Het feit dat een bedrijf geen actie onderneemt betekent niet dat het niet strafbaar is he. Een bedrijf maakt een afweging. In die afweging zit ook de "gaat de persoon verder dan een melding als we er niks mee doen". Is dat een nee, dan is het af als er niet echt een hele grote dikke fout begaan is. Maar neem van mij aan, ontolereerbaar gedrag bij grote multinationals is steeds vaker een "als bewezen ben je af" situatie. En waar de grens dan ligt staat vast in het HR handboek.ArcticWolf schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:59:
[...]
Hebben er bij mij op het werk ook meerdere een ongewenst gedrag melding gedaan tegen een "hoge" manager en hij zit er nog steeds (vreemd genoeg, voor de dingen die hij zei daar had je hem op straat in elkaar getrapt zeg maar... hij misbruikte persoonlijke situaties tegen je). Hij is wel flink door het stof gegaan uiteindelijk, maar of het echt geholpen heeft? Geen idee... Ik wist niet eens dat je die melding kon doen, heb ook wel last gehad van die manager maar er zit nu een andere manager tussen dus het is "opgelost".
Enige lastige is dat hij degene is die ja of nee kan zeggen tegen loonsverhogingen
Dus wanneer is iets strafrechtelijks-waardig? Lastige kwestie...
Zo staat er bij ons ook heel duidelijk in wat acceptabel is en wat niet. En dat gaat van de hand op de schouder naar relaties met een ondergeschikte, en van niet respectvol met elkaar omgaan (dus met hardere worden zeggen dat iemand een kneus is) tot aan iemand fysiek belagen.
Niet alle zaken die daar in staan kunnen strafrechtelijk aangepakt worden, maar qua normen en waarden heb je dan een wel een probleem (+ je hebt een contract getekend waar dat HR handboek onderdeel van is).
[ Voor 6% gewijzigd door Zwerver op 29-02-2024 07:42 ]
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer