo. Erg lastig allemaal hoor.
Los zand... Het kabinet mag nog blij zijn dat ambtenaren en de 'gewone burger' er nog een beetje iets van maken.. Qua beleid en uitvoering op hoog niveau voelt het allemaal niet meer als iets om als 'trotse Nederlander' over te praten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik hoor trouwens erg weinig van Rutte. Als baas van Kaag en Bijleveld zou hij toch eigenlijk moeten ingrijpen en de echte knopen gewoon door moeten hakken.
Rutte is het gezicht van het kabinet maar allerminst "de baas". Hij heeft helemaal geen bevoegdheid om "knopen door te hakken". Het kabinet neemt als geheel beslissingen en daar zijn alle ministers min of meer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

IS is niet gelukkig met de machtsovername door de Taliban. Als ze na het vertrek van de "kruisvaarders" door willen vechten dan moeten ze daar een spin aan geven.
The terrorist group Islamic State has claimed that the Taliban in Afghanistan are fake jihadists and that the group is collaborating with the US.
IS has mocked the Taliban's success in Afghanistan in its official weekly publication Al-Naba, alleging that the country was simply handed over to the Islamist rival by the withdrawal of American soldiers.

In its first statement since the Taliban took control of Kabul, the terrorist group claimed that the Afghan movement had not engaged in genuine "jihad" — or holy war — and raised doubts about its ability to impose true sharia rule in the country.
Due to ideological differences, IS has a foothold in Afghanistan's Khorasan province and is a sworn adversary of the Taliban.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:01:

Ik snap welke kant je op gaat. Maar waar leg je de grens? Laten we iemand die (veel) te hard rijdt en verongelukt tegen een boom liggen, want eigen verantwoordelijkheid. Of moet die persoon eerst garant staan voor de kosten van de hulpdiensten?

Hoeveel erger is de snelheidgrens overtreden dan een code rood? Of andersom. Maat reizen naar een code rode gebied breng je jezelf (plus eventuele kinderen) in gevaar. Met een snelheidsovertreding breng je ook andere weggebruikers in gevaar.

We gaan dan naar een hele individuele samenleving, ik ben bang dat dat voor heel veel problemen gaat zorgen.

(neemt niet weg dat ik ook vind dat die mensen die bewust naar Afghanistan zijn gegaan een eigen verantwoordelijkheid hebben, maar hoe handel je daar nu naar. Veel mensen zijn nu eenmaal dom. Dan moet je ze verbieden om het vliegtuig in te stappen. Maar ontneem je ze al eigen verantwoordelijkheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

groggy schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:34:
[...]

Ik snap welke kant je op gaat. Maar waar leg je de grens? Laten we iemand die (veel) te hard rijdt en verongelukt tegen een boom liggen, want eigen verantwoordelijkheid. Of moet die persoon eerst garant staan voor de kosten van de hulpdiensten?
De belangrijkste factor hier is het risico dat de hulpdiensten, in dit geval Nederlandse troepen die Kabul in zouden moeten trekken om die mensen op te halen, lopen.

Zeker gezien de beperkte tijd dat de Amerikanen (en dus ook Nederland) nog aanwezig zal zijn op het vliegveld om in ieder geval daar de uittocht mogelijk te maken zal je nu de stad in moeten trekken of hopen dat ze zelf naar het vliegveld kunnen komen. Een aantal landen heeft de capaciteit om zulke acties te ondernemen, Nederland heeft dat niet. Je zou hier meer bereiken door te proberen vluchten (over land) via andere landen te ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

groggy schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:34:
[...]

Hoeveel erger is de snelheidgrens overtreden dan een code rood? Of andersom. Maat reizen naar een code rode gebied breng je jezelf (plus eventuele kinderen) in gevaar. Met een snelheidsovertreding breng je ook andere weggebruikers in gevaar.

We gaan dan naar een hele individuele samenleving, ik ben bang dat dat voor heel veel problemen gaat zorgen.

(neemt niet weg dat ik ook vind dat die mensen die bewust naar Afghanistan zijn gegaan een eigen verantwoordelijkheid hebben, maar hoe handel je daar nu naar. Veel mensen zijn nu eenmaal dom. Dan moet je ze verbieden om het vliegtuig in te stappen. Maar ontneem je ze al eigen verantwoordelijkheid...
Met reizen naar zo’n bewezen instabiel code rood gebied breng je ook de militairen/piloten die je op moeten komen halen in gevaar :) voor snelheidsovertredingen hebben we tenminste nog boetes… voor reizen naar een high risk area niet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

IJzerlijm schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

De belangrijkste factor hier is het risico dat de hulpdiensten, in dit geval Nederlandse troepen die Kabul in zouden moeten trekken om die mensen op te halen, lopen.

Zeker gezien de beperkte tijd dat de Amerikanen (en dus ook Nederland) nog aanwezig zal zijn op het vliegveld om in ieder geval daar de uittocht mogelijk te maken zal je nu de stad in moeten trekken of hopen dat ze zelf naar het vliegveld kunnen komen. Een aantal landen heeft de capaciteit om zulke acties te ondernemen, Nederland heeft dat niet. Je zou hier meer bereiken door te proberen vluchten (over land) via andere landen te ondersteunen.
Het is niet zo alsof ze dit niet zagen aankomen... Frankrijk en Duitsland waren ook al eerder bezig. Nederland had daadkrachtig kunnen zijn en zich bij hun kunnen aansluiten

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

-tom-562 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:24:
[...]

Het is niet zo alsof ze dit niet zagen aankomen... Frankrijk en Duitsland waren ook al eerder bezig. Nederland had daadkrachtig kunnen zijn en zich bij hun kunnen aansluiten
Dat soort beslissingen moet door zoveel schijven, een organisatiemodel dat garandeert dat bij het neerleggen van de schuld achteraf die zo dun uitsmeert dat er nergens echt iets blijft plakken. Ook kan de regering niet eens aftreden als symbolische boetedoening.

https://www.ad.nl/politie...k-van-te-worden~a3c447e6/
Echt antwoord komt er nooit. ,,Iedereen wees naar elkaar”, zegt een oppositie-Kamerlid. ,,Buitenlandse Zaken verwees naar Justitie en Veiligheid, Justitie en Veiligheid verwees weer terug naar Buitenlandse Zaken. Het was om gek van te worden.” In een appgroep die de Kamerleden zijn begonnen om de situatie van de Afghaanse tolken te bespreken, wordt er schande van gesproken: wáár is de urgentie?

,,Defensie zou de regie hebben”, zegt een andere betrokkene. ,,Minister Ank Bijleveld zou dat ook in de ministerraad hebben geroepen. Maar ze nam de regie niet.” Toevallige tegenvallers kleuren het beeld van een gebrek aan crisisregie. Bijleveld zat zaterdagavond niet in crisisberaad maar in de bioscoop, waar ze de oorlogsfilm De slag om de Schelde keek. En de Nederlandse ambassadeur in Kaboel was niet op haar standplaats toen het daar misging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
[...]

Ik snap het, maar waar leg je de grens? De knrm gaat ook met gevaar voor eigen leven de zee op om een kitesurfer te redden die bij aflandige wind is gaan varen...

Wat is teveel risico en wat is een algemeen geaccepteerd risico? Het bepalen van de grens is heel lastig en arbitrair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
groggy schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:59:
[...]

Ik snap het, maar waar leg je de grens? De knrm gaat ook met gevaar voor eigen leven de zee op om een kitesurfer te redden die bij aflandige wind is gaan varen...

Wat is teveel risico en wat is een algemeen geaccepteerd risico? Het bepalen van de grens is heel lastig en arbitrair.
Dat is zeker zo, je moet als overheid er alles aan doen in het redelijke om die mensen veilig terug te halen.

De situatie in Afghanistan is echter zo instabiel (zeg ik als leek) dat een klein vonkje de boel al kan doen ontploffen waarmee je niet alleen voor de persoon die je probeert te redden maar ook voor alle andere hulpverleners en getroffenen de situatie nog verder zal verslechteren. Die grens is dus afhankelijk van de omstandigheden.

Diplomatie zou het eerste antwoord moeten zijn, zie het voorbeeld waarin de Amerikanen hebben geregeld dat mensen met een US paspoort wel worden doorgelaten door de Taliban. Ook zou het helpen als onze minister van Buitenlandse Zaken eens gaat praten met de Amerikanen over hun toegangsbeleid op het vliegveld.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E9TFfNOWUAE4s3K?format=jpg&name=small
Bron

Of praat als topdiplomate die 7 talen vloeiend spreekt eens met de Engelsen die momenteel 1000 mensen per dag evacueren, schijnbaar lukt het hun ook om zaken te doen met de lokale 'autoriteiten'.
De Britten halen nu elke dag ongeveer duizend mensen op in Kabul. Dat lukt ze onder andere doordat ze vervoer vanuit de stad naar het vliegveld hebben weten te regelen. Dat vervoer is het grote probleem voor de Nederlandse operatie in Kabul. Tal van Nederlanders zitten vast in de stad en kunnen of durven niet naar het vliegveld te reizen omdat de Taliban de toegangsweg controleren. Bovendien laten de Amerikaanse bewakers van het vliegveld bijna niemand toe.
https://nos.nl/collectie/...luchtbrug-uit-afghanistan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

De buck stopt bij Rutte en dat weet hij. Maar daarom laat hij Kaag continue in beeld; dan straalt het hele falen af op haar ipv op hem als eindverantwoordelijke. Verbaast me dat de media de kop van Rutte niet vaker in beeld brengt als eindbaas en hoofdverantwoordelijke voor het huidige debacle.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Altijd handig als de Taliban er zometeen net zo uitzien als de Amerikanen. :-(
Zelfde oorlogsgear, zelfde uitrusting:

https://edition.cnn.com/2...an-afghanistan/index.html

US national security officials are working to account for more than 20 years worth of weapons provided to the Afghan military as images of Taliban fighters brandishing American-made rifles and riding in abandoned Humvees are raising concerns about what else was left behind.
The Taliban's newfound American arsenal is likely not limited to small arms, as the group captured sizable stockpiles of weapons and vehicles held at strongholds once controlled by US-backed forces, including modern mine-resistant vehicles (MRAPs) and Humvees.
Initial estimates suggest the Taliban may now also possess several Black Hawk helicopters and other US-funded military aircraft, according to a congressional source familiar with early assessments provided by defense officials.

That potentially includes roughly 20 A-29 Tucano attack planes, the source said, noting there are some indications that only a small number of aircraft were relocated from a base in Kandahar before it was overrun by the Taliban.

"We are also concerned that some may end up in the hands of others who support the Taliban's cause," the congressional source told CNN. "My biggest fear is that the sophisticated weaponry will be sold to our adversaries and other non-state actors who intend to use it against us and our allies."

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:24
Although the US has set a formal deadline of August 31, ministers have been told that the last evacuation flight may have to leave on Tuesday to allow soldiers enough time to withdraw themselves.
Aldus The Times. Dat betekend dat er voor Nederland nog maar 3 dagen zijn als de Amerikanen de 31ste echt vertrekken, want als de Engelse vluchten stoppen na dinsdag zou het raar zijn als NL gewoon blijft vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Het lijkt erop dat zelfs bij deze minimale tijd, met een goede voorbereiding en snel handelen, die risico minimaal is. Of hoor jij veel verhalen van gesneuvelden Amerikanen, Britten, Franse en Turkse troepen die nu op het vliegveld zitten. Of zelfs onder de Britten die mensen gaan ophalen in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:20
Cyberpope schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:15:
[...]

Het lijkt erop dat zelfs bij deze minimale tijd, met een goede voorbereiding en snel handelen, die risico minimaal is. Of hoor jij veel verhalen van gesneuvelden Amerikanen, Britten, Franse en Turkse troepen die nu op het vliegveld zitten. Of zelfs onder de Britten die mensen gaan ophalen in de stad.
Dat er vooralsnog geen of nauwelijks militairen gewond zijn geraakt tijdens het evacueren zegt niets over de risico's. Indien alles goed gaat kun je niet opeens naderhand zeggen dat er geen risico bestond; die bestond wel. Het risico of de risico's waren reëel, alleen ging het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
eric.1 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

Dat er vooralsnog geen of nauwelijks militairen gewond zijn geraakt tijdens het evacueren zegt niets over de risico's. Indien alles goed gaat kun je niet opeens naderhand zeggen dat er geen risico bestond; die bestond wel. Het risico of de risico's waren reëel, alleen ging het goed.
Tja met die beredenatie heb je altijd kans op maximaal risico. Zelfs wanneer de kat van tante sjaan uit de lokale kastanjeboom wordt gehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

eric.1 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

Laat ik het dan zo zeggen dat de Americanen, Britten, Fransen, Duitsers, Turken het risico anders inschatten als de nederlanders. Wellicht omdat zij beter voorbereid waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Cyberpope schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:15:
[...]

Het vliegveld zelf is veilig. Maar als je een expeditie wil doen om mensen op te halen heb je twee keuzes, dat officieel doen met vlaggen op je auto's of clandestien met feitelijk spionnen die in burger opereren en die de Taliban kan executeren volgens internationaal recht.

Mocht je een officiele poging doen heb je bij het eerste checkpoint dat je niet doorlaat de keus om te luisteren of de confrontatie aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
groggy schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:26:
[...]

Tja met die beredenatie heb je altijd kans op maximaal risico. Zelfs wanneer de kat van tante sjaan uit de lokale kastanjeboom wordt gehaald...
Nee, die redenatie kan daar niet voor gebruikt worden.
Cyberpope schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:34:
[...]

Laat ik het dan zo zeggen dat de Americanen, Britten, Fransen, Duitsers, Turken het risico anders inschatten als de nederlanders. Wellicht omdat zij beter voorbereid waren?
Geen idee? Misschien hebben zij wel een andere acceptatie norm wanneer het om risico's gaat. Wellicht konden die andere landen de risico's meer inperken dan dat wij dat konden doen. Dit gissen is weinig zinvol. Nobody knows.

[ Voor 6% gewijzigd door eric.1 op 21-08-2021 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyrOP2oCD4kFz0YYzZglianMuIQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0bGgrW9ifUlX2olBy7aMGLmK.png?f=fotoalbum_large

Totale vernedering :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

De Tsjechen krijgen het wel voor elkaar om bij de poort te staan en mensen naar binnen te halen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Formula one
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-02 18:11
Wat doet die helikopter die daar rond vliegt?

Betreft een Mil Mi 17 volgens Flightradar24

De Mil Mi-17 is een Russische helikopter die wordt gebouwd in twee fabrieken in Kazan en Ulan-Ude. De Mi-17 is ontwikkeld uit de standaard Mi-8-romp, maar dan met de grotere TV3-117MT-motoren, rotors en transmissie ontwikkeld voor de Mi-14, samen met enkele aanpassingen aan de romp voor zwaardere lasten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Cyberpope schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:59:
De Tsjechen krijgen het wel voor elkaar om bij de poort te staan en mensen naar binnen te halen:

[YouTube: Hoe tolk Sharif succesvol Afghanistan verliet]
Volgens mij kun je ook wel meer doen dan we nu doen omdat de Taliban echt niet vol de confrontatie aan gaan met een terugtrekkend westen (want dan moeten wij ook in de aanval en dan zijn we niet weg). Maar dan moet je wel uitstralen dat je in staat bent dat te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 21-08-2021 13:12 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Pompi schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:47:
[...]

Aldus The Times. Dat betekend dat er voor Nederland nog maar 3 dagen zijn als de Amerikanen de 31ste echt vertrekken, want als de Engelse vluchten stoppen na dinsdag zou het raar zijn als NL gewoon blijft vliegen.
Met mijn bierviltjes berekening zie ik dat niet gebeuren (gelukkig). De US schaalt wel op van 12 naar 30 C17's maar dat betekend niet dat je ze magisch vol krijgt. Iets wat nu al niet gebeurd, dus bij een grote schaal nog lastiger is. Ze hebben nu zo'n 13000 mensen geëvacueerd en de verwachting is dat ze iets meer dan 70000 mensen willen evacueren meen ik. Dat wordt dan wel heel krap. Biden gaf in een interview met ABC al aan dat ze blijven zolang moet. Mochten ze het wel halen dan wordt het diplomatiek een flink gekonkel want zonder de US zijn alle andere landen redelijk kansloos. Vandaar dat Kaag al als symbool politiek begon aan te geven samen met de NATO een beetje te willen helpen op het vliegveld. Lasten "delen". De belangrijkste vraag is denk ik, krijgt NL andere landen zo ver risico te gaan lopen om onze mensen weg te halen in Kabul zelf? Gezien het blijkbaar zelfs nog lastig is met een NL paspoort binnen gelaten te worden wens ik ze daar nog succes mee. Aan de andere kant. Biden claimde ironisch wel weer dat ze de Fransen er bij hadden geholpen en ook de Turken hadden meen ik een rol. Maar in de berichtgeving zitten wat tegenstrijdigheden dus we moeten afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54

Kid Buu

Huh, Pietje?

Cyberpope schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:59:

[YouTube: Hoe tolk Sharif succesvol Afghanistan verliet]
Heeft de gevaarlijke tocht naar het vliegveld zelf moeten maken en toen alle geluk van de wereld gehad dat hij opviel bij Tsjechische militairen nadat hij eerst door de Amerikanen werd geweigerd. Soort van Russisch roulette dus. Dit is een voorbeeld waar ik wel voorstander ben voor militaire extractie, werkzaam geweest voor de NL overheid en volledig aan je lot overgelaten worden.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
Formula one schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:06:
Wat doet die helikopter die daar rond vliegt?

Betreft een Mil Mi 17 volgens Flightradar24

De Mil Mi-17 is een Russische helikopter die wordt gebouwd in twee fabrieken in Kazan en Ulan-Ude. De Mi-17 is ontwikkeld uit de standaard Mi-8-romp, maar dan met de grotere TV3-117MT-motoren, rotors en transmissie ontwikkeld voor de Mi-14, samen met enkele aanpassingen aan de romp voor zwaardere lasten
Deze heeft VK-2500-03 motoren en is van een Amerikaans bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
eric.1 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:42:
[...]

Nee, die redenatie kan daar niet voor gebruikt worden.
Goed argument. Ik ben het met je eens.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
groggy schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:39:
[...]

Goed argument. Ik ben het met je eens.....
Als je nou eerst eens uitlegt hoe je uit mijn argumentatie haalt dat er altijd een kans is op een maximaal risico?

En überhaupt wat je hiermee bedoelt. Risico is bij mijn weten de kans dat iets negatiefs gebeurt (met de impact erin verwerkt). Dus uit mijn tekst haal je dat er altijd een kans is op een maximale kans dat iets negatiefs gebeurt? Het lijkt me duidelijk dat dit nergens op slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Kid Buu schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:20:
[...]

Heeft de gevaarlijke tocht naar het vliegveld zelf moeten maken en toen alle geluk van de wereld gehad dat hij opviel bij Tsjechische militairen nadat hij eerst door de Amerikanen werd geweigerd. Soort van Russisch roulette dus. Dit is een voorbeeld waar ik wel voorstander ben voor militaire extractie, werkzaam geweest voor de NL overheid en volledig aan je lot overgelaten worden.
Eens, maar die Tsjechen staan dus wel bij de poort. Terwijl we hier voortdurend berichten krijgen dat er Nederlanders geweigerd worden bij de poort door amerikanen. Dan moet je wellicht daar een aanwezigheid creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:09

beany

Meeheheheheh

Cyberpope schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:55:
[...]

Eens, maar die Tsjechen staan dus wel bij de poort. Terwijl we hier voortdurend berichten krijgen dat er Nederlanders geweigerd worden bij de poort door amerikanen. Dan moet je wellicht daar een aanwezigheid creëren.
We zijn gewoon te klein en niet slagkrachtig genoeg om mee te kunnen doen aan internationale missies. Ja, we kunnen een paar waterputten beschermen, maar als er echt stront aan de knikker is wordt het ons al snel een maatje te groot. Vooral politiek gezien (weinig lef, geen inbeeldingsvermogen, gebrek aan empathie, geen tot weinig daadkracht) maar ook militair (ik heb groot respect voor de mannen en vrouwen in ons leger, maar als er geen munitie is om schietoefeningen te houden dan snap je dat het leger als geheel niet de slagkracht heeft die je wilt).

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Er is in 2014 - 2016 een munitietekort geweest mede ivm de hoge verbruik van munitie tijdens missies. Maar laten we het niet erbij blijven slepen svp. En ja, pang pang roepen wordt ook gedaan tijdens trainingen. Gok echter niet dat ze tijdens die trainingen ook met echte munitie willen spelen. Oefenmunitie vindt de omgeving vaak niet zo leuk. Dus blijf dat er svp niet met de haren bijslepen.

En ik vergeleek juist met de Tsjechen omdat dat ook geen militaire grootmacht is. Je hoeft dat ook niet te zijn, zolang je maar een stevige aanwezigheid hebt. Regelmatig komt ik langs een kazerne, waar een groot bord staat " binnen 24 uur overal inzetbaar". Nou kom op dan! Je kunt ze nu redelijk bescherm inzetten onder de paraplu van de NATO. We hoeven niet zelf die basis bezet te houden, slechts kleine aanwezigheid bij de poort om Nederlanders naar binnen te trekken.

Daarbij heeft juist de militaire top het vooral over dat ze altijd in het hoogste geweldspectum mee wil doen.
Net zoals de politiek

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberpope op 21-08-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 00:08
edit: was al beantwoord.

[ Voor 90% gewijzigd door PLAE op 21-08-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
De situatie nu is niet zo spannend imo. Het wordt heel interessant als straks de Amerikanen - in hun ogen - bijna klaar zijn. En er nog wel tienduizenden mensen zijn die willen emigreren. Of sommige kleinere landen nog niet klaar zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Totale vernedering voor degene die het bericht plaatst. En degenen die het doorgeven zonder na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Zoals verwacht was/is de VS hier ook mee bezig. En niet alleen voor eigen burgers maar ook voor diegene die hen geholpen hebben de afgelopen jaren.

[Twitter: https://twitter.com/jimlaporta/status/1428811505437396995]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Licht pikant ook dat er vluchten via Pakistan gaan (hoe schizofreen is dat land?!). Er moet daarnaast toch een plek zijn in Afghanistan zelf waar de Amerikanen nog een basis hebben om te tanken (helikopters) et cetera. Ze vlogen ook nog heen en weer naar die pit. Daar moeten ze toch ook nog zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Pompi schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:47:
[...]

Weet Nederland dit? Het wordt nog een grotere clusterfuck als men hier ook weer te laat op reageert. Dan lopen de verantwoordelijke ministers echt te slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Er worden inmiddels mensen doodgedrukt bij het vliegveld, aldus Sky News.

De aanpak met kom maar naar de poort en we kijken wel of we iemand kunnen vinden die voor je open doet kan dus wel definitief de prullenbak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:59:
Er worden inmiddels mensen doodgedrukt bij het vliegveld, aldus Sky News.

De aanpak met kom maar naar de poort en we kijken wel of we iemand kunnen vinden die voor je open doet kan dus wel definitief de prullenbak in.
Mensen evacueren moet toch ook slimmer kunnen. Je roept groepjes mensen op om op een bepaald tijdstip op een voor hun handige plek klaar te zetten. Helicoptertje erheen en droppen op het vliegveld voor evacuatie. En dat doe je snel achter elkaar....

Maar ik heb er gelukkig geen verstand van, dus wrs denk ik te eenvoudig.

[ Voor 4% gewijzigd door groggy op 21-08-2021 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Vraagje... Een dingetje snap ik niet zo goed... De Taliban heeft nu vrijwel overal de controle in Afghanistan en Kabul... Hoezo laten zij de Amerikanen (Westerse wereld) gewoon bezit houden van het vliegveld? Hoezo vallen ze de Amerikanen niet aan en verdrijven ze ze? In feite zitten ze toch een beetje als ratten in de val...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:28

Grvy

Bot

Chip. schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:55:
Vraagje... Een dingetje snap ik niet zo goed... De Taliban heeft nu vrijwel overal de controle in Afghanistan en Kabul... Hoezo laten zij de Amerikanen (Westerse wereld) gewoon bezit houden van het vliegveld? Hoezo vallen ze de Amerikanen niet aan en verdrijven ze ze? In feite zitten ze toch een beetje als ratten in de val...
En wat hebben ze daaraan? Behalve dan dat Amerika dat als aanval ziet en in de tegenaanval gaat?
En dat winnen ze niet.. de Amerikanen hebben vrijwillig de biezen gepakt. Niet omdat de Taliban het ze zo moeilijk maakte. :)

Overigens (maar correct me if wrong) de Taliban boeit alleen Afghanistan. Ze zijn niet degene die 9/11 hebben uitgevoerd etc. Ze zijn vooral naar zichzelf gericht en wat ze in Afghanistan willen.

De westerse wereld boeit ze niet zolang die ze met rust laat en ze laat doen wat ze willen in "hun" land.

[ Voor 18% gewijzigd door Grvy op 21-08-2021 18:14 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:03
Opmerkelijk goed nieuws, benieuwd wat voor verhaal hierachter schuilgaat. KCT wellicht?
Afghaans ambassadepersoneel en gezinnen op weg naar Nederland: ‘We zijn opgelucht’

Vrijwel al het lokale Afghaanse ambassadepersoneel - en hun gezinnen- worden zaterdag alsnog geëvacueerd. Het gaat om 207 mensen die met diverse vluchten naar Nederland komen. Eerder bleven zij achter terwijl de Nederlandse diplomaten wel gered werden.
En nu die gezinnen gelijk hier de maatschappij in, geen gedoe met een AZC. Dat is het minste wat we aan ze verschuldigd zijn, als we ons best doen kunnen die kinderen over een week met het nieuwe schooljaar beginnen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
hoevenpe schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:27:
Opmerkelijk goed nieuws, benieuwd wat voor verhaal hierachter schuilgaat. KCT wellicht?

[...]

En nu die gezinnen gelijk hier de maatschappij in, geen gedoe met een AZC. Dat is het minste wat we aan ze verschuldigd zijn, als we ons best doen kunnen die kinderen over een week met het nieuwe schooljaar beginnen.
Ze hebben de status vluchteling — of ze asiel aanvragen is een tweede — of ze het daadwerkelijk krijgen een derde — in Nederland hebben wij onlangs een lange discussie gevoerd of het verstandig zou zijn om mensen die blootgesteld waren aan trauma in de samenleving op te nemen — er is toen besloten om dat niet te doen … soort van minority report wij kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren.
Pagina: 1 ... 17 ... 22 Laatste

Let op:
We gaan hier niet:
-Beginnen over migranten.
-Maatschappelijke problemen hier erbij halen.
-Geen gruwelijke beelden zoals bijvoorbeeld doodgeschoten mensen of mensen die van een opstijgende vliegtuig vallen.