Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 81 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:11
Nog even ter aanvulling voor mensen die op zoek zijn naar lichtere verzetten: Shimano Cues kan in een 2x setup een 11x45 cassette aan. Cues wordt vooral geleverd op goedkopere modellen, maar als je op zoek bent naar een gravelfiets voor bikepacking dan is dit wellicht het overwegen waard.

Hij wil.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:38
its_me_ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:13:
[...]

Mijn fiets heeft 2x12.

Dank voor het meedenken en jullie ervaringen @Requiem19 @Kluus @klaaas en @Stetho.

Een Sunrace 11-42 12s zou dan de handigste oplossing zijn lijkt me? Moet ik dan ook nog een goatlink toepassen of kan ik mijn huidige cassette één op één verwisselen?
Je kan kijken of andere mensen deze combi werkend hebben gekregen.

Meestal vind je wel iets op Reddit of Weightweenies. Zo niet, dan zit je op Tweakers. Dus succes met tweaken en we lezen de resultaten wel 8)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Stetho
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:23
its_me_ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:13:
[...]
Moet ik dan ook nog een goatlink toepassen of kan ik mijn huidige cassette één op één verwisselen?
Ik heb eerst zonder geprobeerd met een nieuwe (langere) ketting.
Uiteindelijk toch een Goatlink 10S gebruikt en daarmee schakelde het bij mij iets beter.
Slechts op 1 overgang is het echt minder dan met de 11-34 cassette.

Zonder Goatlink stond mijn derailleur ver naar achter door de uitgedraaide B-schroef.
Hierdoor schakelde het lastiger naar de grotere tandwielen.

Maar een nieuwe ketting en cassette heb je toch nog, dus gewoon eerst daarmee proberen.

I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-12 14:46
Eén van de mooie dingen aan gravel fietsen vind ik dat je voornamelijk door de natuur fiets, en niet langs een autoweg.
Als je mazzel hebt zie je nog eens een ree'tje of een wild zwijn.

Maar dan komt er een hippe gravelfietser aan met een zo lui mogelijke vrijloop hub (heet dat zo?): WWRRRRRRRRRRRRRRRRR! :X
En weg is de stilte en rust in de natuur.

Ik begrijp dit niet zo goed. Op een wegfiets, sure, maar in de natuur? Als alle fietsers dit zouden doen wordt het echte en taken herrie op sommige fietspaden. Het mooie aan fietsen is toch juist dat het bijna geruisloos is?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:42
Impstoker schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:15:
Eén van de mooie dingen aan gravel fietsen vind ik dat je voornamelijk door de natuur fiets, en niet langs een autoweg.
Als je mazzel hebt zie je nog eens een ree'tje of een wild zwijn.

Maar dan komt er een hippe gravelfietser aan met een zo lui mogelijke vrijloop hub (heet dat zo?): WWRRRRRRRRRRRRRRRRR! :X
En weg is de stilte en rust in de natuur.

Ik begrijp dit niet zo goed. Op een wegfiets, sure, maar in de natuur? Als alle fietsers dit zouden doen wordt het echte en taken herrie op sommige fietspaden. Het mooie aan fietsen is toch juist dat het bijna geruisloos is?
die hubs zijn voor weg, gravel en mtb niet heel anders.

Mijne is niet heel luid, maar luid genoeg om te horen. Sommige kicken er op als het heel hard is, geen idee waarom.

Dit wordt vast een overloos lange discussie, net als die over helmen

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:07
Diegene die er op kicken zijn denk ik de personen die vroeger op hun kinderfiets met een knijper een stuk karton tegen de spaken lieten ratelen (of met een schoenenpoetsdoosje). Volgens mij heet dat een fietsklepper. Ze zitten nu in de fase dat ze weer teruggaan naar die tijd :)

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:19
Welke vrijloopnaven zijn eigenlijk stil en welke maken lawaai? Zijn er bepaalde metselen notoir stil of lawaaiiger? Ik vind de vrijloopnaaf van mijn DT-Swiss Geavel LN wielen bijvoorbeeld best wel stil

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:12
Meer tandjes is sws toch meer geluid?

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:50

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

@ElGreco kom er maar even in met een lesje over 3-pawl, 18/36/54 ratchet hubs ...

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-12 10:10
Minder vet is ook meer geluid. Vind ik persoonlijk dan weer niet zo vet :)

Gravel LN naaf inderdaad mooi stil. Anders lekker blijven doortrappen!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:00
Is er hier iemand die dit jaar of in 2024 de gravelwedstijd van de GP Groot Egmond-Pier-Egmond gereden heeft? Hoe is dit bevallen en met welke banden heb je deze gereden? Ik zit eraan te denken om in 2026 mee te doen. Ik heb verder geen ervaring met strandracen.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-12 21:35

MJV

Ratchet naven zijn in de regel stiller dan de beruchte Chris King (niet te betalen) en Hope naven. Ook de DT Swiss 240s zijn vrij luid meen ik.

Shimano heeft een paar jaar geleden met allerlei marketing eromheen een mtbnaaf op de markt gebracht die superstil was, zodat de rijder zich beter zou kunnen concentreren. Die was overigens even stil dan de vrij onverwoestbare XT naven (M756 oid) die ik 10 jaar geleden had.

Ik vind een beetje geluid af en toe wel handig, een kun je nietsvermoedende voorgangers of stadsfietsers er toch op attenderen dat je achter ze zit, zonder meteen nerveus te gaan roepen of bellen.

@Requiem19 ik denk dat dat klopt, in combinatie met het aantal palletjes. DT Swiss naven heb ik met drie gezien, Hope naven met 4.

[ Voor 9% gewijzigd door MJV op 14-08-2025 21:28 ]

• Duclaasie
De nieuwe DT-Swiss naven hebben geen palletjes, maar een star Ratchet. Standaard zit er in mijn LN wielen 18T, maar 54 past er ook in. Mijn logica zegt dan dat de frequentie met een factor 3 zal verhogen, maar dat de tandjes waarschijnlijk kleiner zijn en de naaf dus niet luider zou zijn. Maar of dat in de praktijk ook zo is weet ik dus niet…

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12 08:44
@MJV Die shimano sylence hubs waren al vrij snel door shimano gecancelled wegen problemen met betrouwbaarheid,
Maar de meeste huidige shimano hubs zijn vrij stil. Bij mijn rachet naven doe ik er meestal een beetje vet bij zodat ze ook wat stiller worden.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:15

Kluus

Gang is alles

Ik vind DT altijd wel OK, ik gebruik meestal de 36 ratchets (road/gravel) en alleen op de MTB 54 ivm de technische voordelen en niet voor het geluid ;) al vind ik het geluid daarvan persoonlijk wel iets vetter. Allemaal DT swiss naven dus.

Een maatje van mij heeft op de weg een naaf… Als ik samen met hem in de afdaling zit krijg ik op den duur gewoon hoofdpijn, dat vind ik dus té. ;) Volgens mij is dat cadex (Giant tcr) geen idee wat voor naaf die gebruiken.

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-12 08:32
Duclaasie schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:46:
De nieuwe DT-Swiss naven hebben geen palletjes, maar een star Ratchet. Standaard zit er in mijn LN wielen 18T, maar 54 past er ook in. Mijn logica zegt dan dat de frequentie met een factor 3 zal verhogen, maar dat de tandjes waarschijnlijk kleiner zijn en de naaf dus niet luider zou zijn. Maar of dat in de praktijk ook zo is weet ik dus niet…
Zo nieuw is dat toch niet meer hoor ;-)

Meer tandjes = meer aangrijp momenten = luider.

Een beetje ratel is leuk, maar 54T op een gravelbike is erg overkill als je het mij vraagt. Terwijl ik het op de mtb wél fijn vind.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:32

_Eend_

🌻🇺🇦

Het geratel gebruik ik regelmatig als alternatieve fietsbel, om even te laten weten dat ik er ben. Grappig genoeg moet dat vrijwel altijd bij mensen met spiegeltjes op het stuur :P Die mensen stuiteren ook zowat van hun fiets af als ik mijn fietsbel gebruik..

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:28
_Eend_ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 06:24:
Het geratel gebruik ik regelmatig als alternatieve fietsbel, om even te laten weten dat ik er ben. Grappig genoeg moet dat vrijwel altijd bij mensen met spiegeltjes op het stuur :P Die mensen stuiteren ook zowat van hun fiets af als ik mijn fietsbel gebruik..
Precies dat idd. Ik voel me altijd ergens een beetje aso als ik mijn bel gebruik, dus voeg er altijd een goedendag aan toe. Nu heb ik sinds twee weken een nieuwe wielset met een naaf van Hope, maar deze is verrassend stil. Toch maar weer mn bel gebruiken.

Ik ben van plan morgen een mooi rondje te gaan fietsen. Een beetje in de buurt van Ede/Wageningen/Arnhem.
Iemand nog een mooi Komoot linkje naar een route van een km of 100?

PSN ID Binloading_nl

• klaaas
steefje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:14:
[...]
Ik ben van plan morgen een mooi rondje te gaan fietsen. Een beetje in de buurt van Ede/Wageningen/Arnhem.
Iemand nog een mooi Komoot linkje naar een route van een km of 100?
Deze zijn ms wat aan de lange kant. Laat maar weten als je een kortere wilt.

Hij wil.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-12 23:18
_Eend_ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 06:24:
Overigens wel jammer dat die spiegels er alleen voor de sier op de fiets zitten. Of zijn ze bedoeld om makeup bij te werken voordat je een terras op gaat.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:21:
Hier in Reykjavik in de lokale brouwerij hebben ze een Lauf aan muur hangen. Zoek de bieropener! Geniale plek!

[Afbeelding]

In de binnenlanden kwam ik nog een stel tegen op Grizls. Flinke stresstest voor je fiets en lijf hier met de "wegen" en elementen, respect voor deze bikepackers.
Ja ik kende deze bieropener al, is ook los te bestellen:
https://www.laufcycles.com/product/lauf-bottle-opener

Ik wilde hem bestellen voor mijn Grizl (volgens mij zijn die mount schroefjes redelijk universeel) maar die prijs gaat nog x2,5 ofzo voor de verzendkosten, dat wordt me te gortig.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Overigens met betrekking tot de spiegel discussie, ik moet zeggen dat het mij de laatste tijd juist op valt hoe snel mensen (met spiegels) aan de kant gaan als je belt, het is lang geleden dat ik het ritueel van discussieren met de partner en omkijken etc etc gezien heb.

Ik had juist het idee dat de spiegels beter gebruikt worden. Soms hoef ik niet eens te bellen en zie ik de buitenste actief zijn spiegel checken. Mag ook wel eens gezegd worden, er is hoop. ;)

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-12 23:22
Stillekracht schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:51:
Diegene die er op kicken zijn denk ik de personen die vroeger op hun kinderfiets met een knijper een stuk karton tegen de spaken lieten ratelen (of met een schoenenpoetsdoosje). Volgens mij heet dat een fietsklepper. Ze zitten nu in de fase dat ze weer teruggaan naar die tijd :)
Present! :)

www.vanspeykwheels.nl

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-12 23:22
dreameater schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:00:
@ElGreco kom er maar even in met een lesje over 3-pawl, 18/36/54 ratchet hubs ...
Euh? Wat? Heb ik wat gemist? Vakantie hier. Wat wil je weten.
Jij hebt sowieso een van de mooiste naven.

www.vanspeykwheels.nl

• Duclaasie
wisselwerking schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:44:
[...]

Overigens wel jammer dat die spiegels er alleen voor de sier op de fiets zitten. Of zijn ze bedoeld om makeup bij te werken voordat je een terras op gaat.
Die spiegels zijn een signaal “pas op, ik kijk niet uit en ben doof”. Een soort moderne versie van het SH bordje bij slecht horenden. Mensen met een spiegel kijken daar naar mijn idee zelden of nooit in, waarna ze schrikken als je inhaalt. Bellen heeft veelal geen zin, want de hoge tonen van mijn Spurcycle bel werken blijkbaar alleen op kinderen. Van een welgemeende goedendag schrikken ze vaak zo hard, dat het een wonder is dat het meestal goed gaat.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:01
Geniaal is dat! Die mensen moeten wel een heel slecht geweten hebben…

• steefje
bwernsen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:42:
Geniaal is dat! Die mensen moeten wel een heel slecht geweten hebben…
Heb ik ook altijd hoor. In eigen gedachte verzonken! En laten we wel wezen. Het fietspad of waar we ook fietsen is van ons allemaal en we zullen rekening met elkaar moeten houden. Ook dat mensen soms in hun eigen gedachten zitten of zijn afgeleid door iets anders.

PSN ID Binloading_nl

• steefje
klaaas schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:35:
[...]

Zit er ook een bij van 100 zie ik, dat is prima. Ga ik morgen eens proberen!

PSN ID Binloading_nl

• klaaas
steefje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

Zit er ook een bij van 100 zie ik, dat is prima. Ga ik morgen eens proberen!
Die van 100km door de KD zal nu wel aardig wat mul zand hebben. De SR van vorig jaar (94km) zal er beter bij liggen. En die komt door de Loenermark die nu in bloei staat. Ik heb er net nog even 1 toegevoegd die vanuit Bennekom de Loenermark aandoet. Ook die zal er grotendeels prima bij liggen.

Hij wil.

• steefje
klaaas schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Die van 100km door de KD zal nu wel aardig wat mul zand hebben. De SR van vorig jaar (94km) zal er beter bij liggen. En die komt door de Loenermark die nu in bloei staat. Ik heb er net nog even 1 toegevoegd die vanuit Bennekom de Loenermark aandoet. Ook die zal er grotendeels prima bij liggen.
Nice die komt nog beter uit voor mij. Hoef ik minder ver met de auto!

PSN ID Binloading_nl

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Afgelopen 2 weken net onder Apeldoorn verbleven en van daaruit wat rond gefietst, maar moet zeggen dat ik de Loenermark kant eigenlijk mooier vind dan wat ik van het Kroondomein heb meegepakt. Maar wellicht heb ik van het laatste nog niet genoeg gezien. Mooie reden om nog eens terug te gaan. 😉

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
Duclaasie schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:39:
[...]

Die spiegels zijn een signaal “pas op, ik kijk niet uit en ben doof”. Een soort moderne versie van het SH bordje bij slecht horenden. Mensen met een spiegel kijken daar naar mijn idee zelden of nooit in, waarna ze schrikken als je inhaalt. Bellen heeft veelal geen zin, want de hoge tonen van mijn Spurcycle bel werken blijkbaar alleen op kinderen. Van een welgemeende goedendag schrikken ze vaak zo hard, dat het een wonder is dat het meestal goed gaat.
Het mooiste is dat als Tina van de bel geschrokken is, ze heel hard gaat roepen naar haar man, die een paar meter verderop fiets. En die hoort er natuurlijk helemaal niks van :)

Ik heb trouwens die BBB fietsbel en die vind ik persoonlijk wel heel schappelijk/vriendelijk klinken.

• klaaas
pjlgt schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:37:
Afgelopen 2 weken net onder Apeldoorn verbleven en van daaruit wat rond gefietst, maar moet zeggen dat ik de Loenermark kant eigenlijk mooier vind dan wat ik van het Kroondomein heb meegepakt. Maar wellicht heb ik van het laatste nog niet genoeg gezien. Mooie reden om nog eens terug te gaan. 😉
Ik vind de Loenermark denk ik ook mooier, maar KD is wel veel groter. En dat kilometers over gravelwegen kunnen rijden heeft toch ook wel wat speciaals. De Elspeter Grindweg afrijden is iets wat je nergens anders in NL zo kunt doen, denk ik. Gelukkig ligt de Loenermark vlakbij allerlei andere gravelgebieden en is dus prima te combineren met allerlei andere mooie gravelpaden.

Hij wil.

• steefje
klaaas schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:35:
[...]

Het die van Bennekom naar Loenen (en terug) geworden. Wilde na een km of 70 niet echt meer lukken en was niet meer vooruit te branden.
Mooie route hoor. Zaten mooie paadjes tussen en die lagen er ook prima bij. Maar een of twee keer moeten afstappen

PSN ID Binloading_nl

• klaaas
steefje schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:56:
[...]

Het die van Bennekom naar Loenen (en terug) geworden. Wilde na een km of 70 niet echt meer lukken en was niet meer vooruit te branden.
Mooie route hoor. Zaten mooie paadjes tussen en die lagen er ook prima bij. Maar een of twee keer moeten afstappen
Ah leuk! Ik ben zelf ook die richting op geweest. Wellicht hebben we elkaar nog onbewust gezien :)

Hij wil.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Die ratchet naven, zijn die niet stiller te maken door wat dikker vet tussen de ratchet tanden te smeren?

Zag zoiets op YouTube toen ik me er in aan het verdiepen was, maar heb er zelf nog geen ervaring mee.
Met palletjes naven heb ik wel eens verkeerd gesmeerd, waardoor ze bleven plakken. Dat was ook een vervelende wandeling... :N

• Stetho
  • Registratie: Oktober 2004
guapper schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:58:
Die ratchet naven, zijn die niet stiller te maken door wat dikker vet tussen de ratchet tanden te smeren?
...
Met palletjes naven heb ik wel eens verkeerd gesmeerd, waardoor ze bleven plakken. Dat was ook een vervelende wandeling... :N
Dat kan ook gebeuren met de ratchets.
Het DT Swiss vet is echt aan te raden om te zorgen dat het niet gaat plakken.

Wat meer van dit vet maakt het wel wat stiller.

I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-12 16:40

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Ik heb EP 00/000 'vet' gebruikt op een 54 ratchet. Alsof er een kat gevilt wordt.

No news is bad news.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
elsegre schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:59:
Ik heb EP 00/000 'vet' gebruikt op een 54 ratchet. Alsof er een kat gevilt wordt.
oz cycle adviseert vet met een dikte van 000 tot max 3 te gebruiken, maar niet dikker. 000 voor de gevilde kat, tot 3 voor een wat beschaafder geluid. Ik kan dat advies niet op waarde schatten.
(YouTube: Change the sound of your hub tabel op 8:18)

[ Voor 4% gewijzigd door guapper op 18-08-2025 12:22 ]

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsbvaKyVbTL9R2FWbVmYXRWTEJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FKzXw4h5SVWFqmMHen2qgLJ.jpg?f=fotoalbum_large
Nou hij is binnen.
Eerste 70km staan erop.

En inderdaad ik denk dat het enigste min puntje is dat ik de zwaarste versnelling nog net iets te licht vind. Dus die pas ik nog even aan, maar voor de rest zit het top en schakelt echt heerlijk!

• 418O2
kneusteun schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:54:
[Afbeelding]
Nou hij is binnen.
Eerste 70km staan erop.

En inderdaad ik denk dat het enigste min puntje is dat ik de zwaarste versnelling nog net iets te licht vind. Dus die pas ik nog even aan, maar voor de rest zit het top en schakelt echt heerlijk!
Wat heb je voor nu? 42?

• kneusteun
40, dus denk dat ik het even met een 42 ga proberen binnenkort.
Het is niet slecht, maar het mag wel ietsje meer zijn.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Met 40x11 zit je bij een cadans van 100 op 48km/u, bij 90 op bijna 44km/u. Trap je niet te zwaar?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• 418O2
blitzkrieg schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:00:
Met 40x11 zit je bij een cadans van 100 op 48km/u, bij 90 op bijna 44km/u. Trap je niet te zwaar?
Dat is, met alle respect, wel de beginnersfout bij uitstek :) Had het zelf ook (net als te weinig eten/drinken meenemen, niet op de heenweg tegen de wind in fietsen, weggaan zonder reparatietools. Enige waar ik vooraf voor gewaarschuwd ben is geen ondergoed onder een bib aan doen )

[ Voor 28% gewijzigd door 418O2 op 18-08-2025 14:12 ]

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:59
dreameater schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

Ik zou zeggen nee, dat is echt niet leuk. Ik kan me nog herinneren dat er veel mul zand lag en de laatste KM's door het Zwolse Bos bevat ook wat MTB trails (groen of blauw). Dat in combinatie met bepakking gaat waarschijnlijk veel hike a bike worden. (of meerdere malen op je plaat gaan met alle gevolgen van dien).
Zwolse bos (laatste stuk Green Divide) lag afgelopen vrijdag behoorlijk mul. Wat stukjes gelopen (mtb met flink profiel op 2.35 banden). Verder lag het overal wel redelijk mul door de weinige regen van afgelopen tijd.

Weinig gravellers gezien eigenlijk onderweg in 3 dagen. Behoorlijk rustige route op de gepensioneerde ebikers na :)

[ Voor 7% gewijzigd door Stufferdt op 18-08-2025 14:20 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• kneusteun
blitzkrieg schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:00:
Vastw el, maar dat is dan denk ik voorkeur.
Heb op mijn BMX en fixie ook altijd commentaar gehad van anderen dat het "te zwaar" was.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-12 10:39
Afgelopen donderdag/vrijdag/zaterdag de green divide gereden waarbij ik op de zaterdag het laatste stuk van de green divide route heb gedaan en weer terug naar Naarden ben gefietst. Eigenlijk overal prima door kunnen fietsen met uitzondering van een paar plekken met mul zand. Nergens af hoeven te stappen(ook niet omhoog) met uitzondering van een zandvlakte op de terugweg naar de start. Dat gedeelte van de (zelfgemaakte) route was direct ook het minst plezierig met veel los zand, boomwortels en MTB trails.

De originele green divide route was erg plezierig en vooral ook heel ontspannend om te doen. In het begin van de route wel heel vaak een weg oversteken maar daarna erg lange stukken niemand tegen gekomen. Toen ik op de derde dag door Wezep fietste was het ook echt even schakelen met de auto's en grote wegen.

Dit was mijn eerste keer bikepacken en dat is eigenlijk prima bevallen. Nu had ik natuurlijk wel erg gunstig weer en overnachtingen in een hotel waardoor mijn bagage minimaal was maar had het minder plezierig verwacht. Vooral de bidon onder het frame met extra repen/gels/reparatiekit was erg praktisch.

Wat foto's en daaronder de link naar de Strava ritten.
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/GfbRwZsM1LkF9zMhmwKe7aEjzE1WStxPBpCr7bwcerw-2048x1536.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/maRtAnkHd64j6ndglCR1qSt6kaNfg6f92wtD5ZovJ8o-2048x1536.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/lYxpQ8BCqZkUPzXIVjkRoRsq0oftZIxwQFgfi_7tM8I-2048x1536.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/__QhMuhHMjCITSBL-FYLIllsnatTM2FNtTT_XIBjC5U-2048x1536.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/n2KeyNRABPhfkH2-IrhcpVmCGp0QbV0OjufaOowuWFQ-2048x1536.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/HqTenCUO06B0OhzR-cSXlBGeNGfaB9i_4Ub8Pm9dsmM-2048x1536.jpg

Dag 1, 160 km
Dag 2, 105 km
Dag 3, 140 km

• klaaas
Stufferdt schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:19:
[...]
Weinig gravellers gezien eigenlijk onderweg in 3 dagen. Behoorlijk rustige route op de gepensioneerde ebikers na :)
Ga maar eens in het weekend, dan praat je wel anders ;) (Tenzij je het vergelijkt met het Gooi natuurlijk. Daar is het gewoon takkedruk.)

Hij wil.

• Duclaasie
kneusteun schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Vastw el, maar dat is dan denk ik voorkeur.
Heb op mijn BMX en fixie ook altijd commentaar gehad van anderen dat het "te zwaar" was.
Hogere cadans trappen is ook en kwestie van gewenning en uiteindelijk bescherming van je gestel. 60rpm gaan je knieën na verloop van tijd echt niet leuk vinden. Ik zou niet te snel mijn conclusie trekken en eerst eens wat kilometers gaan maken.

• 418O2
Duclaasie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

Hogere cadans trappen is ook en kwestie van gewenning en uiteindelijk bescherming van je gestel. 60rpm gaan je knieën na verloop van tijd echt niet leuk vinden. Ik zou niet te snel mijn conclusie trekken en eerst eens wat kilometers gaan maken.
En je houdt het langer vol, kleine heuvels zijn makkelijker te nemen. Ik zou het gewoon even een paar ritten proberen. Je hoeft niet gelijk 110rpm te trappen ,aar gemiddeld boven de 80 moet wel kunnen

• kneusteun
Ik zal het even proberen inderdaad. Thnx
Heb nu alleen gefietst zal nog wel verschil gaan maken als met een maat het tempo wat lager ligt.

Alleen als ik nu rond de 30 a 35 fiets lijkt het gewoon alsof ik als een gek rond ga.

En anders voor paar tientjes een 42 erop, is ook geen ramp.

• 418O2
kneusteun schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:11:
Ik zal het even proberen inderdaad. Thnx
Heb nu alleen gefietst zal nog wel verschil gaan maken als met een maat het tempo wat lager ligt.

Alleen als ik nu rond de 30 a 35 fiets lijkt het gewoon alsof ik als een gek rond ga.

En anders voor paar tientjes een 42 erop, is ook geen ramp.
Dan zit je gewoon echt niet in de juiste versnelling. Je zou ongeveer 85-95rpm moeten draaien op vlak. Nu heb je waarschijnlijk geen manier om dat te meten dus dat zegt je niet gek veel

dat gezegd hebbende; 40 is niet heel groot dus 42 of 44 zou niet erg zijn. Kan je vaak wel ff goedkoop op MP scoren als test

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:43
Ik ben aan het denken om mijn wielset te gaan upgraden naar een Carbon wielset. Zijn er mensen die ervaring hebben met Elitewheels?

De ervaringen die ik op YouTube vind zijn erg positief. Maar of die allemaal eerlijk zijn vind ik altijd lastig te oordelen.
Het zou gaan om de Elitewheels SLT gravel.

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• kneusteun
418O2 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:01:
[...]

Dan zit je gewoon echt niet in de juiste versnelling. Je zou ongeveer 85-95rpm moeten draaien op vlak. Nu heb je waarschijnlijk geen manier om dat te meten dus dat zegt je niet gek veel

dat gezegd hebbende; 40 is niet heel groot dus 42 of 44 zou niet erg zijn. Kan je vaak wel ff goedkoop op MP scoren als test
Die manier gaat ook niet komen.
Ik snap dat veel mensen ver gaan in dit soort dingen.

Mijn broer is zo’n iemand, maar ik fiets gewoon voor de lol en om mijn conditie een beetje bij te houden.

Ieder zijn ding zal ik maar zeggen, maar hij heeft fietsen die duurder zijn dan mijn 2021 Yamaha tenere 😂

• mhr-zip
  • Laatst online: 16:38
kneusteun schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:30:
[...]

Die manier gaat ook niet komen.
Ik snap dat veel mensen ver gaan in dit soort dingen.

Mijn broer is zo’n iemand, maar ik fiets gewoon voor de lol en om mijn conditie een beetje bij te houden.

Ieder zijn ding zal ik maar zeggen, maar hij heeft fietsen die duurder zijn dan mijn 2021 Yamaha tenere 😂
Wij voelen het niet als je goed advies in de wind slaat hé.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:44

Secsytime

Automagisch

EdwinC schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:01:
Ik ben aan het denken om mijn wielset te gaan upgraden naar een Carbon wielset. Zijn er mensen die ervaring hebben met Elitewheels?

De ervaringen die ik op YouTube vind zijn erg positief. Maar of die allemaal eerlijk zijn vind ik altijd lastig te oordelen.
Heb de ent-disc 2.0 en voor mij zijn het prima wielen, zeker voor de prijs van 300e.

• Duclaasie
418O2 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:01:
[...]

Ik vraag mij af of je dan met 42 of 44 beter af bent, zo groot is dat verschil nou ook weer niet en dan ga je onderin met een 11-34 op steilere stukken echt wel wat missen. Als je dan al persé wil stoempen kun je beter een 2x11 of 2x12 pakken.

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:39
418O2 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

Dat is, met alle respect, wel de beginnersfout bij uitstek :) Had het zelf ook (net als te weinig eten/drinken meenemen, niet op de heenweg tegen de wind in fietsen, weggaan zonder reparatietools. Enige waar ik vooraf voor gewaarschuwd ben is geen ondergoed onder een bib aan doen )
Huh?
Ik ben een beginner, maar waarom is dat een slecht idee? Ik probeer namelijk heenweg tegen de wind in de fietsen, zodat ik het op het einde van m'n rit minder zwaar heb. Maar dat is dus niet 'goed'?

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:18
Velen doen dat, 418O2 zegt dat het fout was om dat niet te doen en had als beginner graag het advies gehad om wel tegen de wind in te starten.

• 418O2
Jan_V schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:38:
[...]

Huh?
Ik ben een beginner, maar waarom is dat een slecht idee? Ik probeer namelijk heenweg tegen de wind in de fietsen, zodat ik het op het einde van m'n rit minder zwaar heb. Maar dat is dus niet 'goed'?
Stond er raar, maar jij doet het goed :). Of althans, op de makkelijkste manier.

• kneusteun
mhr-zip schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:38:
[...]

Wij voelen het niet als je goed advies in de wind slaat hé.
Ik bedoel niet het advies, maar de gekkigheid van sommigen met computers en analyses van ritten etc.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

kneusteun schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 06:14:
[...]

Ik bedoel niet het advies, maar de gekkigheid van sommigen met computers en analyses van ritten etc.
Als je een cadansmetertje al gekkigheid vind kan je op dit forum je lol op… _O-

Het kan ook met de reanimatie-methode, trappen op het ritme van “Al-tijd-is-Kort-jak-je-ziek”. ;)

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:43
Secsytime schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:39:
[...]

Heb de ent-disc 2.0 en voor mij zijn het prima wielen, zeker voor de prijs van 300e.
En hoe vind je de naaf te doen qua onderhoud?

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• kneusteun
Kluus schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:35:
[...]

Als je een cadansmetertje al gekkigheid vind kan je op dit forum je lol op… _O-

Het kan ook met de reanimatie-methode, trappen op het ritme van “Al-tijd-is-Kort-jak-je-ziek”. ;)
Ja dat kreeg ik door ondertussen ;)
Zoals gezegd, voor mij is het gewoon een hobby ernaast om een beetje aan conditie te werken.

Ik waardeer de input ook zeker wel, maar ja een paar tasjes en nieuwe pedalen vond ik prima en ga nu eerst gewoon lekker km's maken. Ik heb ook geen apps nodig of km tellers.

(zul je zien dat over een jaar ik ook zo'n gek wordt :P )

• Kluus

Kluus

Gang is alles

kneusteun schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:10:
[...]

Ja dat kreeg ik door ondertussen ;)
Zoals gezegd, voor mij is het gewoon een hobby ernaast om een beetje aan conditie te werken.

Ik waardeer de input ook zeker wel, maar ja een paar tasjes en nieuwe pedalen vond ik prima en ga nu eerst gewoon lekker km's maken. Ik heb ook geen apps nodig of km tellers.

(zul je zien dat over een jaar ik ook zo'n gek wordt :P )
Dat gaat denk ik sneller dan een jaar. ;)

• 418O2
Probeer gewoon 1 versnelling lichter te fietsen dan je instinctief doet, na twee ritten merk je wel dat het makkelijker gaat. En anders ga je weer lekker harken :)

Je hebt dan ook wat meer speling voor klimmetjes of lastige stukken

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:54
klaaas schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:59:
[...]
het Gooi natuurlijk. Daar is het gewoon takkedruk.)
Valt reuze mee hoor, it's all about the timing. Je moet gewoon bereid (en in staat) zijn wat anti-cyclisch te denken. Ik rij bijvoorbeeld regelmatig rond 'hollandse' etenstijd (17:00 - 19:00). Heerlijk rustig! Ook op de normaal drukste paden en trails.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• GerbenBK
  • Laatst online: 15:54
kneusteun schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:30:
[...]
maar ik fiets gewoon voor de lol en om mijn conditie een beetje bij te houden.
Als je voor je conditie fietst, kun je wellicht juist beter wat lichter trappen. Zwaarder is meer op spierkracht. In het begin kan dat inderdaad erg onwennig voelen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• klaaas
GerbenBK schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

Valt reuze mee hoor, it's all about the timing. Je moet gewoon bereid (en in staat) zijn wat anti-cyclisch te denken. Ik rij regelmatig rond 'hollandse' etenstijd (17:00 - 19:00. Heerlijk rustig ook op de normaal drukste paden en trails.
Ja, ik bedoel natuurlijk wel op vergelijkbare momenten. Op zondagochtend is het op de Green Divide ook best druk, maar dat is een ander soort druk dan zondagochtend in het Gooi ;)

Ik zat te denken, maar volgens mij ken ik geen lange gravelroute die populairder is dan de GD.

Hij wil.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:44

Secsytime

Automagisch

EdwinC schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:53:
[...]

Heb nog geen onderhoud hoeven plegen, dus daar kan ik je niks over vertellen.

Wat ik heb gezien (van hoe het onderhoud moet) valt dit erg mee. Ook worden er gewoon spareparts geleverd vanuit EW.

• Predator
  • Laatst online: 14:39

Predator

Suffers from split brain

418O2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:24:
Probeer gewoon 1 versnelling lichter te fietsen dan je instinctief doet, na twee ritten merk je wel dat het makkelijker gaat. En anders ga je weer lekker harken :)

Je hebt dan ook wat meer speling voor klimmetjes of lastige stukken
Ik vond dat persoonlijk ook heel moeilijk in het begin. Om een hogere cadans te rijden.
Ik rij nog maar een paar maand op een racefiets/gravelbike. Het ging wel beter na een tijdje, maar ik toen ik ook overstapte op SPD combi pedalen en fietschoenen merkte ik wel dat het zo makkelijker soepel rijdt.

Ik kan makkelijk een 10-20 cadans hoger dan met gewone schoenen. Toen ik vorige week naar het werk fietste met mijn gewone schoenen voelde ik duidelijk het verschil ivm cadans.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Predator schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:32:
[...]
Ik kan makkelijk een 10-20 cadans hoger dan met gewone schoenen. Toen ik vorige week naar het werk fietste met mijn gewone schoenen voelde ik duidelijk het verschil ivm cadans.
Dat heb ik dan weer niet. Ik kan op de mountainbike met flatpedals net zo makkelijk een hoge cadans trappen als met clipless. (En dat moest ik toen de mountainbike single speed was soms ook zeker)

Wie heeft er hier ervaring met een narrow-wide kettingblad voor een Shimano R7000 crank? Ik heb een Giant Contend AR die ik sinds ik een nieuwe racefiets heb gedegradeerd is tot woon-werk en slecht weer fiets. Idee is om die om te bouwen naar gravelbike, 40mm past in het frame.
Ik wil hem ombouwen naar 1x11, achterderailleur vervangen door een GRX812, 11-42 cassette en 42T voorblad. Nu kan ik op Aliexpress wel een narrow-wide met 110BCD asymmetrisch vinden, maar daar wordt niet vermeld of ze ook een offset hebben voor de goede kettinglijn. Wolftooth heeft er wel 1, maar voor dat geld kan ik bijna een volledige GRX600 crank kopen.
Voor de mountainbike bestelde ik zulke dingen nog wel eens bij Superstar Components, maar sinds de Brexit is dat ook geen optie meer.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Heb mijn Contend AR ooit omgebouwd naar 1x10 met een 38t NarrowWide van Deckas. Werkt als een zonnetje. Offset nooit op gelet. Heb nog een complete Sram Rival 1x11 set liggen die er binnenkort op gast. Dan de 38t maar eens vervangen door een 40t of 42t.

• Prulleman
  • Laatst online: 15:42
blitzkrieg schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:10:
[...]

Dat heb ik dan weer niet. Ik kan op de mountainbike met flatpedals net zo makkelijk een hoge cadans trappen als met clipless. (En dat moest ik toen de mountainbike single speed was soms ook zeker)

[...]
"echte" flatpedals (icm met "echte" schoenen voor flats), zijn uiteraard niet te vergelijken met een paar gewone trappers en schoenen.
met clipless en flatpedals zit je beide voor een groot deel van je trapcirkel vast op de trapper (enkel recht omhoog niet flats), met gewone trappers schuif je veel makkelijker naar voren en naar achteren als je kracht moet zetten, maar ook als je snel moet spinnen en daardoor makkelijker het contact verliest en de grip helemaal weg valt (bij flats moet je echt ver van je pedaal om de grip te verliezen).

En verder is het ook logisch datje als beginner meer moeite hebt met een hoge cadans, dit is een kwestie van controle over verschillende spieren. en timing van aansturen, dit is niet iets wat je bewust kan leren, maar hoe meer je het doet, hoe makkelijker dat het gaat

Strava

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:48

joker1977

Tweakert

EdwinC schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:53:
[...]

Ik heb ook de ENT 2.0 wielen, achterwiel-lagers waren na ongeveer 3500 km. slecht-weer met pekel volledig naar de vaantjes. De afdichting is sowieso matig. Wiel-lagers vervangen, body/freehub-lagers waren nog in prima staat.

Toevallig vorige week de boel uitelkaar getrokken weer (ze zitten op mijn "slecht weer fiets") en dat leek allemaal (nu weer zo'n 1500 km. verder) nog wel prima.

Even contact gehad met Elitewheels of ze losse body's verkochten, zij zelf niet (!) maar ging via een wederverkoper op Ali:
https://nl.aliexpress.com...Ol8w&gatewayAdapt=glo2nld

gezien het feit dat de freehub-lagers best lang goed gaan, heb ik gewoon een extra freehub gekocht. Dat is ongeveer net zo duur als nieuwe lagers (ok, ok , beetje overdreven, maar soit)

• elsegre

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Ik heb twee sets ELITEWHEELS SLR GRAVEL 38mm direct bij Ali vandaan. Met 54(?) tands ratels.
Na lang aandringen heb ik de schema's en wat videos van ze gekregen hoe je de naven moet onderhouden.
Er zitten gewone lagers in die je makkelijk kunt vervangen door b.v. Fag of NTN.

Na 2000 km kan ik zeggen dat ze nog steeds recht zijn en perfect draaien. Ook belangrijk, ze zijn Hooked!

No news is bad news.

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Prulleman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:14:
[...]

"echte" flatpedals (icm met "echte" schoenen voor flats), zijn uiteraard niet te vergelijken met een paar gewone trappers en schoenen.
Setje Superstar Nano-X pedalen met 5-Ten schoenen.
Als je daar af glijd doet het ook direct pijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_zFXhjeNxTttGKEfrb0d2EQTpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeJFRUw7AyCI93TbrWV80I4H.jpg?f=fotoalbum_large
En verder is het ook logisch datje als beginner meer moeite hebt met een hoge cadans, dit is een kwestie van controle over verschillende spieren. en timing van aansturen, dit is niet iets wat je bewust kan leren, maar hoe meer je het doet, hoe makkelijker dat het gaat
Dat is zeker waar, als ik in het begin mijn vrouw op de fiets zag zitten.... :'(
Dat gaat nu al een stuk soepeler.

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

pjlgt schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:50:
Heb mijn Contend AR ooit omgebouwd naar 1x10 met een 38t NarrowWide van Deckas. Werkt als een zonnetje. Offset nooit op gelet. Heb nog een complete Sram Rival 1x11 set liggen die er binnenkort op gast. Dan de 38t maar eens vervangen door een 40t of 42t.
Als ik die van Deckas bekijk lijkt daar geen offset op te zitten. Ik ga nog eens ff verder googlen.

• CyberThijs
  • Laatst online: 16:14
joker1977 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:41:

Even contact gehad met Elitewheels of ze losse body's verkochten, zij zelf niet (!) maar ging via een wederverkoper op Ali:
https://nl.aliexpress.com...Ol8w&gatewayAdapt=glo2nld
MANA is het accessoires-merk van (het bedrijf achter) Elitewheels. Als je de business license op AliExpress raadpleegt, dan zie je dat hier 2x exact hetzelfde bedrijf wordt vermeld: Xiamen Yuan An Fu Material Technology Co., Ltd.

• CyberThijs
  • Laatst online: 16:14

Ik rij ook al een paar duizend kilometer rond met een gravel-wielset van Elitewheels met hun RD13 ratchet hub. Ik kan ze van harte aanbevelen.

Ik zie dat de SLR gravel en de SLT gravel momenteel even duur staan. Ik zou de SLR aanraden boven de SLT: ik schat de ratchet hub van de SLR-reeks hoger in dan de 6-pawl hub in de SLT, en de wielset is ook enkele grammen lichter.

Pro-tip: omdat dit een product is die meer kost dan 150 euro wordt er door AliExpress geen BTW afgehouden. De prijs die je op de productpagina te zien krijgt is evenwel *wel* met BTW. De "seller's shipping method" doet de inklaring voor jou, maar is in de praktijk goedkoper dan de BTW.

Bestel evenwel geen extra zaken bij in dezelfde bestelling. Die worden immers niet door diezelfde "sellers shipping method" verzonden, en worden door Ali ook niet ingeklaard via OSS. Ik had een rim tape van 10 euro bijbesteld, en kreeg meer dan 15 euro inklaringskosten er bovenop. Heb daar toch maar vriendelijk voor bedankt en laten terugsturen door bpost.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-12 12:54
Scheelt inderdaad wel geld met een setje van een Europees/Amerikaans merk dat Elitewheels. Door diverse docu's ben ik ook wel overtuigd van de opkomst van de chinese merken in de wielersport. Kijk alleen al hoeveel fietsfluencers rijden met Yoeloe.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Aero+ voor €469,74. praktisch de helft van Zipp XPLR 303 S en ze zijn ook nog eens hooked. Voor dat geld het proberen waard denk ik.

https://nl.aliexpress.com...51911%7C_p_origin_prod%3A

• KW25
  • Laatst online: 00:15
mr.DJ95 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:11:
Scheelt inderdaad wel geld met een setje van een Europees/Amerikaans merk dat Elitewheels. Door diverse docu's ben ik ook wel overtuigd van de opkomst van de chinese merken in de wielersport. Kijk alleen al hoeveel fietsfluencers rijden met Yoeloe.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Aero+ voor €469,74. praktisch de helft van Zipp XPLR 303 S en ze zijn ook nog eens hooked. Voor dat geld het proberen waard denk ik.

https://nl.aliexpress.com...51911%7C_p_origin_prod%3A
Geloof zelf ook wel in deze merken. Elite staat goed bekend. Hoop eigenlijk wel dat de westerse merken iets gaan zakken qua prijs als er echt concurrentie komt.

Die nieuwe Rovals, ENVEs ed zijn zo ongelooflijk duur.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• elsegre

elsegre

Ti 3Al-2.5V

KW25 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:24:
[...]

Geloof zelf ook wel in deze merken. Elite staat goed bekend. Hoop eigenlijk wel dat de westerse merken iets gaan zakken qua prijs als er echt concurrentie komt.

Als je zoveel geld uitgeeft kun je m.i. beter naar Wheel-tec ofzo. Dat wilde ik ook maar ik heb nu twee sets gravel en 1 voor m'n racefiets voor de prijs van een handgespaakt setje. Duke velgen, Sapim spaken en DT 240's.

No news is bad news.

• Deem007492
  • Laatst online: 24-12 23:15
blitzkrieg schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:10:
[...]

Wie heeft er hier ervaring met een narrow-wide kettingblad voor een Shimano R7000 crank? Ik heb een Giant Contend AR die ik sinds ik een nieuwe racefiets heb gedegradeerd is tot woon-werk en slecht weer fiets. Idee is om die om te bouwen naar gravelbike, 40mm past in het frame.
Ik wil hem ombouwen naar 1x11, achterderailleur vervangen door een GRX812, 11-42 cassette en 42T voorblad. Nu kan ik op Aliexpress wel een narrow-wide met 110BCD asymmetrisch vinden, maar daar wordt niet vermeld of ze ook een offset hebben voor de goede kettinglijn. Wolftooth heeft er wel 1, maar voor dat geld kan ik bijna een volledige GRX600 crank kopen.
Voor de mountainbike bestelde ik zulke dingen nog wel eens bij Superstar Components, maar sinds de Brexit is dat ook geen optie meer.
Bij mechanic parts in Drunen kun je narrow wide tandwielen kopen in alle soorten en maten en met en zonder offset. Ik heb zelf een 48t narrow wide op m’n gravel racer gemonteerd. Met een 1x12 speed grx 10-45 en 10-51 cassette. Werkt top. Controleer wel eerst even of je gekozen maat past. Tip neem de fiets mee naar Drunen en pas het ter plekke.

Zie mijn post voor meer info. Deem007492 in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)"

• joker1977

joker1977

Tweakert

CyberThijs schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:36:
[...]

MANA is het accessoires-merk van (het bedrijf achter) Elitewheels. Als je de business license op AliExpress raadpleegt, dan zie je dat hier 2x exact hetzelfde bedrijf wordt vermeld: Xiamen Yuan An Fu Material Technology Co., Ltd.
Ah, dat wist ik niet. De service was overigens verder prima, ik kreeg een link naar de juiste freehub, kun je bestellen en klaar.

Er zal vast een kwaliteitsverschil zitten tussen de "echte" Elitewheels wielen die ze op hun eigen website promoten en wat je op AliXpress kan kopen. De vraag is of je die verschillen het prijsverschil waard vindt. Ik niet :)

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-12 16:28
De eerste 300km op mijn nieuwe Checkpoint heb ik er op zitten. Het bevalt me zeer goed. :9 Helaas begint de fiets steeds meer een krakend geluid te maken van wat ik vermoed de bottom bracket. -O- Het begon eerst als ik eens op de pedalen staand ging sprinten maar nu hoor ik het ook vaker bij gewoon trappen. Het ligt niet aan de pedalen/schoenplaatjes. Dat heb ik al getest. Van de week maar even langs de Trek winkel.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Nu online
Willem30 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:31:
De eerste 300km op mijn nieuwe Checkpoint heb ik er op zitten. Het bevalt me zeer goed. :9 Helaas begint de fiets steeds meer een krakend geluid te maken van wat ik vermoed de bottom bracket. -O- Het begon eerst als ik eens op de pedalen staand ging sprinten maar nu hoor ik het ook vaker bij gewoon trappen. Het ligt niet aan de pedalen/schoenplaatjes. Dat heb ik al getest. Van de week maar even langs de Trek winkel.
Misschien wat vuil?

• 418O2
of iets dat niet helemaal strak is aangedraaid

• Willem30
Vuil bij wat? Ik heb de fiets van de week schoongemaakt maar zowel daarvoor als daarna hoor ik het gekraak. Ketting is schoon en netjes gesmeerd. Bij zo'n nieuwe fiets ga ik niet zelf dingen loshalen. Daar mag de winkel mooi naar kijken. :)

• 418O2
Willem30 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:40:
[...]

Vuil bij wat? Ik heb de fiets van de week schoongemaakt maar zowel daarvoor als daarna hoor ik het gekraak. Ketting is schoon en netjes gesmeerd. Bij zo'n nieuwe fiets ga ik niet zelf dingen loshalen. Daar mag de winkel mooi naar kijken. :)
Niet met de hogedrukspuit vol op de lagers gespoten neem ik aan?

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12 08:44
Kan echt van alles zijn, het hoeft echt niet de BB te zijn. Ik zou hem zeker naar de winkel brengen.

• Willem30
418O2 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

Niet met de hogedrukspuit vol op de lagers gespoten neem ik aan?
Nee, dat zeker niet :+ Gewoon met de hand gewassen.

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-12 08:32
Op een fiets met 300km op de teller is het BB erg onwaarschijnlijk… (in deze droge tijd van het jaar en bij “normaal” gebruik). Even langs LBS gaan als je hem daar gekocht hebt.

Mocht je hem niet bij een LBS gekocht hebben OF toch zelf willen sleutelen. Op dit forum staan ook ergens lijstjes met de meest voorkomende oorzaken, vaak begint dat met controleren zadel / zadelpen. Zeker bij een carbon frame is het altijd zoeken en vaak lastig te herleiden waar het daadwerkelijk vandaan komt.

• Willem30
RR46 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:44:
Op een fiets met 300km op de teller is het BB erg onwaarschijnlijk… (in deze droge tijd van het jaar en bij “normaal” gebruik). Even langs LBS gaan als je hem daar gekocht hebt.

Mocht je hem niet bij een LBS gekocht hebben OF toch zelf willen sleutelen. Op dit forum staan ook ergens lijstjes met de meest voorkomende oorzaken, vaak begint dat met controleren zadel / zadelpen. Zeker bij een carbon frame is het altijd zoeken en vaak lastig te herleiden waar het daadwerkelijk vandaan komt.
Als ik het geluid hoor dan lijkt het daar vandaan te komen. In ieder geval komt het geluid als ik wel de pedalen aan het draaien ben. :+ Maar zoals gezegd ga ik naar terug naar de winkel. Zal wel laten weten wat het is geweest als het opgelost is. :P

• Duclaasie
Wat is de ervaring qua levensduur met de Challenge Strada Bianca’s Pro TLR? Mijn achterband zit er nu ongeveer 6K onder en het loopvlak begint kaal te worden. Voorband is nog veel frisser en kan echt nog wel een poos mee. Is dit verschil normaal bij fietsbanden? Op de motor snap ik het, omdat je achter de aandrijfkrachten hebt en dat om flink vermogen gaat, maar ik trap geen 60KW eerlijk gezegd..

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Duclaasie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:12:
Wat is de ervaring qua levensduur met de Challenge Strada Bianca’s Pro TLR? Mijn achterband zit er nu ongeveer 6K onder en het loopvlak begint kaal te worden. Voorband is nog veel frisser en kan echt nog wel een poos mee. Is dit verschil normaal bij fietsbanden? Op de motor snap ik het, omdat je achter de aandrijfkrachten hebt en dat om flink vermogen gaat, maar ik trap geen 60KW eerlijk gezegd..
Ja achter gaat doorgaans veel (ruim 2x) harder, vooral ook omdat die veel meer gewicht draagt.
6k vind ik best netjes verder.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:39
KW25 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:24:
[...]

De prijzen voor wielen zijn juist ontzettend gedaald in mijn beleving. Dat je nu een moderne A-merk Zipp 303S koopt met 23mm interne breedte en degelijke naven voor €800 was 10 jaar geleden ondenkbaar. Ook Roval, Enve etc. kun je tegenwoordig sets onder de €1.500 vinden, terwijl dat voorheen eerder het dubbele was (set Zipp Firecrest 404 kostte in 2010 iets van €2.500).

Die top-end wordt nog steeds gemaakt (353 NSW, LW Meilenstein, Enve SES 4.5 etc.) maar om daarmee te vergelijken heeft niet zoveel zin. Het is ook geen gegeven dat je dan een 'betere' wielset krijgt, vaak zit het geld hem in de manuele afwerking of een bepaalde niche (lichtgewicht, full carbon uit één geheel, Berd spaken etc). Ik durf wel te stellen dat €6.000 kostende Obermayers met 18mm interne breedte minder goed presteren dan een setje DT Swiss van €1.500, net als dat een Lamborghini weinig nut heeft als boodschappenwagen.

Denk dus ook niet dat de prijzen van Amerikaanse/Europese merken nog verder in prijs zullen dalen. Het zijn vooral de Volkswagens en Renaults die het lastig krijgen onder druk van Chinese wielen, terwijl bedrijven als Ferrari en Lamborghini de ene recordomzet na de andere draaien.

*Groepsets, frames en componenten zijn (om verklaarbare redenen) wel vele malen duurder geworden in die tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 20-08-2025 16:10 ]

• joker1977

joker1977

Tweakert

Ypuh schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

De prijzen voor wielen zijn juist ontzettend gedaald in mijn beleving. Dat je nu een moderne A-merk Zipp 303S koopt met 23mm interne breedte en degelijke naven voor €800 was 10 jaar geleden ondenkbaar. Ook Roval, Enve etc. kun je tegenwoordig sets onder de €1.500 vinden, terwijl dat voorheen eerder het dubbele was (set Zipp Firecrest 404 kostte in 2010 iets van €2.500).

Die top-end wordt nog steeds gemaakt (353 NSW, LW Meilenstein, Enve SES 4.5 etc.) maar om daarmee te vergelijken heeft niet zoveel zin. Het is ook geen gegeven dat je dan een 'betere' wielset krijgt, vaak zit het geld hem in de manuele afwerking of een bepaalde niche (lichtgewicht, full carbon uit één geheel, Berd spaken etc). Ik durf wel te stellen dat €6.000 kostende Obermayers met 18mm interne breedte minder goed presteren dan een setje DT Swiss van €1.500, net als dat een Lamborghini weinig nut heeft als boodschappenwagen.

Denk dus ook niet dat de prijzen van Amerikaanse/Europese merken nog verder in prijs zullen dalen. Het zijn vooral de Volkswagens en Renaults die het lastig krijgen onder druk van Chinese wielen, terwijl bedrijven als Ferrari en Lamborghini de ene recordomzet na de andere draaien.
Je spreekt je stellig uit dat de "de top-end" geen "betere wielset" is - maar is de Zipp 303S dan wel beter dan een setje Elitewheels voor de helft van het geld ? Het is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar waarom zou de grens tussen de DT Swiss € 1500 en Obermayers € 6000 anders zijn dan de EliteWheels € 500 en Zipp 303S van € 800 ?

• kneusteun
Nou met een groep aan een rit begonnen allemaal mooi en wel… 20km in en band lek 😆

Lijkt me een mooi excuus om tubeless en 40mm te gaan proberen.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:01
Maak dan meteen de stap naar 45mm. Dat helpt écht. Ik ben afgelopen jaar met 35mm begonnen, daarna 40mm en fiets nu op 45mm. De 45mm banden fietsen veruit het comfortabelst en sneller omdat je met meer snelheid over wortels en stenen kan knallen.
Pagina: 1 ... 81 ... 90 Laatste