Ook een superdag gehad! Aanvankelijk eerder deze week het begin (eerste 60k) en donderdag de laatste 60k kunnen verkennen. Vooral de laatste leverde interessante inzichten op mbt de rollende heuvels en daar makkelijker tempo kunnen houden als je in een groepje kunt rijden. Dit zat dus goed in mijn achterhoofd. Enige key point wat voor mij nog onbekend gebied was.. de lange klim naar Els Merges.
Gezonde zenuwen aan de start. Conditioneel veel vertrouwen maar er kan natuurlijk veel gebruiken in de chaos. Nou dat viel best mee want die was er eigenlijk niet. Eerste klim direct goede pace gepakt en uit te drukte gebleven. Ideaal want de betere klimmers bleken ook goede dalers. Fijn om in een klein groepje de technische afdalingen te rijden. Ongemerkt ga je toch harder in een groepje zonder dat je door hebt dat je heel hard gaat of veel risico pakt. Hier wel wat ambulances gezien langs de kant en motoren die assistentie gaven. Verder weinig gekke dingen.
Op de vlakke stukken had ik niet direct goede behulpzame rijders.
Dus twee keer flink aangezet om bij een volgende groep te komen dit pakte de eerste keer goed uit. Helaas kwam al snel het waterpunt waar ik voor de zekerheid toch maar even gestopt ben om mijn fles bij te vullen met een SIS electro tabje. Het was (voor mij) warmer dan in de voorspellingen. Ik was dan om die reden ook blij met mijn witte helm en witte shirt. Het zou bewolkt zijn maar de zon stak er soms flink doorheen. Ik wilde het op safe spelen en zeker zorgen dat ik genoeg electrolyten binnen kreeg. Ik zweet behoorlijk stevig en wilde later in de race e.v.t. spierkrampen verkomen.
Daarna dus weer in de chase en fietstte helemaal alleen, gewacht op een enkele portugees en hiermee kop over kop een aantal groepen bijgehaald. De eerste schoot niet echt op, die reden onder de 30. De volgende was beter, daar reed ik onder de 170 watt soms 33km/h. HR kon daar wat zakken en klaar maken voor 'de klim'.
Aanvankelijk was mijn voedingstrategie dat ik slechts 2 keer zou hoeven stoppen. Ik had geen support; maar je kon een life bag met supplies neerleggen. Deze zou eerst op km 126 klaarliggen. Later in de week werd dit één post eerder op 96km. Nét dus voor deze klim. Daar dus met een verse 1,5l hydration blatter en 2 volle bidons de klim op.. Top
Maar wel met het idee om niet meer te hoeven stoppen. Het stoppen zelf ging soepel in een hal. Ik heb ook ervaring met een Ironman en daarmee vergeleken doen ze dit als organisatie minstens net zo goed.
Wederom na de stop een tijdje alleen maar ik wist dat ik op de klim genoeg volk zou gaan tegenkomen. De positieve verrassing was dat de klim veel minder een aaneensluitende klim was dan ik gedacht had.. Er zaten was vlakkere stukken in en ook wat korte afdalingen. Uiteindelijk had ik hier wellicht een wat hogere effort kunnen leveren. Maar ach op deze manier begon ik in ieder geval met veel vertrouwen aan het tweede deel.
Helaas in één van de stijlere en ruwere afdalingen mijn bidon (met carbs) verloren... Dit was mijn grote 750ml bidon. Dit was wel zuur want ik durfde bij het laatste foodpoint op 125km dus niet door te rijden. Hier gegestopt en wederom mijn bladder aangevuld + kleine bidon. Voordeel van de stop was dat ik even een plens water over me heen kon gooien. Zoals ik al schreef had ik het soms best warm en hierdoor voelde ik me echt herboren. Die paar minuten heb ik er dus achteraf wel voorover gehad.
Na dit stuk was het voor mij vooral fijn om op het punt te komen wat ik had verkend. Zo kon ik goed doseren en middels wat goede atleten konden we best lekker ronddraaien over de meer rollende heuvels. Op je garmin was ik de klimmetjes wel aan het aftellen en me mentaal aan het voorbereiden op de laatste stukken. Wel alsnog goed blijven eten en drinken. Vooral elk uur een gel was ik blij mee daarvoor een reminder in m'n garmin had gezet.
Laatste stuk mezelf los gemaakt van het groepje om als eerste aan de singletrack te kunnen beginnen. Knullig genoeg maakte ik zelf een foutje (oeps) in het losse zand. Toen zaten ze nog wel achter me. Later op de singletrack was ik helemaal alleen en kon ik lopend door de laatste river crossing xD. Hier was ik niet van plan nog risico's te nemen.
Mijn nieuwe Garmin 850 begon inmiddels allerlei waarschuwingen te geven dat de batterij aan het leegraken was en dat battery saver ingeschakelt moest worden. Ik dacht; jeetje we zijn er bijna, hou nog maar even vol. (als back-up stond mijn Fenix 7x ook aan, dus daarom durfde ik het risico wel te nemen)... Dad deed hij tot 500meter voor de finish. Daarom 199.93 km op de teller
Verdere stats:
.8:22 moving time.
8:29:48 totale tijd
Work = 4837 kJ
Norm Power = 195w
Avg Speed 23.9
Avg HR 160
Max HR 191
Strava:
https://www.strava.com/activities/18346989777/
Super ervaring en zeker voor herhaling vatbaar. Wellicht ga ik ook eens om me heen kijken naar andere gravel events in europa. Of XTERRA courses waar je met de gravel mag deelnemen.