Jiffy schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:31:
Weet iemand al hoeveel militairen NL nu extra heeft gestuurd? Daar wordt nogal geheimzinnig over gedaan. Wat me enigszins verbaast: eerst werd er duidelijk gecommuniceerd over de oorspronkelijke 62 militairen die werden gestuurd, gisteren was het een "niet vrijgegeven aantal" dat extra onderweg was, plus dan een cie mariniers en een cie lmb die standby zouden staan.
Ik vraag me dan af "waarom geef je dat aantal niet vrij" terwijl je de rest wel vrij geeft? Het is niet of de Taliban daar nu vreselijk veel mee kunnen doen, ofzo.
Nee en ik vermoed dat dit bewust is en zowaar eens niet abjecte incompetentie. Nee, gewoon dom ditmaal.
Want de situatie is zo dat er mensen vastzitten in Kaboel zelf die het vliegveld niet of niet goed kunnen bereiken. Die 62 man zal neerkomen op een peloton met wat ondersteuning voor andere zaken. De logische stap zou zijn om de rest van die specifieke compagnie ook te sturen als versterking. Maar dat lijken ze niet te doen. Dit was makkelijk te communiceren en werkelijk iedereen zegt en doet dit ook gewoon.
Ik vermoed dus anders. Komt bij dat bijvoorbeeld de Amerikanen letterlijk bataljon na bataljon invlogen en makkelijk andere eenheden mee konden sturen. Die bataljons zijn voor de luchthaven zelf, maar we weten dat de Amerikanen ook al heel wat mensen uit de stad hebben opgehaald. En dat lijkt gewoon nodig ondanks alle mooie beloften van de Taliban.
In het geval van Nederland is het een stuk lastiger te camoufleren wat je nu stuurt. Want 62 man is helemaal niks. Dat is een achterdeur ergens in op het vliegveld verdedigen. Schaal je op, dan gaat die aanwezigheid wel potentieel noemenswaardig worden, maar er zijn niet meer militairen nodig voor het vliegveld. Immers hebben de Amerikanen inmiddels een hele brigade van de 82st ingevlogen en dan nog mariniers. En daar bovenop deden ze evacuaties waarbij ik vermoed dat dit geen reguliere soldaten waren.
Ergo, door alle geheimzinnigheid vermoed ik KCT. En juist omdat ze het zo dom aanpakken, begon ik dat vermoeden te krijgen. Dus als ik verdwijn, het was de Rutte doctrine.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.