BLIJ dat er eindelijk eens iemand niet voor een standaard model gaat.Cloclo100 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:54:
Hier mijn eerste dedicated Gravelaar besteld. Dit wordt ook mijn meteen go to bikepack -en slechtweerwinterfiets, beetje out of the box qua kleur maar vond het wel de mooiste optie! Midden oktober zou ie er zijn, ben benieuwd.
[Afbeelding]
Wat waanzinnig gaaf
Vraag me wel af hoe dat gaat werken met bikepacking (en zou hem zelf ook niet per se in de winter afraggen?).
Maar wil geen partypooper zijn, dus vooral gefeliciteerd met de mooiste gravelaar die ik dit jaar in het topic voorbij heb zien komen.
They who buy the dip, deserves the rip.
Kleine prijs om niet op een Canyon te rijden.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ziet er wel interessant uit, dat product.Kiwi_Kevin schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:37:
Vraagje aan de dynaplug gebruikers.. Laat je die zitten of band goed repareren als je thuis bent?
Voelt ergens toch gek dat er in je band zo'n puntige metalen pin uitsteekt, als je een goede boomwortel raakt, kan deze wel je velg(lint) beschadigen toch?
Met 'gewone' plugs (zoals deze) heb ik echt nog nooit een lek weten te dichten, altijd gekloot...
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
😂mhr-zip schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:40:
[...]
Canyon Cube = potato potatoomhr-zip schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:40:
[...]
Nee maar ik heb een tailfin en die monteert zich op de achteras. Voor de rest ben ik een credit card bikepacker (want 42+) dus dat gaat nog wel . Hij heeft dezelfde geometrie als mijn Endurance Defy dus valt nog wel mee qua "race".GWBoes schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:58:
Dat is ook geen half werk direct. Wat een heerlijk ding met heerlijke kleur.
Zitten er nog wat bevestigingspunten op naast die op boven en onderbuis? Lijkt me een redelijk race georiënteerde fiets.
Ben door heel Frankrijk gereden met mijn Tailfin en die heeft aan de zijkant ook nog mounts. Daarnaast heb ik ook de tailfin frametas (3,8L) en nog een toptube bag. Ik moet zeggen dat dit voor mij ruim voldoende was.Requiem19 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:00:
[...]
BLIJ dat er eindelijk eens iemand niet voor een standaard model gaat.
Wat waanzinnig gaaf.
Vraag me wel af hoe dat gaat werken met bikepacking (en zou hem zelf ook niet per se in de winter afraggen?).
Maar wil geen partypooper zijn, dus vooral gefeliciteerd met de mooiste gravelaar die ik dit jaar in het topic voorbij heb zien komen.
Tja en in winter.. ik rij in principe nooit actief door de regen(geen WW), maar soms is buienradar niet te vertrouwen
Pffff, wat een heerlijke fiets zeg!!Cloclo100 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:54:
Hier mijn eerste dedicated Gravelaar besteld. Dit wordt ook mijn meteen go to bikepack -en slechtweerwinterfiets, beetje out of the box qua kleur maar vond het wel de mooiste optie! Midden oktober zou ie er zijn, ben benieuwd.
[Afbeelding]
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Als hij niet bevalt, mag je hem zo op mijn oprit parkeren.
Ook niet in de bergen, ik kan nu met sram xplr groep 1:1 schakelen (44-44)en met de weg wielen 1:1,22 (44-36) wat weer bijna hetzelfde is als de 36-30 die ik standaard op de race heb, en dat is voor mij meer dan voldoende. Ik ben eerder uitgespinned in een meetrap afdaling heb ik gemerkt maar deze fiets gebruik ik toch niet compititief dus soit, des te meer gemoedsrust voor het thuisfront.
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 08-08-2025 12:52 ]
Juist als je asfalt gebruikt, gebruik je voor groot en achter 11/12/13/15, misschien 17 (als je slechte conditie hebt) daar valt niet veel meer tussen te schakelen. Iedereen zijn keuze maar laat je wel heel goed voorlichten. Hoe extremer, hoe meer een 2 bladen voor aan te raden is (maar wordt vaak gecompenseerd met betere conditie en dus toch 1 blad voor), lekker incidenteel en wat meer standaard is een voorblad meer dan genoeg en kun je misschien kijken naar een andere indeling van de cassette.amphora schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:36:
Dank allemaal tot zover. Ivm mijn gewicht heb ik me laten vertellen dat de meeste wielen van de instap modellen niet geschikt zijn, dus of ik moet er een extra set velgen bij nemen of ik kijk een segmentje hoger. Ik kijk nu naar de cube nuroad c:62 pro, weet niet wat ik van de kleur vind maar de specs lijken goed, geschikt voor 130 kg (die canyon grizl 120kg en de aluminium nuroad 115 kg).
[...]
De reden dat ik 2x12 wil is omdat ik verwacht ook veel op asfalt te rijden, dan is kleinere stapjes tussen de verschillende versnellingen wel fijner, en met mijn gewicht en conditie verwacht ik zeker niet alles op grote blad te doen. Zeker ook omdat ik in de alpen fietsen ook weer wil oppakken tijdens vakanties.
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
Bij GRX 12 speed single heb je een 10-45 of 10-51 cassette, bij beide mis je een 11, 13, 15 en 17hamsteg schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:53:
[...]
Juist als je asfalt gebruikt, gebruik je voor groot en achter 11/12/13/15, misschien 17 (als je slechte conditie hebt) daar valt niet veel meer tussen te schakelen. Iedereen zijn keuze maar laat je wel heel goed voorlichten. Hoe extremer, hoe meer een 2 bladen voor aan te raden is (maar wordt vaak gecompenseerd met betere conditie en dus toch 1 blad voor), lekker incidenteel en wat meer standaard is een voorblad meer dan genoeg en kun je misschien kijken naar een andere indeling van de cassette.
Met een dual heb je een 11-36 en heb je 11, 12, 13, 14 en 15. Lijkt mij prettiger.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
10-46t: 10,11,12,13,15,17,19,21,24,28,32,38,46
10-33t;10,11,12,13,14,15,17,19,21,24,28,33
Je mist maar 1 kransje tov de veelgebruikte 10-33 cassette van SRAM.
Allright...dus we kunnen inderdaad de conclusie trekken dat je niet alleen bij Canyon hoeft te kijken voor goede bang-for-your-buck fietsen.Duclaasie schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:14:
[...]
Maar die Cube is geen 2x12…
Overigens lijkt het er op dat Cube de prijzen heeft aangescherpt, want toen ik zelf 1,5 jaar geleden zocht waren de prijsverschillen kleiner.
ps. Lekkere fiets die Willier!! Maar zou gewoon lekker nog een mooie nieuwe fiets kopen voor het bikepacken en / of pekelfiets. Hier kun je beter gewoon lekker de Traka mee gaan racen oid.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Dank je. Ik hou het in mijn achterhoofd maar het is wel maatje dranghek 😅Reginas schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:45:
Oef, wat een prachtige fiets @Cloclo100 !💚
Als hij niet bevalt, mag je hem zo op mijn oprit parkeren.
Nee klopt, maar dat deed ik met mijn andere fietsen ook niet. Als de fiets niet binnen mag, dan ik ook niet.Kluus schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:41:
Mooie fiets @Cloclo100! Enige is wel dat je deze weer niet zo makkelijk buiten de caravan laat staan op vakantie, dat vond ik dan weer een verademing met mijn Grizl mee op vakantie in plaats van mijn knuffelfiets (wat bij mij nog altijd de race is).
Het wordt een meid van alle werk! Sinds we recent verhuisd zijn heb ik een dedicated Tacx kamer dus een pekelfiets heb ik alvast niet meer nodig. 😅GerbenBK schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:13:
[...]
Allright...dus we kunnen inderdaad de conclusie trekken dat je niet alleen bij Canyon hoeft te kijken voor goede bang-for-your-buck fietsen.
ps. Lekkere fiets die Willier!! Maar zou gewoon lekker nog een mooie nieuwe fiets kopen voor het bikepacken en / of pekelfiets. Hier kun je beter gewoon lekker de Traka mee gaan racen oid.
Ja normaal ik ook, maar op gezinsvakantie met de stacaravan vond ik het zelf wel prettig om die fiets buiten te laten staan op de vlonder in plaats van steeds de caravan in en uit (wat ik met de andere fiets wel altijd deed maar waardoor die toch steeds behoorlijk in de weg staat).Cloclo100 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:55:
[...]
Nee klopt, maar dat deed ik met mijn andere fietsen ook niet. Als de fiets niet binnen mag, dan ik ook niet.
Ik durfde dit nu mijzelf dus op te leggen, niet omdat het miest van de accommodatie.
Ah, ik begrijp dat de geplaatste foto niet jouw fiets, maat en afstelling isCloclo100 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:53:
[...]
Dank je. Ik hou het in mijn achterhoofd maar het is wel maatje dranghek 😅
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Nee hoor, er stond "besteld" bij en de vermoedelijke leverdatum 😀. Ik zal proberen dezelfde foto te maken achteraf, met mijn 8cm hoger balhoofd 🥴.GerbenBK schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:38:
[...]
Ah, ik begrijp dat de geplaatste foto niet jouw fiets, maat en afstelling is
Zat ook in mijn shortlist maar nergens in lease te krijgen..Hopjesvla79 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:21:
Hier in Reykjavik in de lokale brouwerij hebben ze een Lauf aan muur hangen. Zoek de bieropener! Geniale plek!
[Afbeelding]
In de binnenlanden kwam ik nog een stel tegen op Grizls. Flinke stresstest voor je fiets en lijf hier met de "wegen" en elementen, respect voor deze bikepackers.
Pekel zal toch ook funest zijn op een gravelbike. Op gladde wegen lijkt mij een gravelband niet perse meer grip te leveren.
Of is het meer het idee om in de winter dan voornamelijk in het bos te gaan rijden en zoveel mogelijk asfalt vermijden?
Gravelbanden hebben vaak wat meer profiel natuurlijk. Daarbij zijn de groepen wat degelijker gebouwd en is de houding wat minder aggressief waardoor het wat meer geschikt is voor slechte wegenGuido7619 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:18:
Snap eigenlijk niet zo goed waarom de gravelfiets wel geschikt wordt bevonden voor in de winter en slecht weer.
Pekel zal toch ook funest zijn op een gravelbike. Op gladde wegen lijkt mij een gravelband niet perse meer grip te leveren.
Of is het meer het idee om in de winter dan voornamelijk in het bos te gaan rijden en zoveel mogelijk asfalt vermijden?
Ik rij heel de winter op Pathfinders op asfalt. Gravel zelf vind ik een zomersport, heb niets met in de modder te baggeren.Guido7619 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:18:
Snap eigenlijk niet zo goed waarom de gravelfiets wel geschikt wordt bevonden voor in de winter en slecht weer.
In de eerste plaats bredere banden, ook in wegconfiguratie in mijn geval, 35mm schwalbe pro one passen al niet op mijn tarmac. Daarbij makkelijke montage van volledige spatborden, die ook nog passen bij bredere banden.Guido7619 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:18:
En tot slot heb ik mijn gravelbike specifiek met onder andere dat doel gekocht dus iets goedkopere afmontage.
Veluwe300 erop zitten. Leuke route! Uitdaging zat hem met name in het mulle zand her en der. Het noordelijke stuk (rondom het Zwolse bos vond ik mwoah), de rest wat mooier. Al blijf ik Zuid-Limburg nog een stuk mooier vinden.Koenbr schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:04:
(Zo goed als) de hele week blijft het droog, ik vermoed dat er weinig blubber zal liggen. Route is dacht ik gemaakt voor de gravelbike, dus zal te doen zijn. Ik had ‘em voor a.s. week op de planning staan, maar toch besloten om de veluwe300 te gaan doen.
Zit eind aug weekje in Gulpen :-).
Vorige week de 110km geel gedaan op de racefiets, erg leuke route.
Wij hebben de Limburg200 gedaan. Is gebaseerd op een aantal bestaande routes. Wellicht kan je daarvan het origineel nog terugvinden. Via gravelrides.cc, Komoot en bicycling kom je ook nog wel mooie routes tegen:)Requiem19 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:58:
@Koenbr heb je een leuke route in Zuid Limburg van pak ‘m beet 100km?
Zit eind aug weekje in Gulpen :-).
Gravelroute (203km met 2400hm) is een nieuw aangelegde route die gebaseerd is op de bestaande routes van de Gravel Series Limburg, Gravel Fondo Limburg en de gravelroutes van Mountainbike ontwikkeling Zuid Limburg (MOZL).
Ik heb er in Nederland aardig wat kilometers mee over de weg gereden en vooral in het buitenland ook flink wat stukken door de bergen en daarbij ook over onverharde paden.
Sommige stukken stijgen over wat grotere lengtes >12-15% en dan merk ik dat ik juist een kleiner blad mis. Kan dit kloppen? Wat zouden jullie ervaren gravelaars aanraden? Of is mijn conditie te slecht?
Voor zit er 46-30 en achter 11-34.
Denk dat met 2x nog veel lichter niet makkelijk is, wellicht een 36 achter, maar dat scheelt te weinig.
Dan is 1x een betere optie, bijv 40 of 42 voor en 10-52 achter.
Dan heb je het wel over een mullet setup, dat zijn wel erg veel aanpassingen…Requiem19 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:03:
Voor de echt steile stukken in het buitenland is 30-34 idd niet superlicht.
Denk dat met 2x nog veel lichter niet makkelijk is, wellicht een 36 achter, maar dat scheelt te weinig.
Dan is 1x een betere optie, bijv 40 of 42 voor en 10-52 achter.
Hoe zou je 2x makkelijker meer range kunnen geven dan?Kluus schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:04:
[...]
Dan heb je het wel over een mullet setup, dat zijn wel erg veel aanpassingen…
Ik zit niet zo goed in de GRX mogelijkheden, maar dacht dat xx-30 voor en 11-36 achter de max is bij 2x?
Top dit, heb de route gevonden op Komoot. Loopt precies door m’n vakantielocatie.Koenbr schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:20:
[...]
Wij hebben de Limburg200 gedaan. Is gebaseerd op een aantal bestaande routes. Wellicht kan je daarvan het origineel nog terugvinden. Via gravelrides.cc, Komoot en bicycling kom je ook nog wel mooie routes tegen:)
Gravelroute (203km met 2400hm) is een nieuw aangelegde route die gebaseerd is op de bestaande routes van de Gravel Series Limburg, Gravel Fondo Limburg en de gravelroutes van Mountainbike ontwikkeling Zuid Limburg (MOZL).
200 km op 1 dag tijdens mn vakantie is misschien wat teveel van het goede, dus sloop er wel een lusje uit. Iemand een idee of de zuidkant van de route of de noordkant van de route toffer is? Ik zit in Gulpen, dus kan makkelijk switchen
Ja niet, je hebt gelijk, maarja @its_me_ zal het voorlopig moeten doen met wat hij heeft denk ik.Requiem19 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:30:
[...]
Hoe zou je 2x makkelijker meer range kunnen geven dan?
Ik zit niet zo goed in de GRX mogelijkheden, maar dacht dat xx-30 voor en 11-36 achter de max is bij 2x?
En eerlijk gezegd vind ik het al best licht wat hij heeft dus dat zal vast goed komen na wat meer trappen.
Ik vind het niet heel gek dat iemand 30-34 ervaart als te zwaar in buitenlands gravel met van die steile puisten. Met 4w/kg was 42-46 eig ook te zwaar voor mij in Girona bijv.Kluus schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:57:
[...]
Ja niet, je hebt gelijk, maarja @its_me_ zal het voorlopig moeten doen met wat hij heeft denk ik.
En eerlijk gezegd vind ik het al best licht wat hij heeft dus dat zal vast goed komen na wat meer trappen.
Als dat terrein je (belangrijkste?) use case is, is een mullet veel fijner. Eerste fiets lees ik, dus wellicht nog prima op buycycle te verkopen voor wat nieuws :-).
Er zijn wel mensen die 40 achter werkend gekregen hebben met een goatlink of soortgelijke oplossing. Officieel niet ondersteund natuurlijk, maar het kan wel.Requiem19 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:30:
[...]
Hoe zou je 2x makkelijker meer range kunnen geven dan?
Hij wil.
1 echte regendag gehad met vrijwel de hele rit nattigheid. Dat was met afstand de meest pittige dag, fietsen bij mooi weer blijft toch gewoon een stuk leuker
Materiaal:
Canyon Grizl CF SL8 (2021)
Deze fiets is gewoon voor dit soort avonturen gemaakt. Montagepunten op de voorvork, bidonhouder voor gereedschap bij het bottom bracket. Ook blijft de fiets mooi stabiel met bagage, zelfs bij een snelle afdalingen of bij slecht wegdek/gravel.
Farsports carbon 36/32GH-700C (1306 gram) wielen met Novatech hubs
Dikke aanrader. Uitstekende wielen, zou ze zo weer aanschaffen.
Vittoria Gravel zero banden 38 mm
Prima buitenband voor verhard en gravel. Slick in het midden en iets profiel aan de zijkanten. Op een paar stukken modder na gaven deze banden geen krimp. Wel op dag 2 meteen een stootlek tijdens een afdaling. Bandenspanning is toch net wat te laag geweest, daarna beiden banden ongeveer op 3 bar gezet.
Vango Apex Compact 100 tent
Eigenlijk opvallend comfortabel ding met laag gewicht. Genoeg binnenruimte om kleding en tassen kwijt te kunnen, hoog genoeg om in te zitten. Op te bergen in 2 x 5 liter zakken aan voorvork. Op te zetten in ~20 minuten
Tassen:
Vrijwel alle tassen van Ali om de kosten wat te drukken. Voorvorktassen met bracket voor bevestiging op schroefpunten in voorvork bevielen goed, waterdicht, tas is perfect in houder te bevestigen.
Zadeltas is ook een dikke aanrader. De tas zelf is van goede kwaliteit, waterdicht en echt groot. Door de stabilizer set zit de tas mooi strak onder het zadel zonder te slingeren. En bijkomend voordeel is dat je op deze manier twee extra bidons mee kan nemen.
Stuurrol van 11 liter beviel ook goed, frametas ook alleen is deze niet helemaal waterdicht.
Foto's:
:strip_exif()/f/image/3JiHTvSiDxQCceRXf3087rmK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/woRvqiygaNnuJK3HAZ3oQsq3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4Bq9YQ8HI76wf5QK1z20rX9P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cLwa4SLPpU23C48Fn6pe353F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mNP1cGLJ0q1zo44F0nf8fbk0.jpg?f=fotoalbum_large)
Toffe route. 1tje om te onthouden. Heb je even gevolgd op Strava om dit later nog eens terug te kunnen vinden. 2x 5 liter voorop is voldoende? Ik twijfel nog of een 10 liter tas niet te groot en bulky gaat worden.
Heeft je fiets 2x11 of 2x12?its_me_ schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:55:
Sinds mei ook in het bezit van mijn eerste gravelbike, een Cannondale Topstone 1. Ik ben er erg blij mee. Dit is mijn eerste sportieve fiets en deze bevalt mij zeer goed. Ondertussen een kleine 800km mee gereden.
Ik heb er in Nederland aardig wat kilometers mee over de weg gereden en vooral in het buitenland ook flink wat stukken door de bergen en daarbij ook over onverharde paden.
Sommige stukken stijgen over wat grotere lengtes >12-15% en dan merk ik dat ik juist een kleiner blad mis. Kan dit kloppen? Wat zouden jullie ervaren gravelaars aanraden? Of is mijn conditie te slecht?
2x5 aan voorvork voor tent (1 tas buitentent, andere tas binnentent stokken en haringen), 11 liter stuurrol (die ik 2/3 vulde anders lukte schakelen met mijn mechanische grx groepset niet meer, gevuld met slaapzak en pannetje), 10 liter frame tas (kookspullen, shampoo enzo, bril, zonnebrand, koekrepen, zakje pasta) en 13 liter zadeltas. En klein top tube tasje voor regenjas en powerbank, en bottom bracket bidon met binnenband, gereedschap en klein spul zoals reserve remblokjesGuido7619 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:21:
[...]
Toffe route. 1tje om te onthouden. Heb je even gevolgd op Strava om dit later nog eens terug te kunnen vinden. 2x 5 liter voorop is voldoende? Ik twijfel nog of een 10 liter tas niet te groot en bulky gaat worden.
ik heb een Topstone Carbon 2L met GRX 810 2x11 speed en deze heeft standaard ook 48/31 x 11-34.its_me_ schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:55:
Voor een ultra-tocht door Duitsland met veel hoogtemeters heb ik er een 2x mullet van gemaakt met een 10 speed Goatlink en een 11-40 XT cassette.
Het schakelt op sommige tandwielen wel trager maar het lagere verzet was zeer welkom.
Mijn fiets was met alle bagage en 2 bidons erop ongeveer 22 kg.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UJV7OYIhW1w3I5AUgNYRqPvM.jpg?f=user_large)
Verdere setup:
Tassen: Tailfin Aeropack, Agu frametas, Apidura toptube tas, Restrap aerobar tas, gereedschapbidon.
Verlichting: Supernova M99 + BM Ixo Core voorlampen. Cateye Omni 5 + Sigma Blaze led. Knog Blinder.
Fouriers aerobar.
Bagage mee:
slaapzak, slaapmatje, bivy, regenkleding, reserve kleding, repen, gels.
[ Voor 14% gewijzigd door Stetho op 09-08-2025 11:54 ]
I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?
Dat is als een spelletje spelen in easy modus. 2x12 speed kan je niet zo heel veel mee.
Werkt een goatlink niet met 12 speed?mhr-zip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:08:
[...]
Dat is als een spelletje spelen in easy modus. 2x12 speed kan je niet zo heel veel mee.
Hij wil.
Je hebt geen 11-40 cassettes
Hij wil.
Recent, tijdens mijn vakantie, een Canyon Grail CF SLX 8 AXS gekocht. Vandaag terug van vakantie en de fiets in elkaar gezet. Wat me direct opviel was dat de cassette inclusief de body los was van de naaf. Gelukkig er weer in gekregen, maar nu de fiets in elkaar zit vind ik hem wel een beetje ratelen. Ik heb ook een carbon Sensa Giulia racefiets (Shimano 105 Di2) en die ratelt zeker niet zo hard. Ik heb er een filmpje van gemaakt en ben benieuwd of dit voor jullie normaal is of niet. Ik ga het liefste morgen er direct op fietsen, maar twijfel dus nog omdat ik niet weet of hij wel helemaal in orde is.
Zie: YouTube: Canyon Grail gearing/chain
Je kan in de sram app de cassette trimmen met kleine stapjes. Dit zou het geratel moeten doen stoppen ..rogiertw schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:49:
Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar dan hoor ik het graag.
Recent, tijdens mijn vakantie, een Canyon Grail CF SLX 8 AXS gekocht. Vandaag terug van vakantie en de fiets in elkaar gezet. Wat me direct opviel was dat de cassette inclusief de body los was van de naaf. Gelukkig er weer in gekregen, maar nu de fiets in elkaar zit vind ik hem wel een beetje ratelen. Ik heb ook een carbon Sensa Giulia racefiets (Shimano 105 Di2) en die ratelt zeker niet zo hard. Ik heb er een filmpje van gemaakt en ben benieuwd of dit voor jullie normaal is of niet. Ik ga het liefste morgen er direct op fietsen, maar twijfel dus nog omdat ik niet weet of hij wel helemaal in orde is.
Ik herken het geluid, ik heb een mix van een E1 red cassette, een E1 red ketting, een Force D2 rear derailleur en Rival wide front chainrings.rogiertw schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:49:
Heb je de ketting uit de doos überhaupt volledig degreased en opnieuw gesmeerd met olie/wax? Dit zal al een slok op een borrel schelen namelijk.
Verder zal de ketting nog op de cassette en de chainring moeten inrijden een paar honderd kilometer.
Mijn 2 cents na het onderzoeken van de voor -en nadelen tussen SRAM en Shimano avonden lang is dat de algemene consensus is dat Shimano nu eenmaal een stillere drivetrain weet te produceren. Sram zal (kennelijk) altijd iets luider zijn.
Op je filmpje vind ik het geluid niet heel overdreven, ik denk dat het met een gewaxte chain (na volledig degreasen) én het inlopen op de onderdelen een heel eind los zal lopen, met inachtneming van bovenstaande bevindingen.
Dit lijkt me alleen van toepassing als het shiften niet soepel loopt, in de video is hiervan geen sprake aangezien hij de drivetrain in het algemeen al luid vindt.Cloclo100 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:10:
[...]
Je kan in de sram app de cassette trimmen met kleine stapjes. Dit zou het geratel moeten doen stoppen ..
[ Voor 10% gewijzigd door r0g3r op 09-08-2025 23:19 ]
Ik heb niks met de ketting gedaan out of the box. Is het vet wat er standaard op zit niet goed?r0g3r schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:18:
[...]
Ik herken het geluid, ik heb een mix van een E1 red cassette, een E1 red ketting, een Force D2 rear derailleur en Rival wide front chainrings.
Heb je de ketting uit de doos überhaupt volledig degreased en opnieuw gesmeerd met olie/wax? Dit zal al een slok op een borrel schelen namelijk.
Verder zal de ketting nog op de cassette en de chainring moeten inrijden een paar honderd kilometer.
Mijn 2 cents na het onderzoeken van de voor -en nadelen tussen SRAM en Shimano avonden lang is dat de algemene consensus is dat Shimano nu eenmaal een stillere drivetrain weet te produceren. Sram zal (kennelijk) altijd iets luider zijn.
Op je filmpje vind ik het geluid niet heel overdreven, ik denk dat het met een gewaxte chain (na volledig degreasen) én het inlopen op de onderdelen een heel eind los zal lopen, met inachtneming van bovenstaande bevindingen.
[...]
Dit lijkt me alleen van toepassing als het shiften niet soepel loopt, in de video is hiervan geen sprake aangezien hij de drivetrain in het algemeen al luid vindt.
[ Voor 8% gewijzigd door Cloclo100 op 10-08-2025 06:40 ]
Ik heb niks met de cassette gedaan uit de doos. Behalve dat ik de body weer in de naaf heb gekregen. Staat ook nergens in de beschrijving van Canyon dat ik aan de slag moet met het aanspannen van de ketting....Cloclo100 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 06:39:
Schakelt hij wel vlot? Is het geluid er bij elk kransje? Micro-adjust kan wel degelijk geratel verminderen. Ik heb trouwens al meerdere keren mijn aandrijving volledig vervangen en die liep dan van het begin heel soepel, dus een paar 100km inrijden daar zou ik mijn hoop niet op richten. Je hebt toch zeker de cassette aangespannen? (40nm)
Ik zei dan ook aanspannen van de cassette ipv ketting. Misschien zit deze niet helemaal vast. En die andere vragen ?rogiertw schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:05:
[...]
Ik heb niks met de cassette gedaan uit de doos. Behalve dat ik de body weer in de naaf heb gekregen. Staat ook nergens in de beschrijving van Canyon dat ik aan de slag moet met het aanspannen van de ketting....
klopt, ik zette per ongeluk ketting neer.... moest cassette zijn.Cloclo100 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:27:
[...]
Ik zei dan ook aanspannen van de cassette ipv ketting. Misschien zit deze niet helemaal vast. En die andere vragen ?
Hij schakelt prima en inderdaad bij ieder kransje maakt hij het geluid
Als je een nieuwe ketting koopt, zit er normaliter een plakkerige laag 'transportvet' op, zodat de ketting tot het moment dat 'tie verkocht wordt niet gaat roesten. Deze laag is doorgaans niet het beste smeermiddel en de meesten zullen de nieuwe ketting dan ook eerst volledig ontvetten met bijv. wasbenzine.rogiertw schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:20:
[...]
Ik heb niks met de ketting gedaan out of the box. Is het vet wat er standaard op zit niet goed?
Nu weet ik niet of, als je een afgemonteerde fiets bij Canyon koopt, zij deze stap al voor de consument uitvoeren, maar je kunt het makkelijk testen of je ketting niet heel plakkerig/stroperig aanvoelt.
Verder vind ik het geluid van je drivetrain zoals gezegd niet opvallend luid, het beste zou je eens kunnen vergelijken met een bezoekje aan een showroom ergens en de verschillende groepen/merken horen.
Mijn drivetrain is net na het waxen (squirt) ook maar de eerste 20km echt stil, daarna begin ik het voorblad al weer te horen, ik vermoed ook deels omdat dat het goedkoopste onderdeel bevat, de Rival kettingbladen, die, i.t.t. bij Force, niet uit 1 geheel bestaan.
Heb lang geleden wel eens wat lol gehad met mountainbikes (het bouwen was de helft van de fun).
Maar wil nu als oude lul wat aan de conditie doen en wat bekenden van mij doen gravel tochtjes, dat wil zeggen hier in het Twentse landschap toeren en de grens over door de bossen.
Nu zou ik graag weer zelf wat bouwen, maar tijd.
Dus heb even wat fietsen opgezocht en twijfel even sterk wat wijsheid is.
Ik begon met kijken naar een cube nuroad, al snel zag ik dat voor iets meer je al een nuroad pro hebt en dan dus shimano afgemonteerd.
Maar is dat een beetje een goede optie?
Ik kwam namelijk ook een Stevens vapor tegen voor een goede prijs en die is dan net iets goedkoper dan een nuroad pro en de stevens is dan met shimano grx.
Wat is wijsheid? klopt het dat die cube iets handiger is als ik ooit een keer een twee daags tripje wil doen?
en
Hoeveel verschil zit er tussen cues en grx?
Of is er nog een optie rond het 1000,- a 1300,- segment wat ook nog de moeite kan zijn?
Shimano GRX is er in verschillende soorten en maten. Je schrijft "Shimano afgemonteerd" maar met welke Shimano-serie is onduidelijk.kneusteun schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:59:
Even een n00b vraag.
Heb lang geleden wel eens wat lol gehad met mountainbikes (het bouwen was de helft van de fun).
Maar wil nu als oude lul wat aan de conditie doen en wat bekenden van mij doen gravel tochtjes, dat wil zeggen hier in het Twentse landschap toeren en de grens over door de bossen.
Nu zou ik graag weer zelf wat bouwen, maar tijd.
Dus heb even wat fietsen opgezocht en twijfel even sterk wat wijsheid is.
Ik begon met kijken naar een cube nuroad, al snel zag ik dat voor iets meer je al een nuroad pro hebt en dan dus shimano afgemonteerd.
Maar is dat een beetje een goede optie?
Ik kwam namelijk ook een Stevens vapor tegen voor een goede prijs en die is dan net iets goedkoper dan een nuroad pro en de stevens is dan met shimano grx.
Wat is wijsheid? klopt het dat die cube iets handiger is als ik ooit een keer een twee daags tripje wil doen?
en
Hoeveel verschil zit er tussen cues en grx?
Of is er nog een optie rond het 1000,- a 1300,- segment wat ook nog de moeite kan zijn?
Geef even linkjes naar de fietsen die je benoemt - dan kunnen mensen je waarschijnlijk een stuk makkelijker helpen.
VS
https://www.12gobiking.nl/stevens-vapor-1-x-11
Dit zijn de voornaamste twee waar ik tussen twijfel.
Deze -> https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-ex
Daar heb je een 1x12 GRX shimano.
[ Voor 16% gewijzigd door Predator op 11-08-2025 10:12 ]
Zondermeer de Stevens; als je kunt leven met die kleur-stelling. De fiets is op alle vlakken beter uitgerust, lichter, goedkoper.kneusteun schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:06:
https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-pro
VS
https://www.12gobiking.nl/stevens-vapor-1-x-11
Dit zijn de voornaamste twee waar ik tussen twijfel.
Het enige wat out-of-the-box opvalt is de gebruikte cassette, ze hebben daarop een 11-34 cassette geplaatst, volgens de specificaties. Dat vind ik wel wat beperkt voor gravellen, dan zou ik toch wel de voorkeur geven aan een cassette waar je minimaal wel 1:1 kunt rijden; maar dat is snel te fixen, lijkt me, bijvoorbeeld met een XT M8000 cassette met 11/40 oid.
Die staat inderdaad wel heel scherp geprijstjoker1977 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:22:
[...]
Zondermeer de Stevens; als je kunt leven met die kleur-stelling. De fiets is op alle vlakken beter uitgerust, lichter, goedkoper.
Het enige wat out-of-the-box opvalt is de gebruikte cassette, ze hebben daarop een 11-34 cassette geplaatst, volgens de specificaties. Dat vind ik wel wat beperkt voor gravellen, dan zou ik toch wel de voorkeur geven aan een cassette waar je minimaal wel 1:1 kunt rijden; maar dat is snel te fixen, lijkt me, bijvoorbeeld met een XT M8000 cassette met 11/40 oid.
Maar ja, die cassette vanachter, daar moet je toch geen erg lastige klim mee gaan doen. Dat is echt wel eerder voor de weg. Dat is erg vreemd.
Enige wat ik mij afvraag is of hij eventueel geschikt is om tassen op te gooien.... (heb vanwege mijn ADV motor al heel veel UL spul voor kamperen)
Die cube heeft duidelijk punten voor bevestiging, of is dat helemaal niet nodig?
Ja precies, alleen ga ik dan van 1000, maar 1200 naar 1400....Predator schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:11:
Die Cube is wel niet met GRX, je neemt dan beter een Nuroad EX. (die heb ik trouwens zelf).
Deze -> https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-ex
Daar heb je een 1x12 GRX shimano.
Volgens Stevens zelf:GWBoes schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:35:
@joker1977 Volgens de specificaties zit er ook een RD810 op, wat eigenlijk de 2x11 derailleur is. Dus de 11-34 is het grootst wat er op kan.
RD-RX810-D
11-speed
Direct Mount
Total capacity: 40 T
Wel dunnee bandjes, maar kan max 42mm staat er.
Kijk vooral naar de geometrie.
Klinkt nog redelijk normaal. Het zal wat minder worden, maar SRAM maakt iets meer geluid. Ketting zou je wat kunnen ontvetten. Dat kan gewoon met schoonmaakmiddel uit de handel. Benzine etc. is onnodig milieubelastend, daarnaast is het kankerverwekkend. Dus dat advies moet je negeren.rogiertw schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:49:
Ps. Ik heb drie fietsen met SRAM. 1x Rival, 1x Force en 1x GX. Ik herken het wel. Het frappante is dat mijn Force fiets meer geluid maakt dan mijn Rival fiets.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Formeel heb je gelijk. Maar op het internet is genoeg info te vinden dat men er een 11-40 cassette in steekt zonder problemen.GWBoes schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:35:
@joker1977 Volgens de specificaties zit er ook een RD810 op, wat eigenlijk de 2x11 derailleur is. Dus de 11-34 is het grootst wat er op kan.
Maar het is een faire opmerking; als je dat risico niet wilt lopen cq. volgens Shimano-specs wilt fietsen moet je dus de keus maken of je dan genoegen neemt met 40:34 gearing of dat je verder kijkt.
capacity ja, dat is voor+achter: (48-31)+(34-11)=17+23=40hammy87 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:41:
[...]
Volgens Stevens zelf:
RD-RX810-D
11-speed
Direct Mount
Total capacity: 40 T
Max achter is alsnog 34 (volgens de officiële specificaties, kan wel meer)
Ik zit dus in team Stevens (zeker als die zo licht is = bedankt voor de tip, als mijn crosser het begeeft weet ik wat kopen).
[ Voor 21% gewijzigd door jorrefunk op 11-08-2025 11:06 ]
Ik heb 52/36 met 30/11 en "een stukje 10%" is prima daarmee. Maar langdurig.. geen feest met mijn zwakke pootjes. En dat is op asfalt.Predator schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:14:
Ik denk dat die 40T-34T nog te doen is als je tijdens het klimmen graag op de trappers loopt.
Maar al zittend klein draaien, dan gaat soms net wat te moeilijk zijn denk ik. Toch voor mij
+10% bergop kan ik daar niet mee rijden in die ratio...
Ik kan me voorstellen dat op een onverharde ondergrond je dan toch graag wat overhoudt!
De Cube heeft wat meer de 'moderne' gravel geometrie, wat hoger en langer.
Beiden trouwens een lage BB drop ook.
[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 11-08-2025 12:10 ]
Dus de ene is aggressive en race, de ander wat meer toer?
Ik zal het makkelijk maken: Cube.kneusteun schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:35:
Hoop, fiets lingo![]()
Dus de ene is aggressive en race, de ander wat meer toer?
Maak maar een polletje en dan kies je de fiets die de meeste stemmen krijgt
Op hun site staat ook de verschillen wel een beetje uitgelegd over de verschillen tussen een crossfiets, gravel of racefiets. In dit verhaal lijkt de Stevens wat meer te neigen naar een crossfiets, en de Cube naar een gravelfiets. De Stevens zit daarmee wat meer rechtop en stuurt wat makkelijker, de Cube is wat meer bedoeld om veel stabiliteit te geven en is ondanks een relaxte houding wel iets beter qua aerodynamica.
Die discussie over bereik hangt heel erg af van waar je wilt fietsen, hoe sterk je bent en wat je comfortabel bent. Ik draai zelf 50-34 voor en 11-34 achter en kom daarmee wel weg op Nederlands gravel inclusief Limburg en de Veluwe. In de Alpen gebruik ik dezelfde verhouding op de weg, en dat gaat ook prima. In Sauerland met gravelwielen, bepakking en steile klimmen (15%) was het dan wel weer harken. Maar iemand anders z'n voorkeur kan weer anders zijn. Ik weet ook niet hoe steil & hoe lang de klimmetjes in Twente zijn...
Het heeft een tijd geduurd, maar afgelopen weekend hebben we 'm dan eindelijk gereden - haha!RR46 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:27:
@TommyGun mooie avonturen!
De route kan ik helaas niet zien, maar diverse routes gereden in/om/door Vossenack/Hurtgenwald.
GR DE Vossenack - Hürtgenwald 77 km
75,71 km
1.573 hm
Gemiddelde van 15,2kmh
Pittige route zeg, en dat het iets van 28 graden was hielp (bij mij) ook niet. Zwaar voornamelijk door het klimmen natuurlijk, maar (zoals je ook vaak in Z-Limburg of de Ardennen hebt) kun je ook bij het afdalen zelden bijkomen (stenen, stuiteren, dat soort dingen).
Wel vrijwel alles gefietst, en de vergezichten maakten veel goed
:strip_exif()/f/image/SjbnXWxN0cRY98rnmytcXDo2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qP9UJNgHGiyEjDvBfYIPCzNi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0V3oisQrGm6wO2sDJapZqUhS.jpg?f=fotoalbum_large)
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Jup, ik ga even kijken of dat lukt.PietervSk schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:22:
Of ga gewoon langs bij 12Gobiking en vraag of je ze allebei even mag testen op dat baantje van ze.
Op hun site staat ook de verschillen wel een beetje uitgelegd over de verschillen tussen een crossfiets, gravel of racefiets. In dit verhaal lijkt de Stevens wat meer te neigen naar een crossfiets, en de Cube naar een gravelfiets. De Stevens zit daarmee wat meer rechtop en stuurt wat makkelijker, de Cube is wat meer bedoeld om veel stabiliteit te geven en is ondanks een relaxte houding wel iets beter qua aerodynamica.
Die discussie over bereik hangt heel erg af van waar je wilt fietsen, hoe sterk je bent en wat je comfortabel bent. Ik draai zelf 50-34 voor en 11-34 achter en kom daarmee wel weg op Nederlands gravel inclusief Limburg en de Veluwe. In de Alpen gebruik ik dezelfde verhouding op de weg, en dat gaat ook prima. In Sauerland met gravelwielen, bepakking en steile klimmen (15%) was het dan wel weer harken. Maar iemand anders z'n voorkeur kan weer anders zijn. Ik weet ook niet hoe steil & hoe lang de klimmetjes in Twente zijn...
Het is nogal een pokke eind, 5 uur voor even een fiets testen.
Dus even combineren met wat anders denk ik.
Ja heel wat, maar nog niks kunnen vinden die deze fiets heeft staan.418O2 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:52:
Er zijn wel meer fietsenzaken in Nederland. Mantel niet meer in de buurt?
Maar heb in ieder geval hun tool gebruikt alvast en dat komt toch wel midden in de 58cm uit.
Bedankt in elk geval voor de info, we gaan zien wat het wordt
Ben ook wel weer iemand dat als het allemaal bevalt dan zal er vast snel wel weer wat anders bij komen of aangepast worden.
Ik en hobby's (6 motoren in en om het huis staan ondertussen
Ik zie in je profiel Enschede staan, dan ben je toch gewoon met twee uurtjes in Moordrecht?kneusteun schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:52:
[...]
Jup, ik ga even kijken of dat lukt.
Het is nogal een pokke eind, 5 uur voor even een fiets testen.
Dus even combineren met wat anders denk ik.
Klopt, ik had mijn navigatie nog op snelwegen vermijden staanDuclaasie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:32:
[...]
Ik zie in je profiel Enschede staan, dan ben je toch gewoon met twee uurtjes in Moordrecht?
Tussen Enschede en Moordrecht zijn er echt nog wel de nodige goede FM’s te vinden.Duclaasie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:32:
[...]
Ik zie in je profiel Enschede staan, dan ben je toch gewoon met twee uurtjes in Moordrecht?
Om 2 uur te rijden, matig advies te krijgen en binnen op een niets zeggend baantje te fietsen.
Kans dat de fiets wel op voorraad staat, maar er of niet is of niet gemonteerd staat dat je er überhaupt op kan rijden.
Volgens mij heb ik nog steeds retour recht, dus bestel wel, aangezien alles erop wijst dat 58 mijn maat gaat zijn.
Ik zie dat dit ding bij veel andere toko's nog steeds 1800,- kost, dan durf ik best een gokje te nemen.
En volgens mij is het echt wel een hele scherpe prijs,zeker als ik wat reviews online lees waar hij beoordeelt wordt op zijn originele prijs.
Online staat bij normale fietsenmakers de adviesprijs. Ik snap dat het heel eng is om binnen te stappen en met iemand te praten en onderhandelen.kneusteun schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:39:
Kijk als het nu een fiets van 3k is was het geen issue geweest.
Volgens mij heb ik nog steeds retour recht, dus bestel wel, aangezien alles erop wijst dat 58 mijn maat gaat zijn.
Ik zie dat dit ding bij veel andere toko's nog steeds 1800,- kost, dan durf ik best een gokje te nemen.
En volgens mij is het echt wel een hele scherpe prijs,zeker als ik wat reviews online lees waar hij beoordeelt wordt op zijn originele prijs.
Dus dit is overmacht, zit niks anders op dan 12go.
Gewoon even langsgaan bij Leenders, daar hebben ze o.a. ook Cube gravelfietsen staan en een grote indoor testbaan. Je mag er ook op hun fietsen buiten even een rondje op fietsen. Kun je even de maat testen en advies inwinnen.kneusteun schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:39:
Kijk als het nu een fiets van 3k is was het geen issue geweest.
Wat? waar gaat dit over dan?mhr-zip schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:12:
[...]
Online staat bij normale fietsenmakers de adviesprijs. Ik snap dat het heel eng is om binnen te stappen en met iemand te praten en onderhandelen.
Dus dit is overmacht, zit niks anders op dan 12go.
Hoezo eng? wat een aanname? ik heb besteld, ik zie het wel.
Mocht ie niet bevallen gaat ie terug en dan kijk ik wel even verder.
En ja ik ken broekhuis, ten tijden van Ten Tusscher. Heb daar ooit gratis mogen winkelen vanwege Shimano win actie.
:strip_exif()/f/image/dR0D8pUbCzo7psOI6QskIRqN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tk2qBg9YyalTSJk8bJRVgdAK.jpg?f=fotoalbum_large)