Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 18 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:39
soskes schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:03:
[Afbeelding]

Yes, ik mag mijzelf hier ook melden. Na jarenlang een Speedster te hebben gereden heb ik nu de Revolt 1 gekocht.
Nice bike (heb m ook :*) )

Veel plezier ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:23
mhr-zip schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:57:
[...]

Ik ben echt wel #TeamLageBandendruk. Maar jij mag echt gelijk voorzitter worden.

Leuke fiets BTW.
Haha, ik dacht, wat bedoeld hij nu. Als ik op de fiets zit staan de banden behoorlijk op spanning. Maar dit was inderdaad voor het wisselen van de banden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:40
soskes schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:54:
[...]

Haha, ik dacht, wat bedoeld hij nu. Als ik op de fiets zit staan de banden behoorlijk op spanning. Maar dit was inderdaad voor het wisselen van de banden :+
Airless is het nieuwe tubeless!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Omdat er geen animo was voor de gravel sociale ride heb ik hem vandaag maar alleen gereden. Nou ja een variant er op. Deels de route die @f4stf0rw4rd bedacht had en deels een eigen aanvliegroute. Het was een leuk rondje. De thuisblijvers hebben wat gemist ;)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-05 20:53
Ik sla hem iig op :) Dank voor het voorfietsen..

Mooie fotos! nu baal ik echt :(

[ Voor 26% gewijzigd door McMiGHtY op 02-07-2022 18:03 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
ivostuldreher schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:02:
Na lang meelezen zal ik ook mijn nieuwe gravelbike eens tonen. Het frame is een Pearl Gravel AL, een aluminium frame van het kleine Duitse merk Pearl Cycles. Ik vind het leuk om unieke fietsen op te bouwen en bij Pearl Cycles was dit naar mijn mening mooie frame beschikbaar voor een redelijke prijs. De communicatie met de eigenaar is moeizaam, maar het frame zelf zit goed in elkaar.

Het frame heeft veel weg van de Mason Bokeh en is dan ook net als die laatstgenoemde opgebouwd uit Dedacciai buizen. Ik heb de fiets opgebouwd met een mix van nieuwe en tweedehands onderdelen. Het speurwerk op Marktplaats is voor mij de helft van de fun en het is goede bang-for-buck. De fiets is opgebouwd met een Di2 groepset (mix van Ultegra en GRX).

Ik gebruik de fiets in twee gedaantes. Voor het grove off-road werk of om lekker te toeren 650b wielen met 48mm Panaracer Gravelking semi-slick banden:
[Afbeelding]

En voor op de weg 700c wielen met 32mm Panaracer Gravelking slick banden:
[Afbeelding]
Mooi fietsje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

klaaas schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:44:
Omdat er geen animo was voor de gravel sociale ride heb ik hem vandaag maar alleen gereden. Nou ja een variant er op. Deels de route die @f4stf0rw4rd bedacht had en deels een eigen aanvliegroute. Het was een leuk rondje. De thuisblijvers hebben wat gemist ;)
Had helaas andere verplichtingen vandaag.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:13

DjVe

Hatsaflats!

Oh dat was vandaag....

Wel gefietst maar ging niet geweldig. Helemaal op na 40km. Vorige week een tekenbeet opgelopen bij het fietsen en zit nu 10 dagen aan de antibiotica :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09
DjVe schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:35:
Oh dat was vandaag....

Wel gefietst maar ging niet geweldig. Helemaal op na 40km. Vorige week een tekenbeet opgelopen bij het fietsen en zit nu 10 dagen aan de antibiotica :(
lichtelijk OT maar rode ring gezien, of echt helemaal preventief?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Hopjesvla79 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:10:
[...]

lichtelijk OT maar rode ring gezien, of echt helemaal preventief?
Rode kring die steeds groter werd, dus overduidelijk lyme opgelopen. Dus nu even een kuurtje en dan ben ik er als het goed is vanaf :)

Ik dacht bij het vorige rondje nog (MTB route Renkum): straks even goede teken-check doen, want het gras staat wel erg hoog langs de smalle paden. Helaas toch gemist.

Dus kleine waarschuwing aan andere: check jezelf op teken! Antibiotica is even onprettig, maar chronisch Lyme is volgens mij nog minder leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
De natuur kan momenteel idd erg opdringerig zijn. Ik denk ook geregeld: straks even goed checken, maar dat schiet er nog wel eens bij in. Goede reminder!

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Aangezien in dit topic ook een paar bikepackers actief zijn:

Kan ik iemand interesseren in een NBT2.3? Dit is een cassetteafnemer die werkt zonder kettingzweep. Erg handig als je onderweg je cassette moet verwijderen, bijvoorbeeld bij spaakbreuk. Cassette vastzetten lukt er uiteraard ook mee. Dankzij het kleine formaat past dit gereedschap zelfs in je jersey.

Ik moet er wel bij vermelden dat niet alle frames compatibel zijn. Tevens zijn naven met steekassen niet compatibel. Dit is ook de reden dat ik hem ongebruikt weer weg doe. Ik kreeg de tip van iemand om eentje aan te schaffen, alleen kwam ik te laat achter de beperkingen...

http://www.m-gineering.nl/nbtg.htm

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 03-07-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Nee..ik heb geen enkele fiets meer zonder steekassen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:17

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik bel de anwb als er iets met mijn fiets is!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:40
Nutterd schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:27:
Ik bel de anwb als er iets met mijn fiets is!
De strippenkaart bij jouw vrouw is voor dit jaar alweer op?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
hoi1234 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:40:
Ik moet er wel bij vermelden dat niet alle frames compatibel zijn.
And the NBT2 shouldn't be used with extremely lightweight aluminium (Stupid-lite[tm]) racingframes: these have enough problems of their own.

Lees dit eens hardop aan jezelf voor:

Ik neem een abonnement op de ANWB om mijn band te laten plakken.
Maar ik wil wel zelfvoorzienend zijn bij een spaakbreuk...

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
ElGreco schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:31:
[...]

De strippenkaart bij jouw vrouw is voor dit jaar alweer op?
Die van mij is altijd al op, en dan heb ik nog geen één keer pech gehad met de fiets.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
mhr-zip schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:59:
[...]

And the NBT2 shouldn't be used with extremely lightweight aluminium (Stupid-lite[tm]) racingframes: these have enough problems of their own.

Lees dit eens hardop aan jezelf voor:

Ik neem een abonnement op de ANWB om mijn band te laten plakken.
Maar ik wil wel zelfvoorzienend zijn bij een spaakbreuk...
Wordt er bedoeld dat aluminium frames niet compatibel zijn of is stupid light een bepaalde term? Werd er niet echt wijs uit toen ik het opzocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Ik denk niet dat het een bepaalde term is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
Maar je hebt ook een stupid light j bend

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:17
Gisteren ff lekker dagje afzien, Grenspalen Extreme vanuit Cadzand naar Vaals, zo'n 420km.
50% onverhard en groepje met mannen die lekker wilden/konden doortrappen.
Had de pech dat ik na 40km latex uit achterband hoorde komen (hoopte eerst nog dat het blaadjes oid was) en band teveel voelde meegeven.
Gestopt bijpompen maar helaas, plug erin bijpompen en kon weer door.
Maar je bent snel 5 a 10 minuten bezig.
Toen in de achtervolging om de groep weer bij te halen, had tijd pont bij Doel die op 110km lag in vizier en wist dat de groep daar ook op reed. (pont eerder was onmogelijk zegmaar kwa tempo)
Flink doortrappen, maar power waardes wel in de gaten houden dat ik niet te lang boven de 300w zou komen, dag was nog lang.
Gelukt en daarna beetje bijkomen in de groep van zo'n 20 man.
Tempo lag er verder hele dag goed op, volgens mij zat ik na zo'n 6 uur op 255w np. (beetje vergelijkbaar met vorige week flatlands300 maar daar was het minder draaien/keren/paaltjes zoeken etc)
De groep dunde lekker uit en uiteindelijk reden we nog met 5 man (waarvan 1 als aflossing reed, goed voor moraal dat er verse man kwam na 220km) en 2 man die we soms tegenkwamen omdat die alternatieve route hadden bedacht.
Na 350km kreeg ik het lastig om nog eten naar binnen te krijgen, zelfs gelletje wilde niet echt.
Nog even als groep op terras aan de Maas gezeten en wat cola's gedronken.
Toen ik opstond werd het even dizzy/cola die opborrelde maar gelukkig bleef alles binnen.
Even kort bijkomen en weer door, cola had wel geholpen kwa energie.

Vaanf Pietersberg werd het ieder voor zich (nog zo'n 50km)
Icm dat ik met volledige bepakking reed, de andere net iets frisser waren werd het eigen tempo naar de finish. (maar dat was het voor iedereen)
Toen het nog 25km naar finish was ging licht echt uit bij mij, op reserves uit lichaam/op moraal mezelf nog naar de finish gesleept.
Grenspaal op 20km nog even lekker in gras gaan liggen en van krekels en sterrenhemel genoten voor zo'n 20 minuten.
Beetje van opgeknapt en door.
Laatste 2 palen was echt klauteren over onverhard klimmen van 25% ofzo was met gewicht fiets/keus banden/gearing gewoon onmogelijk te fietsen was.
Werd dus op sommige stukken wandelend omhoog/naar beneden.

Top5 gefinishd en mooie bokaal gekregen.
Matje uitgerold binnen bij het restaurant bovenop drielandenpunt en in slaapzak gedoken.
Goed geregeld van organisatie dat ze dit keer zo'n voorziening hadden. (ze deden ook bagage transport van start naar finish, maar ik vond het wel wat hebben zo volledig alles mee en tailfin los meegeven is ook weer zo'n dingetje en dan zit ik weer met waar laat ik extra kleding ed)
Plan voor vrijdag was wel ergens buiten slapen, maar toen ik de tracker ophaalde kwam Bram Tankink nog met dat ze een hotelbed over hadden, nou dat was dus helemaal top :)
Moest ik hem wel weer lekker uit de wind houden zoals vorig jaar ;)

Vanmorgen weer beetje uitgerust, eten ging er weer in en met de fiets naar Nijmegen met leuke gravelpaadjes over De Meinweg en Maasduinen. (erg mooi gebied om te fietsen)
En nu weer even bijkomen met paar woon/werk ritjes ;)

https://www.strava.com/activities/7405466984

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/AUJ5X8-8dzjzuYiiF_bCbKlL3OKTe-OemRu1fp5346M-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/CJQxie5ZUKODCDcC9F4giSc8lOPHUUTNLTHKGmmYvUo-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/wAHWPqLyNbw9nwIbNPUWIl80zWg4_Gh1YABdLTAFFuI-1536x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/ErphAzA18Xeq4LuAx3FaGRw_6N32Yx_p7oJQ7jKQk8E-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/s2weQSSwhsKwEL88xXdZGae9A8mFtdXVOOTbRhSMO_4-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/z7YqYsM189fTJKreO9KGGclBUjzZyeTcm_EyiZPMh7I-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/qR8QOWHGAU0YbamcTAMhnwwiz770UszK21IQ5xMrvWE-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/BG1SkbmLWvYTzgJ5c9nLg_9TiM-CRMrBjjLk8VhayOg-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/aKrrn2jQ-kDTl_6Jb0Y1D5UijhhPVacN7-s-4lVDikE-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/f_Ifr1Iy3ANv1iPPbv4rhC_nFp82q1pUWX080Bem_CA-1536x2048.jpg

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:29

M-ThijZ

Riding on Rails

Zo, de fiets is binnen (GRVL 520 SRAM APEX 1) en inmiddels zitten de eerste 50 km er op. :9 Het is mijn eerste niet-stadsfiets, dus het is vooral even kennismaken. Tot dusver positief en ben enthousiast over de ritjes rondom het Rutbeek en vliegbasis Twente.

Wat mij opviel: de banden hebben een redelijke MTB-feel die naar mijn idee nog best veel weerstand en geluid geven op asfalt, daarbij zat ik ook al vrij snel in de hoogste of een na hoogste versnelling. Soms schakelt de fiets niet lekker door van 9 naar 10. Misschien kunnen ze dat nog bijstellen.

Op smalle onverharde fietspaden geeft de fiets het meeste plezier. Ik heb nu alleen nog maar fietsknooppunten in de buurt gevolgd, dus daar zat nog veel asfalt tussen. Als ik wat meer controle heb over de fiets, zal ik ook eens wat offroad routes of single tracks proberen. Volgens mij is deze fiets wendbaar genoeg om niet-technische stukken van een MTB-route mee te nemen, of niet?

Frame in maat L is trouwens prima, voelt goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xYXFp_DXEASinW5rzmBnFvkvtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lIoMSQuDDRMLKnfOJoL5eO3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmxzPg1x4Ab4LsXtzltUzg-bQ4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ci6oQ0RLr3Me8ostmETZPwwi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

DDX schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:43:
Gisteren ff lekker dagje afzien, Grenspalen Extreme vanuit Cadzand naar Vaals, zo'n 420km.
50% onverhard en groepje met mannen die lekker wilden/konden doortrappen.

Na 350km kreeg ik het lastig om nog eten naar binnen te krijgen, zelfs gelletje wilde niet echt.
Nog even als groep op terras aan de Maas gezeten en wat cola's gedronken.
Toen ik opstond werd het even dizzy/cola die opborrelde maar gelukkig bleef alles binnen.
Even kort bijkomen en weer door, cola had wel geholpen kwa energie.

Top5 gefinishd en mooie bokaal gekregen.
Matje uitgerold binnen bij het restaurant bovenop drielandenpunt en in slaapzak gedoken.
Goed geregeld van organisatie dat ze dit keer zo'n voorziening hadden. (ze deden ook bagage transport van start naar finish, maar ik vond het wel wat hebben zo volledig alles mee en tailfin los meegeven is ook weer zo'n dingetje en dan zit ik weer met waar laat ik extra kleding ed)
Plan voor vrijdag was wel ergens buiten slapen, maar toen ik de tracker ophaalde kwam Bram Tankink nog met dat ze een hotelbed over hadden, nou dat was dus helemaal top :)
Moest ik hem wel weer lekker uit de wind houden zoals vorig jaar ;)

Vanmorgen weer beetje uitgerust, eten ging er weer in en met de fiets naar Nijmegen met leuke gravelpaadjes over De Meinweg en Maasduinen. (erg mooi gebied om te fietsen)
En nu weer even bijkomen met paar woon/werk ritjes ;)

https://www.strava.com/activities/7405466984
Had het al het een en ander (ook over de cola) voorbij zien komen op Instagram
Prachtige tocht, maar echt wel extreem om in 1 dag te doen. Respect!

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Het heet niet voor niets de Grenspalen Xtreme 8)
Echt zo'n rit om aan terug te denken als het weer even tegenzit, zo van het kan altijd zwaarder.

Maar komt dus voornamelijk doordat ik er geen eten meer in kreeg / dat je ook rond bedtijd aan het fietsen bent.

[ Voor 28% gewijzigd door DDX op 04-07-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

M-ThijZ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:21:

Wat mij opviel: de banden hebben een redelijke MTB-feel die naar mijn idee nog best veel weerstand en geluid geven op asfalt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gravelbanden zitten natuurlijk ergens tussen racefiets/stadsfiets en MTB in qua specificaties.
Ik rij op m'n Grail op Continental Terratrail banden en ervaar soortgelijk gedrag.
Weerstand vind ik meevallen, maar is wel meer dan de 23mm op m'n racefiets.
Gedrag in los zand en modder is minder dan ik had op m'n MTB (die had een groffer profiel).
Dus het is toch een compromis, en ik denk dat het wennen is.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Banden is altijd een compromis.
Ik reed zaterdag met 55mm banden zonder profiel. (en1 bar druk)
In bochten was ik langzamer, je kan minder scherp insturen je merkt dat fiets niet echt bocht om wilt. (deels door langere wielbasis fiets, maar banden zoeken ook wat meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Je had ook iets meer gewicht met je mee door die volle tailfin..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Gisteren heb ik gedeeltelijk de MTB Route Lonneker gefietst. Was enorm leuk om te doen. Afwisselend door de bossen en onverharde fietspaden, soms stukjes asfalt. Heel goed te doen op een gravelbike. Alleen de brede (mulle) zandwegen vond ik niet zo fijn.

Dit is precies zo'n route die ik hoopte te kunnen fietsen. Lekker vanuit huis een rondje door de natuur en ook nog sportief bezig zijn. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-05 11:36

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Cool @M-ThijZ ik heb hem opgeslagen en ga hem ook eens in z'n geheel fietsen. Woon in Enschede dus pak geregeld wel stukken mee, ben altijd wel beetje huiverig voor MTB parcours.

Na afgelopen zondag durf ik denk ik wel wat meer. Aan de cross Triathlon van Run forest run meegedaan; MTB parcours van Gieten zat erin. Dat was een waar spektakel en lekker uitdagend! Waren enkele andere deelnemers met een crosser of gravelfiets, had meer verwacht

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Zijn er hier gebruikers met ervaring met tassen van het merk Miss Grape?
Zoekend naar een ruime stuur en zadeltas lijken deze op basis van de handleiding het beste te passen.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

@dreameater Ah, dat is toevallig. Het stukje over de campus van de UT vond ik mooi gedaan. Ik ben via de vliegbasis teruggegaan, dus het deel bij Lonneker kan ik niets over zeggen.

Heb je zelf nog tips voor mooie routes rondom Enschede?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

M-ThijZ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:58:
@dreameater Ah, dat is toevallig. Het stukje over de campus van de UT vond ik mooi gedaan. Ik ben via de vliegbasis teruggegaan, dus het deel bij Lonneker kan ik niets over zeggen.

Heb je zelf nog tips voor mooie routes rondom Enschede?
Heb hem vandaag direct maar gefietst! Strava: https://strava.app.link/ehjQNdyptrb

Inderdaad geheel prima te doen op een gravellaar of crosser. Heb wel 40mm eronder liggen.

Leuke maar vooral ook mooie route!
Ik zal je wat leuke routes kunnen delen via de DM

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Vanochtend ook de gehele route gereden. Mijn fiets kwam met 650b x 47mm banden, dus dat wil prima.

Ik moet nog wel wat met mijn pedalen, nu zitten er standaard platte pedalen op die een soort van ‘toe clips’ hebben waar je de neus van de schoen in kan steken. Idee is goed, maar in de praktijk is het gebruik irritant: door de zwaartekracht staat het pedaal altijd naar beneden en deze met de voet goed draaien lukt amper, waardoor je steeds naar beneden moet kijken om beide schoenen goed in de pedalen te krijgen. Daarnaast zijn ze voor mijn gevoel niet lang genoeg, waardoor ik teveel vanuit mijn tenen kracht zet. Ook met het schoonmaken van de fiets zitten ze in de weg, omdat je niet vrij achteruit kunt trappen zonder dat die ‘toe clips’ de grond raken als de fiets tegen een muur staat.

Kortom, ik wil ze vervangen al weet ik nog niet of ik al SPD-pedalen aandurf. Ik vind het wel prettig om af en toe mijn evenwicht te kunnen corrigeren door een voet van het pedaal te halen. Dus misschien heb ik meer aan een goed plat pedaal i.c.m een schoen die veel grip heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-05 16:22
M-ThijZ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:15:
Vanochtend ook de gehele route gereden. Mijn fiets kwam met 650b x 47mm banden, dus dat wil prima.

Ik moet nog wel wat met mijn pedalen, nu zitten er standaard platte pedalen op die een soort van ‘toe clips’ hebben waar je de neus van de schoen in kan steken. Idee is goed, maar in de praktijk is het gebruik irritant: door de zwaartekracht staat het pedaal altijd naar beneden en deze met de voet goed draaien lukt amper, waardoor je steeds naar beneden moet kijken om beide schoenen goed in de pedalen te krijgen. Daarnaast zijn ze voor mijn gevoel niet lang genoeg, waardoor ik teveel vanuit mijn tenen kracht zet. Ook met het schoonmaken van de fiets zitten ze in de weg, omdat je niet vrij achteruit kunt trappen zonder dat die ‘toe clips’ de grond raken als de fiets tegen een muur staat.

Kortom, ik wil ze vervangen al weet ik nog niet of ik al SPD-pedalen aandurf. Ik vind het wel prettig om af en toe mijn evenwicht te kunnen corrigeren door een voet van het pedaal te halen. Dus misschien heb ik meer aan een goed plat pedaal i.c.m een schoen die veel grip heeft.
Gewoon SPD pakken en wat oefenen. SPD zit standaard ook niet heel strak dus je bent er binnen no-time uit.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-05 15:22
Je kan ook voor zoiets gaan:

https://www.futurumshop.n...0-spd-pedalen-grijs.phtml

Ene kant SPD, andere kant plat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-05 22:22
Bovendien zijn toeclips mijns inziens nog veul gevaarlijker dan clipless (bijv SPD).

Een "klikpedaal" schiet echt wel los wanneer het moet, mits je ze niet idioot strak afstelt, een toeclip zit vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Cranzai schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:15:
Bovendien zijn toeclips mijns inziens nog veul gevaarlijker dan clipless (bijv SPD).

Een "klikpedaal" schiet echt wel los wanneer het moet, mits je ze niet idioot strak afstelt, een toeclip zit vast
Nou nee.
Een toeclip zit alleen vast als je fietsschoenen hebt met schoenplaatjes met een gleuf er in (die niet meer bestaan) èn als je de toeclips riempjes na het wegfietsen strak trekt.
Als je niet aan beide voorwaarden voldoet trek je gewoon je voet er uit; een veel impulsievere beweging dan het met-de-hiel-wegdraaien om uit een klikpedaal te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Na gisteren weet ik niet of ik nog wel tubeless blijf rijden.
Voor de tweede keer in dd 4 maanden dat ik m’n gravelbike heb lek gereden. En beide keren precies hetzelfde, een scheur in het loopvlak dat de latex niet kon dichten.
Gisteren dus maar vlug een biba geplaatst met nog 50km te gaan.
Nu dus de twijfel of ik niet gewoon bij biba moet blijven. Iedere keer buitenbanden vervangen is nogal kostbaar.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Met een scheur waar dan ook is bij mij, biba of niet, exit band.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Domme vraag misschien, maar wat heeft tubeless te maken met banden scheuren? Was de band ook niet gescheurd als je er wel een binnenband in had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

ElGreco schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:19:
Met een scheur waar dan ook is bij mij, biba of niet, exit band.
.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

hoi1234 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:21:
Domme vraag misschien, maar wat heeft tubeless te maken met banden scheuren? Was de band ook niet gescheurd als je er wel een binnenband in had?
Scheur is een groot woord.
Met een plug had ik het kunnen dichten vermoed ik. Maar omdat het op het loopvlak zit blijft het gat werken.
Het is dus niet zo dat je op dd binnenband kijkt, of dat die er door kan komen.
Als er al een biba ingezeten had vraag ik me af of die lek gegaan was, maar dat is gissen.

[ Voor 17% gewijzigd door magic_nl op 10-07-2022 10:07 ]

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
magic_nl schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:04:
[...]

Scheur is een groot woord.
Met een plug had ik het kunnen dichten vermoed ik. Maar omdat het op het loopvlak zit blijft het gat werken.
Het is dus niet zo dat je op dd binnenband kijkt, of dat die er door kan komen.
Als er al een biba ingezeten had vraag ik me af of die lek gegaan was, maar dat is gissen.
Een biba was waarschijnlijk ook lek gegaan.

Maar je weet dat je een tubeless band ook kunt repareren van binnenuit en dat ie niet direct weg hoeft?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Daarover gesproken, nog aanraders voor plakkers voor reparatie tubeless band ?
Band die ik vorige week lek had gereden blijft toch niet op druk. (nadat plug eruit is gegaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
DDX schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:50:
Daarover gesproken, nog aanraders voor plakkers voor reparatie tubeless band ?
Band die ik vorige week lek had gereden blijft toch niet op druk. (nadat plug eruit is gegaan)
TipTop

https://www.bike-discount...-tubeless-repair-set-tt13

[ Voor 11% gewijzigd door ElGreco op 10-07-2022 10:54 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

MaSw85 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:22:
[...]

Gewoon SPD pakken en wat oefenen. SPD zit standaard ook niet heel strak dus je bent er binnen no-time uit.
Wat is het voordeel van een SPD-pedaal ten opzichte van goede pedalen met pinnen voor grip?

Na het lezen van https://velonut.com/blog/...-pedals-for-gravel-riding was ik niet meteen overtuigd over de noodzaak van klikpedalen.

Maar welke zou je aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
M-ThijZ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Wat is het voordeel van een SPD-pedaal ten opzichte van goede pedalen met pinnen voor grip?

Na het lezen van https://velonut.com/blog/...-pedals-for-gravel-riding was ik niet meteen overtuigd over de noodzaak van klikpedalen.

Vooral een stuk krachtoverbrenging. De simpele SPD pedalen (MD520 of MD540) van Shimano werken prima, zitten standaard ook schoenplaatjes bij voor onder (MTB/gravel) schoenen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Kleine verschillen in de krachtoverbrenging zijn voor mij niet zo interessant. Het gaat mij om de afweging tussen het risico op vallen bij stoplichten en op single tracks versus een trapper met pinnen tegen je schenen krijgen. ;) In beide gevallen heb je speciaal schoeisel nodig, waarbij het natuurlijk wel handig is dat je bij platte pedalen nog normaal op je schoenen kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik vind klikpedalen vooral handig bij klimmetjes. Kun je net wat meer kracht zetten, waardoor je beter de klim op komt. Een lichter verzet is natuurlijk beter, maar lichte verzetten zitten niet op mijn fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
M-ThijZ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:36:
Kleine verschillen in de krachtoverbrenging zijn voor mij niet zo interessant. Het gaat mij om de afweging tussen het risico op vallen bij stoplichten en op single tracks versus een trapper met pinnen tegen je schenen krijgen. ;) In beide gevallen heb je speciaal schoeisel nodig, waarbij het natuurlijk wel handig is dat je bij platte pedalen nog normaal op je schoenen kan lopen.
Op schoenen met SPD plaatjes kan je gewoon normaal lopen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
hoi1234 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:44:
Ik vind klikpedalen vooral handig bij klimmetjes. Kun je net wat meer kracht zetten, waardoor je beter de klim op komt. Een lichter verzet is natuurlijk beter, maar lichte verzetten zitten niet op mijn fiets.
Ben je bezopen ofzo? Wat wil je nou vertellen? Wat heeft een lichter verzet met klikpedalen te maken?

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46
DDX schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:43:
Gisteren ff lekker dagje afzien
Goed verhaal zeg, prachtig, ik ben best jaloers :-)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MaSw85 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:52:
[...]

Ben je bezopen ofzo? Wat wil je nou vertellen? Wat heeft een lichter verzet met klikpedalen te maken?
Doe eens gewoon aardig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
MaSw85 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:52:
[...]

Als je zowel kunt trekken als duwen aan je pedalen kun je meer kracht zetten. Omdat ik een veel te zwaar lichtste verzet heb, heb ik dus heel veel kracht nodig. Ik zou beter een lichter verzet kunnen monteren i.p.v. gewoon heel veel kracht op mn pedalen zetten. Helaas kan er alleen geen lichter verzet op.

Ik moet nu heel zwaar trappen wat best vermoeiend is. Met een lichter verzet zal het lang niet zo vermoeiend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
hoi1234 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:27:
[...]

Als je zowel kunt trekken als duwen aan je pedalen kun je meer kracht zetten. Omdat ik een veel te zwaar lichtste verzet heb, heb ik dus heel veel kracht nodig. Ik zou beter een lichter verzet kunnen monteren i.p.v. gewoon heel veel kracht op mn pedalen zetten. Helaas kan er alleen geen lichter verzet op.

Ik moet nu heel zwaar trappen wat best vermoeiend is. Met een lichter verzet zal het lang niet zo vermoeiend zijn.
Dat hele kunnen trekken aan pedalen is zwaar overtrokken als ik mij niet vergis, meeste power komt alsnog uit de "downstroke".

Maar als ik me niet vergis ben jij net zo'n lichtgewicht als ik ben (65kg), en als ik kijk waar ik met 42-23 allemaal naar boven kom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

M-ThijZ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Na vele jaren alleen met SPD (ook op de racefiets) gefietst te hebben, heb ik eerst voor mijn nieuwe HT trailbike gekozen voor platformpedalen samen net een paar 5-10 schoenen, ik fiets geen wedstrijden, en ik wil niet meer terug.
Ga nu ook platformpedalen op de gravelbike zetten.
(uitklikken met SPD pedalen gaat ook intiutief, ook bij paniekreakties gaan die bindingen gewoon los (niet te strak zetten als je nooit sprint voor de overwinning).

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-05 18:21
Er zijn ook 2 soorten SPD cleats, waarbij de standaard SH-51 alleen uitklikt door je voet zijwaarts te bewegen.
Daarnaast heb je ook de SH-56 cleat waarmee je ook kan uitklikken in andere richtingen behalve de verticale richting. Dus je kan er nog steeds mee sprinten/klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

M-ThijZ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:36:
In het begin was ik ook redelijk angstig voor het vallen bij stoplichten aangezien je iedereen daar over hoort maar in de praktijk is het me nog nooit overkomen terwijl ik nu al een aantal weken met klikpedalen fiets. Enige is dat je even goed moet inklikken als je vanaf stilstand weg fietst en dat kan bij het oversteken van een drukke weg soms niet heel snel gaan. Maar je kan met een voet ingeklikt alsnog prima trappen juist omdat je ook kan trekken aan een pedaal.

Voor mij is het voordeel dat je een veel beter gevoel hebt met de pedalen en je niet het risico hebt dat je voeten het trappen niet bij houden. Ook kan je trekken aan de pedalen wat soms wel erg handig is als je even flink kracht moet zetten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 01:44

Appie

F1RST Racing

Een voordeel die ik hier nog niet gelezen heb voor clipless is het feit dat je voet altijd op de goede plaats zit.
Buiten de (marginale) voordelen met het optrekken etc, is dit voor mij de voornaamste reden om clipless te rijden.

Buiten dat dit voor delen heeft qua fysieke positie en stresspunten voor je lichaam, waar ik woon is er veel gravel en vaak ook grof (stukken steen ter grote van je vuist) en als ik met hoge snelheid naar beneden dender wil ik graag op de pedalen blijven.

Ik rij zelf met crankbrothers (gravel bikes - Candy 7/ Eggbeaters, en voor mtb MTB Mallet E)

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soskes
Inmiddels ongeveer 300km met de revolt gereden en als een kind zo blij. Ik moet eerlijk zeggen dat het bochtenwerk vele malen makkelijker is met de veel bredere banden.

Ik moest erg wennen aan de zit maar denk dat ik het prettiger vind. En ik kijk uit om in het najaar de banden met profiel erop te leggen en wat bossen mee te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:04
sorcees schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:33:
[...]

Na vele jaren alleen met SPD (ook op de racefiets) gefietst te hebben, heb ik eerst voor mijn nieuwe HT trailbike gekozen voor platformpedalen samen net een paar 5-10 schoenen, ik fiets geen wedstrijden, en ik wil niet meer terug.
Ga nu ook platformpedalen op de gravelbike zetten.
(uitklikken met SPD pedalen gaat ook intiutief, ook bij paniekreakties gaan die bindingen gewoon los (niet te strak zetten als je nooit sprint voor de overwinning).
In Nederland zie ik niet waarom je spd zou opgeven, maar ik overweeg ook voor de Alpen om platformpedalen te proberen als ik de graveler zou meenemen. Op technische stukken (waar je eigenlijk een mtb wou) is het dan wel heel fijn direct ergens een voetje te kunnen zetten voor balans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

cedrix5 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:51:
[...]

In Nederland zie ik niet waarom je spd zou opgeven, maar ik overweeg ook voor de Alpen om platformpedalen te proberen als ik de graveler zou meenemen. Op technische stukken (waar je eigenlijk een mtb wou) is het dan wel heel fijn direct ergens een voetje te kunnen zetten voor balans.
Ik heb nu vrij veel ervaring opgedaan met platformpedalen en platformschoenen, ik ik zie geen nadelen t.o.v. SPD, die ik al meer dan 20 jaar gebruikte.
Ik schiet niet van de pedalen af en ik trek niet aan de pedalen.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Nou, ik moet ergens beginnen, ik geloof dat ik al meer tijd kwijt ben aan het vergelijken van schoenen en pedalen, dan aan het kopen van de fiets... :F

Wat nu mijn kant op komt is de Shimano XC 300 MTB schoen (€70) + SM-SH56 multi release schoenplaatjes + PD-M520 SPD Pedalen.

Alternatieven waren de Fizik Terra X4 (€110) – niet gedaan vanwege aantal recensies over snelle slijtage; klittenband systeem; hogere prijs – en de Adidas Five Ten Trailcross LT (€140) i.c.m. met platte pedalen, die ik ook wat te prijzig vind voor de volle mep bij Adidas.

Om mee te beginnen lijkt de Shimano XC 300 mij prima, en mooi meegenomen dat deze een BOA-sluiting heeft.

Vanavond heb ik de MTB-route Rutbeek grotendeels gedaan. Ging prima met de gravelbike. Paar keer voetje aan de grond gehad op een heuvel, dus ben benieuwd hoe dat straks met ingeklikte schoenen zal gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
M-ThijZ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:12:
Nou, ik moet ergens beginnen, ik geloof dat ik al meer tijd kwijt ben aan het vergelijken van schoenen en pedalen, dan aan het kopen van de fiets... :F

Wat nu mijn kant op komt is de Shimano XC 300 MTB schoen (€70) + SM-SH56 multi release schoenplaatjes + PD-M520 SPD Pedalen.

Alternatieven waren de Fizik Terra X4 (€110) – niet gedaan vanwege aantal recensies over snelle slijtage; klittenband systeem; hogere prijs – en de Adidas Five Ten Trailcross LT (€140) i.c.m. met platte pedalen, die ik ook wat te prijzig vind voor de volle mep bij Adidas.

Om mee te beginnen lijkt de Shimano XC 300 mij prima, en mooi meegenomen dat deze een BOA-sluiting heeft.

Vanavond heb ik de MTB-route Rutbeek grotendeels gedaan. Ging prima met de gravelbike. Paar keer voetje aan de grond gehad op een heuvel, dus ben benieuwd hoe dat straks met ingeklikte schoenen zal gaan. ;)
Las je slim bent ga je via https://www.boafit.com/en-us/support/warranty alvast een nieuw setje boa's bestellen. Dan hoef je nooit te wachten, mocht er een onverhoopt stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ben aan het kijken om de Rondo Ratt CF1 te kopen zodra die leverbaar is. Vind de Space-Age looks echt wel wat hebben. Ben ook erg tevreden met mijn Ruut, dus waarom niet nog een Poolse fiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZyMT7QcwcLa4JubDIImyrA75Ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5PdV0lK0HwnESijhYigFaFF.jpg?f=fotoalbum_large

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Eum... Ik moet hier even aan wennen.......

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09
Yakolev schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:30:
Ben aan het kijken om de Rondo Ratt CF1 te kopen zodra die leverbaar is. Vind de Space-Age looks echt wel wat hebben. Ben ook erg tevreden met mijn Ruut, dus waarom niet nog een Poolse fiets.

[Afbeelding]
gaaf ding, mooie kleur ook :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:28
Yakolev schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:30:

[Afbeelding]
vind het er heerlijk uitzien, lekker anders

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
tabaqui schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:45:
[...]

vind het er heerlijk uitzien, lekker anders
Ja om het ècht af te maken hadden ze er vierkante wielen in moeten doen. :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 16:46

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Gewoon een gaaf ding hoor die Rondo CF1.
Lekker anders inderdaad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beqlrhezNqN43qjF9ii3hzuRQ60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMO8v2czUvaPrPq023XcbqWX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
wielhelm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:58:
Gewoon een gaaf ding hoor die Rondo CF1.
Lekker anders inderdaad

[Afbeelding]
Afgaande op die eerdere foto vind ik het helemaal niets, maar zo ‘live’ is het wel een gaaf ding. Toffe kleur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ben alleen benieuwd hoe ''All-Road'' dus die 650b wielen met 47mm banden zijn. Lijkt me toch wel een snelheidsverlies ten opzichte van 700c met <40mm wielen/banden. (op de weg dan).

Eens de reviews ook afwachten.

De Rondo Mylc mag er trouwens ook wel wezen, maar zo off-road is Zuid-Limburg nu ook weer niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Yakolev op 14-07-2022 10:44 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Je gaat niet direct inleveren aan snelheid als banden breder zijn.
Profiel doet meer met weerstand.

En Limburg kan best spannend zijn met smalle bandjes. (afhankelijk hoe nat het is, maar je hebt ook leuke afdalingen/beklimmingen van 25% met flink wat stenen ed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
DDX schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:55:
Je gaat niet direct inleveren aan snelheid als banden breder zijn.
Profiel doet meer met weerstand.

En Limburg kan best spannend zijn met smalle bandjes. (afhankelijk hoe nat het is, maar je hebt ook leuke afdalingen/beklimmingen van 25% met flink wat stenen ed)
Zolang het oppervlak maar soepel is toch?

Jep dat weet ik, maar daar heb ik eigenlijk ook mijn Ruut voor. Maar voor gravel bovenop het plateau van Schimmert of bij de Teverner Heide zou ik graag eigenlijk een wat snellere (en mooiere fiets) willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Vandaag is m’n gravelbike voorzien van een Rival DUB powermeter. Helaas blijkt de meegeleverde batterij leeg (0,5v).
Met een alkaline heb ik ‘m kunnen pairen.
Nieuwe lithiumbatterijen zijn besteld, maar zijn hier niet voor het weekend.
Zou het een probleem zijn dit weekend alkaline te gebruiken? SRAM is er nogal stellig in.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
Gisteren mijn eerste gravelstrokes gehad. Meer verplicht aangezien ik een verkeerde afslag nam en teruggaan (zolang je vooruit kunt) geen optie is.

Het fietste makkelijker dan ik dacht maar toch wat bedachtzaam in de bochten. Puur persoonlijk natuurlijk, al heb ik nog steeds de racebanden erop liggen. Wel fijn dat ik niet om hoefde te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
soskes schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:16:
Gisteren mijn eerste gravelstrokes gehad. Meer verplicht aangezien ik een verkeerde afslag nam en teruggaan (zolang je vooruit kunt) geen optie is.

Het fietste makkelijker dan ik dacht maar toch wat bedachtzaam in de bochten. Puur persoonlijk natuurlijk, al heb ik nog steeds de racebanden erop liggen. Wel fijn dat ik niet om hoefde te draaien.
Om draaien is echt niet zo gauw nodig als de meeste mensen denken ;)
Zelfs met 23mm's kom je ver genoeg.
De enige reden waarom ik om zou draaien is omdat ik geen zin heb de fiets schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Yakolev schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:59:
[...]

Jep dat weet ik, maar daar heb ik eigenlijk ook mijn Ruut voor. Maar voor gravel bovenop het plateau van Schimmert of bij de Teverner Heide zou ik graag eigenlijk een wat snellere (en mooiere fiets) willen.
Over dat mooier valt in dit geval te twisten, maar wat zou een andere fiets op dat plateau sneller maken?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Advies omtrent een nieuwe fiets en een bike fit.

Ik fiets nu 1,5 jaar op een 2e hands Ridley X-Fire uit 2008. Full carbon, dikke prima voor ritten tot 2 tot 2,5 uur. Daarna begint het echt een marteltuig te worden. Voornamelijk m'n onderrug en buitenkant bovenarmen (triceps) begin ik dan te voelen. Fiets ook nog met reguliere pedalen. Op basis van de eerdere discussie hierboven vind ik het ook interessant om te kijken wat ze vanuit een bike fit adviseren

Voor de afgelopen periode en het kennismaken met fietsen en gravel helemaal prima. Voor relatief weinig geld veel km's gemaakt en 'hooked'

Nu dus aan het kijken naar een Kona Rove DL.
Staal frame met een iets mindere 'racey' zit en mogelijkheden om tassen te monteren.

Adviseren jullie een bikefit te doen op basis van m'n huidige fiets of na aanschaf van m'n nieuwe.

Geometrie tabellen heb ik al wel een beetje vergeleken, die zou ik zo via m'n laptop even kunnen linken.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
dreameater schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:56:
Advies omtrent een nieuwe fiets en een bike fit.

Ik fiets nu 1,5 jaar op een 2e hands Ridley X-Fire uit 2008. Full carbon, dikke prima voor ritten tot 2 tot 2,5 uur. Daarna begint het echt een marteltuig te worden. Voornamelijk m'n onderrug en buitenkant bovenarmen (triceps) begin ik dan te voelen. Fiets ook nog met reguliere pedalen. Op basis van de eerdere discussie hierboven vind ik het ook interessant om te kijken wat ze vanuit een bike fit adviseren

Voor de afgelopen periode en het kennismaken met fietsen en gravel helemaal prima. Voor relatief weinig geld veel km's gemaakt en 'hooked'

Nu dus aan het kijken naar een Kona Rove DL.
Staal frame met een iets mindere 'racey' zit en mogelijkheden om tassen te monteren.

Adviseren jullie een bikefit te doen op basis van m'n huidige fiets of na aanschaf van m'n nieuwe.

Geometrie tabellen heb ik al wel een beetje vergeleken, die zou ik zo via m'n laptop even kunnen linken.
Je kunt ook een aankoopadvies vragen bij een bikefitter. Dan word je op een pasfiets gezet en dan kan men middels de pasfiets tot de beste afstelling komen. Vervolgens kun je de maten overnemen en krijg je enkele fietsen voorgesteld die bij jouw lichaam en eisen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Aangezien ik wel klaar was met het mtb routes rijden op de MTB, deze maar verkocht. Kan ook wel beetje cruisen en gravellen op een fully natuurlijk, maar dat was het toch net niet. Dus nu op zoek naar een leuke gravelbike. Eigenlijk is een Cube Nuroad Pro of zo qua specs wel voldoende voor hetgeen ik ermee ga doen, maar die zijn op het moment ook overal uitverkocht lijkt het. Dus dan het spaarvarken nog maar even verder vetmesten. Marktplaats hou ik ook zeker goed in de gaten. Iemand nog andere tips voor leuk 2dehands spul?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-05 12:16
pjlgt schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:10:
Aangezien ik wel klaar was met het mtb routes rijden op de MTB, deze maar verkocht. Kan ook wel beetje cruisen en gravellen op een fully natuurlijk, maar dat was het toch net niet. Dus nu op zoek naar een leuke gravelbike. Eigenlijk is een Cube Nuroad Pro of zo qua specs wel voldoende voor hetgeen ik ermee ga doen, maar die zijn op het moment ook overal uitverkocht lijkt het. Dus dan het spaarvarken nog maar even verder vetmesten. Marktplaats hou ik ook zeker goed in de gaten. Iemand nog andere tips voor leuk 2dehands spul?
Soms willen lokale winkels nog wel eens wat op voorraad hebben, welke maat zoek je en welke regio bevind jij je? Met een beetje geluk weet iemand hier nog wat voor je te staan.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Assen, dus In het Noorden. Nu wel een leuke Endurance (Giant Contend AR) fiets gevonden op nog geen 2 Km van mijn huis, dus die wil ik sowieso even gaan bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
pjlgt schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:12:
Assen, dus In het Noorden. Nu wel een leuke Endurance (Giant Contend AR) fiets gevonden op nog geen 2 Km van mijn huis, dus die wil ik sowieso even gaan bekijken.
Je kan altijd even informeren bij de verschillende LBS in de regio. Voorbeelden: Scholten in Dalen, Velodroom in Roden, Egberts in Borger, evt Belga in Groningen. Maar er zijn er nog veel meer.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Heb net een zo goed als nieuwe, 1 jaar oude, Giant Contend AR2 kleur Rosewood opgehaald op 10 minuten lopen van mijn huis. Is dan wel geen volbloed gravelbike, maar voor de ritten die ik wil ga doen meer dan prima. Keer paar iets bredere bandjes erop en dan is het helemaal top. Morgenavond maar even een rondje doen. Eerder geen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
pjlgt schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:59:
Heb net een zo goed als nieuwe, 1 jaar oude, Giant Contend AR2 kleur Rosewood opgehaald op 10 minuten lopen van mijn huis. Is dan wel geen volbloed gravelbike, maar voor de ritten die ik wil ga doen meer dan prima. Keer paar iets bredere bandjes erop en dan is het helemaal top. Morgenavond maar even een rondje doen. Eerder geen tijd.
Zolang je maar brede(re) banden kan rijden. Veel fietsplezier! Genoeg te ontdekken in de buurt in ieder geval (woon zelf in Annen). Balloërveld, de bossen rond Gasselte, Grolloo/Elp, Poolshoogte en Exloo, Appelscha, Fochteloërveen en Veenhuizen, Roden, Noordlaarderbos etc. etc.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
MaSw85 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:23:
[...]

Zolang je maar brede(re) banden kan rijden. Veel fietsplezier! Genoeg te ontdekken in de buurt in ieder geval (woon zelf in Annen). Balloërveld, de bossen rond Gasselte, Grolloo/Elp, Poolshoogte en Exloo, Appelscha, Fochteloërveen en Veenhuizen, Roden, Noordlaarderbos etc. etc.
Thx. Moeten wel banden van 38 tot 40 in passen lees ik, dus breder gaat zeker lukken. Zit nu 32 breed op en heb nog flink ruimte over. Reed voorheen al ritten met de MTB dus ben wel bekend met wat leuke paden rondom Assen. Nu alleen op een andere manier op ontdekkingsreis.

[ Voor 10% gewijzigd door pjlgt op 16-07-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

hoi1234 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:27:
[...]

Je kunt ook een aankoopadvies vragen bij een bikefitter. Dan word je op een pasfiets gezet en dan kan men middels de pasfiets tot de beste afstelling komen. Vervolgens kun je de maten overnemen en krijg je enkele fietsen voorgesteld die bij jouw lichaam en eisen passen.
Dit klinkt wel interessant en handig. Even informeren of hier in de regio bekend zijn met deze methodiek. Iemand tips voor een goed adres in de regio Twente (eventueel Gelderland/ midden NL)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
dreameater schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:14:
[...]

Dit klinkt wel interessant en handig. Even informeren of hier in de regio bekend zijn met deze methodiek. Iemand tips voor een goed adres in de regio Twente (eventueel Gelderland/ midden NL)
In Nijkerk heb je bikeshoe4u zitten. Ik wilde naar pedaalkracht in Nijmegen, maar niet meer gedaan, omdat ik eigenlijk al een goed gevoel had bij het advies van de fietsenmaker.

Het is best prijzig 300+ euro. Je kunt drie dingen doen:
1) aankoopadvies bij een bikefitter
2) aankoopadvies bij een fietsenmaker (wel eentje met verstand van zaken, genoeg fietsenmakers waar de verkoop zwaarder telt dan een tevreden klant)
3) zelf met een meetlint aan de slag en middels een programma uitrekenen wat je nodig hebt.

Nummer 3 had de fietsenmaker. Was volgens mij gewoon een website die iedereen kan gebruiken. Misschien weet iemand hier meer over? Bij het aankoopadvies wordt de nieuwe fiets ook correct afgesteld trouwens. Daarom is het ook zo duur.

Ik denk wel dat het zaak is om een redelijk passende fiets aan te schaffen. Een bikefit is denk ik meer "de kers op de slagroomtaart". Kleine onvolkomenheden kunnen opgelost worden, maar de basis moet wel min of meer in orde zijn. Het is dus niet zo dat je wel even een willekeurige fiets koopt en dan met een bikefit van een totaal niet passende fiets een passende fiets maakt. Hoe je ervoor zorgt dat je een geschikte fiets koopt, mag je zelf weten. Maar dit zijn volgens mij z'n beetje de opties.

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 17-07-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Wat zijn de tips voor rijden op mul zand met 40mm?

Voorheen op de MTB met 57mm vond ik het wel te doen. Nu heb ik het gevoel dat het voorwiel makkelijker erin duikt of wegglijdt. Dat kan natuurlijk omdat e.a. een stuk lichter is. En de zitpositie is totaal anders. Wat naar achteren hangen werkt nu niet omdat je dan niet meer kunt remmen.

[ Voor 19% gewijzigd door magic_nl op 17-07-2022 21:31 ]

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Mul zand zo min mogelijk profiel en vaart houden.
En niet geforceerd sturen/fiets z'n weg laten zoeken zegmaar.
En waarom zou je dan remmen, mocht het nodig zijn vooral met achter remmen dan zodat je voorwiel zich niet gaan ingraven.

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 17-07-2022 21:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22
Kreeg vaker de opmerking dat ik bij lange ritten afhaakte. Zelf dacht ik dat de wind tussen m'n oren zat, totdat ik er langer er over nadacht en continue suizende oren had na het fietsen.

Google eens opgestart en warempel, elvis-oren gevonden 😂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubSW_erIOhPcNFgBmBIgXjwghFY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/naIYzn1rLT6AzyztZWCkq8Ki.jpg?f=user_large

Blijkbaar is er overal een markt voor. Deze stukjes nepbont maak je met klittenband vast aan je eerste helmbandje. En warempel!

Wat een verschil. Windsuizen met ca 80% verminderd, rijgeluiden goed te horen en stukken minder vermoeid na een +50km rit.

Binnenkort eens langere ritten proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
DDX schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:43:
En waarom zou je dan remmen, mocht het nodig zijn vooral met achter remmen dan zodat je voorwiel zich niet gaan ingraven.
Dat en je gewicht iets naar achter verplaatsen. Met de nadruk op iets.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

DDX schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:43:
Je zou juist denken dat wat groter noppen beter zouden pakken.
Dat laten zoeken van het stuur werkte op de mtb goed, maar daar zat je rechtop en kon je fijn het stuur tussen wijsvinger en duim houden. Het smallere racestuur maakt dat het (nog) niet vertrouwd voelt dat te doen.
Ligt er denk ook aan dat ik met spd rijd. Stukje angst niet tijdig uitgeklikt te komen, wat dit weekend ook terecht bleek toen ik langzaam omviel naar de kant die niet uitgeklikt was.
Ik denk wel vaker dat flats beter zouden zijn, tot ik op de weg rijdt.
De combipedalen is geloof ik niemand enthousiast over.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

dnhelle schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:51:
Kreeg vaker de opmerking dat ik bij lange ritten afhaakte. Zelf dacht ik dat de wind tussen m'n oren zat, totdat ik er langer er over nadacht en continue suizende oren had na het fietsen.

[Afbeelding]

Blijkbaar is er overal een markt voor. Deze stukjes nepbont maak je met klittenband vast aan je eerste helmbandje. En warempel!

Wat een verschil. Windsuizen met ca 80% verminderd, rijgeluiden goed te horen en stukken minder vermoeid na een +50km rit.

Ik gebruik dit soort windblockers al jaren en duw meestal ook nog dopjes met NC erin aan (geen muziek, hoogstens audioboek). Je hoort dan nog steeds verkeer om je heen, maar de wind is nagenoeg weg inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Het was echt pittig warm vandaag, prima oefening voor morgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
magic_nl schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:47:
[...]

Je zou juist denken dat wat groter noppen beter zouden pakken.
Dat laten zoeken van het stuur werkte op de mtb goed, maar daar zat je rechtop en kon je fijn het stuur tussen wijsvinger en duim houden. Het smallere racestuur maakt dat het (nog) niet vertrouwd voelt dat te doen.
Ligt er denk ook aan dat ik met spd rijd. Stukje angst niet tijdig uitgeklikt te komen, wat dit weekend ook terecht bleek toen ik langzaam omviel naar de kant die niet uitgeklikt was.
Ik denk wel vaker dat flats beter zouden zijn, tot ik op de weg rijdt.
De combipedalen is geloof ik niemand enthousiast over.
In mul zand heb je sowieso geen grip. Daar wil je als het ware overheen glijden. Noppen gaan happen en zorgen dat je afremt i.p.v. doorglijdt. Handje losjes op de 'hoods' en dan werkt het ongeveer net zo als bij een MTB. Eenmaal in het zand vind ik het trouwens niet zo spannend. Heuvelaf een grote zandbak inrijden maakt me altijd wel wat nerveus: hoe diep is het en wat gaat de fiets doen? :)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
dnhelle schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:51:

[Afbeelding]

Ik zie ze ook wel eens langsrijden...en ik vind dat er echt niet uitzien..

Maar ieder zn voorkeur natuurlijk, dat ze werken wil ik wel geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:42
dreameater schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:14:
[...]

Pedaalkracht in Nijmegen goede ervaring mee. Eerst een statische bikefit gedaan bij Mantel (Shimano) en naderhand een dynamische (bij pedaalkracht dus). Voor mijn gravelbike uitgegaan van mijn racefiets-geometrie en samen met een fysiotherapeut, wie gespecialiseerd is in de fietssport, een geschikt model gekozen en de fiets afgesteld. Dit is zeker ook mogelijk in Twente.
Pagina: 1 ... 18 ... 76 Laatste