SomerenV schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:41:
[...]
Geld regeert. Ergens wel logisch maar ook jammer. Zeker als het gaat om landen waar ze letterlijk over lijken gaan en waar status alles is. Monaco mag wat mij betreft per direct van de kalender verdwijnen. Vanuit de historie snap ik dat men hem erin wil houden, maar de huidige wagens zijn gewoon veel te groot om daar daadwerkelijk te kunnen racen. Dan zie ik er liever een race voor in de plaats waar wél daadwerkelijk gestreden kan worden. Dat geldt overigens voor ieder circuit waar inhalen een drama is. Snel van de kalender af en vervangen voor iets waar de coureurs wat meer kunnen.
Daarom zeg ik, als Monaco de enige optocht is en alleen leuk wordt bij regen, dan is dat nog te verantwoorden. Maar het zijn er teveel waar auto's er niet voorbij kunnen komen, behalve als iemand echt veel sneller is. Maar zelfs dan is inhalen lastig, want erbij komen is één, er voorbij is twee. Als iemand de deur dicht houdt, op tijd kan accelereren, en uiteraard geen fouten maakt, dan zit een ander erachter vast. Daarvoor is het verschil in snelheid tussen de auto's te klein. En te lang kort erachter hangen gaat ook niet, er moet gewoon een gat tussen van ongeveer 0.7 sec na een aantal rondes.
Het is jammer dat het plan, dat deze auto's kort achter een ander kunnen blijven, door teams omgedaan is gemaakt, omdat concurrentie zo kort achter je hebben helemaal niet gunstig is, behalve als iemand zelf wil inhalen. Maar verdedigen is daardoor een stuk moeilijker.
Benieuwd hoe dit in 2026 gaat zijn.