Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 82 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04:55
bwernsen schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:26:
Maak dan meteen de stap naar 45mm. Dat helpt écht. Ik ben afgelopen jaar met 35mm begonnen, daarna 40mm en fiets nu op 45mm. De 45mm banden fietsen veruit het comfortabelst en sneller omdat je met meer snelheid over wortels en stenen kan knallen.
Van wat ik lees past er max 40mm op

https://www.stevensbikes....ce/cyclocross/vapor-1x11/

Dit zijn de specs, wat ik raar vind is (of ik kijk eroverheen) ik niet zie welke velgen dit exact zijn en of ze TL geschikt zijn.
Iemand die op basis van die specs-sheet dit kan zeggen? ik zie alleen DT swiss 1800 spline, en google geeft verschillende antwoorden.

Dus heb ik deze kit nodig? https://www.12gobiking.nl/syncros-tubeless-kit
Of is alleen ventielen en sealant voldoende?

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:15

Kluus

Gang is alles

kneusteun schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:16:
[...]

Van wat ik lees past er max 40mm op

https://www.stevensbikes....ce/cyclocross/vapor-1x11/

Dit zijn de specs, wat ik raar vind is (of ik kijk eroverheen) ik niet zie welke velgen dit exact zijn en of ze TL geschikt zijn.
Iemand die op basis van die specs-sheet dit kan zeggen? ik zie alleen DT swiss 1800 spline, en google geeft verschillende antwoorden.

Dus heb ik deze kit nodig? https://www.12gobiking.nl/syncros-tubeless-kit
Of is alleen ventielen en sealant voldoende?
Ik vermoed dat deze wel tubeless geschikt zijn, maar check even je velgbed, als er een dicht plastic tape in zit zijn ze waarschijnlijk geschikt, ik dacht dat er bij de dt swiss tubeless tape zelfs op stond dat deze tubeless is…

In dat geval heb je inderdaad alleen ventielen en sealant (en tubeless geschikte banden uiteraard) nodig.

• kneusteun
Dank, trek vanmiddag de banden er even af.

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:47
Willem30 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Als ik het geluid hoor dan lijkt het daar vandaan te komen. In ieder geval komt het geluid als ik wel de pedalen aan het draaien ben. :+ Maar zoals gezegd ga ik naar terug naar de winkel. Zal wel laten weten wat het is geweest als het opgelost is. :P
Het kan ook je achteras zijn die niet goed vast zit. Zeker bij een nieuwe fiets is het 99% kans dat er ergens iets gewoon los zit. Inbus setje erbij pakken en alles aandraaien maar. :)

They who buy the dip, deserves the rip.

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-12 16:40

elsegre

Ti 3Al-2.5V

joker1977 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Je spreekt je stellig uit dat de "de top-end" geen "betere wielset" is - maar is de Zipp 303S dan wel beter dan een setje Elitewheels voor de helft van het geld ? Het is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar waarom zou de grens tussen de DT Swiss € 1500 en Obermayers € 6000 anders zijn dan de EliteWheels € 500 en Zipp 303S van € 800 ?
Zipp 303S zijn hookless en per definitie shit in mijn ogen dus ik durf wel te stellen dat mijn Elites beter zijn dan Zipp. Ze zijn lichter - 1500 gram zelf gemeten. Interne breedte weet ik niet maar ze zijn 32mm. breed extern(Zipp is 27 volgens Mantel). En nu ff 400eu voor de SLR's. Lagers maak ik me niet druk over, als ze stuk zijn pers ik er nieuwe in.
B.t.w. Enve is er ook alweer van de hookless trend teruggekomen.

Maar is het niet afnemende meerwaarde icm marketing die dit soort prijzen veroorzaken? En Obermayer zijn idd zeer niche.

En wat je zegt, persoonlijke voorkeur. Ik zou geen blinde test aandurven. :+

No news is bad news.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Zeker voor gravel snap ik de angst voor hookless niet. Ik heb 20.000 kilometer een hookless wielsetje (handgespaakt) op de weg gebruikt, 28mm, 4/4,5 bar en nooit enig probleem gehad daarmee. Bij dit gebruik zitten ook afdalingen van 80+ km/u.

Uiteindelijk is die wielset wel kapot gegaan op fietsvakantie (in de aanloop naar een cyclo) door de naaf, ratchet kapot en geen DT-swiss dus per definitie niet terplekke te fixen, dus dat vind ik dan weer iets om mee te nemen bij mijn toekomstige afwegingen. ;) Ik wil je niet bang maken maar novatec ratchets heb ik ook al vaker stuk zien gaan bij anderen, zeker met veel poe's. Geen idee of ze zo ver DT-swiss clone zijn dat je er zonder meer DT-swiss ratchets in kan duwen, maar dat zou dan mijn voorkeur hebben, na mijn ervaring.

Uiteindelijk nu "noodgedwongen" andere wielen (rovals, met dt swiss naaf) voor de wegfiets. En de handgespaakte set is inmiddels wel gefixed en in gebruik als weg-setje voor mijn gravelbike. En met 35mm slicks en 3 bar zie ik daar al helemaal geen probleem meer mbt hookless.

Voordeel tsja, ik vind nog steeds dat de band veel mooier valt op deze hookless velgen (zeker als deze wat breder is), of je het in de praktijk merkt, waarschijnlijk niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 21-08-2025 11:15 ]

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12 08:44
@Kluus Als je 90+ kg weegt kan hookless wel een issue. zijn. Dan moet je minimaal 32mm banden rijden of nog op een druk uit te komen die veilig is.
Verder ben ik het helemaal met je eens ik heb echt nog nooit issues gehad met hookless. Maar ik vind race fietsen ook echt geen kloten aan, wat het vrij gemakkelijk maakt om het probleem niet te hebben.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

kaaas schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:23:
@Kluus Als je 90+ kg weegt kan hookless wel een issue. zijn. Dan moet je minimaal 32mm banden rijden of nog op een druk uit te komen die veilig is.
Verder ben ik het helemaal met je eens ik heb echt nog nooit issues gehad met hookless. Maar ik vind race fietsen ook echt geen kloten aan, wat het vrij gemakkelijk maakt om het probleem niet te hebben.
Mja ik ben ook niet de lichtste (85kg) maar kon met 28mm en hookless in ieder geval al uit de voeten ;). Maar goed roadies lopen inderdaad tegen de limieten aan, daarom benoemde ik het ook. Met gravel zie ik hookless totaal niet als een probleem inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 21-08-2025 11:31 ]

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-12 12:29

amphora

Websites & Fotografie

Als ik google naar Tire Pressure Calculator zie ik heel veel varianten. Maar wat is nou echt een goede? Als ik alleen een rondje asfalt wil doen is een andere druk beter dan wanneer ik volledig offroad ga of een gecombineerd ritje ga doen lijkt me. Of heeft merk/type/profiel band ook nog een hele grote invloed (ook bij gelijke mm breedte) en zijn calculators eigenlijk zinloos?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:42
amphora schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:32:
Als ik google naar Tire Pressure Calculator zie ik heel veel varianten. Maar wat is nou echt een goede? Als ik alleen een rondje asfalt wil doen is een andere druk beter dan wanneer ik volledig offroad ga of een gecombineerd ritje ga doen lijkt me. Of heeft merk/type/profiel band ook nog een hele grote invloed (ook bij gelijke mm breedte) en zijn calculators eigenlijk zinloos?
https://int.vittoria.com/pages/tire-pressure
ik vind deze wel goed. Maar het is echt een uitgangspunt en je moet kijken wat bij jouw ondergronden/rijstijl e.d. past.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:51
Voor gravel zie ik geen probleem met hookless, maar nog steeds ook gewoon geen voordeel. Dus als je toch kunt kiezen....

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Het theoretische voordeel voor de gebruiker bij gravel (en MTB maar daar is hookless ook ongeveer de norm tegenwoordig) is vooral dat de velgrand sterker is. Voor de weg (en potentieel ook voor gravel) is een voordeel denk ik vooral dat je dezelfde externe breedte een mm interne breedte wint denk ik. Ik kon mijn hookless velgen op de weg daadwekelijk met lagere druk rijden dan met de rovals die ik daar nu heb voor mijn gevoel.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 21-08-2025 12:12 ]

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-12 21:50
Gebruik zelf deze twee, waarvan ik die van Wolftooth persoonlijk de fijnste vind omdat deze ook nog rekening houdt met de omgevingstemperatuur, wat misschien een (marginaal) verschil kan zijn. Met beiden heb ik goede ervaringen.

https://www.wolftoothcomp...Ous41XCZNGufX0gS9ojm86BbE

https://silca.cc/en-eu/pa...oZUDWA9q-Ug8hrZATV359atwe

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-12 13:42
418O2 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

https://int.vittoria.com/pages/tire-pressure
ik vind deze wel goed. Maar het is echt een uitgangspunt en je moet kijken wat bij jouw ondergronden/rijstijl e.d. past.
Ik zou hier 4,7 bar moeten rijden op 28mm tubeless 8)7 , met mijn 85kg. (+7kg fiets + 3kg gear)
ik rij max 3,8 bar en dat bevalt prima!

• 418O2
Cloclo100 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

Ik zou hier 4,7 bar moeten rijden op 28mm tubeless 8)7 , met mijn 85kg. (+7kg fiets + 3kg gear)
ik rij max 3,8 bar en dat bevalt prima!
Zoals ik zei; een uitgangspunt. Jij rijdt echt extreem laag

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 21-08-2025 12:53 ]

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-12 16:28
Danjel schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:37:
[...]

Het kan ook je achteras zijn die niet goed vast zit. Zeker bij een nieuwe fiets is het 99% kans dat er ergens iets gewoon los zit. Inbus setje erbij pakken en alles aandraaien maar. :)
Ook dat heb ik gecontroleerd maar goed, morgen gaat de fiets naar de winkel toe voor eerste servicebeurtje. :)

• Cloclo100
418O2 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

Zoals ik zei; een uitgangspunt. Jij rijdt echt extreem laag
Nee voor 85kg is tubeless 3,8 à 4 bar niet extreem laag. Trouwens hookless velgen kunnen vaak maar max. 5 bar aan. Ik gebruik trouwens deze calculator van SRAM.

[ Voor 14% gewijzigd door Cloclo100 op 21-08-2025 13:41 ]

• 418O2
Cloclo100 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:37:
[...]

Nee voor 85kg is tubeless 3,8 à 4 bar niet extreem laag. Trouwens hookless velgen kunnen vaak maar max. 5 bar aan. Ik gebruik trouwens deze calculator van SRAM.
Die komt ook met 4.4 en 4.7.

Goed, als jij je er goed bij voelt moet je het lekker doen natuurlijk :) Op 28mm lijkt het mij persoonlijk vrij weinig

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 21-08-2025 13:53 ]

• micalb
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-12 15:09
kneusteun schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:26:
Dank, trek vanmiddag de banden er even af.
Volgens de DT website zijn ze tubeless ready:
https://www.dtswiss.com/e...d/endurance/e-1800-spline

• Cloclo100
Persoonlijkheid heeft daar niet veel mee te maken, wel rolweerstand en comfort op de fiets :).

• kneusteun
Ja heb net de buitenband eraf getrokken en er zit inderdaad wel een lint in met de text (tubeless ready) het was verwarrend omdat op de site waar ik hem kocht stond als (niet tubeless ready :S )

Ik ga mij even verdiepen in wat ik nodig heb en hoe dat werkt met die sealant en stuff, nog iemand tips wat goed spul is? of maakt het in principe weinig uit?

• Requiem19
Ik vind de SRAM calculator wel lekker:

https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:15
Cloclo100 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:37:
[...]

Vind dit ook laag hoor, weeg zelf 86kg en rijdt met 4,5.

Maar goed, ieder zn voorkeur

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:58
Over extreem laag gesproken, ik had tijdje geleden dus linkje gepost in racefiets topic van factor/black inc wielen die best laag advies gaven.
Heb nog even gemailt met factor en de adviezen kloppen gewoon.
En moet zeggen na wat ritjes dat 3 bar ook gewoon prima rijd met 29/30mm, al pomp ik nogsteeds wel op tot richting 3,5 a 4 bar.
Al merkte ik na weekje dat 1 band gezakt was tot net boven de 2 bar en ik er tijdens fietsen eigenlijk weinig van merkte.
DDX schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:08:
Over tubeless gesproken, ik kwan deze tire pressure guide tegen :
https://blackinc.cc/en-de/pages/tire-pressure-guide

Moet zeggen dat ik best met lage druk rijd, maar de adviezen die deze pagina geeft klinken mij wel erg laag ?
23mm intern en dan 30mm band monteren zou je 2,6bar moeten doen (bij 70kg).

[ Voor 33% gewijzigd door DDX op 21-08-2025 16:28 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-12 23:22
72kg, 30mm band op 25mm interne breedte velg: 2.9/3.1. Rijdt uitstekend.

Je mist dan wel helaas het placebo gevoel dat je snel bent omdat het gestuiter veel minder is. Ik ben sowieso niet snel, dat probleem vervalt dus voor mij.

[ Voor 16% gewijzigd door ElGreco op 21-08-2025 20:49 ]

www.vanspeykwheels.nl

• DDX
En weer terug naar gravelbikes, had mijn factor ls ook meegenomen naar Frankrijk om daar weer wat leuke graveltegels/paadjes/klimmen te zoeken.
Dat bleef beperkt bij ritje van 10km op de weg....
Merkte speling op de crank en toen ik wat beter keek zag ik iets bewegen wat niet hoorde te bewegen.
Terug naar de camping en crank eruit gehaald :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/niCb4okobVbzA2vd8AIJza2VWZEnFx_PVnflUK3t4kM-1152x2048.jpg

Dat zwarte gedeelte is de T47a schroefbottombracket.
Dat zilvere zou vast moeten zitten in frame....
Laatste ritje in Nederland was de Borderride en dag daarna stukje richting huis/treinstation, daar had ik dit nog niet gemerkt en helaas daarna geen ritjes meer gemaakt in Nederland en fiets gewoon meegenomen op vakantie...
Gelukkig de andere factor geen issues tijdens vakantie, die dus goed ingereden met ruim 4000km :)

Oja valt onder garantie en begreep dat dit probleem is wat vaker voorkomt.
Maar mag nu dus wel fiets uit elkaar halen en frame opsturen...

• KW25
  • Laatst online: 00:15
Ypuh schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

De prijzen voor wielen zijn juist ontzettend gedaald in mijn beleving. Dat je nu een moderne A-merk Zipp 303S koopt met 23mm interne breedte en degelijke naven voor €800 was 10 jaar geleden ondenkbaar. Ook Roval, Enve etc. kun je tegenwoordig sets onder de €1.500 vinden, terwijl dat voorheen eerder het dubbele was (set Zipp Firecrest 404 kostte in 2010 iets van €2.500).

Die top-end wordt nog steeds gemaakt (353 NSW, LW Meilenstein, Enve SES 4.5 etc.) maar om daarmee te vergelijken heeft niet zoveel zin. Het is ook geen gegeven dat je dan een 'betere' wielset krijgt, vaak zit het geld hem in de manuele afwerking of een bepaalde niche (lichtgewicht, full carbon uit één geheel, Berd spaken etc). Ik durf wel te stellen dat €6.000 kostende Obermayers met 18mm interne breedte minder goed presteren dan een setje DT Swiss van €1.500, net als dat een Lamborghini weinig nut heeft als boodschappenwagen.

Denk dus ook niet dat de prijzen van Amerikaanse/Europese merken nog verder in prijs zullen dalen. Het zijn vooral de Volkswagens en Renaults die het lastig krijgen onder druk van Chinese wielen, terwijl bedrijven als Ferrari en Lamborghini de ene recordomzet na de andere draaien.

*Groepsets, frames en componenten zijn (om verklaarbare redenen) wel vele malen duurder geworden in die tijd.
Ja ben het hier niet helemaal mee eens. En het vergelijk met Obermayers en Lamborghini is volgens mij nou net niet. Obermayer is langzamer dan goedkopere wielen, waar een Lamborghini juist sneller is dan een goedkopere versie. Daarnaast zie ik weinig Obeymayers, voor mijn gevoel gaan mensen toch naar iets toe waar het merk telt en performance ook (ENVE, ZIPP 454, Princeton). Obermayer spreekt naar mijn idee de wat meer conservatieve wielrenner aan.

Daarnaast is idd de 303S van Zipp redelijk betaalbaar, maar idd zoals hierboven gezegd is, wel hookless wat een afknapper voor weg is.

Kan ook zijn dat ik een vertekend beeld heb van de markt aangezien ik uit Amsterdam komt en men over het algemeen wat duurdere spullen heeft.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:51
@KW25 Nou ja, die dure wielen zijn er wel, maar het prijsniveau is wel echt flink gedaald. Voorheen moest je €2.500 lappen voor het instapmodel bij Zipp/Enve/Campagnolo Bora (full carbon wielen heb ik het dan over). Met 10-15 jaar inflatie erbij is dat het huidige €4.000 prijspunt. Inmiddels koop je voor die €4.000 het topmodel (353 NSW's) en is de Firecrest lijn een redelijk betaalbare €1.500 en de budgetlijn €800. Het hele verhaal over trickle down technologie en diminishing returns hoef ik niet uit te leggen denk ik, maar voorheen betekende het echt iets als er uberhaupt al Zipp of DT Swiss op de wielen stond, terwijl dat nu een beetje de standaard is (vaak zelfs onderdeel van de standaard spec).

Uiteraard kun je nog steeds €4.000 stuk slaan op een paar Princetons, NSW's, Corima MCC's, topmodel Enve's etc. maar ik wens je succes om uit te leggen dat je dat voor iets anders doet dan 'vanity reasons'. Iets dat ik overigens volledig begrijp en zelf vrijwillig aan mee doe. Noem mij maar een simpel persoon, maar als je plezier weet te halen uit zoiets eenvoudigs, wie is er dan gek?

@joker1977 De discussie waarom Zipp 303S beter zijn dan een set Chinarello wielen laat ik even aan me voorbij gaan. Daar haal ik geen plezier uit.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

kneusteun schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Ja heb net de buitenband eraf getrokken en er zit inderdaad wel een lint in met de text (tubeless ready) het was verwarrend omdat op de site waar ik hem kocht stond als (niet tubeless ready :S )

Ik ga mij even verdiepen in wat ik nodig heb en hoe dat werkt met die sealant en stuff, nog iemand tips wat goed spul is? of maakt het in principe weinig uit?
Ja sealant maakt veel uit vind ik maar zul je ook zelf je weg in moeten vinden. Ik ben tegenwoordig volledig over op Orange Seal Endurance, die bevalt mij heel goed, enige minpuntje is dat dat wel eens wil klonteren bij mij maar op zich kan dat geen kwaad.

Ook ben ik wel te spreken over “Stans No Tubes” of “Schwalbe Doc Blue” (is allebei hetzelfde spul). Dat werkt goed en is relatief betaalbaar dus goed voor beginners.

Muc Off zou ik niet aan beginnen, het heeft best wat fans (ook hier volgens mij) maar ik heb best wat probkemen gehad waarin het niet goed sealde. Verder vind ik het niet fijn verwerken, het is best een dikke roze(!) smurrie en ik ben gewend om bij een bandenwissel de sealant in een bekertje te laten vloeien en hergebruiken, waarna de oude band ook gelijk redelijk schoon is. Deze werkmethode werkt niet met Muc Off.

Verder, eerste installatie gewoon de band droog monteren, laten “ploppen”, zodat deze goed op de velg zit. Dan leeg laten lopen, ventielkern eruit draaien en de sealant door het ventiel in de band spuiten met een klein flesje. Ik gebruik hiervoor zo’n 60ml flesje die ik ooit bij de Schwalbe Doc Blue had:
https://www.mantel.com/schwalbe-doc-blue

Er zijn ook een soort injectiespuiten via ali te krijgen, dat werkt ook fijn omdat je daarmee ook door het ventiel kan verwijderen:
https://nl.aliexpress.com...l33obsDv4hCUaAsyDEALw_wcB

Je kunt op deze methode helemaal zonder geknoei werken.

Wel mooi trouwens, paar dagen terug nog over gekkies met computers en nu al aan de tubeless! d:)b

• kneusteun
Nouja velgen zijn geschikt, en meteen met eerste groepsrit een lekke band.
Wou al dikkere banden dus leek mij erg logische stap?

Of is het niet het wondermiddel wat iedereen beweert?

Wat betreft “ploppen” vind ik het beetje vreemd dat ze zeggen dat je dat moet doen met zo’n booster. Terwijl ik met mijn mtb pomp zelfs op de motor lukte…

Thnx voor de tips!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:25
Gewoon je normale pomp gebruiken. Een compressor gebruiken is alleen nodig als het op de hand niet lukt.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12 21:28
kneusteun schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:04:

Wat betreft “ploppen” vind ik het beetje vreemd dat ze zeggen dat je dat moet doen met zo’n booster. Terwijl ik met mijn mtb pomp zelfs op de motor lukte…

Thnx voor de tips!
Mijn ervaring is dat banden de eerste keer gewoon ploppen met een standaard pomp idd. Maar als je ze een keer los hebt gehad en opnieuw wil oppompen dan niet meer. Ik heb via ome Ali een rip-off booster pomp gekocht voor 20 euro, werkt als een trein 👍🏻

• Kluus

Kluus

Gang is alles

kneusteun schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:04:

Thnx voor de tips!
Jawel hoor, prima stap wat mij betreft. Inderdaad zoals @bwernsen zegt, met moderne wielen en gravel banden gaat het bijna altijd met de vloerpomp. Als het niet zo al lukt eerst nog proberen met de ventielkern er uit + vloerpomp, dat geeft ook al veel meer luchtverplaatsing. Pas dan hoef je misschien aan een compressor te denken.

Edit: Scheelt ook dat je een mtb pomp hebt trouwens, mij lukt het met de hoge druk race pomp zelfs meestal.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 21-08-2025 20:23 ]

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:16
Nog niemand die een reservewiel van de auto gebruikt in plaats van een booster of compressor?
Moet eenvoudig in elkaar te knutselen zijn, wanneer je niets beters bij de hand hebt.. in het verleden voor modelbouw airbrush vaak dankbaar gebruik van gemaakt. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door guapper op 21-08-2025 20:43 ]

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:54
Ik heb toch geregeld de booster nodig gehad om banden te laten ploppen. Is heel erg afhankelijk van band-velg combinatie.

Hij wil.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:47

joker1977

Tweakert

Ypuh schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:27:
@joker1977 De discussie waarom Zipp 303S beter zijn dan een set Chinarello wielen laat ik even aan me voorbij gaan. Daar haal ik geen plezier uit.
Dat mag. Het ging me niet eens zozeer om Zipp 303S vs Chinarello, dat had ook Zipp 303S vs DT Swiss ARC 1400 DICUT kunnen zijn. Het ging me er (meer) om dat het prijspunt waar het meer om naam en esthetiek gaat vs. pure performance, betrouwbaarheid of service-ability, garantie oid. Waar ligt de grens.

Uiteraard is die niet helemaal hard, maar ik vermoed dat die zg. Chinarello-wielen qua velg bijna identiek zijn, zo'n profiel is zo te copieëren. Spaken en hub maken uiteraard uit - ik vermoed dat daar het grootste verschil zit. Is best interessant om es te kijken waar die sweet-spot ligt (voor mij dan)

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:20
Nou! Na een aantal jaartjes op de racer (en MTB) meld ik mij nu ook in dit topic. Ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een 3T Racemax. Hij is afgemonteerd met GRX 825 di2 2x12,het AEROGHIAIA INTEGRALE stuur, ERA Tenachi G40 wielset en als banden liggen er nu de G-one RS pro Tubeless op (40MM). Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZX1JwkxX5dVr08Xoq5SFj5-coI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZVWgVSPYWHnkcqtHDTElDrdT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkWvW_enhd8KPlE79BgTPNZkTt4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XA5o0suI0F4FmoK04vIkKkAQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0SeQpfp7FqgCsLz_ijS6gOro1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y43OWJpylfQXdj1PqjCEebkJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-z9F8PmDgn_B00JfSUJ4RPlKms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wOJHr5A1ZyEKaehbCMq54DOU.png?f=fotoalbum_large

Nu mooi een verzameling met mooie gravel routes gaan opbouwen! Heb er zin in!.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• GerbenBK
  • Laatst online: 11:58
Michaelg schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:28:
Ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een 3T Racemax.
3T Racemax...altijd goed! 8) Geniet ervan!

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-12 09:04

Turbosjaak

Un Chien De Liege

Nou! Na een aantal jaartjes op de racer (en MTB) meld ik mij nu ook in dit topic. Ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een 3T Racemax. Hij is afgemonteerd met GRX 825 di2 2x12,het AEROGHIAIA INTEGRALE stuur, ERA Tenachi G40 wielset en als banden liggen er nu de G-one RS pro Tubeless op (40MM). Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu mooi een verzameling met mooie gravel routes gaan opbouwen! Heb er zin in!.
Heel gaaf! Veel plezier ermee! Dit is degene met de ronde zadelpen? Ik heb naar volle tevredenheid een 3T met een aero zadelpen en de marges om deze vast te zetten zijn wel heel precies.

Alle kabels ook binnendoor 8) 8)

Powered By: Lenovo Thinkpad T61p & IBM Thinkpad X21

• GerbenBK
Had ik in het begin ook, maar eenmalig carbon paste erop gedaan door de (not-so) LBS en daarna nooit meer ergens last van gehad.

• bwernsen
Ik heb in navolging en met hulp van @Requiem19 een carbonframe uit China besteld. Het frame wordt nu nog gespoten. De fiets wil ik komende maanden stap voor stap opbouwen, onder het motto: “Ik heb het nog noot gedaan dus ik zal het wel kunnen.” Ik zal voortgang, zowel successen als mislukkingen, hier melden!

Dit wordt het frame. Donker groen met carbon accenten op voor- en achtervork.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jzS4xbkgneQJQvo27BZHdcK_xQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B0AuLd8c4NEJI3VXdy34ecgq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weJv28QNywWitVROHkKRZzOWGe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3qQgsRIGhgYg52IH1Ldtq4n.jpg?f=fotoalbum_large

• Requiem19
Strakke kleur!

Dit model komt in het zwart het beste over als ik de verschillende kleurtjes vergelijk. Denk omdat de seat tube (sorry, Nederlands?) best lang doorloopt. Als het frame zwart is blendt dat mooier in met de seatpost (sorry, Nederlands?).

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-12 02:13
Requiem19 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:30:
Strakke kleur!

Dit model komt in het zwart het beste over als ik de verschillende kleurtjes vergelijk. Denk omdat de seat tube (sorry, Nederlands?) best lang doorloopt. Als het frame zwart is blendt dat mooier in met de seatpost (sorry, Nederlands?).
Zitbuis en zadelpen
https://laatvoorheteten.nl/fietsframe/

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-12 09:04

Turbosjaak

Un Chien De Liege

GerbenBK schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:10:
Had ik in het begin ook, maar eenmalig carbon paste erop gedaan door de (not-so) LBS en daarna nooit meer ergens last van gehad.
ik kwam erachter dat het hele kleine schuurpapierachtige laagje dat er op zit, net wat teveel was afgesleten, hierdoor bleef hij niet goed zitten, afin na het vervangen van de zadelpen voor een nieuwe was het verholpen.

Ik heb de al wat oudere Original/Team uitvoering, blijft een machtig ding.

Powered By: Lenovo Thinkpad T61p & IBM Thinkpad X21

• GerbenBK
ERA Tenachi G40 wielset en als banden liggen er nu de G-one RS pro Tubeless op
Nog een specifieke keuze voor deze wielset ten opzicht van de 3T discus, of had je deze nog liggen?

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-12 18:02
In de echte werkelijkheid kom je er beter achter wat werkt voor jou. Dus ga bijvoorbeeld op pad met een een bandenspanning die aan de bovenkant van range zit die geadviseerd wordt vanuit de tabel. Rijdt het niet lekker? Niets aan de hand. Even stoppen, ventieltje losdraaien. Twee keer drukken, ventiel weer dichtdraaien en rijden maar.
Zo eenvoudig kan het zijn. Het is geen theoretische rakettenwetenschap, het is een proefondervindelijke praktische activiteit.

• jorrefunk
  • Laatst online: 24-12 15:06

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Klopt.
En
1. In praktijk is het praktisch altijd aangenamer met wat minder druk te rijden. 2. Wetenschappelijk is het ook bewezen dat het beter is (minder watt te trappen) om volgens eigen parameters (gewicht, banden, ...) met te weinig bandendruk te rijden dan met teveel.
(kan het artikel wel ergens opsnorren als dat gevraagd wordt)

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:20
GerbenBK schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

Nog een specifieke keuze voor deze wielset ten opzicht van de 3T discus, of had je deze nog liggen?
De dealer had hem zo staan. Alleen het stuur en de banden heb ik op eigen verzoek laten vervangen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Willem30
Mijn Trek staat bij de winkel voor servicebeurtje en hopelijk kunnen ze het gekraak eruit halen. De winkel begon zich wel wat in te dekken dat ze hun best doen om de kraak eruit te krijgen maar dat het misschien niet helemaal lukt. -O-

• 418O2
Willem30 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:04:
Mijn Trek staat bij de winkel voor servicebeurtje en hopelijk kunnen ze het gekraak eruit halen. De winkel begon zich wel wat in te dekken dat ze hun best doen om de kraak eruit te krijgen maar dat het misschien niet helemaal lukt. -O-
Kraakjes zijn echt het allervervelendste wat er is. Je kan bij wijze van spreken nog beter je frame in 2en hebben liggen want dan weet je wat er is. Het kan echt van de gekste plekken komen.

Nu is het in jouw geval wel gewoon garantie lijkt me, mochten ze er niet achter komen

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 22-08-2025 14:46 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:53
418O2 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Kraakjes zijn echt het allervervelendste wat er is. Je kan bij wijze van spreken nog beter je frame in 2en hebben liggen want dan weet je wat er is. Het kan echt van de gekste plekken komen.

Nu is het in jouw geval wel gewoon garantie lijkt me, mochten ze er niet achter komen
En als je een kraakje tussen je pedalen en schoenen hebt, hoe ga je het dan ooit vinden als FM?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• jorrefunk

jorrefunk

Nog een (onnozel) kraakje: je bidon die in de bidonhouder knelt, en door druk(verlies) een kraakje geeft.
Ook zo eens een paar ritten rondgereden tot ik tot die conclusie kwam. Werd ver zot wegens allergisch aan kraakjes. :)

• Willem30
418O2 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:45:
[...]
Ja klopt. Toen ik het kocht was het heerlijk stil :P Na +-200km begon het gekraak.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:10
Spaak spanning kan ook heel vreemde kraakjes geven.

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12 08:44
Los derailleur pad was mijn laatste kraakje. De steekas zit in het padje, tijdens het trappen begon ie te kraken. Duurde echt even voor ik die had gevonden

• pwi60
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-08 21:12
Dag Yakolev,
Is de route in de Borinage goed te doen met de gravelbike?
De Bossen van de Borinage heb ik deze week gereden en was goed te doen.
Maar deze van PlugPlug gaat blijkbaar over de Mijnterril. Daarom mijn vraag.

Alvast bedankt
Patrick

• guapper
@Yakolev ^^ zie hierboven (y)

[ Voor 8% gewijzigd door guapper op 22-08-2025 21:37 ]

• pwi60
pwi60 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:35:
Dag Yakolev,

Alvast bedankt
Patrick

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

pwi60 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:35:
Dag Yakolev,

Alvast bedankt
Patrick
Hey Patrick / @pwi60

Het is zeker op de gravelbike te doen, maar ik beschouw het niet als de meest makkelijke route die ik ooit gedaan heb. Wat ik mij nog herinner:
  • Mijnheuvels zijn ontzettend steil
  • De paden liepen over van de brandnetels
  • Op enkele uitzonderingen na is de gravel ook erg matig
  • Heel veel prachtige dingen om naar te kijken, allemaal overblijfselen van mooiere tijden (voor de regio).
Nu zijn we natuurlijk 2 jaar verder, dus wie weet zijn sommige stukken wel/niet meer begaanbaar. Gewoon proberen zou ik zeggen. Op Strava had ik de volgende 2 fotos gezet en als activiteitbeschrijving stond: Ik ben één met de brandnetel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hcpylDA_prEmzQMUg_0PQt75Jw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxEFl43rHRG7TiMuXBA5PlrF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieNYCPfRJtS5f1qVaJ04SjzvQcM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5yldjsfpxN24ToL0rCL9ypi.jpg?f=fotoalbum_tile
Niet te vergelijken met de Bossen van Borinage, dat is stukken gemakkelijker. Er ligt ook vanaf Casteau (SHAPE) / Mons aardig wat gravel als je echt richting het zuiden gaat en daar de grens met Frankrijk oversteekt (ipv richting Valenciennes). Ik probeer er altijd wel een paar 100k+ routes te doen wanneer ik er ben (en de fiets kan meenemen). Probleem is dat de velden wel ontzettend drassig worden daar.

In ieder geval veel Succes, ik hoor graag hoe het ging.

[ Voor 11% gewijzigd door Yakolev op 22-08-2025 22:15 ]

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGMeckqXJJUtkuZUrqNtMgQ6InM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoJfEItBev80iy4xoOEfnvfc.jpg?f=fotoalbum_large

Na een paar weken in dit topic rondhangen, me inlezen en een bikefit is hiervan eindelijk m’n eerste gravelbike. De Cube Nuroad Race!

• pwi60
Dag Yakolev,

Bedankt voor de info. Ik bekijk het dan nog wel of ik deze route rij.

Patrick

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-12 22:32
amphora schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:28:
[Afbeelding]

Na een paar weken in dit topic rondhangen, me inlezen en een bikefit is hiervan eindelijk m’n eerste gravelbike. De Cube Nuroad Race!
Congrats! Ik ben niet zo bekend met de naamgeving bij Cube maar op basis van de naam had ik hier geen gravelbike verwacht.

• Predator
  • Laatst online: 10:27

Predator

Suffers from split brain

J-M-T schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:00:
[...]

Congrats! Ik ben niet zo bekend met de naamgeving bij Cube maar op basis van de naam had ik hier geen gravelbike verwacht.
Nuroad is de gravelreeks bij cube.
Race heeft betrekking tot het feit dat het 2x12 is ipv 1x12 op de Nuroad EX (die ik heb).

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-12 10:39
Predator schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:31:
[...]

Nuroad is de gravelreeks bij cube.
Race heeft betrekking tot het feit dat het 2x12 is ipv 1x12 op de Nuroad EX (die ik heb).
Helaas niet helemaal waar.. zo heb ik een Cube Nuroad C:62 Pro met 2x12 afmontage terwijl de Cube Nuroad C:62 Race juist een 1x12 afmontage heeft. Wat dan wel de benaming betekend bij Cube geen idee want alle Cube Nuroad modellen hebben in de basis dezelfde geometrie. C:62 staat iig voor de carbon layup. Je hebt dan ook ook nog ex en fe toevoegingen die weer bepalen wat voor extra uitrusting erbij zit(bijv. spatborden of bagagedragers).

• Predator
  • Laatst online: 10:27

Predator

Suffers from split brain

la_fusion schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:22:
[...]

Helaas niet helemaal waar.. zo heb ik een Cube Nuroad C:62 Pro met 2x12 afmontage terwijl de Cube Nuroad C:62 Race juist een 1x12 afmontage heeft. Wat dan wel de benaming betekend bij Cube geen idee want alle Cube Nuroad modellen hebben in de basis dezelfde geometrie. C:62 staat iig voor de carbon layup. Je hebt dan ook ook nog ex en fe toevoegingen die weer bepalen wat voor extra uitrusting erbij zit(bijv. spatborden of bagagedragers).
Als ik op de cube website kijk zie ik toch echt 2x12 op de Nuroad C62 race ? Net zoals op de niet carbon versie.

https://www.cube.eu/be-nl...mineralteal-n-blue/830400

[ Voor 5% gewijzigd door Predator op 23-08-2025 13:21 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-12 10:39
Predator schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:21:
[...]

Als ik op de cube website kijk zie ik toch echt 2x12 op de Nuroad C62 race ? Net zoals op de niet carbon versie.

https://www.cube.eu/be-nl...mineralteal-n-blue/830400
Klopt helemaal! Geen idee welk model ik dan voor ogen had waarbij niet opging.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

la_fusion schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:46:
[...]

Klopt helemaal! Geen idee welk model ik dan voor ogen had waarbij niet opging.
Cube Nuroad pro is in aluminium one by en de carbon c62 pro is two by. Bedoelde je die wellicht?

[ Voor 4% gewijzigd door amphora op 24-08-2025 23:40 ]

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-12 10:38

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Als het dan toch over kraakjes gaat...
Afgelopen weekend m'n zadel helemaal uit elkaar gehaald.
Overigens voor de eerste keer in 3 jaar.

Iedere keer als ik rechts naar beneden trapte kwam er een kraak.
Natuurlijk maak ik 'm mee schoon, maar ik stond versteld van de hoeveelheid zand die er tussenuit kwam.
Goed schoongemaakt en pasta tussen gedaan.
Hopelijk is het gekraak nu weg, maar dat ontdek ik zodra ik een ritje ga maken.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• bwernsen
@magic_nl Hoe heb je de buis aan de binnenzijde schoongemaakt?

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-12 10:38

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

bwernsen schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:07:
@magic_nl Hoe heb je de buis aan de binnenzijde schoongemaakt?
Alleen het bovenste stukje waar de klem zit heb ik gedaan.
Daar zat genoeg pasta om e.a. tegen te houden en verder van binnen lijkt de buis schoon.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-11 18:44
Ga binnenkort naar Spa met de vrouw des huizes. Ben nog op zoek naar leuke routes. Specifiek 2 a 3 routes voor met de vrouw: ca. 40-60km en liefst niet te technisch (klimmen mag zeker, leuk!) en 1 a 2 routes voor een halve dag mezelf te vermaken: ca. 60-80 km. Heb natuurlijk al op Komoot gekeken, maar als er mensen zijn met ervaringen/aanbevelingen is dat altijd leuk om te horen! :)

• kneusteun
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWJq5sLWE77zTmnyN9LIPNPPf_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gzTBoYq9nDWfyLB1Yau6LppX.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_eea1rW85lx8sWeBVKLXbXV6qY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bv5Gpb1b5u4WSkfVDRMUcfRS.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XB1yir8sFXbTw34A_ekWxTU9ODk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/po33SkWo4iydOloGi2kUczy0.png?f=fotoalbum_large

Verslavend, afgelopen dagen meermaals een rondje van ~70km gedaan na werk en drone mee om wat leuke shots te maken (hier wat stills). Stiekem wat gravel paden zoeken voor de motor _/-\o_ leuke hobby

• Flipmo
  • Laatst online: 23-12 11:12

Flipmo

OMG !!

Na de Custom Elves Falath Evo die ik afgelopen winter met een clubgenoot opgebouwd heb nu ook een Elves gravel frame gekocht, de Mori Aerox.

Na dat ik een aantal ontwerpen heb laten maken, de knoop doorgehakt en het frame besteld incl. stuur en zadelpen. 4 weken later kreeg ik de foto's van het gespoten frame. Na goedkeuring werd deze verzonden en 2 weken terug werd hij geleverd. Al met al een week of 8 vanaf bestellen.

Frame opbouwen ging erg soepel, redelijk vergelijkbaar met de Evo in januari.
Nu hadden wel een sleutel voor het T47 bottom bracket, deze zat er nu zo in.
Als groepset heb ik er een 105 di2 groepset op gezet, deze bevalt erg goed op de racefiets.
De prijs van een GRX di2 groepset was mij teveel verschil.. bij Wim de Vos zijn die 105 setjes altijd goed geprijsd :)

Echter paste het crankstel NET niet.. het binnenblad, en daarvan die 4 boutjes raakten het frame net..
hier moest ik dus wat op verzinnen.. Heb besloten om voor een GRX crankstel te gaan de 610 met 2x12.
Deze heeft iets meer ruimte, heb nu kleine 5mm speling langs het frame. Ook de vertanding van 46-30 staat me meer aan met gravellen. In de vakantie in Zuid Limburg had ik soms die kleine kransjes wel nodig..
Helemaal op zo'n kiezel klim achter het Shimano experience center in Valkenburg :)

Nadat deze was binnengekomen paste het dikke prima, versnellingen afstellen ging ook makkelijk met di2.

Gisteravond een eerste ritje, en jep.. iedere trap is raak! Hij komt echt super snel op gang, en blijft dit ook.
Of dit nu op de weg is of op gravel. Gisteren ook mijn snelste gemiddelde snelheid gereden (bijna 1,5 km/h sneller) dus het zal niet alleen tussen de oren zitten ;)
Dit zelfs met paar keer stoppen omdat het zadel achterover kantelde.. dit paar keer vastgezet met de multitool. Maar telkens gaat hij weer los.
Bij thuiskomst even losgehaald en weer op moment vastgezet, hopelijk blijft hij zaterdag op zijn plek met de SR...

Verhaal vraagt natuurlijk om een foto..

Foto van het spuitwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZzfeea2XeC9cBOWFumk-n2PZYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8KpjqrKEGlvbqBUOgqTjWwQ.jpg?f=fotoalbum_large

De Elves Mori Aerox
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bddrJlpxWyU8GuRt_p-Bwz3UHlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LuqeyejLFuqYtCcuWaVlv5B.jpg?f=fotoalbum_large

En de Falath evo+, zelfde kleur blauw paars maar met zilver ipv wit bij de gravelbike
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcDL_LyBoXH5cnZqTBiZeU-yKPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mh54M8ILBDHj6hqql4MtsW9.jpg?f=fotoalbum_large

• klaaas
Mooie start van een familie zo @Flipmo . Als deze een kindje krijgen wordt dat dan een allroad bike?

Hij wil.

• 418O2
Heeft de 105 een clutch?

Toffe fiets verder :)

[ Voor 34% gewijzigd door 418O2 op 27-08-2025 09:22 ]

• Flipmo
  • Laatst online: 23-12 11:12

Flipmo

OMG !!

418O2 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:21:
Heeft de 105 een clutch?

Toffe fiets verder :)
nope, maar heb in de 3 jaar met de cannondale de clutch er ook nooit opgezet.
Ga dat ook vast niet missen :)

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:52
kneusteun schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:08:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Verslavend, afgelopen dagen meermaals een rondje van ~70km gedaan na werk en drone mee om wat leuke shots te maken (hier wat stills). Stiekem wat gravel paden zoeken voor de motor _/-\o_ leuke hobby
Liever niet.

• bwernsen
@Flipmo toffe fiets! Dit Elves frame stond bij mij ook hoog op het lijstje. Enige minpunt is de max 45mm bandjes.

Toffe paint job ! Heel nice allemaal.

• kneusteun
Wat liever niet?

Edit: Als je het hebt over motorrijden dan hoop ik dat het een grapje is.
Want ik mag gewoon over openbare wegen rijden, dus laten we alstublieft elkaars hobby met rust laten.... anders gaan we hier weer net zo nutteloos verwijten heen en weer gooien ;)

[ Voor 44% gewijzigd door kneusteun op 28-08-2025 07:47 ]

• Ypuh
Als je ergens mag rijden met de motor, vooral doen. Als je ergens niet mag rijden met de motor, vooral niet doen.

Snap niet zo goed wat daar 'stiekem' aan is. In mijn beleving zijn veruit de meeste gravelwegen afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, dus denk dat daarover gevallen wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door Ypuh op 28-08-2025 08:34 ]

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12 21:28
Ypuh schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:32:
Als je ergens mag rijden met de motor, vooral doen. Als je ergens niet mag rijden met de motor, vooral niet doen.

Snap niet zo goed wat daar 'stiekem' aan is. In mijn beleving zijn veruit de meeste gravelwegen afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, dus denk dat daarover gevallen wordt.
Zonder de discussie op te willen laten laaien, mar een cross-motor mag volgens mij over het grootste deel van de gravelwegen, zeker in Nederland... Karresporen in het bos niet. Al kwam ik daar laatst ook eeng roep toeristen op een cross-motor tegen die alles overhoop ploegen en daarna zelfs een MTB track op reden en die aan gort reden :(

• Ypuh
Als je met een crossmotor de MTB trails opgaat dan ben je bewust bezig met een hufter te zijn lijkt me. Die personen aanspreken zal niet zoveel zin hebben want ze weten dat ze fout zijn en doen het toch.

Voor de rest liggen de meeste gravelpaden in bossen of natuurgebieden. Beide mag je (meestal) niet komen met gemotoriseerde voertuigen. Als dat wel toegestaan is, zou ik het ook vooral doen als motorrijder. Naar mijn inziens is het prima geregeld in Nederland als iedereen zich aan de regels houdt.

Er zijn ook wel gravelwegen waar je met een auto komen mag, maar in mijn beleving is dat enkel bij huizen in het bos (rondom Zeist bijvoorbeeld) of richting een camping, en dus niet midden op de Veluwe of in het Kroondomein.

• DDX
Rond het Gooi en Veluwe zijn best wat paden waar je regelmatig auto's tegenkomt.
Vaak van die paden waar je dan een smal asfalt fietspad naast hebt liggen.

Soms vinden automobilisten het ook niet echt leuk dat je dan als fietser op hun deel rijd...

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-12 10:28
hier in Drenthe ook nog wel wat zandpaden waar je gewoon mag rijden, in Twente en de Achterhoek ook nog zat zand en grindpaden die gewoon openbaar toegankelijk zijn met motor/auto.

Heb er ook helemaal geen probleem mee als daar motoren rijden zolang het op normale snelheid is, helaas heb ik ook wel anders ervaren. Vraag me dan af of zulke mensen doorhebben dat door zulke acties steeds meer wegen afgesloten worden.

Flickr - Strava

• klaaas
DDX schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:21:
Rond het Gooi en Veluwe zijn best wat paden waar je regelmatig auto's tegenkomt.
Vaak van die paden waar je dan een smal asfalt fietspad naast hebt liggen.

Soms vinden automobilisten het ook niet echt leuk dat je dan als fietser op hun deel rijd...
'Hun' deel bedoel je denk ik? 9 van de 10x zijn die fietspaden niet verplicht en is dat gravelpad dus van iedereen ;)

Zo moest ik afgelopen weekend langs een grote groep wandelaars op een bosweg waar zo’n niet verplicht fietspad naast ligt. Ze waarschuwden elkaar met “pas op, fietser op het wandelpad”. Nope dus. Geen pad dat exclusief voor wandelaars is.

Maar ik begrijp de verbazing (of irritatie) wel: waarom zou je in vredesnaam over een hobbelweg gaan fietsen als er een prima fietspad naast ligt? 8)

Hij wil.

• DDX
klaaas schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

'Hun' deel bedoel je denk ik? 9 van de 10x zijn die fietspaden niet verplicht en is dat gravelpad dus van iedereen ;)
Ja zo bedoelde ik het ook.
In het Gooi ook van die wandelaars die je gaan blokkeren als ze denken dat fietsers ergens niet mogen komen. (terwijl je daar juist eigenlijk overal onverhard mag fietsen)

Van die mensen die eigen rechter spelen...
Afgelopen zondag ook op dit stuk :

https://maps.app.goo.gl/XUhgnnB72ge9q3xVA

Kwam een auto vol toeterend mij voorbij en daarna op de rem om mij even te vertellen dat het fietspad beneden is.
En daarna nog even remproef doen.
Goed er ligt een fietspad maar zover ik weet mag je daar ook prima op de weg fietsen. (als je vanaf het kasteel komt, heb je niet eens makkelijke optie om op dat fietspad te komen)
Maar ook ik maak wel eens een fout/zie iets over het hoofd, maar om dat op deze manier te vertellen.

[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 28-08-2025 13:03 ]

• klaaas
Ik heb hier in de regio gelukkig nooit echt last van agressie, maar de entitlement spat er soms wel vanaf. Als ik me richting voetgangers op het fietspad ook zo zou gedragen, zou de wereld te klein zijn...

Hij wil.

• Cloclo100
Een tijd terug ben ik tegen gehouden door 2 wandelaars op een dedicated MTB-pad in Lommel(BE) nadat ik beleefd 50m van te voren belde. De vrouw begon nagenoeg hysterisch te roepen dat ik er niet mocht fietsen en dat hun hond (die uiteraard zonder leiband liep) te fel verschoot. Toen ik fijntjes wees naar het paaltje langs de weg met het MTB-logo wou ze het gewoon niet geloven, dat was volgens haar het teken van een wandelpad. Komop, je kan zelfs de spaken zien op dat logo :). Ik heb de man nog veel sterkte gewenst met zijn vrouw en snel doorgereden want die discussies kan je nooit winnen. De onverdraagzaamheid is gelukkig al een pak minder dan in Covid tijden maar soms is het lachwekkend hoe mensen mekaar iets misgunnen, gewoon omdat je een fietser bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia0LnqXZBsgmyKCEKm5O5I9w0n4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WK821Ooaty7kTXDiIAFGBATU.jpg?f=user_large

• guapper
@Cloclo100 .. "de man veel sterkte gewenst met zijn vrouw..." _O-
prijsloos (en ook zo herkenbaar)

[ Voor 12% gewijzigd door guapper op 28-08-2025 15:22 ]

• Ypuh
Persoonlijk één van mijn grootste frustraties; mensen die de regels niet kennen en dan volledig uit hun slof schieten. Ik maak het niet vaak mee, maar toch zeker al een keer of 5 (afsnijden/middelvinger/brake check/schelden).

Meestal komt het doordat het meerendeel van automobilisten het verschil niet kent tussen deze borden en uit hun plaat gaan als ik er met 30-35 km/u voor kies om géén gebruik te maken van het niet-verplichte fietspad:
Afbeeldingslocatie: https://www.visser-assen.nl/image//blog-en-nieuws/wegbebakening/verkeersborden/tabel-fietsborden.jpg

Af en toe een wandelaar die denkt dat het bospad van hun is (bijv. doordat er een fietspad naast ligt). De regio van het Gooi is als je het mij vraagt wel het afvoerputje van Nederland. De samenkomst van mooie paden, drukte en 50+ers met meer zelfvertrouwen dan kennis is een lastige combinatie in het verkeer.

Los daarvan maak ik -net als iedere andere verkeersdeelnemer- ook wel eens een foutje.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 28-08-2025 15:40 ]

• klaaas
Ypuh schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:37:
De samenkomst van mooie paden, drukte en 50+ers met meer zelfvertrouwen dan kennis is een lastige combinatie in het verkeer.
Moet ik me nou aangesproken voelen? :o

Hij wil.

• Ypuh
klaaas schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:45:
[...]

Moet ik me nou aangesproken voelen? :o
Als ik de topics van tegenwoordig op Tweakers mag geloven dan is het inmiddels een aardig representatieve weergave van Nederland. Ik deel alleen mijn observatie dat de concentratie van 'entitled' typetjes rondom het Gooi wel een stuk hoger ligt.

Om een voorbeeld te noemen, ga op een willekeurige zondag eens 10 minuten op dit punt staan: https://maps.app.goo.gl/TQXJQppYQ4mjX6bq7

Of jij je aangesproken voelt mag je zelf weten, maar het zijn niet alleen tokkies die zich als aso's in het verkeer gedragen. Net zo goed zijn er genoeg horken die op een fiets zitten, steek voor niemand mijn handen in het vuur.

• jorrefunk

jorrefunk

Volgens borden gepost door Ypuh moest DDX dan wel verplicht op het fietspad rijden want dat 2e bord staat aan het begin van die straat heb ik op Google Maps gezien toen ik verder scrollde op zijn link.
(gewoon ter info want ik doe ook niet alles volgens de wet, zonder daarbij anderen te hinderen)

[ Voor 16% gewijzigd door jorrefunk op 28-08-2025 16:22 ]

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

jorrefunk schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:19:
Volgens borden gepost door Ypuh moest DDX dan wel verplicht op het fietspad rijden want dat staat aan het begin van die straat heb ik op Google Maps gezien toen ik verder scrollde op zijn link.
(gewoon ter info want ik doe ook niet alles volgens de wet, zonder daarbij anderen te hinderen)
Klopt inderdaad, verplicht fietspad parallel aan een weg betekent dat @DDX daar ook verplicht moest fietsen.

• DDX
En dan moet ik die dijk afduiken ?
Vanaf punt waar ik vandaan kom, kom je geen verboden voor fietsers tegen (of fietspad bord)

https://maps.app.goo.gl/LvBoLz1HZn1pjrRB9

[ Voor 75% gewijzigd door DDX op 28-08-2025 16:28 ]

• jorrefunk

jorrefunk

Dat is natuurlijk het probleem. In België ook constant situaties waarin er plots geen borden meer staan en ge het maar moet uitzoeken wat correct is. Alle begrip dus.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

DDX schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:27:
En dan moet ik die dijk afduiken ?
Vanaf punt waar ik vandaan kom, kom je geen verboden voor fietsers tegen (of fietspad bord)
Zoals hier te zien zou je niet de eerste zijn die hier naar beneden gaat, je hebt toch een gravelbike? ;)

Maar het is natuurlijk een grijs gebied. Strikt genomen mag je daar niet rijden al is dat vanaf die weg onduidelijk, stel je zou daar aangereden zijn, dan ben ik wel benieuwd wie er gelijk krijgt. Maar zoals die automobilist reageerde is natuurlijk niet goed te praten.

[ Voor 5% gewijzigd door amphora op 28-08-2025 16:43 ]

• kneusteun
Ypuh schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:32:

Hier in twente gelukkig nog niet 👍

Edit: ik kan hier ook gaan mopperen inderdaad over peletons die ineens op een rijbaan zitten naast een verplicht fietspad, of geen bel hebben en oudjes van de sokken rijden.
Maar ik ga meestal gewoon uit van het goede van de mens.

De reden dat dit fietsen helpt is omdat het dan wel chill is om de niet verboden paden te vinden, maar in NL ga ik ook gewoon de crossbaan op en de bekende paden. Het mooiste blijft om gewoon de tent en alles achterop te gooien en lekker naar Scandinavie of Frankrijk in te gaan. Voor in NL ben ik nu juist de fiets gereed aan het maken. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pw6UOoqGgSIv7MEz_zMn8JUZA1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFqHHTvMgwKCrS5dqbF9FbxT.jpg?f=fotoalbum_large
Dit soort tochtjes zijn niet perse heel leuk in Nederland, dan is het inderdaad voornamelijk 2 daagjes Drenthe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaPsyHWrVtPO0k7kiIqaepzw2_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ng5vOOdfKONCudZy4joWAtHJ.jpg?f=fotoalbum_large
Nee dan is de grens over toch veel boeiender.

[ Voor 62% gewijzigd door kneusteun op 28-08-2025 17:23 ]

• kneusteun
GWBoes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:26:
hier in Drenthe ook nog wel wat zandpaden waar je gewoon mag rijden, in Twente en de Achterhoek ook nog zat zand en grindpaden die gewoon openbaar toegankelijk zijn met motor/auto.

Heb er ook helemaal geen probleem mee als daar motoren rijden zolang het op normale snelheid is, helaas heb ik ook wel anders ervaren. Vraag me dan af of zulke mensen doorhebben dat door zulke acties steeds meer wegen afgesloten worden.
Is een heel groot hekel punt binnen de community.
Zelfde is mijn broer met fietsen, die doet wedstrijden in binnen en buitenland en schaamt zich kapot voor sommige mede fietsers die hij op straat tegenkomt. Dus doet alleen nog mtb voor de lol geloof ik.

Overal zijn rotte appels, dat betekent niet dat we allemaal rotte appels zijn.

En niemand is heiliger dan de paus, maar de lontjes zijn tegenwoordig ook wel erg kort... 8)7

• bwernsen
Het bestelde frame is gespoten en (bijna) op transport! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWHIlK38hjebfCNKwTXdvb9d9x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GPWjroiqCR49ex7bqWLQQ9E.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 82 ... 90 Laatste