Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Hier in Juli besteld. Ook levering pas Q2.CheshireCat schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:12:
Hier in Augustus besteld, staat nog dteeds Q2 22 via laatste email.
Something under the bed is drooling
Windows kan gewoon vanaf microSD gedraaid worden, mits de firmware het booten ervan ondersteunt.XanderDrake schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:05:
Ik hoop dus dat we Windows makkelijk op een MicroSD kunnen draaien, iets wat de Deck ondersteund. Nu hopen dat Windows dat een beetje lekker ondersteund, zonder 1000 haxx.
Verder is het gekantelde schermprobleem niet echt een probleem. De GPD Pocket (en waarschijnlijk andere GPD apparaten) hadden al een tabletscherm dat standaard portrait was. Onder Windows werd dat d.m.v. een driver opgelost. Dat corrigeerde de oriëntatie, waardoor de horizontale en verticale resoluties niet omgedraaid hoefde te worden. Je kreeg dus niet iets mafs zoals 1080x1920 in je resolutielijst.
I.t.t. Windows is SteamOS volop in ontwikkeling voor het spelen van oudere spellen. Dus zelfs als iets nu niet werkt, dan werkt het straks wel.
De enige reden die ik kan bedenken om Windows te draaien is voor spellen met anti-cheat/brakke DRM die niet onder Linux kan draaien. Gelukkig heb ik daar geen last van.
[ Voor 28% gewijzigd door The Zep Man op 10-01-2022 13:50 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Je bent wel ingelogd? Ik sta nog steeds op Q2 na Q1 in het begin. Wellicht zit ik nog net binnen Q2 ivp begin Q2 eerder. Ik heb nog geen communicatie daarover gezien. Ik verwacht ook dat ze eerst een vertraging communiceren en daarna de planning pagina bijwerken, maar wie zal het zeggen. Misschien is het begin niet vertraagd maar hebben ze de batches verkleind en dan schuift alles ook door helaas. Helaas is het tegenwoordig zo dat alles tegenvalt en vertraagd isThaDocta schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:51:
Zouden ze nieuwe vertraging gaan aankondigen? Ik ben van Q1 naar Q2 en nu naar 'na Q2' gegaan...
Ik sta nog op Q2 'gelukkig', maar het gaat zo te zien toch langzaam naar een jaar vertragingThaDocta schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:51:
Zouden ze nieuwe vertraging gaan aankondigen? Ik ben van Q1 naar Q2 en nu naar 'na Q2' gegaan...
[ Voor 17% gewijzigd door Brent op 10-01-2022 15:10 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
:strip_exif()/f/image/26nFQTjkNNVynEYPNhAYAosO.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: ik had origineel q4 2021 :-)
[ Voor 3% gewijzigd door peternator op 10-01-2022 15:51 ]
Oooh, darn! Dat was het! Stom van mij! Nog steeds Q2. Gelukkig! Ging het checken omdat er op Reddit een aantal beweren dat ze van Q1 naar Q2 naar 'na Q2' gegaan zijn. Zag 'na Q2' en PANIEK!! 😅
Niet superlang, maar grootste deel van de tijd zal de Steam Deck toch aan de lader hangen.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Beetje clickbaiterige titel. Het is tussen de 2 en 5 uur, dus 2-5. Zoals het nu geschreven is, lijkt het net twee en een half uur.g0tanks schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 02:37:
Steam Deck’s Battery Life Is Between 2,5 Hours; Mid-game Resuming Is Being Worked On
Niet superlang, maar grootste deel van de tijd zal de Steam Deck toch aan de lader hangen.
Zie ook verder in dat artikel:
Yes – battery life is between 2-5 hours depending on APU load.
[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 11-01-2022 06:38 ]
Bedankt voor delen, ik lees deze nu. Niet te veel verrassingen mbt de accu tijd.g0tanks schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 02:37:
Steam Deck’s Battery Life Is Between 2,5 Hours; Mid-game Resuming Is Being Worked On
Dat MicroSD loading praktisch even snel is als native SSD, is erg positief. Ook dat het een stuk ergonomischer is dan de Switch is fijn.
Ook interessant: het is niet alleen de chip tekorten die resulteren in de vertraging. SteamOS was ook nog niet klaar voor prime time in december. Ik hoop ten zeerste dat dit alles niet nog meer gaat vertragen

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Foto van een recente devkit:g0tanks schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 00:11:
Steam Deck - Final Packaging + Dev Kits: https://steamcommunity.co...etail/3122680206583792326
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De tekst lijkt iets aangepast te zijn van 'your games are going places' naar 'your games are about to go places'.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Het zelfde als de Switch dus. Geen probleem, toch? Na twee uur gamen is het toch tijd om wat anders te doen.g0tanks schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 02:37:
Micron maakt kleine M.2 2230-ssd van 2TB die in Steam Deck past
2TB is genoeg voor een flinke library. Stevige snelheden ook: minimaal 4.2gb/s read en 400k IOPS.
Iets anders waar ik mee zit, is dat ondanks er een grote wens in vervulling komt rondom "Gaming on Linux" met Proton, de Steam Deck en SteamOS 3.0, wil nog niet zeggen dat we er al zijn. Linus en zijn maatje Luke (een echte Linux user) hebben gekeken of ze Linux puur kunnen toepassen voor gaming. Conclusie: Nee. Vooral Multiplayer is gewoon nog niet echt mogelijk, je bent langer bezig met debugging en troubleshooting dan het spelen zelf. Laat staan of het uberhaubt werkt, want veel anti-cheats werken gewoon niet (waar ik zo op terug kom). Microstutters zijn ook vaak te vinden in games, zonder duidelijke reden waarom. Daarnaast, als je iets met extra hardware wilt doen, zoals flight decks of VR, kan je het waarschijnlijk al helemaal shaken.
En dan een volgend punt. Die anti-cheat systemen. Ik heb regelmatig gepost over dat er grote stappen zijn gemaakt om dat te verbeteren en dat er nu Linux versies van bestaande API's zoals EAC van Epic uit zijn. Maar zo simpel is het niet.
De developers van Warhammer: Vermintide 2 gebruikte een oudere versie van EAC voor hun spel. Ze wilde overstappen naar de Linux variant, maar die blijkt puur online te zijn, ipv de oudere offline versie. Hierdoor moeten ze het spel flink aanpassen om werkend te krijgen op Proton. Mogelijk betekend dit ook dat alle gebruikers die dat spel willen spelen extra moeten inloggen in Epic Online Services als ze het op linux willen spelen! De vraag is of dat werkt als je on-the-go bent met je Steam Deck. Thanks a lot Epic
Al met al komen de devs tot de conclusie dat dit alles niet geweldig is voor het werkend maken van games op Linux. Veel resources inzetten voor een >1% user marktaandeel is niet zo interessant, dat hebben andere game devs ook al ontdekt. Hopelijk kan Valve daar verandering in brengen met de Deck, maar het wordt niet makkelijk gezien dit kip/ei probleem

Valve heeft altijd de indruk gewekt dat hun proton laag alle beperkingen op zal lossen, maar zo te zien is dat met veel kanttekeningen waaronder het gebruiken van versie x van een bepaald systeem. Bij genoeg vraag zal misschien een oudere offline versie ook ondersteund gaan worden, maar dat zal in het begin niet gebeuren.
Ik denk dat dit de ondersteuning voor Windows weer ten goede komt aangezien de vraag voor een goede dualboot met Windows hierdoor groter wordt. Ik zelf wil ook zeker een SD kaart met Windows en tools hebben voor alles wat niet op Linux werkt. Als ze dat netjes gaan ondersteunen is het jammer maar nauwelijks een beperking. Misschien komt er wel een optie in Steam OS direct waarmee je een Windows dual boot op een SD kaart kan installeren zodat dit voor iedereen toegankelijk wordt.
Ik speel al jaren 100% via Proton naar volle tevredenheid. Games als Witcher3, RDR2, Cyberpunk, gaat allemaal als een tierelier.
Voor mij is online competitief gamen (waarom beperk je het tot fps?) ook niet belangrijk, maar het een niche noemen...Brent schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:16:
Is natuurlijk enkel belangrijk voor de niche van online FPS.
Ik speel al jaren 100% via Proton naar volle tevredenheid. Games als Witcher3, RDR2, Cyberpunk, gaat allemaal als een tierelier.
De top lijst van Steam mbt speler aantallen wordt nogal gedomineerd door die games.
https://store.steampowere...ame-and-Player-Statistics
Gamertag: FinrazielNL
Het is te verwachten dat die lijst flink gebiased is voor online games. In elk geval, is het maar een klein genre dat dit probleem heeft. Heel veel games die prima werken.Finraziel schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:25:
[...]
Voor mij is online competitief gamen (waarom beperk je het tot fps?) ook niet belangrijk, maar het een niche noemen...
De top lijst van Steam mbt speler aantallen wordt nogal gedomineerd door die games.
https://store.steampowere...ame-and-Player-Statistics
Die lijst zijn statistieken van spellen welke via Steam worden gespeeld. Offline spellen tellen net zo hard mee.Brent schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:38:
[...]
Het is te verwachten dat die lijst flink gebiased is voor online games. In elk geval, is het maar een klein genre dat dit probleem heeft. Heel veel games die prima werken.
Dus niet spellen buiten SteamTadango schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:44:
[...]
Die lijst zijn statistieken van spellen welke via Steam worden gespeeld. Offline spellen tellen net zo hard mee.
Aan de andere kant, beide is ook wel interessant om te hebben, maar dan zou het scherm weer klein zijn om een muis en toetsenbord aan de Deck te hangen om zo bijvoorbeeld Overwatch te spelen.
Al met al echt een FWP.
Dat is een reden dat ik ook het Steam Deck Dock (Tadango schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:03:
Hang naast een toetsenbord en muis er ook een scherm aan
Hopelijk krijgt het dock een redelijke prijs. Anders wordt het gewoon een USB-C dock en improvisatie.
En inderdaad, @Arunia. Als je een reservering hebt, dan kan je die gerust laten staan. Het is bijna zeker dat je het apparaat zo kan doorverkopen, gezien de wachtlijst. Maak er een andere tweaker blij mee.
[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 12-01-2022 10:23 ]
Ik vermoed dat je straks voor een "2e hands" Steam deck een hele mooie Surface book kunt gaan kopen..Arunia schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:21:
@CopyCatz Dat is ook zeker waar. Denk dat als ik het toch niet wil, ik er het bedrag gewoon voor kan krijgen. Goede inderdaad. Niet eens aan gedacht.
Een beetje Surface Book is 2000+ EUR. Een Steam Deck verkopen voor dat bedrag of meer zou wel heel gek zijn.CopyCatz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:23:
Ik vermoed dat je straks voor een "2e hands" Steam deck een hele mooie Surface book kunt gaan kopen..
Let op dat ik niet zeg dat het onmogelijk is. De afgelopen zoveel jaar zijn er gekkere dingen gebeurd.
Ik zoek een dock uit die voor mij werkt en dat zal vast niet de officiële dock zijn. Wellicht komt er hier een wide screen met USB-C en kvm ingebouwd zodat ik mijn werk laptop, chromebook, steam deck en gaming PC allemaal kan aansluiten met maar 1 losse kabel. Elke USB-C dock moet werken dus keuze genoeg.The Zep Man schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:22:
[...]
Dat is een reden dat ik ook het Steam Deck Dock () wil meebestellen zodra deze wordt aangekondigd. Even aangenomen dat de prijs daarvan redelijk is, is het een mooie manier om het apparaat ergens op een bureau of aan een TV te gebruiken, zonder dat die plat hoeft te liggen (koelingproblemen, en zo).
Hopelijk krijgt het dock een redelijke prijs. Anders wordt het gewoon een USB-C dock en improvisatie.
En inderdaad, @Arunia. Als je een reservering hebt, dan kan je die gerust laten staan. Het is bijna zeker dat je het apparaat zo kan doorverkopen, gezien de wachtlijst. Maak er een andere tweaker blij mee.
Als je meerdere apparaten met een dock wilt gebruiken, dan is een algemeen dock beter. Helaas is het zo dat in de praktijk niet elk USB-C dock met elk apparaat werkt. Althans, dat is mijn ervaring sinds het prille begin van USB-C.Tadango schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:29:
Elke USB-C dock moet werken dus keuze genoeg.

Fingers crossed, maar ik denk dat het wel goed komt.
Heb ook wel eens getwijfeld, omdat mn pre-order toch een redelijk impulsaankoop was. Het lijkt me nog altijd een heel leuk apparaat, in mijn geval is het meer de vraag of ik hem veel ga gebruiken. In de tussentijd zag je dan ook wel redelijk wat andere, soortgelijke, apparaten op de markt komen, maar meestal bleek na wat reviews dat die toch een stuk minder waren (minder goed afgewerkt, minder snel of gewoon veel duurder).CopyCatz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:01:
Ik zou bestellingen sowieso niet gaan annuleren als je twijfelt, in deze tijd van chip schaarste zal het wel weer gekkenhuis worden in V&A, dus er is altijd wel iemand die je blij kan maken (of jezelf shameless verrijken)
Had daarom ook zoiets van ik zie wel, laat die Steam Deck maar komen. Als ie binnen is speel ik er eens wat mee, bevalt het en kan/wil ik er genoeg tijd aan besteden, dan houd ik hem. Zo niet, ach dan zijn er vast genoeg mensen die hem willen overnemen. Een slecht product wordt het niet en de prijs was redelijk scherp, dus echt veel verlies zou ik er toch niet op draaien. Hoop juist dat ik door de Steam Deck nog wat meer tijd aan gaming kan/wil besteden. In mn tienerjaren tot zeg midden twintig heel, heel veel (teveel) gegamed en daarna vrij hard afgekickt. Deels omdat het echt minder moest, maar daarna ook gewoon omdat het plezier in gamen weg was. Daarna eigen huis gekocht, dus daar ging ook veel tijd aan op (leuke tijd wel, klussen in en om huis).
Sinds een jaar of 2 begint het echter weer een beetje te kriebelen, speel ik af en toe weer eens wat (paar uurtjes per week), maar toch bemerk ik nog (wel steeds minder) dat ik soms zin heb om wat te gaan gamen, maar wanneer ik dan eenmaal naar werk/hobby/gameroom ben verhuisd en het spel opgestart heb, ik toch niet zoveel zin had als ik dacht. Met iets als de Steam Deck kan ik lui onder op de bank blijven zitten, ding er even bij pakken en direct beginnen. Vervanging voor gamen op een van mn pc's zal t nooit worden, ik speel nog altijd graag oudere games (eind jaren 90 tot midden 2000) en die zullen hoogstwaarschijnlijk niet of niet lekker gaan werken op de Steam Deck. Mocht t device goed bevallen, ga ik het zeker via via proberen om bepaalde oude games (zoals Warcraft 3) werkend te krijgen
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Hier moest ik ook om lachen.. "Niche". Noem je ze ook allemaal "Doom-clones"?Brent schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:16:
Is natuurlijk enkel belangrijk voor de niche van online FPS.
Het is natuurlijk wel zo dat een Steam Deck zich niet zo leent voor competitieve online PC games, zoals degene die in de Top10 staan. Het zal wel werken, maar hoe goed? Kan je er mee winnen?
Het is anders voor spellen zoals Rust, Valheim en ARK; Ook top 10/100 en ook FPS/TPSen, en die zijn heel geschikt voor de Deck lijkt mij. Lekker op de bank survival/crafting games spelen terwijl vrouwlief/huisgenoten/kinderen de TV gebruiken? Ideaal.
En juist dié spellen gebruiken ook anti-cheat systemen...
Een dock zal wellicht de Surface dock worden, maar wie weet. Tegen die tijd zie ik wel welke accessoires er allemaal zullen zijn.
Maar eindelijk eens de wat oudere simpelere spellen uit gaan spellen. Heb nog alle Monkey Island games liggen waar ik lang lang geleden alleen deel 3 van uit heb gespeeld. En de Sierra games, maar ook andere type games. Wat uiteraard ook gewoon prima op de Surface kan.
De reservering blijft wel even staan, zien we tegen die tijd wel hoe en wat. Q2 is ook nog best wel even weg.
Wut? Valheim anti-cheat? Citation needed.XanderDrake schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:49:
Het is anders voor spellen zoals Rust, Valheim en ARK; Ook top 10/100 en ook FPS/TPSen, en die zijn heel geschikt voor de Deck lijkt mij. Lekker op de bank survival/crafting games spelen terwijl vrouwlief/huisgenoten/kinderen de TV gebruiken? Ideaal.
Verder wel eens met de rest. Maar ja, als je je echt enkel richt op de top 10/100 met anti-cheat, dan moet je je afvragen of een Steam Deck wel het beste product voor je is (al dan niet met Windows).
[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 12-01-2022 11:15 ]
Bestrijd die stelling maar eens ergens andersXanderDrake schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:49:
[...]
Hier moest ik ook om lachen.. "Niche". Noem je ze ook allemaal "Doom-clones"?
Precies. Mij lijkt dit daarom een niche probleem.Het is natuurlijk wel zo dat een Steam Deck zich niet zo leent voor competitieve online PC games, zoals degene die in de Top10 staan. Het zal wel werken, maar hoe goed? Kan je er mee winnen?
Nouja, er wordt aan gewerkt toch? Epic heeft compatibiliteit net voor het eind van het jaar aangekondigd, dan is het een kwestie van uitgever om hun game te updaten.Het is anders voor spellen zoals Rust, Valheim en ARK; Ook top 10/100 en ook FPS/TPSen, en die zijn heel geschikt voor de Deck lijkt mij. Lekker op de bank survival/crafting games spelen terwijl vrouwlief/huisgenoten/kinderen de TV gebruiken? Ideaal.
Gamertag: FinrazielNL
Inderdaad, als het al multiplayer games zijn, zijn het beduidend minder games die online alleen leuk blijven mits de anti-cheat goed werken. Multiplayergames die bijv. hun eigen lobbies kunnen hosten zijn veel minder vatbaar voor cheaters.Finraziel schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:56:
Als ik de post van @XanderDrake die deze discussie aan zwengelde goed begreep had hij het ook meer over Linux gaming in het algemeen. Voor specifiek de deck denk ik ook dat het toch wat minder vaak voor online competitive gaming gebruikt zal worden, ook al draait het wel allemaal prima.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
@The Zep Man en hierboven: zoals ik het zie; Je hebt competitieve multiplayer en je hebt multiplayer. Rust, ARK, War Thunder, etc. zijn prima multiplayer games met miljoenen spelers. Dat soort spellen zijn heel geschikt voor de Deck, en je vergroot je publiek voor de Deck aanzienlijk als deze werken. [edit]En andere SteamOS features maken het meer een apparaat voor casual gebruikt, waar de meeste mensen zitten.Finraziel schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:56:
Als ik de post van @XanderDrake die deze discussie aan zwengelde goed begreep had hij het ook meer over Linux gaming in het algemeen. Voor specifiek de deck denk ik ook dat het toch wat minder vaak voor online competitive gaming gebruikt zal worden, ook al draait het wel allemaal prima.
Maar dat doen ze dus niet want Linux EAC is nog niet geïmplementeerd. Het kost ook redelijk wat developertijd om voor elkaar te krijgen. En zelfs al zijn het 2 miljoen gebruikers (dus huidige Linux gamers + Deck kopers), is dat voldoende markt voor extra verkopen voor dit soort game studios?
Daarmee vang je games zoals Minecraft, en goldie oldies. Granted, genoeg spelers. Maar het is niet de appeal waarmee je bijv. Switch niveaus van market share gaat krijgen. Je hebt echt de AAA (F2P) multiplayer knallers nodig om miljoenen op miljoenen mensen mee te krijgen.Multiplayergames die bijv. hun eigen lobbies kunnen hosten zijn veel minder vatbaar voor cheaters.
Misschien moet Valve developertijd en compensatie aanbieden om meer game studios mee te krijgen op Linux. Een aantal studios die origineel welwillend waren, zijn al gestopt met developen...
[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 12-01-2022 14:28 ]
Het ligt er maar net aan wat je wil spelen natuurlijk. Na de aankondiging van de Deck ben ik overgestapt van Windows naar Linux om te kijken of ik daar mee uit de voeten kan. Ik heb op Linux goede ervaringen met veelgespeelde co op shooters Left 4 dead 2 en Payday 2. Maargoed, die draaien native linux en hebben geen anticheat.XanderDrake schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:26:
Vooral Multiplayer is gewoon nog niet echt mogelijk, je bent langer bezig met debugging en troubleshooting dan het spelen zelf. Laat staan of het uberhaubt werkt, want veel anti-cheats werken gewoon niet (waar ik zo op terug kom). Microstutters zijn ook vaak te vinden in games, zonder duidelijke reden waarom. Daarnaast, als je iets met extra hardware wilt doen, zoals flight decks of VR, kan je het waarschijnlijk al helemaal shaken.
Verder kán multiplayer prima draaien via proton. Ik heb enkele tientallen uren in de multiplayer van Ryse: Son of Rome gestoken. Dat is een game uit 2013 die out of the box werkte op linux via proton. Ook streamen via steam link naar de tv in de woonkamer werkte perfect.
Ik heb verder weinig ervaring met multiplayer via proton, ik speel vooral single player. De ervaring daar is prima. Heb bij oudere games tot nu toe 2 keer protontricks nodig gehad(Batman Arkham Asylum & Renegade Ops), verder draait bijna alles wat ik probeer zonder problemen out of the box. Dat zijn sinds de zomer toch al wel een stuk of 15 games.
The first Steam game to have its evaluation for Steam Deck compatibility published is Portal 2, which passes with flying colors. Results aren't yet visible on the Steam store, but they can be viewed under the "steam_deck_compatibility" app info field. https://t.co/Au8WodvUuU
— wickedplayer494 (@wickedplayer494) 12 januari 2022
Volgens mij is de Deck voorlopig uitverkocht, en is het niet afhankelijk van spelers die enkel niet-ondersteunde multiplayerspellen spelen. Qua dat is er nog voldoende tijd om dit verder te verbeteren. De markt is een stuk groter dan enkel de top van multiplayerspellen.XanderDrake schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:27:
[...]
@The Zep Man en hierboven: zoals ik het zie; Je hebt competitieve multiplayer en je hebt multiplayer. Rust, ARK, War Thunder, etc. zijn prima multiplayer games met miljoenen spelers. Dat soort spellen zijn heel geschikt voor de Deck, en je vergroot je publiek voor de Deck aanzienlijk als deze werken.
Wij van WC-Eend...g0tanks schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:55:
Portal 2 is als eerste game Steam Deck verified:
[Twitter]
[ Voor 26% gewijzigd door The Zep Man op 12-01-2022 14:31 ]
Die heb ik bewaard voor de Deckg0tanks schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:55:
Portal 2 is als eerste game Steam Deck verified:
[Twitter]
Uitverkocht? Hij is nog niet eens verkochtThe Zep Man schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:29:
[...]
Volgens mij is de Deck voorlopig uitverkocht, en is het niet afhankelijk van spelers die enkel niet-ondersteunde multiplayerspellen spelen. Qua dat is er nog voldoende tijd om dit verder te verbeteren. De markt is een stuk groter dan enkel de top van multiplayerspellen.
[ Voor 59% gewijzigd door Tadango op 12-01-2022 16:10 ]
Dat is waar. Maar dan nog lijkt de vraag groter dan het aanbod, en tot nu toe zijn er geen indicatoren (vanuit de devkits) dat de vraag gaat afnemen. Natuurlijk zullen er mensen zijn die hun reservering annuleren, maar er zullen ook wel weer mensen zijn die alsnog een reservering plaatsen.
Ik denk dat de batch voor de eerste periode erg klein zal zijn (voormalig december), waarna ze vlot zullen groeien. De meeste kinderziektes moeten dankzij de meerdere iteraties van devkits er ondertussen wel uit zijn.Productie zullen ze hopelijk ook schalen naar de vraag en in het begin zullen ze de batches nog wat kleiner houden om kinder ziektes (ook in het process) sneller te kunnen oplossen.
https://twitter.com/OnDeck/status/1481754241182044160
Link naar artikel op Steam Community: https://steamcommunity.co...etail/3122683923029138793
Tl;dr: Ze liggen op schema voor uitlevering eind februari
dat is als je reservatie Q1 2022 aangeeft? mijn staat op Q2 2022, dus ik zal nog even kunnen sparen denk ik.peternator schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:48:
Steam/Valve heeft op Twitter een update gedeeld over de verwachte shipdata voor de eerste batch.
https://twitter.com/OnDeck/status/1481754241182044160
Link naar artikel op Steam Community: https://steamcommunity.co...etail/3122683923029138793
Tl;dr: Ze liggen op schema voor uitlevering eind februari
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Dat is als je eerst December 2021 had en nu Q1. Als je eerder al Q1 had moet je nog langer wachten.MikeVM schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:46:
[...]
dat is als je reservatie Q1 2022 aangeeft? mijn staat op Q2 2022, dus ik zal nog even kunnen sparen denk ik.
Daarna misschien maar is een nieuwe desktop bouwen met de next gen VR headset.
Edit
Steam lag behoorlijk plat maar had wel de 16e al kunnen preorderen.
Misschien zijn de geschatte datums wel globaal en worden de eerste productie verdeeld per regio. Dan kan je q2 net zo snel zijn dan bv een q1 elders?
Ja ik probeer wat positiviteit te creeren want wil hem heel graag
[ Voor 46% gewijzigd door NosferatuX op 20-01-2022 09:35 ]
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Dat kan zeker, er kunnen ook mensen annuleren als ze het bestel verzoek krijgen. Ik denk alleen dat dat er niet veel zullen zijn. Daarnaast denk ik dat de batches eerder kleiner dan groter zullen zijn.NosferatuX schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:26:
Hoe vast zijn de schattingen qua reserveringen? Kan een Q2 die net over het randje van Q1 gereserveerd is ook gewoon in Q1 geleverd worden als de productie goed is? Lijkt me reeel toch?
Ja denk inderdaad ook niet dat er veel mensen zullen annuleren. Niet noemenswaardig veel iig.Tadango schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:31:
[...]
Dat kan zeker, er kunnen ook mensen annuleren als ze het bestel verzoek krijgen. Ik denk alleen dat dat er niet veel zullen zijn. Daarnaast denk ik dat de batches eerder kleiner dan groter zullen zijn.
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Denk je? Ik denk stiekem dat nog best veel mensen kunnen annuleren. Het is een aardig dure aankoop die je snel kunt "vergeten" door de wachttijd. Daarnaast zijn de consoles iets beter leverbaar dan toen de reserveringen begonnen, dus ik kan me ook voorstellen dan een klein percentage nu een PS5/Xbox Series heeft en daardoor geen behoefte meer heeft aan de Steam Deck.NosferatuX schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:53:
[...]
Ja denk inderdaad ook niet dat er veel mensen zullen annuleren. Niet noemenswaardig veel iig.
Ik hoop het natuurlijk wel een beetje. Dan ben ik namelijk ook eerder aan de beurt
Een PS5 is ook niet gratis en dan moet ik alle games daarvoor opnieuw licenseren, ofwel via een abonnement of door gewoon games te kopen. Dan is ~650 voor een Deck die mijn complete library (100+ games inclusief hele grote titels) naar de 100" beamer in de woonkamer brengt best een leuke deal.Tadango schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:44:
Ik denk dat de Steam Deck toch eerder gekocht zal worden door PC gamers dan traditionele console gamers en de pre-order kregen een hoge boost door de belachelijke GPU prijzen. Aangezien het einde daarvan nog lang niet in zicht is zal de Steam Deck prima verkopen. Daarnaast is de instap prijs echt niet zoveel als je kijkt naar andere consoles. Ik verwacht dat er een minimaal aantal zal zijn wat uiteindelijk niet koopt. Ik ben heel erg benieuwd of Valve daarvan cijfers gaat geven maar dat zal vast niet gebeuren.
Als ik kijk naar de huidige situatie met hardware tekorten en het kennelijk branden van geld in de zakken van tweakers (kijk naar de gpu gekte) dan lijkt het me zeer onverstandig om een reservering te annuleren vanuit business perspectiefmsnguy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:35:
[...]
Denk je? Ik denk stiekem dat nog best veel mensen kunnen annuleren.
Ik hoop het natuurlijk wel een beetje. Dan ben ik namelijk ook eerder aan de beurt
Onzin, als je je om wat voor reden bedacht hebt, annuleer dan vooral je reservering. Met jouw instelling vererger je juist het probleem waar we mee kampen.CopyCatz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:50:
[...]
Als ik kijk naar de huidige situatie met hardware tekorten en het kennelijk branden van geld in de zakken van tweakers (kijk naar de gpu gekte) dan lijkt het me zeer onverstandig om een reservering te annuleren vanuit business perspectief
Tja, of je doet wat iedereen wil of je doet wat iedereen doet.....PhWolf schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:21:
[...]
Onzin, als je je om wat voor reden bedacht hebt, annuleer dan vooral je reservering. Met jouw instelling vererger je juist het probleem waar we mee kampen.
Ik zeg zeker niet dat dit mijn instelling is (ik zit met smart te wachten), maar gezien de hoeveelheid GPU's in V&A zijn er helaas veel ondernemende types onder onze medetweakers. Je kan ook gewoon iemand anders blij maken met jouw reservering als je 'm zelf niet wil. Ik heb voor een vriend een founder's Edition Nvidia gescoord bij NBB, en zonder enige cent erbovenop aan hem doorverkocht.PhWolf schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:21:
[...]
Onzin, als je je om wat voor reden bedacht hebt, annuleer dan vooral je reservering. Met jouw instelling vererger je juist het probleem waar we mee kampen.
Op Reddit werd de originele bron door een poster ook al niet genoemd. Slordig.
De originele bron.
[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 21-01-2022 07:32 ]
Helaas, het is officieel bevestigd dat GOW op steam deck zal draaien.Medic schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 00:10:
[...]
Leuke foto
is hij van jezelf?
Online gevonden?
Beetje meer context waarderen we hier zeker
Blizzard: Smilyfox#21203
VERIFIED
Aliens: Fireteam Elite
APE OUT
Castle Crashers
Celeste
Circuit Superstar
Cuphead
DARK SOULS II: Scholar of the First Sin
DARK SOULS III
DEATH STRANDING
Death's Door
Dishonored
FINAL FANTASY
Guacamelee! 2
Gunfire Reborn
Hollow Knight
HOT WHEELS UNLEASHED
Into the Breach
Mad Max
Manifold Garden
Mark of the Ninja: Remastered
NieR:Automata
Noita
Portal 2
Psychonauts 2
RAD
Record of Lodoss War: Deedlit in Wonder Labyrinth
Remnant: From the Ashes
Risk of Rain
Rogue Legacy
Sable
SCARLET NEXUS
Sekiro: Shadows Die Twice
Super Mega Baseball 3
Tetris Effect: Connected
The Binding of Isaac: Rebirth
The Messenger
Total War: WARHAMMER II
Tunche
Webbed
PLAYABLE
Among Trees
Black Skylands
BRAVELY DEFAULT II
Cats in Time
Cookie Clicker
Crypt of the NecroDancer
Dyson Sphere Program
Factorio
Farming Simulator 19
Inscryption
Plants vs. Zombies: Game of the Year
RimWorld
Rise of the Tomb Raider
Season of Mystery : The Cherry Blossom Murders
Slay the Spire
Stormworks: Build and Rescue
Subnautica
Swords of Legends Online
The Witcher 3: Wild Hunt
Tomb Raider
Tribes of Midgard 2
Valheim
War Thunder
UNSUPPORTED
Arizona Sunshine
Budget Cuts
Job Simulator
Persona 4 Golden
theBlu
Het is nog vroeg, en persoonlijk vind ik deze ratings buiten de Steam Deck zelf om een beetje nutteloos: De exacte setup van de Deck maakt het zo dat andere systemen niet hetzelfde (genoeg) zijn om iets inhoudelijks te kunnen zeggen over de algehele bruikbaarheid. ProtonDB is dan handiger.Tadango schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:32:
Jammer dat er nog geen details van die ratings te vinden zijn online.
Op de Deck zelf is het waarschijnlijk juist héél nuttig; vinkje Deck in de filter sectie aanzetten (zoals controller support in Big Picture mode) en je kan direct aan de slag.
In gerelateerd nieuws, mini PC producer MinisForum heeft een interessante samenwerking met Valve weten te fixen: een relatief goedkope mini dev pc voor massa leveringen richting game developers. In eerste instantie dacht ik dat het ging om een simpele cash grab door MinisForum, zoals Chinese merken vaker doen. Maar na het lezen van de support page van Valve zelf denk ik daar anders over
Valve kan waarschijnlijk niet genoeg Decks leveren aan dev's én klanten tegelijk...
Wat bedoel je met details ? Want het is wel degelijk bekend wat er mis is met bvb die lijst van “Playable” games. Ik heb nu even geen tijd om die bron terug te vindenTadango schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:32:
Jammer dat er nog geen details van die ratings te vinden zijn online.
[ Voor 8% gewijzigd door JackAvery op 21-01-2022 13:54 ]
Ontwikkelaars? Een mini systeempje dat alles kan draaien van de Xbox 360/PS3 generatie (en mogelijk nog iets later, door instellingen wat terug te schroeven)? Niet slecht. Als hij nu wat goedkoper was dan $ 600...XanderDrake schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:29:
In gerelateerd nieuws, mini PC producer MinisForum heeft een interessante samenwerking met Valve weten te fixen: een relatief goedkope mini dev pc voor massa leveringen richting game developers. In eerste instantie dacht ik dat het ging om een simpele cash grab door MinisForum, zoals Chinese merken vaker doen. Maar na het lezen van de support page van Valve zelf denk ik daar anders over![]()
Valve kan waarschijnlijk niet genoeg Decks leveren aan dev's én klanten tegelijk...
Ik bedoel als je een specifiek spel hebt in steamdb.info dat je daar nu alleen het icoontje ziet en niet meer details.JackAvery schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:53:
[...]
Wat bedoel je met details ? Want het is wel degelijk bekend wat er mis is met bvb die lijst van “Playable” games. Ik heb nu even geen tijd om die bron terug te vindenmaar bij Witcher 3 was er bvb. Een issue met de tekstgrootte.
Het gaat juist om de Steam Deck verified rating, dus dat is super relevantXanderDrake schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:29:
[...]
Het is nog vroeg, en persoonlijk vind ik deze ratings buiten de Steam Deck zelf om een beetje nutteloos: De exacte setup van de Deck maakt het zo dat andere systemen niet hetzelfde (genoeg) zijn om iets inhoudelijks te kunnen zeggen over de algehele bruikbaarheid. ProtonDB is dan handiger.
Op de Deck zelf is het waarschijnlijk juist héél nuttig; vinkje Deck in de filter sectie aanzetten (zoals controller support in Big Picture mode) en je kan direct aan de slag.
Ah dus het gaat bij jou om waarom iets niet "verified" is? Denk je dat Valve een onderscheid gaat maken tussen enigzins speelbaar/ProtonDB Bronze rating en Perfect speelbaar?Tadango schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:11:
Het gaat juist om de Steam Deck verified rating, dus dat is super relevantDeze is te vinden op steamdb.info nu voor sommige spellen maar bij playable zie je nog geen details waarom deze niet verified is bv, en daar gaat het juist om dan.
Wederom, het is nog vroeg. Er zullen misschien mensen zijn die een paar hele specifieke spellen willen spelen op de Deck en daar hun pro-order keuze zullen laten van afhangen, maar ik denk dat die groep klein is.
Heh, natuurlijk, al vind ik de prijs niet echt goed. Je kan beter een AMD 3000U serie processor mini PC regelen want die zijn goedkoper.The Zep Man schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:04:
[...]
Ontwikkelaars? Een mini systeempje dat alles kan draaien van de Xbox 360/PS3 generatie (en mogelijk nog iets later, door instellingen wat terug te schroeven)? Niet slecht. Als hij nu wat goedkoper was dan $ 600...
Ik klaag en plaag ook een beetje.XanderDrake schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:21:
Heh, natuurlijk, al vind ik de prijs niet echt goed. Je kan beter een AMD 3000U serie processor mini PC regelen want die zijn goedkoper.
Als je als kleine startende ontwikkelaar geen $ 600 hebt liggen, dan kan je natuurlijk ook ontwikkelen met wat je hebt en het testen uitbesteden aan testers.
[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 21-01-2022 14:28 ]
Ja, dat onderscheidt is er zeker. Daarnaast komen er opmerkingen waarom iets niet verified is omdat je bv een toetsenbord popup zelf moet inschakelen of dat er alleen toetsenbord hints worden gegeven ipv controller knoppen hints. Dat soort details is erg relevant en komt beschikbaar. Proton DB is voor mij leuke info maar zegt voornamelijk iets over de technische compatibiliteit met proton en weinig over hoe de ervaring op de Deck zal zijn.XanderDrake schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:21:
[...]
Ah dus het gaat bij jou om waarom iets niet "verified" is? Denk je dat Valve een onderscheid gaat maken tussen enigzins speelbaar/ProtonDB Bronze rating en Perfect speelbaar?
Wederom, het is nog vroeg. Er zullen misschien mensen zijn die een paar hele specifieke spellen willen spelen op de Deck en daar hun pro-order keuze zullen laten van afhangen, maar ik denk dat die groep klein is.
Via ResetERA vond ik deze uitleg:Tadango schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:09:
[...]
Ik bedoel als je een specifiek spel hebt in steamdb.info dat je daar nu alleen het icoontje ziet en niet meer details.
* Among Trees (default controller config doesn't work, controller glyphs don't match, text input doesn't invoke software keyboard)
* Black Skylands (default controller config doesn't work, external controllers not supported)
* Bravely Default 2 (text input doesn't invoke software keyboard, cross saves not working, external controllers not supported)
* Cats in Time (text input doesn't invoke software keyboard, external controllers not supported)
* **Cookie Clicker** (text not legible)
* Crypt of the Necrodancer (default controller config doesn't work, controller glyphs don't match)
* **Dyson Sphere Program** (default controller config doesn't work, controller glyphs don't match, text input doesn't invoke software keyboard, text not legible, external controllers not supported)
* **Factorio** (default controller config doesn't work, controller glyphs don't match, text input doesn't invoke software keyboard, text not legible, external controllers not supported)
* Farming Simulator 19 (controller glyphs don't match, text not legible)
* **Inscryption** (default controller config doesn't work)
* **NieR:Automata** (text input doesn't invoke software keyboard, text not legible, external controllers not supported)
* Plants vs. Zombies GOTY (text input doesn't invoke software keyboard, external controllers not supported)
* **RimWorld** (text input doesn't invoke software keyboard)
* Rise of the Tomb Raider (text input doesn't invoke software keyboard, device compatibility warnings shown)
* Season of Mystery: The Cherry Blossom Murders (text input doesn't invoke software keyboard, cross saves not supported, external controllers not supported)
* **Slay the Spire** (controller glyphs don't match, devs are working on [Steam Input](https://store.steampowere.../view/3140696417011861275))
* Stormworks: Build and Rescue (default controller config doesn't work, controller glyphs don't match, cross saves not supported)
* **Subnautica** (default controller config doesn't work, controller glyphs don't match, cross saves not supported, external controllers not supported)
* Swords of Legends Online (launcher issues, default controller config doesn't work, controller glyphs don't match, text input doesn't invoke software keyboard, external controllers not supported)
* **The Witcher 3: Wild Hunt** (text not legible, external controllers not supported)
* Tomb Raider 2013 (launcher issues)
* Tribes of Midgard (text not legible)
* **Valheim** (controller glyphs don't match, text not legible)
* War Thunder (launcher issues, text not legible)
Ah pas nou zie ik @Tadango's punt.
Dit is meer een soort van issue log. Valve die laat weten wat de problemen zijn in de games, voor de developers? Of is dit een soort van eindconclusie?
Het zijn de opmerkingen die aangeven waardoor een spel niet volledig verified is. Die zijn bedoeld voor de eindgebruikers en worden straks getoond in de store.XanderDrake schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:55:
[...]
Dit is meer een soort van issue log. Valve die laat weten wat de problemen zijn in de games, voor de developers? Of is dit een soort van eindconclusie?
Dat ziet er bvb zo uit (in het geval van Witcher 3):XanderDrake schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:55:
[...]

[ Voor 3% gewijzigd door JackAvery op 21-01-2022 19:41 ]
https://store.steampowere.../view/3137321254689909033Our team has been working with Epic on Easy Anti-Cheat + Proton support over the last few months, and we're happy to announce that adding Steam Deck support to your existing EAC games is now a simple process, and doesn't require updating game binaries, SDK versions, or integration of EOS.
Zag het grote nieuws vanochtend in mijn nieuwsfeed, wilde ook net een linkje hier droppen.
Begin er steeds meer van te balen dat ik mijn steamdeck pas na Q2 ontvang 😞
[ Voor 18% gewijzigd door 2green op 22-01-2022 10:58 ]
Inmiddels kan je binnen SteamDB een lijst opvragen van games die een rating hebben gehad (link), als je op de game drukt en vervolgens onder Information naar beneden scrollt krijg je de rating en de specifieke informatie over een bepaalde game te zien.Tadango schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:09:
[...]
Ik bedoel als je een specifiek spel hebt in steamdb.info dat je daar nu alleen het icoontje ziet en niet meer details.
[ Voor 1% gewijzigd door Bretgrenz op 23-01-2022 00:56 . Reden: Taalfoutje ]
Heb toen echter min of meer de conclusie gemaakt dat het op dat moment, in m'n huidige 'setup', niet echt een meerwaarde bood of een toestel voor mij was. Kon het gewoon niet helemaal plaatsen in m'n 'game-flow' (zoiets als workflow voor games
Nu, tijden veranderen, mensen veranderen, en ik word toch weer serieus geprikkeld door de deck. Ik merk dat ik heel weinig echt aan m'n pc kan/wil zitten. Ik bevind me ook regelmatig langere tijd op verplaatsing, en de prijs is echt dik prima!
Het voordeel is dat het gewoon een stuk flexibeler is dan bvb een nintendo switch. Met evenveel IO als wat je op een moderne laptop vindt. Aansluiten op scherm, zelfs zonder Dock maar gewoon wat kabeltjes, allemaal prima. Mijn switch Lite speel ik eigenlijk nooit op, maar een deck hang ik gewoon aan de tv als retroconsole of om m'n uitgebreide steam Library gemakkelijk en zonder 'game streamen' op m'n tv te kunnen spelen.
Een ander punt is dat als je nu wat leuke hardware wil kopen in het pc-gaming landschap, dat er erg weinig keuze is die 'nog leuk blijft' als hobby. Videokaarten aan 2500+ euro, nee dank je wel. Zo vaak en zo die-hard game ik nu ook weer niet. De 550 euro van de middelste Steam deck is bijna pocket change als je het vergelijkt met wat je elders in de pc gaming markt kan uitgeven. Zelfs die andere gaming handhelds kosten allemaal minstens 1200+ euro, als je ze al kan krijgen.
Leuk speelgoed dus zonder fortuinen uit te geven in een hobby die vooral leuk moet blijven. Zelfs ps5's zijn nu nauwelijks aan te raken aan msrp (minstens 750+ euro met koppelverkoop van allemaal prul die ik niet wil)
Maaaaar
Vermoedelijk als je 'm nu bestelt wordt 'ie ergens uitgeleverd in 2024 of zo
Ik wil de deck toch het meest gebruiken voor wat oudere games. Adventures etc. Mijn steam backlog is namelijk immens. Maar ik betwijfel het of ze uberhaupt games als bv "Runaway a Road Adventure" testen op compatibiliteit.
Ik verwacht dat ze bij de meest gespeelde titels beginnen. Ze zeggen de hele catalogus te willen testen.NosferatuX schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:29:
Testen ze alleen relatief nieuwe games voor verified?
Ik wil de deck toch het meest gebruiken voor wat oudere games. Adventures etc. Mijn steam backlog is namelijk immens. Maar ik betwijfel het of ze uberhaupt games als bv "Runaway a Road Adventure" testen op compatibiliteit.
"Valve is reviewing the entire Steam catalog on Deck."
https://www.steamdeck.com/en/verified
Maar dat is een immens karwei, dus dat wil ik nog weleens zien.
Ik zat daar ook over na te denken, het is natuurlijk lovenswaardig dat Valve de complete catalogus wil testen maar hoe haalbaar dat op korte termijn is vraag ik me af. Het lijkt me mooi als ze naast hun eigen tests ook gebruikersfeedback accepteren die dan voor de nog niet officieel geteste games als indicatieve compatilbility score getoond kan worden.NosferatuX schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:29:
Dat is idd een immens karwei. Dat zal heel lang duren lijkt mij..Spektaculair schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:46:
[...]
Ik verwacht dat ze bij de meest gespeelde titels beginnen. Ze zeggen de hele catalogus te willen testen.
"Valve is reviewing the entire Steam catalog on Deck."
https://www.steamdeck.com/en/verified
Maar dat is een immens karwei, dus dat wil ik nog weleens zien.
Ja een soort player verified status.PhWolf schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:01:
[...]
Ik zat daar ook over na te denken, het is natuurlijk lovenswaardig dat Valve de complete catalogus wil testen maar hoe haalbaar dat op korte termijn is vraag ik me af. Het lijkt me mooi als ze naast hun eigen tests ook gebruikersfeedback accepteren die dan voor de nog niet officieel geteste games als indicatieve compatilbility score getoond kan worden.
Sort by active weekly players? Dan heb je snel een 80%/20% regel te pakken; 80% van de spelers zit waarschijnlijk in 20% van het totaal aantal games.PhWolf schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:01:
[...]
Ik zat daar ook over na te denken, het is natuurlijk lovenswaardig dat Valve de complete catalogus wil testen maar hoe haalbaar dat op korte termijn is vraag ik me af. Het lijkt me mooi als ze naast hun eigen tests ook gebruikersfeedback accepteren die dan voor de nog niet officieel geteste games als indicatieve compatilbility score getoond kan worden.
Ik kan mij ook voorstellen dat Valve vanaf nu unit tests gaat vereisen bij Steam library submission: dan kan het totaal geautomatiseerd.
Runaway A Road Adventure is in elk geval terug te vinden in ProtonDB https://www.protondb.com/app/7210, lijkt wel te starten maar geen goede ervaring.NosferatuX schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:29:
Veel kun je nu al afleiden. De huidige Steam Store pagina geeft al aan of een game controllers ondersteunt (niet) en je kunt er wel vanuit gaan bij zo'n oude game dat deze ook geen patch zal krijgen voor ondersteuning. Dus als Valve uiteindelijk deze game test zoals de bedoeling is (maar denk niet dat zo'n oude games hoge prio hebben dus kan nog wel een tijd duren), zal het waarschijnlijk het label unsupported krijgen.
De meeste point and click adventures zullen wel geen verified label krijgen, geen controller support. En ik vraag me af of je een game als Runaway niet beter op een tablet speelt als het niet op je desktop is (ik heb een Surface Go bv, die is nog goedkoper dan de Deck).
Maar de steamdeck heeft toch gewoon ook een muis functie?MacPoedel schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:00:
[...]
Runaway A Road Adventure is in elk geval terug te vinden in ProtonDB https://www.protondb.com/app/7210, lijkt wel te starten maar geen goede ervaring.
Veel kun je nu al afleiden. De huidige Steam Store pagina geeft al aan of een game controllers ondersteunt (niet) en je kunt er wel vanuit gaan bij zo'n oude game dat deze ook geen patch zal krijgen voor ondersteuning. Dus als Valve uiteindelijk deze game test zoals de bedoeling is (maar denk niet dat zo'n oude games hoge prio hebben dus kan nog wel een tijd duren), zal het waarschijnlijk het label unsupported krijgen.
De meeste point and click adventures zullen wel geen verified label krijgen, geen controller support. En ik vraag me af of je een game als Runaway niet beter op een tablet speelt als het niet op je desktop is (ik heb een Surface Go bv, die is nog goedkoper dan de Deck).
Wat ik lees via die link is dat het probleem met die game is dat de muis cursor langzaam is, laggy en hangt en dat het via virtual desktop wel werkt.
Heeft dat niet met protonDB (geen kennis van) te maken? Op de windows PC geen issues mee en steamdeck werkt toch niet met protonDB maar is toch gewoon eigenlijk een mini pc?
Proton DB is niets meer dan een website waarbij mensen ervaringen met spellen op Proton delen. Proton is juist wat de Steam Deck gebruikt om 95% van de spellen te draaien. Het is wel relevant want de techniek is identiek, maar aan de andere kant zijn de drivers van de Steam Deck anders en is de Proton versie ook veel nieuwer en meer geoptimaliseerd. Proton DB zou ik dus niet naar kijken als indicatie als iets niet goed werkt omdat het achterhaald kan zijn. Als het wel goed werkt zal dat niet veranderen.NosferatuX schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:25:
[...]
Maar de steamdeck heeft toch gewoon ook een muis functie?
Wat ik lees via die link is dat het probleem met die game is dat de muis cursor langzaam is, laggy en hangt en dat het via virtual desktop wel werkt.
Heeft dat niet met protonDB (geen kennis van) te maken? Op de windows PC geen issues mee en steamdeck werkt toch niet met protonDB maar is toch gewoon eigenlijk een mini pc?
Ok, bedankt voor de uitleg.Tadango schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:29:
[...]
Proton DB is niets meer dan een website waarbij mensen ervaringen met spellen op Proton delen. Proton is juist wat de Steam Deck gebruikt om 95% van de spellen te draaien. Het is wel relevant want de techniek is identiek, maar aan de andere kant zijn de drivers van de Steam Deck anders en is de Proton versie ook veel nieuwer en meer geoptimaliseerd. Proton DB zou ik dus niet naar kijken als indicatie als iets niet goed werkt omdat het achterhaald kan zijn. Als het wel goed werkt zal dat niet veranderen.
Ik zou juist verwachten dat een oude muis game waarvan de native resolutie al iets van 720p is juist perfect zou moeten werken op de steamdeck.
Kan natuurlijk ook een dualboot maken(?)met windows erop en daar die games spelen, dan heb je dat hele proton verhaal niet.
Het zou dus best kunnen dat games die via dat steamdeckOS niet goed werken, perfect werken via windows.
Oude games gebruiken soms andere / oude libraries welke niet goed werken op Proton. Windows zal inderdaad een goede oplossing zijn voor alles wat niet lekker werkt op Proton. Dual boot zal hier ook zeker 1 van de eerste dingen zijn om klaar te makenNosferatuX schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:38:
[...]
Ok, bedankt voor de uitleg.
Ik zou juist verwachten dat een oude muis game waarvan de native resolutie al iets van 720p is juist perfect zou moeten werken op de steamdeck.
Kan natuurlijk ook een dualboot maken(?)met windows erop en daar die games spelen, dan heb je dat hele proton verhaal niet.
Het zou dus best kunnen dat games die via dat steamdeckOS niet goed werken, perfect werken via windows.
Ja hier ook. Aangezien de gpu custom is en niet zoals bij de concurrentie een "normale", is het natuurlijk wel weer de vraag hoe dat allemaal op een normale windows instal zal werken mbt drivers etc. Ik hoop goed uiteraard maar heb eigenlijk nog niet gezocht of dit door iemand getest is. Zo maar even op YT kijken.Tadango schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:41:
[...]
Oude games gebruiken soms andere / oude libraries welke niet goed werken op Proton. Windows zal inderdaad een goede oplossing zijn voor alles wat niet lekker werkt op Proton. Dual boot zal hier ook zeker 1 van de eerste dingen zijn om klaar te maken
Nee, je ziet jouw geschatte lever tijd (kwartaal) en bij de overige zie je wat de schatting is als je nu zou reserveren.sbmuc schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:52:
Wordt het derde model dus eerder geleverd? Iemand al iets gelezen over een concrete leverdatum?
[Afbeelding]
Nee maar die heb je gereserveerd en dat is jouw geschatte leverings window. Die andere heb je niet gereserveerd en zou je dat nu doen dan is het na q2. Als je die reservering intrekt staat er ook na q2. Niet doen natuurlijksbmuc schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:52:
Wordt het derde model dus eerder geleverd? Iemand al iets gelezen over een concrete leverdatum?
[Afbeelding]
Het zijn dezelfde onderdelen als in andere apu's alleen in een andere samenstelling. Dat maakt qua drivers weinig uit.NosferatuX schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:54:
[...]
Ja hier ook. Aangezien de gpu custom is en niet zoals bij de concurrentie een "normale", is het natuurlijk wel weer de vraag hoe dat allemaal op een normale windows instal zal werken mbt drivers etc. Ik hoop goed uiteraard maar heb eigenlijk nog niet gezocht of dit door iemand getest is. Zo maar even op YT kijken.
Kan nog steeds niet wachten op de Deck. Ben heel erg benieuwd hoe die gaat zijn.
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.