Mog schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:27:
In hoeverre wordt de ontwikkeling van de auto aangepast aan de feedback van één rijder? Van Max Verstappen weet je dat hij altijd levert. Dus ik kan me voorstellen dat zijn feedback zwaarder weegt dan dat van Perez. Met als resultaat dat zo'n auto steeds meer naar één coureur gevormd wordt.
Ik vraag dit in het algemeen, niet specifiek voor Red Bull. Je kunt Verstappen ook voor Schumacher/Hamilton/Alonso vervangen.
*engineers die ontdekken dat update X een Y performance op levert (theoretisch)
*een coureur die 'sensatie' X voelt, en dat interpreteert naar "als ik meer Y zou hebben dan ga ik harder"
(bijvoorbeeld Max die 1 of 2 'clicks' op z'n voorvleugel wil hebben)
op het eerste punt zal de conclusie zijn dat de coureur maar moet leren omgaan met de auto.
op het tweede punt zal gepoogd worden tegemoet te komen aan de wens van de coureur.
Aanvullend op het tweede punt: als de coureurs binnen het team te ver uit elkaar zitten, dan kan de configuratie van de snelste coureur ook opgedwongen worden aan de langzamere coureur. en dan kom je weer uit op 'leer maar omgaan met de auto'.
De feedback weegt waarschijnlijk niet zwaarder (immers, sneller rijden is een gedeeld doel), maar de kwaliteit van feedback kan wel beter zijn. random voorbeeld:
*hij stuurt moeilijk in de bocht
*als ik de apex van bocht 3 benader en maximale lock op m'n stuur zet dan voel ik rond de 6000rpm in 2e versnelling de rechterachterband beginnen te glijden.