Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Nee die vertelt niets, die gebruik ik ook niet. Ik heb alleen de eindbestemming erin staan.ikweethetbeter schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:15:
[...]
Vertelt jouw classic Ioniq ook hoeveel laders er op een bepaalde locatie zijn, hoeveel er daarvan beschikbaar zijn, en of dat 50 kW, 150 kW of 350 kW laders zijn?
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Voor onbekende routes doe ik het op dezelfde manier, ik bekijk thuis waar ik denk te gaan laden op basis het te verwachtte verbruik/bereik. Bij een lange vakantietrip heb je toch meestal een abo voor de laagste prijs en plan ik gewoon van lader naar lader die past binnen het bereik van de Ioniq.Puppetmaster schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:24:
[...]
Als ik een route heb die ik ken, omdat ik hem vaak/jaarlijks rijd, dan gebruik ik ook geen specifieke planner meer.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik heb ooit abrp gebruikt omdat de skoda navigatie niet kan filteren op aanbieder, hij planned dus random aanbieders in de route.Pannekoek81 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:30:
[...]
Die ervaring hebben wij ook dat ABRP totaal niet werkt voor ons. Ik snap het sowieso niet zo goed. Onze BMW met OS9 ziet alle laadpalen incl bezetting, weet wanneer het nodig is om te laden en past de route daarop aan. Waarom zou ik dan nog een app gebruiken?
Wij stoppen wanneer wij eraan toe zijn of de auto eraan toe is. Indien ik dus tussendoor denk oh iemand moet plassen, dan pak ik de eerst volgende stop en ga ik daar laden. De route wordt daarna weer aangepast door de auto zelf op basis van verbruik.
Maar ik vond het niks want het crashte mij te vaak.
Ik weet niet waarom hier zo vaak VAG wordt gebruikt als men het MEB platform of VW/Skoda bedoelt. Audi of Porsche hebben hele andere navigatiesoftware dan VW en laat nou bijv de 2026 A6/Q6 gewoon die voorkeurproviders in de software hebben zitten in de auto. En ik weet bijv niet hoe Porsche het heeft geïmplementeerd in de Taycan of Macan, laat staan dat ik weet hoe het in de nieuwe Bentley Torcal gaat werken..-tom-562 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:28:
[...]
Ik snap ook niet waarom VAG dat niet fixed, ik ben geen programmeur maar zoiets is toch niet zo moeilijk
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 03-08-2026 19:18 ]
Wat mij betreft mag de europese unie zich hard maken dat je bij elke publiek laadpaal je ook met je rfc tag moet kunnen laden. Ik heb na mijn vakantie 3 a 4 apps op mijn telefoon, allemaal met een account en mijn creditcard gegevens. De ene garage doet deze app, de andere paal in een stadje doet weer een andere app. Dat is het enige nadeel vind ik in het buitenland, waar je in Nederland met de nfc tag bij zo goed als elke paal kunt laden. In elke stad, parkeergarage, dierentuin etc.
En dan bij voorkeur dat het gewoon voor iedereen even duur is tenzij je een bepaalde korting krijgt. Dan krijg je daarin tenminste ook wat transparantie.jongetje schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:47:
Dat automatisch laden met inpluggen maakt mij niet zoveel uit. Zolang ik maar kan inpluggen en mijn rfc tag ertegenaan kan houden. En dat werkt bij zo goed als alle snelladers in Europa wel (uitgezonderd Tesla, maar daar heb ik dan met mijn Tesla weinig last van doordat deze automatisch laad) iig met mijn travelcard druppel.
Wat mij betreft mag de europese unie zich hard maken dat je bij elke publiek laadpaal je ook met je rfc tag moet kunnen laden. Ik heb na mijn vakantie 3 a 4 apps op mijn telefoon, allemaal met een account en mijn creditcard gegevens. De ene garage doet deze app, de andere paal in een stadje doet weer een andere app. Dat is het enige nadeel vind ik in het buitenland, waar je in Nederland met de nfc tag bij zo goed als elke paal kunt laden. In elke stad, parkeergarage, dierentuin etc.
De software van Porsche schijnt toch ook dramatisch te zijn, bekijk de vakantievideo van Jens van Move Electric maar eens. Navigatie reset zich tijdens de trip, laadplanning verdwenen en dat soort zaken.JTHZZ schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:16:
[...]
Ik weet niet waarom hier zo vaak VAG wordt gebruikt als men het MEB platform of VW/Skoda bedoelt. Audi of Porsche hebben hele andere navigatiesoftware dan VW en laat nou bijv de 2026 A6/Q6 gewoon die voorkeurproviders in de software hebben zitten in de auto. En ik weet bijv niet hoe Porsche het heeft geïmplementeerd in de Taycan of Macan, laat staan dat ik weet hoe het in de nieuwe Bentley Torcal gaat werken..
Klopt, maar als je wilt uitsluiten dan loop je al snel tegen een limiet aan.Pr088 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:34:
[...]
Maar bekijk de lijst eens realistisch? Alle grote namen zitten erin: FastNed, Tesla, Ionity, EnBW, Enel X, Iberdrola, PowerDot, Total Energies, Zunder, Electra, zelfs Lidl.
Als ik naar het buitenland ga, neem ik meestal een abonnement bij Ionity (ik weet dat niet iedereen hiervan gecharmeerd is, maar ik wel), dan wil ik graag alles uitsluiten, behalve Ionity en de andere deelnemers van ChargeLeague.
En dat gaat dus niet in de Skoda, vandaar mijn voorkeur voor ABRP.
Gelukkig is iedereen vrij om te doen wat ie wil, navigatie-software in de auto zelf gebruiken of een app op de telefoon of via Apple CarPlay of Android Auto. Ieder zijn ding.
De één vindt dit prettig, de ander dat. Laten we ander daar alsjeblieft niet op aanvallen of proberen te overtuigen dat “jouw” methode toch echt beter is. Dat is voor een ieder anders.
[ Voor 48% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 03-08-2026 22:47 ]
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:40:
[...]
Klopt, maar als je wilt uitsluiten dan loop je al snel tegen een limiet aan.
Als ik naar het buitenland ga, neem ik meestal een abonnement bij Ionity (ik weet dat niet iedereen hiervan gecharmeerd is, maar ik wel), dan wil ik graag alles uitsluiten, behalve Ionity en de andere deelnemers van ChargeLeague.
Gelukkig is iedereen vrij om te doen wat ie wil, navigatie-software in de auto zelf gebruiken of een app op de telefoon of via Apple CarPlay of Android Auto. Ieder zijn ding.
De één vindt dit prettig, de ander dat. Laten we ander daar alsjeblieft niet op aanvallen of proberen te overtuigen dat “jouw” methode toch echt beter is. Dat is voor een ieder anders.
En zo is het.
Ik gebruik ook graag ABRP. Maar om te stellen dat de "VAG software geen voorkeursnetwerken kan selecteren" is gewoon niet waar. Daar ging ik op in. Ik probeerde niemand te overtuigen, ik ontkrachtte alleen een stelling die niet klopte.cOOlrUnnINgs schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:40:
[...]
Klopt, maar als je wilt uitsluiten dan loop je al snel tegen een limiet aan.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Zelf vind ik het prettig om tijdens lange reizen elke twee à tweeënhalf uur even een stop te maken, dat deed ik ook toen ik nog op benzine reed en het idee is dat ik de auto een kwartiertje aan de snellader hang tijdens stops die ik sowieso wel zou maken. Op die manier zijn we dan niet langer onderweg dan vroeger. Maar als ik de VW ID.7 de planning laat maken (dat kan-ie op zich prima, daar gaat het niet om), dan krijg ik een route met laadstops om de vierenhalf uur. Voor de auto geen enkel probleem, voor mijn blaas en die van de andere inzittenden wel. Met ABRP kun je de route heel makkelijk in stukjes van tweeënhalf uur hakken met steeds een kwartier pauze. Die extra stops zet je vervolgens als tussenstop in de routeplanning van de auto. Ik vind het stiekem ook wel leuk om te doen als voorbereiding van een lange reis die je gaat maken.Pr088 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:35:
[...]
ABRP werkt vooral goed voor de mensen met een (oudere) elektrische auto die geen fatsoenlijke onboard-navigatie heeft met een realistische range-inschatting of laadstops kan inplannen.
ABRP kan (zeker in de betaalde versie) veel meer dan de planningssoftware van menig auto. Inderdaad een leuke voorbereiding van de vakantie. Ik 'speel' zo ook een avond met ABRP om de fijnste route te bepalen, files in te calculeren en de 'goede' laadstops te vinden met een fijn, schoon toilet en af en toe eetvoorzieningen.Maarten Koning schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:06:
[...]
Zelf vind ik het prettig om tijdens lange reizen elke twee à tweeënhalf uur even een stop te maken, dat deed ik ook toen ik nog op benzine reed en het idee is dat ik de auto een kwartiertje aan de snellader hang tijdens stops die ik sowieso wel zou maken. Op die manier zijn we dan niet langer onderweg dan vroeger. Maar als ik de VW ID.7 de planning laat maken (dat kan-ie op zich prima, daar gaat het niet om), dan krijg ik een route met laadstops om de vierenhalf uur. Voor de auto geen enkel probleem, voor mijn blaas en die van de andere inzittenden wel. Met ABRP kun je de route heel makkelijk in stukjes van tweeënhalf uur hakken met steeds een kwartier pauze. Die extra stops zet je vervolgens als tussenstop in de routeplanning van de auto. Ik vind het stiekem ook wel leuk om te doen als voorbereiding van een lange reis die je gaat maken.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik heb ook van alles lopen te plannen, maar op het moment dat je wegrijdt gebeurt er altijd wat, ongeluk, files, laadpalen vol, etc. Voor ons werkte het in ieder geval niet, en ik had de betaalde versie. Maar kan natuurlijk goed zijn dat het voor jullie wel werkt.Pr088 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:29:
[...]
ABRP kan (zeker in de betaalde versie) veel meer dan de planningssoftware van menig auto. Inderdaad een leuke voorbereiding van de vakantie. Ik 'speel' zo ook een avond met ABRP om de fijnste route te bepalen, files in te calculeren en de 'goede' laadstops te vinden met een fijn, schoon toilet en af en toe eetvoorzieningen.
Nou, dat is toch echt niet zo hoorBolulla schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:52:
Degene die abrp afbranden rijden met 90km per uur achter aan vrachtwagen om energie te besparen. En die moet je serieus nemen.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.