Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 74 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:04
la_fusion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:21:
Sowieso slijt het hele 12 speed spul een stuk sneller dan 11 speed helaas.
Die ervaring deel ik ook totaal niet. 11 speed sleet wel sneller dan 10 speed, maar 12s langzamer dan 11s.

Ik weet niet hoe; ik verwacht dat ze een verbetering gerealiseerd hebben in toleraties, en het voordeel van al die vendor lock-in is natuurlijk ook dat ze precies weten met welke combinatie drivetrain je rijdt. Ook hebben ontwikkelingen rondom wax/olie etc. allemaal niet stil gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:46
De nieuwe Canyon Grail, volgens wat geruchten is er ook een nieuwe Grizl op komst.
https://www.instagram.com/p/DI_3MA1M4n_/?img_index=1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGVgfCedQGcgbiohVQv9Oo_in1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RkHcIVIIPjcCNs7qwntNz42W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 14:44
Grail was vorig jaar toch nog vernieuwd? lijkt me eerder modeljaar update met hun/dt swiss nieuwe voorvork.

Flickr - Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
Poeh die MTB banden op de gravelaar rijden wel echt briljant zeg.

2.1 Thunderburds op 1.1 / 1.2 bar en je vliegt hier over de vlakke paden heen. Bergop is het wel iets nadelig qua gewicht en traag gevoel, maar dat nemen we dan maar op de koop toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fp9tTh8-Hvm9UCNvVm6P5TZ1f9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2RZDUMesMg45DMdPfMyCpcw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:16
cosmos81 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:25:
De nieuwe Canyon Grail, volgens wat geruchten is er ook een nieuwe Grizl op komst.
https://www.instagram.com/p/DI_3MA1M4n_/?img_index=1[Afbeelding]
Is alleen die nieuwe voorvork.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmos81
[quote]Requiem19 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:00:

2.1 Thunderburds op 1.1 / 1.2 bar en je vliegt hier over de vlakke paden heen. Bergop is het wel iets nadelig qua gewicht en traag gevoel, maar dat nemen we dan maar op de koop toe.

Is ook mijn ervaring ermee, kom van een paar Thundero's( 45/HD) af. Die reden absoluut niet verkeerd, maar zeker in los cq mul zand zijn imo de Thunder Burt's (2.1) wel een wereld van verschil. Dat ik daarvoor wat inboet op, acceleratie neem ik voor lief. Want krijg er veel meer grip en stabiliteit + comfort voor terug. Rij ze met 1.8 voor en 1.9 achter ivm eigen gewicht van 95kg.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xt1LK5rs4IzDTn273547k8tKIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABZ5Pen8WQ1SGdI0rjShSaGX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
KW25 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Is alleen die nieuwe voorvork.
Okay, kwam dit tegen op een Duits forum dacht dat dit de nieuwe Grail betrof.
https://www.mtb-news.de/f...nde-reifen.926004/page-23

[ Voor 19% gewijzigd door cosmos81 op 02-05-2025 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:32
cosmos81 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:16:

Is ook mijn ervaring ermee, kom van een paar Thundero's( 45/HD) af. Die reden absoluut niet verkeerd, maar zeker in los cq mul zand zijn imo de Thunder Burt's (2.1) wel een wereld van verschil. Dat ik daarvoor wat inboet op, acceleratie neem ik voor lief. Want krijg er veel meer grip en stabiliteit + comfort voor terug. Rij ze met 1.8 voor en 1.9 achter ivm eigen gewicht van 95kg.[Afbeelding]
Als je tubeless rijdt kan je wel omlaag vermoed ik

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Requiem19
In de verkenning van de Traka met 30 op m’n plaat gegaan. Makkelijkste stukje van de hele 204.4 km, dus we reden even in chill modus toen ik een grote steen niet zag liggen precies in de schaduw. Stuur uit m’n handen geslagen en ik vloog vol samen met fiets naar de grond.

Minuutje blijven liggen, takke veel pijn in de heup maar voorzichtig opgestapt en met 50 watt naar huis gereden met mn 2 vrienden.

Rug, heup, hand begon steeds meer pijn te doen dus gelijk door naar het ziekenhuis. Van 16:00 tot 23:00 daar gezeten. Røntgen foto’s, CT scan etc maar thank god niks gebroken.

Dat was woensdag en nu twee dagen alles geprobeerd om vooral de rugpijn onder controle te krijgen. Niet heel erg gelukt, maar het plan is om morgenochtend iig de start van de Traka 200 mee te doen voor het sfeertje.

Als het teveel pijn doet kun je makkelijk van de route af en terug naar Girona rijden gelukkig.

Fiets is er helemaal klaar voor iig (incl Ceramicspeed geprepte race ketting haha).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rk6HTo5wKhxjAOnrkRJ3oZgTnjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGi63OnmHNirVMYLRklUguCn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:29
Requiem19 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:17:
In de verkenning van de Traka met 30 op m’n plaat gegaan. Makkelijkste stukje van de hele 204.4 km, dus we reden even in chill modus toen ik een grote steen niet zag liggen precies in de schaduw. Stuur uit m’n handen geslagen en ik vloog vol samen met fiets naar de grond.

Minuutje blijven liggen, takke veel pijn in de heup maar voorzichtig opgestapt en met 50 watt naar huis gereden met mn 2 vrienden.

Rug, heup, hand begon steeds meer pijn te doen dus gelijk door naar het ziekenhuis. Van 16:00 tot 23:00 daar gezeten. Røntgen foto’s, CT scan etc maar thank god niks gebroken.

Dat was woensdag en nu twee dagen alles geprobeerd om vooral de rugpijn onder controle te krijgen. Niet heel erg gelukt, maar het plan is om morgenochtend iig de start van de Traka 200 mee te doen voor het sfeertje.

Als het teveel pijn doet kun je makkelijk van de route af en terug naar Girona rijden gelukkig.

Fiets is er helemaal klaar voor iig (incl Ceramicspeed geprepte race ketting haha).[Afbeelding]
Oh shit man! Gelukkig niks gebroken of erger... Veel succes morgen en ik hoop dat je het ritje gewoon kan uitrijden.

Overigens, dikke fiets man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:44

Kluus

Gang is alles

Succes morgen @Requiem19 hopelijk gaat het lukken en anders toch knap geprobeert en alles er uit gehaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dit jaar gaan wij op de vakantie naar de Ardeche (Domaine le Pommier bij Villeneuve-de-berg) en waarschijnlijk gaat de gravelbike mee met hopelijk twee wielsets (als dit in de dakkoffer past). Op een wielset ligt momenteel 35mm Schwalbe Pro One en de ander 42mm Specialized Pathfinder Pro.

Nu ben ik een beetje aan het zoeken voor routes en als ik de kant en klare routes op komoot bekijk zie ik veel routes over een oud spoorlijntje met blijkbaar als specifieke attractie de "Venentunnel". Dit ga ik sowieso rijden natuurlijk maar als ik de plaatjes bekijk is dat heel fijne gravel en lukt dat segment ook wel met de 35mm slicks (of smaller). Dat terwijl er als je inzoomed toch overal wel behoorlijk wat onverhard ligt, ook meer de bergen in (maar die kant op vind ik geen enkele kant en klare route).

Iemand hier bekend in dit gebied of tips hoe zelf een goede route te maken? Ik probeer het nu met de spaarzame plaatjes die ik op komoot zie om paden in te schatten en proberen de steilte in de afdalingen te minimaliseren. Hierbij ben ik bijvoorbeeld al tot deze route gekomen:

https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2206459633

Mijn bandenkeuze pas ik mogelijk nog aan, met name voor de gravel set, maar ook dat vind ik lastig om op afstand in te schatten...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:45
Ik zou in geval van twijfel voor de dikste banden gaan. Ik vind het helemaal niet zo erg om wat langzamer te zijn in ruil voor grip en geen lekke banden. Daar komt bij dat bijv terra speed banden als nog heel snel zijn ook in 45mm.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Requiem19
Requiem19 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:17:

Fiets is er helemaal klaar voor iig (incl Ceramicspeed geprepte race ketting haha).[Afbeelding]
Sommigen hebben het al op Strava gezien, maar uiteindelijk is het afgelopen zaterdag een uurtje fietsen geworden tijdens de Traka 200.

Toch teveel pijn in de rug, vooral met de steile stukken was het niet elke trap is raak, maar elke trap een klap. Gelijk de eerste klim besloten aan het einde om rechts af terug naar Girona te fietsen.

Jammer natuurlijk, vooral al het werk qua voorbereiding en trainingsuren in de winter etc, maar what can you do. Sfeertje van de Traka in ieder geval wel mooi meegepakt bij de start en ook bij de finish toen ik m'n 2 vrienden zag finishen (eentje bijna top 10 van age categorie 40+, god wat zijn we oud :*)).

In vergelijking met de Mallorca312 van vorig jaar (weg) is zo'n Traka wel duizend keer kleinschaliger en prettiger om te fietsen dan een M312 in ieder geval.

Fietsen wordt nu even een heel laag pitje, omdat m'n wederhelft flink wat uurtjes alleen thuis was met 2 kleine kinderen terwijl ik me aan het voorbereiden was. Nu maar even de mama-punten flink inlossen en dan eens kijken of ik volgend jaar weer een leuk doel kan stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:48
@Kluus waarom 2 wielsets mee? Ik heb vorig jaar in de Alpen met 45mm gravelbandjes de cols bedwongen, ging prima. Kon me niet veel interesseren dat ik daardoor 5 min. Langer over een klim deed. Kon me wel interesseren om op ee top net een klein gravelpaadje te pakken om net even verder en wat afgelegener te komen.

Met afdalen en soms wat slechter asfalt gaf het me ook wel een beter gevoel. Of je nou met 65km/u of 70km/u van de berg af klettert maakt weinig verschil.

(Bovenstaande geldt natuurlijk niet als je samen met iemand gaat en natuurlijk niet onder wil doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

silencedead schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:28:
@Kluus waarom 2 wielsets mee? Ik heb vorig jaar in de Alpen met 45mm gravelbandjes de cols bedwongen, ging prima. Kon me niet veel interesseren dat ik daardoor 5 min. Langer over een klim deed. Kon me wel interesseren om op ee top net een klein gravelpaadje te pakken om net even verder en wat afgelegener te komen.

Met afdalen en soms wat slechter asfalt gaf het me ook wel een beter gevoel. Of je nou met 65km/u of 70km/u van de berg af klettert maakt weinig verschil.

(Bovenstaande geldt natuurlijk niet als je samen met iemand gaat en natuurlijk niet onder wil doen)
Mja ik weet nog niet hoe het gravelen daar uberhaupt is, anders maakt het inderdaad niet heel veel uit. Ik ga niet samen met iemand, maar misschien staat er iemand op de camping. Achja kijken wel als het past dan past het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
silencedead schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:28:

Als je een wegfiets gewend bent is klimmen met gravelwielen een beetje saai vind ik. Heb hier in Girona ook m'n wegset mee. Voelt veel levendiger met een lichte set en lichte bandjes en daarmee veel speelser als je klimt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

En het staat me ook toe om op de gravelwielen eventueel nog wat breder te gaan. Ik heb een grizl dus daar past geloof ik 50mm in als het moet, maar voor op de weg wordt dat wel erg “mtb” denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 11:58
@Requiem19 balen man! Zelf volop in training voor een eenmalige gravelrace in Luxemburg en hoop niet dat ik een vergelijkbaar iets meemaak. Niet zo zeer voor het resultaat maar wel voor de voorbereiding die dan eigenlijk voor 'niets' is geweest.

Op basis van oa jouw verhaal twijfel ik dan toch om nog eens naar andere banden te gaan van mijn huidige Schwalbe g-one rs pro 40 mm. Breder kan maar ben zelf niet bepaald zwaar(+/-60 kg) danwel vermogend (220W FTP) en kan volgens mij meer winst pakken op de hardere ondergrond dan dat ik goed maak op bochten etc.

Niet echt onderbouwt of zo maar voor mijn gevoel is er wel een bepaalde basisweerstand die je alsnog moet overwinnen bij breder/ruwere banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
la_fusion schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:39:
@Requiem19 balen man! Zelf volop in training voor een eenmalige gravelrace in Luxemburg en hoop niet dat ik een vergelijkbaar iets meemaak. Niet zo zeer voor het resultaat maar wel voor de voorbereiding die dan eigenlijk voor 'niets' is geweest.

Op basis van oa jouw verhaal twijfel ik dan toch om nog eens naar andere banden te gaan van mijn huidige Schwalbe g-one rs pro 40 mm. Breder kan maar ben zelf niet bepaald zwaar(+/-60 kg) danwel vermogend (220W FTP) en kan volgens mij meer winst pakken op de hardere ondergrond dan dat ik goed maak op bochten etc.

Niet echt onderbouwt of zo maar voor mijn gevoel is er wel een bepaalde basisweerstand die je alsnog moet overwinnen bij breder/ruwere banden.
Banden zijn een hele rabbit hole als je erin gaat duiken. Ik denk dat het belangrijkste is dat je vertrouwen hebt in je banden qua gevoel. Veel kan je verder al verbeteren met bandendruk merk ik wel (is 1000x tegen me gezegd maar je moet het zekf even ervaren 😉).

Mijn ideale combi voor terrein hier in Girona nu is denk ik Raceking protect 2.2 voor en Thunderburt achter. TB’s rollen echt het beste over vlakke gravelwegen die niet te moeilijk zijn (zie ook bijv deze knakker die elke week praktijktesten doet (https://www.instagram.com...ohn?igsh=OWRzd3p1cWxjMnhz). Maar TB’s hebben best weinig grip, daarom 2.2RK voor (of de nieuwe Dubnital). Weet overigens niet of dit het snelste is, want je verliest wat aero en roteremde massa is flink zwaarder, maar dit rijdt wel echt als een Franse auto 😉.

G one RS is wel meer voor combi gravel/weg. Je zou afhankelijk van het parcours de nieuwe G one Pro of RX Pro kunnen overwegen. Of RX voor en normale G one achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Requiem19 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:52:
[...]

Banden zijn een hele rabbit hole als je erin gaat duiken. Ik denk dat het belangrijkste is dat je vertrouwen hebt in je banden qua gevoel. Veel kan je verder al verbeteren met bandendruk merk ik wel (is 1000x tegen me gezegd maar je moet het zekf even ervaren 😉).

Mijn ideale combi voor terrein hier in Girona nu is denk ik Raceking protect 2.2 voor en Thunderburt achter. TB’s rollen echt het beste over vlakke gravelwegen die niet te moeilijk zijn (zie ook bijv deze knakker die elke week praktijktesten doet (https://www.instagram.com...ohn?igsh=OWRzd3p1cWxjMnhz). Maar TB’s hebben best weinig grip, daarom 2.2RK voor (of de nieuwe Dubnital). Weet overigens niet of dit het snelste is, want je verliest wat aero en roteremde massa is flink zwaarder, maar dit rijdt wel echt als een Franse auto 😉.

G one RS is wel meer voor combi gravel/weg. Je zou afhankelijk van het parcours de nieuwe G one Pro of RX Pro kunnen overwegen. Of RX voor en normale G one achter.
Ja I know, daarom ga ik er ook maar niet te veel induiken.. geloof best dat er nog wat te halen valt maar heb zelf ook gemerkt dat voor mij het soms beter werkt om wat meer bandendruk te hebben om mezelf op de weg/harde gravel niet helemaal het leplazerus te trappen. Geen onderbouwing* qua watts maar wel een gigantisch verschil in snelheid. Niet comfortabeler dus maar het scheelt bij mij wel hoeveel moeite ik moet doen om op snelheid te komen en blijven.

Wel ga ik voor de race in Luxemburg ook voor de zekerheid mijn G one R banden meenemen, al denk ik dat de grootste beperking nog altijd bij de persoon op het zadel zit :+

* afgelopen dagen toch dan ook maar voor de gravelbike een vermogensmeter besteld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:42
la_fusion schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Ja I know, daarom ga ik er ook maar niet te veel induiken.. geloof best dat er nog wat te halen valt maar heb zelf ook gemerkt dat voor mij het soms beter werkt om wat meer bandendruk te hebben om mezelf op de weg/harde gravel niet helemaal het leplazerus te trappen. Geen onderbouwing* qua watts maar wel een gigantisch verschil in snelheid. Niet comfortabeler dus maar het scheelt bij mij wel hoeveel moeite ik moet doen om op snelheid te komen en blijven.

Wel ga ik voor de race in Luxemburg ook voor de zekerheid mijn G one R banden meenemen, al denk ik dat de grootste beperking nog altijd bij de persoon op het zadel zit :+

* afgelopen dagen toch dan ook maar voor de gravelbike een vermogensmeter besteld :+
De beste manier om op snelheid te blijven is minder remmen. De rest zit grotendeels tussen je oren. M.a.w.: je moet wel met serieus lage druk rijden om op hard gravel /asfalt daadwerkelijk verschil te maken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
klaaas schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:32:
[...]

De beste manier om op snelheid te blijven is minder remmen. De rest zit grotendeels tussen je oren. M.a.w.: je moet wel met serieus lage druk rijden om op hard gravel /asfalt daadwerkelijk verschil te maken.
Net nog maar eens nagemeten maar zit op dit moment op zo'n 1.4 bar met mijn 40 mm G One RS Pro en naar mijn idee zijn ze nog niet eens zo zacht. Wellicht dus ook een beetje vertekend beeld wat ik er zelf van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallcrawler
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-05 09:13

Is ook mijn ervaring ermee, kom van een paar Thundero's( 45/HD) af. Die reden absoluut niet verkeerd, maar zeker in los cq mul zand zijn imo de Thunder Burt's (2.1) wel een wereld van verschil. Dat ik daarvoor wat inboet op, acceleratie neem ik voor lief. Want krijg er veel meer grip en stabiliteit + comfort voor terug. Rij ze met 1.8 voor en 1.9 achter ivm eigen gewicht van 95kg.[Afbeelding]
Zie ik n zowel voor als achter Thunder Burt? Ik had begrepen dat t achter echt niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Wallcrawler schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Zie ik n zowel voor als achter Thunder Burt? Ik had begrepen dat t achter echt niet past.
Zolang het droog is kan het net op dit frame. 2.2 Raceking achter is wel te krap.

Niet mijn fiets, wel hetzelfde frame:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKNH-5dPhcP5Un7uEu-0A7fumTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LP4Ou329z24ynvtEcT1EcgKF.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: oh sorry, je bedoelt niet mijn fiets 😉.

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 05-05-2025 10:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Net eens een gravelritje Reichswald gedaan en dat was toch wel erg geslaagd, ik weet dat de meningen wat verschillen en veel van de forstambt wegen zijn inderdaad erg recht maar wel lekker eindelios gravel en toch wel een aantal paadjes erin gehad die het afwisselend maakte.

Ook bij de kleverberg even overgestoken naar het kleverwald waar we zowaar een gigantische monoliet ontdekten met uitzicht (jawel) op de Eltenberg. Zo sordt geavelen wel leuk wat mij betreft.

Mijn maat heeft een oude crossfiets met cantilever remmen en 44x25 als kleinste verzet, dat was niet echt ideaal, die moet ook maar snel een echte gravelbike. ;)

https://strava.app.link/YVi0PFEH7Sb

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:44

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Kluus schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:04:
Nu ben ik een beetje aan het zoeken voor routes en als ik de kant en klare routes op komoot bekijk zie ik veel routes over een oud spoorlijntje met blijkbaar als specifieke attractie de "Venentunnel". Dit ga ik sowieso rijden natuurlijk maar als ik de plaatjes bekijk is dat heel fijne gravel en lukt dat segment ook wel met de 35mm slicks (of smaller).
Dat is inderdaad hele fijne gravel. Ik heb het stuk iets verderop samen met mijn vrouw gefietst afgelopen zomer. (segment "Ruoms unpaved cyclepath" op Strava)
Mijn vrouw is aardig bang aangelegd, maar die heb ik op 30mm brede Pirelli P-zero's niet horen piepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s59XOYYuwBkqXz7ozd0JYkv_HH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NX1EZ2LXEW34gnRE7QeH55ez.jpg?f=fotoalbum_large

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaring met tb’s op de grizl. Zijn dit gewoon de 29x2.1? Wel een populair bandje zo te zien, overal uitverkocht in die maat. :(

[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 06-05-2025 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:24
Nog maar (ruim) 5 weken tot Flatlands.... volgens mij zitten er hier ook een paar die zich hebben opgegeven.

Voorbereidingen gaan hier best soepel, heb nu 6 ritten van 100 km+ gedaan, 3 van 150/180 en eentje van 240. Tussendoor volg ik uiteraard netjes mijn Join schema waardoor mijn week gemiddelde al geruime tijd boven de 300km ligt.

Voor mijn gevoel zit ik goed op schema maar de laatste loodjes zullen zwaar worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmos81
Kluus schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:35:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaring met tb’s op de grizl. Zijn dit gewoon de 29x2.1? Wel een populair bandje zo te zien, overal uitverkocht in die maat. :(
Dit zijn de 2.1, meten zo,n kleine 52mm, op velgen 25 intern. Geloof dat de Super Ground iets breder valt. Net gekeken bij Mantel (Super Race uitvoering/tan wall) daar zijn ze volgens mij deze week weer te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

cosmos81 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:02:
[...]

Dit zijn de 2.1, meten zo,n kleine 52mm, op velgen 25 intern. Geloof dat de Super Ground iets breder valt. Net gekeken bij Mantel (Super Race uitvoering/tan wall) daar zijn ze volgens mij deze week weer te verkrijgen.
Thanks! Ik zie net dat ik deze begin vorig jaar nog heb besteld toen ik van mijn exceed een gravel MTB wilde maken. Ik heb dit nooit door gezet en die banden was ik vergeten maar waarschijnlijk heb ik ze thuis dus zo liggen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ik vond de TB’s wel wat vaag aanvoelen in de bochten, eerste ritje niet te gek van stapel lopen 😉.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:24
Linkser schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:48:
Nog maar (ruim) 5 weken tot Flatlands.... volgens mij zitten er hier ook een paar die zich hebben opgegeven.

Voorbereidingen gaan hier best soepel, heb nu 6 ritten van 100 km+ gedaan, 3 van 150/180 en eentje van 240. Tussendoor volg ik uiteraard netjes mijn Join schema waardoor mijn week gemiddelde al geruime tijd boven de 300km ligt.

Voor mijn gevoel zit ik goed op schema maar de laatste loodjes zullen zwaar worden.
Is die Flatlands ook buiten het evenement om te fietsen? In de zin van, zijn alle paden openbaar toegankelijk? Ik heb dat weekend al wat anders, maar het lijkt mij wel leuk om die route te fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:24
wisselwerking schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:44:
[...]

Is die Flatlands ook buiten het evenement om te fietsen? In de zin van, zijn alle paden openbaar toegankelijk? Ik heb dat weekend al wat anders, maar het lijkt mij wel leuk om die route te fietsen
Voor het evenement zijn er geen afgezette wegen of paden of er speciale voorzieningen/vergunningen zijn weet ik eerlijk gezegd niet al heb ik bij sommige evenementen (van True Grit) wel op speciaal opengestelde wegen gefietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-05 23:03
Linkser schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:48:

Dat lijkt me een meer dan uitstekende voorbereiding toch. Had er ook wel naar gekeken, maar viel samen met de bartje200 en dat is hier om de hoek. Dus ik koos voor het gemak. Voorbereiding is hier een stuk minder helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmos81
Kluus schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:26:
[...]

Thanks! Ik zie net dat ik deze begin vorig jaar nog heb besteld toen ik van mijn exceed een gravel MTB wilde maken. Ik heb dit nooit door gezet en die banden was ik vergeten maar waarschijnlijk heb ik ze thuis dus zo liggen. :X
Ken ook nog zo'n bandenstapel _O- Leuk detail trouwens want ik heb min of meer hetzelfde met mijn Exceed gedaan, was ook van plan om er soortement van Gravel/MTB van te gaan maken. Paar Thunder Burt's eronder gedaan wel in 2.35, daar gravel mee gaan rijden wat uitermate goed beviel, totdat ik proef ging rijden op een Grizl...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

cosmos81 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:49:
[...]

Ken ook nog zo'n bandenstapel _O- Leuk detail trouwens want ik heb min of meer hetzelfde met mijn Exceed gedaan, was ook van plan om er soortement van Gravel/MTB van te gaan maken. Paar Thunder Burt's eronder gedaan wel in 2.35, daar gravel mee gaan rijden wat uitermate goed beviel, totdat ik proef ging rijden op een Grizl...
Inderdaad bij mij is dat idee begonnen toen er voor MTB een fully kwam. De Exceed is het uiteindelijk niet geworden omdat ik wat meer richting race wilde met een dropbar en rigid. Dat werd me toch te veel gedoe en de grizl is metteen geschikt als slechtweer weg fuets en ook soort van standby racefiets en mtb (op mijn lokale routes). Dat laatste zeker als de tb’s passen.

Ik heb ze al gevonden, gelukkig zat ik toen blijkbaar nog niet op de breder is altijd beter vibe want het is inderdaad 2.1 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Kluus schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 21:31:
[...]

Inderdaad bij mij is dat idee begonnen toen er voor MTB een fully kwam. De Exceed is het uiteindelijk niet geworden omdat ik wat meer richting race wilde met een dropbar en rigid. Dat werd me toch te veel gedoe en de grizl is metteen geschikt als slechtweer weg fuets en ook soort van standby racefiets en mtb (op mijn lokale routes). Dat laatste zeker als de tb’s passen.

Ik heb ze al gevonden, gelukkig zat ik toen blijkbaar nog niet op de breder is altijd beter vibe want het is inderdaad 2.1 :)
Zou je, als je ze besluit op je Grizl te leggen, eens een foto willen posten van de ruimte die overblijft. En als je toevallig iets bij de hand hebt om te meten, de breedte van de band en de ruimte zelf willen opmeten?

Ik heb ook naar die TBs zitten kijken, maar twijfel of het fatsoenlijk past. Ik lees op Reddit wat verschillende verhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cosmos81
Casual Ruud schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 23:06:
[...]

Zou je, als je ze besluit op je Grizl te leggen, eens een foto willen posten van de ruimte die overblijft. En als je toevallig iets bij de hand hebt om te meten, de breedte van de band en de ruimte zelf willen opmeten?

Ik heb ook naar die TBs zitten kijken, maar twijfel of het fatsoenlijk past. Ik lees op Reddit wat verschillende verhalen.
Even vlug een foto gemaakt, schat dat er zo'n 4 a 5 mm ruimte is provisorisch opgemeten met een inbussleutel van 5mm die paste er tussen. Ga binnenkort wel, voor de zekerheid wat skateboard/griptape op de achterbrug bevestigen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZGiwfSASkVZutX4-Q_c-SQegjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXMHHYB2Fk2fhNksBQeaFS0j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBOGYN89nPBQsgDaOV1YozRoarU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPWv3Xs5xbHdwnAXMFi6bv6o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Casual Ruud schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 23:06:
[...]

Zojuist gemonteerd. Bij mij vallen ze, onder 2bar ongeveer op 50mm, als ik ze op 3bar zet is het 51mm. Past ook inderdaad mooi, 5-6mm ruimte rondom, “gemeten” met imbus sleutels ;).

Ik ben benieuwd, straks eens testen op de lokale mtb route!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xD90YB6ZIe9Ojo4_3-qARrW7SqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNdSJF6Z5aUEBz6OqeAIpVVg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xmnGjFxjDfvwp6Li3eT9EAMS4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUEZ5drkUVEaD2wpX6xEK3IH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-dHvOKm2h2T9bfxAPUCXYzdcLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7566E8gqE5ckeSVVTPcZUHh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ik snap de plotselinge hype van de TB’s alleen niet echt voor fietsen in Nederland bedenk ik me net.

Voor de Traka hier was het functioneel omdat ze veel sneller rollen op cat 2/3 gravel. Maar als je zelf in NL een rondje fietst boeit die 0.3 km/h je toch een stuk minder en wil je juist grip? En dan zijn er betere banden volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 07-05-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 19:32
Requiem19 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:10:
Ik snap de plotselinge hype van de TB’s alleen niet echt voor fietsen in Nederland bedenk ik me net.

Voor de Traka hier was het functioneel omdat ze veel sneller rollen op cat 2/3 gravel. Maar als je zelf in NL een rondje fietst boeit die 0.3 km/h je toch een stuk minder en wil je juist grip? En dan zijn er betere banden volgens mij.
Ik ben een kluns zonder techniek en met 43mm Pathfinders kwam ik the Green Divide prima rond, dus nee, ik snap het ook niet. Maar ik lees ook mensen die 2.35" banden op een fiets zetten waar ze gravel mee doen :P

Ieder zijn meug. Ik vind 2.25" op mijn mtb al overdreven in NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Voor mij is er momenteel veel mul zand in mijn omgeving waarvoor ik eens wat breders wil proberen. Verder overweeg ik deze straks in frankrijk voor wat meer volume op nog onbekende paden, waarschijnlijk ook cat 3 gravel.

Ik rij ook wel eens een MTB route met veel wortels en met 42mm merk ik toch wel dat ik soms volume tekort kom. Ik kom ook overal rond met 42mm pathfinders inderdaad maar eens wat testen is ook wel eens leuk en ik heb ze toch liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 07-05-2025 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Kluus schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Voor mij is er momenteel veel mul zand in mijn omgeving waarvoor ik eens wat breders wil proberen. Verder overweeg ik deze straks in frankrijk voor wat meer volume op nog onbekende paden, waarschijnlijk ook cat 3 gravel.

Ik rij ook wel eens een MTB route en met 42mm merk ik toch wel dat ik soms volume tekort kom.
Op mul zand lees ik dat ze heel goed fietsen. En qua volume is het op een MTB route een stap beter , maar grip komt ook van de compound en de tread lijkt me.

Wellicht - afh van de ervaringen - interessant om te kijken of een 2.2 RK protect past aan de voorkant.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:34

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

ik vind Gravelbikes met MTB banden tof uitzien, dat zou voor mij een reden zijn om ThunderBurts erop te leggen als het zou passen 8)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:19:
[...]

Op mul zand lees ik dat ze heel goed fietsen. En qua volume is het op een MTB route een stap beter , maar grip komt ook van de compound en de tread lijkt me.

Wellicht - afh van de ervaringen - interessant om te kijken of een 2.2 RK protect past aan de voorkant.
Ja zo, dat zou eventueel nog kunnen passen inderdaad, voor heb ik ruimte zat, achter zal meer profiel wel voor problemen zorgen denk ik, zeker aangezien meer noppen doorgaans ook meer zand oppikken. Anyway, eerst dit maar eens proberen :).

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 07-05-2025 10:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cosmos81

Gravel is nieuw voor mij dus ben mijn weg hierin nog aan het vinden, daarnaast ook geen ervaring op een racefiets, enkel op een MTB/HT waarop ik liever met 2.35 a 2.4 banden reed. Het is rond Eindhoven nogal behoorlijk zandig qua ondergrond, persoonlijk vond ik bredere semislicks fijner daarvoor, mits het droog is natuurlijk.

Zoals nu ook,het is hier al behoorlijk mul aan het worden voor wat ik rij toch wat grover gravel + wat MTB routes vind ik de TB's ten opzichte van de Thundero 45(HD) fijner, want stabieler en rustiger stuurgedrag als het, ruw, mul of los is. Vind de Thundero daarin nerveuzer, maar ondanks wat ik gewend ben op mijn MTB sta ik er alsnog van te kijken wat deze banden kunnen, dit had ik niet verwacht.

Datzelfde geldt ook voor de Grizl, sta ervan te kijken wat deze fiets allemaal aankan was voor mij ook een bewuste keuze ivm wat stabieler en rustiger om zodoende met Gravel rijden kennis te gaan maken, daarbij geven de TB's mij meer vertrouwen nu. Nadeel is, op verhard mis ik eerlijk gezegd wel het, kwieke/speelse/sturen/gedrag van de Thundero's dit ondervond ik afgelopen zondag met een rit van 60% verhard daar miste ik ze wel.

Eigenlijk nog zoekende naar de voor mij ideale banden, wat aan het kijken naar de, R-Pro in 45 voor dan evt met een R-Pro of de RS-Pro (45) achter. Als we het over compounds hebben (voor wat ik hierover gelezen heb) dan schijnt de Caracal Race dit wel (heel) goed voor elkaar te hebben. Is misschien ook nog een optie in 45 als het goed is komt deze binnenkort uit. Vooralsnog eerst verder met de TB's, iets anders kopen kan altijd nog ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Zojuist gelijk eerste testje gereden met de thunder burts, ik vind het nog geen onverdeeld succes, ik denk dat ik van de week nog wel een testje doe maar hoewel ik nu inderdaad onbezorgd over wortels kan knallen vind ik het gedrag op de weg minder fijn dan de pathfinders (ergens ook logisch natuurlijk). Ze geven wel iets meer vertrouwen al vielen de pathfinders ook nooit echt tegen maar mijn MTB blijft een stuk sneller op dit soort routes en daarbij veel comfortabeler.

Ik heb echt geprobeert door te rijden op een rondje lokale route maar op stukken waar ik met de gravel banden sneller ben ben ik nu langzamer en stukken waar ik met de MTB sneller ben ook. :)

Als je geen MTB hebt is dit zeker een logische bandenkeuze maar voor mij persoonlijk schuift de fiets nu te veel richting MTB (die ik al heb) ten koste van weg gedrag. Maar goed, zoals gezegd ik gooi ze er nu nog even niet af maar mijn verwachting voor nu is toch dat de pathfinders terug gaan.

Het ziet er inderdaad wel dik uit, en het is goed te weten dat dit kan voor als ik ooit een tijdje geen beschikking heb over de MTB bijvoorbeeld :).

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/5B2TneFtDaq5DchDNiDzFIUcKdUaiLpAWFJI0yi2sto-2048x1536.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/w4D3ShKMSDtNrJRs3FJ-QgCsk8H0mmaPE5v2y0e_gKs-2048x1536.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 07-05-2025 14:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Kluus @cosmos81

Dank voor jullie bevindingen en de foto's. Dat maakt mij gerust dat het in ieder geval past.

Ik heb overigens geen mtb. Vandaar ook de gedachte om eens naar 2.1 te kijken. Mijn Grizl is een Trail met een verende vork. Begint dan nog meer op een mtb te lijken zo.

Ik blijf nog een beetje zoekende welke banden het moeten worden. Ik ben van de standaard 45mm bites naar 35mm RS gegaan die ik nog had liggen en toen weer terug. Uiteindelijk zijn de RS wel snel maar hier in de Kempen streek met veel zand stroken en flinke gravel toch wat beperkt. Al ligt dat waarschijnlijk ook erg aan mijn stuur kunsten en gebrek aan mtb ervaring.

Dit weekend een gravel tocht gereden rondom de Strabrechtse heide, maar dat bleek achteraf veel van een mtb tocht te zijn. Uiteindelijk wel mooi gefietst, al waren sommige stukken wel wat ploeteren. Kwam ook vooral veel mensen op mtbs tegen.

Ik ga er nog eens nadenken hoe het moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Mijn ervaring is ook dat MTB banden vooral op verharde wegen gewoon tegenvallen. Op eenvoudig gravel ervaar je het verschil niet zo, maar ik heb dan nog steeds de indruk dat je harder moet trappen dan met een snelle gravelband. Pas als de ondergrond uitdagender wordt zijn dit soort banden in het voordeel. Met lage druk vond ik de lokale singletracks erg leuk om te doen. Maar voor meer allround gebruik ben ik weer terug gegaan naar 45mm gravelbanden.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 21:38
Kenners van de regio Meinweg, hoe is deze route (Bockerijders Friet met Zuurvlees Avontuur)? Hoe ligt het er nu bij? Ik kan eventueel ook de 107 km 'pannenkoeken' route doen. En als laatste: nog tips voor waar ik water kan vullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:03
unex154 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:06:
Kenners van de regio Meinweg, hoe is deze route (Bockerijders Friet met Zuurvlees Avontuur)? Hoe ligt het er nu bij? Ik kan eventueel ook de 107 km 'pannenkoeken' route doen. En als laatste: nog tips voor waar ik water kan vullen?
Kijk voor bidonvullen even op: https://www.drinkwaterspots.nl

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wari42
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-05 14:58
unex154 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:06:
Volgens mij komt de route ergens halverwege weer bijna bij startpunt, dus kun je daar weer vullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Eerder vandaag besloten om toch de banden van mijn gravelbike om te gaan zetten naar tubeless en dus aan het zoeken naar een plug tool. Algehele conclusie is dat de dynaplug optie het eenvoudigste en snelste is. Nadeel is alleen de verkrijgbaarheid van de tool en refills, zeker met de huidige import heffingen die op stapel staan. Zijn er mensen hier met vergelijkbare oplossingen of een webshop waar de tool nog wel op voorraad is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silencedead
Vanwege verkrijgbaarheid ben ik vorig jaar overgestapt op peaty's. Lekker compact, goedkope strips en het werkt (bij mij) prima. Wel iets minder handig dan een dynaplug die je al gelijk gebruiksklaar hebt, maar in mijn achterband zitten al 3 dynaplugs en denk 4 van die strips en elke nieuwe lek is weer op een andere plek. Beide houden het dus prima.

(Profiel is in het midden nu wel bijna helemaal weg, dus misschien bandje eens vervangen..., Schwalbe g one r)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

silencedead schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 06:23:
Vanwege verkrijgbaarheid ben ik vorig jaar overgestapt op peaty's. Lekker compact, goedkope strips en het werkt (bij mij) prima. Wel iets minder handig dan een dynaplug die je al gelijk gebruiksklaar hebt, maar in mijn achterband zitten al 3 dynaplugs en denk 4 van die strips en elke nieuwe lek is weer op een andere plek. Beide houden het dus prima.

(Profiel is in het midden nu wel bijna helemaal weg, dus misschien bandje eens vervangen..., Schwalbe g one r)
Poeh das wel veel plugs, ik heb op mijn offroad fietsen nog nooit een plug hoeven zetten eigenlijk, ivm lage druk lossen alle lekken zichzelf op tot nu toe.

@la_fusion ik ben zelf wel dynaplug gebruiker tot nu toe maar dat is vooral voor road gebruik. Voor gravel en mtb werken de andere plugs ook prima zoals @silencedead aangeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
silencedead schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 06:23:

7 pluggen in 1 band? Dan was ik denk ik al lang afgehaakt. Ik heb in een jaar of 5 tubeless gravelen 1x een plug gebruikt...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
Na iedere plug denk ik weer, misschien maar vervangen. Maar dan rij ik gewoon weer door.

Rij vaak mtb parcours of van die paden die m.b.v. puin zijn aangelegd, dus scherpe stenen.
Vorig jaar in de Alpen ook veel paden gereden die niet echt als gravelpad doorgaan en ook twijfelachtig zijn voor de gemiddelde xc mtb band.

Heb ook een beetje het idee dat mijn sealant niet echt lekker houdt. Dicht even en dan lijkt het goed te zijn, maar rijd ik weer even en gaat die weer open.(Schwalbe doc blue)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

silencedead schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:01:
Na iedere plug denk ik weer, misschien maar vervangen. Maar dan rij ik gewoon weer door.

Rij vaak mtb parcours of van die paden die m.b.v. puin zijn aangelegd, dus scherpe stenen.
Vorig jaar in de Alpen ook veel paden gereden die niet echt als gravelpad doorgaan en ook twijfelachtig zijn voor de gemiddelde xc mtb band.

Heb ook een beetje het idee dat mijn sealant niet echt lekker houdt. Dicht even en dan lijkt het goed te zijn, maar rijd ik weer even en gaat die weer open.(Schwalbe doc blue)
Op zich heb ik redelijk goede ervaringen met doc blue. Ik rij hier wel veel zandgrond en de “lekken” die ik dan heb maar dus niet merk komen veelal door doorns, die vind ik dan allemaal aan de binnenkant terug als ik de band verwissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
Ja, met doorns werkt het wel, zijn ook een soort van pluggen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:46
Ik vind het wel heerlijk hoor. In dit weer in het bos of op de hei buiten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:36

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Rij al een tijdje met flatpedals vanwege het grote "contactoppervlakte" maar overweeg terug spd pedalen. Kan je uit de linkse even snel/makkelijk uitklikken als bij de rechtse als je heel snel voet aan de grond moet zetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xme1pIxejPZqAodGfBpJFtbGoqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSwhNUSRERR2HGbmrWW1PkB4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaaas
Ik heb een setje die de vorm heeft van de linkse (maar geen xtr) ik heb absoluut geen problemen met in of uit klikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:56
Ik heb de Shimano PD-EH 500 en dat gaat prima met in en uitklikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

En spd's klikken makkelijker/sneller uit dan spd sl?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 16:08
jorrefunk schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:47:
En spd's klikken makkelijker/sneller uit dan spd sl?
SPD's zijn gemaakt om snel en eenvoudig in en uit te klikken.
Voor offroad gebruik is dat redelijk essentieel.

Nouja, je komt offroad nog wel eens in een situatie waarbij je snel en voet aan de grond wil hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door guapper op 10-05-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Snel uitklikken doe ik eigenlijk nooit op de gravelfiets (fiets je dan niet te technische stukken?). Grote voordeel van spd vind ik dat je er prima een stukje op kunt lopen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Geeft die kooi van die linkse pedaal eigenlijk ook ondersteuning aan de schoenen of is dat enkel ter bescherming?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xme1pIxejPZqAodGfBpJFtbGoqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSwhNUSRERR2HGbmrWW1PkB4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:10
klaaas schreef op zondag 11 mei 2025 @ 01:07:
Snel uitklikken doe ik eigenlijk nooit op de gravelfiets (fiets je dan niet te technische stukken?). Grote voordeel van spd vind ik dat je er prima een stukje op kunt lopen.
Te technische stukken? De definitie van gravel is heel breed volgens mij.
Op de gravelfiets kom ik soms ook wel stukjes mtb route tegen als ik zin hebt, of mul zand (hier in Drenthe). En dan is vlot uitklikken best wel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaaas
@jorrefunk Als ik naar de slijtage sporen kijk op mijn pedalen zie ik vooral dat er contact is in de breedte op de pedalen dus ik zou zeggen dat er meer contact is dan met reguliere spd's. Maar ik moet zeggen dat ik het verschil nog nooit gevoeld heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Impstoker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 06:57:
[...]

Op de gravelfiets kom ik soms ook wel stukjes mtb route tegen als ik zin hebt, of mul zand (hier in Drenthe). En dan is vlot uitklikken best wel fijn.
Ja dit, en soms ligt een bochtje er ook ineens muller bij dan verwacht met de droogte van afgelopen tijd, wederom, snel uitklikken… d:)b

Verder is gravel ook gewoon verkennen voor mij, dan kom je soms gewoon op uitdagende stukjes.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 11-05-2025 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Impstoker schreef op zondag 11 mei 2025 @ 06:57:
[...]

Ik doe ook alles op de gravelfiets, maar mul zand probeer ik te vermijden. Dat vind ik echt geen gravelterrein.

Maar wat ik vooral bedoelde: als je je zorgen maakt of het ene spd pedaal net een fractie sneller uit klikt dan het andere en dat is een factor bij de aankoop, rijdt je dan niet teveel terrein dat net iets te hoog gegrepen is voor je skills? Of ben je dan niet beter af met een MTB?

Laat onverlet dat iedereen gewoon moet doen wat ie leuk vind. Alleen is de mate van snel uitklikbaarheid niet iets dat ik ooit heb meegenomen in de afweging bij aanschaf van spd pedalen.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
jorrefunk schreef op zondag 11 mei 2025 @ 06:39:
Geeft die kooi van die linkse pedaal eigenlijk ook ondersteuning aan de schoenen of is dat enkel ter bescherming?

[Afbeelding]
Ik heb vanwege voetklachten ooit ook gekeken naar pedalen met een groter platform. Conclusie van mijn onderzoek was toen dat je eigenlijk niet echt steunt op de kooi. Maar geen persoonlijke ervaring mee. Wellicht kun je dat beter in het MTB forum vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door klaaas op 11-05-2025 09:25 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 16-05 16:59
jorrefunk schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:47:
Rij al een tijdje met flatpedals vanwege het grote "contactoppervlakte" maar overweeg terug spd pedalen. Kan je uit de linkse even snel/makkelijk uitklikken als bij de rechtse als je heel snel voet aan de grond moet zetten?
[Afbeelding]
Dit linker en rechter pedaal hebben precies hetzelfde klikmechanisme (SPD). Dus ja, dat gaat even snel. Of je je voet eerder op de grond hebt bij links of rechts? Ik denk dat dat verschil verwaarloosbaar is.

Ik denk dat de linker wel iets meer ondersteuning geeft ja. Ik rijd zelf overigens met Look X-Track Race ipv SPD (wel zelfde klikmechanisme dus heb gewoon SPD plaatjes). Dat contactoppervlak is iets groter dan een regulier Shimano pedaal met SPD en heb voor m'n gevoel met de Look ook meer contact met het pedaal dan met de eerder gebruikte Shimano M540 (ofzo)

[ Voor 18% gewijzigd door MaSw85 op 11-05-2025 11:38 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmos81

[Afbeelding]
Is meer voor bescherming, de Trail heeft wel een voordeel in bijvoorbeeld gladde omstandigheden wanneer je op je pedaal staat maar nog niet bent ingeklikt, dan kan je daar wat (meer) op steunen.

Quote uit een andere review over de XT M8000 Race vs XT M8020 Trail. Hoewel het extreem subtiel is, geeft de grotere body breedte van de Trail pedalen wel een iets grotere controle over de fiets. Je schoenen voelen iets meer verbonden aan, met minder afhankelijkheid van de stijfheid van de zool. Dit is misschien het meest merkbaar in scherpe bochten, met minder voetrol vergeleken met de Race pedalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cosmos81
MaSw85 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:35:
[...]

Dit linker en rechter pedaal hebben precies hetzelfde klikmechanisme (SPD). Dus ja, dat gaat even snel. Of je je voet eerder op de grond hebt bij links of rechts? Ik denk dat dat verschil verwaarloosbaar is.

Ik denk dat de linker wel iets meer ondersteuning geeft ja. Ik rijd zelf overigens met Look X-Track Race ipv SPD (wel zelfde klikmechanisme dus heb gewoon SPD plaatjes). Dat contactoppervlak is iets groter dan een regulier Shimano pedaal met SPD en heb voor m'n gevoel met de Look ook meer contact met het pedaal dan met de eerder gebruikte Shimano M540 (ofzo)
Klopt, even wat nerdy-cijfertjes stamt nog uit mijn mtb-tijd was destijds op zoek naar een spd-pedaal met het meeste/grootste contact/steunoppervlak. Voor de Look X-Track Race gekozen omdat deze een steunoppervlak heeft van 512mm2, bij XTR is dit 200mm2, bij de XT (M8000) uitvoering is dit misschien verrassend genoeg bijna 300mm2. XTR pedalen, klikken naar het schijnt wel wat sneller uit/in dan XT ivm de teflon coating.

[ Voor 0% gewijzigd door cosmos81 op 11-05-2025 18:17 . Reden: m2 ipv mm2 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Op zich vind ik stukken mul zand nog wel mooi, ook op de gravelbike (soms zelfs makkelijker dan mtb voor mijn gevoel). Verder toch wel eens met @klaaas, op een of andere manier dacht ik even dat de discussie was tussen spd en spd sl… 8)7

Hier ook de look x-track op de gravel, voor het gevoel inderdaad groter contactoppervlak al vraag ik me ook af of je dat merkt. Belangrijkste argument voor mij is misschien nog zodat ik geen shimano en sram hoef te combineren en toch spd kan rijden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Crosspost

[ Voor 110% gewijzigd door Kluus op 11-05-2025 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Ik gebruik Shimano spd en de X-track door elkaar en merk echt 0 verschil. Nou is de X-track race nog weer wat groter, maar in hoeverre je dat merkt vraag ik me af.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:35:
Ik gebruik Shimano spd en de X-track door elkaar en merk echt 0 verschil. Nou is de X-track race nog weer wat groter, maar in hoeverre je dat merkt vraag ik me af.
Ja hier ook hoor, op de mtb heb ik xt pedaaltjes, die moet ik nog eens wisselen want dat is bij mij nog merken incompatibiliteit. ;)

Maar ik heb ook geen specifieke klachten, misschien dat het voor @jorrefunk wel net voldoende werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 11-05-2025 13:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaaas
Ik zie trouwens dat de X-track er ook in een bronzen (gravel) uitvoering is. Dat kleurt wel mooi bij mijn MTB. Even onthouden!

Hij wil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:56
cosmos81 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:17:
[...]

Klopt, even wat nerdy-cijfertjes stamt nog uit mijn mtb-tijd was destijds op zoek naar een spd-pedaal met het meeste/grootste contact/steunoppervlak. Voor de Look X-Track Race gekozen omdat deze een steunoppervlak heeft van 512m2, bij XTR is dit 200m2, bij de XT (M8000) uitvoering is dit misschien verrassend genoeg bijna 300m2. XTR pedalen, klikken naar het schijnt wel wat sneller uit/in dan XT ivm de teflon coating.
Hoe groot is jouw schuur dan wel niet?!?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmos81
Duclaasie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:37:
[...]

Hoe groot is jouw schuur dan wel niet?!?!
Groot want, het zijn hele grote pedalen _O- Moet mm2 ipv m2 zijn, me bad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 11:35
Zaterdag ook weer even op pad geweest en richting Arnhem vertrokken voor een mooi rondje. Pittig zat, want veel mul zand waardoor deze zware jongen snel stil viel.
YouTube: Gravel Arnhem Mei 2025 (je moet een beetje door de YT compressie heen kijken..)

Helaas wel ondervonden dat mijn 1e en 2e versnelling wat kuren vertoond. Die "slaat over" en springt dan soms wel/soms niet door naar de volgende versnelling.

Ik neem aan dat ik dan mijn cassette moet laten vervangen? Daar zit nu deze op SRAM XPLR PG-1231, 11-44, 12 speed.
Alternatief zou wellicht zijn dat mijn ketting niet strak genoeg staat, maar loop straks wel even langs bij de fietsenmaker.
Link naar Komoot:

[ Voor 9% gewijzigd door steefje op 12-05-2025 11:10 ]

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Pff, wat achterstallig onderhoud gedaan op mijn fiets.... onder andere gemerkt dat ijzerhoudende grond nogal een katalysator lijkt te zijn voor het roesten van RVS schroefjes... pfff, die moder had ik er eerder af moeten spoelen. Daarnaast een band geplakt met een patch, en een vervangen. Zo'n patch voor de buitenband lijkt prima te werken. Daarnaast een klein slagje on het achterwiel opgemerkt, bleek een spaak. ongeveer los te zitten... en de andere ook niet echt lekker meer. Die moet dus naar de FM, een klein slagje bijspannen lukt me wel, maar dit is toch ander werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 20:28

[Afbeelding]
Dat ligt toch vooral ook aan de stijfheid van je schoenen? Ik gebruik SPD op zowel MTB/Race/commute. Een echte gravelbike heb ik niet.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:44
steefje schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:33:
Zaterdag ook weer even op pad geweest en richting Arnhem vertrokken voor een mooi rondje. Pittig zat, want veel mul zand waardoor deze zware jongen snel stil viel.
YouTube: Gravel Arnhem Mei 2025 (je moet een beetje door de YT compressie heen kijken..)

Helaas wel ondervonden dat mijn 1e en 2e versnelling wat kuren vertoond. Die "slaat over" en springt dan soms wel/soms niet door naar de volgende versnelling.

Ik neem aan dat ik dan mijn cassette moet laten vervangen? Daar zit nu deze op SRAM XPLR PG-1231, 11-44, 12 speed.
Alternatief zou wellicht zijn dat mijn ketting niet strak genoeg staat, maar loop straks wel even langs bij de fietsenmaker.
grappig om te zien: dit is mijn achtertuin maar op zo'n filmpje is het erg lastig om exact te bepalen waar je nu bent. Zag sowieso op je Relive dat je bij de Woeste Hoeve was, dat gebied daar is idd erg mul (rechts ervan op de Loenermark is het dan weer heerlijk hard), heb ik me ook al een paar keer flink op verkeken...

Heb je toevallig een gpx'je?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 11:35
Hopjesvla79 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:06:
[...]
grappig om te zien: dit is mijn achtertuin maar op zo'n filmpje is het erg lastig om exact te bepalen waar je nu bent. Zag sowieso op je Relive dat je bij de Woeste Hoeve was, dat gebied daar is idd erg mul (rechts ervan op de Loenermark is het dan weer heerlijk hard), heb ik me ook al een paar keer flink op verkeken...

Vervelend om te wonen zeg!
Heb de komoot link toegevoegd

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 21:22
Ik ga een nieuwe fiets kopen (eerder moest ik de andere gravelbike terugsturen omdat die kuren had, de maat was ook net an).

Ik heb natuurlijk al een racefiets die redelijk agresoef is ingesteld (90mm saddle to steer drop). Ik weet alleen niet hoe ik die maten van stack en reach nu makkelijk kan omzetten naar een gravelbike met een breder stuur.

Ik heb nu een stuur van 420mm (recht stuur) dat word een flared 620mm stuur

Nu kan je mooi kijken naar de stack en reach, maar ik weet niet hoe je de breedte van het stuur mee moet nemen in de stack en reach voor de fit. (als je ook de stem en de reach van het stuur meeneemt in deze berekening)

Iemand die wat stelregels heeft? bv elke 2cm breder is 1 cm extra bij de reach?

Dan ook nog een andere vraag, mijn racefiets heeft een stem length van 110mm. Mijn mountain bike had een veel korte stem length van 60mm (maar dan ook een veel breder stuur van 720mm) zou het goed zijn om een kortere stem te hebben op mijn gravel bike? of moet ik hem juist dicht bij de racefiets houden (en dus het frame ook hetzelfde te houden met de racefiets).

Ik denk dat het ook een beetje een gevoel is, maar zijn er stelregels hiervoor?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Laatst online: 16-05 16:08
justice strike schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:25:
Ik ga een nieuwe fiets kopen (eerder moest ik de andere gravelbike terugsturen omdat die kuren had, de maat was ook net an).

Ik heb natuurlijk al een racefiets die redelijk agresoef is ingesteld (90mm saddle to steer drop). Ik weet alleen niet hoe ik die maten van stack en reach nu makkelijk kan omzetten naar een gravelbike met een breder stuur.

Nu kan je mooi kijken naar de stack en reach, maar ik weet niet hoe je de breedte van het stuur mee moet nemen in de stack en reach voor de fit. (als je ook de stem en de reach van het stuur meeneemt in deze berekening)

Dan ook nog een andere vraag, mijn racefiets heeft een stem length van 110mm. Mijn mountain bike had een veel korte stem length van 60mm (maar dan ook een veel breder stuur van 720mm) zou het goed zijn om een kortere stem te hebben op mijn gravel bike? of moet ik hem juist dicht bij de racefiets houden (en dus het frame ook hetzelfde te houden met de racefiets).

Dat is niet zo eenvoudig te zeggen. Het begint met de vraag hoe jij op die gravelfiets wil zitten: lekker rechtop of wil je een race houding. Over het algemeen wil je op de gravelfiets wat meer rechtop zitten en het stuur wat dichter bij je hebben, om meer controle te hebben.

afhankelijk van de gravelfiets die je kiest, kan het zijn dat het frame wat langer is, wat dan gecompenseerd wordt met een kortere stuurpen. Dat wordt gedaan ten behoeve van stabiliteit, zelfde idee als bij de mtb.

Fietsen vergelijken doe je dan ook het beste niet alleen op basis van stack en reach, maar door alle relevante componenten in te voeren in een complete geometrie, bijvoorbeeld op een website als bike-stats.de. (y)

Over het effect van extra brede drops kan ik je weinig zeggen: geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:26

Ga gewoon kijken in een winkel waar je ook een paar fietsen kan testen. 12Go en Mantel hebben bijvoorbeeld mogelijkheden om te testen zonder gelijk een fiets te moeten kopen. Daarna kan je (indien wenselijk) prima je keus online verder finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
GoEV6 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Ga gewoon kijken in een winkel waar je ook een paar fietsen kan testen. 12Go en Mantel hebben bijvoorbeeld mogelijkheden om te testen zonder gelijk een fiets te moeten kopen. Daarna kan je (indien wenselijk) prima je keus online verder finetunen.
Ik heb ook wel op een fiets gezeten. Valt me wel op dat de maat M (die heel dicht tegen de geometrie van de racefiets zit) goed zit, maar voor een veel kleinere persoon zou moeten zijn (160-170cm, ik ben zelf 186cm). Maat L hadden ze niet, maar maat XL was dan weer net te groot.

Ergens ben ik geneigd om met een M te gaan, ondanks dat hij voor een veel kleinere persoon is. Het knaagt een beetje dat de L wordt aangeraden voor mijn lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:29
justice strike schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:08:
[...]

Ik heb ook wel op een fiets gezeten. Valt me wel op dat de maat M (die heel dicht tegen de geometrie van de racefiets zit) goed zit, maar voor een veel kleinere persoon zou moeten zijn (160-170cm, ik ben zelf 186cm). Maat L hadden ze niet, maar maat XL was dan weer net te groot.

Ergens ben ik geneigd om met een M te gaan, ondanks dat hij voor een veel kleinere persoon is. Het knaagt een beetje dat de L wordt aangeraden voor mijn lengte.
Ik heb dit precies hetzelfde! 185cm en ik zit steeds het fijnst op een fiets onder mijn maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Danjel schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:10:
[...]

Ik heb dit precies hetzelfde! 185cm en ik zit steeds het fijnst op een fiets onder mijn maat.
vreemde is, die racefiets is wel voor mijn lengte. Maar het is een beetje vreemd dat je voor een gravel juist een maat groter zou willen, ik zou juist verwachten dat hij een maatje kleiner dan de gravel moet zijn om dichter op je stuur te kunnen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:26
Gaat er toch om wat goed zit en niet welke sticker erop zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:51
En vooral niet luisteren naar wat fabrikanten roepen kwa wat de lengte maat van personen zou moeten zijn voor hun maat fietsen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Lichaamsmaten die een fabrikant opgeeft moet je idd met een korrel zout nemen, maar van 160-170 naar 186 vind ik wel een heeeeele grote korrel zout. Ik zou dan toch meer duidelijkheid willen hebben over hoe het precies zit.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Stack, reach, effective top tube… praat een stuk makkelijker dan ‘maat M’.

Mijn ervaringen als nieuwe gravelaar:

- ik zou 1 maat breder stuur willen met meer flare tov wegfiets
- niet te veel drop van zadel naar stuur, bij afdalen niet prettig
- als reach gelijk is tov wegfiets, is voor mij 10mm kortere stuurpen wel ok

Ga niet teveel (zoals ik 😄) focussen op aero en racey. Net tikje meer comfort maakt het leuker en onder aan de streep ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Die 620 zal in de drops zijn. Je moet uitgaan van de breedte op de hoods, die gebruik je het meest.
Er zijn verschillende manieren waarop fabrikanten de geometrie van gravelfietsen benaderen. Er zijn er die dicht tegen de geometrie van een (endurance) racefiets aanzitten. Daar hoort dan ook een stuurpen bij die veelal in de buurt zit van die van een racefiets. Er zijn echter ook fabrikanten die een meer op MTB gebaseerde geometrie hanteren (met een langere bovenbuis). Daar zit dan over het algemeen ook een stuurpen op die een stuk korter is. Je kunt zo'n lange stuurpen vervangen door een korte of andersom, maar dan vernaggel je wel het rijgedrag zoals de fabrikant dat bedoeld heeft.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Hopjesvla79 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:06:
[...]

Bij Hoenderloo lopen best een paar goede paden, maar die moet je wel weten te vinden. Een pad naar links of rechts en je moet idd door het mulle zand. Ik wou dat mijn geheugen goed genoeg was om te onthouden welke paden nou wel goed zijn ;)

Hij wil.

Pagina: 1 ... 74 ... 76 Laatste