• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:30
theduke1989 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:44:
[...]

Ik ben letterlijk nu weer terug aan het rijden vanuit Dordrecht naar Ralingen. Vandaag om 08:00 vertrokken en had nog 8% 29km. Ben nu aan het laden bij Fastned om geen gekke problemen te krijgen. Had bij Shell gekeken die zijn duurder dan Fastned terwijl eigen benzinepomp.

Had bij van der Valk 16 Tesla stations. Die was 0.69 cent. Maar geen van alle had mijn auto geaccepteerd. Altijd Fehler Ladegerät bij alle 4. Dus maar weer volladen bij Fastned tot aan huis. Helaas 0.77 moet ik betalen
Tip; vaak krijg je al korting bij een aanbieder als je alleen maar de app van ze gebruikt. Fastned is hier een voorbeeld van; Je krijgt dan 10% korting en betaalt ipv 77 cent, 69 cent.

Bij Allego krijg je in hetzelfde geval 8% korting

En ja, je betaalt dan met je persoonlijke gegevens.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:27
theduke1989 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:44:
[...]

Ik ben letterlijk nu weer terug aan het rijden vanuit Dordrecht naar Ralingen. Vandaag om 08:00 vertrokken en had nog 8% 29km. Ben nu aan het laden bij Fastned om geen gekke problemen te krijgen. Had bij Shell gekeken die zijn duurder dan Fastned terwijl eigen benzinepomp.

Had bij van der Valk 16 Tesla stations. Die was 0.69 cent. Maar geen van alle had mijn auto geaccepteerd. Altijd Fehler Ladegerät bij alle 4. Dus maar weer volladen bij Fastned tot aan huis. Helaas 0.77 moet ik betalen
Naast alle andere commentaren… spekkoper!!!!
Benzine rijdt bij vergelijkbaar formaat auto grofweg 1 liter benzine op 2kWh.
Waar tank je tegenwoordig (aan de snelweg) tegenwoordig nog voor 1.54??

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52
d_marf schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:38:
[...]

Tip; vaak krijg je al korting bij een aanbieder als je alleen maar de app van ze gebruikt. Fastned is hier een voorbeeld van; Je krijgt dan 10% korting en betaalt ipv 77 cent, 69 cent.

Bij Allego krijg je in hetzelfde geval 8% korting

En ja, je betaalt dan met je persoonlijke gegevens.
Inderdaad en tot 30 september krijg je ook nog 50% korting op een abo. Maar ja, als je je nergens in verdiept en niet luistert naar tips dan betaal je de hoofdprijs, maar moet je ook niet klagen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:41
Peter-036 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:00:
Alle mensen die hierboven een (maand-)abo adviseren, is dat echt nuttig voor een éénmalige rit? Ik denk van niet, daarnaast is het voordeel bij éénmalig laden (vrijwel) nihil.

#Korting is leuk, maar je moet er eerst voor betalen.... hoeveel voordeel heb je dan nog?
Kwestie van een rekensom. Bij Electra krijg je bijvoorbeeld 20 cent korting per kWh voor € 5,99 Vanaf > 60 kWh laden in die betreffende maand dus rendabel ;). Meestal is het vanaf 2x laden echt de moeite waard, tenzij je een flinke 108kWh iX3 volblaft. :9

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
Mja, in dit geval gaat het om peanuts.
Als je met 29km te gaan er nog iets bij laadt om thuis te komen is dat 5 kWh oid.
Ja, hij had met de app kunnen laden voor wat korting bij FastNed.
Misschien nog wel gebruik kunnen maken van de eerste €25 gratis laden?

Maar ook indien niet, dan ging het hier om weinig. En dito weinig winst.

Wel vreemde ervaring bij tesla, incompatibiliteit van de auto?
Maar niet genoeg info om er iets zinnigs over te zeggen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• PeterZ(on)
Puppetmaster schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:56:
Mja, in dit geval gaat het om peanuts.
Als je met 29km te gaan er nog iets bij laadt om thuis te komen is dat 5 kWh oid.
Ja, hij had met de app kunnen laden voor wat korting bij FastNed.
Misschien nog wel gebruik kunnen maken van de eerste €25 gratis laden?

Maar ook indien niet, dan ging het hier om weinig. En dito weinig winst.

Volgens mij bedoelde hij dat hij bij vertrek in Dordrecht nog 8% SoC en 29km bereik had.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:23
PeterZ(on) schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:11:
[...]

Volgens mij bedoelde hij dat hij bij vertrek in Dordrecht nog 8% SoC en 29km bereik had.
Dat zou de situatie nog veel gekker maken toch? Wie vertrekt er nou met maar 8%, dan wordt je bijna gedwongen langs de snelweg aan een (dure) snellader te gaan hangen. Het is niet dat er in Dordt geen laadpalen staan...

• PeterZ(on)
X-Field schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:07:
[...]

Dat zou de situatie nog veel gekker maken toch? Wie vertrekt er nou met maar 8%, dan wordt je bijna gedwongen langs de snelweg aan een (dure) snellader te gaan hangen. Het is niet dat er in Dordt geen laadpalen staan...
Zie jij op 29km van Ralingen dan een Fastned locatie? Ik niet hoor.

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:37
Pr088 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:34:
[...]

Je kunt toch gewoon ter plekke een abbo nemen bij de aanbieder waar je daadwerkelijk gaat laden? Bij alle grote aanbieders kun je dat in 2-3 klikken regelen. Daarna direct met korting laden.
Maar als je niet elke dag op en neer rijdt is het dan verstandig voor mij? Want die maandelijkse kosten zijn dan weer hoger dan het laden zelf.

Daarnaast had ik doorsnee geprobeerd 17-19 kWh te rijden. Dat is gelukt tot Vivers aaken. Daarna door de gebergte waarschijnlijk 22-23.

Dan gaat de batterij echt super snel leeg

• theduke1989
Ik had juist naar Tesla Ladestations gekeken. Maar als er geen enkele werkt op mijn auto..houdt het ook op.

Wel is het bij Tesla alsnog wel het goedkoopste heb ik gemerkt in buitenland (69 cent) natuurlijk in Duitsland doe ik het op zonnepanelen of waarschijnlijk enwb. Maar in het buitenland moeilijk. Daarnaast ionity bijvoorbeeld is pas goedkoop laden met een abonnement ook.

Vrijwel alles moet je een abonnement hebbr

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:03
theduke1989 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 00:13:
Ik had juist naar Tesla Ladestations gekeken. Maar als er geen enkele werkt op mijn auto..houdt het ook op.

Wel is het bij Tesla alsnog wel het goedkoopste heb ik gemerkt in buitenland (69 cent) natuurlijk in Duitsland doe ik het op zonnepanelen of waarschijnlijk enwb. Maar in het buitenland moeilijk. Daarnaast ionity bijvoorbeeld is pas goedkoop laden met een abonnement ook.

Vrijwel alles moet je een abonnement hebbr
Uit interesse: welke auto heb je dat deze niet compatibel is met Tesla?

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:07
Rob Voets schreef op donderdag 17 september 2026 @ 06:28:
[...]

Uit interesse: welke auto heb je dat deze niet compatibel is met Tesla?
Gezien reacties / houding vermoed ik dat hij zelf geen tesla app heeft om te laden, terwijl dat (vaak?) de enige optie is, incl het dan eerst instellen van de betaalmethode... Gok dat het daar fout gaat ...#gebruikersfout

(rij zelf tesla DUS automatisch abbo, maar 69 cent is voor tesla zonder abbo aan de dure kant, toch ? )

Even gekeken naar tesla Prűm (dichtbij Ralingen), en dan is het toch echt stuk goedkoper, met max 52 cent als niet-lid :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fp-RN0reono4Ef8uB3MNOLC5HnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5psqvwg2dik5mS1qfzMiO7e.jpg?f=fotoalbum_large

En voor tesla supercharger Dordrecht :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiNKL-6tWBgC6vAc_fsP5syQfCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfUphy9jPetPNY41okkThtWU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Ted038 op 17-09-2026 06:59 ]

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:31
En EnBW zonder abo 51ct in Duitsland, Elektra zegt 39-61ct en zelfs Fastned is 69ct met de app. Ook zonder abonnement kun je met een beetje opletten goedkoop rijden.
En zelfs als je altijd Fastned pakt: Als je maar 1x per jaar laadt kan een abonnement niet uit en betaal je voor bijv 50kWh/zeg 280km ‘maar liefst’ 35€. Diezelfde afstand is 19 liter benzine en kost je 40€ Laad je vaker dan is een abonnement voordeliger en kost het met bijv elektra ca de helft.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19
Harrie van Til schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:04:
[...]

Tja. Als je geen maandabo neemt bij een aanbieder, ondanks alle adviezen, dan betaal je het volle pond.
Als ik één keer ergens moet snelladen, dan neem ik geen maandabonnement, dat haal je er dan niet uit. Dan is het goedkoper om een paar elektronen te snelladen om daarmee thuis te komen (hij hoeft tenslotte niet helemaal vol om thuis te komen) en dan bij thuiskomst weer aan de goedkope lader om hem weer vol te krijgen.

• theduke1989
Ted038 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 06:44:
[...]

Gezien reacties / houding vermoed ik dat hij zelf geen tesla app heeft om te laden, terwijl dat (vaak?) de enige optie is, incl het dan eerst instellen van de betaalmethode... Gok dat het daar fout gaat ...#gebruikersfout

(rij zelf tesla DUS automatisch abbo, maar 69 cent is voor tesla zonder abbo aan de dure kant, toch ? )

Even gekeken naar tesla Prűm (dichtbij Ralingen), en dan is het toch echt stuk goedkoper, met max 52 cent als niet-lid :

[Afbeelding]

En voor tesla supercharger Dordrecht :

[Afbeelding]
Ik had wel degelijk de app geïnstalleerd, en de betaalmethode toegevoegd al bij de vorige advies hier op de forum. Maar bij het insteken van de CC2 stekker. Duurt het erg lang en dan krijg ik melding op het scherm Fehler Ladegerät.. alleen bij history zie ik niks staan.

En dat bij 5 andere dezelfde,

Heb een LEAPMOTOR C10 ProMax DESIGN

• cOOlrUnnINgs
theduke1989 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:54:
[...]

Ik had wel degelijk de app geïnstalleerd, en de betaalmethode toegevoegd al bij de vorige advies hier op de forum. Maar bij het insteken van de CC2 stekker. Duurt het erg lang en dan krijg ik melding op het scherm Fehler Ladegerät.. alleen bij history zie ik niks staan.

Ik ben wel benieuwd naar één van de eerdere aannames die gedaan is, ben je met 8%/29Km vertrokken uit Dordrecht, of ben je vol vertrokken en heb je het net niet gered tot Ralingen en ben je bij 8% gaan laden?

Als je met 8% vertrokken bent, dan is dat gewoon niet handig.

Als je het net niet gered hebt, hoeveel kilometer moest je nog rijden toen de auto aangaf nog 29Km te kunnen rijden? In dit geval is het even aan de snellader zodat de range boven de te rijden afstand komt en weer door, dat is een paar kWh erin en de rest op locatie aanvullen via AC laden.

[ Voor 21% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 17-09-2026 07:59 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:43
[...]

Volgens mij moet je in de app aangeven welke paal je aangesloten hebt op je auto.

• theduke1989
SpikeHome schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:04:
[...]

Volgens mij moet je in de app aangeven welke paal je aangesloten hebt op je auto.
Ja had ik ook. Je ziet alle vrije laadpalen staan, nummer staat onderin. En bij elke keer krijg ik naar 1 minuut melding in de auto Fehler Ladegerät. Bij alle 5 de foutmelding.

• Stefannn
theduke1989 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 00:11:
Maar als je niet elke dag op en neer rijdt is het dan verstandig voor mij? Want die maandelijkse kosten zijn dan weer hoger dan het laden zelf.
Puntje dat je wellicht gemist had: abonnement kan je direct weer opzeggen. Dan blijft het actief tot 1 maand nadat je het had geactiveerd maar daarna niet meer. Dan betaal en gebruik je dus maar 1 maand.
In praktijk betekent dit:
- ofwel je hoeft op een trip zo weinig te laden dat de kosten van 1 maand abonnement niet opwegen tegen de korting. Dan gaat het dermate om peanuts dat het allemaal niet uit maakt.
- danwel je laadt op een trip best veel en het heeft dus zeer zeker zin om voor 1 maand een abonnement te nemen.
Als je maar 1x op een trip hoeft te laden is het vaak al voordelig om een abonnement te nemen al is de korting in verhouding tot abonnement kosten dan vaak dermate laag dat je je die moeite net zo goed kan besparen. Bij meer dan 1x laden is het eigenlijk altijd voordelig om een abonnement te nemen.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• theduke1989
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:57:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar één van de eerdere aannames die gedaan is, ben je met 8%/29Km vertrokken uit Dordrecht, of ben je vol vertrokken en heb je het net niet gered tot Ralingen en ben je bij 8% gaan laden?

Als je met 8% vertrokken bent, dan is dat gewoon niet handig.

Als je het net niet gered hebt, hoeveel kilometer moest je nog rijden toen de auto aangaf nog 29Km te kunnen rijden? In dit geval is het even aan de snellader zodat de range boven de te rijden afstand komt en weer door, dat is een paar kWh erin en de rest op locatie aanvullen via AC laden.
Ik was aangekomen met 29km/ 6-7% accu nog in Nederland -dordrecht. Heenweg was mijn doorsnee rijden inderdaad slecht 23-24. Op de terugweg wou ik normaal rijden tot Vivers aaken was het 17-19. Pas na de pomp ging het allemaal omhoog.

Ionity bijvoorbeeld was er in Ridderkerk, maar dat is andere richting. En een grote risico of ik het haal of niet.

• Rob Voets
[...]

Ik kwam dit tegen. Zou iets te maken hebben met 800V / 400V.

https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=101297

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:43
Als de leap inderdaad 400v only is kan je niet bij alle tesla stations terecht.

veel 800v auto's hebben een 800v>400v converter, bij mercedes moet je daarvoor bij betalen en laad dan ook max. 100kwh

• theduke1989
SpikeHome schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:55:
Als de leap inderdaad 400v only is kan je niet bij alle tesla stations terecht.

veel 800v auto's hebben een 800v>400v converter, bij mercedes moet je daarvoor bij betalen en laad dan ok max. 100kwh
De leapmotor C10 zou 800V hebben.

De klepje voor de stekkers staat 750V, gern idee waarom 50V minder er staat.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:30
Puppetmaster schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:56:
Gebruik de Tesla app, laden voor niet-Tesla's, dan krijg je alleen de laders te zien waar iedereen kan laden (valt nog niet 1% af) en werkt vrijwel altijd. Ik heb exact 1 keer een probleem gehad, en dat had te maken met een storing.

• Pr088
JTHZZ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:38:
En EnBW zonder abo 51ct in Duitsland, Elektra zegt 39-61ct en zelfs Fastned is 69ct met de app. Ook zonder abonnement kun je met een beetje opletten goedkoop rijden.
En zelfs als je altijd Fastned pakt: Als je maar 1x per jaar laadt kan een abonnement niet uit en betaal je voor bijv 50kWh/zeg 280km ‘maar liefst’ 35€. Diezelfde afstand is 19 liter benzine en kost je 40€ Laad je vaker dan is een abonnement voordeliger en kost het met bijv elektra ca de helft.
De FastNed 69 cent geldt niet in het buitenland, zag ik in de app. Dus reken op 77 cent.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:17:
[...]

De FastNed 69 cent geldt niet in het buitenland, zag ik in de app. Dus reken op 77 cent.
In de Fastned app staan helemaal geen prijzen, alleen die voor Goldmember. Op de site staat dat de standaardprijs €0,69 is dus al 8ct goedkoper dan in NL en via de app krijg je nog eens 10% korting op die prijs.

Edit, ik zie in de app die ik heb vernieuwd dat de 10% korting idd niet van toepassing is in Duitsland, overigens ook op de site zie ik nu. De standaardprijs is wel €0,69. Sorry voor de verwarring.

[ Voor 19% gewijzigd door PeterZ(on) op 17-09-2026 13:12 ]

• JTHZZ
Pr088 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:17:
[...]

Ik zie in de app bij Fastned Boppard of Fastned Baraque de Fraiture gewoon 69 cent staan.

• Puppetmaster
theduke1989 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:35:
[...]

De leapmotor C10 zou 800V hebben.

De klepje voor de stekkers staat 750V, gern idee waarom 50V minder er staat.
Aha!
De meeste tesla stations zijn 400V only.
Als je Leapmotor daar niet mee overweg kan (net zoals een standaard Mercedes CLA), dan kan je niet laden bij Tesla.
Moet je ff je dealer vragen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:02
[...]

Wellicht hetzelfde als ik had tijdens het laden bij Tesla, ik moest perse eerst de sessie starten op de app, en op het moment dat de app aangeeft dat de stekker er in moest pas inpluggen. Als ik de stekker al in had zitten voordat ik de sessie startte gebeurde er niks.

• Rob Voets
Electra Cherbourg mislukt zowel met pas als app. Ik heb nog wel 10 kWh gratis gekregen van de helpdesk. In Nederland is het ook een keer fout gegaan met de app en goed gegaan met de pas. Geen idee maar volgende keer toch maar weer Tesla. ☹️

• Pr088
Puppetmaster schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:14:
[...]

Aha!
De meeste tesla stations zijn 400V only.
Als je Leapmotor daar niet mee overweg kan (net zoals een standaard Mercedes CLA), dan kan je niet laden bij Tesla.
Moet je ff je dealer vragen.
Grote kans dat de Leapmotor inderdaad niet kan omgaan met 400V DC laders. Dus niet alleen Tesla. Gelukkig staan de meeste DC-laders tegenwoordig op 800V.

• theduke1989
Herbiek616 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:24:
[...]

Wellicht hetzelfde als ik had tijdens het laden bij Tesla, ik moest perse eerst de sessie starten op de app, en op het moment dat de app aangeeft dat de stekker er in moest pas inpluggen. Als ik de stekker al in had zitten voordat ik de sessie startte gebeurde er niks.
Het blijkt alleen Tesla V4 kan je een LEAPMOTOR c10 opladen. V3 werkt niet

• theduke1989
Pr088 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:25:
[...]

Grote kans dat de Leapmotor inderdaad niet kan omgaan met 400V DC laders. Dus niet alleen Tesla. Gelukkig staan de meeste DC-laders tegenwoordig op 800V.
Alleen met de V4 Tesla supercharger kan er opgeladen worden.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

theduke1989 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:31:
[...]

Alleen met de V4 Tesla supercharger kan er opgeladen worden.
Maar dan alleen als het geen geupgrade 3 is, maar een 4 vanaf de bouw, meen ik m

Hoi!

• JTHZZ
Ik zou met 800V nog steeds Tesla vermijden. De kans dat je of trager dan normaal laadt of helemaal niet kunt laden is groot. Ook V4 is geen garantie want de meeste zijn geen 800V. Er is genoeg ander aanbod dus Electra of Fastned is je vriend.

• Lumia Kees
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:43
Ik kreeg flink wat kritiek toen ik vroeg naar ervaringen met een buitenlandse laad lokatie. Meer dan ooit vraag ik me af waaraan ik dat verdiende. Het gaat nu al ik weet niet hoe lang over iemand die niet weet hoe je voordeel uit pasjes kan halen en problemen met Tesla laders.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:23
Lumia Kees schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:24:
Ik kreeg flink wat kritiek toen ik vroeg naar ervaringen met een buitenlandse laad lokatie. Meer dan ooit vraag ik me af waaraan ik dat verdiende. Het gaat nu al ik weet niet hoe lang over iemand die niet weet hoe je voordeel uit pasjes kan halen en problemen met Tesla laders.
Als ik zoek op "Lumia" in dit topic zie ik dat je vooral veel nuttige reacties hebt gekregen.

• Pr088
Lumia Kees schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:24:
Volgens mij heb ik je proberen te helpen. Affijn, wat zou je nog willen weten?

• Lumia Kees
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:43
ASW1 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:03:
[...]

Als ik zoek op "Lumia" in dit topic zie ik dat je vooral veel nuttige reacties hebt gekregen.
Misschien heb ik een beetje overdreven, het waren een paar negatieve dan wel kritische reacties maar die kregen wel veel likes. Ik denk dat ik me dat teveel heb aangetrokken.

• ASW1
Lumia Kees schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:16:
[...]

Misschien heb ik een beetje overdreven, het waren een paar negatieve dan wel kritische reacties maar die kregen wel veel likes. Ik denk dat ik me dat teveel heb aangetrokken.
Als je veel reacties krijgt dan zal dat meestal een mixed bag zijn.
De nuttige reacties eruit halen en de minder nuttige reacties negeren is de kunst. d:)b

• PeterZ(on)
Het is storend als mensen naar de bekende weg vragen zonder zelf moeite te hebben gedaan of iets te hebben uitgezocht en wat ze op internet zelf makkelijk hadden kunnen vinden. Vooral van die algemene vragen waarop geen eenduidig antwoord op mogelijk is en al helemaal niet zonder relevante context.

• Puppetmaster
JTHZZ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:19:
Ik zou met 800V nog steeds Tesla vermijden. De kans dat je of trager dan normaal laadt of helemaal niet kunt laden is groot. Ook V4 is geen garantie want de meeste zijn geen 800V.
Er zijn inmiddels 18 in Europa, dus je moet idd ff zoeken. Maar als je er een hebt, Badhoevedorp bijv., verwacht ik dat het wel gewoon werkt.
Snel zijn ze dan ook ivm 625A…

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:56
PeterZ(on) schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:27:
Het is storend als mensen naar de bekende weg vragen zonder zelf moeite te hebben gedaan of iets te hebben uitgezocht en wat ze op internet zelf makkelijk hadden kunnen vinden. Vooral van die algemene vragen waarop geen eenduidig antwoord op mogelijk is en al helemaal niet zonder relevante context.
Ben ik het mee oneens. Even in zijn algemeenheid: Je kan alles opzoeken maar als iemand een vraag stelt komt er ook een gesprek op gang en ontstaan er zijpaden waar je misschien van te voren niet aan hebt gedacht. In mijn ogen is dat juist mooi aan een forum.

Als je je niet geroepen voelt om antwoord te geven op algemene vragen moet je dat vooral achterwege laten natuurlijk. Maar sommige mensen vinden het leuk om over hun hobby’s en interesses te praten. Dit geldt ook voor gesprekken met beginners die weinig voorkennis hebben. Ze stellen misschien eenvoudige vragen die makkelijk te googelen of aan een AI-bot te stellen zijn, maar het brengt wel vaak wel een gesprek op gang

[ Voor 27% gewijzigd door DLSS op 17-09-2026 22:55 ]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:39
Onlangs even een weekje weggeweest naar Zuid Frankrijk (onder Perpignan) voor de eerste keer met de elektrische wagen (Ford Mustang Mach-E SR 2021).

Vertrokken zondag avond iets na 20:00, op naar Luxemburg (circa 220km), vertrokken met 100% en aangekomen met circa 50% resterend. Op de snelweg waar 120/130 mocht ongeveer 106km/u aangehouden (toch even wennen denk ik, dus het zekere voor het onzekere genomen).

Opladen bij de BP ging top, stonden een paar laadpalen achterin op het terrein, pas scannen (anwb gebruikt), inprikken en het ging als een tiet. De dames moesten naar het toilet, ze komen terug en hij zat alweer op 81%. Dus gelijk door met de gedachten elke 2 uur te stoppen en weer circa 15 min te laden.

Toen begon de ellende, we kwamen 2 uur later aan bij een snelweg tankstation met Engie laadpalen, zelfde trucje: laadpas, akkoord, inprikken en toen ging ik even snel naar het toilet. Ik loop terug en zie op de telefoon; oplaadfout... Dat ding heeft dus welgeteld 1 sec opgeladen, he verdorie want ik zat dit keer op circa 30%. Weer opnieuw geprobeerd en toen ging die even goed, welgeteld 10 sec..

Ik dacht dus dat het aan de paal lag, andere paal, zelfde probleem. Toen maar doorgereden naar het volgende tankstation; zelfde problemen. Maar dit keer wist dat ding na circa 5 pogingen wel op te laden (vreemd..).

Uiteraard behoorlijk geïrriteerd daar ik de Mercedes benzine (66liter tank) vanaf Luxemburg in 1 rit door knalde tot Perpignan.

Ondertussen dus weer een stint van circa 2 uur rijden heeft mijn vrouw op gemini, chatgpt en google lopen kijken wat het probleem kon zijn, nou dit kon dus van alles zijn.

Maar goed, eenmaal aangekomen op de volgende parkeerplaats; 12V koelbox ontkoppeld, auto afgesloten, weggelopen, gewacht, teruggelopen en weer een oplaadpoging, jawel voor 10 sec ging het goed..

Oke dit was dus niet de oplossing :D

Uiteindelijk is het elke keer goed gekomen en is die wel gaan opladen, echter zijn we gewend rond 20:00 te vertrekken en rond 10:00 in de ochtend aan te komen, nu kwamen we rond 15:00 aan.

Qua laadmogelijkheden zit het wel echt goed (mits je elektrische auto wilt opladen), ik schat zo elke 25 tot 50km is er wel een mogelijkheid voor opladen.

Uiteindelijk de auto daar niet gebruikt (was al niet de bedoeling, maar ik had er ook geen zin meer in), op de camping zelf wel na tig pogingen dat ding naar de 90% weten op te laden

Dus na een weekje terug met circa 90%, uitgerust en wel vertrokken naar huis en toen viel mij bij de eerste snellader dus op dat na het inprikken de laadkabel teveel ging hangen en bovenin het aansluitpunt wat los kwam (geen cm, maar wel mm werk), toen gepoogd met opladen de snellader ongeveer een halve minuut vast te houden en daarna leek het opladen wel in stand te blijven (ook niet altijd trouwens, maar het ging beter dan op de heenweg).

Rond 10:00 in de ochtend vertrokken, dag erop rond 4:30 thuisgekomen. Met een vrouw die een klein ongelukje gehad heeft en dus niet kon autorijden was het een behoorlijk vervelende klus.

Over een paar weken kan die gelukkig naar de dealer voor een reparatie onder garantie.

De charme is er echter wel van het elektrisch rijden, goedkoper dan de Mercedes (benzine). Nee die was dusdanig zuinig op de snelweg dat ik ondanks de huidige benzine prijzen nu alsnog meer betaald heb, reisduur was fors langer dan we gewend zijn en ik heb de boel flink bij elkaar gevloekt in mijzelf. De kosten zaten er ook in dat ik niet overal abonnementen op had en dus continu start tarieven kreeg, dit omdat ik soms wel 10 pogingen moest doen eer die ging laden was het elke keer 10x 1 euro zoveel en dan had die nog niks gedaan..

Mijn eerste ervaring met een lange elektrische rit was dus alles behalve positief, het is dat het een heerlijke auto is, bluecruise voor mij super werkte en elke 2 á 3 uur stoppen is ook zo vervelend nog niet. De volgende vakantie wordt dus als het goed is een stuk positiever wanneer de mankementen gerepareerd zijn.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:20
LopendeVogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:04:
Onlangs even een weekje weggeweest naar Zuid Frankrijk (onder Perpignan) voor de eerste keer met de elektrische wagen (Ford Mustang Mach-E SR 2021).

Vertrokken zondag avond iets na 20:00, op naar Luxemburg (circa 220km), vertrokken met 100% en aangekomen met circa 50% resterend. Op de snelweg waar 120/130 mocht ongeveer 106km/u aangehouden (toch even wennen denk ik, dus het zekere voor het onzekere genomen).

Opladen bij de BP ging top, stonden een paar laadpalen achterin op het terrein, pas scannen (anwb gebruikt), inprikken en het ging als een tiet. De dames moesten naar het toilet, ze komen terug en hij zat alweer op 81%. Dus gelijk door met de gedachten elke 2 uur te stoppen en weer circa 15 min te laden.

Toen begon de ellende, we kwamen 2 uur later aan bij een snelweg tankstation met Engie laadpalen, zelfde trucje: laadpas, akkoord, inprikken en toen ging ik even snel naar het toilet. Ik loop terug en zie op de telefoon; oplaadfout... Dat ding heeft dus welgeteld 1 sec opgeladen, he verdorie want ik zat dit keer op circa 30%. Weer opnieuw geprobeerd en toen ging die even goed, welgeteld 10 sec..

Ik dacht dus dat het aan de paal lag, andere paal, zelfde probleem. Toen maar doorgereden naar het volgende tankstation; zelfde problemen. Maar dit keer wist dat ding na circa 5 pogingen wel op te laden (vreemd..).

Uiteraard behoorlijk geïrriteerd daar ik de Mercedes benzine (66liter tank) vanaf Luxemburg in 1 rit door knalde tot Perpignan.

Ondertussen dus weer een stint van circa 2 uur rijden heeft mijn vrouw op gemini, chatgpt en google lopen kijken wat het probleem kon zijn, nou dit kon dus van alles zijn.

Maar goed, eenmaal aangekomen op de volgende parkeerplaats; 12V koelbox ontkoppeld, auto afgesloten, weggelopen, gewacht, teruggelopen en weer een oplaadpoging, jawel voor 10 sec ging het goed..

Uiteindelijk is het elke keer goed gekomen en is die wel gaan opladen, echter zijn we gewend rond 20:00 te vertrekken en rond 10:00 in de ochtend aan te komen, nu kwamen we rond 15:00 aan.

Qua laadmogelijkheden zit het wel echt goed (mits je elektrische auto wilt opladen), ik schat zo elke 25 tot 50km is er wel een mogelijkheid voor opladen.

Uiteindelijk de auto daar niet gebruikt (was al niet de bedoeling, maar ik had er ook geen zin meer in), op de camping zelf wel na tig pogingen dat ding naar de 90% weten op te laden

Dus na een weekje terug met circa 90%, uitgerust en wel vertrokken naar huis en toen viel mij bij de eerste snellader dus op dat na het inprikken de laadkabel teveel ging hangen en bovenin het aansluitpunt wat los kwam (geen cm, maar wel mm werk), toen gepoogd met opladen de snellader ongeveer een halve minuut vast te houden en daarna leek het opladen wel in stand te blijven (ook niet altijd trouwens, maar het ging beter dan op de heenweg).

Rond 10:00 in de ochtend vertrokken, dag erop rond 4:30 thuisgekomen. Met een vrouw die een klein ongelukje gehad heeft en dus niet kon autorijden was het een behoorlijk vervelende klus.

Over een paar weken kan die gelukkig naar de dealer voor een reparatie onder garantie.

De charme is er echter wel van het elektrisch rijden, goedkoper dan de Mercedes (benzine). Nee die was dusdanig zuinig op de snelweg dat ik ondanks de huidige benzine prijzen nu alsnog meer betaald heb, reisduur was fors langer dan we gewend zijn en ik heb de boel flink bij elkaar gevloekt in mijzelf. De kosten zaten er ook in dat ik niet overal abonnementen op had en dus continu start tarieven kreeg, dit omdat ik soms wel 10 pogingen moest doen eer die ging laden was het elke keer 10x 1 euro zoveel en dan had die nog niks gedaan..

Mijn eerste ervaring met een lange elektrische rit was dus alles behalve positief, het is dat het een heerlijke auto is, bluecruise voor mij super werkte en elke 2 á 3 uur stoppen is ook zo vervelend nog niet. De volgende vakantie wordt dus als het goed is een stuk positiever wanneer de mankementen gerepareerd zijn.
Lijkt me idd iets dat de dealer moet oplossen. Weet niet of dat nog voorkomt bij de Mach-E, maar bij de Volvo XC40 zijn er meerdere gelijkaardige verhalen. Kwam erop neer dat door het gewicht van de snellaadkabels een van de pinnen niet goed contact maakte waardoor de laadsessie niet startte of afbrak. Oplossing was om die pin wat te verbuigen. Zelf gelukkig nooit last van gehad maar vermoedelijk maakte je iets gelijkaardigs mee.

Als ik zelf problemen heb bij het snelladen (wat ik in die +3 jaar eigenlijk amper heb gehad), dan is het eerste wat ik probeer de connector vasthouden en zachtjes omhoog duwen bij het starten van de sessie. Eens hij goed vertrokken is kan je dan loslaten en verhoogt je kans op succes. Sommigen laten de kabel ook rusten op iets zodat hij minder hangt, maar als dat veel voorkomt sowieso naar de dealer zou ik zeggen.

YouTube

• LopendeVogel
Largamelion schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:17:
[...]

Lijkt me idd iets dat de dealer moet oplossen. Weet niet of dat nog voorkomt bij de Mach-E, maar bij de Volvo XC40 zijn er meerdere gelijkaardige verhalen. Kwam erop neer dat door het gewicht van de snellaadkabels een van de pinnen geen goed contact maakte waardoor de laadsessie niet startte of abrak. Oplossing was om die pin wat te verbuigen. Zelf gelukkig nooit last van gehad maar vermoedelijk maakte je iets gelijkaardigs mee.

Als ik zelf problemen heb bij het snelladen (wat ik in die +3 jaar eigenlijk amper heb gehad), dan is het eerste wat ik probeer de connector vasthouden en zachtjes omhoog duwen bij het starten van de sessie. Eens hij goed vertrokken is kan je dan loslaten en verhoogt je kans op succes. Sommigen laten de kabel ook rusten op iets zodat hij minder hangt, maar als dat veel voorkomt sowieso naar de dealer zou ik zeggen.
Nu je het zegt, hier had ik inderdaad op de terugweg naar gekeken (de pinnen), hierin viel mij dus op dat de pin rechtsboven een stuk korter was, ik dacht dat dit foute boel was. Echter zou dit de ''communicatie'' pin zijn en die hoort korter te zijn. Echter is dat dus op de hoogte waar die zware laadkabel ''eruit'' kwam door het hangen.

Maar wat jij omschrijft is dus exact waar ik denk dat het probleem zit :)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:44

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Even wat over en weer gekibbel weggehaald, maar de initiële reacties laten staan. Zullen we het modereren van een topic of forum verder laten aan de moderators en admins? Bij problemen: maak een report aan en dan kijken we zsm er naar :) Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• Puppetmaster
@LopendeVogel
Jammer dat je eerste ervaring zo is verlopen door gebrekkige hardware.
Dat kan bij iedere auto roet in het eten gooien.
Had je hem nog niet eerder aan de snellader gehad?
Ook lijk je (te) vroeg te gaan laden, ik zag dat je alweer ging laden bij een SoC van 50%?
Ondanks dat de Mach-E een redelijk vlakke curve heeft, laadt hij toch het snelst juist onder de 50%.
Dat geeft je ook meer marge om bijvoorbeeld weer sneller te rijden, wat op zich best kan.
Ten derde adviseer ik toch om tenminste één abo te nemen bij een netwerk naar keuze. Kies dan een met een groot aantal locaties zodat je op verschillende plekken naar wens kunt laden. En bij voorkeur een die niet vaak overbezet is.
Dat scheelt een boel in de kosten. :)

Ik rijd 1000km meestal in 10-11u met de EV, de grootste variatie zit vaak in de drukte op de weg.

• Pr088
Puppetmaster schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:14:
@LopendeVogel
Jammer dat je eerste ervaring zo is verlopen door gebrekkige hardware.
Dat kan bij iedere auto roet in het eten gooien.
Had je hem nog niet eerder aan de snellader gehad?
Ook lijk je (te) vroeg te gaan laden, ik zag dat je alweer ging laden bij een SoC van 50%?
Ondanks dat de Mach-E een redelijk vlakke curve heeft, laadt hij toch het snelst juist onder de 50%.
Dat geeft je ook meer marge om bijvoorbeeld weer sneller te rijden, wat op zich best kan.
Ten derde adviseer ik toch om tenminste één abo te nemen bij een netwerk naar keuze. Kies dan een met een groot aantal locaties zodat je op verschillende plekken naar wens kunt laden. En bij voorkeur een die niet vaak overbezet is.
Dat scheelt een boel in de kosten. :)

Ik rijd 1000km meestal in 10-11u met de EV, de grootste variatie zit vaak in de drukte op de weg.
@LopendeVogel hier staat een laadcurve van je Mach E 2021 SR
https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht/ford?model=Mach-E%20SR

Voor snelladen loont het om je accu zo ver mogelijk leeg te rijden, richting circa 5%. Bij bijna alle EV's is de laadcurve onder de 30% SoC (veel) beter dan boven de 50%.
@Puppetmaster geeft ook goede tips.

En inderdaad: de CCS-stekker even goed vasthouden en aanduwen de eerste halve minuut. Het is vaak overbodig, maar ik blijf meestal een minuutje of 2 bij de auto om het laadproces te volgen. Dan zitten de passagiers inmiddels op de wc. Kan ik daarna gerust even, terwijl de auto laadt. ;)

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:21
Wij gaan in oktober naar Schotland met de boot. We gaan met een elroq 60. Ik heb inmiddels een eneco pas, een bp pas (lease), en een account gemaakt bij zapmap. Tevens is er een eletroverse octopus kaart onderweg.

Ben ik hiermee gedekt? Enkel nog een tesla account wellicht?

• ASW1
twowheeler schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:05:
Wij gaan in oktober naar Schotland met de boot. We gaan met een elroq 60. Ik heb inmiddels een eneco pas, een bp pas (lease), en een account gemaakt bij zapmap. Tevens is er een eletroverse octopus kaart onderweg.

Ben ik hiermee gedekt? Enkel nog een tesla account wellicht?
Tesla hangt er vanaf waar je naartoe gaat; boven Inverness/ Aberdeen is er niets meer.
Daarboven zul je vaak bij EZO terecht komen (voorheen Chargeplacescotland) en misschien nog wat legacy Chargeplacescotland laders (goedkoper)
Rond de lijn Glasgow-Edinburgh kun je goed en goedkoop terecht bij Arnold Clark.

Als je niet teveel wilt zoeken dan kun je het ook alleen bij de Electroverse app houden daar kun je prima mee terecht.
Laden in de UK kan duur zijn, snelladers zie je regelmatig voor boven de €1/kWh. Aan jou hoeveel moeite je erin wilt steken om het een beetje betaalbaar te houden of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door ASW1 op 18-09-2026 11:26 ]

• theduke1989
LopendeVogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:04:

Ik kan m zelf hier ook in vinden. Tot op heden is elektrisch rijden nog niet echt fijn. Vooral als je zoveel pasjes/subscription nodig hebt om ergens goedkoper te laden.

Heb momenteel nu denk ik 5-6 apps, alle niet altijd even goedkoop. Daarnaast wacht ik nog op pasjes die aan moeten komen.

Ja ik begrijp je heel goed. Hopelijk wordt het snel gemaakt je oplaadpoort,!

• theduke1989
Zijn er mensen die chargemap / chargeprice gebruiken? Copilot heeft me aangeraden deze te gebruiken.

Chargemap is alleen een routeplanner? Zoals ABRP ? Daar moet je ook abonnement afnemen.

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:45
Als je in de UK een nieuw account maakt in de Electroverse app krijg je de mogelijkheid om een maand abonnement te nemen bij de 1 na grootste aanbieder van laadpalen in de UK. Dit geeft een flinke korting en een reëlere prijs. Of dit goed gaat werken in Schotland weet ik niet, daar zit sowieso weinig

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:43
Largamelion schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:17:
[...]

Lijkt me idd iets dat de dealer moet oplossen. Weet niet of dat nog voorkomt bij de Mach-E, maar bij de Volvo XC40 zijn er meerdere gelijkaardige verhalen. Kwam erop neer dat door het gewicht van de snellaadkabels een van de pinnen niet goed contact maakte waardoor de laadsessie niet startte of afbrak. Oplossing was om die pin wat te verbuigen. Zelf gelukkig nooit last van gehad maar vermoedelijk maakte je iets gelijkaardigs mee.
De Volvo-dealer heeft een stukje gereedschap waarmee ze de contacten in de laadpoort kunnen bijstellen. Dat hebben ze bij mijn XC40 al een paar keer gedaan. Ik heb nu de gewoonte om een dag voor een lange vakantiereis even te proberen of DC laden goed gaat. Zo niet, zou ik nog even langs de werkplaats kunnen.

Ik kijk zelf niet naar de verschillen in prijs. Dat kost wat meer, maar is een stuk relaxter. :)

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• ASW1
Meestermaas schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:28:
Als je in de UK een nieuw account maakt in de Electroverse app krijg je de mogelijkheid om een maand abonnement te nemen bij de 1 na grootste aanbieder van laadpalen in de UK. Dit geeft een flinke korting en een reëlere prijs. Of dit goed gaat werken in Schotland weet ik niet, daar zit sowieso weinig
Het hangt er echt vanaf waar je naartoe gaat in Schotland, stedelijk gebied of middle of nowhere.
Be.ev zit sowieso nauwelijks in Schotland

• Puppetmaster
theduke1989 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:26:
[...]

Ik kan m zelf hier ook in vinden. Tot op heden is elektrisch rijden nog niet echt fijn. Vooral als je zoveel pasjes/subscription nodig hebt om ergens goedkoper te laden.

Heb momenteel nu denk ik 5-6 apps, alle niet altijd even goedkoop. Daarnaast wacht ik nog op pasjes die aan moeten komen.
Maar heb jij het nu over 1) lange ritten in Europa of over 2) het dagelijks gebruik van een EV?

Voor 1) heb je niet heel veel pasjes nodig, slechts 1 goed gekozen abo naar je voorkeur (en passend bij je auto). Bij korte ritjes (bijv 350km) hoef je onderweg vaak niet te stoppen, maar kan het op een retour alsnog goedkoper zijn met een DC-abo dan lokaal AC te laden.

2) is hier off-topic. :)

• Wessel.MachE
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:23
Afgelopen twee weken met de Skoda Enyaq Sportline 85 MY27 op roadtrip door Europa, met onze kleine van 20 maanden achterin.

Deel 1

Houten → Kössen (Tirol)

Houten → IONITY Niedernhausen
368 km, aankomst met 14%. Prima laadplek, bakkerij ernaast.

Niedernhausen → Fastned Kinding
316 km, van 85% naar 18%. Fijne stop met schone wc’s, eten/drinken en een speeltuin voor de kleine.

Kinding → Kössen
Vertrek 86%, aankomst 43%.

Gemiddeld verbruik: 18,0 kWh/100 km.
Kössen → Poreč – 515 km

De rit door Oostenrijk viel tegen (A10/was te verwachten): veel file en Baustellen.

Kössen → JET Villach
247 km, van 84% naar 36%.

Eigenlijk wilde ik bij IONITY vlak voor de Karawankentunnel stoppen, maar volgens de Skoda-navi waren alle stalls bezet. Daarom bij JET terechtgekomen. Lekker skippen: druk en chaotisch.

Bij de Karawankentunnel stond zo’n 1,5 uur file, dus via de Wurzenpass gereden. Prima te doen met de Enyaq en een leuke route. Kleine viel door alle bochten lekker in slaap. 😄

Villach → Petrol Kozina
Ongeveer 175 km. Aankomst met 51%, geladen tot 90%. Even stuivertje wisselen met een Tsjech in een Enyaq, maar verder prima laadstop.

Gemiddeld verbruik: 13,9 kWh/100 km.
Poreč
Met de lading uit Kozina de hele week prima rondgereden. Na een avondje Rovinj toch even langs IONITY Kanfanar gereden. Geen wachtrij, dus meteen maar tot 80% geladen.
Poreč → Montottone (Marche) – 672 km

Poreč → Enel X Costa di Rovigo
318 km, van 80% naar 15%. Groot laadplein en we waren de enige auto. Prima Autogrill erbij.

Op dit stuk waar mogelijk 130-140 km/u gereden.

Costa di Rovigo → IONITY Porto San Giorgio
336 km, van 95% naar 25%. Doorgeladen omdat de kleine verschoond moest worden en nog even wilde spelen.

Ook hier grotendeels 130-140 km/u gereden.

Gemiddeld verbruik: 17,5 kWh/100 km.

In Montottone kunnen laden in het dorpje via een Enel-X Way reguliere laadpaal tot 100%

Laden ging overal zonder gedoe. Vooral de MTC-pas gebruikt, daarnaast hadden we Plugsurfing, een Shell-pas en creditcard achter de hand.

De Enyaq bevalt erg goed voor dit soort reizen. Eigenlijk merkten we dat we zelf eerder behoefte hadden aan een stop om even de benen te strekken dan dat de auto per se aan de lader moest.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9T_Jn_2w7YGivHx6LY3ciTMhco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4MSJFNecPdKXayaEh4kTo9l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Wessel.MachE op 18-09-2026 12:14 ]

• PeterZ(on)
Puppetmaster schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:46:
[...]

Maar heb jij het nu over 1) lange ritten in Europa of over 2) het dagelijks gebruik van een EV?

Voor 1) heb je niet heel veel pasjes nodig, slechts 1 goed gekozen abo naar je voorkeur (en passend bij je auto). Bij korte ritjes (bijv 350km) hoef je onderweg vaak niet te stoppen, maar kan het op een retour alsnog goedkoper zijn met een DC-abo dan lokaal AC te laden.

2) is hier off-topic. :)
Precies, een veelvoud aan passen en apps is nergens meer voor nodig, zelfs niet met het beperkte bereik van mijn Classic Ioniq. Voor mijn komende tripje naar Luxemburg weer ff een Mobilize abo afsluiten en kan weer voordelig laden bij Ionity. :)

Volgende maand weer richting Spanje en daar kan ik, afhankelijk van de gekozen route, ook met alleen Ionity wel mijn bestemming halen. Voor gratis laden in Spanje gebruik ik nog de Iberdrola app en meer heb je strikt genomen niet nodig. Daarnaast omdat het makkelijk is nog wel een Fastned en Tesla account en Chargemap voor de binnendoor route in Frankrijk.

• Pr088
[...]

Vergeet niet dat die laadpassen vervolgens 360 dagen per jaar ongebruikt in een dashboardkastje liggen. Die apps jungle kom je eigenlijk alleen tegen bij vakantie. Thuis heb je in de straat een vaste combinatie van laadpaalaanbieder en de goedkoopste laadpas. Of een eigen oprit.

• LopendeVogel
Pr088 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:48:
[...]

@LopendeVogel hier staat een laadcurve van je Mach E 2021 SR
https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht/ford?model=Mach-E%20SR

Voor snelladen loont het om je accu zo ver mogelijk leeg te rijden, richting circa 5%. Bij bijna alle EV's is de laadcurve onder de 30% SoC (veel) beter dan boven de 50%.
@Puppetmaster geeft ook goede tips.

En inderdaad: de CCS-stekker even goed vasthouden en aanduwen de eerste halve minuut. Het is vaak overbodig, maar ik blijf meestal een minuutje of 2 bij de auto om het laadproces te volgen. Dan zitten de passagiers inmiddels op de wc. Kan ik daarna gerust even, terwijl de auto laadt. ;)
Ja over de percentage wist ik, althans ik had gelezen vanaf 20% opladen. Luxemburg stond gewoon op de planning om als eerste te stoppen.

Het aanduwen kwamen wij dus pas op de terugreis achter en is niet iets wat ik normaal vind dus dat moet gewoon opgelost worden. Vooral omdat het niet gegarandeerd werkte na het vasthouden (ging wel qua pogingen beter maar).

Woon-werk nergens last van als ik op de oprit oplaad, dit waren dan ook de eerste ervaringen aan met de snellader.

Qua passen heb ik alleen ionity, shell en anwb, hiervan vooral anwb gebruikt en hadden we de Elektra app erop gezet (eerste 2 laadsessies 50% korting, mja die duurde ook maar een paar seconde dus was zinloos).

Echter als ik kon kiezen tussen mijn vorige auto en de elektrische voor vakantie dan was de elektrische thuis gebleven, het biedt op langere ritten geen enkel voordeel wel nadelen. Voor woon-werk zou ik niet anders willen dan elektrisch. Dit staat dus los van het mechanische probleem wat ik ervaarde.

• Pr088
LopendeVogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:00:
[...]

Ja over de percentage wist ik, althans ik had gelezen vanaf 20% opladen. Luxemburg stond gewoon op de planning om als eerste te stoppen.

Het aanduwen kwamen wij dus pas op de terugreis achter en is niet iets wat ik normaal vind dus dat moet gewoon opgelost worden. Vooral omdat het niet gegarandeerd werkte na het vasthouden (ging wel qua pogingen beter maar).

Woon-werk nergens last van als ik op de oprit oplaad, dit waren dan ook de eerste ervaringen aan met de snellader.

Qua passen heb ik alleen ionity, shell en anwb, hiervan vooral anwb gebruikt en hadden we de Elektra app erop gezet (eerste 2 laadsessies 50% korting, mja die duurde ook maar een paar seconde dus was zinloos).

Echter als ik kon kiezen tussen mijn vorige auto en de elektrische voor vakantie dan was de elektrische thuis gebleven, het biedt op langere ritten geen enkel voordeel wel nadelen. Voor woon-werk zou ik niet anders willen dan elektrisch. Dit staat dus los van het mechanische probleem wat ik ervaarde.
Ik vind de relatieve stilte t.o.v. van ICE zelf wel een voordeel ook op lange ritten. Maar eens: mijn vorige auto, een diesel automaat met cruise control deed op de snelweg precies hetzelfde. Urenlang rechtdoor ;)

• LopendeVogel
Pr088 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:03:
[...]

Ik vind de relatieve stilte t.o.v. van ICE zelf wel een voordeel ook op lange ritten. Maar eens: mijn vorige auto, een diesel automaat met cruise control deed op de snelweg precies hetzelfde. Urenlang rechtdoor ;)
Ja de stilte merk ik dan niet want we hebben altijd wel muziek op, de Mercedes (nja die staat dan wel bekend om comfort en stilte) daar hoorde je ook niks met een muziekje op :)

Ik wil natuurlijk niet alleen maar negatief zijn, ik heb dan ook niet de beste van de beste kilometer vretende elektrische wagen die rond rijd haha. Natuurlijk wel weer zin in de volgende vakantie en dat wordt dan ook met de mach-e, dus hopelijk dat de beleving een stuk beter wordt als die wél normaal oplaad.

Laadstress op gebied van het aantal laadpunten wat ik vlak voor vertrek wel ineens had, dat bleek gelukkig achteraf gezien niet nodig, ook de aantal passen is verwaarloosbaar, de volgende keer neem ik alleen de ANWB en Ionity mee die werken overal wel. Ook creditcard werd vrijwel overal geaccepteerd. De volgende keer ga ik het dus ook aandurven om vaker naar de 20% of richting de 10% de rijden, daar nam ik nu (vooral met de problematiek) te vaak het zekere voor het onzekere!

Ook weet ik dat mijn volgende auto wel meer eisen moet hebben, deze heeft volgens mij bij de SR een 75 pakket waarvan 68 bruikbaar, dat moet toch wel verdubbeld worden bij de volgende auto. Maar verder is de Mustang echt wel een gave auto om mee te rijden als je van sportief houd, als je circa 1250km gereden hebt en zonder pijntjes uit weet te stappen dan zit dat wel goed.

Maar goed, ik vrees dat ik nu teveel offtopic begin!

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:37
LopendeVogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:12:
[...]

Ja de stilte merk ik dan niet want we hebben altijd wel muziek op, de Mercedes (nja die staat dan wel bekend om comfort en stilte) daar hoorde je ook niks met een muziekje op :)

Ik wil natuurlijk niet alleen maar negatief zijn, ik heb dan ook niet de beste van de beste kilometer vretende elektrische wagen die rond rijd haha. Natuurlijk wel weer zin in de volgende vakantie en dat wordt dan ook met de mach-e, dus hopelijk dat de beleving een stuk beter wordt als die wél normaal oplaad.

Laadstress op gebied van het aantal laadpunten wat ik vlak voor vertrek wel ineens had, dat bleek gelukkig achteraf gezien niet nodig, ook de aantal passen is verwaarloosbaar, de volgende keer neem ik alleen de ANWB en Ionity mee die werken overal wel. Ook creditcard werd vrijwel overal geaccepteerd. De volgende keer ga ik het dus ook aandurven om vaker naar de 20% of richting de 10% de rijden, daar nam ik nu (vooral met de problematiek) te vaak het zekere voor het onzekere!

Ook weet ik dat mijn volgende auto wel meer eisen moet hebben, deze heeft volgens mij bij de SR een 75 pakket waarvan 68 bruikbaar, dat moet toch wel verdubbeld worden bij de volgende auto. Maar verder is de Mustang echt wel een gave auto om mee te rijden als je van sportief houd, als je circa 1250km gereden hebt en zonder pijntjes uit weet te stappen dan zit dat wel goed.

Maar goed, ik vrees dat ik nu teveel offtopic begin!
Begrijp ik goed dat in je volgende EV een batterij van zo'n 140 kWh een vereiste is?

• LopendeVogel
[...]

Nou het aantal pasjes viel bij ons wel mee, vooral omdat die kosten verwaarloosbaar zijn (ik ga niet op vakantie om op de centen te letten), of het nu 40 of 50 cent de kilowatt is dat maakt ons niks uit als we vervolgens voor 200 euro per dag gaan eten/drinken.. ANWB en Ionity, evt de Elektra app was meer dan genoeg geweest (ionity had ook thuis kunnen blijven in principe, die hebben we 1x gebruikt).

Snap wel dat het een leuke hobby kan zijn om zoveel mogelijk te besparen en zo zuinig mogelijk te rijden, maar ik denk dat je het jezelf dan alleen maar moeilijker maakt dan nodig is, oftewel dat hele pas verzamel gedoe is niks voor mij :) De enige reden dat ik shell en ionity besteld had, was omdat ik hier al vaker zat te lezen en mij dus onnodig gek heb laten maken ;)
Hellbull89 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:27:
[...]

Begrijp ik goed dat in je volgende EV een batterij van zo'n 140 kWh een vereiste is?
Op dit moment wel, maar ik heb deze auto nog niet zolang geleden gekocht. Maar als ik 800km kan rijden in de praktijk (dus zeg 900km range, 800km snelweg met belading) dan gaat dat al een grote kanshebber zijn als volgende wagen. Het is dat ik deze dus 1. nog niet lang heb en 2. de nieuwe Volvo mij te duur is ;) Maar of het nu het aantal kWh is wat het bepaald? Het gaat mij in ieder geval om de range. Ik rij woon-werk met 80% accu zo'n 380km, nu zat ik met 100% op 360km bereik (andere rijstijl, gewicht en snelheden uiteraard), das gewoon veel te weinig voor ons. Ik rij gerust 5 uur aan 1 stuk met acc op 130 voordat ik eens toe ben aan een parkeerplaats.
Zoals gezegd gaat het laden tussen bepaalde percentages zeer snel, nou als ik nog sneller kan laden en 3x zoveel bereik krijg in diezelfde tijd, dan wordt het nog leuker :)

[ Voor 29% gewijzigd door LopendeVogel op 18-09-2026 13:35 ]

• Stefannn
PeterZ(on) schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:05:
[...]

Precies, een veelvoud aan passen en apps is nergens meer voor nodig, zelfs niet met het beperkte bereik van mijn Classic Ioniq. Voor mijn komende tripje naar Luxemburg weer ff een Mobilize abo afsluiten en kan weer voordelig laden bij Ionity. :)

Volgende maand weer richting Spanje en daar kan ik, afhankelijk van de gekozen route, ook met alleen Ionity wel mijn bestemming halen. Voor gratis laden in Spanje gebruik ik nog de Iberdrola app en meer heb je strikt genomen niet nodig. Daarnaast omdat het makkelijk is nog wel een Fastned en Tesla account en Chargemap voor de binnendoor route in Frankrijk.
Mobilize?
Ik ben er afgelopen augustus van afgestapt en heb een abonnement direct bij Ionity genomen. Dat is 5 euro duurder maar mobilize met abonnement is per kWh tegenwoordig duurder dan Ionity met abonnement.
Is per land allemaal verschillend dus je zal het voor je reisplan moeten checken.
(Nb… wij waren geloof ik op dit forum de laatste mohikanen die nog een mobilize-zonder-Renault actief hadden)

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 18-09-2026 14:36 ]

• Pr088
Hellbull89 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:27:
[...]

Gelukkig heeft ie nog twee opties
- Rechtervoet onder controle houden >:)
- Zuinigere auto kopen

@LopendeVogel 'gerust' 5 uur rijden zou ik nog eens herzien. Elke 2 uur pauze houd je veel scherper op de weg. 5 uur aan één stuk, dan lever je echt concentratievermogen en veiligheid in.
Tijd voor een Mercedes EQS 450+ met 122 kWh accu O-)

[ Voor 29% gewijzigd door Pr088 op 18-09-2026 14:50 ]

• Puppetmaster
LopendeVogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:29:
[...]

Nou het aantal pasjes viel bij ons wel mee, vooral omdat die kosten verwaarloosbaar zijn (ik ga niet op vakantie om op de centen te letten), of het nu 40 of 50 cent de kilowatt is dat maakt ons niks uit als we vervolgens voor 200 euro per dag gaan eten/drinken.. ANWB en Ionity, evt de Elektra app was meer dan genoeg geweest (ionity had ook thuis kunnen blijven in principe, die hebben we 1x gebruikt).

Snap wel dat het een leuke hobby kan zijn om zoveel mogelijk te besparen en zo zuinig mogelijk te rijden, maar ik denk dat je het jezelf dan alleen maar moeilijker maakt dan nodig is, oftewel dat hele pas verzamel gedoe is niks voor mij :) De enige reden dat ik shell en ionity besteld had, was omdat ik hier al vaker zat te lezen en mij dus onnodig gek heb laten maken ;)

[...]

Op dit moment wel, maar ik heb deze auto nog niet zolang geleden gekocht. Maar als ik 800km kan rijden in de praktijk (dus zeg 900km range, 800km snelweg met belading) dan gaat dat al een grote kanshebber zijn als volgende wagen. Het is dat ik deze dus 1. nog niet lang heb en 2. de nieuwe Volvo mij te duur is ;) Maar of het nu het aantal kWh is wat het bepaald? Het gaat mij in ieder geval om de range. Ik rij woon-werk met 80% accu zo'n 380km, nu zat ik met 100% op 360km bereik (andere rijstijl, gewicht en snelheden uiteraard), das gewoon veel te weinig voor ons. Ik rij gerust 5 uur aan 1 stuk met acc op 130 voordat ik eens toe ben aan een parkeerplaats.
Zoals gezegd gaat het laden tussen bepaalde percentages zeer snel, nou als ik nog sneller kan laden en 3x zoveel bereik krijg in diezelfde tijd, dan wordt het nog leuker :)
Het klinkt een beetje tegenstrijdig; je noemt aan de ene kant geen voordelen voor een EV op vakantieritten, enkel nadelen. Maar je hebt geen zin je te verdiepen in een handig abonnement voor het laden onderweg?
Dat is imo wel een voordeel van de EV tov benzine, je kan aanzienlijk goedkoper reizen.

Ook gaf je eerder aan met de ICE in één stuk van Luxemburg naar Perpignan te rijden. Qua rij-pauze-beleid lijkt me dat niet de veiligste optie.
Zeker ook niet als, zoals je zelf ook aangeeft, jij de enige chauffeur bent?
Obv aanbevolen rijtijden zou je op dat stuk het best 2-3 pauzes houden.
Laat dat nou net mooi overeenkomen met de stops om de ca. 300km om te laden. Heel veel extra tijd hoeft het bij een normaal functionerende auto dan niet te kosten. :)
offtopic:
Nog los van het feit dat ik niet denk dat de eerdere Mercedes op 66L @130kmh 1000km ver komt. ;)

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:34:
[...]

Mobilize?
Ik ben er afgelopen augustus van afgestapt en heb een abonnement direct bij Ionity genomen. Dat is 5 euro duurder maar mobilize met abonnement is per kWh tegenwoordig duurder dan Ionity met abonnement.
Is per land allemaal verschillend dus je zal het voor je reisplan moeten checken.
(Nb… wij waren geloof ik op dit forum de laatste mohikanen die nog een mobilize-zonder-Renault actief hadden)
Ionity is 12 euro en Mobilize 5 euro, scheelt dus 7 euro die ik dan moet terugverdienen. In Frankrijk scheelt het best veel maar daar laad ik meestal toch aan de 50kW en betaal dan zonder abo ook maar 32ct met de Ionity laadpas. In Nl, B en ES scheelt het allemaal niet zo veel, dus uiteindelijk zal het elkaar maar weinig ontlopen. Voordeel van Mobilze is wel dat je die ook elders kunt gebruiken, maar idd, het is wel opletten en ze prijzen zich met die Frankrijk tarieven toch aardig uit de markt.

Ja idd, veel andere gebruikers zullen er niet meer over zijn, ook op goingelectric zie ik weinig berichten meer verschijnen. En in mijn achterhoofd speelt ook de pech in maart nog mee toen ik bij Montelimar ben gestrand, heb je dus niks meer aan het abo. Allemaal peanuts natuurlijk maar het is de sport. :) De extra overnachtingen kosten heel wat meer want ik maak er lekker een vijfdaagse roadtrip van.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:08
Stefannn schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:34:
[...]

Mobilize?
:w
Ik heb er ook nog een, maar nadat die in maart het niet bij Ionity in Italië deed, was ik van plan om voor komende trip naar Sardinië toch maar abbo bij Ionity zelf te nemen naast de twee gratis maanden bij Electra.

• LopendeVogel
Puppetmaster schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:58:
[...]

Het klinkt een beetje tegenstrijdig; je noemt aan de ene kant geen voordelen voor een EV op vakantieritten, enkel nadelen. Maar je hebt geen zin je te verdiepen in een handig abonnement voor het laden onderweg?
Dat is imo wel een voordeel van de EV tov benzine, je kan aanzienlijk goedkoper reizen.

Ook gaf je eerder aan met de ICE in één stuk van Luxemburg naar Perpignan te rijden. Qua rij-pauze-beleid lijkt me dat niet de veiligste optie.
Zeker ook niet als, zoals je zelf ook aangeeft, jij de enige chauffeur bent?
Obv aanbevolen rijtijden zou je op dat stuk het best 2-3 pauzes houden.
Laat dat nou net mooi overeenkomen met de stops om de ca. 300km om te laden. Heel veel extra tijd hoeft het bij een normaal functionerende auto dan niet te kosten. :)
offtopic:
Nog los van het feit dat ik niet denk dat de eerdere Mercedes op 66L @130kmh 1000km ver komt. ;)
Nee het verdiepen in de tig abonnementen zie ik niet zitten, het moet makkelijk zijn dus voor mij zijn die 1 of 2 passen genoeg (voor ons noem je dus een nadeel geen voordeel..). Aanzienlijk goedkoper vind ik ook wel overtrokken maar goed dat ligt er natuurlijk aan of je het vergelijkt met een Ferrari of een Mercedes C180 station. 130kmu uiteraard waar toegestaan, als je naar Zuid Frankrijk rijdt heb je ook stukken van 70,90,100 soms zelfs 50kmu dankzij werkzaamheden. En inderdaad, dan rijdt die gerust vanaf Luxemburg naar onze bestemming (circa 1000km verderop) ;) Uiteraard gewoon af en toe een toilet pauze, even een bammetje en de benen strekken.

Maar goed, die auto is nu verledentijd, echter tijdens zo'n lange rit mis je zo'n degelijke auto wel ja, die auto past zich op jou aan, nu paste wij ons veel op de auto aan en dat is wennen..

Normaal wisselen we wel af hoor (nu had mevrouw een ongelukje gehad met de knie waardoor autorijden niet fijn was, dat is gelukkig niet elke vakantie het geval haha), maar inderdaad ik heb ook weleens stukken van 5 uur gereden zonder break, moet kunnen als je je er goed bij voelt (vind ik).

Nu moest ik inderdaad verplicht stoppen en (nogmaals, als het opladen normaal ging..) vond ik dat ook helemaal niet erg. Daar het voor ons de eerste keer was met een elektrische wagen en een lange rit hebben wij er natuurlijk ook van geleerd; later stoppen en met een lager percentage (zeg 80% want daarna stort die fors in qua snelheid) weer vertrekken. Het enige wat ik dus wil bereiken is dat we de volgende keer richting de reisduur komen van wat we gewend waren, dus er moeten behoorlijk wat reisuren vanaf.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
LopendeVogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:20:
[...]. En inderdaad, dan rijdt die gerust vanaf Luxemburg naar onze bestemming (circa 1000km verderop) ;) Uiteraard gewoon af en toe een toilet pauze, even een bammetje en de benen strekken.
en als je die dingen doet als er toevallig een paal in de buurt is hoef je helemaal niet meer helemaal te stoppen om te laden terwijl je er geen behoefte aan hebt :+

• LopendeVogel
bleufred1 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:25:
[...]

en als je die dingen doet als er toevallig een paal in de buurt is hoef je helemaal niet meer helemaal te stoppen om te laden terwijl je er geen behoefte aan hebt :+
Dat klopt, dat combineerde we nu al, binnen 5 minuten is iedereen terug bij de auto maar mochten ze eerst nog ergens gaan zitten en hun ding doen want binnen 5 minuten heb je net niks geregeld :P Nogmaals, ik begrijp het wel, en jou ook, maar zo rooskleurig is de praktijk volgens mij niet. Tenzij je gewend ben altijd lange pauzes te houden (15 + minuten) maar die hadden wij zelden. Dus dat is een stukje aanpassen waartoe ik natuurlijk ook bereid ben. Het wordt nu gewoon zorgen dat het opladen normaal functioneert (bij mijn auto) en kijken hoe we de rit zo snel mogelijk kunnen afleggen, dan zal het vast en zeker een stuk plezieriger worden.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54

killercow

eth0

LopendeVogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:29:
[...]

Dus, je gaat een auto kopen die ~50% duurder is in aanschaf, uit een 90% kleinere keuzelijst, en die ook nog eens wat, 30% zwaarder is en dus meer onzuiniger rijdt, en meer wegenbelasting en banden kost omdat elke 4 uur twintig minuutjes pauze echt niet kan?

openkat.nl al gezien?

• cOOlrUnnINgs
LopendeVogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:30:
[...]

Dat klopt, dat combineerde we nu al, binnen 5 minuten is iedereen terug bij de auto maar mochten ze eerst nog ergens gaan zitten en hun ding doen want binnen 5 minuten heb je net niks geregeld :P Nogmaals, ik begrijp het wel, en jou ook, maar zo rooskleurig is de praktijk volgens mij niet. Tenzij je gewend ben altijd lange pauzes te houden (15 + minuten) maar die hadden wij zelden. Dus dat is een stukje aanpassen waartoe ik natuurlijk ook bereid ben. Het wordt nu gewoon zorgen dat het opladen normaal functioneert (bij mijn auto) en kijken hoe we de rit zo snel mogelijk kunnen afleggen, dan zal het vast en zeker een stuk plezieriger worden.
Ik denk ook dat de meeste mensen meer gebaat zijn bij een hogere laadsnelheid dan bij een grotere accu. Als je om de 2-2,5 uur moet stoppen en je kunt daarna in 10-15 minuten weer verder, dan zou ik het i.i.g. helemaal prima vinden. Even de benen strekken en een sanitaire stop en weer door. In de tijd die je daarvoor nodig hebt zou de auto weer vol genoeg moeten zitten om weer een stint van 2-2,5 uur te kunnen maken. Dan voelt het laden i.i.g. niet als vertragende factor.

• LopendeVogel
killercow schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:40:
[...]

Dus, je gaat een auto kopen die ~50% duurder is in aanschaf, uit een 90% kleinere keuzelijst, en die ook nog eens wat, 30% zwaarder is en dus meer onzuiniger rijdt, en meer wegenbelasting en banden kost omdat elke 4 uur twintig minuutjes pauze echt niet kan?
Want de auto heb ik gekocht enkel voor vakanties/lange ritten? Dat zou wat zijn. Je percentages gaan ook scheef want die kloppen niet. Wegenbelasting is duurder, woon-werk is qua verbruik nu gratis (oprit en panelen op het dak). Dus ik ben maandelijks goedkoper uit dan met brandstof? Maar dat is toch ook een hele andere discussie? Die van mij gingen over mijn lange rit met de elektrische auto. Elke 4uur twintig minuten pauze? Dus zeg elke 2uur 10min pauze? Dan strand ik ergens vrees ik met de auto?

• bleufred1
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:41:
[...]

Ik denk ook dat de meeste mensen meer gebaat zijn bij een hogere laadsnelheid dan bij een grotere accu. Als je om de 2-2,5 uur moet stoppen en je kunt daarna in 10-15 minuten weer verder, dan zou ik het i.i.g. helemaal prima vinden. Even de benen strekken en een sanitaire stop en weer door. In de tijd die je daarvoor nodig hebt zou de auto weer vol genoeg moeten zitten om weer een stint van 2-2,5 uur te kunnen maken. Dan voelt het laden i.i.g. niet als vertragende factor.
Paar weken geleden korte sprint naar luxemburg gedaan met de kleine. mijn auto heeft met snelwegen ong bereik van 300km gok ik. was ongeveer 400km rijden enkele reis.
niks gepland en rustig doorgereden tot de kleine moest plassen. Dat was na 1,5u al ergens bij maastricht fastned (knuvelkes). voor wc even moeten wachten op iemand en dan was er al een kwartier voorbij. 35% lading erbij, genoeg om de bestemming makkelijk te halen.
Terugweg zelfde instelling, daar uiteindelijk pas na 2,5u gestopt bij fastned (Groote Bleek) voor een plasje en ook daar zonder gekkigheid 11 minuten later weer weggereden voor de laatste 1,5u naar huis.
soms lijkt het alsof mensen vinden dat je elke 2u een half uur moet laden met een elektrische auto, maar praktijk is dat helemaal niet nodig.

• bleufred1
LopendeVogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:53:
[...]

Want de auto heb ik gekocht enkel voor vakanties/lange ritten? Dat zou wat zijn. Je percentages gaan ook scheef want die kloppen niet. Wegenbelasting is duurder, woon-werk is qua verbruik nu gratis (oprit en panelen op het dak). Dus ik ben maandelijks goedkoper uit dan met brandstof? Maar dat is toch ook een hele andere discussie? Die van mij gingen over mijn lange rit met de elektrische auto. Elke 4uur twintig minuten pauze? Dus zeg elke 2uur 10min pauze? Dan strand ik ergens vrees ik met de auto?
Met de nieuwere autos gaat 10min per 2uur wel, maar met jouw Ford met max laadsnelheid van 115kw en gemiddeld 80kw ga je het niet met 10min halen nee. dan moet je meer naar een kwartier, misschien net 20 min.

• cOOlrUnnINgs
bleufred1 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:55:
[...]

Paar weken geleden korte sprint naar luxemburg gedaan met de kleine. mijn auto heeft met snelwegen ong bereik van 300km gok ik. was ongeveer 400km rijden enkele reis.
niks gepland en rustig doorgereden tot de kleine moest plassen. Dat was na 1,5u al ergens bij maastricht fastned (knuvelkes). voor wc even moeten wachten op iemand en dan was er al een kwartier voorbij. 35% lading erbij, genoeg om de bestemming makkelijk te halen.
Terugweg zelfde instelling, daar uiteindelijk pas na 2,5u gestopt bij fastned (Groote Bleek) voor een plasje en ook daar zonder gekkigheid 11 minuten later weer weggereden voor de laatste 1,5u naar huis.
soms lijkt het alsof mensen vinden dat je elke 2u een half uur moet laden met een elektrische auto, maar praktijk is dat helemaal niet nodig.
Als je inderdaad maar één keer bij een snellader hoeft te staan en daar net genoeg hoeft te laden om thuis of op bestemming te komen, dan is het geen probleem.
Als je een grotere afstand moet rijden, laten we zeggen 1000Km (Wintersport), en je moet daar om de 200-250 kilometer laden, dan wil je niet bij elke laadbeurt een half uur of mogelijk nog langer moeten wachten.
Dan zou het heel fijn zijn als je auto vol genoeg geladen is in de tijd die je zelf nodig hebt om een sanitaire stop te maken en wellicht wat te eten/drinken.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:25
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:05:
[...]

Als je inderdaad maar één keer bij een snellader hoeft te staan en daar net genoeg hoeft te laden om thuis of op bestemming te komen, dan is het geen probleem.
Als je een grotere afstand moet rijden, laten we zeggen 1000Km (Wintersport), en je moet daar om de 200-250 kilometer laden, dan wil je niet bij elke laadbeurt een half uur of mogelijk nog langer moeten wachten.
Dan zou het heel fijn zijn als je auto vol genoeg geladen is in de tijd die je zelf nodig hebt om een sanitaire stop te maken en wellicht wat te eten/drinken.
En die auto's zijn er: met mijn Ioniq 5 kan dat, evenals met de Kia EV 6 en de Hyundai Ioniq 6. Het moet dus ook kunnen met alle andere 800V auto's, mits de HV accu groot genoeg is.

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• PeterZ(on)
[...]

Dan is een Xpeng G9 misschien wat voor jou, die doet 1700km/uur laden, dus 280km erbij in 10 min. :)

• bleufred1
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:05:
[...]

Ik rij een Scenic met 60kwh accu en ook niet een hele hoge piek qua laden. 300km bereik + (430km/u laden) dus ca. 1:37u laden voor 1000km (startend met 100% vol)
Ik zou met een Scenic met 87kwh accu het zelfde trucje doen tot bijna een uur laadtijd (500km/u laden) 450km bij 100% vertrek = 66 minuten laden voor 1000km
Ioniq 5 84kwh is het een stuk korter (1050km/u laden) 450km bij 100% vol = 31 minuten laden voor 1000km
Dat is dus 31 minuten pauze in 10 uur rijden. Met 10 minuten per 2 uur heb je 20 minuten te lang geladen en dus ~300km te veel geladen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door bleufred1 op 18-09-2026 16:25 ]

• Stefannn
LopendeVogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:20:
Maar goed, die auto is nu verledentijd, echter tijdens zo'n lange rit mis je zo'n degelijke auto wel ja, die auto past zich op jou aan, nu paste wij ons veel op de auto aan en dat is wennen..
DAT is wel helemaal waar.....
"niet aan auto aanpassen" zorgt zeker voor (sterk) suboptimale reistijd / reisbeleving.

Als er dingen "echt stuk zijn" gaat het natuurlijk sowieso niet fijn zijn. Dat moet voor de volgende keer echt wel opgelost zijn anders blijf je niet blij.

Verder hoeft dat "aan auto aanpassen" helemaal niet extreem belemmerend te zijn. In dit deel van europa zijn echt heel veel laadplekken. Gewoon laden als er toch gestopt moet worden zorgt er heel vaak voor dat je eigenlijk niet of nauwelijks "vertraging" hebt. Dat is even wennen, maar eigenlijk niet vervelend.

• Puppetmaster
Het algemene advies is:
De '2-uur-15-minuten'-regelMaximale rijtijd: Rijdt nooit langer dan 2 uur achter elkaar zonder pauze.Pauzeduur: Stop minimaal 15 minuten. Stap uit de auto, strek de benen en drink wat water om de concentratie vast te houden.Maximale dagduur: Voor je eigen veiligheid is het advies om niet langer dan 8 tot 10 uur per dag te reizen (inclusief pauzes)
Die rek ik ook wel wat op, meestal elke 3 uur, eerste stint wat langer ivm start met 100%.
Ben ook wel eens met 1 stop van Groningen naar München gereden, ACC op 130 en verder met het verkeer meerijden.
Dat was toch langer aaneengesloten rijden dan me lief is. ;)

Verder is m’n stelling; wie niet een paar minuten uit wil trekken om een abo te kiezen en activeren, moet ook niet zeuren over de prijs of het gebrek aan voordelen. ;)

En pasjes an sich doen natuurlijk niks, het gaat om de abo’s die erachter hangen of niet.

• Rob Voets
Puppetmaster schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:04:
Het algemene advies is:

[...]

Die rek ik ook wel wat op, meestal elke 3 uur, eerste stint wat langer ivm start met 100%.
Ben ook wel eens met 1 stop van Groningen naar München gereden, ACC op 130 en verder met het verkeer meerijden.
Dat was toch langer aaneengesloten rijden dan me lief is. ;)

Verder is m’n stelling; wie niet een paar minuten uit wil trekken om een abo te kiezen en activeren, moet ook niet zeuren over de prijs of het gebrek aan voordelen. ;)

En pasjes an sich doen natuurlijk niks, het gaat om de abo’s die erachter hangen of niet.
Ik heb een IZIVIA pasje zonder abonnement (is er ook niet) en al veel plezier van gehad in Frankrijk. Erg goedkoop ook zonder. Pasjes doen wel iets.

• Puppetmaster
Uitzonderingen bevestigen de regel. ;)

Ik zie hierboven bij de ontevreden EV-vakantierijders stellingen als: “ik heb veel pasjes, maar het laden is nog steeds duur. “

Tja, dat ligt niet aan de pasjes, maar aan de tariefstructuren die erachter zitten en of je dáár je voordeel mee doet.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54

killercow

eth0

[...]

Maar voor dat woon-werk verkeer heb je geen 800 of 1000km accu nodig. Dan is een 400km accu (blijkbaar) ruim voldoende. Sneller thuis kunnen laden zou je oplossing zijn. Eventueel een werkgever die een paal heeft, dan zou je wellicht zelfs met de helft uit kunnen. Heel eerlijk, als je 380km per dag rijd, ben je 5 uur per dag (gemiddeld) aan t sturen, dan blijft er nog steeds 3 uur over om te laden bij klanten/locatie/werk, toch? (daargelaten dat het zeker niet altijd voorhanden of mogelijk is), maar daar was die 400km range toch voor.

Snap ook niet helemaal hoe je van 4 uur rijden ineens 2 uur maakt, maar das prima, 2x 10 minuten even plaspauze is wel veel veiliger.

voor lange ritten vertrek je doorgaans met 100%, en kom je ook prima aan op locatie met een bijna lege accu., dan zijn dus alleen de laadstops op de route zelf echt wachttijd. bij een 400km range heb je met 2 laadacties van 5 tot 80% een enorm bereik (400 + 300 + 350), tegen redelijke laadtijden, mits je auto snel kan laden, en dan is snel dus eigenlijk veel belangrijker dan veel. In m'n ev9 zo het sommetje als volgt zijn 500km + 420km + 450km tegen 2 maal 20 tot 25 min laden, op totaal 1370km a 10 tot 13 uur rijden. Dat is voldoende om vanaf Amersfoort naar Andorra te rijden.

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1 ... 173 174 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.