Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:14

nrg

Dank voor reacties! Ik lees hier idd wisselende verhalen over de Topstone, wel met name van 1 persoon en vooral over de afmontage. De Topstone waar ik naar kijk lijkt volledig Shimano afgemonteerd. Zitten alleen wel WTB-wielen onder en daar lees ik hier weinig enthousiasme over. Gelukkig heb ik nog een carbon FFWD setje liggen dat er eventueel in zou kunnen.

De Aspero is dus eigenlijk te aero en de tire clearance is niet genoeg.

Die titanium Sonder Camino vind ik prachtig, maar is wel duurder dan m’n Cervelo/Cannondale/Focus opties ivm de korting die ik daar krijg. Zal er even over nadenken… als het een beetje waardevast is kan ik het mezelf misschien nog uitleggen .

Een Focus Atlas (8.7) lijkt me op papier ook een goede optie. Heeft iemand daar ervaring mee? Niet heel sexy maar misschien wel een goede fiets voor een goede prijs.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:04
nrg schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:36:
Dank voor reacties! Ik lees hier idd wisselende verhalen over de Topstone, wel met name van 1 persoon en vooral over de afmontage. De Topstone waar ik naar kijk lijkt volledig Shimano afgemonteerd. Zitten alleen wel WTB-wielen onder en daar lees ik hier weinig enthousiasme over. Gelukkig heb ik nog een carbon FFWD setje liggen dat er eventueel in zou kunnen.

Die titanium Sonder Camino vind ik prachtig, maar is wel duurder dan m’n Cervelo/Cannondale/Focus opties ivm de korting die ik daar krijg. Zal er even over nadenken… als het een beetje waardevast is kan ik het mezelf misschien nog uitleggen .

Een Focus Atlas (8.7) lijkt me op papier ook een goede optie. Heeft iemand daar ervaring mee? Niet heel sexy maar misschien wel een goede fiets voor een goede prijs.
Als ik het zo snel check kan die max 45mm?

Ik zie dat hij ong 2400 kost. De Nuroad die ik noemde kost 400 minder en kan wel 50mm banden.

50 is net een interessante grens omdat je dan (meestal) de 2.1 mtb banden kunt gebruiken. In NL niet nodig, maar voor Spanje wel interessant.

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 08:02
nrg schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:36:

Als ik het goed herinner heeft de Atlas een afwijkende naafbreedte (i.e., afstand tussen de vorkpoten van je voorvork). Daar kun je dus hoogstwaarschijnlijk niet je huidige FFWD wielen in steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:55

Flipmo

OMG !!

@nrg Ik heb een topstone 2, en ook @Jesse heeft dezelfde. We fietsen er beide met veel plezier op! Degelijke fiets en 0 problemen. Er was hier wel iemand die zijn topstone nog niet gratis weg wilde geven. Echt alles mankeerde volgens hem aan die fiets.

Ik stuur je ff een dm..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Flipmo schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:55:
@nrg Ik heb een topstone 2, en ook @Jesse heeft dezelfde. We fietsen er beide met veel plezier op! Degelijke fiets en 0 problemen. Er was hier wel iemand die zijn topstone nog niet gratis weg wilde geven. Echt alles mankeerde volgens hem aan die fiets.

Ik stuur je ff een dm..
Dat was gewoon echt een issue met specifiek die afbouw, dat is inmiddels opgelost afaik

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:08
Hier ook een topstone eigenaar. Is echt alles Shimano? De crank/bladen voor waren bij mij met ik geloof minder dan 1000km helemaal afgesleten. FSA zat erop. Ik heb er zelf een grx set opgezet en die ziet er na nu 3k op de teller prima uit!

They who buy the dip, deserves the rip.

• nrg

nrg

Volgens mij allemaal Shimano inderdaad.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Danjel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:28:
Hier ook een topstone eigenaar. Is echt alles Shimano? De crank/bladen voor waren bij mij met ik geloof minder dan 1000km helemaal afgesleten. FSA zat erop. Ik heb er zelf een grx set opgezet en die ziet er na nu 3k op de teller prima uit!
Die met problemen hadden fsa cranksets geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:20
Hier ook topstone eigenaar.
Begon met een krom blad op het FSA crankstel, maar die is onder garantie vervangen door een GRX.
Wielen waren ook mwehh, dus die zelf vervangen door een carbon set, wat ik toch gedaan zal hebben.

Verder topfiets, flink mishandelt/gebruikt op mtb parcours in met name zuid holland, op vakantie in o.a de Alpen, door de bagger, etc maar helemaal perfect.
Geen problemen meer mee.

[ Voor 6% gewijzigd door silencedead op 05-09-2025 07:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:54
Requiem19 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:08:
[...]
Als je in Italië of Spanje wilt rijden is de kans groot dat je zo ruim mogelijke banden wilt gebruiken.
Ligt er natuurlijk ook aan waar je komt. Neem aan dat die NL tourrides meer over de doorgaande gravelpaden ala Strade Bianche of langs oude spoorlijnen gaat. Daar kan je vaak met 30mm nog comfortabel wegkomen.

Maar dat gezegd hebbende, als je nu nog een nieuwe gravelbike koopt waar max 42mm in kan doe je jezelf wel te kort. Zelfs de recent bespoken, race georienteerde, specialized Crux slikt 47mm tegenwoordig.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

owja over tire clearence van de Topstone, ik heb achter nu 42mm bandjes op liggen en heb aan de bovenkant 10mm per kant speling, en onder bij de chainstay 8mm per kant

Zit nog wel ruimte voor bredere bandjes

[ Voor 11% gewijzigd door Flipmo op 05-09-2025 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg

nrg

Dank allen voor meedenken! Ik ga binnenkort even bij de winkel langs om de fietsen naast elkaar te zien. De Focus laat ik idd afvallen vanwege de asmaat. Denk dat de Topstone (ondanks max 45mm) en de Grizl (max 54mm) m'n beste opties zijn. Zal even goed op de afmontage van de specifieke versie die het wordt letten, dat er geen FSA-spul tussen zit :)

Rit in het voorjaar gaat als ik het goed begrijp inderdaad over prima gravelpaden, dus daar is geen 50mm voor nodig. Maar wie weet welke ambities nog volgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:32
Mountainbiken (gravelen!?) in the Nineties deed ik op een 26" Giant atx870 (metallic rood).

Zo zag ie er ongeveer uit: https://www.sunupcycles.com/bikes/p/giant-atx-870-26-mtb

Later nog geupgraded met een Marzocchi verende voorvork en Magura HS33 hydraulische velgremmen.
Helaas niet meer in mijn bezit.

Er staat nog wel een 26" Cannondale F800SL (headshok fatty ultra DL voorvering) ongebruikt in de schuur. Ook redelijk vintage onderhand.

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:38
Marzocchi olie-lucht .. dat was een knappe vork. (lichtblauw geanodiseerd, want dat mocht in de nineties.)
Flexen als een grote, maar wel Italiaans mooi gemaakt.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

Morgen richting Duitsland, om vanaf zondag Duchenne Heroes te fietsen.
Wish me luck :DAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bshm7hVZJZYaX1EHzKjOl0aHcsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/535ogS6FTJwHkIfke2PeFhCU.png?f=fotoalbum_large

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Requiem19 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:22:
Ik heb die fietsen nooit geprobeerd, dus geloof je op je woord ;-).

Een gravelfiets fietst inderdaad echt prima op de verharde tussenstukken. Ik vind het echt geweldig dat je zowel op het asfalt prima ermee kunt fietsen, op eenvoudige gravelpaden en (met de juiste banden) ook redelijk wat MTB tracks kunt doen met een gravelfiets.

Al ging ik wel redelijk nat op een steil stukje :D

[Video: 4 September 2025]
Ik kan je houding natuurlijk niet zien, maar probeer te denken aan zaken zoals; op je zadel blijven zitten (iets naar achteren schuiven eventueel), niet aan je stuur trekken, core aanspannen, schouders ontspannen, constant blijven trappen, etc. Denk ook aan de bandendruk :)

Al ben ik zelf geen fan van de stenen en geulen zoals in Z-L en de Belgische Ardennen :P

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 05-09-2025 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:28
Ik heb een alu Topstone 2, model 2021. Ben er erg content mee.
Had (ongeveer een jaar geleden) wel het probleem met scheurtjes in de velg bij de spaakgaten en heb toen een setje DT Swiss GR1600 ervoor gekocht. (Op onderstaande foto nog met de originele velgen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxfdjIz3Tzv6frq9KQf0TDUT1gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkOd3fp7qEQtNLXKQqLDTaG8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 05-09-2025 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:03
nrg schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:17:
Dank allen voor meedenken! Ik ga binnenkort even bij de winkel langs om de fietsen naast elkaar te zien. De Focus laat ik idd afvallen vanwege de asmaat. Denk dat de Topstone (ondanks max 45mm) en de Grizl (max 54mm) m'n beste opties zijn. Zal even goed op de afmontage van de specifieke versie die het wordt letten, dat er geen FSA-spul tussen zit :)

Rit in het voorjaar gaat als ik het goed begrijp inderdaad over prima gravelpaden, dus daar is geen 50mm voor nodig. Maar wie weet welke ambities nog volgen :)
Hier nog een enthousiaste Topstone 2 rijder, afgemonteerd met Sram AXS. Ik rij er nu 2 jaar naar volle tevredenheid op, met 45mm. Maar als ik het zo bekijk krijg ik 50mm er ook makkelijk tussen hoor. Misschien wat last met eventuele kleverige modder, maar qua clearance moet het lukken. Kingpin systeem ben ik ook groot fan van ivm rugklachten. Enige nadeel wat ik kan vinden is dat de lak niet overal heel goed is. Bijv bij de steekas liet dat snel los. En ik heb laadstress van de accu's opladen, maar dat is een Sram dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg

nrg

@wolterious thanks! Heb het idee dat de Topstone gewoon een goede keuze is. Blijf het lastig vinden: rationeel moet ik voor een Topstone 2 of 3 gaan (of een tweedehands Grizl, maar zie geen goede opties).

Maar ik zie ook allemaal andere mooie opties die boven het initiële budget liggen :') Die Sonder Camino Ti die hierboven gelinkt werd vind ik erg mooi, maar die is wel een stuk boven het geplande budget. Ik heb ook een interessante aanbieding voor een Santa Cruz Stigmata Apex, vind ik ook een prachtige fiets.

Uiteindelijk is alles overkill en waarschijnlijk kom ik (bijna) net zo ver als ik 32mm gravelbanden in m’n Caledonia-5 monteer :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Als alles overkill is zou ik voor de gulden middenweg gaan = Topstone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

nrg schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:51:
@wolterious thanks! Heb het idee dat de Topstone gewoon een goede keuze is. Blijf het lastig vinden: rationeel moet ik voor een Topstone 2 of 3 gaan (of een tweedehands Grizl, maar zie geen goede opties).

Maar ik zie ook allemaal andere mooie opties die boven het initiële budget liggen :') Die Sonder Camino Ti die hierboven gelinkt werd vind ik erg mooi, maar die is wel een stuk boven het geplande budget. Ik heb ook een interessante aanbieding voor een Santa Cruz Stigmata Apex, vind ik ook een prachtige fiets.

Uiteindelijk is alles overkill en waarschijnlijk kom ik (bijna) net zo ver als ik 32mm gravelbanden in m’n Caledonia-5 monteer :Y)
Heb over het initieele budget heen gelezen, maar Ti kan nog wel goedkoper:
https://planetx.co.uk/pro...x820-titanium-gravel-bike

Of het wat is moet je zelf maar naar kijken. ;)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:24
Tweakers,

zijn er meer forum-leden die afgelopen zaterdag de veldslag om Norg hebben gereden? Ik heb @rolandos582 nog zien prutsen met zijn ketting in de laatste km's ;)

Wat me vooral opvalt, Gravelbikes, Gravelbikes, Gravelbikes.... dit is natuurlijk ook een evenement waarbij je net iets beter uit de voeten kunt met een Gravelbike, maar waar je 2 jaar gelden nog (naar mijn idee) 85% mtb's zag, zie je nu toch echt wel een verschuiving.

Ikzelf zit ook in dubio, in het Noorden waar ik woon heb je vrijwel geen MTB-Routes, dan zou ik al richting Appelscha moeten. Ik neig ook steeds meer richting een gravelbike te gaan, mn MTB eruit en een dikke gravel terugkopen... ?

Afgelopen zomervakantie in Denemarken hetzelfde verhaal, daar heb ik alleen maar gravelbikes gezien, gezien de fietspaden in Denemarken niet zo gek, deze gaan van perfect asfalt naar vrij grove stenen.

Nu had ik het vermoeden dat de gravelhype wel over zou waaien... maar ik merk dat er van een hype al geen sprake meer is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
pier87 schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:00:
Tweakers,

zijn er meer forum-leden die afgelopen zaterdag de veldslag om Norg hebben gereden? Ik heb @rolandos582 nog zien prutsen met zijn ketting in de laatste km's ;)

Wat me vooral opvalt, Gravelbikes, Gravelbikes, Gravelbikes.... dit is natuurlijk ook een evenement waarbij je net iets beter uit de voeten kunt met een Gravelbike, maar waar je 2 jaar gelden nog (naar mijn idee) 85% mtb's zag, zie je nu toch echt wel een verschuiving.

Ikzelf zit ook in dubio, in het Noorden waar ik woon heb je vrijwel geen MTB-Routes, dan zou ik al richting Appelscha moeten. Ik neig ook steeds meer richting een gravelbike te gaan, mn MTB eruit en een dikke gravel terugkopen... ?

Afgelopen zomervakantie in Denemarken hetzelfde verhaal, daar heb ik alleen maar gravelbikes gezien, gezien de fietspaden in Denemarken niet zo gek, deze gaan van perfect asfalt naar vrij grove stenen.

Nu had ik het vermoeden dat de gravelhype wel over zou waaien... maar ik merk dat er van een hype al geen sprake meer is ;)
Ik woon zelf in Drenthe en ik denk dat je de komende maanden meer een meer MTB gaat zien. De toertochten komen nu een beetje op gang (iedere week kan je wel ergens fietsen met MTB) en wielerseizoen zit er bijna op (en deels stappen die over naar MTB). Qua echt gravel zijn er toch nog weinig tochten...
Neemt niet weg dat gravelbikes inderdaad steeds meer in opkomst zijn en evenementen als de veldsalg ook pria te rijden zijn hiermee (al denk ik dat alas het natter was geweest, je toch liever een mtb had gehad?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
Maar net wat je leuk vind. Mijn lokale mtb routes (waaronder ook appelscha) zijn echt 20x leuker op een mtb en ze worden ook elk jaar iets "technischer" gemaakt door de onderhoudsploeg waardoor ik op de gravelbike steeds meer de mtb routes mijd.
Maar als je elke keer de auto moet pakken omdat de route net te ver weg is snap ik dat een gravelbike interessanter is, vind het op z'n tijd ook wel lekker om lekker te toeren over zand en sintel paden, door het bos mag je hier toch bijna nergens.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:12

Kluus

Gang is alles

Tweakers,

Of gewoon een iets minder dikke gravelbike die je ook als winterfiets voor op de weg kan gebruiken (met spatborden) zo heb ik het gedaan en dat bevalt echt zeer goed! Daarnaast dit weekend mijn eerste bikepacking (green divide) tripje gedaan wat ook echt perfect ging, maar ook voor een verharde meerdaagse met bepakking zou ik nu mijn Grizl preferen denk ik en het is ook mijn go-to woon-werk fiets.

Ik zag het gravellen an sich ook als een hype, maar veel Nederlands onverhard is gewoon goed te doen en het is zo'n veelzijdige fiets, dat ik hem nu niet meer kan missen in mijn arsenaal. Ik hou ook mijn MTB maar dat is omdat ik ook wat routes in de buurt heb die echt niet zo leuk zijn met de Gravel naar mijn mening (Nijmegen en UHR) maar anders werd die nog maar weinig gebruikt hier denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tweakers,

Ik denk dat gravelen wel echt z'n eigen plekje gevonden heeft in de wereld van fietsen.

Mooie mix tussen het wegfietsen het MTB'en. Ik heb nu een 2.2mtb band voor (55mm) en 2.1 achter (52mm) en daarmee kan je de makkelijkere MTB routes ook wel prima fietsen. Kan me wel voorstellen dat het een stuk leuker is met een MTB.

Maarrrr... naast de MTB routes kun je natuurlijk ook gewoon lekker op de weg fietsen en op de makkelijkere gravelpaden lijkt een gravelfiets me wel leuker dan een MTB?

Die flexibiliteit en range waarin je hem kunt gebruiken is best groot. Zeker als je een extra setje wielen hebt met wegbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Overigens zijn hier in NO-Brabant, waar je eerst ook in de winter iedere week een MTB toch had, deze allemaal aangepast naar Gravelroutes. Reden is het lastiger krijgen van vergunningen maar ook dat de wielrenners die naar het bos verkassen ook meer over zijn op gravelbikes nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Je hebt nu trouwens ook steeds meer opties op het snijvlak van weg/gravel.

Cervelo Aspero 5:
Afbeeldingslocatie: https://www.rennrad-news.de/news/wp-content/uploads/2025/06/cervelo-aspero-5-titel.jpg

Quick Pro GR:One
Afbeeldingslocatie: https://omo-oss-image.thefastimg.com/portal-saas/pg2024080215481350529/cms/image/1be042ef-b475-47b7-82fa-83b8e7054532.png

Ridley ASTR (RS)
Afbeeldingslocatie: https://cdn1.crossretail.nl/1000x1000/cyclesoft_231/SBIARSRID048.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Kijk dat is het hem nou precies, ik woon een beetje in Midden-Friesland. Kortom voordat ik bij Appelscha ben, zit ik 30 minuten in de auto, voordat ik in Drenthe ben nog langer. Terwijl dit wel wat de MTB spots zijn in het Noorden.

Ik overweeg nou serieus om mijn MTB en mijn winterfiets van de hand te doen en een gravelbike ervoor terug te kopen. Maar goed ik wil ook geen half werk, dus wil wel direct een gravelbike kopen waarmee ik jaren vooruit kan en waar je qua competitie zoals in Norg ook wat mee kan komen.

Daarnaast wil ik de fiets ook als ''winterfiets'' zoals @Kluus zegt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:04
Hier bij de MTB routes kan je vaak de lompe hindernissen vermijden, hebben ze 2 opties, of over het obstakel of erlangs heen. Dus met de MTB leuk maar ook te doen met de Gravel. Lijkt me dat dat op meerdere routes te doen moet zijn toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXINMiMl5ZoOXhDI55SYbIKPGDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mkUKkHKSFrie6R95OMWxpYv.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe banden binnen!

[ Voor 45% gewijzigd door kneusteun op 08-09-2025 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
pier87 schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:45:
Kijk dat is het hem nou precies, ik woon een beetje in Midden-Friesland. Kortom voordat ik bij Appelscha ben, zit ik 30 minuten in de auto, voordat ik in Drenthe ben nog langer. Terwijl dit wel wat de MTB spots zijn in het Noorden.

Ik overweeg nou serieus om mijn MTB en mijn winterfiets van de hand te doen en een gravelbike ervoor terug te kopen. Maar goed ik wil ook geen half werk, dus wil wel direct een gravelbike kopen waarmee ik jaren vooruit kan en waar je qua competitie zoals in Norg ook wat mee kan komen.

Daarnaast wil ik de fiets ook als ''winterfiets'' zoals @Kluus zegt...
Ontwikkeling, trends en nieuwe modellen gaan wel echt heel snel bij Gravel.

Best lastig om een fiets te kopen waar je jaren mee vooruit kunt. Of althans, uiteraard kan dat wel, maar dan moet je niet gevoelig zijn dat de nieuwere modellen een andere weg inslaan op sommige gebieden en je denkt 'maar ik wil eig nu upgraden ;)).

Je zou het ook kunnen omdraaien: koop een lekker eenvoudige gravelaar en upgrade over 2-3 jaar weer eens. Cube en Canyon hebben veel prima goed betaalbare gravel modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:57
GWBoes schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:29:
Maar net wat je leuk vind. Mijn lokale mtb routes (waaronder ook appelscha) zijn echt 20x leuker op een mtb en ze worden ook elk jaar iets "technischer" gemaakt door de onderhoudsploeg waardoor ik op de gravelbike steeds meer de mtb routes mijd.
Maar als je elke keer de auto moet pakken omdat de route net te ver weg is snap ik dat een gravelbike interessanter is, vind het op z'n tijd ook wel lekker om lekker te toeren over zand en sintel paden, door het bos mag je hier toch bijna nergens.
Precies dit dat gravelen leuker is. Ik kan gewoon vanuit huis vertrekken zonder weer die rottige fietsendrager erop te moeten zetten, fiets erop. Naar de MTB route rijden en weer terug.

Anderzijds, mij zwager is fanatiek MTBer maar die rijdt voornamelijk op de weg. Al die met mijn zus gaat MTBen gaat hij er op de fiets heen en weer terug, en mijn zus rijdt er met de auto heen.

Sinds ik mijn gravelbike heb is de MTB niet meer aangeraakt. Zit ook in dubio of ik m dan wel moet houden of niet. Maar echt MTBen vindt ik maar helemaal niks op een gravel.

Mijn moeder woont in Appelscha, dus die routes daar ken ik ook een beetje.

MTB is uurtje raggen. Gravel is lange tochten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:06
Requiem19 schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:47:
[...]

Ontwikkeling, trends en nieuwe modellen gaan wel echt heel snel bij Gravel.

Best lastig om een fiets te kopen waar je jaren mee vooruit kunt. Of althans, uiteraard kan dat wel, maar dan moet je niet gevoelig zijn dat de nieuwere modellen een andere weg inslaan op sommige gebieden en je denkt 'maar ik wil eig nu upgraden ;)).

Je zou het ook kunnen omdraaien: koop een lekker eenvoudige gravelaar en upgrade over 2-3 jaar weer eens. Cube en Canyon hebben veel prima goed betaalbare gravel modellen.
Niet iedereen is even hypegevoelig hè ;)

Als je een beetje kunt afbakenen wat je nu met een gravelbike wilt dan kun je prima een fiets kopen waarmee je een hele tijd vooruit kunt. Zolang het beoogde inzetbereik niet verandert zal de fiets daarbinnen prima bruikbaar zijn. Dat wordt niet echt ingehaald door allerhande trends. Het is ws lastiger om die afbakening goed te bepalen. Van iets wat je nog niet eerder gedaan hebt kun je lastig bepalen wat jij het leukste vindt. Ik hoor best wel vaak verhalen van mensen die gingen gravelen en dachten dat ze nooit zouden gaan bikepacken en dat nu toch doen. Of andersom.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Hier ook een MTB-er die is gaan gravelen. Ten eerste omdat ik geen zin heb om iedere keer met de auto eerst naar een trail te moeten en dat iedere keer hetzelfde rondje op een trail ook wel gaat vervelen al heb ik met de Utrechtse Heuvelrug wel bovengemiddeld veel aanbod geloof ik. Maar er zijn nog veel meer leuke gravelpaden dan trails hier en vanuit huis (Utrecht stad) kan ik daar gewoon heen zonder me eerst te ergeren aan de stad uit rijden op een MTB en al moe zijn voordat ik een trail begin. Ik blijf de MTB denk ik wel houden want een beetje afwisseling is ook leuk. Ben wel benieuwd wat ik mee ga nemen op de volgende vakantie, MTB of gravel, maar dat duurt nog even :)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:29
Tweakers,

Ik heb meerdere keren de veldslag gereden. In het verleden was het wat meer een mtb evenement (ook meer singletracks), maar tegenwoordig is het meer een gravel evenement met een aantal technische elementen. Per saldo kun je beter uit de voeten met een gravelbike.

Op basis van jouw woonplaats kan ik mij voorstellen dat je de mtb wegdoet en een gravelbike koopt. Per saldo is een gravelbike natuurlijk ook gewoon een jaren 90 mountainbike met dropbars. En in de jaren 90 veldtoertochten die mensen deden op de mountainbike. Tegenwoordig zou je dat doen op de gravelbike.

Dus tenzij je juist heel blij wordt van technische singletracks lijkt mij voor jou de keuze voor een gravelbike wel een logische.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:08
Hier bewust de MTB jaren terug na een paar seizoenen weggedaan en vorig jaar een gravelbike gekocht. Het technische van de routes (Loonse & Drunese duinen, Dorst / Vrachelen / Cadettenkamp / 013) zijn prima routes maar de hele tijd dat draaien en doen krijg je mij niet warm mee(figuurlijk :+). Het fietsen over zandpaden etc vind ik wel leuk en dat gaat prima op de gravelbike. Daarnaast zorgt het ook nog voor wat meer snelheid en ook kom ik op de weg prima vooruit.
Kluus schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:42:
Overigens zijn hier in NO-Brabant, waar je eerst ook in de winter iedere week een MTB toch had, deze allemaal aangepast naar Gravelroutes. Reden is het lastiger krijgen van vergunningen maar ook dat de wielrenners die naar het bos verkassen ook meer over zijn op gravelbikes nu.
Helaas zijn ook veel van die tochten omgedoopt tot graveltocht terwijl ze nog altijd een MTB tocht zijn. Ja het kan met de gravelbike maar veel van die tochten zijn echt nog wel fijner te rijden op de MTB door de technische passages die er in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

De mode trends kan ook andersom werken inderdaad. Ik heb redelijk een van de laatste modellen Grizl gekocht met nog kabels buitenom bijvoorbeeld. Het heeft al goed uitgepakt want mijn eerste balhoofdsetje heb ik al mogen vervangen wat in dit geval peanuts was. Ik hoop dus lekker lang vol te houden met deze.

Voor winterfiets en zeker voor bikepacking is het verder wel handig dat je niet al te veel geeft om de lak en de status van de onderdeeltjes, dus ik zou persoonlijk niet al te fancy gaan, daar heb ik mijn andere fiets voor :).

Dus @pier87, voor mij is de gravel echt een werkpaard en zoals hierboven gezegd, met de snelheid gaat het best goed, ik kan er gewoon op mee met de snellere groepsritten die ik normaal op de Tarmac doe, geen probleem. Maar echt competitief is denk ik wel een brug te ver, daarvoor komt hij gewoon te traag op gang. Ik rij ook soms wel eens een criterium maar het vele aanzetten zou mij op de Grizl echt wel opbreken verwacht ik en de sprint kan je ook vergeten.

Voor een meer race georienteerde Gravel zal het iets beter zijn maar ergens blijf je een compromis houden natuurlijk.

[ Voor 40% gewijzigd door Kluus op 08-09-2025 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:59
TommyGun schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:46:
Morgen richting Duitsland, om vanaf zondag Duchenne Heroes te fietsen.
Wish me luck :D[Afbeelding]
Heb je een linkje naar komoot? :D Ziet er wel tof uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:04
amphora schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:48:
Hier ook een MTB-er die is gaan gravelen. Ten eerste omdat ik geen zin heb om iedere keer met de auto eerst naar een trail te moeten en dat iedere keer hetzelfde rondje op een trail ook wel gaat vervelen al heb ik met de Utrechtse Heuvelrug wel bovengemiddeld veel aanbod geloof ik. Maar er zijn nog veel meer leuke gravelpaden dan trails hier en vanuit huis (Utrecht stad) kan ik daar gewoon heen zonder me eerst te ergeren aan de stad uit rijden op een MTB en al moe zijn voordat ik een trail begin. Ik blijf de MTB denk ik wel houden want een beetje afwisseling is ook leuk. Ben wel benieuwd wat ik mee ga nemen op de volgende vakantie, MTB of gravel, maar dat duurt nog even :)
Ik wou juist met de fiets op vakantie, en dus alles op een gravel bike en dan lekker stuk fietsen beetje richting Drenthe en omgeving op zoek naar natuurcampings.
Ook was er al een groep vrienden die regelmatig toertjes doen, dus dan heb je meteen een beetje peer pressure om te gaan.

Maar je hebt zeker een punt, vanaf huis kan ik alle kanten op hier in Twente om beetje gemixed te fietsen, stukjes bos en zandpaden verbonden met wat stukjes asfalt. MTB routes zijn er hier ook best wel veel, maar meestal wel een aardig eind uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Merkte vooral dat het MTB-en me tegen begon te staan. Was klaar met vaste routes, het draaien en keren. Teveel van hetzelfde. Ik wil gewoon wat zien van de wereld en genieten van de omgeving. Als je dan een beetje road en offroad wil mixxen, dan past een gravelbike daar het beste bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLEnigma
  • Registratie: April 2013
Tweakers,

Ha! Voor mij was het zaterdag in Norg de eerste keer een MTB/graveltocht op de fiets. Op aanraden van een collega een gravelbike ipv MTB gehuurd, en dat heeft zeker geen windeieren gelegd!
Ik deed mee met de 50km, aan het begin al lekker weg kunnen rijden en op een gegeven moment met een mooi groepje van 5 en later 3 vol gas rijden tot aan de single track bij Assen. Daar moest ik het toch echt wel afleggen op de gravelfiets, met name de afdaling na de twee keer klimmen was aardig met samengeknepen billetjes haha. Na Assen nog wel in de verte het groepje zien rijden maar het gat niet meer dicht kunnen rijden... Grootste verassing was wel dat me bij de finish verteld werd dat ik in de top tien gefinisht was :D

Ik zit ook zo in het midden van Friesland, prachtige zandpaden e.d. in de buurt wel dus nu is het toch aan het kriebelen... Ik zat eigenlijk een beetje te oriënteren op een aero wegfiets maar als ik zo nu kijk lijkt een hybride optie van een aero gravelframe met twee wielsets ook wel heel aantrekkelijk. Even dit topic in de gaten houden dus, dat ELVES frame bijvoorbeeld ziet er best leuk uit ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Predator
  • Laatst online: 16:25

Predator

Suffers from split brain

Grappig dat er veel mensen van het MTB naar gravelbiken zijn gestapt.

Ik kom zelf vanaf quasi nergens (wat occasioneel stadsfietsen). Ik wilde eigenlijk wel meer gaan fietsen, en het concept van de gravelbike sprak me wel meer aan dan meteen een racefiets.
Comfortabele positie, bredere banden met meer grip... terwijl je niet aan een doodvermoeide inspanning moet gaan trappen om "vooruit" te gaan.

Ik rij nu regelmatig ritjes van rond de 3uur en het is gewoon superhandig en leuk om daar wat variatie in de ondergrond en mee te nemen. :)
Ik zie me niet met een racefiets eerst tussen de velden in een aardeweggetje rijden om wat later aan >30km/u lekker te trappen op mooi stukje asfalt.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

nielsven schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:53:
[...]

Heb je een linkje naar komoot? :D Ziet er wel tof uit!
Ja hoor, al weet ik niet of alles zonder vergunning te fietsen is.
https://www.komoot.com/nl...-heroes-2025-7days-gravel

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

2 dagen gehad, ontzettend zwaar maar wat een prachtige omgeving!

Paar foto's maar ivm slechte verbinding...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUfHXJayHXZmyPsaBMyBdUFLTbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjFY1Mr3viTNmFS7rkQr1eg1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTUpX2JQ6BO94VbiO_soO-FBazY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNY7RkPot15zboYSt1xuqccg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlyuXHpC8R1tuLrg4kjFjM2fn6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BGcSLj12FqiQi2zySG4t7Cw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVve9DiGSAs2XL4-9cTQj1eYVhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxmNzrkH5s0ldYF5KH8iH0os.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door TommyGun op 08-09-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

@NLEnigma De Elves gravelbike ziet er niet alleen mooi uit, hij rijd ook nog eens super ;)
Afgelopen zaterdag de 2de 100km rit op de Elves Mori Aerox. Geen goede benen maar toch best vlot gefietst voor mijn doen :)
https://www.strava.com/activities/15717735816

Wat betreft steeds meer Graveltoertochten ipv MTB tochten.
Bij onze fietsclub organiseren we dit jaar ook alleen een graveltocht. We zien de laatste jaren het aantal deelnemers bij de MTB tochten verschuiven naar de gravelritten.
Tevens is het lastig om veel vrijwilligers te vinden om de pijlen te plaatsen en weer te halen voor de MTB routes.
Gravelritten zijn bij ons alleen met GPX te rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Flipmo op 09-09-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg

nrg

Vandaag bij de fietsenwinkel geweest en wat opties met elkaar vergeleken. Ik denk dat het toch een Aspero (non-5) wordt. Daar kunnen 45mm banden in (wordt ie op geleverd) en als ik de verkoper moet geloven, biedt de Aspero zeker meerwaarde ten opzichte van m’n Caledonia-5.

Nu nog 1 afweging: SRAM Apex XPLR AXS 1by versus Shimano GRX RX820 2by.

Voordelen SRAM:
- Elektronisch -> ik heb ervaring met zowel elektrisch (Di2) als mechanisch, vind elektronisch zeker prettig maar ik weet niet of ik echt niet zonder zou kunnen

Voordelen Shimano:
- Andere fiets is ook Shimano (Ultegra Di2) -> kan ik dan wielen uitwisselen? Beide 12sp. Of gaat GRX vs Ultegra niet lukken? En qua remschijven?
- 2by ipv 1by -> ik heb geen ervaring met 1by, vind het moeilijk beoordelen wat nou gunstiger is. Zal vooral vlak in NL rijden, hoop er een keer een goede bikepacking trip mee te doen (alhoewel dat ook met Caledonia kan) en doel is dus een gravelrit in Italië of Spanje in het voorjaar

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• la_fusion
nrg schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:33:
Vandaag bij de fietsenwinkel geweest en wat opties met elkaar vergeleken. Ik denk dat het toch een Aspero (non-5) wordt. Daar kunnen 45mm banden in (wordt ie op geleverd) en als ik de verkoper moet geloven, biedt de Aspero zeker meerwaarde ten opzichte van m’n Caledonia-5.

Nu nog 1 afweging: SRAM Apex XPLR AXS 1by versus Shimano GRX RX820 2by.

Voordelen SRAM:
- Elektronisch -> ik heb ervaring met zowel elektrisch (Di2) als mechanisch, vind elektronisch zeker prettig maar ik weet niet of ik echt niet zonder zou kunnen

Voordelen Shimano:
- Andere fiets is ook Shimano (Ultegra Di2) -> kan ik dan wielen uitwisselen? Beide 12sp. Of gaat GRX vs Ultegra niet lukken? En qua remschijven?
- 2by ipv 1by -> ik heb geen ervaring met 1by, vind het moeilijk beoordelen wat nou gunstiger is. Zal vooral vlak in NL rijden, hoop er een keer een goede bikepacking trip mee te doen (alhoewel dat ook met Caledonia kan) en doel is dus een gravelrit in Italië of Spanje in het voorjaar

Dank!
Het is een persoonlijke keuze maar zelf bewust voor Shimano gekozen omdat mijn andere fietsen ook allemaal Shimano hebben. Daarnaast ook bewust voor 2by gekozen omdat ik ook vooral in Nederland rijdt en dan kleinere stappen makkelijk kan gebruiken en als ik dan toch de heuvels in ga, ik dan niet een andere cassette hoef te leggen. Voor beide opties zijn natuurlijk ook genoeg tegenargumenten te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
GRX is trouwens ook als DI2 te krijgen mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 19:34
nrg schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:33:
Voordelen Shimano:
- Andere fiets is ook Shimano (Ultegra Di2) -> kan ik dan wielen uitwisselen? Beide 12sp. Of gaat GRX vs Ultegra niet lukken?
Zijn beide cassettes max 11-36t?
Dan wel.
En qua remschijven?
Als ze beide dezelfde grote hebben 140/160 mm.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg

nrg

Duclaasie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:50:
GRX is trouwens ook als DI2 te krijgen mocht je dat willen.
Yes, alleen die is veel duurder (retail 2400 meer voor versie met GRX825 Di2 vs GRX820). Later ombouwen zou natuurlijk evt kunnen.
mhr-zip schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:54:
[...]

Zijn beide cassettes max 11-36t?
Dan wel.
Goeie, op m'n Caledonia-5 heb ik een CS-R8100 11-34, op de Aspero zit een HG710, 11-36T. Maar ik heb nog een reserve CS-R8100 11-34 die ik evt op de Aspero zou kunnen schroeven. Of zou dat verschil net goed gaan?

Verkoper zei dat de achterderailleur die afgesteld zou zijn voor een GRX-cassette, opnieuw ingesteld zou moeten worden op een Ultegra cassette. Maar dat is toch onzin? Die HG710 cassette is gewoon een 105-cassette, die lijkt me uitwisselbaar met een CS-R8100 Ultegra cassette?
Als ze beide dezelfde grote hebben 140/160 mm.
Yes, allebei 140mm :*)

Eigenlijk klinkt die mechanische GRX820 dan als de beste optie denk ik. Ben ik het meest flexibel qua wielen.

[ Voor 5% gewijzigd door nrg op 09-09-2025 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:04
Ik heb in ieder geval gewoon een GRX-400 derailleur gecombineerd met een setje 11s Ultegra shifters en een 105 casette (daar kan je mee naar 11-34)... gaat allemaal prima. Het kan zijn dat een GRX-casette net iets andere vertanding heeft, maar ik zou me daar niet door laten weerhouden om voor Shimano te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
@nrg : dat opnieuw afstellen bij een ultegra cassette heeft te maken met het feit dat je die niet in 34 of 36 hebt. 28 of ms 30 max dacht ik. Als het verschil tussen de 2 cassettes die je wilt gebruiken groot is bestaat de kans dat je de derrie een beetje bij moet stellen. Als er niet veel verschil in het grootste kransje zit dan is dat niet nodig. Ongeacht of dat nou grx, 105 of ultegra is.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op woensdag 10 september 2025 @ 00:15:
@nrg : dat opnieuw afstellen bij een ultegra cassette heeft te maken met het feit dat je die niet in 34 of 36 hebt. 28 of ms 30 max dacht ik. Als het verschil tussen de 2 cassettes die je wilt gebruiken groot is bestaat de kans dat je de derrie een beetje bij moet stellen. Als er niet veel verschil in het grootste kransje zit dan is dat niet nodig. Ongeacht of dat nou grx, 105 of ultegra is.
Nee 28 is er juist niet helaas, het is 11-30 of 11-34 met Ultegra.

• klaaas
Kluus schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:43:
[...]

Ik zit nog in de 11 speed wereld. Had niet meegekregen dat ze in 12 speed de keuze zo beperkt gemaakt hadden... Nou ja, maakt voor de strekking van mijn verhaal verder niet uit.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@PietervSk GRX casettes bestaan niet. Standaard gebruiken die de wide range wegcassette (11-34 2x11s, 11-36 2x12s) of mtb cassettes (HG 11s voor 1x11s of microsline 12s voor 1x12s). natuurlijk is iedereen vrij om hierin af te wijken mocht de derailleur capaciteit dat toelaten.
Met de nieuwe 1x12 is het wel lastiger een compacte cassette te gebruiken omdat er geen compacte cassettes zijn voor microspline en de afstand tussen de tandwielen is op wegcassettes iets anders.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:38
Kluus schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:43:
[...]

Ja onbegrijpelijk. In NL heb je, misschien op Limburg na, niet veel aan die 34 achter. Ik heb goede ervaring met 12 speed 11-28 cassettes op Ali van het merk Goldix dacht ik. Lichter en goedkoper dan Ultegra en schakelt voor mijn gevoel accurater dan Shimano.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:46
Daar heb je gelijk in. Maar volgens mij zit de wereldmarkt iets anders in elkaar dan NL en Vlaanderen.

www.vanspeykwheels.nl

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:46:
Daar heb je gelijk in. Maar volgens mij zit de wereldmarkt iets anders in elkaar dan NL en Vlaanderen.
Toch vertegenwoordigen die landen/regio wel een relatief groot aandeel in het wegwielrennen volgens mij.

@marcel3 misschien moet ik toch weer eens kijken dan, ik heb in den beginnen wel eens getest met een 11-25 recon maar dat vond ik een onding.

[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 10-09-2025 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
11-25... Dit is het graveltopic hè...

Hij wil.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:28:
11-25... Dit is het gravetopic hè...
Ja hee, jij begon over Ultegra cassettes! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Kluus schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:31:
[...]

Ja hee, jij begon over Ultegra cassettes! ;)
Ech nie! Dat was @nrg .

(Dat er een ultegra 11-28 op mijn gravelfiets zit hebben we het niet over 😎)

Hij wil.

• pier87
Zijn hier Tweakers die rijden op een Cube Nuroad? Cube maakt in mijn beleving al een tijdje ''mooie'' en vooral betaalbare fietsen. Ik zie dan bijvoorbeeld de Nuroad C62 Ex

Ik overweeg al een tijdje om een Cube Nuroad aan te schaffen, maar wat zijn jullie ervaringen hiermee?

[ Voor 7% gewijzigd door pier87 op 10-09-2025 14:09 ]

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
pier87 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:44:
Zijn hier Tweakers die rijden op een Cube Nuroad? Cube maakt in mijn beleving al een tijdje ''mooie'' en vooral betaalbare fietsen.

Ik overweeg al een tijdje om een Cube Nuroad aan te schaffen, maar wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Yes hier. Ik vind het een erg fijne fiets. Stabiel als een tank. Niet snel dus maar daar was ik ook niet naar opzoek bij een gravelbike. Verder betrouwbaar en geen gekke dingen meegemaakt.

Vind wel een nadeel dat het bevestigen van een spatbord of bagagedrager lastig is en bij de bagagedrager het achterwiel eruit moet. Volgens mij kan dit bij bv een Canyon makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Zijn hier Tweakers die rijden op een Cube Nuroad? Cube maakt in mijn beleving al een tijdje ''mooie'' en vooral betaalbare fietsen.

Ik heb een hele tijd een cube nuroad race (wel alu) gebruikt voor gravel en woon-werk. Mijn fiets was het niet en ik fietste er niet graag op, maar ik denk dat dat met name met de geometrie te maken had. De overstap naar een grizl veranderde alles voor mij voor wat betreft gravelrijden.

Ik wil absoluut niet zeggen dat het een slechte fiets is, maar een proefritje is aan te raden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Hier ongeveer dezelfde ervaring als @Kluus . Ik had 1 van de eerste alu Nuroads en hoewel het op zich een degelijke fiets was vond ik het allemaal aardig lomp/zwaar/traag aanvoelen.Mijn huidige fiets (geen Canyon) is niet echt lichter maar wel veel lichtvoetiger.

Hij wil.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

That being said, ik heb wel een keer top 20 met dat ding gereden in een franse gravelrace inclusief een KOM op (een stukje van) de openingsklim. :)
https://www.strava.com/activities/6015126522

En de fiets heeft het overleeft, dat is ook wat waard, dat kon niet bepaald van iedereen gezegd worden op deze rit. ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Kluus op 10-09-2025 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Het is een beetje als een gravelfiets op de weg gebruiken: je bent objectief gezien misschien niks of nauwelijks langzamer dan met een racer, maar het voelt wel langzamer.

(Maar wellicht dat ze inmiddels de geo getweakt hebben en de fiets beter aanvoelt)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:55:
Het is een beetje als een gravelfiets op de weg gebruiken: je bent objectief gezien misschien niks of nauwelijks langzamer dan met een racer, maar het voelt wel langzamer.

(Maar wellicht dat ze inmiddels de geo getweakt hebben en de fiets beter aanvoelt)
Ja dat zou zeker kunnen inderdaad. Maar daarnaast kunnen er ook nog steeds geen al te brede bandjes in zag ik, 45mm max, ook niet slecht, maar toch, als @pier87 ermee zijn MTB wil vervangen zijn er nu genoeg opties die 50mm en 2.1" MTB banden aankunnen en nog steeds racey zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
Ja kijk het verhaal is simpel, destijds stond ik op het punt om een Nuroad woonwerk FE aan te schaffen. Echt paar keer langs geweest maar de knoop nooit doorgehakt.

Nog altijd zit die fiets in mn achterhoofd, maar dan zou ik in dit geval wel voor een iets luxere variant gaan, sowieso Carbon. Dit ter vervanging van mijn winterfiets... In dat geval houdt ik mijn MTB gewoon ;)

• klaaas
Puur voor woon-werk zou ik een Nuroad wel prima vinden. Zeker zo'n FE als je geen gedoe met lampjes hebt en er makkelijk een tas aan kunt hangen. Maar als ie ook als winter(weg)fiets moet functioneren zou ik eerder een Synapse met smartsense overwegen. Maar dan heb je het wel over een ander prijskaartje 8)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006

_Eend_

🌻🇺🇦

Zijn hier Tweakers die rijden op een Cube Nuroad? Cube maakt in mijn beleving al een tijdje ''mooie'' en vooral betaalbare fietsen. Ik zie dan bijvoorbeeld de Nuroad C62 Ex

Ik heb een Cube Nuroad Pro 2025, het is mijn eerste gravelfiets en heel lang geleden heb ik een tijdje rond gereden op mijn vaders oude Peugeot wielrenfiets, dus mijn referentiekader is klein. Maar van de verschillende fietsen in dezelfde prijsklasse die ik heb getest vond ik de Nuroad het fijnste zitten. Ik heb 'm nu 6 maanden en gebruik 'm vooral voor woon-werk en toertochtjes en tot nu toe heb ik nog geen enkel probleem gehad.

@Kluus er kunnen volgens mij gewoon 50 mm bandjes op: https://www.cubestores.nl...-62-one-carbon-gloss-2025

• Duclaasie
  • Nu online
klaaas schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:45:
Hier ongeveer dezelfde ervaring als @Kluus . Ik had 1 van de eerste alu Nuroads en hoewel het op zich een degelijke fiets was vond ik het allemaal aardig lomp/zwaar/traag aanvoelen.Mijn huidige fiets (geen Canyon) is niet echt lichter maar wel veel lichtvoetiger.
Dat is ook mijn ervaring aan de hand van de proefrit met de Cube destijds. De Grizl is veel wendbaarder en speelser, wat mij beter ligt.

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:31
Vorig jaar had ik een Nuroad C:62 Race in bestelling staan meteen na aankondiging. Die is nooit geleverd en na een maand of 8 de hoop maar opgegeven en een Scott addict gekocht. Cube heeft zijn zaakjes niet echt op orde volgens mij

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
maxoss schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:17:
Vorig jaar had ik een Nuroad C:62 Race in bestelling staan meteen na aankondiging. Die is nooit geleverd en na een maand of 8 de hoop maar opgegeven en een Scott addict gekocht. Cube heeft zijn zaakjes niet echt op orde volgens mij
Ik hoop dat mij niet hetzelfde overkomt, maar dan bij Rose (backroad AL). Ik wacht al weken op mijn bestelling (die binnen 3 weken geleverd zou moeten worden) en nu wordt verteld dat de levertijd pas medio oktober zou zijn. Klantenservice is ook bijna onbereikbaar en onprofessioneel.

Ik ben serieus aan het twijfelen of ik moet annuleren of niet :/ Niet de leukste start van een nieuwe hobby.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• maxoss
link0007 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:40:
[...]

Ik hoop dat mij niet hetzelfde overkomt, maar dan bij Rose (backroad AL). Ik wacht al weken op mijn bestelling (die binnen 3 weken geleverd zou moeten worden) en nu wordt verteld dat de levertijd pas medio oktober zou zijn. Klantenservice is ook bijna onbereikbaar en onprofessioneel.

Ik ben serieus aan het twijfelen of ik moet annuleren of niet :/ Niet de leukste start van een nieuwe hobby.
Bij mij was het hetzelfde verhaal. Originele levertijd was 2 weken en elke keer werd het opgeschoven.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 09:57
Ben ook benieuwd naar de levertermijn van mijn Wilier rave ID2. Dit is een nieuw model en levertermijn zou half oktober zijn, begin augustus besteld. Italianen en deadlines.. niet het beste huwelijk vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg

nrg

Bij mij is het een Aspero GRX820 geworden :) Gisteren besteld. Nu even wat accessoires aan het verzamelen, waaronder pedalen. In SPD-SL en racefietsschoenen ben ik helemaal thuis, maar SPD en gravelschoenen nog niet.
  • Ik zie dubbelzijdige pedalen die aan 1 kant vlak zijn; dat klinkt handig voor als ik in normale kleren naar werk fiets en na werk ga gravelen. Is dat wat? Of is dat voor beginners? :+ Alternatief is pedal plates.
  • Ik zie single release en multi release schoenplaatjes. Bij de meeste pedalen zit multi release inbegrepen geloof ik. Aangezien ik SPD-SL al gewend ben lijkt single release me prettiger, hoe kijken jullie daar tegenaan?
  • Moet ik nog ergens specifiek op letten qua schoenen? Voor de racefiets heb ik mooie schoenen maar hier is het denk ik prima om het een beetje cheap te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door nrg op 11-09-2025 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
ik zou echt nooit meer een fiets die niet op voorraad is kopen. Ik heb vorig jaar een mtb frame gekocht (Veloheld Iron) en die was ook al 2 maand vertraagd (ca. 1.5maand levertijd naar 3.5maand).

@nrg -Ik heb ook dubbelzijdig en vind dat eigenlijk wel ideaal. ook voor "technische stukken" om niet ingeklikt te hoeven zitten of om even snel ergens naar toe te gaan zonder andere schoenen aan te hoeven trekken.
- Ik zou voor multi release gaan, of beter nog, de nieuwe multi-entry. In de praktijk heeft multi release eigenlijk geen nadelen
- Ik zou niet voor een te racy schoen gaan. Dus wel iets waar de cleat tussen het profiel zit zodat je nog enigzins normaal kan lopen. Oh, en ik zou geen witte nemen :+

Flickr - Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ahja je hebt gelijk, excuus, dat is wel beter dan. Iemand moet even 12Go op de hoogte stellen :)

https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-race-2025

[ Voor 37% gewijzigd door Kluus op 11-09-2025 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Nu online
Dubbelzijdig pedaal is echt een aanrader. Ik gebruik mijn gravelbike ook voor woon-werk en dergelijke en die EH-500 bevallen uitstekend.

• la_fusion
Volgens mij hier wel al eerder gemeld maar heb zelf vorig jaar in oktober '24 een Nuroad C62 Pro gekocht en levertijd was toen ook een issue(eerste exemplaar zou februari '25 komen in Nederland, 2e pas eind maart '25). Daarom bewust een fiets uit Zwitserland laten komen voor een kleine meerprijs maar wel direct kunnen fietsen en garantie op levering.

Volgens de lokale fietsenmaker, doet Cube dit bewust om zo zeker te zijn dat ze alles verkopen. Al kunnen ze volgens mij de aantallen nog flink opschroeven en zijn ze er nog zeker van maar goed.

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
nrg schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:31:
Bij mij is het een Aspero GRX820 geworden :) Gisteren besteld. Nu even wat accessoires aan het verzamelen, waaronder pedalen. In SPD-SL en racefietsschoenen ben ik helemaal thuis, maar SPD en gravelschoenen nog niet.
  • Ik zie dubbelzijdige pedalen die aan 1 kant vlak zijn; dat klinkt handig voor als ik in normale kleren naar werk fiets en na werk ga gravelen. Is dat wat? Of is dat voor beginners? :+ Alternatief is pedal plates.
  • Ik zie single release en multi release schoenplaatjes. Bij de meeste pedalen zit multi release inbegrepen geloof ik. Aangezien ik SPD-SL al gewend ben lijkt single release me prettiger, hoe kijken jullie daar tegenaan?
  • Moet ik nog ergens specifiek op letten qua schoenen? Voor de racefiets heb ik mooie schoenen maar hier is het denk ik prima om het een beetje cheap te houden.
Je kunt de nieuwe CL-MT001 SPD plaatjes ook nog overwegen. Ik heb er nog geen ervaring mee maar wil ze wel een keer proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg

nrg

@J-M-T ja, die zien er goed uit! Alleen volgens mij nog nergens te krijgen. Bij de pedalen zitten sowieso standaardplaatjes. Ik zat ook nog te kijken naar de Candy pedalen van Crankbrothers, daar lees ik ook wel goede verhalen over. Maar denk SPD prima voor nu?

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:29
Even reactie op deze posting
GWBoes schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:42:
ik zou echt nooit meer een fiets die niet op voorraad is kopen. Ik heb vorig jaar een mtb frame gekocht (Veloheld Iron) en die was ook al 2 maand vertraagd (ca. 1.5maand levertijd naar 3.5maand).

@nrg -Ik heb ook dubbelzijdig en vind dat eigenlijk wel ideaal. ook voor "technische stukken" om niet ingeklikt te hoeven zitten of om even snel ergens naar toe te gaan zonder andere schoenen aan te hoeven trekken.
Uitklikken persoonlijk nog nooit problemen meegehad. Dat is zo'n automatisme dat ik ook op normale pedalen dezelfde beweging maak. Optie is overigens ook om bijvoorbeeld de Adidas Velosamba schoenen te kopen. Dan heb je normale sneakers met SPD!

- Ik zou voor multi release gaan, of beter nog, de nieuwe multi-entry. In de praktijk heeft multi release eigenlijk geen nadelen
Nadeel van die multi entry is, zoals ik het lees, dat je wel minder strak vast zit. Dat zou voor mij geen optie zijn, maar ik kan mij voorstellen dat dit voor anderen juist een voordeel is
- Ik zou niet voor een te racy schoen gaan. Dus wel iets waar de cleat tussen het profiel zit zodat je nog enigzins normaal kan lopen. Oh, en ik zou geen witte nemen :+
Mee eens, zowel profiel als kleurkeuze

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:05
Wielomtrek, hoe doen jullie dat. Middels bv de chart van Wahoo, Cateye of op automatisch bv met Garmin/Hammerhead-Karoo of zelf opmeten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Ik selecteer de juiste maat in de Wahoo app.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
maxoss schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:17:
Waar heb je hem gekocht?
Dealer of Cube zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:01:
[...]

Waar heb je hem gekocht?
Dealer of Cube zelf?
Volgens mij gebeurt dit overal en ligt het aan de manier waarop je koopt. Maatje van mij heeft tot nu toe ook telkens maanden moeten wachten op zijn nieuwe fiets en dan nog maanden op de juiste wielen terwijl ik onder andere bij dezelfde zaak telkens binnen een week de fiets heb.

Het verschil is dat hij in de catalogus shopt naar precies wat hij wil en ik kijk alleen naar fietsen die in mijn maat op voorraad zijn.

Nb bij mijn huidige Tarmac was deze niet op voorraad bij mijn LBS maar ik vond hem bij een Specialized dealer elders in het land wel staan en die heb ik toen zonder problemen kunnen laten uitleveren via mijn eigen LBS.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 12-09-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Kluus schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:10:
[...]

Volgens mij gebeurt dit overal en ligt het aan de manier waarop je koopt. Maatje van mij heeft tot nu toe ook telkens maanden moeten wachten op zijn nieuwe fiets en dan nog maanden op de juiste wielen terwijl ik onder andere bij dezelfde zaak telkens binnen een week de fiets heb.

Het verschil is dat hij in de catalogus shopt naar precies wat hij wil en ik kijk alleen naar fietsen die in mijn maat op voorraad zijn.

Nb bij mijn huidige Tarmac was deze niet op voorraad bij mijn LBS maar ik vond hem bij een Specialized dealer elders in het land wel staan en die heb ik toen zonder problemen kunnen laten uitleveren via mijn eigen LBS.
Daarom ook mijn vraag. Mijn gravelbike was voor dat jaar al uitverkocht, maar er werden nog wel fietsen geproduceerd die nog uitgeleverd moesten worden aan dealers die hem gekocht hadden "voor in de showroom". Maar via via heeft mijn dealer toen een productieslot bemachtigd, en is hij gewoon geleverd.

Als je iets koopt bij een dealer, maar hij heeft geen order bevestiging vanuit Cube. Dan heb je nog precies niks. En Cube verkoopt als een malle op het moment is mijn indruk.

Dus ligt het aan Cube of aan de dealer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
mhr-zip schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:01:
[...]

Waar heb je hem gekocht?
Dealer of Cube zelf?
Bij beide, allebei konden ze geen exacte datum opgeven of de datum werd telkens voooruit geschoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

nrg schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:31:
Ik had toen ik m'n gravel kocht dezelfde afweging, maar omdat ik op m'n MTB full SPD had daarvoor gekozen. Voor woon/werk verkeer leek het me ook handig, maar dat heb ik opgelost door op kantoor een setje eenvoudige schoenen weg te zetten.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Duclaasie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:28:
Dubbelzijdig pedaal is echt een aanrader. Ik gebruik mijn gravelbike ook voor woon-werk en dergelijke en die EH-500 bevallen uitstekend.
Persoonlijk ben ik voor de Shimano Deore XT T8000 gegaan.
Die zijn wel wat duurder, maar ze hebben een groter oppervlak. Ik heb zelf schoenmaat 46 en ik vind pedalen vaak wat aan de kleine kant.

Verder heel tevreden over de keuze. Ik rij ook wel 95% met de fietschoenen, maar voor eens naar het werk is het handig. Ik vind het meestal ook niet storend. De pedalen staan normaal in een bepaalde stand / waar je met de fietschoenen je pedaal naar voor duwt, en met gewone schoenen voor je pedaal met je hiel naar achter gaat. Zo zit je eigenlijk altijd goed.
Het komt wel eens voor dat je pedaal toch verkeerd staat, maar storend is dat zelden.

Ik heb trouwens enkel SPD's op mijn zwift ride indoor trainer, maar ik merk niet veel verschil met de combi's.
GWBoes schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:42:
Ik heb nog altijd de multi's zitten. Ik heb er geen probleem mee dat ik per ongelijk loskom. Maar het hangt wel veel vanaf hoe je rijdt denk ik. Als je echt vaak op de trappers heel hard en wild aan je fiets trekt zou je misschien wel kunnen sneller loskomen. Je kan met de multirelease ook loskomen door omhoog te trekken (ipv opzij of schuin opzij). Maar je moet wel al goed trekken daarvoor.

[ Voor 32% gewijzigd door Predator op 12-09-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ik lees hier over woonwerk en gewone pedalen (ipv spd) maar rijden jullie dan in fietskleding met gewone schoenen? Weird.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:04
De meeste van mijn fietsen hebben flat pedals. Naar mijn werk fiets ik meestal in gewone kleding. Maar ik fiets ook genoeg in fietskleding met flat pedals. Ik moet zeggen dat ik de fietskleding weirder vind dan de schoenen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

klaaas schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:32:
Ik lees hier over woonwerk en gewone pedalen (ipv spd) maar rijden jullie dan in fietskleding met gewone schoenen? Weird.
Ja, omdat ik anders ook nog een gewoon paar schoenen moet meezeulen. Ik moet al een laptop, lader, headset, gewone kleren en een handdoek meepakken (voor de douche @ work).
De schoenen is al een mooie plaatsbesparing. :)

Mijn partner doet hetzelfde als ze gaat crossfitten. Anders is dat weer een extra paar schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:52
Ik fiets ook wel kleine stukken (anders wordt het zadel te oncomfortabel) in gewone kleren en schoene op mijn gravel fiets. Bijvoorbeeld als ik met mijn dochter van 9 het bos in en de hei op ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@Predator : wat een gedoe. Je zou toch denken dat werkgevers fietsen zouden toejuichen. En faciliteren met lockers of iig een plek voor schoenen.

@bwernsen geen stadsfiets voor uitstapjes met je dochter? Of trapt ze al zo hard? 😅

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:52
klaaas schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:05:
@bwernsen geen stadsfiets voor uitstapjes met je dochter? Of trapt ze al zo hard? 😅
Ze gaat op haar eigen MTB fietsje. Dan moet ik toch ook profi achter haar aan op de single tracks? Het moet wel echt lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
bwernsen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:09:
[...]

Ze gaat op haar eigen MTB fietsje. Dan moet ik toch ook profi achter haar aan op de single tracks? Het moet wel echt lijken.
Goed bezig! Maar echt profi in je gewone kloffie? 😉

Hij wil.

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste