Hier iemand die een (serieuze) gravelbike heel lang heeft afgehouden en daar volledig op is terug gekomen.
De afgelopen weken is de Grizl de fiets waar ik de meeste kilometers op maak. Ik gebruik ook twee wielsets, een met wegbandjes als winter/woon-werk fiets en een met 45mm pathfinders.
Met de wegbandjes kom ik prima mee met de snellere groepen waar ik normaal met de racefiets mee mee ga. Ook wanneer de anderen al op hun "goede" fiets gaan. Wel voelt de tarmac merkbaar speelser en sneller aan op de weg. Zou ik dus mijn main wegfiets kunnen missen? Nah.
Verder kan ik op de gravel wielset gewoon de lokale MTB routes in een redelijk tempo rijden. Ik kom met een hoger gemiddelde thuis dan met de MTB maar dat vertekend wel door de verbindingsstukken denk ik. PR's op de technische segmenten heb ik nog niet gereden, logisch ook. Maar ik heb op mijn achtertuin routes prima schik met de Grizl al is dat wel op een andere manier. Verder verwacht ik nooit met deze fiets de uitdagendere routes die ik regelmatig doe zoals Nijmegen en UHR te gaan rijden, dat lijkt me niet meer leuk. Dus kan ik de MTB (Epic fully) missen? Zeker niet!
Wat ik wel echt leuk vind met de Gravel en waar deze uniek in is is het rustig ontdekken van onverharde wegen in de buurt, die zijn er nog verassend veel. Dit zie ik mezelf in de eerste plaats niet doen met de Tarmac, maar ook "gravelen" met de MTB vind ik dat eigenlijk niet leuk.
Lang verhaal kort kan ik me dus vinden in het verhaal van @
GerbenBK. De grizl is voor mij nu echt een manusje van alles, het is mijn:
- Winter wegfiets
- Woon-werk fiets
- Reserve wegfiets
- Reserve MTB
Maar bovenal is het gewoon een leuke toevoeging waarmee ik het gravelen meer ben gaan waarderen. Geen van deze drie fietsen zou ik op dit moment willen missen.
NB: voor MTB routes zit veel verschil in de banden, op mijn oude gravel reed ik met 32-35 mm en vond ik bospaden al niet te doen. Nu met 45mm gaat dat prima en vind ik MTB paden (op de vlakke maar wel natuurlijke/wortelige maashorst routes) ook nog best te doen. Dus wat dat betreft zit je al op de goede track om de optie voor lekker breedt te houden denk ik @
verstappen33 .
[
Voor 9% gewijzigd door
Kluus op 26-03-2025 20:16
]