LA-384 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:38:
[...]
Waarom introduceren ze geen "strafgewicht"?
Elke auto begint met 100kg strafgewicht. De top 10 krijgt er voor de opvolgende race 2-20kg bij (afhankelijk van finishplaats) en bij de rijders 11-22 wordt er 2-20kg afgehaald.
Dit zijn willekeurige cijfers. Wat je wilt is dat het veld gelijkgetrokken wordt.
Een
Balance of Power (BoP) hoort niet in F1 thuis. Teams krijgen reglementen om hun auto naar te bouwen en wie dat het beste doet, wint. Daarnaast krijgen nu teams afhankelijk van hun plaats in het kampioenschap krijgen teams al maximums aan
CFD/wind tunnel tijd toegewezen. Dat zorgt er al voor dat het e.e.a. 'eerlijker' verloopt.
Maar even hè, en misschien heb je dat niet helemaal in de gaten, de verschillen tussen de teams zijn helemaal niet zo groot als dat soms lijkt. Als we bijvoorbeeld naar de kwalificatietijden in
Bahrein (eerste wedstrijd) kijken dan is in Q1 Carlos Sainz het snelste met een tijd van 90,993 seconden. De laatste plek is voor Pierre Gasly met een tijd van 92,181 seconden. Daar zit dus maar 1,188 seconden verschil in over bijna 5.500 meter. Dat is een prestatieverschil van maar
1,3% (
(1-(90,993/92,181))*100). En dat is tussen de beste én slechtste coureur op dat moment. En dan nemen we de verschillen in coureur of eventuele fouten niet mee.
Als we dan als vergelijking de Tour erbij pakken dan was het verschil tussen de eerste en tweede plaats 0,15%, maar al een half procent tussen de eerste en tiende plaats. Dat loopt dus ook gestaag op. Ik heb de laatste plaats niet berekend, maar dat zal ruim meer dan de eerder genoemde 1,3% zijn.
Ik zou iedereen sowieso eens aanraden om ook eens het middenveld in de gaten te houden. Ik weet dat veel fanaten op GoT dat al doen, maar daar is het eigenlijk altijd heel veel spannender dan voorin. Daar zijn de gaten enorm klein, met name in kwalificaties. Daar kan ik ook echt van genieten

.