Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 25 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:43
Galois schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:26:
Eigenlijk heb ik een hekel aan spatborden op een (sport)fiets. Maar aangezien ik ook wel door regen of op een nat wegdek wil fietsen en ik er helemaal klaar mee ben dat ik steeds van alles in mijn ogen krijg, moet ik misschien toch wel aan een klein voorspartbordje die gewoon alleen de (modder)spetters uit mijn gezicht haalt.

Een aantal van jullie zweren bij spatborden, daarom de vraag of deze eenvoudige spatbord aan mijn wens (geen/veel minder (modder)spetters meer in mijn gezicht) zal voldoen of dat het weinig zal helpen en dus de moeite niet waard is.

[Afbeelding]
https://www.mantel.com/sks-flap-guard
Ik heb zoiets op de MTB zitten aan de voorkant. Het helpt wel, maar minder goed als een volledig spatbord O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Betwijfel of dat zal voldoen op een gravel fiets... hangt natuurlijk ook sterk af van waar je gaat fietsen. Bovenstaande heb ik op de MTB, waar dit ''okè'' is (ter bescherming van balhoofd, ergste vuil).

Heb al enkele weken een setje (volledige) spatborden klaar liggen voor de gravel bike, stel het steeds uit, maar denk dat ik er dit weekend aan moet gaan geloven.

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:54
Ik heb sinds vorige week een Ass Saver Win Wing.
Afgelopen week gemonteerd, hij doet precies wat hij moet doen. Geen natte kont!
Ze hebben ook een MUDDER MINI, zelfde idee, ik verwacht wel dat hij gaat voldoen aan je verwachting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:34

Galois

1811 - 1832

MartijnMartijn schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:47:
Ik heb sinds vorige week een Ass Saver Win Wing.
Afgelopen week gemonteerd, hij doet precies wat hij moet doen. Geen natte kont!
Ze hebben ook een MUDDER MINI, zelfde idee, ik verwacht wel dat hij gaat voldoen aan je verwachting.
Natte kont vind ik op zich niet zo'n probleem... dat gespetter in mijn ogen, daar is waar ik vanaf wil! :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:09
Nieuwe gravelbike ondertussen in bestelling. Duurt nog even voordat die binnen is. De Orbea Terra. Ze worden geleverd met fulcrum rapid red wielen. Voor deze wielen heeft Fulcrum ‘Dirt road protection’ (DRP) beschikbaar ter afdichting van de lagers. Heeft iemand hier ervaring met deze kit?

Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten. Ik kom het in Duitse webshops rond de 5€ tegen.

https://www.fulcrumwheels.../DRP-dirt-road-protection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:14

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

DjVe schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:55:
[...]

Voor het geld vind ik de Siroko K3 erg prettig. Werkt zowel in het bos als op de zonnige weg prima (en is vlot genoeg bij verandering).
Vandaag de Siroko K3 Africa besteld via Decathlon. Ik had nog een cadeaubon, waardoor ik uiteindelijk voor €34,- geslaagd ben.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Koenbr schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:50:
Nieuwe gravelbike ondertussen in bestelling. Duurt nog even voordat die binnen is. De Orbea Terra. Ze worden geleverd met fulcrum rapid red wielen. Voor deze wielen heeft Fulcrum ‘Dirt road protection’ (DRP) beschikbaar ter afdichting van de lagers. Heeft iemand hier ervaring met deze kit?

Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten. Ik kom het in Duitse webshops rond de 5€ tegen.

https://www.fulcrumwheels.../DRP-dirt-road-protection
Je zou verwachten dat een fabrikant bij een gravelbike dat uit zichzelf erop monteert. Op een complete fiets zijn dat de kosten niet.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb 9 november eindelijk mijn nieuwe fiets opgehaald.

Ik vind het een zeer fijne fiets. Echt een verbetering t.o.v mijn oude fiets. Fietst veel zekerder, schakelt soepeler en is natuurlijk wel geschikt voor onverhard, waardoor ik nu over alle paadjes vlieg ipv krampachtig kruip.

Enige probleem is dat ik er achter gekomen ben dat 40mm banden meer weerstand introduceren dan ik dacht. Gisteren was ik met 3 anderen aan het fietsen. We hebben 66km gefietst, maar na een kilometer of 30 was het helemaal klaar. Echt moeite moeten doen om aangehaakt te blijven.

Nu wil ik toch weer op smallere bandjes gaan rijden. Maar wat is wijsheid? Banden wisselen zie ik niet zitten, omdat ik alleen voor clubritten smalle banden zal gebruiken en ik dus blijf wisselen dan. Ik dacht eraan om ofwel mijn oude fiets in orde te maken ofwel een extra wielset aan te schaffen. Het stuur staat nu te ver weg. Voor 50 euro (adapter van quill naar ahead en stuurpen zelf) kan ik onderdelen kopen, om dit op te lossen. Vraag is alleen rijdt mijn oude racefiets dan net zo lekker (zeker) als mijn nieuwe gravelbike?

Oja, ik bikepack erg veel. Maar dit doe ik ofwel alleen ofwel samen met een maatje met een mtb. Ik denk dus dat ik prima brede banden kan rijden dan, omdat ik 1) ook graag kleine stukjes onverhard rijd en 2) met de fiets ben en dus geen ruimte heb voor een extra wielset en 3) we beide in het nadeel zijn en ik dus prima mee zou kunnen komen.

Bij buitenlandreizen met de club kan ik altijd een setje buitenbanden meenemen, maar wielen kunnen ook mee met de auto (ik fiets vaak, maar ik kan altijd wel regelen dat mijn bagage mee kan met een auto)

Ook ben ik vooral benieuwd waarom mijn nieuwe fiets zoveel zekerder rijdt. Komt dit door een beter frame, bredere banden, betere maat, andere zitpositie of spelen hier meerdere factoren een rol? Een frame en de zitpositie kan ik natuurlijk niet aanpassen. Heeft een andere stuurpen voldoende effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
hoi1234 schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:43:

Ik vind het een zeer fijne fiets. Echt een verbetering t.o.v mijn oude fiets. Fietst veel zekerder, schakelt soepeler en is natuurlijk wel geschikt voor onverhard, waardoor ik nu over alle paadjes vlieg ipv krampachtig kruip.

Enige probleem is dat ik er achter gekomen ben dat 40mm banden meer weerstand introduceren dan ik dacht. Gisteren was ik met 3 anderen aan het fietsen. We hebben 66km gefietst, maar na een kilometer of 30 was het helemaal klaar. Echt moeite moeten doen om aangehaakt te blijven.

Nu wil ik toch weer op smallere bandjes gaan rijden. Maar wat is wijsheid? Banden wisselen zie ik niet zitten, omdat ik alleen voor clubritten smalle banden zal gebruiken en ik dus blijf wisselen dan. Ik dacht eraan om ofwel mijn oude fiets in orde te maken ofwel een extra wielset aan te schaffen. Het stuur staat nu te ver weg. Voor 50 euro (adapter van quill naar ahead en stuurpen zelf) kan ik onderdelen kopen, om dit op te lossen. Vraag is alleen rijdt mijn oude racefiets dan net zo lekker (zeker) als mijn nieuwe gravelbike?

Oja, ik bikepack erg veel. Maar dit doe ik ofwel alleen ofwel samen met een maatje met een mtb. Ik denk dus dat ik prima brede banden kan rijden dan, omdat ik 1) ook graag kleine stukjes onverhard rijd en 2) met de fiets ben en dus geen ruimte heb voor een extra wielset en 3) we beide in het nadeel zijn en ik dus prima mee zou kunnen komen.

Bij buitenlandreizen met de club kan ik altijd een setje buitenbanden meenemen, maar wielen kunnen ook mee met de auto (ik fiets vaak, maar ik kan altijd wel regelen dat mijn bagage mee kan met een auto)

Ook ben ik vooral benieuwd waarom mijn nieuwe fiets zoveel zekerder rijdt. Komt dit door een beter frame, bredere banden, betere maat, andere zitpositie of spelen hier meerdere factoren een rol? Een frame en de zitpositie kan ik natuurlijk niet aanpassen. Heeft een andere stuurpen voldoende effect?
spaar gewoon even voor een extra wielset.. als je nieuwe fiets zoveel beter is, is het een beetje zonde om de oude te blijven gebruiken (of passen de wielen van de oude fiets misschien op de nieuwe?)

even afhankelijk van wat voor standaard je nieuwe fiets gebruikt.. (velg/schijf/QR/steekas/cassette) op marktplaats kan je bv een setje 11 speed velg met QR voor best weinig vinden,,

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-06 21:19

Ik zou 100% voor een tweede wielset gaan voor je wegritjes/clubritjes, geen twijfel!
en oh ja, we willen natuurlijk wel foto's van je nieuwe racemonster!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik zou ook gaan voor een 2e wielset. Vaak kun je 2e hands wel een prima set vinden. Op die manier kun je heel snel wisselen. Ik doe dat op mijn racefiets ook (daar doe ik dan weer meer gravel georiënteerde wielen met banden onder).

Overigens kan ik met mijn 32mm slicks ook prima gravelen en over de weg. Dus het is een beetje afhankelijk wat je precies onder gravel verstaat en wat jouw fietsskills zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-06 17:51
Zou gewoon voor wat smallere banden gaan, zoals Wisselwerking ook aangeeft. 32-35mm kun je prima mee gravellen in Nederland en kost je niet heel veel extra energie op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cranzai op 21-11-2022 09:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

waarom 2e wielset als je ook gewoon harder kan trainen ;) Je heb nu gratis en voor niets een extra weerstandstraining, op een gegeven moment ga je ze wel bijhouden ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Lijkt me duidelijk. Nieuwe wielen. Bedacht me net dat mijn zwager nog wielen heeft liggen. Ik heb hem eens gevraagd of ik die mag hebben en mag ze zelfs van hem lenen. Dus dat is mooi. Ik zou alleen even nieuwe schijven moeten kopen of hopen dat ik de vettigheid op de schijf weg krijg. Standaard smallere banden kan ik nog eens proberen. Maar ik ben echt een noob. Met brede banden kan ik dat aardig maskeren.
Prulleman schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:56:
[...]

spaar gewoon even voor een extra wielset.. als je nieuwe fiets zoveel beter is, is het een beetje zonde om de oude te blijven gebruiken (of passen de wielen van de oude fiets misschien op de nieuwe?)

even afhankelijk van wat voor standaard je nieuwe fiets gebruikt.. (velg/schijf/QR/steekas/cassette) op marktplaats kan je bv een setje 11 speed velg met QR voor best weinig vinden,,
Ik heb schijfremmen en steekas. Wordt dus niks met overzetten van wielen. Mijn oude racefiets heeft QR en velgremmen. Het is ook echt een oudje.

Het is inderdaad niet logisch om op een minder lekker rijdende fiets te gaan rijden. Daarom wil ik het rijcomfort dus ook aanpakken. Maar ik weet gewoon niet of dit mogelijk is, juist omdat er zoveel variabelen veranderd zijn.
Hopjesvla79 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:29:
[...]

waarom 2e wielset als je ook gewoon harder kan trainen ;) Je heb nu gratis en voor niets een extra weerstandstraining, op een gegeven moment ga je ze wel bijhouden ;)
Haha.

[ Voor 28% gewijzigd door hoi1234 op 21-11-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
hoi1234 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:32:

Het is inderdaad niet logisch om op een minder lekker rijdende fiets te gaan rijden. Daarom wil ik het rijcomfort dus ook aanpakken. Maar ik weet gewoon niet of dit mogelijk is, juist omdat er zoveel variabelen veranderd zijn.
Heb je het nu over je nieuwe fiets die niet helemaal lekker zit of over je oude die nooit zo lekker zat als je nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Zonder te weten wat je nu als gravelbike hebt, en wat voor racefiets je hebt zou ik zelf kiezen voor een wielset. Je geeft het zelf al aan er zijn zoveel factoren die het 'gevoel' van een fiets bepalen. Dat krijg je nooit 100% gelijk tussen twee fietsen.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Cranzai schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:44:
[...]

Heb je het nu over je nieuwe fiets die niet helemaal lekker zit of over je oude die nooit zo lekker zat als je nieuwe?
Oude fiets rijdt minder lekker. Nieuwe fiets echt heerlijk.

Ik was benieuwd of ik mijn oude fiets ook zo lekker kan laten rijden door de juiste stuurpen te monteren. Want dat kost maar 50 euro. Scheelt een hoop met de prijs van een extra wielset.

Maar zoals gezegd nu ik die set van mijn zwager kan lenen, ga ik dat doen. Alleen bedacht ik me dat nadat ik de vraag hier stelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
hoi1234 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:11:
[...]

Ik was benieuwd of ik mijn oude fiets ook zo lekker kan laten rijden door de juiste stuurpen te monteren. Want dat kost maar 50 euro. Scheelt een hoop met de prijs van een extra wielset.

Maar zoals gezegd nu ik die set van mijn zwager kan lenen, ga ik dat doen. Alleen bedacht ik me dat nadat ik de vraag hier stelde.
Oude fiets verkopen of inzetten als winterfiets, maar daar zou ik niet al te veel in investeren als ik jou zo beluister. Ook als je de set van jouw zwager niet kan krijgen/lenen/huren enz. dan zou ik nog steeds gaan voor een 2e wielset. Daar wordt je veel blijer van dan aanprutsen op die oude fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik hoor wel net dat er nieuwe banden op moeten. Ik heb nog een Schwalbe Lugano 2 23mm nieuw (garantie) en 25 en 28mm panaracer passala (gekocht toen ik in het garantietraject zat, omdat ik wel wilde fietsen en sowieso bredere banden wilde hebben).

Wat is wijsheid? Gewoon de oude banden hergebruiken, of toch beter achter ook 28mm, of zelfs zowel voor als achter 30 of 32mm?

Met dit vieze winterse weer, is breder misschien veiliger, maar levert dit niet teveel weerstand op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:19
hoi1234 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:18:
Wat is wijsheid? Gewoon de oude banden hergebruiken, of toch beter achter ook 28mm, of zelfs zowel voor als achter 30 of 32mm?

Met dit vieze winterse weer, is breder misschien veiliger, maar levert dit niet teveel wrijving op?
Ervaring is de beste leermeester.
Als je de spullen toch hebt liggen kun je het gewoon zelf proberen. Dan merk je wel wat het verschil is en wat het beste bevalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

hoi1234 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:18:
Met dit vieze winterse weer, is breder misschien veiliger, maar levert dit niet teveel weerstand op?
Weerstand zit vooral tussen de oren.
Als je gaat fietsen met het idee breed = weerstand zul je dat ook zo ervaren.
Een 23mm heeft niet per definitie minder weerstand dan een 28.
Veel hangt ook af van de bolling van het loopvlak, waardoor de 28 misschien rechtuit minder weerstand heeft en door de breedte in de bochten ook grip houdt.
Ik durf zelfs te beweren dat een Schwalbe g-one RS van 40mm zich kan meten met een 28/30mm band voor op de weg. Maar nogmaals de beleving zit tussen de oren.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:54
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews

Het zijn labtests, maar wel veel info. O.a. dat breder != meer weerstand.
Weerstand ligt vooral aan de stugheid van de band, gebruikte rubber compound en profieldiepte.

Merk het ook op de mtb bv., ik had eerst magic mary/hans dampf in 2,4" met addix soft (= grip) rubber.
Nu 2,6" vittoria mezcal en dat rolt véél beter.

Op mijn Grizl hebben mijn 50mm maxxis ramblers in de zomer ook tikje minder weerstand dan 45mm schwalbe ultrabites met spatborden in de winter.

Sowieso scheelt het allemaal weinig op het totaalplaatje, beter gewoon harder leren trappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
magic_nl schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:49:
[...]

Veel hangt ook af van de bolling van het loopvlak, waardoor de 28 misschien rechtuit minder weerstand heeft en door de breedte in de bochten ook grip houdt.
Ik durf zelfs te beweren dat een Schwalbe g-one RS van 40mm zich kan meten met een 28/30mm band voor op de weg. Maar nogmaals de beleving zit tussen de oren.
eens, en al helemaal op 'ons' (= niet superatleet) niveau. Idem voor een kilo lichtere fiets.. de meesten hebben meer baat bij een kilo minder vet lichaamsgewicht..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Dan gebruik ik wel eerst de oude banden. Daarvan weet ik hoe ze fietsen. En dan zie ik wel of breder noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04:52
[...]

Neem je oude fiets mee naar een bikefitter, dan weet je bijna zeker dat je goed op je oude fiets neergezet word.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
hoi1234 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:11:
Dan gebruik ik wel eerst de oude banden. Daarvan weet ik hoe ze fietsen. En dan zie ik wel of breder noodzakelijk is.
En dan kom je je nieuwe fiets showen op een van de Social Rides?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
McMiGHtY schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:16:
[...]

Neem je oude fiets mee naar een bikefitter, dan weet je bijna zeker dat je goed op je oude fiets neergezet word.
Ben ik toen al geweest. Daarom weet ik ook dat de stuurpen te lang is. Omdat het echter een quill betreft, toen niet doorgepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:00
magic_nl schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:49:
[...]

https://www.renehersecycl...1-wider-tires-are-slower/
..
Based on this and other testing, we developed our Rene Herse tires and optimized them for performance and comfort on real roads. And since we now have very similar tires in widths from 26 to 54 mm, we’ve been able to do controlled testing of all these sizes. We found that they all perform the same. Even on very smooth asphalt, you don’t lose anything by going to wider tires (at least up to 54 mm). And on rough roads, wider tires are definitely faster.
..

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:19
hoi1234 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:19:
[...]

Ben ik toen al geweest. Daarom weet ik ook dat de stuurpen te lang is. Omdat het echter een quill betreft, toen niet doorgepakt.
Ook die zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes. Vervangen is echt geen rocket science en een goede gelegenheid om meteen een nieuw stuurlintje te wikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Dat bevestigt exact wat ik zeg.
Het zit tussen de oren van de rijder.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

[...]

Reden te meer om dat dus juist niet te doen.
Het 'gevoel' van de nieuwe fiets wordt niet alleen veroorzaakt door jouw zithouding.
Dat lost alleen een stuurpen echt niet op.

Systeemspecificaties

• cedrix5
Heeft iemand nog tips voor een goede gravel route rond Den Treek?
Had al wat gevonden van 52km op Fietssport, maar ben geen pluslid.

De mtb route rijden met dagvignet is eventueel ook een optie als dat leuk is op een Canyon Grizl. (als het echt goed glad is getrokken vind ik mtb routes wel leuk met vaste vork)

Plan was dat vriendin rondje mee reed op mijn mountainbike om te kijken of een large fijn zit, ze wil zelf ook een lichte xc fiets kopen voor bikepacken, gravel en mtb routes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMartijn
cedrix5 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:47:
Heeft iemand nog tips voor een goede gravel route rond Den Treek?
Had al wat gevonden van 52km op Fietssport, maar ben geen pluslid.

De mtb route rijden met dagvignet is eventueel ook een optie als dat leuk is op een Canyon Grizl. (als het echt goed glad is getrokken vind ik mtb routes wel leuk met vaste vork)

Plan was dat vriendin rondje mee reed op mijn mountainbike om te kijken of een large fijn zit, ze wil zelf ook een lichte xc fiets kopen voor bikepacken, gravel en mtb routes.
Vond deze op Komoot

• cedrix5
Die had ik ook al gevonden, maar zitten 9 illegale stroken in. Prima misschien voor doordeweeks maar minder handig op een zaterdag volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Zit Roebijn Schijf (marketing manager nederland van komoot) illegale stroken te promoten dan ?
Lijkt me niet heel handig, ook omdat komoot de gravelcode van ntfu enzo promoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:56

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
cedrix5 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:49:
Die had ik ook al gevonden, maar zitten 9 illegale stroken in. Prima misschien voor doordeweeks maar minder handig op een zaterdag volgens mij.
Heb ze niet allemaal bekeken maar bij sommige klopt die melding niet hoor. Lijkt me een prima route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Zo heb je op de NH100 route (van Laurens en Niki) ook stukje waar je niet zou mogen fietsen, zoom je in gaat dit om strandopgang.
En nergens staan daar borden dat dat niet mag. (afgezien van borden dat je niet mag fietsen in zomerperiode tussen bepaalde tijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
M'n ketting ratelt al sinds ik de fiets heb. Eerst vooral op de 3 zwaarste versnellingen, nadat ik vandaag ben teruggegaan en ze beloofd hebben dat alles goed afgesteld is, blijkt dat alles tot de 4e versnelling enorm ratelt. Overigens alleen het groote blad voor. Het kleine blad voor doet en deed het perfect.

Volgens mij hebben ze de voorderailleur afgesteld en daarbij dus de ruimte voor de laagste versnellingen te klein gemaakt en de ruimte voor de hogere versnellingen verbeterd.

In hoeverre is dit goed af te stellen op een Stevens prestige (grx810 voorderailleur).

Zo ver ik weet mag de combinatie klein/klein en groot/groot ratelen. Maar ik weet niet of dit voor 11 speed ook geldt.

Dit is gewoon irritant. Maar ik heb geen zin om weer 3 uur te moeten fietsen om dit in orde te krijgen.

Echt om gek van te worden... Eerst 16 maanden wachten op een fiets, vervolgens zou de fiets 100 euro duurder zijn, dan stellen ze de fiets tot 2x toe verkeerd af. Zou haast die fiets gewoon terugbrengen en iets anders kopen. Maar ja, tegenwoordig mag je overal wachten en alle fietsen zijn duurder geworden.

[ Voor 23% gewijzigd door hoi1234 op 25-11-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Maar je komt weer bij de FM... die roept "alles werkt"..en dan?

( Ik maak altijd ff een rondje, juist met dit soort dingen zeker.. En zeker als de fiets nieuw is.)

16 maanden wachten op een Stevens..daar vind ik ook wat van..maar laat ik het netjes houden .

De afstelling van een grx voorderrie is in de basis net zoals alle andere Shimano derries, dat zou gewoon moeten kunnen. Heb je genoeg spanning op je kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Ow..en als je die fiets nog terug kan brengen...gewoon doen en dan op maandagochtend op de canyon site klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
McMiGHtY schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:38:
Maar je komt weer bij de FM... die roept "alles werkt"..en dan?

( Ik maak altijd ff een rondje, juist met dit soort dingen zeker.. En zeker als de fiets nieuw is.)

16 maanden wachten op een Stevens..daar vind ik ook wat van..maar laat ik het netjes houden .

De afstelling van een grx voorderrie is in de basis net zoals alle andere Shimano derries, dat zou gewoon moeten kunnen. Heb je genoeg spanning op je kabels?
Ik had inderdaad alles zelf even moeten testen. Maar daar dacht ik te laat aan. Dat het probleem in ieder geval opgelost zou moeten kunnen worden is fijn om te horen.

Ik durf niet echt zelf aan de fiets te zitten. In het algemeen lukt het meeste me wel, maar van voorderailleurs heb ik echt geen kaas gegeten. Ik weet gewoon niet wanneer ik welke stelmogelijkheid moet gebruiken. Anders had ik het zelf wel even opgelost.

Overigens las ik ook iets over trimmen (blijkbaar kun je de shifter een tikje geven, zodat de kooi wel beweegt, maar te weinig om echt te schakelen). Kan dat de oplossing zijn? Of zou het altijd goed moeten werken zonder te trimmen?

[ Voor 14% gewijzigd door hoi1234 op 25-11-2022 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 12:45
Het is een gravelding. Weg met die voorderrie.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

hoi1234 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:56:
[...]

Ik had inderdaad alles zelf even moeten testen. Maar daar dacht ik te laat aan. Dat het probleem in ieder geval opgelost zou moeten kunnen worden is fijn om te horen.

Ik durf niet echt zelf aan de fiets te zitten. In het algemeen lukt het meeste me wel, maar van voorderailleurs heb ik echt geen kaas gegeten. Ik weet gewoon niet wanneer ik welke stelmogelijkheid moet gebruiken. Anders had ik het zelf wel even opgelost.

Overigens las ik ook iets over trimmen (blijkbaar kun je de shifter een tikje geven, zodat de kooi wel beweegt, maar te weinig om echt te schakelen). Kan dat de oplossing zijn? Of zou het altijd goed moeten werken zonder te trimmen?
Is er niemand op het forum die een beetje in de buurt woont en je eventjes kan helpen?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Mijn 105 en mn tiagra kan ik altijd nog een klein duwtje geven als die aanloopt tegen de geleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Nutterd schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:07:
[...]

Is er niemand op het forum die een beetje in de buurt woont en je eventjes kan helpen?
@Tom-Z jij woont toch in de buurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
[...]

Er staat me bij dat je bij een club fietst.. Is daar niet een handige Harrie die je kan helpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:46
Ik weet niet welke buurt het is, maar ik wil wel helpen. Waterland regio zit ik (NH)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:08
Maastricht, ja. Is dat de buurt van @hoi1234? Dan wil ik het weekend best even gaan klooien met een voorderailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Ik heb zon vermoeden dat dat wat uit de buurt is..

De laatste keer dat ik zelf aan mn derrie had geboekt...ben ik langs een fietsenmakert gereden.. 5min later gefikst..en een vers laagje squirt (omdat je ketting een beetje droog was).

Kosten 0

Als je een fietsenmakert in de buurt hebt die iets met mtb's of racefietsen doet...bij zou een poging wagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Tom-Z schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:26:
[...]

Maastricht, ja. Is dat de buurt van @hoi1234? Dan wil ik het weekend best even gaan klooien met een voorderailleur.
Vinnik tof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Nijmegen. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-06 22:55

MJV

Je kunt overwegen om met behulp van bijvoorbeeld deze instructie te kijken of je het goed krijgt: YouTube: How to Adjust a Front Derailleur

De afstelling is misschien net iets anders, maar zolang je weet dat de schroefjes (evt inbus)/principes zijn hetzelfde over bijna alle voorderailleurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
MJV schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:30:
De afstelling is misschien net iets anders, maar zolang je weet dat de schroefjes (evt inbus)/principes zijn hetzelfde over bijna alle voorderailleurs.
...behalve bij het specifieke type derailleur dat @hoi1234 heeft. Die werkt fundamenteel anders. De gemiddelde fietsenmaker is te beroerd om ooit iets bij te leren en daarom stellen ze die dingen nooit fatsoenlijk af.

Het is op zich goed te doen om het zelf op te lossen, de dealer handleiding van Shimano is superduidelijk als je stapsgewijs alles volgt. Of zoek even naar een filmpje, maar dan wel van jouw specifieke type derailleur (of een vergelijkbare zoals de FD-R7000 of FD-R8000).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Nu online
andere fietsenmaker zoeken dan? Weet niet welke je nu heb maar er zitten in de buurt zeker anderen. En anders even naar boven komen , aka Arnhem, en naar Roelofs of even naar Velp naar de Pedaleur.

Geef geen garanties, maar daar kunnen ze je vast helpen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:58
Zit je crank wel goed vast? Bij mij zat daar wat speling op waardoor ie iets meer naar buiten kwam, en de ketting tegen de derr aankwam. (Ik ontdekte het overigens pas toen de linker crankarm er tijdens het fietsen af viel. Daarvoor tijdje zitten prullen met de afstelling van de derr, maar die kon niet zo ver naar buiten..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:09
[...]

Ik had een goede hobbyist voor je, al lees ik dat hij tot maart 2023 dicht is. Ga anders langs bij een sportfietsenwinkel. Je zou zelfs bijv. Bij Trek (Hatertseweg) langs kunnen gaan. Jan Kooij of Thoonen, Kersten kan je er (denk ik) ook wel mee helpen. Anders via de Wedrenners navraag doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik denk dat ik eerst ga kijken middels de handleiding of ik dingen kan vinden die niet lijken te kloppen. Dan kan ik vragen om deze aan te passen. Misschien is het ook al voldoende om de trimm functie te gebruiken. Als dat allemaal niet lukt, kan ik nog altijd naar een andere fietsenmaker. In principe moet de verkoper de fiets goed afleveren. Het verbaast me eigenlijk ook dat het vanuit Stevens zo slecht is afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:33
hoi1234 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:58:
Ik denk dat ik eerst ga kijken middels de handleiding of ik dingen kan vinden die niet lijken te kloppen. Dan kan ik vragen om deze aan te passen. Misschien is het ook al voldoende om de trimm functie te gebruiken. Als dat allemaal niet lukt, kan ik nog altijd naar een andere fietsenmaker. In principe moet de verkoper de fiets goed afleveren. Het verbaast me eigenlijk ook dat het vanuit Stevens zo slecht is afgesteld.
Ik heb zelf zeer goede ervaringen met LT-Sports (inmiddels in Wijchen).
Zij levert zowel mtb als Gravel fietsen en is gewoon heel erg goed in haar werk.
https://www.ltsports.nl/

Ik woon in Nijmegen, maar klus eigenlijk nooit aan mijn racer omdat ie het altijd doet, dus kan je helaas niet verder helpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
hoi1234 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:58:
De trim-functie gaat je niet helpen als de zwaarste versnellingen ratelen. Die trim is voor als je in de grootste kransjes van je cassette zit.
Je derailleur heeft twee trim-standen:
- Top-trim, die activeer je door in de grote kettingring de downshift-knop half in te drukken tot je een zacht klikje hoort. De derailleur komt dan een klein beetje naar binnen, maar niet zo veel dat je naar de kleine kettingring shift. Dit kan je gebruiken om groot-groot te rijden.
- Low-trim, die activeer je door in de kleine kettingring nog een keer de downshift-knop in te drukken. De derailleur komt dan nog verder naar binnen en dan kan je klein-groot rijden.
Low-trim gebruik ik nooit omdat mijn fiets sowieso niet aanloopt als ik in de kleinste kettingring zit. Maar top-trim neemt een klein beetje ratel weg als ik groot-groot wil gebruiken.
Als de zwaarste versnelling aanloopt maak je het met trim alleen nog maar erger.

Het is volgens mij gebruikelijk dat de fabriek de derailleur niet afstelt en dat de afleverende fietsenmaker dat moet doen. Die fiets wordt sowieso deels als bouwpakket verzonden.

Ik heb ongeveer precies jouw problemen gehad met mijn FD-R7000. Één van de fietsenmakers reageerde bizar onbeschoft toen ik opperde dat wat hij deed volgens het boekje van Shimano niet goed was.

Wat je als eerste moet checken is of de derailleur op de juiste hoogte zit. Er moet ongeveer 1-3mm ruimte tussen de grote kettingring en de kooi van de derailleur zitten. Shimano levert de derailleurs af met een transparant oranje stickertje erop dat je kan gebruiken om het juist uit te lijnen. Mijn ex-fietsenmaker gooit die stickers altijd weg en laat lekker 10mm ruimte zitten, maar dat moet je dus niet doen.
Het is ook zonder die sticker goed te doen om de derailleur op de juiste hoogte te zetten. Je kan met een metalen plaatje dat je op het frame plakt en een steunbout de derailleur nog een beetje bijdraaien, maar veel fietsenmakers (ook goede) laten dat plaatje weg en gebruiken de steunbout niet. Als je ergens zo'n plaatje kan vinden is dat handig, maar dat is geen halszaak.
De derailleur heeft twee limietschroeven voor hoog en laag. Het is heel belangrijk om te weten dat - anders dan met traditionele derailleurs - je die twee niet onafhankelijk van elkaar kan instellen. Je moet eerst de high-schroef goed hebben staan, dan pas kan je met de low-schroef aan de gang. De instructies van Shimano zijn heel duidelijk wat betreft de juiste instellingen hiervoor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Tom-Z schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:11:
[...]

De trim-functie gaat je niet helpen als de zwaarste versnellingen ratelen. Die trim is voor als je in de grootste kransjes van je cassette zit.
- Top-trim, die activeer je door in de grote kettingring de downshift-knop half in te drukken tot je een zacht klikje hoort. De derailleur komt dan een klein beetje naar binnen, maar niet zo veel dat je naar de kleine kettingring shift. Dit kan je gebruiken om groot-groot te rijden.
- Low-trim, die activeer je door in de kleine kettingring nog een keer de downshift-knop in te drukken. De derailleur komt dan nog verder naar binnen en dan kan je klein-groot rijden.
Low-trim gebruik ik nooit omdat mijn fiets sowieso niet aanloopt als ik in de kleinste kettingring zit. Maar top-trim neemt een klein beetje ratel weg als ik groot-groot wil gebruiken.
Als de zwaarste versnelling aanloopt maak je het met trim alleen nog maar erger.

Het is volgens mij gebruikelijk dat de fabriek de derailleur niet afstelt en dat de afleverende fietsenmaker dat moet doen. Die fiets wordt sowieso deels als bouwpakket verzonden.

Ik heb ongeveer precies jouw problemen gehad met mijn FD-R7000. Één van de fietsenmakers reageerde bizar onbeschoft toen ik opperde dat wat hij deed volgens het boekje van Shimano niet goed was.

Wat je als eerste moet checken is of de derailleur op de juiste hoogte zit. Er moet ongeveer 1-3mm ruimte tussen de grote kettingring en de kooi van de derailleur zitten. Shimano levert de derailleurs af met een transparant oranje stickertje erop dat je kan gebruiken om het juist uit te lijnen. Mijn ex-fietsenmaker gooit die stickers altijd weg en laat lekker 10mm ruimte zitten, maar dat moet je dus niet doen.
Het is ook zonder die sticker goed te doen om de derailleur op de juiste hoogte te zetten. Je kan met een metalen plaatje dat je op het frame plakt en een steunbout de derailleur nog een beetje bijdraaien, maar veel fietsenmakers (ook goede) laten dat plaatje weg en gebruiken de steunbout niet. Als je ergens zo'n plaatje kan vinden is dat handig, maar dat is geen halszaak.
De derailleur heeft twee limietschroeven voor hoog en laag. Het is heel belangrijk om te weten dat - anders dan met traditionele derailleurs - je die twee niet onafhankelijk van elkaar kan instellen. Je moet eerst de low-schroef goed hebben staan, dan pas kan je met de high-schroef aan de gang. De instructies van Shimano zijn heel duidelijk wat betreft de juiste instellingen hiervoor zijn.
Duidelijke uitleg! Een ding begrijp je denk ik verkeerd. Sinds ik gisteren terug ben gegaan, lopen de 1ste t/m 4de versnelling aan op het grote blad. Dus ik zou trimm kunnen gebruiken, zoals ik het begrijp. Maar als ik het goed begrijp zou dit niet nodig moeten zijn?

Eigenlijk vind ik dat de fietsenmaker alles moet oplossen. Ik heb voor meer dan 2000 euro een fiets gekocht met een afleverpakket. Dan moet ik niet bij andere fietsenmakers nog allerlei kosten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
hoi1234 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:24:
[...]

Duidelijke uitleg! Een ding begrijp je denk ik verkeerd. Sinds ik gisteren terug ben gegaan, lopen de 1ste t/m 4de versnelling aan op het grote blad. Dus ik zou trimm kunnen gebruiken, zoals ik het begrijp. Maar als ik het goed begrijp zou dit niet nodig moeten zijn?
Wat bedoel je met "1ste t/m 4de versnelling"? Bedoel je dan groot/groot plus de versnellingen iets daaronder?
Dan kan/moet je inderdaad trim (met 1 'm') gebruiken.

Het is vrij extreem dat trim nodig is op 1 t/m 4 (bij mij is het alleen nodig voor groot/groot plus misschien groot/een-na-grootst). Maar de afstelling van de derailleur luistert vrij nauw; het is niet makkelijk om het perfect te krijgen. Ik denk dat je tevreden mag zijn als alleen 1 t/m 3 trim nodig hebben.

Mét trim en in groot-groot moet de boel nét wel/niet aanlopen. Dat moet je instellen door de high-limit schroef te verdraaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Tom-Z op 26-11-2022 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:53:
[...]

Wat bedoel je met "1ste t/m 4de versnelling"? Bedoel je dan groot/groot plus de versnellingen iets daaronder?
Dan kan/moet je inderdaad trim (met 1 'm') gebruiken.

Het is vrij extreem dat trim nodig is op 1 t/m 4 (bij mij is het alleen nodig voor groot/groot plus misschien groot/een-na-grootst). Maar de afstelling van de derailleur luistert vrij nauw; het is niet makkelijk om het perfect te krijgen. Ik denk dat je tevreden mag zijn als alleen 1 t/m 3 trim nodig hebben.

Mét trim en in groot-groot moet de boel nét wel/niet aanlopen. Dat moet je instellen door de high-limit schroef te verdraaien.
Ben misschien de enige, maar van "1st-4e" of "groot/groot en versnellingen daaronder" kan ik geen chocolade maken :+ Wees explicieter. Bijv. "50x11" of "voor buitenblad en achter op de buitenste tandwielen".

Als de ketting langs de voorderailleur schuurt als achter de ketting op de buitenste tandwielen ligt, dan zal trimmen het alleen maar erger maken. Trimmen betekent nl. dat de voorderailleur iets meer naar binnen gaat.

Als de ketting langs de voorderailleur schuurt als achter de ketting op het binnenste tandwiel ligt, dan kan trimmen wellicht wel helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
pdukers schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:09:
[...]

Ben misschien de enige, maar van "1st-4e" of "groot/groot en versnellingen daaronder" kan ik geen chocolade maken :+ Wees explicieter. Bijv. "50x11" of "voor buitenblad en achter op de buitenste tandwielen".
Buitenste tandwielen gezien vanaf welke kant van de cassette? Kun je wat explicieter zijn? :+

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
@hoi1234 Hoe ben je gevaren met je voorderrie? Zelf iets gevonden of toch een van de genoemde winkels bezocht?

Zowel bij Roelofs als bij de Pedaleur ben ik al wel eens langs gefietst toen ik onderweg wat had en werd tussendoor geholpen. 1x met een band die helemaal op was en waar een nieuwe op moest (buitenbandje) en de andere keer had ik zelf lopen prutsen en hebben ze even een extra spacer tussengezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
McMiGHtY schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:59:
@hoi1234 Hoe ben je gevaren met je voorderrie? Zelf iets gevonden of toch een van de genoemde winkels bezocht?

Zowel bij Roelofs als bij de Pedaleur ben ik al wel eens langs gefietst toen ik onderweg wat had en werd tussendoor geholpen. 1x met een band die helemaal op was en waar een nieuwe op moest (buitenbandje) en de andere keer had ik zelf lopen prutsen en hebben ze even een extra spacer tussengezet.
Nog niet naar gekeken. Een iets te leuk weekend gehad, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:56
Tom-Z schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:11:
[...]

De derailleur heeft twee limietschroeven voor hoog en laag. Het is heel belangrijk om te weten dat - anders dan met traditionele derailleurs - je die twee niet onafhankelijk van elkaar kan instellen. Je moet eerst de high-schroef goed hebben staan, dan pas kan je met de low-schroef aan de gang. De instructies van Shimano zijn heel duidelijk wat betreft de juiste instellingen hiervoor zijn.
Volgens mij is dit het enige juiste antwoord @hoi1234 . Ik ben dit wel vaker tegengekomen.

Probleem is dat je deze derailleur anders afstelt dan de oude types, en ga dat je FM van 50+ die vooral e-bikes doet maar eens vertellen.

Zoek de handleiding op, print evt juiste stukje uit. Ga langs, wordt je niet geholpen ga er snel weg. Kom er nooit meer terug. Ga snel naar een andere FM.

De niet bijgeschoolde 50+ e-bike verkoper hoort in deze categorie: mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-05 17:17
Black Friday zij dank: na 3 jaar met veel plezier op een hardtail mountainbike staat een gravelbike in bestelling.

Het is een Specialized Elite E5 (alu), Shimano GRX 2x10 met 46-30 voor en 11-36 achter. Ik woon in een heuvelachtig gebied (heuvels tot ca. 500 meter) en ga de volledige range van de cassette ook echt nodig hebben.

De hardtail blijft voor kortere ritten in de buurt; de gravelbike wil ik gaan gebruiken voor langere ritten op onverharde wandelpaden door het bos.

De voorpret is groot, nog een paar dagen wachten tot de levering :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Ik heb dezelfde GRX setup met 11-36 op een grizl. Perfecte combi voor gravel vind ik, alleen 1x ekar zou beter zijn voor mij maar dat is een stuk duurder dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Ik wil in december (mits het weer het toelaat) in Limburg/Belgie/ Duitsland (?!), niet verder dan 3 uur rijden vanaf Amsterdam, een uitdagende gravelroute rijden. Qua afstand tussen 100-150km en 1500+ hoogtemeters.

Zelf al het nodige gevonden, oa bij Hoge Venen, al weet ik niet hoe het daar precies zit met het jacht seizoen.

Hebben jullie nog aanbevelingen qua routes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
YLMOSE schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:49:
Ik wil in december (mits het weer het toelaat) in Limburg/Belgie/ Duitsland (?!), niet verder dan 3 uur rijden vanaf Amsterdam, een uitdagende gravelroute rijden. Qua afstand tussen 100-150km en 1500+ hoogtemeters.

Zelf al het nodige gevonden, oa bij Hoge Venen, al weet ik niet hoe het daar precies zit met het jacht seizoen.

Routes van dirtyboar zijn top in de Hoge Venen, zowel bikepacker als hun endurance ride gereden.
Met de jacht wel een uitdaging denk ik, ben ook niet bekend hoe het zit.

https://www.komoot.com/tour/832701948?ref=wtd
Deze is leuk in Limburg, vrij technisch schijnt. Zelf nog niet gereden maar had hem wel opgeslagen.

https://www.lecoffeeride.cc/rides/
Hier staan ook nog leuke gravelroutes op rond Spa, je zou het café eventueel kunnen vragen over de opties in jachtseizoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Afslutingen, ook ivm jacht, kun je op de volgende fietsrouteplanner voor de Oost Kantons achterhalen.

https://www.ostbelgien.eu/nl/fiets/fietsrouteplaner

Als je uitzoomt zie je rood gearceerde stukken die de actuele afsluiting geven (bijv. vandaag bij Eupen).

Daarnaast heb je aan de rechterkant een rood vlakje met uitroepteken. Daarmee kun je voor een specifieke datum afsluitingen opzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:03

Korakal

Up up up!

Ik kwam afgelopen weekend twee interessante tegen, beiden staan hier:
https://gpxroutes.be/?cat=12
- de 11 stuwmeren-tocht
- grenspalenklassieker gravelversie

Heb ze niet gereden, wel filmpjes gezien waarvan ik dacht: leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Korakal schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:04:
[...]

Ik kwam afgelopen weekend twee interessante tegen, beiden staan hier:
https://gpxroutes.be/?cat=12
- de 11 stuwmeren-tocht
- grenspalenklassieker gravelversie

Heb ze niet gereden, wel filmpjes gezien waarvan ik dacht: leuk!
Had Douwe die 11 stuwmeren niet gereden? Volgens mij was die behoorlijk uitdagend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:03

Korakal

Up up up!

Klopt, ik kwam er via YouTube: BRAM TANKINK HAD EEN IDEE... - De laatste training voor het NK! - Do... bij :D

(hij heeft de 179km/2920m gereden; de url die ik noemde heeft het overigens over de 'light' versie met 144km/1691m)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:42

Bram Tankink heeft leuke gravelroutes op Komoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

vhal schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:10:
En de Cube heeft nu spatborden en een bagagerek voor de zijtassen :) Montage viel mee al gebruik je 80% van de schroeven/beugels niet. Het achterspatbord zit eigenlijk ook vast aan het rek.

[Afbeelding]

Overigens zoek ik nog een handigheid om het achterwiel terug te plaatsen. Ondanks alle filmpjes en een uitgeschakelde clutch op de derailleur blijft het wel een gedoe.
Mag ik vragen waarom je geen Nuroad Race FE had gekocht? Dat is in feite de Nuroad Race, met bagagedrager, spatborden, naafdynamo, lichten en standaard.

Ik ben zelf op zoek naar een woon-werk gravelbike en heb mijn ogen nu op dat model. Lijkt me een ideale combi tussen sportief en goed uitgerust.
Hydraulische remmen, grx8xx groep en alle accessoires voor dagelijks forensen.

Tot nu toe heb ik redelijk veel goede reviews gelezen, ben jij ook nog steeds tevreden met je fiets? Ik kan weinig vergelijkbaars vinden voor dezelfde prijs.

Als iemand anders nog mooie suggesties heeft voor tussen de 1500 en 2000 euro sta ik daar voor open.

[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 11-12-2022 21:42 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 14:45
dragonhaertt schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:40:
[...]

Mag ik vragen waarom je geen Nuroad Race FE had gekocht? Dat is in feite de Nuroad Race, met bagagedrager, spatborden, naafdynamo, lichten en standaard.

Ik ben zelf op zoek naar een woon-werk gravelbike en heb mijn ogen nu op dat model. Lijkt me een ideale combi tussen sportief en goed uitgerust.

Tot nu toe heb ik redelijk veel goede reviews gelezen, ben jij ook nog steeds tevreden met je fiets? Ik kan weinig vergelijkbaars vinden voor dezelfde prijs.

Als iemand anders nog mooie suggesties heeft voor tussen de 1500 en 2000 euro sta ik daar voor open.
Ik heb naast de Nuroad ook de Cannondale Topstone met Treadstone spatborden, Focus Atlas 6.7 EQP, Lapierre Crosshill 3.0 en Scott Speedster 40 op de lijst staan.

Echter voor spatborden en fietstassen houder overweeg ik ook de Ortlieb Quick Rack en spatbord, daarmee ben je voor 100 euro wel klaar en is in feite elke fiets omgebouwd tot commuter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

RobNemoo schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:53:
[...]

Ik heb naast de Nuroad ook de Cannondale Topstone met Treadstone spatborden, Focus Atlas 6.7 EQP, Lapierre Crosshill 3.0 en Scott Speedster 40 op de lijst staan.

Echter voor spatborden en fietstassen houder overweeg ik ook de Ortlieb Quick Rack en spatbord, daarmee ben je voor 100 euro wel klaar en is in feite elke fiets omgebouwd tot commuter.
Dan heb je natuurlijk nog geen naafdynamo en lampjes. Dat is voor forensen wel erg prettig.

Topstone is ook erg mooi, maar wel wat duurder, en de componenten zijn allemaal net wat minder. Ik neem aan dat dat prijsverschil vooral in het frame zit.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:00
dragonhaertt schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:00:
[...]

Dan heb je natuurlijk nog geen naafdynamo en lampjes. Dat is voor forensen wel erg prettig.

Topstone is ook erg mooi, maar wel wat duurder, en de componenten zijn allemaal net wat minder. Ik neem aan dat dat prijsverschil vooral in het frame zit.
Wil je behalve spatlappen, bagagedrager, ook nog een naafdynamo ivm commuting dan heb je ook nog deze:
https://www.bergamont.com...s-performance-grandurance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 14:45
dragonhaertt schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:00:
[...]

Klopt, maar ik heb al een goeie set oplaadbare lampjes. Naafdynamo is wel een plus, maar geen noodzaak voor mij.
PaulC schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:28:
[...]

Wil je behalve spatlappen, bagagedrager, ook nog een naafdynamo ivm commuting dan heb je ook nog deze:
https://www.bergamont.com...s-performance-grandurance
Goeie tip, dankjewel.

[ Voor 13% gewijzigd door RobNemoo op 12-12-2022 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:38

vhal

ಠ_ಠ

dragonhaertt schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:40:
[...]

Die versie was toen niet op voorraad, ik kreeg per toeval een voorraadindicatie van de normale variant toen ik een beetje aan het zoeken was naar een fiets. Overigens was ik niet helemaal overtuigd van de naafdynamo en de gemonteerde verlichting. Ik had ook nog een set lampen liggen die nog prima bruikbaar waren.

Overigens bevalt de fiets prima, geen gekke dingen behalve dat Mantel een poging om een afgebroken bout (van de bagagerack) in het frame te verwijderen heeft verkloot...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik ben bezig om een wielsetje tubeless te maken en ik kreeg mijn band niet op spanning. Hoe doen jullie dat? Ik heb er uiteindelijk maar een co2 patroo tegenaan gegooid, maar dat lijkt me qua kosten niet helemaal de bedoeling op de lange termijn.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
MrAngry schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:34:
Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik ben bezig om een wielsetje tubeless te maken en ik kreeg mijn band niet op spanning. Hoe doen jullie dat? Ik heb er uiteindelijk maar een co2 patroo tegenaan gegooid, maar dat lijkt me qua kosten niet helemaal de bedoeling op de lange termijn.
Geen ervaring met gravel banden.. maar in het algemeen kan je op de volgende zaken letten:
- core uit je ventiel, groter gat, meer lucht in korte tijd
- zeepsop op de randen, bead glijdt makkelijker op zijn plek
- 1 kant van de band al met de hand uit het midden (gootje) naar de velg rand duwen. Dan heb je al de helft gewonnen. (Dit kan je ook bereiken door een binnenband te monteren en weer te verwijderen)
- als bovenstaande allemaal niet werkt kan je een tirebooster, vloerpomp met booster of een compressor kopen

(Op de mtb verschillende combinaties met enkel punt 1 tubeless gemaakt, 2 keer zeepsop nodig gehad, nog nooit verder dan dat)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Makkelijkste is een compressor als je hier de ruimte voor hebt.
Maar tirebooster (https://www.schwalbe.com/...kkelijke-tubeless-montage) werkt ook. maar moet je wel zelf flink op druk brengen en als het niet in 1 keer lukt ben je wel ff bezig dus.

En veel hangt van velg/band (combinatie af)
Aantal van mijn wielsets. (mavic en dt swiss) met mavic of schwalbe pro one banden krijg ik gewoon met sks rennkompressor op spanning.
En met enve wielset icm schwalbe pro one heb ik booster nodig en moet ik dan even laten staan omdat anders de velgrand meteen weer los polpt.

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 17-12-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Prulleman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:40:
[...]

Geen ervaring met gravel banden.. maar in het algemeen kan je op de volgende zaken letten:
- core uit je ventiel, groter gat, meer lucht in korte tijd
Thanks beiden. Die core uit het ventiel, die snap ik niet helemaal, want die moet je daarna toch weer terug zetten? Of gaat het dan de tweede keer wel goed als de band al geplopt heeft?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Hangt dus van velg/band af.
Als het goed is plop je de band in de rand en laat die niet los als je druk eruit laat lopen.
Meestal wil je dat ploppen ook doen zonder latex erin, dus zal je ventielkern er toch weer uit moeten halen om latex erin te krijgen.
Ploppen met latex in je band kan smeerboel geven als het niet lukt.

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 17-12-2022 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De combinatie ethirteen XCX race en Tufo gravel Thundero heb ik inmiddels 4x zonder problemen laten ploppen met ventielkernen erin. Pomp is een sks air-x-plorer 10 digi

Tussendoor is er verder geen enkel probleem, eenmaal geplopt blijft de band vrijwel perfect zitten, ook al is de druk er helemaal af (bijvoorbeeld voor het bijvullen van vloeistof)

Maar het is ook wel een goede band-velgcombinatie denk ik, de band is er net zonder bandenlichters op te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
MrAngry schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:34:
YouTube: The SECRET TO INSTALLING TUBELESS TIRES WITH FLOOR PUMP (without an ...

Deze methode werkte bij mij toen ik nog geen compressor had. Je trekt de band al zoveel mogelijk op zn plek en dan even flink pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
MrAngry schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:55:
[...]

Thanks beiden. Die core uit het ventiel, die snap ik niet helemaal, want die moet je daarna toch weer terug zetten? Of gaat het dan de tweede keer wel goed als de band al geplopt heeft?
In principe blijft de band dan zitten als de lucht er uit gaat. Maar misschien is de kans dat ie terug schiet groter bij smalle banden (bij mtb nooit gehad).

Wat ik bij een onbekende combinatie doe:
Ploppen zonder sealant met de core eruit,
Sealant via ventiel, core erin en weer oppompen.

Als het een (bekende) makkelijke combinatie is, sealant gewoon erin gieten, dichtmaken een oppompen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Vanochtend na een aantal weken niet fietsen en Corona de gravelbike weer uit de schuur gehaald. Benen wilden niet, en conditie is ver te zoeken.

Onderweg viel m’n oog op blauwe vlekken op m’n Schwalbe Ultrabites. Zowel voor als achter. Ik heb er geen verklaring voor. Niet door iets blauws gereden, geen blauwe latex (rijd met binnenbanden).
Iemand een idee of dezelfde ervaring?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hgblQEKd21rxVmO9O5ZhRnlO2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aSeG9rOAjBb0hSw2bsjX2JA.jpg?f=fotoalbum_large

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

magic_nl schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:28:
Vanochtend na een aantal weken niet fietsen en Corona de gravelbike weer uit de schuur gehaald. Benen wilden niet, en conditie is ver te zoeken.

Onderweg viel m’n oog op blauwe vlekken op m’n Schwalbe Ultrabites. Zowel voor als achter. Ik heb er geen verklaring voor. Niet door iets blauws gereden, geen blauwe latex (rijd met binnenbanden).
Iemand een idee of dezelfde ervaring?
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKx6YUi19exGAQ0PtjI6tp2_n64=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RKalWn8PH8StVPNiFwiep69a.jpg?f=user_large

Blijkbaar komt het van een olie die gebruikt wordt om te voorkomen dat er scheuren in het rubber komen.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 22:34

Fisico

by Fabian

MrAngry schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:55:
[...]

om de band eraf te krijgen moet je hem vaak ook echt naar binnen drukken, dus na het ploppen zit de band echt vast in de velg. Ik doe altijd daarna de latex erin door het ventiel. Flesje van Schwalbe op 3 of 9 uur in het ventiel en dan langzaam naar 6 uur rollen. Dan ventielkern er weer in, oppompen en schudden met het wiel.

Nog een tip, als iemand lek rijdt vraag dan of je de ventielkern mag hebben, want die raken soms verstopt door oppompen en latex.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 22:34

Fisico

by Fabian

DDX schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:52:
Makkelijkste is een compressor als je hier de ruimte voor hebt.
Maar tirebooster (https://www.schwalbe.com/...kkelijke-tubeless-montage) werkt ook. maar moet je wel zelf flink op druk brengen en als het niet in 1 keer lukt ben je wel ff bezig dus.
Ik vind het echt een super fijn ding en best snel vol met lucht ook.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:46
Gisteren samen met mevr Stillekracht, op de tweede dag van de her-opening van het Kroondomein, weer een mooie toer gemaakt.

Ik was benieuwd of het zichtbaar zou zijn dat er drie maanden sluiting was geweest. Ik hoopte wat wild te zien, maar nada noppes niets.

Wat wel opviel:
- Er zijn veel bosbouw activiteiten geweest
- Zand is prima te rijden doordat het vochtiger is.
- Geen prut tegen gekomen.

De hele route was prima te fietsen ondanks de regen van voorgaande dagen. Schoenen en rug zijn schoon gebleven.

Op de doorgaande gravelpaden (oa Hofweg) kom je wel medefietsers tegen. Op de tussendoorpaden is het uitgestorven.

Op een tweetal stukken was het verboden voor fietsers. Daar netjes omheen gereden. Thuis de route weer aangepast.

Voor de liefhebbers die de route willen rijden hieronder de link.
Kenmerken van de route:
- 75Km
- start met een ruime parkeerplaats (bij schietbaan defensie, achter het "bouw en infrapark")
- Watertappunt bij de parkeerplaats (afgesloten in de winter)
- 19Km asfalt
- 9Km beton
- rest onverhard
- auto luw
- bos, oer bos, heide, weiland
- geen terrasjes

https://connect.garmin.com/modern/course/126386952

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.vanheusden
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02-2024
Hi,

Leuk topic! Wie zou mij beetje op weg willen helpen met 1e gravelbike?

Frame maat 57.

Goede Prijs/ kwaliteit tot 1000euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

In die prijsklasse heb je denk ik 2 opties

-gebruikt (alhoewel ik in dr huidige markt niet weet of dat een goede optie is.)
-Cube

Correct me if i am wrong

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Nutterd schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:22:
In die prijsklasse heb je denk ik 2 opties

-gebruikt (alhoewel ik in dr huidige markt niet weet of dat een goede optie is.)
-Cube

Correct me if i am wrong
Ik geef je gelijk.
Tweedehands is dan waarschijnlijk nog de beste optie. Bij Cube valt alleen de Nuroad binnen budget, maar of je blij wordt van 8 versnellingen?
Voor nieuw is met een budget van €1500-€1700 veel meer te krijgen. Dus misschien nog even doorsparen.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 12:45
Of een oude crosser scoren op MP. Vaak gaat daar wel max een 36mm band in.

Of bij de Decathlon kijken

https://www.decathlon.nl/...0-subcompact/_/R-p-313015

[ Voor 44% gewijzigd door ElGreco op 31-12-2022 17:21 ]

www.vanspeykwheels.nl

Pagina: 1 ... 25 ... 76 Laatste