Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 94 95 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 14:48
wolterious schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:51:
Afgelopen weekend deze route gefietst:
https://achterhoek.nl/gravelbikepacktour-XL

Geen verslag ofzo, maar was een prachtige route dus wilde hem jullie ook niet onthouden. Enige jammere was dat ik ongeveer 75% van de tijd wind tegen had. Maar voor een toegankelijke meerdaagse route is dit zeker een aanrader.
Leuk te horen! Deze route staat al tijdje in mijn komoot klaar (de 243km variant dan).
Hoe was de verhouding asfalt/gravel?

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:32
Flipmo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:58:
[...]

https://www.fietssport.nl...strade-bianche-achterhoek
1 dag fietsen, op zondag 27 september
65 / 110 / 150km

Al een paar keer meegedaan, erg mooi evenement :)
kan helaas niet; zit dan in Limburg. ook op de 27ste;

https://www.fietssport.nl...026-end-of-summer-edition

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 15:26

Flipmo

OMG !!

Jwlb schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:45:
[...]

Leuk te horen! Deze route staat al tijdje in mijn komoot klaar (de 243km variant dan).
Vorig jaar de 110km gereden, daar zat 30km asfalt in de route. De rest was zand / gravel etc.
In de Achterhoek kan je de stroken best makkelijk aan elkaar lussen, hele lange stukken asfalt zal je zelden pakken.

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:57

elsegre

Ti 3Al-2.5V

wolterious schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:42:
[...]

Website ziet er sfeervol uit idd. Maar ik raak ook in de war. Is het 2 dagen fietsen of 1? En hoeveel kilometers dan?
Zondag is het event maar zaterdag is er een social-ride om alvast in te komen.

Top evenement! Nu de LCMT er niet meer is dit de enige tocht die ik elk jaar sowieso doe.

No news is bad news.

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:38
Jwlb schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:45:
[...]

Vooral eind van de eerste dag langere stukken asfalt achter elkaar gezien, maar dat kwam ivm de wind mij wel goed uit op dat moment, want ik zat aardig stuk. Dat is op de kaart het stuk rechtsonder, onder lichtenvoorde en winterswijk langs. Verder wel wat verbindingsstukken van asfalt maar vaak kortere stukken. Vooral heel veel mooie gravelstukken, een zeer aangename afwisseling tov de zandpaden hier in drenthe.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:11
Ik ga binnenkort een rondje ergens op de Veluwe doen. Nu kwam ik deze route tegen. Zijn er mensen bekend met deze route en zitten hier ook (veel) zandpaden en technische single tracks in?

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:34
Duclaasie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:22:
Ik ga binnenkort een rondje ergens op de Veluwe doen. Nu kwam ik deze route tegen. Zijn er mensen bekend met deze route en zitten hier ook (veel) zandpaden en technische single tracks in?
Ik heb de route even over mijn Statshunters-data gelegd en daaruit kan ik concluderen dat ik ong. 90% van de route ooit al eens op mijn racefiets met 28 tot 32mm banden heb afgelegd, dus singletrack zal er sws niet tussen zitten, alles zal met een gravelfiets (mits bij mooi weer) dus vermoedelijk zeer makkelijk te doen zijn.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:43
Ook als 90% goed te rijden is, kan het op de resterende 10% het behoorlijk lastig zijn. Een route die in de winter goed te rijden is, kan na lange droogte in de zomer zeer lastig zijn.

Ik heb vorige week twee keer onderstaande route gereden. Daar zijn nu de ergste stukken zand uit gehaald (waar ik ook onderuit ben gegaan).

Stillekracht in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)"

Ik heb de route gereden op 40mm. Met de aangepaste versie gaat dat prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Stillekracht op 11-04-2026 07:23 ]

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-04 15:09
Daar zit geen singletrack in. Wel meer km asfalt dan nodig en soms een stukje zandweg waar je op het (gravel) fietspad wilt blijven. Zal iig niet te technisch zijn.

Hij wil.

• Duclaasie
Dat klinkt alsof het prima te doen is. Ik ga samen met m’n pa op pad en die kan prima fietsen, maar amper lopen. Moeten afstappen vanwege mul zand zou dus een killer zijn.

• klaaas
Ik zie dat er soms wel wat gekke dingen in zitten. Als ik er aan toe kom fatsoeneer ik hem dit weekend wel even.

Hij wil.

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:55

FFW

Een vraag over dropper posts op gravelbikes ; ik overweeg dit en de prijs van deze AXS geschikte dropper is 350

De zadelpen dikte is 27.2mm, travel is maar 5cm, is dat dan nog de moeite waard?

• klaaas
FFW schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:07:
Een vraag over dropper posts op gravelbikes ; ik overweeg dit en de prijs van deze AXS geschikte dropper is 350

De zadelpen dikte is 27.2mm, travel is maar 5cm, is dat dan nog de moeite waard?
In NL niet, lijkt me. 50mm is net genoeg om je gewicht op een steile afdaling wat meer naar achteren te kunnen brengen om het otb gevoel te verminderen. Als je een dropper wilt gebruiken zoals je dat op een mtb doet dan is 50mm veel te weinig.

Hij wil.

• FFW

FFW

De 5cm is waarschijnlijk het maximum wat je met een 27.2mm gravel zadelpen kunt bereiken. Ze maken de zadelpennen op gravelbikes te smal. Als het 31mm zou zijn is er veel meer te koop

• klaaas
Er zijn ook wel 27.2 pennen met 100+ drop, maar de functie van een dropper op een gravelbike is nou eenmaal anders. In het buitenland kan ik me voorstellen dat 50-100mm heel prettig kan zijn, maar in NL heb je niet echt situaties waarin dat nodig is. Hooguit prettig bij een enkele afdaling in Zuid Limburg.

Hij wil.

• FFW

FFW

De reviews zijn slecht : unaniem 1 ster omdat kwaliteit te wensen overlaat

Ik gebruik de fiets voor buitenlandse trips, afdalingen en technische stukken zijn er volop

• klaaas
@Duclaasie https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2880101866 dit is een gefatsoeneerde versie van de route die je linkte. Als je niet vast zit aan Velp als startpunt zou ik eerder deze doen: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2880102808

@FFW Droppers zijn helaas nogal kwetsbaar / onderhevig aan slijtage in real life, dus negatieve reviews zijn er helaas genoeg te vinden. Als het qua reviews allemaal toch weinig verschil maakt zou ik iets kiezen met zoveel mogelijk drop. Zoiets: https://www.bike24.com/p2379639.html b.v.?

Hij wil.

• FFW

FFW

Bedankt voor de tip, ik ga zo'n axs loze dropper proberen :) het kabeltje werk ik weg onder frametas.
Ik heb inmiddels door samenloop omstandigheden mijn vierde gravelbike besteld in twee maanden tijd. Een 3t ultra dit keer, die was 2000 goedkoper dan de extrema en heeft ook 1x12, ronde zadelpen en niet aero stuur. Daar kan makkelijk een dropper op. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VX0Yl9C8XL05KlSyQaacN2ErmuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N55FjYKiLaIyvSFaFMYIRGUI.jpg?f=fotoalbum_large

• Duclaasie
klaaas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:53:
@Duclaasie https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2880101866 dit is een gefatsoeneerde versie van de route die je linkte. Als je niet vast zit aan Velp als startpunt zou ik eerder deze doen: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2880102808

@FFW Droppers zijn helaas nogal kwetsbaar / onderhevig aan slijtage in real life, dus negatieve reviews zijn er helaas genoeg te vinden. Als het qua reviews allemaal toch weinig verschil maakt zou ik iets kiezen met zoveel mogelijk drop. Zoiets: https://www.bike24.com/p2379639.html b.v.?
Staan ze misschien op privé? Ik kan ze niet openen. Startpunt wordt waarschijnlijk in de buurt van afslag Hoenderloo, aangezien we vanuit het noorden komen.

• klaaas
Duclaasie schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:45:
[...]

Staan ze misschien op privé? Ik kan ze niet openen. Startpunt wordt waarschijnlijk in de buurt van afslag Hoenderloo, aangezien we vanuit het noorden komen.
Ze stonden idd niet op openbaar. Ik heb V2 nu op openbaar gezet. Die andere versie is niet logisch als je niet in Velp begint.

Hij wil.

• Duclaasie
klaaas schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:31:
[...]

Ze stonden idd op openbaar. Ik heb V2 nu op openbaar gezet. Die andere versie is niet logisch als je niet in Velp begint.
Ik zit even naar de verschillen te kijken en Velp had ik er zelf ook al uit gehaald. Aan de noordzijde zie ik dat je de route ook iets hebt verlegd. Ik zal vanavond het startpunt nog even aanpassen en dan komen we er wel uit. Dank voor het meedenken! 👌🏼

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
FFW schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:30:
Bedankt voor de tip, ik ga zo'n axs loze dropper proberen :) het kabeltje werk ik weg onder frametas.
Ik heb inmiddels door samenloop omstandigheden mijn vierde gravelbike besteld in twee maanden tijd. Een 3t ultra dit keer, die was 2000 goedkoper dan de extrema en heeft ook 1x12, ronde zadelpen en niet aero stuur. Daar kan makkelijk een dropper op. [Afbeelding]
G..l. fiets! Heb je ze alle vier via buycycle gekocht? (En verkocht?)

https://www.strava.com/athletes/38143282

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:51:
...
Nu hoop ik dat de ontbrekende onderdelen niet te lang op zich laten wachten.... en vooral dat ik z.s.m aan fietsen toekom (op de oude of nieuwe fiets)... want daar is dit jaar weinig van gekomen :|
Het liet allemaal nogal op zich wachten, een hoop complicaties ook, maar het eerste testrondje is gefietst op de "Europese fiets"*.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxypa18wilHkiap6SeMkQYc0ZRI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANSDesIHm27EDp9qLueQqdrD.jpg?f=fotoalbum_medium
Er zat wel wat lichte gravel in het testrondje (o.a. de Snauwenberg met uitloop, hardpack tussen Mechelen en Gulpen, en nog een aantal dergelijke stukjes), wat op zich prima ging, maar aangezien er nu 32mm slicks op liggen, gaat de fiets denk ik toch eerder in Het grote wielrenervaringtopic thuishoren... Ik denk echter dat ik er uiteindelijk misschien toch 35mm lichte gravelbanden (b.v. Continental Terra Competition) op zal leggen.

Eerst maar weer wat meer gaan fietsen, ongeacht de ondergrond.

*Volgende stuurlint wordt wel Europees fabrikaat, deze had ik snel nog ff liggen. Helemaal aan made in Taiwan was niet te ontkomen, ook al zijn merken Europees.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 13-04-2026 12:09 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:53
Mooi ding @begintmeta! Meer TIMEs op de weg/paden kan ik alleen maar toejuichen!

Flickr - Strava

• FFW

FFW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/824_MtQ-6TKvzlVVG3_Lh1UBMok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHRd1zewaBhjDSwCciwnEQPs.jpg?f=fotoalbum_large

Uit ffw's DIY hoek, twee duimgrepen voor extra grip. Geinspireerd op het dubbeldekker stuur van de canyon grail.

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:49
Is dit niet het Farr aero gravel stuurtje?

• FFW

FFW

Dat klopt, ik heb er twee duimsteunen in geschroefd. Ik vind de ligstuur boog echter te kort dus waarschijnlijk vervang ik het stuur door een redshift die een iets langere boog heeft.

[ Voor 56% gewijzigd door FFW op 16-04-2026 14:55 ]

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:48
Zou een stuurllintje niet meer extra grip bieden? :+

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• FFW

FFW

canyon heeft geëxperimenteerd met een duimgrip op het stuur maar heeft uiteindelijk het dubbeldekker stuur op de markt gebracht dat tegelijkertijd een duimgrip bood met een lichte vering in het stuur. latere grails hebben dit niet meer, de stuurpen zit dan hoger.

als je op zoek bent naar meer stuurposities voor lange ritten dan is een duimgrip je ding.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOHu7iCfjnU8QHIcFmSB0s2YqA8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/drVpKHNJDLxCal2IY2A17211.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door FFW op 16-04-2026 22:51 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 18:41
*ligstuur

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• cosmos81
  • Laatst online: 11:04
Afgelopen week, weer eens een paar ritjes met clickpedalen gereden, na hier zo'n 3 jaar niet mee gereden te hebben ivm een blessure die daar eigenlijk niks mee te maken had, maar het "vastgeklikt" zitten ging (helaas) in mijn hoofd zitten. Vond het opzich weer een fijne ervaring want, klimmen, mul zand en accelereren, positie voeten ging veel fijner dan met flatpedals, ook veel minder vermoeide benen.

Maar afgelopen jaar een bikefit gehad, deze had de cleats wat meer naar achteren gezet, zo'n 2 a 2.5 cm achter de bal van mijn voet, ik had hiervoor ze min of meer onder de bal van mijn voet ingesteld, (heb vrij korte tenen dus de bal van mijn voet zit al wat meer naar voren toe) middels de TP1-cleat tool van Ergon Bike dit reed voor mij prima. Nu reed deze bikefit cleats verder naar achteren "positie" voor mij echt niet fijn, kan zijn dat mijn lichaam hier nog aan moet wennen omdat ik eerst meer naar voren trapte en nu meer rond. Op internet gekeken, meer naar voren schijnt echt een no-go te zijn, hoe hebben jullie deze afgesteld ?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:25
Zo ver mogelijk naar achteren, dat wisselt dus per schoen/merk hoever dat kan.
Giro en dmt kan verder naar achteren dan mavic en northwave.

Maar in principe zou je zadelhoogte ook moeten aanpassen als je plaatjes verplaatst.

[ Voor 23% gewijzigd door DDX op 20-04-2026 15:47 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• cosmos81
  • Laatst online: 11:04
DDX schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:46:
Zo ver mogelijk naar achteren, dat wisselt dus per schoen/merk hoever dat kan.
Giro en dmt kan verder naar achteren dan mavic en northwave.

Maar in principe zou je zadelhoogte ook moeten aanpassen als je plaatjes verplaatst.
Thanks ! Is blijkbaar een kwestie van wennen dus voor mij, zal er wel aan liggen dat ik vrij lang met flatpedals heb gereden. Maar ook de zadelhoogte zou nu een rol mee kunnen spelen, meer naar achteren is het zadel wat hoger of lager ? Schoenen zijn de Shimano S-Phyre XC901.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

cosmos81 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:55:
[...]

Thanks ! Is blijkbaar een kwestie van wennen dus voor mij, zal er wel aan liggen dat ik vrij lang met flatpedals heb gereden. Maar ook de zadelhoogte zou nu een rol mee kunnen spelen, meer naar achteren is het zadel wat hoger of lager ? Schoenen zijn de Shimano S-Phyre XC901.
Hangt een beetje van de hoek die je met je voet maakt (onderin de pedaal slag, wijzen je tenen naar boven, beneden of horizontaal) af maar meestal lager gezien de meeste mensen wat met de tenen naar beneden rijden & je interactie met je trapas zorgt dat je onderbenen iets meer voor je komen.

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:58
cosmos81 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:42:
Nu reed deze bikefit cleats verder naar achteren "positie" voor mij echt niet fijn, kan zijn dat mijn lichaam hier nog aan moet wennen omdat ik eerst meer naar voren trapte en nu meer rond. Op internet gekeken, meer naar voren schijnt echt een no-go te zijn, hoe hebben jullie deze afgesteld ?
Vanouds stonden de plaatjes onder de bal van de voet, maar dat is tegenwoordig 'old skool'.
Ik was er binnen een paar keer rijden aan gewend en weet nu niet beter.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
MvdP staat al 1-0 achter, kan geen 13s gebruiken.

En nu ik 13s 10-52 heb, is hij helemaal kansloos ;-).

Schakelt verrassend goed, beter dan stock zelfs. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1RGX--k8s9b3ENgtnONXPhKVpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0He5P2cPXr100dZ9O7PdaKq.jpg?f=fotoalbum_large

• bwernsen
  • Nu online
@Requiem19 Past dat zo, of moet je aanpassingen doen aan de achterderailleur?

• Requiem19
  • Nu online
bwernsen schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:11:
@Requiem19 Past dat zo, of moet je aanpassingen doen aan de achterderailleur?
Met een Red Xplr derailleur moet je de Garbaruk kooi erbij nemen (even inzoomen op de foto om het te zien).

M’n vriendin’s fiets heeft een Rival Xplr 13s derailleur. Daar hoef je alleen twee schroefjes te vervangen.

De kooi zit echt heel dicht tegen het 1 na grootste tandwiel aan en daar is net wat meer ruimte voor nodig.

• McMiGHtY
Requiem19 schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:18:
[...]

Met een Red Xplr derailleur moet je de Garbaruk kooi erbij nemen (even inzoomen op de foto om het te zien).

M’n vriendin’s fiets heeft een Rival Xplr 13s derailleur. Daar hoef je alleen twee schroefjes te vervangen.

De kooi zit echt heel dicht tegen het 1 na grootste tandwiel aan en daar is net wat meer ruimte voor nodig.
Nu beginnen we toch wel verwachtingen te krijgen over je wedstrijd. Je kijkt alleen maar "Recon" filmpjes neem ik aan?

• Requiem19
  • Nu online
McMiGHtY schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:09:
[...]

Nu beginnen we toch wel verwachtingen te krijgen over je wedstrijd. Je kijkt alleen maar "Recon" filmpjes neem ik aan?
Vanwege veiligheidsredenen mag ik de route alleen lopen en niet fietsen dit jaar.

• McMiGHtY
Oeh..loop je dan de XL?

• Requiem19
  • Nu online
Paar laatste upgrades voor de Traka 200 zaterdag:

- Rick XC Pro Evo speed 2.25 voor.
- Thuderburt 2.1 Super Race Addix Speed achter
- Garbaruk 10-52 cassette + Garbaruk cage and pulley wheels
- Bbinfinite bottom bracket vervangem voor een Ceramic Speed BB Alpha
- Ketting: pre-waxed race ketting. Na de Traka gaat die mooi mee in de wax rotatie. Vanwege de 10-52 zit ik nu op 124 links. SRAM calculator raadde 122 links aan, maar dat was echt tekort. Altijd even goed zelf proberen dus…

Banden: staar mooier met tan wall en is weer ietsje sneller. Mental gains 😉. Bandendruk die ik verwacht te rijden (ong 69.5 kg): 1.0 voor en 1.1/1.2. Achter.

Gearing: zat m’n Strava vorig jaar te kijken en zag op de pittige klimmen stukken tot 26% (gravel. Nu iets meer dan 10% lichtere laagste versnelling. Dus pak hem beet 10% hogere cadans op de steile stukken. Verwacht dat dit de grootste game changer gaat zijn tov vorig jaar.

BB: de BBi viel tegen. 1 regenrit en hij zat gewoon echt vast. Reactie v/h bedrijf (dit was letterlijk na 6 maanden gebruik: vervang de bearings maar, volle mep betalen vanuit de US… geen BBi meet voor mij.

Gewicht: 8.5kg, zonder ketting, maar verder alles erop incl pedalen.

Nu dus maar hopelijk gelijk goed gedaan met een CS met levenslange garantie en hopelijk beter bestand tegen de invloeden van buitenaf.

Vorm is prima, dus laat zaterdag maar komen ;-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/em7BS745QR8g3Pd52Uxeim9_lQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dX9zKVYeM7YJyRxXShSfowle.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Requiem19 op 27-04-2026 16:41 ]

• dreameater
  • Laatst online: 20:55

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Requiem19 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:31:
Paar laatste upgrades voor de Traka 200 zaterdag:

- Rick XC Pro Evo speed 2.25 voor.
- Thuderburt 2.1 Super Race Addix Speed achter
- Garbaruk 10-52 cassette + Garbaruk cage and pulley wheels
- Bbinfinite bottom bracket vervangem voor een Ceramic Speed BB Alpha
- Ketting: pre-waxed race ketting. Na de Traka gaat die mooi mee in de wax rotatie. Vanwege de 10-52 zit ik nu op 124 links. SRAM calculator raadde 122 links aan, maar dat was echt tekort. Altijd even goed zelf proberen dus…

Banden: staar mooier met tan wall en is weer ietsje sneller. Mental gains 😉. Bandendruk die ik verwacht te rijden (ong 69.5 kg): 1.0 voor en 1.1/1.2. Achter.

Gearing: zat m’n Strava vorig jaar te kijken en zag op de pittige klimmen stukken tot 26% (gravel. Nu iets meer dan 10% lichtere laagste versnelling. Dus pak hem beet 10% hogere cadans op de steile stukken. Verwacht dat dit de grootste game changer gaat zijn tov vorig jaar.

BB: de BBi viel tegen. 1 regenrit en hij zat gewoon echt vast. Reactie v/h bedrijf (dit was letterlijk na 6 maanden gebruik: vervang de bearings maar, volle mep betalen vanuit de US… geen BBi meet voor mij.

Gewicht: 8.5kg, zonder ketting, maar verder alles erop incl pedalen.

Nu dus maar hopelijk gelijk goed gedaan met een CS met levenslange garantie en hopelijk beter bestand tegen de invloeden van buitenaf.

Vorm is prima, dus laat zaterdag maar komen ;-).

[Afbeelding]
Nice gaat vast dikke fun worden op deze bike en vorm!👊🔥
Nooit gedacht aan een chain guide gezien je daar toch een plekje hebt zitten voor een front derrie? Ik heb met mn dual wide 1x chainrings van zowel SRAM als Wolftooth nog nooit een chaindrop gehad. Maar als je er toch ruimte voor hebt. Nu maar om dikke stenen en boomstammen heen sturen dan 😌

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:58

Reginas

Queen of Core Stability

@Requiem19 Heb je qua kleding/persoonlijke uitrusting nog speciale keuzes gemaakt voor Traka?

• Requiem19
  • Nu online
dreameater schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:07:
[...]

Nice gaat vast dikke fun worden op deze bike en vorm!👊🔥
Nooit gedacht aan een chain guide gezien je daar toch een plekje hebt zitten voor een front derrie? Ik heb met mn dual wide 1x chainrings van zowel SRAM als Wolftooth nog nooit een chaindrop gehad. Maar als je er toch ruimte voor hebt. Nu maar om dikke stenen en boomstammen heen sturen dan 😌
Ik klop dit even HEEL hard af, maar ik heb nog nul chain drops gehad, ook niet rondom Girona met flink wat gerag. Maar nu met een iets slackere ketting zou het wellicht geen gek idee zijn. Voor de zekerheid gisteren getest op het meest hobbelige boerenlandweggetje hier, en al stuiterend LtD’s tijd verbeterd met 1 seconde ;-).

Ga jij jouw fiets en prep ook nog delen en wat is jouw richttijd? Sub 6?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:44
Requiem19 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:31:
Verwacht dat dit de grootste game changer gaat zijn tov vorig jaar.
Legends say:

Niet op je giechel gaan een paar dagen van te voren, schijnt dus een echte game changer te zijn.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Requiem19
  • Nu online
Reginas schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:00:
@Requiem19 Heb je qua kleding/persoonlijke uitrusting nog speciale keuzes gemaakt voor Traka?
Twee verschillen:

1) de Apidura top tube frame bag. Wel heel praktisch om offroad daar je gels uit te halen.
2) ipv de aero camelbak pouch nu een hydration pack, van Velocio. Wisselt sneller, maar vooral de opbergruimte EN de borstzakjes (om je lege gelletjes in te doen bijv) zijn gewoon handiger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ue9kVmmIkO6wM2uJ7tU7vAXVgh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjSPSgKgIRCfYKx6NLUHP3WS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_j4824X_mv616JClae54eVJaaJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1K8YbfDqOT7pbFYjNVfzADbO.jpg?f=fotoalbum_large

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Requiem19 schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:08:
[...]

Ik klop dit even HEEL hard af, maar ik heb nog nul chain drops gehad, ook niet rondom Girona met flink wat gerag. Maar nu met een iets slackere ketting zou het wellicht geen gek idee zijn. Voor de zekerheid gisteren getest op het meest hobbelige boerenlandweggetje hier, en al stuiterend LtD’s tijd verbeterd met 1 seconde ;-).

Ga jij jouw fiets en prep ook nog delen en wat is jouw richttijd? Sub 6?
Die derrie clutch op XPLR spul is natuurlijk (vooral in het hogere segment) ook wel erg goed. Dat icm narrow wide is een goede combo.

Ik had plannen om dit jaar op een nieuw aero gravelbike (zelfbouw met Chinees frame) te verschijnen. Niet gelukt ivm nieuw huis, verbouwing etc. Ik race liever op spul wat ik ken. Dus gewoon op de stalen Kona rove. Wel met wat upgrades:

- CSC carbon wielset 29mm internal / 45mm hoog.
- SRAM centerline disc rotors
- G-one RX pro 50mm voor
- G-one En pro 45mm achter (50mm ging toch niet op lagere druk en bochten 😂)
- nieuw standaard SRAM dub wide BB
- nieuw extra dik stuurlint Lizard Skins 3.5mm
- Stans sealant vervangen voor OrangeSeal Endurance
- 42t wolftooth front kettingblad vervangen voor een 38t
- xplr 10/36 - vervangen voor een 10/44
- Rival ketting set (Silca Endurance wax) vervangen voor Force E1
- brake pads vervangen, sintered naar orginele organic (betere modulatie) ( bij twijfelachtig of regenachtig weer wissel ik naar sintered terug)

Ik fiets ook met een apidura top tube en frame bag (halve). Die van mij is minder aero maar zal toch iets doen vooral ook bij schuine rugwind. Verder ook graag zelf alles kunnen meenemen.

Race vest van mij is van USWE. heeft geen zakjes etc. Maar de fit is heel fijn. Zit heel snug en banden laag onder je oksels. Tijdens de Hel van Kasterlee 120km mtb was dit een life Saver.

Van de week maar paar verkennings ritjes doen 🎉

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• bwernsen
  • Nu online
@Requiem19 , mooie set zo! Goed voorbereid.

De Søkkel blijft een mooie fiets. De garbaruk upgrade maakt het af. Welke velgen heb je op je fiets?

Op zijn zuster fiets, mijn donkergroene gravelunit heb ik een shimano 10-52 cassette achter en 42T voor en ook een 124 links ketting. Voor de 9-45 cassette had ik een ketting met 122 links, maar het geheel schakelt beter met 124 links. Ongeacht de 52 of 45 cassette.

Ik heb dezelfde bottom bracket, maar ik heb gisteren bij het onderhoud gisteravond aan de fiets geen problemen aan de lagers kunnen ontdekken. Ik zal ze eens openmaken bij het volgende onderhoud voor het fietsen rondom Freiburg in juli.

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

dreameater schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:41:
[...]

Die derrie clutch op XPLR spul is natuurlijk (vooral in het hogere segment) ook wel erg goed. Dat icm narrow wide is een goede combo.

Ik had plannen om dit jaar op een nieuw aero gravelbike (zelfbouw met Chinees frame) te verschijnen. Niet gelukt ivm nieuw huis, verbouwing etc. Ik race liever op spul wat ik ken. Dus gewoon op de stalen Kona rove. Wel met wat upgrades:

- CSC carbon wielset 29mm internal / 45mm hoog.
- SRAM centerline disc rotors
- G-one RX pro 50mm voor
- G-one En pro 45mm achter (50mm ging toch niet op lagere druk en bochten 😂)
- nieuw standaard SRAM dub wide BB
- nieuw extra dik stuurlint Lizard Skins 3.5mm
- Stans sealant vervangen voor OrangeSeal Endurance
- 42t wolftooth front kettingblad vervangen voor een 38t
- xplr 10/36 - vervangen voor een 10/44
- Rival ketting set (Silca Endurance wax) vervangen voor Force E1
- brake pads vervangen, sintered naar orginele organic (betere modulatie) ( bij twijfelachtig of regenachtig weer wissel ik naar sintered terug)

Ik fiets ook met een apidura top tube en frame bag (halve). Die van mij is minder aero maar zal toch iets doen vooral ook bij schuine rugwind. Verder ook graag zelf alles kunnen meenemen.

Race vest van mij is van USWE. heeft geen zakjes etc. Maar de fit is heel fijn. Zit heel snug en banden laag onder je oksels. Tijdens de Hel van Kasterlee 120km mtb was dit een life Saver.

Van de week maar paar verkennings ritjes doen 🎉
Plaatje bij het praatjeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hR_Nt_GkCwXGhddL8WQqo21uqQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3VS2SvQm4DyUOGK9Khr7mfO.jpg?f=fotoalbum_large

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:30
Heerlijk al die gekleurde fietsen! Onze garage is vooral grijs, zwart en hopelijk over een week of 3 wit (chalk) . Voor de baas thuis en Cannondale Topstone 3 besteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4yvlPFUArDnuhNMCHKa0bMH0H4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rPUD7NXFo7g3u0EO9qfEyeCB.png?f=fotoalbum_large

Overigens mijn Cannondale SuperX in maat dranghek voorzien van nieuwe wielen, nieuwe hot wax op de ketting en meteen even een wasbeurt gegeven wat ook wel nodig was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AguEIgwVNEfzx4ytpVzt01RZhA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZuEUkaW6xyI7uLMvzCdOna6s.jpg?f=fotoalbum_large

• FFW

FFW

dreameater schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:41:
[...]
Race vest van mij is van USWE. .. een life Saver.
Dat was een goede tip, ik heb dit vest vandaag ook geprobeerd en merk niet eens dat ik hem draag. Door de rode slang lijkt het op een soort bloedzak maar de functionaliteit en kwaliteit is echt goed.
Pagina: 1 ... 94 95 Laatste