Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 72 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23:54
Noutie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Je hebt er last van bij snelheden onder circa 4 km/u. Keren of draaien op hele hele korte bochtjes. Dan moet je even je voet losmaken. Bij kleinere fietsen heeft iedereen die zijn/haar schoenplaatjes goed heeft staan iets van toe overlap op een gravelbike.

Mocht het je storen, dan moet je je schoenplaatjes naar voren zetten (knieën naar de klote) of kleinere wielen steken.
Schoenplaatjes zijn inderdaad juist naar achteren gezet en crank is ook wat korter dan ik voorheen had op basis van een bikefit, waarop ook deze fiets is besteld.
Al had dit alles geen effect gehad op toe overlap, moet zeggen dat ik het alleen nog gemerkt heb bij stoplichten etc maar heb dan ook nog geen heftige (zover dat kan in NL) gravel gereden ermee.
Verder zit de fiets dus ook als gegoten en een grotere framemaat had dit niet voorkomen bij dit merk (Basso), het was echter voor mij een nieuw begrip dus dacht even peilen hoe er hier mee omgegaan wordt in de "community".

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Ik merk het alleen als bij een stoplicht ofzo.
Tijdens het fietsen nooit last van.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:04
Noutie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Fiets je zelf? Je kan bij een fiets je stuur helemaal niet omgooien, dan lig je sowieso.

Je hebt er last van bij snelheden onder circa 4 km/u. Keren of draaien op hele hele korte bochtjes. Dan moet je even je voet losmaken. Bij kleinere fietsen heeft iedereen die zijn/haar schoenplaatjes goed heeft staan iets van toe overlap op een gravelbike.

Mocht het je storen, dan moet je je schoenplaatjes naar voren zetten (knieën naar de klote) of kleinere wielen steken.
Ik ondervind er (op de racefiets) vooral last van in de buurt van verkeerslichten, vanwege de lage snelheid aldaar. (Het monteren van spatborden helpt ook niet bepaald... :P )
Wanneer je dus aan komt bij, of weg rijd bij een verkeerslicht is je snelheid erg laag, en moet je nog wel eens corrigeren. Kan me voorstellen dat dat op technische passages ook mis kan gaan bij gravelen. Veel gravelbikes hebben een langere bovenbuis en kortere stuurpen, al dan niet in combinatie met een flauwere stuurhoek: dat helpt niet alleen voor de stabiliteit, maar een bijkomend voordeel is verminderde 'toe overlap'.

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-01 19:54
Hoe gaan de voorbereidingen voor de mede Traka360 rijders? Zit zelf inmiddels wat extra uurtjes op zwift om de hoogtemeters te maken. Ook de fiets iets aanpassen (inserts in de velgen etc). Wellicht maximale breedte qua banden voor het frame. Stuurtje is al sowieso breed. Dropper doet het nog goed. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmtQciQqny8_ub0yCzcuXhdWG2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeV0RwDmKrcNpD61ebmOfuZn.jpg?f=fotoalbum_largeGa zelf rond 25 April richting de costa om een beetje te verkennen. Sowieso is er op 1 mei een technische inspectie.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-01 15:36
Sosua schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:36:
Ook de fiets iets aanpassen (inserts in de velgen etc).
Welk voordeel gaan die jou brengen denk je?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Sosua
mhr-zip schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:47:
[...]

Welk voordeel gaan die jou brengen denk je?
Bescherming van een duur Roval velgensetje. Wat vele voorgangers door schade en schande wel en of niet hadden. Je leest dat men toch wel regelmatig stuk hebben gereden. Het gaat mij niet om tijd/prestatie. Het gaat mij meer om het uitrijden. Wat al een ding opzich is met 360km.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:51

Kluus

Gang is alles

@Sosua Dropper is wel fijn op de gravel met veel afdalen denk ik. Wat voor remote heb je hiervoor (ivm drop-bar)?

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 20-03-2025 14:07 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
Ik denk dat we allemaal alvast kunnen beginnen met mentaal afscheid te nemen van Komoot...

https://www.dcrainmaker.c...s-this-wont-end-well.html

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:18
Geen goed nieuws, maar hij had Strava ook al dood verklaard en begraven na de laatste wijzigingen, dus ik wacht het wel even af.

Hij wil.

• 418O2
klaaas schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:02:
Geen goed nieuws, maar hij had Strava ook al dood verklaard en begraven na de laatste wijzigingen, dus ik wacht het wel even af.
Als je ziet hoe het de bedrijven is vergaan die die toko hiervoor heeft overgenomen...

En ik zag wat insider info en het is nu al een slachtveld

• klaaas
O, dat het voor de direct betrokkenen k*t is of kan worden geloof ik direct. De vraag is alleen of Komoot daardoor een platform wordt dat voor ons niet meer interessant is en waar we 'mentaal afscheid' van moeten nemen. Het is kloten dat ons geld naar aandeelhouders gaat i.p.v. naar enthousiaste en betrokken eigenaren, maar ja, kapitalisme en zo...

Hij wil.

• 418O2
klaaas schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:51:
O, dat het voor de direct betrokkenen k*t is of kan worden geloof ik direct. De vraag is alleen of Komoot daardoor een platform wordt dat voor ons niet meer interessant is en waar we 'mentaal afscheid' van moeten nemen. Het is kloten dat ons geld naar aandeelhouders gaat i.p.v. naar enthousiaste en betrokken eigenaren, maar ja, kapitalisme en zo...
als je op de eerste dag al significant veel mensen eruit gaat werken dan beloofd dat weinig goeds imo

Het "probleem" is deels dat de eigenaren gewoon gecashed hebben. Gewoon het hoogste bod gepakt en de groetjes

[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 21-03-2025 11:58 ]

• guapper
klaaas schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:51:
Ligt er ook aan wat je doet op Komoot.
Ik gebruik het alleen om mijn route te plannen; heb daarvoor ook een world map aangeschaft.
Als ik het goed gelezen heb, kan ik dat blijven doen, dus verandert er weinig wat dat betreft.

Voor de werknemers ziet het er somber uit.

• klaaas
418O2 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:58:
[...]

als je op de eerste dag al significant veel mensen eruit gaat werken dan beloofd dat weinig goeds imo

Het "probleem" is deels dat de eigenaren gewoon gecashed hebben. Gewoon het hoogste bod gepakt en de groetjes
Rainmaker noemt zelf Evernote als voorbeeld waarbij dat ook gebeurde en waarbij er daarna toch nog geïnnoveerd werd. Om nu op dag 1 al te concluderen dat het niks gaat worden is me gewoon te overhaast. Maar dat de voortekenen niet goed zijn ben ik zeker met je eens. En ja, we worden gewoon genaaid door de (voormalige) eigenaren.

Hij wil.

• klaaas
guapper schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:02:
[...]

Ik gebruik het alleen om mijn route te plannen; heb daarvoor ook een world map aangeschaft.
Als ik het goed gelezen heb, kan ik dat blijven doen, dus verandert er weinig wat dat betreft.
Totdat ze dat ook veranderen ;) Maar ja, dat is nou eenmaal inherent aan het systeem. Gratis is een illusie. Alleen in het echte leven werkt dat. Gewoon op je fiets stappen en lekker genieten.

Hij wil.

• 418O2
guapper schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:02:
[...]

Voor de werknemers ziet het er somber uit.
Sync naar garmin wordt echter een premium feature. Zo zullen er wel meer volgen en de prijs van premium zal ook wel niet zakken.

Ik zie het aan, heb er weinig fiducie in.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:06
418O2 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:13:
[...]

Sync naar garmin wordt echter een premium feature. Zo zullen er wel meer volgen en de prijs van premium zal ook wel niet zakken.

Ik zie het aan, heb er weinig fiducie in.
zolang je de gpx kan downloaden valt daar ook prima mee omheen te werken

Hi Ha Hopjesvla

• 418O2
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:39:
[...]

zolang je de gpx kan downloaden valt daar ook prima mee omheen te werken
Kan ook de Hek en Steg weer meenemen... :P We gaan het zien, hopelijk valt het mee

in other news: https://www.velozine.nl/n...met-kingpin-achtervering/

Geen fan van Carbon, maar dit is wel een heet apparaat

Afbeeldingslocatie: https://www.velozine.nl/wp-content/uploads/2025/03/Cannondale_2025_Topstone_LP6.jpg

• guapper
418O2 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Kan ook de Hek en Steg weer meenemen... :P We gaan het zien, hopelijk valt het mee

in other news: https://www.velozine.nl/n...met-kingpin-achtervering/

Geen fan van Carbon, maar dit is wel een heet apparaat

[Afbeelding]
Ziet er leuk uit inderdaad, maar als ik naar de opgegeven gewichten kijk, zijn ze niet van carbon maar gietijzer.

• 418O2
guapper schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:59:
[...]

Ziet er leuk uit inderdaad, maar als ik naar de opgegeven gewichten kijk, zijn ze niet van carbon maar gietijzer.
10kg is niet heel gek toch?

• guapper
418O2 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:01:
[...]

10kg is niet heel gek toch?
10,2 kg (1by) / 10,4 kg (2x) voor een ongeveerde fiets met grx lijkt mij ongeveer 1000 gram meer dan nodig? Dat gewicht past meer bij een fiets met metalen frame.

[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 21-03-2025 15:14 ]

• 418O2
guapper schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:11:
[...]

10,2 kg (1by) / 10,4 kg (2x) voor een ongeveerde fiets met grx lijkt mij ongeveer 1000 gram meer dan nodig? Dat gewicht past meer bij een fiets met metalen frame.
Ook met zulke dikke banden? Dat veersysteem achter zal ook wel wat wegen

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-01 18:05
Danjel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:05:
[...]

Het lijkt me in een noodgeval toch wel gevaarlijk als je je stuur moet omgooien en je voet in de weg zit hoor. Hoe goed je techniek ook is. Op snelheid draai je niet zover aan je stuur, maar op langzame stukjes mogelijk wel.
Dat gaat helemaal vanzelf. Op mijn criteriumfiets heb ik een vrij grote toe overlap. Daar merk je helemaal niets van, omdat iedere fietser met z'n gewicht stuurt en niet door aan het stuur te draaien. Enige wat je niet moet doen is bij bijna stilstand met je pedalen in de stand kwart-voor-drie een haakse bocht te maken. Da's alles.

• 418O2
Als je je stuur in een noodgeval omgooit lig je op je bek waarschijnlijk, enige situatie waarin dat niet fout gaat is als je inderdaad toch al bijna stil staat. Dan kan je beter gewoon echt stil gaan staan.

Ik keek tijdens mijn rit even, volgens mij heb in ook overlap, maar daar heb ik echt nooit last van gehad. Not even close

• JRBosma
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-03-2025
Wellicht interessant voor alle Gravelaars

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Zz5Xy91C/1-2.png

🔥Op 5 juli 2025 verandert Harkema in een waar strijdtoneel! Kies jouw route: 33, 66 of 99 km
MTB of 80 of 125 km gravel.

Verwacht kermisattracties, loodzware paden en een
onvergetelijke afterparty op Hell’s Plaza.

🎟️Beperkte inschrijvingen beschikbaar!
Schrijf je NU in en verzeker jezelf van een startplek.

Mis deze legendarische tocht niet!

🔗Inschrijven via: www.dehelvanharkema.nl (Of via de Fietssport app)

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb er op de grizl alleen last van met spatborden. Dit heb ik opgelost door bijna de hele winter niet te fietsen ;)

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-01 07:26
JRBosma schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:57:
Wellicht interessant voor alle Gravelaars

[Afbeelding]

🔥Op 5 juli 2025 verandert Harkema in een waar strijdtoneel! Kies jouw route: 33, 66 of 99 km
MTB of 80 of 125 km gravel.

Verwacht kermisattracties, loodzware paden en een
onvergetelijke afterparty op Hell’s Plaza.

🎟️Beperkte inschrijvingen beschikbaar!
Schrijf je NU in en verzeker jezelf van een startplek.

Mis deze legendarische tocht niet!

🔗Inschrijven via: www.dehelvanharkema.nl (Of via de Fietssport app)
2 jaar geleden gereden, leuken route, mooi evenement! Aanrader voor de recreatieve gravelaar!

• danny1909
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Dacht een lekker stuk te fietsen vandaag, dat liep even anders.

Op een brug lagen ineens enorme stukken glas en ik reed dus ook lek met een snee van zon 2 cm in de buitenband.

Nu komt het, ik krijg ineens met geen mogelijkheid mijn steekas eruit, de inbus draait niet dol maar er is gewoon geen beweging in te krijgen. Ik snap het totaal niet, want ik heb van de week mijn fiets nog schoon gemaakt en het wiel gewoon normaal vastgezet niets vreemds.

De afspraak bij mijn vaste bikeshop is al gemaakt voor aanstaande dinsdag maar ik dacht wellicht heeft iemand hier een idee om zelf even makkelijk na te kijken.

• Hencksch
Is de as vast gerot/geroest? Dan zou een beetje kruipspul (WD40 of Teflon of Olie) kunnen helpen.

Voor m'n eigen fietsen heb ik alle steekassen met inbus vervangen door steekassen met ouderwetsche uitvalnaafhendels. Een stuk makkelijker en kan onderweegs ook met de blote hand geopend worden.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:31
Als je altijd netjes montage pasta gebruikt en niet als een gorilla aan je sleutels trekt dan moet het gewoon los komen

• danny1909
Ik snap er geen r**t van, fiets is namelijk paar maandjes oud. We gaan het dinsdag wel horen.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-01 19:49
danny1909 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:50:
Ik snap er geen r**t van, fiets is namelijk paar maandjes oud. We gaan het dinsdag wel horen.
Voor of achterwiel? In geval van je achterwiel.. ben je niet mogelijk je achterpat los aan het draaien en moet je je steekas aan de andere zijde eruit halen?

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-01 20:42
@la_fusion ik gok inderdaad een steekas met een hex gat aan beide kanten. Super irritant als je niet oplet zit je hem alleen maar strakker te draaien omdat je aan (meestal) de rechterkant van de as zit te draaien

• danny1909
la_fusion schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:12:
[...]

Voor of achterwiel? In geval van je achterwiel.. ben je niet mogelijk je achterpat los aan het draaien en moet je je steekas aan de andere zijde eruit halen?
Nee, heb ff op eerdere fotos gekeken en aan de pad kant staat een 25Nm en draairichting en dat is nog steeds het geval.

• kaaas
25 nm is best veel. Die van mij hebben 10nm nodig

• Kluus

Kluus

Gang is alles

kaaas schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:42:
25 nm is best veel. Die van mij hebben 10nm nodig
25nm is inderdaad het moment waarmee een udh adapter/pat vast zit op het frame aan de derailleur kant. Die moet je dus niet hebben voor de steekas.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=128006&w=760&h=570

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 24-03-2025 20:02 ]

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:00
danny1909 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:11:
[...]

Nee, heb ff op eerdere fotos gekeken en aan de pad kant staat een 25Nm en draairichting en dat is nog steeds het geval.
Domme vraag wellicht, maar ziet die 25Nm niet op de bus zelf en niet op de as? En wat is de draairichting dan?

Op mijn Canyon lijkt de draairichting rechts te zijn om los te draaien, maar dat is de bus en niet de as. De as is gewoon links is los.

Weet je zeker dat je de goede kant op draait?

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-01 19:22
Kluus schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:00:
[...]

25nm is inderdaad het moment waarmee een udh adapter/pat vast zit op het frame aan de derailleur kant. Die moet je dus niet hebben voor de steekas.

[Afbeelding]
En als je die UDH-pat netjes op moment wil zetten, dan kan je weer gereedschap erbij gaan kopen }:|. De meeste momentsleutels werken niet linksom.

Correctie, de mijne niet. Er zijn er veel die ook linksom werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Noutie op 24-03-2025 21:12 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Noutie schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:07:
[...]

En als je die UDH-pat netjes op moment wil zetten, dan kan je weer gereedschap erbij gaan kopen }:|. De meeste momentsleutels werken niet linksom.

Correctie, de mijne niet. Er zijn er veel die ook linksom werken.
Ik heb er een die wel linksom gaat maar niet tot 25nm. ;) Achja alles vanaf 25nm zie ik gewoon als “goed vast”, dus dan maar zonder momentsleutel…

Edit: overigens net wel de linksdraaiende functionaliteit nodig gehad bij het servicen van mijn Assioma Duo pedaaltjes. Op zich toch wel handig dus!

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 25-03-2025 14:04 ]

• Sosua
Kluus schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:06:
@Sosua Dropper is wel fijn op de gravel met veel afdalen denk ik. Wat voor remote heb je hiervoor (ivm drop-bar)?
Beetje laat, maar werkt prima zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nv-CIlej05XooKIz1xDYPOg3Vow=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9oPyFFXE2pRd2t2ocruuSAN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtyHt4bh-m_Wm_SturSy_xSNLTg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YScJzpfuQr4ec3TQuvoDofrf.jpg?f=fotoalbum_tile

• danny1909
danny1909 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:30:
Dacht een lekker stuk te fietsen vandaag, dat liep even anders.

Op een brug lagen ineens enorme stukken glas en ik reed dus ook lek met een snee van zon 2 cm in de buitenband.

Nu komt het, ik krijg ineens met geen mogelijkheid mijn steekas eruit, de inbus draait niet dol maar er is gewoon geen beweging in te krijgen. Ik snap het totaal niet, want ik heb van de week mijn fiets nog schoon gemaakt en het wiel gewoon normaal vastgezet niets vreemds.

De afspraak bij mijn vaste bikeshop is al gemaakt voor aanstaande dinsdag maar ik dacht wellicht heeft iemand hier een idee om zelf even makkelijk na te kijken.
Nou hij is los, schade: nieuwe steekas en nieuwe derailleur pad nodig. De moer in de pad blijft draaien en stopt niet. Ik heb het nog niet gezien en snap het niet helemaal maar ook al doorgegeven aan Rose zojuist.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-01 14:17
Ik meld mij even in dit topic om even wat ervaringen te horen.

Ik ben al enkele jaren een reguliere wielrenner die ook eens wil proberen om eens off-road te gaan.

Het zal vooral voor de wintermaanden zijn, of af en toe in de zomer een trail te willen fietsen.

Nu twijfel ik heel erg tussen een MTB, of een gravel fiets met een mogelijkheid voor extra brede banden (50-55mm clearance).

Doel is om wat graveltochten te fietsen en mountainbike trails hier in de regio, voor de bekenden (Twickel/Holten/Lochem/Ruurlo/Veluwe), en af en toe misschien een keer richting Limburg of Teutoburgerwald/Winterberg.

Ik wil dus eigenlijk geen 2 fietsen erbij kopen (MTB en Gravel), maar misschien wel 1 Gravel met 2 wielsets, een voor de lichtere gravel routes en een voor de mountainbike trails hier in NL.

Merk - Type is nog niet van belang, maar ik vraag me gewoon af of het mogelijk is en wat voor eigenschappen de fiets moet hebben om beide soort tochten te kunnen fietsen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:51
verstappen33 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:33:

Ik ben al enkele jaren een reguliere wielrenner die ook eens wil proberen om eens off-road te gaan.

Het zal vooral voor de wintermaanden zijn, of af en toe in de zomer een trail te willen fietsen.

Nu twijfel ik heel erg tussen een MTB, of een gravel fiets met een mogelijkheid voor extra brede banden (50-55mm clearance).

Doel is om wat graveltochten te fietsen en mountainbike trails hier in de regio, voor de bekenden (Twickel/Holten/Lochem/Ruurlo/Veluwe), en af en toe misschien een keer richting Limburg of Teutoburgerwald/Winterberg.

Ik wil dus eigenlijk geen 2 fietsen erbij kopen (MTB en Gravel), maar misschien wel 1 Gravel met 2 wielsets, een voor de lichtere gravel routes en een voor de mountainbike trails hier in NL.

Merk - Type is nog niet van belang, maar ik vraag me gewoon af of het mogelijk is en wat voor eigenschappen de fiets moet hebben om beide soort tochten te kunnen fietsen.
Nu ben ik zo'n forumgebruiker die ik normaal verfoei, maar koop gewoon 2 fietsen :*) .

Een gravelaar is met een 2e wielset prima te combineren als wegfiets. Maar een gravelaar met 2 wielsets om te dubbelen als MTB zie ik eigenlijk niet zo voor me. De banden zijn al breed, dus het gaat meer om verschillende banden dan wielen. En dan heb je in NL niet dusdanig technische parcoursen dat ie met de ene banden wel en de andere niet zou kunnen.

Ik kan de genoemde parcoursen nauwelijks, maar denk dat je beter uit bent met een snelle XC mountainbike. Daar kun je ook prima mee gravelen.

In Winterberg gaan MTBern met een gravelfiets zou ik je trouwens als beginner (of niet-gevorderde) niet aanraden.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-01 19:49
Mijn ervaring als vooral wegfietser met nu ook een gravelbike dat je best een keer een MTB parcours kunt doen met je gravelbike maar dat je er jezelf absoluut geen plezier mee doet. Ik zou dus vooral beslissen of je vooral MTB parcoursen wil doen of vooral gravel.

• KW25
  • Laatst online: 02-01 17:24

Vorig jaar een SL8, dit jaar een nieuwe fiets. Heerlijk!

Zou lekker een gravelbike halen, althans twijfel soms ook, maar in NL lijkt me een gravel vaker bruikbaar dan een MTB.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hier iemand die een (serieuze) gravelbike heel lang heeft afgehouden en daar volledig op is terug gekomen.

De afgelopen weken is de Grizl de fiets waar ik de meeste kilometers op maak. Ik gebruik ook twee wielsets, een met wegbandjes als winter/woon-werk fiets en een met 45mm pathfinders.

Met de wegbandjes kom ik prima mee met de snellere groepen waar ik normaal met de racefiets mee mee ga. Ook wanneer de anderen al op hun "goede" fiets gaan. Wel voelt de tarmac merkbaar speelser en sneller aan op de weg. Zou ik dus mijn main wegfiets kunnen missen? Nah.

Verder kan ik op de gravel wielset gewoon de lokale MTB routes in een redelijk tempo rijden. Ik kom met een hoger gemiddelde thuis dan met de MTB maar dat vertekend wel door de verbindingsstukken denk ik. PR's op de technische segmenten heb ik nog niet gereden, logisch ook. Maar ik heb op mijn achtertuin routes prima schik met de Grizl al is dat wel op een andere manier. Verder verwacht ik nooit met deze fiets de uitdagendere routes die ik regelmatig doe zoals Nijmegen en UHR te gaan rijden, dat lijkt me niet meer leuk. Dus kan ik de MTB (Epic fully) missen? Zeker niet!

Wat ik wel echt leuk vind met de Gravel en waar deze uniek in is is het rustig ontdekken van onverharde wegen in de buurt, die zijn er nog verassend veel. Dit zie ik mezelf in de eerste plaats niet doen met de Tarmac, maar ook "gravelen" met de MTB vind ik dat eigenlijk niet leuk.

Lang verhaal kort kan ik me dus vinden in het verhaal van @GerbenBK. De grizl is voor mij nu echt een manusje van alles, het is mijn:
- Winter wegfiets
- Woon-werk fiets
- Reserve wegfiets
- Reserve MTB

Maar bovenal is het gewoon een leuke toevoeging waarmee ik het gravelen meer ben gaan waarderen. Geen van deze drie fietsen zou ik op dit moment willen missen. :)

NB: voor MTB routes zit veel verschil in de banden, op mijn oude gravel reed ik met 32-35 mm en vond ik bospaden al niet te doen. Nu met 45mm gaat dat prima en vind ik MTB paden (op de vlakke maar wel natuurlijke/wortelige maashorst routes) ook nog best te doen. Dus wat dat betreft zit je al op de goede track om de optie voor lekker breedt te houden denk ik @verstappen33 .

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 26-03-2025 20:16 ]

• kaaas
Onafhankelijk van of je 1 of 2 fietsen gaat kopen zou ik altijd voor een fiets kiezen waar mtb banden in kunnen. Dan heb je een veel flexibelere setup. Zeker als je al een weg fiets hebt.

• verstappen33
Duidelijke uitleg bedankt heren.
@KW25 de Tarmac is al bijna 2 jaar oud 🤪,
Ik miste afgelopen winter gewoon het buitenspelen, collega’s en leden van de fietsclub gingen lekker door op de gravel of MTB, en ik zat op de tacx mijn workouts te doen, en af en toe een rondje buiten als de wegen het toelieten.

Ik denk dat ik dan meer plezier zal hebben met een MTB, een MTB is denk ik meer geschikter om de MTB trails te doen dan een Gravelaar.

Ik zal als ik volgende maand de wegfiets weg breng voor een beurt eens met de winkel overleggen of ik een keer een MTB mag proberen voor een dag.

• kaaas
Ik rij de meeste mtb routes in nl met de gravel fiets. Maar het hangt echt van de routes af. Boom wortels of stenen heb je meer plezier met een mtb met vering. Voor mul zand heb je brede banden nodig. Heb je vooral mooie gladde paden red je je prima met je gravel fiets.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:59
Ik heb mn racefiets niet meer aangeraakt sinds ik een gravelfiets (met wegvelgen) heb.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

kaaas schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:33:
Ik rij de meeste mtb routes in nl met de gravel fiets. Maar het hangt echt van de routes af. Boom wortels of stenen heb je meer plezier met een mtb met vering. Voor mul zand heb je brede banden nodig. Heb je vooral mooie gladde paden red je je prima met je gravel fiets.
Toch vind ik mul zand tot nu toe verrassend goed gaan ook met de gravel als ik het vergelijk met mijn MTB. Misschien is dat omdat het in de onderlaag nog niet zo mul is en snij je met de gravel iets makkelijker door de toplaag heen. OF misschien komt het omdat de gravel (in mijn geval) de noppen op het loopvlak mist en daardoor minder ingraaft?

• klaaas
Ik sluit me wel ongeveer aan bij de voorgaande sprekers: een gravelfiets is superleuk, maar niet echt een vervanger voor de MTB. Nou heeft singletracks rijden met de gravelfiets zeker z'n charmes, maar ook zeker beperkingen. Je kunt met een gravelfiets best hard over paden die er goed bij liggen, maar als de paden minder worden (wortels, remkuilen, mul, modder) loop je snel tegen de beperkingen aan. 1 van de grote voordelen van een MTB is dat je die ongeacht de omstandigheden hard over de routes kunt sturen. Dat zou voor mij, zeker als je vooral voor de winter een fiets zoekt, doorslaggevend zijn.

Hij wil.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:43:
Ik sluit me wel ongeveer aan bij de voorgaande sprekers: een gravelfiets is superleuk, maar niet echt een vervanger voor de MTB. Nou heeft singletracks rijden met de gravelfiets zeker z'n charmes, maar ook zeker beperkingen. Je kunt met een gravelfiets best hard over paden die er goed bij liggen, maar als de paden minder worden (wortels, remkuilen, mul, modder) loop je snel tegen de beperkingen aan. 1 van de grote voordelen van een MTB is dat je die ongeacht de omstandigheden hard over de routes kunt sturen. Dat zou voor mij, zeker als je vooral voor de winter een fiets zoekt, doorslaggevend zijn.
Eens, mijn positieve ervaring met de gravel op MTB routes is ook nu alles er perfect bij ligt. Met modder ben je inderdaad nergens heb ik ook al ervaren (in ieder geval niet met de pathfinders). Daarentegen als winterfiets ligt het er aan wat je wil. Voor op de weg is de gravel wel weer de ideale winterfiets vind ik.

Dus toch twee fietsen. ;) Maar serieus, kijk gewoon naar wat je maten doen als je met hun wil blijven fietsen in de winter en dan moet je makkelijk een keuze kunnen maken lijkt mij @verstappen33.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 26-03-2025 20:51 ]

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-01 22:18
Herkenbaar! 5 jaar geleden fietste ik 3x per week met vrienden. Nu 2x per maand want iedereen aan de kids en vol programma.

Ik vind de gravel ideaal omdat het qua inspanning vergelijkbaar is met de racefiets, maar je veel mooiere omgevingen ziet - zonder verkeer. Hangt misschien ook af of je een strava snelheidsduivel op de weg bent.

Ik fiets er in ieder geval veel langer door met de juiste kleding en spatborden. Werkt beter dan de indoortrainer voor mij.

Dat is misschien de crux, wat is je doel en situatie..Gezamenlijke ritten, voorkeur voor inspanning, hoe gek ben je van MTB, etc

• verstappen33
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:56:
Herkenbaar! 5 jaar geleden fietste ik 3x per week met vrienden. Nu 2x per maand want iedereen aan de kids en vol programma.

Ik vind de gravel ideaal omdat het qua inspanning vergelijkbaar is met de racefiets, maar je veel mooiere omgevingen ziet - zonder verkeer. Hangt misschien ook af of je een strava snelheidsduivel op de weg bent.

Ik fiets er in ieder geval veel langer door met de juiste kleding en spatborden. Werkt beter dan de indoortrainer voor mij.

Dat is misschien de crux, wat is je doel en situatie..Gezamenlijke ritten, voorkeur voor inspanning, hoe gek ben je van MTB, etc
Ik ben eigenlijk van alle markten thuis, ik vind het leuk om rustig alleen een rondje te fietsen,
Een gezellige koffie/gebak rondje met de club op een zaterdag vind ik ook prima.
Maar ik hou er ook van om lekker te knallen met de snelle jongens.
De Tarmac is heerlijk veelzijdig op de weg, je kunt er rustig mee rijden en lekker genieten, of je knalt lekker met een groepje met 40+ door de omgeving.

Zelfde zal ik met offroad fietsen hebben denk ik.
Gewoon leuke trails zoeken in NL en lekker toertochtjes fietsen die georganiseerd worden.
De lokale trails die vaak door de club bezocht worden zullen misschien iets competitiever gereden worden en zal af toe wel een gooi doen naar een PR 😊.

Verder nooit op een MTB gereden, dus geen idee of ik leuk ga vinden, het lijkt me wel uitdagend en een stuk “actiever” dan kilometers vreten op de wegfiets.

Binnenkort maar eens overleggen met de FM, en mogelijk eens af en toe een MTB huren en een dagje crossen.
En dan zien we komende zomer wel of er een MTB komt of niet,

• 418O2
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:56:

Of is een crux de oplossing?

• 418O2
Past 47c in en 2.1" op 650b.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-01 14:08
Requiem19 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:36:
Ik heb mn racefiets niet meer aangeraakt sinds ik een gravelfiets (met wegvelgen) heb.
Wanneer ga je nu eens ophouden met wielen velgen noemen? Foei.

www.vanspeykwheels.nl

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:59
Ik maar even zoeken in dit topic hoe vaak ik deze faux pas gemaakt heb.

Eerste post die ik tegenkom:
ElGreco schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:48:
[...]

Leuke frame! De opbouw is het halve plezier van een nieuwe fiets.

Loop de velgen zo af en toe even goed na, WTB's zijn berucht op het vertonen van scheurtjes bij de spaakgaten.

• mhr-zip
Requiem19 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:46:
Ik maar even zoeken in dit topic hoe vaak ik deze faux pas gemaakt heb.

Eerste post die ik tegenkom:

[...]
Klopt toch dat de velgen scheuren vertonen, niet de wielen.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb een extra wielset op mijn Domane gehaald en heb het gravellen ook wel echt omarmd sinds vorige zomer. Ik zeg daarbij bewust zomer, gravel/mtb is een zomersport en ik snap niet waarom dit vaak met winter geassocieerd wordt. In de winter zijn bijna alle paden onberijdbaar met een gravelbike, althans waar ik woon, en ben je elke week 2x je fiets aan het poetsen. :)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Cloclo100 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:45:
Ik heb een extra wielset op mijn Domane gehaald en heb het gravellen ook wel echt omarmd sinds vorige zomer. Ik zeg daarbij bewust zomer, gravel/mtb is een zomersport en ik snap niet waarom dit vaak met winter geassocieerd wordt. In de winter zijn bijna alle paden onberijdbaar met een gravelbike, althans waar ik woon, en ben je elke week 2x je fiets aan het poetsen. :)
In mijn geval is gravelen en MTB een zomersport maar is de gravelbike ook mijn winterfiets omdat hij met spatbordjes ideaal is voor wintergebruik op de weg wat mij betreft :-).

En aangezien ik nu een Grizl heb waar met spatborden ook nog gewoon 45mm banden in passen kan ik alsnog af en toe een nog wel begaanbaar pad inschieten in die periode.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Kluus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:55:
[...]

In mijn geval is gravelen en MTB een zomersport maar is de gravelbike ook mijn winterfiets omdat hij met spatbordjes ideaal is voor wintergebruik op de weg wat mij betreft :-).

En aangezien ik nu een Grizl heb waar met spatborden ook nog gewoon 45mm banden in passen kan ik alsnog af en toe een nog wel begaanbaar pad inschieten in die periode.
Awel absoluut. Ik heb heel de winter met mijn gravelbanden gereden.. op de weg :).

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06:50

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Ik ben niet zo'n voorstander van wielen wisselen op 1 fiets. Dat is uiteraard persoonlijk. Heb daarom 3 fietsen ipv 2. Ik zag er altijd tegen op om dat te doen (al is dat ook maar een klusje van niets) dus kwam het er praktisch nooit van.
(mijn gebruik is wel anders: 1 goedweerfiets + 1 slechtweerfiets + 1 cyclocrossfiets voor offroad (meestal gravel) en daarbovenop is er maar 1 fiets nieuw aangekocht waardoor 3 fietsen te verantwoorden is binnen het gezinsbudget)

• GerbenBK
jorrefunk schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:16:
Ik ben niet zo'n voorstander van wielen wisselen op 1 fiets. Dat is uiteraard persoonlijk. Heb daarom 3 fietsen ipv 2.
Does...not....compute....

Het is toch niet of-of. Ik heb ook meerdere fietsen maar daarbij ook meerdere wielsets. Wat is het issue met wielen wisselen? Gedoe of andere reden?

• jorrefunk

jorrefunk

Gedoe (en onbekwaamheid) met schijfremmen die dan aanlopen bij het wisselen van wielsets.
Maar mijn huidige setup (die 3 soorten fietsen) werkt nu perfect wat het allemaal plezanter maakt. Tot vorig jaar was mijn cyclocrossfiets ook mijn slechtweerfiets maar die is niet van de lichtste dus op de heuveltjes (= molshopen) in België was dat niet zo fijn (voor een prutser zoals mezelf). Nu dus een lichte(re) (2dehands) wegfiets voor slecht weer er bij genomen. Wisselen van wielsets niet meer nodig.

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:16

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Duit in het zakje vanuit mijn ervaringen: - In Covid19 times m'n eerste 2 hands fietsje gekocht; een ridley X-Fire; toen waren er al wel gravelbikes maar de hype was nog niet helemaal van de grond. Paar honderd euro voor betaald. En voordat ik het wist fietste ik de lokale MTB routes op 32mm Challenge bandjes. De snelheid ging er natuurlijk behoorlijk uit op de technische tracks maar ik leerde er behoorlijk van sturen. Tevens vond ik het snel accelereren op het asfalt van track naar track echt goud. Op deze manier waren langere stukken rechtdoor die mij in eerste instantie heel saai leken best leuk. En dit is naar mijn mening het grote voordeel van een gravelaar v.s. een mtb nowadays. Je kunt routes heel mooi aan elkaar verbinden zonder dat je relatief 'rechtop' zit te beuken op een mtb.

Dit underbiken op mtb routes bevalt me nog steeds goed. Zo goed dat ik bij het aanschaffen van een nieuwe fiets geen cabon fiets meer heb gekozen, maar een stalen fiets die haast een geometrie heeft van een oldskool mtb. Met inmiddels 3 wielsets kan ik echt overal uit de voeten op die fiets. Een set 650b 47mm met mtb sendero's waar ik tijdens de winter de singletracks + cross duathlons op mee doe. 700c set voor allround gravel met 45mm. En afgelopen jaar ook een set carbonwielen die ik 'leen' van m'n triathlon fiets. Nu heb jij hier natuurlijk je racefiets voor maar het geeft wel aan dat een gravelaar behoorlijk breed inzetbaar kan zijn.

Ik zou alleen een mtb kopen als je echt heel specifiek wilt trainen op intervals boven de lactaatdrempel en het 'keihard snoeien' op die singletracks super leuk vind. Of als je ambities hebt om een transalp te fietsen ofzo.
(in mijn geval zou dit ook betekenen dat ik direct een trekhaak + fietsdrager zou kopen, lokaal ben je nog wel een keer 'uitgekakt' op de tracks om de hoek.

Benieuwd wat je ervaringen gaan zijn als je wat verschillende type fietsen gaat testen.

(op die Ridley met 32mm banden en cantilever remmen heb ik trouwens in teckelenburg en teuto gefietst met een vriend.. dat was eerlijk gezegd wel iets óver het randje 8)7 )

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Kluus

Kluus

Gang is alles

jorrefunk schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:26:
Gedoe (en onbekwaamheid) met schijfremmen die dan aanlopen bij het wisselen van wielsets.
Maar mijn huidige setup (die 3 soorten fietsen) werkt nu perfect wat het allemaal plezanter maakt. Tot vorig jaar was mijn cyclocrossfiets ook mijn slechtweerfiets maar die is niet van de lichtste dus op de heuveltjes (= molshopen) in België was dat niet zo fijn (voor een prutser zoals mezelf). Nu dus een lichte(re) (2dehands) wegfiets voor slecht weer er bij genomen. Wisselen van wielsets niet meer nodig.
Het schijfrem "probleem" heb ik opgelost door af te stellen op de wielset die de schijf het verst naar buiten heeft staan en de ander met een paar shims 0,x mm naar buiten te zetten. Was even zoeken maar nu kan ik probleemloos binnen een minuut wisselen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Overigens ben ik ondertussen een stuk beter geworden in het uitlijnen van schijfremmen. Ik was altijd aan het prutsen met statisch uitlijnen op een stilstaand wiel en desnoods met van die uitlijn tooltjes die ook nooit echt werkten. Maar eindelijk ben ik er achter dat het wiel een draai geven, geleidelijk remmen (met een semi-losse remklauw dus) en dan vast draaien echt 90% van de gevallen direct het perfecte resultaat heeft en zo niet, na een keer herhalen wel!

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 27-03-2025 10:48 ]

• klaaas
Ik heb met 3 verschillende wielsets eigenlijk nooit problemen met de schijfremmen. Ik lijn ze alleen uit als ik de remklauw los heb gehad. Bij het wisselen wel even de remblokjes/zuigers terug duwen. Dat is eigenlijk altijd voldoende.

Hij wil.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:16:
Ik heb met 3 verschillende wielsets eigenlijk nooit problemen met de schijfremmen. Ik lijn ze alleen uit als ik de remklauw los heb gehad. Bij het wisselen wel even de remblokjes/zuigers terug duwen. Dat is eigenlijk altijd voldoende.
Met mijn tweede post over uitlijnen bedoel ik overigens ook niet dat ik dat telkens doe, dat is enkel een trucje wat ik recent ontdekt heb bij het initieel uitlijnen van de Grizl op mijn wegsetje en daarna ook heb toegepast op mijn tarmac ivm andere schijven. Die Tarmac was altijd een lastige maar met dit trucje totaal niet meer.

Bij het verwisselen van wielen in mijn gravel hoef ik nu dankzij de shims helemaal niets te doen, ook geen zuigers terug duwen. Ik heb al een paar keer smorgens als het weer minder was dan verwacht vlak voor vertrek besloten met de Grizl te gaan ipv de Tarmac, terwijl de gravelwielen nog in de grizl zaten. Telkens in no-time omgewisselt en ruim op tijd voor de groepsrit :).

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 27-03-2025 12:24 ]

• klaaas
dreameater schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:28:
[...]
Ik zou alleen een mtb kopen als je echt heel specifiek wilt trainen op intervals boven de lactaatdrempel en het 'keihard snoeien' op die singletracks super leuk vind.
Hoeft niet persé keihard snoeien te zijn. Met een MTB rijd je gewoon anders over de routes. Techniek die daarbij komt kijken is leuk an sich. En er zijn best wel MTB parcoursen waar een MTB het verschil is tussen leuk en niet leuk. Amerongen / Leersum zijn b.v. m.i. met een gravelfiets gewoon niet leuk. En dat geldt ook als je gewoon rustig over de route peddelt.

Hij wil.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:22:
[...]

Hoeft niet persé keihard snoeien te zijn. Met een MTB rijd je gewoon anders over de routes. Techniek die daarbij komt kijken is leuk an sich. En er zijn best wel MTB parcoursen waar een MTB het verschil is tussen leuk en niet leuk. Amerongen / Leersum zijn b.v. m.i. met een gravelfiets gewoon niet leuk. En dat geldt ook als je gewoon rustig over de route peddelt.
Inderdaad, Amerongen en Leersum lijken me echt gewoon niet leuk met de gravel, terwijl dat met de MTB heerlijk stuiteren is. Hetzelfde geld voor Nijmegen/Groesbeek waar ik nog vaker kom.

Mijn achtertuin routes (Maashorst) kunnen dan weer wel met beide, maar is wel een andere ervaring, beide heeft iets.

• klaaas
Kluus schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:26:
[...]

Inderdaad, Amerongen en Leersum lijken me echt gewoon niet leuk met de gravel, terwijl dat met de MTB heerlijk stuiteren is. Hetzelfde geld voor Nijmegen/Groesbeek waar ik nog vaker kom.

Mijn achtertuin routes (Maashorst) kunnen dan weer wel met beide, maar is wel een andere ervaring, beide heeft iets.
Ja, alles met hoogteverschil is sowieso leuker op de MTB. Afdaling wil je niet met de rem erop rijden.
Makkelijke routes gaan idd prima op de gravelfiets. Alleen liggen er veel te vaak wortels e.d. op de ideale lijn door een bocht. Daar zouden die onderhoudsjongens eens wat aan moeten doen 8)

Hij wil.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Ja, alles met hoogteverschil is sowieso leuker op de MTB. Afdaling wil je niet met de rem erop rijden.
Makkelijke routes gaan idd prima op de gravelfiets. Alleen liggen er veel te vaak wortels e.d. op de ideale lijn door een bocht. Daar zouden die onderhoudsjongens eens wat aan moeten doen 8)
Nah is prima zo, ik heb wel gemerkt dat de steilere balhoofdhoek van de gravel helpt bij het ontwijken hiervan maar met de MTB rol je er zo overheen dus soit. ;)

• DDX
  • Nu online
En nu met de gravelfiets over het nieuwe parcours Schoorl, niet alleen niet leuk maar ook gewoon niet te doen.
Oude parcours was al spannend, nieuwe is gewoon echt mtb only.

• klaaas
Nah, eerst een takkeneind met de auto en dan niet kunnen fietsen? Is niet echt een heel aantrekkelijk aanbod.

Hij wil.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:51
DDX schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:52:
En nu met de gravelfiets over het nieuwe parcours Schoorl, niet alleen niet leuk maar ook gewoon niet te doen.
Oude parcours was al spannend, nieuwe is gewoon echt mtb only.
Op het nieuwe parcours schijnen ook veel ongelukken te gebeuren. Er schijnt een afdaling te zijn met een sprongetje. Het ziekenhuis heeft het er druk mee.

• DDX
  • Nu online
Zal vast leuk zijn voor de echte mtb'ers (die dan weer mopperen dat het niet spannend genoeg is) maar voor de beginner of een gravelbiker is er weinig leuks aan.
En dan heb je pwn gebied wat wel leuk is maar ja daar mag je tot max 10u30 fietsen....

• bloc79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-01 12:57
Ik heb nu 2 jaar een gravelfiets waarbij ik vorig jaar een weg wielsetje heb gehaald. Ik zit nu juist steeds vaker te twijfelen om er een 2e endurance weg fiets bij te kopen en het wielset idee los te laten. Ik zie het maar als een gedoe het wisselen en dan weer de remschijven bij te stellen. Ik dacht eerst dat ik wegfietsen niet leuk zou vinden maar stiekem vind ik het toch steeds leuker worden

• GerbenBK
jorrefunk schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:26:
Ah begrijpelijk dan. Ik heb eigenlijk nooit last gehad van wisselen en doe dat ook niet super vaak, maar maakt het wel allemaal heel flexibel.

Ik heb 1 velgrem racer met een full carbon set en (alu) klimset, dus geen problemen met uitlijnen.
Daarnaast een gravelfiets met een 650b gravelset met 45mm en een 700c wegset met 28mm. Nooit problemen met aanlopende schijfremmen na wisselen op deze fiets.
MTB met maar 1 wielset 8)
Cyclocrosser met alleen een voorwiel want op de Kickr ;)

• jorrefunk

jorrefunk

bloc79 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:51:
Ik heb nu 2 jaar een gravelfiets waarbij ik vorig jaar een weg wielsetje heb gehaald. Ik zit nu juist steeds vaker te twijfelen om er een 2e endurance weg fiets bij te kopen en het wielset idee los te laten. Ik zie het maar als een gedoe het wisselen en dan weer de remschijven bij te stellen. Ik dacht eerst dat ik wegfietsen niet leuk zou vinden maar stiekem vind ik het toch steeds leuker worden
(weeral een identiek geval, had eerst ook enkel een 2dehands cyclocrossfiets en nadien ook wegfietsen leuker beginnen vinden)
Ik kan het alleen maar aanbevelen, die extra fiets ipv wielsets wisselen. Heb ook heel lang getwijfeld maar is een beslissing waar ik enorm veel plezier van heb.
En ik ben voorstander/fan van 2dehands (niet omwille van financiële redenen maar vanwege het hergebruiken van zaken ipv afdanken).

[ Voor 7% gewijzigd door jorrefunk op 27-03-2025 14:40 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:13
klaaas schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:22:
[...]

Met een MTB kun je overigens ook prima gravelen. Ik heb bewust een groter blad voor gemonteerd zodat ik op rechte stukken wat minder snel in het luchtledige aan het trappen ben. Bovendien op de meeste Nederlandse routes raak ik mijn binnenblad (ik heb nog 2x 11) niet aan.

• klaaas
wisselwerking schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:13:
[...]

Met een MTB kun je overigens ook prima gravelen. Ik heb bewust een groter blad voor gemonteerd zodat ik op rechte stukken wat minder snel in het luchtledige aan het trappen ben. Bovendien op de meeste Nederlandse routes raak ik mijn binnenblad (ik heb nog 2x 11) niet aan.
Het kan wel, maar of het leuk is... Fietsmaat van me vindt het ook prima om 150km op zijn ht met me mee te fietsen over gravelwegen. Persoonlijk moet ik er niet aan denken.

Hij wil.

• guapper
klaaas schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Het kan wel, maar of het leuk is... Fietsmaat van me vindt het ook prima om 150km op zijn ht met me mee te fietsen over gravelwegen. Persoonlijk moet ik er niet aan denken.
Op een breed mtb stuur kun je gemakkelijk een triatlon stuur monteren, of een paar ouderwetse grote bar-ends aan de binnenzijde, zodat je op de weg een wat meer aero positie kunt aannemen.

[ Voor 10% gewijzigd door guapper op 27-03-2025 16:51 ]

• Hencksch
je kunt een wegfiets met een gravelbike combineren en twee wielsets aanschaffen om te wisselen.
je kunt een gravelbike met een hardtail mtb combineren en twee wielsets aanschaffen om te wisselen
je kunt een wegfiets, een gravelbike en een mtb (HT/Fully) aanschaffen.

Zoveel mensen, zoveel zinnen. Een zinnig advies is er niet over te geven zonder jou te kennen. Ik vraag altijd 'Wat ga je d'r mee doen?".
En hoeveel ruimte heb je in je mancave? En wat vindt je wederhelft ervan qua tijd, en geld en ruimte in de schuur?
Vindt zij het fijn dat je lekker foetsie bent, omdat zij dan witte wijn kan drinken met vriendinnen. Of zegt zij dat zij bij jou vertrekt als je er weer een extra fiets bij koopt?

En wat wil je zelf eigenlijk?

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:13
klaaas schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Uiteraard, maar dat geldt voor alles. Zoveel mensen, zoveel smaken.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-01 17:50

Galois

1811 - 1832

Morgen een graveltocht van 170 km. Erg veel zin in!
(we gaan een deel van de Flatlands300 van vorig jaar doen).

Maar zoals altijd met deze temperaturen weet ik nooit zo goed wat ik aan ga doen. Het gaat zo'n 10-12 graden worden.

Waar ik niet over twijfel:
- lange broek
- winterschoenen
- lange vinger handschoenen
- mouwloos ondershirt
- lange mouwen perfetto

...maar waar ik wel over twijfel is of ik dan nog een lange mouwen ondershirt onder de perfetto doe of niet.

Ik neem sowieso nog een muts mee en die kan ik eenvoudige af doen als het te warm is. Klein genoeg om in mijn acherzakje te kunnen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:51
Ben je niet bang voor warmtestuwing? Of ga je heel rustig fietsen?

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04:18
Zoals @Stillekracht zegt: Dit lijkt me warm zat.

• KW25
  • Laatst online: 02-01 17:24
Stillekracht schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:07:
Ben je niet bang voor warmtestuwing? Of ga je heel rustig fietsen?
Voor 170km lijkt me dit prima, zou mss die winterschoenen achterwege laten.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• bwernsen
Ik heb als 1e fiets eind september een Sensa Modena gravelbike gekocht. Niet heel licht, maar wel met een prima GRX groepset. En sindsdien heb ik elke week 2-3x gefietst en ben ik wel aardig verkocht. Ik ben begonnen langzaam de boel te upgraden naar mijn gading.

Een van de dingen waar ik niet zo tevreden mee ben zijn de wielen. Ze lopen niet bijzonder soepel, zijn niet heel stijf en ik heb nu al voor de 3e keer een slag in de wielen. Zowel voor als achter. En dan heb ik echt niks ruigs gedaan.

Ik ben me dus aan het oriënteren op iets anders. Aangezien ik pas net ben begonnen met fietsen heb ik nog geen ervaring met verschillende wielen. Ik twijfel nog tussen alu of carbon velgen, het blijft een entry bike natuurlijk. Budget 500-700 euro ongeveer.

Belangrijkste eigenschappen. Ik ben 90 kilo, heb stevige poten en naast op het asfalt cruisen, is in het bos spelen belangrijk. Ik wil graag wielen die dat een beetje fatsoenlijk kunnen verstouwen.

Op de shortlist heb ik staan:
- Ere Research - Tenaci GX23s. Alu velgen, 26mm interne velgbreedte, 1600gr. Lijken legit, maar weinig reviews over te vinden. 500 euro (inclusief set 40mm banden en set om tubeloos te rijden)
- DT Swiss GR 1600s. Alu velg, 24mm interne velgbreedte. 1750gr. Voorbereid op tubeless te rijden. 500 euro. Lijken een veilige keuze, maar weinig spannend.
- Scope R2.O Carbon Gravel wielen. hookless, 25mm interne velgbreedte, 1366gr. 700 euro. Lijken ook nice, maar weinig over te vinden.
- Setje carbon Elite Wheels SLR GRAVEL wielset 25mm interne velgbreedte, 1600gr 600euro ongeveer inclusief transport.

Welke zouden jullie kiezen, of welk alternatief zou je willen aandragen?

• 418O2
Je hebt nu al wel steekassen? Je zou @ElGreco kunnen vragen, die heeft mooi spul

[ Voor 47% gewijzigd door 418O2 op 28-03-2025 21:25 ]

• bwernsen
418O2 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:24:
Je hebt nu al wel steekassen? Je zou @ElGreco kunnen vragen, die heeft mooi spul
Jazeker, de fiets is voorzien van steekassen. :)

• klaaas
Galois schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:31:
Morgen een graveltocht van 170 km. Erg veel zin in!
(we gaan een deel van de Flatlands300 van vorig jaar doen).

Maar zoals altijd met deze temperaturen weet ik nooit zo goed wat ik aan ga doen. Het gaat zo'n 10-12 graden worden.

Waar ik niet over twijfel:
- lange broek
- winterschoenen
- lange vinger handschoenen
- mouwloos ondershirt
- lange mouwen perfetto

...maar waar ik wel over twijfel is of ik dan nog een lange mouwen ondershirt onder de perfetto doe of niet.

Ik neem sowieso nog een muts mee en die kan ik eenvoudige af doen als het te warm is. Klein genoeg om in mijn acherzakje te kunnen.
Kleding is heel persoonlijk, maar omdat je er om vraagt...

Winterschoenen zou ik niet doen. Lange vinger handschoenen alleen als ze dun zijn en een perfecto alleen als er daadwerkelijk regen voorspeld wordt

Hij wil.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-01 14:08
bwernsen schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:04:
Ik heb als 1e fiets eind september een Sensa Modena gravelbike gekocht. Niet heel licht, maar wel met een prima GRX groepset. En sindsdien heb ik elke week 2-3x gefietst en ben ik wel aardig verkocht. Ik ben begonnen langzaam de boel te upgraden naar mijn gading.

Een van de dingen waar ik niet zo tevreden mee ben zijn de wielen. Ze lopen niet bijzonder soepel, zijn niet heel stijf en ik heb nu al voor de 3e keer een slag in de wielen. Zowel voor als achter. En dan heb ik echt niks ruigs gedaan.

Ik ben me dus aan het oriënteren op iets anders. Aangezien ik pas net ben begonnen met fietsen heb ik nog geen ervaring met verschillende wielen. Ik twijfel nog tussen alu of carbon velgen, het blijft een entry bike natuurlijk. Budget 500-700 euro ongeveer.

Belangrijkste eigenschappen. Ik ben 90 kilo, heb stevige poten en naast op het asfalt cruisen, is in het bos spelen belangrijk. Ik wil graag wielen die dat een beetje fatsoenlijk kunnen verstouwen.

Op de shortlist heb ik staan:
- Ere Research - Tenaci GX23s. Alu velgen, 26mm interne velgbreedte, 1600gr. Lijken legit, maar weinig reviews over te vinden. 500 euro (inclusief set 40mm banden en set om tubeloos te rijden)
- DT Swiss GR 1600s. Alu velg, 24mm interne velgbreedte. 1750gr. Voorbereid op tubeless te rijden. 500 euro. Lijken een veilige keuze, maar weinig spannend.
- Scope R2.O Carbon Gravel wielen. hookless, 25mm interne velgbreedte, 1366gr. 700 euro. Lijken ook nice, maar weinig over te vinden.
- Setje carbon Elite Wheels SLR GRAVEL wielset 25mm interne velgbreedte, 1600gr 600euro ongeveer inclusief transport.

Welke zouden jullie kiezen, of welk alternatief zou je willen aandragen?
Alles is een verbetering tov de standaard Sensa wielen (ik gok iets van Supra?).

Je geeft aan 90kg te zijn, stevige poten en in het bos te willen spelen.
Alle wielsets die je noemt hebben 24 spaken. Ik zou zeggen dat dit te weinig is voor jou en jouw gebruik. Als je iets van de plank gaat kopen, kijk uit naar iets met 28 spaken.

www.vanspeykwheels.nl

• kaaas
Ik ben ook 90 kilo en kei goed in mijn wielen slopen. Ik zou of een degelijke lees zwaardere alu set kopen met genoeg spaken of wat meer geld uitgeven en een passende carbon set laten bouwen. Zeker nu je een fiets met steek assen hebt en je dus de wielen kunt meenemen naar een volgende fiets. Niets is zo zuur als een nieuwe set kopen en er achter komen dat je die ook stuk rijdt.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Toen ik ging kijken voor carbon gravel wielen wilde ik eigenlijk de stock set die bij de Grizl zat om laten spaken. Deze had ook 24 spaken en mij werd toen toch aangeraden om voor 28 te gaan. Achteraf op zich wel blij mee met oog op het doel van deze wielen en mijn gewicht (85kg).

Ik merk toch duidelijk, vooral als ik de kleinere/MTB paadjes op ga, dat de gravel wielen het toch een stuk zwaarder te verduren krijgen dan mijn MTB wielen die wel 28 spaken hebben standaard. Er wordt een stuk minder weggefilterd door de vering en bredere banden en je probeert overal omheen te sturen maar je mist wel eens wat.

Ik heb op zich nog nooit een wiel op die manier stuk gereden (wel eens een aluminium(!) velg maar het wiel was toen nog recht ;)) maar geeft toch wat zekerheid.

• mhr-zip
Hier ook 28 spaken.

Zeker voor mijn gravelbike (waar je evt nog wat extra bagage aan kan hangen) en het gebruik een stuk ruiger is dan op een wegfiets.

Is het perse nodig? Nee niet altijd. Maar als je de kosten van een setje met 24 spaken er vanaf haalt en de juiste weg bewandelt, kost het maar weinig meer. En op de lange termijn bespaar je er misschien een hele afgeschreven wielset mee.

(Nog een voordeel als je wat laat maken met 28 spaken, je kan gelijk een interne breedte kiezen die je wil. Ik zou anno 2025 minimaal 25 mm intern kiezen als ik iets nieuws zou kopen)

[ Voor 19% gewijzigd door mhr-zip op 29-03-2025 09:41 ]

• bwernsen
Dank voor de goede tips om voor 28 spaken te gaan, met steekassen kan je de set zo meenemen naar een volgende fiets.

Welke wielen kunnen jullie aanraden? De meeste 'gravel' wielen hebben 24 spaken. Sterker nog, als ik op de sites van Mantel en Futurumshop kijk, heeft geen enkele wiel 28 spaken...

Laten maken is ook een optie.. Maar dan moet ik wrs het budget bijstellen..

[ Voor 11% gewijzigd door bwernsen op 29-03-2025 14:13 ]

Pagina: 1 ... 72 ... 90 Laatste