The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Even wat lighthearted entertainment tussendoor. Wat. Een. BAAS
[ Voor 56% gewijzigd door Racing_Reporter op 15-10-2022 22:07 ]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ben ik met je eens, hoewel ze dat vanwege de veiligheid niet zo snel gaan aanpassen. Ik mis de kleinere wagens, waarbij twee of drie auto's door één bocht konden.Chevy454 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:20:
Minder brede wagens.
beide door mij ongewenst. Stel een banden leverancier doet beter werk, dan hebben de teams die daar toevallig bij zitten een veel betere kans. Laat iedereen maar op dezelfde banden starten (en de leverancier niet haar oor laten hangen naar 1 team) dan is het speelveld gelijk.mathy_ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:28:
Maar wat er van mij mag veranderen
DRS er weer vanaf, laat ze maar lekker ronde achter ronde elkaar het moeilijk maken ipv wachten tot het rechte stuk.
En een 2e banden leverancier.
Inhalen zonder DRS is niet gewoon moeilijker, het is met deze snelle (rechte stuk zo weer voorbij) en brede wagens bijna onmogelijk. Dan krijg je treintjes en mensen die de hele race vast zitten. Dat zijn de saaiste races imho.
een treffende spreuk
Zelfde ding als met de motor toch? Laat iedereen maar met dezelfde motor starten (en de leverancier niet haar oor laten hangen naar 1 team) dan is het speelveld gelijk.pro_6or schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:13:
[...]
beide door mij ongewenst. Stel een banden leverancier doet beter werk, dan hebben de teams die daar toevallig bij zitten een veel betere kans. Laat iedereen maar op dezelfde banden starten (en de leverancier niet haar oor laten hangen naar 1 team) dan is het speelveld gelijk.
GP2 engine! GP2 engine!
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Maak de kampioen auto aan het eind van het jaar volledig publiek wat tekening en data betreft. Geen cost cap meer nodig dat lost zichzelf wel op want niemand gaat extreem investeren als na 1 jaar alles op tafel ligt.
En teams die achterstand hebben kunnen sneller het gat dichten. En de winnaar houdt als voordeel dat die kan door ontwikkelen want heeft de tijd als voordeel op de concurrentie.
En waarom zou je dan nog meedoen als al je werk toch op straat komt te liggen? Denk eerder dat dat de doodsteek dan is van F1, (En ja we roepen al bijna 80 jaar F1 is dying!)Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:36:
Heb het al veel vaker verkondigd hier maar wil je het speelveld gelijk krijgen zonder oncontroleerbare regels.
Maak de kampioen auto aan het eind van het jaar volledig publiek wat tekening en data betreft. Geen cost cap meer nodig dat lost zichzelf wel op want niemand gaat extreem investeren als na 1 jaar alles op tafel ligt.
En teams die achterstand hebben kunnen sneller het gat dichten. En de winnaar houdt als voordeel dat die kan door ontwikkelen want heeft de tijd als voordeel op de concurrentie.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Amazing moment watching @MarioAndretti in a modern era McLaren Formula 1 car.
— Speed City Broadcasting (@Speedcaster) 16 oktober 2022
Thank you @ZBrownCEO. Our man @SpeedGreen honored to be on the microphone. pic.twitter.com/w18IUKUTPC
82 is de beste man. Lijkt niet echt op toptempo de baan over te knallen, maar wel mooi zeg!
[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 17-10-2022 11:53 ]
Met de motoren hebben we net een decennium achter de rug waar er maar 1 was die competitief was. Nu zijn ze alle vier eindelijk een beetje gelijk, en bevroren.Maasluip schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:32:
[...]
Zelfde ding als met de motor toch? Laat iedereen maar met dezelfde motor starten (en de leverancier niet haar oor laten hangen naar 1 team) dan is het speelveld gelijk.
GP2 engine! GP2 engine!
een treffende spreuk
- Kleinere auto's.
- Geen DRS.
- Bodywork blijven beperken qua aero.
- 1 of 2 extra bandenleveranciers.
- Meer info over de auto openbaar na X tijd.
- Bijtanken tijdens de races optioneel maken.
- Superlicentie systeem overhoop halen zodat er meer doorstroming mogelijk is.
- Balance of power systeem toevoegen door teams die goed presteren wat extra gewicht mee te geven in de auto. (zo kan je ook teams die de budgetcap overschrijven aanpakken, laat ze maar een seizoen met extra gewicht racen).
- Team communicatie alleen nog via pitborden, belangrijke berichten komen rechtstreeks vanuit de FIA bij alle coureurs.
- Stoppen met die 5 seconde tijdstraffen, terug naar de drive-thrus en stop-and-go penalties, die voelen de coureurs/teams een stuk meer.
- Specifiek voor de kwalificatie, pitlane exit licht gaat na elke coureur die de pit uit gaat voor 5 seconden op rood zodat ze meer gedoceerd de baan op komen, daarnaast is er een minimale sector tijd, je mag dus niet als een slak rond gaan rijden.
persoonlijk vind ik de auto's in de F2 leuker om naar te kijken, beter klinken en ze lijken betere driveability te hebben.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Dat is ook een beetje een kip ei verhaal. Grotere autos hebben meer massa waardoor ze "gevaarlijker" zijn bij crashes, daardoor moeten de veiligheidsmaatregelen verhoogd worden, maar neemt ook het gewicht weer toe.NeverSettle schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:48:
[...]
Ben ik met je eens, hoewel ze dat vanwege de veiligheid niet zo snel gaan aanpassen. Ik mis de kleinere wagens, waarbij twee of drie auto's door één bocht konden.
Kleiner zou an zich dus wel moeten kunnen, inclusief "afschaling" van de veiligheidsmaatregelen zodat ze matchen met de kleinere autos. De huidige autos zijn ook zo groot door de regelwijzigingen van 2017, en dat had helemaal niks te maken met veiligheid maar alles met snelheid (FOM wilde even overal de oude ronderecords verbreken, dat idee). En ja, natuurlijk gaan ze niet terug kunnen naar de autos van echt vroeger. Maar de 2016 autos waren ook wel echt kleiner. En zoveel wijzigingen zullen er niet gedaan zijnaan de veiligheidsmaatregelen die echt invloed hebben op het formaat van de auto. (halo telt dus niet mee. Cockpit opening etc zal nog net zo groot zijn).,
Verwijderd
Aandacht voor het merk en echte ontwikkeling. Je kan niet 7 jaar op rij meer dominant zijn. Gaten worden sneller gedicht. En tekeningen openbaar is niet het hele verhaal. Je moet het principe ook nog begrijpen.Illegal_Alien schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:46:
[...]
En waarom zou je dan nog meedoen als al je werk toch op straat komt te liggen? Denk eerder dat dat de doodsteek dan is van F1, (En ja we roepen al bijna 80 jaar F1 is dying!)
Juist. Een hoop hier vergeet dat F1 niet alleen een competitie is tussen coureurs maar ook de teams zelf.AtlAntA schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:16:
Als ik de wensen zo lees hier dan kan men net zo goed gewoon naar de F2 kijken.
persoonlijk vind ik de auto's in de F2 leuker om naar te kijken, beter klinken en ze lijken betere driveability te hebben.
I served in a company of heroes.
https://audioboom.com/pos...ies-seizing-his-f1-chanceIn September 2022, Nyck De Vries got a golden opportunity. A surprise F1 debut. He knew it was a chance to change his life. His remarkable top 10 finish was just step one of his mission. In an exclusive in-depth interview, Nyck tells Tom Clarkson what he did next: the phone calls, flights, meetings and deals which have made him a 2023 AlphaTauri Formula 1 driver.
[ Voor 67% gewijzigd door U123456 op 19-10-2022 20:17 ]
https://nl.motorsport.com...isch-verbouwing/10386302/
Het zal nu een stuk sneller worden qua rondetijd.
In 2024 zal het weer de "gewone" layout krijgen. Ik zou die nieuwe layout gehouden hebben.
[ Voor 25% gewijzigd door Willem30 op 19-10-2022 11:41 ]
Ik zal wel blond zijn, maar zie geen verschil?Willem30 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:40:
De layout van Singapore gaat worden aangepast in 2023 vanwege een verbouwing vlak naast de baan:
https://nl.motorsport.com...isch-verbouwing/10386302/
Het zal nu een stuk sneller worden qua rondetijd.
In 2024 zal het weer de "gewone" layout krijgen. Ik zou die nieuwe layout gehouden hebben.

Scheelt 4 krappe bochten bij Marina Bay. Daar waar die tribune staat volgens mij.Illegal_Alien schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:15:
[...]
Ik zal wel blond zijn, maar zie geen verschil?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Heeft niks met blond zijn te maken, maar wel of je stekeblind bentIllegal_Alien schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:15:
[...]
Ik zal wel blond zijn, maar zie geen verschil?

vs

[ Voor 20% gewijzigd door Blik1984 op 19-10-2022 12:23 ]
Ow dat stukje gefriebel. * Illegal_Alien geen fan van Singapore en kent niet alle banen uit zijn kopf.Blik1984 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:22:
[...]
Heeft niks met blond zijn te maken, maar wel of je stekeblind bentBocht 16 tm 19 vervalt waardoor je nu een lang recht stuk gaat krijgen
[Afbeelding]
vs
[Afbeelding]
En Blond/Blind is toch ongeveer hetzelfde?

Ik moest ook even de oude lay-out erbij pakken hoorIllegal_Alien schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:26:
[...]
Ow dat stukje gefriebel. * Illegal_Alien geen fan van Singapore en kent niet alle banen uit zijn kopf.
En Blond/Blind is toch ongeveer hetzelfde?![]()
Prima aanpassing dus imo!
Dus nu een 4e DRS toevoegen?Grimmie187 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:45:
Zijn ze wel hun 'iconische' bocht onder de tribune door kwijt maar daar missen ze wat mij betreft niets aan. 16 t/m 19 zijn te krap en onhandig voor een F1 wagen en door deze te schrappen komt er misschien een inhaalmogelijkheid bij voor bocht 20.
Prima aanpassing dus imo!
Is Red Bull geweest, vandaar dat ze over het budget zijn gegaan.Maasluip schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:59:
Twee jaar geleden zou je zeggen dat Mercedes ze geld had gegeven om het circuit aan te passen. :D:D
Is Mattia nu stilletjes ontslagen/weggepromoveerd of komt dat er binnenkort aan?
let the past be the past.
In Japan was hij er niet bij, in de USA wel. Alleen is hij daar ziek geworden waardoor hij er effectief alsnog niet bij was.SPee schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:21:
Je ziet Mattia Binotto de laatste tijd niet meer bij Ferrari en nu doet Laurent Mekies vaak interviews.
Is Mattia nu stilletjes ontslagen/weggepromoveerd of komt dat er binnenkort aan?
Vincere Per Belli
Hoe dan ook, een teken aan de wand dat Ferrari 2022 heeft opgegeven en zich volledig op 2023 stort. Nu alleen nog hopen voor Ferrari dat Mercedes hen niet inhaalt in het WCC...
Ik denk niet dat een team vanzelf draaitDataGhost schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:48:
Het gebeurt wel vaker dat teambazen er niet elke race bij zijn. Zo ook Wolff bijvoorbeeld, die is er ook wel eens een paar races niet. Volgens mij zelfs vorig jaar. Het team draait tijdens een raceweekend allemaal grotendeels vanzelf waardoor de rol van een TP tijdens het raceweekend zelf eigenlijk maar beperkt is.
En voor de meeste vergeet je dat er goede redenen voor zijn.Homeland schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:56:
Paar ideeen om de F1 weer wat spannender te maken
- Kleinere auto's.
- Geen DRS.
- Balance of power systeem toevoegen door teams die goed presteren wat extra gewicht mee te geven in de auto. (zo kan je ook teams die de budgetcap overschrijven aanpakken, laat ze maar een seizoen met extra gewicht racen).
- Team communicatie alleen nog via pitborden, belangrijke berichten komen rechtstreeks vanuit de FIA bij alle coureurs.
- Stoppen met die 5 seconde tijdstraffen, terug naar de drive-thrus en stop-and-go penalties, die voelen de coureurs/teams een stuk meer.
- Specifiek voor de kwalificatie, pitlane exit licht gaat na elke coureur die de pit uit gaat voor 5 seconden op rood zodat ze meer gedoceerd de baan op komen, daarnaast is er een minimale sector tijd, je mag dus niet als een slak rond gaan rijden.
Dat de huidige wagens te groot zijn, zeker voor sommige circuits, dat klopt. Misschien moeten we ook eens kijken naar welke circuits we nog gaan, welke zijn nog geschikt voor wagens van dit formaat?
Het weghalen van DRS gaat met de huidige, moderne wagens net veel meer saaie races opleveren. Zelfs met de nieuwe, restrictieve aero regels zien we dat volgen wel eenvoudiger is geworden, maar dat betekend nog niet dat inhalen dat ook is. Je wil in het aero departement ook voldoende ruimte laten voor teams om te innoveren. We hebben dit jaar ook gezien wat het resultaat daarvan is waarbij de top 3 met radicaal verschillende ideeen aan de start zijn verschenen. Nog meer beperkingen zou stilaan gaan betekenen dat je alle vrijheid wegneemt, en dan ben je gewoon met een totaal andere formule van racing bezig.
Er is met goede reden gekozen voor 1 enkele leverancier. En die maakt de banden naar de specificatie van de FIA. Dat vele fans de banden niet leuk vinden is niet de schuld van de leverancier. Die kan gerust een band maken waar je heel de race op kunt doorrijden aan volle snelheid. Maar ze mogen niet. Daarnaast hebben we gezien waartoe 2 leveranciers voor kan zorgen met als dieptepunt de race in de VS in 2005.
Ook het bijtanken is wat mij betreft met goede reden weggenomen. Er gebeurden te veel ongelukken mee, gelukkig over het algemeen zonder ernstige gevolgen. Daarnaast is het ook weer een hoop extra apparatuur die je altijd en overal mee naartoe moet nemen. Nee, wil je de pitstops wat veranderlijker maken en wat dynamischer, beperk dan de pitcrews, bijv nog 5 man ipv de huidige 24+.
Balance of power en openbaarheid van informatie. Dat benadeeld de teams die hun huiswerk goed maken. Je gaat de teams die het goed doen straffen terwijl de mindere teams de voordelen er van plukken. Waarom zou je nog investeren in de sport? Als je het goed doet wordt je gestraft en mag je ook nog eens aan heel de wereld gaan tonen hoe je het doet.
Het huidige superlicentiesysteem kan zeker beter, maar meer doorstroming? Is het probleem niet vooral dat sommige gewoon te lang in de sport blijven? Je wil ook geen systeem waarbij je rookies net zeer zwaar onder druk gaat zetten. Presteren vanaf dag 1 anders sta je na 2 maanden alweer terug op straat zonder zitje. We hebben kandidaten genoeg die je plaats willen innemen.
Er is veel minder communicatie dan je soms zou denken die echt cruciaal is voor de race. Het is ook niet alsof je met pitborden de strategie sterk gaat beperken. Je kan voor vele dingen gewoon afspraken maken zodat er alsnog communicatie terug kan in 2 richtingen. Je maakt het moeilijker, niet onmogelijk.Ik zou veel liever zien dat er meer beperkingen komen op bijv. engine mapping. Vandaag gaat de boordcomputer aan de hand van alle parameters bepalen op welk stukje van de baan je zit en wat je mapping voor de volgende bocht moet zijn. Dat soort dingen zou eruit mogen van mij. Nog 1 primaire setting voor een race die gedurende heel de race onveranderlijk is met dan nog wat noodmodussen voor als er sensoren falen of andere problemen zijn. Net zoals met de rembalans en dergelijke meer. Het kan toch niet zijn dat er duizenden aanpassingen per race nodig zijn om de finish te halen.
De 5s straf is net ingevoerd voor kleinere overtredingen die vroeger vaak onbestraft bleven of waarvoor een drive-through vaak als te zwaar werd aanzien als die dan toch gegeven werd. Die strafvormen bestaan vandaag nog altijd, maar komen nog slechts zelden voor. Wat ik belangrijker vind is dat beslissingen snel, doordacht en consistent genomen worden. We willen geen race zien die te veel door straffen bepaald wordt, en we willen ook niet dat het eindresultaat pas uren na de finish bekend geraakt.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Even hier verder vanuit het Mexico race topic;JB schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:35:
[...]
Neen. Dan zet je een 4e set op bij wijze van. Het is een keuze. Wellicht onhaalbaar cq. te duur en CO2 blabla, maar;
ik snap dat men die vreemd vind, want voor de courreurs/staf is de belasting na Brazilië veel zwaarder omdat ze meteen door moeten naar die zandbak en er nu juist 2 weken tussen zit, terwijl het een stuk dichterbij is.
Je beseft dat er naast Brazilië geen race is in Zuid Amerika, toch? Ofwel als je een 4de set neerzet, dan is het effectief een permanente set voor 1 wedstrijd per jaar. Da's een beetje een kosten-baten afweging en dat is dus precies waarom er gewoon een rustweek is tussen Mexico en Brazilië.
De bottleneck in de reisbaarheid is vaak niet de coureur of het personeel, die zijn gemakkelijk te over te brengen naar een andere locatie en zijn gewend aan het reizen en de eventuele ongemakken die ermee gepaard gaan. De echte bottlenecks zijn de equipment op tijd op alle plaatsen te krijgen.
PS4 PSN: Dazzler2120
Ik poog alleen te zeggen dat men het in 1e instantie raar vind obv afstand, zeker als Abu Dhabi meteen een week na Brazilië al is. Dat er meerdere sets in de wereld rond gaan, weet niet iedereen.
Mijn boefje is liev!
https://twitter.com/dupan...&t=gTMHDFaPQpZL-uC6vhWbmA
Aan de namen te zien wel. Maar ik vind het in vergelijking met wat Max en Lewis over hun heen krijgen soms nog best tam.mrstylo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:09:
Hopelijk geen Nederlanders hier tussen. Hoe zielig kan je zijn:
https://twitter.com/dupan...&t=gTMHDFaPQpZL-uC6vhWbmA
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Het team bestaat uit 3 personen, Franz Watzlawick (CEO Beverage Business), Alexander Kirchmayr (CFO) en Oliver Mintzlaff (CEO Corporate Projects and Investments). De F1 teams Red Bull en AlphaTauri zullen onder de verantwoordelijkheid van Mintzlaff komen te vallen omdat sponsoring onder hem valt. CFO Kirchmayr zal over de uitgaven van de teams gaan.
De nieuwe opzet was een voorstel van Mateschitz zelf en geniet ook de goedkeuring van de Thaise partners (de Yoovidhya familie).
https://www.motorsport.co...succession-plan/10394847/
P.S. Mateschitz heeft ook nog voor zijn dood akkoord gegeven voor de bouw van een nieuwe windtunnel, die ergens in de komende 2 jaar op de Red Bull campus moet verschijnen.
https://the-race.com/form...-windtunnel-before-death/
[ Voor 14% gewijzigd door Chocoball op 04-11-2022 15:35 ]
Speaking recently, Horner said that Mateschitz had ensured that the long-term future of Red Bull's F1 operations was secure.
"The future is set," said Horner when asked if any changes would follow Mateschitz's death.
"He's put in place a very strong foundation for the future. And with, in 2026, Red Bull becoming a power unit manufacturer, that was the missing piece of our jigsaw, and he had the vision to enable that to happen.
"And just as we've done with the chassis, we will take that same spirit, his spirit, into the future engine company."
Een CEO zonder duidelijke connectie met F1 or uberhaubt autosport is niet ideaal natuurlijk. Zou me niets verbazen als Red Bull F1 binnen nu en een jaar of 5 tot 10 niet meer bestaat, wel als team/bedrijf maar onder een andere naam.Chocoball schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:02:
2 weken na het overlijden van Red Bull mede-eigenaar Dietrich Mateschitz is duidelijk geworden wie Mateschitz gaat opvolgen. Voortaan is er niet een enkele CEO aan het hoofd maar een Board of Directors.
Het team bestaat uit 3 personen, Franz Watzlawick (CEO Beverage Business), Alexander Kirchmayr (CFO) en Oliver Mintzlaff (CEO Corporate Projects and Investments). De F1 Red Bull en AlphaTauri zullen onder de verantwoordelijkheid van Mintzlaff komen te vallen omdat sponsoring onder hem valt. CFO Kirchmayr zal over de uitgaven van de teams gaan.
De nieuwe opzet was een voorstel van Mateschitz zelf en geniet ook de goedkeuring van de Thaise partners (de Yoovidhya familie).
https://www.motorsport.co...succession-plan/10394847/
Lijkt er nu toch op dat ze een volledig team aan het bouwen zijn wat echt vrijwel alles zelf kan, dat is natuurlijk ideaal om te verkopen uiteindelijk en als de CEO dan vooral een verleden heeft in de voetbalwereld dan is dat nog niet zo'n heel gekke gedachte.
[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 04-11-2022 14:55 ]
Is dat handig? Dan vindt de een dat hij geld nodig heeft en de ander wil dat niet geven.Chocoball schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:02:
De F1 teams Red Bull en AlphaTauri zullen onder de verantwoordelijkheid van Mintzlaff komen te vallen omdat sponsoring onder hem valt. CFO Kirchmayr zal over de uitgaven van de teams gaan.
Het is in heel veel organisaties en bestuursvormen heel gangbaar dat bijv. financiële zaken (maar ook andere) goedkeuring moeten krijgen van een of meer anderen. Dat gaat dan niet over het al dan niet aanschaffen van een verjaardagstaart voor Horner als hij over anderhalve week jarig is, maar meer over de jaarbegroting ofzo. En dat iemand CFO is geeft die persoon doorgaans net zo goed geen individuele volledige macht of vetorecht maar meestal gaat zoiets met een stemming door het hele board.Maasluip schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:46:
[...]
Is dat handig? Dan vindt de een dat hij geld nodig heeft en de ander wil dat niet geven.
Nou dat is al gedaan, voor de covid crisis nagenoeg alleen maar Tilke baantjes. Had je in principe maar 1 type auto nodig en ging die goed op een Tilke baan, ging die goed op elke Tilke baan. Daarom is zelfs Hungaroring een spannende race geworden. Het is een anti-Tilke baan. Dankzij de corona crisis zijn wat meer 'old school' baantjes teruggekomen, maar de mix is nog altijd niet geweldig. Als we gaan kijken naar baantjes, dan komen we automatisch bij Tilke uit, ook voor aanpassingen. En dan krijg je weer de conversie dat elke baan in 'type' gelijk is aan elkaar. Men wil meer varieteit, niet minder. Het zijn intussen lompe endurance open wheel auto's geworden.Blokker_1999 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:58:
[...]
En voor de meeste vergeet je dat er goede redenen voor zijn.
Dat de huidige wagens te groot zijn, zeker voor sommige circuits, dat klopt. Misschien moeten we ook eens kijken naar welke circuits we nog gaan, welke zijn nog geschikt voor wagens van dit formaat?
Met DRS geef je nagenoeg gratis een plekje op als je binnen 1 sec van je tegenstander kan komen. Met de auto's van vorig jaar was het echt en must, maar dit is al flink minder. Het is voornamelijk nu bandenslijtage wat minder mag zijn zodat drs wegkan. Als je niet kan vlammen zonder je bandjes kapot te maken.....Het weghalen van DRS gaat met de huidige, moderne wagens net veel meer saaie races opleveren. Zelfs met de nieuwe, restrictieve aero regels zien we dat volgen wel eenvoudiger is geworden, maar dat betekend nog niet dat inhalen dat ook is. Je wil in het aero departement ook voldoende ruimte laten voor teams om te innoveren. We hebben dit jaar ook gezien wat het resultaat daarvan is waarbij de top 3 met radicaal verschillende ideeen aan de start zijn verschenen. Nog meer beperkingen zou stilaan gaan betekenen dat je alle vrijheid wegneemt, en dan ben je gewoon met een totaal andere formule van racing bezig.
De VS 2005 was een verzekeringskwestie te danken aan het Amerikaanse juridische klimaat. In Europa hadden ze gewoon geraced. 1 enkle leverancier is geen probleem, maar de band is nu dermate extreem belangrijk, dat een superieure auto op oude bandjes niks kan doen tegen een mindere auto op nieuwe bandjes.Er is met goede reden gekozen voor 1 enkele leverancier. En die maakt de banden naar de specificatie van de FIA. Dat vele fans de banden niet leuk vinden is niet de schuld van de leverancier. Die kan gerust een band maken waar je heel de race op kunt doorrijden aan volle snelheid. Maar ze mogen niet. Daarnaast hebben we gezien waartoe 2 leveranciers voor kan zorgen met als dieptepunt de race in de VS in 2005.
Helemaal mee eens met beperking van de pitcrew. Piststops van 2 sec zijn heel knap, maar tamelijk zinloos. Maar de ongelukken met het tanken zijn op max 2 handen te tellen, en dan de ergste zijn dan nog steeds Verstappen Sr. en Irvine. Er wordt getankt, alleen niet meer in de race. Niet echt een geweldig stap in mijn ogen. Nadeel is dan ook bijv. de crash van Grosjean. Beetje als een vliegtuigcrash bij het opstarten vs het landen. Vuurbal groot vs vuurbal klein.Ook het bijtanken is wat mij betreft met goede reden weggenomen. Er gebeurden te veel ongelukken mee, gelukkig over het algemeen zonder ernstige gevolgen. Daarnaast is het ook weer een hoop extra apparatuur die je altijd en overal mee naartoe moet nemen. Nee, wil je de pitstops wat veranderlijker maken en wat dynamischer, beperk dan de pitcrews, bijv nog 5 man ipv de huidige 24+.
Het licentiesysteem is de zoveelste knee-jerk reactie van de FIA én er vooral krampachtig aan vast proberen te houden om eigen foute beslissingen te verdoezelen. Er is geen enkel team die een kamikaze piloot of een incompetente coureur in de wagen zet. Dit is ongeveer de domste beslissing aller tijden van de FIA. Een coureur in een 2e seizoen F2 zal zich veel minder ontwikkelen dan een seizoen F1 bij een langzaam team. Dat sommigen te lang doorgaan is ook omdat de F1 zo complex is gworden, dat ervaring nóg meer waard is dan een supertalent.Het huidige superlicentiesysteem kan zeker beter, maar meer doorstroming? Is het probleem niet vooral dat sommige gewoon te lang in de sport blijven? Je wil ook geen systeem waarbij je rookies net zeer zwaar onder druk gaat zetten. Presteren vanaf dag 1 anders sta je na 2 maanden alweer terug op straat zonder zitje. We hebben kandidaten genoeg die je plaats willen innemen.
Hoeveel rijders zouden we niet meer hebben gehad? En er zijn een paar coureurs die het in F1 beter deden dan dat ze in F2/GP2 of andere klasses doen, bijv. Kobayashi of en de Vries.
De 5s straf wordt nu voor nagenoeg alles gebruikt. Het geeft de stewards een gevoel dat ze hun taak gedaan hebben, maar de gestrafte heeft er zo min als mogelijk last van. Het is nauwelijks een straf te noemen, zeker omdat ie bij de pitstop voldaan mag worden. De stewards straffen te scheef, soms volledig willekeurig afhankelijk van wie de gestrafte zou moeten zijn. Dat is al jarenlang een probleem en ook daar lijkt de FIA niks aan te willen doen. 5s straf voor iemand een dnf te geven en 5s voor iemand tijdens een inhaalpoging wijd te duwen.... naja komisch gewoon. Dat ze sneller moeten straffen is evidend, maar als ze scheef blijven straffen en altijd maar 5s geven maakt het weinig uit.De 5s straf is net ingevoerd voor kleinere overtredingen die vroeger vaak onbestraft bleven of waarvoor een drive-through vaak als te zwaar werd aanzien als die dan toch gegeven werd. Die strafvormen bestaan vandaag nog altijd, maar komen nog slechts zelden voor. Wat ik belangrijker vind is dat beslissingen snel, doordacht en consistent genomen worden. We willen geen race zien die te veel door straffen bepaald wordt, en we willen ook niet dat het eindresultaat pas uren na de finish bekend geraakt.
Wat gewicht betreft. Als ik goed gegoogled heb, was in 1994 de min. eis 505kg. In 2022 798kg.
Insert fat Toto for relevance
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Een eenvoudige manier om meer spanning te krijgen met banden strategie. Is wat ik noem een 'joker band'.Homeland schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:56:
Paar ideeen om de F1 weer wat spannender te maken
- Kleinere auto's.
- Geen DRS.
Teams kiezen van te voren de sets die de banden leverancier heeft voorgesteld. Zoal ze dat nu ook doen.
Maar een set banden heeft geen gekleurde wang, alleen het team dat de band kiest weet de compound. De zogenaamde joker band.
En kan dus een mooi scenario opleveren als je dat in de race wilt gaan inzetten.
Nu zien veel mensen al aankomen wat voor strategie er gereden word, omdat "er nog een setje medium over is".
Met een jokerband not so much.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Met jokerband dacht ik meteen dat niemand de compound zou weten, zou ook een leuke variatie zijn_Apache_ schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:40:
[...]
Een eenvoudige manier om meer spanning te krijgen met banden strategie. Is wat ik noem een 'joker band'.
Teams kiezen van te voren de sets die de banden leverancier heeft voorgesteld. Zoal ze dat nu ook doen.
Maar een set banden heeft geen gekleurde wang, alleen het team dat de band kiest weet de compound. De zogenaamde joker band.
En kan dus een mooi scenario opleveren als je dat in de race wilt gaan inzetten.
Nu zien veel mensen al aankomen wat voor strategie er gereden word, omdat "er nog een setje medium over is".
Met een jokerband not so much.
[ Voor 13% gewijzigd door rachez op 04-11-2022 20:14 ]
De zoon van Mateschitz heeft de aandelen van zijn vader overgenomen. Ik denk dat die in de geest van zijn vader blijft werken aan de F1 en de boel echt niet zomaar in de verkoop doet.Homeland schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:24:
[...]
Een CEO zonder duidelijke connectie met F1 or uberhaubt autosport is niet ideaal natuurlijk. Zou me niets verbazen als Red Bull F1 binnen nu en een jaar of 5 tot 10 niet meer bestaat, wel als team/bedrijf maar onder een andere naam.
Lijkt er nu toch op dat ze een volledig team aan het bouwen zijn wat echt vrijwel alles zelf kan, dat is natuurlijk ideaal om te verkopen uiteindelijk en als de CEO dan vooral een verleden heeft in de voetbalwereld dan is dat nog niet zo'n heel gekke gedachte.
"When you grow up your heart dies"
Dietrich Mateschitz had ook vrij weinig verstand van F1, hij liet alles over aan Helmut Marko en Christian Horner. Het schijnt dat hij zelf er voor had gekozen om zijn functie te splitsen in twee CEO's en een CFO.Homeland schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:24:
[...]
Een CEO zonder duidelijke connectie met F1 or uberhaubt autosport is niet ideaal natuurlijk. Zou me niets verbazen als Red Bull F1 binnen nu en een jaar of 5 tot 10 niet meer bestaat, wel als team/bedrijf maar onder een andere naam.
Het gaat natuurlijk ook niet om of Mateschitz of de nieuwe eigenaren verstand hebben van F1. Maar als die nieuwe eigenaren al jaren lang een hekel aan F1 hebben omdat het een milieu vervuilend speeltje voor de rijken is dan zal die sponsoring snel stop worden gezet. Terwijl Mateschitz heel anders naar de sport keek en bij wijze van elke zondag voor de TV zat F1 te kijken. Dan maakt het eventuele weggooien van geld in de sport natuurlijk minder uit.NeverSettle schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:29:
[...]
Dietrich Mateschitz had ook vrij weinig verstand van F1, hij liet alles over aan Helmut Marko en Christian Horner. Het schijnt dat hij zelf er voor had gekozen om zijn functie te splitsen in twee CEO's en een CFO.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dat zal wel meevallen als 2 sponsoren (Oracle en Bybit) al praktisch het bedrag tot de budgetcap voor hun rekening nemen. Het zal dan eerder interessant zijn om gewoon een motor in te kopen dan zelf willen bouwen, dat is pure luxe. Maar het hele bedrijfsmodel van Red Bull draait om marketing, waarbij F1 aantoonbaar ze gewoon ook veel waarde oplevert. Al hebben ze niks met F1, dan nog is stoppen niet meteen een logische keuze.RobertMe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:47:
[...]
Dan maakt het eventuele weggooien van geld in de sport natuurlijk minder uit.
Ik denk niet dat het mogelijk zou zijn voor Red Bull om binnen 2-3 jaar zijn marketingbeleid wat zich voor een groot deel rond extreme sporten concentreert, om te zetten naar een veel groener geheel. Het zou m.i. een enorme operatie van >10 jaar vergen om dat te bewerkstelligen. En ik zie een dergelijk groot bedrijf niet zomaar zijn oude schoenen weggooien voordat er nieuwe zijn.RobertMe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:47:
[...]
Het gaat natuurlijk ook niet om of Mateschitz of de nieuwe eigenaren verstand hebben van F1. Maar als die nieuwe eigenaren al jaren lang een hekel aan F1 hebben omdat het een milieu vervuilend speeltje voor de rijken is dan zal die sponsoring snel stop worden gezet. Terwijl Mateschitz heel anders naar de sport keek en bij wijze van elke zondag voor de TV zat F1 te kijken. Dan maakt het eventuele weggooien van geld in de sport natuurlijk minder uit.
Kortom, ik denk dus dat Red Bull zich niet echt zorgen hoeft te maken dat zij binnenkort geen deel meer uitmaken van de bewezen succesvolle marketingstrategie van Red Bull.
Hij droeg juist Oliver Mintzlaff naar voren om als CEO van Corporate Projects and investments te worden.Mateschitz stemde zelfs in op een nieuwe windtunnel voor Red Bull Racing. Die gaan echt niet de komende jaren stoppen. Red Bull is en blijft een marketing bedrijf.RobertMe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:47:
[...]
Het gaat natuurlijk ook niet om of Mateschitz of de nieuwe eigenaren verstand hebben van F1. Maar als die nieuwe eigenaren al jaren lang een hekel aan F1 hebben omdat het een milieu vervuilend speeltje voor de rijken is dan zal die sponsoring snel stop worden gezet. Terwijl Mateschitz heel anders naar de sport keek en bij wijze van elke zondag voor de TV zat F1 te kijken. Dan maakt het eventuele weggooien van geld in de sport natuurlijk minder uit.
Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst, maar als ik RB was dan zou ik werkelijk geen zinnig argument kunnen bedenken om me te distantiëren van F1. En zelfs als dat zou gebeuren dan denk ik dat een bepaald Japans merk op het vinkentouw zit.
Ik maak me geen zorgen over het team ok eerlijk te zijn.
Oliver Mintzlaff heeft zijn verleden wel iets breder als alleen voetbal.Homeland schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:24:
[...]
Het bouwen van onafhankelijke Sportbedrijven die zelfstandig goed draaien is zonbeetje wat Redbull overal doet. Kijk bijvoorbeeld naar Oliver Mintzlaff huidige baan, RB Leipzig, daar geld precies hetzelfde voor.
Er zijn alleen geen nieuwe eigenaren dus dat laatste zal wel meevallen. Het lijkt mij niet dat Dietrich en zijn zoon mensen zullen benoemen die niet in de geest van Mateschitz zelf zullen handelen. Red Bull heeft natuurlijk wel een image waar de hele marketing op is gebaseerd.RobertMe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:47:
[...]
https://www.reuters.com/l...orary-citizen-2022-11-07/Seven-times Formula One world champion Lewis Hamilton was made an honorary citizen of Brazil on Monday by the country's lower house of Congress and dedicated the honour to his boyhood idol, the late Brazilian triple world champion Ayrton Senna.
"I feel like now I'm one of you," the Mercedes driver said in a crowded session of Congress packed with admirers in Brasilia days ahead of this year's Brazilian Grand Prix on Nov. 11 in Sao Paulo.
https://www.autosport.com...st-online-abuse/10396608/
Ze hebben het alleen dat een vrouwelijke steward 'death threats' kreeg. Dus voor een Latifi, RB mensn is het prima en niet relevant voor de FIA. Wat een ongelofelijke bende maken ze er van.
Formule 1 bemiddelde met Sky Sports en Red Bull Racing. FIA heeft alleen te maken met de (veiligheid)regels van F1. De rest ligt aan FOM en Formula 1 zelf.siggy schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:58:
De slapstick gaat verder:
Ze hebben het alleen dat een vrouwelijke steward 'death threats' kreeg. Dus voor een Latifi, RB mensn is het prima en niet relevant voor de FIA. Wat een ongelofelijke bende maken ze er van.
In juli is de F1 de drive it out campagne gestart:siggy schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:58:
De slapstick gaat verder:
https://www.formula1.com/...sktPV3hboAWCwIoJtDXD.html
"The Formula 1 community, including all 20 drivers, Formula 1 CEO and President Stefano Domenicali and FIA President Mohammed Ben Sulayem, has come together to deliver a strong message to ‘Drive Out’ any form of abuse, online and at events, and call for greater respect"
Dus ze hebben zich samen met alle rijders wel degelijk uitgesproken tegen dit soort acties. Dus geen sprake van slapstick en dus al helemaal niet het geval dat ze het van Latifi of Red Bull mensen wel prima vinden.
Heeft weinig indruk gemaakt op de Sky ploeg blijkbaar. Want ze vinden dat ze niks fouts doen. Dus mja, leuk zo'n actie, maar als het hele circus zo egoistisch is dat het altijd de fout van anderen is zonder enige zelfreflectie, dan is dat meer voor de Buehne dan wat anders.Tomcatter_31 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:35:
[...]
In juli is de F1 de drive it out campagne gestart:
https://www.formula1.com/...sktPV3hboAWCwIoJtDXD.html
"The Formula 1 community, including all 20 drivers, Formula 1 CEO and President Stefano Domenicali and FIA President Mohammed Ben Sulayem, has come together to deliver a strong message to ‘Drive Out’ any form of abuse, online and at events, and call for greater respect"
Dus ze hebben zich samen met alle rijders wel degelijk uitgesproken tegen dit soort acties. Dus geen sprake van slapstick en dus al helemaal niet het geval dat ze het van Latifi of Red Bull mensen wel prima vinden.
Je stelling ging over de FIA en dat ze alleen maar keken naar hun eigen steward die death threats kreeg en het van Latifi en RB wel best vonden. Wat heeft Sky hier verder mee te maken? Nu aangetoond is dat je stelling over de FIA niet klopt, besluit je om dan maar Sky aan te gaan vallen?siggy schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:17:
[...]
Heeft weinig indruk gemaakt op de Sky ploeg blijkbaar. Want ze vinden dat ze niks fouts doen. Dus mja, leuk zo'n actie, maar als het hele circus zo egoistisch is dat het altijd de fout van anderen is zonder enige zelfreflectie, dan is dat meer voor de Buehne dan wat anders.
Je stelt dat de actie tegen dat gedrag al vanaf juli loopt, de zoveelste 'opruiende' comments zijn daarna gemaakt, door Sky as usual. En die wakkeren dat vuurtje elke keer weer aan. Een willekeurig nieuwsbericht op facebook of twitter staat gewoon vol van 'Lewis got robbed' etc etc. Of denk je dat Sky geen enkel onderdeel hierin heeft dat dat maar blijft doorgaan als het bijna elk weekend weer terugkomt.Tomcatter_31 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:27:
[...]
Je stelling ging over de FIA en dat ze alleen maar keken naar hun eigen steward die death threats kreeg en het van Latifi en RB wel best vonden. Wat heeft Sky hier verder mee te maken? Nu aangetoond is dat je stelling over de FIA niet klopt, besluit je om dan maar Sky aan te gaan vallen?
En dat maakt het overigens fokking hypocriet de 'actie'. En ja, dat is voor mij dat de slapstick doorgaat. Want de grap is dat juist RB online wordt uitgekotst ipv een Sky met hun continue comments van 'robbed' etc etc.
[ Voor 11% gewijzigd door siggy op 09-11-2022 16:43 ]
Het is een actie van Formula 1, de coureurs, de F1 CEO en FIA president met een oproep tot respect. Tot nu toe heeft die sowieso nog niet veel indruk gemaakt, want alles gaat nog onverminderd verder. Er is nog weinig veranderd qua gedrag.siggy schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:37:
[...]
Je stelt dat de actie tegen dat gedrag al vanaf juli loopt, de zoveelste 'opruiende' comments zijn daarna gemaakt, door Sky as usual. En die wakkeren dat vuurtje elke keer weer aan. Een willekeurig nieuwsbericht op facebook of twitter staat gewoon vol van 'Lewis got robbed' etc etc. Of denk je dat Sky geen enkel onderdeel hierin heeft dat dat maar blijft doorgaan als het bijna elk weekend weer terugkomt.
En dat maakt het overigens fokking hypocriet de 'actie'. En ja, dat is voor mij dat de slapstick doorgaat. Want de grap is dat juist RB online wordt uitgekotst ipv een Sky met hun continue comments van 'robbed' etc etc.
Het is ook wel weer heel selectief om alleen Sky te noemen. Ja, in zekere zin is het hypocriet van de F1 wereld om zich zo uit te spreken over respect, gezien ze zelf het ook in zekere zin aanwakkeren. Maar dat is niet alleen Sky. Dat zijn de teams zelf ook. Red Bull en Mercedes die elkaar over en weer van vanalles beschuldigen. Coureurs die vanalles roepen in de media. De media zelf die vanalles roept. Niet alleen Sky, maar ook andere media. Kijk bijvoorbeeld eens wat er hier in Nederland allemaal geschreven en geroepen wordt. En als je het hebt over online haat tegen RB, noem dan ook wat er hier allemaal online over Mercedes/Toto/Hamilton geschreven wordt. Een aantal posts terug stond nog een link naar allemaal haatberichten op Twitter richting Ted Kravitz, inclusief doodsverwensingen. Dit gedrag is veel breder dan alleen Sky of Red Bull.
[ Voor 27% gewijzigd door Tomcatter_31 op 09-11-2022 21:00 ]
[ Voor 4% gewijzigd door U123456 op 13-11-2022 11:12 ]
https://www.instagram.com/p/ClEn8UjLfg3
https://www.omroepbrabant...itstraat-van-de-formule-1In de kartrace van het 'mediakampioenschap' werd ze eerste. De prijs: testen in een Formule 1-wagen van Alpine. In mei volgend jaar gaat dat gebeuren.,
[ Voor 64% gewijzigd door U123456 op 27-11-2022 21:24 ]
Mooi ook dat ALO hem gelijk al bij het uitstappen feliciteert.
Helaas wel alleen UK commentaar waar ze de aandacht meer verdelen over RIC/VET en VER/RAI. Aan het einde zijn ze wel erg complimenteus en twijfelen er niet aan dat hij WDC gaat worden.
In ieder geval, wat een baas die VER. Eerste kans en gelijk pakken
Zeker ook met de kennis van nu erg leuk om terug te zien.
[ Voor 25% gewijzigd door Help!!!! op 27-11-2022 20:21 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Sebastian Vettel placed a bid on his own Aston Martin sidepod during Autosport Awards last night 😄
— Motorsport.com (@Motorsport) 5 december 2022
Watch the Awards Highlights Show on Sky Sports F1 tonight at 10 pm (GMT) 🍿#F1 #SebastianVettel #AstonMartin #AutosportAwards #Motorsport pic.twitter.com/TTd6PJpvkI
Goed id! Ga ik ook weer eens terugkijken deze winterstop.Help!!!! schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:16:
Zeker ook met de kennis van nu erg leuk om terug te zien.
Binnenkort zijn eigen team beginnen? Hij heeft al een rear wing end plate van Red Bull, een engine cover van Ferrari en nu een sidepod van AMjan390 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:16:
Vettel heeft geboden op zijn eigen side pod (zie vid)
[Twitter]
https://the-race.com/form...ith-its-f1-engine-gamble/
Compleet onzinnige engine freeze als je nog altijd kunt 'doorontwikkelen' onder de noemer 'betrouwbaarheid' Intusen heeft iedereen gebruik gemaakt van deze 'loophole'...Ik vind het knap van een dergelijke grote series dat ze er jaar in jaar uit een potje maken van de regelementen.
In ander nieuws, ze weten eindelijk wat het probleem is van de grootste F1 auto's ooit, ze zijn te groot en te zwaar (duh):
https://the-race.com/form...and-shorter-cars-in-2026/
200kg zwaarder geworden, en qua omvang. Maar fabrikanten moeten happy gehouden worden dus ze gaan misschien max 50kg lichter worden. 10 stappen achteruit, en 1 stapje vooruit.
Als iedereen er gebruik van maakt is het niet oneerlijksiggy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:29:
Mag ik zeggen dat de gehele budgettaire regelgeving gefaald heeft om de kosten in de pan te houden?
https://the-race.com/form...ith-its-f1-engine-gamble/
Compleet onzinnige engine freeze als je nog altijd kunt 'doorontwikkelen' onder de noemer 'betrouwbaarheid' Intusen heeft iedereen gebruik gemaakt van deze 'loophole'...Ik vind het knap van een dergelijke grote series dat ze er jaar in jaar uit een potje maken van de regelementen.

Daarbij mag je dus nog altijd geen performance erbij krijgen. En het is een risico, want als je motor-concept niet werkt of niet betrouwbaar te krijgen is, dan heb je een groot probleem... Niet voor slechts 1 jaar.
Dus ik zie hier niet zoveel problemen in, mits de FIA een goede vinger aan de pols houd mbt reliability upgrades. Die mogen dus geen perfomance upgrade hebben. En eigenlijk ook geen downgrade.
Als het concept niet werkt? pech gehad.
En hij heeft een 1992 Williams. Die is waarschijnlijk sneller dan de Williams van dit jaar wasNeverSettle schreef op woensdag 7 december 2022 @ 00:12:
Binnenkort zijn eigen team beginnen? Hij heeft al een rear wing end plate van Red Bull, een engine cover van Ferrari en nu een sidepod van AM
Niet alleen de FIA houdt een vinger aan de pols. Alle wijzigingen moeten ook door de andere fabrikanten worden goedgekeurd.Waah schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:41:
Dus ik zie hier niet zoveel problemen in, mits de FIA een goede vinger aan de pols houd mbt reliability upgrades. Die mogen dus geen perfomance upgrade hebben. En eigenlijk ook geen downgrade.
Daarnaast meen ik ook dat de FIA op basis van de tests / eerste races ook een baseline heeft opgesteld van de motoren. Het mag dus niet zo zijn dat je na een betrouwbaarheidsupdate ineens boven die baseline zit. Immers is elke betrouwbaarheidsupdate ook een performance update. Want de performance kwam er eerst niet uit doordat het niet betrouwbaar was (voor bv eej hele race). Door de betrouwbaarheid te verbeteren kun je dus wel (langdurig) die performance er uit halen.
Het zoeken van gaatjes in de regelementen is natuurlijk inherent aan de sport en vaak zeer amusant voor de kijker.siggy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:29:
Ik vind het knap van een dergelijke grote series dat ze er jaar in jaar uit een potje maken van de regelementen.
Wie denkt niet met een glimlach terug aan Schumacher die een race in de pitlane kon winnen (1998)? Of de fancar? Of de zeswieler? Water gekoelde remmen? Water ballast? Brabham's 1981 suspension? McLaren's dubbele rempedalen? Ferrari die de auto van Massa 'saboteerde' om Alonso aan de andere kant van het start grid te krijgen.
Het gaat er niet om of het eerlijk is of niet, regels zijn gelijk voor iederen. Punt was dat regels gemaakt wordt om iets te bereiken; reduceren van kosten. Of wat dan ook. Mij ging het erom dat de regels zo laks worden opgesteld alsof het uitten van de intntie van de regels een marketing trucje isWaah schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:41:
[...]
Als iedereen er gebruik van maakt is het niet oneerlijk![]()
Daarbij mag je dus nog altijd geen performance erbij krijgen. En het is een risico, want als je motor-concept niet werkt of niet betrouwbaar te krijgen is, dan heb je een groot probleem... Niet voor slechts 1 jaar.
Als het concept niet werkt? pech gehad.
Kostenreductie is leuk, maar alles lijkt maar half. Coureus verdienen in één jaar meer dan het gehele budget van vele F1 teams in de jaren 90. Tijden veranderen, maar zo ook met d regelgeving wat geleid heeft tot logge race auto's zijn ze zich er volledig van bewust, maar gaan niet de noodzakelijke stappen zetten om de problemen op te lossen.
De juiste vraag die je moet stellen is dus gewoon of de totale kosten zijn gedaald voor de teams.siggy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:11:
[...]
Het gaat er niet om of het eerlijk is of niet, regels zijn gelijk voor iederen. Punt was dat regels gemaakt wordt om iets te bereiken; reduceren van kosten. Of wat dan ook. Mij ging het erom dat de regels zo laks worden opgesteld alsof het uitten van de intntie van de regels een marketing trucje is
Wat ik door het jaar heen heb langs zien komen, en o.b.v. de financial reports kan je concluderen van wel. Ik meen iets gelezen te hebben dat uitgavens van top-teams van ca. 500 mljn naar 400 mljn gedaald is?
De active suspension die er op zit, is echter niet meer toegestaan...TheBrut3 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:54:
En hij heeft een 1992 Williams. Die is waarschijnlijk sneller dan de Williams van dit jaar was
[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 07-12-2022 11:19 ]
Ik hoop niet dat we over symantiek gaan beginnenDazzler2120 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:13:
[...]
De juiste vraag die je moet stellen is dus gewoon of de totale kosten zijn gedaald voor de teams.
Wat ik door het jaar heen heb langs zien komen, en o.b.v. de financial reports kan je concluderen van wel. Ik meen iets gelezen te hebben dat uitgavens van top-teams van ca. 500 mljn naar 400 mljn gedaald is?
De LMP1 auto's hadden dan ook teveel optionele zaken (en verplichtingen bij fabrieksteams, zoals het hybride gedeelte op het laatst) en keuzes qua motor die je kon maken. Nu het met de Hypercar en LMDh klasses is dat wat meer gehomologeerd en zie je dat de concurrentie (ook privateers kunnen nu met hun Hypercars pole position scoren) veel groter is. Al is dat voor hier even te offtopic, denk ik.siggy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:19:
Ik hoop niet dat we over symantiek gaan beginnenJa, je hebt 100% gelijk. Kosten zijn gereduceerd. Maar de helft zit er niet in, zoals de motoren. Dus met het budgetplafond van 150 miljoen toch nog 400 miljoen spenderen.....De grote teams hebben een te grote vinger in de pap. Het is twijfelachtig of ze qua technisch regelement een stap terug durven te doen om er weer echt race auto's van te maken, ipv LMP1 monsters zonder dakje.
[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 07-12-2022 11:33 ]
Daar heb je zeker gelijk in. De motoren vallen buiten het budget om te voorkomen dat er financiële voor/nadelen zijn voor wel of niet motorleverancier te worden.siggy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:19:
[...]
Ik hoop niet dat we over symantiek gaan beginnenJa, je hebt 100% gelijk. Kosten zijn gereduceerd. Maar de helft zit er niet in, zoals de motoren. Dus met het budgetplafond van 150 miljoen toch nog 400 miljoen spenderen.....De grote teams hebben een te grote vinger in de pap. Het is twijfelachtig of ze qua technisch regelement een stap terug durven te doen om er weer echt race auto's van te maken, ipv LMP1 monsters zonder dakje.
Ik persoonlijk vind het zoeken naar de mazen in de regelgeving, de politiek omtrent de teams etc. gewoon een prachtig onderdeel van de sport. Ik kan er wel van genieten.
Voor veel teams is de motorfilosofie vóór de engine freeze geworden; wij maken een snelle, onbetrouwbare motor. Betrouwbaarheid kunnen we later wel aan werken. Daarnaast kan je die snelle motor ook in vermogen terugdraaien, zodat hij iets betrouwbaarder werkt - zoals je dit jaar bij Ferrari ziet / gezien hebt.
Daarom kan een betrouwbaarheidsupgrade ook performance effecten hebben; hogere betrouwbaarheid betekent dat je ipv je motor op 80% draait, dat je dit kan opschroeven nar 85% van je vermogen o.i.d.
PC Specs
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Zeker. Ik vraag mij alleen af waarom Hamilton hier niet aan mee heeft gedaan.Malfunctions schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:21:
De secret Santa was erg leuk dit jaar. Een paar hadden zich er wel heel makkelijk vanaf gemaakt, maar anderen hadden echt leuke dingen. Vooral de reactie van Yuki was
Dat heeft hij volgens mij nog nooit gedaan. In 2019 deden Vettel en Bottas ook niet mee maar dat had waarschijnlijk te maken met respectievelijk een geboorte en een scheiding. De redenen voor Hamilton kan je alleen maar over speculeren. Misschien gelooft hij niet in de kerstman?Extigo schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:45:
[...]
Zeker. Ik vraag mij alleen af waarom Hamilton hier niet aan mee heeft gedaan.
Is ook één van de F1 wijsheden natuurlijk, naast 'to finish first, first you have to finish' en meer van dat soort open deuren, maar je kan beter een snelle auto/motor betrouwbaar maken, dan een betrouwbare auto/motor snel...Dazzler2120 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:34:
Daarom kan een betrouwbaarheidsupgrade ook performance effecten hebben; hogere betrouwbaarheid betekent dat je ipv je motor op 80% draait, dat je dit kan opschroeven nar 85% van je vermogen o.i.d.
Vrolijk Kerstfeest allemaal.
Briljant!!! Tranen in de ogen!!!sjaool schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:28:
[YouTube: 12 Days of Christmas - F1 version | Formula 1 Animated Comedy]
Vrolijk Kerstfeest allemaal.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Zij worden vervangen door vier nieuwe mensen. Het waarom wordt niet echt besproken. Gezien Tommy "founder" is van WTF1 en Matt volgens mij best geliefd is, vind ik het wel rare beslissing. Op de site zelf staat: "WTF1 became a part of The Race Media in April 2020". Enige wat ik dan kan bedenken is onvrede tussen Matt/Tommy en The Race Media en/of ze gaan iets voor zichzelf starten. Of gaan ze iets met social media doen voor een F1 team?
Vind het zelf in ieder geval erg jammer. Vond het altijd wel luchtige en leuke content die ze maakten.
Ik vermoed dat ze een nieuwe Youtube kanaal starten en dus opnieuw beginnen of misschien zelfs bij een grote bekende mediabedrijf voegen? In de vier nieuwe mensen zie ik het er persoonlijk niet zitten, maar wie weet wordt he nog wat.Robkazoe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:44:
Denk dat dit wel het juiste topic is maar zo niet verplaats het gerust. Maar het populaire WTF1 verliest zowel Matt als Tommy.
[YouTube: Goodbye WTF1...]
Zij worden vervangen door vier nieuwe mensen. Het waarom wordt niet echt besproken. Gezien Tommy "founder" is van WTF1 en Matt volgens mij best geliefd is, vind ik het wel rare beslissing. Op de site zelf staat: "WTF1 became a part of The Race Media in April 2020". Enige wat ik dan kan bedenken is onvrede tussen Matt/Tommy en The Race Media en/of ze gaan iets voor zichzelf starten. Of gaan ze iets met social media doen voor een F1 team?
Vind het zelf in ieder geval erg jammer. Vond het altijd wel luchtige en leuke content die ze maakten.
[ Voor 4% gewijzigd door NeverSettle op 09-01-2023 12:13 ]
Je bent niet de enigeNeverSettle schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:12:
[...]
Ik vermoed dat ze een nieuwe Youtube kanaal starten en dus opnieuw beginnen of misschien zelfs bij een grote bekende mediabedrijf voegen? In de vier nieuwe mensen zie ik het er persoonlijk niet zitten, maar wie weet wordt he nog wat.
Ik denk ook dat ze Matt en Tommy wel gaan missen. Matt heeft persoonlijkheid, kan goed presenteren en heeft genoeg kennis over F1. Tommy is min of meer de "soul" van WTF1.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Zo ver ik het weet is The Race niet het zelfde als "The Race Media". Kan helaas niet op de website van de laatst genoemde media komen, wel die van The Race.Maarten_E schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:12:
Heel vreemde beslissing dit. Ben ook wel benieuwd waar Katie in dit geheel gaat vallen, vond haar een goede toevoeging, zeker in de podcasts. Was bij mij niet bekend dat WTF1 overgenomen was door The Race, wellicht dat het daar iets mee te maken heeft.
Edit: bij nader inzien waarschijnlijk toch wel, zelfde logos. Alleen de ene in het wit en de ander in het zwart.
[ Voor 9% gewijzigd door NeverSettle op 09-01-2023 15:46 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ja, dit staat overal op Reddit.. wel verrassend.DaniëlWW2 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:31:
Paniek over. Ze starten een nieuw bedrijf.![]()
https://find-and-update.c...company/14567547/officers
Zouden ze er echt uitgegooid zijn of zelf zijn vertrokken?
Vond het vreemd dat ze helemaal niet genoemd werd.Maarten_E schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:12:
Heel vreemde beslissing dit. Ben ook wel benieuwd waar Katie in dit geheel gaat vallen, vond haar een goede toevoeging, zeker in de podcasts. Was bij mij niet bekend dat WTF1 overgenomen was door The Race, wellicht dat het daar iets mee te maken heeft.
NeverSettle schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:34:
[...]
Zo ver ik het weet is The Race niet het zelfde als "The Race Media". Kan helaas niet op de website van de laatst genoemde media komen, wel die van The Race.
Edit: bij nader inzien waarschijnlijk toch wel, zelfde logos. Alleen de ene in het wit en de ander in het zwart.

https://theracemedialtd.c...ANY_LOGOS_2022_shadow.png
De website doet het ook eindelijk weer maar is dus wel één media bedrijf.
Enkele regels vooraf:
• Niet op de man
• We houden het fatsoenlijk, dit is dus niet jouw persoonlijke uitlaatklep om te uiten hoe zat jij onder andere Hamilton wel niet bent.
• Geen complottheorieën, bashen op FIA, coureurs of teams
• Onderbouw je posts, geen one-liners om maar een statement te maken.