Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 76 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:37
PaulC schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:07:
[...]

Dit kaartje is gewoon Kröller-Müller domein/park
Staat los van MTB licenties in de Veluwe zelf
(Correct me if i'm wrong)
dat heet dus de Hoge Veluwe. Daar moet je entree voor betalen. Wil je trouwens Kröller Müller in dan moet daarbij nog extra entree betalen bovenop de entree van het park. MTB vergunning* (goed punt trouwens) is nodig voor de Veluwezoom zeg maar het gebied rechts van de A50 (Loenermark/Posbank) (er zijn ook dag vergunningen te krijgen)

Extra tip: op Hemelvaartsdag mag je gratis naar binnen bij de Hoge Veluwe tussen 6:00-8:00 om te dauwtrappen

*de groene mtb route is zeer goed met de gravelbike te doen, laat je niet afschrikken door 'mtb'

[ Voor 10% gewijzigd door Hopjesvla79 op 15-05-2025 19:24 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:09
Hopjesvla79 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:21:
[...]
MTB vergunning* (goed punt trouwens) is nodig voor de Veluwezoom zeg maar het gebied rechts van de A50 (Loenermark/Posbank) (er zijn ook dag vergunningen te krijgen)
Voor de volledigheid: MTB vignet is voor de Loenermark niet nodig. Ook niet op de route. Pas als je NP Veluwezoom inrijdt is een vignet verplicht.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:37
klaaas schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:16:
[...]

Voor de volledigheid: MTB vignet is voor de Loenermark niet nodig. Ook niet op de route. Pas als je NP Veluwezoom inrijdt is een vignet verplicht.
eens, wel lastig om te bepalen waar de Veluwezoom exact ophoudt, je rijdt er zo weer in, dus mijn advies is: koop gewoon zo'n dagkaart, daarmee worden de paden ook mee.onderhouden. Maar feitelijk klopt het dat je op de Loenermark zelf geen vignet nodig heb.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ik vind het een beetje onzinnig om als gravelaar op de Loenermark een vignet te kopen. Je rijdt daar temidden van de e-bikende grijze golf over voor iedereen toegankelijke paden. Het hoort m.i. ook gewoon bij gravelen dat je je goed informeert over waar je wel en niet (vrij) mag fietsen. Als dat te moeilijk is ga je maar op de weg fietsen. 😉

Nou wordt dat ook wel ingegeven door een zekere antipathie tegen NM. Daar kan en mag echt niks in de natuur. Doe mij GLK maar. Op bijna al hun terreinen mag je vrij fietsen. Beter.

Hij wil.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:05
Traka 360 uitgereden in 21 uur. Waarvan 18 uur rijdend. Rest was eten en ketting/cassette gedonder.

Ontzettend gaaf circus in Girona tijdens die week.

Heb eigenlijk de hele rit op een bepaald vermogen geprobeerd te rijden. Aan de finish wel vermoeid, maar niet uitgeput. Volgende keer wat langer van tevoren trainen, en meer tempo proberen te rijden. Gelukkig had ik de laatste 120km verkend een dag ervoor, aangezien dat het gedeelte was wat in het donker gereden moest worden. Bleek geen overbodige luxe.

Lessen voor de volgende keer:

42 cassette is echt tekort. De klimmetjes zijn lang.
Men reed daar veelal met 46 -> 50+.

Heb uiteindelijk in Girona ondanks de stroomstoring een cassette weten te wisselen naar 46, maar dat paste eigenlijk niet op de huidige setup. Schakelen ging niet soepel.

Schwalbe G-One RS Pro is een fijne band (snel), maar niet geschikt voor dit soort ritten. Tenzij je ze na een paar ritten af zou willen schrijven. M'n achterband is na 700km op. En dan "slip" ik niet.

Volgende band zal weer Pathfinder Pro / TLR worden.

Wat echt opviel is de hoeveelheid mensen die met een soort monstergravel reden. Leek wel een hardtail met krom stuur. Ray/Ralph banden etc.

Zal nog wel een montage maken voor de liefhebbers hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:41
Sosua schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:31:

42 cassette is echt tekort. De klimmetjes zijn lang.
Men reed daar veelal met 46 -> 50+.
Welk wel voorblad heb je daar gefietst?
In oktober ga ik naar Girona voor een graveltriathlon.
Ben wel benieuwd wat ik qua setup moet aanpassen, al is dat behoorlijk afhankelijk van de rijder op de fiets ;-)

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:19
wezep schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:18:
[...]

Welk wel voorblad heb je daar gefietst?
In oktober ga ik naar Girona voor een graveltriathlon.
Ben wel benieuwd wat ik qua setup moet aanpassen, al is dat behoorlijk afhankelijk van de rijder op de fiets ;-)
Ik had 42-46, was ook echt niet licht genoeg (4w/kg ftp). Er zitten nare stukjes bij van 20+%. In het begin ok om dan 50rpm 350watt te trappen, maar dat lukt niet de hele dag.

Voor mezelf zou 42-52 net ok zijn denk, ong 10rpm sneller op die steile klimmetjes in Girona.

Ik heb Schwalbe G one RX Pro georobeerd en 2.1TB’s. Beide kan prima, maar hoe breder hoe fijner. Mensen die ik sprak die veel gravel doen vonden Girona best ruig ivm ander gravel. Snelle afdalingen, veel harde rotsen etc.

Wel waanzinnig gaaf 😍.

Zit nu al na te denken over een nieuwe fuets te bouwen voor volgend jaar Traka 360 haha.

@Sosua ben heel benieuwd naar je uitgebreide ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-07 20:18
Ter voorbereiding op mijn gravelrace in Luxemburg over een maand wil ik op zijn minst 1x wat serieuzere afdalingen gedaan hebben op gravel en wil daarom volgende week naar Zuid Limburg. Gezocht naar een route van zo'n 120 km met +/- 2000 hm en kwam op de route van de Gulpense graveltocht van vorig jaar uit. Staat erg goed aangeschreven.

Hier te vinden: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2164066920

Zijn er echter wellicht nog betere opties die nog net wat meer hm hebben? Of simpel om nog ergens een lusje erbij te pakken wellicht..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:36:
[...]

een nieuwe fiets te bouwen voor volgend jaar
Begrijpelijk. Deze is ook wel versleten en afgeschreven.

@Reginas 10d is dus crank omwentelingen, niet km.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:05
la_fusion schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:53:
Ter voorbereiding op mijn gravelrace in Luxemburg over een maand wil ik op zijn minst 1x wat serieuzere afdalingen gedaan hebben op gravel en wil daarom volgende week naar Zuid Limburg. Gezocht naar een route van zo'n 120 km met +/- 2000 hm en kwam op de route van de Gulpense graveltocht van vorig jaar uit. Staat erg goed aangeschreven.

Hier te vinden: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2164066920

Zijn er echter wellicht nog betere opties die nog net wat meer hm hebben? Of simpel om nog ergens een lusje erbij te pakken wellicht..
Klein stukje doorrijden en je zit in de Ardennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
mhr-zip schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:01:
[...]

Begrijpelijk. Deze is ook wel versleten en afgeschreven.

@Reginas 10d is dus crank omwentelingen, niet km.
Jammer dat ik een SØKKEL gemaakt heb, iets minder goed te verkopen.

Maar mooi is wel dat 80% van de fiets zo op een nieuw frame gezet kan worden en de kosten voor iets nieuws beperkt zijn tot een frameset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 16:06

TommyGun

Stik er maar in!

Sosua schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Klein stukje doorrijden en je zit in de Ardennen.
Of nog beter, de Eifel :*)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:22
Stuwmeren tocht van Bram Tankink :
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/1256919198

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:14

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Jammer dat ik een SØKKEL gemaakt heb, iets minder goed te verkopen.

Maar mooi is wel dat 80% van de fiets zo op een nieuw frame gezet kan worden en de kosten voor iets nieuws beperkt zijn tot een frameset.
Waarom een nieuwe bouwen dan, bevalt dit frame niet? Beetje zonde vind ik eigenlijk vanuit duurzaamheids oogpunt, want wat ga je doen met dit frame?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Kluus schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:53:
[...]

Waarom een nieuwe bouwen dan, bevalt dit frame niet? Beetje zonde vind ik eigenlijk vanuit duurzaamheids oogpunt, want wat ga je doen met dit frame?
Is deze nog nieuw?
Is deze Aero gravel?
Kunnen hier 60 mm bandjes in?

Moet je nog meer argumenten?

Carbon dat verteerd toch gewoon :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tja ik hou niet zo van helemaal nieuwe fietsen, vind het juist mooi als een fiets een beetje verhaal heeft. Ik koop dan wel saaie Canyons en Specialized fietsen maar de emotionele waarde zit hem voor mij meer in de mooie ritten die ik er al mee gemaakt heb. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Kluus op 21-05-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Kluus schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:04:
Tja ik hou niet zo van helemaal nieuwe fietsen, vind het juist mooi als een fiets een beetje verhaal heeft en dat is pas na enkele epische ritten. ;)
Ja, die eerste 20km van de Traka tellen niet mee helaas... Wel al een epische crash overleeft.

Frame bevalt goed. Is echt een tank, die (zo hoor ik ook van anderen) vooral erg goed is voor lange stukken rechtdoor beuken. Andere knakker op dit frame had na de Traka ook de Gralloch UCI qualifier gedaan (en voor het WK gekwalificeerd). Die vond ook dat z'n fiets op de Traka 'underbiked' was en voor het Gralloch parcours perfect was.

Ideaal frame voor Nederlandse gravelweggetjes dus. Wat mij stoorde in Spanje was met name de stijfheid aan de achterkant. Had dit in NL ook al gemerkt op de weg, waardoor ik mn wegbanden veel zachter moest zetten dan op m'n Aeroad (!), om beetje comfort te houden bij verkeersheuvels etc die je met snelheid pakt.

Die Chineze frames zijn prima, maar hebben minder details in de layup om goed te dempen. Kon in Spanje ook even op een Open Upper rijden van een vriend en dat is toch wel echt een groot verschil.

Ik ben altijd in dingen die ik doe vrij iteratief, dus vindt het mooi om iets te proberen en dan te leren wat er anders/beter moet. Die demping dus, maar zou voor m'n Spanje avonturen ook 2.2's willen (Traka 360 als ik het er thuis doorkrijg :D).

Nog geen uitgemaakte zaak dat er iets nieuws komt, ga eerst een Canyon flex gravel seatpost proberen. Als er iets nieuws komt wordt dit m'n winterframe met een budget groepset erop (misschien een zo'n Chinese groepset proberen bijv..).

En verder is het juiste aantal fietsen toch altijd N+1?

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 21-05-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:09:
[...]
Die vond ook dat z'n fiets op de Traka 'underbiked' was en voor het Gralloch parcours perfect was.
Gralloch is toch pittiger dan Traka?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
klaaas schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Gralloch is toch pittiger dan Traka?
Gralloch heb ik niet zelf gedaan, dus ik weet het niet. Traka heeft veel afdalingen van 15-20% met echt knoeperds van stenen waar je bijna van je fiets vliegt als je even niet oplet. Denk dat deze gast daar vooral op doelt. De Gralloch is denk ik minder steil qua afdalingen en vooral wat meer losse stenen. Even zijn letterlijke woorden:
FWIW the Noah was insanely good at The Gralloch UCI race in Scotland. Seemed to be a perfect fit for the course with the Thunderos. Felt a little underbiked at Traka but it came alive on the rough chunky gravel of South West Scotland, especially on the descents where I could let go and make up lots of places. Got a qualification bagged for the world champs in October. Tyre choice will be interesting for that one as it doesn't seem to really have any gravel at all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:09:
[...]

Ja, die eerste 20km van de Traka tellen niet mee helaas... Wel al een epische crash overleeft.

...
Ja juist die crash en het (helaas!) moeten missen van de Traka voegt ook toe aan het verhaal!

Maar als je echt punten van ontevredenheid hebt over het frame zit er inderdaad niets anders op misschien, ik kijk er ook wel van op dat je dat verschil in stijfheid kan voelen op drempels in wegconfiguratie vergeleken met de Aeroad, dat vind ik sowieso een interessante waarneming en zegt toch iets over wat je kan doen met carbon layout waar soms sceptisch over gedaan wordt.

Persoonlijk ben ik dus een beetje klaar met N+1, ik heb voor iedere activiteit die ik doe nu een fiets waar ik tevreden van ben, hopelijk blijft dat nog een paar jaar zo! :)

Voor wat betreft de canyon flex post, ik ben daar best tevreden mee maar hij moet wel met enige regelmaat even uit het frame om schoon gemaakt te worden als er tikjes ontstaan, op zich is dat ook zo gebeurt maar wel een beetje irritant. Volgens mij is het trouwens gewoon een 1-op-1 rebrand van de Ergon CF Allroad Pro Carbon post (indien je geen Canyon componenten op je non-Canyon fiets wil):
https://www.bike-discount...YjkgS8194-nyftWaR9s&gQT=1

[ Voor 37% gewijzigd door Kluus op 21-05-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:31:
[...]

Gralloch heb ik niet zelf gedaan, dus ik weet het niet. Traka heeft veel afdalingen van 15-20% met echt knoeperds van stenen waar je bijna van je fiets vliegt als je even niet oplet. Denk dat deze gast daar vooral op doelt. De Gralloch is denk ik minder steil qua afdalingen en vooral wat meer losse stenen. Even zijn letterlijke woorden:

[...]
Ik heb geen van beide gereden, maar David Arthur had een verslagje van zijn Gralloch avontuur en daar leek hij dat evenement toch een stuk pittiger in te schatten dan de Traka. Maar Thundero's? Goede keuze!

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
klaaas schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:37:
[...]

Ik heb geen van beide gereden, maar David Arthur had een verslagje van zijn Gralloch avontuur en daar leek hij dat evenement toch een stuk pittiger in te schatten dan de Traka. Maar Thundero's? Goede keuze!
Die had de Traka 100 gedaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Kluus schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:36:
[...]

Ja juist die crash en het (helaas!) moeten missen van de Traka voegt ook toe aan het verhaal!

Maar als je echt punten van ontevredenheid hebt over het frame zit er inderdaad niets anders op misschien, ik kijk er ook wel van op dat je dat verschil in stijfheid kan voelen op drempels in wegconfiguratie vergeleken met de Aeroad, dat vind ik sowieso een interessante waarneming en zegt toch iets over wat je kan doen met carbon layout waar soms sceptisch over gedaan wordt.

Persoonlijk ben ik dus een beetje klaar met N+1, ik heb voor iedere activiteit die ik doe nu een fiets waar ik tevreden van ben, hopelijk blijft dat nog een paar jaar zo! :)

Voor wat betreft de canyon flex post, ik ben daar best tevreden mee maar hij moet wel met enige regelmaat even uit het frame en schoon gemaakt worden als er tikjes ontstaan, op zich is dat ook zo gebeurt maar wel een beetje irritant. Volgens mij is het trouwens gewoon een rebrand van Ergon (indien je geen Canyon componenten op je non-Canyon fiets wil):
https://www.bike-discount...YjkgS8194-nyftWaR9s&gQT=1
Ik dacht eerst dat het lag aan de Carbon gespaakte wegvelgen waar ik hier in NH mee rijdt op dit frame. Maar toen ik in de Traka ook echt specifiek aan de achterkant elke keer echt een KLAP kreeg op hobbels (met 1 bar in de 2.1TB's) ging m'n verdenking uit naar het frame.

Helemaal toen ik die Open Upper probeerde. Voelde daar de kleine steentjes en hobbels meer (want smallere banden), maar als je dan met 35 een grote hobbel of steen raakt werd het niet zo'n rodeo gevoel.

Ik was ook sceptisch over al die carbon lay-up verhalen en wilde daarom een simpel Chinees frame. Maar ben nu een halve-believer geworden dus. Comfort boven alles :).

Goede tip van de nadelen van die seatpost, maar daar kan ik wel mee leven als het veel scheelt. Ben sowieso al veel bezig om elke 750-1000km de ketting te hotwaxen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:45:
[...]

Die had de Traka 100 gedaan :).
En jij de 20 grappenmaker. ;)

Ik interpreteerde zijn verhaal als een verschil in de aard van het parcours. Kreeg ook op basis van andere verhalen over de Gralloch ook het idee dat die echt 'brutal' was. Terwijl ze dit jaar prachtig weer hadden.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
klaaas schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:49:
[...]

En jij de 20 grappenmaker. ;)

Ik interpreteerde zijn verhaal als een verschil in de aard van het parcours. Kreeg ook op basis van andere verhalen over de Gralloch ook het idee dat die echt 'brutal' was. Terwijl ze dit jaar prachtig weer hadden.
Ja, maar ik heb wel 160km van het parcours verkend en sommige stukken meerdere keren :).

De 100 pakt hele andere stukken mee dan de 200bijv (en de 360 uiteraard). Dus ik weet niet helemaal hoe ik zijn comments moet inschatten (en verder blijft het David Arthur natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Ik heb ook de flex seatpost van Canyon maar nog nooit uit frame hoeven halen/last van tikken oid.
Wel heb ik het idee dat de flex mij beetje tot last is als ik echt doortrap.
Wat dat betreft heb ik liever de oplossing van trek (isospeed) die merk ik minder.

Maar is mij niet zo tot last dat ik besloten heb normale zadelpen te monteren.
Zit op grizl die ik gebruik als slechtweer racefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:53:
[...]

Ja, maar ik heb wel 160km van het parcours verkend en sommige stukken meerdere keren :).

De 100 pakt hele andere stukken mee dan de 200bijv (en de 360 uiteraard). Dus ik weet niet helemaal hoe ik zijn comments moet inschatten (en verder blijft het David Arthur natuurlijk).
Het blijft uiteraard DA, maar hij heeft natuurlijk wel veel ervaring op allerlei soorten gravel dus als hij een parcours als brutal omschrijft...

Maar goed ik weet het ook niet, was alleen benieuwd omdat wat ik gezien had van beide races de Gralloch me toch wel de pittigste leek. Maar kan ook zijn dat dat brutal te maken had met de soort stenen die blijkbaar nogal wat lekke banden opleverden.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:55:
Ik heb ook de flex seatpost van Canyon maar nog nooit uit frame hoeven halen/last van tikken oid.
Wel heb ik het idee dat de flex mij beetje tot last is als ik echt doortrap.
Wat dat betreft heb ik liever de oplossing van trek (isospeed) die merk ik minder.

Maar is mij niet zo tot last dat ik besloten heb normale zadelpen te monteren.
Zit op grizl die ik gebruik als slechtweer racefiets.
Ja bij mij ook grizl, het tikken (heel licht hoor) komt bij mij vooral nu twee keer opzetten nu ik zonder spatborden rij, misschien dat dat iets scheelt in het vuil en stof wat er in komt. Dat en het feit dat ik de grizl nu voornamelijk offroad/gravel ritten gebruik en niet zo veel voor pure weg ritten zal ook schelen.

In de winter gebruik ik hem wel veel op de weg als winterfiets en met spatborden en in die periode heb ik dit ook niet gehad.

Ochja het is een licht tikje en niet constant en verhelpen is ook weinig werk en tot nu toe effectief.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 21-05-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
klaaas schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:06:
[...]

Het blijft uiteraard DA, maar hij heeft natuurlijk wel veel ervaring op allerlei soorten gravel dus als hij een parcours als brutal omschrijft...

Maar goed ik weet het ook niet, was alleen benieuwd omdat wat ik gezien had van beide races de Gralloch me toch wel de pittigste leek. Maar kan ook zijn dat dat brutal te maken had met de soort stenen die blijkbaar nogal wat lekke banden opleverden.
Als ik wat filmpjes kijk van de Gralloch lijkt het me vooral een stuk steniger. Zie bijvoorbeeld hier.

YouTube: Not Good Enough At The Gralloch 2025.

Als dat de hele dag zo doorgaat is dat vrij heftig kan ik me voorstellen. Glij je af en toe ook wat meer, terwijl het bij de Traka of kleinere steentjes zijn, of grote keien die vast in de grond liggen als een boomwortel idee zeg maar.

Wat nu pittiger is, geen idee. Is ook moeilijk te vergelijken. De Gralloch is 100km, dus dan is het wel een paar uur lang vol beuken. Bij de Traka hangt het er vanaf welke afstand je doet, de 100km stelt niet gek veel voor. De 200 zuigt je vrij leeg en de 360 is tegenwoordig de 'echte' afstand die ook live gestreamd wordt met cameraploegen op de motor.

Filmpje maakt alles makkelijker, maar je kunt al wel beetje zien hoe makkelijk de ondegrond is bij de Traka, maar dat je wel moet opletten met de wat heftigere hobbels:

EDIT: wat mij trouwens wel hielp tov m'n vrienden: Als er in een afdaling van 40-50km/h zo'n groot gat kwam in de weg of een grote hobbel sprong ik uit mezelf met m'n hele fiets er gewoon over heen. Dat werkte echt fantastisch. Tot die ene keer dat het een soort wasbord bleek te zijn en ik sprong, maar lande op de volgende hobbel en bijna voorover gekatapulteerd werd.

Nog veel te leren op gravel :).

[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 21-05-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:15:
[...]

Als ik wat filmpjes kijk van de Gralloch lijkt het me vooral een stuk steniger. Zie bijvoorbeeld hier.

YouTube: Not Good Enough At The Gralloch 2025.

Als dat de hele dag zo doorgaat is dat vrij heftig kan ik me voorstellen. Glij je af en toe ook wat meer, terwijl het bij de Traka of kleinere steentjes zijn, of grote keien die vast in de grond liggen als een boomwortel idee zeg maar.

Wat nu pittiger is, geen idee. Is ook moeilijk te vergelijken. De Gralloch is 100km, dus dan is het wel een paar uur lang vol beuken. Bij de Traka hangt het er vanaf welke afstand je doet, de 100km stelt niet gek veel voor. De 200 zuigt je vrij leeg en de 360 is tegenwoordig de 'echte' afstand die ook live gestreamd wordt met cameraploegen op de motor.

Filmpje maakt alles makkelijker, maar je kunt al wel beetje zien hoe makkelijk de ondegrond is bij de Traka, maar dat je wel moet opletten met de wat heftigere hobbels:

[YouTube: The Traka 100 km 2023 - descend / RAW on-board]

EDIT: wat mij trouwens wel hielp tov m'n vrienden: Als er in een afdaling van 40-50km/h zo'n groot gat kwam in de weg of een grote hobbel sprong ik uit mezelf met m'n hele fiets er gewoon over heen. Dat werkte echt fantastisch. Tot die ene keer dat het een soort wasbord bleek te zijn en ik sprong, maar lande op de volgende hobbel en bijna voorover gekatapulteerd werd.

Nog veel te leren op gravel :).
Dat was ook ongeveer het beeld wat ik had. Maar als je het over underbiked/overbiked hebt dan gaat het normaal gesproken juist over die ondergrond van grotere losse stenen. Als je fiets daarvoor geschikt is dan ben je overbiked op een parcours met een eenvoudiger ondergrond. Maar goed, laten we er geen semantische discussie van maken ;)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:30
Vers terug uit Girona. De wegen liggen er prima bij, maar wel behoorlijk wat geulvorming gezien (en gevoeld;)) door de vele regen die er de algelopen weken is gevallen. Mooi gravelgebied! Al vind ik de Algarve (ervaring met de heuvels in de omgeving van Tavira) haast net zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Bedankt voor de routetips om verder door te rijden; ga nog even kijken wat ik doe aangezien ik al 1,5 uur in de auto zit richting Heerlen. Nog eens 2x een half uur extra rijden heb ik niet perse zoveel zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:35
Even eenn vraag over de positie van de shifters: Ik heb een fietsenmaker, een ander stuur (Deda Gravel 100) en stuurlint op mijn Grizl laten monteren, maar volgens mij kloppen hier bepaalde dingen niet zo.. Ik heb Canyon hier ook naar gevraagd en zij zeiden dat de shifters bijna horizontaal zouden moeten zitten. Klopt dat? Rechts een voorbeeld van een Grizl van de Canyon-website.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1StbNXT_Hs4aWwy6jvXa6yoPcgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wICd04Rv82Ra32nwVrg3PwsW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Rechts is goed, links slaat nergens op. Tenzij dat ook zo was bij de fiets die je bij de fm afleverde

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
klaaas schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 00:17:
Rechts is goed, links slaat nergens op. Tenzij dat ook zo was bij de fiets die je bij de fm afleverde
Ik heb hier helaas weinig verstand van, maar zo had ik hem bij die fm afgeleverd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MN4rmAYM590WqieiPUwNd6cRXmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBP6myV5pTE7WfMiKo1btsSA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:23
Op de shifters van sram staat, verrassend genoeg, sram op de zijkant. Deze tekst moet horizontaal en parallel aan de grond zijn. Dat is de juiste positie voor de shifters.
Shimano heeft hier voor, meen ik, een streepje op de zijkant van de shifters.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
cosmos81 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:12:
Even eenn vraag over de positie van de shifters: Ik heb een fietsenmaker, een ander stuur (Deda Gravel 100) en stuurlint op mijn Grizl laten monteren, maar volgens mij kloppen hier bepaalde dingen niet zo.. Ik heb Canyon hier ook naar gevraagd en zij zeiden dat de shifters bijna horizontaal zouden moeten zitten. Klopt dat? Rechts een voorbeeld van een Grizl van de Canyon-website.

[Afbeelding]
Sommige mensen die geen goede stack hebben proberen het zo wel eens beetje op te lossen… maar goede manier is duidelijk :-).

Niet heel moeilijk om te fixen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Om het te fixen moet het stuurlint eraf, de shifters verplaatst worden en het stuurlint er weer op. Let op dat de fm je niet afscheept met enkel het kantelen van het stuur. Dat is veel makkelijker, maar het stuur zit wel goed gemonteerd.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:33
Het stuurlint behoeft alleen vanaf onderaf teruggewikkeld te worden tot net voorbij de shifter. Het laatst stuk kan blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:38
Stillekracht schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:45:
Het stuurlint behoeft alleen vanaf onderaf teruggewikkeld te worden tot net voorbij de shifter. Het laatst stuk kan blijven zitten.
Het stuurlint begin je met wikkelen vanaf de onderkant, dus de je moet aan de bovenkant beginnen met eraf halen helaas. Er zit altijd overlap tijdens het wikkelen. Als je hem vanaf de onderkant los zou maken, dan krijg je per wikkel om je stuur hem er nooit meer (mooi) onder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Sowieso gaat dat laatste stukje qua tijd en moeite natuurlijk niet het verschil maken. Het ging mij er vooral om dat het kantelen van het stuur geen oplossing is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:38
klaaas schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:00:
Sowieso gaat dat laatste stukje qua tijd en moeite natuurlijk niet het verschil maken. Het ging mij er vooral om dat het kantelen van het stuur geen oplossing is.
Helemaal mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
Dank voor de reacties ! Volgens mij moeten die remkappen/hoods ook wat meer horizontaal staan toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
cosmos81 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:12:

[Afbeelding]
Doet jou FM vooral e-bikes?

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:43

Japie.G

Colour Classic

Ik ben geheel nieuw in deze sport/hobby. Ik lees mee en probeer te leren. Waar gaat bovenstaande vraag nou precies over?

Even een snel plaatje van mijn stuur. Hebben jullie het over de hoek groen/rood, of groen oranje? Of totaal wat anders aan de shifters zelf? Hoor het graag en ga dan weer verder leren😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq2PMGUeChHi2eCPjvRDkax5WN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtcJJwWTXSLAxf6ayajzkcHc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7d9-XjUOth4FVktYzhPP6O8e-7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBQ9A9ij9mIyCRufXYdKxkwW.jpg?f=fotoalbum_large

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
cosmos81 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:25:
Dank voor de reacties ! Volgens mij moeten die remkappen/hoods ook wat meer horizontaal staan toch ?
De tekst op de zijkant van de hoods vertellen je wat de juiste stand is (als de fiets met beide wielen op de grond staat). Tekst (SRAM/Shimano/streepje) moet horizontaal staan. Dan staan je hoods zoals bedoeld.

In het voorbeeld hierboven is het dus de groene lijn

[ Voor 8% gewijzigd door ElGreco op 22-05-2025 10:35 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Op de foto die @cosmos81 poste staan ze beide wel erg omhoog.

Hoe shifters bij mij staan :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/s2hBL4DQGmyWoH1icwmKYZNq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
Deze kwam ik tegen op YT, dit lijkt mij een betere/fijnere positie voor de remkappen. Oftwel zo zou het moeten staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yo9h9wvBCaVJmS4eTP81aYYHTT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lZadVuK8KLvGJpqcpTJpKBxV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Let wel op dat mijn shifters hydro di2 zijn, heb je hydro mechanisch of sram (met uitzondering van nieuwe sram red) dan heb je altijd enorme bulten bovenop staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:26
Voor een deel is de positie, binnen het redelijke, natuurlijk ook iets persoonlijks. Uiteindelijk gaat het er om dat je fijn zit en dat JIJ je er fijn bij voelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:01
Zelf probeer ik aan te houden dat mijn polsen geen vreemde hoek maken als ik de hoods vast heb.
Bij mij is dat als de hoods heel licht omhoog wijzen. Maar het is uiteraard ook afhankelijk van de rest van de fiets, je lichaam, maat van de hoods enz.
Edit:
Ik probeer er ook voor te zorgen dat er geen grote hoek tussen de hoods en mijn stuur is, het liefste zelfs dat het stuur in 1 lijn door loopt in de hoods. Dit omdat ik het niet comfortabel vind. Nu is het wel zo dat bij bijv mijn trp hylex grepen niet zo veel uit maakt omdat die zo groot zijn dat mijn handen het stuur niet raken. Nu is dat afhankelijk van de maat van je handen en van je hoods.

[ Voor 44% gewijzigd door kaaas op 22-05-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
DDX schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:47:
Let wel op dat mijn shifters hydro di2 zijn, heb je hydro mechanisch of sram (met uitzondering van nieuwe sram red) dan heb je altijd enorme bulten bovenop staan.
Deze zitten er bij mij op, SRAM Apex 12s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
cosmos81 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:31:
[...]

Deze zitten er bij mij op, SRAM Apex 12s.
Maar dan nog moeten de shifters zelf rechter zitten, je krijg alleen aan de voorkant dus een grotere bult omhoog.
Maar zoals @kaaas aangeeft is het ook deels persoonlijke voorkeur/afhankelijk hoe je je shifters vasthoudt.
Ik heb de shifters bijvoorbeeld ook wat naar binnen gedraaid zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door DDX op 22-05-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
DDX schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:37:
[...]

Maar dan nog moeten de shifters zelf rechter zitten, je krijg alleen aan de voorkant dus een grotere bult omhoog.
Maar zoals @kaaas aangeeft is het ook deels persoonlijke voorkeur/afhankelijk hoe je je shifters vasthoudt.
Ik heb de shifters bijvoorbeeld ook wat naar binnen gedraaid zitten.
Tacoooooooo!!!!!!!

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:33
Danjel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:56:
[...]

Het stuurlint begin je met wikkelen vanaf de onderkant, dus de je moet aan de bovenkant beginnen met eraf halen helaas. Er zit altijd overlap tijdens het wikkelen. Als je hem vanaf de onderkant los zou maken, dan krijg je per wikkel om je stuur hem er nooit meer (mooi) onder.
Helemaal gelijk. Ik was ff van het padje af....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• la_fusion
Gisteren voor het eerst de heuvels(zuid-Limburg) in met de gravelbike en ben blij dat ik dat een keer gedaan heb voor de race in Luxemburg.. toch behoorlijk verrast door de beperkte mogelijkheid tot afremmen op grote keien(5-10cm) die er veel meer lagen dan ik vooraf had gedacht.

Bij de eerste beste afdaling een bidon kwijtgeraakt, tijdens de rest van de afdalingen(nog heftiger) uit dezelfde houder dan weer niet.. en 1 afdaling ging zo hard en stijl op het einde dat ik op de t splitsing de bocht mistte en mezelf met +/-30 km/h de boom/struiken inslingerde. Gelukkig alleen een blauwe arm(van onder tot boven..) en een flinke schram/blauwe plek op mijn rechterheup.

Gek genoeg ging de crash alert van Garmin niet af maar gaf ie wel aan dat ik een seconde airtime heb gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
la_fusion schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:44:
Gisteren voor het eerst de heuvels(zuid-Limburg) in met de gravelbike en ben blij dat ik dat een keer gedaan heb voor de race in Luxemburg.. toch behoorlijk verrast door de beperkte mogelijkheid tot afremmen op grote keien(5-10cm) die er veel meer lagen dan ik vooraf had gedacht.

Bij de eerste beste afdaling een bidon kwijtgeraakt, tijdens de rest van de afdalingen(nog heftiger) uit dezelfde houder dan weer niet.. en 1 afdaling ging zo hard en stijl op het einde dat ik op de t splitsing de bocht mistte en mezelf met +/-30 km/h de boom/struiken inslingerde. Gelukkig alleen een blauwe arm(van onder tot boven..) en een flinke schram/blauwe plek op mijn rechterheup.

Gek genoeg ging de crash alert van Garmin niet af maar gaf ie wel aan dat ik een seconde airtime heb gehad :+
Welke banden had je er nu onder met welke druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
la_fusion schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:44:

Ik vraag me af welke bidon/bidonhouder combinatie je hebt?

en als toevoeging op de vraag van @Requiem19 welke velg(breedte)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Ik reed op 40 mm G One RS Pro banden op zo'n 1.6 bar, wellicht iets meer. Bidonhouder was de Cube sidecage bidonhouder (stock bij mijn fiets) icm een Camelbak Podium 700 ml. Zoals gezegd, de rest van de rit met diezelfde combinatie niets kwijt geraakt.

Denk dus dat in het heuvelland wat bredere banden geen kwaad kunnen voor de hoeveelheid grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
la_fusion schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:35:
Ik reed op 40 mm G One RS Pro banden op zo'n 1.6 bar, wellicht iets meer. Bidonhouder was de Cube sidecage bidonhouder (stock bij mijn fiets) icm een Camelbak Podium 700 ml. Zoals gezegd, de rest van de rit met diezelfde combinatie niets kwijt geraakt.

Denk dus dat in het heuvelland wat bredere banden geen kwaad kunnen voor de hoeveelheid grip.
Ik reed de G one RX Pro met 45mm op ong 1.2 / 1.3 bar. Combi van de RX Pro voor en G one R achter lijkt me ideaal, zeker omdat de Pro versie van deze banden op het asfalt bijna even snel rollen als de RS Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Heeft iemand een paar leuke gravel routes in de buurt van Oss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:28:
Heeft iemand een paar leuke gravel routes in de buurt van Oss?
Jazeker, Oss meld zich, wat zijn de eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Max 2 / 2.5 uur. Fiets mee in de auto naar werk (in Oss dus) en dan ff uurtje knallen na werk. Niet MTB technisch 2 uur lang, combi van makkelijker gravel lekker hard knallen en voor de variatie paar iets technischere stukken?

Heb nu de Thunderburts er nog op zitten, maar heb nog wel wat banden liggen afh van de ondergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:34:
Max 2 / 2.5 uur. Fiets mee in de auto naar werk (in Oss dus) en dan ff uurtje knallen na werk. Niet MTB technisch 2 uur lang, combi van makkelijker gravel lekker hard knallen en voor de variatie paar iets technischere stukken?

Heb nu de Thunderburts er nog op zitten, maar heb nog wel wat banden liggen afh van de ondergrond.
Wat ik zo al heb (vanuit mij thuis, als je een specifieke aanvliegroute wil laat maar weten!):

Combi gravel/asfalt, niet echt technisch:
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2276787410 (lange versie)
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2277103879 (korte versie)

Uurtje maar, dit is een variatie van een rondje wat ik vaak in de lunch pauze (thuiswerken) pak. Wel met wat kleine stukjes MTB route (je kan hier ook wat meer van de groene route meepikken als je wat technischer wil, ik doe dat meestal niet want dat doe ik al met de MTB, dus vandaar niet kant en klaar in de route, maar meeste van de groene route (Maashorst is wel te doen):
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2291289481

Ook een mooie, wel met wat stukken die behoorlijk mul kunnen zijn:
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2291323843

Ik kan ook nog wel wat "officiele" tourtochten erbij zoeken eventueel. Ik ben zelf geen fan van de Thunder Burts in Nederland, ik vind ze saai rijden, maar dat komt wellicht ook omdat ik ook een MTB in de schuur heb hangen... Wat wel is is dat je met de Thunder Burts in principe ook wel alle mountainbike routes hier comfortabel kan rijden, maar dat doe ik dus niet, want, MTB ;).

Als je meer specifieke routes of tips wil DM maar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Kluus schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:59:
[...]

Wat ik zo al heb (vanuit mij thuis, als je een specifieke aanvliegroute wil laat maar weten!):

Combi gravel/asfalt, niet echt technisch:
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2276787410 (lange versie)
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2277103879 (korte versie)

Uurtje maar, dit is een variatie van een rondje wat ik vaak in de lunch pauze (thuiswerken) pak. Wel met wat kleine stukjes MTB route (je kan hier ook wat meer van de groene route meepikken als je wat technischer wil, ik doe dat meestal niet want dat doe ik al met de MTB, dus vandaar niet kant en klaar in de route, maar meeste van de groene route (Maashorst is wel te doen):
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2291289481

Ook een mooie, wel met wat stukken die behoorlijk mul kunnen zijn:
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2291323843

Ik kan ook nog wel wat "officiele" tourtochten erbij zoeken eventueel. Ik ben zelf geen fan van de Thunder Burts in Nederland, ik vind ze saai rijden, maar dat komt wellicht ook omdat ik ook een MTB in de schuur heb hangen... Wat wel is is dat je met de Thunder Burts in principe ook wel alle mountainbike routes hier comfortabel kan rijden, maar dat doe ik dus niet, want, MTB ;).

Als je meer specifieke routes of tips wil DM maar!
Super tips, thanks! Ik laat m’n bevindingen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Goed, inmiddels zijn we wat verder in de tubeless ervaringen en die zijn nog niet helemaal positief.. er blijft in 1 band in de zijwang een gaatje zitten wat onder normale omstandigheden geen probleem oplevert maar bij wat meer gestuiter verliest de band toch echt wel druk en vereist tijdens een lange rit tussendoor bijpompen.

De sealant die erin zit, dicht het gaatje wel maar het blijft open gaan. Ook na lange tijd het wiel op de zijkant te hebben liggen. Het gaatje van +/- 1 mm is geidentificeerd en door met 2 handen de band in te drukken zie ik er ook een beetje sealant uitkomen en het gaatje dichten, alleen daarna gaat het dus gewoon weer open.

Nu overweeg ik om de band vanuit de binnenzijde op dat specifieke punt te plakken voor ik een nieuwe band ga aanschaffen. Wat zou jullie advies zijn?

De gebruikte sealant (Peaty's) is verder wel prima en heeft ook al op verschillende plekken zijn werking bewezen, behalve dus op dat specifieke plekje in de zijwang..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
la_fusion schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:07:
Goed, inmiddels zijn we wat verder in de tubeless ervaringen en die zijn nog niet helemaal positief.. er blijft in 1 band in de zijwang een gaatje zitten wat onder normale omstandigheden geen probleem oplevert maar bij wat meer gestuiter verliest de band toch echt wel druk en vereist tijdens een lange rit tussendoor bijpompen.

De sealant die erin zit, dicht het gaatje wel maar het blijft open gaan. Ook na lange tijd het wiel op de zijkant te hebben liggen. Het gaatje van +/- 1 mm is geidentificeerd en door met 2 handen de band in te drukken zie ik er ook een beetje sealant uitkomen en het gaatje dichten, alleen daarna gaat het dus gewoon weer open.

Nu overweeg ik om de band vanuit de binnenzijde op dat specifieke punt te plakken voor ik een nieuwe band ga aanschaffen. Wat zou jullie advies zijn?

De gebruikte sealant (Peaty's) is verder wel prima en heeft ook al op verschillende plekken zijn werking bewezen, behalve dus op dat specifieke plekje in de zijwang..
De sealant is prima, maar kan 1 gat niet dichten?

Dat is dus niet prima denk ik dan :). Gold standard is Orange Seal, die zou je kunnen proberen evt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrO6fU_hSxA1jz-kY0dr-wcweK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3y67t0F7CMqhT2seEk3nMe7.jpg?f=fotoalbum_large

Maar even serieus:

- Ander sealant er in.
- Gewone plakker aan de binnenkant van je buitenband (die speciale buitenband plakkers zijn heel stug/stevig, en vooral geschikt voor het loopvlak deel).

Ik voel hier al weer een hoop op "Tubeless is kut" afkomen, terwijl ik denk: ligt aan het materiaal.

[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 02-06-2025 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco

Het probleem is niet de sealant maar de plek van het gaatje. Een gaatje op het loopvlak is wat anders dan een gaatje op de zijwang.

Die wordt bij iedere omwenteling in elkaar gedrukt door het gewicht wat er op steunt. Daar wordt het gaatje telkens uit elkaar gedrukt.

Plakken van binnenuit is de beste oplossing. En bij een groter gaatje op de zijwang is bij mij vaak de band gewoon exit omdat het karkas eigenlijk beschadigd is.

Dit is een mooi filmpje van wat er gebeurt bij schade (=gaatje - wat meestal eigenlijk een kleine snee is) op de zijwang.

YouTube: Tubeless Tires Under the Microscope: Understanding Sealant, Slices &...

Dit is geen aanval op @la_fusion , maar ik lees zo vaak "tubeless is kut en werkt niet" waarbij men eigenlijk de verkeerde verwachtingen heeft van hoe tubeless werkt en wat er wel en niet mogelijk is.

Met de kanttekening uiteraard dat er genoeg tubeless materiaal op de markt is wat gewoon niet goed genoeg is en voor een slechte ervaring zorgt.

[ Voor 8% gewijzigd door ElGreco op 02-06-2025 09:33 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:31:
[...]

22:45 min, ik was al zo productief deze maandagochtend.
Soms is het de moeite om het langer dan 3 minuten uit te zitten.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
ElGreco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:29:
[...]

Het probleem is niet de sealant maar de plek van het gaatje. Een gaatje op het loopvlak is wat anders dan een gaatje op de zijwang.

Die wordt bij iedere omwenteling in elkaar gedrukt door het gewicht wat er op steunt. Daar wordt het gaatje telkens uit elkaar gedrukt.

Plakken van binnenuit is de beste oplossing. En bij een groter gaatje op de zijwang is bij mij vaak de band gewoon exit omdat het karkas eigenlijk beschadigd is.

Dit is een mooi filmpje van wat er gebeurt bij schade (=gaatje - wat meestal eigenlijk een kleine snee is) op de zijwang.

YouTube: Tubeless Tires Under the Microscope: Understanding Sealant, Slices &...

Dit is geen aanval op @la_fusion , maar ik lees zo vaak "tubeless is kut en werkt niet" waarbij men eigenlijk de verkeerde verwachtingen heeft van hoe tubeless werkt en wat er wel en niet mogelijk is.

Met de kanttekening uiteraard dat er genoeg tubeless materiaal op de markt is wat gewoon niet goed genoeg is en voor een slechte ervaring zorgt.
Het was ook zeker geen aanval op tubeless maar had wel verwacht dat dit dicht zou blijven. Snap ook wel de logica achter het geheel, zeker mbt de zijwand is het alsnog een gevoelige plek natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
la_fusion schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Het was ook zeker geen aanval op tubeless maar had wel verwacht dat dit dicht zou blijven. Snap ook wel de logica achter het geheel, zeker mbt de zijwand is het alsnog een gevoelige plek natuurlijk.
Heb je toevallig Tanwalls? Je hebt het vast gezegd, maar ik weet het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
mhr-zip schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:43:
[...]

Heb je toevallig Tanwalls? Je hebt het vast gezegd, maar ik weet het niet meer.
Jups. daar zit natuurlijk ook geen extra laagje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Ik vind die niet zo geschikt voor de wangen :+
Aan binnenkant bij loopvlak al wel succes mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:41:
[...]

Ik vind die niet zo geschikt voor de wangen :+
Aan binnenkant bij loopvlak al wel succes mee gehad.
Mwah ik zou het nog wel aandurven om te testen, zeker als het slechts om een klein gaatje gaat en geen scheurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
Kleine update, band is aan de binnenkant geplakt met de standaard plakkers van de Hema(vergelijkbaar setje met dat van Kluis) en band blijft prima op spanning. Over zo'n 2 weken richting Luxemburg voor de Eislek gravelrace. Afdalingen zouden niet zo spannend moeten zijn als in Zuid Limburg dus dat scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-07 22:39
Wellicht een ordinaire vraag, maar ik sta op het punt om een Canyon Grail CF SLX 8 AXS te kopen, maar ben op zoek naar een referral link voor de 5% korting. Blijf toch een NL-er he? :-)
Heeft iemand er wellicht 1 voor de NL shop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:10

Galois

1811 - 1832

Ik word er knettergek van! Het is al de 3de keer...

Ik gebruik mijn gravelfiets toch wel vaak bij nat en/of vies wegdek/ondergrond. Mijn remmen hebben hier schijnbaar erg veel last van.

De huidige remblokken zijn ongeveer halvewege en maken een piepend geluid. Ik heb de remblokken en remklauwen goed schoongemaakt en aangezien deze remblokken nog goed zijn, weer gemonteerd.

Alleen nu blijven deze remblokken een krijsend geluid maken, doordat ze licht aanlopen tegen de schijn. En dit is nu al de 3de keer dat ik remblokjes ongeveer halverwege moet weggooien. Want bij het monteren van nieuwe remblokken, is het probleem verholpen. Alles loopt dan weer als een zonnetje.

Nu is dat op zich geen probleem: deze K05 remblokken zijn niet zo duur... maar ik vind het wel irritant dat ik ze niet meer goed krijg.

Iemand een tip? Of is het de oplossing echt alleen 'nieuwe remblokken'?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:22
rogiertw schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:18:
Wellicht een ordinaire vraag, maar ik sta op het punt om een Canyon Grail CF SLX 8 AXS te kopen, maar ben op zoek naar een referral link voor de 5% korting. Blijf toch een NL-er he? :-)
Heeft iemand er wellicht 1 voor de NL shop?
Zie PB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
@Galois je kunt je klauwen centreren als ie aanloopt. Je zuigers terug duwen. Blokjes links en rechts omwisselen.
Metallic blokjes kopen van shimano. Die zijn echt goed. Let die mogen niet met icetek schijven. Het kan wel trouwens maar je schijven slijten dan harder dan je blokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

kaaas schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:24:
@Galois je kunt je klauwen centreren als ie aanloopt. Je zuigers terug duwen. Blokjes links en rechts omwisselen.
Metallic blokjes kopen van shimano. Die zijn echt goed. Let die mogen niet met icetek schijven. Het kan wel trouwens maar je schijven slijten dan harder dan je blokjes.
Uiteraard klauwen al gecentreerd, maar onmogelijk om 'stil' te krijgen met centreren. Dan lijkt het alsof het niet meer aanloopt, maar bij 'strak draaien' (6 Nm) loopt het weer aan. Metallic blokjes kopen is misschien wel een oplossing. Ik heb de 'standaard' GRX schijven: SM-RT70-S. Die kunnen daar geloof ik op.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaaas
Vaak verschuift je klauw bij het aandraaien, mocht je dat nog niet gecheckt hebben.

Hee koel ik wist niet dat er icetek rotors waren die wel met metallic mogen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
@Galois ik ken het probleem. De woonkwerk gravelbike krijst zodra het nat is en prut op de schijf/aan de blokjes blijft hangen. Ik heb ook die goedkope K05 blokjes, maar ik heb niet het idee dat at het ding is...

Grappig genoeg altijd alleen voor, nooit achter.

Inderdaad ook vervelend dat bij het strakdraaien de klauw een beetje verschuift.
Ik weet niet of het daadwerkelijk helpt, maar ik draai de klauwen nooit heel strak aan (op gevoel denk ik 3 Nm ofzo) om dat te voorkomen en ze een beetje "speling" te geven.

Wat ook niet meehelpt is dat mijn schijf een klein beetje gebogen is.
Heb je periodieke of constante krijs?
Kan ook eventueel de schijf zelf dus zijn.

Ik heb vorige maand daarom een tweedehands fiets gekocht (weliswaar racert) weer met velgremmen *O* helemaal leip van die schijfremmen, ook de racert

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

TheTinusNL schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:44:
@Galois ik ken het probleem. De woonkwerk gravelbike krijst zodra het nat is en prut op de schijf/aan de blokjes blijft hangen. Ik heb ook die goedkope K05 blokjes, maar ik heb niet het idee dat at het ding is...

Grappig genoeg altijd alleen voor, nooit achter.

Inderdaad ook vervelend dat bij het strakdraaien de klauw een beetje verschuift.
Ik weet niet of het daadwerkelijk helpt, maar ik draai de klauwen nooit heel strak aan (op gevoel denk ik 3 Nm ofzo) om dat te voorkomen en ze een beetje "speling" te geven.

Wat ook niet meehelpt is dat mijn schijf een klein beetje gebogen is.
Heb je periodieke of constante krijs?
Kan ook eventueel de schijf zelf dus zijn.

Ik heb vorige maand daarom een tweedehands fiets gekocht (weliswaar racert) weer met velgremmen *O* helemaal leip van die schijfremmen, ook de racert
Nee, de schijf is in orde.

Dat weet ik zeker omdat bij het remmen het een gigantisch geluid maakte en dat was de reden dat ik naar mijn remmen ging kijken. Dacht namelijk dat de blokken op waren en metaal tegen metaal remde. Dat bleek niet het geval te zijn en daarom heb ik alles schoongemaakt en geprobeerd deze remblokken (die zeker nog halverwege waren) opnieuw te monteren. En dan krijg ik het opeens niet meer zonder aanlopen gemonteerd! Heel gek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:20
@Galois ik heb recent eenzelfde ervaring gehad. Ivm onderhoud aan de lagers moest ik tijdelijk met m'n oude achterwiel (andere schijfrem, andere cassette) rijden. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om nieuwe blokken te installeren. Alles goed schoongemaakt, pistons zonder blokken wat naar buiten laten komen en randen met DOT vloeistof netjes gesmeerd, met een parktool piston spreader en oude blokken erin netjes de pistons teruggeduwd, remklauw op de andere schijfrem gekalibreerd en lekker paar honderd km mee rondgefietst.
Tot het moment dat m'n nieuwe wiel weer terug erin ging. Een andere remschijf dus natuurlijk weer opnieuw remklauw verstellen, maar nu kreeg ik met geen mogelijkheid de schijf meer stil.
Uiteindelijk de boel er weer uitgehaald en bovenstaande procedure weer helemaal doorlopen, een volledige reset als het ware, en uiteindelijk tóch gelukt. Het lijkt toch een 'de aanhouder wint' spelletje soms.
Ik gebruik een lamp die ik op de grond onder de remklauw richt, fiets hang ik in de standaard en zo kan ik met een stoeltje ernaast mooi boven de schijf gaan hangen, het licht maakt het kiertje tussen blok en schijf beter duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Voor het stellen van je remmen kun je beter het wiel ronddraaien en lichtjes remmen met steeds wat meer kracht. En dan de boutjes aandraaien. Je komt ws een hand tekort, dus met 2 gaat dit makkelijker.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:22
Mocht je een ander wiel installeren; vrijwel nooit zitten de remschijven dan op dezelfde afstand. Ik heb het opgelost door van Amazon of Ali een stel shims te halen. Daarmee kan je de ruimte achter de schijf mooi opvullen zodat je sneller tussen wielsetjes kan wisselen.

En inderdaad, remblokjes schoonmaken met remmenreiniger, opschuren, met remmenspreider boel goedterugduwen en monteren zoals Klaas zegt. Soms moet ik dan nog wel even een paar keer remmen voordat de blokjes niet meer aanlopen, maar in basis moet het daarmee goed gan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:42
PietervSk schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:13:
Mocht je een ander wiel installeren; vrijwel nooit zitten de remschijven dan op dezelfde afstand. Ik heb het opgelost door van Amazon of Ali een stel shims te halen. Daarmee kan je de ruimte achter de schijf mooi opvullen zodat je sneller tussen wielsetjes kan wisselen.

En inderdaad, remblokjes schoonmaken met remmenreiniger, opschuren, met remmenspreider boel goedterugduwen en monteren zoals Klaas zegt. Soms moet ik dan nog wel even een paar keer remmen voordat de blokjes niet meer aanlopen, maar in basis moet het daarmee goed gan.
Heb je toevallig een link voor die shims?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

la_fusion schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:26:
Kleine update, band is aan de binnenkant geplakt met de standaard plakkers van de Hema(vergelijkbaar setje met dat van Kluis) en band blijft prima op spanning. Over zo'n 2 weken richting Luxemburg voor de Eislek gravelrace. Afdalingen zouden niet zo spannend moeten zijn als in Zuid Limburg dus dat scheelt weer.
Het verschil met die specifieke plakkers voor tubeless die ik linkte is wel dat die bedoeld zijn om op een buitenband te gebruiken en meer stevigheid terug geven aan het carcas.

Zeker als dit gat/deze scheur zich nabij de zijwand bevond zou dat wel mijn voorkeur hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 10-06-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:22
Cloclo100 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 04:49:
[...]

Heb je toevallig een link voor die shims?
Amazon (met wisselende beoordelingen): https://shorturl.at/b13Bu

Ik heb volgens mij uiteindelijk gewoon op Ali (https://a.aliexpress.com/_EHiELWK) RVS ringen gekocht van 0.2mm. Ze waren iets te krap dacht ik, dus volgens mij heb ik ze dacht ik op 1 plek doorgeknipt zodat het eruitzag als een soort van veerring. Met die dikte kon ik nog stapelen om hoogteverschil een beetje netjes uit te vullen in stapjes van 0.2mm. So far werkt het prima bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-07 20:28
Morgen vertrek ik met de gravel bike naar Munchen om vanaf daar via de Alphen naar het Gardemeer te rijden en dan door naar Verona. Een mooie tocht met een mix van 70% verharde wegen en 30% gravel/onverhard.

Ik ben zelf 100KG en met bepakking merk ik dat wanneer ik mn band tot 5bar heb opgepompt, deze toch wat inzakt. Ik rijd bij lange na niet op de velg, maar ben wel van plan mijn banden iets harder op te pompen.
Tot hoever zou dat kunnen? Ik lees meestal dat een gravelband tussen de 3 en 5 bar moet zitten, maar ik vraag me af of hij nog harder kan (zonder risico's)

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
@steefje Rij je tubeless? Welke banden en welke velgen heb je ?

[ Voor 41% gewijzigd door 418O2 op 13-06-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
steefje schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:05:
Morgen vertrek ik met de gravel bike naar Munchen om vanaf daar via de Alphen naar het Gardemeer te rijden en dan door naar Verona. Een mooie tocht met een mix van 70% verharde wegen en 30% gravel/onverhard.

Ik ben zelf 100KG en met bepakking merk ik dat wanneer ik mn band tot 5bar heb opgepompt, deze toch wat inzakt. Ik rijd bij lange na niet op de velg, maar ben wel van plan mijn banden iets harder op te pompen.
Tot hoever zou dat kunnen? Ik lees meestal dat een gravelband tussen de 3 en 5 bar moet zitten, maar ik vraag me af of hij nog harder kan (zonder risico's)
Staat er geen max op je velg of band?

Ik voel er niks van, als jij er 6 bar in doet O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:36
@steefje wel een hele rit, München, Alphen en dan weer naar het Gardameer, zou dan toch bij Alphen beginnen :P

Waarschijnlijk als je de max belasting van je fiets en band op gaat zoeken ga je daar ook al overheen dus met je bandendruk ook aan de bovengrens gaan wat er in mag.
Ik rij met bepakking (totaalgewicht 135kg) ook op 5 bar als ik vertrek, wat daar aan het eind van over is weet ik niet, zolang ik de grond niet raak pomp ik niet bij :+

[ Voor 23% gewijzigd door GWBoes op 13-06-2025 09:21 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:25
mhr-zip schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:16:
[...]

Staat er geen max op je velg of band?

Ik voel er niks van, als jij er 6 bar in doet O+
Inderdaad gewoon kijken wat er op de band staat en dat houden als max. Voor de rest gewoon naar eigen inzicht en voorkeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-07 20:28
Op de band zie ik het niet zo snel meer staan. Ik Houd wel wel gewoon 5 Bar aan en pomp wel bij waar nodig.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
@steefje ik denk dat de belangrijkste vraag is of je hooked of hookless velgen hebt. Bijna alle banden kunnen een stuk meer druk aan dan je lief is (het staat er volgens mij altijd op en anders op de website van de fabrikant). Maar hookless velgen met smalle banden hebben meestal een limiet van 73 PSI/5bar en dat gaat meestal omlaag als de band breder wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
5 bar is al veel te hoog, ook al weeg je 120kg inclusief bagage...
Dat banden inzakken is prima dat geeft grip/comfort.

Pagina: 1 ... 76 ... 78 Laatste