Requiem19 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:10:
Ik snap de plotselinge hype van de TB’s alleen niet echt voor fietsen in Nederland bedenk ik me net.
Voor de Traka hier was het functioneel omdat ze veel sneller rollen op cat 2/3 gravel. Maar als je zelf in NL een rondje fietst boeit die 0.3 km/h je toch een stuk minder en wil je juist grip? En dan zijn er betere banden volgens mij.
Gravel is nieuw voor mij dus ben mijn weg hierin nog aan het vinden, daarnaast ook geen ervaring op een racefiets, enkel op een MTB/HT waarop ik liever met 2.35 a 2.4 banden reed. Het is rond Eindhoven nogal behoorlijk zandig qua ondergrond, persoonlijk vond ik bredere semislicks fijner daarvoor, mits het droog is natuurlijk.
Zoals nu ook,het is hier al behoorlijk mul aan het worden voor wat ik rij toch wat grover gravel + wat MTB routes vind ik de TB's ten opzichte van de Thundero 45(HD) fijner, want stabieler en rustiger stuurgedrag als het, ruw, mul of los is. Vind de Thundero daarin nerveuzer, maar ondanks wat ik gewend ben op mijn MTB sta ik er alsnog van te kijken wat deze banden kunnen, dit had ik niet verwacht.
Datzelfde geldt ook voor de Grizl, sta ervan te kijken wat deze fiets allemaal aankan was voor mij ook een bewuste keuze ivm wat stabieler en rustiger om zodoende met Gravel rijden kennis te gaan maken, daarbij geven de TB's mij meer vertrouwen nu. Nadeel is, op verhard mis ik eerlijk gezegd wel het, kwieke/speelse/sturen/gedrag van de Thundero's dit ondervond ik afgelopen zondag met een rit van 60% verhard daar miste ik ze wel.
Eigenlijk nog zoekende naar de voor mij ideale banden, wat aan het kijken naar de, R-Pro in 45 voor dan evt met een R-Pro of de RS-Pro (45) achter. Als we het over compounds hebben (voor wat ik hierover gelezen heb) dan schijnt de Caracal Race dit wel (heel) goed voor elkaar te hebben. Is misschien ook nog een optie in 45 als het goed is komt deze binnenkort uit. Vooralsnog eerst verder met de TB's, iets anders kopen kan altijd nog