Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 79 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-12 10:39
Over een paar weken heb ik spontaan een aantal dagen geen vriendin + kinderen om mij heen en ben ik van plan om er op uit te gaan. Nu is de green divide een mooie optie maar zit een beetje met de (logistieke) planning. Ik ga er even vanuit dat er hier wel wat ervaringsdeskundigen zijn die mij kunnen helpen.

Allereerst de tijd die beschikbaar is:
1. Vriendin + kinderen zijn 2 nachten weg. Eerste dag kan ik op tijd vertrekken, derde dag wordt ik toch eigenlijk wel vroeg in de middag terug verwacht.
2. Vanuit thuis naar Bussum is +/- 1,5 uur rijden.

Zelf zat ik te denken om te zorgen dat ik op tijd in Bussum ben, eerste dag een flinke rit(minstens 150 km) te maken en dan ergens een slaapplek zoek. Daarna de tweede dag doorfietsen naar Zwolle. Afhankelijk van de aankomsttijd in Zwolle met de trein naar Bussum en dan nog met de auto terug naar huis. OF op de derde dag van Zwolle -> Bussum en dan naar huis.

Waar ik over twijfel is het volgende:

1. Hoe makkelijk kan ik een slaapplek krijgen half augustus op een donderdag -> vrijdag?
2. Hoe realistisch is het om op die 2e dag al direct terug te gaan naar Bussum (en huis)
3. Vanuit Zwolle -> Bussum is alsnog 90 km en daarmee zou ik alsnog op tijd moeten vertrekken om vroeg in de middag thuis te zijn. Met andere woorden.. moet ik niet gewoon aangeven later thuis te zijn op de derde dag en het allemaal minder strak te plannen?
4. Of is het allemaal niet zo spannend en kan ik die eerste dag een pak meer fietsen en blijft er op de tweede dag minder over en is er tijd genoeg?
5. Of is er nog een alternatief plan waar ik totaal niet over nagedacht heb ;-)

/disclaimer: Ik wilde zo'n 25 km/h aanhouden qua snelheid om te rekenen.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:46

Secsytime

Automagisch

la_fusion schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:31:
Over een paar weken heb ik spontaan een aantal dagen geen vriendin + kinderen om mij heen en ben ik van plan om er op uit te gaan. Nu is de green divide een mooie optie maar zit een beetje met de (logistieke) planning. Ik ga er even vanuit dat er hier wel wat ervaringsdeskundigen zijn die mij kunnen helpen.

1. Vriendin + kinderen zijn 2 nachten weg. Eerste dag kan ik op tijd vertrekken, derde dag wordt ik toch eigenlijk wel vroeg in de middag terug verwacht.

Zelf zat ik te denken om te zorgen dat ik op tijd in Bussum ben, eerste dag een flinke rit(minstens 150 km) te maken en dan ergens een slaapplek zoek. Daarna de tweede dag doorfietsen naar Zwolle. Afhankelijk van de aankomsttijd in Zwolle met de trein naar Bussum en dan nog met de auto terug naar huis. OF op de derde dag van Zwolle -> Bussum en dan naar huis.

1. Hoe makkelijk kan ik een slaapplek krijgen half augustus op een donderdag -> vrijdag?
2. Hoe realistisch is het om op die 2e dag al direct terug te gaan naar Bussum (en huis)
3. Vanuit Zwolle -> Bussum is alsnog 90 km en daarmee zou ik alsnog op tijd moeten vertrekken om vroeg in de middag thuis te zijn. Met andere woorden.. moet ik niet gewoon aangeven later thuis te zijn op de derde dag en het allemaal minder strak te plannen?
4. Of is het allemaal niet zo spannend en kan ik die eerste dag een pak meer fietsen en blijft er op de tweede dag minder over en is er tijd genoeg?

Weet niet waar je precies woont, maar is in de trein met de fiets niet makkelijker? Dan hoef je niet terug naar je auto..

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:04

Kluus

Gang is alles

Ik hoop dit jaar ergens hetzelfde te doen en was inderdaad van plan om óf met de trein heen en terug, óf twee extra fietsdagen voor de heen- en terugweg…

Hotel wil ik dan denk ik vooraf bespreken, er zijn in dit topic al een antal tips gegeven halverwege de route.

[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 27-07-2025 14:43 ]

• la_fusion
Secsytime schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:36:
[...]

Weet niet waar je precies woont, maar is in de trein met de fiets niet makkelijker? Dan hoef je niet terug naar je auto..
Op zich een goed voorstel, als ik het gunstigste gelegen treinstation pak is dat nog zo'n 30 km fietsen. Op de heenweg geen probleem, alleen op de terugweg zal het dan al richting het duister gaan. Dat lijkt mij niet zo ideaal.

Wel is het (tijdtechnisch) een optie om met de auto naar het treinstation te gaan, vanaf daar naar start en daarnaartoe vanaf de finish. Alleen de kosten daarvan zijn dan wel weer bizar te noemen.

[ Voor 17% gewijzigd door la_fusion op 27-07-2025 15:55 ]

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-12 06:47
la_fusion schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:16:
[...]

Op zich een goed voorstel, als ik het gunstigste gelegen treinstation pak is dat nog zo'n 30 km fietsen. Op de heenweg geen probleem, alleen op de terugweg zal het dan al richting het duister gaan. Dat lijkt mij niet zo ideaal.

Wel is het (tijdtechnisch) een optie om met de auto naar het treinstation te gaan, vanaf daar naar start en daarnaartoe vanaf de finish. Alleen de kosten daarvan zijn dan wel weer bizar te noemen.
Auto bij Zwolle parkeren, trein naar het startpunt?

They who buy the dip, deserves the rip.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:57
la_fusion schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:31:

Ik ga op 9 september de green divide rijden. En. heb nu al voor 3 nachten slaapplekken gereserveerd. Week ervoor maar de weerberichten bestuderen of ik de hotels en B&B nog ga annuleren of niet.

Ik kan op de fiets naar de start. Is ongeveer 35 km vanaf mijn huis. En vanaf Zwolle is het nog 50 km weer terug.(Zeewolde, mooi in het midden).

Je kunt eventueel ook alleen de helft fietsen, en dan vanaf Harderwijk weer terug naar de start fietsen. Dat wordt ook mijn escape op dag 2 mocht ik om wat voor reden dan ook het niet vol kunnen houden of slecht weer. Harderwijk-Zeewolde is nog maar 15 km.

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09 14:30
Ik wil graag een aantal fietsen testen zonder daarvoor stad en land af te moeten rijden. Heeft iemand tips waar ik met verstand van zaken veel verschillende gravelbikes kan proefrijden? Mantel? 12go? ergens anders?

Budget 2K-2,5K

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:28
Aniki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:35:
Ik wil graag een aantal fietsen testen zonder daarvoor stad en land af te moeten rijden. Heeft iemand tips waar ik met verstand van zaken veel verschillende gravelbikes kan proefrijden? Mantel? 12go? ergens anders?

Budget 2K-2,5K
Wat bedoel je met proefrijden? Gewoon een rondje in / buiten een winkel zoals bij Mantel of dat je er echt een rit mee kunt maken? Bij Mantel etc zou ik niet heel veel verwachten van "verstand van zaken", je kunt geluk hebben, maar ook een iemand treffen die er minder van weet dan jij.

Bij Bikesuperior in Nijverdal kon ik een testfiets uitproberen voor een gravelrondje over de Holterberg, maar weet niet of dat voor verschillende merken geldt (ook hebben die niet veel merken in jouw budget). Anders eens zoeken naar testevents?

[ Voor 9% gewijzigd door GerbenBK op 28-07-2025 10:23 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:24
De meeste normale winkels zijn niet heel happig op proefritjes laten maken is mijn indruk.

Daarnaast is zo'n proefritje van 10m echt te kort vind ik. Je wilt dan liever een dagje fietsen op een fiets en met een gravel fiets ook gewoon echt op gravel.

Makkelijkste zijn de testevents waar @GerbenBK naar verwijst, of een dagje een fiets huren. Kun je hem gewoon degelijk lang uitproberen en weet je tenminste écht of het wat is...

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:30
Aniki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:35:

Budget 2K-2,5K
Je kunt IMHO beter vooronderzoek doen en dan 1 tot 3 fietsen uitkiezen en daarmee een echte proefrit maken. Als in 30-50 km over het terrein wat jij het meeste rijd. Op zo'n rondje rond de winkel dan rijd elke fiets wel prima en kun je nauwelijks de verschillen merken.

Ik zou gewoon een long list maken van alle fietsen die jij mooi vind. Dan gaan shortlisten op basis van bikefit. Welke fietsen pas ik wel op en welke niet en dan op basis van prijs, kwaliteit en uitrusting een top 3 van maken en die gericht gaan proefrijden en daarna een keuze maken.

HD4Life @ Full-HD

• Aniki
Bij mantel heb ik een fiets gekocht maar van bikefit was geen sprake. Ik heb een lijstje van beetje meest gekozen fietsen die ik hier en elders voorbij zie komen.

Maar zoek dus een plek met ruim assortiment maar dan wel met fatsoenlijke bikefit. Dat is dan idd stap 1. Huren is dan misschien een betere optie.

Wel raar dat er zo moeilijk gedaan wordt over een proefrit bij een aanschaf van zo’n dure fiets.

En test events zoeken dus.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20
Davidshadow13 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:28:
[...]

Je kunt IMHO beter vooronderzoek doen en dan 1 tot 3 fietsen uitkiezen en daarmee een echte proefrit maken. Als in 30-50 km over het terrein wat jij het meeste rijd. Op zo'n rondje rond de winkel dan rijd elke fiets wel prima en kun je nauwelijks de verschillen merken.
Waar kan dit?

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:55
Ik zou persoonlijk met de kennis van nu eerst een statische bikefit laten doen, zodat je weet welke frames het best bij je passen. Dan heb je al een eerste schifting en voorkom je een kat in de zak.

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:10

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Ik woon in België en bij het testen van een (2dehands)fiets wil ik altijd eens een stukje over kasseien rijden. Kan je ook iets uit leren, vind ik.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:30
Hiervoor hebben fabrikanten vaak test events. Maar ook bij de importeurs van enkele merken is dit gewoon een standaard service:

HD4Life @ Full-HD

• Guido7619
Ik wilde ook een gravel bike maar zag door de bomen het bos niet meer. Had mij gefocused op een Canyon grizl met verende voorvork. Eerst een bikefit laten doen en een aantal fietsen met voorvering uitgezocht.

Aan de hand van de bikefit viel de canyon al af en bleven er 2 over die in mijn range vielen.

Daarna eigenlijk blind, zonder echte proefrit mijn fiets gekocht.

• Aniki
Zijn dit soort plekken ook te vinden iets dichter bij de Randstad? Amsterdam heeft een canyon center, iemand ervaring mee?

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39
Als eerste stap zou ik op zoek gaan naar merken die je mooi vind en bij je budget passen. Aan de hand daarvan dealers van dat merk in de buurt zoeken en je daar verder laten voorlichten incl testritje

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:22

_Eend_

🌻🇺🇦

bwernsen schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:00:
https://www.futurumshop.n...rerunner-bike-mount.phtml

Ik heb deze mount op mijn fiets voor mijn smartwatch. Is prima hoor en 13 euro is te overzien.
Het model dat ik heb geprint is "lichtjes" gebaseerd op deze mount. Net even een rondje mee gefietst, hij werkt prima :)

• Aniki
wolterious schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:05:
Als eerste stap zou ik op zoek gaan naar merken die je mooi vind en bij je budget passen. Aan de hand daarvan dealers van dat merk in de buurt zoeken en je daar verder laten voorlichten incl testritje
Laat ik het anders vragen: als je naar 1 winkel kunt om te orienteren, welke winkel (liefst randstad) heeft meeste aanbod staan aan gravelbikes?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45
Aniki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:06:
[...]

Laat ik het anders vragen: als je naar 1 winkel kunt om te orienteren, welke winkel (liefst randstad) heeft meeste aanbod staan aan gravelbikes?
12go.

Maar kopen zou ik hem er zo 1-2-3 niet. Of je moet heel goed weten wat je nodig hebt.

Maar voor de korting hoef je het meestal niet te doen en voor het advies ook niet.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• la_fusion
Om even terug te komen op mijn vragen over de green divide.. inmiddels besloten het in 3 dagen te doen en de derde dag te gebruiken om weer terug naar de start te fietsen. Op basis van beschikbaarheid van hotels en wat ik heb gelezen qua zwaarte van de route verdeeld als volgt:

Dag 1, 165 km
Dag 2, 105 km
Dag 3, 130 km

Voor die derde dag ben ik benieuwd of de route die ik heb uitgetekend een beetje in orde is en niets over het hoofd zie:

https://www.strava.com/routes/3385348408753486320

• Guido7619
la_fusion schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:50:
Om even terug te komen op mijn vragen over de green divide.. inmiddels besloten het in 3 dagen te doen en de derde dag te gebruiken om weer terug naar de start te fietsen. Op basis van beschikbaarheid van hotels en wat ik heb gelezen qua zwaarte van de route verdeeld als volgt:

Dag 1, 165 km
Dag 2, 105 km
Dag 3, 130 km

Voor die derde dag ben ik benieuwd of de route die ik heb uitgetekend een beetje in orde is en niets over het hoofd zie:

het is niet direct de snelste route terug naar de start.

• wolterious
  • Laatst online: 21:39
[...]

De randstad ken ik niet zo goed qua winkels, maar bij Schilder tweewielersin Alkmaar of Kroone Liefting heb je echt wel een aantal merken staan.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-12 12:54
[...]

Piet de Wit kan ik ook aanraden, veel op voorraad en divers aanbod. Zitten in Wormerveer, iets buiten Amsterdam.

• Willem30
  • Laatst online: 24-12 16:28
Gisteren heb ik mijn nieuwe gravelbike opgehaald bij de Trekbikes shop in mijn woonplaats;
een Trek Checkpoint SL 5 AXS Gen 3.
Afbeeldingslocatie: https://www.cykelstallet.com/1545-medium_default/trek-checkpoint-sl-5-axs-gen-3.jpg
De kleurstelling komt op het plaatje niet tot zijn recht. Het lijkt zwart te zijn maar het is zeer donkergroen. De goude accenten maken het fraai.
Niet eerder heb ik wireless shifting gehad en dit schakelt echt snel kwam ik al achter. :9
Ik fiets eigenlijk het hele jaar op de weg en offroad. Ook wil ik gaan bikepacken en deze fiets heeft veel montagepunten op het frame. Vooraf had ik bij een onafhankelijke bikefitter een fit laten doen, omdat ik meerdere merken op het oog had. Ik ga hier veel lol mee hebben. :P

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
Leuk fietsje :) Nu kan de eindeloze reis van "Welke banden heb ik nodig" beginnen :P

• Willem30
  • Laatst online: 24-12 16:28
418O2 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:10:
Leuk fietsje :) Nu kan de eindeloze reis van "Welke banden heb ik nodig" beginnen :P
De fiets staat op 50mm Bontrager Girona RSL tubeless banden. Gister even kort rondje gemaakt en daarmee vlieg je toch wel over gravel. :o
Misschien ga ik een tweede wielset kopen met ander soort banden om wat te kunnen wisselen afhankelijk van het soort rit dat ik wil maken.

• 418O2
Willem30 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:16:
[...]

De fiets staat op 50mm Bontrager Girona RSL tubeless banden. Gister even kort rondje gemaakt en daarmee vlieg je toch wel over gravel. :o
dat is ook wel goed breed :) Ik rij op vergelijkbaar profiel op 43mm, daar kom je overal mee en als het te weinig is, dan wil je ook een verende vork
Misschien ga ik een tweede wielset kopen met ander soort banden om wat te kunnen wisselen afhankelijk van het soort rit dat ik wil maken.
Ik heb onlangs toch maar een wegfiets aangeschaft want dat wisselen van wielen was het toch niet voor mij. Setup van de cockpit voor weg of gravel was toch ook maar lastig een middenweg in te vinden voor mij.

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 30-07-2025 11:08 ]

• Requiem19
[...]

Je zou ook eens kunnen gaan kijken bij Piet de Wit. Vrij grote winkel met 2 verdiepingen en behoorlijk wat verschillende merken (weg en gravel).

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/app/uploads/IMG_5455.jpg

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-12 05:54
la_fusion schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:50:

Dag 1, 165 km
Dag 2, 105 km
Dag 3, 130 km

Zou moeten kunnen werken volgens mij. Vorig jaar heb ik 'em gedaan van treinstation naar treinstation, en dan thuis overnachten. Dan moest je binnen de daluren blijven, en toen reed ik ook rond de 23 km/h gemiddeld. Achteraf had ik liever meer tijd gehad, zodat je ook af en toe nog eens kan stilstaan om van het landschap te genieten. De zwaarte hangt ook heel erg af van de hoeveelheid regen de dagen ervoor, en hoe dan alles erbij ligt. Worst case kan je op dag drie ook nog de trein pakken van Zwolle naar Amersfoort, en dan terugfietsen naar startpunt, dan ben je sowieso op tijd thuis.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-12 13:42
Ben dus aan het oriënteren voor een nieuwe gravel en kom uit bij Giant Revolt, die past qua geometrie het beste bij mijn andere Giant en ik vind hem best mooi. Enkel is deze 2x12 waar ik eigenlijk liever mee op die 1x13 kar wil springen. Vraag is, is het de moeite waard om te wachten op het 2026 model (en hopen dat ze het gedaan krijgen met die UHD) of is 2x12 gewoon prima en ga ik er niet veel van merken?

• 418O2
Cloclo100 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:32:
Ben dus aan het oriënteren voor een nieuwe gravel en kom uit bij Giant Revolt, die past qua geometrie het beste bij mijn andere Giant en ik vind hem best mooi. Enkel is deze 2x12 waar ik eigenlijk liever mee op die 1x13 kar wil springen. Vraag is, is het de moeite waard om te wachten op het 2026 model (en hopen dat ze het gedaan krijgen met die UHD) of is 2x12 gewoon prima en ga ik er niet veel van merken?
Dat is echt super persoonlijk, dat moet je echt zelf aanvoelen. Ik heb zelf bewust alles op 2x omdat ik de range en nauwe stappen prettig vind (en 1x13 electric is me te duur). Anderen vinden 1*12 of 13 fantastisch.

• Duclaasie
Als je een goede fietsenmaker hebt, dan wil die er vast een 1x13 voor je van maken. Dat zal wat kosten, maar dan heb je ook wat. De 2x12 die er op zit heeft ongebruikt echt nog wel een behoorlijke waarde.

• Requiem19
Als je er echt mee gaat gravelen biedt 1x wel veel simpliciteit.

Al wint MvdP ook gewoon het WK gravel op 2x Dura Ace ;). Ligt een beetje aan het gravel.. in België waar je vlgs mij woont lijkt het me niet zo'n probleem. Als je naar wat heftiger gravel gaat wil je wellicht de simpliciteit en robuustheid van 1x.

Ik heb nu 13s 1x sram en vindt dit op de weg bijna even goed fietsen als m'n 2x Shimano Ultegra qua stapjes in de cassette.

Kortom, ik zou lekker wachten op UDH. Of gewoon een van de andere 5 miljoen UDH frames kiezen.

En na de discussie in het wegtopic mogen we geen merken 'afzeiken', maar eerlijk... een Revolt is niet echt een sexy frame. >:)

• mhr-zip
Een goede dealer kan je zo vertellen wanneer de releasedatum is van de nieuwe modellen cq de onthulling van de informatie.

Op de mail gaan ze je vast niks vertellen, maar ik heb zovaak mee mogen kijken op een beeldscherm met “vertrouwelijke” informatie.

Releasedatum voor 2026 modellen zal ook niet zo lang meer duren en misschien is het zelfs al bekend.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:08
Ik zou even verder kijken als ik jou was, als UDH echt een must is:
https://www.reddit.com/r/...m/?utm_source=chatgpt.com

www.vanspeykwheels.nl

• Cloclo100
Requiem19 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Als je er echt mee gaat gravelen biedt 1x wel veel simpliciteit.

Al wint MvdP ook gewoon het WK gravel op 2x Dura Ace ;). Ligt een beetje aan het gravel.. in België waar je vlgs mij woont lijkt het me niet zo'n probleem. Als je naar wat heftiger gravel gaat wil je wellicht de simpliciteit en robuustheid van 1x.

Ik heb nu 13s 1x sram en vindt dit op de weg bijna even goed fietsen als m'n 2x Shimano Ultegra qua stapjes in de cassette.

Kortom, ik zou lekker wachten op UDH. Of gewoon een van de andere 5 miljoen UDH frames kiezen.

En na de discussie in het wegtopic mogen we geen merken 'afzeiken', maar eerlijk... een Revolt is niet echt een sexy frame. >:)
Ja ik kijk wat naar geometrie en ik vond em net wel mooi, maar goed dat smaken verschillen of we hadden interesse in dezelfde vrouw! :)
Wilier Rave SLR ID2 is ook een plaatje imo en past binnen de gewenste geometrie. Deze week eens een bezoekje brengen aan de dichtstbijzijnde handelaar.

• Cloclo100
ElGreco schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:09:
[...]

Ik zou even verder kijken als ik jou was, als UDH echt een must is:
https://www.reddit.com/r/...m/?utm_source=chatgpt.com
Zo, handig! (En boehoe voor de uitkomst) :'(

• Requiem19
Now we're talking _/-\o_

• Cloclo100
Trotse eigenaar?

• Requiem19
Nee,’n vriendin heeft wel een Wilier Filante.

Mooi merk, stijlvol. Een Giant Revolt voelt voor mij als een Volkswagen Golf. Prima product, maar gaat je hart er sneller van kloppen?

Blijft persoonlijk natuurlijk, maar de nieuwe Rave heeft m.i. Meer uitstraling.

• Cloclo100
Requiem19 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:21:
[...]

Nee,’n vriendin heeft wel een Wilier Filante.

Mooi merk, stijlvol. Een Giant Revolt voelt voor mij als een Volkswagen Golf. Prima product, maar gaat je hart er sneller van kloppen?

Blijft persoonlijk natuurlijk, maar de nieuwe Rave heeft m.i. Meer uitstraling.
Ja het heeft wel iets. Eens wat rondbellen naar lokale dealers naar beschikbaarheid. XXL is niet zo heel populair hoop ik 🙃

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:33
Net mijn nieuwe wielset opgehaald. Meteen weer nieuwe bandjes erop gezet en een goede poetsbeurt gegeven.
Ziet er weer fraai uit.

Volgende week ga ik die Geile Strecke fietsen, van Nijmegen naar Maastricht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4VSa3tVDbjdm4NRHcipDnh9BgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJ2xVvwgpja2obX1l7FUB7vj.jpg?f=fotoalbum_large

PSN ID Binloading_nl

• mhr-zip
steefje schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:41:
Net mijn nieuwe wielset opgehaald. Meteen weer nieuwe bandjes erop gezet en een goede poetsbeurt gegeven.
Ziet er weer fraai uit.

Volgende week ga ik die Geile Strecke fietsen, van Nijmegen naar Maastricht

[Afbeelding]
Wat voor houders zijn dat bij je voorvork?

• steefje
mhr-zip schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:18:
[...]

Deze zijn voor m’n voortassen https://nl.ortlieb.com/products/fork-pack

PSN ID Binloading_nl

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:08
mhr-zip schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:18:
[...]

Die zitten daar om het leven van diegene die de steekas eruit wil draaien, met een normale inbus, zuur te maken :+

www.vanspeykwheels.nl

• steefje
ElGreco schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:25:
[...]

Die zitten daar om het leven van diegene die de steekas eruit wil draaien, met een normale inbus, zuur te maken :+
Haha het was je anders prima gelukt

PSN ID Binloading_nl

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:00
Vraagje: De green divide rijden op 32mm slicks, is dat te doen in de zomer? Of toch 35mm…

• GerbenBK
Alles is te doen. Meeste stukken prima, op sommige stukken op de Veliwe zou je willen dat je 35 (of meer) gravelbanden had gehad…;)

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-12 09:56
Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:14:
Vraagje: De green divide rijden op 32mm slicks, is dat te doen in de zomer? Of toch 35mm…
Ik denk het eigenlijk niet, er is genoeg modder te vinden met al deze regen, mul zand, wortelige mob stukjes en los gravel.
Al die dingen lijken met niet zo heel leuk op 32mm slicks.
Als je stuurman skills hebt gaat het je vast lukken, maar of je het leuk hebt? Nee denk het niet.

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:40

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:14:
Ik zou zeggen nee, dat is echt niet leuk. Ik kan me nog herinneren dat er veel mul zand lag en de laatste KM's door het Zwolse Bos bevat ook wat MTB trails (groen of blauw). Dat in combinatie met bepakking gaat waarschijnlijk veel hike a bike worden. (of meerdere malen op je plaat gaan met alle gevolgen van dien).

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• mhr-zip
Impstoker schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:42:
[...]

Ik denk het eigenlijk niet, er is genoeg modder te vinden met al deze regen, mul zand, wortelige mob stukjes en los gravel.
Al die dingen lijken met niet zo heel leuk op 32mm slicks.
Als je stuurman skills hebt gaat het je vast lukken, maar of je het leuk hebt? Nee denk het niet.
Maar is het op eens op 35 mm wel te doen?

Ja het zal minder slecht gaan…..

• hutch
  • Laatst online: 19:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4W69mAHygcgJ_xo5AoSUJZa-nXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqhBpIT33WBXY7WrgdfDQPGS.jpg?f=fotoalbum_large

Na lang te hebben meegelezen in dit topic, research, en het bezoeken van fietsenwinkels ben ik sinds 2 maanden ook in het bezit van een eerste fiets.

Op basis van bikefit sessies en mijn voorkeur voor een fiets waar je configuratie mogelijkheden hebt in het design, is de keuze uiteindelijk gevallen een Orbea Terra M20 Team. De eerste paar 100km staan inmiddels op de teller, en ben er zeer tevreden mee *O* !

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-12 06:47
hutch schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:31:
[Afbeelding]

Na lang te hebben meegelezen in dit topic, research, en het bezoeken van fietsenwinkels ben ik sinds 2 maanden ook in het bezit van een eerste fiets.

Op basis van bikefit sessies en mijn voorkeur voor een fiets waar je configuratie mogelijkheden hebt in het design, is de keuze uiteindelijk gevallen een Orbea Terra M20 Team. De eerste paar 100km staan inmiddels op de teller, en ben er zeer tevreden mee *O* !
Hele gave kleurstelling zo!! _/-\o_ Veel plezier ermee!

They who buy the dip, deserves the rip.

• Kiwi_Kevin
mhr-zip schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:25:
[...]

Maar is het op eens op 35 mm wel te doen?

Ja het zal minder slecht gaan…..
Precies, het wordt safe met de grail op pad dus 😀 40mm

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:35
Kiwi_Kevin schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

Precies, het wordt safe met de grail op pad dus 😀 40mm
Wat was precies de overweging om de GD op 32mm te rijden als je ook een Grail hebt?

Hij wil.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:54
Hier mog even in dubio. Fiets de GD in 3 dagen van 13 tot 15 augustus. 3 etappes a 100km per dag. Vriend gaat op de mtb en ik twijfel zelf tussen mtb of de gravel. Moet de hoeveelheid single track nog bekijken. Beide fietsen hebben er tractorbanden onder liggen dus door de blubber baggeren gaat sowieso lukken.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:18
(Zo goed als) de hele week blijft het droog, ik vermoed dat er weinig blubber zal liggen. Route is dacht ik gemaakt voor de gravelbike, dus zal te doen zijn. Ik had ‘em voor a.s. week op de planning staan, maar toch besloten om de veluwe300 te gaan doen.

• klaaas
Gewoon de gravelbike nemen. Er zitten heel veel makkelijker / snelle stukken in.

Hij wil.

• la_fusion
Stufferdt schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:34:
Hier mog even in dubio. Fiets de GD in 3 dagen van 13 tot 15 augustus. 3 etappes a 100km per dag. Vriend gaat op de mtb en ik twijfel zelf tussen mtb of de gravel. Moet de hoeveelheid single track nog bekijken. Beide fietsen hebben er tractorbanden onder liggen dus door de blubber baggeren gaat sowieso lukken.
Dan kom ik je op de laatste 2 dagen waarschijnlijk een keer voorbij gestoken. Doe 'm zelf op de gravelbike, ik verwacht dat het eind volgende week alweer behoorlijk mul is op sommige plaatsen dus blubber zal wel meevallen ;-)

MTB parcoursen kun je ook prima doen op de gravelbike en is slechts een klein gedeelte van de gehele route.

• Kiwi_Kevin
klaaas schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:47:
[...]

Wat was precies de overweging om de GD op 32mm te rijden als je ook een Grail hebt?
Ik dacht dan kan ik hem opknippen in stukken en het stuk tot Arnhem als lusjes vanuit huis rijden, dus deels weg deels gravel.

• klaaas
Kiwi_Kevin schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

Ik dacht dan kan ik hem opknippen in stukken en het stuk tot Arnhem als lusjes vanuit huis rijden, dus deels weg deels gravel.
Het stuk tot Arnhem is denk ik wel het makkelijkste deel. Daarna wordt het meer echt gravelterrein. Maar ik heb niet helemaal scherp wat er allemaal in het eerste deel zit.

Hij wil.

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-12 05:54
Eerste stuk bedoel je het stuk van Bussem/Naarden naar Arnhem mee? Dat is bijna nog gewoon met de racefiets te doen; een hoop is nog schelpenpaadjes e.d.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-12 12:54
Als we het dan toch over routes plannen hebben... hoe plannen jullie je routes om zoveel mogelijk gravel te rijden? Ik had een gravel route gevonden via Komoot en die stuitte op een MTB pad die ervoor zorgde dat ik netjes tegen de grond ging in de Soesterduinen.

https://www.komoot.com/nl...hFhxcrpAMu0FoA%3D&ref=wdd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGi2w83DxuHhm9w17poBPtYOpco=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iXtGycvlj6e4Ui0TGGU8gQc2.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door mr.DJ95 op 04-08-2025 14:00 ]

• jorrefunk

jorrefunk

Komoot toer staat privé, je moet het op "openbaar" zetten als je wilt dat we het kunnen bekijken.

• jorrefunk

jorrefunk

Route nakijken/lezen? Op km 27.8 staat er uitleg bij met foto's en al (en dat je een mtb-vignet nodig hebt). En ook al zie je een gravelfiets op de foto's, je ziet ook de techniciteit van het trailstukje.
Maar soms sta je toch voor onverwachte stukken op een nagekeken route. Vorig jaar ergens "enkels diep" in de modder vastgeraakt en toen er in gevallen omdat ik niet tijdig uit mijn klikpedalen raakte. (gravel)Fietsen = avontuur (zolang het vallen maar "meevalt", pun intended).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zr80QIr3tzxpQcBfSmuV4Sr3REU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/97Y51ul26UGzZnXaMjzcryh5.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door jorrefunk op 04-08-2025 15:10 ]

• GerbenBK
mr.DJ95 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:52:
Als we het dan toch over routes plannen hebben... hoe plannen jullie je routes om zoveel mogelijk gravel te rijden? Ik had een gravel route gevonden via Komoot en die stuitte op een MTB pad die ervoor zorgde dat ik netjes tegen de grond ging in de Soesterduinen.
Tis soms lastig te beoordelen vanaf de computer. Sommige 'MTB' routes zijn prima te doen en sommige niet en sommige gedeeltelijk. Dat weet je eigenlijk alleen als je het parcours kent. MTB parcours Soest is precies zo, een gedeelte is ook leuk op de gravelbike (afhankelijk van je vertrouwen, skills en soort gravelfiets) en een gedeelte beter niet (jumpline bij Soesterhoogt bijv :*)).

Je hoeft natuurlijk niet per se door te rijden omdat 'de route dat zegt', of je gaat hier en daar wat langzamer of loopt een stukje als je drops van > een meter te gortig vindt op een fiets zonder vering.

[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 04-08-2025 17:13 ]

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:16
mr.DJ95 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:52:

https://www.komoot.com/nl...hFhxcrpAMu0FoA%3D&ref=wdd

[Afbeelding]
Je kan sowieso bij de kaart filters ook de MTB routes laten highlighten, dan kan je die er evt bij handmatig nalopen van de route eruit halen.

Komoot

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-12 12:29

amphora

Websites & Fotografie

Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets. Heb nu een MTB waar ik te weinig mee doe, single tracks rijden vind ik heerlijk maar ben eerst een uur onderweg voordat ik bij een leuke track ben en heb ook niet altijd zin om fietsendrager op de auto te monteren. Ook mis ik wel het rijden op asfalt wat ik vroeger met een racefiets deed, dat gaat op de MTB toch echt minder soepel en haal ik dus ook geen plezier uit.

Nu zit ik aan een gravelbike te denken waarmee je lekker over asfalt kan cruisen maar ook in de bossen leuke paadjes kan pakken en soms zelfs een klein stukje single track (de eenvoudige routes dan natuurlijk)

Omdat ik ook veel op asfalt zal rijden gaat de voorkeur uit naar een fiets met 2x12 versnellingen en rond de 1500 euro (2000 echt max). Ik heb al leuke fietsen van Sensa gezien en de Cube Nuroad Race bijvoorbeeld. Echter die fietsen hebben een maximale belasting van 100 of 115kg (inclusief gewicht fiets) en aangezien ik zelf al 110 ben zijn dat misschien niet de beste opties. Mocht iemand suggesties hebben dan hoor ik het graag!

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• 418O2
Heb je al overwogen om smallere banden op je mtb te zetten?

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

418O2 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:47:
Heb je al overwogen om smallere banden op je mtb te zetten?
Heb een setje Schwalbe Big Bens liggen die ik er een paar keer heb opgezet. Zeker beter op asfalt maar toch net niet.

• Duclaasie
amphora schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:33:
Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets. Heb nu een MTB waar ik te weinig mee doe, single tracks rijden vind ik heerlijk maar ben eerst een uur onderweg voordat ik bij een leuke track ben en heb ook niet altijd zin om fietsendrager op de auto te monteren. Ook mis ik wel het rijden op asfalt wat ik vroeger met een racefiets deed, dat gaat op de MTB toch echt minder soepel en haal ik dus ook geen plezier uit.

Nu zit ik aan een gravelbike te denken waarmee je lekker over asfalt kan cruisen maar ook in de bossen leuke paadjes kan pakken en soms zelfs een klein stukje single track (de eenvoudige routes dan natuurlijk)

Omdat ik ook veel op asfalt zal rijden gaat de voorkeur uit naar een fiets met 2x12 versnellingen en rond de 1500 euro (2000 echt max). Ik heb al leuke fietsen van Sensa gezien en de Cube Nuroad Race bijvoorbeeld. Echter die fietsen hebben een maximale belasting van 100 of 115kg (inclusief gewicht fiets) en aangezien ik zelf al 110 ben zijn dat misschien niet de beste opties. Mocht iemand suggesties hebben dan hoor ik het graag!
Het meest voor de hand liggende antwoord is dan denk ik een Canyon Grizl.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
2 weekjes op de Veluwe dus fiets mee. In Drenthe is het ook prima fietsen, maar de Veluwe is toch echt werelds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QIFwqJW2VanvzTLbNZkapD2VqA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCnxjymyYJFaBg5lbzU8KXdn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FI_PcNJavoYJ78Mw9XTD_j2WyE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDYUwS1Jwl3na1AjCxeU1XrY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiTkHqNW9LEUtwyVhVEe3dvJPv8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQ3GwL3TmjQQ3NqgFamHtjok.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyblJ6I2MDs7JFwQTQoGDFydYb0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpJOhIMvn9Q9omyGgubELrk9.jpg?f=fotoalbum_tile

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:54
la_fusion schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:02:
[...]

Dan kom ik je op de laatste 2 dagen waarschijnlijk een keer voorbij gestoken. Doe 'm zelf op de gravelbike, ik verwacht dat het eind volgende week alweer behoorlijk mul is op sommige plaatsen dus blubber zal wel meevallen ;-)

MTB parcoursen kun je ook prima doen op de gravelbike en is slechts een klein gedeelte van de gehele route.
Leuk! Ik laat volgende week wel even een overzichtje van de shirtkleur per dag weten ;)

In het kader van; vriend is op de mtb en het wordt een gezellig tochtje toch de mtb maar vanonder het stof gehaald :) We gaan zien wat het zitvlak er van denkt na 3 dagen :+
Koenbr schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:04:
(Zo goed als) de hele week blijft het droog, ik vermoed dat er weinig blubber zal liggen. Route is dacht ik gemaakt voor de gravelbike, dus zal te doen zijn. Ik had ‘em voor a.s. week op de planning staan, maar toch besloten om de veluwe300 te gaan doen.
Gaaf! Veluwe is m'n thuisbasis dus GD is puur voor de gezelligheid op pad. Kan merendeel prima vanuit huis meepakken tijdens de reguliere ritjes :) Maar ben benieuwd!

Overigens nog wel een ding: welke vignetten heb je nodig? Heb momenteel enkel Heuvelrug 2025 mtb vignet bedenk ik me. Heb je nog iets van natuurmonumenten nodig?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• Requiem19
pjlgt schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:07:
2 weekjes op de Veluwe dus fiets mee. In Drenthe is het ook prima fietsen, maar de Veluwe is toch echt werelds.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik was er laatst ook een dagje.

Baalde er wel van, want voel me wel beetje zielig als ik hier in NH nu aan het gravelen ben :D

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:57
Als ik dit zie dan word ik wel blij met de wetenschap dat ik eind deze maand verhuis naar Veenendaal vanuit de Randstad. Ga nu al regelmatig daar fietsen om te “wennen” 😄

• klaaas
Voor wie al dat moois op de Veluwe ook eens (of nog een keer) wil zien: 30 augustus is de enige gravel SR van dit jaar! We rijden een route door heidevelden en de Kroondomeinen. Meer info en opgeven:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Hij wil.

• Requiem19
Ik ben dan helaas op vakantie :(.

• Kiwi_Kevin
Vraagje aan de dynaplug gebruikers.. Laat je die zitten of band goed repareren als je thuis bent?

Voelt ergens toch gek dat er in je band zo'n puntige metalen pin uitsteekt, als je een goede boomwortel raakt, kan deze wel je velg(lint) beschadigen toch?

• 418O2
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:37:
Vraagje aan de dynaplug gebruikers.. Laat je die zitten of band goed repareren als je thuis bent?

Voelt ergens toch gek dat er in je band zo'n puntige metalen pin uitsteekt, als je een goede boomwortel raakt, kan deze wel je velg(lint) beschadigen toch?
Denk dat hij eerder dubbelklapt. Die plug is niet solide, vrij klein en de punt is ook niet heel scherp, dus ALS hij al zo stijf zou zijn, moet je echt heel dik klappen. Je hebt ook nog de rand van de velg, voor je bij je velglint bent... Dat is misschien al een grotere afstand dan de punt is.

• klaaas
Balen, vakantie... 😄

We moeten volgend jaar gewoon meer gravel SR's!

Hij wil.

• Requiem19
Graag

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:04

Kluus

Gang is alles

Eens met @418O2 als hij dicht is laat ik de plug over het algemeen lekker zitten.

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:43
klaaas schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:56:
[...]

Balen, vakantie... 😄

We moeten volgend jaar gewoon meer gravel SR's!
Jammer, hier ook afwezig die dag. Sluit een volgende keer graag aan!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Duclaasie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:39:
[...]

Het meest voor de hand liggende antwoord is dan denk ik een Canyon Grizl.
Waarom specifiek deze?

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:43
amphora schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:33:

Ik rij zelf op een Rose Backroad AL en ben daar erg tevreden over. Net als bij Canyon bestel je rechtstreeks bij de fabrikant, dus er komt geen fietsenwinkel aan te pas. Dat heeft natuurlijk z’n voor- en nadelen. :) Zowel de Grizl als de Backroad bieden naar mijn mening een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
Ik raad wel aan om altijd een proefrit te maken. Zelf ben ik daarvoor naar Bocholt (Duitsland) gereden, waar Rose gevestigd is, net over de grens bij Arnhem.

• Duclaasie
Omdat je heel veel fiets voor je geld krijgt en de afmontage en afwerking op een hoger niveau staan dan bij Cube en veel andere modellen in die prijsrange.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Duclaasie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:23:
[...]

Omdat je heel veel fiets voor je geld krijgt en de afmontage en afwerking op een hoger niveau staan dan bij Cube en veel andere modellen in die prijsrange.
Alleen jammer dat de M en L frames uitverkocht zijn. Volgende maand 2026 collectie? Misschien moet ik nog even wachten

• GerbenBK
[...]

Dat valt toch heel erg mee als je de Canyon Grizl 7 vergelijkt met het alternatief van Cube Nuroad C:62 one?

Toegegeven, ik heb me niet verdiept in deze fietsen, maar zo op het eerste oog zou de Cube mijn keuze zijn.

• mhr-zip
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJeKKw9bjxTOyRo4_BTM4nYriKw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/PLuzHSB0kQZQGvPp3MzeRT7u.gif?f=user_large

• Duclaasie
GerbenBK schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

Dat valt toch heel erg mee als je de Canyon Grizl 7 vergelijkt met het alternatief van Cube Nuroad C:62 one?

Toegegeven, ik heb me niet verdiept in deze fietsen, maar zo op het eerste oog zou de Cube mijn keuze zijn.
Gezien de prijsstelling dacht ik eerder aan de Alu modellen.

Overigens kan ik over de bottom bracket bij Cube zo snel niets meer vinden, maar dat was altijd FSA.

• GerbenBK
Duclaasie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:57:
[...]

Gezien de prijsstelling dacht ik eerder aan de Alu modellen.

Overigens kan ik over de bottom bracket bij Cube zo snel niets meer vinden, maar dat was altijd FSA.
Prijststelling was toch tussen 1500 - 2000?

Bij Canyon krijg je een Alu Grizl 7 voor 2k:
https://www.canyon.com/nl...5_pv_rahmenfarbe=R075_P08

En bij Cube een carbon frame
https://www.cubestores.nl...-62-one-carbon-gloss-2025

Beide met GRX. BB van de Cube is volgens mij Shimano SM-BB71-41B, 86mm Pressfit

Geen idee welke beter is, maar op papier zou mijn initiele voorkeur uitgaan naar de Cube

• Duclaasie
GerbenBK schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:51:
[...]

Prijststelling was toch tussen 1500 - 2000?

Bij Canyon krijg je een Alu Grizl 7 voor 2k:
https://www.canyon.com/nl...5_pv_rahmenfarbe=R075_P08

En bij Cube een carbon frame
https://www.cubestores.nl...-62-one-carbon-gloss-2025

Beide met GRX. BB van de Cube is volgens mij Shimano SM-BB71-41B, 86mm Pressfit

Geen idee welke beter is, maar op papier zou mijn initiele voorkeur uitgaan naar de Cube
Maar die Cube is geen 2x12…

Overigens lijkt het er op dat Cube de prijzen heeft aangescherpt, want toen ik zelf 1,5 jaar geleden zocht waren de prijsverschillen kleiner.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-12 13:14

hamsteg

Species 5618

2x12 ga je niet gebruiken, mijn kleinblad op de trapas is een nutteloos stukje staal. Ik denk een keer gebruikt toen ik door rul zand moest (moest nog eerst wanhopig uitzoeken hoe te schakelen, daarnna die weg gemeden). Als je echt stijle trails of veel rul zand, dan misschien maar ga jij gewoon lekker asfalt, gravel en single trails rijden in een Nederlandse omgeving, ga je alleen op het grote blad voor rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 08-08-2025 10:34 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Dank allemaal tot zover. Ivm mijn gewicht heb ik me laten vertellen dat de meeste wielen van de instap modellen niet geschikt zijn, dus of ik moet er een extra set velgen bij nemen of ik kijk een segmentje hoger. Ik kijk nu naar de cube nuroad c:62 pro, weet niet wat ik van de kleur vind maar de specs lijken goed, geschikt voor 130 kg (die canyon grizl 120kg en de aluminium nuroad 115 kg).
hamsteg schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:33:
2x12 ga je niet gebruiken, mijn kleinblad op de trapas is een nutteloos stukje staal. Ik denk een keer gebruikt toen ik door rul zand moest (moest nog eerst wanhopig uitzoeken hoe te schakelen, daarnna die weg gemeden). Als je echt stijle trails of veel rul zand, dan misschien maar ga jij gewoon lekker asfalt, gravel en single trails rijden in een Nederlandseomgeving, ga je alleen op het grote blad voor rijden.
De reden dat ik 2x12 wil is omdat ik verwacht ook veel op asfalt te rijden, dan is kleinere stapjes tussen de verschillende versnellingen wel fijner, en met mijn gewicht en conditie verwacht ik zeker niet alles op grote blad te doen. Zeker ook omdat ik in de alpen fietsen ook weer wil oppakken tijdens vakanties.

• Duclaasie
hamsteg schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:33:
2x12 ga je niet gebruiken, mijn kleinblad op de trapas is een nutteloos stukje staal. Ik denk een keer gebruikt toen ik door rul zand moest (moest nog eerst wanhopig uitzoeken hoe te schakelen, daarnna die weg gemeden). Als je echt stijle trails of veel rul zand, dan misschien maar ga jij gewoon lekker asfalt, gravel en single trails rijden in een Nederlandse omgeving, ga je alleen op het grote blad voor rijden.
Niet mee eens, ik ben blij dat ik voor een 2x12 heb gekozen. Zoveel mensen, zoveel wensen blijkt maar weer.

• Cloclo100
Hier mijn eerste dedicated Gravelaar besteld. Dit wordt ook mijn meteen go to bikepack -en slechtweerwinterfiets, beetje out of the box qua kleur maar vond het wel de mooiste optie! Midden oktober zou ie er zijn, ben benieuwd :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0n0rCTcVBe117t8eBWDCg1uFrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wQ5GeeaYFgsLl5oJap7Mz9Qe.webp?f=fotoalbum_large

• Duclaasie
Wat een beauty!!
Pagina: 1 ... 79 ... 90 Laatste