Met 28mm kan je gravellen rond het Gooi maar niet in het buitenland.
@steefje ik zou deze als basis gebruiken :
https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pressure-calculato
Vul ik daar 120kg en 40mm in kom je op 2.1 tot 2.8 bar uit afhankelijk welk type gravel je rijd.
[ Voor 38% gewijzigd door DDX op 13-06-2025 11:24 ]
DDX schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:02:
5 bar is al veel te hoog
[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 13-06-2025 12:46 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ja dit, als je te laag zit merk je dat aan dat hij gaat "rollen" in de bochtjes.DDX schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:02:
5 bar is al veel te hoog, ook al weeg je 120kg inclusief bagage...
Dat banden inzakken is prima dat geeft grip/comfort.
@steefje zeker in het geval van gravel is dit de belangrijkste vraag..418O2 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:07:
@steefje Rij je tubeless? Welke banden en welke velgen heb je ?
35mm banden op 21mm velgen of 50 mm banden op 30mm velgen scheelt ENORM in volume en dus in de beste druk.
Ja, gewicht is ook een factor, maar zonder bandbreedte kan je niks, en dat loopt enorm uiteen bij gravel.. (velgbreedte is ook belangrijk, maar weegt net wat minder mee dan de band breedte)
even 2 uiterste (vanuit gravel perspectief althans)
op mijn racefiets heb ik 23 mm velgen en 30 mm banden op ~4 bar
op mijn MTB heb ik 2.35" (~60mm) banden op 30mm velgen met ~1.2-1.3 bar
En te hoog krijg je effect dat je op een te smal oppervlak van band fietst en je niet stabiel rechtuit kan fietsen op asfalt.Kluus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:54:
[...]
Ja dit, als je te laag zit merk je dat aan dat hij gaat "rollen" in de bochtjes.
[ Voor 45% gewijzigd door DDX op 13-06-2025 12:59 ]
en dat heb je dus eerder met smalle velgen (linker plaatje)*Kluus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:54:
[...]
Ja dit, als je te laag zit merk je dat aan dat hij gaat "rollen" in de bochtjes.
:strip_exif()/f/image/XDmK5GsgGC8G1n4qCZsbTqyj.jpg?f=fotoalbum_large)
(*dit heeft betrekking op MTB, zal ook grotendeels van toepassing zijn op gravel)
Klopt, mijn opmerking kwam ook vanuit de MTB, maar is naar mijn ervaring inderdaad ook toepasbaar op gravel.Prulleman schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:01:
[...]
en dat heb je dus eerder met smalle velgen (linker plaatje)*
[Afbeelding]
(*dit heeft betrekking op MTB, zal ook grotendeels van toepassing zijn op gravel)
Hij wil.
Wielset Bontrager Paradigm, Tubeless Ready, 24-gaats, 21 mm velgbreedte, Presta-ventiel
Band: Bontrager GR1 Team Issue, Tubeless Ready, Inner Strength karkas, aramide hieldraad, 120 tpi, 700 x 40c
Als ik dit in CGPT gooi krijg ik het volgende advies
Aanbevolen bandenspanning (BAR):
Ritstype Voor (BAR) Achter (BAR)
Gravel / gemengd 3.2 – 3.5 3.8 – 4.2
Verhard / asfalt 3.5 – 4.0 4.2 – 4.6
Daarmee houd ik ze wel op 5 Bar achter en als het niet fijn rijdt, kan ik het altijd nog aanpassen
PSN ID Binloading_nl
Heb je nou tubeless of niet? Want dat maakt nogal wat uitDDX schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:18:
@steefje ik zou deze als basis gebruiken :
https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pressure-calculato
[ Voor 74% gewijzigd door 418O2 op 13-06-2025 15:26 ]
Als ik kijk wat ik in mijn banden heb wat ik zelf gevonden had als ideaal en wat silca geeft zit daar echt heel weinig tussen.
Als ik naar jouw chat gtp antwoorden kijk zitten die nog needs een stuk hoger dan silca.
Ja ook al gehad, een van deze twee indicators verteld je dat je te zacht zit toch, afhankelijk van het padklaaas schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:45:
Je moet het bij gravel alleen wel aardig bont maken willen ze gaan rollen. Op de MTB merk je dat veel eerder doordat je bochten op een andere manier neemt. Je zult op de gravelfiets eerder merken dat je de velg raakt als je over stenen en wortels rijdt.
Ik moet dus van te voren inschatten hoeveel ik per dag ga doen en dan op de route kijken wat er beschikbaar is rond die kilometer stand?
Ik ga nu uit van 100 km op een dag. Dat vindt ik al heel wat voor mijzelf maar stel dat het enorm meevalt en je verder zou kunnen, of het valt enorm tegen en je gaat het niet halen?
Camperen lijkt mij dan meer flexibiliteit geven maar voor een eerste keer hou ik het nog even bij Hotels of B&B.
Het grote Bikepacking Topic
[ Voor 13% gewijzigd door pdukers op 13-06-2025 15:58 ]
Met deze worsteling kamp ik ook.Guido7619 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:53:
als jullie een bike packing trip plannen, hoe plan je de overnachtigen? Ik ben nu voor september bezig de Green Divide te plannen.
Ik moet dus van te voren inschatten hoeveel ik per dag ga doen en dan op de route kijken wat er beschikbaar is rond die kilometer stand?
Ik ga nu uit van 100 km op een dag. Dat vindt ik al heel wat voor mijzelf maar stel dat het enorm meevalt en je verder zou kunnen, of het valt enorm tegen en je gaat het niet halen?
Camperen lijkt mij dan meer flexibiliteit geven maar voor een eerste keer hou ik het nog even bij Hotels of B&B.
Wil deze zomer op de bonnefooi gaan proberen.
In Nederland is altijd wel ergens een (trekkers)plek op een(boederij)camping te vinden.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Het zwikken van banden merk ik op de MTB het eerst bij snel opeenvolgende links-rechts (kom)bochtjes. Die heb je op de meeste geavelroutes niet. Tenzij je bewust de MTB singletracks opzoekt natuurlijk. En daarbij leg ik dan de fiets meer onder me van de ene naar de andere kant. Dat zorgt voor meer zijdelingse druk op de banden dan je bij een reguliere gravelbocht hebt.Kluus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:47:
[...]
(standaard doe ik dit niet heel anders dan op de MTB, waarom zou je dat doen?)
Hij wil.
Mbt overnachtingen doe ik zelf altijd alles op de bonnefooi. Meestal kijk ik na een km of 80 hoeveel zin ik nog heb en check dan een camping op 20-40 km afstand. Altijd wel plek
PSN ID Binloading_nl
Voor nu heb ik in ieder geval voor de 1e nacht al een reservering eruit gedaan.
Oh ja hier in het vlakke deel van NL waar ze geen achtbaan routes hebben kunnen bouwen pik je sneller eens een stukje singletrack mee natuurlijk.klaaas schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:56:
[...]
Het zwikken van banden merk ik op de MTB het eerst bij snel opeenvolgende links-rechts (kom)bochtjes. Die heb je op de meeste geavelroutes niet. Tenzij je bewust de MTB singletracks opzoekt natuurlijk. En daarbij leg ik dan de fiets meer onder me van de ene naar de andere kant. Dat zorgt voor meer zijdelingse druk op de banden dan je bij een reguliere gravelbocht hebt.
Maar over dat meer de fiets onder je leggen, ik doe dat dus ook bij afdalingen op de weg (misschien minder extreem als mtb omdat de bochten minder scherp zijn) als je naar gasten als pidcock kijkt doen die dat ook. Deze manier van sturen hielp me ook enorm toen ik nog wel eens een criterium op de weg reed) Logisch ook want je houd je zwaartepunt centraal terwijl je de fiets door de bocht duwt en daarbij hou je meer snelheid vast.
Laatst sprak ik iemand die aangaf angst te hebben bij afdalen (op de weg) maar vervolgens wel een punt maakt van dat je op de mtb dus dat doet maar dat je op de weg mee zoe moeten hangen, dan denk ik wel, waar komt dat idee vandaan?
[ Voor 35% gewijzigd door Kluus op 13-06-2025 20:03 ]
Door je MTB 'plat' te leggen en je gewicht erboven te houden druk je de noppige zijkant van je band in de losse ondergrond. Op de weg heb je geen noppen en zou je voldoende grip moeten hebben om de bocht zonder MTB techniek door te komen. Dat een mtb-er als Pidcock het wel doet laat iig zien dat die techniek niet tegen je werkt op de weg.😉Kluus schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:56:
[...]
Oh ja hier in het vlakke deel van NL waar ze geen achtbaan routes hebben kunnen bouwen pik je sneller eens een stukje singletrack mee natuurlijk.
Maar over dat meer de fiets onder je leggen, ik doe dat dus ook bij afdalingen op de weg (misschien minder extreem als mtb omdat de bochten minder scherp zijn) als je naar gasten als pidcock kijkt doen die dat ook. Deze manier van sturen hielp me ook enorm toen ik nog wel eens een criterium op de weg reed) Logisch ook want je houd je zwaartepunt centraal terwijl je de fiets door de bocht duwt en daarbij hou je meer snelheid vast.
Laatst sprak ik iemand die aangaf angst te hebben bij afdalen (op de weg) maar vervolgens wel een punt maakt van dat je op de mtb dus dat doet maar dat je op de weg mee zoe moeten hangen, dan denk ik wel, waar komt dat idee vandaan?
Maar goed, de gemiddelde gravelbocht wordt veel meer rechtop genomen natuurlijk. Zeker door roadies 😉
Hij wil.
Noppen ook (en dit punt geld zeker ook voor gravelbanden trouwens) maar het helpt echt wel om je zwaartepunt in het midden te houden. Dat laatste voordeel heb je ook op de weg (al hoeft het daar uiteraard minder overdreven) het heeft juist geen nut om met je hele gewicht over te hangen, wat veel roadies lijken te denken, en dat geeft alleen risico voor vallen.klaaas schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:00:
[...]
Door je MTB 'plat' te leggen en je gewicht erboven te houden druk je de noppige zijkant van je band in de losse ondergrond. Op de weg heb je geen noppen en zou je voldoende grip moeten hebben om de bocht zonder MTB techniek door te komen. Dat een mtb-er als Pidcock het wel doet laat iig zien dat die techniek niet tegen je werkt op de weg.😉
Maar goed, de gemiddelde gravelbocht wordt veel meer rechtop genomen natuurlijk. Zeker door roadies 😉
De techniek werkt zeker niet tegen je want hoewel Pidcock dit seizoen kwa redultaten tegen valt blijft het natuurlijk wel de beste daler van het peloton.
[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 13-06-2025 22:09 ]
Hij wil.
Anyway terug naar de oorsprong van de discussie, ik ben wel eens zo zacht gegaan op de gravel dat ie ging rollen en ik dacht, oke dit was dus té (maar wel gewoon tocht af gemaakt) en ik heb inderdaad ook wel eens wortels geraakt, ook te zacht.
Waar ik dan op uit kom wat voor mij wel werkt is nog altijd zachter dan wat zo’n calculator geeft, dat is het punt wat ik wilde maken.
[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 13-06-2025 23:11 ]
Met bepakking rijd je uiteraard met hogere druk, maar ook dan kun je vaak lager dan vaak gedacht wordt.
Hij wil.
Nadat ik twee jaar geleden gestart ben met dit fietsavontuur was dit een soort life goal die niet op korte termijn realistisch was voor mijn gevoel. Veel tegenslagen gehad met blessures waardoor ik dacht dit soort afstanden eigenlijk nooit te kunnen halen.
Toch kreeg ik na de beelden vorig jaar zulke FOMO dat ik toch nog een extra motivatie knop had gevonden om aan te draaien. Ruim een jaar echt alles op alles gezet; training, voeding, bikefit (inclusief nieuwe fiets) en mentale rust om überhaupt aan de start te kunnen staan.
De nacht op de camping was kort (zeg maar gerust totaal geen slaap; thanks Garmin!) maar de sfeer was echt geweldig. Tent inpakken in de regen/onweersbuien om vervolgens onder een tentje een krentenbol naar binnen te werken waar ik @DDX hoorde zeggen dat hij zijn Tailfin als spatbord ging gebruiken, kwamen de zenuwen echt volledig los in het lijf.
De eerste 80km was dankzij de regenbuien ook echt modder trappen voor gevorderde geworden en de sterke rijders kwamen dan ook snel voorbij, geen paniek vasthouden aan mijn eigen pacing want finishing = winning
Tussen 100 en 200km zat het zwaarste gedeelte van de route met wat (gravel)klimmetjes inclusief Sint Jansberg en daar had ik het ook echt wel heel erg zwaar, dus de pannenkoek bij die stop was zeer welkom.
Bij de 200km tot aan de finish heb ik het eigenlijk volledig op eigen tempo kunnen doen, de Veluwe over was nog wel even pittig want op die MTB tracks zat ik niet meer te wachten maar overal kwam ik sterk aan de finish en was mijn gemiddelde niet drastisch gekelderd.
Mijn doelstelling heb ik ruimschoots gehaald (< 14 uur in totaal en in 12 uur op de fiets) al het had nog wel een stuk sneller gekund. Voornamelijk als ik meer in wat groepjes had gezeten waar ik niet steeds zelf het meeste kopwerk moest leveren.
Overall super blij dat ik dit doel heb behaald, ben inmiddels ook weer redelijk hersteld (klein rondje gefietst al) en nu bedenken "what's next"
Combi 'slick' achterband (continental terra speed die best wel versleten is) met modderpoelen en dan ook nog eens gewicht van gevulde tailfin helpt niet echt mee.
Had ook weinig zin om onderuit te gaan.
Originele plan was tailfin afgeven bij start voor transport naar finish maar idd als spatbord deed hij prima z'n werk.
Na 50km kon gas er wel op en groepjes inhalen.
Stukje rond Nijmegen was leuk, in de beetje mulle afdaling slalommen tussen de wandelaars
Wel wat verbeterpunten voor organisatie, eten op zaterdagavond was rij veel te lang (gaven ze zelf ook al toe)
En zondagochtend ontbijt tent hadden ze beter kunnen verplaatsen naar de schuur zodat je ruimte had om ontbij te pakken.
Verder wel mooie route met hoop nieuwe stukjes onverhard weer.
[ Voor 12% gewijzigd door DDX op 19-06-2025 14:51 ]
Ja wij waren zaterdagavond snel met een groepje naar de lokale snackbar en die hadden een top omzetDDX schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:50:
Ach bij mij kwamen er in het begin ook best wat mensen voorbij.
Combi 'slick' achterband (continental terra speed die best wel versleten is) met modderpoelen en dan ook nog eens gewicht van gevulde tailfin helpt niet echt mee.
Had ook weinig zin om onderuit te gaan.
Originele plan was tailfin afgeven bij start voor transport naar finish maar idd als spatbord deed hij prima z'n werk.
Na 50km kon gas er wel op en groepjes inhalen.
Stukje rond Nijmegen was leuk, in de beetje mulle afdaling slalommen tussen de wandelaars
Wel wat verbeterpunten voor organisatie, eten op zaterdagavond was rij veel te lang (gaven ze zelf ook al toe)
En zondagochtend ontbijt tent hadden ze beter kunnen verplaatsen naar de schuur zodat je ruimte had om ontbij te pakken.
Verder wel mooie route met hoop nieuwe stukjes onverhard weer.
Route was echt heel goed, gedeeltes kwamen overeen met Limburg Divide en die had ik al eens gedaan maar had niet het idee dat ik zondag veel dezelfde onverharde stukken reed.
Mooi evenement en veel bijzondere mensen ontmoet daar (want ja als je 12 uur op de fiets zit kan je beter ook maar wat ouwehoeren
Niet realistisch en volledig onhaalbaar voor mij op dit moment, dus wie weet
Volgend jaar is wel de “weg”editie dat is wel jammer.
Lekker de Green Divide rijden johLinkser schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:58:
[...]
Niet realistisch en volledig onhaalbaar voor mij op dit moment, dus wie weet![]()
Dan heb je een jaar extra om te trainenLinkser schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:58:
[...]
Niet realistisch en volledig onhaalbaar voor mij op dit moment, dus wie weet![]()
Maar zoals 418O2 als zegt, de Green Divide is een leuke. Staat op de Komoot van Erwin Sikkens.
Niet vervelend bedoeld maar dat zou voor mij niet echt een uitdagend doel zijn; dat is 300km en dat heb ik al in één dag gedaan met Flatlands, route is ook niet veel uitdagender.
Het mag niet gewoon leuk zijn? GD in 2 dagen lekker rustig aan fietsen, al dan niet met een vriend, heerlijk manLinkser schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:11:
[...]
Niet vervelend bedoeld maar dat zou voor mij niet echt een uitdagend doel zijn; dat is 300km en dat heb ik al in één dag gedaan met Flatlands, route is ook niet veel uitdagender.
als je gewoon snel wil raggen zou ik ergens een loop maken en die doen, maar dat is niet "The spirit of gravel" natuurlijk
Zeker een mooie route, heb daar al heel veel stukken vaak van gereden. Volgend jaar wil ik nog wel een keer een super ambitieus doel stellen, ik heb nog even tijd daar over na te denken.MaSw85 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:09:
[...]
Dan heb je een jaar extra om te trainen
Maar zoals 418O2 als zegt, de Green Divide is een leuke. Staat op de Komoot van Erwin Sikkens.
Als twee daagse bikepack tocht inderdaad helemaal prima maar niet voor een ambitieus doel voor volgend jaar418O2 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:12:
[...]
Het mag niet gewoon leuk zijn? GD in 2 dagen lekker rustig aan fietsen, al dan niet met een vriend, heerlijk man
als je gewoon snel wil raggen zou ik ergens een loop maken en die doen, maar dat is niet "The spirit of gravel" natuurlijk
Als het ambitieus moet zijn zou ik iets zouden in Zuid Duitsland, Oostenrijk, die kant op. Met hoogtemeters erbij wordt het vanzelf spannenderLinkser schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:13:
[...]
Zeker een mooie route, heb daar al heel veel stukken vaak van gereden. Volgend jaar wil ik nog wel een keer een super ambitieus doel stellen, ik heb nog even tijd daar over na te denken.
Geen evenement, maar met 545km wel een echte uitdaging. Is wel een wegroute.
[ Voor 0% gewijzigd door Reginas op 19-06-2025 17:28 . Reden: Hahaha. Ik zie nu pas dat ik in het graveltopic zit. Ah wel, misschien toch leuk voor die ene verdwaalde roadie hier… ]
Die ziet er wel leuk uit om mezelf 'ns uit te dagen met afstand en bikepacken.Reginas schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:28:
Rondje BrabantXL?
Geen evenement, maar met 545km wel een echte uitdaging. Is wel een wegroute.
Vooral ook omdat ik 'm vanuit huis kan laten vertrekken.
[ Voor 6% gewijzigd door magic_nl op 20-06-2025 08:43 ]
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
[ Voor 135% gewijzigd door GerbenBK op 20-06-2025 23:26 ]
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Ondertussen zit ik in 2025 pas op 1500km fietsen totaal (en dat is inclusief Zwift) . Toch wilde ik wel een epische rit maken om trots op te zijn. Met een vriend opnieuw de Limburg200 fietsen op de langste dag van het jaar. Heerlijk ongetraind 2500+ Limburgse hoogtemeters met 30+ graden afzien.
Heb het dan ook niet gehaald
Na wat wikken en wegen de route toch maar (ontzettend) ingekort. Uiteindelijk werden het er 161 ipv 220 (toch een Imperial Century). Wellicht beter, want alle energie sijpelde weg.
Soms moet je dat soort dagen ook op de fiets meemaken. Al met al, alsnog een leuke dag
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
Hij wil.
Afgelopen weekend de UCI Eislek gravelrace in Vianden gereden. Begin dit jaar ingeschreven, serieus werk van gemaakt(van 3 w/kg naar 3,8 w/kg) en kan mij niet herinneren dat ik zo fit ben geweest.
Nu had ik wel verwacht dat de rest van de deelnemers nog een tandje fitter zou zijn maar dit sloeg wel alles.. onvoorstelbaar hoe hard er werd gereden!
Al met al wel echt een hele zware rit geweest met meerdere lange 8-9% klimmen en een aantal flinke puisten van 20%. Zeker in combinatie met een gemiddelde temperatuur van 28 graden en uitschieters naar de 37.
Een aantal weken geleden in zuid Limburg wat verrast over de afdalingen, die waren hier ook wel wat link op sommige plekken maar met redelijke vaart toch zonder problemen steeds beneden kunnen komen in tegenstelling tot sommige andere deelnemers. Ook andere deelnemers die echt veel en veel meer risico namen dan mij. Voor mij niet de moeite waard, met name ook omdat ik al vrij vlot achterin mijn leeftijdscategorie zat.
Wel in de eerste ronde een schuiver gemaakt in het bos en flink wat doornstruiken geknuffeld. Gebeurde in de afdaling op een singletrack, bocht naar links, singletrack heldde af naar rechts en net voor het bochtje zorgde een boomwortel ervoor dat mijn voorwiel omhoog stuiterde en daarna weggleed. Flink veel sneeen op mijn arm+been maar wel gewoon door kunnen rijden. Ook flink wat gras + steentjes tussen band en velg maar zonder drukverlies de rit uit kunnen rijden (ik moest nog zo'n 70 km).

Tenslotte in de laatste ronde ook nog een bloedneus om het feest compleet te maken maar gewoon door kunnen fietsen en moe en voldaan over de streep. In totaal zo'n 6 grote bidons(700ml) + drinkrugzak (1,5l) leeggedronken en geen last van kramp gehad ondanks dat ik toch zo goed als de hele rit goed heb doorgetrapt.
Daarnaast ook blij dat ik de rit heb kunnen uitrijden zonder problemen. Veel lekke banden(incl biba) gezien, losse kettingen, kromme wielen etc etc.
Al met al een mooie belevenis en fijn dat ik nu zo fit ben maar een volgende keer een 'gewone' toertocht rijden inclusief een goede voorbereiding is voor mijn prestatieniveau wellicht ook beleving genoeg.
https://www.strava.com/activities/14870132300/
Nu alleen bedenken wat het volgende doel gaat zijn om de komende weken daadwerkelijk door te trainen
[ Voor 3% gewijzigd door la_fusion op 23-06-2025 10:18 ]
:strip_exif()/f/image/XKMeEUuxZHH6fJK0qee4WxBk.jpg?f=fotoalbum_large)
Na bijna 5 maanden wachten was het gister zo ver, ik kon eindelijk mijn Cannondale Super X3 ophalen in Amsterdam als aanvulling op mijn wegfiets (Cannondale SuperSix Evo) Vandaag komen als het goed is de pedalen binnen kan ik een rondje gaan fietsen.
Er staan nog 3 upgrades gepland.
Carbon wielen in de vorm van Zipp 303 XPLR SW, mocht iemand een goede suggestie hebben voor een vergelijkbare of betere wielset rond de 1400 euro hoor ik dat graag.
Carbon stuur/cockpit van Cannondale, eerst maar even wennen aan de fiets en kijken welke afmetingen ik precies wil hebben.
Ander zadel, geen idee welke. Ben wel gecharmeerd van de posedla zadels maar verder geen ervaring mee.
Je weet dat dat een heel specifieke wielset is? Iets vergelijkbaars is er niet. Ik vind het wel bijzonder dat je open staat voor alternatieven als dit je eerste keuze is.mr.DJ95 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:46:
Carbon wielen in de vorm van Zipp 303 XPLR SW, mocht iemand een goede suggestie hebben voor een vergelijkbare of betere wielset rond de 1400 euro hoor ik dat graag.
Hij wil.
Ik heb sinds driekwart jaar een set normale 303 FC's, ben er zeer tevreden mee, maar na 5500km al 1 van de lagers vol vocht, troep en afgeschreven, terwijl ik enkel in droog weer fiets, het moest dus van die paar keer afspoelen onder de douche zijn geweest.
En dan ga je wat googlen en kom je erachter dat veel mensen hier ook last van hebben.
Voor dat geld kan je prima een handgespaakt setje laten maken. Met kwalitatief beter naaf en ook 32 mm intern.mr.DJ95 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:46:
[Afbeelding]
Na bijna 5 maanden wachten was het gister zo ver, ik kon eindelijk mijn Cannondale Super X3 ophalen in Amsterdam als aanvulling op mijn wegfiets (Cannondale SuperSix Evo) Vandaag komen als het goed is de pedalen binnen kan ik een rondje gaan fietsen.
Carbon stuur/cockpit van Cannondale, eerst maar even wennen aan de fiets en kijken welke afmetingen ik precies wil hebben.
Ander zadel, geen idee welke. Ben wel gecharmeerd van de posedla zadels maar verder geen ervaring mee.
En je kan ook gelijk even met je wielenbouwer overleggen of 28 spaaks niet beter is dan 24 spaaks.
Waar je dit kan doen, kan de rest hier je vast goed mee helpen.
Gefeliciteerd met de fiets!mr.DJ95 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:46:
[Afbeelding]
Waarom valt de keuze op de 303 XPLR SW?
Heb je al overwogen om wielen te laten bouwen? Ik heb zelf 2sets van Van Speykwheels (weg en mountainbike) en daar ben ik erg tevreden over. Van te voren neemt hij je goed mee in de wensen en mogelijkheden. En dit advies komt van iemand die niet echt materiaal georiënteerd is (understatement), dus dat zegt watmr.DJ95 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:46:
[Afbeelding]
Misschien zit er bij jou in de buurt ook wel een goede wielbouwer. Dus zeker even breder oriënteren dan de set die jij op.het oog hebt
[ Voor 5% gewijzigd door wisselwerking op 27-06-2025 07:13 ]
Ik adviseer wel een afspraak te maken zodat ze echt goed tijd voor je hebben. Op donderdag hebben ze ook vrije inloop maar kun je dus ook de pech hebben dat je lang moet wachten voor je aan de beurt bent.
Is dat zo? Bij 32mm intern zit je al snel naar MTB velgen te kijken en die zie ik eigenlijk nooit in 54mm hoog. Ik heb verder geen inzicht in het velgen aanbod, maar ik gok dat het aanbod zeer beperkt is. Maar ws kan @ElGreco daar wel wat zinnigs over zeggen.mhr-zip schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:24:
[...]
Voor dat geld kan je prima een handgespaakt setje laten maken. Met kwalitatief beter naaf en ook 32 mm intern.
Hij wil.
Verder ben ik nog niet mega thuis in de gravel wereld.
Ik heb inmiddels vanspeyk wielen een bericht gestuurd. Zag dat hij ook op dit forum zit.
Die kan je prima verder helpen.mr.DJ95 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:02:
Thanks voor de reactie, de Zipp wielen kwamen op mijn pad door de grote interne breedte waardoor ik met mijn 95 kilo rijdergewicht op lage druk kan blijven rijden. Ook de hoge wielen spreken mij wel aan, op de wegfiets rij ik met 64mm en dat bevalt me zeer goed.
Ik heb inmiddels vanspeyk wielen een bericht gestuurd. Zag dat hij ook op dit forum zit.
Redelijk wat mensen hebben met 32mm interne breedte ervaren dat ze vaker lek rijden omdat de zijwang wat meer exposed is (sorry, kan dit niet in het Nederlands typen). Op een 25mm interne breedte wordt een brede gravel (of MTB) band een klein beetje een light bulb en dan raken stenen minder snel de zijwang.
25mm interne breedte (of 28mm) is iig voor 2.1 MTB banden (53mm) zeker voldoende...
Zie ook de officiële ETRTO standaarden:
[ Voor 12% gewijzigd door Requiem19 op 27-06-2025 09:17 ]
Ik ben een stuk zwaarder en rij met 25mm intern en 43mm banden op lage druk en dat gaat prima. Ook een Van Speyk set trouwensmr.DJ95 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:02:
Thanks voor de reactie, de Zipp wielen kwamen op mijn pad door de grote interne breedte waardoor ik met mijn 95 kilo rijdergewicht op lage druk kan blijven rijden. Ook de hoge wielen spreken mij wel aan, op de wegfiets rij ik met 64mm en dat bevalt me zeer goed.
Overweeg 28 spaken (iig achter).mr.DJ95 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:02:
25-32 mm intern dat kan allemaal met je gewicht.
Ligt er ook aan met welke breedte aan banden je wil gaan rijden.
Daarnaast wat @Requiem19 zegt. Ik heb er nooit van gehoord maar ook nog niet specifiek ingedoken. Maar er zit wel wat in. Al heb je natuurlijk unbound gravel en Gooisch gravel.
Gravel is anders rondom het Gooi als waar ik wil gaan fietsen in Spanje. Aangezien ik 99% van de tijd alleen rij wil ik er zoveel mogelijk aan doen om niet lek te rijden. Uiteraard heb ik altijd wat spullen mee om me weer op weg te helpen.
Wat ik inderdaad lees bij de reviews van de brede Zipp wielen is dat er vooral in de zijwang lek wordt gereden. Ik heb dit nog niet meegemaakt gelukkig maar het lijkt me dat je daar langs de kant van de weg weinig aan kan doen en je in veel gevallen de complete band moet vervangen wat weer kosten met zich meebrengt.
Ik ben benieuwd naar de reactie van vanSpeyk. Zou mooi zijn als ik de wielen in September mee kan nemen naar Spanje.
De hype van de hele brede gravel wielen die Zipp gestart is, is in mijn ogen 99% marketing blah blah. Als de gravel band mooier aansluit op de velg is het iets aerodynamischer. Die Xplr wielen met een 40mm band testen in de windtunnel 2 watt oid sneller dan een smallere int/ext velg breedte.
Die 2w is echt zinloos voor ons normale fietsers, nog zinlozer als je lek rijdt en 3, als je een hippe 50mm+ band gebruikt valt hij alsnog over de velg heen en verdwijnt een deel van de 2watt voordeel.
Jeej!
Als je uitgaat van een ca. 25mm interne velg dan zit je prima en heb je volop keuze en kun je een mooie set laten maken (of kopen).
Hij wil.
Gevonden en dan type SV. Ben erg benieuwd. Huidige ventielen zijn met de hand bijna niet open te draaien (dat kleine ringetje). Dit zal makkelijker werken.
[ Voor 34% gewijzigd door GoEV6 op 27-06-2025 18:54 ]
54mm heb ik mij nog niet in verdiept, maar 32mm intern met 45mm hoogte heb ik hier gewoon op de plank liggen. Veel beach racers kiezen hiervoor ivm met de 50 a 60mm slicks die zij graag rijden.klaaas schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:28:
[...]
Is dat zo? Bij 32mm intern zit je al snel naar MTB velgen te kijken en die zie ik eigenlijk nooit in 54mm hoog. Ik heb verder geen inzicht in het velgen aanbod, maar ik gok dat het aanbod zeer beperkt is. Maar ws kan @ElGreco daar wel wat zinnigs over zeggen.
O ja, die discipline heb je ook nog. Met 60mm banden is 32 intern wel weer logischer.ElGreco schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:37:
[...]
54mm heb ik mij nog niet in verdiept, maar 32mm intern met 45mm hoogte heb ik hier gewoon op de plank liggen. Veel beach racers kiezen hiervoor ivm met de 50 a 60mm slicks die zij graag rijden.
Hij wil.
Hope Pro 5 Centerlock Classic / DT GR531 /
Ik ben erg benieuwd. Vooral naar het geluid want de naaf schijnt wel gehorig te zijn.
PSN ID Binloading_nl
Zo'n 3 weken terug een Cube Nuroad C:92 One XL gekocht en tot nu alleen nog op de weg gefietst.
In de buurt hebben we een mooi pad langs het meer waar ik lekker kon fietsen. Na deze rit moet ik wel zeggen dat dit een stuk gaver is vergeleken met het alleen op de weg fietsen.
Het was vandaag nog praktisch volledig vlak met een stevige (grind) ondergrond, maar leuk voor een eerste keer.
Volgende keer maar een andere route in de buurt zoeken.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Mijn gravelfiets was echt toe aan een nieuwe ketting, dus 12 speed Shimano ketting gehaald (8100 en die zat er ook al op) met extra setje QuickLinks (ook 12s Shimano).
Ketting op maat gemaakt, zoals ik altijd doe, meegeleverde quicklink erop maar die ging met geen mogelijkheid dicht… uit mijn extra setje eentje gehaald, zelfde issue… quicklinks op de oude ketting getest en idem… wtf
Snel naar LBS gegaan, want ik ben toch niet gek geworden… gelukkig kreeg die het ook met de Shimano Quicklinks niet voor elkaar. Een universele KMC 12 speed link werkt wel, echt hoe dan?!
Pro tip: https://www.bike-discount...x-8/9/10/11/12-speed-linkLinkser schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:11:
Vanmiddag hoogtepunt qua frustratie met fietsonderhoud…
Mijn gravelfiets was echt toe aan een nieuwe ketting, dus 12 speed Shimano ketting gehaald (8100 en die zat er ook al op) met extra setje QuickLinks (ook 12s Shimano).
Ketting op maat gemaakt, zoals ik altijd doe, meegeleverde quicklink erop maar die ging met geen mogelijkheid dicht… uit mijn extra setje eentje gehaald, zelfde issue… quicklinks op de oude ketting getest en idem… wtf
Snel naar LBS gegaan, want ik ben toch niet gek geworden… gelukkig kreeg die het ook met de Shimano Quicklinks niet voor elkaar. Een universele KMC 12 speed link werkt wel, echt hoe dan?!
Ligt het niet aan je tang? Ik heb hetzelfde probleem gehad met een tang van BBB maar dan bij Shimano 11 speed. De tang ging niet ver genoeg open. Inmiddels heb ik het palletje wat bij gevijld en nu werkt het wel.Linkser schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:11:
Vanmiddag hoogtepunt qua frustratie met fietsonderhoud…
En mijn ervaring is ook dat bij geleverde shimano quicklinks (ook 11s) veel lastiger dicht/open gaan dan die van KMC.
Het wordt onderstaand frame, met een mix van Sram Rival/Force Xplr E1 13s. Verwacht in totaal onder de 2500 te blijven voor een strakke build met 50mm hoge velgen.
Frame heeft clearance voor 50mm banden, zou dus net 2.1 mtb banden in moeten kunnen.
Welk frame is dit?Requiem19 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:52:
Het wordt onderstaand frame,
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Velobuild Gravel Racing Frame -> https://www.velobuildmall...-racing-gravel-bike-frame
429 USD. Crazy, but true.
[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 01-07-2025 14:57 ]
D2C Chinese wielen bij m'n 'vaste leverancier' in China.Owios schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:57:
Welke wielen ga je dan gebruiken?
50mm diep, 28intern, 36mm extern. Ong 550 euro.
Zijn dat gravelwielen?Requiem19 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:58:
[...]
D2C Chinese wielen bij m'n 'vaste leverancier' in China.
50mm diep, 28intern, 36mm extern. Ong 550 euro.
Nog gunstig om er meerdere te bestellen? Ik wil mogelijk mijn alu gravel fiets als donor gebruiken voor wat van carbon.Requiem19 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:56:
[...]
Velobuild Gravel Racing Frame -> https://www.velobuildmall...-racing-gravel-bike-frame
429 USD. Crazy, but true.
Offroad stukken waren soms best een uitdaging.
https://www.strava.com/activities/15019420974
Excuses voor de hele late reactie (ongeveer in lijn met de Cube lever tijden_Eend_ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:59:
@Melkaz ik ben benieuwd wat je gaat kopen, ik heb ongeveer hetzelfde. Ik fiets al jaren op een e-bike naar mijn werk en voor boodschapjes enzo, en dan doe ik gemiddeld 22 minuten over een stukje van 9 km. Eigenlijk zit de trapondersteuning mij meer in de weg dan dat het ondersteunt. Alleen bij het accelereren helpt het en bij wind tegen
Dus.. Hoog tijd voor iets nieuws. Ik heb geen ruimte voor 2 fietsen, de huidige staat al in de woonkamer omdat ik geen schuur heb, alleen een gezamenlijke fietsenstalling voor het appartementencomplex waar ik woon. En daar worden fietsen gewoon in/uit gerost. Daar ga ik mijn dure fiets niet tussen zetten.
Zelf heb ik zitten kijken naar een Cube Nuroad Pro FE, maar zowel het oude als het nieuwe model is nergens op voorraad.
De fiets is bedoeld om naar werk te fietsen, samen met mijn zoontje op pad te gaan en af en toe een kort rondje door de provincie. Daarvoor is het zeker een geslaagde aankoop. Wel even wennen om zwetend aan te komen op werk na jaar lang electrisch te fietsen
Vorige week nog lekker paar uurtjes wezen fietsen met de kleine.
:strip_exif()/f/image/eOMWNeJoukfkZNaV1Rc7Go91.jpg?f=fotoalbum_large)
Helemaal perfect is het nog niet, het blijft nog even wennen met een dropbar fietsen, zo had ik na de eerste flinke ronde behoorlijk last van mijn nek i.v.m. het naar boven kijken en begon ik tintelingen te krijgen in mn armen. Kwestie van beetje spelen met de dropbars, zithoogte etc.
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
NB: Routes op de weg mogen ook uiteraard, maar denk dat de omgeving zich uitstekend leent om te gravellen.
En in navolging daarop: Ik rijd nu met Schwalbe G-One Allround banden van 40 mm (tubeless). Ik denk dat ik daar in de Ardennen/Luxemburg ook wel mee uit de voeten kan. Klopt mijn aanname?MaSw85 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:42:
Iemand nog wat ervaringen/tips en evt. routes om te gravellen in/rond het meest zuidoostelijke puntje van België? We gaan binnenkort op vakantie en onze uitvalbasis is Halanzy. Zitten wel aardig wat gravel mogelijkheden denk ik, maar Komoot en gravelmap geven niet heel veel highlights en routes dus wellicht dat hier nog wat kennis zit.
NB: Routes op de weg mogen ook uiteraard, maar denk dat de omgeving zich uitstekend leent om te gravellen.
Op de weg rij ik met 3 bar banden druk.
Stel dat ik een 2e wielset erbij neem met normale racefiets banden, ga je dat nou daadwerkelijk echt merken?
Er zit nu ook al een carbon wielenset in dus bij een soortgelijke wielenset zal de winst enkel uit rolweerstand van de banden moeten komen toch?
Ik had 43mm Pathfinder pro banden en 30/32mm slicks op de andere wielset op mijn gravelset en op de weg merkte ik het verschil wel echt. En 'hybride' banden waren uiteindelijk op beide ondergronden het net niet.
Ik heb lage (25mm alu) en hogere (45mm carbon) wielen en ik kan niet echt zeggen dat ik het verschil tussen die 2 merk qua aero of gedrag, maar het zijn beide niet echt high end wielen en ik ga niet zo hard. Ik merk op de weg wel heel erg het verschil tussen gravelbanden en slicks.
Ik heb een tijdje met twee wielsets gereden, maar intussen toch maar een echte wegfiets gebouwd en mijn gravelfiets ga ik ook als zodanig bouwen (breder stuur, tassen etc). Wielen wisselen is te doen, maar ik merkt toch dat ik een echte wegfiets en een echte gravel/bikepackfiets wou en niet 1 fiets die voor beide het net niet was
Ik denk overigens dat je qua druk nog wel wat lager kan (mits tubeless). Ik ben vrij groot en rij met 2.5/2.7 bar oid op 43mm. Voor zuiver offroad kan dat zelf nog wel wat lager.
[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 12-07-2025 22:40 ]
Ik heb Roval Terra C velgen met Teravail Rutland 700c x 42. Tubeless.418O2 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:38:
Welke wielen en banden heb je nu?
Ik had 43mm Pathfinder pro banden en 30/32mm slicks op de andere wielset op mijn gravelset en op de weg merkte ik het verschil wel echt. En 'hybride' banden waren uiteindelijk op beide ondergronden het net niet.
Ik heb lage (25mm alu) en hogere (45mm carbon) wielen en ik kan niet echt zeggen dat ik het verschil tussen die 2 merk qua aero of gedrag, maar het zijn beide niet echt high end wielen en ik ga niet zo hard. Ik merk op de weg wel heel erg het verschil tussen gravelbanden en slicks.
Ik heb een tijdje met twee wielsets gereden, maar intussen toch maar een echte wegfiets gebouwd en mijn gravelfiets ga ik ook als zodanig bouwen (breder stuur, tassen etc). Wielen wisselen is te doen, maar ik merkt toch dat ik een echte wegfiets en een echte gravel/bikepackfiets wou en niet 1 fiets die voor beide het net niet was
Ik denk overigens dat je qua druk nog wel wat lager kan (mits tubeless). Ik ben vrij groot en rij met 2.5/2.7 bar oid op 43mm. Voor zuiver offroad kan dat zelf nog wel wat lager.
Ik heb zo'n klein accu fietspompje wat mij ideaal leek om op 3 bar naar een gravelpad te rijden en daar de druk te laten zakken. En als ik weer terug naar huis moet en op asfalt kom weer oppompen tot 3 bar.