Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik denk ook dat dat wel mee zou kunnen vallen, zoals @mhr-zip zegt informeren kost niets.bwernsen schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:03:
Dank voor de goede tips om voor 28 spaken te gaan, met steekassen kan je de set zo meenemen naar een volgende fiets.
Welke wielen kunnen jullie aanraden? De meeste 'gravel' wielen hebben 24 spaken. Sterker nog, als ik op de sites van Mantel en Futurumshop kijk, heeft geen enkele wiel 28 spaken...
Laten maken is ook een optie.. Maar dan moet ik wrs het budget bijstellen..
Hij heeft voor mij een mooie set gebouwd die binnen je budget valtKluus schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:23:
[...]
Ik denk ook dat dat wel mee zou kunnen vallen, zoals @mhr-zip zegt informeren kost niets.
Reset, nieuwe batterij, enz, enz... gaf geen verbetering. Kort testrondje in de straat met 15 km/h en 250 W was al de bevestiging dat hij echt stuk is. De candansmeterfunctie werkte nog wel goed.
Onder garantie terug dus en helaas is de 172,5 mm niet meer op voorraad bij de leverancier en de levertijd onbekend. Ik krijg mijn geld terug (was 4 maanden oud).
Op zich ben ik best tevreden met deze vermogensmeter, dus ik denk dat ik weer dezelfde bestel. Zag dat hij bij Mantel nog wel op voorraad was.
Al vond ik de verschillen tussen de Stages op mijn racefiets en de 4iii op mijn gravel best groot voor mijn gevoel. Denk bij 'vergelijkbare' inspanning zat ik toch wel 20-30 W hoger op mijn gravel dan op mijn racefiets. Moeilijk vergelijken natuurlijk... maar toch.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Hier ook gesukkeld met een Precision 3 4iiii. Was geïnstalleerd op een Canyon roadbike. De problemen in de garantieperiode werden goed afgehandeld, maar wel telkens mijn crank 4-5 weken kwijt. Er hebben uiteindelijk 3 verschillende op gezeten die het allemaal begeven hebben. Sommige na 4 maand, anderen hebben het een jaar volgehouden. Verkeerde waardes, batterij drainen in 3 ritten, volledig 'dood' zijn, etc. Na een tijdje wilde de support me elke dag een factory reset laten doen, maar het stopt ergens natuurlijk. Nu Favero assioma pro mx-1. Feilloos, maar ik heb ze ook nog maar 6 maand.Galois schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:30:
Nou... was erg blij met mijn 4iiii Shimano GRX RX810 Precision 3+ Powermeter, maar sinds afgelopen zaterdag gaf hij opeens erg hoge waarden. Zo had ik met gemiddeld 500 W gefietst een uur lang. Helaas ben ik niet zo sterk...
Reset, nieuwe batterij, enz, enz... gaf geen verbetering. Kort testrondje in de straat met 15 km/h en 250 W was al de bevestiging dat hij echt stuk is. De candansmeterfunctie werkte nog wel goed.
Onder garantie terug dus en helaas is de 172,5 mm niet meer op voorraad bij de leverancier en de levertijd onbekend. Ik krijg mijn geld terug (was 4 maanden oud).
Op zich ben ik best tevreden met deze vermogensmeter, dus ik denk dat ik weer dezelfde bestel. Zag dat hij bij Mantel nog wel op voorraad was.
Al vond ik de verschillen tussen de Stages op mijn racefiets en de 4iii op mijn gravel best groot voor mijn gevoel. Denk bij 'vergelijkbare' inspanning zat ik toch wel 20-30 W hoger op mijn gravel dan op mijn racefiets. Moeilijk vergelijken natuurlijk... maar toch.
Op de gravelfiets zit SRAM, dus daar heb ik 1,5 jaar geleden een upgrade uitgevoerd met een Apex crank powermeter. Eveneens feilloos.
@Selten ik heb ook Assioma Duo's op de wegfiets en de SRAM upgrade (Rival) op de gravel. Ik denk wel dat de Rival wat hoger aan geeft maar dit moet ik nog een keer verifieren en indien nodig aanpassen in de offset van de rival.
[ Voor 38% gewijzigd door Kluus op 02-04-2025 10:59 ]
Welke batterijen doe je er in? En reset je ze wel?Nutsky schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:30:
Ook ik ben niet erg blij met mijn 4iiii (Shimano GRX RX810 Precision 3+): gebruikt t.o.v. mijn Stages powermeter op mijn racer erg veel batterijen, vaak een kalibratie nodig en ook erg gevoelig voor de nog resterende capaciteit van de batterij. Net 5 weken gebikepacked en 2 keer batterij vervangen… Wel weer fijn dat er Find my op zit.
Nieuwe Duracells, aldaar gekocht. En zeker, reset was ook nodig want enkel nieuwe batterij er in werkte niet.418O2 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:29:
[...]
Welke batterijen doe je er in? En reset je ze wel?
Ik heb 3 fietsen met dubbel 4iiii en 2 fietsen met quarq spider en 1 met rotor spider.
Bij 4iiii 2 keer garantie nodig gehad, maar laatste keer was al weer in 2020 toen gaf linkerkant opeens pieken van 60-70% netjes onder garantie vervangen toen.
En andere keer was volgens mij dat linkerkant extreem hoge waardes gaf.
Voordeel van dubbel dat je meteen seintje krijgt als er iets mis is zegmaar, ik heb toen batterij eruit gehaald en tijdelijk alleen met rechts gemeten.
Quarq zoals eerder gezegd links rechts verhouding die beetje out of sync loopt vergeleken met 4iiii (en met rotor)
En paar jaar geleden issue gehad dat quarq het opeens niet meer deed, geen idee wat het was maar vermoed iets met slecht contact bij batterij behuizing met beetje bewegen van behuizing opgelost en nooit meer gehad. (volgens mij probleem onstaan toen ik tak tegen crank aan kreeg)
En ik heb zo'n 2 jaar een goedkopere quarq gehad, rival axs waar meting aan 1 kant is maar die heb ik 'afgeschreven' doordat spindle teveel slijtage had.
Die zou ik dus niet aanraden, de spindles van sram zijn van zacht materiaal, als je een spider hebt kan je redelijk goedkoop zo'n spindle vervangen.
Hmm, snap heel goed dat als je spindle is versleten en je daardoor je powermeter kan "weggooien" dat dat heel zuur klinkt.. Maar hoe slijt een spindle dan? Enige manier die ik kan bedenken waadoor een spindle kan slijten is als de passing van de lagers niet goed is of als de spindle draait in een vastzittend lager, toch ?DDX schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:55:
En ik heb zo'n 2 jaar een goedkopere quarq gehad, rival axs waar meting aan 1 kant is maar die heb ik 'afgeschreven' doordat spindle teveel slijtage had.
Die zou ik dus niet aanraden, de spindles van sram zijn van zacht materiaal, als je een spider hebt kan je redelijk goedkoop zo'n spindle vervangen.
Spider zou ook mijn voorkeur hebben, maar als je een 1X drive-train hebt dan wil je misschien liever een direct-attached chainring hebben zonder spider en dan is een spindle-based powermeter het alternatief (of crank, of pedalen, maar OK)
Maar de sram spindles zijn wel van heel zacht materiaal gemaakt, google er maar eens op het komt best vaak voor.
Waarom zou een direct attached dan je voorkeur hebben ?
Ik heb op de 3 fietsen waar ik geen 4iiii heb zitten allemaal 1x en gewoon spider based powermeter.
Iemand raadde mij aan dat de fietsen van Rose beter geschikt zijn voor lange mensen maar dat haal ik zo 1 2 3 niet uit de geometrie gegevens.
De fietsen van Rose zijn met gelijkwaardige afkomstige duurder, betere kwaliteit frames?
Klopt en als de SRAM BB lagers in Gravelbikes net zo matig zijn als in mountainbikes gaan ze op een natte offroad ongegrond vrij snel vastzitten. Op de Mountainbike ook last van gehad, checkte dat lager vaak maar had toch al redelijk wat wear marking..DDX schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:57:
Ja het komt door slijtage/speling, dus ja op tijd alles vervangen voorkomt het.
Maar de sram spindles zijn wel van heel zacht materiaal gemaakt, google er maar eens op het komt best vaak voor.
Waarom zou een direct attached dan je voorkeur hebben ?
Ik heb op de 3 fietsen waar ik geen 4iiii heb zitten allemaal 1x en gewoon spider based powermeter.
Wat zouden dan argumenten zijn voor de rose, of zijn dat puur de looks?wolterious schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:41:
Of de Rose beter is voor lange mensen weet ik zo niet. Maar die nieuwe Backroad is toch wel om te smullen zeg! Als ik jou was dan wist ik het wel.
Zo ja, welke seatpost en bevalt het ook?
Zoiets? https://strava.app.link/rRlfroBLlSbdt_swiss schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:36:
Iemand ergens de Kroondomeinen battle 150 km? Die van 100 kan ik overal vinden, die van 150 op de één of andere manier niet
Ik denk momenteel beter te doen met de MTB.
Hij wil.
Link doet t op de één of andere manier niet hier!
Edit: wel in losse browser, niet in strava app. Thanks!
[ Voor 25% gewijzigd door dt_swiss op 06-04-2025 18:59 ]
Technisch gezien geen idee eigenlijk, denk dat beide merken niet veel voor elkaar onder doen en gewoon goed zijn. Persoonlijk vind ik dat stuur van rose ook heel gaaf met interne bekabeling. En half nederland rijdt al op een canyon.Brilsmurfffje schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:24:
[...]
Wat zouden dan argumenten zijn voor de rose, of zijn dat puur de looks?
Gisteren inderdaad stuk gereden. NAT, maar sommige delen van de single tracks erg zanderig. Daar wel afstappen. Verder goed te doen met 45mm G One RS pro.klaaas schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:23:
[...]
Zoiets? https://strava.app.link/rRlfroBLlSb
Ik denk momenteel beter te doen met de MTB.
psn: NL-SosuA-
@mhr-zip veel dank 🙏 voor het meedenken!
Een mooie upgrade! De 45mm banden maken het helemaal af.
:strip_exif()/f/image/jHttGwl21DKCOX2yeNPfhWoS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NIIj9XenELPhREsFua1oc5TH.jpg?f=fotoalbum_large)
Er moet altijd wat te verbeteren zijn. Schoonheid zit in de imperfectie.Duclaasie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:03:
Ja banden liggen niet hetzelfde om de velgen 🤐
@pjlgt nog steeds tevreden? Ik ben me aan het orienteren op een fiets en de Contend AR2 staat hoog in de lijst.pjlgt schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:35:
Heb zelf een Contend AR2 en vind het een topding. Zitten nu 38mm Vredestein Aventura’s op en kan inderdaad nog wel een paar mm breder. Lekker vlotte fiets voor op de weg en jaag hem ook wel eens over een mtb trail. Maar ziet verder voornamelijk gravel en brede bospaden.
Zeker nog tevreden, maar zou als je wat bredere banden wilt, 45 mm of meer, toch eerder voor iets als een Revolt gaan. Ook had ik met de standaard Tiagra voorderailleur het probleem dat de arm soms tegen de 38mm achterband kwam. Maar heb de boel omgebouwd naar 1x10 dus dat probleem is verholpen.Wokschotel schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:25:
[...]
@pjlgt nog steeds tevreden? Ik ben me aan het orienteren op een fiets en de Contend AR2 staat hoog in de lijst.
Gaat dus echt puur om water mee te kunnen nemen en niet nog andere extra vakken/opslagruimte.
Interessant, ben ook beetje aan het rondkijken.la_fusion schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:58:
Ik ben mij aan het orienteren op een drinkrugzak om tijdens een aantal gravelraces niet afhankelijk van support te zijn van buitenaf. Een zak van +/- 2l zou dan ook genoeg zijn. Ik zie bij genoeg filmpjes het eea voorbij komen maar zijn er vanuit de Tweakers hier aan dan wel afraders?
Gaat dus echt puur om water mee te kunnen nemen en niet nog andere extra vakken/opslagruimte.
Niet verder gekomen dan https://www.futurumshop.n...inkrugzak-wit-zwart.phtml
zelf vorig jaar een Camelbak lobo 2l gekocht, paar keer gebruikt op langere ritten als ik wist dat er geen watertappunt in de buurt was of als het erg warm werd. Bidons dan vol met sportdrank en water uit de rugzak.la_fusion schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:58:
Ik ben mij aan het orienteren op een drinkrugzak om tijdens een aantal gravelraces niet afhankelijk van support te zijn van buitenaf. Een zak van +/- 2l zou dan ook genoeg zijn. Ik zie bij genoeg filmpjes het eea voorbij komen maar zijn er vanuit de Tweakers hier aan dan wel afraders?
Tevreden gebruiker hier. Gebruik hem tegenwoordig ook bij de wat langere wandelingen.
Grootste nadeel maar dat heb je met alle drinkrugzakken is de zweetrug.
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Ik zag Valtteri Bottas een keertje rijden met een Uswe, dat vond ik er erg netjes uitzien.
Was volgens mij deze
https://uswe.com/en-eu/hydration-pack-outlander-pro-2l-white
Osprey heeft ook speciale fiets rugzakken
Met wat hulp hier om de maat in te schatten heb ik deze Unibike gekocht in 53cm. Past perfect.Foxhill schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:32:
Na wat lezen meld ik mij hier ook. Zelf heb ik een fietsenwinkel in elektrische fietsen. De meeste tijd op Tweakers spendeer ik dan ook in het grote elektrische fietsen topic. Nou wil ik voor mijzelf een gravel bike kopen. Ik zal er vast eens mee gaan gravelen, maar ik ga er voornamelijk een paar keer in de week mee naar werk fietsen. Is dat hier vloeken in de kerk?
Deze moet het worden in het zwart: Unibike Geos. Puur omdat ik van dit merk zelf de elektrische fietsen importeer. Dus ik vind het leuk van hun deze fiets te nemen. En hij voldoet aan mijn erg korte wensenlijstje: GRX schakel groep en hydraulische remmen.
Nou ben ik wel benieuwd wat jullie als fanaten van de fiets vinden.
Ik twijfel ook een beetje over de maat. Grappig, want in elektrisch geef ik hier mensen dagelijks advies over. Lengte 1.78m binnenbeenlengte 85cm. Andere types fietsen neem ik 53 tot 57 afhankelijk van lengte. Nu zegt de fabriek dat bij mijn lengte 51cm hoort. In elektrische fietsen heb ik dezelfde ervaring met ze: ze maken geen hoge maten en adviseren veel lager dan we in Nederland kennen. De link hierboven is in Pools, maar stack en reach staan Engels geschreven en vind je vrij onderaan.
Ben nog wel benieuwd wat jullie van de fiets vinden? Omgerekend is hij zo’n €1650. Maar als deze op de Nederlandse markt zou komen (wat niet gebeurd) zou hij hier om verschillende redenen zo’n €1800-€2000 kosten.
De fiets heeft eerst een maand of twee stil gestaan. Ik moest de kabels door stuur en frame heen trekken en vanwege een tweede winkel openen stond dat even laag op mijn prio lijst. Tot ik voor Pasen een keer heb doorgepakt.
Nu moet ik nog een helm en schoenen. Voor schoenen ga ik even naar een speciaalzaak om te passen. Helmen verkoop ik zelf, dus die bestel ik zelf.
Voor tour-, stads- en elektrische fietsen hebben helmen vrijwel altijd een extra lampje achterop. In het buitengebied met bomen waar ik woon is dat juist voor een racefiets geen overbodige luxe, maar juist racefiets helmen bieden dat nauwelijks. Ik heb Cratoni en Abus in mijn fietsenwinkels, maar die hebben zo op eerste blik geen racefiets helm met lampje. Daar verbaas ik mij over.
Zo vind ik het wel leuk toch iets nieuws te leren over fietsen door een keer een sportfiets te kopen. Terwijl ik hele dagen met elektrische fietsen bezig ben.
Onlangs deze Decathlon rugzak aangeschaft.la_fusion schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:58:
Ik zie bij genoeg filmpjes het eea voorbij komen maar zijn er vanuit de Tweakers hier aan dan wel afraders?
Wel groter dan jij zoekt wellicht, qua extra ruimte bedoel ik, voor mij heel fijn dat ik er meer in kwijt kan.
Bevalt prima, slang moet ik even inkorten nog want hangt te laag. Maar sluiting lekt niet, ondanks dat ik hem niet afsluit tijdens de rit.
Ik vind het alleen wel gedoe om hem na afloop te laten drogen. Vermoedelijk geldt dat ook voor andere varianten/merken? Als iemand daar tips voor heeft…
Ik zie niet zoveel bijzonders aan de fiets. Het is een beetje de standaard "zoveel mogelijk de GRX-groepen mixen om tot het meest voordelige te komen. RX400 remmen,RX810 derailleurs, RX600 crank en shifters, etc.Foxhill schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:45:
[...]
Met wat hulp hier om de maat in te schatten heb ik deze Unibike gekocht in 53cm. Past perfect.
Ben nog wel benieuwd wat jullie van de fiets vinden? Omgerekend is hij zo’n €1650. Maar als deze op de Nederlandse markt zou komen (wat niet gebeurd) zou hij hier om verschillende redenen zo’n €1800-€2000 kosten.
In de basis niet heel anders dan bv. de Cube Nuroad (https://www.cubestores.nl...d-race-rubyred-gloss-2025) maar die heeft wel een 12-speedRX820 derailleurs uitrusting. De Cube is dan wel aanzienlijk goedkoper.
Wat de fiets ook koste en hoe goed hij ook is: ik vind het leuk dat er in dit topic een keertje een fiets komt waar geen Cube of Canyon op staatFoxhill schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:45:
[...]
Met wat hulp hier om de maat in te schatten heb ik deze Unibike gekocht in 53cm. Past perfect.
De fiets heeft eerst een maand of twee stil gestaan. Ik moest de kabels door stuur en frame heen trekken en vanwege een tweede winkel openen stond dat even laag op mijn prio lijst. Tot ik voor Pasen een keer heb doorgepakt.
Nu moet ik nog een helm en schoenen. Voor schoenen ga ik even naar een speciaalzaak om te passen. Helmen verkoop ik zelf, dus die bestel ik zelf.
Voor tour-, stads- en elektrische fietsen hebben helmen vrijwel altijd een extra lampje achterop. In het buitengebied met bomen waar ik woon is dat juist voor een racefiets geen overbodige luxe, maar juist racefiets helmen bieden dat nauwelijks. Ik heb Cratoni en Abus in mijn fietsenwinkels, maar die hebben zo op eerste blik geen racefiets helm met lampje. Daar verbaas ik mij over.
Zo vind ik het wel leuk toch iets nieuws te leren over fietsen door een keer een sportfiets te kopen. Terwijl ik hele dagen met elektrische fietsen bezig ben.
Maar het is zeker leuk om een keer aan ander merk te zien en er komen zeker leuke fietsen uit polen.
Over je grx mix commentaar: Er is geen volledige 600 groepset. Er zijn geen 600 serie rem klauwen en er is geen 600 derrailleur. Deze mix is de enige optie als je budget 11 speed wilt. En om eerlijk te zijn bied de 800 serie niet heel veel meer over de 600 op servowave na.
[ Voor 9% gewijzigd door kaaas op 22-04-2025 09:05 ]
Verder een toffe fiets hoor. Mooie industriële uitstraling.
Even een vraagje, hoe lang doen jullie met je ketting en cassette? Ik heb de hele winter doorgetrapt en ben nu na 2500km 2 kettingen en 1 cassette verder.
[ Voor 12% gewijzigd door bwernsen op 22-04-2025 09:39 ]
Wow, dat vind ik wel erg snel. Welke groep rijd je? Mijn Sram wordt deze week compleet vervangen na ongeveer 6000km waarvan een kleine 2500 op zwift. Nou onderhoud ik het wel bovengemiddeld denk ik.Even een vraagje, hoe lang doen jullie met je ketting en cassette? Ik heb de hele winter doorgetrapt en ben nu na 2500km 2 kettingen en 1 cassette verder.
Ja snel, maar voor winter (+ gravel topic) ook niet buitengewoon extreem toch?wolterious schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:44:
[...]
Wow, dat vind ik wel erg snel. Welke groep rijd je? Mijn Sram wordt deze week compleet vervangen na ongeveer 6000km waarvan een kleine 2500 op zwift. Nou onderhoud ik het wel bovengemiddeld denk ik.
eerste ketting na 4290 km, cassette nog ok. Dit met 1x per week rijden het hele jaar door en Squirt op de ketting.bwernsen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:38:
Ik heb op mijn budgetbike een 12s GRX mix. Dat werkt echt prima. 👌🏽
Even een vraagje, hoe lang doen jullie met je ketting en cassette? Ik heb de hele winter doorgetrapt en ben nu na 2500km 2 kettingen en 1 cassette verder.
Hi Ha Hopjesvla
Cassettes slijten vrijwel niet, als je je ketting op tijd vervangt. Als je in 2500 winter-kilometers je cassette af hebt, dan gaat er iets anders mis, lijkt me.bwernsen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:38:
Ik heb op mijn budgetbike een 12s GRX mix. Dat werkt echt prima. 👌🏽
Waaruit bleek dat je cassette versleten was? Sloeg een nieuwe ketting over?
Daarom heb ik vorig jaar voor een 11-speed Orbea Terra gekozen. En het is uitwisselbaar met m'n racefiets in geval van nood.la_fusion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:21:
Sowieso slijt het hele 12 speed spul een stuk sneller dan 11 speed helaas.
Bij mijn mountainbikes heb ik naar 12 speed omgebouwd en nog spijt van. Het is lastig afstellen en de keuze in cassettes is zeer beperkt t.o.v 11-speed.
No news is bad news.
Ja. En deze heeft de kabels helemaal geïntegreerd. Maar inderdaad niet echt speciaal ofzo.kaaas schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:03:
@joker1977 Ik ben het met je eens dat het een redelijk standaard fiets is. Het enige dat deze misschien voor heeft op de cube is dat ze geen eigen merk accessoires (zadel, zadelpen enz.) gebruiken.
Maar het is zeker leuk om een keer aan ander merk te zien en er komen zeker leuke fietsen uit polen.
Over je grx mix commentaar: Er is geen volledige 600 groepset. Er zijn geen 600 serie rem klauwen en er is geen 600 derrailleur. Deze mix is de enige optie als je budget 11 speed wilt. En om eerlijk te zijn bied de 800 serie niet heel veel meer over de 600 op servowave na.
Ik wilde vooral deze omdat ik van dit merk zelf ebikes importeer. Met name Cube is in mijn winkel het elektrische fiets merk van een aantal concurrerende winkels. Dus daar heb ik minder lol in om mee te fietsen. Doet niets af aan dat het een goed prijs-kwaliteit merk is.
[ Voor 17% gewijzigd door Foxhill op 22-04-2025 13:41 ]
Ja. Van dit merk ga je geen tweede sportfiets vinden in Nederland.mhr-zip schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:01:
[...]
Wat de fiets ook koste en hoe goed hij ook is: ik vind het leuk dat er in dit topic een keertje een fiets komt waar geen Cube of Canyon op staat
Deze ervaring heb ik totaal niet en ik heb tegenwoordig alleen nog maar 12 speed in huis. Het enige waar ik last van had was een snel slijtende ketting op de MTB maar dat kwam door het bekende GX-en-lager ketting kwaliteit euvel van SRAM.la_fusion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:21:
Sowieso slijt het hele 12 speed spul een stuk sneller dan 11 speed helaas.
Verder gewoon minstens vergelijkbaar met mijn oude 11 speed spul, zeker op de racer die het meest consistente gebruik ziet.
[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 22-04-2025 14:27 ]
Back To Nature - Op de fiets door alle Nationale Parken van Nederland
ik heb sinds kort een Uswe Race 2.0.la_fusion schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:58:
Dit is een hydration pack, alleen opslag voor een telefoon of 1 gelletje.
Hij bevalt tot nu toe erg goed.
De pack is licht (230g zonder zak) en zit stevig op je rug.
Ook zit hij wat hoger speciaal om nog bij de zakken op je rug te kunnen.
I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?
In Nederland is het niet toegestaan fietsverlichting op je hoofd te dragen. Dat lijkt me een goede verklaring voor je waarneming. Bron: https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fietsFoxhill schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:45:
[...]
Oh, knipperende lampjes mag dus ook niet.DieAnder schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:47:
[...]
In Nederland is het niet toegestaan fietsverlichting op je hoofd te dragen. Dat lijkt me een goede verklaring voor je waarneming. Bron: https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets
Ik heb zelf het idee dat als ik auto rij, ik fietsers met knipperende achterlichten beter zie dan altijd aan.
In Nederland moet je "verboden" altijd ruim zienDieAnder schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:47:
[...]
In Nederland is het niet toegestaan fietsverlichting op je hoofd te dragen. Dat lijkt me een goede verklaring voor je waarneming. Bron: https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets
Ik lees het altijd zo: dit wordt niet gezien als adequate nachtrij verlichting.
Wat ik wel grappig vond om te lezen is dat zo'n hardloopvestje dus wel gezien wordt als adequate verlichting.
Gebruik even de zoekfunctie in dit topic.Danjel schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:20:
[...]
Oh, knipperende lampjes mag dus ook niet.
Ik heb zelf het idee dat als ik auto rij, ik fietsers met knipperende achterlichten beter zie dan altijd aan.
Geen nieuwe discussie in het topic vandaag aub.
Ik herhaal, graag geen nieuwe discussie.
mhr-zip schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:25:
[...]
Gebruik even de zoekfunctie in dit topic.
Geen nieuwe discussie in het topic vandaag aub.
Ik herhaal, graag geen nieuwe discussie.

Ik heb nog van die hysterische kerstlampjes op batterijen van de action. Die mag ik dus ook niet om mijn fiets heen wikkelen?
Zolang je er hier geen discussie over maakt, van mij mag alles.Danjel schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:33:
[...]
![]()
Ik heb nog van die hysterische kerstlampjes op batterijen van de action. Die mag ik dus ook niet om mijn fiets heen wikkelen?
En, al een keuze kunnen maken? Ben wel benieuwd. Ik had bijna de DT Swiss GR 1600 gekocht, maar overweeg nu ook sterk de Ere Research Tenaci G40. Mijn zoektocht begon ook met alu, mede omdat ik vond dat mijn gebruik geen carbon verdiende. Maar nu overweeg ik mezelf toch te trakteren.bwernsen schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:04:
Ik heb als 1e fiets eind september een Sensa Modena gravelbike gekocht. Niet heel licht, maar wel met een prima GRX groepset. En sindsdien heb ik elke week 2-3x gefietst en ben ik wel aardig verkocht. Ik ben begonnen langzaam de boel te upgraden naar mijn gading.
Een van de dingen waar ik niet zo tevreden mee ben zijn de wielen. Ze lopen niet bijzonder soepel, zijn niet heel stijf en ik heb nu al voor de 3e keer een slag in de wielen. Zowel voor als achter. En dan heb ik echt niks ruigs gedaan.
Ik ben me dus aan het oriënteren op iets anders. Aangezien ik pas net ben begonnen met fietsen heb ik nog geen ervaring met verschillende wielen. Ik twijfel nog tussen alu of carbon velgen, het blijft een entry bike natuurlijk. Budget 500-700 euro ongeveer.
Belangrijkste eigenschappen. Ik ben 90 kilo, heb stevige poten en naast op het asfalt cruisen, is in het bos spelen belangrijk. Ik wil graag wielen die dat een beetje fatsoenlijk kunnen verstouwen.
Op de shortlist heb ik staan:
- Ere Research - Tenaci GX23s. Alu velgen, 26mm interne velgbreedte, 1600gr. Lijken legit, maar weinig reviews over te vinden. 500 euro (inclusief set 40mm banden en set om tubeloos te rijden)
- DT Swiss GR 1600s. Alu velg, 24mm interne velgbreedte. 1750gr. Voorbereid op tubeless te rijden. 500 euro. Lijken een veilige keuze, maar weinig spannend.
- Scope R2.O Carbon Gravel wielen. hookless, 25mm interne velgbreedte, 1366gr. 700 euro. Lijken ook nice, maar weinig over te vinden.
- Setje carbon Elite Wheels SLR GRAVEL wielset 25mm interne velgbreedte, 1600gr 600euro ongeveer inclusief transport.
Welke zouden jullie kiezen, of welk alternatief zou je willen aandragen?
Het zijn maatwerkwielen geworden. Alu 25mm brede velgen, 28 en 32 aero spaken en DT Swiss naaf. Écht een wereld van verschil met de oude meuk. Exclusief nieuwe banden, cassette en remschijven ongeveer 600 euro.wolterious schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:34:
[...]
En, al een keuze kunnen maken? Ben wel benieuwd. Ik had bijna de DT Swiss GR 1600 gekocht, maar overweeg nu ook sterk de Ere Research Tenaci G40. Mijn zoektocht begon ook met alu, mede omdat ik vond dat mijn gebruik geen carbon verdiende. Maar nu overweeg ik mezelf toch te trakteren.
:strip_exif()/f/image/dvqx93UZnhhwL5R03bLjVHBV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NIIj9XenELPhREsFua1oc5TH.jpg?f=fotoalbum_large)
Wist ik niet. Bedankt. Verklaart niet waarom bij niet-race helmen die lampjes wel bijna standaard zijn. Bij dezelfde merken. Maar dat zal dan wel met (markt)vraag of met gewicht te maken hebben.DieAnder schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:47:
[...]
Het word denk ik een Cratoni C-Vento met de los te bijbestellen passende lamp. Naast goede oplaadbare Sigma lampen op de fiets.
Ik ben niet zo bang voor een boete voor tevéél licht. Op mijn dagelijkse woon-werk rit op landweg met bomen zie ik regelmatig hoe slecht een fietser met klein lampje zichtbaar is.
Het valt me op hoeveel accessoires je bij een racefiets nodig hebt, ten opzichte van de elektrische fiets waar je teller, licht, pedalen, etc al dik in orde zijn.
Fietshelm voor de recreatieve fietser (met of zonder lampje): € 15-30; een racefietshelm levert het vijf tot tienvoudige op.Foxhill schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:06:
[...]
[..]
Het valt me op hoeveel accessoires je bij een racefiets nodig hebt, ten opzichte van de elektrische fiets waar je teller, licht, pedalen, etc al dik in orde zijn.
Met knipperende lichten kun je afstanden niet goed inschatten. Bij nachtfietstochten zijn ze verboten voor de deelnemers.Danjel schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:20:
[...]
Oh, knipperende lampjes mag dus ook niet.
Het verbod op spaakreflectoren snap ik niet. Iemand die het wel snapt?
Waarschijnlijk worden hiermee niet de reflectoren bedoeld die je tussen 2 spaken bevestigd, maar de reflecterende buisjes / hoesjes die je over de spaken monteert (in de lengterichting van de spaak).Hencksch schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:24:
[...]
Met knipperende lichten kun je afstanden niet goed inschatten. Bij nachtfietstochten zijn ze verboten voor de deelnemers.
Het verbod op spaakreflectoren snap ik niet. Iemand die het wel snapt?
In mijn ervaring vallen die knipperende lampjes wel goed op maar het inschatten van snelheid en richting is veel lastiger dan bij een altijd-aan lampje. Zeker in het donker bij druk verkeer met veel andere lichtjes die allemaal ergens anders heen gaan vind ik knipperende lampjes al snel onduidelijk.Danjel schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:20:
[...]
https://www.campagnolo.com/nl-en/levante/WWGLEVANTE.html
https://www.specialized.c...004&searchText=30021-4900
Maar las net het volgende, ASTM Categorie 2
Geschikt voor gebruik op wegen, verharde zandpaden en grindpaden (op toer- en crosscountryfietsen) met sprongen tot 15 cm hoog. Nu zijn jumps maken met mijn Grizl niet echt mijn ding
Ik kan helaas niet achterhalen wat de ASTM categorie van de Roval Terra C is. Nog wat gegevens, mijn eigen gewicht is +/- 93 kg, gewicht Grizl +/- 10 kg. Rij momenteel met Thunder Burt's 2.1 (Speed/Super/Race) banden: druk is 1.8 voor, achter 1.9 bar.
DT Swiss naven zijn ook gelijk te krijgen met meer dan 24 spaken, ook wel lekker met "hoge" terrein gewichtDDX schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:41:
Ik zou persoonlijk kijken naar wielen met dt swiss ratchet naven, makkelijker te onderhouden en betere afdichting dan campagnolo naven.
Ik weeg hetzelfde, ik mag het zeggen
En dan kan je een carbonvelg kiezen welke lekker breed intern is. Ik zou anno 2025 minimaal voor 25 mm intern gaan.
De Campa wielen hebben een eigen proprietaire lockring voor de schijven. Als hier iets mee is, wordt het zoeken naar een snelle vervanging.cosmos81 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:23:
Wil mezelf ook eens gaan trakteren op een setje, carbon wielen, aangezien ik het meeste met mijn Grizl off-road rij inclusief banden met een breedte van 45 t/m 50 mm lijkt mij een velghoogte van zo'n +/- 30 meer op zijn plaats dan bv 40 mm en hoger. Kwam deze twee sets tegen, Campagnolo Levante en de Specialized Roval Terra C. De wielset van Campa heeft mijn voorkeur, mede vanwege de looks en mede ook omdat deze mijn inziens wat meer geschikt zouden zijn voor mijn voorkeur in banden breedte.
Geschikt voor gebruik op wegen, verharde zandpaden en grindpaden (op toer- en crosscountryfietsen) met sprongen tot 15 cm hoog. Nu zijn jumps maken met mijn Grizl niet echt mijn dingMaar hoe zit dat bijvoorbeeld met diepere kuilen en dergelijke ?
Ik kan helaas niet achterhalen wat de ASTM categorie van de Roval Terra C is. Nog wat gegevens, mijn eigen gewicht is +/- 93 kg, gewicht Grizl +/- 10 kg. Rij momenteel met Thunder Burt's 2.1 (Speed/Super/Race) banden: druk is 1.8 voor, achter 1.9 bar.
De naven hebben een preload systeem. Als je niet weet wat je doet, zijn je lagers veel sneller dan normaal op.
Mooi zijn ze zeker.
Even een paar dingen om over na te denken.
De Rovals zijn te duur voor wat je krijgt. Voor minder geld kun je ook een set met de DT350 naven op maat laten maken bij iedere wielbouwer in NL of BE.
De Rovals hebben 24 spaken voor en achter. Voor iemand van jouw gewicht en met het doel gravel, is dit een potentiële issue qua spaak problemen.
Ik ben nieuw hier en heb niet alle duizend pagina's historieën door kunnen nemen. Wat is de rode draad daarvan over de rode lampjes met knipperfuncties?mhr-zip schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:41:
Staan we hier toch weer bij de geboorte van knipperende lampjes discussie 499.
80 verschillende kampen.Hencksch schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:26:
[...]
Ik ben nieuw hier en heb niet alle duizend pagina's historieën door kunnen nemen. Wat is de rode draad daarvan over de rode lampjes met knipperfuncties?
Van zelfbenoemd moraalridder tot bepaal ik lekker zelluf.
Ik zal ze niet laten knipperen. Dan hoeven we er ook geen discussie over te hebbenmhr-zip schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:41:
Staan we hier toch weer bij de geboorte van knipperende lampjes discussie 499.
Verder kun je voor dat geld zeker iets vergelijkbaars custom laten maken met generieke onderdelen, wat het langdurige plezier en onderhoud een stuk aangenamer en betaalbaar maakt. Plus je hebt het voordeel dat je de wielen kunt afstemmen op je gewicht en gebruik.
[ Voor 48% gewijzigd door kaaas op 24-04-2025 18:53 ]
Gelukkig is het geen issue in Belgiëmhr-zip schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:41:
[...]
80 verschillende kampen.
Van zelfbenoemd moraalridder tot bepaal ik lekker zelluf.

Ik ken(de) de andere regels over reflectoren enzo overigens niet. In België ook niet overigens. Is het toch weer ergens goed voor. Zou daar iemand ooit een boete voor hebben gehad? Ongetwijfeld, maar ik ken persoonlijk niemand.
Ik zal maar even in het midden laten in welk kamp ik zit. Al weet ik regelmatig ook niet precies in welk land ik fiets. Het loopt hier nogal door elkaar, maar als het bottert is het vaak wel België.
Maar strikt genomen hebben we een probleem door hoe een racefiets wordt gedefinieerd:
Maar ik denk niet dat je met 28mm banden in de praktijk eigenlijk in de problemen gaat komenHet verkeersreglement definieert een racefiets als een fiets met een racestuur en banden met een doorsnede van ten hoogste 2,5 cm die geen bagagedrager achteraan hebben.
Gravelfietsen vallen trouwens mooi onder de voorwaarden voor "terreinfiets", zolang je niet gaat bikepacken:
Bron: https://www.vlaanderen.be...-uitrusting-voor-de-fietsHet verkeersreglement definieert een terreinfiets als een fiets met minstens twee versnellingen die vanaf het stuur bediend worden, banden met een minimumdoorsnede van 38 mm voor wielen met een diameter van 65 cm, of een minimumdoorsnede van 32 mm voor wielen met een diameter van 70 cm, geen bagagedrager achteraan.
Weetje van de dag: voor een vouwfiets gelden dezelfde uitzonderingen als een racefiets of terreinfiets, en heb je maar 1 goed functionerende rem nodig
Mochten mensen geïnteresseerd zijn, dan zal ik de komende dagen proberen wat te delen.
/f/image/DPym0gs4QqaaHq5J4tnvPLeB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Sosua op 25-04-2025 10:28 ]
psn: NL-SosuA-
Ach ja tuurlijk, had die foto's niet aan jouw andere post gelinkt. Mooie upgrade voor een nette prijs! Lekker sterk ook met het aantal spaken, daar kan je nog wel 's wst bikepacktassen aan hangen. Veel plezier ervan!bwernsen schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:07:
[...]
Het zijn maatwerkwielen geworden. Alu 25mm brede velgen, 28 en 32 aero spaken en DT Swiss naaf. Écht een wereld van verschil met de oude meuk. Exclusief nieuwe banden, cassette en remschijven ongeveer 600 euro.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gaaf om te zien, wellicht komend jaar wat van de routes verkennen op m'n nieuwe gravel fiets. Ken veel plekken wel maar was altijd gevonden aan asfalt. Rondom Girona is genoeg te beleven op de fiets. Mocht je tips willen om ergens lekker te eten let me know. Ik zit over 2 weken weer in de regio.Sosua schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:29:
Vandaag naar Spanje voor de Traka360! Beetje verkennen van de route.
Mochten mensen geïnteresseerd zijn, dan zal ik de komende dagen proberen wat te delen.[Afbeelding]
Succes!
Welke benodigdheden heb je besteld?
Het valt mij wel op dat je hoods ver naar voren hangen en niet horizontaal/recht op je stuur zitten. Of lijkt dat maar zo?
BH is Baskisch en er zijn dealers in NL.Danjel schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:15:
Mooi ding. Ik heb nog nooit van dit merk gehoord. Hun website is in ponden. Heb je deze in NL besteld of zelf geïmporteerd?
Het valt mij wel op dat je hoods ver naar voren hangen en niet horizontaal/recht op je stuur zitten. Of lijkt dat maar zo?
Schoenen, broek, helm, wat spul voor onderhoud, frametas, slot, verlichting.Impstoker schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:46:
Nice! Lekkere kleur!
Welke benodigdheden heb je besteld?
Moest even opzoeken wat je bedoelde met hoods, de remklauwsteunen zeg maarDanjel schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:15:
Mooi ding. Ik heb nog nooit van dit merk gehoord. Hun website is in ponden. Heb je deze in NL besteld of zelf geïmporteerd?
Volgens mij valt het wel mee?
:strip_exif()/f/image/SmacuGEdNDz3X1Ko5uOS6nYJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb hem inderdaad bij een lokale dealer gehaald hier.
Ik zit er ook over een paar weken. Kom maar door met die tips!;)mr.DJ95 schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:01:
[...]
Gaaf om te zien, wellicht komend jaar wat van de routes verkennen op m'n nieuwe gravel fiets. Ken veel plekken wel maar was altijd gevonden aan asfalt. Rondom Girona is genoeg te beleven op de fiets. Mocht je tips willen om ergens lekker te eten let me know. Ik zit over 2 weken weer in de regio.
Succes!
Centrum Girona: La Fabrica Girona, typisch wieler cafe ideaal voor ontbijt/lunch en koffie. Kan erg druk zijn. Ook de Velodrom winkel is een aanrader. Hebben vaak wel leuke spullen.Koenbr schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 06:50:
[...]
Ik zit er ook over een paar weken. Kom maar door met die tips!;)
Kust bij Begur/Pals: La Pizzeta, heerlijk avond eten mocht je in de buurt zijn en een ritje langs de kust willen maken.
Verder is Roses wel leuk als je een dagje over hebt, goed te combineren met het dorp van Dali: Cadaqués
Mocht je nog ruimte in je kofferbak hebben voor wijn kan ik Mas Oller aanbevelen in Empordà.
Succes!
[ Voor 5% gewijzigd door mr.DJ95 op 29-04-2025 09:38 ]
Beetje late reactie, maar ik heb zo'n setje Rovals. In de aanbieding gekocht voor €800, dus adviesprijs zou ik er zeker niet voor betalen. Ik gebruik ze nu in de racefiets en dat bevalt prima.cosmos81 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:23:
Wil mezelf ook eens gaan trakteren op een setje, carbon wielen, aangezien ik het meeste met mijn Grizl off-road rij inclusief banden met een breedte van 45 t/m 50 mm lijkt mij een velghoogte van zo'n +/- 30 meer op zijn plaats dan bv 40 mm en hoger. Kwam deze twee sets tegen, Campagnolo Levante en de Specialized Roval Terra C. De wielset van Campa heeft mijn voorkeur, mede vanwege de looks en mede ook omdat deze mijn inziens wat meer geschikt zouden zijn voor mijn voorkeur in banden breedte.
Geschikt voor gebruik op wegen, verharde zandpaden en grindpaden (op toer- en crosscountryfietsen) met sprongen tot 15 cm hoog. Nu zijn jumps maken met mijn Grizl niet echt mijn dingMaar hoe zit dat bijvoorbeeld met diepere kuilen en dergelijke ?
Hij wil.
Topper. Dankje! We gaan er twee dagen gravellen (waarschijnlijk ritjes van 60km elke dag, aangezien mijn vriendin in opbouw is). Ik ga zelf daarnaast nog twee dagen op de racert. Zin in!mr.DJ95 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:35:
[...]
Centrum Girona: La Fabrica Girona, typisch wieler cafe ideaal voor ontbijt/lunch en koffie. Kan erg druk zijn. Ook de Velodrom winkel is een aanrader. Hebben vaak wel leuke spullen.
Kust bij Begur/Pals: La Pizzeta, heerlijk avond eten mocht je in de buurt zijn en een ritje langs de kust willen maken.
Verder is Roses wel leuk als je een dagje over hebt, goed te combineren met het dorp van Dali: Cadaqués
Mocht je nog ruimte in je kofferbak hebben voor wijn kan ik Mas Oller aanbevelen in Empordà.![]()
Succes!
Dan kan ik de Hincapie loop als (niet gravel) route aanraden. @Requiem19 heeft hem is direct paraat voor je, hoewel hij hem uit zijn hoofd rijdt tegenwoordig lijkt me!Koenbr schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:39:
[...]
Topper. Dankje! We gaan er twee dagen gravellen (waarschijnlijk ritjes van 60km elke dag, aangezien mijn vriendin in opbouw is). Ik ga zelf daarnaast nog twee dagen op de racert. Zin in!