hoi1234 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:58:
Ik denk dat ik eerst ga kijken middels de handleiding of ik dingen kan vinden die niet lijken te kloppen. Dan kan ik vragen om deze aan te passen. Misschien is het ook al voldoende om de trimm functie te gebruiken. Als dat allemaal niet lukt, kan ik nog altijd naar een andere fietsenmaker. In principe moet de verkoper de fiets goed afleveren. Het verbaast me eigenlijk ook dat het vanuit Stevens zo slecht is afgesteld.
De trim-functie gaat je niet helpen als de zwaarste versnellingen ratelen. Die trim is voor als je in de grootste kransjes van je cassette zit.
Je derailleur heeft twee trim-standen:
- Top-trim, die activeer je door in de grote kettingring de downshift-knop half in te drukken tot je een zacht klikje hoort. De derailleur komt dan een klein beetje naar binnen, maar niet zo veel dat je naar de kleine kettingring shift. Dit kan je gebruiken om groot-groot te rijden.
- Low-trim, die activeer je door in de kleine kettingring nog een keer de downshift-knop in te drukken. De derailleur komt dan nog verder naar binnen en dan kan je klein-groot rijden.
Low-trim gebruik ik nooit omdat mijn fiets sowieso niet aanloopt als ik in de kleinste kettingring zit. Maar top-trim neemt een klein beetje ratel weg als ik groot-groot wil gebruiken.
Als de zwaarste versnelling aanloopt maak je het met trim alleen nog maar erger.
Het is volgens mij gebruikelijk dat de fabriek de derailleur
niet afstelt en dat de afleverende fietsenmaker dat moet doen. Die fiets wordt sowieso deels als bouwpakket verzonden.
Ik heb ongeveer precies jouw problemen gehad met mijn FD-R7000. Één van de fietsenmakers reageerde bizar onbeschoft toen ik opperde dat wat hij deed volgens het boekje van Shimano niet goed was.
Wat je als eerste moet checken is of de derailleur op de juiste hoogte zit. Er moet ongeveer 1-3mm ruimte tussen de grote kettingring en de kooi van de derailleur zitten. Shimano levert de derailleurs af met een transparant oranje stickertje erop dat je kan gebruiken om het juist uit te lijnen. Mijn ex-fietsenmaker gooit die stickers altijd weg en laat lekker 10mm ruimte zitten, maar dat moet je dus niet doen.
Het is ook zonder die sticker goed te doen om de derailleur op de juiste hoogte te zetten. Je kan met een metalen plaatje dat je op het frame plakt en een steunbout de derailleur nog een beetje bijdraaien, maar veel fietsenmakers (ook goede) laten dat plaatje weg en gebruiken de steunbout niet. Als je ergens zo'n plaatje kan vinden is dat handig, maar dat is geen halszaak.
De derailleur heeft twee limietschroeven voor hoog en laag. Het is heel belangrijk om te weten dat - anders dan met traditionele derailleurs - je die twee
niet onafhankelijk van elkaar kan instellen. Je moet eerst de high-schroef goed hebben staan, dan pas kan je met de low-schroef aan de gang. De instructies van Shimano zijn heel duidelijk wat betreft de juiste instellingen hiervoor zijn.