Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 83 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-12 18:02
DDX schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Ja zo bedoelde ik het ook.
In het Gooi ook van die wandelaars die je gaan blokkeren als ze denken dat fietsers ergens niet mogen komen. (terwijl je daar juist eigenlijk overal onverhard mag fietsen)

Van die mensen die eigen rechter spelen...
Afgelopen zondag ook op dit stuk :

https://maps.app.goo.gl/XUhgnnB72ge9q3xVA

Kwam een auto vol toeterend mij voorbij en daarna op de rem om mij even te vertellen dat het fietspad beneden is.
En daarna nog even remproef doen.
Goed er ligt een fietspad maar zover ik weet mag je daar ook prima op de weg fietsen. (als je vanaf het kasteel komt, heb je niet eens makkelijke optie om op dat fietspad te komen)
Maar ook ik maak wel eens een fout/zie iets over het hoofd, maar om dat op deze manier te vertellen.
Als het ronde bord met de witte fiets op een blauwe achtergrond (G11) naast het fietspad staat, dan is het een verplicht fietspad.
Als het rechthoekige bord (G13) er staat, dan is het een onverplicht fietspad.

Op de plek die Stefan DDX aangeeft staan borden G11, dus de gelijkhebberige autobilist heeft gelijk

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:56
Hencksch schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:50:
[...]

Als het ronde bord met de witte fiets op een blauwe achtergrond (G11) naast het fietspad staat, dan is het een verplicht fietspad.
Als het rechthoekige bord (G13) er staat, dan is het een onverplicht fietspad.

Op de plek die Stefan DDX aangeeft staan borden G11, dus de gelijkhebberige autobilist heeft gelijk
Die conclusie was al getrokken 8)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53
Ik kom die hele borden nergens tegen als ik vanuit de richting kom die ik aangaf.
Als de wegbeheerder het duidelijker wilt maken doen ze het zoals aantal km verderop staat :

https://maps.app.goo.gl/jog9umrhWBxA1wsg6

https://www.strava.com/athletes/2323035

• PAdam
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:50
E

[ Voor 98% gewijzigd door PAdam op 30-08-2025 05:41 ]

• PAdam
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:50
bwernsen schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:47:
Het bestelde frame is gespoten en (bijna) op transport! [Afbeelding]
Excuses als vraag reeds beantwoord is: besteld op Ali?

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07:23
PAdam schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 05:40:
[...]

Excuses als vraag reeds beantwoord is: besteld op Ali?
Het kan inderdaad via ali. Ik heb m via hun eigen website besteld. https://tideacebike.com.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04:55
Net even de s-works crux van mijn broer net even mogen testen… holy shit!!!
Toch lijkt het mij niet chill om daar mee over een mtb baan te gaan, zal vast kunnen maar het voelt vrij kwetsbaar.

En van de sponsor nieuwe outfit en bandjes gekregen 👍 dus straks van 35mm tube naar 40mm TL

[ Voor 20% gewijzigd door kneusteun op 30-08-2025 13:24 ]

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-12 17:46

Kluus

Gang is alles

Je hebt overal die eigen rechters wel geloof ik, in het bos is het misschien nog wel erger.

Zo kwam ik eens op een pad, wat parallel loopt aan de MTB route maar veel als alternatiefje gebruikt wordt vijf loslopende honden tegen en daarna het baasje. Die begon me een preek over waar het MTB pad was en dat ik daar maar mocht fietsen. Terwijl er hier in het bos helemaal geen regels zijn over waar je wel/niet mag fietsen maar wel over waar je je hond los mag laten en dat was niet daar.

Maar van die zuurpruimen hebben meer last van zichzelf dan ik in die paar seconden dat ik ze zie en hoor denk ik dan altijd maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 30-08-2025 13:48 ]

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:42

_Eend_

🌻🇺🇦

Een tijdje geleden wilde ik een fietsend echtpaar passeren. Zoals gewoonlijk doe ik ruim van tevoren even bellen. Mevrouw begon keihard te schreeuwen. "TRING! TRING! WEER ZO'N ASO DIE DENKT DAT HET FIETSPAD VAN HEM IS!!!! HIJ GAAT MAAR LEKKER ACHTER ONS RIJDEN"

Ik ben ze zonder iets te zeggen gepasseerd, en dat beviel Mw. ook niet bepaald, en dat werd ook weer luidkeels verkondigd.

Sommige mensen zijn gewoon stuk..

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-12 15:06

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Gisteren zat ik achter een groep wandelaars op een smal pad. Ik blijf er gewoon rustig achter rijden zonder te bellen of iets te zeggen want er was geen ruimte om te passeren en ik wist dat er na 100 meter wel plaats was voor inhalen. Kreeg ik toch nog commentaar van de achterste wandelaars!!??? Voor sommige "mensen" kunt ge nooit goed doen. Hun probleem.

• bwernsen
😂😂😂

De Verzuring is sterk bij sommigen… Zoals @Kluus hiervoor ook al zei: wees blij dat je maar een paar seconden last van ze hebt. De partner/familie/gezin/vrienden(?) moeten dit altijd maar ondergaan.. 🥹

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-12 13:42
_Eend_ schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:47:
Een tijdje geleden wilde ik een fietsend echtpaar passeren. Zoals gewoonlijk doe ik ruim van tevoren even bellen. Mevrouw begon keihard te schreeuwen. "TRING! TRING! WEER ZO'N ASO DIE DENKT DAT HET FIETSPAD VAN HEM IS!!!! HIJ GAAT MAAR LEKKER ACHTER ONS RIJDEN"

Ik ben ze zonder iets te zeggen gepasseerd, en dat beviel Mw. ook niet bepaald, en dat werd ook weer luidkeels verkondigd.

Sommige mensen zijn gewoon stuk..
Hier werd ik eens letterlijk de weg versperd, na herhaaldelijk bellen en kon niet voorbij steken. En toen ik iets van "hey" riep, kreeg ik als antwoord: "ge denkt toch nie dat ik ne kutkoerser voorbij laat zeker" . Hoe verzuurd kunt ge zijn 😂

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-12 22:01
kneusteun schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:23:
Net even de s-works crux van mijn broer net even mogen testen… holy shit!!!
Toch lijkt het mij niet chill om daar mee over een mtb baan te gaan, zal vast kunnen maar het voelt vrij kwetsbaar.

En van de sponsor nieuwe outfit en bandjes gekregen 👍 dus straks van 35mm tube naar 40mm TL
De Crux is dan ook een crossfiets en geen gravelbike, dus dat zal sowieso minder comfortabel zijn. De bandenswitch ga je ook merken in comfort. Klinkt alsof de nieuwe fiets goed bevalt dus, fijn!

Komoot

• kneusteun
Ze noemen het bij specialized “the lightest gravel bike”
Wat maakt het een crossfiets?

Of zijn er binnen gravel bikes weer categorieën?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja klopt, ze zetten de crux tegenwoordig meer in de markt als de race gravelbike terwijl de diverge meer de adventure gerichte gravelbike is.

De crux voldoet echter ook aan de uci regels voor cyclocross dus wordt ook daarvoir ingezet bij de cross teams die specialized rijden. Hier ligt ook de oorsprong van het model maar tegenwoordig kan deze geloof ik wel wat bredere banden handelen wat hem geschikter maakt voor gravel dan een klassiek cross model.

• Hencksch
kneusteun schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:39:
Ze noemen het bij specialized “the lightest gravel bike”
Wat maakt het een crossfiets?

Of zijn er binnen gravel bikes weer categorieën?
Als je wilt meedoen aan een cyclocross is de maximale bandbreedte 32mm. Dat wordt voor de start door de jury opgemeten. Als je aan die regels voldoet, dan heb je een officiële crossfiets. De rest is reclame en marketingtaal.

• Hencksch
Kluus schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:47:
Je hebt overal die eigen rechters wel geloof ik, in het bos is het misschien nog wel erger.
Ik sprak vandaag iemand aan in het bos dat niet mijn bos is, maar waar ik al een paar jaar vlakbij woon. Hij was aan de wandel en liep met een brandende sigaar in de mond.
Ik zie op zo'n moment risico's: een stuk as met een brandende vonk er in valt op de droge grond. Meneer wandelt verder en ziet dat niet. Kan gebeuren. Bos in de fik.
Dus ik vraag aan die man of hij het ook een goed idee vindt om niet te roken in een gortdroog bos waar het twee maanden al niet serieus geregend heeft.

Maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes in. Je hoeft niet binnen de lijntjes te kleuren. 8)7

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:56
Hencksch schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:21:
[...]

Als je wilt meedoen aan een cyclocross is de maximale bandbreedte 32mm. Dat wordt voor de start door de jury opgemeten. Als je aan die regels voldoet, dan heb je een officiële crossfiets. De rest is reclame en marketingtaal.
Dat is wel heel simpel geredeneerd. Het is trouwens 33mm

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hencksch schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:21:
[...]

Ja precies, maar in het verleden was de crux wel echt cross gericht natuurlijk en kon deze mogelijk niet (veel) meer dan 32mm banden. Tegenwoordig kan hij wel veel bredere banden en geeft spesh hem het label gravelbike want dat verkoopt veel beter. Ik geloof dat LtD ook al zijn gravel races op een crux doet?

Ik vind zelf de crux echt een prachtige fiets door zijn eenvoud, maar heb persoonlijk meer behoefte aan het “adventure” deel van de gravel markt voor alle extra mount opties (bikepacking, woon-werk, winterfiets/spatborden).

Vandaag nog de grizl gepakt op wegbanden ivm het weer en het verbaast me dan telkens weer hoe weinig dat scheelt met mijn behoorlijk racy geconfigureerde tarmac. Sure, die voelt meer snappy met accelereren en klimmen maar puur voor de kruissnelheid (en dan heb ik het over grote stukken rond de 40 km/u in dit geval) maakt het verrassend weinig uit vind ik.

• Cloclo100
Kluus schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:19:
[...]

Ja precies, maar in het verleden was de crux wel echt cross gericht natuurlijk en kon deze mogelijk niet (veel) meer dan 32mm banden. Tegenwoordig kan hij wel veel bredere banden en geeft spesh hem het label gravelbike want dat verkoopt veel beter. Ik geloof dat LtD ook al zijn gravel races op een crux doet?

Ik vind zelf de crux echt een prachtige fiets door zijn eenvoud, maar heb persoonlijk meer behoefte aan het “adventure” deel van de gravel markt voor alle extra mount opties (bikepacking, woon-werk, winterfiets/spatborden).

Vandaag nog de grizl gepakt op wegbanden ivm het weer en het verbaast me dan telkens weer hoe weinig dat scheelt met mijn behoorlijk racy geconfigureerde tarmac. Sure, die voelt meer snappy met accelereren en klimmen maar puur voor de kruissnelheid (en dan heb ik het over grote stukken rond de 40 km/u in dit geval) maakt het verrassend weinig uit vind ik.
Kruissnelheid van 40 km/u? 🫠
Topsnelheid bedoel je?

• kneusteun
Kluus schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:19:
[...]

Ik vond het vooral ziek wat dat ding woog!
Ik snap dat iedereen zegt dat carbon net zo stevig is, maar toch door het gebrek aan gewicht heb je het idee dat je niet verkeerd een wortel moet meepakken ofzo :X

Hopelijk nog een keer voor een dagje lenen en eens kijken hoe dat gaat over een wat lompere traject >:)

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-12 13:41
kneusteun schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:02:
[...]

Ik vond het vooral ziek wat dat ding woog!
Ik snap dat iedereen zegt dat carbon net zo stevig is, maar toch door het gebrek aan gewicht heb je het idee dat je niet verkeerd een wortel moet meepakken ofzo :X

Hopelijk nog een keer voor een dagje lenen en eens kijken hoe dat gaat over een wat lompere traject >:)
Ik ben super tevreden met mijn Crux. Hij weegt inderdaad 'maar' 8,4kg (inclusief pedalen, zadeltas, etc.). Ik wilde vooral graag zo veel mogelijk dezelfde geometrie als mijn Tarmac aangezien ik de Crux ook als winterfiets voor buiten op de weg gebruik. Daar is die perfect voor, helemaal in combinatie met de SKS Speedrocker spatborden.

• kneusteun
rutgrrrr schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:06:
[...]

Ik ben super tevreden met mijn Crux. Hij weegt inderdaad 'maar' 8,4kg (inclusief pedalen, zadeltas, etc.). Ik wilde vooral graag zo veel mogelijk dezelfde geometrie als mijn Tarmac aangezien ik de Crux ook als winterfiets voor buiten op de weg gebruik. Daar is die perfect voor, helemaal in combinatie met de SKS Speedrocker spatborden.
Eerlijk ik snap het, maar 14k voor een fiets vind ik wel gortig! Ik schrok ook wel even toen ik de prijs hoorde.

En ik moest ook wel lachen om digitaal schakelen, maar ook daar heeft mijn broer mij even uitgelegd hoe en wat. En alleen al het niet meer af hoeven stellen van je kabels om de zoveel tijd lijkt me al winst ;)

Maar jongens wat een geld zeg....

Edit: ding leek ook veel lichter dan 8,4kg trouwens, mijn fiets zit op 8,9.
Ik denk dat de S-works een ander model is? (ah was je reactie voor)

[ Voor 7% gewijzigd door kneusteun op 01-09-2025 08:11 ]

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-12 13:41
kneusteun schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:09:
[...]

Eerlijk ik snap het, maar 14k voor een fiets vind ik wel gortig! Ik schrok ook wel even toen ik de prijs hoorde.

En ik moest ook wel lachen om digitaal schakelen, maar ook daar heeft mijn broer mij even uitgelegd hoe en wat. En alleen al het niet meer af hoeven stellen van je kabels om de zoveel tijd lijkt me al winst ;)

Maar jongens wat een geld zeg....
Ik heb ook geen S-Works, dan scheelt het alweer 5k 8)7

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12 11:12

Flipmo

OMG !!

Als je wil zorgen dat mensen aan de kant gaan, een CSC gravelsetje kopen O-)
Nadeel is wel dat je geen enkel wild ziet tijdens de SR op de Kroondomeinen :+
Want wat een ratel zit daarin zeg.. Was me met alleen fietsen niet zo opgevallen.
In de groep heb je toch iets sneller je benen stil

De Elves Mori heeft zich overigens goed gehouden op zijn eerste 100km rit.
Geen gekraak, zakkende zadelpen of zadel wat los ging zitten.

Zelfs de remmen even goed kunnen testen omdat iemand ( @klaaas ) opeens vol in de ankels ging omdat we rechtsaf moesten ;)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Cloclo100 schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:02:
[...]

Kruissnelheid van 40 km/u? 🫠
Topsnelheid bedoel je?
Nee hoor, op wanneer op snelheid (kruissnelheid dus) rond de 40m/u, gemiddelde rond de 38, top 45... Dus kruissnelheid rond de 40km/u mag ik dan wel zeggen toch? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UV3-7Be1j7iThdXpy_DEgi54tC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oCEC2xMvWk6fuPeMEuBQeIBF.png?f=fotoalbum_large

• bwernsen
Tjezus, fitboy! Repsecta heer.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja niet solo hoor, was met 3en kop over kop, maar het gaat er vooral om dat het prima bij te houden was met de gravel en ook gewoon mee te draaien. Zonder dat ik vond dat het veel meer moeite kostte ten opzichte van mijn aero fiets, voor mijn gevoel.

De reden dat ik de snelheid noemde was niet om te flexen maar omdat vanaf die snelheid de consensus is dat aero een factor is (en mijn Grizl is denk ik niet echt aero) O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Kluus op 01-09-2025 09:45 ]

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Kluus schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:36:
Ja niet solo hoor, was met 3en kop over kop, maar het gaat er vooral om dat het prima bij te houden was met de gravel en ook gewoon mee te draaien. Zonder dat ik vond dat het veel meer moeite kostte ten opzichte van mijn aero fiets, voor mijn gevoel.

De reden dat ik de snelheid noemde was niet om te flexen maar omdat vanaf die snelheid de consensus is dat aero een factor is. O-)
Denk dat vooral de kopbeurten interessant zijn om te vergelijken. Zodra je in de draft zit lopen alle aero verschillen sws terug.

Maar als ik het goed begrijp ging het op kop ook bijna even makkelijk, interessant.

Weg met de racert 😄.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

kneusteun schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:09:
[...]

Edit: ding leek ook veel lichter dan 8,4kg trouwens, mijn fiets zit op 8,9.
Ik denk dat de S-works een ander model is? (ah was je reactie voor)
S-Works is hetzelfde model maar een ander level van gebruikt carbon. Frame is meestal zo’n 100-200g lichter en verder zit er vaak verschil in de rest van de afmontage wat een gewichtsverschil verklaart.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:47:
[...]

Denk dat vooral de kopbeurten interessant zijn om te vergelijken. Zodra je in de draft zit lopen alle aero verschillen sws terug.

Maar als ik het goed begrijp ging het op kop ook bijna even makkelijk, interessant.

Weg met de racert 😄.
Naah, racert voelt wel anders, en is volgens mij ook wel sneller met aanzetten en waarschijnlijk ook met klimmen. Volgens mij heb jij dit gevoel laatst ook nog benoemd. :) Maar ik kan op zich wel steeds beter begrijpen dat een gravelbike als one-bike voor velen best een goede oplossing is hierdoor.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 01-09-2025 09:58 ]

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:46
Kluus schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:52:
[...]

Naah, racert voelt wel anders, en is volgens mij ook wel sneller met aanzetten en waarschijnlijk ook met klimmen. Volgens mij heb jij dit gevoel laatst ook nog benoemd. :) Maar ik kan op zich wel steeds beter begrijpen dat een gravelbike als one-bike voor velen best een goede oplossing is hierdoor.
Grappig om te zien dat die gedachte toch terug begint te komen weer. Paar jaar geleden deed zo'n Laurens Ten Dam lyrisch over zijn Giant toendertijd die als one-for-all-bike overal het prima deed. Nu hij op specialized rijdt heeft elk model S-works toch weer zijn eigen niche en bestaansrecht blijkbaar :)

Maar met de juiste keuze fiets heb je aan een gravelbike een heel rap frame inderdaad. Ik heb bewust een comfortabelere fiets gepakt (BMC URS) maar denk dat ook die met mooie stijve velgjes en rappe bandjes prima wat temporitten aankan. Nu het baasje nog :D

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07
Je moet nooit de mening van iemand die gesponsord wordt serieus nemen. Niet bij LtD, niet bij GCN, nergens

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 01-09-2025 11:03 ]

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:15
Requiem19 schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:47:
[...]

En als je positie op beide fietsen gelijk is is het de vraag of er überhaupt zinnige conclusies uit zo'n vergelijk te trekken zijn. De verschillen in aero eigenschappen van beide fietsen ga je echt niet zien op basis van de getallen in Strava.

Hij wil.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:14:
[...]

En als je positie op beide fietsen gelijk is is het de vraag of er überhaupt zinnige conclusies uit zo'n vergelijk te trekken zijn. De verschillen in aero eigenschappen van beide fietsen ga je echt niet zien op basis van de getallen in Strava.
Ja inderdaad dit, de omstandigheden zijn ook nooit gelijk te krijgen, het ging mij gewoon om het gevoel en dat de gravelbike in een weg-configuratie ook gewoon goed te doen is voor bepaalde ritten die ik vaak doe, wat mij positief verrast.

Veel verder wil ik eigenlijk ook helemaal niet uitdiepen. ;)

• Requiem19
  • Nu online
klaaas schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:14:
[...]

Volgens mij is het doel ook niet om de fietsen met exact dezelfde positie te vergelijken, maar juist in gravel trim vs race trim. En als je als ervaren fietser in je vaste groepje fietst, merk je denk ik wel aardig of het heeeelllllll anders voelt of niet.

Ik snap @Kluus ook wel dat hij z’n racer niet wegdoet. Mijn racer lijkt ook niet heel veel sneller dan m’n gravelfiets met wegbanden, maar het fietst simpelweg wel veel leuker. Ik ben slecht in Nederlands, dus vergeef me de Anglicismem: ik zou het meer ‘engaging’ noemen, of ‘less muted’. De wegfiets voélt speelser en de gravelaar wat rustiger/koester.

Is maar net wat je wilt…

En voor de Nerds, hopelijk in September een uutgebreide aero test van m’n Aeroad, SØKKEL en Canondale gravelragbak (mer Aerosensor).

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:15
Requiem19 schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:50:
[...]

Volgens mij is het doel ook niet om de fietsen met exact dezelfde positie te vergelijken, maar juist in gravel trim vs race trim. En als je als ervaren fietser in je vaste groepje fietst, merk je denk ik wel aardig of het heeeelllllll anders voelt of niet.

Ik snap @Kluus ook wel dat hij z’n racer niet wegdoet. Mijn racer lijkt ook niet heel veel sneller dan m’n gravelfiets met wegbanden, maar het fietst simpelweg wel veel leuker. Ik ben slecht in Nederlands, dus vergeef me de Anglicismem: ik zou het meer ‘engaging’ noemen, of ‘less muted’. De wegfiets voélt speelser en de gravelaar wat rustiger/koester.
Er zijn legio fietsers die de zit op hun gravelfiets exact gelijk willen hebben aan die op de racer. De verschillen in stack-reach worden dan zorgvuldig weggecompenseerd met spacers en stuurpennen. Dit zal zeker gelden voor de rijders die de aerocomponent van belang vinden. Mede daarom lijkt me een 'echt' vergelijk niet heel interessant.

Het verschil in gevoel tussen een racer en gravelfiets herken ik ook zeker. Een verschil dat ook gewoon overeind blijft als je de zit op beide fietsen exact hetzelfde houdt.

Hij wil.

• DDX
  • Laatst online: 22:53
Zelfs met slick achtige gravelbanden vallen verschillen wel mee.
Beetje zelfde als hoge wielen, het is niet dat je direct 5km//u harder gaat.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Cloclo100
Kluus schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:33:
[...]

Nee hoor, op wanneer op snelheid (kruissnelheid dus) rond de 40m/u, gemiddelde rond de 38, top 45... Dus kruissnelheid rond de 40km/u mag ik dan wel zeggen toch? ;)

[Afbeelding]
dan wel ja :) Maar kan je dit ook 5-6u fietsen zonder te verzuren, want dat is volgens mij "kruissnelheid"?
Evenzeer nice!

[ Voor 6% gewijzigd door Cloclo100 op 01-09-2025 13:13 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:18
Misschien goed om je te beseffen dat je zelf niet een bepaalde snelheid aan kan houden voor een bepaalde periode, dat voor een ander heel anders kan zijn. Hier op het forum lopen (fietsen) genoeg Tweakers rond die serieus hard kunnen fietsen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Cloclo100 schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:10:
[...]

dan wel ja :) Maar kan je dit ook 5-6u fietsen zonder te verzuren, want dat is volgens mij "kruissnelheid"?
Evenzeer nice!
Dit zouden we met deze samenwerking wel even volhouden ja. Wat ik bedoel met kruissnelheid is gewoon de snelheid over het deel van de rit waarover je het hebt, en zoals je ziet heb ik hier even een uitknipsel gepakt van ongeveer een uur. ;)

Ik bedoel niet de intensiteit hoe lang je het vol houd met kruissnelheid, dit was aan mijn hartslag te zien hier wel een beetje Z3, dusja best even vol te houden maar 5-6 uur is misschien wat veel... Maar dat was ook veder niet het doel van mijn post. Mijn punt was juist alleen dat ik verwacht dat dit deel van de rit op de racer naar mijn verwachting ook ongeveer Z3 was geweest, niet om uitgebreid op de "prestatie" in te gaan.

Laten we het erop houden dat ik genoeg kilometers maak om een beetje te kunnen trappen, maar met het talent valt het wel mee helaas. ;)

@klaaas ik heb dat inderdaad ook geprobeert op de gravel, maar dat beviel toch niet, dus terug gegaan naar de originele stuurpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 01-09-2025 14:54 ]

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-12 12:29

amphora

Websites & Fotografie

Zijn hier tweakers die hun telefoon gebruiken als fietscomputer? Heb nu een Garmin Edge 530 en ik ontdek graag nieuwe route maar vind dat op deze Garmin maar magertjes. Touchscreen en maatje groter is wel fijner. Twijfel nu of ik een Garmin Edge 1050 of Wahoo Ace ga aanschaffen of dat ik alles op iPhone 15 pro met Cadence app ga doen. Telefoon heb ik toch altijd al bij me maar voor langere ritjes is een powerbank wel nodig vrees ik. En welke telefoonhouders gebruiken jullie? Heb net een SP connect universal clamp besteld met mtb pro mount. Kijken hoe dat bevalt.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• jorrefunk

jorrefunk

Smartphone op stuur is niet zo goed voor de levensduur van de gsm door het "gewobbel".
Leuke routes ontdek ik door Komoot of dergelijke te gebruiken en die te syncen met mijn Garmin.
Heb zelf ook een 2dehands 530 model. Één van mijn beste aankopen voor de fiets ooit.

[ Voor 19% gewijzigd door jorrefunk op 02-09-2025 19:45 ]

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-12 12:29

amphora

Websites & Fotografie

jorrefunk schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:43:
Smartphone op stuur is niet zo goed voor de levensduur van de gsm door het "gewobbel".
Leuke routes ontdek ik door Komoot of dergelijke te gebruiken en die te syncen met mijn Garmin.
Heb zelf ook een 2dehands 530 model. Één van mijn beste aankopen voor de fiets ooit.
Vandaar dat ik een mtb specifieke houder heb besteld, daar zit extra demping in. En ik vind het fijn om tijdens het fietspauze even door de kaart te scrollen, kijken wat me te wachten staat etc. En dat gaat zonder touchscreen toch niet heel fijn.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• Requiem19
  • Nu online
Op de weg prima tevreden met een 530. Maar met gravel heb ik al vaker een groter scherm gewild.

Je kunt vaak wat minder lang kijken en soms zijn de situaties ook wat onduidelijker. Kan me wel voorstelldn dat je formaat 1040 / 1050 wilt.

• jorrefunk

jorrefunk

Een grotere Garmin gaat het willen scrollen niet oplossen volgens mij of toch niet veel beter maken.
Powerbank zal je inderdaad nodig hebben voor de gsm want gps modus zuipt batterij.

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:29
Thuis op de computer of tablet mooie routes ontdekken op Komoot, deze eventueel aanpassen en opslaan, dan inladen in je Garmin. Als je tijdens een pauze wilt scrollen kun je in de komoot-app op je telefoon de route gewoon openen en de omgeving bekijken.
Een telefoon loopt razendsnel leeg met actieve turn-by-turn navigatie en het scherm constant aan.

• micalb
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-12 15:09
Ik gebruik mijn telefoon als navigatie op de fiets met Komoot voor de routes. Houder is van Quadlock en dat zit echt als een huis. Al aardig wat mtb en gravel ermee gereden en geen effect op de werking van mijn telefoon opgemerkt. Voor de langere routes heb je wel een powerbank nodig idd. Het enige nadeel wat ik zie is dat het scherm van je telefoon bij regen weleens gek gaat doen.

• bwernsen
Ik vind het ook een lastig onderwerp. Ik gebruik mijn garmin horloge nu als fietscomputer. En dat gaat vaak prima, behalve in het bos waar het wat onoverzichtelijker is.

Een groter scherm lijkt logisch, maar de gebruiksvriendelijkheid van het garmin systeem om door de map te zoomen en scrollen lijkt beperkt. De gebruiksvriendelijkheid en snelheid van komoot en google maps op de telefoon is ongeëvenaard..

• Requiem19
  • Nu online
Net binnen gekregen, let the fun begin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYXE4hnTKBNc1EErJ9FFnFi6CxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uT58DnzVHgk7NeqjZCWdzoyd.jpg?f=fotoalbum_large

• kneusteun
jorrefunk schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:43:
Heb mijn telefoon met quad lock op de fiets (incl trillingsdemper) gaat al jaren goed met de motor offroad rijden dus op de fiets vertrouw ik het ook wel. Aangezien de motor aanzienlijk harder trilt uit zichzelf en ook nog eens lomper en harder over dezelfde paden gaat.

Komoot zal binnenkort ook wel dood zijn, ik hoorde dat de investering maatschappij die wetransfer de nek om heeft gedraaid ook komoot heeft overgenomen.
https://www.dcrainmaker.c...s-this-wont-end-well.html
Evernote: Acquired in January 2023, in July 2023 Bending Spoons laid off all Evernote staff and transferred the operations to Bending Spoons HQ.

Mosaic Group: Acquired in January 2024, immediately laid off all 330 staff members, folded operations into Bending Spoons HQ.

WeTransfer: Acquired in July 2024, in September 2024 laid off 75% of all staff.

MeetUp: Acquired in January 2024, in February 2024 laid off a “significant” portion of the workforce

Brightcove: Acquired in November 2024, yesterday, March 19th, laid off 2/3rds of US employees

[ Voor 24% gewijzigd door kneusteun op 03-09-2025 07:54 ]

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-12 12:54
Knoop doorgehakt en mijn Cannondale SuperX voorzien van een nieuw carbon stuur met geïntegreerde kabels. Nog even bartape vervangen voor Supacaz bartape en dan klaar.
Het gat tussen mijn racer en gravelbike begint toch wel erg klein te worden, zeker nu ik wat meer zelfvertrouwen krijg. Komende maand de spaanse achteraf weggetjes rondom Pals (Girona) ontdekken na jaren lang alleen asfalt te hebben gereden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4tTyD5QKsfCwtFVSrvofS6tMig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4D0ug7BFP2PttuDaG4EDv7Q.jpg?f=fotoalbum_large

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-12 15:02
Ik wil voor een lange reis reservespaken kopen voor m'n Canyon Grizl. Daarop zitten de DT Swiss Gravel LN wielen. Weet iemand welke spaken (en afmetingen) ik dan moet hebben? Ik kreeg van DT Swiss het antwoord dat ze gelijk zijn aan de G 1800 SPLINE en dat ik op de productpagina van die wielen moest kijken, maar die hebben straightpull spaken terwijl de Gravel LN's J-bend zijn dus ik kom er niet helemaal uit...

• Requiem19
  • Nu online
mr.DJ95 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:20:
Knoop doorgehakt en mijn Cannondale SuperX voorzien van een nieuw carbon stuur met geïntegreerde kabels. Nog even bartape vervangen voor Supacaz bartape en dan klaar.
Het gat tussen mijn racer en gravelbike begint toch wel erg klein te worden, zeker nu ik wat meer zelfvertrouwen krijg. Komende maand de spaanse achteraf weggetjes rondom Pals (Girona) ontdekken na jaren lang alleen asfalt te hebben gereden.

[Afbeelding]
God wat ga je een lol hebben rond Girona. Gravel paradise. Ik vind de Els Metges gravel klim wel een van de vetste. Maar @dreameater kent nog wel meer mooie weggetjes daar…

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-12 10:38

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Tom-Z schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:14:
Ik wil voor een lange reis reservespaken kopen voor m'n Canyon Grizl. Daarop zitten de DT Swiss Gravel LN wielen. Weet iemand welke spaken (en afmetingen) ik dan moet hebben? Ik kreeg van DT Swiss het antwoord dat ze gelijk zijn aan de G 1800 SPLINE en dat ik op de productpagina van die wielen moest kijken, maar die hebben straightpull spaken terwijl de Gravel LN's J-bend zijn dus ik kom er niet helemaal uit...
Misschien heb je wat aan onderstaande Reddit topic.
https://www.reddit.com/r/...spokes_length_grail_7_al/

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-12 15:02
Die had ik zelf ook al gevonden, maar daar staan verschillende antwoorden in die niet (helemaal) met elkaar overeen komen. /u/UsedFuture8215 zegt 285 mm en 286 mm, en /u/UsedFuture8215 287 mm. Nu zal die ene mm misschien niet veel uitmaken (en ik kan ze ook alle 3 bestellen) maar ik hoopte dat iemand hier met meer zekerheid kon antwoorden.

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-12 02:13
Tom-Z schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:17:
Die had ik zelf ook al gevonden, maar daar staan verschillende antwoorden in die niet (helemaal) met elkaar overeen komen. /u/UsedFuture8215 zegt 285 mm en 286 mm, en /u/UsedFuture8215 287 mm. Nu zal die ene mm misschien niet veel uitmaken (en ik kan ze ook alle 3 bestellen) maar ik hoopte dat iemand hier met meer zekerheid kon antwoorden.
Bij een achterwiel zijn de spaken aan de kettingzijde vaak 1 à 2 mm korter dan aan de linkerkant omdat de rechterflens dichter bij het midden van het wiel staat dan de linker.

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-12 09:04

Turbosjaak

Un Chien De Liege

Vet frame! Wat voor een is het? Veel plezier met opbouwen, altijd leuk _/-\o_

Powered By: Lenovo Thinkpad T61p & IBM Thinkpad X21

• Requiem19
  • Nu online
Turbosjaak schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:05:
[...]

Vet frame! Wat voor een is het? Veel plezier met opbouwen, altijd leuk _/-\o_
Velobuild Aero Gravel frame :-).

• Juice2000
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
o7
Ik wil voor ongeveer rond de 1500 euro een gravel bike aanschaffen, en nu zit ik te denken aan de Cube Nuroad SLX (https://www.cubestores.nl...-nuroad-slx-molotov-black), vooral vanwege de goede afmontage. Ik twijfel nog wel een beetje aan of ik niet toch twee bladen voor wil (ik kom van een oude mountainbike met drie bladen). Zijn er fietsers onder jullie die naar 1 blad zijn over gegaan maar daar weer van terug gekomen zijn?

Edit: Ik lees ook negatieve verhalen over dat de kabels door het balhoofd lopen (zie https://www.velozine.nl/s...-wat-een-achterlijk-idee/). Ik denk zelf dat het sowieso wel even duurt voor ik die kabels moet vervangen, maar de stuur-stem vervangen door een kortere is wel een lastig klusje bij deze fiets. Geen idee of dit een probleem gaat worden in de toekomst...

Alle advies is welkom!

[ Voor 32% gewijzigd door Juice2000 op 03-09-2025 23:57 ]

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:46
Ik ben van 2x naar 1x gegaan. Geen spijt van, maar mijn ritten zijn >60% onverhard. Als de verhouding weg/gravel gelijkwaardiger zijn, dan kan je evt. Kiezen voor 2x. De stappen bij 1x zijn wat groter, maar verder is het eenvoudiger qua schakelen (en een heel klein beetje voor schoonmaken). Bij de 2x setup moest ik met enige regelmaat de kabel voor de voorderailleur vervangen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

bwernsen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:12:
Ik vind het ook een lastig onderwerp. Ik gebruik mijn garmin horloge nu als fietscomputer. En dat gaat vaak prima, behalve in het bos waar het wat onoverzichtelijker is.

Een groter scherm lijkt logisch, maar de gebruiksvriendelijkheid van het garmin systeem om door de map te zoomen en scrollen lijkt beperkt. De gebruiksvriendelijkheid en snelheid van komoot en google maps op de telefoon is ongeëvenaard..
Scrollen en zoomen met een garmin horloge is ook nog wel een flinke stap terug ten opzichte van een edge 840 ofzo. Ik heb beiden maar op mijn horloge is het niet te doen, op de edge gaat het redelijk. Inderdaad niet te vergelijken met de telefoon maar gewoon te doen.

Navigeren op de telefoon zou ik persoonlijk echt niet willen, inderdaad is batterij een issue, niet alleen gps vreet stroom maar op een zonnige dag zal je scherm op max moeten. Mijn telefoon is, naast foto’s ook mee voor noodgevallen dus het zou niet zo prettig zijn als die accu ineens leeg is.

En stiekem vind ik het er ook niet uit zien eigenlijk ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 04-09-2025 07:13 ]

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:42

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik ken meerdere mensen die de telefoon gebruiken voor fietsnavigatie, maar ik ben er ook geen fan van. De telefoon heb ik ook voor noodgevallen, foto's en om uitgebreid even de route te checken. Dan voelt het niet fijn om je telefoon op zo'n kwetsbare positie te hangen. Sowieso wordt je telefoon gekookt in zo'n waterdicht hoesje als de zon schijnt.

Ik heb al een paar keer bij Mantel in de winkel staan kijken naar een fietscomputer, maar het formaat van de Garmin 10x0 serie bevalt mij het beste. De 8x0 serie valt qua schermgrootte ook wel tegen en bij Wahoo is dat niet veel anders. Afgelopen week sprak ik een collega en die heeft een Garmin Edge Explorer 2, en die was daar erg tevreden over. Qua formaat en gewicht zit het tussen de 840 en 1040 in (3 inch, +/- 100 gr)

Wat voorij ook wel handig is, is dat er computer mounts zijn met een GoPro bevestiging (zoals deze: https://www.mantel.com/ravemen-out-front-mount-aom02). Voor mijn Lezyne voorlicht is er ook een GoPro mount beschikbaar, dus die zou ik dan netjes op de mount kunnen bevestigen. Staat toch wat netter op mijn stuur.

En dan kan ik 'm niet meer vergeten

Maar, zijn er hier mensen met zo'n Explore 2? Ik vraag me af hoe dat bevalt, want het is een beetje raar dat de Explore 2 relatief goedkoop is. Wat is het verschil met bijvoorbeeld een 840? Afgezien van het formaat?

• goerriaan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-12 14:07
Waar 1040 staat kan je 840 lezen. Bron DC rainmaker

Edge 1040 has power pins on underside (Edge Explore 2 only does in Power Bundle models)
– Edge 1040 has Strava Live Segment support, Edge Explore 2 does not
– Edge 1040 has structured/downloadable workout support, Edge Explore 2 does not
– Edge 1040 has multiband/dual-frequency GPS, Edge Explore 2 does not
– Edge 1040 allows numerous activity (ride) profiles, Edge Explore 2 only allows three profiles
– Edge 1040 has a boatload of different training load & recovery metrics
– Edge 1040 has new Stamina feature for mid-ride pacing
– Edge 1040 has Power Guide (also for ride pacing)
– Edge 1040 has WiFi sync, Edge Explore 2 has no WiFi
– Edge 1040 has open ANT+ Gear Shifting support, as well as proprietary Shimano Di2 shifting support
– Edge 1040 has extended display mode (for watches), whereas Edge Explore 2 does not)
– Edge Explore 2 has ‘Guest Mode’, whereas Edge 1040 does not (allows someone to use unit without dorking up settings

• jorrefunk

jorrefunk

Als ik dit allemaal lees, wordt het voor mij een (nieuwe) Explore 2 als mijn 2dehands Edge 530 het ooit zou begeven. Persoonlijk heb ik enkel de basics (GPS) nodig.

• kneusteun
_Eend_ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:49:
Ik ken meerdere mensen die de telefoon gebruiken voor fietsnavigatie, maar ik ben er ook geen fan van. De telefoon heb ik ook voor noodgevallen, foto's en om uitgebreid even de route te checken. Dan voelt het niet fijn om je telefoon op zo'n kwetsbare positie te hangen. Sowieso wordt je telefoon gekookt in zo'n waterdicht hoesje als de zon schijnt.

Ik heb al een paar keer bij Mantel in de winkel staan kijken naar een fietscomputer, maar het formaat van de Garmin 10x0 serie bevalt mij het beste. De 8x0 serie valt qua schermgrootte ook wel tegen en bij Wahoo is dat niet veel anders. Afgelopen week sprak ik een collega en die heeft een Garmin Edge Explorer 2, en die was daar erg tevreden over. Qua formaat en gewicht zit het tussen de 840 en 1040 in (3 inch, +/- 100 gr)

Wat voorij ook wel handig is, is dat er computer mounts zijn met een GoPro bevestiging (zoals deze: https://www.mantel.com/ravemen-out-front-mount-aom02). Voor mijn Lezyne voorlicht is er ook een GoPro mount beschikbaar, dus die zou ik dan netjes op de mount kunnen bevestigen. Staat toch wat netter op mijn stuur.

En dan kan ik 'm niet meer vergeten

Maar, zijn er hier mensen met zo'n Explore 2? Ik vraag me af hoe dat bevalt, want het is een beetje raar dat de Explore 2 relatief goedkoop is. Wat is het verschil met bijvoorbeeld een 840? Afgezien van het formaat?
Deze discussie ook vaak in het motor topic gezien.
Het is maar net wat je fijner vind, maar het voelt zo dom om twee devices mee te nemen en ondertussen bakken met geld uit te geven om gewicht te besparen...

Maar zoals gezegd hele motor vakanties in regen en door de modder met telefoon op stuur, zelfs op de motorcrossbaan waarbij je flink door de lucht vliegt en zelfs 1x over de kop gegaan. Nooit geen water issues of oververhitting gehad (zelfs niet met extreme warmte in de zomer in Frankrijk.)

Telefoon houd het prima uit en nog nooit van de mount gekomen, stomme is dat als ik hem op mijn lichaam zou doen hij tussen mij en de grond komt en dan mogelijk meer schade heeft.

Voor noodgevallen heb ik altijd ergens in een tas een airtag zitten, dan kan mijn vriendin altijd even checken waar ik ben. En dat werkt verbazingwekkend goed, zeker als je ook al je telefoon bij je hebt natuurlijk, en die airtag weegt helemaal niks en niet alleen afhankelijk van je telefoon.

Maar zoals gezegd iedereen zijn voorkeur, gelukkig is niet iedereen hetzelfde.

• Requiem19
  • Nu online
kneusteun schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:50:
[...]

Deze discussie ook vaak in het motor topic gezien.
Het is maar net wat je fijner vind, maar het voelt zo dom om twee devices mee te nemen en ondertussen bakken met geld uit te geven om gewicht te besparen...

Maar zoals gezegd hele motor vakanties in regen en door de modder met telefoon op stuur, zelfs op de motorcrossbaan waarbij je flink door de lucht vliegt en zelfs 1x over de kop gegaan. Nooit geen water issues of oververhitting gehad (zelfs niet met extreme warmte in de zomer in Frankrijk.)

Telefoon houd het prima uit en nog nooit van de mount gekomen, stomme is dat als ik hem op mijn lichaam zou doen hij tussen mij en de grond komt en dan mogelijk meer schade heeft.

Voor noodgevallen heb ik altijd ergens in een tas een airtag zitten, dan kan mijn vriendin altijd even checken waar ik ben. En dat werkt verbazingwekkend goed, zeker als je ook al je telefoon bij je hebt natuurlijk, en die airtag weegt helemaal niks en niet alleen afhankelijk van je telefoon.

Maar zoals gezegd iedereen zijn voorkeur, gelukkig is niet iedereen hetzelfde.
Ik ben ook motorrijder. Op een wereldreis (Amsterdam - Nepal) begonnen met een Garmin navi, maar ergens rond Georgië dat ding in de prullenbak geflikkerd omdat het ad hoc navigeren en plannen met Basecamp etc niet te doen was.

Een RAM mount gekocht in Tblisi en met m'n iPhone genavigeerd tot Nepal. Dat werkte inderdaad prima.

Voor op de fiets werkt een telefoon voor heellllll veel mensen gewoon echt niet. Geloof me, ik heb het geprobeerd, vrienden hebben het geprobeerd, Iedereen probeert het en komt uiteindelijk uit op een fietscomputertje. Of de echte die-hards doen het miss met een Garmin horloge op hun stuur.

Op de motor werkt het mooi omdat je stroom van de accu kunt pluggen in je telefoon EN je rijdt hard genoeg voor genoeg rijwindkoeling (of je telefoon zit iig uit de zon). In de Pamir in Tajikistan met 40 graden werkte dat prima.

Maar een klim in de Franse Alpen met 8 km/h vol in de zon en je telefoon gaat snel piepen.

Je kunt denken 'ik geloof niets van al die mensen die me hier iets vertellen en ik probeer het zelf wel'.

Prima, maar vertel ons dan ajb over een jaar hoe het bevallen is :D.

• kneusteun
Requiem19 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:58:
[...]

Ik ben ook motorrijder. Op een wereldreis (Amsterdam - Nepal) begonnen met een Garmin navi, maar ergens rond Georgië dat ding in de prullenbak geflikkerd omdat het ad hoc navigeren en plannen met Basecamp etc niet te doen was.

Een RAM mount gekocht in Tblisi en met m'n iPhone genavigeerd tot Nepal. Dat werkte inderdaad prima.

Voor op de fiets werkt een telefoon voor heellllll veel mensen gewoon echt niet. Geloof me, ik heb het geprobeerd, vrienden hebben het geprobeerd, Iedereen probeert het en komt uiteindelijk uit op een fietscomputertje. Of de echte die-hards doen het miss met een Garmin horloge op hun stuur.

Op de motor werkt het mooi omdat je stroom van de accu kunt pluggen in je telefoon EN je rijdt hard genoeg voor genoeg rijwindkoeling (of je telefoon zit iig uit de zon). In de Pamir in Tajikistan met 40 graden werkte dat prima.

Maar een klim in de Franse Alpen met 8 km/h vol in de zon en je telefoon gaat snel piepen.

Je kunt denken 'ik geloof niets van al die mensen die me hier iets vertellen en ik probeer het zelf wel'.

Mijn iphone zit achter de wind bescherming (achter de ruit) dus veel koeling nee, ik rij ook niet snelweg of 80 wegen maar alleen TET routes of erger dus heel veel rijwind is er ook niet. Sommige stukken is ploeteren en stapvoets door de drek heen.

Tot nu toe op de fiets bevalt het net zo goed, ondertussen beetje podcasts wisselen tijdens het fietsen en weer terug naar gpx. En laden gaat via kabeltje uit frametas.
Warmte moet ik nog achter komen, maar als het richting de 40 graden gaat ga ik niet meer vol de lol fietsen.

Maar inderdaad dat is nu op 200km fietsen, zal proberen te onthouden hoe het over een jaar is, let op ik zeg ook niet dat het ene beter is dan het ander. Maar dat het voor iedereen een verschil kan zijn.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-12 10:28
[...]
En hoe vaak de camera van je telefoon kapot is gegaan. Volgens mij was er laatst hier, of in een ander topic, iemand die voor de derde keer z'n iPhone camera kapot had door het hobbelen en trillen op een fietsstuur.

Flickr - Strava

• micalb
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-12 15:09
[...]

Ligt heel erg aan je telefoon denk ik. Ik ben met mijn Pixel 8 op het stuur afgelopen zomer met 35 graden zonder problemen de berg op gefietst in Frankrijk. Ik gebruik trouwens ook geen waterdicht hoesje dus misschien dat dat scheelt. In totaal fiets ik al een jaar lang zo rond zonder problemen met oververhitting of iets dergelijks.

• kneusteun
GWBoes schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:13:
[...]

En hoe vaak de camera van je telefoon kapot is gegaan. Volgens mij was er laatst hier, of in een ander topic, iemand die voor de derde keer z'n iPhone camera kapot had door het hobbelen en trillen op een fietsstuur.
Na 10 jaar op de motor nog nooit issues gehad, maar altijd een demper ertussen gehad, het gaat namelijk voornamelijk om microtrillingen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Een motor heeft ook schokdemping van zichzelf, in de auto gebruik ik ook al jaren mijn telefoon als navi naar volle tevredenheid maar op de fiets moet ik er niet aan denken.

Ik rij echter ook andere kilometers denk ik (200km is nog niet de helft van een doorsnee week voor mij) dus zoals je al zegt, verschillend gebruik en eisen.

Dit gaat echter wel erg off topic voor het gravel topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 04-09-2025 11:47 ]

• Requiem19
  • Nu online
kneusteun schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:09:
[...]

Mijn iphone zit achter de wind bescherming (achter de ruit) dus veel koeling nee, ik rij ook niet snelweg of 80 wegen maar alleen TET routes of erger dus heel veel rijwind is er ook niet. Sommige stukken is ploeteren en stapvoets door de drek heen.
Mijn iPhone zat achter m'n AT750 ruitje, dus idem dito. Toch verrassend hoeveel koeling dat nog geeft rijdend tov vol in de zon stil staan. Dan werd hij bij mij wel erg warm.

Onze route ging oa door Kyrgizië en de Pamir, daar rijd je ook soms wel 50km met 15-20 per uur over de moeilijke stukken.
Tot nu toe op de fiets bevalt het net zo goed, ondertussen beetje podcasts wisselen tijdens het fietsen en weer terug naar gpx. En laden gaat via kabeltje uit frametas.
Warmte moet ik nog achter komen, maar als het richting de 40 graden gaat ga ik niet meer vol de lol fietsen.

Maar inderdaad dat is nu op 200km fietsen, zal proberen te onthouden hoe het over een jaar is, let op ik zeg ook niet dat het ene beter is dan het ander. Maar dat het voor iedereen een verschil kan zijn.
Het kan voor iedereen anders zijn, maar als je langer in dit (en het wielrentopic) meeleest, krijg je iedere paar maanden zo'n vraag en eindigt de situatie 90% in dezelfde oplossing.

Uiteraard staat het iedereen vrij om zelf uit te vogelen wat het beste voor je werkt :-).

• kneusteun
Kluus schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:45:
Een motor heeft ook schokdemping van zichzelf, in de auto gebruik ik ook al jaren mijn telefoon als navi naar volle tevredenheid maar op de fiets moet ik er niet aan denken.

Ik rij echter ook andere kilometers denk ik (200km is nog niet de helft van een doorsnee week voor mij) dus zoals je al zegt, verschillend gebruik en eisen.

Dit gaat echter wel erg off topic voor het gravel topic.
Mijn pa heeft een telefoon op zijn motor gehad zonder demper en die camera is wel kapot, meermaals al.
Het gaat ook echt om micro trillingen, niet om de klappen.

• Requiem19
  • Nu online
Gravel in Zuid Limburg was echt top trouwens, wel brij stenig ivm rest van Nederland. Steile klimmetjes en leuke afdalingen.

15s impressie (benieuwd wat een iPhone hiervan vindt als Navi 😉)

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12 11:12

Flipmo

OMG !!

Requiem19 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:03:
Gravel in Zuid Limburg was echt top trouwens, wel brij stenig ivm rest van Nederland. Steile klimmetjes en leuke afdalingen.

[Video: 4 September 2025]
Heb er in de zomervakantie ook 2 ritten gemaakt. Vond het ook erg mooi gravellen daar.
Mooie brede paden over de heuvels, met soms snelle stukken door het bos.
Van die paden van je filmpje ook gehad, alleen dan gelukkig bult op :)

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47
Ik had net een dejavu naar de nineties; een tocht op een GT Tequesta zonder voorvering door hetzelfde landschap...

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:03:

Jaja, waarom blijf je niet rechts het spoor volgen, dat ziet er veel minder hobbelig uit, en dan Limburg maar de schuld geven ;).

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik heb in voorbereiding op de Green Divide een extra tailfin arc gekocht, de carbon versie zonder mount opties. Ik had al een aluminium pannier rack versie sie ik ook met alleen een ortlieb pannier gebruik voor alleen woon werk.

Het oorspronkelijke plan was om hiervan de bevestigingspunten aan de zijkant te gebruiken voor extra cargo cages maar tijdens een van mijn proefritten kwam ik er achter dat de fiets veel beter in balans is als ik deze baggage (matje en slaapzak) op de bevestigingspunten van de voorvork zet. Daarnaast kwam ik er achter dat ik de bevestiging van de top pack op het rack niet zo heel top vond (prima maar niet geweldig), dus besloten om lichtgewicht te gaan en er een aeropack van te maken.

Ik kwam er echter achter dat die top pack niet echt gemaakt is om continue om te bouwen van aero pack naar non-aero pack dus dan maar een extra arc zodat ik gewoon een losse aeropack erbij heb :). Wel mooi spul die carbon versie hoor, compleet vanity product natuurlijk maar het oogt toch wat meer premium dan de aluminium variant.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-12 19:13
guapper schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:50:
Ik had net een dejavu naar de nineties; een tocht op een GT Tequesta zonder voorvering door hetzelfde landschap...
Ik deed het met een Cannondale M500 uit 1992, staat zelfs nog op zolder...

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:18
guapper schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:50:
Ze doen net alsof gravelen hip is, maar uiteindelijk is het vergelijkbaar met mountainbiken in de jaren negentig.

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-11 18:44
Kluus schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:17:
Ik heb in voorbereiding op de Green Divide een extra tailfin arc gekocht, de carbon versie zonder mount opties. Ik had al een aluminium pannier rack versie sie ik ook met alleen een ortlieb pannier gebruik voor alleen woon werk.

Het oorspronkelijke plan was om hiervan de bevestigingspunten aan de zijkant te gebruiken voor extra cargo cages maar tijdens een van mijn proefritten kwam ik er achter dat de fiets veel beter in balans is als ik deze baggage (matje en slaapzak) op de bevestigingspunten van de voorvork zet. Daarnaast kwam ik er achter dat ik de bevestiging van de top pack op het rack niet zo heel top vond (prima maar niet geweldig), dus besloten om lichtgewicht te gaan en er een aeropack van te maken.

Ik kwam er echter achter dat die top pack niet echt gemaakt is om continue om te bouwen van aero pack naar non-aero pack dus dan maar een extra arc zodat ik gewoon een losse aeropack erbij heb :). Wel mooi spul die carbon versie hoor, compleet vanity product natuurlijk maar het oogt toch wat meer premium dan de aluminium variant.
Hoe kom je aan die ervaring? Is volgensmij toch nergens waar je de producten kan zien of zit ik fout?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

3dav0d3 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:19:
[...]

Hoe kom je aan die ervaring? Is volgensmij toch nergens waar je de producten kan zien of zit ik fout?
Welke ervaring? Ik kan de producten zien omdat ik ze inmiddels beide heb?

Edit: of bedoel je het dik gedrukte? Ik heb de alu rack icm top bag al langer en die bevestiging dus al een aantal keer gebruikt. Het zit prima op zijn plek maar ik vind het altijd best nog een gedoe om die pinnetjes op de juiste plek naar binnen te duwen (hele kleine "inconvenience" hoor maar toch).

Daarnaast is van mijn alu arc het linker nokje een mm korter waardoor die rubber "clip" niet goed in de groef pakt en je die met de tas steeds los duwde. Hier moet ik eigenlijk maar eens een mail over sturen naar tailfin want dat lijkt me uberhaupt niet goed.

[ Voor 48% gewijzigd door Kluus op 04-09-2025 16:24 ]

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-11 18:44
Kluus schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:21:
[...]

Haha ja dat beantwoord de vraag. ;)

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:06

blitzkrieg

Whoop Whoop!

wisselwerking schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:50:
[...]

Ze doen net alsof gravelen hip is, maar uiteindelijk is het vergelijkbaar met mountainbiken in de jaren negentig.
Tijd is een cirkel. ;)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Requiem19
  • Nu online
In de jaren 90 was ik nog niet aan het mountainbiken, maar ben blij dat het equivalent van mtb'en in de jaren 90 nu weer hip is.

Kan ik ook mooi dezelfde lol hebben als jullie toen :-).

De routes die ik gereden heb (met af en toe wat mtb stukken) lijken me op de gravel fiets ook een stuk leuker. Op zo'n moderne MTB is dat volgens mij veel te makkelijk.

Underbiken ftw.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:43:
In de jaren 90 was ik nog niet aan het mountainbiken, maar ben blij dat het equivalent van mtb'en in de jaren 90 nu weer hip is.

Kan ik ook mooi dezelfde lol hebben als jullie toen :-).

De routes die ik gereden heb (met af en toe wat mtb stukken) lijken me op de gravel fiets ook een stuk leuker. Op zo'n moderne MTB is dat volgens mij veel te makkelijk.

Underbiken ftw.
Mja ik vind dat vergelijk ook alleen op gaan voor de pure onverharde stukken. Een gravelbike is echt veel fijner op de verharde tussen stukken dan een 90's MTB met zo'n smal recht stuurtje en 26" wieltjes. Heck, zelfs mijn moderne 29er fully is volgens mij fijner op dat terrein dan zo’n krappe MTB met zenuwachtig stuurtje!

Een gravelbike is veel meer mixed terrain dan die oude spartaanse ATBs, vind ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 04-09-2025 17:19 ]

• Requiem19
  • Nu online
Ik heb die fietsen nooit geprobeerd, dus geloof je op je woord ;-).

Een gravelfiets fietst inderdaad echt prima op de verharde tussenstukken. Ik vind het echt geweldig dat je zowel op het asfalt prima ermee kunt fietsen, op eenvoudige gravelpaden en (met de juiste banden) ook redelijk wat MTB tracks kunt doen met een gravelfiets.

Al ging ik wel redelijk nat op een steil stukje :D

[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 04-09-2025 17:23 ]

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06:58
Kluus schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:21:
[...]

Edit: of bedoel je het dik gedrukte? Ik heb de alu rack icm top bag al langer en die bevestiging dus al een aantal keer gebruikt. Het zit prima op zijn plek maar ik vind het altijd best nog een gedoe om die pinnetjes op de juiste plek naar binnen te duwen (hele kleine "inconvenience" hoor maar toch).

Daarnaast is van mijn alu arc het linker nokje een mm korter waardoor die rubber "clip" niet goed in de groef pakt en je die met de tas steeds los duwde. Hier moet ik eigenlijk maar eens een mail over sturen naar tailfin want dat lijkt me uberhaupt niet goed.
Ik heb vandaag die cargo pack en alu rack gemonteerd. Ik kan wel beamen dat het systeem waarmee je de cargo pack vastklikt toch minder fancy werkt als de filmpjes willen geloven.

Naar mijn idee had dit toch op een iets meer idiot proof manier uitgevoerd kunnen worden. Het is inderdaad even pielen om die pinnetjes er goed in te krijgen. Tijd zal het leren, volgende week gaat het gebruikt worden.

Mijn idee is om het rack te laten zitten en de tas er steeds vanaf te klikken. Zag het niet zitten om dat rack steeds helemaal los te halen. Want die clips op je thru axle gaat ook best zwaar.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-12 10:39
Requiem19 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:22:
Ik heb die fietsen nooit geprobeerd, dus geloof je op je woord ;-).

Een gravelfiets fietst inderdaad echt prima op de verharde tussenstukken. Ik vind het echt geweldig dat je zowel op het asfalt prima ermee kunt fietsen, op eenvoudige gravelpaden en (met de juiste banden) ook redelijk wat MTB tracks kunt doen met een gravelfiets.

Al ging ik wel redelijk nat op een steil stukje :D

Pak je nou in 2 filmpjes bewust de stukken met losse stenen ipv de aangereden sporen? :+

• Requiem19
  • Nu online
la_fusion schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:22:
[...]

Pak je nou in 2 filmpjes bewust de stukken met losse stenen ipv de aangereden sporen? :+
In filmpje 2 glijdt m’n achterwiel weg met 350w en 7km/h bij 20%+ helling waardoor ik naar rechts schiet op de losse steentjes en mn achterwiel gelijk doorspint.

Jammer dat je op beeld nooit goed ziet hoe ruig steil iets kan zijn :-).

In filmpje 1 had ik wel een betere lijn moeten kiezen ja 👌

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
Met dergelijke power op losse gravel en die helling ga je het ook op mtb gewoon moeilijk hebben… is wat het is ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Guido7619 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:07:
[...]

Ik heb vandaag die cargo pack en alu rack gemonteerd. Ik kan wel beamen dat het systeem waarmee je de cargo pack vastklikt toch minder fancy werkt als de filmpjes willen geloven.

Naar mijn idee had dit toch op een iets meer idiot proof manier uitgevoerd kunnen worden. Het is inderdaad even pielen om die pinnetjes er goed in te krijgen. Tijd zal het leren, volgende week gaat het gebruikt worden.

Mijn idee is om het rack te laten zitten en de tas er steeds vanaf te klikken. Zag het niet zitten om dat rack steeds helemaal los te halen. Want die clips op je thru axle gaat ook best zwaar.
Klopt ja die clips gaan ook best zwaar inderdaad. Het is ook niet zo’n probleem en ik snap het ergens wel want het moet ook niet los zitten natuurlijk.

Ik heb best een tijd met rack + tas gereden trouwens en dat gaat echt wel goed, ook onverhard, geen gerammel of wat dan ook, dus dat gaat echt wel goed komen!

Ik heb net overigens een mail naar tailfin gestuurd over mijn alu arc want volgens mij heeft die ook gewoon en productiefoutje aan het linker nokje, ben benieuwd!

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 04-09-2025 20:00 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:37:
[...]

In filmpje 2 glijdt m’n achterwiel weg met 350w en 7km/h bij 20%+ helling waardoor ik naar rechts schiet op de losse steentjes en mn achterwiel gelijk doorspint.

Jammer dat je op beeld nooit goed ziet hoe ruig steil iets kan zijn :-).

In filmpje 1 had ik wel een betere lijn moeten kiezen ja 👌
Ja klopt dat vertekend altijd op een filmpje ja, ik geloof inderdaad dat dit flink steil was ja. Vandaag ook nog stukken moeten lopen met de MTB wat niet te doen was (nieuw onaangereden stijl pad op de lokale voormalige vuilstort) dat was ook (nog) niet te doen maar op een filmpje waarschijnlijk niet zo over gekomen. :)

En filmpje 1 was je gewoon de stabilisator van je gopro aan het testen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 04-09-2025 20:10 ]

• Requiem19
  • Nu online
Daarom ook de data overlay met hellingspercentages.

Al overdrijft die wel een beetje.

• nrg
  • Laatst online: 22:02

nrg

Hi, ik ben nieuw in dit topic :)

Al ruim 10 jaar doe ik aan wielrennen, sommige jaren fanatieker dan andere (kinderen… :+) maar altijd met veel plezier.

Sinds een paar jaar doe ik dat op een Cervelo Caledonia-5. Ik heb die 2 jaar geleden gekocht omdat het me een mooie veelzijdige fiets leek waar ik ook een beetje mee kan gravelen. Dat is ook zo en ik ben er ook echt blij mee. Ik woon vlakbij een natuurgebied en pak daar af en toe (harde) onverharde paadjes mee en dat gaat idd prima, zeker in de zomer als alles droog is.

Nu overweeg ik komend voorjaar mee te doen met een NL Tour Rides gravelrit in Italië of Spanje en wil ik komende herfst/winter ook wat vaker buiten fietsen ipv alleen binnen op de Tacx.

Daarom overweeg ik nu een gravelfiets te kopen, alleen ik kom er niet helemaal uit.

Via via kan ik vrij aantrekkelijk (korting) aan een nieuwe Cervelo, Cannondale of Focus komen. Rationeel gezien is het denk ik slimmer om voor dit gebruik een tweedehands fiets te kopen, alleen ik kom op Buycycle en Marktplaats ook niet echt goede interessante opties tegen. Dus nu neig ik toch weer wat meer naar nieuw.

De Cervelo Aspero vind ik een mooie fiets en zou mooi naast de Caledonia kunnen staan, maar ik vraag me af of ik daarmee voldoende extra functionaliteit in huis haal aangezien de Aspero volgens mij voor een gravelfiets vrij aero is. Bovendien kunnen er ook maar 42mm banden in wat kennelijk relatief smal blijkt te zijn.

Een Cannondale Topstone Carbon 2 of 3 lijkt dan meer meerwaarde te bieden, met meer tire clearance en mogelijkheid voor grotere banden. Een Focus Atlas zou ook nog kunnen maar emotioneel gezien heb ik daar minder mee.

Wat zouden jullie adviseren? Ik ga geen MTB-paden fietsen en ik ga hier liever voor stabiliteit dan snelheid. Een stalen fiets lijkt me echter ook wel weer heel heavy, zeker omdat ik carbon gewend ben van m’n wegfiets. Alu zou kunnen maar lees ik wisselende verhalen over voor gravelfiets. Lijkt me op zich wel fijn als het allemaal degelijk is. Titanium zou mooi zijn, maar vind ik te duur.

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12 08:44
Voor het geld van een aspero kun je best wel een titanium fiets kopen.
https://eu.alpkit.com/products/sonder-camino-ti-grx1

Alleen zal die altijd zwaarder zijn dan een carbon fiets. Ik zou zeker titanium over carbon kiezen. Gewicht interesseert me niet genoeg.

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:54
Als je dit topic terugzoekt zijn er wel een aantal mensen met niet al te beste ervaringen met Cannondale en de Topstone, al ging het daar naar ik dacht wel over een model dat was afgemonteerd met FSA.
Ik kan verder niet uit eigen ervaring iets zeggen over de verschillende merken, maar Cervelo zit denk ik inderdaad wel aan de race-kant van het spectrum.
Meer nokjes gaat over het algemeen gelijk op met meer stabiliteit ;-) Tire clearance is wel prettig, maar alles hangt ook samen met waar je denkt te gaan fietsen. In Nederland kom je met 40 mm nog wel weg, daarbuiten kan een bredere band wel fijner zijn.

• Requiem19
  • Nu online
nrg schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:33:
Hi, ik ben nieuw in dit topic :)

Al ruim 10 jaar doe ik aan wielrennen, sommige jaren fanatieker dan andere (kinderen… :+) maar altijd met veel plezier.

Sinds een paar jaar doe ik dat op een Cervelo Caledonia-5. Ik heb die 2 jaar geleden gekocht omdat het me een mooie veelzijdige fiets leek waar ik ook een beetje mee kan gravelen. Dat is ook zo en ik ben er ook echt blij mee. Ik woon vlakbij een natuurgebied en pak daar af en toe (harde) onverharde paadjes mee en dat gaat idd prima, zeker in de zomer als alles droog is.

Nu overweeg ik komend voorjaar mee te doen met een NL Tour Rides gravelrit in Italië of Spanje en wil ik komende herfst/winter ook wat vaker buiten fietsen ipv alleen binnen op de Tacx.

Daarom overweeg ik nu een gravelfiets te kopen, alleen ik kom er niet helemaal uit.

Via via kan ik vrij aantrekkelijk (korting) aan een nieuwe Cervelo, Cannondale of Focus komen. Rationeel gezien is het denk ik slimmer om voor dit gebruik een tweedehands fiets te kopen, alleen ik kom op Buycycle en Marktplaats ook niet echt goede interessante opties tegen. Dus nu neig ik toch weer wat meer naar nieuw.

De Cervelo Aspero vind ik een mooie fiets en zou mooi naast de Caledonia kunnen staan, maar ik vraag me af of ik daarmee voldoende extra functionaliteit in huis haal aangezien de Aspero volgens mij voor een gravelfiets vrij aero is. Bovendien kunnen er ook maar 42mm banden in wat kennelijk relatief smal blijkt te zijn.

Een Cannondale Topstone Carbon 2 of 3 lijkt dan meer meerwaarde te bieden, met meer tire clearance en mogelijkheid voor grotere banden. Een Focus Atlas zou ook nog kunnen maar emotioneel gezien heb ik daar minder mee.

Wat zouden jullie adviseren? Ik ga geen MTB-paden fietsen en ik ga hier liever voor stabiliteit dan snelheid. Een stalen fiets lijkt me echter ook wel weer heel heavy, zeker omdat ik carbon gewend ben van m’n wegfiets. Alu zou kunnen maar lees ik wisselende verhalen over voor gravelfiets. Lijkt me op zich wel fijn als het allemaal degelijk is. Titanium zou mooi zijn, maar vind ik te duur.
Als je in Italië of Spanje wilt rijden is de kans groot dat je zo ruim mogelijke banden wilt gebruiken.

Ik zou kijken naar iets met 50mm clearance.

Cube heeft bijv de C62 Nuroad voor 1999.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:08:
[...]

Als je in Italië of Spanje wilt rijden is de kans groot dat je zo ruim mogelijke banden wilt gebruiken.

Ik zou kijken naar iets met 50mm clearance.

Cube heeft bijv de C62 Nuroad voor 1999.
Ja inderdaad en ook in nederland is het maar net waar je gaat rijden. Gooisch gravel oke, maar als je meer echte bospaden rijdt met af en toe een flinke wortelpartij is breder dan 40 ook wel lekker.
Pagina: 1 ... 83 ... 90 Laatste