Iets uitgebreidere reactie
Voordat ik er even verder op in ga om een en ander te duiden wil ik wel even een korte disclaimer maken voordat dit weer een eigen leven gaat leiden:
Genoemde voorbeelden zijn puur indicatief en niet bedoeld om users zwart te maken of persoonlijk aan te vallen. Ik geef enkel en alleen aan waar ik denk dat de schoen wringt maar kan dat niet doen zonder échte voorbeelden te gebruiken.
@
OuterspaceZullen we de historie van anderen maar buiten beschouwing laten? Dan wordt het wijzen op gedrag, terwijl dat niet jullie taak is maar die van het modteam
Dat zou ik graag willen doen maar om een punt te willen maken moest ik de tekst van de genoemde user (ik tag niet om escalatie te voorkomen) wel even naar voren halen. Als ik daar in het F1 topic (in dit geval) bepaalde opmerkingen over Hamilton zie dan weet je genoeg. In dit geval zijn het onderbuikgevoelens die neergezet worden als feiten maar die verder op geen enkele manier te bewijzen, te verifiëren of te controleren zijn. Hierbij doel ik specifiek op FIA is pro HAM en anti VER (HAM=Hamilton, VER=Verstappen).
Dat soort posts zouden meteen *snip* mogen zijn. F1 is een beetje het wilde westen de laatste jaren waarbij voetbal dat ook een tijdje is geweest. Voor mensen die een gevoel willen krijgen: zoek de gesloten topics eens en bekijk de momenten dat Max Verstappen uitvalt. Of Leclerc. Of Hamilton. Of Sainz. Wie daar even de moeite voor neemt (serieus) ziet de problemen wel denk ik.
Voetbal
In het voetbaltopic is het ook niet altijd koek & ei though. Daar is echter in de tijd dat ik meeloop wel een heel groot verschil te bespeuren. Op het moment dat iemand kleur bekent van een club kun je bepaalde uitspraken en informatie een stuk beter duiden. Dat gebeurt niet wanneer je de eerste keer in het topic kijkt. Kom je er vaker dan ga je die patronen en users wel herkennen. Iemand die niks met Ajax heeft mag dat ook rustig uitspreken. Krijg je de meeste mensen echt niet mee op de kast (uitzonderingen daargelaten maar ik spreek nu even over de normale 95%). Andersom kun je als Ajacied kritiek uiten op PSV, Feyenoord of willekeurige andere clubs.
Er is wel een groot verschil wat je hier bespeuren kan: kritiek komt meestal onderbouwd. Daar zit het grote verschil met F1: mechanische sport nodigt uit tot complottheorieën, regels zijn daar een stuk minder duidelijk en véél uitgebreider dan bij het voetbal. Gevolg is dat er veel meer op onderbuik gereageerd wordt (zal wel weer straf zus of zo zijn, FIA zal wel, Ferrari zal wel..., Mercedes doet net alsof... enz enz enz).
Dat zie je in het andere grote actieve sporttopic (voetbal) eigenlijk niet behalve kortstondig tijdens een wedstrijd met interpretabele beslissingen (VAR). Maar zelfs daar is het eigenlijk (hier op Tweakers in elk geval) vrijwel uitgebannen. KNVB maffia, KNJB en dergelijke zijn zaken die daar niet zo snel optreden.
De grote escalaties daar komen vaak wanneer er "1-day-fly" figuren komen die semi hatelijke opmerkingen gaan maken op bewuste momenten:
1) Na verlies Feyenoord in de finale Conference League de term 'doorgesnoven idioten in de Kuip' komen melden.
2) Na uitschakeling Ajax in de Champions League 'met de NEUS in de boter'
3) Na een 2-2 bij Feyenoord door een penalty in de laatste seconde (!): 'FC Calimero zit weer in zak en as'
Ik noem de drie grote clubs even met voorbeelden waarbij @
Outerspace en @
tweakduke meteen aan de gang mogen. Hierbij ben ik het niet eens (persoonlijk) met het feit dat wij gebruikers niet mogen aanspreken op dergelijke teksten. Ik als Ajacied stoor me ook aan die bullshit die gepost wordt over doorgesnoven idioten in de Kuip tijdens een finale. Ben alleen geen persoon die snel op de TR button gaat lopen drukken. T'is wellicht ook goed voor fans van club A om te zien dat ze ondersteund worden door fans van club B en het niet altijd haat en nijd is.
Loopt het te ver uit de klauwen dan reageer ik gewoon niet. Dat lijkt me de grote boodschap voor de meeste mensen:
je hoeft niet te reageren, je mag. Alleen is dat in het voetbaltopic wat meer gemeengoed dan bij de F1.
Ik heb het hier al eens eerder gezegd maar er zijn genoeg gebruikers die tijdens wedstrijden toch écht
van de verkeerde kant zijn maar waar het contact eigenlijk altijd vriendschappelijk mee verloopt. Er zijn ook mensen die wat meer de grens opzoeken waarbij je nooit moet vergeten dat intonatie en mimiek onzichtbaar zijn op internet.