Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 26 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.vanheusden
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02-2024
Bedankt voor alle antwoorden! Met 2e hands ben ik wat huiverig als het een valpartij heeft meegemaakt.

Voorkeur voor nieuw. Budget kan best omhoog hoor, maar ken mezelf en beetje zonde om iets van 2k te kopen om er vervolgens 2x op te rijden 😋

Anyway, deze fiets kom ik op veel van die review sites tegen als best value for money:

https://www.decathlon.nl/...575940?mc=8575940&c=GROEN

Heeft iemand die toevallig met ervaring als startende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 19:52

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

r.vanheusden schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:54:
Bedankt voor alle antwoorden! Met 2e hands ben ik wat huiverig als het een valpartij heeft meegemaakt.

Voorkeur voor nieuw. Budget kan best omhoog hoor, maar ken mezelf en beetje zonde om iets van 2k te kopen om er vervolgens 2x op te rijden 😋

Anyway, deze fiets kom ik op veel van die review sites tegen als best value for money:

https://www.decathlon.nl/...575940?mc=8575940&c=GROEN

Heeft iemand die toevallig met ervaring als startende?
Leuke fiets voor die prijs. Om mee te beginnen ideaal. Heb zelf een fiets van decathlon voor woon-werkverkeer, en heb die met dezelfde intentie (niet te duur omdat ik niet zeker was of ik het zou blijven doen). Die is na 3 jaar eigenlijk wel aan vervanging toe. Maar als je dat incalculeert is dat prima.
Enige verschil met andere merken dat opvalt is het 38t voortandwiel. Zelf rij ik met 40t, en denk over 42t.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.vanheusden
magic_nl schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Leuke fiets voor die prijs. Om mee te beginnen ideaal. Heb zelf een fiets van decathlon voor woon-werkverkeer, en heb die met dezelfde intentie (niet te duur omdat ik niet zeker was of ik het zou blijven doen). Die is na 3 jaar eigenlijk wel aan vervanging toe. Maar als je dat incalculeert is dat prima.
Enige verschil met andere merken dat opvalt is het 38t voortandwiel. Zelf rij ik met 40t, en denk over 42t.
Thanks voor je antwoord.

Wat is het verschil tussen die 3 soorten tandwielen voor? Net even fijnere combinatie voor onverhard terrein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.vanheusden
En welke maat zou je adviseren? Ik ben zelf 1.82. Dan zou ik voor M of L kunnen gaan volgens de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

dragonhaertt schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:40:
[...]

Mag ik vragen waarom je geen Nuroad Race FE had gekocht? Dat is in feite de Nuroad Race, met bagagedrager, spatborden, naafdynamo, lichten en standaard.

Ik ben zelf op zoek naar een woon-werk gravelbike en heb mijn ogen nu op dat model. Lijkt me een ideale combi tussen sportief en goed uitgerust.
Hydraulische remmen, grx8xx groep en alle accessoires voor dagelijks forensen.

Tot nu toe heb ik redelijk veel goede reviews gelezen, ben jij ook nog steeds tevreden met je fiets? Ik kan weinig vergelijkbaars vinden voor dezelfde prijs.

Als iemand anders nog mooie suggesties heeft voor tussen de 1500 en 2000 euro sta ik daar voor open.
Het is uiteindelijk een Sensa Romagna GRX geworden (foto's volgen).
Ik had gevraagd of de verkoper deze wilde afmonteren, maar uiteindelijk er voor gekozen om het meeste werk zelf te doen.

Ik heb een aantal keer gevraagd welke onderdelen ze dan precies gingen gebruiken, maar veel verder dan "het wordt netjes" en "een goede kwaliteit" kwamen ze niet.
Ze konden me niet vertellen welke dynamo ze wilde monteren, afgezien van dat hij van Shimano is en 200 euro kost. Ik kon zelf geen Shimano hub vinden die überhaupt op deze fiets past dus ik was nogal sceptisch over de rest van de montage.

Nu heb ik een Son 28 dynamo laten monteren en de rest ga ik zelf doen. Spatborden, bagagedrager, bel, lampjes en een kickstand.

Ik kan niet wachten tot ik alles binnen heb *O*

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-07 22:44
r.vanheusden schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:54:

Wedden dat je er zelf ook een paar keer mee onderuit gaat! Kun je tegen, en je fiets ook.

En wat je tweede argument betreft, dat is juist de reden om tweedehands te kopen. Die kun je een jaar later voor dezelfde prijs verkopen. Een Decathlon fiets van 800 euro is 100% afgeschreven op het moment dat je de winkel uitloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.vanheusden
DieAnder schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Wedden dat je er zelf ook een paar keer mee onderuit gaat! Kun je tegen, en je fiets ook.

En wat je tweede argument betreft, dat is juist de reden om tweedehands te kopen. Die kun je een jaar later voor dezelfde prijs verkopen. Een Decathlon fiets van 800 euro is 100% afgeschreven op het moment dat je de winkel uitloopt.
Daar zit zeker wat in! Ik zal eens wat zoeken in de buurt. Zou je een tweedehands carbon frame links laten liggen ivm mogelijke scheurtjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.vanheusden
O, en een aanvullende vraag. Ik zie een aantal advertenties waar men een race frame aanbied met gravel / cross wielen. Kan me voorstellen dat een van originele race frame stijver is en niet ideaal voor off-road? Of is dat voor een amateur niet te merken ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

r.vanheusden schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Thanks voor je antwoord.

Wat is het verschil tussen die 3 soorten tandwielen voor? Net even fijnere combinatie voor onverhard terrein?
Het verschil is simpel. De getallen geven het aantal tanden aan. Idealiter rij je het meest op de tandwielen in het midden van de cassette achter.
Ik merk zelf dat ik met een 40t nog teveel aan het eind van de cassette (12 speed) zit. Door een 42t te monteren ga je vanzelf meer naar het midden. Of harder bij gelijkblijvende cadans (aantal trapomwentelingen). Ik verlies wel wat mogelijkheden in het terrein, maar de meeste ritten zijn 60/40 of 70/30 verhard/onverhard.
Met een 38t van de decathlon fiets zou ik continu op het kleinste tandwieltje achter rijden met een cadans van maximaal 75.
Qua idee: Met mijn cassette haal ik met een 38t dan 36km/h, terwijl met dezelfde overige gegevens de 42t een snelheid geeft van 42km/h

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:57
r.vanheusden schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Thanks voor je antwoord.

Het verschil van twee tanden voor (bijv 38 ipv 40) bij je kleinste tandwiel achter (11 tands) is nadrukkelijk voelbaar. Als je achter je grootste tandwiel gebruikt (42) dan ga je van die twee tanden verschil voor niets merken. Het ligt er dus aan in welk bereik van je tandwielen achter je het meeste rijdt.

De impact van de verschillende tandwielen kan je op de volgende site goed bekijken:

https://ritzelrechner.de/...6,17,19,21,23,25&UF2=2215

Uiteindelijk heeft het kiezen van je tandwielverhouding te maken met een aantal zaken:
- het terrein qua hoogteprofiel
- het terrein qua ondergrond (zand, asfalt, gravel etc)
- je eigen bereik (soepelheid in het variëren van je eigen trapfrequentie)
- je eigen doel (ontspannen fietsen, of met het mes tussen de tanden)

Persoonlijk ben ik geen voorstander van een enkel blad voor. Dan heb je altijd een compromis.
Als je in NL (Limburg uitgezonderd) met deze fiets rijdt en je altijd moet kiezen tussen bijv de 15 en 18T achter dan is dat verschil 3T en dat is heeeeel veeeeeel. Daarbij maakt het niet veel uit of je een 38, 40 of 42 voor steekt. Het verschil tussen 15 en 18T blijf heeel veeel.

Bij een toerental van 85 en een voorblad van 38 is je snelheid:
- 24Km/h op de 18
- 29Km/h op de 15
Dat verschil is dus groot. Het is niet subtiel bijschakelen.

Pragmatisch: voor een fiets in die prijsklasse heb je niet veel te kiezen. Gewoon accepteren en lekker rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Stillekracht schreef op maandag 2 januari 2023 @ 06:52:
...
Persoonlijk ben ik geen voorstander van een enkel blad voor. Dan heb je altijd een compromis.
Als je in NL (Limburg uitgezonderd) met deze fiets rijdt en je altijd moet kiezen tussen bijv de 15 en 18T achter dan is dat verschil 3T en dat is heeeeel veeeeeel. Daarbij maakt het niet veel uit of je een 38, 40 of 42 voor steekt. Het verschil tussen 15 en 18T blijf heeel veeel.
...
IMHO is een enkel voorblad vaak net te inflexibel inderdaad. Ik fiets nu vooral in Zuid-Limburg & omstreken op mijn gravelbike met force XPLR, 42 voor, 10-44 achter. Tussen 42 ×15, 17, 19 of 21 vind ik vaak net niet het optimum voor het moment, 3 tanden is wel erg veel denk ik.

Overigens heb ik op die gravelbike zelden nooit het idee dat ik echt een ander verzet nodig heb, altijd plezier & fijn fietsen tot nu toe (behalve bij door scherp grind gescheurde banden), maar ik ben wel steeds meer aan het overwegen er nog een all-road bike bij te nemen, met een verzet met fijnere stappen (en dan denk ik twee voorbladen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-07 21:37
begintmeta schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:17:
[...]

IMHO is een enkel voorblad vaak net te inflexibel inderdaad. Ik fiets nu vooral in Zuid-Limburg & omstreken op mijn gravelbike met force XPLR, 42 voor, 10-44 achter. Tussen 42 ×15, 17, 19 of 21 vind ik vaak net niet het optimum voor het moment, 3 tanden is wel erg veel denk ik.

Overigens heb ik op die gravelbike zelden nooit het idee dat ik echt een ander verzet nodig heb, altijd plezier & fijn fietsen tot nu toe (behalve bij door scherp grind gescheurde banden), maar ik ben wel steeds meer aan het overwegen er nog een all-road bike bij te nemen, met een verzet met fijnere stappen (en dan denk ik twee voorbladen)
Over het algemeen mis ik voor mijn (solo) ritjes het dubbele voorblad niet. Heb zelf een 40t voorblad en twee wielsets. 1 voor op de weg met een 12-25 en 1 voor gravel met een 11-28. Hier in Drenthe heb je daar ook voldoende aan. Heb wel nog de 11-42 cassette die bij de fiets kwam op reserve mocht er eens een uitstapje zijn met klimwerk, alhoewel ik met de 11-28 ook wel onverharde korte klimmetjes op de Veluwe tot een procent of 7 wel gered heb op 40/28.

Omdat ik ongeveer twee derde van mijn ritten op de weg maak, overweeg ik wel weer de overstap terug naar 2x voor. Dan kan ik in de toekomst nog eens makkelijker een ritje met daarin de VAM berg of Muur van Emmen meepakken en kan ik met een windkracht 4-5 mee (zeker in een groep) ook volgen i.p.v. nu op de 40/12 met 42-43 km/u de max te hebben met 110 RPM :+

Maar voor nu vind ik het wel fijn om gewoon korte stapjes te hebben met deze cassettes dan de te grote stappen met een 11-42 cassette.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwarmer
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-07 15:17
En een vouwfiets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bintmeister
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-07 16:13

Bintmeister

In boerenkool nederlands graag

r.vanheusden schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:18:
Hi,

Leuk topic! Wie zou mij beetje op weg willen helpen met 1e gravelbike?

Frame maat 57.

Goede Prijs/ kwaliteit tot 1000euro.
Ik heb 2 maanden geleden ook mijn 1e gravelbike gekocht. Ik ben voor de Triban 520 SRAM gegaan, past prima in jouw budget. Volgens een bevriende fietsenmaker een prima fiets met zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Fietst erg fijn, maar helaas nog niet heel veel kunnen gebruiken.

Ik ben zelf 1.93 en heb de XL waarbij de zadelpen nagenoeg maximaal omhoog staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:01
r.vanheusden schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:28:
O, en een aanvullende vraag. Ik zie een aantal advertenties waar men een race frame aanbied met gravel / cross wielen. Kan me voorstellen dat een van originele race frame stijver is en niet ideaal voor off-road? Of is dat voor een amateur niet te merken ;) ?
Nee, het verschil zit hem met name in de de maximale breedte van de banden die erin passen. Die is kleiner bij race en cross frames. In ruil daarvoor krijg je aerodynamica en stijfheid terug.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.vanheusden
Bedankt. Na wat research ga ik liever voor een oudere full carbon gravelbike met zo breed mogelijke banden. Ca. Vanaf 2011. Mocht iemand wat hebben, 1.81 meter lang, 72kg 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:01
r.vanheusden schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:02:
Bedankt. Na wat research ga ik liever voor een oudere full carbon gravelbike met zo breed mogelijke banden. Ca. Vanaf 2011. Mocht iemand wat hebben, 1.81 meter lang, 72kg 😃
Denk dat dat ook wel lastig wordt. Gravel fietsen "bestaan" pas sinds ca. 2015 (toen ik in 2017 mijn racefiets kocht was er zelfs geen gravelbike te bekennen bij de FM) en echt brede banden (>45mm) beginnen pas sinds een jaar of 2 in te komen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-07 22:43
* CyberThijs kan zich melden in dit topic met zijn nieuwste aanwinst: een Carbonda CFR707.

Bij het wikken en wegen van welke fiets ik wou ter aanvulling van mijn Canyon Ultimate wegfiets heb ik uiteindelijk beslist de zelfbouw-route uit te gaan. Enerzijds omdat ik mijn gravelfiets zo sneller zou hebben, anderzijds omdat zelf een fiets opbouwen mij best een toffe uitdaging in de wintermaanden leek.

Toen ik mijn bestelling van het frame en de wielen in de 2e week van oktober plaatste verwachtte ik de fiets te kunnen opbouwen tussen kerst en nieuw. Uiteindelijk had ik alles op net iets meer dan een maand binnen (frame: 11 oktober besteld, 9 november geleverd. wielen: 13 oktober besteld, 14 november geleverd).

Qua componenten ben ik gegaan voor Elitewheels gravel wielen en een SRAM AXS Rival XPLR 1x setup. Een gedetailleerde verhaal heb ik gepost in "Het Grote China Topic" op het fiets.nl forum, dus wie meer wil lezen over alle details kan daar terecht.

Foto van tijdens mijn meest recente ritje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzv06OOGfdLzhh4p2eb4YZ6hO-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdpoIsZngjzyRAE74SnwdERa.jpg?f=fotoalbum_large

Nog enkele kiekjes toen hij net was opgebouwd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n2tPIdtKxiWOeZ6IS3DXxHEy40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZb3DElEaJo6T72TJ47Rj2sS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlbZ09GhltytG1bpKKOIJ1ZUib0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6pYXpfsmATVgWWoeUtb2FmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:18
r.vanheusden schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:02:
Waarom zo graag carbon? Verder hebben de oudere frames vaak geen ruimte voor dikkere banden, maar maar 33/35mm max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Nou, kop is er af na een kleine pauze van anderhalve maand. Meteen de verkeerde banden en druk gekozen voor de omstandigheden hier in de heuvels.

Nog altijd zeer tevreden met mijn Ruut, daar gaan we het komende jaar nog fijn mee door.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:31
In het kader van Gravelfiets gerelateerde vragen: iemand ervaring hier met Seasucker fietsdragers?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
CyberThijs schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:29:
Foto van tijdens mijn meest recente ritje:

[Afbeelding]
Leuk!
Die spatbordjes zitten er netjes strak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-07 11:22

Galois

1811 - 1832

Na lang twijfelen en geen enkele review mij kunnen overtuigen, zojuist toch maar de Schwalbe G One Allround besteld ter vervanging van de G one R die er nu op zitten.

Prijsverschil 30 euro vs 60 euro.

En ook rolling resistance kan dit prijsverschil niet verklaren... (of zie ik iets over het hoofd?).

Het lijkt zelfs zo te zijn dat de goedkope beter is in duurzaamheid en hogere lekbestendigheid. En slechts 1-2 W extra rolweerstand heeft...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:28
Zoekt iemand nog een mooie gravelbike: https://www.3t.bike/en/pr...C3%A1n-sterrato-1064.html

Zeker leuk als je de bijpassende auto hebt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWuDVtCVc5xP8OQ5GL1SyoSH_yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gdet03oMkUJY1KTLXdAA12Wo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door GerbenBK op 05-01-2023 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-07 22:26
@Galois ben benieuwd naar je ervaringen! Ik heb hier ook naar gekeken maar uiteindelijk voor de Vredestein Aventura gegaan... hoe laat de Schwalbe G-One Allround zich erop leggen?

Tot heden (plusmin 3000km) ben ik positief over de Aventura, lekbestendigheid tot montage (ook bij temperaturen onder het vriespunt). Minpuntje is misschien slijtage op loopvlak, maar dat komt ook door vele asfalt km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

RR46 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:32:
@Galois ben benieuwd naar je ervaringen! Ik heb hier ook naar gekeken maar uiteindelijk voor de Vredestein Aventura gegaan... hoe laat de Schwalbe G-One Allround zich erop leggen?

Tot heden (plusmin 3000km) ben ik positief over de Aventura, lekbestendigheid tot montage (ook bij temperaturen onder het vriespunt). Minpuntje is misschien slijtage op loopvlak, maar dat komt ook door vele asfalt km's.
De G-One R laat zich er supereenvoudig op leggen. Ik rijd ‘m tl. De Allround is besteld en nog geen ervaring mee. Vond het prijsverschil echt te groot en kon er geen reden voor bedenken. Vandaar de keuze voor de Allround.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
Galois schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:04:
[...]

De G-One R laat zich er supereenvoudig op leggen. Ik rijd ‘m tl. De Allround is besteld en nog geen ervaring mee. Vond het prijsverschil echt te groot en kon er geen reden voor bedenken. Vandaar de keuze voor de Allround.
De Allround ligt er ook zo op en is erg makkelijk tubeless te maken is mijn ervaring. Heb deze ook in 40 mm.

Komoot

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:26

TommyGun

Stik er maar in!

Ik mag me nu ook officieel melden :)

Vandaag heb ik mijn Kona Rove LTD opgehaald!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvhpSlRPuIXIMIuYeawXkusiX3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDPAmcSeebo9fV0kv5CGZTS4.jpg?f=fotoalbum_large

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07 12:43
dnhelle schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:56:
Bookmarked! Leuk topic. Heb sinds 2016 afscheid genomen van achtereenvolgens 2 hardtails, een fully en een long travel stalen hardtail te hebben gereden. Sinds '17 overgestapt naar een On One Dirty-Disco. Hebben hier in de omgeving Sittard (LI) genoeg km's gravelstroken liggen en met een beetje skills kom je ook op de lokale MTB-trails weg. In de driehoek Sittard/Meerssen/Nuth kun je je lol vaak genoeg op :)

En eerlijk? Nog nooit zoveel lol sinds de overstap gehad. Als papa is de tijd om te trainen beperkt, en met deze bike voelt het alsof je continue rocketeert! In de winter staat ie op een Tacx Smart trainer, in het voorjaar wordt ie buiten uitgelaten.

Specs:
- Een On One Dirty Disco Carbon mt 54,
- Gouden Hope Pro 2 op Pacenti voor, DT achter.
- Middleburn RS7 vierkant as crank, 40t blad
- 10sp setup, met X9 derailleur
- Force handles, Avid calipers
- Salsa stuur, Speci zadel.
- WTB CrossBoss banden, en die passen nét!

Upgrade plannen zitten wel in de pijplijn, maar da's zwaar afhankelijk van voorraad & pricing. De aandrijflijn gaat richting slijtage en dan zal het een 1x11 setup worden inclusief hydraulic brakes. Intussen hebben de lagers in de voornaaf ook wel een update nodig :)
Geschreven in '21. We zijn nu ettelijke duizenden km's verder en deze fiets draait alweer 6 jaar mee. Upgradepad ligt niet meer in bereik: de standaarden zijn voor wat mij betreft zodanig dat ik qua wensen niet uitkom. Daarnaast zijn de QR's en de beperkte keuze in banden (max 32mm) geen optie.

Kortom: tips nodig. Ik wil deze op de trainer zetten en rond gaan kijken voor een nieuwe. Mag secondhand! 2x11 voldoet. (geen 12!) Carbon frame sowieso. Ik greep laatst net naast een 2x11 Ultegra RX Topstone carbon met dito wielen. Inzetbereik max. 40/44mm banden, maar moet met een setje banden ook road-fahig zijn. Budget? 2,5Keur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:01
Nieuw carbon + 2*11 wordt in ieder geval pittig zoeken voor dat budget, misschien een budget merk of een overjarige aanbieding. Ik heb zo geen tips.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:44
dnhelle schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Kortom: tips nodig. Ik wil deze op de trainer zetten en rond gaan kijken voor een nieuwe. Mag secondhand! 2x11 voldoet. (geen 12!) Carbon frame sowieso. Ik greep laatst net naast een 2x11 Ultegra RX Topstone carbon met dito wielen. Inzetbereik max. 40/44mm banden, maar moet met een setje banden ook road-fahig zijn. Budget? 2,5Keur.
Als het nieuw moet zijn: Canyon Grizl, Rose Backroad of Giant Revolt (als het ook 2x10 mag zijn).

Hij wil.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ingeschreven voor Flatlands 300, mijn eerste ultra. Zal maar de komende maanden een aantal 200km+ ritten maar doen als voorbereiding.

Wel spannend hoor.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Yakolev schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:17:
Ingeschreven voor Flatlands 300, mijn eerste ultra. Zal maar de komende maanden een aantal 200km+ ritten maar doen als voorbereiding.

Wel spannend hoor.
Ik zit een beetje op die website te kijken en is het niet een beetje erg duur?

130 euro en er zijn twee bevoorradingspunten en verder raden ze aan om bij supermarkten je eten te kopen? Waar gaan die 130 euro in zitten dan? De provisorische camping en ontbijt? In een Komoot route? Want het is ook nog eens niet uitgepijld of afgezet... En er is alleen technische assistentie op 2 vaste punten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:00
Camping plek.
Ruim ontbijt.
Sfeer 's avonds met z'n allen op de camping.
Pannekoeken onderweg (al waren die er vorig jaar niet)
Wat te eten na afloop.

Ja kost geld, maar was best leuke tocht.
Ook omdat je gezamelijke start hebt.

Ik heb mij ook weer ingeschreven.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-07 14:56
Een aantal jaren de Retro Ronde van Vlaanderen gereden, met 4 stops (eindpunt incluis) met voldoende eten, drinken (Kwaremont biertjes) en muziek op elke plek. Rijdende assistentie op het parcours. Klakske, bidon en retro foto vooraf. Alles voor 35 euro.
Zelfde principe als Eroica, dat dan weer 100 euro moet kosten.
Om maar te zeggen, het kan prima voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Het kan prima voor minder ja.
Maar toch geef ik liever 130 euro dan uit voor zo'n rit dan 50 euro voor amstel gold oid waar ik bij start kom, het rondje fiets zonder waarschijnlijk gebruik te maken van eten bij de stops en dan bij de finish niets krijg.

Maargoed een brm tocht kan ook voor 5-15 euro oid (afhankelijk van afstand)
Wat eigenlijk weer te goedkoop is voor de organisator zou ik zeggen voor alles wat hij moet regelen.
Voorrijden van route, stempelkaarten maken/controleren etc etc.

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 11-01-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
klaaas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Als het nieuw moet zijn: Canyon Grizl, Rose Backroad of Giant Revolt (als het ook 2x10 mag zijn).
Ik wil eigenlijk weg bij de mainstream. Had Superior nog gezien, maar mja.. toch nog even verder searchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
dnhelle schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:49:
[...]

Ik wil eigenlijk weg bij de mainstream. Had Superior nog gezien, maar mja.. toch nog even verder searchen.
Dan moet je je budget verhogen en voor staal kiezen ;)

Maar zonder gekheid: wat voor merken vind jij niet mainstream?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
klaaas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:07:
[...]

Dan moet je je budget verhogen en voor staal kiezen ;)

Maar zonder gekheid: wat voor merken vind jij niet mainstream?
Steel is real!😎 Inderdaad lonkt budgetverhoging. Ik keek oa naar de Pipedream ALICE, Titus goldrush, Ribble gravel serie, maar goed, allen way boven budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
[...]

Ik ben erg blij met m'n Sup X-Road Team Comp GR uit 2021. Wat vind je 'mja' aan Superior? Fijne fietsjes hoor. Maar er zijn genoeg minder mainstream merken natuurlijk.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnhelle
MaSw85 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:18:
[...]

Ik ben erg blij met m'n Sup X-Road Team Comp GR uit 2021. Wat vind je 'mja' aan Superior? Fijne fietsjes hoor. Maar er zijn genoeg minder mainstream merken natuurlijk.
Wat ik zei: mooie fietsen! Echter.. ik zoek een gravel / cx met road aspiraties. Niet andersom: de eerste zin van de website zegt:
The gravel setup of our X-Road. A carbon racing frame developed to handle...
Het blijft wikken en wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-07 20:34

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Cervelo R5CX...alleen jammer van de prijs!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnhelle
Nutterd schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:14:
Cervelo R5CX...alleen jammer van de prijs!
Hahaha! alleen al het frame an sich is het budget x 2! Wel een prachtig frame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
dnhelle schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Steel is real!😎 Inderdaad lonkt budgetverhoging. Ik keek oa naar de Pipedream ALICE, Titus goldrush, Ribble gravel serie, maar goed, allen way boven budget.
Nadeel van de wat minder mainstream fietsen is dat ze vaak 1x zijn. Ik neem aan dat 2x11 een bewuste keuze is i.v.m. de road-aspiraties? Of is 1x ook een optie.

(Bombtrack Hook is staal, 2x, niet mainstream en past nagenoeg binnen je budget. Cool factor krijg je er gratis bij.)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Minder mainstream gewoon frame uit china laten komen in eigen kleurtje ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
[...]

Nergens een Rondo Ruut CF2 te koop? Laatste tijd veel kortingen gezien op de Poolse Pinarello.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 16:38
Als fervent wielrenner/mountainbiker, is gravel helemaal nieuw voor mij. Maar wat is zo een beetje het gemiddeld gewicht van een gravelbike? En is carbon echt een must? Zag dat bij een Canyon Grizl het verschil in gewicht tussen alu en carbon niet heel groot is!

Zit te kijken naar een gravelbike die als woon-werk gebruikt gaat worden en af en toe dus ook als gravelbike.
Heb al goede race (Ultegra Di2 12) en MTB (Fully met XTR), dus weet niet of een Canyon Grizl AL 6 gaat tegen vallen. Maar als woon-werk is het sowieso al lichter dan de huidige commuter ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:01
Je kan het ook omdraaien: is metaal niet beter!?

Carbon gaat heus niet zo snel kapot, maar voor een woon-werk fiets zou ik liever geen carbonnen fiets hebben. Voor gravel is carbon prima, maar wel het meest kwetsbare materiaal. En het gaat niet kapot als je er een tas aan hangt, maar soms is een lada niva voor door de bluber beter dan een Range rover.

Dus aluminium is prima voor een gravelbike. Staal lijkt mij het ultieme materiaal. En wij als wieler toeristen hebben allemaal de illusie dat die ene kilo ons gaat reden, maar mijn mening is dat het tussen je oren zit.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:31
mhr-zip schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:25:
[...]

hebben allemaal de illusie dat die ene kilo ons gaat reden, maar mijn mening is dat het tussen je oren zit.
correctie: aan je buik zit... >:)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 16:38
mhr-zip schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Je kan het ook omdraaien: is metaal niet beter!?

Carbon gaat heus niet zo snel kapot, maar voor een woon-werk fiets zou ik liever geen carbonnen fiets hebben. Voor gravel is carbon prima, maar wel het meest kwetsbare materiaal. En het gaat niet kapot als je er een tas aan hangt, maar soms is een lada niva voor door de bluber beter dan een Range rover.

Dus aluminium is prima voor een gravelbike. Staal lijkt mij het ultieme materiaal. En wij als wieler toeristen hebben allemaal de illusie dat die ene kilo ons gaat reden, maar mijn mening is dat het tussen je oren zit.
Had nog moeten vermelden dat huidige race en fully MTB beide van carbon zijn.
Maar inderdaad voor woon-werk is alu beter! Fiets is ook maar voor erbij N+1 zeg maar :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
Normaal iets zwaarder dan een racefiets maar het meeste gewicht zit nog steeds op het zadel dus zoals altijd een noissue. Wil ik niet zeggen dat een lichtere fiets misschien wel beter fietst.
Ik heb in ieder geval gekozen om de gravelbike meer voor stevig dan licht te gaan. Zijn ideale fietsen om vol te hangen met tassen en dan is een stalen no nonsens frame gewoon ideaal.
In de niet vakantie configuratie weegt mijn stalen ros ca.10kg. kilo zwaarder dan m'n racefiets en iets lichter dan de carbon fully.

[ Voor 7% gewijzigd door GWBoes op 12-01-2023 15:30 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:01
Hopjesvla79 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:29:
[...]

correctie: aan je buik zit... >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGOAidBEWww17AjraLnGyJ_auAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/fTKCa6abWs3vKZZpqEXnOXK0.gif?f=user_large
GWBoes schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:29:
Normaal iets zwaarder dan een racefiets maar het meeste gewicht zit nog steeds op het zadel dus zoals altijd een noissue. Wil ik niet zeggen dat een lichtere fiets misschien wel beter fietst.
Ik heb in ieder geval gekozen om de gravelbike meer voor stevig dan licht te gaan. Zijn ideale fietsen om vol te hangen met tassen en dan is een stalen no nonsens frame gewoon ideaal.
In de niet vakantie configuratie weegt mijn stalen ros ca.10kg. kilo zwaarder dan m'n racefiets en iets lichter dan de carbon fully.
Dit bedoelde ik.

Carbon kan je prima mee op vakantie. Zou ik het willen? Liever niet.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-06 14:12
CptKemel schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:00:
Black Friday zij dank: na 3 jaar met veel plezier op een hardtail mountainbike staat een gravelbike in bestelling.

Het is een Specialized Elite E5 (alu), Shimano GRX 2x10 met 46-30 voor en 11-36 achter. Ik woon in een heuvelachtig gebied (heuvels tot ca. 500 meter) en ga de volledige range van de cassette ook echt nodig hebben.

...

De voorpret is groot, nog een paar dagen wachten tot de levering :-)
Update: de Specialized bleek te klein! Ik ben bijna 2 meter lang, en hoewel ik het grootst beschikbare frame had besteld (61) voelde het niet goed aan. Teruggestuurd... (had alleen binnen proefgezeten, niet buiten mee gereden).

Inmiddels staat er een Canyon Grizl in grootte 2XL. Paste direct beter en heb er inmiddels al een paar goede ritten op gedaan.

De voorderailleur moest door een FM afgesteld worden, vanuit Canyon was het prutswerk.
Weer Shimano GRX, maar nu 2x11 met 11-34 achter met 46-30 voor. Dus nog steeds geschikt voor klimmen hoewel ik misschien die twee extra tandjes er ooit nog bij haal met een andere cassette.

Foto's volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Laatst online: 09-07 22:09
Binnenkort ben ik in de buurt van de Sallandse heuvelrug. Iemand een idee of de mtb routes een beetje te doen zijn op de gravelbike?

Of iemand nog toffe routes daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:52
https://www.komoot.com/co...este-fietsland-ter-wereld

En dan de Sallands heuvelrug. Vond ik 1 van de mooiste routes van afgelopen jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:15
dt_swiss schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:37:
Binnenkort ben ik in de buurt van de Sallandse heuvelrug. Iemand een idee of de mtb routes een beetje te doen zijn op de gravelbike?

Ik heb eind vorig jaar Lemelerberg en Hellendoorn op mn crosser gedaan en ik vond het echt heel goed te doen. Alleen vond ik persoonlijk op sommige plekken de drops wat hoog met name in de Hellendoorn route zat een flinke drop maar daar ben ik gewoon even afgestapt, verder zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
Top, gravelbike gaat dus mee! Lijkt me zanderige ondergrond? Of moet ik toch maar rekening houden met modderpoelen na al de regen van de laatste weken? In dat geval probeer ik nog snel wat andere banden te scoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:57
@dt_swiss Deze heb ik in het najaar met de gravelbike gereden. Zie hieronder de link naar mijn verslagje en de route:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73217246
https://connect.garmin.com/modern/course/134641764

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:15
ja veel zandgrond maar wel hoger gelegen, hoe het er precies bij ligt durf ik je niet te zeggen, zal me niets verbazen als het modderig is. zou wel zo breed mogelijke bandjes doen als je toch andere haalt want soms was het wel flink stuiteren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Nieuwe GRX600 groepsset is binnen. Combi China + Apex onderdelen was helaas niet zo succesvol als verwacht, dus heb maar geinvesteerd in wat betrouwbaarheid.

Had ondertussen een fonkelnieuwe fiets kunnen kopen voor alle bedragen die ik in mijn Rondo heb geinvesteerd, maar zolang ik tevreden blijf vind ik het allemaal wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurkie
  • Laatst online: 08-07 10:28
dnhelle schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Ik ben nu een Fairlight Secan 2.5 aan het opbouwen, die viel ook niet binnen budget bij mij. Maar wat is dat ding prachtig mooi!
Maar als je bedenkt dat je een stalen fiets wel wat langer behoudt dan is het wel goed te praten vind ik zelf.
Ik heb deze ook met het oog op langere vakantietochten, als de kids wat groter zijn.

Jaren terug een Niner SIR9 opgebouwd, daar fiets ik nog met plezier op. Om mij heen zijn alle carbon mtb's wel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
kurkie schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:34:
[...]

Ik ben nu een Fairlight Secan 2.5 aan het opbouwen, die viel ook niet binnen budget bij mij. Maar wat is dat ding prachtig mooi!
Maar als je bedenkt dat je een stalen fiets wel wat langer behoudt dan is het wel goed te praten vind ik zelf.
Ik heb deze ook met het oog op langere vakantietochten, als de kids wat groter zijn.

Jaren terug een Niner SIR9 opgebouwd, daar fiets ik nog met plezier op. Om mij heen zijn alle carbon mtb's wel vervangen.
Dm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Yakolev schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:21:
Nieuwe GRX600 groepsset is binnen. Combi China + Apex onderdelen was helaas niet zo succesvol als verwacht, dus heb maar geinvesteerd in wat betrouwbaarheid.

Had ondertussen een fonkelnieuwe fiets kunnen kopen voor alle bedragen die ik in mijn Rondo heb geinvesteerd, maar zolang ik tevreden blijf vind ik het allemaal wel prima.
Oh.. The fietsenmaker belde net en vertelde me dat de Bottom Bracket shell van mijn Rondo uitgehold is aan één kant en dus de BB niet meer fatsoenlijk vast kan zetten.
Hoop dat dit nog binnen de garantie valt en ik misschien een nieuw frame kan krijgen..

Nou, top. Kan ik nog langer niet gravellen, dadelijk moet ik weer het wielrennen oppakken :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
@Yakolev Ai ai ai, hopelijk wordt het coulant afgehandeld.

Welke FM ben je geweest?

[ Voor 4% gewijzigd door RR46 op 19-01-2023 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Yakolev schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:03:
[...]

Oh.. The fietsenmaker belde net en vertelde me dat de Bottom Bracket shell van mijn Rondo uitgehold is aan één kant en dus de BB niet meer fatsoenlijk vast kan zetten.
Hoop dat dit nog binnen de garantie valt en ik misschien een nieuw frame kan krijgen..

Nou, top. Kan ik nog langer niet gravellen, dadelijk moet ik weer het wielrennen oppakken :(
En anders frame naar Hambini opsturen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
RR46 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:25:
@Yakolev Ai ai ai, hopelijk wordt het coulant afgehandeld.

Welke FM ben je geweest?
Naar de Giant store, want die hebben laatst mijn ebike nog geregeld. Normaal gesproken ga ik naar de Bikerepairshop op de Havikstraat in Sittard, maar die hebben het echt extreem druk door hun nieuwe contract met Swapfiets. (Maar ze zijn wel verder echt heel top, daar gaan mijn andere fietsen ook heen)

Rondo heeft bij mijn kapotte velgen gisteren ook een set nieuwe opgestuurd, maar dat was een fabrikagefout waar heel veel mensen last van hadden. We gaan het zien in ieder geval. Het is nu toch te modderig om de CR die je van mij hebt afgepakt terug te krijgen haha.

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 19-01-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
DDX schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:34:
[...]

En anders frame naar Hambini opsturen ;)
Rondo Reaming!

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-07 12:10
Ik mag me hier nu officeel ook melden :) Was op zoek naar een gravelbike, wilde eerst iets stevigs, simpels en onder de 2000 euro.
Maar kwam toen een 3T exploro tegen met veel korting en aangezien ik altijd al een zwak heb gehad voor dit frame kon ik deze kans niet laten liggen!

Ajb geen opmerkingen over de al dan niet juiste beslissing van 3T om de kabels door de bovenbuis te laten lopen. Daar is op het internet al genoeg over gepraat ;)

Fiets is afgemonteerd met 1x11 Sram Rival. Schakelt prima, toekomst gaat uitwijzen of ik naar 1x12 of 1x13 wil. Of zelfs 2x.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0E2xtJzhmK5O9uHjUTEwup5ufQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGRHgTnILR9Q70DvUsOEydbe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door roda_djavulen op 19-01-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Wat vinden jullie van Giant gravelfietsen? Nu er van mij op 1 maand tijd 2 ebikes zijn gestolen (de laatste had ik letterlijk maar 8 dagen) ga ik denk ik van de verzekering (ik zit nog in mijn lease plan) een sportfiets halen.

Komt goed uit nu mijn Rondo kapot is, maar ik moet zeggen dat ik de line-up wat inspiratieloos vind. Beter maar een Propel/TCR ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-07 20:34

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Yakolev schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:17:
Wat vinden jullie van Giant gravelfietsen? Nu er van mij op 1 maand tijd 2 ebikes zijn gestolen (de laatste had ik letterlijk maar 8 dagen) ga ik denk ik van de verzekering (ik zit nog in mijn lease plan) een sportfiets halen.

Komt goed uit nu mijn Rondo kapot is, maar ik moet zeggen dat ik de line-up wat inspiratieloos vind. Beter maar een Propel/TCR ofzo?
ik heb zelf een Giant TCR en vind het een prima fiets en vind de nieuwe Propel echt een mooie fiets maar hun gravelbikes vind ik inderdaad vrij saai! Zou zeker niet mijn eerste keus zijn maar moet het perse een Giant worden?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
dt_swiss schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:37:

Uiteindelijk de genoemde gravelroute gedaan, plus mtb Holten en Hellendoorn. Vooral die mtb routes gingen verassend goed. Slechts een paar afdalingen waar ik echt in het nadeel was tov mijn MTB. Althans, zo voelde het. Heb e.e.a. gedaan met 40 mm G One Allround achter en de bite voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
Yakolev schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:17:
Zijn misschien niet de spannendste fietsen om te zien maar de Revolt is qua geometrie wel redelijk "progressief". Heeft een behoorlijk steile balhoofdhoek vergeleken met veel andere fietsen.
En de (frame) kwaliteit van Giant is in mijn ervaring gewoon geweldig, daar kunnen weinig merken tegenop volgens mij.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Even afwachten wat Rondo met mijn garantieclaim gaat doen, dus met een beetje geluk kan ik van hen een nieuwe frame krijgen. Zo niet, dan neig ik denk ik naar een Giant gravelbike. (het loopt nu via de Giant store, dus een ander merk is geen optie)

Wel hebben ze mijn huidige Ruut nog provisorisch kunnen fixen. De BB is gekit in het frame en zit vooralsnog vast. Ik hoop dus niet dat ik mijn frame moet opsturen haha. Zaterdag nog even sneeuwplezier gehad in het heuvelland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07 19:13
Hier ook een Giant TCR eigenaar; op zich heel tevreden mee en nooit iets mee gehad. Kwalitatief volgens mij dus prima in orde.

Zelf kijk ik ook naar gravel bikes, maar nog niks gekozen vanwege slechte beschikbaarheid. Nadeel van de Giant Revolt vind ik wel dat ze goedkopere shifters monteren (GRX400 in de prijsklasse waar ik naar kijk). Bij mijn TCR heb ik ook goedkopere shifters en dat is toch jammer op een Ultegra groep.

Wat dat betreft krijg je bij Canyon wat meer waar voor je geld, al hen ik geen ervaring met de kwaliteit van hun frames...

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• DDX
Nieuwe gravelracer :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPeB9MbCh6urkLk_5gw2GkAmB8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s2hBL4DQGmyWoH1icwmKYZNq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
Mooie gravelbike!

Wat heb je van ventielen? Neem aan dat het tubeless banden zijn, indien ja, ben benieuwd of die banden op druk blijven (als ze langer staan)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ziet er snel uit @DDX ! Is dat ook de insteek?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Net fietsje!

Had je nog plek in de schuur / berging / slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
RR46 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:33:
Mooie gravelbike!

Wat heb je van ventielen? Neem aan dat het tubeless banden zijn, indien ja, ben benieuwd of die banden op druk blijven (als ze langer staan)…
Je bedoelt wat voor ventielen ?
Zijn van dtswiss, had ik nog liggen van andere wielset. (en ja rijd met tubeless, al m'n fietsen)
Maar heb diverse andere ventielen, nooit echt probleem daarmee.
klaaas schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:02:
Ziet er snel uit @DDX ! Is dat ook de insteek?
Ja, al zijn alle fietsen die ik heb wel snelle fietsen 8)

[ Voor 19% gewijzigd door DDX op 30-01-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
DieAnder schreef op maandag 30 januari 2023 @ 00:03:
[...]

Net fietsje!

Had je nog plek in de schuur / berging / slaapkamer?
Ipv velobuild gravel, daar zaken van overgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:28
Heel gaaf ding. Stond paar jaar terug ook op mijn shortlist. Inderdaad een lekker snelle gravelfiets, ideaal voor NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:34
DDX schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:10:
Ja, al zijn alle fietsen die ik heb wel snelle fietsen 8)
Ligt uiteraard aan de fietsen ja.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
DDX schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:10:
[...]
Je bedoelt wat voor ventielen ?
Zijn van dtswiss, had ik nog liggen van andere wielset. (en ja rijd met tubeless, al m'n fietsen)
Maar heb diverse andere ventielen, nooit echt probleem daarmee.
Ja ventielen zagen er zo vreemd uit op de foto vandaar... (of het lag aan mij).

Enfin, wat ik specifiek bedoelde met ''op druk blijven'', of de banden de druk vasthouden bij langere tijd in de schuur stil staan.

Mijn ervaring met deze Continental banden is n.l. dat ze nogal ''zweten''... (doc blue bedoel ik dus, en daardoor uiteindelijk ook langzaam druk verliezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
RR46 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:43:
[...]

Ja ventielen zagen er zo vreemd uit op de foto vandaar... (of het lag aan mij).
Denk dat dat de schuld is van iets van AI enhancement die de achtergrond probeert te vervagen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Zijn idd wat blurred door achtergrond zie ik ja.
Zijn wel lage ventielen, had in deze wielset eerst ventielen zitten die naar mijn idee beetje te hoog waren.

Heb banden vorige week pas gemonteerd maar houden redelijk hun druk. (al had 1 wiel/band wel last van lucht die ergens ontsnapte maar na gisteren is de latex denk lekker verdeeld door band)
Zijn wel lekkere bandjes met grip (en niet teveel weerstand op asfalt) wat ik gisteren merkte.
En ook belangrijk; gaan redelijk makkelijk op de velgen. (nox citico, met schwalbe g-one banden liep ik flink te klooien als in extreem lastig over rand te krijgen)

[ Voor 28% gewijzigd door DDX op 30-01-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 10:23
Probleem van langzaam leeglopen zit meestal in de tape vind ik.
Moet nog eens de tape herdoen op mijn rove, voorband loopt altijd leeg daar.
Bij mountainbike (vittoria) en canyon grizl (schwalbe ultrabite) blijven ze weken lang op druk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Wisselt ook per band, sommige banden lekken wat meer langs wangen.
Heb wel eens een schwalbe pro one band waar ik latex druppels regelmatig op wangen zie zitten.

Maar idd tape kan ook uitmaken, moet goed strak zitten en breed genoeg zijn anders lekt het langs de spaken naar buiten. (of bij hoge velgen dat je de velg aan het oppompen bent, met risico dat je velg opblaast)

[ Voor 39% gewijzigd door DDX op 30-01-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Kwam er net achter dat ik een voorwiel met dt swiss 350 hub heb met 15mm endcaps.
Had ik in mijn fiets gezet met 12mm steekas.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar kon er wel gewoon mee fietsen, waarschijnlijk omdat de endcaps gewoon klem gezet worden.

Gewoon niet op gelet, wiel ging prima in de voorvork en steekas gewoon vast gedraaid.
Oops.

Maar ff de juiste endcaps bestellen nu.

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 31-01-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Een vraag voor de kenners hier.

Ik wil mijn vrouw ook interesseren voor een gravelbike, maar dat moet dan wel een elektrische zijn.

Waar moet rekening mee gehouden worden?
- Framemaat: geschikt voor 1.56m
- Budget: In eerste instantie nog niet, want de markt is volgens mij erg klein

Wat heb ik zelf al gevonden?
Canyon Grail:ON CF7
Canyon Endruance:ON 7
Heel lijstje bij 12gobiking

Wat is jullie advies, voor iemand die op dit moment eigenlijk alleen naar de supermarkt fietst?

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
magic_nl schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:50:

Ik wil mijn vrouw ook interesseren voor een gravelbike, maar dat moet dan wel een elektrische zijn.

Wat is jullie advies, voor iemand die op dit moment eigenlijk alleen naar de supermarkt fietst?
Je kunt ook kijken naar een niet elektrische fiets die je achteraf van trapondersteuning voorziet. Mijn Stevens prestige is bijvoorbeeld geschikt voor trapondersteuning van Pendix. Dit systeem kost wel veel $$$ (lees 1500 of zo). Als ik het goed heb, is iedere fiets met een hollowtech2 crank geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5

Ik heb weinig ervaring met e-gravel, maar ik zou kijken naar iets met een lichtere motor. Die canyon heeft een bosch die ook in bakfietsen en dergelijke zit. Fazua maakt wat lichters dat ook minder geluid maakt en algeheel minder aanwezig is volgens mij. Fuji heeft er een gravel bike van met die aandrijving, niet zeker of de kleinste maat klein genoeg is. Als je evenveel betaalt als de Canyon kan je ook pinarello kopen in carbon, dat weegt dan 13kg. 3,66kg minder dan de Canyon. Ben normaal niet van het superlicht, maar dit zijn wel grote verschillen. Zou ook zeker je vrouw laten proefrijden.

[ Voor 13% gewijzigd door cedrix5 op 01-02-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:40

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

DDX schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:13:
Zijn idd wat blurred door achtergrond zie ik ja.
Zijn wel lage ventielen, had in deze wielset eerst ventielen zitten die naar mijn idee beetje te hoog waren.

Heb banden vorige week pas gemonteerd maar houden redelijk hun druk. (al had 1 wiel/band wel last van lucht die ergens ontsnapte maar na gisteren is de latex denk lekker verdeeld door band)
Zijn wel lekkere bandjes met grip (en niet teveel weerstand op asfalt) wat ik gisteren merkte.
En ook belangrijk; gaan redelijk makkelijk op de velgen. (nox citico, met schwalbe g-one banden liep ik flink te klooien als in extreem lastig over rand te krijgen)
Had deze banden destijds op m'n Ridley crosser gemonteerd, qua grip vond ik ze vooral met natte ondergrond enorm link en heb ik er benauwde momenten mee gehad. Dit was overigens niet TL dus misschien zijn ze met minder druk beter in nattigheid/modderige condities.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:18

Zoiets niks? wat lichter (en goedkoper..)
https://www.cannondale.co...one-neo/topstone-neo-sl-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
dreameater schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Had deze banden destijds op m'n Ridley crosser gemonteerd, qua grip vond ik ze vooral met natte ondergrond enorm link en heb ik er benauwde momenten mee gehad. Dit was overigens niet TL dus misschien zijn ze met minder druk beter in nattigheid/modderige condities.
Ook combi terra speed (achter) en terra trail (voor) ?
Kwa druk zal ik ze denk rond de 1,5bar rijden. (had met testritje 2 bar en dat voelde te hard aan, stuiterde teveel met steentjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

DDX schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Kwa druk zal ik ze denk rond de 1,5bar rijden. (had met testritje 2 bar en dat voelde te hard aan, stuiterde teveel met steentjes)
Ik heb tubeless gereden met de terra trail.
Nooit meer als het aan mij ligt.
Heb bij 3 banden iedere keer hetzelfde euvel gehad.
Klein sneetje midden in het loopvlak.
Dat krijgt de latex niet dicht. Plakken van binnenuit lukt niet door de coating.
Heb het idee dat het zwakke banden zijn.
Meer vertrouwen in de Schwalbe’d die er nu op liggen.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:34
magic_nl schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:56:
[...]

Dat krijgt de latex niet dicht. Plakken van binnenuit lukt niet door de coating.
Plakken van binnenuit lukt wel degelijk. Goed schoonmaken en ontvetten. Daarna tubeless plakkers gebruiken van TipTop.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:25

Kluus

Gang is alles

magic_nl schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:56:
[...]

Naast de tip van @ElGreco over de tiptop plakkers, dynaplugs al geprobeert?

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 01-02-2023 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Rolweerstand heeft zijn prijs vaak. Schwalbe gaat bij mij perfect, vittoria mezcal ook. Panaracer gravelking slick en semislick niet. (precies ook probleem van een snee midden in loopvlak) Challenge strada bianca heeft ook vaak issues, maar dat zou aan de tape kunnen liggen. Niet zeker waarom maar na maand vakantie is mijn voorband op commuter nu lek. Opnieuw oppompen werkt niet, ging voorheen wel als ik het wekelijks weer aanvulde. Mijn Schwalbe's op canyon grizl hebben gewoon nog zelfde druk als een maand geleden.

[ Voor 5% gewijzigd door cedrix5 op 01-02-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:40

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

DDX schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Nee dat had ik niet gezien in je setup, ik had beide speeds voor en achter! Jij hebt waarschijnlijk deze setup met bepaalde voorkennis bepaald. Met meer profiel voor wordt het natuurlijk wel beter te doen in nattere omstandigheden.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
dreameater schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:06:
[...]

Nee dat had ik niet gezien in je setup, ik had beide speeds voor en achter! Jij hebt waarschijnlijk deze setup met bepaalde voorkennis bepaald. Met meer profiel voor wordt het natuurlijk wel beter te doen in nattere omstandigheden.
Klopt, de speed heeft idd niet heel veel profiel dus als het wat natter (/gladder met modder) is gaat die snel tegen de grens aanlopen.
Trail is natuurlijk nogsteeds geen modderband, maar dan heb ik ook niet heel veel fun met offroad rijden.

In duinen (pwn gebied waar je onverhard mag rijden) red je het vaak ook nog wel prima zonder profiel (met m'n strandfiets/banden) aangezien vocht redelijk snel wegzakt.

Pagina: 1 ... 26 ... 77 Laatste